Vooral dat laatste, vooral dat laatste!quote:Op zaterdag 26 maart 2005 12:26 schreef Roquefort het volgende:
Haa, ik zat al te wachten tot iemand dit topic opende.
Ik ben heel benieuwd naar de inhoud, met name ook hoe de bijbelgetrouwen hierop reageren.
tvp
Ik zit op mijn werk helaas, maar heb al naar huis gebeld om het parool te kopen. Als een andere krant betere info heeft, laat het me graag weten.quote:Op zaterdag 26 maart 2005 12:28 schreef Natalie het volgende:
[..]
Vooral dat laatste, vooral dat laatste!
Heb de bladen intussen voor me liggen (handig: Trouw in tabloidformaat) en ben erover aan 't lezen.
waarschijnlijk niet, met de nag hammadi rollen is toch ook niks gedaan door de bijbelgetrouwen.quote:Op zaterdag 26 maart 2005 12:26 schreef Roquefort het volgende:
Haa, ik zat al te wachten tot iemand dit topic opende.
Ik ben heel benieuwd naar de inhoud, met name ook hoe de bijbelgetrouwen hierop reageren.
tvp
Is offtopic maar idd in de koran staan heel veel beschrijvingen van de bijbel in een iets andere manier opgeschreven maar dat heeft niks met dit te maken. Dit geschrift komt uit ge gnotische hoek en dat is zo'n beetje het boedistische christendom.quote:Op zaterdag 26 maart 2005 12:44 schreef Reintje het volgende:
Waar ik trouwens nog erg benieuwd naar ben is naar de koppeling tussen de bijbel en de koran. Er zijn toch een aantal gezamenlijke geschriften?
quote:Evangelie van Judas opgedoken
HENK SCHUTTEN
AMSTERDAM - Ruim 1800 jaar nadat het vanwege zijn 'godslasterlijke' inhoud door de kerk in de ban werd gedaan, wordt het Evangelie van Judas weer openbaar gemaakt. Een Zwitserse stichting heeft een kopie van het verboden evangelie ontdekt en werkt momenteel aan een vertaling.
Het Parool publiceert zaterdag als eerste fragmenten uit het evangelie, dat bestaat uit een dialoog tussen Judas Iscariot en Jezus. Volgens Mario Roberty, de voorzitter van de Zwitserse Maecenas Stichting die de stukken in bezit heeft, betreft het één van de oudste christelijke documenten die tot dusver ontdekt zijn. Hij noemt de inhoud van het evangelie, waarin Judas als een held in plaats van een verrader wordt afgeschilderd, 'explosief'.
Roberty kan geen uitsluitsel geven over de herkomst van het manuscript, dat is geschreven in het Koptisch. Vermoedelijk zijn de stukken al in de jaren vijftig of zestig van de vorige eeuw ontdekt in Egypte en het land uitgesmokkeld. ''Maar de prijs was veel te hoog en bovendien wist aanvankelijk niemand dat het om het Evangelie van Judas ging.''
Twintig jaar lag het manuscript in een Amerikaanse bankkluis. Roberty: ''Het zag er verschrikkelijk uit toen wij het in handen kregen. Vellen zaten aan elkaar geplakt of waren uiteengevallen. Een team van wetenschappers is nu bezig om al die stukjes weer bij elkaar te passen.''
Wetenschappers zijn zeer enthousiast over de ontdekking. De Amerikaanse koptoloog Stephen Emmel spreekt van 'een zeer uitzonderlijke vondst', die veel stof zal doen opwaaien. ''In historisch opzicht is deze vondst van evenveel belang als de Nag Hammadi-geschriften die een halve eeuw geleden werden ontdekt. Alles wijst erop dat het gaat om het evangelie waarnaar de kerkvader Irenaeus in de tweede eeuw na Christus verwees.''
Ook de Nederlandse emeritus hoogleraar Gilles Quispel, die in de jaren vijftig het Thomas-evangelie ontdekte, noemt de ontdekking van groot historisch belang. ''Voor wetenschappers zijn alle evangeliën gelijk.''
Dit weekend in de krant:
- De jacht op Judas' evangelie
Waarom bleef een van de belangrijkste archeologische ontdekkingen van de laatste decennia zo lang verborgen? Bijna tweeduizend jaar geleden werd het 'godslasterlijke' evangelie van Judas door de kerk in de ban gedaan.
Tot Egyptische boeren in de jaren zeventig van de vorige eeuw bij toeval een kopie aantroffen in een grot. Toch durfde ook daarna lange tijd niemand zijn handen aan het manuscript te branden. Het fascinerende verhaal van het gesol met teruggevonden christelijk erfgoed. 'Vergeet de Da Vinci Code, dit is het echte werk!'
- Ligt een kopie in het Vaticaan?
Explosief,' is het enige wat Mario Roberty, voorzitter van de Maecenas Foundation, kwijt wil over de inhoud van het Evangelie van Judas. ''Aanvankelijk gingen we ervan uit dat het manuscript uit de vierde of vijfde eeuw afkomstig was. Maar onderzoek heeft uitgewezen dat het gaat om een van vroegste documenten uit het christendom Dat maakt het zo bijzonder.''
- 'Je leven zet je op het spel met dit manuscript'
Emeritus-hoogleraar Gilles Quispel (88) verwierf in de jaren vijftig van de vorige eeuw internationale faam met de ontdekking van het evangelie van Thomas. Hij ziet opmerkelijke overeenkomsten tussen zijn vondst van toen en het Judas-evangelie.
Voor zijn dood dan, Judas verhing zich voordat Jezus gekruisigd werd..quote:Op zaterdag 26 maart 2005 12:44 schreef Reintje het volgende:
Ik vind het laf van hem. Na zijn dood opeens net doen alsof je niet fout was, de held gaan uithangen... Zo ken ik er nog wel een paar.
Waar ik trouwens nog erg benieuwd naar ben is naar de koppeling tussen de bijbel en de koran. Er zijn toch een aantal gezamenlijke geschriften?
Ik heb hier alleen NvhN en Trouw. Trouw meldt het op de voorpagina en wijdt vervolgens een groot gedeelte van pag. 2 & 3 eraan.quote:Op zaterdag 26 maart 2005 12:33 schreef Roquefort het volgende:
Ik zit op mijn werk helaas, maar heb al naar huis gebeld om het parool te kopen. Als een andere krant betere info heeft, laat het me graag weten.
dat maakt niet uit. het oude testament is ook niet echt door Mozes geschrevenquote:Op zaterdag 26 maart 2005 13:08 schreef DennisMoore het volgende:
't Is niet écht door Judas geschreven he?.
De eerste vijf boeken uit het oude testament, bedoel je?quote:Op zaterdag 26 maart 2005 13:11 schreef het_fokschaap het volgende:
dat maakt niet uit. het oude testament is ook niet echt door Mozes geschreven
ja, die bedoel ikquote:Op zaterdag 26 maart 2005 13:14 schreef DennisMoore het volgende:
[..]
De eerste vijf boeken uit het oude testament, bedoel je?.
En dat komt waarschijnlijk door de beschrijving zoals die in de bijbel werd opgeschreven omdat het evangelie van Judas niet in het straatje van de toenmalige kerkleiders paste. Als je iemand als verrader afschildert gaan mensen het betreffende evangelie vast niet geloven. Het zelfde is een tijdje geleden 'onthult' over Thomas (u weet wel, de ongelovige). Daar heb ik nog ergens een krantenartikel over liggen, geloof ikquote:Op zaterdag 26 maart 2005 13:06 schreef boyv het volgende:
... (door velen gezien als) grootste verrader allertijden ...
Super!quote:Op zaterdag 26 maart 2005 13:47 schreef _Etter_ het volgende:
nou heb net ff het parool gehaald pagina 6 tot 9 erover
ow, ik ben lid...ff m'n brievenbusje legen !quote:Op zaterdag 26 maart 2005 13:47 schreef _Etter_ het volgende:
nou heb net ff het parool gehaald pagina 6 tot 9 erover
mja, als de playboy foto's niet mogen in B&H lijkt me dit ook net kunnenquote:Op zaterdag 26 maart 2005 14:28 schreef _Etter_ het volgende:
[..]
mag dat? valt dat niet onder copyright? (modje???)
nou jongens dat word toch zelf het parool kopen (kost maar 2 euro)quote:Op zaterdag 26 maart 2005 14:32 schreef speknek het volgende:
Nou, het is wat lastig. Het valt inderdaad onder copyright, en ik denk dat kopiëren of scannen inderdaad niet mag. Je mag daarentegen wel weer citeren..
dat is dus helemaal niet waar blijkt nuquote:Op zaterdag 26 maart 2005 20:00 schreef Djaser het volgende:
Kan iemand me uitleggen waarom dat script het evangelie van Judas heet als Judas zelfmoord pleegde vlak voor de kruisiging. Lees ik ergens over heen?
Ja, over deze post:quote:Op zaterdag 26 maart 2005 20:00 schreef Djaser het volgende:
Kan iemand me uitleggen waarom dat script het evangelie van Judas heet als Judas zelfmoord pleegde vlak voor de kruisiging. Lees ik ergens over heen?
Dat gebeurde bij de meeste evangelies. Zo ook bij Johannes bijvoorbeeld.quote:Op zaterdag 26 maart 2005 13:14 schreef DennisMoore het volgende:
Door (o.a.) de gnostici werden veel boeken geschreven 'uit naam van'.
Het "thomas evangelie" stelt geen ene fuck voor. 57 losse zinnetjes. Een paar verzen zijn zelfs ook in de erkende evangelien terug te vinden.quote:Op zaterdag 26 maart 2005 13:22 schreef De_Hertog het volgende:
Het zelfde is een tijdje geleden 'onthult' over Thomas (u weet wel, de ongelovige). Daar heb ik nog ergens een krantenartikel over liggen, geloof ik
quote:Op zaterdag 26 maart 2005 14:10 schreef Natalie het volgende:
[..]
Super!
Ben erg benieuwd of er iets instaat over de precieze inhoud!
Dat hoeft helemaal niet. Meerdere vroeg-christelijke stromingen concurreerden een tijdlang met elkaar, en hadden hun eigen evangeliën, of schreven deze zelf. De 'winnende' stroming tenslotte bepaalde welke van de evangeliën de Bijbel haalden, en welke de brandstapel.quote:Op zondag 27 maart 2005 11:16 schreef Djaser het volgende:
Dit roept natuurlijk allemaal wel een hoop vragen op:
Hoe oud is dit evangelie precies? Het zou ouder moeten zijn dat de de andere omdat daar een heel andere kijk op Judas staat die altijd stand heeft gehouden. En waarom die verandering in de kijk op Judas.
het is alleen wel het oudste geschrift van de hele bijbel, daarom ook de meeste kans dat het ook echt citaten van Jesus zijn, en als jij dat geen ene fuck noemt... achquote:Op zaterdag 26 maart 2005 23:12 schreef Akkersloot het volgende:
[..]
Het "thomas evangelie" stelt geen ene fuck voor. 57 losse zinnetjes. Een paar verzen zijn zelfs ook in de erkende evangelien terug te vinden.
Oudste geschrift van de hele bijbel? Wat bedoel je?quote:Op zondag 27 maart 2005 11:38 schreef _Etter_ het volgende:
het is alleen wel het oudste geschrift van de hele bijbel, daarom ook de meeste kans dat het ook echt citaten van Jesus zijn, en als jij dat geen ene fuck noemt... ach![]()
Volgens theologen is het thomas evangelie ouder dan de boeken uit de bijbel.quote:Op zondag 27 maart 2005 11:57 schreef DennisMoore het volgende:
[..]
Oudste geschrift van de hele bijbel? Wat bedoel je?
En Harry Potter dan?quote:Op zaterdag 26 maart 2005 12:22 schreef Natalie het volgende:
Kenners noemen het stuk veel boeiender dan de Da Vinci Code.
Je bedoelt die van het Nieuwe Testament natuurlijk.quote:Op zondag 27 maart 2005 13:30 schreef _Etter_ het volgende:
Volgens theologen is het thomas evangelie ouder dan de boeken uit de bijbel.
En daaruit vooral de evangeliën waarschijnlijk.quote:Op zondag 27 maart 2005 14:04 schreef Akkersloot het volgende:
Je bedoelt die van het Nieuwe Testament natuurlijk.
dat lijkt mij behoorlijk logischquote:Op zondag 27 maart 2005 14:04 schreef Akkersloot het volgende:
[..]
Je bedoelt die van het Nieuwe Testament natuurlijk.
Ja. Lijkt mij ook. Verhaaltechnisch zijn de handelingen der apostelen en daarna ook nog eens de bieven van Paulus e.d. ná de erkende (beste benaming lijkt mij) evangelien geplaatst.quote:Op zondag 27 maart 2005 14:08 schreef DennisMoore het volgende:
En daaruit vooral de evangeliën waarschijnlijk.
Verhaaltechnisch wel ja. Maar aangenomen wordt dat de brieven van Paulus de oudste geschriften zijn, en de meest authentieke.quote:Op zondag 27 maart 2005 14:14 schreef Akkersloot het volgende:
Ja. Lijkt mij ook. Verhaaltechnisch zijn de handelingen der apostelen en daarna ook nog eens de bieven van Paulus e.d. ná de erkende (beste benaming lijkt mij) evangelien geplaatst.
"Most critical scholars are of the opinion that John was composed in stages (probably two or three), beginning at an unknown time (AD 50-70?) and culminating in the final edition (our Gospel of John) around AD 95-100."quote:Het evangelie volgens Johannes is naar ik begrepen heb zelfs van 100 na christus en geschreven door de Griek Johannes.
Hoe bedoel je, 'echt'?quote:Op zondag 27 maart 2005 14:19 schreef longinus het volgende:
Als het echt is is het best interesant om te lezen.
Als het daadwerkelijk geschreven is door een persoon uit de eerste eeuw na Christus, of in ieder geval gekopieerd van een brief van zo'n persoon. Wanneer het bijvoorbeeld een stuk tekst is dat is geschreven in, zeg, 1990, dan kan het nog wel interessant zijn, maar 'ech' is het niet.quote:
En nu Longinus nog.quote:Op zondag 27 maart 2005 14:33 schreef Monidique het volgende:
Als het daadwerkelijk geschreven is door een persoon uit de eerste eeuw na Christus, of in ieder geval gekopieerd van een brief van zo'n persoon. Wanneer het bijvoorbeeld een stuk tekst is dat is geschreven in, zeg, 1990, dan kan het nog wel interessant zijn, maar 'ech' is het niet.
Omdat brieven en manuscripten wel vaker vervalst of verzonnen zijn, zeker als het om onthullende zaken gaat, wil ik eerst een redelijke zekerheid dat het écht door deze Judas is geschreven.quote:Op zondag 27 maart 2005 15:36 schreef DennisMoore het volgende:
Ehm, niemand die er serieus rekening mee houdt dat Judas de auteur was..
Die kans is verwaarloosbaar,quote:Op zondag 27 maart 2005 15:38 schreef Monidique het volgende:
Omdat brieven en manuscripten wel vaker vervalst of verzonnen zijn, zeker als het om onthullende zaken gaat, wil ik eerst een redelijke zekerheid dat het écht door deze Judas is geschreven.
Mooie kreet voor op een tshirtquote:Op zaterdag 26 maart 2005 12:37 schreef koen_pijl het volgende:
Judas is mijn homie
Dat zal onmogelijk zijn om vast te stellen, al wat men zou kunnen doen is een redelijk veronderstelling dat het door Judas geschreven zou kunnen zijn.quote:Op zondag 27 maart 2005 15:38 schreef Monidique het volgende:
Omdat brieven en manuscripten wel vaker vervalst of verzonnen zijn, zeker als het om onthullende zaken gaat, wil ik eerst een redelijke zekerheid dat het écht door deze Judas is geschreven.
Er is niemand die beweert dat het evangelie van Judas door Judas is geschreven, jullie laten je misleiden door de naam.quote:Op dinsdag 29 maart 2005 12:06 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Dat zal onmogelijk zijn om vast te stellen, al wat men zou kunnen doen is een redelijk veronderstelling dat het door Judas geschreven zou kunnen zijn.
Alle evangelien zijn dik 100 jaar na Chr opgeschreven. Ze zijn eerst door mondelinge overlevering doorgegeven, en daarna opgeschreven en dan dus ook niet door Mattheus, Marcus, Lucas, etc zelf. In 325 op het Concilie van Nicea zijn toen de 4 evangelien in het Nieuwe Tesstament opgenomen en de rest (Thomas, Judas e.a.) is afgeschaft / verdwenen.quote:Het evangelie volgens Johannes is naar ik begrepen heb zelfs van 100 na christus en geschreven door de Griek Johannes.
die was toch al gevonden in de nag hammadi rollen? (kan het niet ff controleren.. zit op werk)quote:Op dinsdag 29 maart 2005 14:28 schreef Smirnov het volgende:
Ik ben idd benieuw wat het Vaticaan heeft liggen in de archieven. Misschien wel een evangelie van Maria Magdelena...
quote:Op dinsdag 29 maart 2005 15:44 schreef _Etter_ het volgende:
[..]
die was toch al gevonden in de nag hammadi rollen? (kan het niet ff controleren.. zit op werk)
quote:Wikipedia:
The Gospel of Mary was found in the Akhmim Codex, a text acquired by Dr.Rheinhardt in Cairo in 1896. It was not published until 1955, after the Nag Hammadi texts had also appeared. The other texts of the Akhmim Codex were in the Nag Hammadi texts, but not the Gospel of Mary. In this only known copy of the text, pages 1 - 6 and 11 - 14 are missing. The Gospel of Mary is purported to be that of Mary Magdalene.
Ehm, nergens staat in de Bijbel dat ze een hoer was hoor.quote:Op dinsdag 29 maart 2005 15:13 schreef greatgonzo het volgende:
Want ze was gewoon een hoer natuurlijk, dat is uit de geschiedenis bekent.
Zover ik ook weet word er ook nergens in de bijbel beweert dat Maria maagd is gebleven na de geboorte van Jezus.quote:Op dinsdag 29 maart 2005 15:13 schreef greatgonzo het volgende:
Maar zo zijn er wel meer van die hypocriete dingen. Zo is ook bekend dat Maria echt geen maagd is gebleven. Ze heeft met Josef meen ik verschillende kinderen gekregen. Meen zelfs dat er zelfs in een of ander evangelie wordt gesproken over de broer van JC.
Dat was Maria Magdalena, niet Judas.quote:Op dinsdag 29 maart 2005 20:59 schreef mineo39-76 het volgende:
als Judas "I Don't Know How To Love Him" zingt
Oja, volgens google zingt Judas het óók. Maar hét stuk is toch van Maria?quote:Op dinsdag 29 maart 2005 21:05 schreef Storing het volgende:
Het was weldegelijk Judas die dat zong in JCS... Vind ik ook altijd een mooi stuk uit de film.
Het volledige nummer inderdaad, maar Judas zingt inderdaad een stuk vlak voordat hij zichzelf verhangt als onderdeel van een langer nummer.quote:Op dinsdag 29 maart 2005 21:07 schreef DennisMoore het volgende:
[..]
Oja, volgens google zingt Judas het óók. Maar hét stuk is toch van Maria?.
Je bedoelt 'gnostisch'?quote:Op dinsdag 29 maart 2005 21:13 schreef NorthernStar het volgende:
Ben er wel benieuwd naar. Is het eigenlijk een agnostisch geschrift? Zal haast wel.
Och een 'a-tje' meer of minder.quote:
Nou volgens mij komt dat beeld pas later. De eerste waarvan ik weet die dat zei (maar het zal vast eerder bedacht zijn) was Bertrand Russell, begin vorige eeuw. The Problem of Natural Evil. Vroege Gnostici zagen Judas volgens mij meer alszijnde gebracht door de eeuwige Sophia en daarom gehaat door de Demiurg (Yaltabaoth). Daarom was zijn verraad van Jezus een overwinning, en de rol van Judas belangrijker dan die van Jezus, dus ik denk dat je in die richting moet zoeken als ze het over 'revolutionair' hebben.quote:Op dinsdag 29 maart 2005 21:25 schreef NorthernStar het volgende:
Ja dat bedoel ik idd. Judas is een sleutelfiguur in het hele verhaal. In het traditionele christendom is het gewoon een verrader, maar zoals Storing al zegt zou zo'n rol in de gnostiek heel anders liggen. Judas moet zijn plekje in de hemel opgeven om God's plan mogelijk te maken, dat is een groter offer dan de kruisdood van Jezus.
Van die 'hoge god'.quote:Op dinsdag 29 maart 2005 22:02 schreef speknek het volgende:
Was Jezus dan de zoon van de Hoge God of van de Demiurg?
En waren de verschillende gnostische stromingen het daar zelf wel over eens?.
quote:All that stuff in the New Testament is just the mass market version of what Christianity was supposed to be, while the Gnostics possessed the special edition DVD of Christianity with lots of bonus features, including secret teachings which were denied to the unworthy.
Ik denk dat er maar een paar zijn op fok die er verstand van hebben, en ik ben daar niet een van. Maar het lijkt me wel interessantquote:
Copy/pasten van google he? Zo verzamelt de Moderne Mensch zijn kennis.quote:Op dinsdag 29 maart 2005 22:14 schreef speknek het volgende:
Ik denk dat er maar een paar zijn op fok die er verstand van hebben, en ik ben daar niet een van. Maar het lijkt me wel interessant.
Dit bedoelde ikquote:Op dinsdag 29 maart 2005 21:50 schreef speknek het volgende:
[..]
Nou volgens mij komt dat beeld pas later. De eerste waarvan ik weet die dat zei (maar het zal vast eerder bedacht zijn) was Bertrand Russell, begin vorige eeuw. The Problem of Natural Evil. Vroege Gnostici zagen Judas volgens mij meer alszijnde gebracht door de eeuwige Sophia en daarom gehaat door de Demiurg (Yaltabaoth). Daarom was zijn verraad van Jezus een overwinning, en de rol van Judas belangrijker dan die van Jezus, dus ik denk dat je in die richting moet zoeken als ze het over 'revolutionair' hebben.
Ik ben wel benieuwd.
stond toevallig in dat linkje wat DM gafquote:An early Gnostic sect argued that Judas was actually an enlightened soul, who realized that the betrayal was part of God's master plan to save humanity by having his son crucified. So Judas, being the big man that he was, decided he could live with his soiled place in posterity if it meant everyone got to go to heaven.
quote:Here is the Roberts-Donaldson translation of this section from Irenaeus:
Others again declare that Cain derived his being from the Power above, and acknowledge that Esau, Korah, the Sodomites, and all such persons, are related to themselves. On this account, they add, they have been assailed by the Creator, yet no one of them has suffered injury. For Sophia was in the habit of carrying off that which belonged to her from them to herself. They declare that Judas the traitor was thoroughly acquainted with these things, and that he alone, knowing the truth as no others did, accomplished the mystery of the betrayal; by him all things, both earthly and heavenly, were thus thrown into confusion. They produce a fictitious history of this kind, which they style the Gospel of Judas.
quote:H.-C. Puech and Beate Blatz write (New Testament Apocrypha, vol. 1, p. 387):
Dating: the Gospel of Judas was of course composed before 180, the date at which it is mentioned for the first time by Irenaeus in adv. Haer. If it is in fact a Cainite work, and if this sect - assuming it was an independent gnostic group - was constituted in part, as has sometimes been asserted, in dependence on the doctrine of Marcion, the apocryphon can scarcely have been composed before the middle of the 2nd century. This would, however, be to build on weak arguments. At most we may be inclined to suspect a date between 130 and 170 or thereabouts.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |