en dat snap ik heel goed!quote:Op zondag 22 mei 2005 10:59 schreef lady-wrb het volgende:
en ik vind het nog steeds eng om dit te posten
Ik wil een heleboel zeggen, maar het schiet even vol... Wat een verschrikkelijke @#*$^@#&$^@.quote:Op zondag 22 mei 2005 21:45 schreef lady-wrb het volgende:
een jaar of vier geleden liep ik stage op een basisschool.
ik kon niet zo goed opschieten met mijn stagebegeleidster (lerares van groep 6)
ik vond dat het jongetje met adhd wel een heel gemakkelijke prooi was. (zat de hele groep te klieren, hij kreeg als enige straf en meer van dat soort dingen die me opvielen)
op een dag moest ze na de lesdag nog even weg. toen ze terugkwam was ze in een soort van triomfantelijke bui: ze hadden een moeder van een autistisch kind einelijk zo ver gekregen dat ze dr kind van school haalde. wat een opluchting was dat.
het enige wat ik op dat moment kon denken was: hoe zou die moeder zich nu voelen?
steeds beter begin ik te beseffen hoe die moeder zich gevoeld moet hebben.
Hier moet ik even op reageren...quote:Op zondag 22 mei 2005 21:45 schreef lady-wrb het volgende:
een jaar of vier geleden liep ik stage op een basisschool.
ik kon niet zo goed opschieten met mijn stagebegeleidster (lerares van groep 6)
ik vond dat het jongetje met adhd wel een heel gemakkelijke prooi was. (zat de hele groep te klieren, hij kreeg als enige straf en meer van dat soort dingen die me opvielen)
op een dag moest ze na de lesdag nog even weg. toen ze terugkwam was ze in een soort van triomfantelijke bui: ze hadden een moeder van een autistisch kind einelijk zo ver gekregen dat ze dr kind van school haalde. wat een opluchting was dat.
het enige wat ik op dat moment kon denken was: hoe zou die moeder zich nu voelen?
steeds beter begin ik te beseffen hoe die moeder zich gevoeld moet hebben.
En ik ben dus zo'n kind. Mijn moeder heeft op de basisschool al vaker aangekaart dat ze dacht dat ik iets had in de trant van PDD. Ik heb van tijd tot tijd een kuttijd gehad op school, maar voor geen goud had ik naar een andere school gewild.quote:Op zondag 22 mei 2005 22:13 schreef Oblivion het volgende:
[..]
Hier moet ik even op reageren...
Ik ben zo'n moeder.
En mijn god wat ben ik blij dat 1 van de juffen dit aangekaart heeft.
Je hebt werkelijk geen idee (of misschien wel, maar dan aan de andere kant)
hoe eenzaam en kwetsbaar zo'n manneke zich voelt.
(En dan nog niet te spreken over de boosheid... )
Koste wat kost een kind wat anders is op een gewone basis school laten blijven, is niet aan te raden voor de toekomst van het kindje.
Mijn kindje heeft trouwens heel veel weg van ADHD en Autisme, maar heeft het niet.
Onze zoon is belast met epilepsie. En dat brengt veel gedragproblemen met zich mee.
En gelukkig gaat ie nu naar een school die dat wel kan opvangen.
Dat is dus de andere kant.
dat ben ik met je eens... Zei ik ook al wel hoorquote:Op zondag 22 mei 2005 23:13 schreef Oblivion het volgende:
Maar in het geval van de post boven die van mij, was het kind helemaal niet op z'n plaats op die school.
En wordt het kind steeds erger... tot het niet meer terug te draaien is.
Dan ben je heel ver van huis, heel ver...
En ook dat is waarschijnlijk wel waar...quote:Op zondag 22 mei 2005 23:15 schreef Oblivion het volgende:
Trouwens mocht dat mens wel zo triomfantelijk zijn geweest, is het kindje beter af ergens anders...
ik begrijp wat je bedoelt hoor, maar ik bedoel dat de manier waarop het gebracht werd.quote:Op zondag 22 mei 2005 22:13 schreef Oblivion het volgende:
[..]
Hier moet ik even op reageren...
Ik ben zo'n moeder.
En mijn god wat ben ik blij dat 1 van de juffen dit aangekaart heeft.
Je hebt werkelijk geen idee (of misschien wel, maar dan aan de andere kant)
hoe eenzaam en kwetsbaar zo'n manneke zich voelt.
(En dan nog niet te spreken over de boosheid... )
Koste wat kost een kind wat anders is op een gewone basis school laten blijven, is niet aan te raden voor de toekomst van het kindje.
Mijn kindje heeft trouwens heel veel weg van ADHD en Autisme, maar heeft het niet.
Onze zoon is belast met epilepsie. En dat brengt veel gedragproblemen met zich mee.
En gelukkig gaat ie nu naar een school die dat wel kan opvangen.
Dat is dus de andere kant.
Daar kunnen de meningen over verschillen. Ik kan me namelijk wel voorstellen dat het voor de juf best een opluchting kan zijn als een kindje wat overduidelijk een stempel op de klas drukt uiteindelijk weg gaat.quote:Op zondag 22 mei 2005 23:10 schreef Troel het volgende:
Bovendien hoeft zo'n overplaatsing al helemaal niet met zo'n triomfantelijke bui gepaard te gaan zoals lady_wrb dat omschreef.
En toch zie je in heel veel schoolgidsen staan dat er ook is voor zulke kindjes en dat er intern begeleiders daarvoor zijn enzo.quote:Op zondag 22 mei 2005 23:18 schreef Brighteyes het volgende:
[..]
Daar kunnen de meningen over verschillen. Ik kan me namelijk wel voorstellen dat het voor de juf best een opluchting kan zijn als een kindje wat overduidelijk een stempel op de klas drukt uiteindelijk weg gaat.
Als de kinderen enigszins afwijken maar verder wel functioneren (dit bedoel ik niet zo vaag als ik het nu zeg, maar ik weet niet hoe ik het anders moet formuleren) dan lijkt het me niet meer dan normaal dat ze op een gewone basis school blijven, maar als een kindje te veel energie en aandacht van de juf vraagt dan kan ik me voorstellen dat het wenselijker is om dat kindje over te plaatsen naar een andere school.
Het schoolsysteem is namelijk (en mss helaas) gebouwd op 'gemiddelden' waardoor de leerkrachten ook niet beter weten (en niet kunnen) dan een groep gemiddelde kindjes van (wat is het?) 25-28 kinderen te onderwijzen. Een leerling erbij die een compleet andere aanpak vergt pas daar niet tussen, want dat gaat dan ten koste van het onderwijs aan de andere kinderen...
Hoe nobel het streven ook is om iedereen een kans te geven in het reguliere onderwijs, soms vind ik dat de school daar best een grens zou moeten mogen trekken.
En ja, ik weet dat dit een gevaarlijke opmerking is, maar zo bedoel ik hem niet.
quote:Op zondag 22 mei 2005 23:18 schreef Brighteyes het volgende:
En ja, ik weet dat dit een gevaarlijke opmerking is, maar zo bedoel ik hem niet.
Natuurlijk, als er extra begeleiding is etc. dan is het een heel ander verhaal, maar we weten allemaal dat er in het onderwijs zo gruwelijk veel tekorten zijn. En helaas zijn dit soort 'grenskindjes' om het maar eens zo te zeggen vaak wel de gevallen die dan buiten de boot vallen in het reguliere onderwijs.quote:Op zondag 22 mei 2005 23:21 schreef Troel het volgende:
En toch zie je in heel veel schoolgidsen staan dat er ook is voor zulke kindjes en dat er intern begeleiders daarvoor zijn enzo.
Kortom, als ze zeggen dat er plek is voor die kindjes, laat die plek er dan ook zijn.
Tuurlijk, er zijn scholen waar die plek er wel is en scholen waar die plek er niet is, maar toch.
Ik vind dat er best een grens getrokken mag worden, maar waar ligt die grens?
Sorry, maar ik vind dit wel erg kort door de bocht hoor, Troel. Ik werk zelf in het onderwijs en om nou te zeggen dat het in 90% van de gevallen niet nodig is om een kind naar het speciaal onderwijs te laten gaan... Dat ben ik echt niet met je eens. Mijn ervaring is bovendien dat er juist heel zorgvuldig met dit soort zaken wordt omgegaan.quote:Op zondag 22 mei 2005 23:10 schreef Troel het volgende:
Heel vaak worden de kinderen (stage-ervaring) die moeilijkheden hebben een beetje weggemoffeld op school en uiteindelijk naar een andere school overgeplaatst. In 90% van de gevallen zou ik zeggen dat het niet nodig was. Vaak voelen de kinderen zich prima thuis op school en kunnen ze zich heus wel redden. Maar omdat er veel bij komt kijken geeft de gewone basisschool het advies aan de ouders om het kind maar op een andere school te zetten.
Ik doelde op 90% van die kinderen die ik op school gezien heb.quote:Op maandag 23 mei 2005 18:54 schreef sombie het volgende:
[..]
Sorry, maar ik vind dit wel erg kort door de bocht hoor, Troel.
maarja, bij mij speelt natuurlijk ook mee dat ik weet hoe zo'n kind zich soms kan voelen.quote:Op maandag 23 mei 2005 21:22 schreef sombie het volgende:
Aha, zo had ik het niet begrepen. Nou ja, misschien dat iemand toch iets aan mijn post heeft.
Het is moeilijk uit te leggen. Onze 3 katten zijn er en Eva ziet ze volgens mij als deel van het huis. Ze is er niet echt aan gehecht, en als ze er niet zijn mist ze ze ook niet. Als ze er wel zijn, en rondlopen, ziet ze ze wel maar zal ze er niet bijzonder veel aandacht aan schenken. Soms, heel soms laat ze zich verleiden tot een spelletje met de kat maar uit zichzelf komt dat niet.quote:Op dinsdag 24 mei 2005 09:32 schreef lady-wrb het volgende:
ik heb een vraag voor lois:
merk jij bij eva en iris verschil hoe ze met dieren omgaan?
ik bedoel qua houden van en gevoel tonen tegen?
Ik geef zwemles op een vereniging voor kinderen met een lichamelijk handicap. Daar zitten ook wat kinderen met een stoornis in het autistisch spectrum op. Bij ons wordt wel gekeken naar hoe en of het kind kan functioneren in de groep. We geven les is groepen van maximaal 10 kinderen en meestal met gemiddeld 4 mensen begeleiding in 1 bad. Bij het ene kind gaat het beter dan bij het andere kind (eerlijk is eerlijk)quote:Op woensdag 25 mei 2005 09:07 schreef lady-wrb het volgende:
van de zomer wil luca's vader hem minimaal 2 weken hebben om op vakantie te gaan.
ik vind dat zo'n eng idee.
heeft iemand misschien ervaring met autistische kinderen en zwemles?
zoals luca nu is, durf ik hem niet op zwemles te doen.
Dat past goed bij mijn overlevingsgids!quote:Op donderdag 26 mei 2005 18:37 schreef Oxymoron het volgende:
Boekentip: 'Van opstaan tot slapen gaan'. ([url=http://www.uitgeverijpereboom.nl/index.php?action=categorieen&tbl_categorie_id=1&nSubcategorie=46&tbl_producten_id=245]
ISBN 9077455191, geschreven door Carol Gray en Abbie Leigh White.
Ik vind het een heel goed boek!!
Ja maar lieve schat je hebt gewoon al die tijd gedacht wat dit was wat hij nodig had. Met de hulp en de informatie die je kreeg ben je aan de slag gegaan, voor hem omdat je wilde doen wat goed voor hem was en dat is denk ik waar je naar moet kijken. Makkelijk praten voor een buitenstaander maar echt je hebt alleen maar gedaan waarvan je dacht dat het goed was. Succes met de nieuwe situatie, ik hoop voor jullie dat er gauw betere tijden aankomen!quote:Op maandag 30 mei 2005 15:13 schreef Logician het volgende:
Nog niet ik word morgen teruggebeld omdat we Chavez wel goed moeten voorbereiden op de plotselinge thuiskomst en we gaan ook zo snel mogelijk een gesprek hebben over hoe we het nu verder aan moeten pakken,.. ik ben nu alleen even heel raar emotioneel mijn kind heeft dus gewoon 4jr voor jan l*l ritalin geslikt en we hebben dus al die tijd op een verkeerde manier geprobeerd met hem om te gaan...
mijn vader is hoogbegaafd.. hij begon laatst wat te twijfelen of hij ook geen pdd had omdat hij zoveel herkende qua sociaal gedrag in chavezquote:Op maandag 30 mei 2005 17:13 schreef poemojn het volgende:
Ja, intelligentie is erfelijk, en dan m.n. via de moeder.
Veel sterkte.
Bron.quote:Kan ik zomaar met dit middel stoppen?
Bij plotseling stoppen kunnen verschillende onthoudings-verschijnselen optreden: oa maag-darmklachten, trillen, depressie en psychose (paranoïde gedrag). Stoppen moet bij voorkeur onder strikte begeleiding en observatie gebeuren; stop nooit uit eigen beweging.
PDD heeft daar ook al wel kenmerken van. Ik schijn zelf ook hoogbegaafd te zijn, maar door mijn PDD komt het niet tot uiting, ik weet niet hoe ik het kan gebruiken. Het is dus inderdaad mogelijk.quote:Op maandag 30 mei 2005 20:53 schreef Eska het volgende:
Is er overigens door beide partijen gezegd dat het óf het één óf het ander moet zijn?? Met andere woorden: kan het niet een combinatie zijn van hoogbegaafdheid en autistische trekken?
Ik wil beslist niet nog meer verwarring zaaien of zo. Maar ik weet dat het één het ander niet hoeft uit te sluiten.
asperger valt onder pdd-nosquote:Op maandag 30 mei 2005 22:42 schreef bastardhost het volgende:
Hoog begaaft met een achterstand in emotionele ontwikkeling....
heet dat niet Asparger?
De NOS van PDD-NOS staat voor Not Otherwise Specified, een vergaarbakje dus('overige autistme-spectrum stoornissen').quote:Hoofdcategorie: Stoornissen die meestal voor het eerst op zuigelingenleeftijd, kinderleeftijd of in de adolescentie gediagnosticeerd worden.
Subcategorie: Pervasieve ontwikkelingsstoornissen
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |