abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_24501117
Er is waarschijnlijk al een topic over, maar ik kan het zo "snel" niet vinden (het forum is hier weer eens heel erg traag...dus ik heb ook niet heel lang gezocht).

Wat ik heel erg boeiend vind zijn andere mensen. Spelende kinderen, oude omaatjes, beetje vreemde mensen etc etc. Maar ik durf dat niet. Ik durf gewoon niet mijn camera op een vreemde te richten en een foto te maken. Tijdschriften staan vol met prachtige mensen foto's, maar vragen die altijd eerst toestemming of hoe gaat dat? Hoe doen jullie dat eigenlijk...
"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
  maandag 10 januari 2005 @ 13:12:05 #2
1592 Puckzzz
Bitch please!
pi_24501205
Tsja ik had zelf het idee om eens naar het verzorgingstehuis te gaan hier en wat plaatjes proberen te schieten van oude mensen. Natuurlijk met toestemming maar ik durf niet zo goed Ik denk dat ik als ik toestemming zou krijgen van de zenuwen niets meer geschoten krijg.
Hey! Het is OK om alleen je eerste twee teennagels te lakken als je van plan bent peeptoes te gaan dragen!
  maandag 10 januari 2005 @ 13:13:00 #3
22914 Shark.Bait
Deze zin geen werkwoord.
pi_24501223
Je mag gratis mensen fotograferen, zonder toestemming. Je moet wel toestemming vragen als jij de foto's wilt publiceren...
Het is natuurlijk wel zo netjes om toestemming te vragen, vooral in het buitenland.

...en ik maar denken dat je rare mensen wilde fotograferen
Too many men / There's too many people / Making too many problems / And not much love to go round / Can't you see This is a land of confusion - Genesis
pi_24501231
Je kan maar beter 'gewoon' van een krant of een tijdschrift zijn oid, dat lijkt me veel makkelijker...
"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
pi_24501266
"Vreemde mensen fotograferen "
quote:
Spelende kinderen, oude omaatjes...
Dat is best vreemd ja
copyright 2006
pi_24501299
Ik heb de titel maar wat aangepast, Shark.Bait, het leek idd een beetje op 'gekke mensen fotograferen'
  maandag 10 januari 2005 @ 13:17:58 #7
19840 Libris
Live from Singapore
pi_24501303
Of een telelens, pas geleden ook gedaan, ergens gaan zitten en van ver af mensen zitten schieten
  Eindredactie Frontpage / Forummod maandag 10 januari 2005 @ 13:29:43 #8
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_24501501
quote:
Op maandag 10 januari 2005 13:17 schreef Libris het volgende:
Of een telelens, pas geleden ook gedaan, ergens gaan zitten en van ver af mensen zitten schieten
Dat valt op termijn verschrikkelijk tegen.

Ik probeerde ooit bij een plaatselijke fotoboer voor de deur een supertele (500mm) en richtte daarbij op mensen aan de andere kant van het pleintje (50m afstand). Op de een of andere manier keken heel wat mensen om om te zien wat ze daar aan het bespieden was. Hoogstwaarschijnlijk voelen ze dat ze bekeken worden.

Andersom, wanneer ik met een hoekzoeker werk of met een lichtkap(of het omgeklapte schermpje van de G5) en ik dus niet met de optische as meekijk, kan ik op hele korte afstand mensen langdurig in het zoekerbeeld houden zonder dat ze zich van enig kwaad bewust zijn......

De regels: Mensen fotograferen op openbaar terrein mag, bij publicatie moet je wat terughoudender zijn. Voor de praktijk komt dat er in Nederland op neer dat je niet mag publiceren wanneer je redelijkerwijs kunt aannemen dat publicatie iemands 'belang' schade toebrengt(oftewel diegene kan door publicatie van de foto in een uiterst lastig parket komen). Vooral het grensvlak van die regelgeving is bijzonder interessante materie voor 's lands advocatuur .
Getuige de foto's die je af en toe in een bepaalde categorie weedbladen tegenkomt moet je wel errug ver gaan wil je iemands belangen beschadigen.
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
pi_24501536
Dit is ook nog een grote wens van mij...

Met een telelens op de dam gaan zitten in Amsterdam (met mooi weer ) en dan gewoon mensen(hoofden) gaan fotograferen.
En dat het liefst in zwart wit.
Lees hier binnenkort alles over mij en mn Fok! avonturen, incl. chatlogs en foto's!
pi_24501685
mijn vriendin is ook regelmatig foto's aan het maken en die vraagt de mensen altijd van te voren en dan willen ze meestal ook nog wel een bepaalde houding aannemen om de foto helemaal perfekt te krijgen. Ik zeg maar zo "nooit geschoten is altijd mis".

Maar meestal ben ik de pineut als ze weer eens foto's voor haar opleiding moet maken
Signature? daar doe ik niet aan.
  maandag 10 januari 2005 @ 15:00:46 #11
84072 harlingen.f2o.org
www.harlinger-fotografie.nl
pi_24502056
Leuk onderwerp!!
Do hast spitigernôch net it foech om de sonnema-website te besykjen omdatst minderjierrich bist.
pi_24502286
Als je eerst gaat vragen of je iemand op de foto mag zetten, zit 1 groot nadeel aan: het is niet meer spontaan. Zoals Arti al zei, mensen gaan er dan voor staan. Soms kan het leuk worden, maar wat ik zelf heb gemerkt is dat de foto minder leuk wordt dan een "spontane" foto. En zeker bij rare/vreemde mensen kan het spontane goed werken.
Je kan achteraf ook natuurlijk naar die persoon toestappen en je idee uitleggen en vragen of je de foto ergens voor mag gebruiken.
  maandag 10 januari 2005 @ 15:35:03 #13
84072 harlingen.f2o.org
pi_24502513
Mensen raken meteen hun spontaniteit kwijt als ze een lens zien.
Do hast spitigernôch net it foech om de sonnema-website te besykjen omdatst minderjierrich bist.
  maandag 10 januari 2005 @ 15:39:20 #14
84072 harlingen.f2o.org
pi_24502587
TIP

Straatfotografie

Wie graag op straat fotografeert, weet hoe moeilijk het kan zijn om onopvallend passanten te fotograferen. Om mensen niet voor het hoofd te stoten en toch de beelden te vangen die u wilt hebben, is het raadzaam om de scherpstelling en de belichtingstijd van de camera te regelen voordat u de lens op de onbekende mens richt. Immers, niet iedereen is ervan gediend om ongevraagd gefotografeerd te
worden en de reacties kunnen heel vervelend zijn. Tip 1: richt de camera op een bepaald punt, druk op auto exposure (waardoor de instellingen behouden blijven) en wacht tot de passant het kader bereikt. Nadeel hiervan is dat sommige (beleefde) mensen stoppen om niet in beeld te lopen (wat nu juist wel de bedoeling was). Tip 2: doe net alsof u geïnteresseerd bent in een punt net naast de passant en beweeg de camera pas op het laatste moment opzij. Tip 3: schiet vaker 'vanuit de heup'. Veel van 's werelds mooiste foto's zijn genomen zonder dat de fotograaf door de zoeker keek.

(bron: Zoom nieuwsbrief)
  maandag 10 januari 2005 @ 15:41:12 #15
84072 harlingen.f2o.org
pi_24502617
gepost door: hybybyte

"Personen fotograferen vind ik het moeilijkste onderdeel van fotografie. Hoe houd je het spontaan? Hoe zorg je ervoor dat je als fotograaf de sfeer niet beinvloedt? Je moet ook een beetje lef hebben om wildvreemden te fotograferen. Immers, wat zal hun reactie zijn (al vinden de meesten het wel leuk)? Wat heel erg helpt, is een flinke zoomlens. Je kunt van een hele grote afstand foto's maken zonder dat mensen ook maar door hebben dat er een fotograaf rondloopt. Als je een beetje verdekt staat opgesteld (bijvoorbeeld tussen andere mensen),
kun je ze fotograferen terwijl ze praktisch in de lens kijken. Ik maak de
meeste (familie-)reportages dan ook met mijn Sigma 70-300 telezoom. Binnen moet je dan wel een echte goede flitser hebben die de afstand tot de persoon (vaak via het plafond) kan overbruggen. Met de ingebouwde red je dat bij lange na niet. Maar als mensen dat kanon op ze gericht zien, is het natuurlijk wel duidelijk dat ze erop staan. Dan is het soms juist weer handig een groothoekzoom te hebben. Je kunt dan richten op een punt (ver) naast hen. Mensen denken dan niet gefotografeerd te worden, terwijl ze toch in een hoek in beeld zijn. Nadeel is wel dat je veel moet wegsnijden (hou genoeg over voor een
redelijke uitvergroting) en groothoeklenzen zijn bij een grote diafragmaopening langs de rand niet altijd even scherp. Ook de lichtval wil lastig zijn. Dus zorg ervoor dat je met een kleinere diafragmaopening werkt en laat het onderwerp niet helemaal aan de rand uitkomen. En verder is het gewoon een kwestie van schieten. De kans dat iemand de camera uit je vingers slaat, is nou ook weer niet zo groot."

(bron: zoom forum)
  maandag 10 januari 2005 @ 15:42:44 #16
105905 peejdorie
... kinderpindakaas!
pi_24502648
quote:
Op maandag 10 januari 2005 15:35 schreef harlingen.f2o.org het volgende:
Mensen raken meteen hun spontaniteit kwijt als ze een lens zien.
true
  maandag 10 januari 2005 @ 15:49:56 #17
22914 Shark.Bait
Deze zin geen werkwoord.
pi_24502770
Dat klopt idd RD; Een vriend van mij wilde een authentieke foto waarop hij staat af te dingen. Dus hij afdingen, en ik met mijn 300mm fzgn foto's maken van een gebouw, zo nu en dan bijrichten op die maat van mij en de verkoper en afdrukken

Maar ja. Wat netjes is en wat de fotograaf wil gaan niet altijd hand in hand.
Ik had ook ergens gelezen dat je in Frankrijk niet zomaar mensen mocht fotograferen.. ff opzoeken...
Too many men / There's too many people / Making too many problems / And not much love to go round / Can't you see This is a land of confusion - Genesis
  maandag 10 januari 2005 @ 15:55:25 #18
84072 harlingen.f2o.org
pi_24502875
Ik weet wel dat je geen spaans agenten mag fotograferen, dat is staatseigendom ofzo
  maandag 10 januari 2005 @ 16:01:30 #19
72347 Bupatih
Meet me in Montauk.
pi_24502931
quote:
Op maandag 10 januari 2005 15:55 schreef harlingen.f2o.org het volgende:
Ik weet wel dat je geen spaans agenten mag fotograferen, dat is staatseigendom ofzo
Ik heb wel eens Duitse Polizei gefotografeerd.
Clementine: Are you nuts?
Joel: It's been suggested...
pi_24503045
Misschien wel een idee om iemand te proberen vinden die een raam met goed uitzicht heeft ergens op. Ik denk dan aan een woning ergens aan de oude gracht en dan met een tele lens mensen fotograferen. Ze zien nooit dat jij bezig bent.

Ik heb wel een keer iemand gewezen op mijn portret recht, toen ik bijna op de foto werd gezet. Normaal heb ik daar geen probleem mee maar in dit geval waren de foto's bedoeld voor een krantenartikel over "problemen" in een uitgaansgebied.
Dan wil ik niet de maandag na het weekend op een of ander lokaal krantje staan...... ( en nee ik ben geen amokmaker )
Wat er ook gebeurd altijd blijven lachen. :P
pi_24503139
Wanneer je (ik) eerst vriendelijk lacht, en zorgt dat je cam al aardig ingesteld staat (dus iig aan) dan kan het toch geen probleem zijn. je moet soms over een punt heen. Ik probeer het vooral in het buitenland, ben nu op zoek naar 2 fotootjes van parijs

edit: ik kan ze nu niet vinden. maarre... Er is idd nog een topic hierover, effe zoeken op acceptatie en dan vind je hem waarschijnlijk wel...
pi_24503828
quote:
Op maandag 10 januari 2005 16:11 schreef Sportguy het volgende:
Misschien wel een idee om iemand te proberen vinden die een raam met goed uitzicht heeft ergens op. Ik denk dan aan een woning ergens aan de oude gracht en dan met een tele lens mensen fotograferen. Ze zien nooit dat jij bezig bent.
Ik ben vanmiddag na het zien van dit topic aan het fotograferen geslagen met m'n pas aangeschafte ultrazoom cameraatje. Zoals al eerder werd gezegd, sommige mensen lijken het door te hebben wanneer er een camera op hen staat gericht.. Leverde iig 1 grappige foto op!
  maandag 10 januari 2005 @ 17:34:26 #23
15985 huiz
Man in Black
pi_24503899
Ik kan de bushaltebabesdiscussie nog wel herinneren

Scope Pure Colombia BV
  FOK!fotograaf maandag 10 januari 2005 @ 17:34:31 #24
73911 ultra_ivo
pi_24503900
De meeste foto's van dit soort staan in het meetzoeker aanbiddingstopic. Meetzoekercamera's zijn nml. bij uitstek geschikt voor dit soort werk.
Op 2e kerstdag heb ik op de markt in Luik het een en ander aan straatfotografie gedaan. Een aantal voorbeeldjes (geen enkele keer toestemming gevraagd).
Ik gebruikte dit type camera (gejatte foto)

[ Bericht 3% gewijzigd door ultra_ivo op 10-01-2005 23:06:31 (Kleinere foto van Canonet) ]
pi_24503948
Ja, dat soort foto's vind ik nou leuk! Maar doodeng. Wat is een meetzoeker eigenlijk? Mijn vader heeft nog zo'n oude camera liggen

Ben je wel eens door mensen aangesproken waarom je foto's maakte?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')