Ja maar meestal begint dat piekeren pas nadat ik een tijd wakker lig.. dat ik niet kan slapen komt denk ik niet doordat ik lig te piekeren, ik lig te piekeren omdat ik niet kan slapen denk ik.quote:Op maandag 7 maart 2005 16:21 schreef schatje het volgende:
Hetgeen waarover je piekert van je afschrijven voor het slapen gaan.
Ter ondersteuning:
[afbeelding]
Sterkte.
Per ongeluk de delete knop gebruikt. Poster staat er nu weerquote:Op maandag 7 maart 2005 16:44 schreef Sport_Life het volgende:
* Sport_Life vraagt zich af waar het bericht van Schatje is gebleven. Of verbeeld ik me nu dingen?
Hmja, ben alleen totaal niet sportief.quote:Op maandag 7 maart 2005 16:43 schreef Sport_Life het volgende:
Ga sporten. Echt waar, als ik flink gesport heb savonds dan val ik als een blok in slaap
. Maar dan sport ik dan wel van 19:00 tot 22:00 ongeveer (sportklimmen).
Loop ik een heel bericht te tikken, is het forum ineens down!
Doe ik wel regelmatig. Gewoon in bed liggen en en dan rustig diep in en uit ademen, als ik erg lig te piekeren of onrustig ben word ik daar ook wel rustig van, alleen het jammere is dat ik dan echt weer klaarwakker ben als ik dat gedaan heb.quote:Op maandag 7 maart 2005 16:50 schreef meami het volgende:
Heb je wel eens ontspanningsoefeningen geprobeerd?
Opdrukken doe je hooguit 20 min. en daar wordt je totaal niet moe van, ookal voelt dat misschien anders. Hardlopen helpt misschien ook wel, maar dan moet je wel over enig doorzettingsvermogen beschikken om het een paar uur vol te houden (afwisselend met joggen oid).quote:Op maandag 7 maart 2005 16:58 schreef Murray het volgende:
[..]
Hmja, ben alleen totaal niet sportief.![]()
Ben al een tijdje fanatiek (nou ja nu overdrijf ik) aan het opdrukken enzo (alleen geen 3 uur) word ik ook wel moe van, maar ik ga er niet van slapen.. ik ben 's avonds ook wel moe, kom alleen niet in slaap.
Zit nu ook al de hele midag ontzettend te gapen, heb een paar keer geprobeerd op de bank te slapen maar er gebeurt gewoon niks.
Jij vertelt trouwens ook niks.quote:Dagboek
Om inzicht te krijgen in uw slaapprobleem, kunt u gedurende één tot twee weken een dagboek bijhouden. Schrijf op wanneer u gaat slapen en op welke tijden u wakker wordt. Noteer ook eventuele dutjes overdag. Schrijf op welke gedachten of klachten u bezighouden. Ook het gebruik van koffie, alcohol en medicijnen kunt u noteren. Aan de hand van het dagboek wordt vaak duidelijk welke problemen of gewoonten uw slaap verstoren. Neem het dagboek mee naar de praktijk, dan kunnen we het samen bekijken.
Adviezen
Als persoonlijke zorgen u wakker houden, kan het helpen hierover te praten. Soms zijn bepaalde maatregelen nodig om de achterliggende oorzaak van de slapeloosheid aan te pakken. Ga na of bepaalde gewoonten uw slaapprobleem in stand houden. De volgende adviezen kunnen hierbij helpen:
Voorbereidingen
* sporten overdag of vroeg in de avond helpt; dan is bij het slapengaan niet alleen uw geest, maar ook uw lichaam moe;
* neem twee tot drie uur voor het slapen geen vast voedsel meer;
* drink 's avonds geen koffie;
* neem geen alcohol om in te slapen: met alcohol lijkt u gemakkelijker in te slapen, maar slaapt u minder goed door;
* probeer een uur voor het slapengaan alvast te ontspannen (korte wandeling, warm bad, ontspanningsoefeningen, vrijen) en vermijd overmatige inspanning (lichamelijk en geestelijk);
* volg eventueel een slaapcursus (georganiseerd door bijvoorbeeld de thuiszorg).
Slaapkamer
* zorg voor gemakkelijk zittende nachtkleding en een comfortabel bed;
* zorg voor een prettig slaapkamerklimaat: een rustig vertrek, goede temperatuur (beter iets te koel dan te warm), goede ventilatie en niet te droge lucht;
* gebruik uw slaapkamer niet als werk-, studeer- of tv-kamer.
Tijdstip
* probeer overdag niet te slapen;
* probeer steeds rond dezelfde tijd naar bed te gaan en op te staan;
* houd rekening met het aantal uren slaap dat u nodig heeft om goed te kunnen functioneren;
* ga 's avonds als u slaap heeft naar bed en blijf niet onnodig lang op;
* lukt het slapen niet, ga dan wat lezen of luister naar rustige muziek, liefst in een andere kamer.
Jij vraagt ook nooit wat he.quote:Op maandag 7 maart 2005 17:05 schreef Biancavia het volgende:
Beetje voor je gegoogled...
[..]
Jij vertelt trouwens ook niks.![]()
Als ik zulke slaapproblemen zou hebben zou ik echt doordraaien.
Klopt, afgelopen weken heb ik idd ook nauwelijks wat te doen gehad.quote:Verder raad ik je aan om een dagelijkse bezigheid te zoeken, in plaats van de hele dag achter een pc te zitten. Daar wordt je ook zo loom als de pest van
Ja nou ik ben dus redelijk ontspannen als ik naar bed ga, pas als ik een hele tijd wakker lig, of 's nachts wakker word en weer niet in slaap kan komen dat word ik harstikke onrustig. ik kan echt helemaal gestoord worden dan, want op zich ben ik dan best moe.quote:Bij de homeopaat (of de pillenwinkel of drogist die elke stad wel heeft) zijn middeltjes te vinden die je kunnen helpen om te ontspannen. Ik slik regelmatig een pilletje 'rust en kalmering' weet alleen het merk niet en dat helpt echt. Loop eens zo'n winkel binnen.
Belangrijkste tip: blijf rustig en blijf in bed. Door op te staan of dingen te doen, word je weer wakker. Ook door alleen te liggen rust je uit.
quote:2. Ga eens flink van bil...sex is DE manier van ontspanning. (ik heb geen idee of je een sexleven hebt, en dat boeit me ook niet, maar bij mij helpt t.)
Kleine toevoeging: mochten er leuke dames zijn die slecht slapen EN redelijk in de buurt wonen...voor mijn 2e oplossing mag je altijd mailen!
Ik lees heel erg geconcentreerd, en ga altijd heel erg op in een boek, als ik in bed begin te lezen dan is het altijd zo 'ineens' 3 uur later. Op zich wel ok dus, alleen jammer dat ik er net zo weinig slaap door krijg.quote:hmm.. en als je een stuk gaat lezen voordat je gaat slapen, zou dat helpen? ik word altijd slaperig van lezen (in een boek) namelijk, weet niet waarom. heb geen problemen met lezen op beeldschermen maar een boek.. whoesh, binnen 20 minuten moe
Heb ik zelf al genoeg.quote:Ik heb nog wel een paar héle saaie studieboeken voor je .
Ja, maar dat ben ik al jaren.quote:heb je misschien last van stress? Ben je zenuwachtig
elke avond goed dik zuipen voor dat je naar bed gaatquote:Op maandag 7 maart 2005 15:51 schreef Murray het volgende:
Ik slaap nou al weken ontzettend slecht, en ik begin daar een beetje flauw van te worden.
Het is eigenlijk begonnen toen ik een tijd geleden wat regelmatiger wilde gaan slapen, had verder niet echt slaapproblemen maar ik sliep eigenlijk te weinig, ging steeds te laat naar bed. Ben toen een periode bijna elke avond om een vaste tijd naar bed gegaan, want dat schijnt goed te wezen.
Probleem was alleen dat ik niet in slaap viel: ging ik om twaalf uur naar bed, dan lag ik om 4 uur nog wakker. Niet dat ik niet moe was, maar ik kon gewoon met geen mogelijkheid in slaap komen. Eerder ging ik pas naar bed toen ik echt moe was, en toen viel ik meteen in slaap. Sindsdien ga ik weer gewoon naar bed als ik moe ben, maar nu slaap ik niet of nauwelijks meer.
In slaap vallen lukt heel vaak niet, lig uren wakker te piekeren en mezelf te vervelen.. En als ik dan wel eindelijk slaap dan schrik ik na een uur of twee weer wakker, soms door nachtmerries. En dat gaat dan de hele nacht door, ik slaap steeds maar een een uurtje of twee, drie voordat ik weer wakker word. Sowieso word ik ongeveer elke ochtend rond zeven uur wakker, en daarna val ik niet echt meer een slaap maar ben ik half wakker / slaap ik ontzettend onrustig omdat ik veel droom.
Overdag ben ik alles behalve fit en geconcentreerd, ben vaak chagrijnig. Als ik TV kijk val ik vaak in slaap, meestal maar een kwartiertje, hoewel het dan echt voelt alsof ik dan drie uur geslapen heb.
Maar goed, het lijkt wel tof om weer eens een uur of acht achter achter elkaar te kunnen slapen, want ik word hier niet echt vrolijk van, heeft iemand wat tips?
Kan gedeeltelijk komen door de stress (werk gerelateerd ) maar het komt het meeste door eerst dit en dan dit er over heen.quote:Op maandag 7 maart 2005 23:25 schreef krakkemieke het volgende:
@Martijn: het kan komen door stress. En anders helpt het misschien om minder cola/koffie te drinken 's avonds?
Dat vind ik toch zo'n dooddoener en gewoon niet waar.quote:Op maandag 7 maart 2005 23:25 schreef krakkemieke het volgende:
Ik denk gewoon, slaap ik niet, dan rust ik toch.
Slaap je niet, dan rust je toch!quote:Op dinsdag 8 maart 2005 01:25 schreef Scandalous het volgende:
tvp, ik heb hetzelfde probleem. Ik lig ook hele nachten wakker, erg frustrerend.
Ja man, bedankt voor de tip!quote:Op dinsdag 8 maart 2005 01:27 schreef Joipoidoipoipoi het volgende:
[..]
Slaap je niet, dan rust je toch!
Ja leuk fabeltje, helaas niet waar.quote:Op dinsdag 8 maart 2005 01:27 schreef Joipoidoipoipoi het volgende:
[..]
Slaap je niet, dan rust je toch!
Deze kan ik ook nog aan m'n lijst "Dingen die niet werken" toevoegen.quote:Op dinsdag 8 maart 2005 12:44 schreef teknomist het volgende:
Een paar trekjes van een joint doet wonderen.
Die uitspraak kwam niet van mij hoor, maar van krakkemieke, ik schreef daarboven ergens al dat ik het niet met die uitspraak eens ben.quote:Op dinsdag 8 maart 2005 12:31 schreef Quickie_Bat het volgende:
Ja leuk fabeltje, helaas niet waar.
Ga maar eens een nacht op bed liggen zonder te slapen, voel jij je dan uitgerust? Ik dacht het niet. Je lijf heeft slaap nodig! Niet alleen maar rustig liggen. Je hebt er dus helemaal niks aan om dan toch maar te blijven liggen want dan rust je toch.
Het ligt eraan watvoor klokquote:
Ik ook ja... Als ik niet kan slapen kruip ik weer uit bed om wat suffe online spelletjes te doenquote:Op woensdag 9 maart 2005 00:11 schreef Duiveltja het volgende:
Insomiaaaa
Ik heb het ook vaak dat ik soms tot 3 of 4 uur opblijf. Ik ga dan gewoon doelloos tv kijken of wat eps van series/shows kijken.
Ik word meestal wel suf als ik op mijn bed lig en ik kijk tv ofzo. Maar soms wil het niet dan haal je de nacht maar door...quote:Op woensdag 9 maart 2005 00:13 schreef Scandalous het volgende:
[..]
Ik ook ja... Als ik niet kan slapen kruip ik weer uit bed om wat suffe online spelletjes te doen
OOOhh scandy tochquote:en je had best wel die zin ervoor nog kunnen gebruiken voor je sigooh that girl so scaaandalous
![]()
Tweede verse nietquote:Op woensdag 9 maart 2005 00:23 schreef Duiveltja het volgende:
[..]
Ik word meestal wel suf als ik op mijn bed lig en ik kijk tv ofzo. Maar soms wil het niet dan haal je de nacht maar door...
[..]
OOOhh scandy tochHet is "Ooh that dress so scandalous"
Ik weet niet of dit in alle gevallen een goede tip is hoor. Als ik ga liggen nadenken over mijn werk, dan slaap ik geheid de hele nacht niet.quote:Op maandag 7 maart 2005 18:02 schreef Salvad0R het volgende:
Zoals Alstar One zei.. je moet terugdenken aan wat je die dag hebt gedaan,beginnende met hetgene wat je deed vlak voordat je in je bed ging liggen, eindigend bij wat je deed toen je wakker werd.
Meestal kom je niet eens zover en lig je binnen een minuut te pitten.
het is heel belangrijk om INHOUDELIJK over die dingen na te denken... dus wat je van bepaalde gebeurtenissen geleerd hebt, wat je anders zou doen, of wat je juist niet zou doen.. volgende keer.
Helpt echt .
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |