Een goed teken lijkt me. Het mag nooit en te nimmer zo zijn dat Frankrijk en Duitsland hier de dienst gaan uitmaken. Ik vind het fijn dat het electoraat dit ook inziet.quote:HILVERSUM - De Europese grondwet kan rekenen op de steun van 29 procent van de Nederlandse bevolking. Ruim 42 procent van de mensen die zeggen mee te gaan doen aan het referendum over de grondwet, zal tegenstemmen. Dat blijkt uit een peiling van Maurice de Hond, in opdracht van de NOS.
Ruim 40 procent van de Nederlandse stemgerechtigden is van plan te gaan stemmen. Drie weken geleden was dat percentage ongeveer hetzelfde. Het aantal tegenstemmers steeg wel fors, van 34 naar 42 procent. Bijna 30 procent van de mensen die willen gaan stemmen, hebben nog geen besluit genomen.
CDA-fractievoortzitter Verhagen zei enkele dagen geleden de uitslag van een referendum te respecteren, maar verbindt daar wel voorwaarden aan. De opkomst moet dan minstens 30 procent zijn en zeker 60 procent van de kiezers moet zich duidelijk voor of tegen uitspreken. PvdA, GroenLinks en D66 zeiden al eerder de uitkomst te zullen respecteren.
Het aantal tegenstemmers is het grootst onder de aanhang van LPF, de Groep Wilders en SP. Alleen bij de CDA-kiezers bestaat een meerderheid die voor zegt te gaan stemmen
het idee was goed, de uitvoering minderquote:Op dinsdag 15 februari 2005 01:34 schreef andromeda1968 het volgende:
Slechte vloer die grondwet.
Ik zie ineens zo'n EU-overlegje voor me per MSN:quote:Op dinsdag 15 februari 2005 01:38 schreef petre86 het volgende:
[..]
het idee was goed, de uitvoering minder
msn?
Gelijk dat vervelend Frankrijk ook niet op anderlands inmenging zit te wachten. Tegen een Europese grondwet ben ik niet. Wél in haar huidige vorm. Het kan en mag toch niet zo zijn dat:quote:Op dinsdag 15 februari 2005 01:36 schreef ferrarifreak het volgende:
Hier ook een 'tegen'-stemmer. Weg met die EU-grondwet, ik wil niet dat die vervelende Fransen straks bepalen hoe onze wetten eruit zullen zien.
En de Turkse Vlieg... als ze eenmaal lid zijn..quote:Op dinsdag 15 februari 2005 08:21 schreef Sater het volgende:
[..]
Gelijk dat vervelend Frankrijk ook niet op anderlands inmenging zit te wachten. Tegen een Europese grondwet ben ik niet. Wél in haar huidige vorm. Het kan en mag toch niet zo zijn dat:
de Engelse bulldog, de Duitse adelaar en de Franse haan de baas gaan spelen?![]()
Het zijn 349 pagina's, pak aan!quote:Op dinsdag 15 februari 2005 09:02 schreef YuckFou het volgende:
ik ga eerst hier die grondwet eens downloaden en lezen...daarna kan ik met een gerust hart alsnog tegen stemmen
Eindelijk een voice of reason. Niemand die hier loopt te klagen over de EU, heeft de moeite genomen zich in de materie te verdiepen. Dat kan ik niemand overigens kwalijk nemen, want het is taaie materie, maar onthoud je dan ook van commentaar. Het is kennelijk nogal salon-fahig om tegen de EU te zijn, maar waarom? Men komt niet verder dan wat halfslachtige opmerkingen over het inleveren van soevereiniteit (en dat geldt alleen in geval van de supranationale bevoegdheden van de (organen van de) Unie.)quote:Op dinsdag 15 februari 2005 09:59 schreef freud het volgende:
Ik vind dat als je ergens geen verstand van hebt, je je er niet over moet uitlaten. Ik weet niet wat de grondwet precies inhoud, en dus heb ik er nog geen mening over. Je zou eigenlijk eerst een soort test moeten krijgen om je basiskennis te testen voordat je mag meepraten. Maar goed, dan vind ik ook voor de regulieren verkiezingen.
Wat geeft jou het idee dat het gros van de parlementariers dat wel weet?quote:Op dinsdag 15 februari 2005 10:35 schreef Posdnous het volgende:
Precies, het gros van de bevolking heeft geen enkele benul van wat die grondwet inhoudt, dus zo'n onderzoek slaat echt nergens op.
Het gros van de mensen zal in de toekomst ook geen benul hebben wat de Grondwet voor hen betekent, ik vind het alleen een beklemmende gedachte dat andere landen een deel van ons beleid gaan bepalen. Bepaalde Nederlandse vrijheden komen daardoor absoluut op de tocht te staan.quote:Op dinsdag 15 februari 2005 10:35 schreef Posdnous het volgende:
Precies, het gros van de bevolking heeft geen enkele benul van wat die grondwet inhoudt, dus zo'n onderzoek slaat echt nergens op.
Klopt, maar er is in ieder geval wat meer informatie doorgenomen neem ik aan, inderdaad via stemwijzers en dergelijke zoals hierboven al werd opgemerkt.quote:Op dinsdag 15 februari 2005 10:58 schreef Elgigante het volgende:
[..]
Het gros van de mensen zal in de toekomst ook geen benul hebben wat de Grondwet voor hen betekent,
Mwa, dat is andersom natuurlijk ook zo. Het belangrijkste zijn denk ik ook niet zozeer die wetten zelf als wel hoe ze worden geinterpreteerd en hoe precies de machtsverhoudingen tussen de lidstaten de boel beinvloeden. Maar op zich zie ik niet zoveel verschil met hoe anderen mijn vrijheid hier in nederland nu al beinvloeden hoor, daar ben ik het ook niet altijd mee eens.quote:ik vind het alleen een beklemmende gedachte dat andere landen een deel van ons beleid gaan bepalen. Bepaalde Nederlandse vrijheden komen daardoor absoluut op de tocht te staan.
Klopt, daar ben ik ook bang voor. Het is nu tijd om heel brutaal te zijn nu de verhoudingen worden gevormd, maar dat zie ik Nederland nog niet zo snel doen.quote:Nederland zal geheel in de traditie van het braafste knaapje van de klas wel de mindere zaken van Europa overnemen (Ja, dat beleid komt uit Brussel, daar kunnen we ook niets aan doen) en de leuke zaken zullen niet op ons van toepassing zijn (We hebben dan ineens wél de vrijheid om bepaalde zaken zelf te regelen).
quote:Op dinsdag 15 februari 2005 09:03 schreef Twentsche_Ros het volgende:
Dus: als je tegen een Europese samenwerking bent, moet je met terugwerkende kracht ook tegen de Nederlandse samenwerking zijn.
Of je moet de conclusie trekken:
Uiteindelijk zijn we blij met de Nederlandse samenwerking, dus zullen we in de toekomst ook blij zijn met de Europese samenwerking.
Je kunt op het laatst wel ieder dorp zijn eigen wetten, munteenheid e.d. laten bepalen.quote:Op dinsdag 15 februari 2005 11:30 schreef Tikorev het volgende:
[..]Wat een redenatie...
Dat vergelijk lijkt mij juist reden om tegen te stemmen. De afzonderlijke provincies hebben nu helemaal geen ruk meer te vertellen. Ze kunnen amper nog hun eigen wetten maken of zelf bepalen hoe ze zich willen besturen.
Dat vertaald naar Europa zou dat betekenen dat Nederlanders helemaal niets meer te zeggen krijgen over hun eigen land.
Zoals al eens eerder gezegd:
Je hoeft absoluut niets van de inhoud te weten om goed beargumenteerd tegen de EU grondwet te kunnen stemmen. Het principe alleen al verdient een stem tegen. Als Nederland nu voor een EU grondwet zou stemmen komen we daar nooit maar dan ook nooit meer vanaf. Het gaat er dus niet alleen om wat er nu in staat, maar vooral wat er over 10, 20 of 40 jaar instaat.
En wat er over 10, 20 of 40 jaar instaat kan Nederland voor maar 3,6% meebepalen (en straks met Turkije zal dat nog minder worden). Kortom, hier in Nederland zouden wij volgens een wet moeten gaan leven die de 96,4% van de rest van Europa kan gaan samenstellen. Turkije heeft straks meer te vertellen welke grondwetten in Nederland moeten gaan gelden dan het Nederlandse volk zelf.
Dat is natuurlijk absurd.
Nederland kan prima met de EU samenwerken als zij eigen vrijheden mogen hebben die ander lidstaten niet aanstaan.quote:Op dinsdag 15 februari 2005 12:22 schreef Twentsche_Ros het volgende:
[..]
Je kunt op het laatst wel ieder dorp zijn eigen wetten, munteenheid e.d. laten bepalen.
Zoals dat in de Middeleeuwen het geval was. Echter: de rijkdom gaat dan ook snel richting middeleeuwen. Samenwerking leidt tot economies of scale en verbetering van de economie waar uiteindelijk iedereen baat bij heeft.
En als je goed wil samenwerking moet je als samenwerkende lidstaten dezelfde regels afspreken. Heel simpel.
Het populistische geneuzel van de eurosceptici:
Het is weer zo’n typisch
[afbeelding]
syndroom van knorrende Nederlanders.
Het is vergelijkbaar met die nationalistische Friezen, die zo nodig niet bij Nederland willen horen.
Dat is nogal overbodig als je in een land leeft waar een nationale regering maatregelen neemt die voor het hele land goed zijn. Er worden in Den Haag geen wetten aangenomen die alleen goed zijn voor een specifieke provincie en voor de rest niet als daar niet het nationale belang mee wordt gediend.quote:Op dinsdag 15 februari 2005 12:22 schreef Twentsche_Ros het volgende:
[..]
Je kunt op het laatst wel ieder dorp zijn eigen wetten, munteenheid e.d. laten bepalen.
Wat is dit toch een trietse manier van discussiëren. Je kan ook proberen argumenten aan te dragen i.p.v. te zeggen dat zoals jij het ziet goed is en iedereen die er anders over denkt proberen af te schilderen als "knorrende Nederlanders" of als een "Calimero".quote:Het is weer zo’n typisch
[afbeelding]
Het is vergelijkbaar met die nationalistische Friezen, die zo nodig niet bij Nederland willen horen.
En zo denk ik er nou ook overquote:Op dinsdag 15 februari 2005 09:59 schreef freud het volgende:
Ik vind dat als je ergens geen verstand van hebt, je je er niet over moet uitlaten. Ik weet niet wat de grondwet precies inhoud, en dus heb ik er nog geen mening over. Je zou eigenlijk eerst een soort test moeten krijgen om je basiskennis te testen voordat je mag meepraten. Maar goed, dan vind ik ook voor de regulieren verkiezingen.
Net zoals in Amerika de staten afzonderlijke wetten en regels hebben moet dat bij een Europese Grondwet in de EU ook kunnen.quote:Op dinsdag 15 februari 2005 12:42 schreef Twentsche_Ros het volgende:
http://www.politiek-digit(...)or_europese_grondwet
Wat ik niet snap is dat de meeste Nederlanders het wel eens zijn met de Nederlandse samenwerking die in de loop der eeuwen is ontstaan, en waar we muv van een paar knorrige Friezen allemaal blij mee zijn,
maar
dat de Europese samenwerking ineens zo veel anders is.
En een tweede onredelijkheid die ik vaak bij eurosceptici zie:
Aan de ene kant vindt men dat Europa er niks van bakt, maar aan de andere kant mag Europa niet de kans krijgen om er wat van te bakken, omdat we onze nationale souvereiniteit willen behouden.
We willen graag bij opoe's potkachel cocoonen.
Als je in de 16e eeuw had geleefd had je de argumenten die je nu hebt tegen Europa, geuit tegen Nederland. Nederland is ook ontstaan door een zootje ongeregeld (Bisdommen, Graafschappen en Hertogdommen) 100% vergelijkbaar met het huidige Europa.quote:Op dinsdag 15 februari 2005 12:40 schreef Tikorev het volgende:
[..]
Dat is nogal overbodig als je in een land leeft waar een nationale regering maatregelen neemt die voor het hele land goed zijn. Er worden in Den Haag geen wetten aangenomen die alleen goed zijn voor een specifieke provincie en voor de rest niet als daar niet het nationale belang mee wordt gediend.
In Europa zal dat nooit gebeuren. Je denkt toch niet dat landen als Frankrijk, Duitsland, Groot-Brittanië of Turkije ooit hun nationale identiteit opgeven om puur het belang van Europa te gaan dienen, ook als dat volledig tegen het belang van het land zelf ingaat? Die landen zullen bij het stemmen voor nieuwe grondwetten altijd hun nationale belang voorop blijven zetten.
Kortom, Europa is geen land waar iedereen handelt in het belang van Europa en zal dat ook nooit worden. Het zijn afzonderlijke landen die d.m.v. samenwerken elk hun eigen voordelen nastreven. Daar heeft Nederland met 3,6% van de zetels alleen maar bij te verliezen.
Met onderbuikgevoelens impliceer je dat het slechts berust op misvattingen en dat is niet waar.quote:Op dinsdag 15 februari 2005 12:49 schreef Twentsche_Ros het volgende:
[..]
Als je in de 16e eeuw had geleefd had je de argumenten die je nu hebt tegen Europa, geuit tegen Nederland. Nederland is ook ontstaan door een zootje ongeregeld (Bisdommen, Graafschappen en Hertogdommen) 100% vergelijkbaar met het huidige Europa.
Je hebt binnen Nederland ook anno 2005 nog veel mensen die hun wij-gevoel ontelenen aan de provincie, met name Friesland en Limburg. En zij hebben een grote aversie tegen de "Hollanders", of de leu oet t west'n.
De argumenten die zij hebben zijn net zo intelligent als de argumenten tegen Europa.
Er bestaat altijd een natuurlijke aversie (onderbuikgevoelens) om op te gaan in een groter geheel.
Ook vergelijkbaar met bepaalde kleine gemeenten die samen met grotere buurgemeenten samengaan in een grotere gemeente.
Haha, ja hoor. Kom maar eens met goede redenen waarom de EU meer macht moet krijgen dan nu het geval is. Voor de welvaart hoeft het niet te zijn, kijk maar naar Zwitserland.quote:Op dinsdag 15 februari 2005 12:22 schreef Twentsche_Ros het volgende:
Het populistische geneuzel van de eurosceptici:
Het is weer zo’n typisch
[afbeelding]
Maar ik leef niet in de 16e eeuw. Met jouw argumenten kunnen we ook wel meteen aan een wereldregering beginnen. Geven we 70% van ons BNP aan de rest van de wereld, geven we streng islamitische landen inspraak in onze wetgeving, grenzen wagenwijd open en maar eindloos wachten tot het eens goed wordt..quote:Op dinsdag 15 februari 2005 12:49 schreef Twentsche_Ros het volgende:
[..]
Als je in de 16e eeuw had geleefd had je de argumenten die je nu hebt tegen Europa, geuit tegen Nederland. Nederland is ook ontstaan door een zootje ongeregeld (Bisdommen, Graafschappen en Hertogdommen) 100% vergelijkbaar met het huidige Europa.
Je hoeft absoluut niets van de inhoud te weten om goed beargumenteerd tegen de EU grondwet te kunnen stemmen. Het principe alleen al verdient een stem tegen. Als Nederland nu voor een EU grondwet zou stemmen komen we daar nooit maar dan ook nooit meer vanaf. Het gaat er dus niet alleen om wat er nu in staat, maar vooral wat er over 10, 20 of 40 jaar instaat.quote:Op dinsdag 15 februari 2005 13:05 schreef MrX1982 het volgende:
Ik weet niet eens waar die grondwet voor staat. Hoe kunnen mensen er dan al een oordeel over hebben. Het lijkt me persoonlijk sterk dat al die mensen weten wat er in die grondwet staat.
heb je wel enig idee waarover je praat? Volgens mij besef je niet wat de (economische) voordelen zijn van Europaquote:Op dinsdag 15 februari 2005 13:05 schreef MrX1982 het volgende:
Maar gevoelsmatig zeg ik Nee tegen die grondwet omdat ik de hele EU een grote façade vindt.
Hoe kom je daar toch bij? Kijk naar Zwitserland. Bovendien heb je altijd nog de Europese Vrijhandels Associatie.quote:Op dinsdag 15 februari 2005 13:26 schreef WeirdMicky het volgende:
[..]
heb je wel enig idee waarover je praat? Volgens mij besef je niet wat de (economische) voordelen zijn van Europa
Stap uit Europa en we hebben een economisch probleem
Zeker netzo als Noorwegen. Schijnt financieel ook bijna aan de grond te staan omdat ze niet lid zijn van de EU.quote:Op dinsdag 15 februari 2005 13:26 schreef WeirdMicky het volgende:
[..]
Daar heb je zeker gelijk in. De kleine landen hebben uiteindelijk niets te vertellen. Dat is ook zeker een bezwaar die ik heb tegen de EU. Tuurlijk zullen ze altijd zeggen dat ieder land gelijk is maar dat is natuurlijk bullshit. Een land met 80 miljoen inwoners heeft altijd meer invloed dan een land met 15 miljoen. Ik ben wat dat betreft erg sceptisch omtrent de EU maar wat er in de grondwet staat weet ik niet precies. Dus voordat ik ga stemmen zal ik me daar in verdiepen want ik denk namelijk dat je wel moet weten wat er instaat voordat je een goed oordeel kan geven.quote:Op dinsdag 15 februari 2005 13:16 schreef Tikorev het volgende:
Je hoeft absoluut niets van de inhoud te weten om goed beargumenteerd tegen de EU grondwet te kunnen stemmen. Het principe alleen al verdient een stem tegen. Als Nederland nu voor een EU grondwet zou stemmen komen we daar nooit maar dan ook nooit meer vanaf. Het gaat er dus niet alleen om wat er nu in staat, maar vooral wat er over 10, 20 of 40 jaar instaat.
En wat er over 10, 20 of 40 jaar instaat kan Nederland voor maar 3,6% meebepalen (en straks met Turkije zal dat nog minder worden). Kortom, hier in Nederland zouden wij volgens een wet moeten gaan leven die de 96,4% van de rest van Europa kan gaan samenstellen. Turkije heeft straks meer te vertellen welke grondwetten in Nederland moeten gaan gelden dan het Nederlandse volk zelf.
Nu is de EU grondwet nog een slap tekstje, waar niemand echt tegen is, om iedereen voor te laten stemmen. Maar als dat gebeurt krijgen de grotere landen vrij spel en kunnen ze zelf wetten gaan toevoegen met als gevolg dat we over 10 jaar vastzitten aan een grondwet waar bijna niemand in Nederland zich meer in kan vinden. En dan zit je er aan vast.
Met een economisch samenwerkingsverband is niets mis maar op dit moment gaat het allemaal veel verder en de Europese burgers hebben nergens inspraak in. De EU is een grote ondemocratische roversbende.quote:Op dinsdag 15 februari 2005 13:26 schreef WeirdMicky het volgende:
heb je wel enig idee waarover je praat? Volgens mij besef je niet wat de (economische) voordelen zijn van Europa
Of Zwitserlandquote:Op dinsdag 15 februari 2005 13:30 schreef Tikorev het volgende:
Zeker netzo als Noorwegen. Schijnt financieel ook bijna aan de grond te staan omdat ze niet lid zijn van de EU.
Inderdaad, het volk is te dom, kortzichtig en te veel door emoties gedreven om goed te kunnen oordelen over de grondwet. Heeft absoluut geen nut, zo'n referendum.quote:Op dinsdag 15 februari 2005 01:34 schreef heiden6 het volgende:
Ik denk niet dat er weinig zinnigs over valt te zeggen zonder dat je die grondwet hebt gelezen. Oftewel, weg met dat hele referendum, wat mij betreft.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |