Die kans is verwaarloosbaar,quote:Op zondag 27 maart 2005 15:38 schreef Monidique het volgende:
Omdat brieven en manuscripten wel vaker vervalst of verzonnen zijn, zeker als het om onthullende zaken gaat, wil ik eerst een redelijke zekerheid dat het écht door deze Judas is geschreven.
Mooie kreet voor op een tshirtquote:Op zaterdag 26 maart 2005 12:37 schreef koen_pijl het volgende:
Judas is mijn homie
Dat zal onmogelijk zijn om vast te stellen, al wat men zou kunnen doen is een redelijk veronderstelling dat het door Judas geschreven zou kunnen zijn.quote:Op zondag 27 maart 2005 15:38 schreef Monidique het volgende:
Omdat brieven en manuscripten wel vaker vervalst of verzonnen zijn, zeker als het om onthullende zaken gaat, wil ik eerst een redelijke zekerheid dat het écht door deze Judas is geschreven.
Er is niemand die beweert dat het evangelie van Judas door Judas is geschreven, jullie laten je misleiden door de naam.quote:Op dinsdag 29 maart 2005 12:06 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Dat zal onmogelijk zijn om vast te stellen, al wat men zou kunnen doen is een redelijk veronderstelling dat het door Judas geschreven zou kunnen zijn.
Alle evangelien zijn dik 100 jaar na Chr opgeschreven. Ze zijn eerst door mondelinge overlevering doorgegeven, en daarna opgeschreven en dan dus ook niet door Mattheus, Marcus, Lucas, etc zelf. In 325 op het Concilie van Nicea zijn toen de 4 evangelien in het Nieuwe Tesstament opgenomen en de rest (Thomas, Judas e.a.) is afgeschaft / verdwenen.quote:Het evangelie volgens Johannes is naar ik begrepen heb zelfs van 100 na christus en geschreven door de Griek Johannes.
die was toch al gevonden in de nag hammadi rollen? (kan het niet ff controleren.. zit op werk)quote:Op dinsdag 29 maart 2005 14:28 schreef Smirnov het volgende:
Ik ben idd benieuw wat het Vaticaan heeft liggen in de archieven. Misschien wel een evangelie van Maria Magdelena...
quote:Op dinsdag 29 maart 2005 15:44 schreef _Etter_ het volgende:
[..]
die was toch al gevonden in de nag hammadi rollen? (kan het niet ff controleren.. zit op werk)
quote:Wikipedia:
The Gospel of Mary was found in the Akhmim Codex, a text acquired by Dr.Rheinhardt in Cairo in 1896. It was not published until 1955, after the Nag Hammadi texts had also appeared. The other texts of the Akhmim Codex were in the Nag Hammadi texts, but not the Gospel of Mary. In this only known copy of the text, pages 1 - 6 and 11 - 14 are missing. The Gospel of Mary is purported to be that of Mary Magdalene.
Ehm, nergens staat in de Bijbel dat ze een hoer was hoor.quote:Op dinsdag 29 maart 2005 15:13 schreef greatgonzo het volgende:
Want ze was gewoon een hoer natuurlijk, dat is uit de geschiedenis bekent.
Zover ik ook weet word er ook nergens in de bijbel beweert dat Maria maagd is gebleven na de geboorte van Jezus.quote:Op dinsdag 29 maart 2005 15:13 schreef greatgonzo het volgende:
Maar zo zijn er wel meer van die hypocriete dingen. Zo is ook bekend dat Maria echt geen maagd is gebleven. Ze heeft met Josef meen ik verschillende kinderen gekregen. Meen zelfs dat er zelfs in een of ander evangelie wordt gesproken over de broer van JC.
Dat was Maria Magdalena, niet Judas.quote:Op dinsdag 29 maart 2005 20:59 schreef mineo39-76 het volgende:
als Judas "I Don't Know How To Love Him" zingt
Oja, volgens google zingt Judas het óók. Maar hét stuk is toch van Maria?quote:Op dinsdag 29 maart 2005 21:05 schreef Storing het volgende:
Het was weldegelijk Judas die dat zong in JCS... Vind ik ook altijd een mooi stuk uit de film.
Het volledige nummer inderdaad, maar Judas zingt inderdaad een stuk vlak voordat hij zichzelf verhangt als onderdeel van een langer nummer.quote:Op dinsdag 29 maart 2005 21:07 schreef DennisMoore het volgende:
[..]
Oja, volgens google zingt Judas het óók. Maar hét stuk is toch van Maria?.
Je bedoelt 'gnostisch'?quote:Op dinsdag 29 maart 2005 21:13 schreef NorthernStar het volgende:
Ben er wel benieuwd naar. Is het eigenlijk een agnostisch geschrift? Zal haast wel.
Och een 'a-tje' meer of minder.quote:
Nou volgens mij komt dat beeld pas later. De eerste waarvan ik weet die dat zei (maar het zal vast eerder bedacht zijn) was Bertrand Russell, begin vorige eeuw. The Problem of Natural Evil. Vroege Gnostici zagen Judas volgens mij meer alszijnde gebracht door de eeuwige Sophia en daarom gehaat door de Demiurg (Yaltabaoth). Daarom was zijn verraad van Jezus een overwinning, en de rol van Judas belangrijker dan die van Jezus, dus ik denk dat je in die richting moet zoeken als ze het over 'revolutionair' hebben.quote:Op dinsdag 29 maart 2005 21:25 schreef NorthernStar het volgende:
Ja dat bedoel ik idd. Judas is een sleutelfiguur in het hele verhaal. In het traditionele christendom is het gewoon een verrader, maar zoals Storing al zegt zou zo'n rol in de gnostiek heel anders liggen. Judas moet zijn plekje in de hemel opgeven om God's plan mogelijk te maken, dat is een groter offer dan de kruisdood van Jezus.
Van die 'hoge god'.quote:Op dinsdag 29 maart 2005 22:02 schreef speknek het volgende:
Was Jezus dan de zoon van de Hoge God of van de Demiurg?
En waren de verschillende gnostische stromingen het daar zelf wel over eens?.
quote:All that stuff in the New Testament is just the mass market version of what Christianity was supposed to be, while the Gnostics possessed the special edition DVD of Christianity with lots of bonus features, including secret teachings which were denied to the unworthy.
Ik denk dat er maar een paar zijn op fok die er verstand van hebben, en ik ben daar niet een van. Maar het lijkt me wel interessantquote:
Copy/pasten van google he? Zo verzamelt de Moderne Mensch zijn kennis.quote:Op dinsdag 29 maart 2005 22:14 schreef speknek het volgende:
Ik denk dat er maar een paar zijn op fok die er verstand van hebben, en ik ben daar niet een van. Maar het lijkt me wel interessant.
Dit bedoelde ikquote:Op dinsdag 29 maart 2005 21:50 schreef speknek het volgende:
[..]
Nou volgens mij komt dat beeld pas later. De eerste waarvan ik weet die dat zei (maar het zal vast eerder bedacht zijn) was Bertrand Russell, begin vorige eeuw. The Problem of Natural Evil. Vroege Gnostici zagen Judas volgens mij meer alszijnde gebracht door de eeuwige Sophia en daarom gehaat door de Demiurg (Yaltabaoth). Daarom was zijn verraad van Jezus een overwinning, en de rol van Judas belangrijker dan die van Jezus, dus ik denk dat je in die richting moet zoeken als ze het over 'revolutionair' hebben.
Ik ben wel benieuwd.
stond toevallig in dat linkje wat DM gafquote:An early Gnostic sect argued that Judas was actually an enlightened soul, who realized that the betrayal was part of God's master plan to save humanity by having his son crucified. So Judas, being the big man that he was, decided he could live with his soiled place in posterity if it meant everyone got to go to heaven.
quote:Here is the Roberts-Donaldson translation of this section from Irenaeus:
Others again declare that Cain derived his being from the Power above, and acknowledge that Esau, Korah, the Sodomites, and all such persons, are related to themselves. On this account, they add, they have been assailed by the Creator, yet no one of them has suffered injury. For Sophia was in the habit of carrying off that which belonged to her from them to herself. They declare that Judas the traitor was thoroughly acquainted with these things, and that he alone, knowing the truth as no others did, accomplished the mystery of the betrayal; by him all things, both earthly and heavenly, were thus thrown into confusion. They produce a fictitious history of this kind, which they style the Gospel of Judas.
quote:H.-C. Puech and Beate Blatz write (New Testament Apocrypha, vol. 1, p. 387):
Dating: the Gospel of Judas was of course composed before 180, the date at which it is mentioned for the first time by Irenaeus in adv. Haer. If it is in fact a Cainite work, and if this sect - assuming it was an independent gnostic group - was constituted in part, as has sometimes been asserted, in dependence on the doctrine of Marcion, the apocryphon can scarcely have been composed before the middle of the 2nd century. This would, however, be to build on weak arguments. At most we may be inclined to suspect a date between 130 and 170 or thereabouts.
ik vind het wel grappig hoe sommige christenen de bijbel serieus nemen en geloven door de inhoud !quote:Op woensdag 30 maart 2005 10:52 schreef Quazzy het volgende:
Ik vind het wel grappig om te lezen hoe sommige mensen denken dat er christenen zijn die dit soort documenten serieus nemen en geschokt worden door de inhoud.
Gnosticisme stamt al van vóór het jaar nul, is ouder dan het Christendom.quote:Op woensdag 30 maart 2005 10:52 schreef Quazzy het volgende:
het gnosticisme, dat in de 2e eeuw opkwam
Daar heb je gelijk in, ik had beter kunnen schrijven: ...zoals dat in de 2e eeuw opkwam. In de 2e eeuw begon 'het gnosticisme', dat niet enkel joods was, christelijke invloeden over te nemen.quote:Op woensdag 30 maart 2005 11:45 schreef DennisMoore het volgende:
[..]
Gnosticisme stamt al van vóór het jaar nul, is ouder dan het Christendom.
Het begon volgens mij als (deels) Joodse sekte, en heeft al vrij snel delen van de Christelijke religie geïncorporeerd, zodat het een 'Christelijke' sekte werd.
quote:
Eureka! Extraordinary discovery unlocks secrets of the ancients
Thousands of previously illegible manuscripts containing work by some of the greats of classical literature are being read for the first time using technology which experts believe will unlock the secrets of the ancient world.
Among treasures already discovered by a team from Oxford University are previously unseen writings by classical giants including Sophocles, Euripides and Hesiod. Invisible under ordinary light, the faded ink comes clearly into view when placed under infra-red light, using techniques developed from satellite imaging.
The Oxford documents form part of the great papyrus hoard salvaged from an ancient rubbish dump in the Graeco-Egyptian town of Oxyrhynchus more than a century ago. The thousands of remaining documents, which will be analysed over the next decade, are expected to include works by Ovid and Aeschylus, plus a series of Christian gospels which have been lost for up to 2,000 years.
Toelichten? Dan mag ik je zeker jaren van onderzoek en kennis in 5 minuten uitleggen zekerquote:Op maandag 18 april 2005 11:54 schreef DennisMoore het volgende:
[..]
Oh? Licht eens toe?
[..]
Een sekte-leider?.
ik denk dat je niet over het jodendom kunt spreken. net als bij alle geloven heb je meer spiritueel getinte gelovigen en gelovigen die zich op de letterlijke interpretatie van de schrift beroepen en dan heb je verder nog alles wat daar tussenin zit.quote:Op maandag 18 april 2005 11:45 schreef k3vil het volgende:
Het jodendom is gnostisch
Yep.quote:Op maandag 18 april 2005 11:56 schreef k3vil het volgende:
Toelichten? Dan mag ik je zeker jaren van onderzoek en kennis in 5 minuten uitleggen zeker
Jezus is helemaal niet onbevlekt ontvangen en de vermeende maagdelijkheid van Maria heeft daar geen snars mee te maken!!!quote:Op dinsdag 29 maart 2005 20:24 schreef speknek het volgende:
Desondanks ging "maagd Maria" over de onbevlekte ontvangenis van Jezus,
Christus heeft z'n opleiding gevolgd bij de Essenen en die waren streng gnostisch van leer. Dat weten we door Josephus die zelf ook fan was van gnostiek.quote:Op woensdag 30 maart 2005 11:45 schreef DennisMoore het volgende:
[..]
Gnosticisme stamt al van vóór het jaar nul, is ouder dan het Christendom.
Het begon volgens mij als (deels) Joodse sekte, en heeft al vrij snel delen van de Christelijke religie geïncorporeerd, zodat het een 'Christelijke' sekte werd.
Ehm... Josephus besteedt twee passages aan Jezus en geen van beide lijken ook maar naar de Essenen te verwijzen. Leg eens uit wat ik mis?quote:Op maandag 18 april 2005 12:16 schreef seriewoordenaar het volgende:
[..]
Dat weten we door Josephus die zelf ook fan was van gnostiek.
De rest van het werk van Josephus, waarschijnlijk.quote:Op maandag 18 april 2005 12:33 schreef Storing het volgende:
[..]
Ehm... Josephus besteedt twee passages aan Jezus en geen van beide lijken ook maar naar de Essenen te verwijzen. Leg eens uit wat ik mis?
Bronquote:De derde groepering binnen het Jodendom is die der Essenen. Flavius Josephus, een tijdgenoot, bericht uitvoerig en positief over hen. Van hem begrijpen we dat deze strenge en 'ascetische' groepering zich intens met de rituele reinheid bezighield, alle bezit gemeenschappelijk had, dierenoffers aan de kant gezet had, in seksuele onthouding leefde, geen eden wenste af te leggen, geen deel nam aan militaire of zakelijke activiteiten en aldus zich oefende in alle deugden. Omdat deze Essenen niet door 'natuurlijke aanwas' in aantal toenamen, kan hun numerieke groei alleen verklaard worden uit toestroom van nieuwe leden die ook de wereld wilden gaan 'mijden'.
Hoewel de Essenen volgens Josephus vestigingen hadden in alle steden van Judea, met inbegrip van Jeruzalem, vereiste de door hen gewenste levensstijl feitelijk een commune-vorm. Deze kende men ook, in de woestijn. De 'Dode Zee rollen' die in 1946/1947 zijn gevonden, bij Qumran, vormen een buitengewoon belangrijke bron van informatie over die periode. Diverse rollen spreken over de precieze inwijdingsriten voor nieuwe leden.
Het wordt niet door alle geleerden aanvaard dat de bewoners van Qumran 'Essenen' zijn geweest. Toch wordt in elk geval een verbinding tussen de gemeenschap ten Westen van de Dode Zee met Essenen waarschijnlijk, zo niet onomstotelijk, geacht. Er lijkt echter een splitsing in de rijen der Essenen te zijn voorgevallen. De zgn.'Groninger hypothese' (naar de Groningse geleerden Van der Woude en Garcia Martinez) suggereert dat Qumran 'ontstaan is tengevolge van een breuk die zich binnen de Esseense beweging voltrok'. 4) De wortels van Esseense geloofsbeleving 'moeten gezocht worden in de apocalyptische traditie die een bloeitijd beleefde aan het eind van de derde en in de loop van de tweede eeuw v.Chr.' Ze geloofden dat ze in de laatste dagen van het wereldtijdperk leefden. Grote rampen en lijden, Gods straf over de mensheid, zouden komen alvorens Israels Almachtige God de geschiedenis zou afsluiten met glorieus ingrijpen ten bate van zijn volk. Men verwachtte tekenen van vuur aan de hemel, engelenactiviteit ten gunste van de weinige rechtvaardigen die nog in de boze wereld over gebleven waren. Het einde der wereld was nabij. 'In de eenzaamheid van de woestijn trok zich de gemeenschap steeds meer op zichzelf terug: het gebed verving de offers van de tempel, reinheids-voorschriften werden verscherpt tot een mate die verkeer met de engelen toestond en het gehele leven der gemeenschap kenmerkte zich door de vurige hoop dat het goede zou zegevieren'.
De geschiedenis vult zich niet alleen met feiten, he. Soms moet men aannemen om te begrijpen en vermoedelijk is dit zo'n geval want een directe link kon ik ook niet meteen vinden.quote:Op maandag 18 april 2005 13:15 schreef Storing het volgende:
Ik heb je post denk ik verkeerd begrepen. Ik las het alsof jij beweerde dat Josephus had geschreven dat Jezus een Esseense opleiding achter de rug had. En dat is niet het geval. Maar Josephus haalt uiteraard wel de Essenen aan, alleen niet in verband met Jezus.
Waaruit blijkt dan dat Jezus een Esseense opleiding had genoten? Er zijn toch maar weinig historische bronnen over de historische Jezus. Ik kan er geen voor de geest halen waarin iets dergelijks wordt beweerd. Het is natuurlijk wel plausibel, maar het lijkt me geen feit.
quote:Boeddhisme
In het Tibetaans Boeddhisme zijn er oude geschriften die gedetailleerd op het leven van Jezus Christus ingaan. In deze geschriften (die in het Theravada boeddhisme niet bestaan) wordt beweerd dat Jezus als jonge man een boeddhistische opleiding gekregen heeft, waarna hij naar Israel is teruggekeerd en de kruisiging overleefd zou hebben. Hij heeft zich vervolgens in Kashmir (India) gevestigd, waar hij een beroemd leraar is geworden en op 80-jarige leeftijd is overleden.
In de stad Srinagar in Kashmir staat er een tempel van Solomon, waar vlakbij ook het graf van Jezus Christus te vinden is. Dit graf wordt door zowel de lokale moslims als de Tibetaanse geschriften als het echte graf van Jezus Christus beschouwd. Westerse wetenschappers hebben door het geweldadig conflict in Kashmir nog niet de kans gekregen dit graf te onderzoeken, al hebben zij dit wel geprobeerd.
(Wikipedia)
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |