De werknemers kunnen ook mee doen. Ik wil ook niet per se de belasting afschaffen als wel een signaal geven aan de politiek dat het zo niet langer kan. De belastingdruk is te hoog in dit land. De politici zijn echter zo arrogant als het maar zijn kan en dit zal ze eens een lesje leren.quote:Op dinsdag 4 januari 2005 18:04 schreef ExtraWaskracht het volgende:
Natuurlijk is het wel diefstal als de overheid zomaar geld van jouw verdiende inkomsten afneemt. Er zijn wel manieren omheen die wat rechtvaardiger aandoen dan loonbelasting, zoals BTW, accijnsen op gebruikte grondstoffen en misschien ook wel een Tobin Tax.
Het afschaffen van alle belastingen lijkt me, naast onverstandig, ook niet te doen. Zelfs al zou je 50.000 mensen vinden die dit initiatief zouden steunen is het een feit dat de werkgevers al belastingen overdragen aan de belastingdienst en de winkeliers sowieso BTW erbij vragen. Je zou dus met name eerst van het gemak afmoeten komen waarmee de werkgevers geld overdragen aan de overheid.

Die systemen ,als ze al bestaan in de context waarin jij het uitlegt, zijn mede tot stand gekomen door de ongelofelijke consumptiedrang die de consument tegenwoordig heeft. Men is is over het algemeen redelijk kritisch, heeft wat te kiezen, maar maakt zich ook schuldig aan overconsumptie. Om het maar even te simplificeren: brood koop je niet meer vanzelfsprekend bij de bakker, vlees niet meer bij de slager. Door de consumptiedrang van de consument zijn het aanbod, en de daarmee samenhangende gecompliceerde voorwaarden, gewoon een stuk toegenomen. De Nederlander heeft er voor gekozen om zichzelf als een slimme inkoper op de markt te begeven, maar moet de daaraan vastzittende randvoorwaarden ook gewoon voor lief nemen vindt ik.quote:Op dinsdag 4 januari 2005 17:53 schreef Posdnous het volgende:
[..]
Waarom? Er is geen 'groter iets' dat dit allemaal heeft bepaald of een schimmige groep die er achter zit, zo zijn die systemen gewoon door de jaren heen geevolueerd.
Klopt, maar de consument heeft daar zelf voor gekozen. "We" willen met zijn allen niet een enkele smaak, maar honderd smaken tegelijk, en dat alles ook nog voor een zo gunstig mogelijke prijs. De consument is zelf ook verworden tot "BV" en moet naast de lusten ook de lasten onder ogen willen zien. Wat overigens, zoals ik al eerder schreef, niet betekend dat bedrijven zich aan "dwaling" schuldig mogen maken. Op dat laatste vlak blijft oplettendheid vanuit overheidswege dan ook geboden!quote:Maar zoals ik al aangaf ziet die consument vaak door de bomen het bos niet meer en is bijvoorbeeld al blij een mobiel abonnement af te sluiten zonder problemen van te hoge rekeningen, onverwachte afsluitkosten, aansluitkosten, vreemde calculeringswijzen, in rekening gebrachte onzin en wat al niet meer. Dat is tegenwoordig al een hele prestatie.
Om heel eerlijk te zijn heb ik persoonlijk niet zo gek veel moeite met het vrije markt-systeem. Ik ben kritisch, oplettend en doe er zelfs mijn voordeel mee.quote:M.a.w. de markt wordt zo intransparant (vast geen goed woord) mogelijk gemaakt. Als wij opgeleide jongeren het al moeilijk hebben, hoe zit dat wel niet met laagopgeleiden of bejaarden? Als ik hoor hoe ze mijn oma zowat wekelijks proberen warm te maken voor van alles en nog wat en bij alles waar ze een contract voor tekent zo duur mogelijk uit te laten komen, ben ik nogal bevreesd ja.
Vaak zijn de mensen die in de problemen komen door het roekeloos afsluiten van leningen dezelfde mensen die in 1000 valkuilen tegelijk stappen. Zouden die leningen niet bestaan, dan lieten ze zich wel oplichten door andersoortige louche figuren. Het grote nadeel is dat uiteindelijk de belastingbetaler kan opdraaien voor zoveel naiviteit en-vaak doelbewuste- onwetendheid. Ik ben persoonlijk voor een veel kritischer normhandhaving bij schuldsaneringsprogramma's en dergelijke. Wie zijn billen brand moet op de blaren zitten!quote:Wat betreft lenen: het wordt ook allemaal veel te makkelijk gemaakt op ontelbaar veel verschillende manieren. En er wordt onvoldoende voorgelicht wat de consequenties kunnen zijn, geheel in het voordeel van kredietverstrekkers natuurlijk.

Onzin. Jij leeft in een democratie en daarmee conformeer je je aan het daarmee samenhangende belastingstelsel. Ik ben het voor een keer geheel met Sidekick eens: daar heb je maar mee te leven!quote:Op dinsdag 4 januari 2005 17:47 schreef accelerator het volgende:
[..]
De meerderheid heeft ook besloten dat er 6 miljoen joden moesten omkomen in kampen. Aan de meerderheid heb ik echt geen boodschap. Als 1 persoon iets jat is het diefstal, als 2 personen iets jatten is het diefstal, als 7 miljoen personen iets jatten is het diefstal, (pardon belastingen).
Een conract wordt altijd ondertekend door 2 partijen uit vrije wil. Daar is hier duidelijk geen sprake van.

Nazi-topfiguren. En Hitler is niet door de meerderheid gekozen.quote:
Nee, dat is wel diefstal.quote:[..]
Als ik ongevraagd jouw bezittingen af neem, hoe noem jij het dan? Belasting zeker!

Die kwamen pas later. Hitler heeft bijna geheel in zijn eentje een coupe gepleegt waarbij hij ook nog eens op een behoorlijk grote steun van het volk kon rekenen.quote:

quote:Op dinsdag 4 januari 2005 18:49 schreef dekrakeling het volgende:
[..]
Die kwamen pas later. Hitler heeft bijna geheel in zijn eentje een coupe gepleegt waarbij hij ook nog eens op een behoorlijk grote steun van het volk kon rekenen.

In dat geval zou je een discussie kunnen starten over de hoogtes van belastingen. Bovendien vind ik dat de belastingdruk onder deze regering best meevalt. Als regering kun je het toch nooit goed doen. Als je minder belasting heft wordt je door een joelende dam vol babyboomers neergezet als "asociaal" omdat je iets minder scheutig bent met luxe-regelingen als prepensioen. Als je veel belasting heft wordt je door mensen als de TS neergezet als "dief" omdat zij individueel denken te kunnen uitmaken waar hun belastinggeld heen moet gaan. Wat overigens nergens op slaat, want de belastingheffing onder Balkenende 2 is eerder afgenomen dan toegenomen. Maar goed.quote:Op dinsdag 4 januari 2005 18:48 schreef ExtraWaskracht het volgende:
Maar sidekick, we hebben het hier niet over een overheid die de randvoorwaarden stelt en via andere wegen aan belastinginkomsten komt, maar een overheid die direct het spreekwoordelijke brood van mensen afpakt voordat ze het kunnen uitgeven.

De wet buiten werking stellen met als doelstelling de macht te grijpen noem jij geen coup ?quote:Op dinsdag 4 januari 2005 18:52 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]![]()
Welke coup? De opstand van 1923? Het lachertje van het jaar was dat. En daarna zijn er geen coups meer geweest, dus vertel eens...?

Ja, daar heb ik het ook over. Als mensen het brood al hebben gegeten is het lastig om het nog af te pakken he...?quote:Op dinsdag 4 januari 2005 18:48 schreef ExtraWaskracht het volgende:
Maar sidekick, we hebben het hier niet over een overheid die de randvoorwaarden stelt en via andere wegen aan belastinginkomsten komt, maar een overheid die direct het spreekwoordelijke brood van mensen afpakt voordat ze het kunnen opeten.

De belastingen onder Balkenende 2 zijn in tegenstelling tot wat jij denkt, wel degelijk toegenomen. De loonbelasting is gestegen. De accijnsen op brandstoffen, alcohol en tabak zijn gestegen. De lokale belastingen als de OZB en vele andere belastingen zijn gestegen.quote:Op dinsdag 4 januari 2005 18:56 schreef dekrakeling het volgende:
In dat geval zou je een discussie kunnen starten over de hoogtes van belastingen. Bovendien vind ik dat de belastingdruk onder deze regering best meevalt. Als regering kun je het toch nooit goed doen. Als je minder belasting heft wordt je door een joelende dam vol babyboomers neergezet als "asociaal" omdat je iets minder scheutig bent met luxe-regelingen als prepensioen. Als je veel belasting heft wordt je door mensen als de TS neergezet als "dief" omdat zij individueel denken te kunnen uitmaken waar hun belastinggeld heen moet gaan. Wat overigens nergens op slaat, want de belastingheffing onder Balkenende 2 is eerder afgenomen dan toegenomen. Maar goed.

Je snapt werkelijk niet wat ik bedoel he?quote:Op dinsdag 4 januari 2005 18:59 schreef Sidekick het volgende:
[..]
Ja, daar heb ik het ook over. Als mensen het brood al hebben gegeten is het lastig om het nog af te pakken he...?

Ik ben geen expert in belastingrecht, maar ik neem weldegelijk een daling waar in andere lasten.quote:Op dinsdag 4 januari 2005 19:00 schreef ExtraWaskracht het volgende:
[..]
De belastingen onder Balkenende 2 zijn in tegenstelling tot wat jij denkt, wel degelijk toegenomen. De loonbelasting is gestegen. De accijnsen op brandstoffen, alcohol en tabak zijn gestegen. De lokale belastingen als de OZB en vele andere belastingen zijn gestegen.
Volgens mij is de enige gedaalde belasting de vennootschapsbelasting.

Ze kunnen het niet alleen ze zijn het zelfs verplicht tegenover de rest van de bevolking die door dergelijke achterlijke acties wordt gedupeerd.quote:Op dinsdag 4 januari 2005 13:26 schreef accelerator het volgende:
[..]
dief!
Maar wees eens reeel. Als er voldoende mensen zijn (> 50.000) die weigeren te betalen kan de overheid ons niks maken.

quote:Op dinsdag 4 januari 2005 13:47 schreef Doc het volgende:
[..]
3. zootje kampers
4. zootje Hells Angels

Ik zie loonbelasting wel als rechtvaardig (zie eerder dit topic voor argumentatie).quote:Op dinsdag 4 januari 2005 19:06 schreef ExtraWaskracht het volgende:
[..]
Je snapt werkelijk niet wat ik bedoel he?
Ik bedoel dat het nogal onrechtvaardig overkomt als je mensen hun brood ontneemt, met name de middenklassers en de armen. Ik heb minder problemen met bv. BTW aangezien dat al meer lijkt op een keuze, je kan dan tenminste je producten over de grens proberen te krijgen als je er bezwaar tegen maakt.
Bovendien is het lomp om iets te belasten waar je juist een tekort aan hebt, nl. werkgelegenheid. Eerder heb ik al een alternatieven gegeven, misschien ben je bereid mee te denken naar nog meer alternatieven?

Werken is in principe geen keuze. Het is alleen een keuze als je genoeg geld hebt, wil teren op andermans zak of levensmoe bent.quote:Op dinsdag 4 januari 2005 20:36 schreef Sidekick het volgende:
Ik snap niet dat je minder problemen hebt met BTW. Consumeren is net zo zeer een keuze (of een evengrote verplichting) als werken . Je kan ook over de grens werken, hoewel ik dat argument totaal onlogisch vindt. Zowel bij btw als loonbelasting gaat het om belasting van consumptiegoederen. Dus ik snap jouw onderscheiding niet.
Ik weet ook niet precies wat de macro-economische gevolgen zouden zijn, maar ik ben dan ook meer van het type "de-mensen-moeten-het-zelf-doen". Hoe het ook zij, het is gebruikelijk om belasting te heffen over zaken die als onwenselijk gezien worden. Bijvoorbeeld extra accijnsen op tabak, want dat is *evil* en zou ontmoedigd moeten worden. Een belasting op arbeid lijkt me om die reden onlogisch (dus los van eventuele staatsinrichtelijke discussies).quote:Op dinsdag 4 januari 2005 20:36 schreef Sidekick het volgende:
Ik weet niet de precieze (macro-)economische gevolgen als je consumptiegoederen niet meer zou belasten, maar schaarste blijft bestaan.

als we het hebben over belastingen is het tot daar aan toe, daar is zeker een lichte daling te merken. als we het gaan hebben over lasten dan is er een stijging voor de lage en de midden inkomens. ik noem gemakshalve even wat voorbeelden als ziektekosten en energie.quote:Op dinsdag 4 januari 2005 19:10 schreef dekrakeling het volgende:
[..]
Ik ben geen expert in belastingrecht, maar ik neem weldegelijk een daling waar in andere lasten.
Als je trouwens de verhoging van belastingen naast de redelijk dure euro, de economisch slechte situatie en de inflatie zet, neem ik eerder een daling dan een stijging waar opzichte van andere (potentiele) kabinetten.

En ik vind dat je daar ongelijk in hebt in absolute zin. Stel nu, als voorbeeld, dat een vader een moeder zou betalen om een kind op te voeden. In wezenlijke zin is dat werk, maar het is ook slechts datgene wat men doet om een leven te leiden naar eigen inzicht. Volgens jou zou je dat moeten belasten.. ik zeg: dat is absurd.quote:Op dinsdag 4 januari 2005 20:36 schreef Sidekick het volgende:
Ik zie loonbelasting wel als rechtvaardig (zie eerder dit topic voor argumentatie).

Je betaalt zelf zeker geen belasting!quote:Op dinsdag 4 januari 2005 22:09 schreef Deevay het volgende:
Achterlijk idee.
Meer kan ik er niet van maken.

|  | 

| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |