abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zaterdag 26 maart 2005 @ 12:22:31 #1
28442 Natalie
Borrelnootje
pi_25754369
Evangelie van Judas gevonden

In Zwitserland is door een stichting een zeer oude versie versie van het Evangelie van Judas ontdekt. 1800 jaar geleden werd het 'godslasterlijke' manuscript door de kerk verbannen. Het vroegchristelijke document dat nu is gevonden, zal binnenkort weer worden gepubliceerd.

Het gevonden manuscript bestaat uit een dialoog tussen Judas Iscariot en Jezus. Volgens de voorzitter van de stichting, die de stukken herstelt en vertaalt, blijkt uit het Evangelie duidelijk dat Judas geen verrader was maar juist een grote held. De inhoud van het manuscript is volgens hem 'explosief'. Kenners noemen het stuk veel boeiender dan de Da Vinci Code.

Onzeker is waar het manuscript vandaan komt. Waarschijnlijk is het zestig jaar geleden uit Egypte gesmokkeld. De voorzitter van de stichting: "maar de prijs die voor de stukken werd gevraagd, was veel te hoog en bovendien wist aanvankelijk niemand dat het om het Evangelie van Judas ging."

Wetenschappers noemen de vondst zeer uitzonderlijk, die veel stof gaat doen opwaaien. "In historisch opzicht is deze vondst van evenveel belang als de Nag Hammadi-geschriften die een halve eeuw geleden werden ontdekt. Alles wijst erop dat het gaat om het evangelie waarnaar de kerkvader Irenaeus in de tweede eeuw na Christus verwees", aldus een wetenschapper.

Bron

Dit zou nog wel eens heel wat stof kunnen doen opwaaien.
Heb meteen Trouw en het DvhN (ja.. Assen hè) erbij gepakt, en ook deze twee kranten berichten groots over deze vondst!
Judas als held...
(Un)masking for the greater good.
pi_25754396
hier zat ik nou net niet op te wachten
pi_25754458
Haa, ik zat al te wachten tot iemand dit topic opende.
Ik ben heel benieuwd naar de inhoud, met name ook hoe de bijbelgetrouwen hierop reageren.

tvp
twee violen en een trommel en een fluit
  zaterdag 26 maart 2005 @ 12:28:59 #4
28442 Natalie
Borrelnootje
pi_25754516
quote:
Op zaterdag 26 maart 2005 12:26 schreef Roquefort het volgende:
Ik ben heel benieuwd naar de inhoud, met name ook hoe de bijbelgetrouwen hierop reageren.

tvp
Vooral dat laatste, vooral dat laatste!

Heb de bladen intussen voor me liggen (handig: Trouw in tabloidformaat) en ben erover aan 't lezen.
pi_25754617
quote:
Op zaterdag 26 maart 2005 12:28 schreef Natalie het volgende:

[..]

Vooral dat laatste, vooral dat laatste!

Heb de bladen intussen voor me liggen (handig: Trouw in tabloidformaat) en ben erover aan 't lezen.
Ik zit op mijn werk helaas, maar heb al naar huis gebeld om het parool te kopen. Als een andere krant betere info heeft, laat het me graag weten.

Het is ongelooflijk hoe de huidige Bijbel (NT) nog steeds alleen de selectie bevat die in het eerste millennium om min of meer machtspolitieke redenen tot stand is gekomen. De impact van die bijbel op onze maatschappij en ons wereldbeeld is nog steeds enorm.
twee violen en een trommel en een fluit
  zaterdag 26 maart 2005 @ 12:35:34 #6
17095 Vandaahl
You live in MY World
pi_25754655
lijkt me simpel
judas handelde in opdracht van jesus zelf omdat die anders zijn lot niet kon ondergaan
Life is what happens to you while you're busy making other plans
pi_25754689
Judas is mijn homie
Xbox Live: koenpijl
  zaterdag 26 maart 2005 @ 12:44:20 #8
17447 Reintje
Zet je aan het denken!
pi_25754808
Ik vind het laf van hem. Na zijn dood opeens net doen alsof je niet fout was, de held gaan uithangen... Zo ken ik er nog wel een paar.

Waar ik trouwens nog erg benieuwd naar ben is naar de koppeling tussen de bijbel en de koran. Er zijn toch een aantal gezamenlijke geschriften?
Action is the enemy of thoughts
pi_25754849
tvp!
Een befaamde Fransoos zei ooit: Qui ceci lit est un fou.
  zaterdag 26 maart 2005 @ 12:50:25 #10
48870 Abbadon
Gevallen Engel
pi_25754926
zeer interessant
Give a man a fire and he'll be warm for a day. Set a man on fire and he'll be warm for the rest of his life.
pi_25754948
quote:
Op zaterdag 26 maart 2005 12:26 schreef Roquefort het volgende:

tvp
waarschijnlijk niet, met de nag hammadi rollen is toch ook niks gedaan door de bijbelgetrouwen.
pi_25754949
wat betreft de kerk zullen deze geschriften gewoon bij de apocriefe/gnostische geschriften horen en zullen de volgelingen dit voor waar aannemen.
pi_25755013
quote:
Op zaterdag 26 maart 2005 12:44 schreef Reintje het volgende:
Waar ik trouwens nog erg benieuwd naar ben is naar de koppeling tussen de bijbel en de koran. Er zijn toch een aantal gezamenlijke geschriften?
Is offtopic maar idd in de koran staan heel veel beschrijvingen van de bijbel in een iets andere manier opgeschreven maar dat heeft niks met dit te maken. Dit geschrift komt uit ge gnotische hoek en dat is zo'n beetje het boedistische christendom.

Het parol heeft er op z'n site dit over te zeggen:
quote:
Evangelie van Judas opgedoken

HENK SCHUTTEN

AMSTERDAM - Ruim 1800 jaar nadat het vanwege zijn 'godslasterlijke' inhoud door de kerk in de ban werd gedaan, wordt het Evangelie van Judas weer openbaar gemaakt. Een Zwitserse stichting heeft een kopie van het verboden evangelie ontdekt en werkt momenteel aan een vertaling.

Het Parool publiceert zaterdag als eerste fragmenten uit het evangelie, dat bestaat uit een dialoog tussen Judas Iscariot en Jezus. Volgens Mario Roberty, de voorzitter van de Zwitserse Maecenas Stichting die de stukken in bezit heeft, betreft het één van de oudste christelijke documenten die tot dusver ontdekt zijn. Hij noemt de inhoud van het evangelie, waarin Judas als een held in plaats van een verrader wordt afgeschilderd, 'explosief'.

Roberty kan geen uitsluitsel geven over de herkomst van het manuscript, dat is geschreven in het Koptisch. Vermoedelijk zijn de stukken al in de jaren vijftig of zestig van de vorige eeuw ontdekt in Egypte en het land uitgesmokkeld. ''Maar de prijs was veel te hoog en bovendien wist aanvankelijk niemand dat het om het Evangelie van Judas ging.''

Twintig jaar lag het manuscript in een Amerikaanse bankkluis. Roberty: ''Het zag er verschrikkelijk uit toen wij het in handen kregen. Vellen zaten aan elkaar geplakt of waren uiteengevallen. Een team van wetenschappers is nu bezig om al die stukjes weer bij elkaar te passen.''

Wetenschappers zijn zeer enthousiast over de ontdekking. De Amerikaanse koptoloog Stephen Emmel spreekt van 'een zeer uitzonderlijke vondst', die veel stof zal doen opwaaien. ''In historisch opzicht is deze vondst van evenveel belang als de Nag Hammadi-geschriften die een halve eeuw geleden werden ontdekt. Alles wijst erop dat het gaat om het evangelie waarnaar de kerkvader Irenaeus in de tweede eeuw na Christus verwees.''

Ook de Nederlandse emeritus hoogleraar Gilles Quispel, die in de jaren vijftig het Thomas-evangelie ontdekte, noemt de ontdekking van groot historisch belang. ''Voor wetenschappers zijn alle evangeliën gelijk.''

Dit weekend in de krant:

- De jacht op Judas' evangelie
Waarom bleef een van de belangrijkste archeologische ontdekkingen van de laatste decennia zo lang verborgen? Bijna tweeduizend jaar geleden werd het 'godslasterlijke' evangelie van Judas door de kerk in de ban gedaan.
Tot Egyptische boeren in de jaren zeventig van de vorige eeuw bij toeval een kopie aantroffen in een grot. Toch durfde ook daarna lange tijd niemand zijn handen aan het manuscript te branden. Het fascinerende verhaal van het gesol met teruggevonden christelijk erfgoed. 'Vergeet de Da Vinci Code, dit is het echte werk!'

- Ligt een kopie in het Vaticaan?
Explosief,' is het enige wat Mario Roberty, voorzitter van de Maecenas Foundation, kwijt wil over de inhoud van het Evangelie van Judas. ''Aanvankelijk gingen we ervan uit dat het manuscript uit de vierde of vijfde eeuw afkomstig was. Maar onderzoek heeft uitgewezen dat het gaat om een van vroegste documenten uit het christendom Dat maakt het zo bijzonder.''

- 'Je leven zet je op het spel met dit manuscript'
Emeritus-hoogleraar Gilles Quispel (88) verwierf in de jaren vijftig van de vorige eeuw internationale faam met de ontdekking van het evangelie van Thomas. Hij ziet opmerkelijke overeenkomsten tussen zijn vondst van toen en het Judas-evangelie.
  zaterdag 26 maart 2005 @ 12:54:21 #14
8369 speknek
Another day another slay
pi_25755023
quote:
Op zaterdag 26 maart 2005 12:44 schreef Reintje het volgende:
Ik vind het laf van hem. Na zijn dood opeens net doen alsof je niet fout was, de held gaan uithangen... Zo ken ik er nog wel een paar.

Voor zijn dood dan, Judas verhing zich voordat Jezus gekruisigd werd..
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
  zaterdag 26 maart 2005 @ 12:57:25 #15
28442 Natalie
Borrelnootje
pi_25755101
quote:
Op zaterdag 26 maart 2005 12:33 schreef Roquefort het volgende:

Ik zit op mijn werk helaas, maar heb al naar huis gebeld om het parool te kopen. Als een andere krant betere info heeft, laat het me graag weten.
Ik heb hier alleen NvhN en Trouw. Trouw meldt het op de voorpagina en wijdt vervolgens een groot gedeelte van pag. 2 & 3 eraan.

Overigens staat hier in trouw waaruit de codex precies bestaat. Het bestaat uit drie delen en bevat de brief van Petrus aan Philippus (afwijkende versie dan bekend is uit de Nag Hammadi-collectie); de Eerste Openbaring van Jacobus en tot slot het Evangelie van Judas dat tot nu toe onbekend was.

Verder staat erbij vermeld dat Koptoloog Kasser (Uni van Genève) werkt aan een wetenschappelijke uitgave die nog dit jaar moet verschijnen.
pi_25755231
Lijkt me zeer zeker het lezen waard, hopen maar dat ze het snel uitbrengen (in welke vorm dan ook)
Wie is jouw favoriete sprookjesfiguur, Sinterklaas, Hans en Grietje, Roodkapje, of Jezus?
pi_25755315
Hopelijk brengen ze het snel 'leesbaar' naar buiten. Ben wel benieuwd wat de evangelie van de (door velen gezien als) grootste verrader allertijden te brengen heeft.

[ Bericht 0% gewijzigd door boyv op 26-03-2005 13:11:30 ]
pi_25755386
't Is niet écht door Judas geschreven he? .
pi_25755458
De kerk zal toch alles doen om dit te ontkrachten.
Of te ontkennen.
Vind de wereld van religie toch maar een vreemde interessante wereld.
Steeds als ik tegen de lamp loop,
neem ik een stukje licht mee.
Knibbel, Knabbel etc met veel foto's! IV
pi_25755459
quote:
Op zaterdag 26 maart 2005 13:08 schreef DennisMoore het volgende:
't Is niet écht door Judas geschreven he? .
dat maakt niet uit. het oude testament is ook niet echt door Mozes geschreven
pi_25755523
quote:
Op zaterdag 26 maart 2005 13:11 schreef het_fokschaap het volgende:

dat maakt niet uit. het oude testament is ook niet echt door Mozes geschreven
De eerste vijf boeken uit het oude testament, bedoel je? .

Door (o.a.) de gnostici werden veel boeken geschreven 'uit naam van'.
pi_25755557
quote:
Op zaterdag 26 maart 2005 13:14 schreef DennisMoore het volgende:

[..]

De eerste vijf boeken uit het oude testament, bedoel je? .
ja, die bedoel ik
  zaterdag 26 maart 2005 @ 13:18:16 #23
78780 deedeetee
rustig doorgaan met ademhalen
pi_25755605
Goed nieuws !! de Da Vinci Code vond ik niks nieuws maar dit klinkt veelbelovend
Ga fietsen jij !! ikke niet hoor..
  zaterdag 26 maart 2005 @ 13:22:02 #24
73232 De_Hertog
Aut bibat, aut abeat
pi_25755674
quote:
Op zaterdag 26 maart 2005 13:06 schreef boyv het volgende:
... (door velen gezien als) grootste verrader allertijden ...
En dat komt waarschijnlijk door de beschrijving zoals die in de bijbel werd opgeschreven omdat het evangelie van Judas niet in het straatje van de toenmalige kerkleiders paste. Als je iemand als verrader afschildert gaan mensen het betreffende evangelie vast niet geloven. Het zelfde is een tijdje geleden 'onthult' over Thomas (u weet wel, de ongelovige). Daar heb ik nog ergens een krantenartikel over liggen, geloof ik
Mary had a little lamb
Then Mary had dessert
pi_25756215
nou heb net ff het parool gehaald pagina 6 tot 9 erover
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')