twee keer soorten.quote:Op dinsdag 1 maart 2005 17:58 schreef Doffy het volgende:
De evolutietheorie is een wetenschappelijk onderbouwde theorie die de vorming van diersoorten soorten beschrijft,
Een naturalist heeft tegenwoordig inderdaad een andere lading.quote:beroemd geworden schip 'H.M.S. Beagle', waar hij aan boord was als 'naturalist', zeg tegenwoordig maar 'bioloog'.
quote:Op dinsdag 1 maart 2005 20:20 schreef MeneerGiraffe het volgende:
Mooi, kunnen die relifundamentalisten ook weer even stil zijn.
quote:8. Is de evolutietheorie in tegenspraak met de Bijbel, de Koran, etc?
Zoals met elk heilig boek, hangt dat er maar net vanaf hoe je er tegenaan kijkt. Neem je de boeken letterlijk, dan is er inderdaad geen redden aan. Met wat goede wil is evolutie echter wel te verenigen met religie: het is niet zo dat religie en evolutie elkaars doodsvijanden zijn, al wordt dat helaas door velen (met name aan de creationistische kant, hoewel ook de atheisten niet altijd zijn vrij te pleiten) wel zo gevoeld.
Ik wil inderdaad een kopje 'heeft evolutie een doel?' toevoegen, om daar meer op in te kunnen gaan.quote:Op dinsdag 1 maart 2005 20:23 schreef MeneerGiraffe het volgende:
Wat veel mensen ook niet begrijpen is dat de evolutie geen bewustzijn heeft. Het is puur op toeval gebaseerd.
De '...' betekent: hier moet nog meer komenquote:Op dinsdag 1 maart 2005 21:49 schreef Bensel het volgende:
Msischien is het handig, om toch nog wat dieper in te gaan op de 2 kernmechanismen van evolutie, nl het erfelijk overderagen van materiaal, en de mutaties, en natuurlijke selectie. Er valt mijns inziens toch wat meer over te zeggen.
Klopt, dat moet inderdaad nog wat beter uit de verf komen.quote:Ook is het handig om beter te stellen dat evolutie een proces is dat over vele 10tallen generaties (in plaats van lange tijd) plaatsvind. Dat is het hele punt van evolutie, het is een langdurig (maar onvermoeibaar) proces
Ik zal kijken waar ik het kwijt kanquote:Ten slotte nog dit (voor onder het kopje missing link)::
Een soort is een term, verzonnen aan biologen, om verschillen tussen planten en dieren aan te duiden. Letterlijk is een groep dieren een soort als: ze onderling voortplanten; het nageslcht ook vruchtbaar is. Een muilezel (kruising tussen paard en ezel) is dus geen soort, aangezien de muilezel zelf niet vruchtbaar is.
Ik weet overigens nog wel een goed voorbeeld van evolutie te vinden (hoop ik) op het net. BRBquote:Evolutie gaat niet over het ontstaan van leven...
&
Evolutie is geen 'theorie van het toeval', het is niet zo dat alles wat we zien bij toeval is ontstaan...
evolutie gaat dan ook niet over de bron, maar over het grasquote:Op woensdag 2 maart 2005 13:25 schreef k3vil het volgende:
Subjectief
Overigens vind ik het nog altijd van den zotte dat een fenomeen als bron wordt aangewezen.
Tijdens het voetbal, wanneer een bal overgespeeld wordt naar een andere speler, zeg ik toch ook niet dat de bal (welke onder invloed staat van het gras) door het gras is voorgebracht
Het werd tijd voor deze FAQ omdat in vele evolutie-topics steeds dezelfde vragen terug komen. Het leek me daarom goed om alle onderwerpen en vragen over evolutie nu eens bij elkaar te plakken, met wat bronnen erbij. Dat iemand dat wenst te negeren, staat uiteraard een ieder vrij, maar dat zegt dan veel over het vermogen van die persoon tot discussie.quote:Op woensdag 2 maart 2005 13:45 schreef Frezer het volgende:
Alleen vrees ik dat je er een bepaalde groep niet mee gaat bereiken. Maar dat laat meer dan voldoende mensen over die er wel wat mee kunnen.
Dit is een wijd verspreid misverstand en is denk ik ooit ontstaan in een poging om duidelijk te maken dat we niet direct van de chimpansee of gorilla afstammen. De mens stamt echter wel degelijk af van een aap. Er is immers geen enkele reden waarom je de chimpansee net als gorilla's, orang oetangs ed wel een aap noemt, maar de gemeenschappelijke voorouder van mens en chimp, en ook de voorouders daar weer van dan net weer niet. Overigens is ook de mens in mijn ogen gewoon een aap. Daar is verder niets mis mee.quote:Op dinsdag 1 maart 2005 17:58 schreef Doffy het volgende:
Tweede draft:
7. Veel gehoorde misvattingen over evolutie [afbeelding]"De mens stamt van apen af"
Dat klopt niet. Wel hebben de apen en de mensen een gemeenschappelijke voorouder. Die voorouder was noch een mens, noch een aap, maar een soort in zichzelf. Je kan het dus wel zien alsof apen en mensen "genetische broers" van elkaar zijn, maar inmiddels al zo'n 6 miljoen jaar uit elkaar zijn.
Dat is ook het voornaamste punt dat ik wil maken. Ik wil duidelijk maken dat chimpansee niet al miljoenen jaren evolutionair 'stil' staan en de mens is 'door'geëvolueerd.quote:Op woensdag 2 maart 2005 15:38 schreef ice_age het volgende:
Dit is een wijd verspreid misverstand en is denk ik ooit ontstaan in een poging om duidelijk te maken dat we niet direct van de chimpansee of gorilla afstammen.
Mja, maar is er wel een goede reden om die voorouder wél een aap te noemen? Het moet geen semantische discussie worden over waar de grens precies ligt, want daar schieten we niets mee op. Ik heb het alleen op deze manier opgeschreven, omdat je van de dino-voorouder van de vogels ook niet zou zeggen dat het een vogel was. Hoe dan ook: ik wil duidelijk maken dat evolutie meestal een vlucht voorwaarts is.quote:De mens stamt echter wel degelijk af van een aap. Er is immers geen enkele reden waarom je de chimpansee net als gorilla's, orang oetangs ed wel een aap noemt, maar de gemeenschappelijke voorouder van mens en chimp, en ook de voorouders daar weer van dan net weer niet.
Dat is een mening waar ik het toevallig mee eens ben, maar waarvan ik niet vind dat het in een FAQ thuis hoort.quote:Overigens is ook de mens in mijn ogen gewoon een aap. Daar is verder niets mis mee.
Jammer dat je geen bron kan geven, want ik snap er niet veel van. Zo snap ik niet wat je bedoelt met 'aanpassingen maken', noch met 'onaangetast land'?quote:Op woensdag 2 maart 2005 16:18 schreef k3vil het volgende:
Nou ik heb het niet kunnen vinden. Dus ik vertel het zelf maar,..
Er was zo'n onderzoek gedaan naar fruitvliegjes na een uitbarsting van de vulkaan Pele op Hawaii. Het bleek dat daardoor de fruitvliegjes al aanpassingen gingen maken, daar waar ze achterbleven op stukjes onaangetast land wat als het ware als eilandjes tussen de magma achterbleven.
Zoiets was het
Daar kan ik weinig mee. Geef ik ergens een mening? Balanceer ik niet genoeg tussen creationisme en darwinisme? Dat laatste klopt, dat is bewust zo. Het is een evolutie-FAQ, en dus gaat het daar over. Los van het feit dat ik zou weten wat ik er over moest schrijven, want ik vind het flauwekul, en een heleboel argumenten daarvoor zijn in de FAQ (on-topic) behandeld.quote:En de subjectiviteit komt over door de schrijfwijze?
Langdurig én cumulatief het een bouwt voort op het ander. En langdurig is in dit geval enkele duizenden miljoenen jaren.quote:Op dinsdag 1 maart 2005 21:49 schreef Bensel het volgende:
Msischien is het handig, om toch nog wat dieper in te gaan op de 2 kernmechanismen van evolutie, nl het erfelijk overderagen van materiaal, en de mutaties, en natuurlijke selectie. Er valt mijns inziens toch wat meer over te zeggen.
Ook is het handig om beter te stellen dat evolutie een proces is dat over vele 10tallen generaties (in plaats van lange tijd) plaatsvind. Dat is het hele punt van evolutie, het is een langdurig (maar onvermoeibaar) proces
Een bijzonder verhelderend artikel van...quote:Ten slotte nog dit (voor onder het kopje missing link)::
Een soort is een term, verzonnen aan biologen, om verschillen tussen planten en dieren aan te duiden. Letterlijk is een groep dieren een soort als: ze onderling voortplanten; het nageslcht ook vruchtbaar is. Een muilezel (kruising tussen paard en ezel) is dus geen soort, aangezien de muilezel zelf niet vruchtbaar is.
oke, goed, excuus het was m'n bedoeling om een nuttige reactie te plaatsenquote:Op donderdag 3 maart 2005 02:05 schreef ATuin-hek het volgende:
Aegir dat je problemen hebt met evolutie is nu wel duidelijk. Dat deze geen wetenschappelijk gegronde reden heeft is ondertussen ook wel duidelijk. Het lijkt me dan ook niet handig om in dit topic daar verder over te zeuren. Het gaat hier erom om een compleet beeld te vormen van wat evolutie is. Niet of het wel of niet klopt.
Dit is werkelijk al honderden keren aangevoerd en incorrect gebleken.quote:Op donderdag 3 maart 2005 01:44 schreef Aegir het volgende:
- - - absoluut vindt ik het moeilijk dat in te zien, want wat is de logica van een soort om in de begin
fase met een nog totaal onbruikbaar mechanisme rond te gaan lopen, zou evolutie deze soort
dan niet juist wegnemen, je stelt zelf dat het wel 100.000 jaar kan duren, dit komt niet overeen
met het recht van de sterkste als het recht van de best aangepaste.
Waarom dan? Ik zie juist niet in waarom evolutie een doel of betekenis moet hebben. Lijkt me vrij onlogisch. Het gebeurt gewoon.quote:- - - kort en bondig: super veel problemen mee, maar zoals jij al stelt, dit is een gevoel.
Alleen als dat onbruikbare mechanisme ervoor zou zorgen dat hij zich niet voor kan planten. Eigenlijk is 'survival of the fittest' namelijk al een te grote uitspraak, maar zou het meer 'irreproducabilities of the unfit' moeten hetenquote:Op donderdag 3 maart 2005 01:44 schreef Aegir het volgende:
- - - absoluut vindt ik het moeilijk dat in te zien, want wat is de logica van een soort om in de begin
fase met een nog totaal onbruikbaar mechanisme rond te gaan lopen, zou evolutie deze soort
dan niet juist wegnemen
Ok, aangezien de evolutie nog steeds voortschrijdt, kun je één zo'n nutteloos mechanisme uit onze tijd benoemen?quote:Op zondag 6 maart 2005 23:20 schreef speknek het volgende:
Alleen als dat onbruikbare mechanisme ervoor zou zorgen dat hij zich niet voor kan planten. Eigenlijk is 'survival of the fittest' namelijk al een te grote uitspraak, maar zou het meer 'irreproducabilities of the unfit' moeten heten.
bekken bij walvissen, rudimentaire pootjes bij slangen..quote:Op maandag 7 maart 2005 02:25 schreef Pinobot het volgende:
[..]
Ok, aangezien de evolutie nog steeds voortschrijdt, kun je één zo'n nutteloos mechanisme uit onze tijd benoemen?![]()
Misschien dat je zelf zo goed zou willen zijn met ons de discussie aan te gaan? Immers, als de site waarnaar je linkt zo goed is, dan ben je ook vast zeer goed bekend met de inhoud ervan. Waarom leg je die niet zelf aan ons voor?quote:
Iemand die daadwerkelijk interesse heeft in een andere kijk op zaken, zou het zelf lezen. Ik heb ook jouw stellingen doorgelezen. Dan zit ik ook niet te klagen dat het voor me wordt uitgelegd. De teksten zijn in keurig engels en zijn onderverdeeld in hoofdstukken. Het getuigt van disrespect om wel van anderen te verlangen dat men jouw stukken leest, maar andersom moet men alles maar voor je uitleggen. Zo werkt het niet.quote:Op maandag 7 maart 2005 10:11 schreef Doffy het volgende:
[..]
Misschien dat je zelf zo goed zou willen zijn met ons de discussie aan te gaan? Immers, als de site waarnaar je linkt zo goed is, dan ben je ook vast zeer goed bekend met de inhoud ervan. Waarom leg je die niet zelf aan ons voor?
Als het nou jouw stuk was, okee.quote:Op maandag 7 maart 2005 10:17 schreef VijfdeColonne het volgende:
Het getuigt van disrespect om wel van anderen te verlangen dat men jouw stukken leest, maar andersom moet men alles maar voor je uitleggen. Zo werkt het niet.
Uiteraard vergis je je. Ik heb dergelijke flauwekul zoals op die site wordt verkondigd al heel vaak gelezen, en ik heb noch de zin, noch de tijd om dat opnieuw te doen, elke keer als iemand een link dumpt. Ik hoop dus op een samenvatting van werkelijk nieuwe dingen, de kern van een betoog dat deze keer wél solide in elkaar steekt.quote:Op maandag 7 maart 2005 10:17 schreef VijfdeColonne het volgende:
Iemand die daadwerkelijk interesse heeft in een andere kijk op zaken, zou het zelf lezen. Ik heb ook jouw stellingen doorgelezen. Dan zit ik ook niet te klagen dat het voor me wordt uitgelegd. De teksten zijn in keurig engels en zijn onderverdeeld in hoofdstukken. Het getuigt van disrespect om wel van anderen te verlangen dat men jouw stukken leest, maar andersom moet men alles maar voor je uitleggen. Zo werkt het niet.
En ik heb flauwekul als die van jou al duizenden malen gelezen. Toch kan ik wel de zin en de tijd opbrengen in de hoop dat er ditmaal andere BS staat. Tevergeefs blijkt iedere keer maar weer, maar ik blijf hoor houden.quote:Op maandag 7 maart 2005 10:25 schreef Doffy het volgende:
[..]
Uiteraard vergis je je. Ik heb dergelijke flauwekul zoals op die site wordt verkondigd al heel vaak gelezen, en ik heb noch de zin, noch de tijd om dat opnieuw te doen, elke keer als iemand een link dumpt. Ik hoop dus op een samenvatting van werkelijk nieuwe dingen, de kern van een betoog dat deze keer wél solide in elkaar steekt.
Maar mijn hoop zal wel weer ijdel blijken...
Ik weet niet of het jouw gewoonte is om het wiel nogmaals uit te vinden, vooral als er zeer geavanceerde wielen op de markt zijn, maar dat is niet mijn gewoonte.quote:
quote:Op maandag 7 maart 2005 10:27 schreef VijfdeColonne het volgende:
Ik beschouw het dan ook maar als een zwaktebod om je tegenstander bij voorbaat al maar in een hoekje te zetten. Niet dat ik anders gewend ben van darwinisten.
Het zou je sieren als je aan kon geven waar in mijn FAQ de "bull shit" zit. In mijn geval is het niet zo moeilijk om aan te geven waar jouw flauwekul zit. Dat zit hem namelijk in de 3 klassieke en keer-op-keer weerlegde stellingen:quote:Op maandag 7 maart 2005 10:27 schreef VijfdeColonne het volgende:
En ik heb flauwekul als die van jou al duizenden malen gelezen. Toch kan ik wel de zin en de tijd opbrengen in de hoop dat er ditmaal andere BS staat. Tevergeefs blijkt iedere keer maar weer, maar ik blijf hoor houden.
WFL feedback 5quote:Op maandag 7 maart 2005 10:32 schreef VijfdeColonne het volgende:
Zou je de titel dan niet aan willen passen? Wat valt er te debatteren als enkel eensgezinden welkom zijn? "FAQ: Evolutie" past dan beter.
Dit soort holle retoriek komt vaak voor als mensen geen inhoudelijke argumenten hebben. Helaas.quote:
Inhoudelijk sterke opmerking. Iets bij voorbaat naast je neerleggen en dan roepen "kom op zeg". Negeer gerust alle bronnen die jouw indoctrinatie tegenspreken.quote:
Ik heb nog altijd geen reactie van jou op mijn post gezien...quote:Op maandag 7 maart 2005 11:43 schreef VijfdeColonne het volgende:
Inhoudelijk sterke opmerking. Iets bij voorbaat naast je neerleggen en dan roepen "kom op zeg". Negeer gerust alle bronnen die jouw indoctrinatie tegenspreken.
Nog een keer. Dit topic gaat over de evolutietheorie. Als jij zonodig een discussie wilt tussen creationisme en evolutie, open je daar een topic over. Maar niet hier.quote:Op maandag 7 maart 2005 11:43 schreef VijfdeColonne het volgende:
[..]
Inhoudelijk sterke opmerking. Iets bij voorbaat naast je neerleggen en dan roepen "kom op zeg". Negeer gerust alle bronnen die jouw indoctrinatie tegenspreken.
quote:Op maandag 7 maart 2005 11:50 schreef Bensel het volgende:
Desnoods maak je zelf een FAQ over creationisme..
Maar dan wel in The Truth is in Here... alsjeblieft.quote:Op maandag 7 maart 2005 11:50 schreef Bensel het volgende:
Desnoods maak je zelf een FAQ over creationisme..
Dat lijkt me een leuke. Ik vraag me af hoe ver je komt zonder op alle punten 'God heeft het zo gemaakt' als antwoord te geven.quote:Op maandag 7 maart 2005 11:56 schreef Alicey het volgende:
[..]Dat is inderdaad nog het meest constructieve.
Liever niet!quote:Op maandag 7 maart 2005 12:13 schreef Godslasteraar het volgende:
[..]
Maar dan wel in The Truth is in Here... alsjeblieft.
Dat zou op zich niet hoeven, als men binnen het creationisme verder zou komen dan alleen maar schoppen tegen de evolutie-theorie, en eindelijk eens over zou gaan tot het presenteren van steekhoudende argumenten en bewijzen vóór creationisme. Dat is namelijk wat wetenschap is: constructief.quote:Op maandag 7 maart 2005 12:13 schreef Godslasteraar het volgende:
Ik ben het volledig met je eens. Maar aangezien het er op lijkt dat het voorlopig bij schoppen blijft geeft het een verkeerd beeld als een dergelijke FAQ in het Wetenschaps forum terecht komt.quote:Op maandag 7 maart 2005 12:16 schreef Doffy het volgende:
[..]
Dat zou op zich niet hoeven, als men binnen het creationisme verder zou komen dan alleen maar schoppen tegen de evolutie-theorie, en eindelijk eens over zou gaan tot het presenteren van steekhoudende argumenten en bewijzen vóór creationisme. Dat is namelijk wat wetenschap is: constructief.
FAQ's zijn ook bedoeld voor de onderdelen Filosofie en Levensbeschouwing.quote:Op maandag 7 maart 2005 12:40 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
Creationisme is in geen enkel opzicht wetenschappelijk, dus bij de W van WFL hoort het in elk geval niet...
Ik ben benieuwd!quote:Anyway, ik vind het een goede FAQ en ik zal binnenkort zelf eens aan de slag gaan met mijn atheïsme-FAQ.
Want?quote:Op maandag 7 maart 2005 12:13 schreef Godslasteraar het volgende:
[..]
Dat zijn rudimentaire delen, ik bedoel delen die aan het ontwikkelen zijn maar nog geen nuttige functie hebben, daar ging het tenslotte om.quote:Op maandag 7 maart 2005 09:02 schreef speknek het volgende:
Je stuitje, of je blinde darm. Twee nieren. Volkomen nutteloze dingen, maar het staat je kans op voortplanting niet in de weg.
Wie zegt dat die niet aan het ontwikkelen zijn?quote:Op maandag 7 maart 2005 13:04 schreef Pinobot het volgende:
Dat zijn rudimentaire delen, ik bedoel delen die aan het ontwikkelen zijn maar nog geen nuttige functie hebben, daar ging het tenslotte om.
Ik doelde ook eigenlijk meer op het probleem dat creationisten beweren dat hun theorie wetenschappelijk is, terwijl dat niet het geval is. 't Maakt mij verder niet uit waar ze 'm neergooien, als ze er maar geen dingen over beweren die niet kloppen.quote:Op maandag 7 maart 2005 12:59 schreef Alicey het volgende:
FAQ's zijn ook bedoeld voor de onderdelen Filosofie en Levensbeschouwing.
Ah, op die manier. Er valt inderdaad niet te beweren dat er een wetenschappelijke basis is. Dat heeft wetenschap ook echter niet nodig.quote:Op maandag 7 maart 2005 13:14 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
[..]
Ik doelde ook eigenlijk meer op het probleem dat creationisten beweren dat hun theorie wetenschappelijk is, terwijl dat niet het geval is. 't Maakt mij verder niet uit waar ze 'm neergooien, als ze er maar geen dingen over beweren die niet kloppen.
Voor wetenschappelijke bijdragen moet dat zeker. Bij levensbeschouwelijke zaken komt het imo er echter meer op aan een correct beeld te geven van hoe ergens tegenaan gekeken wordt. Creationisme is niet falsifieerbaar, dus je kunt dan ook niet eisen dat dat in de FAQ wel beweerd wordt. De enige eis die je kunt stellen is dat er in verwerkt wordt waarom creationisme wordt aangehangen, en waar dit op gebaseerd is.quote:Op maandag 7 maart 2005 13:16 schreef speknek het volgende:
En past alles onder de noemer Filosofie en Levensbeschouwing?.
Moet voor het opstellen van een eenduidige FAQ niet een zekere vorm van eenduidigheid zijn, en is hiervoor niet falsifieerbaarheid en dus gewoon een wetenschappelijk kader nodig?
Vol met onzinnige beweringen over de evolutietheorie...quote:Op maandag 7 maart 2005 13:25 schreef Doffy het volgende:
Ik juich een creationisme-FAQ van harte toe! Al was het maar omdat het waarschijnlijk een bijzonder kort document wordt
Nee nee, het mag geen anti-evolutie topic zijn, het is een creationisme-FAQ. Dus geen geschop tegen anderen aan, maar uitsluitend argumenten, mét bewijs, die voor zichzelf spreken.quote:Op maandag 7 maart 2005 13:58 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
Vol met onzinnige beweringen over de evolutietheorie...![]()
Als het aan bovenstaande eisen moet voldoen kon het wel eens het kortste document in de menselijke geschiedenis worden.quote:Op maandag 7 maart 2005 14:02 schreef Doffy het volgende:
Nee nee, het mag geen anti-evolutie topic zijn, het is een creationisme-FAQ. Dus geen geschop tegen anderen aan, maar uitsluitend argumenten, mét bewijs, die voor zichzelf spreken.
Zoals ik al zei, een kort document dus![]()
volgens mij is het degeneratie boek van Peter Scheele nog best een dik boekquote:Op maandag 7 maart 2005 13:25 schreef Doffy het volgende:
Ik juich een creationisme-FAQ van harte toe! Al was het maar omdat het waarschijnlijk een bijzonder kort document wordt
Voornamelijk gevuld met wat er zogenaamd allemaal 'mankeert' aan de evolutie-theorie, niet met wat er allemaal klopt aan het creationisme...quote:Op maandag 7 maart 2005 14:24 schreef het_fokschaap het volgende:
volgens mij is het degeneratie boek van Peter Scheele nog best een dik boek
Het gaat hier om opvattingen (creationisme) die van een hele andere orde en niveau zijn dan de hier aanwezige topics (als je principieel bent dus). Er bestaat in kringen van wetenschappers de ongeschreven afspraak niet direct in discussie te gaan met creationisten, niet omdat creationisten in staat zouden zijn om de evolutie theorie (op hun manier) te weerleggen, maar vanwege de respectabiliteit die ze ontlenen door deel te nemen aan bv. lezingen/discussies op universiteiten.quote:
Ach, het heeft ook wel voordelen, dat gesmeer van de creationisten. Het dwingt tot duidelijk formuleren en uitdragen wat de wetenschap is en waarom wetenschap zoveel waardevoller is dan geloof.quote:Op maandag 7 maart 2005 14:53 schreef Doffy het volgende:
[..]
Voornamelijk gevuld met wat er zogenaamd allemaal 'mankeert' aan de evolutie-theorie, niet met wat er allemaal klopt aan het creationisme...
Ik zie creationisme vooral als levensbeschouwing, en momenteel zijn er alleen FAQ's over wetenschappelijke zaken. Ik zou juist een FAQ over creationisme toejuichen, en imo is dat ook prima mogelijk.quote:Op maandag 7 maart 2005 18:00 schreef Godslasteraar het volgende:
[..]
Het gaat hier om opvattingen (creationisme) die van een hele andere orde en niveau zijn dan de hier aanwezige topics (als je principieel bent dus). Er bestaat in kringen van wetenschappers de ongeschreven afspraak niet direct in discussie te gaan met creationisten, niet omdat creationisten in staat zouden zijn om de evolutie theorie (op hun manier) te weerleggen, maar vanwege de respectabiliteit die ze ontlenen door deel te nemen aan bv. lezingen/discussies op universiteiten.
Ik heb nu toch wel het idee dat je een heleboel mensen over een kam scheert.quote:Het is die oneidige leugenachtigheid van dit soort mensen die ze op voorhand al diskwalificeert.
Dan blijft in ieder geval nog levensbeschouwing over. Dat jij het als gebrabbel ziet vormt misschien jouw beeld, maar is natuurlijk geen feit.quote:Creationisme en religie horen bij de esoterie/fantasy, niet bij wetenschap en filosofie.
Gebrabbel is gebrabbel, ook als dat met veel volume en misbaar gebeurt!
Heb je de boekhandel nog uitgelegd wat het verschil is tussen filosofie en levensbeschouwing?quote:Hetzelfde punt heb ik ook eens gemaakt bij boekhandel Scheltema in A'dam.
Religieuze boeken bevinden zich in dezelfde hoek als filosofie en geschiedenis. Ik heb toen gevraagd of ze die boeken niet 1 verdieping lager moesten plaatsten, er direkt onder bevind zich namelijk de afdeling esoterie/fantasy.
Het is nu sinds een tijdje verbouwt, ik weet niet hoe het er nu uitziet. Ze waren toen in ieder geval ''not amused''Ben benieuwd of er wat veranderd is.
Dat is inderdaad wel iets wat je waar kunt nemen ja. Ik ben zelf overigens iemand die niet zo heel erg graag in de schijnwerpers staat, ook niet in aanwezigheid van iemand die een bijzondere plaats inneemt. Het is geen eigen ervaring voor mij dus.quote:ps. Mischien ken je het uit eigen ervaring als je zichtbaar in de aanwezigheid mocht verkeren met iemand die een bijzonder plaats in de samenleving in neemt. De status van zo iemand straalt af op de mensen die met hem omgaan. Terecht of niet.
Volgens mij is dat nu juist wel een feit, aangezien ze dingen over hun theorie claimen die eenvoudigweg niet waar zijn.quote:Op maandag 7 maart 2005 18:24 schreef Alicey het volgende:
Dat jij het als gebrabbel ziet vormt misschien jouw beeld, maar is natuurlijk geen feit.
Dat doet me denken aan het geval waarbij twee Australische "creationisten" onder valse voorwendselen een televisie-interview regelden met Richard Dawkins. Daarna hoorde Dawkins er niets meer van, totdat bleek dat in creationistische kringen een videoband circuleerde met het volkomen verknipte en uit-z'n-verband gerukte interview. Tot zover de maffia-praktijken van de creationisten...quote:Op maandag 7 maart 2005 18:00 schreef Godslasteraar het volgende:
Zo was er eens een geval van een creationist die zich (door middel van leugens,Surprise!!!) binnen had weten te sluisen in een discussie over de evolutie-theorie op Harvard.
Nee, het is er wel mooier geworden maar het staat nog steeds in dezelfde hoekquote:Hetzelfde punt heb ik ook eens gemaakt bij boekhandel Scheltema in A'dam.
[..]Het is nu sinds een tijdje verbouwt, ik weet niet hoe het er nu uitziet. Ze waren toen in ieder geval ''not amused''Ben benieuwd of er wat veranderd is.
Hmm.. Daar zit wel wat in. Misschien denk ik wel teveel gepre-filterd.quote:Op maandag 7 maart 2005 18:51 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
[..]
Volgens mij is dat nu juist wel een feit, aangezien ze dingen over hun theorie claimen die eenvoudigweg niet waar zijn.
Zinloze vraagstelling; je vraagt naar eigenschappen die zich aan het ontwikkelen zijn naar iets, met andere woorden, dat evolutie een doel heeft. Dit is niet het geval, zoals je ongetwijfeld al vaker is gezegd.quote:Op maandag 7 maart 2005 13:04 schreef Pinobot het volgende:
Dat zijn rudimentaire delen, ik bedoel delen die aan het ontwikkelen zijn maar nog geen nuttige functie hebben, daar ging het tenslotte om.
LE-ZEN Aegir! Blijft moeilijk he?quote:Op maandag 7 maart 2005 10:31 schreef Alicey het volgende:
Ad hominems mogen achterwege blijven. Verder is deze topic niet bedoeld als discussie tussen evolutie/creatie, maar beoogt deze topic uitsluitend een zo correct mogelijke weergave te geven van wat de evolutietheorie inhoudt.
Een discussie over evolutie vs. creatie gaarne in een ander topic voortzetten.
Inderdaad, en vanzelfsprekend geen deur in dat muurtje rond esoterie/new age/religiequote:Op maandag 7 maart 2005 18:44 schreef Frezer het volgende:
Dus in jou winkel zouden ze een muurtje moeten hebben met eerst esotherie/new age, vervolgens religie, filosofie en dan de wetenschappen, volgens mij dan..
De vraag was toch simpel, noem een een nutteloos aanhangseltje aan welk dier dan ook dat zou kunnen evolueren tot iets bruikbaars.quote:Op dinsdag 8 maart 2005 00:16 schreef Haener het volgende:
Zinloze vraagstelling; je vraagt naar eigenschappen die zich aan het ontwikkelen zijn naar iets, met andere woorden, dat evolutie een doel heeft. Dit is niet het geval, zoals je ongetwijfeld al vaker is gezegd.
met andere woorden er is wel degelijk een doel, misschien geen nut, maar wel een doelquote:Op dinsdag 8 maart 2005 01:41 schreef ATuin-hek het volgende:
En hoe wil je in gaan zien wat iets kan worden? Evolutie heeft inderdaad geen doel waar heen wordt gewerkt. Of iets werkt ligt aan de overlevingskans die het oplevert. Bovendien zal het niet een volledig nutteloos aanhangsel zijn. Wat het nut precies is hoeft natuurlijk niet gelijk duidelijk te zijn.
Ik vind dit erg "suggestief" overkomen. Weet niet hoe ik dat uit moet leggen.quote:Zoals met elk heilig boek, hangt dat er maar net vanaf hoe je er tegenaan kijkt. Neem je de boeken letterlijk, dan is er inderdaad geen redden aan. Met wat goede wil is evolutie echter wel te verenigen met religie: het is niet zo dat religie en evolutie elkaars doodsvijanden zijn, al wordt dat helaas door velen (met name aan de creationistische kant, hoewel ook de atheisten niet altijd zijn vrij te pleiten) wel zo gevoeld.
Mee eens, behalve de plaats waar die FAQ geplaatst wordt. Teveel eer.quote:Op maandag 7 maart 2005 18:24 schreef Alicey het volgende:
Ik zie creationisme vooral als levensbeschouwing, en momenteel zijn er alleen FAQ's over wetenschappelijke zaken. Ik zou juist een FAQ over creationisme toejuichen, en imo is dat ook prima mogelijk.
Dat er mensen zijn die moeite hebben met de evo-theorie valt te verwachten, bv Aegir. Daar heb ik eigenlijk ook geen problemen mee. Een creationist echter is voor mij iemand voor wie de discussie tussen een goddelijke schepping en de evo-theorie alleen maar een middel tot doel is. Het is eigenlijk een afleiding van waar het hen werkelijk om gaat en dat is het verdedigen van de totalitaire maatschappijvisie zoals die in de bijbel/koran/torah verwoord wordt. Net zoals we nu bij moslimfundamentalisten zien. Ze zijn dus niet oprecht.quote:Ik heb nu toch wel het idee dat je een heleboel mensen over een kam scheert.
Hou ik ook niet van, het kan je echter wel ongevraagd overkomen. Een beetje een genante ervaring.quote:Dat is inderdaad wel iets wat je waar kunt nemen ja. Ik ben zelf overigens iemand die niet zo heel erg graag in de schijnwerpers staat, ook niet in aanwezigheid van iemand die een bijzondere plaats inneemt. Het is geen eigen ervaring voor mij dus.
De grenzen verlopen inderdaad vloeiend, er is veel filosofie wat eigenlijk ook religie is. Die onderlinge grenzen zijn volgens mij een voortdurend onderwerp van discussie. Zo heb ik Rudy Kousbroek eens horen zeggen dat Wittgenstein eigenlijk mystiek is.quote:Frezer - maandag 7 maart 2005 @ 18:44
Mja, dat esotherie (wat feitelijk ook geloven zijn) uit religie ontsproten is ben ik wel eens met Godslasteraar. Maar dat geldt eigelijk ook voor filosofie.Uit filosofie is vervolgens de moderne wetenschap weer ontstaan. Ze houden dus toch wel met elkaar verband.
Ken het verhaal, Weer een onfris voorbeeld van waartoe creationisten/fundamentalisten in staat zijn om hun verhaaltje te verdedigen. Ze moeten wel erg wanhopig zijnquote:Doffy - maandag 7 maart 2005 @ 19:04
Dat doet me denken aan het geval waarbij twee Australische "creationisten" ..............
LOL Nee, alsjeblieft, laat alle gelovigen stante pede vrijzinnig worden!quote:Op dinsdag 8 maart 2005 10:56 schreef Godslasteraar het volgende:
Een deel van de mensheid heeft blijkbaar grote moeite met democratie en vrijzinnigheid (Lupa_Solitaria
Bestaat er dan een wetenschappelijke variant van creationisme?quote:Op dinsdag 8 maart 2005 11:11 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
Wat is dan jouw definitie van 'puur creationisme', Alicey? Wat houdt dat precies in? Kijk, dat je gelooft dat God de wereld heeft gemaakt, okee. Maar dat is niet hetzelfde als wat er bedoeld wordt met '(scientific) creationism'.
Nee nee, ik wil ook niets zijn bestaanrecht ontzeggen. Wou alleen onder aandacht brengen dat er valt te discussieren over waar zo'n FAQ geplaatst zou moeten worden. Ik begrijp dat jij een dergelijke FAQ graag in jou Topic geplaatst wil zienquote:Op dinsdag 8 maart 2005 11:06 schreef Alicey het volgende:
.....geen reden zijn om het onderdeel waar het om draait zijn bestaansrecht te ontzeggen. Dat komt eigenlijk op hetzelfde neer als kunstmest verbieden omdat het zo vaak in bommen voorkomt.
quote:Op dinsdag 8 maart 2005 11:11 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
Interessant artikel in dit verband: http://www.stephenjaygould.org/library/gould_fact-and-theory.html
Eerste artikel wat ik lees van Gouldquote:The rise of creationism is politics, pure and simple
Wouw, Gould weet zijn argumenten messcherp te formuleren, voel me nu erg, ERG nederig.quote:Well, evolution is a theory. It is also a fact. And facts and theories are different things, not rungs in a hierarchy of increasing certainty. Facts are the world's data. Theories are structures of ideas that explain and interpret facts. Facts do not go away when scientists debate rival theories to explain them. Einstein's theory of gravitation replaced Newton's, but apples did not suspend themselves in mid-air, pending the outcome. And humans evolved from apelike ancestors whether they did so by Darwin's proposed mechanism or by some other, yet to be discovered.
Veel creationisten beweren van wel.quote:Op dinsdag 8 maart 2005 11:15 schreef Alicey het volgende:
[..]
Bestaat er dan een wetenschappelijke variant van creationisme?
Nee, die bestaat niet. Maar de creationisten noemen het scientific creationism en ze houden de leken ermee voor de gek. Dat artikel van Gould gaat hier ook deels over geloof ik (zie link hierboven).quote:Op dinsdag 8 maart 2005 11:15 schreef Alicey het volgende:
Bestaat er dan een wetenschappelijke variant van creationisme?
Dat lijkt me wel het beste.quote:Op dinsdag 8 maart 2005 11:37 schreef Godslasteraar het volgende:
[..]
Nee nee, ik wil ook niets zijn bestaanrecht ontzeggen. Wou alleen onder aandacht brengen dat er valt te discussieren over waar zo'n FAQ geplaatst zou moeten worden. Ik begrijp dat jij een dergelijke FAQ graag in jou Topic geplaatst wil zien![]()
De hardcore darwinisten staan al in de startblokken.quote:en het zal de nodige opwinding geven![]()
Op die manier bedoel je het.. Ok, dat is wat duidelijker.quote:Het is gewoon lastig dat onder de noemer creationist twee principieel verschillende soorten mensen schuil gaan.
1. mensen die oprecht moeite hebben met de evo-theorie en meer niet.
2. mensen voor wie de discussie over de evo-theorie de opmaat is voor een escalatie aan autoritaire opvattingen.
Type 1 zouden we moeten losweken van type 2. Het liefst door middel van een aanstekelijke benaming, ''Meme''.
De FAQ is nu juist bedoeld om dat soort misverstanden op te ruimen.quote:Op dinsdag 8 maart 2005 11:49 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
[..]
Nee, die bestaat niet. Maar de creationisten noemen het scientific creationism en ze houden de leken ermee voor de gek. Dat artikel van Gould gaat hier ook deels over geloof ik (zie link hierboven).
Ze streven dan ook soortgelijke doelen na.quote:
quote:Op dinsdag 1 maart 2005 17:58 schreef Doffy het volgende:
-edit Alicey : Huidige versie
Tweede draft:
Evolutie FAQ
1. Wat is de evolutietheorie?
...............................
http://www.stephenjaygould.org/library/gould_fact-and-theory.htmlquote:
Darwin continually emphasized the difference between his two great and separate accomplishments: establishing the fact of evolution, and proposing a theory—natural selection—to explain the mechanism of evolution.
met dank aan Lupa_Solitaria voor de linkquote:.........The entire creationist program includes little more than a rhetorical attempt to falsify evolution by presenting supposed contradictions among its supporters. Their brand of creationism, they claim, is "scientific" because it follows the Popperian model in trying to demolish evolution. Yet Popper's argument must apply in both directions. One does not become a scientist by the simple act of trying to falsify a rival and truly scientific system; one has to present an alternative system that also meets Popper's criterion — it too must be falsifiable in principle.
"Scientific creationism" is a self-contradictory, nonsense phrase precisely because it cannot be falsified........................but I cannot imagine what potential data could lead creationists to abandon their beliefs. Unbeatable systems are dogma, not science......
....Faced with these facts of evolution and the philosophical bankruptcy of their own position, creationists rely upon distortion and innuendo to buttress their rhetorical claim. If I sound sharp or bitter, indeed I am—for I have become a major target of these practices........
Ja maar ja maar... Als een FAQ over creationisme geschreven wordt door een creationist, dan zal diegene juist die misverstanden in stand willen houden! Ze zijn de basis van het creationisme. En al duizendmaal weerlegd, maar dat houdt de diehard creationist niet tegen.quote:Op dinsdag 8 maart 2005 11:55 schreef Alicey het volgende:
De FAQ is nu juist bedoeld om dat soort misverstanden op te ruimen.
Wat ben jij nou weer aan het ijlen?quote:Op dinsdag 8 maart 2005 06:43 schreef Aegir het volgende:
[..]
met andere woorden er is wel degelijk een doel, misschien geen nut, maar wel een doel
Zen - of - OnZen - of - LeZen . . . HEK![]()
Ja, maar dan benader je het wel wetenschappelijk. En creationisme is niet wetenschappelijk.Het is ook geen theorie. Het is een zienswijze. Mensen die stellen dat creationisme wetenschappelijk is, mogen het van mij gaan proberen te falsificeren.quote:Op dinsdag 8 maart 2005 12:26 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
[..]
Ja maar ja maar... Als een FAQ over creationisme geschreven wordt door een creationist, dan zal diegene juist die misverstanden in stand willen houden! Ze zijn de basis van het creationisme. En al duizendmaal weerlegd, maar dat houdt de diehard creationist niet tegen.
Vervolgens een post iets later:quote:Op dinsdag 8 maart 2005 15:19 schreef VijfdeColonne het volgende:
Dan heb jij al die links wel erg snel doorgelezen. Als je ze daadwerkelijk had gelezen, had je wel degelijk specifieke argumenten gezien.
Iemand die daadwerkelijk interesse heeft in de mening van een ander, zal al die teksten inderdaad gaan lezen. Het siert je niet de teksten bij voorbaat al naast je neer te legggen. Wat mij betreft lees je ze eerst echt en daarna kun je mij vertellen wat er onzin aan is of niet. Je verwacht van niet-darwinisten dat ze wel alle propaganda van Darwin gaan lezen, maar andersom is het flauwekul?
Ik heb veel van die onzin van Darwin ook gelezen, al ware het dat je er op school mee geindoctrineerd wordt.
quote:Op dinsdag 8 maart 2005 16:16 schreef VijfdeColonne het volgende:
Het heeft geen zin om hierover in discussie te gaan. De indoctrinatie in de leer van Darwin is zo diep geworteld, dat met geen mogelijkheid het allersimpelste is uit te leggen. Ik ben geen wetenschapper, dus op wetenschappelijk vlak kan ik weinig zeggen. Wat ik wel kan zeggen is dat de wetenschap tot de dag van vandaag nog altijd te kort is geschoten. Door darwinisten wordt beweert dat leven geschapen kan worden uit niets. Waar is dat leven dan? Iedere keer wordt daar omheen gedraaid en draaien alle hoofden weer naar de toevalstheorie. Gelukkig leef ik zelf in de wetenschap dat ik wel beter weet en dat is voor mij voldoende, al valt de halve wereld over me heen.
Zoals Alicey al verwoord, zou ik in dit topic niet thuishoren en daar ben ik het mee eens, dus volg ik dat advies op. Net zoals ik geen darwinist zal kunnen overtuigen dat deze in leugens gelooft die al meer dan 150 in de schoten van ongelovigen worden geworpen en gretig aftrek vinden bij o.a. fascisten, nazi's en communisten, zal geen enkele darwinist mij kunnen overtuigen dat alles niet is geschapen. Zinloos dus.
Maar desondanks wens ik de rest een prettige voortzetting.
En dat is nog maar het beginstukje van de FAQ. Een creationist die evolutionisten beschuldigt van het niet doorlezen van 1000den bladzijdes materiaal dat al behandeld is in verschillende topics en weigert zijn punten overzichtelijk en in eigen woorden neer te plempen. Maar zelf leest hij de argumenten van evolutionisten schijnbaar ook niet door. Zo ben ik al heel wat creationisten tegengekomen en deze redenatie is niet nieuw. Ik denk dat zo'n evolutie FAQ mensen die in evolutie zouden willen geloven, of de mensen die twijfelen, extra informatie kan bieden. Maar de echte diehard aanhangers van het creationisme zullen de FAQ nog niet eens lezen en door blijven gaan met argumenten aan te halen die allang tegengesproken zijn.quote:Evolutie FAQ
2. Wat is de evolutietheorie niet?
Evolutie gaat niet over het ontstaan van leven, noch hier op aarde, noch ergens anders in het universum. Dat is meer het domein van de biochemie, of zo je wilt, paleochemie, en er zijn zeker wel ideeën over. Evolutie begon pas toen de eerste biochemische structuren er waren waarop natuurlijke selectie vat kon krijgen.
Evolutie is geen 'theorie van het toeval', het is niet zo dat alles wat we zien bij toeval is ontstaan. Weliswaar bevat de theorie een component van toevalligheid, in die zin dat er willekeurige mutaties optreden in individuen. Echter, deze mutaties worden altijd "getest" in de echte wereld, en dat wat niet goed is, valt op de langere termijn af.
natuurlijk wel, het was toch het recht van de sterkste en/of van de meest aangepaste!quote:Op dinsdag 8 maart 2005 13:04 schreef ATuin-hek het volgende:
[..]
Wat ben jij nou weer aan het ijlen?
Evolutie heeft geen doel waar heen word gewerkt. Punt.
voor een andere kijk op dezelfde materie is t recente boek van Simon Conway Morris ook erg interessant en in mijn ogen veel plausibeler dan de toeval-als-wetmatigheid-gedachte van Gould die daar bovendien niet al te overtuigend mee uit de verf komt , is mijn mening dan he. Gould stelt dat als men t evolutie filmpje opnieuw afspeelt met andere beginparameters het eindresultaat heel anders kan zijn m.a.w had de samenloop van toevalligheden iets anders gelopen dan had intelligentie of misschien zelfs de mens als soort nooit t daglicht gezien. Conway Morris stelt dat er in die toevalligheiden een "systeem" te ontwaren valt die bij opnieuw afspelen steeds dezelfde uitkomst opleverd m.a.w menselijke beshaving zoals wij die kennen is de onvermijdelijke uitkomst van evolutie en daarmee al het leven op deze planeet. Het jammere is echter weer dat Morris een conclusie trekt dat meer op gericht lijkt te zijn de creationisten met zijn visie te verzoenen door te stellen dat een dergelijk systeem niet uit zichzelf kan ontstaan en in stand houden maar dat er een 'bedenker' moet zijn vanwege de veronderstelde complexiteit van dat systeem ..... tja , hij zal wel gewetenswroeging hebben geleden bij de gedachte dat stoffig oud boekje te negeren :-/quote:Op dinsdag 8 maart 2005 12:25 schreef Godslasteraar het volgende:
Mischien handig om het verschil tussen feit en theorie, tussen Evolutie en Evolutie-theorie cq natural selection op een dergelijke manier uiteen te zetten?
De manier waarop Gould hier de zaken uiteen zet is voor mij nieuw, erg boeiend. Kan het zeer aanraden
[..]
met dank aan Lupa_Solitaria voor de link
Dit artikel ging specifiek over creationisten, Gould beschrijft heel mooi wat wetenschap nu precies inhoud, en wat niet. Vervolgens weet hij in enkele zinnen aan te tonen dat creationisme niet wetenschap is maar dogma. Verder heb ik altijd een voorkeur voor Dawkins gehad, zijn concentratie op het gen als exclusieve drijvende kracht vind ik zeer overtuigend, Gould's keuze voor het organisme als drijvende kracht vind ik toch minder overtuigend en deels ingegeven door politieke correctheid.quote:Op dinsdag 8 maart 2005 22:53 schreef Razz_Gul het volgende:
[..]
voor een andere kijk op dezelfde materie is t recente boek van Simon Conway Morris ook erg interessant en in mijn ogen veel plausibeler dan de toeval-als-wetmatigheid-gedachte van Gould die daar bovendien niet al te overtuigend mee uit de verf komt , is mijn mening dan he.
evolutie heeft geen richting. Neem bijvoorbeeld de dodo. De dodo was familie van onze duif. Een groep van die duiven kwam terecht op het eiland Mauritius. Daar waren geen natuurlijke vijanden en zijn eten was dicht bij de grond. Daar dicht bij de grond waren vleugels wat lastiger en dus hadden vogels met grote vleugels minder overlevingskans.. na heel wat generaties waren er dus slechts nog vogels met kleine vleugels, die niet meer konden vliegen. Onze duivenpopulatie evolueerde nog verder, bijvoorbeeld zijn snavel vervormde na generaties omdat het moeilijk was met een duivensnavel de vruchten die hij at open te krijgen. Op een gegeven moment heb je een zielig hoopje vogel over: de dodo.quote:Op dinsdag 8 maart 2005 22:48 schreef Aegir het volgende:
[..]
natuurlijk wel, het was toch het recht van de sterkste en/of van de meest aangepaste!
dus verbetering van de verschillende bestaande soorten is kennelijk een doel van evolutie
![]()
(klinkt een beetje als een Aldous Huxley verhaal)
Ik geloof dat het vooral de ratten zijn geweest die met de Hollandse schepen meekwamen naar Mauritius de Dodo fataal zijn geworden. De nesten van de Dodo's werden door de ratten verwoest.quote:Op woensdag 9 maart 2005 00:12 schreef DionysuZ het volgende:
[..]
evolutie heeft geen richting. Neem bijvoorbeeld de dodo. De dodo was familie van onze duif. ......................
Natuurlijk is dat het probleem! Religie is bij uitstek antropocentrisch! Herinner je Galileo!quote:Op woensdag 9 maart 2005 00:10 schreef ATuin-hek het volgende:
Wat misshien ook wel een gedeelte van het probleem is...
Wellicht dat sommige mensen een probleem hebben met het idee dat we "gewoon 1 van de velen diersoorten" zijn.
Waarom was de Dodo een 'zielig hoopje vogel'? Als je dat vindt, dan is toch de Kiwi minstens zo triest. Maar op grond waarvan? Dat het geen Condor is?quote:Op woensdag 9 maart 2005 00:12 schreef DionysuZ het volgende:
Op een gegeven moment heb je een zielig hoopje vogel over: de dodo.
Je geeft zelf eigellijk al aan hoe het zo'n beetje zit. Als je de mens boven de andere dieren plaatst (downward social comparison) is dat natuurlijk goed voor je eigenbeeld. Verder hebben mensen een hekel aan onzekerheden, in dit specifieke geval zal iemand die er weinig kennis over heeft een voorkeur hebben voor de mening van de grote meerderheid, maar in dit geval zijn er dan dus twee mogelijkheden. Wel is het zo dat God in één keer alles oplost; weg onzekerheid, terwijl in wetenschap altijd onzekerheid blijft bestaan.quote:Op woensdag 9 maart 2005 00:10 schreef ATuin-hek het volgende:
Wat misshien ook wel een gedeelte van het probleem is...
Wellicht dat sommige mensen een probleem hebben met het idee dat we "gewoon 1 van de velen diersoorten" zijn. Dat mensen om een psychologische reden willen geloven dat ze onderdeel zijn van een groter doel, van een grootse creatie. Nou ben ik daar niet heel goed bekend mee dus misschien is er iemand die dat wel is in de zaal?
in zijn eigen omgeving was de dodo inderdaad geen zielig hoopje vogel. Maar toen de mens en de ratten op zijn eilandje kwamen, kon hij zich amper verweren. Hij had alleen zijn scherpe snavel, maar voor de rest was hij hulpeloos.. en dat is inderdaad zieligquote:Op woensdag 9 maart 2005 09:28 schreef Doffy het volgende:
[..]
Waarom was de Dodo een 'zielig hoopje vogel'? Als je dat vindt, dan is toch de Kiwi minstens zo triest. Maar op grond waarvan? Dat het geen Condor is?
Goede vraag vind ik.quote:Op donderdag 3 maart 2005 01:44 schreef Aegir het volgende:
met de volgende punten heb ik nou moeite:
De evolutietheorie gaat er dus van uit dat alle organismen -bacteriën, planten, dieren, mensen- uiteindelijk één gemeenschappelijke voorouder hebben
- - - waarom? wat is de reden dat alles terug gebracht moet worden naar 1, 1 soort, 1 god,
1 voorouder.
In principe uiteraard mogelijk. Als zou blijken dat de vorming van leven peanuts is, dat -in de juiste omstandigheden- werkelijk overal plaats vindt, dan is er niets tegen dat idee, uiteraard. Maar dat zijn wel een heleboel 'als'jes'! Er is tot op heden -bij mijn weten- nog geen reden gevonden waarom dit gebeurd zou moeten zijn. En omdat alle DNA-bewijzen in één richting lijken te wijzen (hoewel het eerste organisme natuurlijk niet meer onder ons is), gaan we van één voorouder uit.quote:Op woensdag 9 maart 2005 14:55 schreef DaMayan het volgende:
Waarom zou het niet zo kunnen zijn dat er meerdere "voorouders" "tegelijk" ontstonden? Als je er vanuit gaat dat leven uit zichzelf kan ontstaan, zoals men wellicht in toekomst zou kunnen concluderen als er leven op Mars en/of Titan/Europa gevonden en onderzocht is (als dus blijkt dat die niet een directe oorsprong relatie (of andersom) heeft tot de aardse levensvormen.) . Dan zou het toch niet uitgesloten moeten zijn dat er "tegelijk" op meer plaatsen op aarde leven onstond en daar vandaan verder evolueerde?
Komt dat door te grote overeenkomsten in dna? Maar dan zou je nog kunnen beargumenteren dat deze meerdere voorouders onafhankelijk (of juist wel door elkaar beinvloed) tot dezelfde oplossing gekomen zijn.
Dat iets echt tegelijk ontstaat lijkt me lastig worden. Lijkt me meer dat de simpelere nieuwelingen vrij snel weer verdrongen worden door de langer ontwikkelden. Bovendien vermoed de wetenschap dat leven niet met DNA maar met RNA of een variant daarvan begonnen isquote:Op woensdag 9 maart 2005 15:54 schreef Doffy het volgende:
[..]
In principe uiteraard mogelijk. Als zou blijken dat de vorming van leven peanuts is, dat -in de juiste omstandigheden- werkelijk overal plaats vindt, dan is er niets tegen dat idee, uiteraard. Maar dat zijn wel een heleboel 'als'jes'! Er is tot op heden -bij mijn weten- nog geen reden gevonden waarom dit gebeurd zou moeten zijn. En omdat alle DNA-bewijzen in één richting lijken te wijzen (hoewel het eerste organisme natuurlijk niet meer onder ons is), gaan we van één voorouder uit.
Maar in de FAQ staat nou juist dat de evolutietheorie alleen met toevallige mutaties werkt ( of die toevallig of verklaarbaar zijn, laat ik ff in het midden) die worden getest. In die zin zijn de gevolgen ervan niet toevallig; het model verklaart deze prima.quote:Op woensdag 9 maart 2005 22:54 schreef Razz_Gul het volgende:
misschien is deze reactie van een andere topic hier toepasselijker :
Evolutie vs creationisme komt in feite neer op een strijd tussen toeval en noodzakelijkheid / bestemming (niets nieuws hier). Mensen in t algemeen zijn erg bang voor 't toeval , hetgeen resulteerd in het toekennen van een betekenis aan een toevallige samenloop van omstandigheden. Dit is meteen de denkfout die streng gelovigen maken en waarop religies zijn gebaseerd .Want wat religies doen is aan toevallige gebeurtenissen een reden toekennen, het bekende 'God heeft het zo gewild' is zo'n "reden" .
Kennelijk jaagt ook de gedachte dat onze aanwezigheid op aarde wellicht op blind toeval berust ons, de mens in t algemeen, vrees aan. Het is immers een opvatting die expliciet afrekent met het idee dat ons leven op aarde zin zou hebben, of dat er een of andere reden is dat we er zijn...
Zoals ik al zei: het zijn een hoop als'jes - en ik geloof er ook niet in. Maar het is in principe niet onmogelijk. Als zou blijken dat RNA strengen zich in allerlei oersoeppoeltjes en masse zouden vormen, dan hoeft jouw vorm van competitie nog niet te betekenen dat uiteindelijk slechts ééntje overblijft, als is het inderdaad wel een factor om rekening mee te houden.quote:Op woensdag 9 maart 2005 17:55 schreef ATuin-hek het volgende:
Dat iets echt tegelijk ontstaat lijkt me lastig worden. Lijkt me meer dat de simpelere nieuwelingen vrij snel weer verdrongen worden door de langer ontwikkelden.
Da's waar ookquote:Bovendien vermoed de wetenschap dat leven niet met DNA maar met RNA of een variant daarvan begonnen is
Sterker nog, deze lussen kunnen ook instaat zijn eiwitten te vormen. En eiwitten kunnen weer als catalyst voor de vorming van lussen fungeren. Dat vind ik ook juist het mooiequote:Op donderdag 10 maart 2005 09:30 schreef Bensel het volgende:
Eigenlijk is het zo, dat leven onder andere omstandigheden, wel helemaal geen RNa nodig is geweest.. Zolang het maar een vrij groot molecuul is, met een gelijkmatige structuur, die zichzelf zou kunnen kopieren (ja, RNA kan als los molecuul zichzelf kopieren, door lusvorming, mits er genoeg basen aanwezig zijn).
Voor alle op dit moment bekende planten, dieren, bacterien, schimmels ed geld dat overeenkomsten in DNA en RNA er op wijzen dat zij ooit een gemeenschappelijke voorouder hebben gehad. Daar zijn zelfs complete stambomen van gereconstrueerd. De vroegste voorouder van die meest recente gemeenschappelijke voorouder hoeft echter niet perse het enige organisme te zijn dat in de oertijd spontaan ontstaan is. Het kan best zijn dat er ook andere levende organismen waren die totaal niet met ons verwant waren, alleen zijn daar geen recente afstammelingen van bekend. Onze voorouders met op DNA/RNA gebaseerde overerving waren dermate superieur boven andere levensvormen dat die andere vormen van zover bekend zijn uitgestorven.quote:Op woensdag 9 maart 2005 14:55 schreef DaMayan het volgende:
Waarom zou het niet zo kunnen zijn dat er meerdere "voorouders" "tegelijk" ontstonden? Als je er vanuit gaat dat leven uit zichzelf kan ontstaan, zoals men wellicht in toekomst zou kunnen concluderen als er leven op Mars en/of Titan/Europa gevonden en onderzocht is (als dus blijkt dat die niet een directe oorsprong relatie (of andersom) heeft tot de aardse levensvormen.) . Dan zou het toch niet uitgesloten moeten zijn dat er "tegelijk" op meer plaatsen op aarde leven onstond en daar vandaan verder evolueerde?
Komt dat door te grote overeenkomsten in dna? Maar dan zou je nog kunnen beargumenteren dat deze meerdere voorouders onafhankelijk (of juist wel door elkaar beinvloed) tot dezelfde oplossing gekomen zijn.
Topquote:Op dinsdag 22 maart 2005 12:59 schreef Doffy het volgende:
Als ik binnenkort tijd heb zal ik alle aanbevelingen die uit dit topic naar voren zijn gekomen, verwerken in een nieuwe versie van de FAQ.
Er zijn tig voorbeelden van zelfreplicerende molecuul structuren, waarvan we zoutkristallen bijna allemaal wel eens hebben gezien. Dawkins geeft (ik geloof in The Blind Watchmaker) een mooi voorbeeld met behulp van het immer populaire silicium (een redelijk 'life form base' alternatief).quote:Op donderdag 10 maart 2005 09:30 schreef Bensel het volgende:
Eigenlijk is het zo, dat leven onder andere omstandigheden, wel helemaal geen RNa nodig is geweest.. Zolang het maar een vrij groot molecuul is, met een gelijkmatige structuur, die zichzelf zou kunnen kopieren (ja, RNA kan als los molecuul zichzelf kopieren, door lusvorming, mits er genoeg basen aanwezig zijn).
Als je lichaam van silicium gemaakt zou zijn, - kiezelsteen- dat loopt toch niet echt lekker.quote:Op woensdag 23 maart 2005 06:55 schreef Sutcivni het volgende:
[..]
...... silicium (een redelijk 'life form base' alternatief). ......
Silicium lijkt veel op koolstof, dus als er door een 'mutatie' in plaats van silicum-moleculen, koolstofmoleculen worden gebruikt in de matrix hebben we het begin van een carbon-based-lifeform.)
Gelukkig maar dat we niet ieder 'replicerend' molecuul als leven beschouwen...
Ik denk dat je nou te beperkt denkt. Als je de C uit C-gebaseerde levensvormen vervangt door Si, dan gelden deze bezwaren misschien wel. Maar als het leven zich from scratch ontwikkelt uit Si, dan evolueert het mijns inziens om deze bezwaren heen.quote:Op donderdag 24 maart 2005 11:14 schreef Yosomite het volgende:
Er zijn een aantal redenen waarom een hogere levensvorm gebaseerd op siliicium nooit zal kunnen bestaan en waarom dat wel met koolstof lukt.
- De meeste van deze redenen zijn gebaseerd op chemische verbindingen die met Si niet (kunnen) bestaan en met C wel, zals eiwitten.
- Het volume van molair silicium is 3 tot 4 keer zo groot als van koolstof. Dat houdt ook in dat eiwitten (bv DNA) dat toch grotendeels uit koolstof (plus uiteraard waterstof) bestaat 3 tot 4 keer zo groot wordt.
- de elektrische weerstand van silicium is zo'n 140 keer kleiner dan koolstof. Daarom wordt Si gebruikt in de halfgeleiderindustrie. Maar alle Si-levens lopen grote risico's met stroom. Een batterijtje met een paar volt is al dodelijk.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |