Dus gij zetelt in rechte op de bestuurdersstoel?quote:Op vrijdag 25 maart 2005 12:59 schreef du_ke het volgende:
Ehm dat is dan vooramelijk de 1e kamer.
Maar hoe het er precies mee zit (trias politica) ben ik na m'n rechtencolleges weer rap vergeten.
"nog sneller richting de afgrond met de PVdA, winnaars jagen we met onze hoge belatsingen het land uit, verliezers trekken we met onze hoge uitkeringen aan. Vanzelfsprekend"quote:Op vrijdag 25 maart 2005 12:09 schreef Monidique het volgende:
Ik stem natuurlijk gewoon PvdA, uiteraard. Vanzelfsprekend.
Het zou mooi zijn als men dat deed, maar technisch gezien is het nu mogelijk om wetten aan te nemen die strijdig zijn met artikelen in de Grondwet. Daarom heeft Halsema een initiatiefwetsvoorstel gemaakt waarin de Grondwet gewijzigd wordt zodat een wet alleen geldig als deze niet in strijd is met bepaalde artikelen in de Grondwet. Dit wetsvoorstel is in eerste lezing aangenomen door de Tweede Kamer en ligt nu bij de Eerste Kamer.quote:Op vrijdag 25 maart 2005 12:56 schreef Aaahikwordgek het volgende:
Een goed functionerend parlement toetst toch al op wetten of zeg ik nu iets heel erg raars?
Elsevierquote:Voortbestaan Balkenende-II in handen van D66
Terwijl D66-fractievoorzitter Boris Dittrich in Den Haag onderhandelt over de toekomstige deelname van zijn partij aan het kabinet, mort zijn achterban. Veel partijleden eisen dat een mogelijk regeerakkoord eerst in een partijcongres aan hen wordt voorgelegd, voordat Dittrich ermee akkoord gaat.
Zo makkelijk als Boris Dittrich afscheid nam van een van de speerpunten van zijn partij, bestuurlijke vernieuwing, zo kritisch is zijn achterban. Lang niet alle D66-leden zijn blij met het opgeven van een van de kroonjuwelen, en willen daarom dat Dittrich niet in zijn eentje beslist over de voorwaarden van verdere D66-deelname aan Balkenende-II.
Het voorbestaan van dit kabinet ligt daarom in handen van de leden van D66, die mogelijk op het voorjaarscongres van hun partij op 21 mei beslissen over hun regeringsdeelname.
Geloofwaardig
Verscheidene prominente D66'ers zeggen in de Volkskrant van vandaag dat D66 zo snel mogelijk uit het kabinet moet stappen, omdat de partij door zijn nederlaag rondom de bestuurlijke vernieuwing zijn geloofwaardigheid dreigt te verliezen.
Maar Dittrich stelt dat D66 niet alleen maar draait om bestuurlijke vernieuwing.
De partij eist harde toezeggingen van coalitiepartners VVD en CDA. Zo moet er meer geld komen voor onderwijs en kinderopvang, en zoekt D66 politieke steun bij VVD en CDA voor de plannen van D66-staatssecretaris Medy van der Laan om het omroepbestel om te vormen.
De D66-fractie heeft aangegeven genoeg 'wisselgeld' te willen krijgen, nu de kwestie bestuurlijke vernieuwing is gestrand in de Tweede Kamer. Boris Dittrich wil 'dat er iets te regeren overblijft', Medy van der Laan zei 'geen genoegen te nemen met kruimels'.
Niet geroepen
Maar coalitiepartner VVD voelt zich niet geroepen om toe te geven aan D66, omdat de VVD weinig te verwijten valt in deze crisis. VVD-fractieleider Jozias van Aartsen verklaarde donderdag dat hij 'zich helemaal niet in de positie voelt iemand iets aan te moeten bieden.'
Ondertussen blijft premier Jan Peter Balkenende optimistisch. Vandaag zei hij na wederom een gespreksronde dat het duidelijk is dat alle partijen met elkaar door willen. Of D66 de rug recht houdt, zal moeten blijken. De partijleiders trekken zich vandaag terug voor overleg met hun achterban, en vergaderen zaterdag verder.
Wat een verspilde moeite, Halsema moet haar funktie gewoon beter uitvoeren.quote:Op vrijdag 25 maart 2005 13:14 schreef NewOrder het volgende:
[..]
Het zou mooi zijn als men dat deed, maar technisch gezien is het nu mogelijk om wetten aan te nemen die strijdig zijn met artikelen in de Grondwet. Daarom heeft Halsema een initiatiefwetsvoorstel gemaakt waarin de Grondwet gewijzigd wordt zodat een wet alleen geldig als deze niet in strijd is met bepaalde artikelen in de Grondwet. Dit wetsvoorstel is in eerste lezing aangenomen door de Tweede Kamer en ligt nu bij de Eerste Kamer.
Als een wet tegenstrijdig is aan het democratische fundament (de grondwet), dan is het juist een teken van democratie om die wet te blokkeren.quote:Op vrijdag 25 maart 2005 12:46 schreef nikk het volgende:
[..]
Is het blokkeren van formele wetten door een rechter niet juist anti-democratisch?
Wanneer Halsema zegt dat ze gratis bier uit gaat delen, zelfs dan zou jij nog met haar oneens zijn.quote:Op vrijdag 25 maart 2005 13:35 schreef Aaahikwordgek het volgende:
[..]
Wat een verspilde moeite, Halsema moet haar funktie gewoon beter uitvoeren.
Als de democratisch gekozen volksvertegenwoordiging een wet heeft aangenomen en een rechter verhindert de uitvoering daarvan door het als ongrondwettig te verklaren, dan is dat toch simpelweg een ondemocratische handeling (en daarbij een ernstige inbreuk op de scheiding der machten)? Grondwetten zijn niet direct de basis van onze wetgeving overigens. We achten alleen bepaalde rechten belangrijker dan andere en willen die een speciale status geven binnen het recht.quote:Op vrijdag 25 maart 2005 12:54 schreef du_ke het volgende:
Als ze strijdig zijn met de grondwet (toch de basis voor onze wetgeving) niet.
ja, want ik zou niet weten welk doel ze daarmee zou willen bereiken.quote:Op vrijdag 25 maart 2005 13:40 schreef -DailaLama- het volgende:
[..]
Wanneer Halsema zegt dat ze gratis bier uit gaat delen, zelfs dan zou jij nog met haar oneens zijn.
Wat altijd het doel is van dat socialistisch gespuis: het land ontwrichten!quote:Op vrijdag 25 maart 2005 13:42 schreef Aaahikwordgek het volgende:
[..]
ja, want ik zou niet weten welk doel ze daarmee zou willen bereiken.![]()
De Grondwet is hooguit één van de fundamenten van onze rechtsstaat te noemen, niet van de democratie. Maar dit terzijde.quote:Op vrijdag 25 maart 2005 13:37 schreef Sidekick het volgende:
[..]
Als een wet tegenstrijdig is aan het democratische fundament (de grondwet), dan is het juist een teken van democratie om die wet te blokkeren.
Als een democratisch gekozen volksvertegenwoordiging een wet heeft aangenomen die rechters de kans geeft om wetten te toetsen aan de grondwet, dan is dat gewoon democratisch dus.quote:Op vrijdag 25 maart 2005 13:40 schreef nikk het volgende:
[..]
Als de democratisch gekozen volksvertegenwoordiging een wet heeft aangenomen en een rechter verhindert de uitvoering daarvan door het als ongrondwettig te verklaren, dan is dat toch simpelweg een ondemocratische handeling (en daarbij een ernstige inbreuk op de scheiding der machten)?
Inbreuk op de scheiding der machten is ook niet per definitie een inbreuk op de democratie. En de rechtsstaat is een gevolg van de democratie.quote:Op vrijdag 25 maart 2005 13:45 schreef nikk het volgende:
[..]
De Grondwet is hooguit één van de fundamenten van onze rechtsstaat te noemen, niet van de democratie. Maar dit terzijde.
Een van de taken van de Tweede Kamer is het maken van wetsvoorstellen. Halsema is juist iemand die haar taak serieus neemt in tegenstelling tot sommige andere leden die er de kantjes aflopen.quote:Op vrijdag 25 maart 2005 13:35 schreef Aaahikwordgek het volgende:
Wat een verspilde moeite, Halsema moet haar funktie gewoon beter uitvoeren.
Nee, dat maakt het juridisch rechtvaardig. Nog niet democratisch.quote:Op vrijdag 25 maart 2005 13:52 schreef Sidekick het volgende:
[..]
Als een democratisch gekozen volksvertegenwoordiging een wet heeft aangenomen die rechters de kans geeft om wetten te toetsen aan de grondwet, dan is dat gewoon democratisch dus.
Klopt. Wel een inbreuk op onze rechtsstaat.quote:Op vrijdag 25 maart 2005 13:56 schreef Sidekick het volgende:
[..]
Inbreuk op de scheiding der machten is ook niet per definitie een inbreuk op de democratie.
Nee.quote:En de rechtsstaat is een gevolg van de democratie.
Ah, op die manier. Ik ben het daar in ieder geval niet mee eens. De wetgevende macht moet in mijn visie uitsluitend bij de wetgever liggen en niet bij de rechter. Wel ben ik samen met jou van mening dat er meer waarborg zijn voor onze Grondwet. Daarom ben ik met het wetsvoorstel van Halsema (is al een keer eerder genoemd door iemand in dit topic) wel eens.quote:In ieder geval, dat is mijn visie op de democratie. En vanuit die visie zou ik graag bestuurlijke vernieuwing zien, niet de D66-visie.
Het was dan ook meer het terugkaatsen van jouw juridische rechtvaardiging. Je schoffelt je eigen argument (wetsvoorstellen van het parlement zijn per definitie democratisch, dus een blokkering is anti-democratisch) dus ook onderuit.quote:Op vrijdag 25 maart 2005 14:04 schreef nikk het volgende:
[..]
Nee, dat maakt het juridisch rechtvaardig. Nog niet democratisch.
Nee, dan begrijp je het niet goed. Dat er een democratisch besluit komt om een deel van wetgevende bij de rechter neer te leggen, maakt diezelfde wetgevende bevoegdheid van de rechter nog niet democratisch.quote:Op vrijdag 25 maart 2005 14:12 schreef Sidekick het volgende:
[..]
Het was dan ook meer het terugkaatsen van jouw juridische rechtvaardiging. Je schoffelt je eigen argument (wetsvoorstellen van het parlement zijn per definitie democratisch, dus een blokkering is anti-democratisch) dus ook onderuit.
Ehmm, je bent tegen maar toch voor?quote:Op vrijdag 25 maart 2005 14:10 schreef nikk het volgende:
[..]
Ah, op die manier. Ik ben het daar in ieder geval niet mee eens. De wetgevende macht moet in mijn visie uitsluitend bij de wetgever liggen en niet bij de rechter. Wel ben ik samen met jou van mening dat er meer waarborg zijn voor onze Grondwet. Daarom ben ik met het wetsvoorstel van Halsema (is al een keer eerder genoemd door iemand in dit topic) wel eens.
Ik ben voor toetsing van toekomstige wetten aan de Grondwet, maar wel door de wetgever zelf (wat in theorie dus eigenlijk al gebeurt, maar een harde waarborg is toch wenselijk; zekerheid boven alles). Dit is geen bevoegdheid die een rechter zou mogen hebben in mijn optiek.quote:Op vrijdag 25 maart 2005 14:17 schreef Sidekick het volgende:
[..]
Ehmm, je bent tegen maar toch voor?
Je bent toch geen PvdA-senator?
Ik vind het ook weinig toevoegen, maar een controle optie moet mogelijk zijn, maar dan op aanvraag. Ik denk dat de zittende macht het al druk genoeg heeft...quote:Op vrijdag 25 maart 2005 14:21 schreef nikk het volgende:
[..]
Ik ben voor toetsing van toekomstige wetten aan de Grondwet, maar wel door de wetgever zelf. Dit is geen bevoegdheid die een rechter zou mogen hebben in mijn optiek.
Volgens mij zitten we gewoon zaken als democratie en de rechtsstaat door elkaar te halen.quote:Op vrijdag 25 maart 2005 14:15 schreef nikk het volgende:
[..]
Nee, dan begrijp je het niet goed. Dat er een democratisch besluit komt om een deel van wetgevende bij de rechter neer te leggen, maakt diezelfde wetgevende bevoegdheid van de rechter nog niet democratisch.
Zou kunnen. Niet door mij i.i.g.quote:Op vrijdag 25 maart 2005 14:24 schreef Sidekick het volgende:
[..]
Volgens mij zitten we gewoon zaken als democratie en de rechtsstaat door elkaar te halen.
En bestuurlijke vernieuwing.quote:Op vrijdag 25 maart 2005 14:33 schreef Aaahikwordgek het volgende:
Dit topic gaat toch over de mogelijke val van het huidige kabinet?
Dat kabinetten vaker moeten kunnen vallen? Per definitie, per wet?quote:
NOVA Politiek, vanavond.quote:Op vrijdag 25 maart 2005 14:35 schreef Monidique het volgende:
Zijn er nog redelijk betrouwbare recente peilingen?
Gezien de recente ervaringen van het CDA en VVD (eigenlijk ook wel D66 met Paars 2) zou dat best eens kunnen.quote:Op vrijdag 25 maart 2005 14:36 schreef Aaahikwordgek het volgende:
[..]
Dat kabinetten vaker moeten kunnen vallen? Per definitie, per wet?
quote:Achtergrond
Lijmen, zonder D66 verder of verkiezingen
Van onze verslaggevers Theo Koelé Michiel Kruijt
DEN HAAG - Zes jaar geleden viel het kabinet-Kok II bijna over een ander D66-plan: het referendum. Toen werd de breuk gelijmd. Maar er zijn tal van scenario's denkbaar voor de huidige crisis.
Het optimisme van premier Balkenende ten spijt, werd er donderdag driftig op het Binnenhof gespeculeerd over het voortbestaan van zijn kabinet. Slagen CDA en VVD erin D66 binnenboord te houden? Zo niet, komt dan Balkenende II ten val, zoals ook het lot was van Balkenende I? Diverse scenario's voor de ontknoping van de burgemeesterscrisis.D66 sleept voldoende binnen om in het kabinet te blijven. Te denken valt aan extra geld voor onderwijs, maar ook aan wijzigingen in de samenstelling van de ministersploeg.
D66 stapt uit het kabinet, maar de breuk wordt gelijmd door een wijze buitenstaander. In 1999 slaagde de vice-voorzitter van de Raad van State, Herman Tjeenk Willink, erin het tweede paarse kabinet te redden. Dat was gevallen nadat VVD-senator Wiegel D66 had ontdaan van een ander kroonjuweel: het referendum. Thom de Graaf, destijds fractieleider van de Democraten, zag aanvankelijk niets in de lijmpoging. Na drie weken maakte Kok II toch een doorstart met een tijdelijke referendumwet.
Ook een gelijmd kabinet kan zijn ambtstermijn volmaken, zo leert de parlementaire geschiedenis. Ten tijde van het kabinet-De Quay (1959-1963) kwam de fractie van de christelijke regeringspartij ARP in conflict met een van zijn eigen ministers over de woningbouw. Deze 'jenevercrisis' - genoemd naar de hoeveelheid lege glaasjes in de fractiekamer van de Anti-Revolutionaire Partij - kon dankzij een informateur worden bezworen.D66 stapt op en Balkenende II probeert de rit uit te zitten als minderheidskabinet. Dit betekent dat CDA en VVD telkens op zoek moeten naar een meerderheid in de Kamer voor hun plannen.
De PvdA stemde niet zelden met de regeringspartijen mee. Daarnaast kunnen ook de ChristenUnie en de SGP te hulp schieten. Samen met de kleine christelijke partijen hebben CDA en VVD een nipte meerderheid van 76 van de 150 zetels.
En dan is er nog de LPF, die zich de laatste twee jaar een trouwe partner van het CDA en de VVD heeft betoond. De enkele keren dat D66 'vreemdging' (niet meestemde met de andere regeringspartijen), bood de Lijst Pim Fortuyn uitkomst.
Als het stemgedrag van D66 en LPF wordt vergeleken, blijkt dat de Democraten zo voor de fortuynisten kunnen worden ingewisseld. Sinds het aantreden van Balkenende II stemde de LPF over moties bijna even vaak met CDA en VVD mee als D66. Bij stemmingen over wetsvoorstellen is het verschil helemaal verwaarloosbaar.
Toch zal een minderheidskabinet niet graag afhankelijk willen zijn van de steun van de LPF. Het eerste kabinet van Balkenende ging na 87 dagen ten onder aan ruzie in deze partij.Er komt een interim-kabinet zonder D66, met als belangrijkste taak het uitschrijven van vervroegde verkiezingen. Een dergelijke situatie deed zich voor in 1982, toen het 'zomerkabinetje' Van Agt III aantrad. Een conflict tussen PvdA, D66 en CDA over bezuinigingen leidde tot het vertrek van de socialisten.
Kiezen CDA en VVD nu voor deze optie, dan is Balkenende in drie jaar tijd aan zijn derde kabinet toe. Drees (1951-1958), Van Agt (1977-1982) en Lubbers (1982-1994) gingen hem voor.
D66 stapt uit het kabinet, dat daarmee ten val komt. De demissionaire ministersploeg schrijft vervroegde verkiezingen uit.
Bron: De Volkskrant
quote:Achtergrond
Voor D66-achterban hoeft het niet meer
Van onze verslaggevers Yvonne Doorduyn Raoul du Pré
DEN HAAG - D66 verkeert sinds woensdag in rep en roer. Over de hele linie zijn de D66'ers somber gestemd over aanblijven in de coalitie. 'We moeten dit kabinet uit. En wel nu.'
'Stoppen met deelname aan dit kabinet. Nu! Betere tijden zullen aanbreken.' De noodkreet verschijnt donderdagochtend op de internetsite van de D66-afdeling Arnhem. En de Arnhemmers zijn de enigen niet: heel D66 verkeert sinds woensdagnacht in rep en roer. Om niet te zeggen: op de rand van wanhoop. Terwijl partijleider Dittrich in Den Haag tracht er nog iets van te maken in het kabinet-Balkenende II, vraagt zijn partij zich af waar hij die hoop op baseert. Boele Staal, commissaris van de koningin te Utrecht: 'We moeten gewoon dit kabinet uit. En wel nu.'
Staal kent geen twijfel. 'Thom de Graaf heeft hoog spel gespeeld met de gekozen burgemeester. Dat mag, maar het is niet gelukt. Dan zit er voor D66 maar een ding op: je consequenties trekken. We moeten geloofwaardig blijven. Ik stel voor dat we onze wonden likken, ons hergroeperen en met een stevig nieuw manifest de verkiezingen in gaan.'
Dittrichs argument dat er voor D66 meer te halen is dan alleen de bestuurlijke vernieuwing, wordt door Staal verworpen. 'Dat is volstrekte onzin. Dat hadden ze moeten bedenken in de formatie, toen ze zo nodig een minister voor Bestuurlijke Vernieuwing wilden, in plaats van Onderwijs.'
Oud-minister Roger van Boxtel deelt de scepsis van Staal. Hij herinnert eraan dat de D66-achterban in 2003 schoorvoetend instemde met deelname aan Balkenende II. 'De situatie wordt wel erg ongemakkelijk nu', aldus Van Boxtel. 'Dittrich moet met een onwaarschijnlijk stevig onderhandelingspakket komen om mij te overtuigen dat er reden is om door te gaan in dit kabinet. Want de televisiekijker thuis denkt natuurlijk ook: D66 zat in het kabinet voor die bestuurlijke vernieuwing, dus wat doen ze daar nu nog?'
Partijvoorzitter Pechtold ziet het somber in. Er liggen 'behoorlijke hobbels' om D66 in de coalitie te houden. Invoering van een nieuw kiesstelsel mag zeker nog niet worden opgegeven, vindt hij. 'Het kiesstelsel is belangrijk. VVD-fractievoorzitter Van Aartsen ziet dat niet zitten. Nou, dan zie ik Van Aartsen even niet zitten.'
Veel partijbestuurders in het land delen Dittrichs visie dat D66 niet alleen op aarde is voor de bestuurlijke vernieuwing. Maar ze vragen zich af of dat op dit moment wel aan de kiezers duidelijk kan worden gemaakt. Fractievoorzitter in Rotterdam Van Ravestijn: 'Het doet mij allemaal erg denken aan de Nacht van Wiegel. Toen hebben we ons laten overhalen toch door te gaan in Paars II. Dat bleek later in electoraal opzicht geen verstandig besluit. Ik ben bang dat het nu weer verkeerd gaat, dat we ons weer laten wegduwen.'
Rineke Gieske, bestuurslid te Almelo: 'Nederland houdt natuurlijk niet op bij de gekozen burgemeester, maar D66 moet wel herkenbaar blijven. Het behoud van het pluche staat bij ons niet op de voorgrond. Wíj hebben niet voor dit kabinet gekozen.' Danielle Paulssen, van de partij-afdeling Maastricht: 'Er moet nu behoorlijk wat wisselgeld op tafel komen voor het verlies van onze prominente punten. Er is veel te verbeteren aan het beleid van dit kabinet: in het onderwijs, het milieu, het vluchtelingenprobleem. Maar dan wil ik wel echte resultaten zien. Anders is het helaas pindakaas met D66 in dit kabinet.'
Jeroen Schulte Fischedick van de D66-afdeling Lelystad weet al een oplossing: 'Laat minister Van der Hoeven maar Koninkrijksrelaties doen, dan zetten we een D66'er op Onderwijs.' Ook Janny Flierjans, voorzitter van de afdeling Utrecht, wil haar voorkeuren wel kwijt: 'Dit kabinet is op sociaal gebied wel heel rigoureus bezig. Daar kun je als D66 nu wat van terugeisen. Dan is het vertrek van Thom ook niet voor niets.'
Over een ding zijn alle D66'ers het eens: wat Dittrich ook doet, het resultaat van zijn onderhandelingen met CDA en VVD dient opnieuw aan een partijcongres te worden voorgelegd. Van Boxtel: 'Dittrich moet dan terug naar zijn leden. De situatie is totaal veranderd. Wat er ook gebeurt, de achterban moet opnieuw zijn vertrouwen uitspreken in deelname aan dit kabinet. Dittrich kan dit niet in zijn eentje beslissen.'
Bron: De Volkskrant
Lijkt me een redelijk werkbaar scenario. Het regeerakkoord van B1 en B2 verschilt niet zoveel. Dat blijkt ook wel uit het stemgedrag. Er zijn verschillende partijen die in kunnen springen. Wat Hoogervorst zei: nieuwe verkiezingen zijn niet gunstig voor de zittende partijen.quote:Op vrijdag 25 maart 2005 14:39 schreef Sidekick het volgende:
Maar om weer terug te komen op een eventuele val van het kabinet en verdere scenario's:
[..]
D66 stapt op en Balkenende II probeert de rit uit te zitten als minderheidskabinet. Dit betekent dat CDA en VVD telkens op zoek moeten naar een meerderheid in de Kamer voor hun plannen.
De PvdA stemde niet zelden met de regeringspartijen mee. Daarnaast kunnen ook de ChristenUnie en de SGP te hulp schieten. Samen met de kleine christelijke partijen hebben CDA en VVD een nipte meerderheid van 76 van de 150 zetels.
En dan is er nog de LPF, die zich de laatste twee jaar een trouwe partner van het CDA en de VVD heeft betoond. De enkele keren dat D66 'vreemdging' (niet meestemde met de andere regeringspartijen), bood de Lijst Pim Fortuyn uitkomst.
Als het stemgedrag van D66 en LPF wordt vergeleken, blijkt dat de Democraten zo voor de fortuynisten kunnen worden ingewisseld. Sinds het aantreden van Balkenende II stemde de LPF over moties bijna even vaak met CDA en VVD mee als D66. Bij stemmingen over wetsvoorstellen is het verschil helemaal verwaarloosbaar.
Toch zal een minderheidskabinet niet graag afhankelijk willen zijn van de steun van de LPF. Het eerste kabinet van Balkenende ging na 87 dagen ten onder aan ruzie in deze partij.
Ik denk dat dat wel meevalt. De opositie is verdeeld genoeg. Er zijn genoeg partijen mee te onderhandelen en je hebt maar 1 partij nodig om iets er doorheen te krijgen.quote:Op vrijdag 25 maart 2005 15:11 schreef Sidekick het volgende:
Een minderheidskabinet heeft gewoon negatieve gevolgen voor de daadkracht van een kabinet. De oppositie wint aan invloed en kan het kabinet nog aardig in verlegenheid brengen.
Ik denk dat een minderheidskabinet een beter scenario is dan nieuwe verkiezingen, in de ogen van CDA en VVD.quote:Op vrijdag 25 maart 2005 15:13 schreef komrad het volgende:
Dus een minderheidskabinet niet doen en dan gewoon voro de verkiezingen gaan zoals ik al eerder gezegd heb. Anders wordt het echt een puinhoop
Ja, Boris is wel gek, maar niet zo gek. Analisten zitten er nu met de neus op, dacht jij dat een dooie mus nu niet breed wordt uitgemeten?quote:Op vrijdag 25 maart 2005 15:30 schreef Sidekick het volgende:
Een nog beter scenario is D66 blij maken met een dooie mus en verder gaan regeren. En dat is ook nog eens de meest reele oplossing voor het conflict. Maar deze onduidelijkheid en politieke chaos moet niet te lang doorgaan, want dan wordt het steeds moeilijker om tot een compromis te komen die je kan verantwoorden aan de kiezer.
Ach, voor de oppositiepartijen (en aanhang) zal waarschijnlijk elk mogelijke toezegging onder de noemer 'dooie mus' geschaard worden.quote:Op vrijdag 25 maart 2005 15:32 schreef Aaahikwordgek het volgende:
[..]
Ja, Boris is wel gek, maar niet zo gek. Analisten zitten er nu met de neus op, dacht jij dat een dooie mus nu niet breed wordt uitgemeten?
"Hee, pssst, we zeggen niks tegen D'66 he?"![]()
Ik denk het niet.quote:Op vrijdag 25 maart 2005 15:42 schreef nikk het volgende:
[..]
Ach, voor de oppositiepartijen (en aanhang) zal waarschijnlijk elk mogelijke toezegging onder de noemer 'dooie mus' geschaard worden.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |