abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_24501117
Er is waarschijnlijk al een topic over, maar ik kan het zo "snel" niet vinden (het forum is hier weer eens heel erg traag...dus ik heb ook niet heel lang gezocht).

Wat ik heel erg boeiend vind zijn andere mensen. Spelende kinderen, oude omaatjes, beetje vreemde mensen etc etc. Maar ik durf dat niet. Ik durf gewoon niet mijn camera op een vreemde te richten en een foto te maken. Tijdschriften staan vol met prachtige mensen foto's, maar vragen die altijd eerst toestemming of hoe gaat dat? Hoe doen jullie dat eigenlijk...
"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
  maandag 10 januari 2005 @ 13:12:05 #2
1592 Puckzzz
Bitch please!
pi_24501205
Tsja ik had zelf het idee om eens naar het verzorgingstehuis te gaan hier en wat plaatjes proberen te schieten van oude mensen. Natuurlijk met toestemming maar ik durf niet zo goed Ik denk dat ik als ik toestemming zou krijgen van de zenuwen niets meer geschoten krijg.
Hey! Het is OK om alleen je eerste twee teennagels te lakken als je van plan bent peeptoes te gaan dragen!
  maandag 10 januari 2005 @ 13:13:00 #3
22914 Shark.Bait
Deze zin geen werkwoord.
pi_24501223
Je mag gratis mensen fotograferen, zonder toestemming. Je moet wel toestemming vragen als jij de foto's wilt publiceren...
Het is natuurlijk wel zo netjes om toestemming te vragen, vooral in het buitenland.

...en ik maar denken dat je rare mensen wilde fotograferen
Too many men / There's too many people / Making too many problems / And not much love to go round / Can't you see This is a land of confusion - Genesis
pi_24501231
Je kan maar beter 'gewoon' van een krant of een tijdschrift zijn oid, dat lijkt me veel makkelijker...
"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
pi_24501266
"Vreemde mensen fotograferen "
quote:
Spelende kinderen, oude omaatjes...
Dat is best vreemd ja
copyright 2006
pi_24501299
Ik heb de titel maar wat aangepast, Shark.Bait, het leek idd een beetje op 'gekke mensen fotograferen'
  maandag 10 januari 2005 @ 13:17:58 #7
19840 Libris
Live from Singapore
pi_24501303
Of een telelens, pas geleden ook gedaan, ergens gaan zitten en van ver af mensen zitten schieten
  Eindredactie Frontpage / Forummod maandag 10 januari 2005 @ 13:29:43 #8
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_24501501
quote:
Op maandag 10 januari 2005 13:17 schreef Libris het volgende:
Of een telelens, pas geleden ook gedaan, ergens gaan zitten en van ver af mensen zitten schieten
Dat valt op termijn verschrikkelijk tegen.

Ik probeerde ooit bij een plaatselijke fotoboer voor de deur een supertele (500mm) en richtte daarbij op mensen aan de andere kant van het pleintje (50m afstand). Op de een of andere manier keken heel wat mensen om om te zien wat ze daar aan het bespieden was. Hoogstwaarschijnlijk voelen ze dat ze bekeken worden.

Andersom, wanneer ik met een hoekzoeker werk of met een lichtkap(of het omgeklapte schermpje van de G5) en ik dus niet met de optische as meekijk, kan ik op hele korte afstand mensen langdurig in het zoekerbeeld houden zonder dat ze zich van enig kwaad bewust zijn......

De regels: Mensen fotograferen op openbaar terrein mag, bij publicatie moet je wat terughoudender zijn. Voor de praktijk komt dat er in Nederland op neer dat je niet mag publiceren wanneer je redelijkerwijs kunt aannemen dat publicatie iemands 'belang' schade toebrengt(oftewel diegene kan door publicatie van de foto in een uiterst lastig parket komen). Vooral het grensvlak van die regelgeving is bijzonder interessante materie voor 's lands advocatuur .
Getuige de foto's die je af en toe in een bepaalde categorie weedbladen tegenkomt moet je wel errug ver gaan wil je iemands belangen beschadigen.
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
pi_24501536
Dit is ook nog een grote wens van mij...

Met een telelens op de dam gaan zitten in Amsterdam (met mooi weer ) en dan gewoon mensen(hoofden) gaan fotograferen.
En dat het liefst in zwart wit.
Lees hier binnenkort alles over mij en mn Fok! avonturen, incl. chatlogs en foto's!
pi_24501685
mijn vriendin is ook regelmatig foto's aan het maken en die vraagt de mensen altijd van te voren en dan willen ze meestal ook nog wel een bepaalde houding aannemen om de foto helemaal perfekt te krijgen. Ik zeg maar zo "nooit geschoten is altijd mis".

Maar meestal ben ik de pineut als ze weer eens foto's voor haar opleiding moet maken
Signature? daar doe ik niet aan.
  maandag 10 januari 2005 @ 15:00:46 #11
84072 harlingen.f2o.org
www.harlinger-fotografie.nl
pi_24502056
Leuk onderwerp!!
Do hast spitigernôch net it foech om de sonnema-website te besykjen omdatst minderjierrich bist.
pi_24502286
Als je eerst gaat vragen of je iemand op de foto mag zetten, zit 1 groot nadeel aan: het is niet meer spontaan. Zoals Arti al zei, mensen gaan er dan voor staan. Soms kan het leuk worden, maar wat ik zelf heb gemerkt is dat de foto minder leuk wordt dan een "spontane" foto. En zeker bij rare/vreemde mensen kan het spontane goed werken.
Je kan achteraf ook natuurlijk naar die persoon toestappen en je idee uitleggen en vragen of je de foto ergens voor mag gebruiken.
  maandag 10 januari 2005 @ 15:35:03 #13
84072 harlingen.f2o.org
pi_24502513
Mensen raken meteen hun spontaniteit kwijt als ze een lens zien.
Do hast spitigernôch net it foech om de sonnema-website te besykjen omdatst minderjierrich bist.
  maandag 10 januari 2005 @ 15:39:20 #14
84072 harlingen.f2o.org
pi_24502587
TIP

Straatfotografie

Wie graag op straat fotografeert, weet hoe moeilijk het kan zijn om onopvallend passanten te fotograferen. Om mensen niet voor het hoofd te stoten en toch de beelden te vangen die u wilt hebben, is het raadzaam om de scherpstelling en de belichtingstijd van de camera te regelen voordat u de lens op de onbekende mens richt. Immers, niet iedereen is ervan gediend om ongevraagd gefotografeerd te
worden en de reacties kunnen heel vervelend zijn. Tip 1: richt de camera op een bepaald punt, druk op auto exposure (waardoor de instellingen behouden blijven) en wacht tot de passant het kader bereikt. Nadeel hiervan is dat sommige (beleefde) mensen stoppen om niet in beeld te lopen (wat nu juist wel de bedoeling was). Tip 2: doe net alsof u geïnteresseerd bent in een punt net naast de passant en beweeg de camera pas op het laatste moment opzij. Tip 3: schiet vaker 'vanuit de heup'. Veel van 's werelds mooiste foto's zijn genomen zonder dat de fotograaf door de zoeker keek.

(bron: Zoom nieuwsbrief)
  maandag 10 januari 2005 @ 15:41:12 #15
84072 harlingen.f2o.org
pi_24502617
gepost door: hybybyte

"Personen fotograferen vind ik het moeilijkste onderdeel van fotografie. Hoe houd je het spontaan? Hoe zorg je ervoor dat je als fotograaf de sfeer niet beinvloedt? Je moet ook een beetje lef hebben om wildvreemden te fotograferen. Immers, wat zal hun reactie zijn (al vinden de meesten het wel leuk)? Wat heel erg helpt, is een flinke zoomlens. Je kunt van een hele grote afstand foto's maken zonder dat mensen ook maar door hebben dat er een fotograaf rondloopt. Als je een beetje verdekt staat opgesteld (bijvoorbeeld tussen andere mensen),
kun je ze fotograferen terwijl ze praktisch in de lens kijken. Ik maak de
meeste (familie-)reportages dan ook met mijn Sigma 70-300 telezoom. Binnen moet je dan wel een echte goede flitser hebben die de afstand tot de persoon (vaak via het plafond) kan overbruggen. Met de ingebouwde red je dat bij lange na niet. Maar als mensen dat kanon op ze gericht zien, is het natuurlijk wel duidelijk dat ze erop staan. Dan is het soms juist weer handig een groothoekzoom te hebben. Je kunt dan richten op een punt (ver) naast hen. Mensen denken dan niet gefotografeerd te worden, terwijl ze toch in een hoek in beeld zijn. Nadeel is wel dat je veel moet wegsnijden (hou genoeg over voor een
redelijke uitvergroting) en groothoeklenzen zijn bij een grote diafragmaopening langs de rand niet altijd even scherp. Ook de lichtval wil lastig zijn. Dus zorg ervoor dat je met een kleinere diafragmaopening werkt en laat het onderwerp niet helemaal aan de rand uitkomen. En verder is het gewoon een kwestie van schieten. De kans dat iemand de camera uit je vingers slaat, is nou ook weer niet zo groot."

(bron: zoom forum)
  maandag 10 januari 2005 @ 15:42:44 #16
105905 peejdorie
... kinderpindakaas!
pi_24502648
quote:
Op maandag 10 januari 2005 15:35 schreef harlingen.f2o.org het volgende:
Mensen raken meteen hun spontaniteit kwijt als ze een lens zien.
true
  maandag 10 januari 2005 @ 15:49:56 #17
22914 Shark.Bait
Deze zin geen werkwoord.
pi_24502770
Dat klopt idd RD; Een vriend van mij wilde een authentieke foto waarop hij staat af te dingen. Dus hij afdingen, en ik met mijn 300mm fzgn foto's maken van een gebouw, zo nu en dan bijrichten op die maat van mij en de verkoper en afdrukken

Maar ja. Wat netjes is en wat de fotograaf wil gaan niet altijd hand in hand.
Ik had ook ergens gelezen dat je in Frankrijk niet zomaar mensen mocht fotograferen.. ff opzoeken...
Too many men / There's too many people / Making too many problems / And not much love to go round / Can't you see This is a land of confusion - Genesis
  maandag 10 januari 2005 @ 15:55:25 #18
84072 harlingen.f2o.org
pi_24502875
Ik weet wel dat je geen spaans agenten mag fotograferen, dat is staatseigendom ofzo
  maandag 10 januari 2005 @ 16:01:30 #19
72347 Bupatih
Meet me in Montauk.
pi_24502931
quote:
Op maandag 10 januari 2005 15:55 schreef harlingen.f2o.org het volgende:
Ik weet wel dat je geen spaans agenten mag fotograferen, dat is staatseigendom ofzo
Ik heb wel eens Duitse Polizei gefotografeerd.
Clementine: Are you nuts?
Joel: It's been suggested...
pi_24503045
Misschien wel een idee om iemand te proberen vinden die een raam met goed uitzicht heeft ergens op. Ik denk dan aan een woning ergens aan de oude gracht en dan met een tele lens mensen fotograferen. Ze zien nooit dat jij bezig bent.

Ik heb wel een keer iemand gewezen op mijn portret recht, toen ik bijna op de foto werd gezet. Normaal heb ik daar geen probleem mee maar in dit geval waren de foto's bedoeld voor een krantenartikel over "problemen" in een uitgaansgebied.
Dan wil ik niet de maandag na het weekend op een of ander lokaal krantje staan...... ( en nee ik ben geen amokmaker )
Wat er ook gebeurd altijd blijven lachen. :P
pi_24503139
Wanneer je (ik) eerst vriendelijk lacht, en zorgt dat je cam al aardig ingesteld staat (dus iig aan) dan kan het toch geen probleem zijn. je moet soms over een punt heen. Ik probeer het vooral in het buitenland, ben nu op zoek naar 2 fotootjes van parijs

edit: ik kan ze nu niet vinden. maarre... Er is idd nog een topic hierover, effe zoeken op acceptatie en dan vind je hem waarschijnlijk wel...
pi_24503828
quote:
Op maandag 10 januari 2005 16:11 schreef Sportguy het volgende:
Misschien wel een idee om iemand te proberen vinden die een raam met goed uitzicht heeft ergens op. Ik denk dan aan een woning ergens aan de oude gracht en dan met een tele lens mensen fotograferen. Ze zien nooit dat jij bezig bent.
Ik ben vanmiddag na het zien van dit topic aan het fotograferen geslagen met m'n pas aangeschafte ultrazoom cameraatje. Zoals al eerder werd gezegd, sommige mensen lijken het door te hebben wanneer er een camera op hen staat gericht.. Leverde iig 1 grappige foto op!
  maandag 10 januari 2005 @ 17:34:26 #23
15985 huiz
Man in Black
pi_24503899
Ik kan de bushaltebabesdiscussie nog wel herinneren

Scope Pure Colombia BV
  FOK!fotograaf maandag 10 januari 2005 @ 17:34:31 #24
73911 ultra_ivo
pi_24503900
De meeste foto's van dit soort staan in het meetzoeker aanbiddingstopic. Meetzoekercamera's zijn nml. bij uitstek geschikt voor dit soort werk.
Op 2e kerstdag heb ik op de markt in Luik het een en ander aan straatfotografie gedaan. Een aantal voorbeeldjes (geen enkele keer toestemming gevraagd).
Ik gebruikte dit type camera (gejatte foto)

[ Bericht 3% gewijzigd door ultra_ivo op 10-01-2005 23:06:31 (Kleinere foto van Canonet) ]
pi_24503948
Ja, dat soort foto's vind ik nou leuk! Maar doodeng. Wat is een meetzoeker eigenlijk? Mijn vader heeft nog zo'n oude camera liggen

Ben je wel eens door mensen aangesproken waarom je foto's maakte?
  FOK!fotograaf maandag 10 januari 2005 @ 17:43:58 #26
73911 ultra_ivo
pi_24504038
Ik had ook een half uurtje warmschieten nodig voordat ik het ongegeneerd deed
Aleen het etende meisje heb ik nog mee gesproken. Die keek wel zo verbaasd toen ik afdrukte, had ze nooit verwacht Maar niemand reageerde negatief.
Een meetzoeker heeft een speciaal scherpstelmechanisme. Kijk maar in het meetzoekertopic voor een preciezere verklaring. Voordeel is dat een meetzoeker heel stil is. Vooral de Kiev van Ouwesok hoor je helemaal niet. En je kunt er nog goed mee scherpstellen als er weinig licht is.
Meetzoekers zijn meestal kleiner dan reflexcamera's, komen dus minder eng over.

Ik zal vanavond nog eens kijken naar een kleinerre foto van een canonet. Maar dan moet eerst fok wat sneller worden.
pi_24504079

Die had je wel door heh!
  FOK!fotograaf maandag 10 januari 2005 @ 19:07:53 #28
73911 ultra_ivo
pi_24505274
ja, maar ik drukte toch af
  Eindredactie Frontpage / Forummod maandag 10 januari 2005 @ 21:37:39 #29
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_24507241
quote:
Op maandag 10 januari 2005 17:38 schreef Isabeau het volgende:
Ja, dat soort foto's vind ik nou leuk! Maar doodeng. Wat is een meetzoeker eigenlijk? Mijn vader heeft nog zo'n oude camera liggen

Ben je wel eens door mensen aangesproken waarom je foto's maakte?
ultra_ivo heeft al zo ongeveer beschreven waar het met een meetzoeker over gaat. Zijn voordelen zijn dat je er razendsnel mee scherpstelt en vooral dat de camera zo goed als geruisloos is, waardoor mensen niet afgeschrikt worden door een spiegelklap en eventueel motordrivegeruis. De Kiev4 is met een lamellensluiter overigens nog niet eens het stilste, een centraalsluiter als in de boven afgebeelde Canon of uit mijn Yashica GSN is volledig geruisloos.

Het andere voordeel wat ivo aangaf telt ook zeker zwaar mee, ze zien er minder imposant uit dan een SLR met een groot stuk glas erop, je wordt zo snel niet 'serieus genomen' .

Aangesproken ben ik ook wel door mensen die ik op de korrel nam, veelal types die voor hun five minutes of fame gingen en mij wilden leren wat er allemaal qua fotografie wel of niet zou mogen. Een enkeling kan hierbij een vrij agressieve benadering kiezen.
Om ellende te voorkomen is het raadzaam niet al te stiekem te werken, dan val je namelijk het meeste op
  FOK!fotograaf maandag 10 januari 2005 @ 21:50:08 #30
48846 Xilantof
I keep you in the holes
pi_24507434
tvp

ik vind het zelf ook altijd een erg gaaf onderwerp
vaak heb ik ook wel dat ik mensen wil vragen of ik ze op de foto mag zetten, zo zag ik laatst een bejaard stelletje hand in hand in het park lopen.
had geen camera bij me, maar had het wel willen vragen, maar tis eng
misschien moet ik me er eens overheen zetten ...
Xilantof Flickrt
foto-nerd
  Eindredactie Frontpage / Forummod maandag 10 januari 2005 @ 22:00:48 #31
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_24507616
Je kunt een beginnetje maken door te proberen de mens een beetje anoniemer te maken en vooral heel veel context erbij te betrekken. Dat kun je allemaal op veilige afstand doen en je hebt het voordeel dat er niemand kan gaan lopen bezwaren omdat de persoon op de foto in principe iedereen had kunnen zijn

Het anonimiseren kan op kortere afstand ook werken, in dit geval door de mensch als silhouet af te beelden

en vanaf zo'n punt vertrokken kun je dus langzamerhand naar het echte 'live-portrait' gaan toewerken.
pi_24507699
Het nadeel is als je vraagt of je een foto mag maken, het verassingselement weg is. Mensen zijn dan bewust van het feit dat ze 'bekeken' worden en zullen zich altijd anders gedragen..
Alle moslimterroristen, of ja een heleboel, die zijn bereid te sterven voor een hoger doel, want dan mogen ze maagden neuken, minstens een honderdtal, maar dat is nog altijd minder als ik met carnaval.
pi_24508035
quote:
Op maandag 10 januari 2005 22:06 schreef American_Nightmare het volgende:
Het nadeel is als je vraagt of je een foto mag maken, het verassingselement weg is. Mensen zijn dan bewust van het feit dat ze 'bekeken' worden en zullen zich altijd anders gedragen..
Daarom heb ik zo'n hekel aan video camera's altijd als ik opnames bekijk, dan moet er altijd wel 1 een jostibandlid naspelen.
Leuk is dat als je bijvoorbeeld een halve bruidrapportage kan wegflikkeren, "goh wat stonden er toch weinig mensen op die band...." en dan is het de schuld van de camera man. (of vrouw )
Wat er ook gebeurd altijd blijven lachen. :P
  FOK!fotograaf maandag 10 januari 2005 @ 22:43:10 #34
73911 ultra_ivo
pi_24508251
Maar ook met een reflex kun je aardig mensen schieten.
Zomaar wat plaatjes genomen op weg naar en in Astrakhan:

Maar hier is wel al duidelijk te zien dat er meer mensen me in de gaten hadden en netjes voor de foto gingen staan. Op de eerste foto na is alles met de standaardlens genomen.
  FOK!fotograaf maandag 10 januari 2005 @ 23:13:15 #35
73911 ultra_ivo
pi_24508913
Fok heeft eindelijk weer een enigsinds acceptabele snelheid. Tijd dus om het meetzoekertopic op te zoeken. Dat kun je hier vinden: Het grote meetzoeker-aanbiddings-topic

Ouwesok heeft een Kiev, die ziet er zo uit:

pi_24509075
Op vakantie fotografeer je mensen makkelijker denk ik. Misschien omdat je zeker weet dat je ze nooit meer tegen zal komen.

Voor m'n vakantie naar India had ik nog nooit mensen gefotografeerd. Tegen het enthousiasme van dat jongetje kan je niet op. Ik zag later die roze en blauwe slipper pas

Wil iedereen die in telekinese gelooft nu mijn hand op steken?
| Foto's van toen en nu | Icons | Whatpulse keyboard | .NET developer? |
  dinsdag 11 januari 2005 @ 09:33:34 #37
84072 harlingen.f2o.org
pi_24513636
Die 1e foto van Ivo is een geweldige foto.
Helaas had de persoon je wel in de gaten maar dat doet niets af van de foto.
pi_24513824
@Superrembo: mooie plaat. Ook al is de compositie natuurlijk 'apart', dat maakt niets uit met dit soort ventjes...
pi_24513852
Ik vraag me af of mensen uit het buitenland het minder vreemd vinden om te worden gefotografeerd dan westerse mensen. Of misschien generen wij ons als reiziger/toerist minder als we daar mensen fotograferen. Maar het lijkt altijd wel zo.
pi_24513969
Ik zou gewoon gaan fotograferen, als het mensne niet bevalt komen ze vanzelf op je af. Geef aan dat je op de foto vakschool zit o.i.d. Ik heb er nog nooit last mee gehad

En idd...politie marechaussee etc..die houden er niet zo van om gefotografeerd te worden
  dinsdag 11 januari 2005 @ 10:34:18 #41
101983 exile0000
mad scientist
pi_24514481
quote:
Op dinsdag 11 januari 2005 09:56 schreef Flyingdutchman het volgende:
En idd...politie marechaussee etc..die houden er niet zo van om gefotografeerd te worden
Hmm, ik heb nog een foto van twee agenten die bij mij op de stoep parkeerden om te gaan flitsen. Ik vermoed dat ze het niet hadden geloofd als ik had gezegd dat ik hun apparatuur aan het bewonderen was
"Two things are infinte: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe." Albert Einstein
Music, Anyone? Photo's, Anyone?
pi_24515006
Ik denk trouwens dat het voor een vrouw makkelijker is om foto's van anderen te maken dan voor een man. Ik zou ook een beetje vreemd opkijken als een of andere vreeme vent zomaar een foto van mij zou maken, maar bij een vrouw heb ik daar minder moeite mee. Gek eigenlijk
  dinsdag 11 januari 2005 @ 12:07:00 #43
101983 exile0000
mad scientist
pi_24515796
quote:
Op dinsdag 11 januari 2005 11:11 schreef Isabeau het volgende:
Ik denk trouwens dat het voor een vrouw makkelijker is om foto's van anderen te maken dan voor een man. Ik zou ook een beetje vreemd opkijken als een of andere vreeme vent zomaar een foto van mij zou maken, maar bij een vrouw heb ik daar minder moeite mee. Gek eigenlijk
Dat hangt er wellicht nog vanaf wat voor kleren de gefotografeerde vrouw aanheeft en "hoe groot de telelens van de fotograaf is"
"Two things are infinte: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe." Albert Einstein
Music, Anyone? Photo's, Anyone?
  FOK!fotograaf dinsdag 11 januari 2005 @ 12:51:17 #44
73911 ultra_ivo
pi_24516415
quote:
Op dinsdag 11 januari 2005 09:33 schreef harlingen.f2o.org het volgende:
Hier hebben we een andere taktiek toegepast. Een van m'n fietsmaatjes maakte een eerste foto van deze schaapsherder op z'n digitale camera. Terwijl hij wat met de schaapsherder sprak kon ik met de telelens m'n gang gaan.
In Oost-Europa heb ik gemerkt dat mensen er weinig problemen van maken. Fotoboeken van verre en dichtbije landen en streken waren m.n. in de vm. Sovjet-Unie erg populair. Het concept van mensen fotograferen voor het mooie is ook in de dorpen bekend. Mensen hebben genoten van fotoboeken van andere streken, vinden het dus minder erg, en vooral totaal niet vreemd, dat een vreemdeling dat in hun stad of dorp doet.
Dat ik vaak met Oost-Europees materieel werk maakt het allemaal nog makkelijker. Afgelopen zomer kwam ik in St. Petersburg per toeval een kleine ceremonie bij een marinemonument tegen. Ik kon er volledig m'n gang gaan, men hield mij voor een plaatselijke fotojournalist. Zolang ik m'n mond hield kon ik ervoor doorgaan.
Even wat voorbeeldjes van die sessie:

dinsdag 11 januari 2005 @ 13:02:51 #45
1592 Puckzzz
Bitch please!
pi_24516561
Hmz, misschien toch maar eens de stoute schoenen aantrekken en naar het verzorgingstehuis gaan. Ik heb zo'n beeld in mijn hoofd van een oudje die achter zijn/haar geraniums naar buiten zit te staren. Of van hele oude handen keurig over elkaar gevouwen op schoot. Dat soort dingen. Maar dan moet je wel heel dicht bij komen en dat durf ik niet zo goed
Hey! Het is OK om alleen je eerste twee teennagels te lakken als je van plan bent peeptoes te gaan dragen!
pi_24516861
Misschien helpt het om te zeggen dat je een fotografiecursus doet (hey, via fok) en dat je een fotoserie moet maken over ouder worden. Of zoiets. En dan gewoon een tijdje rondlopen en foto's maken. Na een tijdje poseren gaan mensen dan vanzelf weer hun ding doen en heb je foto's die wel spontaan zijn.
  dinsdag 11 januari 2005 @ 13:46:38 #47
1592 Puckzzz
Bitch please!
pi_24517147
Ja zoiets had ik ook in gedachten Wanneer ik de moed bij elkaar heb geraapt post ik ze hier wel
  dinsdag 11 januari 2005 @ 18:48:26 #48
84072 harlingen.f2o.org
pi_24520147
quote:
Op dinsdag 11 januari 2005 13:02 schreef Puckzzz het volgende:
Hmz, misschien toch maar eens de stoute schoenen aantrekken en naar het verzorgingstehuis gaan. Ik heb zo'n beeld in mijn hoofd van een oudje die achter zijn/haar geraniums naar buiten zit te staren. Of van hele oude handen keurig over elkaar gevouwen op schoot. Dat soort dingen. Maar dan moet je wel heel dicht bij komen en dat durf ik niet zo goed
Gewoon doen, het klinkt goed.
  dinsdag 11 januari 2005 @ 18:50:49 #49
84072 harlingen.f2o.org
pi_24520178
Gaaf Topic, Ik heb door dit Topic opeens weer inspiratie om te fotograferen! Dank je wel Isabeau
pi_24520292
quote:
Op dinsdag 11 januari 2005 09:56 schreef Flyingdutchman het volgende:
Ik zou gewoon gaan fotograferen, als het mensne niet bevalt komen ze vanzelf op je af. Geef aan dat je op de foto vakschool zit o.i.d. Ik heb er nog nooit last mee gehad

zit je zelf op de foto vakschool en zo ja welke plaats?
Signature? daar doe ik niet aan.
  dinsdag 11 januari 2005 @ 19:08:52 #51
20641 portier
Parkeer binnen de vakken!
pi_24520381
Er was een tijdje terug een concertje in mijn dorp. Toen heb ik tegen de beveiliging gebluft dat ik van de pers was en zo op het podium gesprongen. Stond ik bijna naast Kim-Lian . Al die koters gillen voor een foto, maar naast me stond een wat oudere vent met een iets grotere toeter, die trok toch iets meer aandacht.
Ik heb nu niet zoveel tijd, maar wil nog wel een keer mensen fotograferen. Zou dat wel doen in een andere stad denk ik, anders ben ik veels te bang dat mensen mij herkennen of andersom .
GEILE VROUWPERSONEN!
Als je je doelen hebt bereikt heb je de lat te laag gelegd.
If a butterfly flaps its wings on one side of the world, the ripple effect could cause a tempest on the other --Chaos theory
  FOK!fotograaf dinsdag 11 januari 2005 @ 19:21:39 #52
73911 ultra_ivo
pi_24520520
Ach, geen probleem als mensen je herkennen. Anders was ik niet naar de zondagsmarkt in Luik geweest om te fotograferen. Daar loopt toch half Maastricht rond.
pi_24529476
quote:
Op dinsdag 11 januari 2005 19:00 schreef Arti het volgende:

[..]

zit je zelf op de foto vakschool en zo ja welke plaats?
Nee ik zit niet op de fotovakschool....ben hobby fotograaf maar die smoes werkt altijd...en ze gaan het heus niet controleren hoor
pi_24532361
Bij sportevenementen een dikke staafflitser meenemen, helpt ook heel goed om langs alle suppoosten te mogen wandelen.
pi_24533204
Ik vind het ook leuk om onbekende mensen te fotograferen. Ik heb zelf gemerkt dat mensen het wel laten blijken als ze niet gefotografeerd willen worden en soms zijn ze te laat met dat aan te geven
Ik moet wel elke keer weer even over die drempel heen om toch te gaan fotograferen.
Afgelopen zomer heb ik tijdens Parkpop een aantal foto's genomen. Ik heb de camera eigenlijk de hele tijd in mijn hand en kijk ook regelmatig door de zoeker op zoek naar een leuk plaatje. Eigenlijk schiet ik ook heel vaak niks maar ben ik alleen maar aan het kijken. Tijdens zo'n festival is er sowieso niemand die raar opkijkt als je foto's neemt.
Op het strand heeft wel eens iemand gevraagd of de foto's die ik nam voor een krant waren.

TS: Je moet het gewoon eens doen.
  woensdag 12 januari 2005 @ 18:25:31 #56
84072 harlingen.f2o.org
pi_24535055
ik ga het gewoon doen, en als diegene het niet leuk vindt dan hoor ik het vast wel :d
  donderdag 13 januari 2005 @ 10:43:23 #57
1129 buzzer
Jeu de buzzer
pi_24543294
quote:
Op dinsdag 11 januari 2005 09:33 schreef harlingen.f2o.org het volgende:
Daar viel mijn oog ook op.
Mooie portretfoto
Toch vreemd hoor.. Dat men het over een boek heeft en daarbij de vraag stelt of het ook offline te bekijken is
pi_24544596
quote:
Op donderdag 13 januari 2005 10:43 schreef buzzer het volgende:

[..]

Daar viel mijn oog ook op.
Mooie portretfoto
Ja mij ook, dat soort fotos wil ik dus een keer gaan maken in Amsterdam...gewoon gezichten...
Lees hier binnenkort alles over mij en mn Fok! avonturen, incl. chatlogs en foto's!
  vrijdag 14 januari 2005 @ 10:24:38 #59
84072 harlingen.f2o.org
pi_24559011
ik ben vooral dol op oude gezichten, Zeemannen met een dikke baard ofzo. Je moet iig duidelijk kunnen zien dat het gezicht geleefd heeft.
pi_24559245
hé, ik krijg weer zin om te fotograferen na het lezen van dit topic.
  vrijdag 14 januari 2005 @ 18:02:10 #61
84072 harlingen.f2o.org
pi_24566812
Ik ben vandaag begonnen met mensen fotograferen, gewoon de camera gericht en klikken. Toen ze het doorhadden was het al te laat. Ze keken wel raar en fietsten toen verder.
  FOK!fotograaf vrijdag 14 januari 2005 @ 18:06:54 #62
48846 Xilantof
I keep you in the holes
pi_24566878
quote:
Op vrijdag 14 januari 2005 18:02 schreef harlingen.f2o.org het volgende:
Ik ben vandaag begonnen met mensen fotograferen, gewoon de camera gericht en klikken. Toen ze het doorhadden was het al te laat. Ze keken wel raar en fietsten toen verder.
weet niet of je digitaal fotografeerd... zoja: Posten!

zonee: denk je dat je wat leuks hebt geschoten?
Xilantof Flickrt
foto-nerd
  FOK!fotograaf vrijdag 14 januari 2005 @ 18:17:15 #63
73911 ultra_ivo
pi_24567067
quote:
Op vrijdag 14 januari 2005 10:37 schreef super-muffin het volgende:
Dat is nou precies de bedoeling.
En om die zin nog wat te vergroten ga ik rustig door met straatfoto's spammen.
Dit keer van de vredesdemonstratie in maart vorg jaar. Het was een van mijn eerste uitjes met de Canonet, beheerste hem nog niet zo goed

Bij dergelijke evenementen kun je helemaal je gang gaan. Mensen verwachten fotografen, er zijn er zoveel dat men het niet mee erg vindt.

[ Bericht 3% gewijzigd door ultra_ivo op 15-01-2005 22:20:36 (foto geresized) ]
pi_24581241
Wat is het ergste dat zou kunnen gebeuren bij een ongevraagd straat portret? Zelf denk ik dat het een dreun voor m'n hasses is en camera stuk op de grond. In het eerste geval gok ik dat ik sneller ben in het tweede geval helpt een (Reis) verzekering.

Zoals eerder gezegd, stiekem fotograferen wekt meer argwaan dan gewoon midden op de stoep met camera in de aanslag. Een telelens kan mooie portretten geven, maar...Het effekt van een tele lens is ook dat het de diepte uit een foto haalt, daarbij moet de sluitertijd sneller zijn (tenzij je met statief werkt), en bovendien is met een telelens de kans veel groter dat net op het moment dat je de foto wilt maken, iets stoms tussen jou en onderwerp in beeld komt.

Gewoon foto's maken, jezelf trainen minder verlegen te zijn. Bij mensen die je opmerken vriendelijk posthuum je foto verzoek plaatse, eventueel nog een tweede maken en ..Vraag mensen hun adres om een afdruk naar toe te sturen en doe dat ook, dat is wel zo netjes. De tip van bluffen dat je op een foto vakschool zit is een goede., vaak werkt een opmerking als 'Huiswerk' of 'school opdracht' nog beter. (meeste mensen willen niet in de krant bij hun onbekend artikel).

Om te beginnen met straat fotografie, zijn drukke plekken een goede start. Liefst waar ook iets gebeurt, zodat men weinig aandacht heeft voor fotografen. Kermis, demonstraties, dansfeest, dierentuin enzodoor zijn een goed begin.
  zaterdag 15 januari 2005 @ 17:24:38 #65
1592 Puckzzz
Bitch please!
pi_24583372
Whow!! Alle alto's verzameleuh!!!!!! en dan te bedenken dat ik ook zo'n twijfelachtige alto-fase heb gehad Misschien dat ik morgen met camera eens ff op het terras ga zitten. Wie weet wat er langs komt
pi_24583442
da's een goed begin, gewoon gaan zitten en observeren en fotograferen natuurlijk
alto? dat noemden ze toen niet zo, gewoon links.
Gehad? mwah....
  zaterdag 15 januari 2005 @ 17:45:34 #67
1592 Puckzzz
Bitch please!
pi_24583758
quote:
Op zaterdag 15 januari 2005 17:29 schreef ultra_ivo het volgende:
da's een goed begin, gewoon gaan zitten en observeren en fotograferen natuurlijk
alto? dat noemden ze toen niet zo, gewoon links.
Gehad? mwah....
Alto's > geitewollensokkenbreiers > alternatievelingen

Tsja ik heb die fase echt een tijdlang gehad. Heb er nu niet zoveel behoefte meer aan om me zo te kleden, het gaat om je gedrag en je hart denk ik dan maar Ik kan het nu ook niet meer maken voor mijn werk enzo.
pi_24583862
alto

Suzuki? of eeehh Nilfisk?
  zaterdag 15 januari 2005 @ 18:03:16 #69
1592 Puckzzz
Bitch please!
pi_24584052
owwww wat verraden jullie je leeftijd momenteel Dat is turbotaal mén

btw. IEMAND moet ff resizen, de hele layout is fucked up
pi_24584237
quote:
Op zaterdag 15 januari 2005 18:03 schreef Puckzzz het volgende:
suzuki alto dus, de nilfisk heeft geen turbo
quote:
Het is die gleuvenvuller uit Maastricht, zijn eerste plaat is te breed
  zaterdag 15 januari 2005 @ 20:13:59 #71
84072 harlingen.f2o.org
pi_24586078
quote:
Op vrijdag 14 januari 2005 18:06 schreef Xilantof het volgende:

[..]

weet niet of je digitaal fotografeerd... zoja: Posten!

zonee: denk je dat je wat leuks hebt geschoten?
Ik fotografeer over het algemeen digitaal maar sinds kort heb ik ook een analoge SRL en daar ga ik de laatste dagen de straat mee op.

Vandaag was ik op Schiphol en het viel mij op dat er op ieder bankje een SMS figuur zat. Dit zijn mensen die over het algemeen een trieste blik in de oogies hebben, dit is ook wel logisch is want de mensen gaan uit eenzaamheid smsen. Ik had jammer genoeg geen tijd om ze te fotograferen omdat ik iemand moest uitzwaaien. Toen ik terug liep zat er niemand te smsen. Jammer maarja dat is het geluksmoment van de fotograaf zeg ik altijd.
pi_24588325
quote:
Op zaterdag 15 januari 2005 18:03 schreef Puckzzz het volgende:

Ach, met je profiel verraad jij je leeftijd ook heel snel. Scheelt niet zo heel veel
Ik doe nu wat minder aan alternatieve politiek. Niet dat ik andere ideeën heb, maar een aantal organisatie's zijn onder m'n kont vandaan getrokken.

Foto is inmiddels gresized.
pi_24590150
Een tijdje geleden heb ik voor de gein toeristen gefotografeerd. Het voordeel van toeristen fotograferen is dat je niet zo opvalt omdat zij zelf ook vaak met een camera rondlopen of druk bezig zijn de weg te zoeken. Dan val je dus niet zo op en kan je vaak ongestoord foto's maken. Hier twee van deze foto's.

I am ambitious for a motley coat
  zondag 16 januari 2005 @ 01:02:02 #74
84072 harlingen.f2o.org
pi_24591732
Die onderste is superstoer. De toeristen laten hun vakantie niet bederven door het slechte weer. De bovenste is heel kenmerkend voor toeristen. Die tram maakt het wel af.
  zondag 16 januari 2005 @ 01:04:05 #75
84072 harlingen.f2o.org
pi_24591772
quote:
Op zaterdag 15 januari 2005 22:22 schreef ultra_ivo het volgende:

[..]

Ach, met je profiel verraad jij je leeftijd ook heel snel. Scheelt niet zo heel veel
Ik doe nu wat minder aan alternatieve politiek. Niet dat ik andere ideeën heb, maar een aantal organisatie's zijn onder m'n kont vandaan getrokken.

Foto is inmiddels gresized.
Eindelijk een mooi fotografie topic moeten we het wel mooi houden on topic houden aub
  FOK!fotograaf zondag 16 januari 2005 @ 08:56:48 #76
73911 ultra_ivo
pi_24593397
Goed ontopic dan weer met een Waalse bosarbeider

pi_24593453
quote:
Op zaterdag 15 januari 2005 23:54 schreef ElsCapone het volgende:
Een tijdje geleden heb ik voor de gein toeristen gefotografeerd. Het voordeel van toeristen fotograferen is dat je niet zo opvalt omdat zij zelf ook vaak met een camera rondlopen of druk bezig zijn de weg te zoeken. Dan val je dus niet zo op en kan je vaak ongestoord foto's maken. Hier twee van deze foto's.

[afbeelding]

[afbeelding]
Hé dat zijn oude iMac's daar achter op die tram.
pi_24593455
quote:
Op vrijdag 14 januari 2005 18:17 schreef ultra_ivo het volgende:

[..]

Dat is nou precies de bedoeling.
En om die zin nog wat te vergroten ga ik rustig door met straatfoto's spammen.
Dit keer van de vredesdemonstratie in maart vorg jaar. Het was een van mijn eerste uitjes met de Canonet, beheerste hem nog niet zo goed

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

Bij dergelijke evenementen kun je helemaal je gang gaan. Mensen verwachten fotografen, er zijn er zoveel dat men het niet mee erg vindt.
Mooie foto's man! Ook de andere trouwens!
  FOK!fotograaf zondag 16 januari 2005 @ 09:47:28 #79
73911 ultra_ivo
pi_24593540
Els, je foto's doen het niet altijd
  FOK!fotograaf zondag 16 januari 2005 @ 09:59:15 #80
73911 ultra_ivo
pi_24593586
Ook onderweg in het Baskenland was er ruimschoots gelegenheid tot straatfotografie:

1)

2)

3)

4)

5)

6)

7)

8)

9)

10)
ook onbekende mensen kun je na een kort praatje vragen voor een foto:
  FOK!fotograaf zondag 16 januari 2005 @ 11:53:48 #81
48846 Xilantof
I keep you in the holes
pi_24594802
Foto2 vind ik erg gaaf Ivo!
Xilantof Flickrt
foto-nerd
  zondag 16 januari 2005 @ 12:10:52 #82
84072 harlingen.f2o.org
pi_24595029
2 is idd gaaf, 8 ook omdat er een basket opstaat dat is een leuk detail dat weergeeft dat het een sporthal is.
  FOK!fotograaf zondag 16 januari 2005 @ 14:32:29 #83
73911 ultra_ivo
pi_24596960
Ik zocht een beeld om de rust van Pamplona tijdens het middaguur weer te geven. Toen zag ik dit meisje in alle rust zitten lezen. Fiets parkeren, camera pakken en schieten.
  zondag 16 januari 2005 @ 19:31:35 #84
1592 Puckzzz
Bitch please!
pi_24601032
Vanmiddag zijn we met de hond naar het bos/ de zandvlakte geweest. daar
was het zoals gewoonlijk erg druk. Dus ik heb semi-stiekem wat foto's
gemaakt van andere mensen Ik vond het eerst wel ff een beetje eng hoor,
vooral omdat ik graag kinderen fotografeer omdat die zo zorgeloos lekker
aan het spelen en ravotten zijn. Wat me opviel was dat de ouders erg op
hun kroost letten ( en terecht! ) waardoor ik niet zo goed durfde. Ik was
bang dat ik het aan de stok zou krijgen met een boze ouder ofzo Maar ik
heb toch een paar plaatjes kunnen schieten

pi_24601151
Ik ben ook niet een held wat betreft vreemde mensen op de foto te zetten.
Maar dit vond ik wel een mooi plaatje en ze waren ver genoeg weg, al had Hij het wel door.

valt bij jullie het forum ook steeds weg
-->
ik word er vrolijk van.
-->
http://www.surfrace.nl/index.php?r=50877
  FOK!fotograaf zondag 16 januari 2005 @ 19:44:04 #86
73911 ultra_ivo
pi_24601163
Ik heb juist andere ervaringen. Ouders die het juist leuk vinden als je hun kinderen fotografeert. Bijv. tijdens het fotograferen op de markt in Luik
BTW, de voorlaatste is mooi, juist door het hele zwarte stuk erin. Die twee komen zo veel beter naar voren.
  zondag 16 januari 2005 @ 20:39:57 #87
1592 Puckzzz
Bitch please!
pi_24601910
Ja die had ik al eerder zien zitten maar mijn vriend wou eerst de hond ff lekker laten rennen. Toen ben ik terloops een beetje hun kant uit gekuierd hun hadden ook een hond bij mijn hond loopt altijd uit nieuwsgierigheid achter me aan en zodoende was ik dichtbij genoeg. Dat hij er een beetje lullig opstaat is echt een kwestie van 'jammer dan'
  zondag 16 januari 2005 @ 23:30:02 #88
84072 harlingen.f2o.org
pi_24604588
quote:
Op zondag 16 januari 2005 19:43 schreef stil het volgende:
Ik ben ook niet een held wat betreft vreemde mensen op de foto te zetten.
Maar dit vond ik wel een mooi plaatje en ze waren ver genoeg weg, al had Hij het wel door.

[afbeelding]

valt bij jullie het forum ook steeds weg
Leuk plaatje, 2 oudere mensen die er nog gezellig saampies op uittrekken. Hoe reageerde die man?
pi_24606232
Wat een prachtige foto's! Vooral die ravottende kinderen vind ik mooi.
pi_24606274
quote:
Op maandag 10 januari 2005 13:06 schreef Isabeau het volgende:
Er is waarschijnlijk al een topic over, maar ik kan het zo "snel" niet vinden (het forum is hier weer eens heel erg traag...dus ik heb ook niet heel lang gezocht).

Wat ik heel erg boeiend vind zijn andere mensen. Spelende kinderen, oude omaatjes, beetje vreemde mensen etc etc. Maar ik durf dat niet. Ik durf gewoon niet mijn camera op een vreemde te richten en een foto te maken. Tijdschriften staan vol met prachtige mensen foto's, maar vragen die altijd eerst toestemming of hoe gaat dat? Hoe doen jullie dat eigenlijk...
het gaat heel makkelijk
je richt je camera
en je drukt op een knopje.
soms levert dat leuke foto's op !
  maandag 17 januari 2005 @ 03:04:53 #91
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_24607542
Hey, deze jongen ken ik, daar heb ik nog een tijdje mee in de klas gezeten.

Toevallig bij Bedaf geweest!?
Trots lid van het 👿 Duivelse Viertal 👿
Een gedicht over Maanvis
Het ONZ / [KAMT] Kennis- en Adviescentrum Maanvis Topics , voor al je vragen over mijn topiques!
pi_24607587
quote:
Op vrijdag 14 januari 2005 10:37 schreef super-muffin het volgende:
Ik krijg zin om een nieuwe hobby te beginnen
  maandag 17 januari 2005 @ 07:36:17 #93
84072 harlingen.f2o.org
pi_24608117
quote:
Op maandag 17 januari 2005 03:14 schreef Migwi het volgende:

[..]

Ik krijg zin om een nieuwe hobby te beginnen
Ik zou zeggen, koop een GOEDkope camera en danheb je deze hobby
  FOK!fotograaf maandag 17 januari 2005 @ 08:50:40 #94
73911 ultra_ivo
pi_24608472
Mijn Canonet kostte me 31 euro (inclusief verzendkosten).
  maandag 17 januari 2005 @ 08:56:46 #95
84072 harlingen.f2o.org
pi_24608517
kijk, dat is niet duur en de resultaten mogen er dan wezen voor dat geld.
  FOK!fotograaf maandag 17 januari 2005 @ 09:13:19 #96
73911 ultra_ivo
pi_24608662
De oude meetzoekers zijn allemaal niet duur. En die zijn precies voor dit soort werk ontwikkeld. Er is hier op FOT een speciaal topic over dit soort camera's, kijk daar maar eens voor wat technische informatie. De foto's die ik met de reflex heb gemaakt zijn met een Praktica gemaakt. In Houten kocht ik er nog eentje voor 25 Euro.
En de HEMA krijg je rolletjes met ontwikkelen voor een dumpprijs. Dus schieten maar.
  maandag 17 januari 2005 @ 09:17:03 #97
1592 Puckzzz
Bitch please!
pi_24608693
quote:
Op maandag 17 januari 2005 03:04 schreef Maanvis het volgende:
Hey, deze jongen ken ik, daar heb ik nog een tijdje mee in de klas gezeten. [afbeelding]

Toevallig bij Bedaf geweest!?
Ja inderdaad!!
  FOK!fotograaf maandag 17 januari 2005 @ 09:38:30 #98
48846 Xilantof
I keep you in the holes
pi_24608853
ik heb nog een rolletje dat vol moet, en een afspraak op school, dat valt goed te combineren
als ik niet weer door de beveiliging wordt aangesproken
Xilantof Flickrt
foto-nerd
  maandag 17 januari 2005 @ 11:22:47 #99
84072 harlingen.f2o.org
pi_24610215
Ik gebruik nu een Canon EOS 5000 en voor digitaal een Canon Powershot G3, Die is makkelijk vanwege de kleine(re) omvang.
  FOK!fotograaf maandag 17 januari 2005 @ 11:40:34 #100
48846 Xilantof
I keep you in the holes
pi_24610496
quote:
Op maandag 17 januari 2005 11:22 schreef harlingen.f2o.org het volgende:
Ik gebruik nu een Canon EOS 5000 en voor digitaal een Canon Powershot G3, Die is makkelijk vanwege de kleine(re) omvang.
ik zit hier nu op de opleiding met een F65 en een 50mm 1.8
is kleiner dan het pimp geval waarmee ik de vorige keer binnen kwam lopen

ik weet alleen niet of ik tijd ga vinden om te fotograferen trouwens...hopelijk wel
Xilantof Flickrt
foto-nerd
  maandag 17 januari 2005 @ 11:44:17 #101
1592 Puckzzz
Bitch please!
pi_24610555
@Harlingen: jouw ondertitel
  maandag 17 januari 2005 @ 11:59:47 #102
84072 harlingen.f2o.org
pi_24610798
Das Fries, Het betekent "Jij hebt jammer genoeg geen toegang tot de website van Sonnema omdat je minderjarig bent" Sonnema is een friese distileerderij die voornamelijk Berenburg maakt.
Ik ben van origine geen fries maar vond het zo'n mooie zin dat ik hem gebruikt heb.
pi_24610855
kleine aanpassing.... Sonnema is gèèn distileerderij, kijk maar op de website als je meerderjarig bent dan kun je zien hoe men beerenburg maakt

was zelf ook ff aan het kijken..... voor de groot verbruiker, de berenburg thuistap:
dit gaat wel heeel erg offtopic sorryyyyy

[ Bericht 21% gewijzigd door Bowiefan op 17-01-2005 12:19:55 ]
  maandag 17 januari 2005 @ 12:15:56 #104
84072 harlingen.f2o.org
pi_24611003
Dan is het geen distileerderij, boeien. Als het drankje maar lekker is. On-topic please dit heeft niets met onbekende mensen te maken.
  maandag 17 januari 2005 @ 12:21:02 #105
1592 Puckzzz
Bitch please!
pi_24611079
quote:
Op maandag 17 januari 2005 12:15 schreef harlingen.f2o.org het volgende:
Dan is het geen distileerderij, boeien. Als het drankje maar lekker is. On-topic please dit heeft niets met onbekende mensen te maken.
Nog ff off-topic reageren dan. Ik wist al wat er stond, ik kan wel fries (ben er opgegroeid) ik vond het ook een grappige zin vandaar.

Zo, nu weer on-topic
  dinsdag 18 januari 2005 @ 00:38:20 #106
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_24617909
quote:
Op maandag 17 januari 2005 09:17 schreef Puckzzz het volgende:

[..]

Ja inderdaad!!
Whehe de link was snel gelegd, jij komt uit brabant, en hij en ik allebei uit uden .. dusss
Trots lid van het 👿 Duivelse Viertal 👿
Een gedicht over Maanvis
Het ONZ / [KAMT] Kennis- en Adviescentrum Maanvis Topics , voor al je vragen over mijn topiques!
pi_24619527
Ik fotografeerde heel stiekum (moeilijk hoor) vnl. mooie vrouwen benen op hoge hakken (sexy sandaletten) enzo,
nylonkousjes, meisjes met hele mooie benen en korte rokjes etc.
Nooit toestemming voor gevraagd.

En oh.. soms es wat Graffiti, vrienden, leuke woningen, auto enzovoorts.

Maar als je gedaan hebt wat ik gedaan hebt. Een heel zomer lang..
En je wil daarna alleen nog maar divers mensen fotograferen, leuke dingen enzo..

Hoeft toestemming vragen echt niet zo'n punt meer te zijn.
het is beleefder indeed.

Camera met snelle sluitertijd hoeft dan niet. mensen vragen en dan leuk laten poseren, dat zijn meestal de leukste foto's
Bij Moment foto's kijken mensen nooit blij en de meesten zijn niet geniek of zijn
met heel oninterresante dingen bezig.
  dinsdag 18 januari 2005 @ 09:13:03 #108
1592 Puckzzz
Bitch please!
pi_24620805
quote:
Op dinsdag 18 januari 2005 00:38 schreef Maanvis het volgende:

[..]

Whehe de link was snel gelegd, jij komt uit brabant, en hij en ik allebei uit uden .. dusss
Hij zal het toch niet erg vinden he? Of zijn vriendin? die er heel mooi op staat vind ik zelf
Ze zaten daar zo lekker van het zonnetje te genieten, ik kon het niet laten. Ik heb nog wel heel ff met ze gepraat want onze hond ging naar hun hond toe, zodoende heb ik de foto kunnen maken maar dat hebben ze niet door gehad. Als ze het wel erg vinden haal ik de foto wel weg.
  woensdag 19 januari 2005 @ 15:37:10 #109
84072 harlingen.f2o.org
pi_24642208
Zijn jullie er nog allen??
Vrijdag zijn mijn foto's klaar als het goed is. Hoop dat ze gelukt zijn want het is mijn eerste rolletje uit nieuwe camera
  FOK!fotograaf woensdag 19 januari 2005 @ 15:43:29 #110
48846 Xilantof
I keep you in the holes
pi_24642300
ik heb vandaag wat rolletjes terug gekregen
en daar heb ik wel een aantal foto's op staan die in dit kader passen, zal ze eens scannen en plaatsen.
Xilantof Flickrt
foto-nerd
  woensdag 19 januari 2005 @ 16:48:19 #111
1592 Puckzzz
Bitch please!
pi_24643209
Ja!! Verse foto's!!
  FOK!fotograaf woensdag 19 januari 2005 @ 17:27:36 #112
48846 Xilantof
I keep you in the holes
pi_24643729
euhm
hardware-matig probleempje ondervind ik nu. dat ze helaas wat later moeten komen
Xilantof Flickrt
foto-nerd
  FOK!fotograaf zaterdag 22 januari 2005 @ 13:40:51 #113
48846 Xilantof
I keep you in the holes
pi_24687329
de foto's zijn er

1:

2:

3:

4:

5:

6:

7:

8: zoveel onbekende mensen, daar moet toch vast wel 1 bekende bij zitten
Xilantof Flickrt
foto-nerd
  FOK!fotograaf zaterdag 22 januari 2005 @ 13:50:14 #114
73911 ultra_ivo
pi_24687466
Met name in de eerste foto's lijkt het alsof je een behoorlijke telelens gebruikte. Klopt dat?
  zaterdag 22 januari 2005 @ 14:00:32 #115
1592 Puckzzz
Bitch please!
pi_24687629
Ik vind eigenlijk alleen 1, 2 en 5 iets minder de rest vind ik helemaal super!! wat was het evenement?
  FOK!fotograaf zaterdag 22 januari 2005 @ 15:08:51 #116
48846 Xilantof
I keep you in the holes
pi_24688727
Ivo:
klopt
behalve bij de allerlaatste dan.

Puckzzz:
Parkpop was het evenement, een ideaal festival voor dit topic
en aangezien het in mijn voortuin is ben ik er elk jaar te vinden

de laatste foto was bij de uitvaart okee rare woordkeuze van dat rare grote cruise schip van uit Hoek van Holland. (queen mary 2 volgens mij)
Xilantof Flickrt
foto-nerd
pi_24689467
quote:
Op maandag 10 januari 2005 13:29 schreef Ouwesok het volgende:

Ik probeerde ooit bij een plaatselijke fotoboer voor de deur een supertele (500mm) en richtte daarbij op mensen aan de andere kant van het pleintje (50m afstand). Op de een of andere manier keken heel wat mensen om om te zien wat ze daar aan het bespieden was. Hoogstwaarschijnlijk voelen ze dat ze bekeken worden.
Zoiets had ik laatst dus ook, toen ik m'n net nieuwe cameraatje aan het uitproberen was

zaterdag 22 januari 2005 @ 16:00:52 #118
1592 Puckzzz
Bitch please!
pi_24689550
Whahaha LOL Holgerson!! Die vent
  FOK!fotograaf zaterdag 22 januari 2005 @ 16:30:15 #119
48846 Xilantof
I keep you in the holes
pi_24690006
quote:
Op zaterdag 22 januari 2005 15:55 schreef Holgerson het volgende:

[..]

Zoiets had ik laatst dus ook, toen ik m'n net nieuwe cameraatje aan het uitproberen was

[afbeelding]
Xilantof Flickrt
foto-nerd
  FOK!fotograaf zaterdag 22 januari 2005 @ 16:54:08 #120
73911 ultra_ivo
pi_24690336
Heb je er meer met kleinere objectieven? Die vind ik meestal mooier overkomen.
  FOK!fotograaf zaterdag 22 januari 2005 @ 17:01:39 #121
48846 Xilantof
I keep you in the holes
pi_24690444
quote:
Op zaterdag 22 januari 2005 16:54 schreef ultra_ivo het volgende:
Heb je er meer met kleinere objectieven? Die vind ik meestal mooier overkomen.
helaas, die heb ik niet.
heb die dag voornamelijk met een telelens rond gelopen.

ik zelf heb niet zo'n mooie meetzoeker welke erg onopvallend schijnen te werken voor dit werk.
ik zoek het dus in de afstand groot genoeg houden
hoewel zo'n meetzoeker me ook wel handig lijkt voor het portretteren.
Xilantof Flickrt
foto-nerd
  zaterdag 22 januari 2005 @ 17:15:04 #122
30789 RonaldV
Phabulous Phantoms
pi_24690676
Nog even snel over het fotograferen van politiemensen en Marechaussees: in het kader van de vrije nieuwsgaring (en daarvoor hoef je geen journalist te zijn) mag je in de openbare ruimte alles en iedereen fotograferen. Alleen het fotograferen van Defensie objecten (gebouwen, werken, terreinen, personeel en materieel) is beperkt (dit zijn de regels in Nederland, in het buitenland kunnen andere regels van toepassing zijn. Zie ook Als je gaat fotograferen in de VS.... ).

Politie-agenten en Marechaussees zullen mogelijk wel proberen om je te intimideren, en zelfs dreigen met inbeslagname, maar ze weten heel goed dat dat niet mag. Nemen ze je spullen toch in beslag, zorg dan dat je weet wie je spullen in beslag heeft genomen, en zorg dat je dat op papier hebt gekregen (PV dus). Agenten, ook die in uniform, moeten zich altijd wanneer daarom gevraagd wordt, kunnen legitimeren.
- "Blind faith in your leaders, or in anything, will get you killed" Bruce Springsteen - War
- Door controle aan de landsgrenzen op te heffen kan men nu grenzenloos gaan controleren...
- Privacy Matters
  FOK!fotograaf zaterdag 22 januari 2005 @ 17:19:03 #123
73911 ultra_ivo
pi_24690732
gewoon meegaan naar Houten
dan pik je voor een dumpprijs een meetzoekertje op
voor portretten gaat dat ook heel goed
Op de kleine Fenna kwam m'n meetzoeker helemaal niet bedreigend over. Daar mocht ik m'n gang mee gaan. Op het moment dat ik m'n reflex van stal haalde werd ze wat schuw.

FOK!fotograaf zaterdag 22 januari 2005 @ 17:46:15 #124
48846 Xilantof
I keep you in the holes
pi_24691205
quote:
Op zaterdag 22 januari 2005 17:19 schreef ultra_ivo het volgende:
Op de kleine Fenna kwam m'n meetzoeker helemaal niet bedreigend over. Daar mocht ik m'n gang mee gaan. Op het moment dat ik m'n reflex van stal haalde werd ze wat schuw.

[afbeelding]
mooie foto!

en dat houten moet ik even onthouden dan
en er lopen dan iig genoeg adviseurs mee (jij, Sok, etc ) om te zorgen dat ik een leuke mee neem
Xilantof Flickrt
foto-nerd
  maandag 24 januari 2005 @ 20:58:49 #125
1055 Schanulleke
Een kop vol zaagsel!
pi_24729852
Ik heb vandaag volledig onbewust een onbekende op de foto gezet. Pas thuisgekomen wees mijn vriendin erop dat er een mafkees in zee aan het zwemmen was. En ik vroor op de pier al bijna mijn handen eraf
Life is what you make it.
  maandag 24 januari 2005 @ 21:01:12 #126
1055 Schanulleke
Een kop vol zaagsel!
pi_24729897
En deze vissers hadden ook niks door
pi_24730512
quote:
Op maandag 24 januari 2005 20:58 schreef Schanulleke het volgende:
Ik heb vandaag volledig onbewust een onbekende op de foto gezet. Pas thuisgekomen wees mijn vriendin erop dat er een mafkees in zee aan het zwemmen was. En ik vroor op de pier al bijna mijn handen eraf
[afbeelding]
Wow! Wat een zee waar is dat? Ik wil ook sssnel het water weer op
  maandag 24 januari 2005 @ 22:35:07 #128
1055 Schanulleke
Een kop vol zaagsel!
pi_24731736
Dit was vanmiddag vanaf de pier bij IJmuiden, vlak voor een flinke sneeuw/hagel bui.
pi_24789370
Ik was aan het oefenen met "pannen(meetrekken).

Viel mijn lens toevallig op een persoon.
Vooral de combinatie met de tekst op de vuilnisbak, vond ik het een geslaagde foto.

Nikon D70 Sigma 170-500 APO
Focuslengte 400MM, F6,3, 1/160sec
pi_24790063
Mooi foto's allemaal, het is ook een erg leuk onderwerp!
Toch maar weer eens m'n digitale camera tevoorschijn halen.
  vrijdag 28 januari 2005 @ 16:07:13 #131
84072 harlingen.f2o.org
pi_24799889
Leuke foto, hoe die man naar zijn buik kijkt.

De tekst (al moest ik wel inzoomen om het te lezen) is idd passend bij de foto.
pi_24805438
Een aantal dagen terug werd ik op de vroege morgen gewekt door werkgeluiden. Arbeiders in felgekleurde pakken stonden een gat te graven in de straat. Slapen kon ik niet meer, met een nog brakke kop, wachtend op de koffie die maar niet door wilde lopen, heb ik er een foto van geschoten

Maar de volgende keer zijn het kogels
  vrijdag 28 januari 2005 @ 22:13:46 #133
3011 E.T.
hormonaal stuiterballetje
pi_24805600
Mooi bewerkt! De pakken springen er mooi uit zo
I can only please one person per day. Today is not your day. Tomorrow isn't looking too good either.
  zaterdag 29 januari 2005 @ 19:41:24 #134
84072 harlingen.f2o.org
pi_24820286
zeker mooi bewerkt, Ik persoonlijk had die pion ook in de orginele kleur gelaten.
pi_24833182
Xil:
Leuke foto's!
pi_24875703
quote:
Op zaterdag 29 januari 2005 19:41 schreef harlingen.f2o.org het volgende:
zeker mooi bewerkt, Ik persoonlijk had die pion ook in de orginele kleur gelaten.
Daar heb je helemaal wel gelijk in. Zal m eens aanpassen. Het origineel is trouwens bijna zwart wit, op die pakken en die pylon na.

Hier nog 2 fotootjes van vanmiddag.. Er is eindelijk een tuin aangelegd hier beneden en het lijkt erop dat vandaag de sproeiinstallatie is geleverd

pi_24875890
Coole foto's!
Ik heb thuis een boek van Schiphol ('Schiphol Airport", van Reinier Gerritsen en Luuk Klamer). Is een soort fotoboek waarbij er echt foto's gemaakt zijn van onbekende mensen (passagiers, personeel etc.). Lijkt net alsof de foto's binnen 5 meter gemaakt geschoten zijn en de gefotografeerden hebben totaal niks in de gaten Lijkt mij echt gaaf om zo'n fotoreportage te maken op Schiphol
pi_29966777
Ik moet opbiechten dat ik nou niet echt een foto heb ik gemaakt ofzo maar halvewege naar het park:
Zie http://niets.te.zien we namen op en maakten een video programma, maargoed, dan zie je mensen en die zet je op de film, kijk maar wat dat jongentje er van vond:
WE KREGEN HEIBEL VOOR DE CAMERA: kort om kijken dus!

Edit HGT: Op die url was geen filmpje te zien. Post de juiste url, of neem een paar caps uit het filmpje.

[ Bericht 19% gewijzigd door Het-Gele-Teken op 25-08-2005 19:42:43 ]
pi_29972168
quote:
Op zaterdag 22 januari 2005 17:19 schreef ultra_ivo het volgende:

[afbeelding]
Ik weet dat dit een heel oud topic is maar ik probeer het toch.

Ik heb je nu een paar keer het zien hebben over iets in Houten waar men goedkoop oude camera's schijnen te verkopen. Zo'n meetzoeker lijkt mij bv heel leuk om te hebben of een oude srl ofzo.

Ik ben nu erg benieuw wat daar dan in Houten is en of het nog bestaat want van de search en van google werd ik niets wijzer.
"So, I cant be a Bi without having sexual feelings towards girls?"
pi_29987067
Zoek eens naar fotografica houten. Je komt dan een heel eind. Er is halfjaarlijks een beurs waar allerhande oude zooi verkocht wordt.
"We need to learn to set our course by the stars, not by the light of every passing ship." - Omar N. Bradley
pi_29987884
quote:
Op donderdag 25 augustus 2005 19:17 schreef Dennis-1993 het volgende:
Ik moet opbiechten dat ik nou niet echt een foto heb ik gemaakt ofzo maar halvewege naar het park:
Zie http://niets.te.zien we namen op en maakten een video programma, maargoed, dan zie je mensen en die zet je op de film, kijk maar wat dat jongentje er van vond:
WE KREGEN HEIBEL VOOR DE CAMERA: kort om kijken dus!

Edit HGT: Op die url was geen filmpje te zien. Post de juiste url, of neem een paar caps uit het filmpje.
Eigenlijk geloof ik er ook geen flikker van trouwens
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_29991114
quote:
Bedankt, die zetten we zeker op de kalender.
pi_30154105
quote:
Op maandag 10 januari 2005 13:06 schreef Isabeau het volgende:

Ik doe het stiekum. Mar day gaat niet zo geweldig.

*knip*
o shit.
wazig..
pi_30154155
een vriend van mij gebruikt een mobiel die hij in een rij onder een rokje richt.
op moment als die camera afgaat dan zegt die gast *kuch*
pi_30158442
quote:
Op donderdag 1 september 2005 02:06 schreef danni het volgende:
een vriend van mij gebruikt een mobiel die hij in een rij onder een rokje richt.
Ranzige gast is dat.
Op zondag 1 maart 2009 16:07 schreef RonaldV het volgende: Jij bent nog niet verzuurd genoeg :{w
Canon 500n | 300D | 30D | 1DmkIII | 24-105mm F/4 L | 70-200mm F/2.8 L | 50mm F/1.8 | 8mm Peleng Fish | 580EX-II | Metz44 | + de rest van de kitlensjes
pi_30160716
quote:
Op donderdag 1 september 2005 10:28 schreef HMaster-II het volgende:

[..]

Ranzige gast is dat.
En het heeft bijzonder weinig met fotografie te maken volgens mij.
pi_30170822
quote:
Op donderdag 1 september 2005 11:46 schreef PoseidonVS het volgende:

[..]

En het heeft bijzonder weinig met fotografie te maken volgens mij.
wie zegt dat? fot o maken is foto maken denk ik?
  dinsdag 13 september 2005 @ 09:00:00 #149
84072 harlingen.f2o.org
pi_30532816
dat heeft helemaal niets met fotografie te maken!!

dit topic gaat over het mooi in beeld brengen van een bepaalde gebeurtenis /emotie van onbekende mensen, niet over "Mijn vriend is stoer want die zet onderbroeken van meisjes die net als hij ook 14 en een half zijn op de foto!"
pi_30532877
quote:
Op donderdag 1 september 2005 02:06 schreef danni het volgende:
Beetje ongeloofwaardig verhaal.
  dinsdag 13 september 2005 @ 09:11:00 #151
84072 harlingen.f2o.org
pi_30532955
Je hebt een hoop zieke mensen. Maar om dit nou fotografie te noemen gaat mij te ver.
  dinsdag 13 september 2005 @ 22:34:49 #152
130077 Ivatje
miuw, miauw...
pi_30555785
Die vrouw was zeer boos op mij, maar ik was gelukkig in de bus! (Dom. Republiek)

Turkije, night show

Aardige barman!

Archeon (Alpen a/d Rijn)

ha ha ha ha ha
  woensdag 14 september 2005 @ 01:35:42 #153
22914 Shark.Bait
Deze zin geen werkwoord.
pi_30561214
quote:
Op dinsdag 13 september 2005 22:34 schreef Ivatje het volgende:
Die vrouw was zeer boos op mij, maar ik was gelukkig in de bus! (Dom. Republiek)
[afbeelding]

Turkije, night show
[afbeelding]

[afbeelding]

Aardige barman!

[afbeelding]

[afbeelding]

Archeon (Alpen a/d Rijn)
[afbeelding]

[afbeelding]
ik zie niks. access forbidden etc.
  woensdag 14 september 2005 @ 02:34:07 #154
40714 Subhuman
Televised confession
pi_30561807
Ivatje: zou je even alle topics kunnen nalopen waar je foto's gepost hebt? Geen enkele foto werkt namelijk.
  woensdag 14 september 2005 @ 13:32:31 #155
84072 harlingen.f2o.org
pi_30570299
Gisteravond deden ze het nog!!
pi_30574307
quote:
Op dinsdag 13 september 2005 09:04 schreef Conflict het volgende:

[..]

Beetje ongeloofwaardig verhaal.
Ik heb het ook maar van horen zeggen (van "hem" dus)
pi_30581301
Ja de een vindt het eng en de ander vind het kicken. In zelf gebruik liever geen telelenzen omdat het iets stiekums heeft. Dus voor mij liever gewoon een standaard lensje voor straatfotografie:

woensdag 14 september 2005 @ 20:22:08 #158
84072 harlingen.f2o.org
pi_30582196
Ah, een zwart-wit fanaat?! die 2e foto is geweldig, waren deze mensen ook onbekend?
pi_30584266
De 3e bevalt mij het beste, zo uit het leven gegrepen.
pi_30585622
Iedereen op de dor mij geplaatste serie zijn onbekende!
  woensdag 14 september 2005 @ 22:35:52 #161
1592 Puckzzz
Bitch please!
pi_30587312
Net als Gij Brutus...
  woensdag 14 september 2005 @ 23:02:55 #162
84072 harlingen.f2o.org
pi_30588412
de 4e is ook erg mooi, hij poseert op een hele leuke manier, Italiaan??
pi_30588950
#4 is een fransman en hij poseert niet. Ik stap net een warenhuis uit en hij trekt voorbijganger de aandacht met de bellenblaas pistolen. Zonder te aarzelen neem ik een foto maar hij kijkt me nog net aan
  donderdag 15 september 2005 @ 10:20:27 #164
84072 harlingen.f2o.org
pi_30596147
geweldig!
  donderdag 15 september 2005 @ 10:26:50 #165
84072 harlingen.f2o.org
pi_30596280
Compositie en standpunt zijn perfect!
pi_30683463
Gister en vandaag in de weer geweest in m'n geboortestad Amsterdam. Ik heb geschoten met de FA35/2 en FA135/2.8(aka 'Crowd Pleaser'). Vooral de FA135 is erg geschikt voor wat candid portrettenwerk.

De rest vind je hier.
  maandag 19 september 2005 @ 12:28:45 #167
84072 harlingen.f2o.org
pi_30722983
Ik heb gisteren een foto van een man met zijn hond gemaakt.
Compositie is jammer genoeg niet helemaal zoals ik het had gewild.
Ik had de man met hond iets meer naar links willen hebben zodat de kijkrichting 'open' was,
jammer genoeg kwam ik er pas achter toen ik thuis was.

[ Bericht 14% gewijzigd door harlingen.f2o.org op 19-09-2005 12:39:37 ]
  dinsdag 20 september 2005 @ 09:11:44 #168
120804 Yildiz
Freedom or loyalty?
pi_30749609
Als ik een camera bij me heb, doe ik dat eigenlijk altijd wel, onbekende fotograferen
gewoon camera aan, lopen, en af en toe die knop inragge
(dat klinkt wel heeeeel fout, zo achteraf )
simpel zat

(daarom wou ik ook een camera waarmee je lopend nog scherpe beelden mee kreeg)
Bovenstaande tekst = C C 3.0 NL BY-NC-ND - quotes inkorten uitgezonderd.
pi_30749907
Ik doe het wel, vooral nu ik in China zit. Mensen vragen me altijd waarom ik foto's maak waar geen bekenden op staan, maar volgens mij geeft dat gewoon een veel beter beeld van de omgeving dan overal als een idioot tussen gaan poseren.
  dinsdag 20 september 2005 @ 09:35:19 #170
84072 harlingen.f2o.org
pi_30749998
precies, ik sta ook nooit op mijn vakantie foto's
pi_30750037
Voorbeeld:

dinsdag 20 september 2005 @ 09:41:08 #172
84072 harlingen.f2o.org
pi_30750107
ik snap wat je bedoeld, als hier een blonde (bijvoorbeeld) jongen tussen zou zitten, dan zou je toch denken: Wat moet die blonde jongen tussen die chinezen. Leuke foto btw.
  dinsdag 20 september 2005 @ 09:42:18 #173
84072 harlingen.f2o.org
pi_30750126
36.07, 120.32 Leuke stad? havenstad zie ik, Xin Hua?
pi_30750557
De stad heet QIngdao, ik zit eigenlijk aan de overkant van de baai, naar het westen. In Huandao, dat is een of andere speciale zone van QIngdao. Het is echt een mooie omgeving, met aan een kant de gele zee en aan de andere het Lao Shan gebergte. Ik geef hier trouwens Engels aan chinese studenten, in november kom ik weer terug naar NL

Dit zijn dus mijn echte coördinaten denk ik: 36.0139068551, 120.156513041
  vrijdag 23 september 2005 @ 15:01:44 #175
122573 Asmooh
Ik wel, Jij ook?
pi_30858610
doe ik genoeg
elk evenement waar ik sta staan mensen op de foto die ik niet ken
  vrijdag 23 september 2005 @ 15:35:11 #176
36763 Automatic_Rock
Onaangepast eerlijk..
pi_30859790
quote:
Op dinsdag 20 september 2005 09:35 schreef harlingen.f2o.org het volgende:
precies, ik sta ook nooit op mijn vakantie foto's
Ik sta ook nooit op m'n vakantie foto's

Ik probeer altijd zo onopvallend mogenlijk te fotograferen. Ik heb echt een hekel aan geposeerde foto's..
Have you ever picked your feet in Poughkeepsie?
  vrijdag 23 september 2005 @ 18:40:49 #177
84072 harlingen.f2o.org
pi_30865444
hangt helemaal van de foto af, Model fotografie kan ook heel erg mooi zijn.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')