abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_24944278
quote:
Op zaterdag 5 februari 2005 22:19 schreef Landmass het volgende:

[..]

Ik vind de staat eerder een veroorzaker van problemen dan een oplosser van problemen.
De huidige regering is dat inderdaad zeker.
pi_24944308
Ik heb nog steeds geen argument gehoord hoe de staat aan de inkomsten zal komen. Als dit echt klopt en de percentage zal 35% worden (ik begin dus niet eens over de 25%) is er een enorm belasting-gat.
Wil je dus geen verlies maken zal je of (nog meer) geld moeten lenen, of snijden in de uitgaven.
Met een liberaal kabinet zullen we niet gaan lenen, dus de kans dat men in de sociale zekerheid en in de aftrekposten gaat snijden is best groot.
En als dan nog de armeren des vaderlands er niet op achteruit waren gegaan, gebeurd dat nu. Men krijgt extra kosten, (ja, arm en rijk, maar we kunnen stellen dat dit voor de armeren lastiger te overbruggen zal zijn, dan voor de rijken), waardoor ze er toch op achteruit gaan.
En een denivellering lijkt me toch echt geen goed plan..
Laat staan het feit dat er dan nog meer mensen in problemen komen. Doe de krant open en je ziet dat er een record faillissementen is dit jaar, en dat er steeds meer mensen moeten lenen.
pi_24944310
quote:
Op zaterdag 5 februari 2005 22:16 schreef George-Butters het volgende:

[..]

De productiekosten van bedrijven zullen niet dalen, omdat dit consumentenbelastingen zijn.
De overheid zal toch zijn inkomsten moeten hebben. Dit betekent een flattax percentage die een gelijke opbrengst oplevert als nu. Dit betekent dat de consument in totaal niet meer te besteden heeft. Alleen zal de verdeling over de bevolkingsgroepen anders zijn. De bovenlaag zal het meest profiteren. De onderlaag het meest inleveren. (dat krijg je als je een flattax neemt met een gemiddelde van de huidige percentages)
Hoge belastingen zorgen voor minder koopkracht en dus kan de arbeider relatief minder van zijn brutoinkomen besteden. Arbeiders zullen hierdoor een hoger loon eisen (vakbonden) wat de productiekosten vervolgens zal doen stijgen. Oftewel een verslechtering van de concurrentiepositie.

Dit is alleen te voorkomen door het afbreken van de sociale ziekenstaat en (om nog maar iets te noemen) de communistische praktijken bij de ziekenhuizen en bejaardentehuizen te stoppen. I.i.g. het beperken van overheid(suitgave).

Er vindt bij het systeem van progressieve belastingen geen verdeling plaats van hoog naar laag inkomen (laagopgeleide laagverdieners betalen ook maarliefst 35%), maar van werkend naar lui. Lijkt me niet bepaald een wenselijk situatie dus, nog afgezien van de het remmende effect op de welvaart.
"Relativity applies to physics, NOT ETHICS."
  zaterdag 5 februari 2005 @ 22:36:20 #154
106056 Landmass
ik discrimineer dus ik besta
pi_24944335
quote:
Op zaterdag 5 februari 2005 22:32 schreef thabit het volgende:

[..]

De huidige regering is dat inderdaad zeker.
Als je als student lang moet zoeken naar een kamertje dan weet je wie de schuldige zijn he Thabit.
Fok! presents
GOOD MOD, BAD MOD
starring Sizzler & Sidekick
nu in POL
  zaterdag 5 februari 2005 @ 22:38:36 #155
62977 George-Butters
Super Geil Klasse
pi_24944370
quote:
Op zaterdag 5 februari 2005 22:27 schreef Landmass het volgende:

[..]

Maar heeft ze ook zoveel inkomsten nodig? BEdrijven lukt het wel om elk jaar de tering naar de nering te zetten. Alleen de overheid wilt elk jaar meer geld uitgeven.
[..]
De overheid is al een tijdje aan het bezuinigen. Ik wil alleen uitleggen dat het argument dat de economie erop vooruit gaat een onzin argument is.
De manier waarop jij het interpreteert is het een bezuinigingsmaatregel. Daar is bij dit
voorstel van de VVD geen enkele sprake.
quote:
hou toch op met je status quo
[..]
Over welke status quo heb jij het?

sta·tus-quo [staat¨skwÃÃ]
het, de status-quo (mannelijk), de status-quo's

toestand waarin zich iets bevindt
quote:
De overheid niveleert oa in de vorm van dienstenlevering aan de "onderkant" van de samenleving. Vaak dingen waar de "onderkant" niet op zit te wachten zoals de POs (SBS vinden ze leuker), cultuursubsidies
Met een flattax zal de onderkant een hoger percentage gaan betalen dan degene die nu in de hoogste schaal zitten. Die zullen dus minder gaan betalen.
Ik heb het hier helemaal niet overhet ombuigen van inkomsten. Daar gaat die flattax ook niet over.
60% of what you say is crap.
Donner 1
Donner 2
Streng!
  zaterdag 5 februari 2005 @ 22:43:03 #156
62977 George-Butters
Super Geil Klasse
pi_24944429
quote:
Op zaterdag 5 februari 2005 22:34 schreef Davitamon het volgende:

[..]

Hoge belastingen zorgen voor minder koopkracht en dus kan de arbeider relatief minder van zijn brutoinkomen besteden. Arbeiders zullen hierdoor een hoger loon eisen (vakbonden) wat de productiekosten vervolgens zal doen stijgen. Oftewel een verslechtering van de concurrentiepositie.

Dit is alleen te voorkomen door het afbreken van de sociale ziekenstaat en (om nog maar iets te noemen) de communistische praktijken bij de ziekenhuizen en bejaardentehuizen te stoppen. I.i.g. het beperken van overheid(suitgave).

Er vindt bij het systeem van progressieve belastingen geen verdeling plaats van hoog naar laag inkomen (laagopgeleide laagverdieners betalen ook maarliefst 35%), maar van werkend naar lui. Lijkt me niet bepaald een wenselijk situatie dus, nog afgezien van de het remmende effect op de welvaart.
Je hebt hier te maken met 2 onjuiste aannames.
1) ten eerste noem je iedereen die minder verdient lui. Dit is natuurlijk een ongelovelijke schoffering voor iedereen die in een fabriek werkt of ander laagbetaald werk doet.

2) Je gaat hier uit van een verlaging van de belastinguitgaven. Daar is dit voorstel van de VVD helemaal niet voor. Met een flattax zullen de grootste winnaars de veelverdieners zijn. De personen in de laagste schijf zullen het meeste moeten inleveren.
Donner 1
Donner 2
Streng!
  zaterdag 5 februari 2005 @ 22:43:17 #157
106056 Landmass
pi_24944433
boskov, sociale zekerheid is niet de enige kostenpost van de overheid. De overheid heeft zich zoveel meer taken toegeeigend dat iig daar te bezuinigen valt. Denk aan cultuursubsidies, ontwikkelingsamenwerking, publieke propagande (pardon omroepen) en allerlei andere fratsen. Bovendien vervallen nu een heleboel aftrekposten.
Fok! presents
GOOD MOD, BAD MOD
nu in POL
  zaterdag 5 februari 2005 @ 22:48:22 #158
62977 George-Butters
Super Geil Klasse
pi_24944505
quote:
Op zaterdag 5 februari 2005 22:43 schreef Landmass het volgende:
boskov, sociale zekerheid is niet de enige kostenpost van de overheid. De overheid heeft zich zoveel meer taken toegeeigend dat iig daar te bezuinigen valt. Denk aan cultuursubsidies, ontwikkelingsamenwerking, publieke propagande (pardon omroepen) en allerlei andere fratsen. Bovendien vervallen nu een heleboel aftrekposten.
Over welke aftrekposten heb jij het?
Donner 1
Donner 2
Streng!
  zaterdag 5 februari 2005 @ 22:48:30 #159
106056 Landmass
pi_24944506
Ik heb nog geen percentage van die flattax gehoort maar ik neem aan dat het hetzelfde percentage is als de onderste schaal. 42% toch? (btw: in Swiss is 42% de hoogste schaal, gaat er al een belletje rinkelen bij linkse fokkers)
Fok! presents
GOOD MOD, BAD MOD
nu in POL
pi_24944514
quote:
Op zaterdag 5 februari 2005 22:43 schreef Landmass het volgende:
sure, maar alles zal toch te merken zijn.
Ik wil even twee punten naar voren brengen. Links als ik ben, kan ik makkelijk een rechts standpunt accepteren, mits het echt goed onderbouwd is en dat het vaststaat dat het niet slechter zal worden voor een bevolkingsgroep die het al moeilijk heeft.
Verder, toevallig ben ik bezig om met provincie Noord-Holland jongeren te betrekken bij de cultuur. Deze mensen doen echt goed werk, en ik sta soms wel verbaasd wat het allemaal inhoudt. Veel poppodia, theaterstukken etc. zouden niet bestaan als de provincie en de overheid het niet zouden subsidieren. Dus geloof me, we zouden best veel missen zonder de cultuursubsidie (museumnacht is een leuk voorbeeld).
Ontwikkelingssamenwerking is voor jou waarschijnlijk niet belangrijk, maar voor mij wel. Mits goed georganiseerd, red je er toch levens mee.

Ik zou dan liever helemaal gaan snijden in de defensie. Ik las eergister toevallig dat Nederland weer raketten had gekocht. Helemaal onnuttig.
pi_24944578
quote:
Op zaterdag 5 februari 2005 22:43 schreef George-Butters het volgende:

[..]

Je hebt hier te maken met 2 onjuiste aannames.
1) ten eerste noem je iedereen die minder verdient lui. Dit is natuurlijk een ongelovelijke schoffering voor iedereen die in een fabriek werkt of ander laagbetaald werk doet.
Nee, dit beweer ik absoluut niet.

Ik zou gelly niet willen schofferen, ondanks zijn recentelijk getoonde afkeer voor (hoog)opgeleiden Het zijn juist de uitkeringstrekkers die proportioneel verreweg het meeste profiteren van de progressieve belastingen, niet de mensen met een laagbetaalde baan.
quote:
2) Je gaat hier uit van een verlaging van de belastinguitgaven. Daar is dit voorstel van de VVD helemaal niet voor. Met een flattax zullen de grootste winnaars de veelverdieners zijn. De personen in de laagste schijf zullen het meeste moeten inleveren.
Wat denk je dat de VVD, als liberale partij, uiteindelijk voor ogen heeft: belastingverhoging of verlaging? Dit plan moet je ook in dat verband zien.
pi_24944593
quote:
Op zaterdag 5 februari 2005 22:48 schreef Landmass het volgende:
Ik heb nog geen percentage van die flattax gehoort maar ik neem aan dat het hetzelfde percentage is als de onderste schaal. 42% toch? (btw: in Swiss is 42% de hoogste schaal, gaat er al een belletje rinkelen bij linkse fokkers)
De laagste is hier 32% en in Zwitserlans?

Het zegt allemaal geen zak. Nogmaals het gaat om de totale lastendruk. En die is in Nederland niet zo verschrikkelijk hoog.
  zaterdag 5 februari 2005 @ 22:55:00 #163
62977 George-Butters
Super Geil Klasse
pi_24944624
quote:
Op zaterdag 5 februari 2005 22:48 schreef Landmass het volgende:
Waarom ga jij uit van het percentage van de onderste schaal? Je ziet nu al dat bezuinigen een hels karwei is. Je kan niet zomaar de totale inkomsten met zoveel procent naar beneden brengen.
Donner 1
Donner 2
Streng!
  zaterdag 5 februari 2005 @ 22:55:06 #164
106056 Landmass
pi_24944625
quote:
Op zaterdag 5 februari 2005 22:48 schreef George-Butters het volgende:

[..]

Over welke aftrekposten heb jij het?
Welke aftrekposten

Hier een beginnetje
http://www.nizw.nl/thesaurus/aftrekposten.htm
Fok! presents
GOOD MOD, BAD MOD
nu in POL
  zaterdag 5 februari 2005 @ 22:59:07 #165
62977 George-Butters
Super Geil Klasse
pi_24944695
quote:
Op zaterdag 5 februari 2005 22:52 schreef Davitamon het volgende:

[..]

Nee, dit beweer ik absoluut niet.

Ik zou gelly niet willen schofferen, ondanks zijn recentelijk getoonde afkeer voor (hoog)opgeleiden Het zijn juist de uitkeringstrekkers die proportioneel verreweg het meeste profiteren van de progressieve belastingen, niet de mensen met een laagbetaalde baan.
[..]

Wat denk je dat de VVD, als liberale partij, uiteindelijk voor ogen heeft: belastingverhoging of verlaging? Dit plan moet je ook in dat verband zien.
Het is dus een belastingverlaging verpakt in het "het is zo eerlijk" pakpapier!

Ik geloof er geen reet van dat dit aangenomen zal worden. Er zitten teveel haken en ogen aan.
Donner 1
Donner 2
Streng!
  zaterdag 5 februari 2005 @ 22:59:35 #166
106056 Landmass
pi_24944704
quote:
Verder, toevallig ben ik bezig om met provincie Noord-Holland jongeren te betrekken bij de cultuur. Deze mensen doen echt goed werk, en ik sta soms wel verbaasd wat het allemaal inhoudt. Veel poppodia, theaterstukken etc. zouden niet bestaan als de provincie en de overheid het niet zouden subsidieren. Dus geloof me, we zouden best veel missen zonder de cultuursubsidie (museumnacht is een leuk voorbeeld).
Jij bepaalt even voor anderen wat ze wel of niet zouden missen aan cultuur. waar haal je die arrogantie vandaan?
quote:
Ontwikkelingssamenwerking is voor jou waarschijnlijk niet belangrijk, maar voor mij wel.
prima maar dwing mij niet er aan mee te betalen. Je kan makkelijk op prive initiatief geld aan africa geven zonder mij er bij te betrekken. Toch?
quote:
Mits goed georganiseerd, red je er toch levens mee.
waarom behoort subsahare afrika dan na 30 jaar "hulp" nog steeds tot de armste regios op deze aarde?
Fok! presents
GOOD MOD, BAD MOD
nu in POL
pi_24944712
quote:
Op zaterdag 5 februari 2005 22:34 schreef Davitamon het volgende:

[..]

Punt een eisen arbeiders niet meer loon bij een lagere koopkracht. Punt twee is de grote misvatting dat wanneer de lastendruk daalt doordat je bepaalde zaken privatiseert want daar komt het in de praktijk op neer dat in de particuliere sektor taken van de overheid worden over genomen. Een mooi voorbeeld zijn ziektekosten verzekeringen. In de VS als mooi voorbeeld is de belasting lager. Maar je moet nog wel even een particuliere ziektekostenverzekering afsluiten. Je betaalt dus minder belasting maar je betaalt nog wel voor je ziektekostenpremie. Vestzak broekzak principe noemt men dat.

Het enige voordeel van minder overheid en meer particuliere sektor is dat de particuliere sektor over het algemeen efficienter werkt waardoor de kosten lager zijn. Daar staat tegenover dat in een vrije markt de kosten minder eerlijk worden verdeeld.
pi_24944769
quote:
Op zaterdag 5 februari 2005 22:59 schreef George-Butters het volgende:

[..]

Het is dus een belastingverlaging verpakt in het "het is zo eerlijk" pakpapier!

Ik geloof er geen reet van dat dit aangenomen zal worden. Er zitten teveel haken en ogen aan.
Lagere belastingen in combinatie met een flattax lijken mij inderdaad een goede stap richting een eerlijk belastingsysteem, waar iedereen in gelijke mate recht heeft op de vruchten van zijn eigen arbeid.
  zaterdag 5 februari 2005 @ 23:03:02 #169
106056 Landmass
pi_24944772
quote:
Op zaterdag 5 februari 2005 22:59 schreef dazzle123 het volgende:

[..]

Punt een eisen arbeiders niet meer loon bij een lagere koopkracht. Punt twee is de grote misvatting dat wanneer de lastendruk daalt doordat je bepaalde zaken privatiseert want daar komt het in de praktijk op neer dat in de particuliere sektor taken van de overheid worden over genomen. Een mooi voorbeeld zijn ziektekosten verzekeringen. In de VS als mooi voorbeeld is de belasting lager. Maar je moet nog wel even een particuliere ziektekostenverzekering afsluiten. Je betaalt dus minder belasting maar je betaalt nog wel voor je ziektekostenpremie. Vestzak broekzak principe noemt men dat.

Het enige voordeel van minder overheid en meer particuliere sektor is dat de particuliere sektor over het algemeen efficienter werkt waardoor de kosten lager zijn.
Dan is het toch iets minder vestzak broekzak als jij suggereert.
quote:
Daar staat tegenover dat in een vrije markt de kosten minder eerlijk worden verdeeld.
Dus als mijn buurman een ferari koopt moeten wij er allemaal "eerlijk" aan meebetalen?
Fok! presents
GOOD MOD, BAD MOD
nu in POL
pi_24944786
quote:
Op zaterdag 5 februari 2005 22:52 schreef Davitamon het volgende:

De VVD is een partij met als achterban de rijkere Nederlander. Het enige voordeel van een flattax is dat rijkere mensen profiteren. Een flattax lijdt er toe dat de verschillen tussen arm en rijk toenemen. Mensen met een laag inkomen gaan er op achteruit en mensen met een hoog inkomen erop vooruit. Dat lijkt me vrij duidelijk.
  zaterdag 5 februari 2005 @ 23:04:53 #171
106056 Landmass
pi_24944808
quote:
Op zaterdag 5 februari 2005 23:02 schreef Davitamon het volgende:

[..]

Lagere belastingen in combinatie met een flattax lijken mij inderdaad een goede stap richting een eerlijk belastingsysteem, waar iedereen in gelijke mate recht heeft op de vruchten van zijn eigen arbeid.
  • en waar we meer keuzevrijheid hebben en niet meer gedwongen worden om bij de inefficiente overheid te winkelen. Gedwongen winkelnering heet dat
  • + een hogere economische groei
  • Fok! presents
    GOOD MOD, BAD MOD
    nu in POL
      zaterdag 5 februari 2005 @ 23:05:42 #172
    62977 George-Butters
    Super Geil Klasse
    pi_24944826
    Als we kijken naar de laatste 2 alinea's van het artikel waarop dit topic gestoeld is zien we 2 interessante punten:

1) Dales van de VVD helemaal niet voorstelt dat de aftrekposten worden afgeschaft
    2) bij het afschaffen van de 2 grootste aftrekposten blijft er een flattax over van 45%. Dit betekent inderdaad dat alleen de bovenste laag, de laag die het meest over heeft, er op vooruit gaat. En de onderste laag zal moeten inleveren. Welk economisch voordeel heeft dit?
    quote:
    Dales benadrukt dat zijn commissie niet voorstelt om de aftrek van pensioenpremies of de aftrek van hypotheekrente af te schaffen. Het gaat er allereerst om, dat het VVD-congres zich eind mei uitspreekt, over de wenselijkheid van de vlaktaks. Een manifest is geen verkiezingsprogramma met uitgewerkte voorstellen, aldus Dales.

PvdA-Tweede-Kamerlid Crone zegt in een reactie, dat invoering van een ,,echte'' vlaktaks onmogelijk is als de aftrek van pensioenpremies en de ,,riante'' aftrek van de hypotheekrente in stand blijven. Het vlaktaks-belastingtarief zou dan uitkomen op 45 procent.
    Donner 1
    Donner 2
    Streng!
      zaterdag 5 februari 2005 @ 23:06:29 #173
    46464 Flumina
    Lekker ruig heien!
    pi_24944842
    Zijn er westerse landen met een flattax trouwens?
    we hebben een reëel probleem, dus we zoeken naar reële oplossingen
    in dit specifieke geval maken twee helften één
      zaterdag 5 februari 2005 @ 23:07:49 #174
    106056 Landmass
    pi_24944866
    quote:
    Op zaterdag 5 februari 2005 23:03 schreef dazzle123 het volgende:

[..]

De VVD is een partij met als achterban de rijkere Nederlander.
    omdat de domme mensen met een inkomen niet snappen waarom ze op de VVD moeten stemmen.
    quote:
    Het enige voordeel van een flattax is dat rijkere mensen profiteren.
    Op de lange termijn profiteren we er allemaal van in de vorm van een hogere econ groei
    quote:
    Een flattax lijdt er toe dat de verschillen tussen arm en rijk toenemen.
    wat is daar mis mee
    quote:
    Mensen met een laag inkomen gaan er op achteruit
    hoe dan?
    Fok! presents
    GOOD MOD, BAD MOD
    nu in POL
      zaterdag 5 februari 2005 @ 23:10:00 #175
    62977 George-Butters
    Super Geil Klasse
    pi_24944904
    quote:
    Op zaterdag 5 februari 2005 23:07 schreef Landmass het volgende:

[..]

omdat de domme mensen met een inkomen niet snappen waarom ze op de VVD moeten stemmen.
    [..]

Op de lange termijn profiteren we er allemaal van in de vorm van een hogere econ groei
    [..]
    Op welke manier dan? Geld die bij de bovenkant vrij komt moet aan de onderkant vandaan komen.
    quote:
    wat is daar mis mee
    [..]

hoe dan?
    Omdat zij meer belasting moeten gaan betalen
    Donner 1
    Donner 2
    Streng!
      zaterdag 5 februari 2005 @ 23:10:01 #176
    106056 Landmass
    pi_24944906
    quote:
    Op zaterdag 5 februari 2005 23:05 schreef George-Butters het volgende:
    Als we kijken naar de laatste 2 alinea's van het artikel waarop dit topic gestoeld is zien we 2 interessante punten:

1) Dales van de VVD helemaal niet voorstelt dat de aftrekposten worden afgeschaft
    Daar wordt iig niet over gesproken maar dat zegt niks. De hang naar iets eenvoudigers is er wel degelijk en je kan dan wel vermoeden dat dat gepaart gaat met een afschaffing van een aantal aftrekposten
    quote:
    2) bij het afschaffen van de 2 grootste aftrekposten blijft er een flattax over van 45%. Dit betekent inderdaad dat alleen de bovenste laag, de laag die het meest over heeft, er op vooruit gaat. En de onderste laag zal moeten inleveren. Welk economisch voordeel heeft dit?
    [..]
    Dat is hoe de PvdA het interpreteert. De partij waar ze toch al nooit helemaal helder hebben kunnen denken.
    Fok! presents
    GOOD MOD, BAD MOD
    nu in POL
      zaterdag 5 februari 2005 @ 23:11:06 #177
    62977 George-Butters
    Super Geil Klasse
    pi_24944923
    quote:
    Op zaterdag 5 februari 2005 23:10 schreef Landmass het volgende:

[..]

Daar wordt iig niet over gesproken maar dat zegt niks. De hang naar iets eenvoudigers is er wel degelijk en je kan dan wel vermoeden dat dat gepaart gaat met een afschaffing van een aantal aftrekposten
    [..]

Dat is hoe de PvdA het interpreteert. De partij waar ze toch al nooit helemaal helder hebben kunnen denken.
    Dan is hierbij de discussie over. Geen idee waar jij het wel over hebt. Maar het komt in ieder geval niet overeen met het voorstel van de VVD.
    Donner 1
    Donner 2
    Streng!
      zaterdag 5 februari 2005 @ 23:13:13 #178
    106056 Landmass
    pi_24944957
    quote:
    Op zaterdag 5 februari 2005 23:10 schreef George-Butters het volgende:

[..]

Op welke manier dan? Geld die bij de bovenkant vrij komt moet aan de onderkant vandaan komen.
    [..]
  • als jij tegen de wind in fietst en op een gegeven moment neem de windkracht af dan ga je toch ook harder fietsen. Belasting is weerstand op arbeid.
  • We hebben meer te besteden => goed voor de economie
  • er zijn mensen die nu bereid zijn harder te werken omdat ze meer voor zichzelf overhouden. Slechte egoistische wezens zijn we toch he?
    quote:
    Omdat zij meer belasting moeten gaan betalen
    Dat staat nergens, dat is wat de PvdA er van maakt.
  • Fok! presents
    GOOD MOD, BAD MOD
    nu in POL
    pi_24944960
    quote:
    Op zaterdag 5 februari 2005 23:03 schreef Landmass het volgende:

[..]

Dan is het toch iets minder vestzak broekzak als jij suggereert.
    [..]

Dus als mijn buurman een ferari koopt moeten wij er allemaal "eerlijk" aan meebetalen?
    Het is in zoverre geen vestzak broekzak principe dat een particuliere instelling in theorie, laat ik dat er even bij vemelden want de praktijk wil nog weleens anders werken, efficienter omgaat met de financiele middelen dan een overheidsinstelling. Dus leidt meer markt tot een efficienter systeem en een potentieel hogere productiecapaciteit en een potentieel hogere welvaart. Alleen vergeten veel mensen dat als je iets privatiseert en je dus veel minder belasting betaald je nog wel even voor deze diensten moet betalen aan een particuliere ondernemening al is het bedrag misschien iets minder.

Daarnaast moet je rekening houden met nadelige bijeffecten, juist de reden waarom de overheid ooit bepaalde taken op zich heeft genomen. Als je de gezondheidszorg als voorbeeld neemt en je privatiseert die dan heeft dat als positief effect dat de kosten voor gezondheidszorg lager worden alsgevolg van een hogere efficientie. Het nadeel is echter dat mensen met een laag inkomen de dupe worden doordat het voor hen onbetaalbaar wordt om goede gezondheidszorg te verkrijgen.

Kortom alles heeft zijn voordelen en zijn nadelen. En de vraag is wat je belangrijker vindt. Het feit dat een groep mensen die toch al meer dan genoeg heeft nog meer krijgt of dat een groep die al niet veel heeft krijgt wat hij nodig heeft.

En ik zie er persoonlijk niet zo veel voor om een groep mensen die toch al genoeg heeft om ruimschoots van te kunnen leven nog meer te geven ten kostte van een groep mensen die het toch al niet zo breed heeft. Want dat is uiteindelijk wel de keus waar het hier om gaat.
    pi_24944984
    quote:
    Op zaterdag 5 februari 2005 23:13 schreef Landmass het volgende:

[..]

[
  • er zijn mensen die nu bereid zijn harder te werken omdat ze meer voor zichzelf overhouden. Slechte egoistische wezens zijn we toch he?
    [..]
  • Dat laaste is gewoon ononerbouwde onzin. Wetenschappelijk geen enkele basis voor
      zaterdag 5 februari 2005 @ 23:15:38 #181
    96190 PJORourke
    Beautiful burnout
    pi_24945006
    quote:
    Op zaterdag 5 februari 2005 18:30 schreef dazzle123 het volgende:
    De laatste 20 jaar is de belastingdruk in de meeste westerse landen echter juist afgenomen.
    En dat klopt dus niet. In alle westerse landen behalve Nederland en de VS is de belastingdruk de laatste tien jaar weer toegenomen. En in Nederland neemt die nu weer toe, aangezien elk jaar de tarieven ietsjes omhoog kruipen (zie jaarberichten min. fin.).
    What are you going to do to me? You go fuck yourself - I say what I want.
    - Oriana Fallaci 1929-2006
      zaterdag 5 februari 2005 @ 23:18:12 #182
    106056 Landmass
    pi_24945060
    quote:
    Op zaterdag 5 februari 2005 23:13 schreef dazzle123 het volgende:

[..]

Het is in zoverre geen vestzak broekzak principe dat een particuliere instelling in theorie, laat ik dat er even bij vemelden want de praktijk wil nog weleens anders werken, efficienter omgaat met de financiele middelen dan een overheidsinstelling. Dus leidt meer markt tot een efficienter systeem en een potentieel hogere productiecapaciteit en een potentieel hogere welvaart. Alleen vergeten veel mensen dat als je iets privatiseert en je dus veel minder belasting betaald je nog wel even voor deze diensten moet betalen aan een particuliere ondernemening al is het bedrag misschien iets minder.
    dan hebben we hier al winst gehaald
    quote:
    Daarnaast moet je rekening houden met nadelige bijeffecten, juist de reden waarom de overheid ooit bepaalde taken op zich heeft genomen. Als je de gezondheidszorg als voorbeeld neemt en je privatiseert die dan heeft dat als positief effect dat de kosten voor gezondheidszorg lager worden alsgevolg van een hogere efficientie. Het nadeel is echter dat mensen met een laag inkomen de dupe worden doordat het voor hen onbetaalbaar wordt om goede gezondheidszorg te verkrijgen.
    lees dit effe
    ipv diensten te leveren moet de overheid geld ...
    quote:
    Kortom alles heeft zijn voordelen en zijn nadelen. En de vraag is wat je belangrijker vindt. Het feit dat een groep mensen die toch al meer dan genoeg heeft nog meer krijgt of dat een groep die al niet veel heeft krijgt wat hij nodig heeft.

En ik zie er persoonlijk niet zo veel voor om een groep mensen die toch al genoeg heeft om ruimschoots van te kunnen leven nog meer te geven ten kostte van een groep mensen die het toch al niet zo breed heeft. Want dat is uiteindelijk wel de keus waar het hier om gaat.
  • Jij bepaalt in al je wijsheid eventjes voor andere mensen wat ze genoeg moeten vinden. scheldwoorden ingeslikt
  • Hoe gaat het ten koste van arme mensen?
  • Fok! presents
    GOOD MOD, BAD MOD
    nu in POL
    pi_24945066
    quote:
    Op zaterdag 5 februari 2005 22:59 schreef dazzle123 het volgende:

[..]

Punt een eisen arbeiders niet meer loon bij een lagere koopkracht.
    Ooit gehoord van vakbonden?
    quote:
    Punt twee is de grote misvatting dat wanneer de lastendruk daalt doordat je bepaalde zaken privatiseert want daar komt het in de praktijk op neer dat in de particuliere sektor taken van de overheid worden over genomen. Een mooi voorbeeld zijn ziektekosten verzekeringen. In de VS als mooi voorbeeld is de belasting lager. Maar je moet nog wel even een particuliere ziektekostenverzekering afsluiten. Je betaalt dus minder belasting maar je betaalt nog wel voor je ziektekostenpremie. Vestzak broekzak principe noemt men dat.

Het enige voordeel van minder overheid en meer particuliere sektor is dat de particuliere sektor over het algemeen efficienter werkt waardoor de kosten lager zijn. Daar staat tegenover dat in een vrije markt de kosten minder eerlijk worden verdeeld.
    Ja, ziektekosten kosten hoe dan ook geld. Of je nou privatiseert of niet. De private sector werkt inderdaad (vaak) efficiënter en goedkoper (door marktwerking), wat vervolgens weer voordeliger is voor de nationale welvaart.

"If you think health care is expensive now, wait until you see what it costs when it's free." - P.J. O'Rourke
      zaterdag 5 februari 2005 @ 23:19:50 #184
    96190 PJORourke
    Beautiful burnout
    pi_24945096
    quote:
    Op zaterdag 5 februari 2005 22:16 schreef George-Butters het volgende:
    De overheid zal toch zijn inkomsten moeten hebben. Dit betekent een flattax percentage die een gelijke opbrengst oplevert als nu.
    Het plan van de VVD impliceert wel lagere uitgaven. Lees de citaten van Dales maar. Dat durven ze helaas niet al te sterk te benadrukken.
      zaterdag 5 februari 2005 @ 23:20:03 #185
    46464 Flumina
    Lekker ruig heien!
    pi_24945098
    Een groot nadeel van de flattax zou kunnen zijn dat werken i.p.v. een uitkering niet loont. Of je moet goede heffingskortingen hebben.
      zaterdag 5 februari 2005 @ 23:20:58 #186
    106056 Landmass
    pi_24945121
    quote:
    Op zaterdag 5 februari 2005 23:20 schreef Flumina het volgende:
    Een groot nadeel van de flattax zou kunnen zijn dat werken i.p.v. een uitkering niet loont. Of je moet goede heffingskortingen hebben.
    Fok! presents
    GOOD MOD, BAD MOD
    nu in POL
    pi_24945136
    quote:
    Op zaterdag 5 februari 2005 23:07 schreef Landmass het volgende:

[..]

[..]

[..]

wat is daar mis mee
    [..]

hoe dan?
    Punt een kan je nog wel wat vertellen over die zogenaamde hogere economische groei. Die hogere economische groei komt voort uit een gunstigere concurrentiepositie. Het leuke is dat in andere landen dit principe ook al bekend is. Als wij hier de loonkosten verlagen dan doen ze dat vervolgens in Belgie je ook. Uiteindelijk is het netto reultaat 0,0

Punt twee profiteren we daar niet allemaal van. Als de lastendruk daalt dan is dat vooral enorm nadelig voor mensen met een laag inkomen. Een flattax houdt zowiezo in dat rijkere mensen minder gaan betalen dan ze nu al doen. Dat zal ergens gecompenseerd moeten worden.

En het verhaal van je dat mensen met een inkomen op de VVD moeten stemmen daar reageer ik maa r niet eens op. Het lijkt me duidelijk wat de doelgroep van de VVD is. Het is niet verrasend dat de VVD de grootste partij is in het gooi of wel?
    pi_24945141
    quote:
    Op zaterdag 5 februari 2005 23:03 schreef dazzle123 het volgende:

[..]

De VVD is een partij met als achterban de rijkere Nederlander. Het enige voordeel van een flattax is dat rijkere mensen profiteren. Een flattax lijdt er toe dat de verschillen tussen arm en rijk toenemen. Mensen met een laag inkomen gaan er op achteruit en mensen met een hoog inkomen erop vooruit. Dat lijkt me vrij duidelijk.
    En wederom het zero-sum denken wat de kop op steekt. Ik kan deze discussies bijna dromen onderhand. Zowel arm als rijk profiteert op lange termijn van economische groei als gevolg van eerlijkere belastingen.
      zaterdag 5 februari 2005 @ 23:22:21 #189
    46464 Flumina
    Lekker ruig heien!
    pi_24945143
    quote:
    Op zaterdag 5 februari 2005 23:20 schreef Landmass het volgende:

[..]

Ik ben de naam voor die specifieke term kwijt. Dat je minder koopkracht hebt als je gaat werken i.p.v. thuiszitten.
      zaterdag 5 februari 2005 @ 23:22:41 #190
    106056 Landmass
    pi_24945151
    quote:
    Op zaterdag 5 februari 2005 23:22 schreef Flumina het volgende:

[..]

Ik ben de naam voor die specifieke term kwijt. Dat je minder koopkracht hebt als je gaat werken i.p.v. thuiszitten.
    armoedeval?
    Fok! presents
    GOOD MOD, BAD MOD
    nu in POL
    pi_24945197
    quote:
    Op zaterdag 5 februari 2005 23:18 schreef Davitamon het volgende:

[..]

Ooit gehoord van vakbonden?
    [..]

Ja, ziektekosten kosten hoe dan ook geld. Of je nou privatiseert of niet. De private sector werkt inderdaad (vaak) efficiënter en goedkoper (door marktwerking), wat vervolgens weer voordeliger is voor de nationale welvaart.

"If you think health care is expensive now, wait until you see what it costs when it's free." - P.J. O'Rourke
    Je bedoelt die vakbonden die akkoord gaan met loonmatiging?

En je gaat voorbij aan mijn punt aangaande ziektekosten. De overheid kan nu zorg garanderen voor iedereen ongeacht het inkomen. Probeer dat even met het amerikaanse stelsel te doen. Het mooie aan het nederlandse stelsel is dat niet iedereen evenveel bijdraagt aan de financiering van het zorgstelsel. Iets wat met een particulier zorgstelsel onmogelijk is dan betaalt iedereen evenveel voor een gelijkwaardig product. En dat is nou precies wat de VVD wilt.
      zaterdag 5 februari 2005 @ 23:25:14 #192
    96190 PJORourke
    Beautiful burnout
    pi_24945198
    De onderkant betaalt nu iets meer dan 33 %. Aangezien de meeste economen denken dat het platte tarief ongeveer 35 % zal zijn, en de belastingtarieven in de laagste schalen de afgelopen jaren toch al stilletjes omhoog kruipen (zie jaarbericht min. fin.), zal het verschil miniem blijken. Er gaat alleen heel wat (ideologische) nivellering verloren, en de overheid zal het met minder moeten leren doen. Maar dat is net zoals een junk die het zonder crack moet leren doen.
      zaterdag 5 februari 2005 @ 23:27:02 #193
    96190 PJORourke
    Beautiful burnout
    pi_24945227
    quote:
    Op zaterdag 5 februari 2005 23:22 schreef dazzle123 het volgende:
    Punt twee profiteren we daar niet allemaal van. Als de lastendruk daalt dan is dat vooral enorm nadelig voor mensen met een laag inkomen.
    Ze maakt jezelf echt belachelijk hiermee. Of moet ik een lijstje maken wat minima met werk allemaal moeten dokken van overheidswege?
    pi_24945233
    quote:
    Op zaterdag 5 februari 2005 23:22 schreef Flumina het volgende:

[..]

Socialist?
      zaterdag 5 februari 2005 @ 23:27:20 #195
    106056 Landmass
    pi_24945238
    quote:
    Op zaterdag 5 februari 2005 23:22 schreef dazzle123 het volgende:

[..]

Punt een kan je nog wel wat vertellen over die zogenaamde hogere economische groei. Die hogere economische groei komt voort uit een gunstigere concurrentiepositie. Het leuke is dat in andere landen dit principe ook al bekend is. Als wij hier de loonkosten verlagen dan doen ze dat vervolgens in Belgie je ook. Uiteindelijk is het netto reultaat 0,0
    Stel je zou voor 100% mensen belasten. Hoe hard denk je dat de economie groeit?
    Stel je zou voor 90% mensen belasten. Hoe hard denk je dat de economie groeit?
    Stel je zou voor 80% mensen belasten. Hoe hard denk je dat de economie groeit?
    Stel je zou voor 70% mensen belasten. Hoe hard denk je dat de economie groeit?
    Stel je zou voor 60% mensen belasten. Hoe hard denk je dat de economie groeit?
    Stel je zou voor 50% mensen belasten. Hoe hard denk je dat de economie groeit?
    Stel je zou voor 40% mensen belasten. Hoe hard denk je dat de economie groeit?
    Stel je zou voor 30% mensen belasten. Hoe hard denk je dat de economie groeit?
    Stel je zou voor 20% mensen belasten. Hoe hard denk je dat de economie groeit?
    Stel je zou voor 10% mensen belasten. Hoe hard denk je dat de economie groeit?
    quote:
    Punt twee profiteren we daar niet allemaal van. Als de lastendruk daalt dan is dat vooral enorm nadelig voor mensen met een laag inkomen. Een flattax houdt zowiezo in dat rijkere mensen minder gaan betalen dan ze nu al doen. Dat zal ergens gecompenseerd moeten worden.
    in de vorm van minder onzinnige overheidsuitgaven waar ook de armen niet op zitten te wachten (denk aan cultuursubsidies en landbouwbeleid) + afschaffen van een anatal aftrekposten
    quote:
    En het verhaal van je dat mensen met een inkomen op de VVD moeten stemmen daar reageer ik maa r niet eens op. Het lijkt me duidelijk wat de doelgroep van de VVD is. Het is niet verrasend dat de VVD de grootste partij is in het gooi of wel?
    Raar he dat die mensen op een partij stemmen die ten minste nog een beetje opkomt voor het eigendomsrecht en zich verzet tegen de ongegeneerde diefstal die zich socialisme noemt.
    Fok! presents
    GOOD MOD, BAD MOD
    nu in POL
      zaterdag 5 februari 2005 @ 23:28:16 #196
    106056 Landmass
    pi_24945255
    quote:
    Op zaterdag 5 februari 2005 23:27 schreef PJORourke het volgende:

[..]

Ze maakt jezelf echt belachelijk hiermee. Of moet ik een lijstje maken wat minima met werk allemaal moeten dokken van overheidswege?
    ja doe maar
    Fok! presents
    GOOD MOD, BAD MOD
    nu in POL
      zaterdag 5 februari 2005 @ 23:29:15 #197
    96190 PJORourke
    Beautiful burnout
    pi_24945270
    quote:
    Op zaterdag 5 februari 2005 23:25 schreef dazzle123 het volgende:
    Het mooie aan het nederlandse stelsel is dat niet iedereen evenveel bijdraagt aan de financiering van het zorgstelsel.
    En de kwaliteit van de zorg heeft zich aan dit principe naadloos aangepast.
      zaterdag 5 februari 2005 @ 23:29:21 #198
    106056 Landmass
    pi_24945271
    quote:
    Op zaterdag 5 februari 2005 23:25 schreef dazzle123 het volgende:

[..]

Je bedoelt die vakbonden die akkoord gaan met loonmatiging?

En je gaat voorbij aan mijn punt aangaande ziektekosten. De overheid kan nu zorg garanderen voor iedereen ongeacht het inkomen. Probeer dat even met het amerikaanse stelsel te doen. Het mooie aan het nederlandse stelsel is dat niet iedereen evenveel bijdraagt aan de financiering van het zorgstelsel. Iets wat met een particulier zorgstelsel onmogelijk is dan betaalt iedereen evenveel voor een gelijkwaardig product. En dat is nou precies wat de VVD wilt.
    GVD
    voor de 2e keer:
    ipv diensten te leveren moet de overheid geld ...
    Fok! presents
    GOOD MOD, BAD MOD
    nu in POL
    pi_24945280
    quote:
    Op zaterdag 5 februari 2005 23:22 schreef Davitamon het volgende:

[..]

En wederom het zero-sum denken wat de kop op steekt. Ik kan deze discussies bijna dromen onderhand. Zowel arm als rijk profiteert op lange termijn van economische groei als gevolg van eerlijkere belastingen.
    Ach dus in de VS profiteert iedereen evenveel van lagere belastingen? Hou toch eens op met die droomverhalen van je. Kijk gewoon naar de praktijk en trek je conclusies. Er is nog nooit zoveel armoede gecreeerd in de VS als onder Reagan. Precies dezelfde rhetoriek die de republiekeinen in de jaren 80 hanteerden als jij nu doet. Een flattax betekent gewoon dat iedereen een zelfde percentage belasting betaald. Kortom bij gelijke inkomsten voor de overheid daalt de hoogste schaal en stijgt de laagste schaal. Dat kan een kind van vier begrijpen.
      zaterdag 5 februari 2005 @ 23:29:50 #200
    46464 Flumina
    Lekker ruig heien!
    pi_24945283
    quote:
    Op zaterdag 5 februari 2005 23:22 schreef Landmass het volgende:

[..]

armoedeval?
    Check, dank.
    abonnement Unibet Coolblue Bitvavo