[vroegâh
![]()
]
Tot ongeveer 1975 was een spiegelreflex een camera uit de categorie 'Leuk als ik de centen er eens voor heb' . Voor het gros van de bevolking goldt toen dat ze simpelweg de centen er niet voor hadden en een spiegelreflex was toen vooral erg duur. Een Praktica LTL-3 kostte bijvoorbeeld een gulden of 800, de latere gelijkwaardige MTL5 ging voor onder de 200 gulden over de toonbank. Bij de Japanse reflexen viel er onder de duizend gulden verdraaid weinig te koop. De Leica M4 viel bijvoorbeeld in die dagen niet op door zijn hoge prijskaartje tussen de spiegelreflexen, het was simpelweg een redelijk alternatief
Toch wilde de massa fotograferen en liefst goed, en daarom werden de meetzoekercamera's op grote schaal verkocht. Echt goedkoop waren ze niet (tot een gulden of zeshonderd) maar ze boden kwaliteit en je kon er meer dan behoorlijke foto's mee maken. Had je dan uiteindelijk genoeg gespaard, dan kwam er een Praktica, een Nikkormat, een Mamiya, een Pentax Spotmatic (of later een K1000) of iets van die strekking. Had je dan nog geld over dan kwam de 135mm in beeld en misschien later een 28.
Na 1975 waren er aantal ontwikkelingen die de fotohobbywereld op de kop zetten:
- Canon doorbrak de duizendguldenbarriere met de AE1 en lokte een prijzenslag uit in de SLR-sector
- In de DDR ontdekte men de populariteit van de Praktica en begon de MTL's tegen afbraakprijzen de markt op te slingeren
- De mensheid had wat meer poen te besteden
De ontwikkeling van de meetzoekercamera's hield op en de een na de ander werd uit produktie genomen ten faveure van de spiegelreflex. De Yashica Electro35 GSN hield het het langst vol totdat ook voor dit juweel eind jaren 80 het doek viel.
[/vroegâh]
Momenteel beginnen een groeiend aantal mensen de meetzoeker uit die dagen weer te waarderen
![]()
, hetgeen zich onder andere uit in de produktie van onder andere de Voigtlander Bessa's. Die populariteit heeft een paar redenen:
Ze zijn vrijwel onverwoestbaar. Meetzoekers van dertig jaar of ouder kun je desnoods na een winterslaap van tien jaar of meer gewoon weer in gebruik nemen.
Ze zijn heerlijk basic. Nauwelijks features, gewoon rechttoerechtaan fotograferen, daarom zijn ze ideaal om het echte fotograferen te leren, eventueel naast een digitale camera.
Ze zijn kwalitatief hoogwaardig. Als je gaat narekenen met allerhande leuke indexen wat een dergelijke camera heden ten dage zou moeten kosten zou je je regelrecht lam schrikken.
Last but not least: Je kunt er fantastisch mee fotograferen, de optieken die in de meetzoekers zijn verwerkt kunnen zich meestal regelrecht meten met SLR-optieken. De zoomlenzen van tegenwoordig laten ze lachend achter zich, zeker op het onderdeel lichtsterkte.
Je koopt kwalitatief goeie meetzoekers tegenwoordig voor een habbekrats en er zijn er nog heel veel in omloop. Wil je dus weer eens echt old-school fotograferen dan ligt hier je mogelijkheid.
Waarom dan een apart topic ![]()
Naast Ouwesok zijn er nog een aantal mensen van hier die een maalvaardige meetzoeker hebben (toch...fotoloog
) en mijn bedoeling is om te laten zien hoe je met dit cameratype op een hoogwaardige manier fotografie kunt bedrijven.
Eerst maar eens een van mijn meetzoekersja ik heb er meerdere voorstellen:
De Olympus 35SP
![]()
De camera kwam in 1972 op de markt en had een bijzondere feature die voor de rest door geen fabrikant ooit op dit type camera is ingebouwd: Spotmeting . De SP was in die dagen een van de duurste meetzoekcamera's. Hij heeft het volgehouden tot 1975, toen de reflexcamera's in zijn prijssector dood en verderf begonnen te zaaien.
Key-feature is echter nog niet de spotmeting maar het objectiefje. Olympus monteerde er een hele fraaie lichtsterke glasklomp voorin:
![]()
Belichten doe je met de SP zoals met de meeste meetzoekers met een programma-automaat of met handinstelling. Met de centraalsluiter kun je flitsen op alle tijden en daar gaan we nog een hoop plezier mee beleven
.
De Olympus is behoorlijk compact gebouwd voor die dagen en weegt een onsje of zes
Hoe prijzig hij in 1972 ook was, ik kocht dit juweel op een beurs voor de prijs van slechts 10 Euri
. Hij gaat de me de komende tijd wat intensiever begeleiden en draagt zorg voor de invulling van dit topic wat de foto's betreft.
De volgende stap (maar die vergt nog enige voorbereiding mijnerzijds) is om eens uit te leggen wat een meetzoeker tot een meetzoeker maakt en om je een kleine impressie van de look and feel van zo'n meetzoeker te geven.
Wie een meetzoeker heeft nodig ik uit om mee de doen en zijn camera eens wat intensiever in te zetten.
Wie er graag eentje wil kan met al zijn vragen hier terecht.