Verhaaltechnisch wel ja. Maar aangenomen wordt dat de brieven van Paulus de oudste geschriften zijn, en de meest authentieke.quote:Op zondag 27 maart 2005 14:14 schreef Akkersloot het volgende:
Ja. Lijkt mij ook. Verhaaltechnisch zijn de handelingen der apostelen en daarna ook nog eens de bieven van Paulus e.d. ná de erkende (beste benaming lijkt mij) evangelien geplaatst.
"Most critical scholars are of the opinion that John was composed in stages (probably two or three), beginning at an unknown time (AD 50-70?) and culminating in the final edition (our Gospel of John) around AD 95-100."quote:Het evangelie volgens Johannes is naar ik begrepen heb zelfs van 100 na christus en geschreven door de Griek Johannes.
Hoe bedoel je, 'echt'?quote:Op zondag 27 maart 2005 14:19 schreef longinus het volgende:
Als het echt is is het best interesant om te lezen.
Als het daadwerkelijk geschreven is door een persoon uit de eerste eeuw na Christus, of in ieder geval gekopieerd van een brief van zo'n persoon. Wanneer het bijvoorbeeld een stuk tekst is dat is geschreven in, zeg, 1990, dan kan het nog wel interessant zijn, maar 'ech' is het niet.quote:
En nu Longinus nog.quote:Op zondag 27 maart 2005 14:33 schreef Monidique het volgende:
Als het daadwerkelijk geschreven is door een persoon uit de eerste eeuw na Christus, of in ieder geval gekopieerd van een brief van zo'n persoon. Wanneer het bijvoorbeeld een stuk tekst is dat is geschreven in, zeg, 1990, dan kan het nog wel interessant zijn, maar 'ech' is het niet.
Omdat brieven en manuscripten wel vaker vervalst of verzonnen zijn, zeker als het om onthullende zaken gaat, wil ik eerst een redelijke zekerheid dat het écht door deze Judas is geschreven.quote:Op zondag 27 maart 2005 15:36 schreef DennisMoore het volgende:
Ehm, niemand die er serieus rekening mee houdt dat Judas de auteur was..
Die kans is verwaarloosbaar,quote:Op zondag 27 maart 2005 15:38 schreef Monidique het volgende:
Omdat brieven en manuscripten wel vaker vervalst of verzonnen zijn, zeker als het om onthullende zaken gaat, wil ik eerst een redelijke zekerheid dat het écht door deze Judas is geschreven.
Mooie kreet voor op een tshirtquote:Op zaterdag 26 maart 2005 12:37 schreef koen_pijl het volgende:
Judas is mijn homie
Dat zal onmogelijk zijn om vast te stellen, al wat men zou kunnen doen is een redelijk veronderstelling dat het door Judas geschreven zou kunnen zijn.quote:Op zondag 27 maart 2005 15:38 schreef Monidique het volgende:
Omdat brieven en manuscripten wel vaker vervalst of verzonnen zijn, zeker als het om onthullende zaken gaat, wil ik eerst een redelijke zekerheid dat het écht door deze Judas is geschreven.
Er is niemand die beweert dat het evangelie van Judas door Judas is geschreven, jullie laten je misleiden door de naam.quote:Op dinsdag 29 maart 2005 12:06 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Dat zal onmogelijk zijn om vast te stellen, al wat men zou kunnen doen is een redelijk veronderstelling dat het door Judas geschreven zou kunnen zijn.
Alle evangelien zijn dik 100 jaar na Chr opgeschreven. Ze zijn eerst door mondelinge overlevering doorgegeven, en daarna opgeschreven en dan dus ook niet door Mattheus, Marcus, Lucas, etc zelf. In 325 op het Concilie van Nicea zijn toen de 4 evangelien in het Nieuwe Tesstament opgenomen en de rest (Thomas, Judas e.a.) is afgeschaft / verdwenen.quote:Het evangelie volgens Johannes is naar ik begrepen heb zelfs van 100 na christus en geschreven door de Griek Johannes.
die was toch al gevonden in de nag hammadi rollen? (kan het niet ff controleren.. zit op werk)quote:Op dinsdag 29 maart 2005 14:28 schreef Smirnov het volgende:
Ik ben idd benieuw wat het Vaticaan heeft liggen in de archieven. Misschien wel een evangelie van Maria Magdelena...
quote:Op dinsdag 29 maart 2005 15:44 schreef _Etter_ het volgende:
[..]
die was toch al gevonden in de nag hammadi rollen? (kan het niet ff controleren.. zit op werk)
quote:Wikipedia:
The Gospel of Mary was found in the Akhmim Codex, a text acquired by Dr.Rheinhardt in Cairo in 1896. It was not published until 1955, after the Nag Hammadi texts had also appeared. The other texts of the Akhmim Codex were in the Nag Hammadi texts, but not the Gospel of Mary. In this only known copy of the text, pages 1 - 6 and 11 - 14 are missing. The Gospel of Mary is purported to be that of Mary Magdalene.
Ehm, nergens staat in de Bijbel dat ze een hoer was hoor.quote:Op dinsdag 29 maart 2005 15:13 schreef greatgonzo het volgende:
Want ze was gewoon een hoer natuurlijk, dat is uit de geschiedenis bekent.
Zover ik ook weet word er ook nergens in de bijbel beweert dat Maria maagd is gebleven na de geboorte van Jezus.quote:Op dinsdag 29 maart 2005 15:13 schreef greatgonzo het volgende:
Maar zo zijn er wel meer van die hypocriete dingen. Zo is ook bekend dat Maria echt geen maagd is gebleven. Ze heeft met Josef meen ik verschillende kinderen gekregen. Meen zelfs dat er zelfs in een of ander evangelie wordt gesproken over de broer van JC.
Dat was Maria Magdalena, niet Judas.quote:Op dinsdag 29 maart 2005 20:59 schreef mineo39-76 het volgende:
als Judas "I Don't Know How To Love Him" zingt
Oja, volgens google zingt Judas het óók. Maar hét stuk is toch van Maria?quote:Op dinsdag 29 maart 2005 21:05 schreef Storing het volgende:
Het was weldegelijk Judas die dat zong in JCS... Vind ik ook altijd een mooi stuk uit de film.
Het volledige nummer inderdaad, maar Judas zingt inderdaad een stuk vlak voordat hij zichzelf verhangt als onderdeel van een langer nummer.quote:Op dinsdag 29 maart 2005 21:07 schreef DennisMoore het volgende:
[..]
Oja, volgens google zingt Judas het óók. Maar hét stuk is toch van Maria?.
Je bedoelt 'gnostisch'?quote:Op dinsdag 29 maart 2005 21:13 schreef NorthernStar het volgende:
Ben er wel benieuwd naar. Is het eigenlijk een agnostisch geschrift? Zal haast wel.
Och een 'a-tje' meer of minder.quote:
Nou volgens mij komt dat beeld pas later. De eerste waarvan ik weet die dat zei (maar het zal vast eerder bedacht zijn) was Bertrand Russell, begin vorige eeuw. The Problem of Natural Evil. Vroege Gnostici zagen Judas volgens mij meer alszijnde gebracht door de eeuwige Sophia en daarom gehaat door de Demiurg (Yaltabaoth). Daarom was zijn verraad van Jezus een overwinning, en de rol van Judas belangrijker dan die van Jezus, dus ik denk dat je in die richting moet zoeken als ze het over 'revolutionair' hebben.quote:Op dinsdag 29 maart 2005 21:25 schreef NorthernStar het volgende:
Ja dat bedoel ik idd. Judas is een sleutelfiguur in het hele verhaal. In het traditionele christendom is het gewoon een verrader, maar zoals Storing al zegt zou zo'n rol in de gnostiek heel anders liggen. Judas moet zijn plekje in de hemel opgeven om God's plan mogelijk te maken, dat is een groter offer dan de kruisdood van Jezus.
Van die 'hoge god'.quote:Op dinsdag 29 maart 2005 22:02 schreef speknek het volgende:
Was Jezus dan de zoon van de Hoge God of van de Demiurg?
En waren de verschillende gnostische stromingen het daar zelf wel over eens?.
quote:All that stuff in the New Testament is just the mass market version of what Christianity was supposed to be, while the Gnostics possessed the special edition DVD of Christianity with lots of bonus features, including secret teachings which were denied to the unworthy.
Ik denk dat er maar een paar zijn op fok die er verstand van hebben, en ik ben daar niet een van. Maar het lijkt me wel interessantquote:
Copy/pasten van google he? Zo verzamelt de Moderne Mensch zijn kennis.quote:Op dinsdag 29 maart 2005 22:14 schreef speknek het volgende:
Ik denk dat er maar een paar zijn op fok die er verstand van hebben, en ik ben daar niet een van. Maar het lijkt me wel interessant.
Dit bedoelde ikquote:Op dinsdag 29 maart 2005 21:50 schreef speknek het volgende:
[..]
Nou volgens mij komt dat beeld pas later. De eerste waarvan ik weet die dat zei (maar het zal vast eerder bedacht zijn) was Bertrand Russell, begin vorige eeuw. The Problem of Natural Evil. Vroege Gnostici zagen Judas volgens mij meer alszijnde gebracht door de eeuwige Sophia en daarom gehaat door de Demiurg (Yaltabaoth). Daarom was zijn verraad van Jezus een overwinning, en de rol van Judas belangrijker dan die van Jezus, dus ik denk dat je in die richting moet zoeken als ze het over 'revolutionair' hebben.
Ik ben wel benieuwd.
stond toevallig in dat linkje wat DM gafquote:An early Gnostic sect argued that Judas was actually an enlightened soul, who realized that the betrayal was part of God's master plan to save humanity by having his son crucified. So Judas, being the big man that he was, decided he could live with his soiled place in posterity if it meant everyone got to go to heaven.
quote:Here is the Roberts-Donaldson translation of this section from Irenaeus:
Others again declare that Cain derived his being from the Power above, and acknowledge that Esau, Korah, the Sodomites, and all such persons, are related to themselves. On this account, they add, they have been assailed by the Creator, yet no one of them has suffered injury. For Sophia was in the habit of carrying off that which belonged to her from them to herself. They declare that Judas the traitor was thoroughly acquainted with these things, and that he alone, knowing the truth as no others did, accomplished the mystery of the betrayal; by him all things, both earthly and heavenly, were thus thrown into confusion. They produce a fictitious history of this kind, which they style the Gospel of Judas.
quote:H.-C. Puech and Beate Blatz write (New Testament Apocrypha, vol. 1, p. 387):
Dating: the Gospel of Judas was of course composed before 180, the date at which it is mentioned for the first time by Irenaeus in adv. Haer. If it is in fact a Cainite work, and if this sect - assuming it was an independent gnostic group - was constituted in part, as has sometimes been asserted, in dependence on the doctrine of Marcion, the apocryphon can scarcely have been composed before the middle of the 2nd century. This would, however, be to build on weak arguments. At most we may be inclined to suspect a date between 130 and 170 or thereabouts.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |