quote:
Op maandag 10 januari 2005 13:17 schreef Libris het volgende:Of een telelens, pas geleden ook gedaan, ergens gaan zitten en van ver af mensen zitten schieten
Dat valt op termijn verschrikkelijk tegen.
Ik probeerde ooit bij een plaatselijke fotoboer voor de deur een supertele (500mm) en richtte daarbij op mensen aan de andere kant van het pleintje (50m afstand). Op de een of andere manier keken heel wat mensen om om te zien wat ze daar aan het bespieden was. Hoogstwaarschijnlijk voelen ze dat ze bekeken worden.
Andersom, wanneer ik met een hoekzoeker werk of met een lichtkap(of het omgeklapte schermpje van de G5) en ik dus niet met de optische as meekijk, kan ik op hele korte afstand mensen langdurig in het zoekerbeeld houden zonder dat ze zich van enig kwaad bewust zijn......
De regels: Mensen fotograferen op openbaar terrein mag, bij publicatie moet je wat terughoudender zijn. Voor de praktijk komt dat er in Nederland op neer dat je niet mag publiceren wanneer je redelijkerwijs kunt aannemen dat publicatie iemands 'belang' schade toebrengt(oftewel diegene kan door publicatie van de foto in een uiterst lastig parket komen). Vooral het grensvlak van die regelgeving is bijzonder interessante materie voor 's lands advocatuur
![]()
.
Getuige de foto's die je af en toe in een bepaalde categorie weedbladen tegenkomt moet je wel errug ver gaan wil je iemands belangen beschadigen.