abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 27 april 2005 @ 10:06:18 #101
34775 Metro2005
Mind explorer
pi_26538951
ik heb de europese grondwet doorgelezen en ik vind er zowel positieve als ook negatieve kanten aan zitten. Ben er nog niet uit wat ik ga stemmen. Overtuig me
Childhood is over the moment you know you're going to die.
'Snelwegen verbreden om files op te lossen? Dat is zoals de broeksriem losser maken tegen obesitas'
  woensdag 27 april 2005 @ 12:20:40 #102
18917 Kiki
Honni soit qui mal y pense..
pi_26541754
Ik ben nu echt in de war. Weet niet meer wat ik moet stemmen. Heb de hoofdpunten van de Europese Grondwet doorgelezen (www.grondweteuropa.nl) en volgens de stemwijzer komen mijn opvattingen 72% overeen met deze grondwet. Vóór stemmen dus. Toch heb ik een aantal vragen. Ik heb me (blijkbaar) niet genoeg verdiept in de materie, ik hoop dat iemand hier mij kan helpen met het beantwoorden van deze vragen:

- Iemand schreef in dit topic dat de EU de laatste tien jaar geen fatsoenlijke begroting heeft kunnen maken. Is dat waar? En zo ja, hoe komt dat dan?

- Is het echt zo dat NL maar 3,6 % van de zetels in het parlement krijgt en de grote landen dus de baas kunnen zijn? Zo ja, hoe kan onze regering daarmee instemmen dan? Wat is hun motief daarvoor?

-Iemand anders schreef in dit topic dat NL de grootste betaler was aan de EU. is dit zo? En als dit zo is, waarom stemmen we dan (evt) toen met maar 3,6% van de zetels?

- Mag je als land nu wel of niet uit de EU stappen als je dat wilt. No strings attached?

Voor diegene die moeite neemt om mijn vragen te beantwoorden, alvast enorm bedankt!!
Money talks, Bullshit walks!
  woensdag 27 april 2005 @ 12:55:49 #103
28640 Sidekick
Ban the fucker
pi_26542542
quote:
Op woensdag 27 april 2005 12:20 schreef Kiki het volgende:

Ik heb me (blijkbaar) niet genoeg verdiept in de materie, ik hoop dat iemand hier mij kan helpen met het beantwoorden van deze vragen:

- Iemand schreef in dit topic dat de EU de laatste tien jaar geen fatsoenlijke begroting heeft kunnen maken. Is dat waar? En zo ja, hoe komt dat dan?
Doel je op de post van ExtraWaskracht? Ik weet niet wat hij of jij onder een fatsoenlijke begroting verstaat.
quote:
- Is het echt zo dat NL maar 3,6 % van de zetels in het parlement krijgt en de grote landen dus de baas kunnen zijn? Zo ja, hoe kan onze regering daarmee instemmen dan? Wat is hun motief daarvoor?
Kleinere landen hebben inderdaad minder invloed dan grote. Een land met 50 miljoen inwoners heeft meer invloed dan een land met 5 miljoen inwoners. Het lijkt me erg logisch dat de meeste stemmen gelden. Maar kleinere landen komen er relatief beter uit zelfs, zoals in deze post al is opgemerkt:
quote:
Even ter ontzenuwing van de stelling dat in het Europese parlement de grote landen de dienst uitmaken. Het is eigenlijk zo dat de kleine landen relatief worden voorgetrokken.
Bijvoorbeeld:
Duitsland heeft 80 miljoen inwoners en 99 zetels, dus 1,24 zetels per miljoen inwoners.
Nederland heeft 16 miljoen inwoners en 27 zetels, dus 1,69 zetels per miljoen inwoners.
Zweden heeft 9 miljoen inwoners en 19 zetels, dus 2,11 zetels per miljoen inwoners.
Luxemburg heeft 430000 inwoners en 6 zetels, dus 13,95 zetels per miljoen inwoners.
quote:
-Iemand anders schreef in dit topic dat NL de grootste betaler was aan de EU. is dit zo? En als dit zo is, waarom stemmen we dan (evt) toen met maar 3,6% van de zetels?
Zoals ik eerder dit topic al melde:
quote:
Op dinsdag 15 februari 2005 17:44 schreef Sidekick het volgende:

[..]

Noorwegen is de grootste nettobetaler aan de EU omdat ze nauw samenwerken met de EU, maar puur financieel gezien niet meeprofiteren omdat Noorwegen geen lid is. Maar economisch gezien zijn er vrij veel voordelen, waardoor Noorwegen het geld er wel voor over hebben.
Dat is dus een land met 0% van de zetels, en toch moeten ze zich houden aan enkele verdragen op het gebied van de interne markt bijvoorbeeld.

Van de huidige EU-landen is Nederland overigens wel de grootste nettobetaler. Verwerping van de grondwet zal dat niet veranderen.
quote:
- Mag je als land nu wel of niet uit de EU stappen als je dat wilt. No strings attached?
Ach, alles kan. Maar je kan het wel zien als contractbreuk. Het zal Nederland zeker geen goed doen qua reputatie en kan zelfs een afzondering betekenen van Europa waar we nu dankzij onze openmarkt economie volop van profiteren.
A single death is a tragedy, a million deaths is a statistic - Joseph Stalin
Political power grows out of the barrel of a gun - Mao Zedong
I will eat the headdoekjes rauw - Geert Wilders
  woensdag 27 april 2005 @ 12:56:35 #104
96190 PJORourke
Beautiful burnout
pi_26542556
quote:
Op vrijdag 22 april 2005 18:24 schreef Drugshond het volgende:
Ik zal onze lieve Heer op mijn blote knieën bedanken als Brabant niet meet behoort tot het gezelschap van wat er in Den-Haag beslist wordt. Is dat wat je wilt horen (graag gedaan).
En ik denk (nee ik weet wel zeker) dat Limburg en Zeeland ook wel een duit in het zakje willen doen.
You bet!
What are you going to do to me? You go fuck yourself - I say what I want.
- Oriana Fallaci 1929-2006
  woensdag 27 april 2005 @ 13:01:13 #105
96190 PJORourke
Beautiful burnout
pi_26542668
quote:
Op woensdag 27 april 2005 12:55 schreef Sidekick het volgende:
Doel je op de post van ExtraWaskracht? Ik weet niet wat hij of jij onder een fatsoenlijke begroting verstaat.
Goedgekeurd door de interne audit van de EU misschien? Da's al in geen tien jaar meer gebeurd.
quote:
Van de huidige EU-landen is Nederland overigens wel de grootste nettobetaler. Verwerping van de grondwet zal dat niet veranderen.
Men zal nederland niet meer beschouwen als blinde ja-knikkers en protesten tegen deze uitwas zullen misschien wat serieuzer genomen worden.
quote:
Ach, alles kan. Maar je kan het wel zien als contractbreuk. Het zal Nederland zeker geen goed doen qua reputatie en kan zelfs een afzondering betekenen van Europa waar we nu dankzij onze openmarkt economie volop van profiteren.
Contractbreuk? In een referendum?

We zitten al jaren in een recessie. De landen die meer afstand tot Europa bewaren doen het stukken beter. Waar profiteren we dan van?

En de reputatie... who cares. Chirac, Schroeder, Bush hebben allemaal een slechte reputatie. Kunnen we om Frankrijk, Duitsland of de VS heen?
  woensdag 27 april 2005 @ 13:33:57 #106
18917 Kiki
Honni soit qui mal y pense..
pi_26543470
quote:

[..]

Ja, op die post doelde ik. Wat ik onder een fatsoenlijke begroting versta is exact wat PJORourke schrijft, dat het goedgekeurd wordt door de interne audit. Misschien is dat alleen een formaliteit, ik weet het niet, daarom vraag ik het.
quote:
Kleinere landen hebben inderdaad minder invloed dan grote. Een land met 50 miljoen inwoners heeft meer invloed dan een land met 5 miljoen inwoners. Het lijkt me erg logisch dat de meeste stemmen gelden. Maar kleinere landen komen er relatief beter uit zelfs, zoals in deze post al is opgemerkt:
Dank je.
quote:
Dat is dus een land met 0% van de zetels, en toch moeten ze zich houden aan enkele verdragen op het gebied van de interne markt bijvoorbeeld.

Ik begrijp dat de meeste stemmen gelden en dat dit de 'eerlijke' manier is, maar toch heb ik er moeite mee als het plat gezegd neerkomt op veel betalen, weinig zeggenschap. Ook al is dat de eerlijke manier, als het op jezelf slaat, heb ik moeite mee om daar dan voor te zijn.
quote:
In ieder geval bedankt voor je antwoorden Side kick, hier kan ik wat mee!
Money talks, Bullshit walks!
  woensdag 27 april 2005 @ 14:12:07 #107
28640 Sidekick
Ban the fucker
pi_26544517
quote:
Op woensdag 27 april 2005 13:01 schreef PJORourke het volgende:

[..]

Men zal nederland niet meer beschouwen als blinde ja-knikkers en protesten tegen deze uitwas zullen misschien wat serieuzer genomen worden.
Of juist alleen komen te staan.
quote:
[..]

Contractbreuk? In een referendum?
Contractbreuk met eerdere verdragen natuurlijk.
quote:
We zitten al jaren in een recessie. De landen die meer afstand tot Europa bewaren doen het stukken beter. Waar profiteren we dan van?
We hebben extra voordeel bij een florerende wereldeconomie/EU-markt, maar ook extra nadeel bij en tegenvallende wereldeconomie/EU-markt. Wacht maar weer totdat de economie weer gaat lopen.
quote:
En de reputatie... who cares. Chirac, Schroeder, Bush hebben allemaal een slechte reputatie. Kunnen we om Frankrijk, Duitsland of de VS heen?
Nee. Maar anderen kunnen makkelijk om ons heen. Dat zet ons in een positie waarin we niet hetzelfde kunnen flikken als de grote landen.
  woensdag 27 april 2005 @ 14:25:32 #108
3479 Lithion
Melancholisch misantroop
pi_26544870
quote:
Statistisch gezien natuurlijk geen speld tussen te krijgen, maar het heeft verder geen enkele waarde. De macht van kleine landen blijft gewoon zéér beperkt, ook al krijgen ze relatief gezien zwaardere stemmen.
Nu tracht men op geforceerde wijze een Unie te vormen van landen waarin nationalistische gevoelens de boventoon voeren in plaats van een pan-Europese gedachte (m.n. in Frankrijk) . In dat licht is het volslagen onzinnig om als klein land daaraan deel te nemen. Er zal eerst in het parlement, in de EC én onder de Europese bevolking een pan-Europese gedachte moeten heersen wil een verdere unificatie van de lidstaten en verdere besluiten van de EU ook maar enig draagvlak behouden.

Vraag je eens af: hoe groot zou het draagvlak voor de regering en de Tweede Kamer zijn wanneer provinciaal chauvinisme de boventoon voert boven het primaire gevoel dat we allemaal Nederlanders zijn? Wanneer een regering die voornamelijk bestuurd wordt door mensen uit de randstad (ook al krijgen mensen in de noordelijke provincies een relatief zwaardere stem) en daarbij voornamelijk rekening houden met hun eigen provinciale belang boven het nationale belang? Hoe effectief zou een dergelijk bestuur zijn voor Nederland en voor de provincies die deel uit maken van Nederland?
pi_26545116
Het maakt toch niet uit, wat we als Nederlandse bevolking beslissen met het referendum, want het referendum is niet bindend. Ik wed dat als het referendum negatief uitpakt, d.w.z dat de Nederlandse bevolking kiest om tegen te stemmen, dat de regering dan het referendum niet zal volgen.
Dreaming permits each and every one of us to be quietly and safely insane every night of our lives.
pi_26545175
quote:
Op woensdag 27 april 2005 03:54 schreef Nolius het volgende:
Dat foldertje had ik echt al bijna weggepleurd. Het ziet er niet uit de veels te veel ambtelijke taal...
Ik vond het juist erg storend dat je wordt aangesproken alsof je een kind van tien bent. Alles wordt herhaald, trouwens, en ook dat is nogal denigrerend.

@Karzeuler: dat van dat c&p klopt wel een beetje, aangezien de grondwet grotendeels is samengesteld uit bestaande verdragen. Ljikt me geen argument om tegen te stemmen.

Hetzelfde geldt voor 'we zijn de grootste nettobetaler binnen de EU', 'De Euro is ons door de strot geduwd' ( ). Dat zijn zaken waarop het aannemen van deze grondwet geen invloed heeft.
As the officer took her away, she recalled that she asked,
"Why do you push us around?"
And she remembered him saying,
"I don't know, but the law's the law, and you're under arrest."
  woensdag 27 april 2005 @ 15:03:09 #111
96190 PJORourke
Beautiful burnout
pi_26545868
quote:
Op woensdag 27 april 2005 14:12 schreef Sidekick het volgende:
Of juist alleen komen te staan.
Er is duidelijk een wat eurokritischer groep aan het vormen, met de Britten en de Scandinaviers, eventueel Tsjechie. Daar kan je mee optrekken.
quote:
Contractbreuk met eerdere verdragen natuurlijk.
Die niet aan de bevolking zijn voorgelegd. Wie weet hadden die bij een referendum ook een consistente tegenstem opgeleverd. Overigens lijkt mij oude wijn in nieuwe zakken totaal niet nodig; als emn het Verdrag van Nice te slecht vind had men maar een beter verdrag moeten afsluiten.
quote:
We hebben extra voordeel bij een florerende wereldeconomie/EU-markt, maar ook extra nadeel bij en tegenvallende wereldeconomie/EU-markt. Wacht maar weer totdat de economie weer gaat lopen.
Dat klopt, maar ik denk dat de dip zonder het Euro-effect, vooral in het consumentenvertrouwen, veel minder heftig was geweest.
quote:
Nee. Maar anderen kunnen makkelijk om ons heen. Dat zet ons in een positie waarin we niet hetzelfde kunnen flikken als de grote landen.
Dat vraag ik me af. Zie de heisa met Ierland en Denemarken destijds.
  woensdag 27 april 2005 @ 15:04:22 #112
28640 Sidekick
Ban the fucker
pi_26545903
quote:
Op woensdag 27 april 2005 14:25 schreef Lithion het volgende:

[..]

Statistisch gezien natuurlijk geen speld tussen te krijgen, maar het heeft verder geen enkele waarde. De macht van kleine landen blijft gewoon zéér beperkt, ook al krijgen ze relatief gezien zwaardere stemmen.
De macht van kleine landen is ook beperkt zonder Europese samenwerking. Die relatieve verbetering is dus gewoon winst te noemen in mijn ogen.
quote:
Nu tracht men op geforceerde wijze een Unie te vormen van landen waarin nationalistische gevoelens de boventoon voeren in plaats van een pan-Europese gedachte (m.n. in Frankrijk) . In dat licht is het volslagen onzinnig om als klein land daaraan deel te nemen. Er zal eerst in het parlement, in de EC én onder de Europese bevolking een pan-Europese gedachte moeten heersen wil een verdere unificatie van de lidstaten en verdere besluiten van de EU ook maar enig draagvlak behouden.
Klopt, de verzuiling is nog erg groot. Maar wachten totdat zo'n pan-Europese gedachte zich zal vormen is ook geen optie. Je moet soms wat forceren.
quote:
Vraag je eens af: hoe groot zou het draagvlak voor de regering en de Tweede Kamer zijn wanneer provinciaal chauvinisme de boventoon voert boven het primaire gevoel dat we allemaal Nederlanders zijn? Wanneer een regering die voornamelijk bestuurd wordt door mensen uit de randstad (ook al krijgen mensen in de noordelijke provincies een relatief zwaardere stem) en daarbij voornamelijk rekening houden met hun eigen provinciale belang boven het nationale belang? Hoe effectief zou een dergelijk bestuur zijn voor Nederland en voor de provincies die deel uit maken van Nederland?
Onze regering wordt ook bestuurd door mensen voornamelijk uit de Randstad, en hebben de dunbevolkte provincien niet eens een relatief zwaardere stem. Dat laaste hoeft voor mij ook niet. Natuurlijk is het minder verzuild dan Europa, maar het principe is ook in Nederland aanwezig.
pi_26548059
quote:
Op woensdag 27 april 2005 14:34 schreef DreamyGirl het volgende:
Het maakt toch niet uit, wat we als Nederlandse bevolking beslissen met het referendum, want het referendum is niet bindend. Ik wed dat als het referendum negatief uitpakt, d.w.z dat de Nederlandse bevolking kiest om tegen te stemmen, dat de regering dan het referendum niet zal volgen.
Dat denk ik ook.
Om deze hypothese te bewijzen, zal ik UPH tegen deze zgn. grondwet stemmen
Exaudi orationem meam
Requiem aeternam dona eis, Domine.
Et lux perpetua luceat eis.
  woensdag 27 april 2005 @ 17:39:06 #114
89730 Drugshond
De Euro. Mislukt vanaf dag 1.
pi_26548642
quote:
Op woensdag 27 april 2005 14:12 schreef Sidekick het volgende:
Onzin..... England wil wel graag horen bij de EU maar voert op dit moment nog zijn eigen valuta.
De relatieve terugval van de Euro versus de Engelse pond is voornamelijk te wijten aan twee oorzaken.
  • Het begrotingstekort van de grote landen (Fr/Du) wat behoorlijk opliep, waardoor de euro relatief in waarde verloor.
  • En het opslokken van relatief armere landen die deel uitmaken van de EU.

Dat extra voordeel van de economie ben ik nog niet tegengekomen.... en als het weer aantrekt zal England hier sneller de vruchten van plukken dan het continent Europa.

Kijk eens voor de grap naar de volgende grafiek.
  • http://investors.standardchartered.com/LSE_chart.cfm
    Periode invullen 01/01/1999 tot 27/04/2005
    http://www.dft.nl/koersen/NL0000455574/EAX.html
  • Periode 5 jaar nemen.

Leuk verkoop argument... maar ik slik het ff niet.
  •   woensdag 27 april 2005 @ 19:43:09 #115
    3479 Lithion
    Melancholisch misantroop
    pi_26551359
    quote:
    Op woensdag 27 april 2005 15:04 schreef Sidekick het volgende:
    De macht van kleine landen is ook beperkt zonder Europese samenwerking. Die relatieve verbetering is dus gewoon winst te noemen in mijn ogen.
    Een dooie mus ja, maar als jij er blij mee bent, soit. Wanneer die relatieve verbetering niet ook daadwerkelijk effect sorteert heb je er natuurlijk nog helemaal niets aan.
    quote:
    Klopt, de verzuiling is nog erg groot. Maar wachten totdat zo'n pan-Europese gedachte zich zal vormen is ook geen optie. Je moet soms wat forceren.
    Ah, die Anschluss! .

Hoe wil je het precies forceren dan? Integratie moet plaatsvinden op basis van gemeenschappelijke gronden. Het openstellen van de markten kan daarin een drijvende kracht zijn, maar het is niet zo dat wanneer je een gemeenschappelijke markt hebt met een aantal landen dat er dan ook automatisch al sprake is van een gemeenschappellijke grond voor verdere integratie. Zolang (zéker onder politici) nationalistische gevoelens nog de boventoon voeren zullen via het overkoepelende karakter van de EU, de lokale behoeften van kleinere landen terzijde worden geschoven. Pas wanneer elke lidstaat een bepaald lokaal probleem ook daadwerkelijk als Europees probleem zou zien kun je spreken over vergaande integratie, maar dat is nu bij lange na nog niet het geval. Denk aan de gasboringen in de Waddenzee.

Ik vind het bijzonder naïef om te denken dat na goedkeuring van deze grondwet de nationale gevoelens automatisch zullen verdwijnen bij de politici van de (grote) lidstaten, laat staan bij de bevolking. Niet voor niks voert de Franse regering nu een ja-campagne door te benadrukken wat de voordelen voor de Fransen zijn in plaats van te benadrukken wat de voordelen voor Europa als geheel is.
    Is het niet veel logischer om éérst een basis te vormen en éérst een (bepaalde mate van) draagvlak voor unificatie te creëren en dan pas tot eenheidsvorming over te gaan in plaats van geforceerd iets samen laten gaan en daarna te proberen om daarvoor draagvlak te creëren?

De NAVO, bijvoorbeeld, is ontstaan omdat er een reden voor was (een gemeenschappelijke vijand), het was een middel, geen doel. Het Warschaupact idem natuurlijk. Deze organisaties werkten (vrijwel) voortreffelijk omdat elk der leden vooraleer keek naar het gezamenlijk doel.
    De vraag die nu gesteld dient te worden is welk doel verdere unificatie van de lidstaten van de EU dient. Waar is dit een middel toe? Ik krijg meer en meer het idee dat verdergaande samenwerking wordt gezien als doel an sich en dát lijkt me een compleet verkeerde gedachte.
    quote:
    Onze regering wordt ook bestuurd door mensen voornamelijk uit de Randstad, en hebben de dunbevolkte provincien niet eens een relatief zwaardere stem. Dat laaste hoeft voor mij ook niet. Natuurlijk is het minder verzuild dan Europa, maar het principe is ook in Nederland aanwezig.
    Het CDA vindt haar kiezers anders voornamelijk in het zuiden van het land. Hoe het ook zij, het is niet zo dat een nationaal politicus (eender welke) zijn provinciale afkomst zwaar mee laat wegen in de beslissing die hij neemt over een bepaald besluit. Iets wat je in de EU wél veel sterker ziet.
    pi_26552888
    quote:
    Op woensdag 27 april 2005 15:04 schreef Sidekick het volgende:

Hoe jij die EU grondwet verdedigt ... grote humor

[ Bericht 1% gewijzigd door Koos Voos op 27-04-2005 21:43:07 ]
    pi_26557259
    Twee Vandaag peilde de volksmening. Voorlichtingsbrochure wordt over het algemeen als bijzonder niet informatief beoordeeld. De geschrokken regering kondigt een tweede last minute voorlichtingsvodje aan. Hoe serieus wordt het volk genomen?
    iedere engel heeft een duivelse kant.
      woensdag 27 april 2005 @ 23:37:22 #118
    28640 Sidekick
    Ban the fucker
    pi_26557331
    quote:
    Op woensdag 27 april 2005 23:34 schreef Sater het volgende:
    Twee Vandaag peilde de volksmening. Voorlichtingsbrochure wordt over het algemeen als bijzonder niet informatief beoordeeld. De geschrokken regering kondigt een tweede last minute voorlichtingsvodje aan. Hoe serieus wordt het volk genomen?
    Nou, als een simpel negatief opinie-onderzoekje al aanleiding is om met nieuwe voorlichting te komen, dan neemt de regering haar voorlichtingstaak zeer serieus. Hulde!
    pi_26557476
    quote:
    Op woensdag 27 april 2005 23:37 schreef Sidekick het volgende:

[..]

Nou, als een simpel negatief opinie-onderzoekje al aanleiding is om met nieuwe voorlichting te komen, dan neemt de regering haar voorlichtingstaak zeer serieus. Hulde!
    Barend en van Dorp zeker gemist ... die grondwet valt gewoon niet uit te leggen
    pi_26557929
    quote:
    Op woensdag 27 april 2005 23:37 schreef Sidekick het volgende:

[..]

Nam jaren tachtig vorige eeuw deel aan boeiende rondetafelgesprekken over de multiculturele samenleving. Tot dusver is mij een dergelijke meningsvorming over Europa nog niet opgevallen.
    iedere engel heeft een duivelse kant.
      donderdag 28 april 2005 @ 00:00:33 #121
    96190 PJORourke
    Beautiful burnout
    pi_26557985
    quote:
    Op woensdag 27 april 2005 23:42 schreef Koos Voos het volgende:
    Barend en van Dorp zeker gemist ... die grondwet valt gewoon niet uit te leggen
    81 % tegen, 3700 stemmen. Kat in het bakkie.
      donderdag 28 april 2005 @ 00:17:16 #122
    89730 Drugshond
    De Euro. Mislukt vanaf dag 1.
    pi_26558374
    quote:
    Op donderdag 28 april 2005 00:00 schreef PJORourke het volgende:
    81 % tegen, 3700 stemmen. Kat in het bakkie.
    Nu alleen met zijn allen met die luie reet uit de bankstel (of ff weg achter je PC) en je stem uitbrengen.
    pi_26558490
    quote:
    Op donderdag 28 april 2005 00:17 schreef Drugshond het volgende:

[..]

Nu alleen met zijn allen met die luie reet uit de bankstel (of ff weg achter je PC) en je stem uitbrengen.
    de laatste opkomst bij de europese verkiezingen zijn wat dat betreft hoopgevend (39,1 procent)
      donderdag 28 april 2005 @ 00:38:07 #124
    3479 Lithion
    Melancholisch misantroop
    pi_26558948
    quote:
    Op donderdag 28 april 2005 00:22 schreef zakjapannertje het volgende:
    de laatste opkomst bij de europese verkiezingen zijn wat dat betreft hoopgevend (39,1 procent)
    Nou ja, ik denk dat tegenstemmers een grotere drive hebben om naar het stemhok te gaan dan mensen die voorstander zijn. Er zullen meer tegenstemmers zijn die simpelweg een signaal af willen geven dan voorstemmers die hetzelfde willen doen.
    pi_26559106
    Bij BvD is toch weer mee gebleken dat de mensen die voor deze grondwet zijn niet eens weten waarom ze eigenlijk voor zijn.
    Wat een onsamenhangend en leugenachtig verhaal van de heer Nicolaï. Zijn argumentatie werd makkelijk van tafel geveegd. Nee was duidelijk geen goed verkooppraatje voor de grondwet.
      donderdag 28 april 2005 @ 00:46:19 #126
    1611 evert
    Happiness is the Road!
    pi_26559208
    quote:
    Op donderdag 28 april 2005 00:43 schreef MrX1982 het volgende:
    Bij BvD is toch weer mee gebleken dat de mensen die voor deze grondwet zijn niet eens weten waarom ze eigenlijk voor zijn.
    Wat een onsamenhangend en leugenachtig verhaal van de heer Nicolaï. Zijn argumentatie werd makkelijk van tafel geveegd. Nee was duidelijk geen goed verkooppraatje voor de grondwet.
    nou, ik heb in al die weken nog niemand zo rustig en zo duidelijk het horen uitleggen.
    wat moet ik hier nu neerzetten?
      donderdag 28 april 2005 @ 00:46:57 #127
    96190 PJORourke
    Beautiful burnout
    pi_26559222
    quote:
    Op donderdag 28 april 2005 00:17 schreef Drugshond het volgende:
    Geen probleem, is naast de deur.
      donderdag 28 april 2005 @ 00:48:25 #128
    1611 evert
    Happiness is the Road!
    pi_26559253
    quote:
    Op woensdag 27 april 2005 23:34 schreef Sater het volgende:
    heeft de regering niets mee te maken, met die voorlichtingsbrochure.
    dit is gemaakt onder verantwoording van de door de tweede kamer gewenste onafhankelijke referendum commissie.
    beetje makkelijk om gelijk te roepen 'regering'.

(dit is die commissie die ook geld gaf aan Euro Dus Nie)
      donderdag 28 april 2005 @ 00:48:27 #129
    96190 PJORourke
    Beautiful burnout
    pi_26559255
    quote:
    Op donderdag 28 april 2005 00:46 schreef evert het volgende:
    nou, ik heb in al die weken nog niemand zo rustig en zo duidelijk het horen uitleggen.
    Hij werd niet gewelddadig, wat met Jan Mulder naast je zeker een compliment waard is. Maar ik ben er niet wijzer van geworden.
      donderdag 28 april 2005 @ 00:48:51 #130
    44703 ExtraWaskracht
    Laat maar lekker draaien
    pi_26559263
    quote:
    Op donderdag 28 april 2005 00:43 schreef MrX1982 het volgende:
    Ik weet niet wat het is met die Nicolaï, maar als ik die man hoor praten over wat dan ook lopen de rillingen me over de rug.
    pi_26559279
    quote:
    Op donderdag 28 april 2005 00:46 schreef evert het volgende:
    Echt duidelijk was het niet.
    Bovendien sprak hij tegen wat er in die samenvatting van de grondwet staat.
    Nee lekker duidelijk. Het is toch een teken aan de wand dat ze zelf niet eens weten wat voor rotzooi ze proberen te verkopen aan de burgers.
      donderdag 28 april 2005 @ 00:49:46 #132
    1611 evert
    Happiness is the Road!
    pi_26559288
    quote:
    Op donderdag 28 april 2005 00:48 schreef PJORourke het volgende:

[..]

Hij werd niet gewelddadig, wat met Jan Mulder naast je zeker een compliment waard is. Maar ik ben er niet wijzer van geworden.
    hij maakte nogmaals heel duidelijk dat zaken als euthanasie, homo huwelijk, etc, ook al willen 24 staten daar een wetgeving over, nederland kan zeggen 'dat is ons nationaal verhaal, dit vinden wij geen kwestie voor europa'.
      donderdag 28 april 2005 @ 00:51:21 #133
    1611 evert
    Happiness is the Road!
    pi_26559334
    quote:
    Op donderdag 28 april 2005 00:49 schreef MrX1982 het volgende:

[..]

Echt duidelijk was het niet.
    Bovendien sprak hij tegen wat er in die samenvatting van de grondwet staat.
    Nee lekker duidelijk. Het is toch een teken aan de wand dat ze zelf niet eens weten wat voor rotzooi ze proberen te verkopen aan de burgers.
    nee, je hebt het niet begrepen.
    die samenvatting is niet door de regering gemaakt maar door de onafhankelijke referendum commissie die op verzoek van de 2e kamer is ingesteld. die folder en die krant zijn dus niet door de regering of onder verantwoording van de regering gemaakt, maar van die onafhankelijke referendum commissie.
      donderdag 28 april 2005 @ 00:54:06 #134
    96190 PJORourke
    Beautiful burnout
    pi_26559405
    quote:
    Op donderdag 28 april 2005 00:49 schreef evert het volgende:
    hij maakte nogmaals heel duidelijk dat zaken als euthanasie, homo huwelijk, etc, ook al willen 24 staten daar een wetgeving over, nederland kan zeggen 'dat is ons nationaal verhaal, dit vinden wij geen kwestie voor europa'.
    Ja, maar da's geen reden om voor te stemmen. Want dat is nu ook al zo (vetorecht).
    pi_26559413
    quote:
    Op donderdag 28 april 2005 00:49 schreef evert het volgende:

Maar ik kreeg wel sterk de indruk dat Nederland evt. kan zwichten voor de argumentatie van andere landen en wetten kan gaan terug draaien...
      donderdag 28 april 2005 @ 00:55:53 #136
    96190 PJORourke
    Beautiful burnout
    pi_26559456
    quote:
    Op donderdag 28 april 2005 00:54 schreef mineo39-76 het volgende:
    Maar ik kreeg wel sterk de indruk dat Nederland evt. kan zwichten voor de argumentatie van andere landen en wetten kan gaan terug draaien...
    Dat kan natuurlijk altijd. En Nicolai kan geen garantie geven voor het beleid van andere partijen/regeringen.
      donderdag 28 april 2005 @ 01:06:26 #137
    28640 Sidekick
    Ban the fucker
    pi_26559689
    quote:
    Op woensdag 27 april 2005 19:43 schreef Lithion het volgende:

[..]

Een dooie mus ja, maar als jij er blij mee bent, soit. Wanneer die relatieve verbetering niet ook daadwerkelijk effect sorteert heb je er natuurlijk nog helemaal niets aan.
    Het effect is dus meer invloed. Moet ik het blijven herhalen totdat je het snapt?
    quote:
    Ik vind het bijzonder naïef om te denken dat na goedkeuring van deze grondwet de nationale gevoelens automatisch zullen verdwijnen bij de politici van de (grote) lidstaten, laat staan bij de bevolking.
    Dat stel ik ook niet, meneer Fantasia.
    Maar verwerping zal het zeker niet ten goede komen.
    quote:
    Niet voor niks voert de Franse regering nu een ja-campagne door te benadrukken wat de voordelen voor de Fransen zijn in plaats van te benadrukken wat de voordelen voor Europa als geheel is.
    Het lijkt de FNV wel bij hun ledenraadpleging!
    quote:
    De NAVO, bijvoorbeeld, is ontstaan omdat er een reden voor was (een gemeenschappelijke vijand), het was een middel, geen doel. Het Warschaupact idem natuurlijk. Deze organisaties werkten (vrijwel) voortreffelijk omdat elk der leden vooraleer keek naar het gezamenlijk doel.
    De EU heeft dezelfde geschiedenis.
    quote:
    De vraag die nu gesteld dient te worden is welk doel verdere unificatie van de lidstaten van de EU dient. Waar is dit een middel toe? Ik krijg meer en meer het idee dat verdergaande samenwerking wordt gezien als doel an sich en dát lijkt me een compleet verkeerde gedachte.
    Verdere eenwording is onder andere een middel tot een economisch en politiek blok dat een vuist kan maken in de wereld.

Maar gezien een de subsidiariteitstoets die in de grondwet wordt opgenomen weet ik niet zo goed of je wel weet waar je het over hebt mbt deze grondwet. Hoe zie jij deze grondwet als geforceerde eenwording?
    quote:
    [..]

Het CDA vindt haar kiezers anders voornamelijk in het zuiden van het land. Hoe het ook zij, het is niet zo dat een nationaal politicus (eender welke) zijn provinciale afkomst zwaar mee laat wegen in de beslissing die hij neemt over een bepaald besluit. Iets wat je in de EU wél veel sterker ziet.
    Dat zei ik ook al ja.
    pi_26559731
    quote:
    Op donderdag 28 april 2005 00:51 schreef evert het volgende:
    nee, je hebt het niet begrepen.
    die samenvatting is niet door de regering gemaakt maar door de onafhankelijke referendum commissie die op verzoek van de 2e kamer is ingesteld. die folder en die krant zijn dus niet door de regering of onder verantwoording van de regering gemaakt, maar van die onafhankelijke referendum commissie.
    Die onafhankelijke commissie heeft dus uit haar duim gezogen wat er in de grondwet staat?
    Bovendien geloof ik sws minder graag wat de regering zegt aangezien het hun kindje is en ze er alles aan zullen doen om de bevolking te mobiliseren om voor deze grondwet te stemmen. Dat komt ook wel naar voren als je Donner hoort blaten dat zonder deze grondwet er een oorlog zou kunnen komen. Dat is een demagogische uitspraak om mensen bang te maken en getuigt van de manier waarop "onze" regering de boel naar haar hand probeert te zetten.
    Maar Meneer Nicolaï heeft goed werk geleverd. Ik ben nu nog meer overtuigd om tegen te gaan stemmen
    pi_26559791
    Franse normen en waarden in de rest vd EU overbrengen/waarborgen heeft ook mee te maken met de groeiende(?) angst onder oa de Franse bevolking voor de gevolgen van Turkije in de EU denk ik, Chirac wilde de mensen zo gerust stellen dat Frankrijk Frankrijk zal blijven en niet zomaar een andere huwelijkswet moet invoeren of iets anders wat in theorie en praktijk natuurlijk nooit gaat komen maar wel bij veel mensen speelt
      donderdag 28 april 2005 @ 01:14:03 #140
    1611 evert
    Happiness is the Road!
    pi_26559811
    quote:

[..]

ja, als we een regering krijgen die dat ook wil terugdraaien, tja, dan kan dat.
    maar dat kan nu ook.
      donderdag 28 april 2005 @ 01:19:12 #141
    1611 evert
    Happiness is the Road!
    pi_26559899
    quote:
    Op donderdag 28 april 2005 01:08 schreef MrX1982 het volgende:

[..]

Die onafhankelijke commissie heeft dus uit haar duim gezogen wat er in de grondwet staat?
    Bovendien geloof ik sws minder graag wat de regering zegt aangezien het hun kindje is en ze er alles aan zullen doen om de bevolking te mobiliseren om voor deze grondwet te stemmen.
    nee niet uit duim gezogen maar heel onnauwkeurig opgeschreven, nicolai gaf dit ook duidelijk aan. en die referendum commissie niet vertrouwen? Tja. Van Bommel vindt hem gekleurd pro regering, regering maakt duidelijk dat er onzorgvuldigheden in staan. Dus om nou gelijk te roepen dat de regering dan 'gekleurde reactie' geeft is wel weer heel makkelijk en kort door de bocht.
    overigens is het ook onzin om te zeggen dat het een kindje van de regering is, er zijn ook niet regeringspartijen voor deze grondwet. maar ja, zorgvuldig motiveren behoort niet tot de capaciteiten van veel posters.
      donderdag 28 april 2005 @ 01:26:05 #142
    16266 MissHobje
    Dat zou ik ook zeggen!
    pi_26560001
    quote:
    Op dinsdag 15 februari 2005 09:23 schreef zwijntje het volgende:

[..]

Het zijn 349 pagina's, pak aan!
    Wedden dat nog geen 1% van de stemmers dit gaat doorlezen?
    Daarom is dat krantje nu ook zo handig die ze uitgeven bij postkantoor, appiehappie, bibliotheek enzo.
    leest toch makkelijker
    [b]Hobbelicious is back!
    [/b]
    pi_26560069
    quote:
    Op donderdag 28 april 2005 01:19 schreef evert het volgende:
    nee niet uit duim gezogen maar heel onnauwkeurig opgeschreven, nicolai gaf dit ook duidelijk aan. en die referendum commissie niet vertrouwen? Tja. Van Bommel vindt hem gekleurd pro regering, regering maakt duidelijk dat er onzorgvuldigheden in staan. Dus om nou gelijk te roepen dat de regering dan 'gekleurde reactie' geeft is wel weer heel makkelijk en kort door de bocht.
    overigens is het ook onzin om te zeggen dat het een kindje van de regering is, er zijn ook niet regeringspartijen voor deze grondwet. maar ja, zorgvuldig motiveren behoort niet tot de capaciteiten van veel posters.
    Jij denkt dat de regering een objecvtieve visie heeft over deze grondwet? Hoe naïef kun je zijn.
    De regering is voor deze grondwet en zodoende zullen ze er alles aan doen om dit plan te verkopen.
    Deze grondwet is een idee van een klein groepje mensen zonder enige inspraak van burgers terwijl deze grondwet wel oordeelt over diezelfde burgers.
    Dat hele Europese project is een grote leugen om mensen te binden die helemaal niet te binden zijn. Kijk maar naar de geschiedenis toen machthebbers probeerde volkeren te binden. Juist dat resulteerde in oorlogen.
    pi_26560184
    Ik snap bij God niet hoe onze Grootse Europese Leiders bij het idee zijn gekomen

HUN ONDERLING VOORGENOMEN VERDRAG, DE NAAM GRONDWET TE GEVEN

Het is een verdrag,

ja.
    pi_26560236
    quote:
    Op donderdag 28 april 2005 01:30 schreef MrX1982 het volgende:

[..]

Jij denkt dat de regering een objecvtieve visie heeft over deze grondwet? Hoe naïef kun je zijn.
    De regering is voor deze grondwet en zodoende zullen ze er alles aan doen om dit plan te verkopen.
    Deze grondwet is een idee van een klein groepje mensen zonder enige inspraak van burgers terwijl deze grondwet wel oordeelt over diezelfde burgers.
    Dat hele Europese project is een grote leugen om mensen te binden die helemaal niet te binden zijn. Kijk maar naar de geschiedenis toen machthebbers probeerde volkeren te binden. Juist dat resulteerde in oorlogen.
    En de burgers oordelen weer over dat kleine groepje mensen, middels het parlement. Stellen dat de regering handelt zonder inspraak van de burgers is wel het ultieme non-argument, denk ik.

Overigens weet nog steeds niet wat ik van die grondwet moet vinden, en 349 pagina's lezen gaat me echt niet helemal lukken, maar ik ben hoe dan ook tegen het referendum.
    As the officer took her away, she recalled that she asked,
    "Why do you push us around?"
    And she remembered him saying,
    "I don't know, but the law's the law, and you're under arrest."
      donderdag 28 april 2005 @ 01:42:35 #146
    1611 evert
    Happiness is the Road!
    pi_26560240
    quote:
    Op donderdag 28 april 2005 01:30 schreef MrX1982 het volgende:

[..]

nogmaals, lees eens goed en verdiep je in de achtergronden.
    de krant en de folder zijn niet door de regering uitgegeven maar door de onafhankelijk referendum commissie die door de tweede kamer (dus alle partijen) is ingesteld.
    pfff hoe moeilijk kan het zijn.
      donderdag 28 april 2005 @ 01:43:20 #147
    1611 evert
    Happiness is the Road!
    pi_26560250
    quote:
    Op donderdag 28 april 2005 01:42 schreef heiden6 het volgende:

[..]
    Overigens weet nog steeds niet wat ik van die grondwet moet vinden, en 349 pagina's lezen gaat me echt niet helemal lukken, maar ik ben hoe dan ook tegen het referendum.
    tegen het referendum of tegen de europese grondwet?
      donderdag 28 april 2005 @ 08:58:15 #148
    37431 Lemmeb
    accountabilabuddiable
    pi_26562339
    Dat hele argument ook dat we door de Grondwet uit de Unie zouden kunnen stappen .

Als we er werkelijk uit zouden willen stappen, zijn daar alleen ballen voor nodig. Geen Grondwet .
    Money is short, times are hard, here's my fucking business card!
    "I never let my schooling interfere with my education." — Mark Twain
    pi_26562487
    quote:

[..]

Druk van andere landen speelt natuurlijk altijd een rol. Met of zonder een dergelijke Grondwet.
    pi_26564858
    Druk van andere landen speelt een grotere rol als je samen met hun een beleid bepaald.

Verder is het te zot voor woorden dat het Grondwet genoemd wordt terwijl dat het totaal niet is. Een voordeel zie ik echt niet. Ook nu worden er al europese verdragen gesloten. Ik zie dat liever stap voor stap uitgebreid worden dan in 1 keer massaal.

Te grote stappen nemen is vaak vragen om problemen. Verder leven we nog steeds in een democratie. Ik ben heel benieuwd hoe de regering met dit referendum overweg gaat als het massaal tegen is??

De brochure die in opdracht van de regering gemaakt is blijkt dus niet voldoende te zijn. Mensen die dus beweren dat de politiek wel wat aan voorlichting doen mogen zich achter de oren krabben. Waarom moeten we een 2e keer voorgelicht worden? Weer extra kosten, weer meer voorlichting, puur omdat de regering wilt dat je voorstemt. Denk je nu echt dat ze opnieuw de mensen voor zouden lichten als ze massaal voor waren??

Nu de uit peilingen blijkt dat Nederland massaal tegen is komt ook Balkenende met een weerwoord in de telegraaf. Waarom wil de politiek nu wel zich ineens massaal in de media begeven en alles zo duidelijk mogelijk hebben? Er wordt een pure propaganda strijd gevoerd op alle fronten.

Iedereen die tegen is zal en moet om lijkt het haast wel vanuit de regering!
    abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')