Hebben Abraham, Isaak en Ismael wel bestaan ? !!!quote:Abraham, Isaal en Ismael spelen in de islam en christendom een belangrijke rol. Abraham zou op hoge (volgens het bijbelverhaal Genesis een hoog bejaarde) leeftijd van zijn vrouw nog een kind hebben gekregen nadat Abraham op (volgens de bijbel) aandringen van God eerst een kind had verwekt bij (volgens de bijbel) een Egyptische slavin. Nu hij, volgens de bijbel, op wonderlijke wijze alsnog een kind had van zijn eigen vrouw stuurde hij die slavin met zijn kind, Ismael, weg. Ismael zou dan volgens de bijbel de stamvader zijn van de Arabieren.
Ook volgens de koran is Ismael (en Abraham) de stamvader van de Arabieren. Alleen speelt in de koran Ismael de rol die in de bijbel voor Isaak was weggelegd. Abraham wou volgens de koran dus niet Isaak offeren maar Ismael.
Waarom dit topic? Als je als niet-moslim of niet-christen met een moslim of christen praat, lul dan niet over Abraham, Isaak en Ismael. Want die drie personen hebben immers niet bestaan. WE kennen deze personen immers alleen uit het zelfde bijbelboek (Genesis) waaruit we ook Adam, Eva en Noach kennen. De koran is volgens niet-moslims verder gewoon een gebrekkige copie van de bijbel.
Lul dus als niet-moslim en niet-christen niet dom mee. Abraham, Isaak en Ismael hebben helemaal niet bestaan.
1 2 3 4 5 6 7 8 9 | Abram-Abraham | / \ Ismaël Isaak / / \ ISLAM Esau Jakob-Israël / \ CHR JODENDOM |
quote:[uit het eerder gesloten topic ("aangezien topic starter niet wil luisteren")]
"Door vondsten in de 20e eeuw, zoals de kleitabletten van Ebla, is gebleken dat de betrouwbaarheid van Genesis toch groter is dan men aanvankelijk dacht. Op deze tabletten uit ongeveer 2200 v. Chr. worden veel plaatsnamen en personen uit Genesis genoemd. Ook werd door vondsten van kleitabletten in Soemerië bekend dat soortgelijke verhalen al de ronde deden in 3000 v. Chr."
De namen die voorkomen in de kleitabletten zijn die van oa de Profeten Abraham (Abramu), David (Daudum) en Profeet Ismael (Ishamel). ("National Geographic Magazine", Dec. 1978, p. 736)
De kleitabletten bekeken vanuit een Christelijke perspectief. >>Klik
Jaquote:Op donderdag 10 februari 2005 20:08 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
k3vil, ben jij zelf nou eigenlijk gelovig of niet? Ik kan daar tot nog toe geen hoogte van krijgen. En ben je van joodse komaf?
Okee, da's duidelijk. Kun je misschien een klein beetje uitweiden n.a.v. van dat 'ja'?quote:
Beste K3vil.quote:Op donderdag 10 februari 2005 20:05 schreef k3vil het volgende:
Ik wil met die drie religiën aantonen welke 'personages' uit de geschriften de stamvaders zijn van die betreffende religiën. Het is natuurlijk van den zotte om aan te nemen dat Esau het Christendom heeft opgericht en dat Ismaël de Islam heeft opgericht. Het gaat erom dat de volkeren die uit hun nageslacht komen later de religie zullen oprichten
Het linkje heb ik nog even onder in de openingspost gezet.quote:Op donderdag 10 februari 2005 20:21 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
Oh, ik zie nu pas dat dit blijkbaar een tweede deel van een discussie is? Hoe zit dat? Linkje naar het eerste deel?
quote:En Abraham gaf de geest en stierf in hoge ouderdom, oud en van het leven verzadigd, en hij werd vergaderd tot zijn voorgeslacht. 9/en zijn zonen Isaak en Ismaël begroeven hem in de spelonk van Makpela.
1. Ik ben niet religieusquote:Op donderdag 10 februari 2005 20:18 schreef Akkersloot het volgende:
[..]
Beste K3vil.
1. Ben ik de eerste die je zegt dat je een beleider bent van een bepaalde religie. Namelijk de religie dat God Joden heeft uitgekozen om Joodsgelovig te zijn, christenen om christen te zijn en moslims om moslim te zijn. De "Ik-ben-God/Allah/Jaweh-en-kies-maar-of-je-jood,-christen-of-moslim-wilt-zijn.-het-liefst-naar-je-afkomst-religie".
Een sprookje in het kwardraat dus![]()
2. Nee gelovigen, zeker moslims, zullen echt niet beweren dat hun godsdienst gesticht is door Mohammed. "Er is immers altijd al islam geweest. Christenen hebben de bijbel veranderd. Joden de Thora. Ver voor Mohammed waren de arabieren ook moslim maar ze zijn afgedwaald". Ken jij dat verhaal niet![]()
Wat heeft geloven met religie te maken?quote:Op donderdag 10 februari 2005 20:38 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
En nu ben je ineens niet religieus, ja hallo, waarom zit je dan 'ja' te antwoorden op mijn vraag?
Hallo. Volgens de koran dan natuurlijk. Mohammed's sprookjes boek.quote:Op donderdag 10 februari 2005 20:45 schreef zurich het volgende:
zonder abraham en ismael, was er geen sprake van offerfeest bij moslims.. laat staan 'el Haj'. je weet wel..mekka bezoeken elk jaar...
moslims geloven ook dat abraham de eerste was die de moslims 'moslims' heeft genoemd..dus deze naam is onafhankelijk van het woord 'islam'.
even denken..er bestaat een heel hoofdstuk in de koran met de naam 'Ibraaheem' of wel abraham als titel..
verder, hij is van eerste bouwers van de Kaaba ( zwarte kubus) in Mekka.
Mensen die in de bijbel of koran geloven, geloven in het bestaan hebben van Abraham, Isaac en Ismael. Een niet-moslim en niet-christen die zich er niet in verdiept heeft, neemt het bestaan hebben van Abraham, Isaac en Ismael veel te vaak aan.quote:Op donderdag 10 februari 2005 20:56 schreef Alicey het volgende:
Waar wil je heen met deze topic Akje?
Of Abraham en zijn nakomelingen zijn zoals beschreven in de heilige schriften is voor de meeste gelovigen niet van belang.
Verder mis ik een beetje het levensbeschouwelijke element, maar dat heb ik vaker met topics van jouw hand. Kun je mij uitleggen wat de relevantie is van het al dan niet bestaan van Abraham en zijn nakomelingen?
Nou, er zijn toch heel wat van die 612 regels die wat mij betreft niet vallen onder 'houd van een ander zoals van jezelf'... Om van de sancties op overtredingen maar niet te spreken.quote:Op donderdag 10 februari 2005 20:49 schreef k3vil het volgende:
Hij leefde de TeNaCH wel na maar zag de dieptes van de wetten op een hoger niveau dan de religieuze medemens toen die tijd. Het is ook niet voor niets dat hij eigenlijk alleen maar spreekt over 'houdt van een ander als van je zelf', dit klopt ook want deze regel omvat alle andere 612
dit topic zou eerder passen in C&AH, maar ik denk dat de mods daar het topic weer net zo hard naar WFL schoppenquote:Op donderdag 10 februari 2005 20:56 schreef Alicey het volgende:
Waar wil je heen met deze topic Akje?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |