abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zaterdag 26 maart 2005 @ 12:22:31 #1
28442 Natalie
Borrelnootje
pi_25754369
Evangelie van Judas gevonden

In Zwitserland is door een stichting een zeer oude versie versie van het Evangelie van Judas ontdekt. 1800 jaar geleden werd het 'godslasterlijke' manuscript door de kerk verbannen. Het vroegchristelijke document dat nu is gevonden, zal binnenkort weer worden gepubliceerd.

Het gevonden manuscript bestaat uit een dialoog tussen Judas Iscariot en Jezus. Volgens de voorzitter van de stichting, die de stukken herstelt en vertaalt, blijkt uit het Evangelie duidelijk dat Judas geen verrader was maar juist een grote held. De inhoud van het manuscript is volgens hem 'explosief'. Kenners noemen het stuk veel boeiender dan de Da Vinci Code.

Onzeker is waar het manuscript vandaan komt. Waarschijnlijk is het zestig jaar geleden uit Egypte gesmokkeld. De voorzitter van de stichting: "maar de prijs die voor de stukken werd gevraagd, was veel te hoog en bovendien wist aanvankelijk niemand dat het om het Evangelie van Judas ging."

Wetenschappers noemen de vondst zeer uitzonderlijk, die veel stof gaat doen opwaaien. "In historisch opzicht is deze vondst van evenveel belang als de Nag Hammadi-geschriften die een halve eeuw geleden werden ontdekt. Alles wijst erop dat het gaat om het evangelie waarnaar de kerkvader Irenaeus in de tweede eeuw na Christus verwees", aldus een wetenschapper.

Bron

Dit zou nog wel eens heel wat stof kunnen doen opwaaien.
Heb meteen Trouw en het DvhN (ja.. Assen hè) erbij gepakt, en ook deze twee kranten berichten groots over deze vondst!
Judas als held...
(Un)masking for the greater good.
pi_25754396
hier zat ik nou net niet op te wachten
pi_25754458
Haa, ik zat al te wachten tot iemand dit topic opende.
Ik ben heel benieuwd naar de inhoud, met name ook hoe de bijbelgetrouwen hierop reageren.

tvp
twee violen en een trommel en een fluit
  zaterdag 26 maart 2005 @ 12:28:59 #4
28442 Natalie
Borrelnootje
pi_25754516
quote:
Op zaterdag 26 maart 2005 12:26 schreef Roquefort het volgende:
Ik ben heel benieuwd naar de inhoud, met name ook hoe de bijbelgetrouwen hierop reageren.

tvp
Vooral dat laatste, vooral dat laatste!

Heb de bladen intussen voor me liggen (handig: Trouw in tabloidformaat) en ben erover aan 't lezen.
pi_25754617
quote:
Op zaterdag 26 maart 2005 12:28 schreef Natalie het volgende:

[..]

Vooral dat laatste, vooral dat laatste!

Heb de bladen intussen voor me liggen (handig: Trouw in tabloidformaat) en ben erover aan 't lezen.
Ik zit op mijn werk helaas, maar heb al naar huis gebeld om het parool te kopen. Als een andere krant betere info heeft, laat het me graag weten.

Het is ongelooflijk hoe de huidige Bijbel (NT) nog steeds alleen de selectie bevat die in het eerste millennium om min of meer machtspolitieke redenen tot stand is gekomen. De impact van die bijbel op onze maatschappij en ons wereldbeeld is nog steeds enorm.
  zaterdag 26 maart 2005 @ 12:35:34 #6
17095 Vandaahl
You live in MY World
pi_25754655
lijkt me simpel
judas handelde in opdracht van jesus zelf omdat die anders zijn lot niet kon ondergaan
Life is what happens to you while you're busy making other plans
pi_25754689
Judas is mijn homie
Xbox Live: koenpijl
  zaterdag 26 maart 2005 @ 12:44:20 #8
17447 Reintje
Zet je aan het denken!
pi_25754808
Ik vind het laf van hem. Na zijn dood opeens net doen alsof je niet fout was, de held gaan uithangen... Zo ken ik er nog wel een paar.

Waar ik trouwens nog erg benieuwd naar ben is naar de koppeling tussen de bijbel en de koran. Er zijn toch een aantal gezamenlijke geschriften?
Action is the enemy of thoughts
pi_25754849
tvp!
Een befaamde Fransoos zei ooit: Qui ceci lit est un fou.
  zaterdag 26 maart 2005 @ 12:50:25 #10
48870 Abbadon
Gevallen Engel
pi_25754926
zeer interessant
Give a man a fire and he'll be warm for a day. Set a man on fire and he'll be warm for the rest of his life.
pi_25754948
quote:
Op zaterdag 26 maart 2005 12:26 schreef Roquefort het volgende:

tvp
waarschijnlijk niet, met de nag hammadi rollen is toch ook niks gedaan door de bijbelgetrouwen.
pi_25754949
wat betreft de kerk zullen deze geschriften gewoon bij de apocriefe/gnostische geschriften horen en zullen de volgelingen dit voor waar aannemen.
pi_25755013
quote:
Op zaterdag 26 maart 2005 12:44 schreef Reintje het volgende:
Waar ik trouwens nog erg benieuwd naar ben is naar de koppeling tussen de bijbel en de koran. Er zijn toch een aantal gezamenlijke geschriften?
Is offtopic maar idd in de koran staan heel veel beschrijvingen van de bijbel in een iets andere manier opgeschreven maar dat heeft niks met dit te maken. Dit geschrift komt uit ge gnotische hoek en dat is zo'n beetje het boedistische christendom.

Het parol heeft er op z'n site dit over te zeggen:
quote:
Evangelie van Judas opgedoken

HENK SCHUTTEN

AMSTERDAM - Ruim 1800 jaar nadat het vanwege zijn 'godslasterlijke' inhoud door de kerk in de ban werd gedaan, wordt het Evangelie van Judas weer openbaar gemaakt. Een Zwitserse stichting heeft een kopie van het verboden evangelie ontdekt en werkt momenteel aan een vertaling.

Het Parool publiceert zaterdag als eerste fragmenten uit het evangelie, dat bestaat uit een dialoog tussen Judas Iscariot en Jezus. Volgens Mario Roberty, de voorzitter van de Zwitserse Maecenas Stichting die de stukken in bezit heeft, betreft het één van de oudste christelijke documenten die tot dusver ontdekt zijn. Hij noemt de inhoud van het evangelie, waarin Judas als een held in plaats van een verrader wordt afgeschilderd, 'explosief'.

Roberty kan geen uitsluitsel geven over de herkomst van het manuscript, dat is geschreven in het Koptisch. Vermoedelijk zijn de stukken al in de jaren vijftig of zestig van de vorige eeuw ontdekt in Egypte en het land uitgesmokkeld. ''Maar de prijs was veel te hoog en bovendien wist aanvankelijk niemand dat het om het Evangelie van Judas ging.''

Twintig jaar lag het manuscript in een Amerikaanse bankkluis. Roberty: ''Het zag er verschrikkelijk uit toen wij het in handen kregen. Vellen zaten aan elkaar geplakt of waren uiteengevallen. Een team van wetenschappers is nu bezig om al die stukjes weer bij elkaar te passen.''

Wetenschappers zijn zeer enthousiast over de ontdekking. De Amerikaanse koptoloog Stephen Emmel spreekt van 'een zeer uitzonderlijke vondst', die veel stof zal doen opwaaien. ''In historisch opzicht is deze vondst van evenveel belang als de Nag Hammadi-geschriften die een halve eeuw geleden werden ontdekt. Alles wijst erop dat het gaat om het evangelie waarnaar de kerkvader Irenaeus in de tweede eeuw na Christus verwees.''

Ook de Nederlandse emeritus hoogleraar Gilles Quispel, die in de jaren vijftig het Thomas-evangelie ontdekte, noemt de ontdekking van groot historisch belang. ''Voor wetenschappers zijn alle evangeliën gelijk.''

Dit weekend in de krant:

- De jacht op Judas' evangelie
Waarom bleef een van de belangrijkste archeologische ontdekkingen van de laatste decennia zo lang verborgen? Bijna tweeduizend jaar geleden werd het 'godslasterlijke' evangelie van Judas door de kerk in de ban gedaan.
Tot Egyptische boeren in de jaren zeventig van de vorige eeuw bij toeval een kopie aantroffen in een grot. Toch durfde ook daarna lange tijd niemand zijn handen aan het manuscript te branden. Het fascinerende verhaal van het gesol met teruggevonden christelijk erfgoed. 'Vergeet de Da Vinci Code, dit is het echte werk!'

- Ligt een kopie in het Vaticaan?
Explosief,' is het enige wat Mario Roberty, voorzitter van de Maecenas Foundation, kwijt wil over de inhoud van het Evangelie van Judas. ''Aanvankelijk gingen we ervan uit dat het manuscript uit de vierde of vijfde eeuw afkomstig was. Maar onderzoek heeft uitgewezen dat het gaat om een van vroegste documenten uit het christendom Dat maakt het zo bijzonder.''

- 'Je leven zet je op het spel met dit manuscript'
Emeritus-hoogleraar Gilles Quispel (88) verwierf in de jaren vijftig van de vorige eeuw internationale faam met de ontdekking van het evangelie van Thomas. Hij ziet opmerkelijke overeenkomsten tussen zijn vondst van toen en het Judas-evangelie.
  zaterdag 26 maart 2005 @ 12:54:21 #14
8369 speknek
Another day another slay
pi_25755023
quote:
Op zaterdag 26 maart 2005 12:44 schreef Reintje het volgende:
Ik vind het laf van hem. Na zijn dood opeens net doen alsof je niet fout was, de held gaan uithangen... Zo ken ik er nog wel een paar.

Voor zijn dood dan, Judas verhing zich voordat Jezus gekruisigd werd..
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
  zaterdag 26 maart 2005 @ 12:57:25 #15
28442 Natalie
Borrelnootje
pi_25755101
quote:
Op zaterdag 26 maart 2005 12:33 schreef Roquefort het volgende:

Ik zit op mijn werk helaas, maar heb al naar huis gebeld om het parool te kopen. Als een andere krant betere info heeft, laat het me graag weten.
Ik heb hier alleen NvhN en Trouw. Trouw meldt het op de voorpagina en wijdt vervolgens een groot gedeelte van pag. 2 & 3 eraan.

Overigens staat hier in trouw waaruit de codex precies bestaat. Het bestaat uit drie delen en bevat de brief van Petrus aan Philippus (afwijkende versie dan bekend is uit de Nag Hammadi-collectie); de Eerste Openbaring van Jacobus en tot slot het Evangelie van Judas dat tot nu toe onbekend was.

Verder staat erbij vermeld dat Koptoloog Kasser (Uni van Genève) werkt aan een wetenschappelijke uitgave die nog dit jaar moet verschijnen.
pi_25755231
Lijkt me zeer zeker het lezen waard, hopen maar dat ze het snel uitbrengen (in welke vorm dan ook)
Wie is jouw favoriete sprookjesfiguur, Sinterklaas, Hans en Grietje, Roodkapje, of Jezus?
pi_25755315
Hopelijk brengen ze het snel 'leesbaar' naar buiten. Ben wel benieuwd wat de evangelie van de (door velen gezien als) grootste verrader allertijden te brengen heeft.

[ Bericht 0% gewijzigd door boyv op 26-03-2005 13:11:30 ]
pi_25755386
't Is niet écht door Judas geschreven he? .
pi_25755458
De kerk zal toch alles doen om dit te ontkrachten.
Of te ontkennen.
Vind de wereld van religie toch maar een vreemde interessante wereld.
Steeds als ik tegen de lamp loop,
neem ik een stukje licht mee.
Knibbel, Knabbel etc met veel foto's! IV
pi_25755459
quote:
Op zaterdag 26 maart 2005 13:08 schreef DennisMoore het volgende:
't Is niet écht door Judas geschreven he? .
dat maakt niet uit. het oude testament is ook niet echt door Mozes geschreven
pi_25755523
quote:
Op zaterdag 26 maart 2005 13:11 schreef het_fokschaap het volgende:

dat maakt niet uit. het oude testament is ook niet echt door Mozes geschreven
De eerste vijf boeken uit het oude testament, bedoel je? .

Door (o.a.) de gnostici werden veel boeken geschreven 'uit naam van'.
pi_25755557
quote:
Op zaterdag 26 maart 2005 13:14 schreef DennisMoore het volgende:

[..]

De eerste vijf boeken uit het oude testament, bedoel je? .
ja, die bedoel ik
  zaterdag 26 maart 2005 @ 13:18:16 #23
78780 deedeetee
rustig doorgaan met ademhalen
pi_25755605
Goed nieuws !! de Da Vinci Code vond ik niks nieuws maar dit klinkt veelbelovend
Ga fietsen jij !! ikke niet hoor..
  zaterdag 26 maart 2005 @ 13:22:02 #24
73232 De_Hertog
Aut bibat, aut abeat
pi_25755674
quote:
Op zaterdag 26 maart 2005 13:06 schreef boyv het volgende:
... (door velen gezien als) grootste verrader allertijden ...
En dat komt waarschijnlijk door de beschrijving zoals die in de bijbel werd opgeschreven omdat het evangelie van Judas niet in het straatje van de toenmalige kerkleiders paste. Als je iemand als verrader afschildert gaan mensen het betreffende evangelie vast niet geloven. Het zelfde is een tijdje geleden 'onthult' over Thomas (u weet wel, de ongelovige). Daar heb ik nog ergens een krantenartikel over liggen, geloof ik
Mary had a little lamb
Then Mary had dessert
pi_25756215
nou heb net ff het parool gehaald pagina 6 tot 9 erover
pi_25756274
Typ even over.
  zaterdag 26 maart 2005 @ 14:10:00 #27
28442 Natalie
Borrelnootje
pi_25756664
quote:
Op zaterdag 26 maart 2005 13:47 schreef _Etter_ het volgende:
Super!
Ben erg benieuwd of er iets instaat over de precieze inhoud!
pi_25756719
quote:
Op zaterdag 26 maart 2005 13:47 schreef _Etter_ het volgende:
ow, ik ben lid...ff m'n brievenbusje legen !
pi_25756808
nou valt erg tegen zeg, niks over de inhoud alleen maar over hoe ze aan het document zijn gekomen (op zich ook wel een leuk verhaal, maar toch...)
pi_25756952
Inscannen!
pi_25757020
quote:
Op zaterdag 26 maart 2005 14:24 schreef boyv het volgende:
Inscannen!
mag dat? valt dat niet onder copyright? (modje???)
pi_25757051
quote:
Op zaterdag 26 maart 2005 14:28 schreef _Etter_ het volgende:

[..]

mag dat? valt dat niet onder copyright? (modje???)
mja, als de playboy foto's niet mogen in B&H lijkt me dit ook net kunnen
  zaterdag 26 maart 2005 @ 14:32:53 #33
8369 speknek
Another day another slay
pi_25757110
Nou, het is wat lastig. Het valt inderdaad onder copyright, en ik denk dat kopiëren of scannen inderdaad niet mag. Je mag daarentegen wel weer citeren..
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
pi_25757261
quote:
Op zaterdag 26 maart 2005 14:32 schreef speknek het volgende:
Nou, het is wat lastig. Het valt inderdaad onder copyright, en ik denk dat kopiëren of scannen inderdaad niet mag. Je mag daarentegen wel weer citeren..
nou jongens dat word toch zelf het parool kopen (kost maar 2 euro)
  zaterdag 26 maart 2005 @ 20:00:47 #35
45563 Djaser
Holy monk yorp
pi_25764656
Kan iemand me uitleggen waarom dat script het evangelie van Judas heet als Judas zelfmoord pleegde vlak voor de kruisiging. Lees ik ergens over heen?
pi_25764681
quote:
Op zaterdag 26 maart 2005 20:00 schreef Djaser het volgende:
Kan iemand me uitleggen waarom dat script het evangelie van Judas heet als Judas zelfmoord pleegde vlak voor de kruisiging. Lees ik ergens over heen?
dat is dus helemaal niet waar blijkt nu
  zaterdag 26 maart 2005 @ 20:04:46 #37
8369 speknek
Another day another slay
pi_25764756
quote:
Op zaterdag 26 maart 2005 20:00 schreef Djaser het volgende:
Ja, over deze post:
quote:
Op zaterdag 26 maart 2005 13:14 schreef DennisMoore het volgende:
Door (o.a.) de gnostici werden veel boeken geschreven 'uit naam van'.
Dat gebeurde bij de meeste evangelies. Zo ook bij Johannes bijvoorbeeld.
  zaterdag 26 maart 2005 @ 23:12:22 #38
60090 Akkersloot
pro-islam is extreem-rechts !
pi_25769715
quote:
Op zaterdag 26 maart 2005 13:22 schreef De_Hertog het volgende:
Het zelfde is een tijdje geleden 'onthult' over Thomas (u weet wel, de ongelovige). Daar heb ik nog ergens een krantenartikel over liggen, geloof ik
Het "thomas evangelie" stelt geen ene fuck voor. 57 losse zinnetjes. Een paar verzen zijn zelfs ook in de erkende evangelien terug te vinden.
"Christenen en joden zijn ongelovig geworden omdat ze verzonnen hebben dat ze maar een paar dagen zullen branden in de hel" .
Mein Koran 3:23.
pi_25770132
tvp
  zondag 27 maart 2005 @ 11:16:37 #40
45563 Djaser
Holy monk yorp
pi_25776062
Dit roept natuurlijk allemaal wel een hoop vragen op:

Hoe oud is dit evangelie precies? Het zou ouder moeten zijn dat de de andere omdat daar een heel andere kijk op Judas staat die altijd stand heeft gehouden. En waarom die verandering in de kijk op Judas.
pi_25776173
quote:
Op zaterdag 26 maart 2005 14:10 schreef Natalie het volgende:

[..]

Super!
Ben erg benieuwd of er iets instaat over de precieze inhoud!
ik ook !

als het geheim moest blijven dan had god er wel voor gezorgd dat we dit nooit gevonden hadden.....
pi_25776263
quote:
Op zondag 27 maart 2005 11:16 schreef Djaser het volgende:
Dit roept natuurlijk allemaal wel een hoop vragen op:

Hoe oud is dit evangelie precies? Het zou ouder moeten zijn dat de de andere omdat daar een heel andere kijk op Judas staat die altijd stand heeft gehouden. En waarom die verandering in de kijk op Judas.
Dat hoeft helemaal niet. Meerdere vroeg-christelijke stromingen concurreerden een tijdlang met elkaar, en hadden hun eigen evangeliën, of schreven deze zelf. De 'winnende' stroming tenslotte bepaalde welke van de evangeliën de Bijbel haalden, en welke de brandstapel.
pi_25776366
quote:
Op zaterdag 26 maart 2005 23:12 schreef Akkersloot het volgende:

[..]

Het "thomas evangelie" stelt geen ene fuck voor. 57 losse zinnetjes. Een paar verzen zijn zelfs ook in de erkende evangelien terug te vinden.
het is alleen wel het oudste geschrift van de hele bijbel, daarom ook de meeste kans dat het ook echt citaten van Jesus zijn, en als jij dat geen ene fuck noemt... ach
pi_25776660
quote:
Op zondag 27 maart 2005 11:38 schreef _Etter_ het volgende:

het is alleen wel het oudste geschrift van de hele bijbel, daarom ook de meeste kans dat het ook echt citaten van Jesus zijn, en als jij dat geen ene fuck noemt... ach
Oudste geschrift van de hele bijbel? Wat bedoel je?
pi_25778527
quote:
Op zondag 27 maart 2005 11:57 schreef DennisMoore het volgende:

[..]

Oudste geschrift van de hele bijbel? Wat bedoel je?
Volgens theologen is het thomas evangelie ouder dan de boeken uit de bijbel.

http://en.wikipedia.org/wiki/Gospel_of_Thomas

Ok lees nu dat er 2 kampen zijn, ik ben meer voor het vroegere werk omdat het me logisch lijkt dat citaten eerder worden gemaakt dan een mooi verhaal. Maargoed dat is dus mijn mening.
pi_25779102
quote:
Op zaterdag 26 maart 2005 12:22 schreef Natalie het volgende:
Kenners noemen het stuk veel boeiender dan de Da Vinci Code.
En Harry Potter dan?
Beetje rare vergelijking hoor. Er bestaat ook een roman "The Gospel of Judas" van Simon Mawer (fictie dus, net als het boek van Dan Brown), is de schrijver van dit stukje daar niet een beetje mee in de war?

Maar ik vind het wel een interessante ontdekking. Het evangelie van Thomas vind ik ook erg indrukwekkend, er spreekt een compleet ander beeld van Jezus uit, meer een menselijke gnosticus dan een goddelijke wonderen verrichtende messias. Ik hoop dat er snel een vertaling van het evangelie van Judas beschikbaar komt, volgens een artikel in trouw moet die nog dit jaar uitkomen.
Unox, the worst operating system.
  zondag 27 maart 2005 @ 14:04:34 #47
60090 Akkersloot
pi_25779253
quote:
Op zondag 27 maart 2005 13:30 schreef _Etter_ het volgende:
Volgens theologen is het thomas evangelie ouder dan de boeken uit de bijbel.
Je bedoelt die van het Nieuwe Testament natuurlijk.
"Christenen en joden zijn ongelovig geworden omdat ze verzonnen hebben dat ze maar een paar dagen zullen branden in de hel" .
pi_25779321
quote:
Op zondag 27 maart 2005 14:04 schreef Akkersloot het volgende:

En daaruit vooral de evangeliën waarschijnlijk.
pi_25779337
quote:
Op zondag 27 maart 2005 14:04 schreef Akkersloot het volgende:

[..]

dat lijkt mij behoorlijk logisch
  zondag 27 maart 2005 @ 14:14:06 #50
60090 Akkersloot
pi_25779420
quote:
Op zondag 27 maart 2005 14:08 schreef DennisMoore het volgende:
En daaruit vooral de evangeliën waarschijnlijk.
Ja. Lijkt mij ook. Verhaaltechnisch zijn de handelingen der apostelen en daarna ook nog eens de bieven van Paulus e.d. ná de erkende (beste benaming lijkt mij) evangelien geplaatst.

Het evangelie volgens Johannes is naar ik begrepen heb zelfs van 100 na christus en geschreven door de Griek Johannes.
pi_25779520
Als het echt is is het best interesant om te lezen.
Dit bericht is goedgekeurd door de NSA en de NVD en andere opsporingsdiensten.
pi_25779726
quote:
Op zondag 27 maart 2005 14:14 schreef Akkersloot het volgende:

Ja. Lijkt mij ook. Verhaaltechnisch zijn de handelingen der apostelen en daarna ook nog eens de bieven van Paulus e.d. ná de erkende (beste benaming lijkt mij) evangelien geplaatst.
Verhaaltechnisch wel ja. Maar aangenomen wordt dat de brieven van Paulus de oudste geschriften zijn, en de meest authentieke.
quote:
Het evangelie volgens Johannes is naar ik begrepen heb zelfs van 100 na christus en geschreven door de Griek Johannes.
"Most critical scholars are of the opinion that John was composed in stages (probably two or three), beginning at an unknown time (AD 50-70?) and culminating in the final edition (our Gospel of John) around AD 95-100."
Er is waarschijnlijk niet één auteur, maar het is een product van een gemeenschap.
  zondag 27 maart 2005 @ 14:29:50 #53
38486 Sasami
Tomorrow never knows
pi_25779753
tvp!!
pi_25779773
quote:
Op zondag 27 maart 2005 14:19 schreef longinus het volgende:

Als het echt is is het best interesant om te lezen.
Hoe bedoel je, 'echt'?
pi_25779820
quote:
Op zondag 27 maart 2005 14:31 schreef DennisMoore het volgende:

[..]

Hoe bedoel je, 'echt'?
Als het daadwerkelijk geschreven is door een persoon uit de eerste eeuw na Christus, of in ieder geval gekopieerd van een brief van zo'n persoon. Wanneer het bijvoorbeeld een stuk tekst is dat is geschreven in, zeg, 1990, dan kan het nog wel interessant zijn, maar 'ech' is het niet.
pi_25779884
quote:
Op zondag 27 maart 2005 14:33 schreef Monidique het volgende:

Als het daadwerkelijk geschreven is door een persoon uit de eerste eeuw na Christus, of in ieder geval gekopieerd van een brief van zo'n persoon. Wanneer het bijvoorbeeld een stuk tekst is dat is geschreven in, zeg, 1990, dan kan het nog wel interessant zijn, maar 'ech' is het niet.
En nu Longinus nog. .
pi_25779909
quote:
Op zondag 27 maart 2005 14:36 schreef DennisMoore het volgende:

[..]

En nu Longinus nog. .
Ja!
  zondag 27 maart 2005 @ 15:25:36 #58
58043 cyber_rebel
Einddoel van de evolutie
pi_25781027
Hoe hebben ze vastgesteld dat die documenten idd door judas geschreven zijn? Tenslotte zijn de evangelieen ook niet door de apostelen geschreven.
pi_25781239
Ehm, niemand die er serieus rekening mee houdt dat Judas de auteur was. .
pi_25781270
quote:
Op zondag 27 maart 2005 15:36 schreef DennisMoore het volgende:
Ehm, niemand die er serieus rekening mee houdt dat Judas de auteur was. .
Omdat brieven en manuscripten wel vaker vervalst of verzonnen zijn, zeker als het om onthullende zaken gaat, wil ik eerst een redelijke zekerheid dat het écht door deze Judas is geschreven.
pi_25781336
quote:
Op zondag 27 maart 2005 15:38 schreef Monidique het volgende:

Omdat brieven en manuscripten wel vaker vervalst of verzonnen zijn, zeker als het om onthullende zaken gaat, wil ik eerst een redelijke zekerheid dat het écht door deze Judas is geschreven.
Die kans is verwaarloosbaar, .
pi_25781367
quote:
Op zondag 27 maart 2005 15:41 schreef DennisMoore het volgende:

[..]

Die kans is verwaarloosbaar, .
In dat geval geloof ik niet op voorhand dat Judas de auteur is.
pi_25785998
quote:
Op zaterdag 26 maart 2005 12:37 schreef koen_pijl het volgende:
Judas is mijn homie
Mooie kreet voor op een tshirt
  dinsdag 29 maart 2005 @ 10:06:05 #64
9902 Lestat
the vampire...
pi_25824700
De brieven zijn ouder dan dan evangelien.
Memento Mori
pi_25827040
quote:
Op zondag 27 maart 2005 15:38 schreef Monidique het volgende:

Dat zal onmogelijk zijn om vast te stellen, al wat men zou kunnen doen is een redelijk veronderstelling dat het door Judas geschreven zou kunnen zijn.

Een ieder die van mening is dat dit een bom zal plaatsen onder de Christelijke of Katholieke religie vergist zich toch terdege in de weerbastigheid van dit soort instituten, de Bijbel zal echt niet geamendeerd worden om het evangelie naar Judas op te nemen.
pi_25827227
quote:
Op dinsdag 29 maart 2005 12:06 schreef Tijger_m het volgende:

[..]

Dat zal onmogelijk zijn om vast te stellen, al wat men zou kunnen doen is een redelijk veronderstelling dat het door Judas geschreven zou kunnen zijn.
Er is niemand die beweert dat het evangelie van Judas door Judas is geschreven, jullie laten je misleiden door de naam.
pi_25829767
quote:
Alle evangelien zijn dik 100 jaar na Chr opgeschreven. Ze zijn eerst door mondelinge overlevering doorgegeven, en daarna opgeschreven en dan dus ook niet door Mattheus, Marcus, Lucas, etc zelf. In 325 op het Concilie van Nicea zijn toen de 4 evangelien in het Nieuwe Tesstament opgenomen en de rest (Thomas, Judas e.a.) is afgeschaft / verdwenen.
  dinsdag 29 maart 2005 @ 14:14:58 #68
26414 greatgonzo
Gonzo met een G
pi_25829883
officieel ja, maar houd er maar rekening mee dat veel van deze dingen gewoon in het archief liggen van het Vaticaan. Jammer trouwens dat ze zo geheimzinnig over dit soort dingen doen.

tevens verkapte tvp
Bij tijd en wijle aanwezig...
pi_25830164
Ik ben idd benieuw wat het Vaticaan heeft liggen in de archieven. Misschien wel een evangelie van Maria Magdelena...
  dinsdag 29 maart 2005 @ 15:13:20 #70
26414 greatgonzo
Gonzo met een G
pi_25831245
ja, hoeveel kinderen zou zij hebben gehad van hem ?
Want ze was gewoon een hoer natuurlijk, dat is uit de geschiedenis bekent. Ik kan me best voorstellen dat JC het wel eens heeft geprobeerd

Maar zo zijn er wel meer van die hypocriete dingen. Zo is ook bekend dat Maria echt geen maagd is gebleven. Ze heeft met Josef meen ik verschillende kinderen gekregen. Meen zelfs dat er zelfs in een of ander evangelie wordt gesproken over de broer van JC.
pi_25832018
quote:
Op dinsdag 29 maart 2005 14:28 schreef Smirnov het volgende:
Ik ben idd benieuw wat het Vaticaan heeft liggen in de archieven. Misschien wel een evangelie van Maria Magdelena...
die was toch al gevonden in de nag hammadi rollen? (kan het niet ff controleren.. zit op werk)
  dinsdag 29 maart 2005 @ 15:54:26 #72
64670 Dagonet
Radicaal compromist
pi_25832264
quote:
Op dinsdag 29 maart 2005 15:44 schreef _Etter_ het volgende:

[..]

die was toch al gevonden in de nag hammadi rollen? (kan het niet ff controleren.. zit op werk)
quote:
Wikipedia:
The Gospel of Mary was found in the Akhmim Codex, a text acquired by Dr.Rheinhardt in Cairo in 1896. It was not published until 1955, after the Nag Hammadi texts had also appeared. The other texts of the Akhmim Codex were in the Nag Hammadi texts, but not the Gospel of Mary. In this only known copy of the text, pages 1 - 6 and 11 - 14 are missing. The Gospel of Mary is purported to be that of Mary Magdalene.
Op woensdag 24 sept. 2008 schreef Danny het volgende:
Dagonet doet onaardig tegen iedereen. Je bent dus helemaal niet zo bijzonder als je denkt...
Mijn grootste bijdrage aan de FP.
  dinsdag 29 maart 2005 @ 16:05:03 #73
64670 Dagonet
Radicaal compromist
pi_25832527
quote:
Op dinsdag 29 maart 2005 15:13 schreef greatgonzo het volgende:
Want ze was gewoon een hoer natuurlijk, dat is uit de geschiedenis bekent.
Ehm, nergens staat in de Bijbel dat ze een hoer was hoor. .
Dagonet doet onaardig tegen iedereen. Je bent dus helemaal niet zo bijzonder als je denkt...
  dinsdag 29 maart 2005 @ 16:47:13 #74
7168 Kptelmo
Syntax Error
pi_25833600
tvp
"Programming today is a race between software engineers striving to build bigger and better idiot-proof programs, and the Universe trying to produce bigger and better idiots. So far, the Universe is winning." (Rich Cook)
  dinsdag 29 maart 2005 @ 18:02:40 #75
45563 Djaser
Holy monk yorp
pi_25835640
quote:
Op dinsdag 29 maart 2005 15:13 schreef greatgonzo het volgende:
Maar zo zijn er wel meer van die hypocriete dingen. Zo is ook bekend dat Maria echt geen maagd is gebleven. Ze heeft met Josef meen ik verschillende kinderen gekregen. Meen zelfs dat er zelfs in een of ander evangelie wordt gesproken over de broer van JC.
Zover ik ook weet word er ook nergens in de bijbel beweert dat Maria maagd is gebleven na de geboorte van Jezus.
  dinsdag 29 maart 2005 @ 20:17:49 #76
26414 greatgonzo
Gonzo met een G
pi_25838877
en al die gezangen over de maagd maria dan..
  dinsdag 29 maart 2005 @ 20:24:34 #77
8369 speknek
Another day another slay
pi_25839070
Dat andere gnostische bronnen zeggen dat Maria geen maagd was, zal voor een geïnstitutionaliseerd Christen niets uitmaken, omdat dat geen canonieke bronnen zijn. Desondanks ging "maagd Maria" over de onbevlekte ontvangenis van Jezus, daarna kan ze best meer kinderen gehad hebben. Overigens geloven een hoop Christenen daar ook niet in, omdat "maagd" een verkeerde vertaling van de brontekst kan zijn en in plaats daarvan gewoon "jonge vrouw" moest zijn.
pi_25840028
Interessant!

Ik ben altijd een Judas "fan" geweest... maar dat zal wel komen omdat ik "Jesus Christ Superstar" zo mooi vind. Ik krijg altijd kippevel als Judas "I Don't Know How To Love Him" zingt en daarna zelfmoord pleegt... Volgens mijn interpretatie was hij verliefd op Jezus...
pi_25840131
quote:
Op dinsdag 29 maart 2005 20:59 schreef mineo39-76 het volgende:

als Judas "I Don't Know How To Love Him" zingt
Dat was Maria Magdalena, niet Judas. .

Trouwens, boze tongen beweren dat er iets gaande was tussen Jezus en Johannes. .
pi_25840212
Het was weldegelijk Judas die dat zong in JCS... Vind ik ook altijd een mooi stuk uit de film.
An eye for an eye, makes the whole world blind.
-Mahatma Ghandi-
pi_25840259
quote:
Op dinsdag 29 maart 2005 21:05 schreef Storing het volgende:

Het was weldegelijk Judas die dat zong in JCS... Vind ik ook altijd een mooi stuk uit de film.
Oja, volgens google zingt Judas het óók. Maar hét stuk is toch van Maria? .
  † In Memoriam † dinsdag 29 maart 2005 @ 21:13:35 #82
21290 NorthernStar
Insurgent
pi_25840421
Ja beide.

Judas en Maria Magdalena zijn ook gelijk de twee meest interessante figuren uit het hele verhaal.

Ben er wel benieuwd naar. Is het eigenlijk een gnostisch geschrift? Zal haast wel.
pi_25840463
Dat klopt zeker... Maar als Judas inziet dat hij een zonde heeft begaan, dan zingt hij enkele strofes uit het lied. Al interpreteer ik het niet zo dat Judas verliefd zou zijn op Jezus (zoals Maria het wel zingt), maar dat hij van hem houdt en niet weet hoe hij dit moet verenigen met zijn visie op de toekomst (gevaar van de Romeinen die een opstand zouden neerslaan etc.)
-Mahatma Ghandi-
  dinsdag 29 maart 2005 @ 21:15:26 #84
64670 Dagonet
Radicaal compromist
pi_25840467
quote:
Op dinsdag 29 maart 2005 21:07 schreef DennisMoore het volgende:

[..]

Oja, volgens google zingt Judas het óók. Maar hét stuk is toch van Maria? .
Het volledige nummer inderdaad, maar Judas zingt inderdaad een stuk vlak voordat hij zichzelf verhangt als onderdeel van een langer nummer.

Maar we dwalen af
pi_25840471
quote:
Op dinsdag 29 maart 2005 21:13 schreef NorthernStar het volgende:

Ben er wel benieuwd naar. Is het eigenlijk een agnostisch geschrift? Zal haast wel.
Je bedoelt 'gnostisch'? .
pi_25840538
Het "Evangelie van Judas" lijkt me juist een gnostisch geschrift. Gnostici waren over het algemeen minder eenduidig over de invulling van de personen in de Bijbel en hun rol in de kosmische balans. Een stuk waaruit blijkt dat Judas niet de grote verrader zou zijn licht dus in het gnostische straatje.
-Mahatma Ghandi-
  † In Memoriam † dinsdag 29 maart 2005 @ 21:25:17 #87
21290 NorthernStar
Insurgent
pi_25840747
quote:
Op dinsdag 29 maart 2005 21:15 schreef DennisMoore het volgende:

[..]

Je bedoelt 'gnostisch'? .
Och een 'a-tje' meer of minder.

Ja dat bedoel ik idd. Judas is een sleutelfiguur in het hele verhaal. In het traditionele christendom is het gewoon een verrader, maar zoals Storing al zegt zou zo'n rol in de gnostiek heel anders liggen. Judas moet zijn plekje in de hemel opgeven om God's plan mogelijk te maken, dat is een groter offer dan de kruisdood van Jezus.
  dinsdag 29 maart 2005 @ 21:50:49 #88
8369 speknek
Another day another slay
pi_25841507
quote:
Op dinsdag 29 maart 2005 21:25 schreef NorthernStar het volgende:
Ja dat bedoel ik idd. Judas is een sleutelfiguur in het hele verhaal. In het traditionele christendom is het gewoon een verrader, maar zoals Storing al zegt zou zo'n rol in de gnostiek heel anders liggen. Judas moet zijn plekje in de hemel opgeven om God's plan mogelijk te maken, dat is een groter offer dan de kruisdood van Jezus.
Nou volgens mij komt dat beeld pas later. De eerste waarvan ik weet die dat zei (maar het zal vast eerder bedacht zijn) was Bertrand Russell, begin vorige eeuw. The Problem of Natural Evil. Vroege Gnostici zagen Judas volgens mij meer alszijnde gebracht door de eeuwige Sophia en daarom gehaat door de Demiurg (Yaltabaoth). Daarom was zijn verraad van Jezus een overwinning, en de rol van Judas belangrijker dan die van Jezus, dus ik denk dat je in die richting moet zoeken als ze het over 'revolutionair' hebben.

Ik ben wel benieuwd .
  dinsdag 29 maart 2005 @ 21:53:23 #89
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_25841586
Erg interessante vondst, ik ben benieuwd wat er verder uitkomt.
pi_25841647
Jezus, als de Christus, zou juist naar de aarde zijn gekomen om de mens weer te herinneren aan zijn spirituele oorsprong, en te doen inzien dat de materie van de Demiurg maar een waanbeeld was, iets dat de mens kluisterde.

Wat is dan de rol van Judas hierin? Waarom moest die Christus sterven?
  dinsdag 29 maart 2005 @ 22:02:27 #92
8369 speknek
Another day another slay
pi_25841830
Was Jezus dan de zoon van de Hoge God of van de Demiurg?
En waren de verschillende gnostische stromingen het daar zelf wel over eens? .

edit- ah, eh, wat ik er nu van begrijp heeft de Demiurg de messias gebracht, maar werd daaraanvast Jezus de redder gekoppeld. Misschien was het verraad van Judas dan nodig om de de Christus te ontketenen? (ik zeg nu maar wat)

[ Bericht 36% gewijzigd door speknek op 29-03-2005 22:08:11 ]
pi_25841949
quote:
Op dinsdag 29 maart 2005 22:02 schreef speknek het volgende:

Was Jezus dan de zoon van de Hoge God of van de Demiurg?
En waren de verschillende gnostische stromingen het daar zelf wel over eens? .
Van die 'hoge god'.

De slang in het paradijs was overigens ook een good guy he?
Hij wilde de mens weer kennis geven, van goed en kwaad.

Tijd voor een Gnosis-topic? .
pi_25841996
quote:
All that stuff in the New Testament is just the mass market version of what Christianity was supposed to be, while the Gnostics possessed the special edition DVD of Christianity with lots of bonus features, including secret teachings which were denied to the unworthy.
.
  dinsdag 29 maart 2005 @ 22:14:44 #95
8369 speknek
Another day another slay
pi_25842161
quote:
Op dinsdag 29 maart 2005 22:06 schreef DennisMoore het volgende:
Tijd voor een Gnosis-topic? .
Ik denk dat er maar een paar zijn op fok die er verstand van hebben, en ik ben daar niet een van. Maar het lijkt me wel interessant .
pi_25842254
Dennis, lijkt me een mooi topic. Ben er zelf slechts mondjesmaat in thuis, maar vind het wel interessant. Als je een mooie OT kan bedenken, kom ik wel posten!
-Mahatma Ghandi-
pi_25842301
quote:
Op dinsdag 29 maart 2005 22:14 schreef speknek het volgende:

Ik denk dat er maar een paar zijn op fok die er verstand van hebben, en ik ben daar niet een van. Maar het lijkt me wel interessant .
Copy/pasten van google he? Zo verzamelt de Moderne Mensch zijn kennis. .
  † In Memoriam † dinsdag 29 maart 2005 @ 22:20:32 #98
21290 NorthernStar
Insurgent
pi_25842330
quote:
Op dinsdag 29 maart 2005 21:50 schreef speknek het volgende:

[..]

Nou volgens mij komt dat beeld pas later. De eerste waarvan ik weet die dat zei (maar het zal vast eerder bedacht zijn) was Bertrand Russell, begin vorige eeuw. The Problem of Natural Evil. Vroege Gnostici zagen Judas volgens mij meer alszijnde gebracht door de eeuwige Sophia en daarom gehaat door de Demiurg (Yaltabaoth). Daarom was zijn verraad van Jezus een overwinning, en de rol van Judas belangrijker dan die van Jezus, dus ik denk dat je in die richting moet zoeken als ze het over 'revolutionair' hebben.

Ik ben wel benieuwd .
Dit bedoelde ik
quote:
An early Gnostic sect argued that Judas was actually an enlightened soul, who realized that the betrayal was part of God's master plan to save humanity by having his son crucified. So Judas, being the big man that he was, decided he could live with his soiled place in posterity if it meant everyone got to go to heaven.
stond toevallig in dat linkje wat DM gaf

http://www.rotten.com/library/bio/religion/judas-iscariot/
pi_25842484
Goh, vanmiddag toevallig nog een audiobook gevonden met behulp van een aardige Fokker van J.L. Borges over Judas. Daarin komen drie theorien over de Bijbelse Judas naar voren:

1) Judas als evenbeeld (mirror-image) van Christus. Christus als het hemelse lijden en Judas het aardse lijden of iets dergelijks.
2) Judas als de ultieme asceet: het opgeven van zijn plek in de hemel etc zoals hier in het forum ook al is genoemd.
3) Judas als Messias ipv Christus.

Een zeer kort, maar zeer boeiend kort verhaal.
-Mahatma Ghandi-
pi_25842612
quote:
Here is the Roberts-Donaldson translation of this section from Irenaeus:

Others again declare that Cain derived his being from the Power above, and acknowledge that Esau, Korah, the Sodomites, and all such persons, are related to themselves. On this account, they add, they have been assailed by the Creator, yet no one of them has suffered injury. For Sophia was in the habit of carrying off that which belonged to her from them to herself. They declare that Judas the traitor was thoroughly acquainted with these things, and that he alone, knowing the truth as no others did, accomplished the mystery of the betrayal; by him all things, both earthly and heavenly, were thus thrown into confusion. They produce a fictitious history of this kind, which they style the Gospel of Judas.
quote:
H.-C. Puech and Beate Blatz write (New Testament Apocrypha, vol. 1, p. 387):

Dating: the Gospel of Judas was of course composed before 180, the date at which it is mentioned for the first time by Irenaeus in adv. Haer. If it is in fact a Cainite work, and if this sect - assuming it was an independent gnostic group - was constituted in part, as has sometimes been asserted, in dependence on the doctrine of Marcion, the apocryphon can scarcely have been composed before the middle of the 2nd century. This would, however, be to build on weak arguments. At most we may be inclined to suspect a date between 130 and 170 or thereabouts.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')