http://www.lifeandcooking.nl/artikel/?get=1280323quote:
Medium Robbert van den Broeke was afgelopen zondag te gast. Inmiddels een vaste Life & Cooking gast en onze deskundige voor zaken tussen hemel en aarde.
De ervaringen met het fenomeen graancirkels zijn voor Robbert al lang niet nieuw meer. Op een dag merkte Robbert dat er een zeer grote drang bij hem ontstond om naar de akker achter hun huis te lopen. Toen Robbert daar aankwam, zag hij vanuit zijn ooghoek een flits. Het was een lichtbol ter grootte van een voetbal, die boven het graanveld zweefde. Hij wilde er op aflopen, maar viel flauw.
[...]
Robbert is er van overtuigd dat de cirkels in de akkers door de lichtbollen worden gemaakt en dat die lichtbollen bewustzijn hebben. Hij beschouwt ze als een energiebron geladen met geestelijke energie.
zo iemand kan ik onmogelijk serieus nemen....quote:Op donderdag 3 maart 2005 15:13 schreef shredder het volgende:
Hey over dit mannetje was er toch een nieuwsbericht over op Fok paar maanden geleden (en in telegraaf).
Blijkbaar wel meer mensen die hem serieus nemen.
Van Irene zeker ja. Of de redactie.quote:Op donderdag 3 maart 2005 14:38 schreef clowncloon het volgende:
Dus jij verwacht een kritisch antwoord van Carlo & Irene
Zowel deze "paranormale" persoon als het programma Life & Cooking. De doelgroep van "paranormale" personen bestaat uit psychologisch instabiele mensen die hulp nodig hebben. Ik vind dat je als programma met een zeer hoog kijkpercentage de verantwoordelijkheid hebt mensen op een verstandige manier voor te lichten. Dit was gewoon reclame maken. Hij heeft zelfs zijn eigen mailadres: robbert@lifeandcooking.nl!! Dat slaat toch nergens op?quote:en dan val jij die jongen aan? uh...reality check!
Ik "ken" hem al van de "geestfoto's". En wat ik er van bij L&C heb gezien stelde het niet veel voor. Simpele trucjes die in de psychologie allang bekend zijn. Hij deed ook een voorspelling die niet uitkwam. (een vrouw zou een droom krijgen die ze niet kreeg).quote:Verdiep je eens in die jongen in plaats van zo onwetend te blaten vriend.
He ja, die FP-mongool met z'n dagelijkse paranormale update. Die komt waarschijnlijk uit dezelfde gesloten afdeling.quote:Op donderdag 3 maart 2005 15:13 schreef shredder het volgende:
Hey over dit mannetje was er toch een nieuwsbericht over op Fok paar maanden geleden (en in telegraaf).
Blijkbaar wel meer mensen die hem serieus nemen.
Whahaha, hijs wel mooi bedachtquote:Op donderdag 3 maart 2005 15:00 schreef MarkzMan_X het volgende:
Mooi ook dat ie alleen die "fotos met entiteiten" alleen kan ontwikkelingen als er geen andere mensen in de buurt zijn.
**Dat jij niet in bepaade dingen geloofd wil nog niet zeggen dat iemand anders dan ziek is.quote:Op donderdag 3 maart 2005 14:25 schreef sizzler het volgende:
Kan iemand mij misschien uitleggen waarom het maatschappelijk en openlijk wordt aangemoedigd om mensen met een psychologische stoornis hun waanideeën te verspreiden?
Mensen die zeggen dat ze kabouters zien, aan hekserij doen of met dieren kunnen praten krijgen een lange rondleiding in het Pieter-Baancentrum aangeboden. Maar mensen die écht in de war zijn (die het verschil tussen werkelijkheid en fictie niet meer uit elkaar kunnen houden en dus zó erg de weg kwijt zijn dat ze er zelf in geloven) worden uitgenodigd voor Life & Cooking!
[..]
Wel als die persoon stemmen in zijn hoofd hoort. Ga naar de eerste de beste psycholoog en hij / zij zal dat beamen. In God geloven is normaal, in aliens wat minder en communiceren met aliens is dat niet.quote:Op donderdag 3 maart 2005 19:33 schreef nezumi het volgende:
[..]
**Dat jij niet in bepaade dingen geloofd wil nog niet zeggen dat iemand anders dan ziek is.
Juist, je zegt het zelf al. In God geloven valt binnen 'de norm'.quote:Op donderdag 3 maart 2005 20:14 schreef sizzler het volgende:
In God geloven is normaal, in aliens wat minder en communiceren met aliens is dat niet.
**Waarom is in een god geloven normaal dan?quote:Op donderdag 3 maart 2005 20:14 schreef sizzler het volgende:
[..]
Wel als die persoon stemmen in zijn hoofd hoort. Ga naar de eerste de beste psycholoog en hij / zij zal dat beamen. In God geloven is normaal, in aliens wat minder en communiceren met aliens is dat niet.
Mijn tirade richt zich tegen het onvoorwaardelijk geven van een podium voor debielen en de hele sfeer die er omheen gecreëerd wordt alsof het de normaalste zaak van de wereld is dat iemand dode mensen ziet, met "entiteiten" praat en mensen via de televisie instraalt. Niet één iemand die er een critische houding tegenover zet! Iedereen vindt het maar normaal. Terwijl alle andere psychische afwijken wél massaal afgekeurd worden. Bang? Nee, het is eigenlijk best komisch. Ga voor de grap eens naar een paranormale beurs (echt, ze handelen er gewoon in) . Ik kan het iedere suïcidaal aanraden. Je lacht je een deuk om al die gekken en je komt herboren terug. Je leven heeft weer zin!quote:Op donderdag 3 maart 2005 22:33 schreef Moonah het volgende:
[..]
Juist, je zegt het zelf al. In God geloven valt binnen 'de norm'.
Ik vind je tirade tegen 'het paranormale' nogal overtrokken.
Ben je er bang voor ofzo?
Dit soort dingen is ook lachwekkend.quote:Op donderdag 3 maart 2005 15:37 schreef shredder het volgende:
Oh ja deze foto, ja dat was lachen toen.
[afbeelding]Nee hoor niet gesoept.
Dan heb je me verkeerd begrepen: mensen die zéggen paranormaal begaafd te zijn. En dan vooral die met stemmetjes in hun hoofd, met entiteiten communiceren en zichzelf eenquote:Op donderdag 3 maart 2005 23:54 schreef nezumi het volgende:
[..]
Dit soort dingen is ook lachwekkend.
Maar om nou maar gelijk mensen die geloven in het paranormale als psygisch in de war te bestempelen slaat ook nergens op.
Maar bijna alle mensen die paranormaal zijn noemen zich ook medium.quote:Op donderdag 3 maart 2005 23:57 schreef sizzler het volgende:
[..]
Dan heb je me verkeerd begrepen: mensen die zéggen paranormaal begaafd te zijn. En dan vooral die met stemmetjes in hun hoofd, met entiteiten communiceren en zichzelf eenmedium
noemen.
Then again. "Who's more foolish. The fool or the fool who follosw him. " A wise jedi once said.
Mwah, het verschil tussen denken dat aliens bestaan en geloven dat je ermee communiceert is het verschil tussen een gelovige en een priester die iedere week een bezetene uit de lucht schept. Beiden rijp voor het gesticht.quote:Op donderdag 3 maart 2005 23:54 schreef nezumi het volgende:
Dit soort dingen is ook lachwekkend.
Maar om nou maar gelijk mensen die geloven in het paranormale als psygisch in de war te bestempelen slaat ook nergens op.
Je kijkt veel te veel tv.quote:Op vrijdag 4 maart 2005 00:09 schreef Oosthoek het volgende:
[..]
Mwah, het verschil tussen denken dat aliens bestaan en geloven dat je ermee communiceert is het verschil tussen een gelovige en een priester die iedere week een bezetene uit de lucht schept. Beiden rijp voor het gesticht.
[afbeelding]
Kijk mama, zonder handen!
Dan nietquote:
Zo heb ik tussen het aurafotograferen en automatisch schrijven kennisgemaakt met het fenomeen 'oorkaarsen'quote:Op donderdag 3 maart 2005 23:08 schreef sizzler het volgende:
[..]
Ga voor de grap eens naar een paranormale beurs (echt, ze handelen er gewoon in) . Ik kan het iedere suïcidaal aanraden. Je lacht je een deuk om al die gekken en je komt herboren terug. Je leven heeft weer zin!
**Precies.quote:Op vrijdag 4 maart 2005 00:15 schreef Italo het volgende:
[..]
Dan niet![]()
And again, slechte ervaringen met het paranormale??
Ik kan met evenveel onderbouwing de massa-hysterie omtrent God en Jezus bekritiseren...
Wat ik wil zeggen, tis net waar je voor open staat en waar je in gelooft..
Oh maar er is wel degelijk een verschil tussen gelovigen en mensen die met geesten praten. In beide gevallen is er weliswaar sprake van een cognitieve dissonantie, maar de uitwerking daarvan maakt net het verschil tussen gek en normaal. Het gaat er niet om dat ze beide in iets geloven wat niet wetenschappelijk bewezen is. Sterker nog: media geloven niet, ze weten het zeker. Een christen die met God communiceert, boodschappen doorkrijgt en er foto's van maakt is ook geen gelovige maar een weter.quote:
Leuk voor je dat je in het paranormale gelooft, maar als ik je vertel dat iedere gek die spoken ziet opgesloten moet worden, dan heeft dat niet veel overeenkomstig met die kutfilm.quote:Op vrijdag 4 maart 2005 00:15 schreef nezumi het volgende:
Je kijkt veel te veel tv.
Tussen hemel en aarde is wel meer.
Alleen niet dit soort onzin als de plaatjes.
Ik geloof nl wel in het paranormale.
Alleen niet in aliens. Dat is te kinderachtig.
Ben ik nou ook psygisch in de war, en zal ik nog te redden zijn denk je?
![]()
*googled*quote:Op vrijdag 4 maart 2005 00:17 schreef Biancavia het volgende:
[..]
Zo heb ik tussen het aurafotograferen en automatisch schrijven kennisgemaakt met het fenomeen 'oorkaarsen'![]()
![]()
Er is al een klein succesje geboekt, Marcel van Dam is inmiddels van de buis.quote:Op donderdag 3 maart 2005 14:25 schreef sizzler het volgende:
Kan iemand mij misschien uitleggen waarom het maatschappelijk en openlijk wordt aangemoedigd om mensen met een psychologische stoornis hun waanideeën te verspreiden?
**Stukje over jongen/meisje, is begrijpelijk.quote:Op vrijdag 4 maart 2005 00:34 schreef sizzler het volgende:
[..]
Misschien dat je geloven in een God een ziekte kan noemen, maar zo ver ga ik niet. Ik sluit me wat dat betreft aan bij Philipse.
**Maar je zegt het wel van iemand die paranormaal is. Die bewering durf je wel te stellen.
Klopt niet.
Iemand die in god geloofd is er ook heilig van overtuigd wat er allemaal in de bijbel geschreven staat. Was jij erbij? Was ik erbij?
Nee. Niemand die de beweringen kan staven, of tegenspreken.
Een gelovige zal in zijn Godsdogma wellicht cognitief gedissoneert zijn, een "medium" gaat veel verder! Hij attribueert niet alleen verkeerd, hij creëert een eigen beleving. In de plaats dat hij zijn omgeving naar zijn eigen paradigma vertaalt doet een "paragnost" het tegenovergestelde: hij vertaalt zijn paradigma naar zijn omgeving. Ziet dingen die er niet zijn, hoort dingen die er niet zijn etc. Daar zit hem het verschil.
**Zie stukje boven.
Geldt hetzelfde voor.
**Is JOUW mening.quote:Op vrijdag 4 maart 2005 00:35 schreef Oosthoek het volgende:
[..]
Leuk voor je dat je in het paranormale gelooft, maar als ik je vertel dat iedere gek die spoken ziet opgesloten moet worden, dan heeft dat niet veel overeenkomstig met die kutfilm.
Iedereen mag geloven in wat hij wil. In god, in aliens, zelfs in ronald mcdonald, maar als jij me gaat vertellen dat je iedere avond 'onverklaarbare entiteiten' () fotografeert dan ben je klaar voor een enkeltje dwangbuis.
Het vrouwelijk orgasme is al tijden geen mythe meer.quote:Op vrijdag 4 maart 2005 00:48 schreef nezumi het volgende:
Iets wat niet tastbaar is voor mensen, is ook per definitie vaak niet waar in velen hun ogen.
Bij MIJ dan hè.quote:Op vrijdag 4 maart 2005 00:54 schreef Lithion het volgende:
Het vrouwelijk orgasme is al tijden geen mythe meer.
Een gelovige praat niet met God, maakt er geen foto's van en hoort ook geen stemmetjes in zijn hoofd.quote:Op vrijdag 4 maart 2005 00:48 schreef nezumi het volgende:
[..]
Iemand die in god geloofd is er ook heilig van overtuigd wat er allemaal in de bijbel geschreven staat. Was jij erbij? Was ik erbij?
[...]
Dus wat is het verschil tussen een godsdogma en een medium?
Niet wat jij nou verkondigd.
http://www.gezondheidsplein.nl/gp/gp.php?type=aandoeningen&id=796&actie=toon&letter=aquote:Tijdens een psychose is het besef van de realiteit minder en is het onderscheid tussen fantasie en werkelijkheid moeilijk. Daardoor kan iemand waanbeelden (hallucinaties) krijgen. Hierdoor kan iemand denken iemand anders te zijn (bijvoorbeeld God), of denken dat zijn of haar gedachten van buitenaf bestuurd worden.
Zintuiglijke hallucinaties zorgen dat iemand dingen ziet, hoort of ruikt die er niet zijn - bijvoorbeeld stemmen in zijn of haar hoofd horen.
Dat lukt dus niet als je ze bij Life & Cooking uitnodigt.quote:Voor behandeling van schizofrenie is het van groot belang dat zo snel mogelijk de juiste diagnose gesteld kan worden. Hoe langer de psychose duurt, hoe moeilijker het herstel is.
Nou ja, mij lijken Carlo en Irene de personen bij uitstek die middels een gesprek een spontane lobotomie op kunnen wekken.quote:Op vrijdag 4 maart 2005 01:01 schreef sizzler het volgende:
Dat lukt dus niet als je ze bij Life & Cooking uitnodigt.
Correctie op je quote, schizofrenie/psychosen zorgen voor blijvende schade, bij (te) lang wachten is geen herstel (meer) mogelijk!quote:Op vrijdag 4 maart 2005 01:01 schreef sizzler het volgende:
[..]
Dat lukt dus niet als je ze bij Life & Cooking uitnodigt.
True true truequote:Op vrijdag 4 maart 2005 00:19 schreef nezumi het volgende:
[..]
**Precies.
Ik heb er ook nooit in geloofd.
Totdat ik zelf die ervaring kreeg.
Vanaf dat moment denk je toch heel anders.
In het geval van deze gast heb je gelijk.quote:Op vrijdag 4 maart 2005 01:01 schreef sizzler het volgende:
[..]
Dat lukt dus niet als je ze bij Life & Cooking uitnodigt.
Ik was eens met mijn vriendin op zo'n beurs. Je kon ze er zo uithalen: de mensen die "op zoek" waren. Makkelijke prooien voor mensen die er iets op willen verdienen. We liepen langs een kraampje met schilderijtjes. Een of andere huisvrouw maakte die met gekleurde was en een strijkijzer. Ik moet toegeven: zag er niet verkeerd uit. Maar op de achterkant stond een verhaaltje. Het was de bedoeling dat je een schilderij uit zou zoeken die je het meeste aansprak, die zou dan op je aura lijken en verhip, de tekst op de achterkant past dan ook bij je. Mijn vriendin zat een tijdje te kijken en de man achter het kraampje pakte er een en zei "dat is wat voor jou!"quote:
http://www.skepdic.com/forer.htmlquote:The Forer effect
(a.k.a. the P.T. Barnum effect and subjective validation)
"We have something for everyone." --P.T. Barnum
The Forer or Barnum effect is also known as the subjective validation effect or the personal validation effect.
Psychologist B.R. Forer found that people tend to accept vague and general personality descriptions as uniquely applicable to themselves without realizing that the same description could be applied to just about anyone. Consider the following as if it were given to you as an evaluation of your personality.
You have a need for other people to like and admire you, and yet you tend to be critical of yourself. While you have some personality weaknesses you are generally able to compensate for them. You have considerable unused capacity that you have not turned to your advantage. Disciplined and self-controlled on the outside, you tend to be worrisome and insecure on the inside. At times you have serious doubts as to whether you have made the right decision or done the right thing. You prefer a certain amount of change and variety and become dissatisfied when hemmed in by restrictions and limitations. You also pride yourself as an independent thinker; and do not accept others' statements without satisfactory proof. But you have found it unwise to be too frank in revealing yourself to others. At times you are extroverted, affable, and sociable, while at other times you are introverted, wary, and reserved. Some of your aspirations tend to be rather unrealistic.
Forer gave a personality test to his students, ignored their answers, and gave each student the above evaluation. He asked them to evaluate the evaluation from 0 to 5, with "5" meaning the recipient felt the evaluation was an "excellent" assessment and "4" meaning the assessment was "good." The class average evaluation was 4.26. That was in 1948. The test has been repeated hundreds of time with psychology students and the average is still around 4.2.
In short, Forer convinced people he could successfully read their character. His accuracy amazed his subjects, though his personality analysis was taken from a newsstand astrology column and was presented to people without regard to their sun sign. The Forer effect seems to explain, in part at least, why so many people think that pseudosciences "work". Astrology, astrotherapy, biorhythms, cartomancy, chiromancy, the enneagram, fortune telling, graphology, etc., seem to work because they seem to provide accurate personality analyses. Scientific studies of these pseudosciences demonstrate that they are not valid personality assessment tools, yet each has many satisfied customers who are convinced they are accurate.
The most common explanations given to account for the Forer effect are in terms of hope, wishful thinking, vanity and the tendency to try to make sense out of experience, though Forer's own explanation was in terms of human gullibility. People tend to accept claims about themselves in proportion to their desire that the claims be true rather than in proportion to the empirical accuracy of the claims as measured by some non-subjective standard. We tend to accept questionable, even false statements about ourselves, if we deem them positive or flattering enough. We will often give very liberal interpretations to vague or inconsistent claims about ourselves in order to make sense out of the claims. Subjects who seek counseling from psychics, mediums, fortune tellers, mind readers, graphologists, etc., will often ignore false or questionable claims and, in many cases, by their own words or actions, will provide most of the information they erroneously attribute to a pseudoscientific counselor. Many such subjects often feel their counselors have provided them with profound and personal information. Such subjective validation, however, is of little scientific value.
Psychologist Barry Beyerstein believes that "hope and uncertainty evoke powerful psychological processes that keep all occult and pseudoscientific character readers in business." We are constantly trying "to make sense out of the barrage of disconnected information we face daily" and "we become so good at filling in to make a reasonable scenario out of disjointed input that we sometimes make sense out of nonsense." We will often fill in the blanks and provide a coherent picture of what we hear and see, even though a careful examination of the evidence would reveal that the data is vague, confusing, obscure, inconsistent and even unintelligible. Psychic mediums, for example, will often ask so many disconnected and ambiguous questions in rapid succession that they give the impression of having access to personal knowledge about their subjects. In fact, the psychic need not have any insights into the subject's personal life; for, the subject will willingly and unknowingly provide all the associations and validations needed. Psychics are aided in this process by using cold reading techniques.
David Marks and Richard Kamman argue that
once a belief or expectation is found, especially one that resolves uncomfortable uncertainty, it biases the observer to notice new information that confirms the belief, and to discount evidence to the contrary. This self-perpetuating mechanism consolidates the original error and builds up an overconfidence in which the arguments of opponents are seen as too fragmentary to undo the adopted belief.
Having a pseudoscientific counselor go over a character assessment with a client is wrought with snares that can easily lead the most well intentioned of persons into error and delusion.
Barry Beyerstein suggests the following test to determine whether the apparent validity of the pseudosciences mentioned above might not be due to the Forer effect, confirmation bias, or other psychological factors. (Note: the proposed test also uses subjective or personal validation and is not intended to test the accuracy of any personality assessment tool, but rather is intended to counteract the tendency to self-deception about such matters.)
…a proper test would first have readings done for a large number of clients and then remove the names from the profiles (coding them so they could later be matched to their rightful owners). After all clients had read all of the anonymous personality sketches, each would be asked to pick the one that described him or her best. If the reader has actually included enough uniquely pertinent material, members of the group, on average, should be able to exceed chance in choosing their own from the pile.
Beyerstein notes that "no occult or pseudoscientific character reading method…has successfully passed such a test."
The Forer effect, however, only partially explains why so many people accept as accurate occult and pseudoscientific character assessment procedures. Cold reading, communal reinforcement, and selective thinking also underlie these delusions. Also, it should be admitted that while many of the assessment claims in a pseudoscientific reading are vague and general, some are specific. Some of those that are specific actually apply to large numbers of people and some, by chance, will be accurate descriptions of a select few. A certain number of specific assessment claims should be expected by chance.
There have been numerous studies done on the Forer effect. Dickson and Kelly have examined many of these studies and concluded that overall there is significant support for the general claim that Forer profiles are generally perceived to be accurate by subjects in the studies. Furthermore, there is an increased acceptance of the profile if it is labeled "for you". Favorable assessments are "more readily accepted as accurate descriptions of subjects' personalities than unfavorable" ones. But unfavorable claims are "more readily accepted when delivered by people with high perceived status than low perceived status." It has also been found that subjects can generally distinguish between statements that are accurate (but would be so for large numbers of people) and those that are unique (accurate for them but not applicable to most people). There is also some evidence that personality variables such as neuroticism, need for approval, and authoritarianism are positively related to belief in Forer-like profiles.
Er zit een groot verschil tussen waanideeen en een rijke fantasie.quote:Op vrijdag 4 maart 2005 01:15 schreef heiden6 het volgende:
Ik heb me ook al eens afgevraagd wat geloven in een god of in andere spirituele entiteiten nu anders maakt dan geloven dat je achtervolgd wordt of stemmen horen. Tot op de dag van vandaag kan ik niet anders concluderen dat mensen die in een god geloven, of denken dat graancirkeltjes door geesten in elkaar geklust zijn in de vroege uurtjes, lijden aan een psychische stoornis en waanideeën hebben.
Ik vind het juist een klein verschil. De grens ligt ongeveer bij het punt waarop je ervan overtuigd bent dat die fantasie werkelijkheid is.quote:Op vrijdag 4 maart 2005 01:35 schreef LangeJan het volgende:
[..]
Er zit een groot verschil tussen waanideeen en een rijke fantasie.
Ja, als je er echt in gelooft dan ben je wel ziek in je hoofd ja. Maar zou de overstap van het hebben van die fantasieen en het echt geloven erin daadwerkelijk zo klein zijn? Ik denk dat er ook nog een hoop andere factoren meetellen bij iemand die bjjv. echt gelooft wat hij denkt of zegt. Zoals jeugd, omgeving, drugsgebruik.quote:Op vrijdag 4 maart 2005 01:38 schreef heiden6 het volgende:
[..]
Ik vind het juist een klein verschil. De grens ligt ongeveer bij het punt waarop je ervan overtuigd bent dat die fantasie werkelijkheid is.
Ja en hoe noem je bidden dan? Mensen praten dan echt niet tegen zichzelf hoor!!!!!!quote:Op vrijdag 4 maart 2005 00:59 schreef sizzler het volgende:
[..]
Een gelovige praat niet met God, maakt er geen foto's van en hoort ook geen stemmetjes in zijn hoofd.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |