quote:
Op zondag 15 mei 2005 18:49 schreef Brighteyes het volgende:Volgens mij is dit verzekeringsfraude, of het nou wel of niet bewijsbaar is.
Ik kan ook de verzekering opbellen na mijn vakantie, claimen dat ik mijn camera uit mijn poten heb laten vallen, geld vangen en daar iets anders van gaan kopen.
Strafbaar feit, en dat is dit ook.
![]()
...en ook voor Nikky:
![]()
Hoewel ik de reacties begrijp van mensen die roepen dat dit oplichting is, en om die reden niet zal gaan zeuren zien jullie met z'n allen een belangrijk detail over het hoofd en dat wil ik toch even kwijt, vandaar!
![]()
de betreffende post was geformuleerd op een verkeerde manier en geeft aanleiding om te veronderstellen dat er wordt aangezet tot oplichting, maar dit was niet het geval.
![]()
het topic was geopend met een volstrekt ander doel:
![]()
aantonen dat er mogelijkheden zijn om met de algemene voorwaarden in je ene hand, en het wetboek in je andere hand, overeenkomsten af te sluiten waar je geld aan kan verdienen op een manier die niet de bedoeling van betrokkenen kan zijn geweest, in dit geval TPG.
![]()
feit dat die mogelijkheid bestaat
nadrukkelijk zonder je hiermee schuldig te maken aan oplichting blijft een feit, en zal op een verantwoorde ondubbelzinnige manier opnieuw worden voorgelegd in WG&R.
Vermoeden van oplichting, strafbaar of niet? ![]()
de vraag waar het in feite om draaide is de volgende:
![]()
levert het een strafbaar feit op als ik een verzendovereenkomst aan probeer te gaan waarvan ik redelijkerwijs kan weten dat de tegenpartij er niet aan zal kunnen voldoen, en me met die wetenschap verzeker tegen het vaststaande eindresultaat.
![]()
dat levert gelijk de volgende vragen op:
![]()
kan iemand bewijzen dat het de
intentie was van een aanbieder van een dergelijke verzendopdracht, om zichzelf wederrechtelijk te verrijken ?
![]()
hoe bewijs je een intentie ?
![]()
dat het uitvoeren van de feiten zoals de stelling was gepost neerkomt op oplichting (zoals je dat met je gezond verstand beredeneerd) is dus helemaal niet relevant, en nadrukkelijk
geen deel van het probleem! ![]()
wellicht niet echt verstandig om het op de geplaatste manier te posten, maar dat betekent niet dat er wordt aangezet tot....., hooguit dat er iemand op ideën komt die anders niet bij hem waren opgekomen......
![]()
waar het hier om gaat is
de vraag of er voor de mensen de verzendopdracht aangeboden krijgen, én constateren dat het aangeboden poststuk niet de inhoud heeft die de aanbieder vermeld, ( en die daardoor dús logisch oplichting vermoeden) een mogelijkheid bestaat om met dit vermoeden iets te doen?
![]()
en als je dan het wetboek erbij pakt kom je tot de ontdekking dat er géén mogelijkheid bestaat om
bij een vermoeden van een poging tot oplichting, strafrechtelijke stappen tegen de verdachte te ondernemen.
![]()
dát was de discussie die TS voor ogen had, maar de opzet werd door teveel mensen niet begrepen vandaar mijn verzoek om de quotes weg te halen, waarvoor mijn dank !
![]()
Voor alle duidelijkheid, er had iets moeten staan in de trend van:
![]()
stel dat ik een zending wil aanbieden op het postkantoor voor een verzendopdracht met verzekerd vervoer, waarbij de verpakking is beschadigd (
door volstrekt onbekende oorzaak op een volstrekt onbekend moment), waardoor de oorspronkelijke inhoud van de zending uit de verpakking is gevallen vóórdat de zending kon worden aangeboden ter verwerking op het postkantoor, ...en dat wordt op het postkantoor ontdekt door de medewerker die mijn zending controleert en deze heeft gelijk
een vermoeden van
een strafbare poging tot oplichting,... is er dan sprake van constateren van een strafbaar feit op heterdaad ?
![]()
zó, dat staat er eindelijk.
[ Bericht 2% gewijzigd door Oversight op 16-05-2005 12:13:31 ]