abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_25781336
quote:
Op zondag 27 maart 2005 15:38 schreef Monidique het volgende:

Omdat brieven en manuscripten wel vaker vervalst of verzonnen zijn, zeker als het om onthullende zaken gaat, wil ik eerst een redelijke zekerheid dat het écht door deze Judas is geschreven.
Die kans is verwaarloosbaar, .
pi_25781367
quote:
Op zondag 27 maart 2005 15:41 schreef DennisMoore het volgende:

[..]

Die kans is verwaarloosbaar, .
In dat geval geloof ik niet op voorhand dat Judas de auteur is.
pi_25785998
quote:
Op zaterdag 26 maart 2005 12:37 schreef koen_pijl het volgende:
Judas is mijn homie
Mooie kreet voor op een tshirt
  dinsdag 29 maart 2005 @ 10:06:05 #64
9902 Lestat
the vampire...
pi_25824700
De brieven zijn ouder dan dan evangelien.
Memento Mori
pi_25827040
quote:
Op zondag 27 maart 2005 15:38 schreef Monidique het volgende:

Omdat brieven en manuscripten wel vaker vervalst of verzonnen zijn, zeker als het om onthullende zaken gaat, wil ik eerst een redelijke zekerheid dat het écht door deze Judas is geschreven.
Dat zal onmogelijk zijn om vast te stellen, al wat men zou kunnen doen is een redelijk veronderstelling dat het door Judas geschreven zou kunnen zijn.

Een ieder die van mening is dat dit een bom zal plaatsen onder de Christelijke of Katholieke religie vergist zich toch terdege in de weerbastigheid van dit soort instituten, de Bijbel zal echt niet geamendeerd worden om het evangelie naar Judas op te nemen.
pi_25827227
quote:
Op dinsdag 29 maart 2005 12:06 schreef Tijger_m het volgende:

[..]

Dat zal onmogelijk zijn om vast te stellen, al wat men zou kunnen doen is een redelijk veronderstelling dat het door Judas geschreven zou kunnen zijn.
Er is niemand die beweert dat het evangelie van Judas door Judas is geschreven, jullie laten je misleiden door de naam.
twee violen en een trommel en een fluit
pi_25829767
quote:
Het evangelie volgens Johannes is naar ik begrepen heb zelfs van 100 na christus en geschreven door de Griek Johannes.
Alle evangelien zijn dik 100 jaar na Chr opgeschreven. Ze zijn eerst door mondelinge overlevering doorgegeven, en daarna opgeschreven en dan dus ook niet door Mattheus, Marcus, Lucas, etc zelf. In 325 op het Concilie van Nicea zijn toen de 4 evangelien in het Nieuwe Tesstament opgenomen en de rest (Thomas, Judas e.a.) is afgeschaft / verdwenen.
  dinsdag 29 maart 2005 @ 14:14:58 #68
26414 greatgonzo
Gonzo met een G
pi_25829883
officieel ja, maar houd er maar rekening mee dat veel van deze dingen gewoon in het archief liggen van het Vaticaan. Jammer trouwens dat ze zo geheimzinnig over dit soort dingen doen.

tevens verkapte tvp
Bij tijd en wijle aanwezig...
pi_25830164
Ik ben idd benieuw wat het Vaticaan heeft liggen in de archieven. Misschien wel een evangelie van Maria Magdelena...
  dinsdag 29 maart 2005 @ 15:13:20 #70
26414 greatgonzo
Gonzo met een G
pi_25831245
ja, hoeveel kinderen zou zij hebben gehad van hem ?
Want ze was gewoon een hoer natuurlijk, dat is uit de geschiedenis bekent. Ik kan me best voorstellen dat JC het wel eens heeft geprobeerd

Maar zo zijn er wel meer van die hypocriete dingen. Zo is ook bekend dat Maria echt geen maagd is gebleven. Ze heeft met Josef meen ik verschillende kinderen gekregen. Meen zelfs dat er zelfs in een of ander evangelie wordt gesproken over de broer van JC.
pi_25832018
quote:
Op dinsdag 29 maart 2005 14:28 schreef Smirnov het volgende:
Ik ben idd benieuw wat het Vaticaan heeft liggen in de archieven. Misschien wel een evangelie van Maria Magdelena...
die was toch al gevonden in de nag hammadi rollen? (kan het niet ff controleren.. zit op werk)
  dinsdag 29 maart 2005 @ 15:54:26 #72
64670 Dagonet
Radicaal compromist
pi_25832264
quote:
Op dinsdag 29 maart 2005 15:44 schreef _Etter_ het volgende:

[..]

die was toch al gevonden in de nag hammadi rollen? (kan het niet ff controleren.. zit op werk)
quote:
Wikipedia:
The Gospel of Mary was found in the Akhmim Codex, a text acquired by Dr.Rheinhardt in Cairo in 1896. It was not published until 1955, after the Nag Hammadi texts had also appeared. The other texts of the Akhmim Codex were in the Nag Hammadi texts, but not the Gospel of Mary. In this only known copy of the text, pages 1 - 6 and 11 - 14 are missing. The Gospel of Mary is purported to be that of Mary Magdalene.
Op woensdag 24 sept. 2008 schreef Danny het volgende:
Dagonet doet onaardig tegen iedereen. Je bent dus helemaal niet zo bijzonder als je denkt...
Mijn grootste bijdrage aan de FP.
  dinsdag 29 maart 2005 @ 16:05:03 #73
64670 Dagonet
Radicaal compromist
pi_25832527
quote:
Op dinsdag 29 maart 2005 15:13 schreef greatgonzo het volgende:
Want ze was gewoon een hoer natuurlijk, dat is uit de geschiedenis bekent.
Ehm, nergens staat in de Bijbel dat ze een hoer was hoor. .
Dagonet doet onaardig tegen iedereen. Je bent dus helemaal niet zo bijzonder als je denkt...
  dinsdag 29 maart 2005 @ 16:47:13 #74
7168 Kptelmo
Syntax Error
pi_25833600
tvp
"Programming today is a race between software engineers striving to build bigger and better idiot-proof programs, and the Universe trying to produce bigger and better idiots. So far, the Universe is winning." (Rich Cook)
  dinsdag 29 maart 2005 @ 18:02:40 #75
45563 Djaser
Holy monk yorp
pi_25835640
quote:
Op dinsdag 29 maart 2005 15:13 schreef greatgonzo het volgende:
Maar zo zijn er wel meer van die hypocriete dingen. Zo is ook bekend dat Maria echt geen maagd is gebleven. Ze heeft met Josef meen ik verschillende kinderen gekregen. Meen zelfs dat er zelfs in een of ander evangelie wordt gesproken over de broer van JC.
Zover ik ook weet word er ook nergens in de bijbel beweert dat Maria maagd is gebleven na de geboorte van Jezus.
  dinsdag 29 maart 2005 @ 20:17:49 #76
26414 greatgonzo
Gonzo met een G
pi_25838877
en al die gezangen over de maagd maria dan..
  dinsdag 29 maart 2005 @ 20:24:34 #77
8369 speknek
Another day another slay
pi_25839070
Dat andere gnostische bronnen zeggen dat Maria geen maagd was, zal voor een geïnstitutionaliseerd Christen niets uitmaken, omdat dat geen canonieke bronnen zijn. Desondanks ging "maagd Maria" over de onbevlekte ontvangenis van Jezus, daarna kan ze best meer kinderen gehad hebben. Overigens geloven een hoop Christenen daar ook niet in, omdat "maagd" een verkeerde vertaling van de brontekst kan zijn en in plaats daarvan gewoon "jonge vrouw" moest zijn.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
pi_25840028
Interessant!

Ik ben altijd een Judas "fan" geweest... maar dat zal wel komen omdat ik "Jesus Christ Superstar" zo mooi vind. Ik krijg altijd kippevel als Judas "I Don't Know How To Love Him" zingt en daarna zelfmoord pleegt... Volgens mijn interpretatie was hij verliefd op Jezus...
pi_25840131
quote:
Op dinsdag 29 maart 2005 20:59 schreef mineo39-76 het volgende:

als Judas "I Don't Know How To Love Him" zingt
Dat was Maria Magdalena, niet Judas. .

Trouwens, boze tongen beweren dat er iets gaande was tussen Jezus en Johannes. .
pi_25840212
Het was weldegelijk Judas die dat zong in JCS... Vind ik ook altijd een mooi stuk uit de film.
An eye for an eye, makes the whole world blind.
-Mahatma Ghandi-
pi_25840259
quote:
Op dinsdag 29 maart 2005 21:05 schreef Storing het volgende:

Het was weldegelijk Judas die dat zong in JCS... Vind ik ook altijd een mooi stuk uit de film.
Oja, volgens google zingt Judas het óók. Maar hét stuk is toch van Maria? .
  † In Memoriam † dinsdag 29 maart 2005 @ 21:13:35 #82
21290 NorthernStar
Insurgent
pi_25840421
Ja beide.

Judas en Maria Magdalena zijn ook gelijk de twee meest interessante figuren uit het hele verhaal.

Ben er wel benieuwd naar. Is het eigenlijk een gnostisch geschrift? Zal haast wel.
pi_25840463
Dat klopt zeker... Maar als Judas inziet dat hij een zonde heeft begaan, dan zingt hij enkele strofes uit het lied. Al interpreteer ik het niet zo dat Judas verliefd zou zijn op Jezus (zoals Maria het wel zingt), maar dat hij van hem houdt en niet weet hoe hij dit moet verenigen met zijn visie op de toekomst (gevaar van de Romeinen die een opstand zouden neerslaan etc.)
-Mahatma Ghandi-
  dinsdag 29 maart 2005 @ 21:15:26 #84
64670 Dagonet
Radicaal compromist
pi_25840467
quote:
Op dinsdag 29 maart 2005 21:07 schreef DennisMoore het volgende:

[..]

Oja, volgens google zingt Judas het óók. Maar hét stuk is toch van Maria? .
Het volledige nummer inderdaad, maar Judas zingt inderdaad een stuk vlak voordat hij zichzelf verhangt als onderdeel van een langer nummer.

Maar we dwalen af
pi_25840471
quote:
Op dinsdag 29 maart 2005 21:13 schreef NorthernStar het volgende:

Ben er wel benieuwd naar. Is het eigenlijk een agnostisch geschrift? Zal haast wel.
Je bedoelt 'gnostisch'? .
pi_25840538
Het "Evangelie van Judas" lijkt me juist een gnostisch geschrift. Gnostici waren over het algemeen minder eenduidig over de invulling van de personen in de Bijbel en hun rol in de kosmische balans. Een stuk waaruit blijkt dat Judas niet de grote verrader zou zijn licht dus in het gnostische straatje.
-Mahatma Ghandi-
  † In Memoriam † dinsdag 29 maart 2005 @ 21:25:17 #87
21290 NorthernStar
Insurgent
pi_25840747
quote:
Op dinsdag 29 maart 2005 21:15 schreef DennisMoore het volgende:

[..]

Je bedoelt 'gnostisch'? .
Och een 'a-tje' meer of minder.

Ja dat bedoel ik idd. Judas is een sleutelfiguur in het hele verhaal. In het traditionele christendom is het gewoon een verrader, maar zoals Storing al zegt zou zo'n rol in de gnostiek heel anders liggen. Judas moet zijn plekje in de hemel opgeven om God's plan mogelijk te maken, dat is een groter offer dan de kruisdood van Jezus.
  dinsdag 29 maart 2005 @ 21:50:49 #88
8369 speknek
Another day another slay
pi_25841507
quote:
Op dinsdag 29 maart 2005 21:25 schreef NorthernStar het volgende:
Ja dat bedoel ik idd. Judas is een sleutelfiguur in het hele verhaal. In het traditionele christendom is het gewoon een verrader, maar zoals Storing al zegt zou zo'n rol in de gnostiek heel anders liggen. Judas moet zijn plekje in de hemel opgeven om God's plan mogelijk te maken, dat is een groter offer dan de kruisdood van Jezus.
Nou volgens mij komt dat beeld pas later. De eerste waarvan ik weet die dat zei (maar het zal vast eerder bedacht zijn) was Bertrand Russell, begin vorige eeuw. The Problem of Natural Evil. Vroege Gnostici zagen Judas volgens mij meer alszijnde gebracht door de eeuwige Sophia en daarom gehaat door de Demiurg (Yaltabaoth). Daarom was zijn verraad van Jezus een overwinning, en de rol van Judas belangrijker dan die van Jezus, dus ik denk dat je in die richting moet zoeken als ze het over 'revolutionair' hebben.

Ik ben wel benieuwd .
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
  dinsdag 29 maart 2005 @ 21:53:23 #89
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_25841586
Erg interessante vondst, ik ben benieuwd wat er verder uitkomt.
pi_25841647
Jezus, als de Christus, zou juist naar de aarde zijn gekomen om de mens weer te herinneren aan zijn spirituele oorsprong, en te doen inzien dat de materie van de Demiurg maar een waanbeeld was, iets dat de mens kluisterde.

Wat is dan de rol van Judas hierin? Waarom moest die Christus sterven?
  dinsdag 29 maart 2005 @ 22:02:27 #92
8369 speknek
Another day another slay
pi_25841830
Was Jezus dan de zoon van de Hoge God of van de Demiurg?
En waren de verschillende gnostische stromingen het daar zelf wel over eens? .

edit- ah, eh, wat ik er nu van begrijp heeft de Demiurg de messias gebracht, maar werd daaraanvast Jezus de redder gekoppeld. Misschien was het verraad van Judas dan nodig om de de Christus te ontketenen? (ik zeg nu maar wat)

[ Bericht 36% gewijzigd door speknek op 29-03-2005 22:08:11 ]
pi_25841949
quote:
Op dinsdag 29 maart 2005 22:02 schreef speknek het volgende:

Was Jezus dan de zoon van de Hoge God of van de Demiurg?
En waren de verschillende gnostische stromingen het daar zelf wel over eens? .
Van die 'hoge god'.

De slang in het paradijs was overigens ook een good guy he?
Hij wilde de mens weer kennis geven, van goed en kwaad.

Tijd voor een Gnosis-topic? .
pi_25841996
quote:
All that stuff in the New Testament is just the mass market version of what Christianity was supposed to be, while the Gnostics possessed the special edition DVD of Christianity with lots of bonus features, including secret teachings which were denied to the unworthy.
.
  dinsdag 29 maart 2005 @ 22:14:44 #95
8369 speknek
Another day another slay
pi_25842161
quote:
Op dinsdag 29 maart 2005 22:06 schreef DennisMoore het volgende:
Tijd voor een Gnosis-topic? .
Ik denk dat er maar een paar zijn op fok die er verstand van hebben, en ik ben daar niet een van. Maar het lijkt me wel interessant .
pi_25842254
Dennis, lijkt me een mooi topic. Ben er zelf slechts mondjesmaat in thuis, maar vind het wel interessant. Als je een mooie OT kan bedenken, kom ik wel posten!
-Mahatma Ghandi-
pi_25842301
quote:
Op dinsdag 29 maart 2005 22:14 schreef speknek het volgende:

Ik denk dat er maar een paar zijn op fok die er verstand van hebben, en ik ben daar niet een van. Maar het lijkt me wel interessant .
Copy/pasten van google he? Zo verzamelt de Moderne Mensch zijn kennis. .
  † In Memoriam † dinsdag 29 maart 2005 @ 22:20:32 #98
21290 NorthernStar
Insurgent
pi_25842330
quote:
Op dinsdag 29 maart 2005 21:50 schreef speknek het volgende:

[..]

Nou volgens mij komt dat beeld pas later. De eerste waarvan ik weet die dat zei (maar het zal vast eerder bedacht zijn) was Bertrand Russell, begin vorige eeuw. The Problem of Natural Evil. Vroege Gnostici zagen Judas volgens mij meer alszijnde gebracht door de eeuwige Sophia en daarom gehaat door de Demiurg (Yaltabaoth). Daarom was zijn verraad van Jezus een overwinning, en de rol van Judas belangrijker dan die van Jezus, dus ik denk dat je in die richting moet zoeken als ze het over 'revolutionair' hebben.

Ik ben wel benieuwd .
Dit bedoelde ik
quote:
An early Gnostic sect argued that Judas was actually an enlightened soul, who realized that the betrayal was part of God's master plan to save humanity by having his son crucified. So Judas, being the big man that he was, decided he could live with his soiled place in posterity if it meant everyone got to go to heaven.
stond toevallig in dat linkje wat DM gaf

http://www.rotten.com/library/bio/religion/judas-iscariot/
pi_25842484
Goh, vanmiddag toevallig nog een audiobook gevonden met behulp van een aardige Fokker van J.L. Borges over Judas. Daarin komen drie theorien over de Bijbelse Judas naar voren:

1) Judas als evenbeeld (mirror-image) van Christus. Christus als het hemelse lijden en Judas het aardse lijden of iets dergelijks.
2) Judas als de ultieme asceet: het opgeven van zijn plek in de hemel etc zoals hier in het forum ook al is genoemd.
3) Judas als Messias ipv Christus.

Een zeer kort, maar zeer boeiend kort verhaal.
-Mahatma Ghandi-
pi_25842612
quote:
Here is the Roberts-Donaldson translation of this section from Irenaeus:

Others again declare that Cain derived his being from the Power above, and acknowledge that Esau, Korah, the Sodomites, and all such persons, are related to themselves. On this account, they add, they have been assailed by the Creator, yet no one of them has suffered injury. For Sophia was in the habit of carrying off that which belonged to her from them to herself. They declare that Judas the traitor was thoroughly acquainted with these things, and that he alone, knowing the truth as no others did, accomplished the mystery of the betrayal; by him all things, both earthly and heavenly, were thus thrown into confusion. They produce a fictitious history of this kind, which they style the Gospel of Judas.
quote:
H.-C. Puech and Beate Blatz write (New Testament Apocrypha, vol. 1, p. 387):

Dating: the Gospel of Judas was of course composed before 180, the date at which it is mentioned for the first time by Irenaeus in adv. Haer. If it is in fact a Cainite work, and if this sect - assuming it was an independent gnostic group - was constituted in part, as has sometimes been asserted, in dependence on the doctrine of Marcion, the apocryphon can scarcely have been composed before the middle of the 2nd century. This would, however, be to build on weak arguments. At most we may be inclined to suspect a date between 130 and 170 or thereabouts.
pi_25850839
Ik vind het wel grappig om te lezen hoe sommige mensen denken dat er christenen zijn die dit soort documenten serieus nemen en geschokt worden door de inhoud. Christenen hebben niet zoveel op met het gnosticisme, dat in de 2e eeuw opkwam, en het evangelie van Judas is een overduidelijk gnostisch geschrift met een beperkte autoriteit zelfs in gnostische kring. Het wordt immers niet of nauwelijks aangehaald door vroege kerkvaders of zelfs door gnostische 'leiders'. Als het daadwerkelijk een vroege oorsprong heeft, waarom wordt het bijvoorbeeld niet opgenomen in de canon van Marcion?
Na Nag Hammadi is er toch redelijk wat bekend van het gnosticisme en ik vraag me af wat de werkelijke 'nieuwe' inval is die dit evangelie geeft en of het alleen in het nieuws is gekomen omdat het toevallig Pasen is.
I'm just a poor wayfarin' stranger
travelin' through a world of woe
ain't no sickness, toil, nor danger
in that bright land to which I go
pi_25850994
quote:
Op woensdag 30 maart 2005 10:52 schreef Quazzy het volgende:
Ik vind het wel grappig om te lezen hoe sommige mensen denken dat er christenen zijn die dit soort documenten serieus nemen en geschokt worden door de inhoud.
ik vind het wel grappig hoe sommige christenen de bijbel serieus nemen en geloven door de inhoud !
pi_25851920
quote:
Op woensdag 30 maart 2005 10:52 schreef Quazzy het volgende:

het gnosticisme, dat in de 2e eeuw opkwam
Gnosticisme stamt al van vóór het jaar nul, is ouder dan het Christendom.

Het begon volgens mij als (deels) Joodse sekte, en heeft al vrij snel delen van de Christelijke religie geïncorporeerd, zodat het een 'Christelijke' sekte werd.
pi_25852641
quote:
Op woensdag 30 maart 2005 11:45 schreef DennisMoore het volgende:

[..]

Het begon volgens mij als (deels) Joodse sekte, en heeft al vrij snel delen van de Christelijke religie geïncorporeerd, zodat het een 'Christelijke' sekte werd.
Daar heb je gelijk in, ik had beter kunnen schrijven: ...zoals dat in de 2e eeuw opkwam. In de 2e eeuw begon 'het gnosticisme', dat niet enkel joods was, christelijke invloeden over te nemen.
Het is wel zo dat het niet mogelijk is te praten over 'het gnosticisme' (hetgeen wel vaak gedaan wordt - ook door mij ) omdat er geen centrale leerstellingen zijn en het eigenlijk in iedere subgroep en tijd zich anders presenteerde.
I'm just a poor wayfarin' stranger
travelin' through a world of woe
ain't no sickness, toil, nor danger
in that bright land to which I go
  † In Memoriam † maandag 18 april 2005 @ 06:29:24 #105
21290 NorthernStar
Insurgent
pi_26314875
Er komen nog meer verloren evangeliën aan?
quote:

Eureka! Extraordinary discovery unlocks secrets of the ancients

Thousands of previously illegible manuscripts containing work by some of the greats of classical literature are being read for the first time using technology which experts believe will unlock the secrets of the ancient world.

Among treasures already discovered by a team from Oxford University are previously unseen writings by classical giants including Sophocles, Euripides and Hesiod. Invisible under ordinary light, the faded ink comes clearly into view when placed under infra-red light, using techniques developed from satellite imaging.

The Oxford documents form part of the great papyrus hoard salvaged from an ancient rubbish dump in the Graeco-Egyptian town of Oxyrhynchus more than a century ago. The thousands of remaining documents, which will be analysed over the next decade, are expected to include works by Ovid and Aeschylus, plus a series of Christian gospels which have been lost for up to 2,000 years.

pi_26315858
goed nieuws! de verboden verhalen zijn in mijn ogen meestal de beste omdat die vaak mystiek van aard zijn (en daar begint het toch allemaal)
pi_26318638
Het jodendom is gnostisch, en nu eens bedenken wat jezus was....
pi_26318832
quote:
Op maandag 18 april 2005 11:45 schreef k3vil het volgende:

Het jodendom is gnostisch
Oh? Licht eens toe?
quote:
en nu eens bedenken wat jezus was....
Een sekte-leider? .
pi_26318870
quote:
Op maandag 18 april 2005 11:54 schreef DennisMoore het volgende:

[..]

Oh? Licht eens toe?
[..]

Een sekte-leider? .
Toelichten? Dan mag ik je zeker jaren van onderzoek en kennis in 5 minuten uitleggen zeker
pi_26319037
quote:
Op maandag 18 april 2005 11:45 schreef k3vil het volgende:
Het jodendom is gnostisch
ik denk dat je niet over het jodendom kunt spreken. net als bij alle geloven heb je meer spiritueel getinte gelovigen en gelovigen die zich op de letterlijke interpretatie van de schrift beroepen en dan heb je verder nog alles wat daar tussenin zit.
pi_26319269
quote:
Op maandag 18 april 2005 11:56 schreef k3vil het volgende:

Toelichten? Dan mag ik je zeker jaren van onderzoek en kennis in 5 minuten uitleggen zeker
Yep. .
pi_26319282
quote:
Op dinsdag 29 maart 2005 20:24 schreef speknek het volgende:
Desondanks ging "maagd Maria" over de onbevlekte ontvangenis van Jezus,
Jezus is helemaal niet onbevlekt ontvangen en de vermeende maagdelijkheid van Maria heeft daar geen snars mee te maken!!!

Kunnen de mensen die bovenstaande fout maken zich niet even diskwalificeren van elke discussie over het katholicisme...
Ik en mijn leger van stokstaartjes.
pi_26319316
quote:
Op woensdag 30 maart 2005 11:45 schreef DennisMoore het volgende:

[..]

Christus heeft z'n opleiding gevolgd bij de Essenen en die waren streng gnostisch van leer. Dat weten we door Josephus die zelf ook fan was van gnostiek.
Maar de leer zelf is al veel ouder, wellicht omdat het heel universeel is. Helaas kan men in het geval van een overlevering de bron(nen) niet traceren.
www.seriewoordenaar.nl. Et voila...
pi_26319779
quote:
Op maandag 18 april 2005 12:16 schreef seriewoordenaar het volgende:

[..]

Dat weten we door Josephus die zelf ook fan was van gnostiek.
Ehm... Josephus besteedt twee passages aan Jezus en geen van beide lijken ook maar naar de Essenen te verwijzen. Leg eens uit wat ik mis?

[ Bericht 0% gewijzigd door Storing op 18-04-2005 12:39:42 ]
-Mahatma Ghandi-
pi_26320049
quote:
Op maandag 18 april 2005 12:33 schreef Storing het volgende:

[..]

Ehm... Josephus besteedt twee passages aan Jezus en geen van beide lijken ook maar naar de Essenen te verwijzen. Leg eens uit wat ik mis?
De rest van het werk van Josephus, waarschijnlijk.
Mijn godsdienstleraar vertelde me dit destijds, dus ik heb nu snel even op google gekeken want de precieze bronnen ken ik niet meer. Ik had toen al werk genoeg om het politieke bestel ten tijde van Christus in m'n hoofd te stampen.
Josephus schijnt de essenen regelmatig te hebben genoemd. Kan ook moeilijk anders want het was de meest strikte leer uit die tijd. Het is alom aangenomen dus er zullen vast wel bronnen zijn. Je hebt alvast dit:
quote:
De derde groepering binnen het Jodendom is die der Essenen. Flavius Josephus, een tijdgenoot, bericht uitvoerig en positief over hen. Van hem begrijpen we dat deze strenge en 'ascetische' groepering zich intens met de rituele reinheid bezighield, alle bezit gemeenschappelijk had, dierenoffers aan de kant gezet had, in seksuele onthouding leefde, geen eden wenste af te leggen, geen deel nam aan militaire of zakelijke activiteiten en aldus zich oefende in alle deugden. Omdat deze Essenen niet door 'natuurlijke aanwas' in aantal toenamen, kan hun numerieke groei alleen verklaard worden uit toestroom van nieuwe leden die ook de wereld wilden gaan 'mijden'.
Hoewel de Essenen volgens Josephus vestigingen hadden in alle steden van Judea, met inbegrip van Jeruzalem, vereiste de door hen gewenste levensstijl feitelijk een commune-vorm. Deze kende men ook, in de woestijn. De 'Dode Zee rollen' die in 1946/1947 zijn gevonden, bij Qumran, vormen een buitengewoon belangrijke bron van informatie over die periode. Diverse rollen spreken over de precieze inwijdingsriten voor nieuwe leden.
Het wordt niet door alle geleerden aanvaard dat de bewoners van Qumran 'Essenen' zijn geweest. Toch wordt in elk geval een verbinding tussen de gemeenschap ten Westen van de Dode Zee met Essenen waarschijnlijk, zo niet onomstotelijk, geacht. Er lijkt echter een splitsing in de rijen der Essenen te zijn voorgevallen. De zgn.'Groninger hypothese' (naar de Groningse geleerden Van der Woude en Garcia Martinez) suggereert dat Qumran 'ontstaan is tengevolge van een breuk die zich binnen de Esseense beweging voltrok'. 4) De wortels van Esseense geloofsbeleving 'moeten gezocht worden in de apocalyptische traditie die een bloeitijd beleefde aan het eind van de derde en in de loop van de tweede eeuw v.Chr.' Ze geloofden dat ze in de laatste dagen van het wereldtijdperk leefden. Grote rampen en lijden, Gods straf over de mensheid, zouden komen alvorens Israels Almachtige God de geschiedenis zou afsluiten met glorieus ingrijpen ten bate van zijn volk. Men verwachtte tekenen van vuur aan de hemel, engelenactiviteit ten gunste van de weinige rechtvaardigen die nog in de boze wereld over gebleven waren. Het einde der wereld was nabij. 'In de eenzaamheid van de woestijn trok zich de gemeenschap steeds meer op zichzelf terug: het gebed verving de offers van de tempel, reinheids-voorschriften werden verscherpt tot een mate die verkeer met de engelen toestond en het gehele leven der gemeenschap kenmerkte zich door de vurige hoop dat het goede zou zegevieren'.
Bron
pi_26320798
Ik heb je post denk ik verkeerd begrepen. Ik las het alsof jij beweerde dat Josephus had geschreven dat Jezus een Esseense opleiding achter de rug had. En dat is niet het geval. Maar Josephus haalt uiteraard wel de Essenen aan, alleen niet in verband met Jezus.

Waaruit blijkt dan dat Jezus een Esseense opleiding had genoten? Er zijn toch maar weinig historische bronnen over de historische Jezus. Ik kan er geen voor de geest halen waarin iets dergelijks wordt beweerd. Het is natuurlijk wel plausibel, maar het lijkt me geen feit.
-Mahatma Ghandi-
pi_26321818
quote:
Op maandag 18 april 2005 13:15 schreef Storing het volgende:
Ik heb je post denk ik verkeerd begrepen. Ik las het alsof jij beweerde dat Josephus had geschreven dat Jezus een Esseense opleiding achter de rug had. En dat is niet het geval. Maar Josephus haalt uiteraard wel de Essenen aan, alleen niet in verband met Jezus.

Waaruit blijkt dan dat Jezus een Esseense opleiding had genoten? Er zijn toch maar weinig historische bronnen over de historische Jezus. Ik kan er geen voor de geest halen waarin iets dergelijks wordt beweerd. Het is natuurlijk wel plausibel, maar het lijkt me geen feit.
De geschiedenis vult zich niet alleen met feiten, he. Soms moet men aannemen om te begrijpen en vermoedelijk is dit zo'n geval want een directe link kon ik ook niet meteen vinden.
Men legt de link hoofdzakelijk door het gedachtegoed zelf. De essenen waren gnostisch, Jezus had gnostische gedachten en zowel de gebruikte als de niet-gebruikte evangelieen onderstrepen dat. Dus logica gebiedt te zeggen dat Jezus een Esseense opleiding heeft genoten. Maar je kunt dit ook interpreteren als dat Jezus Esseense invloeden heeft opgedaan, want het is maar wat je opleiding noemt.
Wat daarbij komt, er zit een behoorlijk tijdsgat in de bijbel tussen de jeugd van Jezus en zijn volwassenheid, dus wat gebeurde in die periode? Waar en bij wie was hij? Tijd zat om een hoop wijsheid op te doen en die vond hij alleszins niet bij de farizeeers.

Voorbeelden als het verloren schaap, god onder de steen of het koninkrijk van god in jezelf, de onbevlekte ontvangenis en dergelijke zijn gnostisch. Niet voor wie slechts naar de buitenkant van de parabels of metaforen kijkt, natuurlijk. Gnostiek mag dan wel zeer simpel en natuurlijk zijn qua opbouw, het vereist best veel denk- en voelkracht om de kennis in het praktische zijn te integreren. En bij momenten is net het uitschakelen van die denkkracht het moeilijke. Eigenlijk is gnostiek de meest bewuste weg (Brahma) naar het sterfbed en verder.

Hoe dan ook is duidelijk dat de christelijke intentie zeker geen Christendom anno 2005 in gedachten had, waarin de volgeling ver weg wordt gehouden van de gnostische leer (en bijhorende zelfkracht) en er een slaafse ondergeschiktheid voor in de plaats krijgt. Ik vermoed dat de top van het Vaticaan (die zeer vertrouwd is met de gnostische leer) dit bewust doet onder het mom 'dat kan de bevolking niet aan'.

[ Bericht 0% gewijzigd door seriewoordenaar op 18-04-2005 14:01:20 ]
pi_26322058
quote:
Boeddhisme

In het Tibetaans Boeddhisme zijn er oude geschriften die gedetailleerd op het leven van Jezus Christus ingaan. In deze geschriften (die in het Theravada boeddhisme niet bestaan) wordt beweerd dat Jezus als jonge man een boeddhistische opleiding gekregen heeft, waarna hij naar Israel is teruggekeerd en de kruisiging overleefd zou hebben. Hij heeft zich vervolgens in Kashmir (India) gevestigd, waar hij een beroemd leraar is geworden en op 80-jarige leeftijd is overleden.

In de stad Srinagar in Kashmir staat er een tempel van Solomon, waar vlakbij ook het graf van Jezus Christus te vinden is. Dit graf wordt door zowel de lokale moslims als de Tibetaanse geschriften als het echte graf van Jezus Christus beschouwd. Westerse wetenschappers hebben door het geweldadig conflict in Kashmir nog niet de kans gekregen dit graf te onderzoeken, al hebben zij dit wel geprobeerd.
(Wikipedia)

[ Bericht 4% gewijzigd door DennisMoore op 18-04-2005 14:08:49 ]
pi_26322857
Zou wel eens kunnen, het boeddhisme is aardig compatibel met de gnostiek. In die tijd was Tibet misschien wel het Mekka van de leer.
Is er helemaal geen onderzoek gedaan naar dat graf in Srinagar? Is er uberhaupt iets over bekend? Foto's ofzo?
pi_26324320
Misschien is Jezus wel samen met Thomas die kant op vertrokken. .
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')