abonnement Unibet Coolblue
  vrijdag 25 maart 2005 @ 22:26:56 #1
58128 Genuivere
driemaal mamama
pi_25744913
Dit is alweer deel 3 van het topic (ouders van) kinderen met autisme.

De openingspost van (ouders van) kinderen met autisme deel 1 is:
Op verzoek van Lois hier een topic over kinderen met autisme.
Ikzelf ben ervaringsdeskundige omdat ik zelf autisme heb. Met dit topic kan ik (en andere FOK!kers die ervaring hebben met autisme) wellicht ouders, geïnteresseerden en lurkers helpen met info, (opvoedings)adviezen etc.

Onder 'autisme' wordt in dit topic alle vormen van autisme bedoelt, zoals PDD-NOS, het Syndroom van Asperger en kernautisme.

Voor meer info over autisme, kijk eens op Site van de stichting Autsider, of
Site van de Nederlandse Vereniging voor Autisme, of
Engelstalige site over het Syndroom van Asperger, of
Startpagina autisme.
Ook handig is een Korte uitleg autisme en aanverwante stoornissen.

Verschillende Fok!kers hebben mij al geholpen (oa. in de topics Studieswitch? en Koken is moeilijk door autisme (tips?) en daarom wil ik een bescheiden 'zet' terug doen. Misschien dat ik een keer de vraag 'Waarom doet tie nou zo?' kan beantwoorden, of mee kan denken met een probleem.

P.S. Laat dit geen (verkapt) zelfdiagnose topic worden, want die zijn er al genoeg/teveel in R&P. Ga in geval van twijfel naar een huisarts/CB en vraag een doorverwijzing. Per mail kan ik ook adressen doorgeven van goede instanties.

Groetjes Oxymoron.

Deel 1: (ouders van) kinderen met autisme
Deel 2: (ouders van) kinderen met autisme deel 2

[ Bericht 12% gewijzigd door BE op 26-03-2005 00:01:15 ]
As het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat...
Mama van Storm (10-12-2000), Sverre (19-08-2002) en Lune (05-09-2003)
  zaterdag 26 maart 2005 @ 22:26:23 #2
58128 Genuivere
driemaal mamama
pi_25768491
laatste post vorig deeltje:

Zo....hier vandaag een heerlijk dagje van niet willen meegemaakt van ons mannetje :-( Niets was goed, op alle vragen werd direct gereageerd met : nee, ik wil niet, op schreeuw-niveau en het vervolg dan met een piepstem en huilen. En nog drie hele dagen thuis te gaan, gelukkig staan voor alle dagen dingen gepland die Storm ook weet en dan lijkt het altijd iets beter te gaan. Enn misschien als hij morgenvroeg een uitslaapt tot een uurtje of acht dat het ook zou helpen. Vanochtend zat hij al om kwart voor zeven beneden en rond half tien maar gapen dat ie nog wel moe was....Maar zulke dagen vreten veel van mijn energie en die heb je juist zo hard nodig om rustig en kalm te blijven.
Lois, is het voor jouw nog wel goed te doen met Eva nog hele dagen thuis. Eigenlijk ben ik hier zo blij met die 4 dagen Storrm naar school en de rust die het bij de andere twee geeft...


ps Logician, hoe is het verder bij jullie? Gaat Chavez inderdaad over een weekje weer in opname?
As het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat...
Mama van Storm (10-12-2000), Sverre (19-08-2002) en Lune (05-09-2003)
  zondag 27 maart 2005 @ 09:50:59 #3
35189 Troel
scherp en bot
pi_25775409
Ik weet niet of het hier wel precies thuishoort, maar dan mag het wel verwijderd worden.

Ik had afgelopen donderdag ineens een "shit mijn pdd" gevoel. Het was witte donderdag en ik was samen met mijn moeder naar de kerk. Toen we de kerk ingingen merkte ik meteen dat de stoelen verplaatst waren, die heb ik zo verplaatst zodat ik fatsoenlijk veel beenruimte had. Een normaal mens zou dit vrij zachtjes doen, ik deed het met een air van "ja hallo, die stoelen horen hier niet zo te staan".
Toen de kerkdienst begon had ik al snel door dat het een uurtje ergeren zou worden. Als ik ergens niet van hou is het wel dat gedoe met voorganger zegt wat, gemeente moet antwoorden enzo. Dat kwam natuurlijk gigantisch veel terug in de dienst. (Geef mij maar gewoon het voorganger opent de dienst en groet en leest 10 geboden voor o.i.d., gemeente is stil).
Maar toen kwam het ergste nog. Het avondmaal. Normaal gesproken blijft iedereen op zijn plek zitten. Ik had van te voren al gezien in de liturgie dat we in een kring moesten gaan staan. Ik heb echt op het punt gestaan om te blijven zitten. De voorganger zag het en zei nog "ik zie al dat niet iedereen hier blij mee is, maar het staat toch echt in de Bijbel enzo blaat blaat blaat". Nouja, ik ben dus gaan staan en ben een stuk opgeschoven.
Moet ik ineens de mensen naast me een hand gaan geven en Gods Vrede toewensen. Ik heb het gedaan, hand gegeven en mijn lippen bewogen en misschien dat er een beetje geluid uitkwam, maar ik was het liefst gillend de kerk uitgerend!
Pas toen ik weer buiten stond werd ik een beetje rustig en toen dacht ik bij mezelf "shit, mijn pdd".
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
  Jubileum moderator zondag 27 maart 2005 @ 19:48:50 #4
3660 crew  Lois
*trotse mama*
pi_25787430
Dit is meer iets voor R&P Troel, ik laat het wel staan maar denk er de volgende keer even aan als je wilt oke?
quote:
Op zaterdag 26 maart 2005 22:26 schreef Genuivere het volgende:
laatste post vorig deeltje:
Lois, is het voor jouw nog wel goed te doen met Eva nog hele dagen thuis. Eigenlijk ben ik hier zo blij met die 4 dagen Storrm naar school en de rust die het bij de andere twee geeft...
Je hebt dagen dat het loopt als een zonnetje, ze voelt zich dan duidelijk veilig en is vrolijk. Je hebt ook dagen dat zelfs Iris niet van mijn schoot afdurft omdat Eva zo'n beetje met alles smijt wat ze voor handen krijgt. Dat zijn de dagen dat ik verlang naar een ontlastende hand, in de vorm van opvang of wat ook. Vooral voor Iris zijn die dagen echt heel moeilijk, ze kan nergens mee spelen of ze krijgt het naar haar hoofd en ze krijgt ook niet de aandacht die ze, vind ik, verdient.
Het is en blijft moeilijk, maar dat zullen mensen met "normale" kinderen ook weleens hebben denk ik.
En als ze lacht, dan lacht de wereld met haar mee....
Eva ♥ en Iris ♥
  zondag 27 maart 2005 @ 22:43:05 #5
35189 Troel
scherp en bot
pi_25792813
quote:
Op zondag 27 maart 2005 19:48 schreef Lois het volgende:
Dit is meer iets voor R&P Troel, ik laat het wel staan maar denk er de volgende keer even aan als je wilt oke?
Daarom gaf ik ook aan dat ik niet precies wist of het hier wel thuis hoort
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_25802178
Voor de geïnteresseerden: vanmiddag om 16.10 uur op Nederland 1 een aflevering van Teleac over autisme (Buitenbeentjes).
pi_25826823
en wederom, eerst mailen voor toestemming met forum@fok.nl

[ Bericht 95% gewijzigd door Lois op 29-03-2005 12:14:50 ]
  dinsdag 29 maart 2005 @ 17:27:30 #8
73004 Oxymoron
zoekt rust en ruimte
pi_25834758
Voor de geïnteresseerden: vanavond om 20.30 bij Netwerk, NED 1, een reportage over Autisme rond Eindhoven
Er is geen land over dat ik nog ontdekken kan. Er is alleen het eiland dat ik heet. - Ted van Lieshout
OUD Gouden Toetsenbord Award 2010!
pi_25855048
Genuivere: bedankt voor het vragen ik dool hier al een paar dagen rond en wil zoveel schrijven maar ik weet niet meer waar ik beginnen moet, vorige week woensdag was zo vreselijk, chavez stond onder douche en had het plan opgevat om in het kinderbadje te gaan zitten en had deze op het doucheputje gezet in zijn onschuld, maar in plaats van mij te roepen toen hij zag dat het ging overstromen wist hij niet wat hij moest doen en bleef er gewoon naar zitten staren, uiteindelijk riep hij mij, ik kwam beneden de gang in en stapte in een natte plas en keek omhoog waar het water van de trap af stroomde en via het plafon naar beneden kwam op onze laminaten vloer, ik ben als een idioot omhoog gerend en zag tot mijn angst dat ook boven de gehele gang en zelfs de slaapkamers vol water stonden wel zo''n 2 a 3cm hoog, met overal laminaat, toen ik de douche open deed stond die ook blank, zelfs het washok naast de douche was volgelopen en hier kon ik niets doen want ik kon niet naast en achter de wasmachine komen omdat deze te zwaar is om te verschuiven er staat een droger bovenop, ik heb in alle haast alle was er opgegooid en alle handdoeken, mijn partner en ik zijn meer dan een half uur aan het droogmaken geweest, en toen ik beneden in de keuken wat extra handdoeken ging ophalen zag ik tot mijn schrik dat daar via het plafon ook water naar beneden kwam dit liep de keukenkastjes in en zelfs in de kelder liep het water via de muren naar beneden ik ben naar de buren gerend omdat ik bang was chavez wat aan te doen en heb daar toch even een potje zitten janken niet normaal, nu hebben we dus de hal de overloop en slaapkamers met opgezet laminaat wat er niet meer uitziet en opgezette plafonplaten...
Ik heb het helemaal gehad, hij luistert nergens meer naar, alles wat ik zeg reageert hij op met "ja maar" ik moet zowat gaan schreeuwen om hem te laten luisteren en zelfs dan... hij poept nog steeds elke dag in zijn broek en elke keer als ik dan zo lief en aardig mogelijk probeer te vragen waarom hij dan niet even naar de wc gaat, trekt hij weer een geïrriteerd hoofd en zegt zuchtend "ik had er geen zin in" ik word er zo moe van .. niets helpt, niets werkt hij wil gewoon niet, hij wil niets.. morgen gaan we om 14:00 naar de bleskolk voor de rondleiding en kennismaking op het huis waar hij gaat komen, welke datum precies horen we dan ook, het zou om en rond 3 april zijn was ons eerder al verteld, ik voel me zo klote op dit moment, ik heb het helemaal gehad met hem, maar ik hou wel ontzettend veel van hem en er is ons ook verteld dat we toch moeten twijfelen of hij wel weer naar huis terug zou moeten na de opname .. Al met al zoveel emotie waar ik geen kant mee op kan, en eigenlijk jullie niet wederom mee op wou schepen.

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 30-03-2005 14:18:04 ]
  woensdag 30 maart 2005 @ 14:25:41 #10
6467 QyRoZ
Just Q it!
pi_25855451
Je doet je best Logi, je kan er niets aan doen. En dat moet ook wel een groot gevoel van machteloosheid geven.... heel veel sterkte, en je weet me te vinden als je wil praten.
For great justice!
pi_25855603
ik vind het heel moeilijk als mensen zeggen dat ik er weinig aan kan doen, het voelt fijn, maar als ik dat fijne gevoel toelaat heb ik meteen ook het gevoel dat ik tegen mezelf lieg, of er gemakkelijk van af wil komen, ik heb zo de angst dat ik het helemaal fout doe, dat het misschien toch aan mij ligt, dat ik meer had moeten opgeven .. hoe weet je nu dat je de goede keus maakt? ik sta telkens voor de keuze tussen mijn oudste kind, mijn twee jongsten en mijn relatie en ik word er letterlijk misselijk van dat ik die keuze nu toch heb gemaakt, het voelt zo oneerlijk en onnatuurlijk en gemeen tegenover chavez hij is nog maar zo klein en zo kwetsbaar en ik ben zo bang dat hij denk dat ik hem afwijs omdat hij anders is..
  woensdag 30 maart 2005 @ 14:41:11 #12
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_25855824
Logician, ik kan me alleen maar aansluiten bij Qyroz...
En zeker als ik jouw relaas de afgelopen tijd een beetje gevolgd heb, hebben jullie er toch echt wel alles aan gedaan om te kijken of er gewoon thuis een oplossing te vinden zou zijn. En helaas, dat lijkt dus niet zo te zijn.
Kan me voorstellen dat je je schuldig voelt... ondanks dat je wrsch diep van binnen ook wel weet dat dit 'moet' om zelf met de rest van je gezin en je relatie te kunnen overleven om het maar eens heel dramatisch te zeggen...

Wat ik me af vroeg...
quote:
Op woensdag 30 maart 2005 14:31 schreef Logician het volgende:
en ik ben zo bang dat hij denk dat ik hem afwijs omdat hij anders is..
Mss een hele domme vraag, maar kan hij dat voelen? Ik bedoel, toen hij de vorige keer in de opvang zat deed hij daar toch redelijk onverschillig over als ik me goed herinner.

En sowieso in het algemeen, autisten hebben toch moeite met emotionele banden etc. Kunnen ze zich dan afgewezen voelen? Snappen ze waar het om gaat?

Nogmaals, mss heel domme vraag hoor...
***
pi_25855984
Damn, wat een verhaal weer.

Het is zelfs niet dat jij er weinig aan kunt doen, jij kunt er niets aan doen, sterker nog niemand kan er iets aan doen dat hij is zoals hij is. Jij niet, Chaves niet, je partner niet, opa's en oma's niet....... Ik kan me voorstellen dat dit volledig indruist tegen alle gevoels die je als moeder hebt tegenover een kind. Ik kan alleen maar hopen dat je op termijn in gaat zien dat je er daadwerkelijk niets aan kunt doen.
En ik weet zeker dat jullie de goede keuze maken door Chaves een tijdje naar Almelo te laten gaan. Dat is voor iedereen het beste, ook voor Chaves zelf en ik hoop dat je dan een beetje de rust terug kan vinden die je volgens mij erg hard nodig hebt.

Heel veel sterkte iig
A mind with a heart of it's own
pi_25855992
Hij heeft volgens de psychiater inderdaad weinig emotie op dat gebied, maar toch blijf ik enorm bang dat het toch als een soort afwijzing overkomt, of dat hij denkt dat wij hem niet meer willen omdat hij dingen niet snapt of kan, ik weet gewoon niet in hoeverre hij het wel voelt
Hij vind het zelf erg leuk om naar de bleskolk te gaan, ik weet ook niet wat ik daar mee moet.
Ik heb zoveel tegenstrijdige emoties in me, zelfs een reply typen gaat me niet meer af zonder dat de tranen over mijn wangen rollen
  woensdag 30 maart 2005 @ 14:49:33 #15
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_25856019
Ja, dat is natuurlijk ook waar, of hij het nou wel of niet zou kunnen voelen, het zou wel kunnen iig en ik kan me voorstellen dat dat knaagt.
Ik wou dat we iets van dat gevoel van je af konden nemen. Het is al zo zwaar (geweest) en nog zeg maar...

* Brighteyes geeft Logician een dikke knuffel!
***
pi_25856107
quote:
Op woensdag 30 maart 2005 14:48 schreef Logician het volgende:

Ik heb zoveel tegenstrijdige emoties in me, zelfs een reply typen gaat me niet meer af zonder dat de tranen over mijn wangen rollen
Daar ben je moeder voor, ik zou me meer zorgen gaan maken als je onverschillig emotieloos achter je pc zat.

P.S. mochten dingen bij mij ietwat bot overkomen, zo zijn ze niet bedoeld, maar daar ken je me hopelijk goed genoeg voor
A mind with a heart of it's own
pi_25856162
Veel sterkte Logician
pi_25856190
thx mensen, elke knuffel is momenteel welkom ook de virtuele .. het lukt me even niet meer mijn emoties te sturen ofzo .. het enige wat ik doe ik huis schoonmaken en roken (zo zonde want ik was 3jr gestopt) bah!

drmarten, misschien heb ik er overheen gelezen, ik kan niets bots vinden
  † In Memoriam † woensdag 30 maart 2005 @ 15:01:59 #19
43556 miss_dynastie
pi_25856275
quote:
Op woensdag 30 maart 2005 14:31 schreef Logician het volgende:
ik sta telkens voor de keuze tussen mijn oudste kind, mijn twee jongsten en mijn relatie en ik word er letterlijk misselijk van dat ik die keuze nu toch heb gemaakt, het voelt zo oneerlijk en onnatuurlijk en gemeen tegenover chavez hij is nog maar zo klein en zo kwetsbaar en ik ben zo bang dat hij denk dat ik hem afwijs omdat hij anders is..
Lieve logi, voel je alsjeblieft niet schuldig. Je kiest niet tegen Chavez, je kiest niet voor iets dat zijn welzijn schaadt, eerder andersom, die mensen daar kunnen hem helpen, waarschijnlijk op een adequatere manier dan jij, jij bent tenslotte zijn mama en kan moeilijk evenveel kennis en wetenschap hebben als de hulpverleners die ervoor gestudeerd hebben. Dat is kut, dat is hardstikke klote, maar je kan jezelf dat niet kwalijk nemen, echt niet! Het is geen keuze die je maakt omdat je niet van hem houdt, het is een keuze die je ook uit liefde voor hem maakt. Het kan zo ook niet langer, lieverd, het begint nu ook gevaarlijk te worden, als hij de boel laat overstromen en zo. Wees niet te hard voor jezelf
pi_25856291
quote:
Op woensdag 30 maart 2005 14:57 schreef Logician het volgende:
drmarten, misschien heb ik er overheen gelezen, ik kan niets bots vinden
Ah gelukkig Ik heb het predicaat nogal bot uit de hoek te kunnen komen, vandaar dat ik niet altijd even goed in kan schatten hoe iets overkomt
A mind with a heart of it's own
  woensdag 30 maart 2005 @ 15:18:34 #21
73004 Oxymoron
zoekt rust en ruimte
pi_25856673
Wat Miss_Dynastie schrijft vind ik erg goed:
quote:
Op woensdag 30 maart 2005 15:01 schreef miss_dynastie het volgende:
Je kiest niet tegen Chavez, je kiest niet voor iets dat zijn welzijn schaadt, eerder andersom, die mensen daar kunnen hem helpen, waarschijnlijk op een adequatere manier dan jij, jij bent tenslotte zijn mama en kan moeilijk evenveel kennis en wetenschap hebben als de hulpverleners die ervoor gestudeerd hebben.
Ik vond het eerst ook niet leuk dat ik weg ''moest'' bij mijn ouders. Als een rechtstreekse afwijzing zag ik het volgens mij niet, maar het was een verandering waar ik moeilijk mee om kon gaan. Eerst kon ik me ook helemaal niet voorstellen dat mijn ouders het zo moeilijk hebben gehad toen ze alle moeite deden om mij thuis te houden. Nu nog steeds niet, want ik kan niet hetzelfde voelen als zei. Pas na een hele tijd is het gaan dagen dat ouders van 'gezonde' kinderen een heel ander gezinsleven hebben. Dat is me door therapie iets duidelijker geworden dat het wel anders voor ze is geweest.
In de groep waar ik nu woon heb ik nog wel dezelfde problemen maar de omgeving is voor mij idealer. Zoals ik al eerder op dit forum schreef hebben mijn ouders ook nu niet meer het idee dat ze mijn hulpverleners+ouders moeten zijn, maar nu zijn ze gewoon ouders omdat de hele hulpverlenende taak is overgenomen door mensen die ervoor gestudeerd hebben en na hun dienst gewoon naar huis gaan. Al met al hadden mijn ouders het veel eerder moeten beslissen vind ik. Maar dat is achteraf-gedoe. Ik neem hen ook niks kwalijk.
Er is geen land over dat ik nog ontdekken kan. Er is alleen het eiland dat ik heet. - Ted van Lieshout
OUD Gouden Toetsenbord Award 2010!
pi_25856766
Ik weet niet of dat hier mag, maar ik ben voor school bezig met een opdracht te maken waarbij ik spelletjes moet verzinnen voor bijv. kinderen met autisme die de ontwikkeling stimuleert, ik heb er zelf al een paar gevonden, maar zouden jullie nog een paar spelletjes weten?
And you know I might
Have just flown too far from the floor this time
Cause they calling me by my name..
pi_25856769
@ Oxymoron: Een vraag die ongetwijfeld al een keer beantwoord is, maar hoe oud was jij toen je het huis uit ging?
A mind with a heart of it's own
pi_25857017
Oxy: Bedankt voor je reactie, ik weet ergens ook wel dat het voor hem allemaal veel minder/zo niet emotioneel is maar gewoon een verandering, en dat hij het gevoel van heimwee niet kent, maar op de een of andere manier is het bijna onmogelijk om je eigen emoties uit te zetten bij zoiets heftigs..
Het maakt het wel makkelijker om het te relativeren als ik jouw verhaal lees, alleen merk ik dat terwijl ik dit schrijf mijn eigen emoties op dit moment de overhand hebben. En ondertussen zit chavez prinsheerlijk achter zijn playstation alsof er niets aan de hand is...
pi_25857083
rena: toen mijn zoontje kleiner was, was hij gek op memorie en nu vindt hij schaken en stratego erg leuk, een ander soort van samenspel heeft hem nooit kunnen boeien, hier kan ik je dus niet bij helpen.
  woensdag 30 maart 2005 @ 15:51:12 #26
35189 Troel
scherp en bot
pi_25857412
quote:
Op woensdag 30 maart 2005 15:22 schreef rena het volgende:
Ik weet niet of dat hier mag, maar ik ben voor school bezig met een opdracht te maken waarbij ik spelletjes moet verzinnen voor bijv. kinderen met autisme die de ontwikkeling stimuleert, ik heb er zelf al een paar gevonden, maar zouden jullie nog een paar spelletjes weten?
ik kan je er niet mee helpen, maar zou je misschien de spelletjes die je hebt willen posten...
Ik heb namelijk geen flauw idee in welke richting ik moet zoeken
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_25857509
Misschien zelf een memory-spel maken met op het ene kaartje een getekende gezichtsuitdrukking (blij, boos, woedend, verdrietig, etc) en op het andere kaartje het woord?
pi_25857536
wat een goed idee is dat poemojn, ik zou er bijna zelf een gaan maken!
pi_25857683
-edit laat ook maar-

[ Bericht 68% gewijzigd door #ANONIEM op 30-03-2005 16:08:17 ]
  woensdag 30 maart 2005 @ 16:15:40 #30
73004 Oxymoron
zoekt rust en ruimte
pi_25857994
quote:
Op woensdag 30 maart 2005 15:22 schreef DrMarten het volgende:
@ Oxymoron: Een vraag die ongetwijfeld al een keer beantwoord is, maar hoe oud was jij toen je het huis uit ging?
17 jaar en 2 maanden.
Er is geen land over dat ik nog ontdekken kan. Er is alleen het eiland dat ik heet. - Ted van Lieshout
OUD Gouden Toetsenbord Award 2010!
  woensdag 30 maart 2005 @ 16:17:46 #31
73004 Oxymoron
zoekt rust en ruimte
pi_25858042
quote:
Op woensdag 30 maart 2005 15:22 schreef rena het volgende:
Ik weet niet of dat hier mag, maar ik ben voor school bezig met een opdracht te maken waarbij ik spelletjes moet verzinnen voor bijv. kinderen met autisme die de ontwikkeling stimuleert, ik heb er zelf al een paar gevonden, maar zouden jullie nog een paar spelletjes weten?
Bedoel je sociale ontwikkeling? Speeltjes die ik altijd leuk vond waren de knikkerbaan, tollen en auto's en patience (kaartspel). Geen samenspeel dingen.
Er is geen land over dat ik nog ontdekken kan. Er is alleen het eiland dat ik heet. - Ted van Lieshout
OUD Gouden Toetsenbord Award 2010!
  woensdag 30 maart 2005 @ 22:33:07 #32
58128 Genuivere
driemaal mamama
pi_25867912
quote:
Op woensdag 30 maart 2005 14:31 schreef Logician het volgende:
ik vind het heel moeilijk als mensen zeggen dat ik er weinig aan kan doen, het voelt fijn, maar als ik dat fijne gevoel toelaat heb ik meteen ook het gevoel dat ik tegen mezelf lieg, of er gemakkelijk van af wil komen, ik heb zo de angst dat ik het helemaal fout doe, dat het misschien toch aan mij ligt, dat ik meer had moeten opgeven .. hoe weet je nu dat je de goede keus maakt? ik sta telkens voor de keuze tussen mijn oudste kind, mijn twee jongsten en mijn relatie en ik word er letterlijk misselijk van dat ik die keuze nu toch heb gemaakt, het voelt zo oneerlijk en onnatuurlijk en gemeen tegenover chavez hij is nog maar zo klein en zo kwetsbaar en ik ben zo bang dat hij denk dat ik hem afwijs omdat hij anders is..
ik denk wel dat het goed is dat hij uit huis gaat en de toegespitste zorg krijgt die hij ook nodig heeft. En natuurlijk is dat zwaar klut voor jouw, je moet al ''alleen'' voor hem zorgen en nu heb je het gevoel dat je hem in de steek laat. Maar die hele speciale zorg die Chavez nodig heeft vindt hij niet in een druk gezin met nog twee kleine kinderen en veel onvoorspelbaarheden. Houdt daarbij rekening met de analyse van de bleskolk dat Chavez emotioneel weinig ontwikkelt is en dat hij het niet erg vindt. Ik weet wel dat dat het moeilijkste is om te bevatten, dat je kind er zo onverschillig onder blijft en dat je niet weet of het echt is. Maar op deze manier kun je niet doorgaan, hoe klein en kwetsbaar hij ook nog is, hier worden jullie geen van allen beter van.
Sterkte ermee meis en hopelijk krijg je je eigen gevoelens een beetje in de hand, maar het is ook het moeilijkste wat je moet beslissen...dikke knuffel
As het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat...
Mama van Storm (10-12-2000), Sverre (19-08-2002) en Lune (05-09-2003)
  woensdag 30 maart 2005 @ 23:04:46 #33
32614 bastardhost
prettig gestoord
pi_25868869
Ik lees net je verhaal Logician... twee tot drie centimeter op de gehele bovenverdieping, plus een babybadje, plus de badkamer. Vol afsluiten lukt nooit, dus er loop altijd een weinig door het doucheputje, dan de trap, de hal.... Hoelang heeft hij onder de douche gestaan en parallel daaraan, waarom laat je hem zolang alleen zijn gang gaan met de history die hier te lezen is geweest?

Wat de schade betreft, die dekt de verzekering hoor, gevalletje waterschade....
Shaven..... not furred
pi_25873812
het badje was nog vol omdat tom en jasper net in bad waren geweest, ik had het helemaal niet erg gevonden als hij er in was gaan zitten, maar op het doucheputje schuiven grr, al met al heeft hij denk ik ongeveer een half uur (misschien iets meer) onder de douche gestaan, ik was bezig met iets en zelf de tijd vergeten, kan je nagaan hoe boos ik op mezelf was, daarom ben ik ook bij de buren gaan uithuilen, omdat ik het niet op hem wou afreageren.
bedankt trouwens Genuivere, het blijft gewoon moeilijk..

Vanmiddag om 14:00 is de kennismaking cq rondleiding, ik ga maar eens douchen, iedereen aankleden en kijken of ik wat naar binnenkrijg
pi_25874521
Lieve Logician, wat kan ik je verscheurende emoties enorm voorstellen. Iedereen heeft hier je strijd kunnen volgen om hem thuis te houden. Maar iedereen heeft ook kunnen constateren dat dat gewoon op deze manier niet kàn. Je zou daar jezelf, je gezin en waarschijnlijk ook Chavez alleen maar mee kapotmaken. Het is duidelijk dat je zelf inmiddels helemaal óp bent door al je pogingen je gezin bij elkaar te houden. Denk je niet dat je een veel fijnere moeder kunt zijn voor al je kinderen, dus ook Chavez, als die dagelijke stress rondom zijn gedrag er niet constant is? Geen mens zou dit volhouden. Dikke knuffel vanuit hier.

ik vond zelf het verhaal van Troel wel verhelderend omdat ze de gedachtengang van iemand met ppd zo helder uitlegt. Dat kunnen die kleintjes nog niet, maar daardoor snap je wel beter wat er waarschijnlijk ook in zo'n klein koppie omgaat. Ik vond het wel even een helder doorkijkje...
mooi he, alles
pi_25877168
phileine; ik weet even niet wat ik moet schrijven, maar ik wou je toch even bedanken, jij en iedereen hier heeft natuurlijk groot gelijk, een psychiater zegt zoiets ook niet voor niets, maar op de een of andere manier onderdrukt dat je angst visioenen niet, ik heb het idee dat mijn emoties aan een bungy touw hangen momenteel, het ene moment loop ik als een gek te geinen in ONZ maar zodra ik dit topic open schiet ik vaak spontaan vol. Hopelijk krijgen we straks wat meer duidelijkheid.
pi_25886070
Maandag ochtend om 11:00 wordt hij opgenomen..
Het huis was een ontzettend gezellig ikea stijl kinderhuis, met een speelweiland met een speeltuin er in en een trampoline en skelters, het zag er allemaal geweldig uit en chavez vond het hartstikke leuk, nu ik het huis heb gezien en met de coördinatoren heb gesproken voel ik me een stukje beter, toch blijft het een raar idee dat dit misschien wel de laatste 4 dagen zullen zijn dat hij thuis woont, aangezien er weer voorzichtig werd geopperd dat we wel na moesten gaan denken of het eigenlijk wel mogelijk was voor hem om na de opname terug naar huis te komen, en wat het beste was voor hem en voor ons gezin etc etc, maar daar ga ik nu even niet over nadenken, iedereen heel erg bedankt voor jullie begripvolle berichtjes, die had ik echt nodig gister, het enige wat ik kon was huilen, stom als je bedenkt dat ik me nu een stuk beter voel, hopelijk blijft dat ook zo..
  vrijdag 1 april 2005 @ 10:37:06 #38
73004 Oxymoron
zoekt rust en ruimte
pi_25900890
quote:
Op donderdag 31 maart 2005 18:09 schreef Logician het volgende:Het huis was een ontzettend gezellig ikea stijl kinderhuis, met een speelweiland met een speeltuin er in en een trampoline en skelters, het zag er allemaal geweldig uit..
O dat klinkt heel leuk
Er is geen land over dat ik nog ontdekken kan. Er is alleen het eiland dat ik heet. - Ted van Lieshout
OUD Gouden Toetsenbord Award 2010!
pi_25910101
De ipgér is net voor het eindgesprek geweest, stiekem toch weer een emotioneel moment voor mij, het was toch iets waar ik erg veel kracht uit putte al was het alleen al omdat ik mijn ei ergens kwijt kon en mijn vragen kon stellen over pdd-nos, adhd en alle andere dingen die dwars lagen met Chavez. Ik vond het erg prettig om thuis gesprekken te hebben, het is alleen heel raar omdat je je dan ook meer gaat hechten aan iemand, en dat je dan zomaar even doei zegt en elkaar waarschijnlijk nooit weer ziet.

Chavez reageerde nauwelijks op het feit dat het voor het laatst was, die hecht zich aan niemand en vond het volgens mij vaak maar al te vervelend als hij eens ‘moest’ praten, ze hebben nog iets leuks gedaan en toen zat het er op, over hoe het vandaag op school ging heb ik hem ook nog niet echt gehoord, school was vandaag ook voor het laatst en zo sluit alles zich langzaam af en voel ik de brok in mijn keel alweer opkomen ..
pi_25982776
We hebben vanmorgen Chavez naar de bleskolk gebracht, ik heb slecht geslapen vannacht en had er absoluut geen zin in, vanmorgen om 9:00 nog even in de tuin gestaan en ik had het gevoel dat ik gek ging worden mijn hele hoofd tolde en ik moest me inhouden om niet in tranen uit te barsten volgens mij was ik dichtbij een soort paniekaanval om 10:00 kwam Qyroz om met mij naar de bleskolk te rijden omdat mijn partner een tentamen had, maar net toen Q binnenkwam belde mijn partner dat hij klaar was en naar huis kwam, desondanks dat erg bedankt voor de moeite Q!

Toen we op de bleskolk kwamen om 11:00 (met 2 kleine waterpok kindjes die niet mee naar binnen mochten ivm het infectiegevaar en dus met mijn partner een geweldige tijd in het speelweilandje hadden). Werden we door een jongedame onthaalt ze praatte enorm veel, en tijdens het invullen van haar vragenlijst, werd het me af en toe te veel omdat ik haar niet kon volgen omdat mijn hoofd op knappen stond, er ging zoveel door me heen en dan te moeten luisteren naar iemand die 4x iets overnieuw in een ander context vertelt terwijl je het na de eerste keer al wel snapt is dan erg vermoeiend. Ik moest halverwege het gesprek gewoon huilen omdat ik wou dat ze gewoon de lijst afging zodat we dan terug naar Chavez zouden kunnen omdat we om 12:30 alweer weg moesten ivm een college van mijn partner. Gelukkig werd het gesprek toen vlug afgehandeld en hebben Chavez en ik toen samen zijn kast ingeruimd en speelgoed uitgestald, helaas moesten we daarna al vrij vlug weer weg. Bij het afscheid had Chavez geen zin om doei te zeggen, van de leidster moest hij toch doei komen zeggen en zwaaien met als resultaat dat hij stokstijf bleef staan toen ik hem knuffelde en met tegenzin zwaaide terwijl hij naar de grond keek, ik voel me ontzettend kut, maar de tranen komen maar niet ...
pi_25983134
en de vloer word dus niet gedekt door de verzekering grrrrrrr
pi_25983670
Logician, het valt verdorie ook niet mee allemaal Sterkte
Ik heb een blauw snoepje en ik heb een roze snoepje
pi_25984038
waarom wordt die vloer niet gedekt Logician?

Enne... nu de ipg-er weg is en Chavez in de bleskolk zit, is er nog wel iemand waar jij je ei kwijt kunt, die er speciaal is voor Logician en niemand anders?
mooi he, alles
  maandag 4 april 2005 @ 19:47:07 #44
103793 kozakken
Living the life
pi_25984054
sterkte Logican. Nu maar even tijd voor de dingen die er nog liggen en je andere pukkie.
  Jubileum moderator maandag 4 april 2005 @ 19:51:39 #45
3660 crew  Lois
*trotse mama*
pi_25984159
Ik heb aan je gedacht Logician vanmorgen en hoe moeilijk dit voor je moet zijn. Heel veel sterkte en ik wilde ook al de vraag stellen die phil al stelt: wie is er nu voor jullie?
En als ze lacht, dan lacht de wereld met haar mee....
Eva ♥ en Iris ♥
  maandag 4 april 2005 @ 19:55:20 #46
35189 Troel
scherp en bot
pi_25984227
Logi, ik kom morgenmiddag even bij je langs.
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
  maandag 4 april 2005 @ 20:04:43 #47
54058 babyfeet
08-09-2010 Trouwen!!!!!
pi_25984458
heel veel sterkte logician

nooit heb ik hier iets gezegt maar lees het altijd en leef erg mee
ik heb voor de ouders echt ontzettend veel bewondering
pi_25984483
Sterkte Logician...
pi_25985226
quote:
Op maandag 4 april 2005 19:46 schreef phileine het volgende:
waarom wordt die vloer niet gedekt Logician?

Enne... nu de ipg-er weg is en Chavez in de bleskolk zit, is er nog wel iemand waar jij je ei kwijt kunt, die er speciaal is voor Logician en niemand anders?
Iedereen bedankt

Ze zeiden dat schade aangericht door eigen kinderen niet word gedekt
(wij zijn wa verzekerd bij centraal beheer).

We hebben via de bleskolk iemand aangewezen gekregen 'speciaal voor de ouders , ivm de rouwverwerking en acceptatie.. over 2wk is het eerste gesprek met haar.

Troel: heel erg lief van je maar ik heb even niet zo'n behoefte om mensen te zien of irl te praten, ik wil eerst eens goed uithuilen voor mezelf, en dat lukt nog niet echt ... ben een beetje dichtgeklapt.

ik ga zo nog even bellen naar de bleskolk hoe het is verlopen met eten en naar bed gaan etc.

[ Bericht 9% gewijzigd door #ANONIEM op 04-04-2005 20:37:57 ]
  maandag 4 april 2005 @ 21:34:02 #50
3011 E.T.
hormonaal stuiterballetje
pi_25986573
quote:
Op maandag 4 april 2005 20:35 schreef Logician het volgende:Ze zeiden dat schade aangericht door eigen kinderen niet word gedekt
(wij zijn wa verzekerd bij centraal beheer).
Bel je inboel/opstal verzekering eens.

Heel veel sterkte!!
I can only please one person per day. Today is not your day. Tomorrow isn't looking too good either.
pi_25987507
hadden we al gedaan, woongarant en wa verzekering.. maar schade door eigen kinderen word dus niet gedekt, ik kan er zwaar pissig om worden.
pi_25988138
b
quote:
Op maandag 4 april 2005 20:35 schreef Logician het volgende:

[..]


We hebben via de bleskolk iemand aangewezen gekregen 'speciaal voor de ouders , ivm de rouwverwerking en acceptatie.. over 2wk is het eerste gesprek met haar.


ik ga zo nog even bellen naar de bleskolk hoe het is verlopen met eten en naar bed gaan etc.
Bij ons hebben ouders regelmatig contact met een ouderbegeleider. Deze helpt ouders in het proces, geeft uitleg over de observatie en behandeling, kijkt met de ouders naar hoe het met hen gaat, hoe de toekomst eruit ziet e.d.

Als je nog meer vragen over een (tijdelijke) opname hebt, moet je ze maar stellen, ik werk nl op een diagnostische observatiewoning, waar kinderen voor maximaal 1 jaar opgenomen worden..

Lees nu al wel verschillen.. zo mogen kinderen bij ons de eerste week elke avond bellen met ouders..
hoezo overvloed aan tijd? in mijn dromen zeker !
pi_26059171
Ik kom te veel tijd & energie te kort om hier geregeld te reageren. Jammer maar waar. Bij vlagen lees ik wel e.e.a., en ik wil dan van alles zeggen, maar ik weet niet wát.

Logician, je verhalen grepen me erg aan. Mens, wat moet dat moeilijk zijn, ál die gevoelens....
Ik hoop van harte dat je, langzaam maar zeker, meer vrede kunt hebben met de huidige situatie. Dat je je wat minder verscheurd zal voelen, zeg maar. Sterkte!!

Oxy, ik vind het echt heel fijn steeds jouw visie/mening te lezen. Het helpt dan toch weer een beetje bij het leren begrijpen van mijn kind(eren). Dank je!!

Meteen maar even een update vanuit hier (ik las dat Bix naar het eten van Max vroeg).
De afgelopen maanden zijn we eigenlijk vooral van kastjes naar muren gestuurd en op diverse wachtlijsten geplaatst en zo. Maar volgende week vrijdag gaan we dan éíndelijk voor het eerst naar het "eetteam". Ben vreselijk benieuwd natuurlijk. Want Max drinkt nog steeds uitsluitend flesvoeding uit een fles met speen. Echt niets anders dan dat.
Verder nemen de gedragsstoornissen van Max eigenlijk alleen maar toe. Steeds vaker drift- en/of paniekaanvallen. Soms te corrigeren, soms helemaal niet. Erg naar om te zien hoe hij zichzelf dan pijn doet. Dat wil zeggen; hij laat op geen enkele manier merken dat het hem pijn doet, maar hij bijt zichzelf bijvoorbeeld dan zo hard in zijn arm dat uren later de tandafdrukken nog zichtbaar zijn.
De ellende is dat hij domweg nog niet in staat is goed kenbaar te maken wat hij wil, wat er dan aan de hand is (voor zover dat al kenbaar te maken is natuurlijk). Hij praat nog steeds helemaal niet en daardoor is dus steeds gissen wat je dan het beste kunt doen.
Ook zo dubbel; diverse artsen/therapeuten hebben steeds gezegd dat het zo'n groot voordeel is dat bij Max al zó vroeg het (vermoedelijke) autisme zichtbaar is, omdat er dan nog zoveel aangeleerd kan worden zeg maar (op zich wel waar natuurlijk). Maar als ik dan vraag naar concrete tips e.d. dan krijg ik steevast te horen dat ze dat ook niet zo goed weten, omdat hij nog zo jong is....

Verder zitten we met de oudste (7 jaar) inmiddels ook in een onderzoekstraject. Bij hem zijn al enige tijd gedragsveranderingen zichtbaar. Aanvankelijk werd dat geweten aan de moeilijke omstandigeheden thuis. Maar inmiddels begint ook zijn gedrag behoorlijk autistiforme vormen te krijgen. Maar helaas....wederom wachtlijsten.

Pff, toch weer meer getikt dan ik eigenlijk van plan was.

Lois, (uitgebreider) mailen lukt even niet, sorry. Hopelijk snel weer wel!
  Jubileum moderator donderdag 7 april 2005 @ 22:39:37 #54
3660 crew  Lois
*trotse mama*
pi_26059287
quote:
Op donderdag 7 april 2005 22:35 schreef Eska het volgende:


Lois, (uitgebreider) mailen lukt even niet, sorry. Hopelijk snel weer wel!
Dat geeft niks lieverd, ik weet hoe dat gaat. Bij mij hetzelfde. Ik denk aan je, aan jullie allemaal en wens je heel veel sterkte
En als ze lacht, dan lacht de wereld met haar mee....
Eva ♥ en Iris ♥
  vrijdag 8 april 2005 @ 08:23:23 #55
35189 Troel
scherp en bot
pi_26064790
Ik heb pas bij bol.com een boekje bestelt wat donders interessant is.
http://www.nl.bol.com/is-bin/INTERSHOP.enfinity/eCS/Store/nl/-/EUR/BOL_DisplayProductInformation-Start;sid=M4ls5XfrPBds4DW9ES1S0pczqY4H3qNtRWY=?BOL_OWNER_ID=1001004001847118&Section=BOOK&lgl=1&plid=&lgl_BOL_OWNER_ID=1

Alhoewel het best beangstigend is om zoveel dingen tegen te komen van, he ja, dat ken ik en het eigenlijk een boekje over Asperger is, staan er ontzettend veel dingen in waarvan ik zoiets heb als "dat had ik eerder moeten weten"

Ook voor ouders is dat een boekje waaraan ze een gigantische houvast kunnen hebben denk ik.
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_26065470
bedankt voor het langsbrengen van het boekje gister Troel (en de broodjes )
  Jubileum moderator zaterdag 9 april 2005 @ 21:14:52 #57
3660 crew  Lois
*trotse mama*
pi_26107551
Ik heb een vraagje. Iets waarmee ik ook zeker naar de huisarts/kinderarts ga hoor, wees niet bang, maar in de tussentijd zoek ik vooral bevestiging.

Eva had vandaag een hele slechte dag. Ze was compleet overprikkeld, zat zichzelf danig in de weg en kon eigenlijk niks anders dan miepen en piepen. Niet echt huilen maar niks was goed, alles wat ze wilde smeet ze weer weg, ze kon amper uit haar woorden komen en haar gebaren waren erg onrustig. Duidelijk een gevalletje "overprikkeld" noemen wij dat. Ze luisterde ook nog eens voor geen meter, zat compleet in zichzelf opgesloten en toen ik daar op een gegeven moment over uitviel (over het slechte luisteren dus) raakte ze compleet in paniek. Ik kon geen 5 meter bij haar vandaan of het was mis, en alle andere rustgevende "veiligheidsbevorderende" activiteiten (zoals de zandbak of stickers plakken) gaven niet de ontspanning die ze normaal eruit haalt.
Op een gegeven moment waren we vanmorgen bij de bakker en ze wilde een taartje. Toen ik zei dat dat niet mocht raakte ze erg overstuur en vervolgens zakte ze achterover in de wagen en leek helemaal weg. Na een paar seconden was ze er weer en het leek heel even of ik het me verbeeld had. De rest van de ochtend heeft ze nog een paar van die episodes gehad waar ze een paar seconden helemaal weg was. Karin zag het ook en vond het ook raar.

Is dat iets wat bij Autisme hoort of heeft het meer te maken met epilepsie?
En als ze lacht, dan lacht de wereld met haar mee....
Eva ♥ en Iris ♥
pi_26107915
Ik ken het niet als iets wat bij autisme hoort.. Zich helemaal afsluiten wel, maar wegzakken niet..
Goed dat je ermee naar de huis- of kinderarts gaat!
  zaterdag 9 april 2005 @ 22:32:06 #59
58128 Genuivere
driemaal mamama
pi_26110132
Hoi Lois,
ik herken het ook niet van Storm, wel het zichzelf in de weg zitten en piepen en miepen overal om, maar dat wegzakken niet. Lijkt me ook heel eng als je het ziet. Ik weet dat kinderen heel ver kunnen gaan om hun zin te krijgen. Een dochter van een mailvriendin heeft een tijdje gehad dat ze zichzelf zo overstuur maakte dat ze blauw aanliep en wegviel. Maar ik kan me voorstellen dat je toch direct een link maakt naar het autisme of epileptie. Groot gelijk dat je ermee naar de huis/kinderarts gaat...
As het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat...
Mama van Storm (10-12-2000), Sverre (19-08-2002) en Lune (05-09-2003)
pi_26111022
Vind t meer als een absence (vorm van epilepsie) klinken Lois. Vanuit mijn werk weet ik nog dat sommige mensen die dat hadden het vooraf aan voelde komen. en dan was hun gedrag vaak ook erg geprikkeld. Ik zou het zeker voorleggen aan een arts. Probeer de tijd dat ze weg is op te nemen. En kijk ook of ze haar ogen wegdraait en of haar bewegingen verstijven. En ga direct na of ze die dag anders is in gedrag dan normaal
De jan lul van het geheel.
Alles is gaan hangen, behalve me lach :)
Kutsch; tussen kut en kitsch
Het voelt heerlijk!!!!
  zondag 10 april 2005 @ 00:39:59 #61
24188 Belana
kloon van belana
pi_26113726
Ik heb het nog even gevraagd aan mijn broer en zijn vriendin die allebei met autisten werken en zij herkenden het wel, maar navragen bij de huisarts moet je natuurlijk evengoed doen.
stormy waters...
sailin'
  zondag 10 april 2005 @ 18:23:57 #62
35189 Troel
scherp en bot
pi_26127588
Ik heb er ook wel van gehoord, gelukkig nog nooit bij mezelf meegemaakt of daat ik het bij een ander zag gebeuren. Ik zou inderdaad de raad van Jessie opvolgen wat betreft het kijken hoe lang ze weg is enzo, dat verhaal ook meenemen naar de huisarts.
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_26214173
Chavez is vandaag jarig Ik heb hem net gebeld en hij was helemaal vrolijk, hij vind het nog steeds geweldig daar, ik kan niet wachten tot zaterdag om hem te zien. (en om hem zijn cadeau te kunnen geven)!
  donderdag 14 april 2005 @ 08:34:20 #64
35189 Troel
scherp en bot
pi_26214211
Gefeliciteerd Logician!
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_26214246
dankje! het is wel raar dat hij niet thuis is hoor.
  donderdag 14 april 2005 @ 08:45:19 #66
35189 Troel
scherp en bot
pi_26214335
Dat snap ik best...

Maarre, was jij niet ook deze week jarig, of heb ik het nou helemaal verkeerd begrepen. Mijn hoofd is veel te druk en veel te vol
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_26214497
ja dinsdag, alleen lag ik toen met griep in bed
pi_26214741
quote:
Op zaterdag 9 april 2005 21:14 schreef Lois het volgende:
Is jouw kindje al gecontasteerd met autisme?
En je hebt mail..
Steeds als ik tegen de lamp loop,
neem ik een stukje licht mee.
Knibbel, Knabbel etc met veel foto's! IV
  donderdag 14 april 2005 @ 09:36:07 #69
35189 Troel
scherp en bot
pi_26215065
quote:
Op donderdag 14 april 2005 08:59 schreef Logician het volgende:
ja dinsdag, alleen lag ik toen met griep in bed
Ik wist dat het iets van 5 dagen was toen ik bij je was, maar ik ben het straal vergeten

Ik maak het goed met je
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_26215579
hou ik je aan

(ik moet de laptop helaas weer aan wout meegeven, doei )
  donderdag 14 april 2005 @ 10:09:50 #71
35189 Troel
scherp en bot
pi_26215733
doeg
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_26224942
quote:
Op zondag 27 maart 2005 19:48 schreef Lois het volgende:
Dit is meer iets voor R&P Troel, ik laat het wel staan maar denk er de volgende keer even aan als je wilt oke?
[..]

Je hebt dagen dat het loopt als een zonnetje, ze voelt zich dan duidelijk veilig en is vrolijk. Je hebt ook dagen dat zelfs Iris niet van mijn schoot afdurft omdat Eva zo'n beetje met alles smijt wat ze voor handen krijgt. Dat zijn de dagen dat ik verlang naar een ontlastende hand, in de vorm van opvang of wat ook. Vooral voor Iris zijn die dagen echt heel moeilijk, ze kan nergens mee spelen of ze krijgt het naar haar hoofd en ze krijgt ook niet de aandacht die ze, vind ik, verdient.
Het is en blijft moeilijk, maar dat zullen mensen met "normale" kinderen ook weleens hebben denk ik.
kwetsende tekst door gastmod verwijderd

[ Bericht 16% gewijzigd door just me op 14-04-2005 19:47:57 ]
High hopes and aspirations, and years, above my station
Maybe
but all this time I've tried to walk with dignity and pride
  donderdag 14 april 2005 @ 16:48:47 #73
19376 LadyS
Help Liam --> SMA2
pi_26225320
OMG heb jij de topictitel wel gelezen. R_ON, of denk je dat een gevalletje is van ouders en kinderen die elkaar niet begrijpen?
Help, deel en doneer! Steun Liam in de strijd tegen SMA2! De tijd dringt!
https://steunliamtegensma2.nl/doneer/
  donderdag 14 april 2005 @ 17:23:23 #74
35189 Troel
scherp en bot
pi_26226268
quote:
Op donderdag 14 april 2005 16:34 schreef R_ON het volgende:
quote door gastmod verwijderd
Ik zou het op prijs stellen als je je eerst eens inleest in een topic voordat je zulke dingen plaatst. Het is overduidelijk dat je dat niet gedaan hebt en dat je geen besef hebt waar het over gaat.

Daarnaast hoor je andermans kinderen niet mormel te noemen.

[ Bericht 26% gewijzigd door just me op 14-04-2005 19:48:21 ]
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_26226297
quote:
Op donderdag 14 april 2005 16:48 schreef LadyS het volgende:
OMG heb jij de topictitel wel gelezen. R_ON, of denk je dat een gevalletje is van ouders en kinderen die elkaar niet begrijpen?
onnodig kwetsende tekst door gastmod verwijderd

[ Bericht 18% gewijzigd door just me op 14-04-2005 19:48:54 ]
High hopes and aspirations, and years, above my station
Maybe
but all this time I've tried to walk with dignity and pride
  donderdag 14 april 2005 @ 17:28:59 #76
35189 Troel
scherp en bot
pi_26226430
quote:
Op donderdag 14 april 2005 17:24 schreef R_ON het volgende:

quote door gastmod verwijderd
Ken jij de moeder van Eva? Ben je daar wel eens thuis geweest? Weet je hoe ze met haar dochter omgaat?

En toch heb jij het lef om er maar van uit te gaan dat die haar dochter maar laat smijten omdat ze een drama wil voorkomen?
Asjeblieft zeg, rot toch op.


overigens denk ik dat je nog niet eens weet wat autisme inhoudt

[ Bericht 15% gewijzigd door just me op 14-04-2005 19:49:19 ]
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
  donderdag 14 april 2005 @ 17:45:24 #77
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_26226829
quote:
Op donderdag 14 april 2005 17:24 schreef R_ON het volgende:

[..]

Och, natuurlijk, omdat het kind het etiquetje autisme opgeplakt heeft mag dat natuurlijk niet! Stel je voor!

Laat je mij dit zeggen dat het kind erbij gebaat is.

"Ach, het kind is autistisch, laten we maar niet optreden." Iris wordt er de dupe van, maar ja, Eva is autistisch! Dan moet het maar kunnen.

Waarschijnlijk gaat Eva zo hard zitten drammen dat moeders drama wil voorkomen. En dat lukt misschien, maar op den duur wordt de situatie onhoudbaar. Nee, dat is 'ie al.
R_ON...
Je begeeft je op heel gevaarlijk terrein. Jij gaat er maar zo vanuit dat Lois dus altijd maar toegeeft aan Eva... Laat ik je dit vertellen... Je had er niet meer naast kunnen zitten.

En nee, dit is ook niet een kind dat maar een etiketje opgeplakt gekregen heeft.
Eva is een schat van een meid, maar toch wel zwaar geestelijk gehandicapt. Dan kan je 100 keer zeggen dat iets niet mag, en geloof me, dat is gedaan en word nog steeds gedaan, maar dat heeft geen nut. En ja, dan is dat wel degelijk van invloed op het leventje van het jongere zusje.

Iedereen mag zijn mening hebben, maar kijk heel goed uit wat je zegt, want je hebt totaal geen inzicht in de situatie dus je mag er in dit geval ook totaal geen oordeel over vellen!
***
pi_26226856
Lastig lijkt mij..
DoN't Be A LiAr, TeLl ThE TrUtH
  Jubileum moderator donderdag 14 april 2005 @ 19:31:34 #79
3660 crew  Lois
*trotse mama*
pi_26229655
Ik denk dat het beter is dat ik me hier even niet mee bemoei, gezien het feit dat we het dan al gauw over machtsmisbruik kunnen hebben.

Laat ik volstaan met zeggen dat dit soort opmerkingen er behoorlijk inhakken.
En als ze lacht, dan lacht de wereld met haar mee....
Eva ♥ en Iris ♥
pi_26229913
quote:
Op donderdag 14 april 2005 17:45 schreef Brighteyes het volgende:

[..]

R_ON...
Je begeeft je op heel gevaarlijk terrein. Jij gaat er maar zo vanuit dat Lois dus altijd maar toegeeft aan Eva... Laat ik je dit vertellen... Je had er niet meer naast kunnen zitten.

En nee, dit is ook niet een kind dat maar een etiketje opgeplakt gekregen heeft.
Eva is een schat van een meid, maar toch wel zwaar geestelijk gehandicapt. Dan kan je 100 keer zeggen dat iets niet mag, en geloof me, dat is gedaan en word nog steeds gedaan, maar dat heeft geen nut. En ja, dan is dat wel degelijk van invloed op het leventje van het jongere zusje.

Iedereen mag zijn mening hebben, maar kijk heel goed uit wat je zegt, want je hebt totaal geen inzicht in de situatie dus je mag er in dit geval ook totaal geen oordeel over vellen!
Maar ik weet echt wel hoe er over het algemeen tegenaan gekeken wordt hoor: als je maar begripvol bent, voldoende aandacht geeft, met liefde opvoedt, dan lost het zich op.

Echter, het is een beproeving voor de ouders, waar ze vaak meegesleurd worden in het gedrag van hun kind. Ze (durven) geen grenzen meer te stellen, bang dat het helemaal uit de hand loopt. Ook wordt het steeds moeilijker om toe geven aan de omgeving dat het (weer) mis ging. Soms lijkt het een tijdje beter te gaan en na een tijdje is er weer de teleurstelling voor zowel ouder als kind. Ook merk je vaak dat opvoeders elkaar bijna in de haren vliegen. Wie is er nu eigenlijk schuldig aan?
In woonvoorzieningen worden de vastgelopen kinderen regelmatig overgeplaatst om die reden. Vaak is men dan niet eens eerlijk over de reden: 'hij past niet in de groep, hij heeft een lager niveau enz...En ik vind dat erg!
Het is - als het om ernstige gedragsproblemen gaat - heel moeilijk om grenzen te trekken, vertrouwen in elkaar te hebben en houden en het kind te blijven steunen - ook als het beter gaat, maar het kan wel.

De manier waarop ik er tegenaan kijk staat niet op zichzelf. Er is een heel goed boek over: 'Vastgelopen' van Jacques Heijkoop. Je zou dat 'de Bijbel van de zorg' kunnen noemen.
High hopes and aspirations, and years, above my station
Maybe
but all this time I've tried to walk with dignity and pride
  † In Memoriam † donderdag 14 april 2005 @ 19:46:01 #81
43556 miss_dynastie
pi_26230042
Je hebt écht geen flauw idee waar je over praat.
En meer zeg ik er maar niet over, omdat je me dat simpel niet waard bent.
Laat me je in elk geval duidelijk maken dat je soms beter je bek kunt houden.
Ongelooflijk dit.

En Lois, trek je hier toch alsjeblieft niks van aan. Eva is jouw kind, ik zou bijna zeggen: laat R_ON er eens een maandje voor zorgen, maar dat zou je Eefje niet aan willen doen. Echt niks van aantrekken hoor, dit is zo'n typisch gevalletje van lullen om het lullen.
  FOK!fossiel donderdag 14 april 2005 @ 19:49:56 #82
2628 Karin
pi_26230145
R_ON ik denk dat het verstandiger is als je nu gewoon hier je mond houdt. Als de mensen hier opvoedkundige hulp nodig hebben zoeken ze dat zelf wel bij mensen die er wel verstand van hebben. Ik denk dat ik de eventuele volgende posts van jou in dit topic ook ga weghalen, je wilt niet weten hoe kwetsend dit in mijn ogen is.
  † In Memoriam † donderdag 14 april 2005 @ 19:50:44 #83
675 just me
oldbie DCLXXV
pi_26230169
quote:
Op donderdag 14 april 2005 19:31 schreef Lois het volgende:
Ik denk dat het beter is dat ik me hier even niet mee bemoei, gezien het feit dat we het dan al gauw over machtsmisbruik kunnen hebben.

Laat ik volstaan met zeggen dat dit soort opmerkingen er behoorlijk inhakken.
Sorry Lois maar ik heb wél even misbruik van mijn macht gemaakt!
Godmother of Radio 49
And now I think of my life as vintage wine
How fragile we are
  Jubileum moderator donderdag 14 april 2005 @ 19:54:57 #84
3660 crew  Lois
*trotse mama*
pi_26230271
Justme & Miss D
En als ze lacht, dan lacht de wereld met haar mee....
Eva ♥ en Iris ♥
  donderdag 14 april 2005 @ 20:10:19 #85
24188 Belana
kloon van belana
pi_26230691
Lieve Lois, niet twijfelen aan jezelf alsjeblieft, want jullie doen het zo fantastisch, ik heb zo'n enorme bewondering voor jullie!

R_ON..... never mind...
stormy waters...
sailin'
pi_26230712
Lois, je bent toch wel wijzer dan je op de kast te laten jagen door zo;n guppie die geen enkel idee heeft waar ie het over heeft. Hij heeft nou eenmaal een stokpaardje en zelf geen kinderen, laat staan kinderen met een gebruiksaanwijzing zoals Eva. En daarnaast ook nog eens weinig inlevings- en inlezingsvermogen.

Ironisch genoeg vond ik de opmerking van hem op een wrange manier wel passend in dit onderwerp. Het laat namelijk zien dat je als ouder van een autistisch kind niet alleen worstelt met je kind en met jezelf, maar ook met het makkelijke oordeel van de buitenwereld.

De reacties van de mensen hier die je (al dan niet irl) kennen, zeggen véél en véél meer over jouw (in mijn ogen geweldige) moederschap dan opmerkingen van mensen die zich niet eens willen inlezen in het topic. Dus leg al dit soort opmerkingen alsjeblieft gewoon naast je neer.
mooi he, alles
  donderdag 14 april 2005 @ 20:17:12 #87
1129 buzzer
Jeu de buzzer
pi_26230870
quote:
Op donderdag 14 april 2005 20:11 schreef phileine het volgende:


Ironisch genoeg vond ik de opmerking van hem op een wrange manier wel passend in dit onderwerp. Het laat namelijk zien dat je als ouder van een autistisch kind niet alleen worstelt met je kind en met jezelf, maar ook met het makkelijke oordeel van de buitenwereld.
Ja, dat is iets weaar je helaas helemaal gelijk in hebt... De buitenwereld is vaak keihard in zijn oordeel, zonder dat ze ook maar enig idee hebben waar ze het over hebben. En ik kan me goed voorstellen dat je dat als ouder niet altijd dragen kunt... Je kunt het soms 20 keer negeren, maar de 21e keer kan de druppel zijn die de emmer doet overlopen.
Toch vreemd hoor.. Dat men het over een boek heeft en daarbij de vraag stelt of het ook offline te bekijken is
  Jubileum moderator donderdag 14 april 2005 @ 20:27:10 #88
3660 crew  Lois
*trotse mama*
pi_26231109
Lieve allemaal, wat geweldig al die steunbetuigingen, het doet me goed.

Stom is dat he, ik vecht (bijna) dagelijks tegen dit soort veroordelingen, en dan nog wel van familieleden en (vage) kennissen. Het rare is dat het in dit topic ineens zo hard aankwam, dit open stukje internet. Dit topic vind ik zo'n veilig plekje voor ouders dat het ineens een heel onveilig gevoel gaf.
En als ze lacht, dan lacht de wereld met haar mee....
Eva ♥ en Iris ♥
  donderdag 14 april 2005 @ 20:30:50 #89
1129 buzzer
Jeu de buzzer
pi_26231202
sorry even offtopic: Lois, je hebt mail...
Toch vreemd hoor.. Dat men het over een boek heeft en daarbij de vraag stelt of het ook offline te bekijken is
  donderdag 14 april 2005 @ 20:38:39 #90
35189 Troel
scherp en bot
pi_26231414
Een klein verslagje van een wat ouder kind met problemen...

Zoals ik al postte merk ik zelf dat mijn PDD aanwezig is. Op de een of andere manier schijnt het te maken te hebben met of ik lekker in mijn vel zit. Alleen, het begint een vicueuze cirkel te worden.
Want, mijn PDD speelt op als ik me rot voel, maar omdat het opspeelt, ga ik me rot voelen, en fin, jullie snappen het probleem.

Ik heb er met mijn opleider over gesproken op school, iemand die een pedagogische achtergrond heeft en we zijn eruit gekomen dat ik op zoek ga naar een personal mental coach.
Ik ga iemand proberen te vinden waar ik mijn ei kwijt kan, die ik kan vertrouwen, die me kan helpen de cirkel te doorbreken, in de hoop dat het dan weer de goede kant op gaat.

Gek genoeg vind ik het doodeng, maar merk ik wel dat die beslissing een opluchting voor me is. Ik heb er een goed gevoel over. Tuurlijk, ik zal de rest van mijn leven er last van houden, maar misschien wel in mindere mate omdat ik mijn ei kwijt kan.
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_26231426
Lois, kom je dit echt steeds IRL tegen? Sterkte..

Troel zo'n mental coach is een goed idee, succes!
  donderdag 14 april 2005 @ 20:40:31 #92
35189 Troel
scherp en bot
pi_26231469
quote:
Op donderdag 14 april 2005 20:27 schreef Lois het volgende:
Lieve allemaal, wat geweldig al die steunbetuigingen, het doet me goed.

Stom is dat he, ik vecht (bijna) dagelijks tegen dit soort veroordelingen, en dan nog wel van familieleden en (vage) kennissen. Het rare is dat het in dit topic ineens zo hard aankwam, dit open stukje internet. Dit topic vind ik zo'n veilig plekje voor ouders dat het ineens een heel onveilig gevoel gaf.
Ik snap precies wat je bedoeld. Als je maar wel in je koppie houdt dat deze knakker alles behalve gelijk had!
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_26231953
Blijkbaar heb ik een erg gevoelige snaar geraakt, dus is het inderdaad beter als ik er verder geen uitlatingen over doe. Bovendien zou dat erg weinig zin hebben.

Hoewel het mij natuurlijk vrij staat om mijn eigen gevoelens en ervaringen te delen. Ik neem aan dat dat wel mag? Tenzij ik van de mod-politie niet anders mag denken?

Op een woonvoorziening waar ik werkte was een verstandelijk gehandicapt meisje (L.) wat ook ernstig probleem gedrag vertoonde. Dezelfde herkenbare dingen als ik hier lees: naakt de douche uitrennen, met borden smijten, anderen slaan, schoppen, ongecontroleerde bewegingen.

Ze miste de controle om dat gedrag in de hand te houden, ervaarde vaak een gevoel van onveiligheid en machteloosheid.

Een beproeving voor haar begeleiders (o.a ik). L. speelde mensen tegen elkaar uit; vroeg zich keer op keer af wie het nu eigenlijk voor het zeggen had. Dit leverde een heleboel spanning op.

Ik kon L. af en toe achter het behang plakken (zacht uitgedrukt): ze kon je in een hoek drijven, je op de proef stellen, uitdagen.

IK VIND (god, ik mag blij zijn als ik m'n mening MAG geven blijkbaar) eindeloos geduld, grenzen verleggen geen oplossing. De grenzen worden alleen maar steeds verder opgeschoven.

MIJN ERVARING is dat begeleiders elkaar (moeten) ondersteunen, elkaar geen vliegen afvangen, duidelijkheid en structuur geven. Dan bouw je vertrouwen in elkaar op.

Dit is puur vanuit mezelf en zoals jullie je ervaringen en ideeen hebben zo heb ik die ook. Verder zal ik me NIET meer uitlaten over de problemen die jullie ondervinden. Ik weet alleen dat het heel veel van je vraagt.
High hopes and aspirations, and years, above my station
Maybe
but all this time I've tried to walk with dignity and pride
  † In Memoriam † donderdag 14 april 2005 @ 21:02:18 #94
43556 miss_dynastie
pi_26232051
quote:
Op donderdag 14 april 2005 20:58 schreef R_ON het volgende:
Een beproeving voor haar begeleiders (o.a ik).
OMG, je bent nog een begeleider ook? Ben je dan ook zo star?
Zoals ik je in je eigen topic ook al uitlegde, een mens is geen machine. Wat bij de een werkt, werkt bij de ander niet. Ergo: ervaringen met de ene verstandelijk gehandicapte zijn nog geen ervaringen met de andere verstandig gehandicapte. Er zijn geen algemene basisregels om om te gaan met mensen. Accepteer dat nou eens.
  donderdag 14 april 2005 @ 21:03:26 #95
24188 Belana
kloon van belana
pi_26232077
waar het om gaat R_ON is dat je blijkbaar al een heel oordeel klaar hebt over Lois en Eva, terwijl je duidelijk de situatie niet kent. Je bent zaken over 1 kam aan het scheren.

En heel eerlijk snap ik niet wat jij in de zorg doet.
stormy waters...
sailin'
pi_26232207
quote:
Op donderdag 14 april 2005 21:02 schreef miss_dynastie het volgende:

[..]

OMG, je bent nog een begeleider ook? Ben je dan ook zo star?
Zoals ik je in je eigen topic ook al uitlegde, een mens is geen machine. Wat bij de een werkt, werkt bij de ander niet. Ergo: ervaringen met de ene verstandelijk gehandicapte zijn nog geen ervaringen met de andere verstandig gehandicapte. Er zijn geen algemene basisregels om om te gaan met mensen. Accepteer dat nou eens.
Zoals ik dus net al aangaf. Ik zal me niet meer uitlaten over de ervaringen van anderen. En nee, ik werk niet meer in de zorg. Ongetwijfeld een opluchting voor je.

Ik heb L. in een half jaar zien opbloeien, dat is een beetje voldoening die ik eruit heb gehaald.
High hopes and aspirations, and years, above my station
Maybe
but all this time I've tried to walk with dignity and pride
  donderdag 14 april 2005 @ 21:10:26 #97
35189 Troel
scherp en bot
pi_26232240
edit- ookal ben je het niet met hem eens, het hoeft niet zo

[ Bericht 90% gewijzigd door Karin op 14-04-2005 21:19:14 ]
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
  † In Memoriam † donderdag 14 april 2005 @ 21:11:06 #98
43556 miss_dynastie
pi_26232258
quote:
Op donderdag 14 april 2005 21:09 schreef R_ON het volgende:
En nee, ik werk niet meer in de zorg. Ongetwijfeld een opluchting voor je.
Dat heb je in elk geval wél goed gezien, ja
  donderdag 14 april 2005 @ 21:12:26 #99
1129 buzzer
Jeu de buzzer
pi_26232296
quote:
Op donderdag 14 april 2005 20:58 schreef R_ON het volgende:
Blijkbaar heb ik een erg gevoelige snaar geraakt, dus is het inderdaad beter als ik er verder geen uitlatingen over doe. Bovendien zou dat erg weinig zin hebben.

Hoewel het mij natuurlijk vrij staat om mijn eigen gevoelens en ervaringen te delen. Ik neem aan dat dat wel mag? Tenzij ik van de mod-politie niet anders mag denken?

Op een woonvoorziening waar ik werkte was een verstandelijk gehandicapt meisje (L.) wat ook ernstig probleem gedrag vertoonde. Dezelfde herkenbare dingen als ik hier lees: naakt de douche uitrennen, met borden smijten, anderen slaan, schoppen, ongecontroleerde bewegingen.

Ze miste de controle om dat gedrag in de hand te houden, ervaarde vaak een gevoel van onveiligheid en machteloosheid.

Een beproeving voor haar begeleiders (o.a ik). L. speelde mensen tegen elkaar uit; vroeg zich keer op keer af wie het nu eigenlijk voor het zeggen had. Dit leverde een heleboel spanning op.

Ik kon L. af en toe achter het behang plakken (zacht uitgedrukt): ze kon je in een hoek drijven, je op de proef stellen, uitdagen.

IK VIND (god, ik mag blij zijn als ik m'n mening MAG geven blijkbaar) eindeloos geduld, grenzen verleggen geen oplossing. De grenzen worden alleen maar steeds verder opgeschoven.

MIJN ERVARING is dat begeleiders elkaar (moeten) ondersteunen, elkaar geen vliegen afvangen, duidelijkheid en structuur geven. Dan bouw je vertrouwen in elkaar op.

Dit is puur vanuit mezelf en zoals jullie je ervaringen en ideeen hebben zo heb ik die ook. Verder zal ik me NIET meer uitlaten over de problemen die jullie ondervinden. Ik weet alleen dat het heel veel van je vraagt.
met alle respect, je kunt dan wel ervaring hebben in het werken met gehandicapte kinderen, maar

a) geen enkel gehandicapt kind is hetzelfde
b) je kunt onmogelijk de manier van opevoeden beoordelen van iemand die je irl niet kent
c) je kent het kind niet, en dus kun je ook niet daar over oordelen. Je kunt hooguit oordelen over de kinderen waar je mee gewerkt hebt.... En je kunt er niet een of ander sterotype plaatje van maken, en ik heb zeer sterk de indruk dat je dat nu wel doet...
Toch vreemd hoor.. Dat men het over een boek heeft en daarbij de vraag stelt of het ook offline te bekijken is
pi_26232305
Erg makkelijk hoor allemaal dit. Blijkbaar werkt het maar 1 richting op: je mag alles tegen mij zeggen, maar andersom word me de mond gesnoerd.

Zow, dit was mijn laatste reactie in dit topique. Ik heb alles gezegd wat ik wilde zeggen.

Sterkte ermee.
High hopes and aspirations, and years, above my station
Maybe
but all this time I've tried to walk with dignity and pride
  donderdag 14 april 2005 @ 21:14:05 #101
35189 Troel
scherp en bot
pi_26232344
quote:
Op donderdag 14 april 2005 21:12 schreef R_ON het volgende:
Erg makkelijk hoor allemaal dit. Blijkbaar werkt het maar 1 richting op: je mag alles tegen mij zeggen, maar andersom word me de mond gesnoerd.
Nadat je door meerdere mensen aangegeven is dat je geen snars weet van de situatie en dat je hier maar beter niet kan posten?
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
  donderdag 14 april 2005 @ 21:14:35 #102
24188 Belana
kloon van belana
pi_26232360
Je mag een mening hebben over de zorg voor gehandicapte kinderen, maar jij hebt een mening over mensen die je niet kent en daarmee heel erg kwetst, dat is het verschil R_ON
stormy waters...
sailin'
  Jubileum moderator donderdag 14 april 2005 @ 21:15:14 #103
3660 crew  Lois
*trotse mama*
pi_26232378
Ho maar mensen, laten we nu niet op de man gaan spelen.

Hou het netjes en behandel elkaar met respect aub.
En als ze lacht, dan lacht de wereld met haar mee....
Eva ♥ en Iris ♥
pi_26234794
quote:
Op donderdag 14 april 2005 21:15 schreef Lois het volgende:
Ho maar mensen, laten we nu niet op de man gaan spelen.

Hou het netjes en behandel elkaar met respect aub.
* Logician geeft Lois een hele grote knuffel
  donderdag 14 april 2005 @ 22:38:26 #105
103793 kozakken
Living the life
pi_26234958
ik wil alleen heel graag nog even een paar knuffels uitdelen aan iedereen die dat hier nu nodig heeft.
Logican , je verheugt je vast op zaterdag! leuk en vast ook spannend tegelijkertijd. Hoe Chavez reageert enzo.
Lois, gewoon omdat jij nu eenmaal jij bent.

Voor de rest hoor ik eigenlijk helemaal niet in dit topic thuis. Maar lees ik wel mee omdat ik zo veel bewondering heb voor jullie moed en liefde voor al jullie kinderen. Dat geeft mij een heel bijzonder gevoel. (heb je wel helemaal niets aan, maar eigenlijk wilde ik gewoon zeggen dat ik met jullie meeleef en meehoop en ook een beetje meeverdriet)
pi_26235440
Kozakken, *knuffel* terug geef ik vind het op de een of andere manier echt hartverwarmend als mensen zonder eigenbelang gewoon met anderen kunnen meeleven/huilen/lachen, en ja ik verheug me er enorm op. Helaas had meneer vandaag toen ik belde (op zijn verjaardag notebene) geen zin om met mij te praten en werd enorm onbeschoft omdat hij perse een tekenfilm op tv wou zien op dat moment
pi_26235618
Logician, ook ik lees hier altijd mee, en wil je ook een grote knuffel geven. Vandaag moet een dag zijn die je je 9 jaar geleden heel anders had voorgesteld !

en een knuffel voor Lois
Hier had uw advertentie kunnen staan :P
pi_26235787
quote:
Op donderdag 14 april 2005 23:00 schreef easy-going het volgende:
Logician, ook ik lees hier altijd mee, en wil je ook een grote knuffel geven. Vandaag moet een dag zijn die je je 9 jaar geleden heel anders had voorgesteld !

en een knuffel voor Lois

Helaas, ik lag vanacht in bed en dacht terug aan hoe eng ik het vond de eerste keer dat ik hem in bad moest doen ik durfde hem niet naakt vast te houden omdat ik bang was dat hij uit mijn handen zou glippen laat staan in bad doen uiteindelijk heeft een zuster me er mee geholpen, ik moest stiekem wel even huilen bij die gedachte aangezien ik te lang niet aan hem gedacht heb als teder.. . blehh en nu ga ik even wat anders doen anders ga ik weer lopen miepen
pi_26236136
Logician
pi_26270148
blergh.. Chavez heeft net zijn verjaardagscadeautje gekregen, een stoere moutain bike, reactie zo flauwtjes .. "oh.. ja mooi.." en helaas wil hij er niet eens op.. hij heeft oppeens nml last van zijn enkel, ik laat het maar rusten, maar ik kan wel janken. Stomme ik, ik had stiekem toch gehoopt op wat emotie in de trant van "gaaaaaaf!" oid. Eigen schuld dat weet ik, maar ik kan het gewoon niet helpen.
pi_26270540
Logician wat een teleurstelling Misschien voelde je het ergens diep van binnen aankomen, maar het is en blijft gewoon zo ontzettend jammer. Maar wie weet, is ie straks helemaal blij met z'n fiets joh.
Ik heb een blauw snoepje en ik heb een roze snoepje
  zaterdag 16 april 2005 @ 14:29:28 #112
103793 kozakken
Living the life
pi_26270950
Misschien moet je gewoon vanavond of morgen maar eens bellen met de leiding om te vragen hoe hij de fiets nu vindt.
Misschien weet hij gewoonweg niet met zoiets om te gaan.
jammer hoor
pi_26272245
Ja, goede tip van Kozakken denk ik..
Wist hij dat hij een mountainbike zou krijgen? Sommige mensen laten hun kind het cadeau zelf uitzoeken zodat de verrassing er af is... dan kan het kind nl wel enthousiast/blij reageren.
pi_26272372
- laat maar.

[ Bericht 97% gewijzigd door R_ON op 16-04-2005 15:54:32 ]
High hopes and aspirations, and years, above my station
Maybe
but all this time I've tried to walk with dignity and pride
  zaterdag 16 april 2005 @ 15:41:10 #115
32614 bastardhost
prettig gestoord
pi_26272646
Iedereen heeft altijd direct zijn mening klaar, zonder moeite te doen de feiten te leren kennen.
Als ouder heb je soms meer behoefte aan iemand die begrip toont of iemand die je verhaal leest en er iets positiefs tegenover zet.

Overigens zie ik die discussies wel, alleen zijn ze mild van aard, alsof het volwassenen zijn onderling, zonder tussenkomst van het reguliere puberale fok-publiek.
Shaven..... not furred
  zaterdag 16 april 2005 @ 15:48:51 #116
32614 bastardhost
prettig gestoord
pi_26272828
quote:
Op donderdag 14 april 2005 21:12 schreef R_ON het volgende:
Erg makkelijk hoor allemaal dit. Blijkbaar werkt het maar 1 richting op: je mag alles tegen mij zeggen, maar andersom word me de mond gesnoerd.

Zow, dit was mijn laatste reactie in dit topique. Ik heb alles gezegd wat ik wilde zeggen.

Sterkte ermee.
Bijna vergeten...

LEUGENAAR!
Shaven..... not furred
  † In Memoriam † zaterdag 16 april 2005 @ 17:35:28 #117
37843 lady-wrb
kortaf
pi_26275371
kan iemand me helpen met zo'n pictogrammenbord? wat moet daarallemaal opstaan?
  zaterdag 16 april 2005 @ 18:25:25 #118
32614 bastardhost
prettig gestoord
pi_26276679
Een pictogrammenbord gebruik je om de dagplanning (of weekplanning, ligt aan je detail) weer te geven. In grote lijnen, niet in detail treden.

Om ritme te creeeren wissel je de variabele dingen af met vaste, dagelijks terugkerende blokken die duidelijk lijn brengen. Het dagelijkse 'terug naar een rustpunt' zijn de kringen. Wij houden die kringmomenten thuis ook aan, afgewisseld met activiteiten.

Voor Storm op school heeft het bord de volgende pictogrammen (dagelijks terugkerend)

Opstaan/aankleden
Bus naar school
In de kring
Aan tafel werken
Plassen/Wassen
Fruitkring
Buiten spelen (dan wel gym of therapie)
Plassen/Wassen
Eten
Activiteit (sport/zwemmen/enz.)
Plassen/Wassen
Koekkring
Buiten spelen
Plassen/Wassen
Bus naar huis

Persoonlijke activiteiten worden aangegeven met een gekleurde punt op de pictogram.
Boven de pictogrammen van de dag staat dan de foto van het kind (vaste kleur ook) en wat hij of zij gaat doen in dat blok, bv fysio, logo, verpleegkundige, muziektherapie, enz.
Shaven..... not furred
  zaterdag 16 april 2005 @ 18:29:49 #119
32614 bastardhost
prettig gestoord
pi_26276807
Overigens is mijn ervaring met drie kids dat ieder kind zijn voordeel doet met regelmaat en ritme. Zo'n pictogrammenbord geeft duidelijkheid aan het kind over wat er is geweest en wat nog komen gaat.

En nog veel leuker, JIJ als thuisblijvend opvoeder hebt ook gelijk de momenten voor jezelf. Het hebben van een planning werkt twee kanten op
Shaven..... not furred
  Jubileum moderator zaterdag 16 april 2005 @ 19:47:21 #120
3660 crew  Lois
*trotse mama*
pi_26278932
Ach Logician wat is het soms ook allemaal ontzettend moeilijk
En als ze lacht, dan lacht de wereld met haar mee....
Eva ♥ en Iris ♥
  † In Memoriam † zaterdag 16 april 2005 @ 20:56:39 #121
37843 lady-wrb
kortaf
pi_26280695
hoe lossen jullie het begrip "tijd" op? als ik tegen luca zeg dat hij nog even mag computeren, kan hij haast niet stoppen. als ik daarintegen een wekkertje zet met bijv. 5 minuten en ik zeg dat als het piepertje gaat hij zijn schoenen aan moet trekken, dan is het ook echt zo, dat hij meteen zijn spel los kan laten en meteen zijn schoenen aan gaat doen.
als ik hem trouwens zijn gang laat gaan, wordt voor bijna elke handeling het wekkertje ingeschakeld, terwijl ik het alleen maar wilde doen, omdat hij altijd te laat op school komt met zijn "niet kunnen stoppen met dingen".
pi_26280770
Kun je 'even' niet definieren als bijvoorbeeld 'een kwartiertje', en 'een kwartiertje' als een tijdsspanne van 10 a 20 minuten? Zodat hij die begrippen wel leert hanteren? Is op zich praktisch..
  zaterdag 16 april 2005 @ 21:17:42 #123
73004 Oxymoron
zoekt rust en ruimte
pi_26281221
Op mijn pictogrammenbord staat voor de hele dag wat ik ga doen en wie er bij betrokken is. Voor de gedetailleerde uitwerking heb ik een map waarin alles staat.
Lady-wrb: is Luca autistisch?
Er is geen land over dat ik nog ontdekken kan. Er is alleen het eiland dat ik heet. - Ted van Lieshout
OUD Gouden Toetsenbord Award 2010!
  † In Memoriam † zaterdag 16 april 2005 @ 21:52:04 #124
37843 lady-wrb
kortaf
  zaterdag 16 april 2005 @ 21:52:45 #125
73004 Oxymoron
zoekt rust en ruimte
pi_26282140
ja ik zet het adres even kort neer: xxxxxxx
Zet even neer als je het gezien hebt

[ Bericht 31% gewijzigd door Oxymoron op 16-04-2005 22:06:58 (e-mailadres verwijderd) ]
Er is geen land over dat ik nog ontdekken kan. Er is alleen het eiland dat ik heet. - Ted van Lieshout
OUD Gouden Toetsenbord Award 2010!
  † In Memoriam † zaterdag 16 april 2005 @ 22:15:38 #126
37843 lady-wrb
kortaf
pi_26282815
iew, gemist dus
ik zit hier nog een minuut of 10
of mail even naar mij (staat in profiel)
  zaterdag 16 april 2005 @ 22:26:53 #127
73004 Oxymoron
zoekt rust en ruimte
pi_26283141
Het is verzonden
Er is geen land over dat ik nog ontdekken kan. Er is alleen het eiland dat ik heet. - Ted van Lieshout
OUD Gouden Toetsenbord Award 2010!
  zaterdag 16 april 2005 @ 22:42:12 #128
32614 bastardhost
prettig gestoord
pi_26283568
Wij gebruiken voor tijd ook de keukenwekker of de klok als het minder vatbaar is, ander koppelen we altijd aan de grote bekende punten van de dag... vóór de fruitkring, ná het middageten, enz.. Die bakens in de dag zijn voor Storm heel belangrijk. Hoe zit dat voor jou Oxy, heb jij ook vaste dingen op een dag?
Shaven..... not furred
  zaterdag 16 april 2005 @ 22:46:10 #129
73004 Oxymoron
zoekt rust en ruimte
pi_26283688
Ja ik heb ook vaste dingen op een dag, het basisprogramma is voor veel dagen hetzelfde, alleen daartussen staan afspraken en activiteiten die niet elke dag hetzelfde zijn, maar die wel altijd in dezelfde tijdsperiode zijn. Opstaan, eten, etc altijd op dezelfde tijden.
Er is geen land over dat ik nog ontdekken kan. Er is alleen het eiland dat ik heet. - Ted van Lieshout
OUD Gouden Toetsenbord Award 2010!
pi_26296465
Nu 1 dag later, en de fiets is helemaal in trek! waarschijnlijk was het "verassen" toch wat veel voor hem.
  zondag 17 april 2005 @ 16:24:11 #131
103793 kozakken
Living the life
pi_26299011
Fijn Logican! Dan is in ieder geval de fiets een hele goede keuze geweest.
  † In Memoriam † zondag 17 april 2005 @ 17:31:26 #132
43556 miss_dynastie
pi_26300845
Wat fijn logician! Ik denk dat het onverwachte voor hem inderdaad iets teveel van het goede was... gelukkig is het mooi weer vandaag, dus hij zal zich prima vermaken, denk ik
  Jubileum moderator zondag 17 april 2005 @ 19:29:51 #133
3660 crew  Lois
*trotse mama*
pi_26304011
Fijn Logi, ik vind het ook wel heel herkenbaar hoor. Eva moet altijd de kans hebben om iets nieuws zelf te bekijken en te wennen. Vind ze het na een week nog niks, dan wordt het ook nooit meer wat is ons wel duidelijk geworden. In het begin lijkt ze gewoonweg niks leuk te vinden maar na een paar dagen is het soms zo erg dat ze nieuwe dingen zelfs mee naar bed wil.
En als ze lacht, dan lacht de wereld met haar mee....
Eva ♥ en Iris ♥
pi_26304148
Lois? heb je mijn vraag nog gezien?
Op de andere pagina.
Is jouw kindje geconstateerd met autisme?
Want wat je nu schrijft is weer een overeenkomst.
Je begrijpt wat ik bedoel...
Steeds als ik tegen de lamp loop,
neem ik een stukje licht mee.
Knibbel, Knabbel etc met veel foto's! IV
  Jubileum moderator zondag 17 april 2005 @ 19:41:32 #135
3660 crew  Lois
*trotse mama*
pi_26304356
Ow ja ik had je vraag wel gezien maar helemaal vergeten te antwoorden. Ja Autisme is geconstateerd, door meerdere artsen en middels meerdere onderzoeken.
En als ze lacht, dan lacht de wereld met haar mee....
Eva ♥ en Iris ♥
pi_26305197
quote:
Op zondag 17 april 2005 14:46 schreef Logician het volgende:
Nu 1 dag later, en de fiets is helemaal in trek! waarschijnlijk was het "verassen" toch wat veel voor hem.
Fijn zeg!
Ik heb een blauw snoepje en ik heb een roze snoepje
  zondag 17 april 2005 @ 20:43:09 #137
58128 Genuivere
driemaal mamama
pi_26305996
quote:
Op zondag 17 april 2005 14:46 schreef Logician het volgende:
Nu 1 dag later, en de fiets is helemaal in trek! waarschijnlijk was het "verassen" toch wat veel voor hem.
lekker meid, dat de fiets nu helemaal goed is. Nog gefeliciteerd trouwens beide
Storm deed dat met zijn verjaardag en cadeautjes van ons trouwens ook heel apart. Eerst werd het uitgepakt, even kort bekeken, gecatalogiseerd en op de juiste plek tussen het speelgoed in de kast opgeruimd om pas daarna heel enthousiast te gaan spelen met zijn nieuwe speeltjes
As het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat...
Mama van Storm (10-12-2000), Sverre (19-08-2002) en Lune (05-09-2003)
pi_26317838
quote:
Op zondag 17 april 2005 14:46 schreef Logician het volgende:
Nu 1 dag later, en de fiets is helemaal in trek! waarschijnlijk was het "verassen" toch wat veel voor hem.
A mind with a heart of it's own
  maandag 18 april 2005 @ 18:01:31 #139
32614 bastardhost
prettig gestoord
pi_26327867
quote:
Op zondag 17 april 2005 14:46 schreef Logician het volgende:
Nu 1 dag later, en de fiets is helemaal in trek! waarschijnlijk was het "verassen" toch wat veel voor hem.
Ach ja, verassen moet je ook pas doen na het overlijden... ow wacht, da's een autistisch antwoord...

* bastardhost denkt

euh, owja... goed man, zo zie je maar weer, niet direct uit het veld laten slaan door de autist, ze zijn nu eenmaal en tikkeltje vreemd, maar wel lief
Shaven..... not furred
  dinsdag 19 april 2005 @ 00:35:11 #140
117860 B.A.Trix
Met dank aan MaGNeT
pi_26338567
quote:
Op zondag 17 april 2005 14:46 schreef Logician het volgende:
Nu 1 dag later, en de fiets is helemaal in trek! waarschijnlijk was het "verassen" toch wat veel voor hem.
harstikke leuk! Ik ben dit topic gaan lezen omdat een vriendin van mij ook een autistisch zoontje heeft ,tenminste dat gaan ze onderzoeken.. ( met grote kans dat het dus geconstateerd wordt ) Ik heb niet heel veel te melden over dit onderwerp simpelweg omdat ik er niet echt heel vaak mee in aanraking ben geweest.Heel veel dingen herken ik in haar zoontje.. zo kan hij rustig 10 minuten lang rondjes rennen (waar haalt ie de energie vandaan!!) en 1 tel later zit ie rustig tegen z'n autootjes te praten.. Maar petje af hoor! Heb grote bewondering voor jullie!
Topic van het jaar!! Sara Raats' eigen huisjes-topic :P
  zaterdag 7 mei 2005 @ 22:35:46 #141
32614 bastardhost
prettig gestoord
pi_26812283
Logi, kom eens uit lurk mode....

Hoe is het met Chavez in zijn instituut?
Shaven..... not furred
pi_26812418
ik ben een boek aan het lezen dat geschreven is vanuit het perspectief van een autistische jongen. het heet "Het wonderbaarlijke voorval met de hond in de nacht", van Mark Haddon. kennen jullie het? ik vind het tot nu toe echt geweldig (ben ongeveer op de helft). het is er trouwens in twee uitvoeringen: een met een 'volwassenen' kaft, en een met een 'kinder' kaft. de inhoud is wel gelijk.
  zaterdag 7 mei 2005 @ 22:55:56 #143
37478 Luchtbel
Memories in progress
pi_26812736
Jep maar dan de Engelse versie. Verbazend hoe je van de ene merkwaardige gebeurtenis in de andere getrokken wordt. Soms niet te volgen.

Bix check je mail eens
  † In Memoriam † zondag 8 mei 2005 @ 10:53:35 #144
37843 lady-wrb
kortaf
pi_26819289
in wat voor opzicht is het geweldig, bix?
  maandag 9 mei 2005 @ 10:32:48 #145
35189 Troel
scherp en bot
pi_26846280
Ik heb het boek, op dit moment ligt het bij Logi thuis. Er staan een aantal herkenbare dingen in, maar gelukkig veeeeeeel meer dingen die ik niet herken

Hoe blij je om zoiets kan zijn trouwens
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_26846966
quote:
Op zondag 8 mei 2005 10:53 schreef lady-wrb het volgende:
in wat voor opzicht is het geweldig, bix?
het is een spannend verhaal, en doordat het vanuit het perspectief van een jongen met autisme (nou ja, aspergers' syndrome) geschreven is in een heel verrassende vorm.
  † In Memoriam † maandag 9 mei 2005 @ 12:35:06 #147
37843 lady-wrb
kortaf
  † In Memoriam † maandag 9 mei 2005 @ 12:38:12 #148
43556 miss_dynastie
pi_26849346
quote:
Op maandag 9 mei 2005 12:35 schreef lady-wrb het volgende:
heb je een isbn nummer voor me?
lady-wrb, ik was toevallig zelf ook al aan het kijken : 9025417957
En de 'jeugdversie': 9026119100
  maandag 9 mei 2005 @ 14:18:31 #149
73004 Oxymoron
zoekt rust en ruimte
pi_26852229
Ik heb het boek zelf ook en ik herken me er heel erg in. Het lijkt wel alsof het over mij gaat soms!
Het toneelstuk van dit boek, daar ga ik ook naartoe.
Er is geen land over dat ik nog ontdekken kan. Er is alleen het eiland dat ik heet. - Ted van Lieshout
OUD Gouden Toetsenbord Award 2010!
pi_26896569
quote:
Op zaterdag 7 mei 2005 22:35 schreef bastardhost het volgende:
Logi, kom eens uit lurk mode....

Hoe is het met Chavez in zijn instituut?
Ik heb eigenlijk weinig behoefte om emotionele dingen te vertellen als dit achter mijn rug om als (negatief) gespreksvoer word gebruikt, vandaar dat ik hier ook al een poosje niet heb gepost.
  dinsdag 10 mei 2005 @ 22:15:52 #151
70514 littledrummergirl
voor uw vrijmibo
pi_26896727
het is nu voor mij te laat om alles eens door te lezen dus dat doe ik morgen

wil heel graag wat meer te weten komen over hoe zulke kinderen nou echt zijn, je hoort er zo onwijs veel spookverhalen over....
In A World Of Emoticons, I'm Colon Capital D
Everybody needs a bosom for a pillow!
  Jubileum moderator woensdag 11 mei 2005 @ 20:38:55 #152
3660 crew  Lois
*trotse mama*
pi_26925106
quote:
Op dinsdag 10 mei 2005 22:11 schreef Logician het volgende:

[..]

Ik heb eigenlijk weinig behoefte om emotionele dingen te vertellen als dit achter mijn rug om als (negatief) gespreksvoer word gebruikt, vandaar dat ik hier ook al een poosje niet heb gepost.
Hee dat is inderdaad niet leuk! Kan ik (of wij) helpen? Dan moet je mailen hoor..
En als ze lacht, dan lacht de wereld met haar mee....
Eva ♥ en Iris ♥
  † In Memoriam † donderdag 19 mei 2005 @ 13:28:46 #153
37843 lady-wrb
kortaf
pi_27148363
quote:
Op dinsdag 10 mei 2005 22:15 schreef littledrummergirl het volgende:
het is nu voor mij te laat om alles eens door te lezen dus dat doe ik morgen

wil heel graag wat meer te weten komen over hoe zulke kinderen nou echt zijn, je hoort er zo onwijs veel spookverhalen over....
alleen al door de term "zulke kinderen" gaat mijn haar rechtop staan.
en van "hoe zulke kinderen nou echt zijn" krijg ik jeuk

en wat bedoel je met spookverhalen?
  † In Memoriam † donderdag 19 mei 2005 @ 13:33:50 #154
37843 lady-wrb
kortaf
pi_27148556
ik vind het heel jammer dat de vaste schrijvers en schrijfsters in dit topic "weg" zijn.
ik lees hier heel vaak en ik heb er tot nu toe heel veel aan gehad.

zou het misschien beter zijn als hier wat meer gemodereerd zou worden? het is per slot van rekening een heel gevoelig en emotioneel topic.

kom nou op logician, oxymoron, bastardhost, guinevere en lois !
ik heb al zoveel van jullie geleerd en ik wil nog zoveel weten!

[ Bericht 1% gewijzigd door lady-wrb op 19-05-2005 13:48:20 ]
  donderdag 19 mei 2005 @ 13:36:24 #155
70514 littledrummergirl
voor uw vrijmibo
pi_27148666
ow ik bedoelde het helemaal niet naar srry alsk hiermee iemand voor het hoofd stootte

maar het word tegenwoordig zo vaak gebruikt, als een kind even n dagje rustig in een hoekje zit kan er zo iemand komen van "is dat kind niet autischtisch ofzo?"terwijl mensen amper weten wat het eigenlijk inhoudt. het word gewoon zelfs als scheldwoord gebruikt.

ik was hier een beetje aan et meelezen omdat ik eens wilde weten hoe het nou echt was. ik ben er na het lezen van posts van jullie wel achter dat het echt megazwaar moet zijn.. ik heb onwijs respect voor jullie allemaal, het lijkt me vreselijk als je zoveel moeite doet om het je kind naar de zin te maken en het dan lijkt alsof het hem/haar niks interesseert..

ik heb onwijs veel respect voor jullie, heel veel sterkte allemaal
In A World Of Emoticons, I'm Colon Capital D
Everybody needs a bosom for a pillow!
  donderdag 19 mei 2005 @ 13:36:37 #156
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_27148679
Ik ben het wel heel erg met je eens lady-wrb, ik vraag me dan ook af of er idd niet iets is dat wij moderators mss kunnen doen.
***
  † In Memoriam † donderdag 19 mei 2005 @ 13:42:16 #157
37843 lady-wrb
kortaf
pi_27148923
misschien kwam het rotter je mond uit dan je het bedoelde little drummer girl.
maar het deed me denken aan iets wat ik een jaar of 5 geleden meegemaakt heb.
ik was toen met een postnatale depressie opgenomen in een gesloten psychiatrische inrichting.
op een gegeven moment hadden we creatieve therapie en we zaten lekker te knutselen.
komt er opeens familie binnen van een van de clienten. hoor ik ze tegen elkaar zeggen:
goh, dat is toch leuk voor dat soort mensen.
je wil niet weten hoe die opmerking me gekwetst heeft.
  donderdag 19 mei 2005 @ 13:46:16 #158
35189 Troel
scherp en bot
pi_27149082
Nou ik heb op dit moment niet zo heel veel te vertellen eigenlijk. Ik heb het gevoel dat de cirkel omlaag een beetje aan het doorbreken is door hetgeen om me heen gebeurd. Daarnaast gaan mijn ouders dit weekend op vakantie en scheelt mij dat behoorlijk wat gestress, wat natuurlijk ook helpt.

Ik merk nog wel dat ik op sommige punten last heb, maar het wordt dus gelukkig weer wat minder. Ik ben er in ieder geval steeds meer van overtuigd dat als je lekkerder in je vel zit dan je dan bepaalde dingen beter in de hand hebt.

Overigens reageer ik nu wel op je lady wrb, maar je vroeg helemaal niet naar mijn ervaringen
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
  † In Memoriam † donderdag 19 mei 2005 @ 13:47:49 #159
37843 lady-wrb
kortaf
pi_27149140
heb jij verstand van snoezelen, troel?
  donderdag 19 mei 2005 @ 13:49:59 #160
35189 Troel
scherp en bot
pi_27149225
quote:
Op donderdag 19 mei 2005 13:47 schreef lady-wrb het volgende:
heb jij verstand van snoezelen, troel?
Sorry, ik doe dat nooit. Alhoewel ik als het me echt te veel is, me wel afsluit en dan bijvoorbeeld in bed ga liggen of onder de douche ga staan. En schilderen werkt ook heel goed.

Maar het echte snoezelen, nee, sorry, daar kan ik je niet mee helpen.
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
  Redactie Frontpage / Spellchecker donderdag 19 mei 2005 @ 14:13:21 #161
13151 crew  Rewimo
Nederduitse/Mevrouw qltel
pi_27150097
lady-wrb (lurker meldt), verstand heb ik er niet van, maar ik weet dat enkele kindjes uit dit topic erg blij waren met een soort 'hangzak' van Ikea, waar ze in kunnen schommelen en zich lekker in kunnen verschuilen. Ik zal eens kijken of ik hem kan vinden
Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
<a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow">http://bijenzonderzorgen.nl/</a> beslist geen BIJ-zaak!
  † In Memoriam † donderdag 19 mei 2005 @ 14:15:47 #162
37843 lady-wrb
kortaf
pi_27150170
ja die ken ik wel
maar daar heb ik geen plek voor.
maar ik vroeg me af of ik onder luca zijn halfhoogslaper een hangmat zou kunnen plaatsen voor hetzelfde effect?
  Redactie Frontpage / Spellchecker donderdag 19 mei 2005 @ 14:16:12 #163
13151 crew  Rewimo
Nederduitse/Mevrouw qltel
pi_27150182
Het is deze

Plaatje
Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
<a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow">http://bijenzonderzorgen.nl/</a> beslist geen BIJ-zaak!
  Redactie Frontpage / Spellchecker donderdag 19 mei 2005 @ 14:17:11 #164
13151 crew  Rewimo
Nederduitse/Mevrouw qltel
pi_27150219
Als die hangmat er eentje is waar hij lekker in kan 'verdwijnen' is dat misschien wel een goed alternatief.
Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
<a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow">http://bijenzonderzorgen.nl/</a> beslist geen BIJ-zaak!
pi_27153643
Voor zover ik weet gaat het om het omsloten zitten, en dus afgesloten van alle indrukken van de buitenwereld. Ergens waar je je dus even af kan sluiten. Dat kan dus ook een lekker kussen of matras zijn, een hangmat met een doek ervoor zou denk ik ook kunnen.
'Juist door het verschil kan je onderscheid maken. Iedereen is anders, wat ons gelijk maakt is dat we mensen zijn met respect naar elkaar, toch . . .�
  donderdag 19 mei 2005 @ 16:06:35 #166
73004 Oxymoron
zoekt rust en ruimte
pi_27154346
Lady wrb, ik heb veel ervaring met snoezelen en ook informatie over snoezelproducten omdat die bij ons op de groep aanwezig zijn.
Een hangmat lijkt me wel oké, dat heb ik zelf ook gehad.
Ik wil best meer schrijven hier maar als niemand een echte vraag heeft weet ik het niet wat ik moet schrijven.
Er is geen land over dat ik nog ontdekken kan. Er is alleen het eiland dat ik heet. - Ted van Lieshout
OUD Gouden Toetsenbord Award 2010!
  † In Memoriam † donderdag 19 mei 2005 @ 16:08:35 #167
37843 lady-wrb
kortaf
pi_27154404
het idee is gewoon dat ik onder luca zijn bed een soort snoezelruimte wil maken.
maar een fatboy-achtig iets kan ik er denk ik niet onder kwijt
  donderdag 19 mei 2005 @ 16:16:12 #168
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_27154678
Kan je niet met wat gordijnen proberen dan de ruimte om de hangmat heen af te schermen? 2 overelkaar heen vallende stukken stof waardoor hij zich echt kan afsluiten zeg maar. Dan moet het toch wel een beetje in de buurt kunnen komen gok ik...
***
  donderdag 19 mei 2005 @ 17:36:03 #169
35189 Troel
scherp en bot
pi_27157310
Misschien is er zelfs wel een hoekje te creeeren tussen kast en twee muren waar je kussens kan leggen en een gordijn kan hangen ofzo
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
  † In Memoriam † donderdag 19 mei 2005 @ 17:38:54 #170
37843 lady-wrb
kortaf
pi_27157370
hoort bij snoezelen nou wel of geen lampjes en moeten die in geval van ja nou wel of niet kunnen knipperen?
  donderdag 19 mei 2005 @ 18:13:26 #171
73004 Oxymoron
zoekt rust en ruimte
pi_27158222
Snoezeltip met lampjes: bij Intertoys zijn een soort discobolletjes te koop voor rond de 2 euro. Die gebruik ik (wij) wel bij het snoezelen.
Maar niks moet of hoort, je moet het zelf weten. Sommige mensen worden helemaal zenuwachtig of krijgen epileptische aanvallen van knipperende lampjes.
Er is geen land over dat ik nog ontdekken kan. Er is alleen het eiland dat ik heet. - Ted van Lieshout
OUD Gouden Toetsenbord Award 2010!
pi_27158326
Misschien gewoon aan Luca vragen wat hem prettig lijkt als inrichting van een relax-hoekje in zijn kamer? Of moet het een verrassing zijn?
  † In Memoriam † donderdag 19 mei 2005 @ 18:24:27 #173
37843 lady-wrb
kortaf
pi_27158505
luca is zo'n type dat alles leuk vindt.
ik heb gemerkt dat hij zich nu ook wel eens terugtrekt, maar dan ligtie onder zijn dekbed.
en dan na een kwartier komt hij daar weer met een verhitte kop onderuit.
s kijken of dit helpt.
  donderdag 19 mei 2005 @ 19:43:38 #174
32614 bastardhost
prettig gestoord
pi_27160884
Van Storm heb ik nooit gemerkt dat hij de behoefte heeft zich af te sluiten van de buitenwereld. Althans, niet op deze manier. De hangzak van IKEA boeide hem niet zo, behalve dan om er wild in te springen, met een aanloopje.

Wat Storm wel vaak doet is op zijn fietsje, of ander bewield iets, de straat door fietsen. Dan staat hij vaak dromerig op de hoek te kijken naar de wereld om hem heen, fietst door naar de andere hoek en daar hetzelfde verhaal.

Heel enkel is hij alles zo moe dat hij zijn bed in gaat, meestal onder gehuil. Dat kondigd vaak ook een periode aan (dag of vier) waarin hij erg prikkelbaar, emotioneel en wat rustiger is. In die periode is alles hem te veel, ook het eten geeft hij er dan aan. Twee hapjes van een stukje brood, 40gr warm eten (we wegen altijd, zo wil Storm dat). Ook snoep, koek of chips maakt hij niets van. Wil alles hebben, maar na een of twee muizehapjes is het alweer klaar.
Shaven..... not furred
  Jubileum moderator donderdag 19 mei 2005 @ 20:20:35 #175
3660 crew  Lois
*trotse mama*
pi_27162080
quote:
Op donderdag 19 mei 2005 19:43 schreef bastardhost het volgende:

Wat Storm wel vaak doet is op zijn fietsje, of ander bewield iets, de straat door fietsen. Dan staat hij vaak dromerig op de hoek te kijken naar de wereld om hem heen, fietst door naar de andere hoek en daar hetzelfde verhaal.
Herkenbaar!!! Eva kan niet fietsen maar heeft een aangepast driewielertje, aangepast in de zin dat we de trappers eraf hebben gehaald. Ze "fietst" dag en nacht als ze de kans krijgt, voelt zich ook heel veilig daarop. Het delen van speelgoed is vaak een probleem maar het delen van haar fietsje (bijv. met Bram) is echt onmogelijk. Het is haar veilige haven, haar eigen plekje.

Zo voelt ze zich ook heel veilig in haar schommel, en daar trekt ze zich vaak terug als het allemaal eventjes teveel is.
Het is een heerlijk grietje en soms merk ik bijna niks aan haar. Op andere momenten is ze zo duidelijk een gehandicapt kindje dat de tranen in onze ogen staan.
Deze week nog, ze liep lekker met de poppenbuggy over straat. In haar buggy lagen een paar dingetjes die ze graag in haar hand heeft als ze zich onrustig voelt, niets bijzonders maar ze loopt niet vaak zonder. Er kwam een vreemde mevrouw naar haar toe (dat was al eng) die begon allerlei vragen te stellen aan Eva "ben je niet een beetje te groot voor zo'n buggy, waarom zit je nog niet op school, hoe oud ben je, waarom zit er geen pop in je buggy" echt een stortvloed aan taal kwam er op haar af.
Ze snapte er niks van, sowieso zijn vreemde mensen erg eng en als ze dan ook nog tegen haar gaan praten is het einde helemaal zoek.
Ze kon alleen nog "mama, mevouw! dag mevouw" uitbrengen, maw daaaag mevrouw, ik ben wel klaar met je.
Die mevrouw keek nog even naar mij en zei "echt spraakzaam is ze niet he?" en liep weer weg.
*diepe zucht*
Het is ook moeilijk, dat snap ik best. Uiterlijk is er niks aan haar te zien, maar als je eventjes oplet zie je toch al gauw dat dit geen normaal meisje van bijna 4 is.
En als ze lacht, dan lacht de wereld met haar mee....
Eva ♥ en Iris ♥
  donderdag 19 mei 2005 @ 20:35:02 #176
77879 MevrouwKoRn
Uberrammelaar
pi_27162563
quote:
Op donderdag 19 mei 2005 20:20 schreef Lois het volgende:

[..]
Tss sommige mensen.. ik moet me soms zo beheersen als ik hoor/zie hoe LOMP en kortzichtig mensen kunnen antwoorden. Ik werk zelf in de gehandicaptenzorg en daar hoor ik ook wel eens van ouders: Ik wou dat mn kind een mongool was, dan ZIEN de mensen meteen dat mijn kind gehandicapt is.
Wat lief trouwens, dat ze andere spulletjes in haar poppenwagen meesjouwt , ik deed dat vroeger ook; ik speelde altijd met een blok hout, en dat blok ging dus ook in de poppenwagen overal mee naar toe.

Over het snoezelgebeuren: In wekerom snoezel ik weleens met de bewoners, daar is een grote ruimte die donker is gemaakt, waterbedden, hangstoelen, van die bubbelunits die verschillende kleuren bubbelen, een bellenblaas machine, lichtjes, diaprojector op een bol gezet die de hele ruimte verlicht.
Ze hebben het daar wel mooi gemaakt, het is geen kermis zeg maar, echt rustgevend en weinig knipperende dingen ivm prikkels die bewoners kunnen krijgen.
Gependeld
3 kinderen/1 kind, meisje/3 kinderen totaal, meisje, meisje, jongen/
april 2009 en het word een jongen
  donderdag 19 mei 2005 @ 20:55:33 #177
35189 Troel
scherp en bot
pi_27163239
quote:
Op donderdag 19 mei 2005 20:20 schreef Lois het volgende:

[..]
Ook jouw verhaal erg herkenbaar...

Ik heb het er gisteren nog met de decaan over gehad. Hij vroeg me naar de ervaringen op stage en of ik dan ook last had van mijn PDD. Hem verteld dat ik in het eerste jaar netjes aangegeven had dat ik PDD had en dat ik met bepaalde dingen last had. Het geven van kritiek bijvoorbeeld. Dat moet je op een speciale manier doen, anders word ik zo emotioneel dat er geen land meer mee te bezeilen is. De mentor toen deed daar niets op uit en weigerde zich aan te passen, waardoor er uiteindelijk dus op mijn evaluatie stond dat ik te emotioneel was en dat er in de besprekingen geen woord uitkwam enzo.
Soms is het wel heel handig om gewoon een sticker op je kop te hebben met, ja hallo, ik ben niet helemaal normaal, ook al zie ik er wel normaal uit. Maarja, op sommige momenten voel je je juist wel normaal en wil je ook wel normaal zijn.
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
  donderdag 19 mei 2005 @ 21:01:17 #178
1762 YPPY
Yppiaans
pi_27163424
Dat hoor ik ouders ook wel zeggen, dat ze het moeilijk vinden dat niemand ziet dat hun kind een handicap heeft. Ik heb gemerkt dat er vaak meer begrip is wanneer je vertelt wat er met een kind is, van de andere kant geef je zo'n kind dan ook meteen een stempel mee. Dat is ook niet ideaal.

Geen idee of iemand van jullie nog op zoek is naar een leuke vakantie, maar er is een nieuwe organisatie gestart die vakanties organiseert naar Turkije. Ouders en kinderen gaan dan wel samen, maar er is opvang voor de kinderen. De ouders kunnen dan ook zelf wat ondernemen, maar hoeven niet hun kind alleen weg te sturen. Het is speciaal voor kinderen met autisme/adhd/ass
"wat een heerlijke yppiaanse reactie! Vol begrip, nooit veroordelend en zeker niet stekelig! #hulde"
Hoe langer de weg naar de top, hoe mooier het uitzicht!
*OUD heilige*
pi_27169385
Zojuist in Rondom Tien:
http://info.omroep.nl/ncrv/tv?nav=mwcjLsHfHEIJEkC
quote:
Honderden kinderen met leer- en gedragsstoornissen zitten thuis. Voor kinderen met ADHD, autisme en hoogbegaafheid is het moeilijk een goede school te vinden. Het speciaal onderwijs is zo ingewikkeld en bureaucratisch dat ouders hun kind niet op een passende school krijgen. Tot wanhoop van henzelf en hun kinderen. Volgens PvdA-kamerlid Angelien Eijsink vallen zelfs 2500 kinderen zo tussen de wal en het schip.

In Rondom Tien een debat met o.a. Eijsink en columnist Hugo Borst, vader van een autistische jongen. Het kostte hem de grootste moeite zijn zoon op een geschikte school te krijgen. Ook ouders die dat niet gelukt is. Verder leerkrachten en bestuurders uit het speciaal onderwijs.
Online nog te bekijken, discussie mogelijk in 't forum daar.
  Jubileum moderator donderdag 19 mei 2005 @ 23:14:16 #180
3660 crew  Lois
*trotse mama*
pi_27169633
Nog een linkje die daarop aansluit kreeg ik via msn: http://www.balansdigitaal.nl/sitemanager.asp?nieuws=837#top
En als ze lacht, dan lacht de wereld met haar mee....
Eva ♥ en Iris ♥
  donderdag 19 mei 2005 @ 23:29:58 #181
35189 Troel
scherp en bot
pi_27170256
Het lijkt me erg interessant, maar ik kan zowel geen van beide videodingen bekijken, de real niet en de wmp niet. Dus helaas.
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_27170452
Waarom niet Troel? Wil je de player niet installeren?
  donderdag 19 mei 2005 @ 23:35:51 #183
35189 Troel
scherp en bot
pi_27170480
quote:
Op donderdag 19 mei 2005 23:35 schreef poemojn het volgende:
Waarom niet Troel? Wil je de player niet installeren?
Ik heb ze allebei, maar krijg foutmeldingen bij allebei.
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_27171066
Hmm ik had het nog niet geprobeerd maar krijg ook een foutmelding, misschien moeten ze de bestanden nog online zetten morgen?
  donderdag 19 mei 2005 @ 23:52:09 #185
35189 Troel
scherp en bot
pi_27171162
quote:
Op donderdag 19 mei 2005 23:49 schreef poemojn het volgende:
Hmm ik had het nog niet geprobeerd maar krijg ook een foutmelding, misschien moeten ze de bestanden nog online zetten morgen?
Dat zou misschien wel kunnen, gewoon blijven proberen dus
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
  † In Memoriam † vrijdag 20 mei 2005 @ 07:31:29 #186
37843 lady-wrb
kortaf
pi_27174439
ik heb het wel gezien gisteren, maar ik was zo duf dat er maar weinig is blijven hangen.
ik ga het vandaag ook even online proberen.

gisteren sprak ik de juf van school. luca was door de logopediste getest. nou had ik een maand geleden de aankondiging gehad, maar ze hadden er geen datum bij gezet.
nu stond luca dus ineens tegenover een voor hem wildvreemd mens en vertikte hij het om iets te zeggen. als juf het nou even had gemeld, had ik luca kunnen voorbereiden. dan is er niks aan de hand.
  vrijdag 20 mei 2005 @ 12:31:46 #187
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_27181122
Lady-wrb, zou zo'n lavalamp niet ook iets voor een snoezelhoekje kunnen zijn? Hele rustige lome bewegingen en niet al te fel licht.
***
  vrijdag 20 mei 2005 @ 13:26:44 #188
32614 bastardhost
prettig gestoord
pi_27182827
ach zucht.... voorbereiden en plannen

alleen autisten en hun verzorgers begrijpen het nut daarvan.
Shaven..... not furred
  † In Memoriam † vrijdag 20 mei 2005 @ 13:53:56 #189
37843 lady-wrb
kortaf
pi_27183907
quote:
Op vrijdag 20 mei 2005 12:31 schreef Brighteyes het volgende:
Lady-wrb, zou zo'n lavalamp niet ook iets voor een snoezelhoekje kunnen zijn? Hele rustige lome bewegingen en niet al te fel licht.
heb ik ook over gedacht be, maar ik vind die iets te breekbaar .
ik heb via het v&a forum een aquarium gekocht. met van die plastic visjes.
pi_27184044
Nu herhaling van rondom 10 op ned1 !!
De jan lul van het geheel.
Alles is gaan hangen, behalve me lach :)
Kutsch; tussen kut en kitsch
Het voelt heerlijk!!!!
  vrijdag 20 mei 2005 @ 16:16:30 #191
35189 Troel
scherp en bot
pi_27189535
Ik heb vandaag een gesprek gehad met mijn begeleider en het ziet er naar uit dat ik waarschijnlijk een onvoldoende zal krijgen voor het "interpersoonlijk competent". Ze vond het netter om me dat van te voren even te melden, omdat het anders misschien als een schok over zou komen.

Ach, op dit moment heb ik er nog geen last van, alhoewel ik er op zich wel van baal, maar ik weet ook dat dit bij mij hoort en dat ik mijn stinkende best doe om ook die communicatie en dergelijke in orde te hebben.

Maarja, eerst maar eens de evaluatie afwachten.
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
  † In Memoriam † vrijdag 20 mei 2005 @ 20:48:40 #192
37843 lady-wrb
kortaf
pi_27197534
vervelend troel. moet je daar een voldoende voor hebben?
  FOK!fossiel vrijdag 20 mei 2005 @ 20:48:54 #193
2628 Karin
pi_27197545
Denk je dat Luca ook een vorm van autisme heeft lady-wrb? Omdat je in dit topic over zijn ervaringen verteld.
  † In Memoriam † vrijdag 20 mei 2005 @ 23:27:56 #194
37843 lady-wrb
kortaf
pi_27202463
ik laat mijn antwoord staan tot ik naar bed ga en dan gaatie weg.

-en weg

[ Bericht 39% gewijzigd door lady-wrb op 21-05-2005 00:01:28 ]
  FOK!fossiel zaterdag 21 mei 2005 @ 12:59:37 #195
2628 Karin
pi_27213162
Helaas heb ik dus je antwoord gemist
pi_27215080
Ook gemist
De jan lul van het geheel.
Alles is gaan hangen, behalve me lach :)
Kutsch; tussen kut en kitsch
Het voelt heerlijk!!!!
  Jubileum moderator zaterdag 21 mei 2005 @ 19:16:59 #197
3660 crew  Lois
*trotse mama*
pi_27223209
ook gemist. Bijzonder ook dat je eerst vraagt waarom er niemand meer post, om vervolgens zelf geen antwoord op vragen te geven. Dat nodigt ook niet erg uit tot reactie moet ik zeggen.
En als ze lacht, dan lacht de wereld met haar mee....
Eva ♥ en Iris ♥
  zaterdag 21 mei 2005 @ 19:36:14 #198
73004 Oxymoron
zoekt rust en ruimte
pi_27223792
Een aankondiging:
Vanavond, 21 mei om 23.00 uur op CNN komt de film 'Autism is a world'. Dit is een televisiepremiére van een film/documentaire over een autistische jonge vrouw die geen woord spreekt (communiceert via de pc (facilitated communication)) maar wel een studie doet.
quote:
“Autism Is A World” is a documentary about Sue Rubin, who is autistic. For 26 years, she has been on an extraordinary journey. Her unusual behavior led to a diagnosis of autism when she was four. Until age 13, she was believed to be retarded. But then a new communication technique gave Sue the ability to connect with the world. Now, a junior in college with a top IQ, she is a tireless disability-rights activist, and an articulate guide in to a complex disorder.
Er is geen land over dat ik nog ontdekken kan. Er is alleen het eiland dat ik heet. - Ted van Lieshout
OUD Gouden Toetsenbord Award 2010!
  zaterdag 21 mei 2005 @ 21:14:23 #199
35189 Troel
scherp en bot
pi_27226936
quote:
Op vrijdag 20 mei 2005 20:48 schreef lady-wrb het volgende:
vervelend troel. moet je daar een voldoende voor hebben?
Nou, per se een voldoende is niet nodig, als de rest voldoende is, krijg ik uiteindelijk wel een voldoende, maar er wordt natuurlijk met het jaar steeds meer op gelet, en het kan me dus wel meer problemen verzorgen.
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
  zaterdag 21 mei 2005 @ 21:18:17 #200
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_27227087
quote:
Op zaterdag 21 mei 2005 19:36 schreef Oxymoron het volgende:
Een aankondiging:
Vanavond, 21 mei om 23.00 uur op CNN komt de film 'Autism is a world'. Dit is een televisiepremiére van een film/documentaire over een autistische jonge vrouw die geen woord spreekt (communiceert via de pc (facilitated communication)) maar wel een studie doet.
Goeie tip! Ik ga wel kijken denk ik!
***
  zaterdag 21 mei 2005 @ 21:19:14 #201
35189 Troel
scherp en bot
pi_27227127
overigens lady_wrb, ik heb niet gelezen wat je geschreven had, zou je mij misschien kunnen mailen?

Mijn emailadres is
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
  Jubileum moderator zaterdag 21 mei 2005 @ 21:24:30 #202
3660 crew  Lois
*trotse mama*
pi_27227345
Ja jezus hee, we gaan toch niet zo ver dat we allemaal moeten mailen om het antwoord te krijgen. Schieten we dan niet voorbij het doel van een discussieforum?
En als ze lacht, dan lacht de wereld met haar mee....
Eva ♥ en Iris ♥
  † In Memoriam † zondag 22 mei 2005 @ 10:59:32 #203
37843 lady-wrb
kortaf
pi_27238979

t was eigenlijk een antwoord aan karin. maar ik toen ik het geplaatst had, schrok ik eigenlijk een beetje.
er stond voor mij iets te veel prive in. ik wou het niet meteen deleten, omdat ik dat ook weer lullig vond.
dus daardoor heb ik gekozen voor de ze oplossing.
maar ik had er niet op gerekend dat het zo'n ophef zou geven.

ik probeer het nog een keer dan, maar dan wat voorzichtiger.
luca is al een jaar in behandeling bij het riagg jeugdzorg gedoe. waar eigenlijk aan gedacht werd, was problemen omtrent de scheiding, verhuizing en loyaliteitsconflict.
maar we zijn nu een jaar verder en er is eigenlijk weinig veranderd in luca's gedrag.
en nu zijn ze aan het verder spitten en langzamerhand worden alle mogelijke dingen afgetast.
zo ook autisme. ik surf me suf en ik lees me een bult over alle mogelijke informatie. vandaar ook mijn niet te stuiten hoeveelheid vragen.
komende week gaat de hele bubs therapeuten die we ondertussen gezien hebben om de tafel en komt er OF een diagnose van het een of ander OF en nieuw plan van aanpak.

en ik vind het nog steeds eng om dit te posten
  zondag 22 mei 2005 @ 11:20:49 #204
35189 Troel
scherp en bot
pi_27239361
quote:
Op zondag 22 mei 2005 10:59 schreef lady-wrb het volgende:


en ik vind het nog steeds eng om dit te posten
en dat snap ik heel goed!

Daarom dus mijn berichtje...
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
  Jubileum moderator zondag 22 mei 2005 @ 19:09:33 #205
3660 crew  Lois
*trotse mama*
pi_27251450
Ik snap dat je het eng vind en ik bewonder je openheid. Ik vond het gewoon jammer dat je wel openheid van anderen vraagt maar niet zelf durfde te posten waar je mee zat.
Ik snap nu veel beter waar al je vragen vandaan komen, en wat er aan de hand is met Luca.
Sterkte alvast voor de komende weken, er zal ongetwijfeld een hoop op jullie af komen
En als ze lacht, dan lacht de wereld met haar mee....
Eva ♥ en Iris ♥
  zondag 22 mei 2005 @ 19:50:10 #206
32614 bastardhost
prettig gestoord
pi_27252710
Hey Lady, of het nu door een scheiding komt, of door een neurologisch defect. Wat maakt het uit voor de toekomst van Luca? Dat verleden kun je niets aan wijzigen, hoe graag we dat ook vaak willen. Vooruit is de enige weg en dat is ook het enige waar we aan kunnen werken voor onze kids. Er is dus niets om je voor te schamen, noch in het verleden, noch in de toekomst. Die kids van ons leven nu eenmaal een voor ons en anderen onbegrijpelijk leven in een vreemde wereld. Door ervaringen met onze kids te delen kunnen we hopelijk steeds een beetje meer begrip vormen voor de manier waarop zij in de wereld staan...

*verkapt: Geef het jezelf niet op de kop, het leven is wat je gebeurd terwijl je andere plannen maakt*
*wat overigens voor alles ouders hiero geldt*
Shaven..... not furred
  † In Memoriam † zondag 22 mei 2005 @ 21:45:58 #207
37843 lady-wrb
kortaf
pi_27256650
een jaar of vier geleden liep ik stage op een basisschool.
ik kon niet zo goed opschieten met mijn stagebegeleidster (lerares van groep 6)
ik vond dat het jongetje met adhd wel een heel gemakkelijke prooi was. (zat de hele groep te klieren, hij kreeg als enige straf en meer van dat soort dingen die me opvielen)
op een dag moest ze na de lesdag nog even weg. toen ze terugkwam was ze in een soort van triomfantelijke bui: ze hadden een moeder van een autistisch kind einelijk zo ver gekregen dat ze dr kind van school haalde. wat een opluchting was dat.
het enige wat ik op dat moment kon denken was: hoe zou die moeder zich nu voelen?

steeds beter begin ik te beseffen hoe die moeder zich gevoeld moet hebben.
  zondag 22 mei 2005 @ 21:49:38 #208
35189 Troel
scherp en bot
pi_27256829
quote:
Op zondag 22 mei 2005 21:45 schreef lady-wrb het volgende:
een jaar of vier geleden liep ik stage op een basisschool.
ik kon niet zo goed opschieten met mijn stagebegeleidster (lerares van groep 6)
ik vond dat het jongetje met adhd wel een heel gemakkelijke prooi was. (zat de hele groep te klieren, hij kreeg als enige straf en meer van dat soort dingen die me opvielen)
op een dag moest ze na de lesdag nog even weg. toen ze terugkwam was ze in een soort van triomfantelijke bui: ze hadden een moeder van een autistisch kind einelijk zo ver gekregen dat ze dr kind van school haalde. wat een opluchting was dat.
het enige wat ik op dat moment kon denken was: hoe zou die moeder zich nu voelen?

steeds beter begin ik te beseffen hoe die moeder zich gevoeld moet hebben.
Ik wil een heleboel zeggen, maar het schiet even vol... Wat een verschrikkelijke @#*$^@#&$^@&#.
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_27257814
quote:
Op zondag 22 mei 2005 21:45 schreef lady-wrb het volgende:
een jaar of vier geleden liep ik stage op een basisschool.
ik kon niet zo goed opschieten met mijn stagebegeleidster (lerares van groep 6)
ik vond dat het jongetje met adhd wel een heel gemakkelijke prooi was. (zat de hele groep te klieren, hij kreeg als enige straf en meer van dat soort dingen die me opvielen)
op een dag moest ze na de lesdag nog even weg. toen ze terugkwam was ze in een soort van triomfantelijke bui: ze hadden een moeder van een autistisch kind einelijk zo ver gekregen dat ze dr kind van school haalde. wat een opluchting was dat.
het enige wat ik op dat moment kon denken was: hoe zou die moeder zich nu voelen?

steeds beter begin ik te beseffen hoe die moeder zich gevoeld moet hebben.
Hier moet ik even op reageren...
Ik ben zo'n moeder.
En mijn god wat ben ik blij dat 1 van de juffen dit aangekaart heeft.
Je hebt werkelijk geen idee (of misschien wel, maar dan aan de andere kant)
hoe eenzaam en kwetsbaar zo'n manneke zich voelt.
(En dan nog niet te spreken over de boosheid... )

Koste wat kost een kind wat anders is op een gewone basis school laten blijven, is niet aan te raden voor de toekomst van het kindje.

Mijn kindje heeft trouwens heel veel weg van ADHD en Autisme, maar heeft het niet.
Onze zoon is belast met epilepsie. En dat brengt veel gedragproblemen met zich mee.
En gelukkig gaat ie nu naar een school die dat wel kan opvangen.

Dat is dus de andere kant.
Steeds als ik tegen de lamp loop,
neem ik een stukje licht mee.
Knibbel, Knabbel etc met veel foto's! IV
  zondag 22 mei 2005 @ 23:10:26 #210
35189 Troel
scherp en bot
pi_27259919
quote:
Op zondag 22 mei 2005 22:13 schreef Oblivion het volgende:

[..]

Hier moet ik even op reageren...
Ik ben zo'n moeder.
En mijn god wat ben ik blij dat 1 van de juffen dit aangekaart heeft.
Je hebt werkelijk geen idee (of misschien wel, maar dan aan de andere kant)
hoe eenzaam en kwetsbaar zo'n manneke zich voelt.
(En dan nog niet te spreken over de boosheid... )

Koste wat kost een kind wat anders is op een gewone basis school laten blijven, is niet aan te raden voor de toekomst van het kindje.

Mijn kindje heeft trouwens heel veel weg van ADHD en Autisme, maar heeft het niet.
Onze zoon is belast met epilepsie. En dat brengt veel gedragproblemen met zich mee.
En gelukkig gaat ie nu naar een school die dat wel kan opvangen.

Dat is dus de andere kant.
En ik ben dus zo'n kind. Mijn moeder heeft op de basisschool al vaker aangekaart dat ze dacht dat ik iets had in de trant van PDD. Ik heb van tijd tot tijd een kuttijd gehad op school, maar voor geen goud had ik naar een andere school gewild.
Heel vaak worden de kinderen (stage-ervaring) die moeilijkheden hebben een beetje weggemoffeld op school en uiteindelijk naar een andere school overgeplaatst. In 90% van de gevallen zou ik zeggen dat het niet nodig was. Vaak voelen de kinderen zich prima thuis op school en kunnen ze zich heus wel redden. Maar omdat er veel bij komt kijken geeft de gewone basisschool het advies aan de ouders om het kind maar op een andere school te zetten.

Als het beter voor het kind is, prima! Maar als het kind zich prima voelt op zijn huidige school, blijf dan van zijn vertrouwde omgeving af!

Bovendien hoeft zo'n overplaatsing al helemaal niet met zo'n triomfantelijke bui gepaard te gaan zoals lady_wrb dat omschreef.
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_27260033
Maar in het geval van de post boven die van mij, was het kind helemaal niet op z'n plaats op die school.
En wordt het kind steeds erger... tot het niet meer terug te draaien is.
Dan ben je heel ver van huis, heel ver...

En dat triomfantelijke is in de beleving geweest van iemand daar ook was.
Wellicht was dat helemaal niet zo.
Steeds als ik tegen de lamp loop,
neem ik een stukje licht mee.
Knibbel, Knabbel etc met veel foto's! IV
pi_27260092
Trouwens mocht dat mens wel zo triomfantelijk zijn geweest, is het kindje beter af ergens anders...
Steeds als ik tegen de lamp loop,
neem ik een stukje licht mee.
Knibbel, Knabbel etc met veel foto's! IV
  zondag 22 mei 2005 @ 23:16:21 #213
35189 Troel
scherp en bot
pi_27260114
quote:
Op zondag 22 mei 2005 23:13 schreef Oblivion het volgende:
Maar in het geval van de post boven die van mij, was het kind helemaal niet op z'n plaats op die school.
En wordt het kind steeds erger... tot het niet meer terug te draaien is.
Dan ben je heel ver van huis, heel ver...
dat ben ik met je eens... Zei ik ook al wel hoor
quote:
Op zondag 22 mei 2005 23:15 schreef Oblivion het volgende:
Trouwens mocht dat mens wel zo triomfantelijk zijn geweest, is het kindje beter af ergens anders...
En ook dat is waarschijnlijk wel waar...
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
  † In Memoriam † zondag 22 mei 2005 @ 23:17:14 #214
37843 lady-wrb
kortaf
pi_27260146
quote:
Op zondag 22 mei 2005 22:13 schreef Oblivion het volgende:

[..]

Hier moet ik even op reageren...
Ik ben zo'n moeder.
En mijn god wat ben ik blij dat 1 van de juffen dit aangekaart heeft.
Je hebt werkelijk geen idee (of misschien wel, maar dan aan de andere kant)
hoe eenzaam en kwetsbaar zo'n manneke zich voelt.
(En dan nog niet te spreken over de boosheid... )

Koste wat kost een kind wat anders is op een gewone basis school laten blijven, is niet aan te raden voor de toekomst van het kindje.

Mijn kindje heeft trouwens heel veel weg van ADHD en Autisme, maar heeft het niet.
Onze zoon is belast met epilepsie. En dat brengt veel gedragproblemen met zich mee.
En gelukkig gaat ie nu naar een school die dat wel kan opvangen.

Dat is dus de andere kant.
ik begrijp wat je bedoelt hoor, maar ik bedoel dat de manier waarop het gebracht werd.
het was zeker niet in het belang van het kind, nee het was een belasting voor de rest van de klas.

nou mag ze dan misschien honderd keer gelijk hebben en het kind misschien beter af zijn op een andere vorm van onderwijs.

maar het zo bot brengen op een toon van: dat hebben we maar weer eens fijn voor elkaar.
dat vond ik hard en ongevoelig.
je kunt dezelfde boodschap ook met gevoel en begrip brengen.

ik weet dan zeker dat die moeder dan heel anders de deur uitstapt.
  zondag 22 mei 2005 @ 23:18:27 #215
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_27260181
quote:
Op zondag 22 mei 2005 23:10 schreef Troel het volgende:
Bovendien hoeft zo'n overplaatsing al helemaal niet met zo'n triomfantelijke bui gepaard te gaan zoals lady_wrb dat omschreef.
Daar kunnen de meningen over verschillen. Ik kan me namelijk wel voorstellen dat het voor de juf best een opluchting kan zijn als een kindje wat overduidelijk een stempel op de klas drukt uiteindelijk weg gaat.

Als de kinderen enigszins afwijken maar verder wel functioneren (dit bedoel ik niet zo vaag als ik het nu zeg, maar ik weet niet hoe ik het anders moet formuleren) dan lijkt het me niet meer dan normaal dat ze op een gewone basis school blijven, maar als een kindje te veel energie en aandacht van de juf vraagt dan kan ik me voorstellen dat het wenselijker is om dat kindje over te plaatsen naar een andere school.

Het schoolsysteem is namelijk (en mss helaas) gebouwd op 'gemiddelden' waardoor de leerkrachten ook niet beter weten (en niet kunnen) dan een groep gemiddelde kindjes van (wat is het?) 25-28 kinderen te onderwijzen. Een leerling erbij die een compleet andere aanpak vergt past daar niet tussen, want dat gaat dan ten koste van het onderwijs aan de andere kinderen...

Hoe nobel het streven ook is om iedereen een kans te geven in het reguliere onderwijs, soms vind ik dat de school daar best een grens zou moeten mogen trekken.
En ja, ik weet dat dit een gevaarlijke opmerking is, maar zo bedoel ik hem niet.
***
pi_27260284
Hmm, ik had het idee dat je er niet bij was wat er nu daadwerkelijk was gezegd.

Ik ben er in ieder geval wel gelukkig mee, want ik zag ons manneke kapot gaan aan de prikkels van zoveel kinderen om zich heen
En dat zie je vaak niet als moeder. Want ja je levert je kind af en gaat naar je werk of naar huis.


Was nog tegen Lady-wrb.
Steeds als ik tegen de lamp loop,
neem ik een stukje licht mee.
Knibbel, Knabbel etc met veel foto's! IV
  zondag 22 mei 2005 @ 23:21:35 #217
35189 Troel
scherp en bot
pi_27260306
quote:
Op zondag 22 mei 2005 23:18 schreef Brighteyes het volgende:

[..]

Daar kunnen de meningen over verschillen. Ik kan me namelijk wel voorstellen dat het voor de juf best een opluchting kan zijn als een kindje wat overduidelijk een stempel op de klas drukt uiteindelijk weg gaat.

Als de kinderen enigszins afwijken maar verder wel functioneren (dit bedoel ik niet zo vaag als ik het nu zeg, maar ik weet niet hoe ik het anders moet formuleren) dan lijkt het me niet meer dan normaal dat ze op een gewone basis school blijven, maar als een kindje te veel energie en aandacht van de juf vraagt dan kan ik me voorstellen dat het wenselijker is om dat kindje over te plaatsen naar een andere school.

Het schoolsysteem is namelijk (en mss helaas) gebouwd op 'gemiddelden' waardoor de leerkrachten ook niet beter weten (en niet kunnen) dan een groep gemiddelde kindjes van (wat is het?) 25-28 kinderen te onderwijzen. Een leerling erbij die een compleet andere aanpak vergt pas daar niet tussen, want dat gaat dan ten koste van het onderwijs aan de andere kinderen...

Hoe nobel het streven ook is om iedereen een kans te geven in het reguliere onderwijs, soms vind ik dat de school daar best een grens zou moeten mogen trekken.
En ja, ik weet dat dit een gevaarlijke opmerking is, maar zo bedoel ik hem niet.
En toch zie je in heel veel schoolgidsen staan dat er ook is voor zulke kindjes en dat er intern begeleiders daarvoor zijn enzo.
Kortom, als ze zeggen dat er plek is voor die kindjes, laat die plek er dan ook zijn.
Tuurlijk, er zijn scholen waar die plek er wel is en scholen waar die plek er niet is, maar toch.
Ik vind dat er best een grens getrokken mag worden, maar waar ligt die grens?
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
  zondag 22 mei 2005 @ 23:24:29 #218
35189 Troel
scherp en bot
pi_27260397
Overigens ga ik nu naar bed (geheel offtopic, ik weet het) en lees ik morgen wel verder. Ik heb het gevoel dat dat op dit moment wat verstandiger is aangezien dit ook voor mij een zeer beladen onderwerp is en ik niet weet hoe dat bij mijzelf uit gaat pakken.
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_27260493
quote:
Op zondag 22 mei 2005 23:18 schreef Brighteyes het volgende:

En ja, ik weet dat dit een gevaarlijke opmerking is, maar zo bedoel ik hem niet.


Volledig mee eens.
Mijn kind is zo'n stoorzender, en gaaaaaaaaaaaat maar door...
Begrijp zelf niks van wat ie doet.
Maar trekt wel 1 juf en 29 andere kinderen naar beneden.
Het is hard om te zeggen maar zo zie ik het ook. Wil niet zeggen dat ik niet hou van mijn kind...
Hij zat in een zeer negatieve spiraal, en die gaat nou eenmaal niet omhoog.
1 juf op 30 kids kan helemaal niks doen, dus wordt ie constant op de gang gezet.
Kinderen worden daar op een gegeven moment immuum voor.
Het kan ze gewoon weg niks meer schelen als ze straf krijgen, want de aandacht en tijd die juf eigenlijk zou moeten hebben is er gewoon weg niet.
Niets slechts over de juffen, wel over het schoolstelsel wat ze zo lekker hebben uit geduntdtdtdtd.

De klassen zijn gewoon weg veel te groot. (ook)
Steeds als ik tegen de lamp loop,
neem ik een stukje licht mee.
Knibbel, Knabbel etc met veel foto's! IV
  † In Memoriam † zondag 22 mei 2005 @ 23:27:34 #220
37843 lady-wrb
kortaf
pi_27260677
Ik spring even dit topic in.
Ik heb een paar jaar geleden een boek gelezen van Ciska Muller, 'Verloren Zoon', dat ging over een autistische jongen. Het is geschreven vanuit het perspectief van zijn moeder. Volgens mij is het fictie, maar ik vond het een heel mooi boek, en misschien is het iets voor de mensen die hier posten. Ik wilde het in ieder geval even melden .
  zondag 22 mei 2005 @ 23:41:50 #222
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_27260931
quote:
Op zondag 22 mei 2005 23:21 schreef Troel het volgende:
En toch zie je in heel veel schoolgidsen staan dat er ook is voor zulke kindjes en dat er intern begeleiders daarvoor zijn enzo.
Kortom, als ze zeggen dat er plek is voor die kindjes, laat die plek er dan ook zijn.
Tuurlijk, er zijn scholen waar die plek er wel is en scholen waar die plek er niet is, maar toch.
Ik vind dat er best een grens getrokken mag worden, maar waar ligt die grens?
Natuurlijk, als er extra begeleiding is etc. dan is het een heel ander verhaal, maar we weten allemaal dat er in het onderwijs zo gruwelijk veel tekorten zijn. En helaas zijn dit soort 'grenskindjes' om het maar eens zo te zeggen vaak wel de gevallen die dan buiten de boot vallen in het reguliere onderwijs.
***
pi_27261234
Ja precies. En dan kan je tegen beter weten in je kind op de reguliere school laten omdat je vind dat het daar ook onderwijs moet kunnen krijgen. Of je kan er voor kiezen (tegenwoordig valt er jammer genoeg niet meer zo te kiezen zag ik in rondom 10, dat was in mijn staige tijd nog wel) om passend onderwijs te zoeken voor je kind.
Zeker als je kind zo buiten de boot valt. Altijd onrust in t lijf en t hoofd van je kind, op zijn tenen blijven lopen enz.
Het is juist zo belangrijk om een kind op zijn emotionele nivo te benaderen. En dat is bij de bijvoorbeeld autistische kinderen meestal (wat) lager dan t cognitieve. Dit gaat dus meestal niet in het reguliere onderwijs. En het hangt natuurlijk ook zo af van het soort gedrag en gradatie. Maar ik heb nu even t voorbeeld wat lady-wrb aangaf genomen.
De jan lul van het geheel.
Alles is gaan hangen, behalve me lach :)
Kutsch; tussen kut en kitsch
Het voelt heerlijk!!!!
pi_27283617
quote:
Op zondag 22 mei 2005 23:10 schreef Troel het volgende:
Heel vaak worden de kinderen (stage-ervaring) die moeilijkheden hebben een beetje weggemoffeld op school en uiteindelijk naar een andere school overgeplaatst. In 90% van de gevallen zou ik zeggen dat het niet nodig was. Vaak voelen de kinderen zich prima thuis op school en kunnen ze zich heus wel redden. Maar omdat er veel bij komt kijken geeft de gewone basisschool het advies aan de ouders om het kind maar op een andere school te zetten.
Sorry, maar ik vind dit wel erg kort door de bocht hoor, Troel. Ik werk zelf in het onderwijs en om nou te zeggen dat het in 90% van de gevallen niet nodig is om een kind naar het speciaal onderwijs te laten gaan... Dat ben ik echt niet met je eens. Mijn ervaring is bovendien dat er juist heel zorgvuldig met dit soort zaken wordt omgegaan.
Het kind wordt geobserveerd en de problemen wordt besproken met een intern begeleider en met collega's. Aan de hand hiervan wordt een plan opgesteld om het gedrag te verbeteren of de ontwikkeling te stimuleren. Pas als van alles dat kan helpen, is geprobeerd, wordt gesproken over speciaal onderwijs. Tenzij natuurlijk al snel duidelijk is dat het kind het niet gaat redden op het basisonderwijs. Daarbij wordt echt gekeken naar wat het beste is voor het kind zelf. Het gaat er niet om het werk van de juf makkelijker te maken.
Het is natuurlijk wel zo dat je met 30 kinderen bepaalde kinderen niet kunt geven wat ze nodig hebben. In kleinere klassen zouden meer kinderen met sociaal-emotionele of cognitieve problemen in het reguliere basisonderwijs kunnen blijven.

Verder nog even over dat triomfantelijke gevoel... Ik was er niet bij dus ik kan het niet beoordelen maar ik kan me de opluchting en triomf wel voorstellen. Geen triomf omdat je van dat kind af bent, maar triomf omdat het je is gelukt het beste voor het kind uit de situatie te slepen. Zonder de toestemming van de ouders komt een kind namelijk niet in het speciaal onderwijs terecht.
Dat betekent dus dat je als leerkracht ouders eerst slecht nieuws moet brengen: hun kind ontwikkelt zich niet zoals zij zouden willen. Dat is al naar en niet iets waar je als leerkracht naar uitziet.
Daarna moet je ze nog eens proberen te overtuigen dat het daarom beter is als hun kind naar een andere school gaat. Dat is helemaal een moeilijk gesprek, waarbij ouders heel emotioneel kunnen worden (wat heel logisch is natuurlijk). Ook dat vinden veel leerkrachten een pittige klus. Als je zo'n gesprek uiteindelijk goed afrondt met het gewenste resultaat, dan kan ik me de opluchting en triomf wel voorstellen. Niet "Gnagna, dat heb ik lekker voor elkaar" maar "Blij dat ik dit goed heb kunnen oplossen". Als je begrijpt wat ik bedoel.
  maandag 23 mei 2005 @ 18:59:13 #225
24361 Neva
Mania lovin'
pi_27283777
laat maar

[ Bericht 97% gewijzigd door Neva op 23-05-2005 19:10:34 ]
pi_27284039
He, ja fijn...
Als je een zin als 'kort door de bocht' niet meer kan gebruiken blijft er weinig over...
Ik vind de post van sombie een prima post.
Steeds als ik tegen de lamp loop,
neem ik een stukje licht mee.
Knibbel, Knabbel etc met veel foto's! IV
  maandag 23 mei 2005 @ 20:48:37 #227
35189 Troel
scherp en bot
pi_27287594
quote:
Op maandag 23 mei 2005 18:54 schreef sombie het volgende:

[..]

Sorry, maar ik vind dit wel erg kort door de bocht hoor, Troel.
Ik doelde op 90% van die kinderen die ik op school gezien heb.
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_27288760
Aha, zo had ik het niet begrepen. Nou ja, misschien dat iemand toch iets aan mijn post heeft.
  maandag 23 mei 2005 @ 21:26:29 #229
35189 Troel
scherp en bot
pi_27288903
quote:
Op maandag 23 mei 2005 21:22 schreef sombie het volgende:
Aha, zo had ik het niet begrepen. Nou ja, misschien dat iemand toch iets aan mijn post heeft.
maarja, bij mij speelt natuurlijk ook mee dat ik weet hoe zo'n kind zich soms kan voelen.
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_27289518
Dat begrijp ik, Troel, maar zo zijn er ook kinderen die ongelukkig zijn in het reguliere onderwijs omdat ze niet mee kunnen komen. Kinderen die op hun tenen moeten lopen omdat de ouders niet kunnen accepteren dat hun kind 'anders' is (sociaal-emotioneel of cognitief gezien). Kinderen die opbloeien, als ze dan toch naar het sbo gaan.
Dit jaar heb ik nog een voorbeeld hiervan gezien. Een jongen die al vanaf de kleuterleeftijd duidelijk in het speciaal basisonderwijs hoorde, qua gedrag. De ouders konden dit echter niet accepteren. Maar ja, hoe ouder het kind, hoe groter de problemen, al is het alleen maar doordat hij lichamelijk sterker wordt. Uiteindelijk mochten we hem in groep 6 laten onderzoeken en is hij in groep 7 (dit jaar) naar het sbo gegaan. Daar wordt gericht gewerkt aan zijn gedrag. Hij leert bijvoorbeeld hoe hij met impulsen om moet gaan. Dat kan daar, want zijn klas is niet groter dan acht kinderen.
Nu, ruim een half jaar later, zijn de ouders ontzettend blij want deze jongen is met sprongen vooruitgegaan. Zelf is hij ook blij en trots op wat hij heeft bereikt. Zo kan het dus ook.
  † In Memoriam † dinsdag 24 mei 2005 @ 08:53:23 #231
37843 lady-wrb
kortaf
pi_27298335
ik weet even niet hoe ik het onder woorden moet brengen, maar samengevat weet ik het even niet meer
t gaat niet goed met luca op school. hij is al weken bij alles wat anders gaat dan hij gewend is, helemaal in paniek.
  dinsdag 24 mei 2005 @ 09:09:04 #232
1762 YPPY
Yppiaans
pi_27298677
Wat vervelend dat hij zo van slag is.
Is er nog iets veranderd de laatste tijd? Heeft de school een idee hoe het komt?

Ik hoop dat je snel de oorzaak vind van het probleem. Het kan zoiets kleins zijn, pas had een collega het over een cliënt die overstuur was doordat zijn oma een schilderij had vervangen.
"wat een heerlijke yppiaanse reactie! Vol begrip, nooit veroordelend en zeker niet stekelig! #hulde"
Hoe langer de weg naar de top, hoe mooier het uitzicht!
*OUD heilige*
  † In Memoriam † dinsdag 24 mei 2005 @ 09:14:19 #233
37843 lady-wrb
kortaf
pi_27298778
ik heb werkelijk geen idee
thuis gaat het juist zo goed. en zelf heeft hij het er nooit over. t is dat de juffrouw het vandaag tegen me zei. ze heeft zelfs de schoolarts al ingeschakeld.
ik op mijn beurt heb riagg jeugd gebeld en een van zijn therapeuten gaat vandaag de juffrouw bellen en het verhaal van de juffrouw wordt donderdag meegenomen in de groepsbespreking.

ik denk dat ik vanavond lekker met hem in bad ga. dat vind hij heerlijk en soms begint hij zomaar ineens te praten over zijn gevoelens..... en hij kan zich er zo lekker in ontspannen...

(zou dat ook een vorm van snoezelen zijn? )
  dinsdag 24 mei 2005 @ 09:28:31 #234
1762 YPPY
Yppiaans
pi_27299128
Als hij zich op z’n gemak voelt en ontspannen is in bad, is dat voor hem toch gewoon een vorm van snoezelen? Als water lekker warm is en het geeft een soort van ‘omhulsel’ en hij is dan ook nog bij een veilig persoon, kan ik me goed voorstellen dat hij zich beter voelt.

Zo te zien is school actief bezig, wel goed dat ze samen met zijn therapeut gaan overleggen, dan voorkom je dat ze op een tegenstrijdige manier gaan werken. En donderdag is al lekker snel. Misschien vertelt hij dan in bad wel wat er aan de hand is. Al kan het natuurlijk ook zijn dat hij zelf niet precies weet waardoor het komt.
"wat een heerlijke yppiaanse reactie! Vol begrip, nooit veroordelend en zeker niet stekelig! #hulde"
Hoe langer de weg naar de top, hoe mooier het uitzicht!
*OUD heilige*
  † In Memoriam † dinsdag 24 mei 2005 @ 09:32:20 #235
37843 lady-wrb
kortaf
pi_27299227
ik heb een vraag voor lois:
merk jij bij eva en iris verschil hoe ze met dieren omgaan?
ik bedoel qua houden van en gevoel tonen tegen?
  † In Memoriam † dinsdag 24 mei 2005 @ 09:36:15 #236
43556 miss_dynastie
pi_27299311
lady-wrb, zou het kunnen dat hij gewoon overprikkeld raakt op school? Door alle kinderen en drukke gedoe? Wel ontzettend fijn dat het Riagg er zo snel bovenop springt, moet een prettig gevoel zijn dat ze zo betrokken zijn!
  † In Memoriam † dinsdag 24 mei 2005 @ 09:47:44 #237
37843 lady-wrb
kortaf
pi_27299639
ik voel me inderdaad enorm gesteund door het riagg. ook door school trouwens. allebei zijn juffen zijn schatten
  Jubileum moderator dinsdag 24 mei 2005 @ 19:52:16 #238
3660 crew  Lois
*trotse mama*
pi_27318903
quote:
Op dinsdag 24 mei 2005 09:32 schreef lady-wrb het volgende:
ik heb een vraag voor lois:
merk jij bij eva en iris verschil hoe ze met dieren omgaan?
ik bedoel qua houden van en gevoel tonen tegen?
Het is moeilijk uit te leggen. Onze 3 katten zijn er en Eva ziet ze volgens mij als deel van het huis. Ze is er niet echt aan gehecht, en als ze er niet zijn mist ze ze ook niet. Als ze er wel zijn, en rondlopen, ziet ze ze wel maar zal ze er niet bijzonder veel aandacht aan schenken. Soms, heel soms laat ze zich verleiden tot een spelletje met de kat maar uit zichzelf komt dat niet.
Iris daarentegen had een bijzondere band met Boris, helaas overleden, en was ook echt aan hem gehecht. Heeft hem na zijn dood ook overal gezocht, dagenlang.
Nu heeft ze dat met Sammie. Die zoekt ze regelmatig, en ook de andere 2 katten.
Ze zal ze altijd eventjes aaien, of laten merken dat ze ze gezien heeft.
Iris is sowieso gek van beestjes, hondjes, poezen, vogels, konijnen, mieren, spinnen etc.
Ze is daar veel meer gericht op, ook onderweg terwijl Eva al snel afgeleid kan zijn door bijv. een waaiend blaadje over straat. Ik denk dat Eva's hoofdje gewoon te druk is om al die lopende honden en vogels op te merken.


Ik begreep uit eerdere verhalen dat Luca wel een sterke band heeft met Doerak? Dat is dan vast heel anders Eva's band met de katten.
En als ze lacht, dan lacht de wereld met haar mee....
Eva ♥ en Iris ♥
  Jubileum moderator dinsdag 24 mei 2005 @ 19:53:23 #239
3660 crew  Lois
*trotse mama*
pi_27318933
Ow ik zie nu pas dat badverhaal. Eva vind niks lekkerder als ze helemaal overprikkeld is om even heerlijk in bad of onder de douche te gaan. Je ziet dan ook de spanning uit haar lijfje wegglijden, ik denk dus wel zeker dat het heel heilzaam is zo'n bad.
En als ze lacht, dan lacht de wereld met haar mee....
Eva ♥ en Iris ♥
  † In Memoriam † dinsdag 24 mei 2005 @ 20:06:38 #240
37843 lady-wrb
kortaf
pi_27319376
ga je dan samen of gaat ze alleen in bad?

ik ben vanavond samen met luca in bad geweest. dat vind hij voornamelijk gezellig. of hij ervan ontspant, weet ik niet.
voorlopig ligt hij nu alweer een half uur wakker. ik hoor hem boven stommelen.
of luca een sterke band heeft met doerak weet ik eigenlijk niet. iedere kat die op doerak lijkt noemt hij doerak, en elke zwarte kat die hij tegenkomt, noemt hij wimpie.
volgens mij is ieder exemplaar inwisselbaar voor een ander, als het er maar op lijkt.
hij is ook soms helemaal niet lief voor doerak. in een onbewaakt ogenblik kan hij haar zomaar van de tafel vegen en dan kijken hoe ze terechtkomt. of aan haar staart trekken. keer op keer.
doerak is, net zoals jij omschreef, een deel van het huis, het hoort daar. de grootste paniek zal wel ontstaan als ze ooit wegvalt. niet omdat hij zo dol op dr is, maar omdat er iets veranderd is in huis.
  Jubileum moderator dinsdag 24 mei 2005 @ 20:15:16 #241
3660 crew  Lois
*trotse mama*
pi_27319638
Eva gaat altijd alleen in bad, want wij hebben alleen een douche. Meestal zit Iris er dan in een eigen badje naast en zit ik daarnaast op de grond te kletsen.
Wat Eva vooral heel erg lekker vind is languit op haar buik in het badje liggen met de douchestraal op haar rug, dan zie je echt de spanning uit die schoudertjes (die altijd omhoog staan) vloeien.

Hmm, moeilijk dat met Doerak dan Lady. Eva is nooit gemeen tegen de katten, ze negeert ze meestal gewoon. Toen Boris overleden was hebben we haar ook afscheid laten nemen, ze mocht hem aaien, kusje geven en toen hebben we verteld dat Boris dood was en niet meer terug kwam. Ze heeft hem hartstochtelijk uitgezwaaid en vervolgens heeft ze het nooit meer over hem gehad. Ze was ook absoluut niet van slag omdat er iets veranderd was in huis gelukkig.
En als ze lacht, dan lacht de wereld met haar mee....
Eva ♥ en Iris ♥
  woensdag 25 mei 2005 @ 08:56:16 #242
1762 YPPY
Yppiaans
pi_27329208
Mijn oppaskind heeft een aantal katten thuis. Ze hadden ook een hond. Van alle andere honden is ze bang, maar dat hebben wel meer kinderen. Toen hun hond weg ging (wegens het afbreken van het huis), heeft ze hem niet echt gemist. Ze wist wel dat hij weg moest en ging, maar vond het niet erg.
Met de katten 'speelt' ze wel, maar dat bestaat vooral uit het oppakken van een kat en die op plekken zetten waar die niet mag komen. Pas is een kat overleden. Ze zegt wel dat ze dat erg vindt, maar emotie komt daar niet bij kijken. Waarschijnlijk doet ze anderen na door te zeggen dat het erg is, maar voet ze dat zelf niet zo.
Kortgelden is een achtertante overleden. Toen zei dat ook dat ze haar wel miste, maar nog nooit gezien had. Emoties/liefde/hechten, dat snapt ze niet echt.
"wat een heerlijke yppiaanse reactie! Vol begrip, nooit veroordelend en zeker niet stekelig! #hulde"
Hoe langer de weg naar de top, hoe mooier het uitzicht!
*OUD heilige*
  † In Memoriam † woensdag 25 mei 2005 @ 09:04:20 #243
37843 lady-wrb
kortaf
pi_27329355
hoe gaat familie om met kinderen die "anders" zijn. (moeilijk te omschrijven trouwens, want luca is niet "anders" hij is gewoon zichzelf).

mijn moeder bijvoorbeeld, houdt het met luca niet langer dan 2 dagen uit.
zijn hele leven heeft al moeite met hem. hij mocht tot vorig jaar ofzo ook nooit logeren bij haar.
ze vindt hem te "bewerkelijk"
  † In Memoriam † woensdag 25 mei 2005 @ 09:07:55 #244
37843 lady-wrb
kortaf
pi_27329433
van de zomer wil luca's vader hem minimaal 2 weken hebben om op vakantie te gaan.
ik vind dat zo'n eng idee.

heeft iemand misschien ervaring met autistische kinderen en zwemles?
zoals luca nu is, durf ik hem niet op zwemles te doen.
  woensdag 25 mei 2005 @ 09:21:21 #245
1762 YPPY
Yppiaans
pi_27329760
Mijn 'kind' ging wel eens logeren bij familie. Dat ging wel redelijk. Tot dat familielid ineens een boze bui meemaakte. Die heeft ze regelmatig, maar 'toevallig' nog nooit daar. Nu gaat ze daar niet meer heen. Ze gaat wel naar verschillende logeerhuizen met professionele begeleiding.

Zwemles kan wel, maar dan met extra begeleiding. Er is bijvoorbeeld zwemles waarbij elk kind zelf een begeleider mee moet nemen. Ik ga regelmatig zwemmen en dat is een succes. Het moet alleen niet te druk zijn in het zwembad, dat kan ze niet aan.
"wat een heerlijke yppiaanse reactie! Vol begrip, nooit veroordelend en zeker niet stekelig! #hulde"
Hoe langer de weg naar de top, hoe mooier het uitzicht!
*OUD heilige*
  † In Memoriam † woensdag 25 mei 2005 @ 09:59:38 #246
37843 lady-wrb
kortaf
pi_27330816
dat bedoel ik. luca ging bij oma ineens helemaal dwars. toen heeft ze hem op laten halen.
geen idee wat er gezegd is, maar luca zei regelmatig dat oma hem weggestuurd had.
dit sneed echt door mijn ziel. ze had het toch wel wat subtieler aan kunnen pakken?
t kind is gewoon een dag of 3 helemaal van slag geweest.
  woensdag 25 mei 2005 @ 10:43:45 #247
1762 YPPY
Yppiaans
pi_27332104
Weet oma wat er fout is gegaan? Na bijna twee jaar kan ik redelijk inschatten waardoor mijn 'kind' een boze bui krijgt, maar vooral in het begin begreep ik daar niks van. Nu weet ik dat het begin van de terugweg als we gaan fietsen voor moeilijkheden zorgt. Ik ben dan extra alert en probeer haar bezig te houden, zodat ze er niet aan denkt iets stouts te doen.
Weet je wat oma precies heeft gezegd? Het kan ook dat Luca het anders opvat dan bedoeld. Wij hadden bij een clubje een keer dat een begeleider ons belde om te vragen waarom een client ontslagen was en niet meer terug mocht komen. Na wat rondbellen bleek dat de vrijwilligers hadden verteld dat het volgende week vakantie zou zijn en dat hij dan dus niet kon komen. Over twee weken wel, maar volgende week niet. Dat was een volwassen deelnemer, maar hij was ook behoorlijk overstuur.
Het kan al zijn dat oma heeft gezegd dat hij niet bij het aanrecht mocht komen en achteruit moest gaan. Of dat hij gevaarlijk dicht bij water liep en een eindje op zij moest.

Voor ouders en begeleiders is het al lastig te begrijpen wat er in een hoofd met autisme om gaat, maar voor buitenstaanders is dat nog lastiger. Ik begin er nu een klein beetje van te begrijpen en dan heb ik nog het geluk dat ik regelmatig werk met een aantal mensen met veel ervaring en dat 1 meisje soms vertelt over wat er in haar hoofd gebeurt. Het kleinste dingentje of woordje kan al voor problemen zorgen.
"wat een heerlijke yppiaanse reactie! Vol begrip, nooit veroordelend en zeker niet stekelig! #hulde"
Hoe langer de weg naar de top, hoe mooier het uitzicht!
*OUD heilige*
pi_27333006
quote:
Op woensdag 25 mei 2005 09:07 schreef lady-wrb het volgende:
van de zomer wil luca's vader hem minimaal 2 weken hebben om op vakantie te gaan.
ik vind dat zo'n eng idee.

heeft iemand misschien ervaring met autistische kinderen en zwemles?
zoals luca nu is, durf ik hem niet op zwemles te doen.
Ik geef zwemles op een vereniging voor kinderen met een lichamelijk handicap. Daar zitten ook wat kinderen met een stoornis in het autistisch spectrum op. Bij ons wordt wel gekeken naar hoe en of het kind kan functioneren in de groep. We geven les is groepen van maximaal 10 kinderen en meestal met gemiddeld 4 mensen begeleiding in 1 bad. Bij het ene kind gaat het beter dan bij het andere kind (eerlijk is eerlijk)

Ook wordt er zwemles gegeven door de NSGK. daar is de zwemles vaak wat individueler. Ik ken ook kinderen met een autistische stoornis die op een "gewone" zwemvereniging les hebben gehad. Dit is uiteraard afhankelijk van de zwenvereniging..

Hopelijk heb je hier wat aan.
hoezo overvloed aan tijd? in mijn dromen zeker !
pi_27365966
Even terzijde, lady-wrb ik begrijp uit je verhaal dat jullie in een heel traject zitten om een diagnose te stellen, dat lijkt me zowel voor jou als voor hem behoorlijk belastend en ik weet ook wel uit mijn omgeving hoe er dan met je gesold kan worden van therapeut naar therapeut. Je hebt het zelf ook steeds over "therapeuten", meervoud dus. Is dat niet ontzettend onrustig voor jullie beiden? Zou het niet kunnen dat dat ook nog eens extra zijn weerslag heeft op Luca?

Mijn pleegbroertje is toen hij klein was ook bij een hele trits artsen en therapeuten geweest maar dat leidde tot vrij weinig behalve dat hij er zelf nog onrustiger van werd. Zijn ouders hebben het op een gegeven moment gewoon stopgezet en toen ging hij veel lekkerder in zijn vel zitten. Later heeft hij gewoon één therapeut gekregen waarvan het belangrijkste was dat het ermee klikte en dat deed hem echt veel goed. De uiteindelijke diagnose (ADHD en extreem hoogbegaafd) is pas rond zijn 20e een keer gesteld. Ik weet niet of het voor hem veel had uitgemaakt als die diagnose eerder was gekomen.

Wat ik bedoel te zeggen is, dat uit je verhaal klinkt dat jullie van hot naar her worden gestuurd en dat je het zelf eigenlijk ook niet meer weet welke kant je nu uit moet denken. Zoveel therapeuten, zoveel meningen, zoveel diagnoses. Als ik jou was, zou ik eens flink op mijn strepen gaan staan en aandringen op één persoon, iemand waar Luca zich prettig bij voelt, dan duurt de diagnose misschien wat langer, maar dan gaat hij zich misschien wel wat veiliger voelen. Ik kan me voorstellen dat juist een kind dat neigt naar autisme helemaal horendol wordt van steeds verschillende therapeuten.
mooi he, alles
  † In Memoriam † donderdag 26 mei 2005 @ 10:21:23 #250
37843 lady-wrb
kortaf
pi_27366514
ik voel het niet alsof er met me gesold word hoor. we hebben er nu drie gehad. en een hebben we nog steeds als het goed is. ze zijn allemaal ergens anders voor.
degene die we ´vast` zien is degene die regelmatig op huisbezoek komt en mijn aanspreekpunt bij vragen. er was nog een andere, die heeft luca in het begin gescreend, om de probleempunten in beeld te krijgen en dan is er nog eentje, waar luca nu 5 keer geweest is, die door middel van speltherapie probeert uit te vissen wat er nu echt aan de hand is.
vooral met de laatste klikte het erg goed had ik het idee, al was hij daar de eerste keer zo gespannen dat hij in zijn broek gepoept had. maar tot aan de laatste sessie ging hij er echt met plezier heen.
en vandaag wordt hij dus besproken. dinsdag hoor ik wat daar uitgekomen is.
dat er iets uit gaat komen is me onderhand wel duidelijk, ik ben geen struisvogel, maar wat zou ik zo niet durven zeggen. maar ik heb wel een vermoeden.

vanochtend ging het op school helemaal mis. ze hebben daar 10 min spelinloop. dat is eigenlijk veel te druk voor luca en dan raakt hij overprikkeld. zo ook vanmorgen. beredruk, een spel doen met een vriendje, wat niet naar zijn zin verloopt en dan kan ik het bezuren. hij wil me slaan, schoppen en is niet voor rede vatbaar. ik heb daar in die volle klas ook niet de mogelijkheid om hem uit die bui te krijgen en de juf gaat beginnen. hij wou geen afscheidskus geven. ik ben maar weggegaan met te zeggen± jammer dat de kusjes op zijn, ik heb er gelukkig nog een paar. ik hoop dat je straks weer nieuwe kusjes hebt. ik heb hem een afscheidskus gegeven en ben weggegaan.
ik heb geen idee hoe ik dit aan moet pakken.

en ik probeer die spelinloop al zo veel mogelijk te ontlopen door zo laat mogelijk naar school te gaan. maar volgens mij denken de meeste moeders dat het een koffiecafe is ofzo. ze blijven steeds langer hangen.
  donderdag 26 mei 2005 @ 11:47:34 #251
32614 bastardhost
prettig gestoord
pi_27369374
Respecteer zijn wereld zo hij die beleefd. Laat duidelijk blijken wanneer je iets niet wil hebben, geef uitleg en herhaal tot je er dood bij neervalt. Aanspreken op gevoel heeft geen enkele zin, bedenkt een practisch alternatief (niet alleen naar de winkel omdat wij dan ongerust zijn is nu geworden; zonder geld kan je niets kopen, vraag eerst mama of papa om geld...). Voor je kussen kun je zeggen dat je op kussen loopt, en zonder kussen moet je stil blijven staan, zal hij zeker om lachen, maar vaak werkt het wel... (dom voorbeeld, maar je komt zelf vast met betere).

Bij Storm werkt negeren stom genoeg ook heel erg goed. Het kalmeert hem en zorgt dat hij aanspreekbaar is. Soms in zulke buien 'sturen' we hem naar buiten. Ff vragen of hij geen zin heeft om ff op de fiets te gaan, vaak is hij met een minuut of tien terug en rustig.

Aan de andere kant, ieder kind is anders en zo ook iedere autist. Het blijft veel proberen en soms bikkelhard zijn en je wil opdringen tot hij breekt.
Shaven..... not furred
  donderdag 26 mei 2005 @ 18:37:48 #252
73004 Oxymoron
zoekt rust en ruimte
pi_27382448
Boekentip: 'Van opstaan tot slapen gaan'. (uitgeversinformatie).
Het is een boek met 'social stories' voor kinderen vanaf twee jaar tot heel oud (ik gebruik het soms ook nog en ik ben al 20). Er staan korte verhaaltjes in over dagelijkse dingen zoals hoe je je haar moet wassen, wat een videotheek is, wat onverwachte geluiden zijn, hoe je je om moet kleden, wat echtscheiding betekent, dingen over uit eten gaan en samen spelen. In het boek staan zwart-wit tekeningen om de tekst te verduidelijken. Dit boek is speciaal geschreven voor kinderen met een autistische stoornis.

Van mijn begeleiding moest ik erbij zetten dat het een van de weinige praktische boeken is voor (ouders van) kinderen met autisme. Kinderen die zelf kunnen lezen kunnen de verhaaltjes ook zelf lezen.
ISBN 9077455191, geschreven door Carol Gray en Abbie Leigh White.
Ik vind het een heel goed boek!!
Er is geen land over dat ik nog ontdekken kan. Er is alleen het eiland dat ik heet. - Ted van Lieshout
OUD Gouden Toetsenbord Award 2010!
  donderdag 26 mei 2005 @ 18:49:11 #253
35189 Troel
scherp en bot
pi_27382752
quote:
Op donderdag 26 mei 2005 18:37 schreef Oxymoron het volgende:
Boekentip: 'Van opstaan tot slapen gaan'. ([url=http://www.uitgeverijpereboom.nl/index.php?action=categorieen&tbl_categorie_id=1&nSubcategorie=46&tbl_producten_id=245]
ISBN 9077455191, geschreven door Carol Gray en Abbie Leigh White.
Ik vind het een heel goed boek!!
Dat past goed bij mijn overlevingsgids!
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
  vrijdag 27 mei 2005 @ 14:58:13 #254
1762 YPPY
Yppiaans
pi_27407867
Negeren werkt ook goed bij mijn oppaskindje, maar ik stuur haar niet alleen naar buiten, dan gaat het fout. Ik zeg een tijdje niks en daarna begin ik over iets heel anders. Een minuut of 5 later kan ik dan vragen wat het probleem was.

Dat boek klinkt goed, zal eens kijken of ik het ergens tegen kom.
"wat een heerlijke yppiaanse reactie! Vol begrip, nooit veroordelend en zeker niet stekelig! #hulde"
Hoe langer de weg naar de top, hoe mooier het uitzicht!
*OUD heilige*
  zondag 29 mei 2005 @ 21:50:00 #255
73004 Oxymoron
zoekt rust en ruimte
pi_27465079
Om 22.oo op BBC 2 zometeen een programma over de relatie tussen de BMR-vaccinatie en autisme.
Er is geen land over dat ik nog ontdekken kan. Er is alleen het eiland dat ik heet. - Ted van Lieshout
OUD Gouden Toetsenbord Award 2010!
  zondag 29 mei 2005 @ 21:51:24 #256
24188 Belana
kloon van belana
pi_27465120
Mèn, bestaat daar verband tussen dan?
stormy waters...
sailin'
  zondag 29 mei 2005 @ 21:53:31 #257
73004 Oxymoron
zoekt rust en ruimte
pi_27465169
Er wordt door sommigen gezegd van wel. Anderen van niet. De laatste categorie is in de meerderheid.
Er is geen land over dat ik nog ontdekken kan. Er is alleen het eiland dat ik heet. - Ted van Lieshout
OUD Gouden Toetsenbord Award 2010!
pi_27466264
Hmm, ik ben dus te laat voor dat programma, maar ben wel benieuwd naar een samenvatting.. Heb jij gekeken, Oxymoron?
  zondag 29 mei 2005 @ 23:14:04 #259
73004 Oxymoron
zoekt rust en ruimte
pi_27467927
Hallo poemojn, je kunt er over lezen op de site van de bbc (klik, zie ook MMR Q&A's). Ik heb het gekeken en het was zeer interessant om te zien. Eerst zeiden ze dat er genoeg bewijs was dat de MMR (BMR in Nederland) autisme veroorzaakte of minstens een link had ernaar. Er werd ook verwezen naar een darmziekte gelijkend op de ziekte van Crohn. Autistische kinderen zouden veelal deze (een nieuwe) darmziekte hebben (ik weet de naam niet).

Daarna werd er gekeken of het waar was dat er een link was tussen de vaccinatie en het toenemend aantal autistische kinderen. De epidemiologische cijfers zeiden dat dat niet zo was en dat het toevallig zo was dat de leeftijd waarop er gemiddeld eerst autistische symptomen worden waargenomen precies de leeftijd is waarop de BMR wordt gegeven (tussen 16 en 24 maanden).
Er was een onderzoek in Denenmarken waarbij ze kinderen volgenden die wel en niet de vaccinatie gekregen hadden maar in beide groepen kwam autisme evenveel (even weinig) voor.

Toen was er nog een persoon die uitlegde wat de theorie van de tegenstanders van de BMR waren. Dat ging zo: de slechtheid zou in het feit zitten dat de BMR een gecombineerde vaccinatie was waarbij rode hond en de bof wel door het immuun systeem werden verwerkt maar mazelen niet, en dat zou een invloed op de hersenen hebben waardoor mensen autistisch werden. In het bloed zouden ze ook de mazelen-stof hebben gevonden.
Een onderzoek met bloed bij autistische en niet autistische kinderen wees uit dat dat niet aan te tonen was.
Er was ook een mevrouw die specialist was in darmstoornissen en ze zei dat het eerder zo was dat het autisme de darmstoornis veroorzaakte in plaats van dat de darmstoornis autisme veroorzaakte (dat laatste werd door de groep beweerd die tegen de BMR was). Die zeiden dat ze de BMR als aparte vaccinaties moesten geven omdat door het trio het imuunsysteem overweldigd werd.

Het eindigde ermee dat het niet bewezen kon worden dat er een link was tussen autisme en de BMR. Maar er werd wel gezegd dat niet vaccineren ook heel erg kon zijn omdat het kind of andere kinderen dan ook ernstig ziek zouden worden. Dus dat was ook weer niet de bedoeling.
Er is geen land over dat ik nog ontdekken kan. Er is alleen het eiland dat ik heet. - Ted van Lieshout
OUD Gouden Toetsenbord Award 2010!
  zondag 29 mei 2005 @ 23:31:11 #260
30011 Eska
Kazin
pi_27468528
Oké, het is maar één "geval", maar onze Max heeft (door diverse omstandigheden) zijn BMR nog niet gekregen (hij krijgt 'm binnenkort alsnog). Echter dus wel al op erg jonge leeftijd autistisch & flinke darmproblemen.

Zo wordt er ook beweerd dat (een onderdeel van) de DKTP-vaccinatie zou kunnen zorgen voor eczeem. Ook daar had Max al last van nog voor hij welke vaccinatie dan ook gekregen had.

Ik denk idd dat het moment waarop sommige vaccinaties doorgaans worden gegeven toevallig samenvallen met het moment waarop sommige ziektes/aandoeningen zich (kunnen) openbaren.
pi_27468687
Jammer Oxy, geen nieuwe feiten dus.. was wel benieuwd daarnaar.
Bedankt voor je uitgebreide samenvatting en de link!
pi_27482625
Van mij even een update, Ik heb vandaag een gesprek gehad op Mediant n.a.v de wisq test.
Chavez heeft dus geen PDD-Nos of ADHD hij blijkt dus zeer begaafd te zijn maar emotioneel wat jonger/zwakker waardoor er dus communicatief ongeveer dezelfde problemen/kenmeren ontstaan m.a.w is het dus ook logisch en eindelijk duidelijk waarom niets van onze aanpak werkte omdat we hem behandelden naar een verkeerde diagnose, geen wonder dus dat iedereen zich zo machteloos voelde... Ik heb besloten om hem zo snel mogelijk naar huis te halen en te stoppen met de medicijnen omdat die dus voor een andere diagnose zijn bedoelt en omdat ik vind dat hij daar op de Bleskolk helemaal niet hoort te zijn als dit de uitkomst is, hopelijk dat we nu snel met een goede behandel methode + begeleiding kunnen gaan beginnen en elkaar beter leren te begrijpen.. Ik ben aan de ene kant een beetje boos op de hulpverlening dat deze ons zo op het verkeerde been heeft gezet en aan de andere kant ben ik heeeeeel erg blij dat hij toch een normaal leven kan hebben .. een normale toekomst. Mijn middelste Tom bleek uit testen eerder ook al erg begaafd hij was ook te serieus voor zijn leeftijd en loopt cognitief 2jr voor, hem hebben we recentelijk naar de vrije school laten gaan waar hij helemaal opleeft en nu een echte peuter aan het worden is (meer zelfvertrouwen/peuterpubertijd) dus hebben we besloten om Chavez ook naar de vrije school te laten gaan in de hoop dat hij daar op emotioneel vlak ook wat sterker uit komt aangezien de ondersteuning voor hem qua emotionele ontwikkeling wel een aandachtspunt is. Ik hoop dat alles zo gauw mogelijk een beetje op gang komt hier, ik heb hem zo enorm gemist en me zo rot gevoeld en ik kan niet wachten tot ik hem weer thuis heb en in mijn armen kan sluiten.

Groetjes Chantal



[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 30-05-2005 15:03:10 ]
  maandag 30 mei 2005 @ 15:11:05 #263
37150 livelink
keek op mijn week ( © DJ11)
pi_27483023
Logician, wat een vreemde wending, ineens. Nu maar hopen dat Chavez opbloeit op de Vrije School en fijn dat hij kan stoppen met de medicijnen.

Hebben ze je op de Bleskolk ook advies gegeven hoe hier mee om te gaan?
Als je goed om je heen kijkt zie je dat alles gekleurd is.
pi_27483114
Nog niet ik word morgen teruggebeld omdat we Chavez wel goed moeten voorbereiden op de plotselinge thuiskomst en we gaan ook zo snel mogelijk een gesprek hebben over hoe we het nu verder aan moeten pakken,.. ik ben nu alleen even heel raar emotioneel mijn kind heeft dus gewoon 4jr voor jan l*l ritalin geslikt en we hebben dus al die tijd op een verkeerde manier geprobeerd met hem om te gaan...
pi_27483536
Logician, wat apart, wat moeilijk en toch ook fijn!
Ken je het Centrum voor Begaafdheidsonderzoek? Daar hebben ze heel veel ervaring met kinderen met een hoge intelligentie, misschien kunnen ze je verder helpen daar. Succes en !!
pi_27483581
Dank je voor de link, ik ga even kijken
pi_27483950
Was dit trouwens de eerste intelligentietest die hij al die tijd heeft gemaakt? Dat lijkt me dan nl behoorlijk vreemd aangezien dat gewoonlijk standaard in diagnostiseringsprotocollen zit. Dat zou ik als ik jou was uitzoeken, evt kun je daar nog een klacht over indienen (schiet je zelf nu niets mee op maar andere kinderen misschien wel).
  Redactie Frontpage / Spellchecker maandag 30 mei 2005 @ 15:44:39 #268
13151 crew  Rewimo
Nederduitse/Mevrouw qltel
pi_27484111
Tjee Logician, wat moet dat een schok voor jullie zijn... Heel dubbel denk ik zo. Opluchting aan de ene kant, schuldgevoel aan de andere kant. Blijft lijkt me toch het zoeken naar de juiste aanpak voor hem, dit wordt een hele omschakeling.

Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
<a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow">http://bijenzonderzorgen.nl/</a> beslist geen BIJ-zaak!
pi_27484327
Hij heeft idd nog niet eerder een intelligentie test gehad, ik vind het ook behoorlijk slecht dat hij dus al 4jr aan onnodige medicijnen zit, en ik ben als ouder zo ontzettend emotieel uitgeput geweest omdat niets wat weprobeerden werkte ...
  maandag 30 mei 2005 @ 16:03:16 #270
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_27484752
Jemig Logician! Wat een wending zeg! Pffff, dat had je toch nooit meer verwacht.
Ik hoop zo dat dit nu eindelijk een goed iets op gaat leveren voor jullie allemaal. Het is tijd voor een stukje opwaarts hoor!

En niet jezelf voor je kop gaan slaan vanwege die medicijnen hè! Jij hebt de 'diagnose' niet gesteld, je hebt hulp gevraagd en dat wat je geboden werd door specialisten geaccepteerd, daar valt jou verder niets aan te verwijten hoor! (En ja, dat is makkelijk lullen voor mij vanuit hier, maar ik hoop dat je een beetje snapt wat ik bedoel.)
***
  maandag 30 mei 2005 @ 16:12:37 #271
37478 Luchtbel
Memories in progress
pi_27485066
quote:
Op maandag 30 mei 2005 15:13 schreef Logician het volgende:
Nog niet ik word morgen teruggebeld omdat we Chavez wel goed moeten voorbereiden op de plotselinge thuiskomst en we gaan ook zo snel mogelijk een gesprek hebben over hoe we het nu verder aan moeten pakken,.. ik ben nu alleen even heel raar emotioneel mijn kind heeft dus gewoon 4jr voor jan l*l ritalin geslikt en we hebben dus al die tijd op een verkeerde manier geprobeerd met hem om te gaan...
Ja maar lieve schat je hebt gewoon al die tijd gedacht wat dit was wat hij nodig had. Met de hulp en de informatie die je kreeg ben je aan de slag gegaan, voor hem omdat je wilde doen wat goed voor hem was en dat is denk ik waar je naar moet kijken. Makkelijk praten voor een buitenstaander maar echt je hebt alleen maar gedaan waarvan je dacht dat het goed was. Succes met de nieuwe situatie, ik hoop voor jullie dat er gauw betere tijden aankomen!
pi_27485251
brighteyes, dank je ik sla mezelf wel voor mijn kop momenteel maar ik ben ook vooral heel erg teleurgesteld hoewel ik natuurlijk ook wel weet dat hulpverleners ook maar mensen zijn, vind ik het heerl erg dat we zoveel energie en tijd hebben gestoken in iets wat het allemaal in mijn ogen alleen maar erger heeft gemaakt aangezien het steeds meer neerwaarts ging op den duur.. wat als hij hier iets aan over houd wat als hij alle vertrouwen in volwassen kwijt is... hoe zou hij nu zijn geweest zonder die behandelingen en medicijnen etc etc het gaat allemaal door mijn hoofd..

Het stomme is dat Tom en Chavez dus eigenlijk ongeveer hetzelfde hebben maar dat het zich bij hen beiden gewoon heel anders uit omdat ze heel verschillende karakters hebben en chavez al op een leeftijd is waar hij zichzelf helemaal gek kan maken met zijn angsten voor ziekten en de dood..
Ik vraag me ineens af of begaafdheid erfelijk is..
pi_27487021
Ja, intelligentie is erfelijk, en dan m.n. via de moeder.

Veel sterkte.
  maandag 30 mei 2005 @ 17:14:05 #274
26341 Mariposa
Telt af...
pi_27487030
OW Logician, wat een wending Ik hoop dat jullie er met de Bleskolk en andere instanties snel uitkomen wat de beste methode is. Kan Chavez in een keer met de Ritalin stoppen of moet hij dat afbouwen? Ik hoop dat het in een keer kan!
"No hay mal que por bien no venga" Geen ongeluk zo groot, of er is altijd nog wel een geluk bij
pi_27487581
Ik hoop ook dat het in één keer kan.. ik ben al 3uur lang van het kastje naar de muur aan het bellen om de medicatie te kunnen stoppen en wacht nu al 20min op een psychiater die mij terug zou bellen (en tot 17:15 werkte) grrrrrrrr...

[ Bericht 3% gewijzigd door #ANONIEM op 30-05-2005 17:35:17 ]
pi_27487615
quote:
Op maandag 30 mei 2005 17:13 schreef poemojn het volgende:
Ja, intelligentie is erfelijk, en dan m.n. via de moeder.

Veel sterkte.
mijn vader is hoogbegaafd.. hij begon laatst wat te twijfelen of hij ook geen pdd had omdat hij zoveel herkende qua sociaal gedrag in chavez

misschien heeft het een generatie overgeslagen

[ Bericht 17% gewijzigd door #ANONIEM op 30-05-2005 17:36:28 ]
pi_27487748
Je zou zelf ook een hoge intelligentie kunnen hebben.
quote:
Kan ik zomaar met dit middel stoppen?
Bij plotseling stoppen kunnen verschillende onthoudings-verschijnselen optreden: oa maag-darmklachten, trillen, depressie en psychose (paranoïde gedrag). Stoppen moet bij voorkeur onder strikte begeleiding en observatie gebeuren; stop nooit uit eigen beweging.
Bron.
Beter dus niet zomaar stoppen..
pi_27488301
gvd ik word helemaal gek, net een hele lange felle discussie gehad met de psychiater van de bleskolk die het niet met de uitslag eens is en niet de ritalin wil stoppen eigenlijk ook niet de opname wil stoppen.
Heb hem eens goed verteld dat ik momenteel niet meer wat en wie ik moet geloven en dat ze desnoods eerst 1wk stoppen om te kijken wat het verschil is, jez*s waarom zegt iedereen nou wat anders...
pi_27488310
stelletje lamzakken

[ Bericht 6% gewijzigd door #ANONIEM op 30-05-2005 18:03:43 ]
pi_27488314
Welkom in de wereld die denken over jou zoon te beslissen...
Hou je poten stijf!
Steeds als ik tegen de lamp loop,
neem ik een stukje licht mee.
Knibbel, Knabbel etc met veel foto's! IV
pi_27488360
ik hou het net meer droog, de een zegt dit de ander dat ... nu zegt deze man dat het volgens hem wel richting pdd is en dat hij helemaal niet zeker is of het geen adhd is en dat hij het heel erg slecht vind als ik nu chavez uit het traject haal... ik ben zo f*cking moe van al dit gedoe
pi_27488409
En toch kan je hem beter daar laten om het helemaal eens goed uit te zoeken, desnoods haal je nog iemand erbij.
Maar vraag wel of hij van de pillen af kan.. Dat moet kunnen, zeker als jij dat aangeeft!
Steeds als ik tegen de lamp loop,
neem ik een stukje licht mee.
Knibbel, Knabbel etc met veel foto's! IV
  maandag 30 mei 2005 @ 19:56:43 #283
103793 kozakken
Living the life
pi_27490948
Oh boy, Logican. Wat een wendingen allemaal met je mooie mannen.
Succes met alles joh!
  † In Memoriam † maandag 30 mei 2005 @ 19:58:04 #284
43556 miss_dynastie
pi_27490983
Jeej logi, wat een onzekerheden voor jullie
pi_27491214
De observering periode duurt tot 14juni dus vind ik zeker dat het goed is om hem minstens tot die tijd daar te laten, wel heb ik om een spoed gesprek gevraagd omdat ik toch wel even opheldering wil over de meningsverschillen tussen de psycholoog en psychiater onderling, want op deze manier raak ik alleen maar in de war en van streek. Morgen word ik terug gebelt hoe of wat.

Ik was eigenlijk van plan hier niet meer te posten aangezien er een paar mensen van dit forum onderling in negatieve zin over mij hebben zitten praten (zelfs tegen derden) dat ik niet genoeg zou hebben gegeven en geprobeerd en dat zij hun kind nooit uit huis zouden laten gaan (dit op basis mijn postings en wat vluchtige ontmoetingen) dit heeft mij destijds behoorlijk gestoken. En ik ben ook een behoorlijke tijd niet op Fok! geweest.

Bij deze hoop ik dat de desbetreffende personen zo netjes willen zijn hun mening in het vervolg aan mij persoonlijk te verkondigen en anders gewoon hun mond willen houden over het leed van een ander. Elk kind en elke situatie is nou eenmaal anders en hoe oppervlakkig ben je wel niet om iemand te beoordelen op iets waarvan je uit ervaring weet hoe moeilijk het is en hoe gevoelig het ligt.

Ik ben blij dat ik vanmiddag even mijn hart heb kunnen luchten en om de reacties van mensen te lezen die met mij dit hele traject hebben doorgelopen, ik vind het altijd erg relativerend.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 30-05-2005 20:05:53 ]
  maandag 30 mei 2005 @ 20:21:12 #286
3011 E.T.
hormonaal stuiterballetje
pi_27491696
Jeetje, Logician..
Aan de ene kant opluchting, aan de andere kant woede, vertwijfeling..
Ik vind het echt knap hoe jij je hoofd boven water houdt en nog genoeg overhoudt voor nog 2 jongens

Ik kan me voorstellen dat je nu even niet meer weet hoe, wat en wie te geloven.
Er schiet mij wel een oude boerenwijsheid te binnen "super-intilligentie en krankzinnigheid liggen heel dicht bij elkaar" Er op duidend dat hele intilligente mensen vaak 'rare' trekjes hebben. (de 'geleerden' van weleer waren toch ook allemaal hartstikke krankjorum?).

Ik wens je heel veel wijsheid toe, ik hoop dat je gauw duidelijkheid hebt

(en ik hoop dat je evengoed je verhaal mbt Chavez wilt blijven posten.. Ik vind het machtig interessant hoe e.e.a in z'n werk gaat en hoe jij je hoofd boven water houdt! )
I can only please one person per day. Today is not your day. Tomorrow isn't looking too good either.
pi_27492680
Jeutje Logician....

Gos, wat vreselijk moeilijk dat je nu zo heen en weer geslingerd wordt tussen verschillende meningen & visies.
En het enige wat je wilt is "gewoon" het allerbeste voor je kind....

Ik hoop zó dat e.e.a. snel (genoeg) op een beter spoor komt.


Is er overigens door beide partijen gezegd dat het óf het één óf het ander moet zijn?? Met andere woorden: kan het niet een combinatie zijn van hoogbegaafdheid en autistische trekken?
Ik wil beslist niet nog meer verwarring zaaien of zo. Maar ik weet dat het één het ander niet hoeft uit te sluiten.
  maandag 30 mei 2005 @ 22:00:16 #288
35189 Troel
scherp en bot
pi_27495065
quote:
Op maandag 30 mei 2005 20:53 schreef Eska het volgende:


Is er overigens door beide partijen gezegd dat het óf het één óf het ander moet zijn?? Met andere woorden: kan het niet een combinatie zijn van hoogbegaafdheid en autistische trekken?
Ik wil beslist niet nog meer verwarring zaaien of zo. Maar ik weet dat het één het ander niet hoeft uit te sluiten.
PDD heeft daar ook al wel kenmerken van. Ik schijn zelf ook hoogbegaafd te zijn, maar door mijn PDD komt het niet tot uiting, ik weet niet hoe ik het kan gebruiken. Het is dus inderdaad mogelijk.
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
  maandag 30 mei 2005 @ 22:42:00 #289
32614 bastardhost
prettig gestoord
pi_27496511
Hoog begaaft met een achterstand in emotionele ontwikkeling....

heet dat niet Asparger?
Shaven..... not furred
  maandag 30 mei 2005 @ 22:43:34 #290
24361 Neva
Mania lovin'
  maandag 30 mei 2005 @ 22:45:33 #291
32614 bastardhost
prettig gestoord
pi_27496637
wel fijn dat er vooruitgang is, ook al ziet het er even anders uit dan je had verwacht.
en fijn om een update-je te lezen over Chavez, omdat je al eens had aangegeven dat Storm net een kleine Chavez is ben ik altijd nieuwsgierig naar hoe hij het maakt...
Shaven..... not furred
  maandag 30 mei 2005 @ 22:54:03 #292
35189 Troel
scherp en bot
pi_27496921
quote:
Op maandag 30 mei 2005 22:42 schreef bastardhost het volgende:
Hoog begaaft met een achterstand in emotionele ontwikkeling....

heet dat niet Asparger?
asperger valt onder pdd-nos

Vaak krijgen kinderen met asperger het label pdd-nos in plaats van asperger.

[ Bericht 1% gewijzigd door Troel op 30-05-2005 23:17:48 ]
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
  maandag 30 mei 2005 @ 23:08:38 #293
24341 JMT
Hrmz...
pi_27497443
Hmz... Volgens mij waren Asperger én PDD-NOS 2 "verschillende" dingen die beide vallen onder het Autisme-Spectrum... Correct me if i am wrong...
Pomtiedomtiedom...
  maandag 30 mei 2005 @ 23:12:20 #294
35189 Troel
scherp en bot
pi_27497598
Nou, asperger en pdd en autisme vallen allemaal onder PDD-nos

Ik schreef het hierboven dus wel goed, het valt inderdaad wel onder pdd-nos, dus onder de pervasieve gedragsstoornissen.

[ Bericht 11% gewijzigd door Troel op 30-05-2005 23:17:21 ]
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
  maandag 30 mei 2005 @ 23:14:46 #295
24361 Neva
Mania lovin'
pi_27497696
asperger is een pdd-nos
pdd nos is een stoornis binnen het autistisch spectrum

althans zo werd mij verteld op het sint marie
pi_27497994
Volgens mijn info heeft JMT gelijk
Asperger, Kanner, PDD-NOS vallen allemaal onder de PDD in de DSM-IV:
quote:
Hoofdcategorie: Stoornissen die meestal voor het eerst op zuigelingenleeftijd, kinderleeftijd of in de adolescentie gediagnosticeerd worden.
Subcategorie: Pervasieve ontwikkelingsstoornissen
De NOS van PDD-NOS staat voor Not Otherwise Specified, een vergaarbakje dus('overige autistme-spectrum stoornissen').

Hier vind je trouwens de criteria voor het Syndroom van Asperger. Niet perse hoogbegaafd dus, maar wel minimaal een gemiddelde intelligentie. En vaak idd overlap met hoogbegaafdheid en NLD.

[ Bericht 11% gewijzigd door poemojn op 30-05-2005 23:35:13 ]
  maandag 30 mei 2005 @ 23:27:27 #297
24341 JMT
Hrmz...
pi_27498187
:-) *Ik had net al een reply getikt maar drukte per ongeluk op "reageer" ipv op invoeren en nu weet ik niet meer wat ik tikte * maar oke inmiddels bevesting van poemojn thnx
Pomtiedomtiedom...
  maandag 30 mei 2005 @ 23:39:05 #298
35189 Troel
scherp en bot
pi_27498614
Uiteindelijk haalde ik dus wel weer de PDD en de PDD-nos door elkaar, wat ik ook wel dacht, maar door Neva dacht ik toch wel, nouja, we begrijpen elkaar wel een beetje geloof ik en bedoelen hetzelfde.

Wat ik dus bedoelde te zeggen: vaak hebben mensen met Asperger niet het stempeltje Asperger, maar PDD-NOS. Puur omdat men dan niet verder kijkt als men al een labeltje gevonden heeft.
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
  maandag 30 mei 2005 @ 23:47:01 #299
24341 JMT
Hrmz...
pi_27498907
Aaah oke, ja ik begon zelf eerlijk gezegd ook al even te twijvelen of, en wat het verschil tussen pdd en pdd-nos nou ook alweer precies was etc....
Pomtiedomtiedom...
  † In Memoriam † dinsdag 31 mei 2005 @ 07:14:40 #300
37843 lady-wrb
kortaf
pi_27502130
ik krijg vanmiddag te horen wat en hoe met luca.
  Redactie Frontpage / Spellchecker dinsdag 31 mei 2005 @ 08:21:23 #301
13151 crew  Rewimo
Nederduitse/Mevrouw qltel
pi_27502510
Sterkte lady-wrb, onzeker allemaal hè?
Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
<a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow">http://bijenzonderzorgen.nl/</a> beslist geen BIJ-zaak!
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')