Vooral dat laatste, vooral dat laatste!quote:Op zaterdag 26 maart 2005 12:26 schreef Roquefort het volgende:
Haa, ik zat al te wachten tot iemand dit topic opende.
Ik ben heel benieuwd naar de inhoud, met name ook hoe de bijbelgetrouwen hierop reageren.
tvp
Ik zit op mijn werk helaas, maar heb al naar huis gebeld om het parool te kopen. Als een andere krant betere info heeft, laat het me graag weten.quote:Op zaterdag 26 maart 2005 12:28 schreef Natalie het volgende:
[..]
Vooral dat laatste, vooral dat laatste!
Heb de bladen intussen voor me liggen (handig: Trouw in tabloidformaat) en ben erover aan 't lezen.
waarschijnlijk niet, met de nag hammadi rollen is toch ook niks gedaan door de bijbelgetrouwen.quote:Op zaterdag 26 maart 2005 12:26 schreef Roquefort het volgende:
Haa, ik zat al te wachten tot iemand dit topic opende.
Ik ben heel benieuwd naar de inhoud, met name ook hoe de bijbelgetrouwen hierop reageren.
tvp
Is offtopic maar idd in de koran staan heel veel beschrijvingen van de bijbel in een iets andere manier opgeschreven maar dat heeft niks met dit te maken. Dit geschrift komt uit ge gnotische hoek en dat is zo'n beetje het boedistische christendom.quote:Op zaterdag 26 maart 2005 12:44 schreef Reintje het volgende:
Waar ik trouwens nog erg benieuwd naar ben is naar de koppeling tussen de bijbel en de koran. Er zijn toch een aantal gezamenlijke geschriften?
quote:Evangelie van Judas opgedoken
HENK SCHUTTEN
AMSTERDAM - Ruim 1800 jaar nadat het vanwege zijn 'godslasterlijke' inhoud door de kerk in de ban werd gedaan, wordt het Evangelie van Judas weer openbaar gemaakt. Een Zwitserse stichting heeft een kopie van het verboden evangelie ontdekt en werkt momenteel aan een vertaling.
Het Parool publiceert zaterdag als eerste fragmenten uit het evangelie, dat bestaat uit een dialoog tussen Judas Iscariot en Jezus. Volgens Mario Roberty, de voorzitter van de Zwitserse Maecenas Stichting die de stukken in bezit heeft, betreft het één van de oudste christelijke documenten die tot dusver ontdekt zijn. Hij noemt de inhoud van het evangelie, waarin Judas als een held in plaats van een verrader wordt afgeschilderd, 'explosief'.
Roberty kan geen uitsluitsel geven over de herkomst van het manuscript, dat is geschreven in het Koptisch. Vermoedelijk zijn de stukken al in de jaren vijftig of zestig van de vorige eeuw ontdekt in Egypte en het land uitgesmokkeld. ''Maar de prijs was veel te hoog en bovendien wist aanvankelijk niemand dat het om het Evangelie van Judas ging.''
Twintig jaar lag het manuscript in een Amerikaanse bankkluis. Roberty: ''Het zag er verschrikkelijk uit toen wij het in handen kregen. Vellen zaten aan elkaar geplakt of waren uiteengevallen. Een team van wetenschappers is nu bezig om al die stukjes weer bij elkaar te passen.''
Wetenschappers zijn zeer enthousiast over de ontdekking. De Amerikaanse koptoloog Stephen Emmel spreekt van 'een zeer uitzonderlijke vondst', die veel stof zal doen opwaaien. ''In historisch opzicht is deze vondst van evenveel belang als de Nag Hammadi-geschriften die een halve eeuw geleden werden ontdekt. Alles wijst erop dat het gaat om het evangelie waarnaar de kerkvader Irenaeus in de tweede eeuw na Christus verwees.''
Ook de Nederlandse emeritus hoogleraar Gilles Quispel, die in de jaren vijftig het Thomas-evangelie ontdekte, noemt de ontdekking van groot historisch belang. ''Voor wetenschappers zijn alle evangeliën gelijk.''
Dit weekend in de krant:
- De jacht op Judas' evangelie
Waarom bleef een van de belangrijkste archeologische ontdekkingen van de laatste decennia zo lang verborgen? Bijna tweeduizend jaar geleden werd het 'godslasterlijke' evangelie van Judas door de kerk in de ban gedaan.
Tot Egyptische boeren in de jaren zeventig van de vorige eeuw bij toeval een kopie aantroffen in een grot. Toch durfde ook daarna lange tijd niemand zijn handen aan het manuscript te branden. Het fascinerende verhaal van het gesol met teruggevonden christelijk erfgoed. 'Vergeet de Da Vinci Code, dit is het echte werk!'
- Ligt een kopie in het Vaticaan?
Explosief,' is het enige wat Mario Roberty, voorzitter van de Maecenas Foundation, kwijt wil over de inhoud van het Evangelie van Judas. ''Aanvankelijk gingen we ervan uit dat het manuscript uit de vierde of vijfde eeuw afkomstig was. Maar onderzoek heeft uitgewezen dat het gaat om een van vroegste documenten uit het christendom Dat maakt het zo bijzonder.''
- 'Je leven zet je op het spel met dit manuscript'
Emeritus-hoogleraar Gilles Quispel (88) verwierf in de jaren vijftig van de vorige eeuw internationale faam met de ontdekking van het evangelie van Thomas. Hij ziet opmerkelijke overeenkomsten tussen zijn vondst van toen en het Judas-evangelie.
Voor zijn dood dan, Judas verhing zich voordat Jezus gekruisigd werd..quote:Op zaterdag 26 maart 2005 12:44 schreef Reintje het volgende:
Ik vind het laf van hem. Na zijn dood opeens net doen alsof je niet fout was, de held gaan uithangen... Zo ken ik er nog wel een paar.
Waar ik trouwens nog erg benieuwd naar ben is naar de koppeling tussen de bijbel en de koran. Er zijn toch een aantal gezamenlijke geschriften?
Ik heb hier alleen NvhN en Trouw. Trouw meldt het op de voorpagina en wijdt vervolgens een groot gedeelte van pag. 2 & 3 eraan.quote:Op zaterdag 26 maart 2005 12:33 schreef Roquefort het volgende:
Ik zit op mijn werk helaas, maar heb al naar huis gebeld om het parool te kopen. Als een andere krant betere info heeft, laat het me graag weten.
dat maakt niet uit. het oude testament is ook niet echt door Mozes geschrevenquote:Op zaterdag 26 maart 2005 13:08 schreef DennisMoore het volgende:
't Is niet écht door Judas geschreven he?.
De eerste vijf boeken uit het oude testament, bedoel je?quote:Op zaterdag 26 maart 2005 13:11 schreef het_fokschaap het volgende:
dat maakt niet uit. het oude testament is ook niet echt door Mozes geschreven
ja, die bedoel ikquote:Op zaterdag 26 maart 2005 13:14 schreef DennisMoore het volgende:
[..]
De eerste vijf boeken uit het oude testament, bedoel je?.
En dat komt waarschijnlijk door de beschrijving zoals die in de bijbel werd opgeschreven omdat het evangelie van Judas niet in het straatje van de toenmalige kerkleiders paste. Als je iemand als verrader afschildert gaan mensen het betreffende evangelie vast niet geloven. Het zelfde is een tijdje geleden 'onthult' over Thomas (u weet wel, de ongelovige). Daar heb ik nog ergens een krantenartikel over liggen, geloof ikquote:Op zaterdag 26 maart 2005 13:06 schreef boyv het volgende:
... (door velen gezien als) grootste verrader allertijden ...
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |