Van hetzelfdequote:Op donderdag 24 februari 2005 22:58 schreef Tikorev het volgende:
[..]
Was dat maar zo, dan was er misschien een discussie ontstaan. Jij hebt op geen enkel antwoord of argument inhoudelijk gereageerd. Elk gegeven argument is volgens jou geen argument maar een dogma, een ondrbuikgevoel of kul. Dat noem ik niet respect opbrengen voor andermans argumenten.
![]()
Zou je hier wat meer informatie met bronnen over kunnen geven?quote:Op zondag 27 februari 2005 18:36 schreef fridi het volgende:
Daarnaast behoudt de Unie zich het recht voor of preventieve militaire acties uit te voeren (a la de VS) zonder dat dit dus door het parlement kan worden tegengehouden. Bij mijn weten zou dit 's werelds eerste grondwet zijn met een dergelijke bepaling.
Een grondwet is altijd aanpasbaar, maar volgens mij moet daar wel een unaniem besluit over worden genomen.quote:Bovendien moeten de lidstaten hun militaire vermogens geleidelijk verbeteren. Als je er van uitgaat dat de grondwet blijvend is, lijkt me dat weinig wenselijk. Wat voor 'n grondwet legt zoiets nou op? Wat is er gebeurt met het idee van wederzijdse geleidelijke ontwapening?
Die ondergrens van 60% heeft het CDA gesteld, niet de regering.quote:Allemaal tegen stemmen dus, want de regering heeft al bekent gemaakt dat minimaal 60% van de stemmers tegen moeten zijn, anders gaat het sowieso door - dat geeft al wel weer aan hoe "democratisch" ons toekomstig Europa wordt. Een beetje campagne voeren is ook geen gek idee, want onze overheid gaat 1,5 miljoen uitgeven aan propaganda voor de grondwet.
Ik vond hier het volgende over:quote:Op zondag 27 februari 2005 18:36 schreef fridi het volgende:
Bovendien moeten de lidstaten hun militaire vermogens geleidelijk verbeteren. Als je er van uitgaat dat de grondwet blijvend is, lijkt me dat weinig wenselijk. Wat voor 'n grondwet legt zoiets nou op? Wat is er gebeurt met het idee van wederzijdse geleidelijke ontwapening?
Het is dus niet een uitbreiding in absolute zin, maar het verbeteren van de defensie op een hoogte die ten alle tijden kan worden. Als er mondiale wederzijdse ontwapening van toepassing wordt, is er dus veel ruimte voor aanpassing aan nieuwe situaties.quote:Artikel I-40: Bijzondere bepalingen inzake het gemeenschappelijk veiligheids- en defensiebeleid
3.
[...]
De lidstaten verbinden zich ertoe hun militaire vermogens geleidelijk te verbeteren. Er wordt een Europees Bureau voor bewapening, onderzoek en militaire vermogens opgericht, dat de operationele behoeften bepaalt, maatregelen bevordert om in die behoeften te voorzien, bijdraagt tot de vaststelling en, in voorkomend geval, tot de uitvoering van alle nuttige maatregelen om de industriële en technologische basis van de defensiesector te versterken, deelneemt aan het bepalen van een Europees beleid inzake vermogens en bewapening, en de Raad helpt de verbetering van de militaire vermogens te evalueren.
Artikel I-41, lid 3: "De lidstaten verbinden zich ertoe hun militaire vermogens geleidelijk te verbeteren." Bron: euh... de grondwet (het voorstel dan)quote:Op zondag 27 februari 2005 19:09 schreef Sidekick het volgende:
[..]
Zou je hier wat meer informatie met bronnen over kunnen geven?
Ik kan er niks over vinden in de grondwet zelf. Maar mijn punt was dat een grondwet een basiswet is op grond waarvan andere wetten worden gevormd. Militaire expansie lijkt me niet zo'n goed basisbeginsel.quote:Een grondwet is altijd aanpasbaar, maar volgens mij moet daar wel een unaniem besluit over worden genomen.
Ok, dan had ik dat even verkeerd begrepen. In de Volkskrant stond een interview met Verhagen die suggereerde dat dat het regeringsstandpunt was.quote:Die ondergrens van 60% heeft het CDA gesteld, niet de regering.
Ik zat even fout. Die 1,5 miljoen is voor de "opkomstcampagne". Daarnaast 400.000 voor "neutrale" voorlichting en idd evt 1,5 miljoen in geval van een nee-campagne. Had ik weer eens scheel zitten lezenquote:En bij die 1,5 miljoen euro is het maar de vraag of het uberhaupt wordt uitgegeven. Bij een sterke nee-campagne, moet de Tweede Kamer nog instemmen met de beslissing om extra geld te gebruiken voor dergelijke propaganda.
Ik doe (deed) niets anders; maar ik vond het gewoon vrij zinloos om steeds stukken van driekwart a4tje te typen als mensen er totaal verkeer op ingaan, of helemaal niet. Anyway, ik denk dat dit referendum meer op een gevoel is gebaseerd dan op argumenten. Zoals ik al eerder heb gezegd, veel mensen spreiden 'angst' voor Europa ten toon. Die zeggen dat alles in handen van Nederland beter is. Naja, daar ben ik het dus niet mee eens. Verder vind ik het een beetje raar dat iedereen nu met die EU-fobie komt (bij het referendum) terwijl die hele fukking EU er al 60 jaar is en alles al die tijd al prima gaat. Progressie wint het dus al aantoonbaar 60 jaar van conservatisme. EU=product van progressie---»EU brengt welvaart---»EU=dus goed. Zo simpel is het voor mij. Over de wat gecompliceerdere argumenten hebben we het al eerder gehad, en als je zegt dat ik nergens op inga heb je dus echt een nieuwe leesbril nodig. Maar goed, dit stuk begint alweer angstig veel op zo'n halve a4 te lijken dus ik ga er een eind aan breien. Ik zou zeggen, volg je gevoel allemaal, ik stem in ieder geval voor.quote:Op dinsdag 1 maart 2005 23:06 schreef Tomatenboer het volgende:
Tja, het doel van zo'n forum is ook om elkaars beweringen en argumenten tegen elkaar af te wegen en te onderbouwen en zodoende de andere mening teniet te doen, maar dit gebeurt niet.
Jij bent bijvoorbeeld nog geen een keer ingegaan op een post om deze beweringen stap voor stap te ontkrachten oid.
Dit is maar zeer ten dele waar. De Europese Unie bestaat weliswaar al enkele tientallen jaren, maar is in de loop der jaren fors van karakter gewijzigd. De huidige EU is op geen enkele manier nog te vergelijken met de Europese Gemeenschap voor Kolen en Staal zoals die ooit is opgericht. Gedurende het overgrote deel van het bestaan was het een economisch vehikel dat de samenwerkende landen hielp bij de economische groei. Pas bij het Verdrag van Maastricht in 1992 veranderde de economische gemeenschap langzaam in een politieke unie. De 'EU-fobie' heeft vooral van doen met de in dit en volgende verdragen gemaakte afspraken. Het is dus niet juist om hier een getal van zestig jaar te noemen.quote:Verder vind ik het een beetje raar dat iedereen nu met die EU-fobie komt (bij het referendum) terwijl die hele fukking EU er al 60 jaar is en alles al die tijd al prima gaat.
Zo simpel kan het voor jou zijn, maar zo simpel is het niet. Het '60-jaar-argument heb ik hierboven geprobeerd te weerleggen, maar ook tegen de rest van deze zin valt wel wat in te brengen. De Europese Gemeenschap was in eerste instantie al geen product van de progressie. Het was een direct gevolg van de door de Tweede Wereldoorlog aangerichte verwoesting van de Europese economieën. Het is bovendien maar zeer de vraag welk deel van onze welvaart de verantwoordelijkheid is van de Europese Unie. Als je kijkt naar de ontwikkeling van landen als Noorwegen, Oostenrijk, Zwitserland, Zweden en Finland, landen die lange tijd geen lid waren van de EU of dit nog altijd niet zijn, dan is die ontwikkeling zeker niet negatiever dan de ontwikkeling van landen die wel lid waren van de EU. Op dit moment is het zelfs zo dat landen buiten de EU en buiten de Eurozone sneller groeien qua economie dan de landen binnen de EU.quote:Progressie wint het dus al aantoonbaar 60 jaar van conservatisme. EU=product van progressie---»EU brengt welvaart---»EU=dus goed. Zo simpel is het voor mij.
Mooi verhaalquote:Op woensdag 2 maart 2005 00:10 schreef Dwersdriever het volgende:
verhaal
niemand ligt er wakker van.. doeiiiquote:Op woensdag 2 maart 2005 00:18 schreef theSummoner het volgende:
[..]
... gewoon kleine stukjes projectie van mijn 'gevoel' inzake de EU in het algemeen. Sorry voor mijn slechte bijdrage aan het debat![]()
Zucht....Ik heb al tig keer gezegd, ik ga niet meer op mensen hun argumenten in omdat het volkomen zinloos is. Hoe hard ik het ook ga proberen, ik heb niet het idee dat ik wie dan ook kan overtuigen om voor te gaan stemmen, net als geen enkele tegenstemmer hier mij in de huidige situatie (zoals de grondwet+de EU nu zijn etc.) kan overhalen om tegen te stemmen. Dat noem ik gevoel. Als ik namelijk met een megabombardement aan voorargumenten komt vind jij wel weer iets om ze te ontkrachten, en als dat er niet is pas je je text zo aan alsof het lijkt dat je gelijk hebt. Dat heb ik ook een tijdje gedaan, maar als je er niets mee bereikt en wel constante hele lappen text zit te verzinnen wordt dat wel eens vervelend/doelloos/saai. Dus zeg ik: ik stem toch wel voor. Dat is toch niet zo vreemd? Jij hebt je mening toch ook geenszins bijgesteld door vanwege voorargumenten?quote:Op woensdag 2 maart 2005 00:34 schreef Tomatenboer het volgende:
@ theSummoner:
Dus jouw gevoel zegt dat je ondanks alles, zelfs al zouden er eventueel hele sterke argumenten komen, je sowieso vóór deze Europese grondwet moet gaan stemmen?
Zo nee, wat zouden dan voor jouw punten zijn om zo'n grondwet niet te accepteren? (beetje erg hypothetisch, maar heb het gevoel dat jij puur aan jouw gevoel vast houdt om het vasthouden ondanks van bepaalde steekhoudende argumenten die op z'n minst het bediscussiëren of het er uitvoerig op ingaan, waard zijn).
Je kan nog zo triest gaan lopen doen als je wil, maar je kan me toch niet overtuigen tegen te stemmen...jammer he?quote:Op woensdag 2 maart 2005 03:02 schreef Koos Voos het volgende:
[..]
niemand ligt er wakker van.. doeiii![]()
Oh.. het is(was) nationale complimentjesdag, 'jammer, ik vind dat je een hele zinnige dingen zegt over de EU en dat je vanuit je gevoel kan denken dat het wel goed zit vind ik ook tof. complimentjes "
Neuh. Het Grondwettelijk Verdrag is hoofdzakelijk een vervanging van veel oude verdragen, van het verdrag van Rome 1957 tot het verdrag van Nice 2001. Bij elk nieuw verdrag zijn toen passages uit oudere verdragen aangepast, nu is het voor het eerst samengevoegd tot een nieuw verdrag. Ook met de oudere verdragen viel prima te werken, maar de dikte is hieraan te wijten. Het is ook niet bedoeld als een Grondwet, maar als een Grondwettelijk Verdrag. En dat is nogal een verschil. De naam is domweg verkeerd gekozen.quote:Op dinsdag 1 maart 2005 15:46 schreef Bad_Karma het volgende:
De EU-grondwet is een document van 246 pagina's. Dit is gigantisch als je het vergelijkt met de Nederlandse grondwet, die slechts 17 pagina's telt. Toch is de afgelopen decennia gebleken dat onze Nederlandse grondwet, die straks ondergeschikt wordt aan de Europese, prima voldoet. Een grondwet van deze omvang is een onwerkbaar document.
De bureaucratie valt aardig mee voor een organisatie van deze omvang. Men zegt weleens dat bij de gemeente Amsterdam meer mensen werken. Lang niet alle documenten van de Unie, zeker voor intern verkeer, worden in alle 25 talen vertaald. Meestal alleen in Frans, Engels, Duits en misschien nog wat andere talen. Het wisselt nogal. Dat het mogelijk is om in alle 25 talen met de Unie te communiceren, lijkt me niet meer dan billijk. Lang niet iedereen beheerst een vreemde taal zo goed dat ie alle nuances die hij in z'n eigen taal wel gebruikt ook in die vreemde taal kan gebruiken.quote:
Maar het is al een duidelijk teken van wat de Europese Unie voor ons in petto heeft: meer bureaucratie. Bureaucratie die nu al enorme bedragen opsnoept en ergernis opwekt. En die alleen maar erger zal worden, al was het maar omdat alles wat Brussel straks doet in 25 talen vertaald moet worden.
Niet waar. Na de ratificatie van de Grondwet kan 1 land niet meer de besluitvorming ophouden op veel beleidsterreinen. Maar voor een gekwalificeerde meerderheid moet wel 55% van de landen "voor" zijn, minimaal 15 landen. Bovendien moeten ze 65% van de Europese bevolking vertegenwoordigen. Vier landen die "tegen" zijn kunnen een besluit al blokkeren. Bij bepaalde besluiten moet zelfs 72% van de lidstaten "voor" zijn.quote:De EU-grondwet heeft als doel om meer macht te leggen bij de Europese instanties. Zo zal Nederland bijvoorbeeld geen veto-recht meer hebben. Dit gaat uiteraard ten koste van de macht die nu nog bij de Haagse politiek ligt. Dit kan consequenties hebben die voor ons nu nog niet te overzien zijn. De stemverhoudingen die nodig zijn om beslissingen te nemen houden in dat als Duitsland, Frankrijk en Italië het op een akkoordje gooien alle andere landen naar hun pijpen moeten dansen.
Juist door het veto-recht konden dit soort dingen gebeuren. Het zal eerder makkelijker dan moeilijker worden om ">3%-landen" aan te pakken.quote:Als u denkt dat het zo'n vaart niet zal lopen, denk dan nog even aan het "in marmer gebeitelde" akkoord over de begrotingstekorten die niet meer dan 3% mogen zijn. Zowel Frankrijk als Duitsland lappen dit akkoord aan hun laars, en niemand kan of wil er iets tegen doen. Dit wordt na invoering van de grondwet eerder regel dan uitzondering.
Als ze voldoende medestanders weten te vinden wel.quote:Het Europees parlement zal een grotere rol spelen na invoering van de grondwet. Dat klinkt goed. Maar ook in het parlement zijn de stemverhoudingen eerder nationaal verdeeld dan op basis van politieke kleur. Zullen de 27 Nederlandse parlementariërs echt de macht hebben om voor ons land nadelige wetgeving tegen te houden?
Door de Grondwet wordt het mogelijk dat landen uit de EU stappen. Dat is totnutoe nog niet afdoende geregeld. Alleen Groenland is er in 1985 uitgestapt.quote:Dat de Europese eenwording een garantie is voor vrede en veiligheid is geen argument. Zoals we in Joegoslavië hebben gezien kan de eenwording van meerdere landen in mum van tijd uitmonden in een gruwelijke burgeroorlog. Er hoeven maar een paar mensen op te staan die willen vechten voor afscheiding uit de EU, en we hebben de poppen aan het dansen.
De ETA wil een onafhankelijk Baskenland dat lid wordt van de EU.quote:Dat zulke mensen bestaan bewijst de jarenlange strijd van de ETA. Dat er na de tweede wereldoorlog géén derde wereldoorlog is uitgebroken heeft te maken met de angst voor de atoombom, en niet met de vriendschapsbanden in Europa.
Dat de Nederlandse economie flink profiteert van de Unie lijkt me buiten kijf staan. De haven in Rotterdam drijft er zowat op. De Deense kroon is met een smalle bandbreedte gekoppeld aan de euro, dus die hebben in wezen ook de euro ingevoerd. Hoe het met de andere munten zit weet ik niet.quote:Ook de economische noodzaak van de EU is niet aangetoond. Zowel Noorwegen als Zwitserland zijn géén lid, en hebben beiden een prima economie, met aanzienlijk hogere groeicijfers dan Nederland. En landen als Denemarken en Engeland, die wel lid zijn maar de Euro niet hebben ingevoerd hebben tot nog toe geen enkel negatief effect gekend van deze beslissing. Dat de Nederlandse economie schade zou oplopen als de grondwet niet wordt ingevoerd is dus duidelijk onzin.
quote:Op woensdag 2 maart 2005 15:58 schreef freako het volgende:
Verhaal
Het is in een handelsverdrag vrij normaal dat je geen inspraak hebt in de binnenlandse zaken van de andere landen in dat verdrag. Niet alleen hebben de Noren geen stemrecht in Brussel, Brussel heeft ook niets te zeggen in Oslo. De Noren mogen lekker zelf uitmaken wat ze als bier, chocola, kaas etc beschouwen of hoe hoog een schommel in een speeltuin moet zijn zonder dat dat door een anonieme overbetaalde burocraat in Brussel voor ze wordt bepaald. (om maar iets te noemen)quote:Op woensdag 2 maart 2005 15:58 schreef freako het volgende:
Noorwegen is overigens wel lid van de EER, en de Zwitserse regering had dat erg graag gewild. Alleen is het in een referendum afgewezen. De Zwitsers gaan het binnenkort opnieuw proberen, juist omdat het zoveel voordelen biedt. Om aan de EER (en Schengen) deel te mogen nemen betaalt de Noorse regering een behoorlijk bedrag aan Brussel. Het exacte bedrag kan ik je zo 1-2-3 niet geven. In ruil hebben ze geen enkel stemrecht in Brussel. Het is maar wat je wil.
Ook al hebben we het door de grenzeloze lafheid van onze politici nooit gebruikt, het veto was juist ons enige instrument om dingen die écht niet kunnen tegen te houden. Als we dat kwijtraken, leg eens uit hoe we dan voor Nederland ongunstige dingen kunnen tegenhouden?quote:Op woensdag 2 maart 2005 15:58 schreef freako het volgende:
Juist door het veto-recht konden dit soort dingen gebeuren. Het zal eerder makkelijker dan moeilijker worden om ">3%-landen" aan te pakken.
[..]
Miljardensubsidies voor tabaksboeren moet ook gewoon doorgaan terwijl Brussel roken in de EU horeca geheel wil verbieden.quote:Op donderdag 3 maart 2005 10:49 schreef Viajero het volgende:
Maar als een Noorse boer op ambachtelijke wijze kaas maakt en dat kaas wil noemen en als kaas wil verkopen dan mag dat zonder dat eerst Brussel ook moet vinden dat het kaas is.
Dit soort details zorgen voor veel geldverspilling (salaris ambtenaar, kosten boer om zijn bedrijf aan te passen aan Brusselse eisen) en ergernis.
Waarom moeten we tot op micro nivo dezelfde wetten hebben voor Portugal als voor Duitsland terwijl die culturen zo verschillen? Wat is het voordeel daarvan behalve dat het een groot aantal nietsnutten met goede connecties (onze geweldige ambtenaren in Brussel/Straatsburg) op onze kosten van straat houdt?
Dergelijke verdragen bevatten wel regels en wetten waar Noorwegen zich aan moet houden, net als dit grondwettelijk verdrag regels en wetten bevat waar Nederland zich aan moet houden. Dit verdrag regelt trouwens ook niet hoe hoog een schommel moet zijn en dergelijke micromanagement.quote:Op donderdag 3 maart 2005 09:43 schreef Viajero het volgende:
[..]
Het is in een handelsverdrag vrij normaal dat je geen inspraak hebt in de binnenlandse zaken van de andere landen in dat verdrag. Niet alleen hebben de Noren geen stemrecht in Brussel, Brussel heeft ook niets te zeggen in Oslo. De Noren mogen lekker zelf uitmaken wat ze als bier, chocola, kaas etc beschouwen of hoe hoog een schommel in een speeltuin moet zijn zonder dat dat door een anonieme overbetaalde burocraat in Brussel voor ze wordt bepaald. (om maar iets te noemen)
Probleem is alleen dat er door de EU wel dat soort bepalingen gemaakt worden die algemeen gelden, zoals het verplicht stellen van suikerzakjes in koffiehuizen in Italie terwijl daar een bakje gebruikelijk was. Daar doet dit nieuwe verdrag niets aan, naja, afgezien van een gebrekkige subsidiariteitstoets.quote:Op donderdag 3 maart 2005 16:38 schreef Sidekick het volgende:
[..]
Dergelijke verdragen bevatten wel regels en wetten waar Noorwegen zich aan moet houden, net als dit grondwettelijk verdrag regels en wetten bevat waar Nederland zich aan moet houden. Dit verdrag regelt trouwens ook niet hoe hoog een schommel moet zijn en dergelijke micromanagement.
Het gaat erom welke regels en wetten in een verdrag staan. Ik heb deze al eens vaker gepost hier, maar hier komt ie weer:quote:Op donderdag 3 maart 2005 16:38 schreef Sidekick het volgende:
[..]
Dergelijke verdragen bevatten wel regels en wetten waar Noorwegen zich aan moet houden, net als dit grondwettelijk verdrag regels en wetten bevat waar Nederland zich aan moet houden. Dit verdrag regelt trouwens ook niet hoe hoog een schommel moet zijn en dergelijke micromanagement.
Leuke berichtgeving ook, die berichten die 16% verschil bestempelen tot 'een kleine meerderheid'.quote:Op vrijdag 4 maart 2005 14:43 schreef Pool het volgende:
Ik lees zojuist op teletekst dat het Franse referendum op 29 mei gehouden zal worden. Dat is 3 dagen voor ons eigen referendum en lijkt mij van grote betekenis. Nu al zou 60% van de Fransen "ja" stemmen, dus ik ga er vanuit dat Frankrijk de Grondwet aanneemt.
De discussie zal zich in de laatste dagen dus mede richten op Frankrijk. De vraag is of de Nederlanders zich zullen identificeren met dat Europees gezinde, sympathieke, pacifistische, heerlijk kokende, prachtige vakantieland of zich juist afzetten tegen die verwaande, landbouwsubsidie-slurpende, verkapt communistische, wietverbiedende notoire dwarsligger.![]()
quote:Politiek: Een zwart scenario
Europese Grondwet ontneemt Nederland mogelijkheid zelf zijn immigratie te regelen en verzorgingsstaat te beschermen. Er is een noodrem: een nee-stem
Publicatiedatum: 5 maart 2005
Auteur: Syp Wynia
Het klinkt misschien wat bruut, maar de premiers Kok en Balkenende en hun ministers hebben de belangen van Nederland en de Nederlandse burgers de afgelopen jaren in Europa verkwanseld. Zowel de Tweede als de Eerste Kamer heeft hen daarbij niet tegengehouden. De ministers en de volksvertegenwoordigers zullen dat wellicht met de beste bedoelingen hebben gedaan, maar het resultaat is er niet anders om.
De kabinetten-Kok en Balkenende hebben namelijk zeggenschap weggegeven aan Europa en Europese verplichtingen op zich genomen, die Nederland en de Nederlanders nog duur kunnen komen te staan. En het gaat daarbij niet om onbelangrijke kwesties, maar om zaken die de Nederlandse burger meer dan wat ook bezighouden: de migratie naar Nederland en de Nederlandse sociale zekerheid.
In beide gevallen wordt het weggeven van zeggenschap en het aangaan van verplichtingen nog in belangrijke mate versterkt door de nieuwe Europese Grondwet. Die treedt, als het zover komt, op 29 oktober volgend jaar in werking. Eerst kan de Nederlandse bevolking zich op woensdag 1 juni nog over die Grondwet uitspreken.
Vorige week werd bekend dat de vraag voor de Nederlandse volwassen burgers op die eerste junidag luidt: 'Bent u voor of tegen instemming door Nederland met het Verdrag tot vaststelling van een Grondwet voor Europa?’ Dat is een juridisch juiste vraag, maar hij bevat geen enkele reden waarom de Nederlandse burger voor of tegen die Grondwet zou moeten zijn. De voorstanders – het kabinet en een meerderheid van de Tweede Kamer – zeggen dat de Grondwet de Europese Unie democratischer en slagvaardiger maakt. Maar wat de Grondwet precies voor gevolgen heeft of kan hebben, blijft vaag.
Het zou heel anders worden als burgers de volgende vraag zouden krijgen: 'Bent u er voor of tegen dat Nederland het recht om zijn eigen immigratie te regelen en te bepalen wie recht heeft op Nederlandse sociale voorzieningen, afstaat aan de Europese Unie (EU) waarin Nederland vrijwel niets te vertellen heeft?’ Want dat is ook een vraag die de Nederlandse burgers op 1 juni beantwoorden, misschien wel de belangrijkste vraag.
Onbestemd
De nieuwe Grondwet zorgt er namelijk niet alleen voor dat er een soort Europese president en een soort Europese minister van Buitenlandse Zaken komen. De Grondwet zorgt er ook voor dat op tal van terreinen waarop dat nu niet het geval is, met meerderheid van stemmen kan worden besloten. Nederland kan daarbij nog gemakkelijker dan nu, volgens het bestaande Verdrag van Nice, worden overstemd. Al was het maar omdat de zes grootste landen van de Europese Unie driekwart van de stemmen krijgen. Als er meer grote landen bij komen – zoals Turkije – stelt de inbreng van kleinere landen als Nederland al helemaal weinig meer voor.
Verder verliest Nederland zeggenschap doordat in de nieuwe Grondwet verdragen zijn opgenomen waarvan Nederland tot dusver nog zelf kon bepalen of het daar helemaal aan meedeed, helemaal niet, of gedeeltelijk. Dat geldt vooral voor het Europese Verdrag van de Rechten van de Mens en het Geneefse Vluchtelingenverdrag. Het gaat hier om verdragen die in de nasleep van de Tweede Wereldoorlog werden opgesteld.
Tegenwoordig worden op basis daarvan claims gelegd die een halve eeuw geleden ondenkbaar waren. Niet alleen in Nederland, maar ook elders wordt daarom vaak gedacht aan aanpassing van deze verdragen. Maar dat wordt voor een klein land in de toekomst praktisch onmogelijk als ze verankerd zijn in de nieuwe Europese Grondwet.
Deze combinatie van weggegeven zeggenschap en het aangaan van nieuwe, niet terug te draaien verplichtingen kan voor Nederland desastreus uitpakken. Zo wordt in de nieuwe Europese Grondwet het immigratiebeleid een Europese zaak, waarbij Nederland kan worden weggestemd. Een meerderheid van landen kan dus, zoals de Europese Commissie nu al voorstelt, besluiten dat Europa meer immigranten nodig heeft om de vergrijzing tegen te gaan. En er zijn werkelijk landen, vooral de Zuid-Europese, die denken dat dat een oplossing is – en dat je ook niet hoeft te selecteren op kennis en vaardigheden. Voor een land als Nederland is dat een zwart scenario.
Een keur aan Nederlandse wetenschappers, inclusief regeringsadviseurs van het Centraal Planbureau, het Sociaal en Cultureel Planbureau en de Adviescommissie voor Vreemdelingenzaken heeft het kabinet daarom afgeraden om de zeggenschap over vooral arbeidsmigratie over te hevelen naar Brussel. Het kabinet heeft daar klaarblijkelijk niet naar willen luisteren.
De kern van de bezwaren is dat elk land zijn eigen sociale arrangementen heeft; zijn eigen bevolkingssamenstelling; zijn eigen integratieproblemen en zijn eigen mate van vergrijzing. En verder dat het zeker met de Nederlandse ervaringen niet verstandig is dat er een Europees beleid komt waarvan de gevolgen voor Nederland niet te overzien zijn.
Essentieel is ook dat Nederland de hoogste uitkeringen voor niet-werkenden kent (zie 'Aantrekkelijk land’ op deze pagina). Het leidt ertoe dat vooral analfabete en andere kansloze migranten naar Nederland trekken om hier een uitkering te halen, dan wel na verloop van tijd werkloos te worden en alsnog een belasting voor de samenleving te zijn.
Opmerkelijk is dat ook de Tweede Kamer de waarschuwingen van de regeringsadviseurs in de wind heeft geslagen. Een partij als de VVD beweert weliswaar tegen een Europees migratiebeleid te zijn, maar ook deze partij heeft geen enkele moeite gedaan om de Europese Grondwet op dit vlak te veranderen.
Derdelanders
De nieuwe Europese Grondwet ontneemt Nederland niet alleen het recht zelf zijn immigratiebeleid te voeren, maar verleent bovendien aan alle Europeanen en aan alle legale migranten van elders ('derdelanders’) ook nog eens dezelfde rechten als Nederlanders op uitkeringen, gezondheidszorg en sociale huisvesting. Dat zijn geen papieren rechten. Ze kunnen al meteen gevolgen hebben.
Zo hebben illegalen uit Afrika en Latijns-Amerika, die de Spaanse regering op dit moment aan het legaliseren is, in Nederland al binnen enkele jaren recht op een bijstandsuitkering, een huurwoning, gezondheidszorg en huursubsidie. Dat geldt trouwens ook voor de Roemenen en Bulgaren die over enkele jaren EU-burger worden.
De Grondwet kan ook meteen gevolgen hebben voor de 'inburgeringstoets’ die het kabinet eind 2005 wil laten ingaan om importbruiden uit Turkije, Marokko en elders te ontmoedigen hier te komen. Die regeling wringt met bepalingen over de vrijheid om een gezin te vormen. Het kabinet-Balkenende heeft dan wel bedongen dat een land als Nederland de inwoners van Turkije kan blijven weigeren als Turkije lid wordt van de Europese Unie, maar die bepaling is een dode letter. Zij is strijdig met de nieuwe Europese Grondwet.
De Duitse econoom Hans-Werner Sinn, directeur van het toonaangevende Ifo-instituut in München, waarschuwt al jaren dat het recht op vrije vestiging binnen de Europese Unie – in combinatie met het verlenen van de West-Europese verzorgingsstaatsrechten aan iedere Europeaan zoals dat in de Europese Grondwet staat – alleen maar tot grote problemen kan leiden.
Sinn stelt dat de Duitse eenwording, die op kleinere, Duitse schaal een sociale en economische ramp werd met veel werkloosheid, te hoge minimumlonen en hoge belastingen, nu op grotere schaal dreigt voor het grote, uitbreidende Europa. En dan heeft Sinn het nog niet eens over de immigratie van buiten Europa naar landen met zulke aantrekkelijke verzorgingsregimes als die van Nederland.
Een geluk bij een ongeluk is dat de Nederlandse burger op 1 juni nog aan de noodrem kan trekken. Als de Nederlandse burgers op die woensdag in meerderheid de nieuwe Grondwet afwijzen – om deze of een andere reden – verschaft dat het kabinet én de Tweede Kamer de mogelijkheid om de lichtzinnigheid te repareren waarmee ze over de Europese Grondwet en eerdere verdragen hebben onderhandeld.
Het zal vervolgens waarschijnlijk niet lukken om de hele Europese Grondwet van zijn fundamentele weeffouten te ontdoen. Maar wat zeker een goede kans maakt, is om na een 'nee’ van de Nederlandse burgers uitzonderingen voor Nederland af te spreken. Met een afwijzing van de Grondwet in het referendum heeft het Nederlandse kabinet immers een uitzonderlijk sterke onderhandelingspositie in Europa, zo betoogt de jurist Anton van Schijndel (tevens kandidaat VVD-kamerlid) in het maart-nummer van het diplomatieke vakblad Internationale Spectator.
Na een afwijzing bij het referendum kan Nederland veel gemakkelijker uitzonderingspakketten bedingen – zoals Engeland, Ierland, Denemarken en Zweden dat eerder ook hebben gedaan. Na een 'nee’ van de Nederlandse burger tegen de Europese Grondwet wenkt dan niet een zwart gat, maar juist een nieuwe kans. Een solitaire stap hoeft het niet te zijn. De kans dat Nederland de steun van bijvoorbeeld Duitsland zal krijgen, is zeker niet denkbeeldig.
Juist niet. De problemen in de Europese landen zijn veels te verschillend voor een algemene Europese aanpak. Immigratie naar Slovenië bijvoorbeeld is van een compleet andere orde dan immigratie naar Groot-Brittanië en het absorbtievermogen van Finland niet te vergelijken met die van Nederland. Een Europese aanpak zal dus leiden tot een groot slap compromis wat uiteindelijk voor geen enkel land optimaal is.quote:Op vrijdag 4 maart 2005 16:40 schreef Sidekick het volgende:
Immigratiewetgeving is zeer belangrijk om dat in Europees verband te doen.
Merkwaardig dat een moderator van POL het verschil niet weet te maken tussen arbeidsmigranten en politiek vluchtelingen.quote:Op vrijdag 4 maart 2005 16:40 schreef Sidekick het volgende:
Immigratiewetgeving is zeer belangrijk om dat in Europees verband te doen. Ik las dat Geert Wilders het onbegrijpelijk vindt dat Denemarken op de vingers werd getikt over te strenge immigratiewetgeving, terwijl dat alleen maar zorgt voor meer vluchtelingen in andere nabijgelegen landen zoals Nederland. Zonder goede Europese coordinatie worden we gedwongen in een "race to the bottom" waar politieke vluchtelingen de dupe van worden en het illegale circuit groter van wordt.
Niet echt, als je in aanmerking neemt dat ook politici dat - alleszins reële verschil - in het politieke debat volledig negeren.quote:Op zondag 6 maart 2005 16:46 schreef hace_x het volgende:
[..]
Merkwaardig dat een moderator van POL het verschil niet weet te maken tussen arbeidsmigranten en politiek vluchtelingen.
De nieuwe Europese Grondwet ontneemt Nederland niet alleen het recht zelf zijn immigratiebeleid te voeren, maar verleent bovendien aan alle Europeanen en aan alle legale migranten van elders ('derdelanders’) ook nog eens dezelfde rechten als Nederlanders op uitkeringen, gezondheidszorg en sociale huisvesting. Dat zijn geen papieren rechten. Ze kunnen al meteen gevolgen hebben.quote:Op woensdag 9 maart 2005 01:02 schreef HiZ het volgende:
Alleen al omdat de tegenstemmers van die idiote argumenten hebben is al genoeg reden om voor deze grondwet te stemmen.
Immigratiewetgeving is idd een slecht gekozen woord van mij. Dat moet asielwetgeving zijn.quote:Op zondag 6 maart 2005 16:46 schreef hace_x het volgende:
[..]
Merkwaardig dat een moderator van POL het verschil niet weet te maken tussen arbeidsmigranten en politiek vluchtelingen.
Nou, ik lees dit topic door, wat ik nog niet eerder gedaan had. Voordat ik daar aan begon dacht ik dat het misschien wel verstandig is om JA te stemmen.quote:Op dinsdag 1 maart 2005 23:00 schreef theSummoner het volgende:
en nog steeds ga ik voor stemmeneigenlijk is deze hele discussie zinloos want ik ben nog niemand tegengekomen die van plan is zijn standpunt te veranderen, en zeker niet naar aanleiding van deze discussie.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |