"In bad zitten met een joint en kei hard the Doors op"quote:Op maandag 3 januari 2005 21:19 schreef Marcel1984 het volgende:
ik voel me hier ook niet thuis, en ik ben een nederlander.
Dat krijg je met die multikul die de eigen cultuur van elk individu (en dus de verschillen tussen mensen) centraal stelt en niet iets algemeen bindend zoals een nationale identiteit en trots zoals bijvoorbeeld in Amerika.quote:Op maandag 3 januari 2005 20:27 schreef skiczukie het volgende:
Over 'allochtonen' in Nederland. Een zwart meisje vindt het woord 'allochtoon' nú pas niet normaal klinken. Hoe lang vind ík dat al. Een Marrokaan voelt zich in Amerika een 'mens', in Nederland een buitenlander.
'The American Dream' is de droom dat iedereen in de verenigde staten door harde arbeid rijk kan worden. Dit is geen doel wat je samen nastreeft, maar individueel. Het is onzin dat dat mensen zou binden, omdat in relatie tot 'The American Dream' Amerikanen niet vies zijn van een potje naaierij.quote:Op dinsdag 4 januari 2005 01:54 schreef Tikorev het volgende:
[..]
Dat krijg je met die multikul die de eigen cultuur van elk individu (en dus de verschillen tussen mensen) centraal stelt en niet iets algemeen bindend zoals een nationale identiteit en trots zoals bijvoorbeeld in Amerika.
Want nationalistische en patriottistische gevoelens worden in Nederland gezien als een smet op het blazoen van de brave burger. Hier is het de norm om je eigen identiteit zoveel mogelijk te ontkennen (zie het leger Nederlanders dat het Nederlander zijn niets zegt omdat 'ze hier ook maar toevallig zijn geboren'), je taal te verwaarlozen (zie bijvoorbeeld alleen al de opmaak van Fok) en Nederland zoveel mogelijk af te zeiken (lees de gemiddelde reacties op Fok wanneer er bijvoorbeeld iemand is vermoord in Nederland). link
Een soort 'Nederlandse droom' (zoals de 'American dream') waar men gezamenlijk voor kan gaan bestaat hier niet omdat men zich dan emotioneel betrokken moet voelen bij Nederland en waarde moet hechten aan het wel en wee ervan. En dat is nu eenmaal een situatie die veel Nederlanders doet denken positie van het volk een dag voordat Hitler tot Bondskanselier werd verkozen.
Dus blijven we met z'n allen maar vrolijk toekijken hoe steeds meer mensen zich enkel nog materieel verbonden voelen met Nederland, hoe daardoor voor nieuwkomers elke reden vervalt om werkelijk te integreren en blijven we maar bestookt worden met links geleuter over bruggen bouwen en verdraagzaamheid terwijl de sociale samenhang in de samenleving elke dag ziender oog afneemt.
Maar goed, ik kan mijn kinderen later tenminste vertellen dat het aan mij niet heeft gelegen...![]()
Ach ja, daar heb je er weer een. Met dat argument kun je ook elke familieband ontkennen want die heb je ook niet verworven door eigen arbeid. Trots zijn op bijvoorbeeld je ouders of je kinderen is dan uit den boze en wanneer je moeder doodgaat vind je dat net zo erg als wanneer een onbekende buurman drie straten verderop doodgaat...quote:Op dinsdag 4 januari 2005 03:04 schreef Fys het volgende:
[..]
Ik voel me Nederlander, maar ben niet trots op mijn nationaliteit omdat het niet iets is wat ik verworven heb door mijn eigen arbeid
Hoezo? Omdat dat in Yougoslavie zo'n succes was?quote:Op maandag 3 januari 2005 20:27[/url] schreef skiczukie het volgende:
Zelfs als ik me als half-Joegoslaaf me af en toe 'allochtoon' voel, lijkt me dat geen positief iets voor een multiculturele samenleving, die er toch zal móeten komen.
Wanneer ben jij voor het laatst in een moskee geweest?quote:Op dinsdag 4 januari 2005 09:21 schreef Petomaan het volgende:
Ik kan me van deze serie nog herrinneren (ik keek nooit) dat ik tijdens het zappen eens een scene tegenkwam waar een of andere Marrokaan niet een kerk binnenwilde. Omdat hij moslim was.
Kijk, integreren moet van twee kanten komen, maar als de allochtonen niet eens meer willen integreren dan houdt het gewoon op.
Nou is dit natuurlijk wel een kleinschalig voorbeeld, maar het geeft aan dat er enigszins interesse moet zijn in de native cultuur van het land waarin je verblijft.
Dit was in een show op BNN. Waar het bezoeken van een kerk gewoon een cultureel uitstapje was. Alleen de murk ging helemaal uit zijn plaat en weigerde pertinent de kerk binnen te gaan, alsof het zijn allergrootste vijand was.quote:Op dinsdag 4 januari 2005 09:27 schreef Maerycke het volgende:
[..]
Wanneer ben jij voor het laatst in een moskee geweest?
Waar ben jij dan precies trots op?quote:Op dinsdag 4 januari 2005 09:18 schreef Tikorev het volgende:
[..]
Ach ja, daar heb je er weer een. Met dat argument kun je ook elke familieband ontkennen want die heb je ook niet verworven door eigen arbeid. Trots zijn op bijvoorbeeld je ouders of je kinderen is dan uit den boze en wanneer je moeder doodgaat vind je dat net zo erg als wanneer een onbekende buurman drie straten verderop doodgaat...![]()
Ben het helemaal met je eens, heb het zelf ook af en toe gezien. Persoonlijk vind ik het niet zo raar als dat soort lui zich niet kunnen redden in de Nederlandse maatschappij. Schreeuwerige debatten, elkaar niet laten uitspreken. < daar gaat het al mis, laat staan het gebrekkige Nederlands etc.quote:Op dinsdag 4 januari 2005 10:09 schreef Aaahikwordgek het volgende:
Ik kijk die serie ook af en toe en wat mij opvalt is dat de meeste allochtonen in die uitzending erg gebrekkig praten, terwijl ik toch echt wel allochtonen ken, die wel zeer duidelijk en acceptabel Nederlands spreken. Verder vind ik de jongeren nu niet bepaald zeer presentatief te noemen, om eigenlijk gewoon "losers" te willen zeggen. Slechte reclame dus, maar wat mij betreft volledig terecht dat zij dan nog als allochtoon worden aangemerkt.
Dat zijn wel de mensen die het raar vinden dat ze geen baan kunnen krijgen en daardoor maar roepen dat werkgevers racistisch zijn.quote:Op dinsdag 4 januari 2005 12:26 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Ben het helemaal met je eens, heb het zelf ook af en toe gezien. Persoonlijk vind ik het niet zo raar als dat soort lui zich niet kunnen redden in de Nederlandse maatschappij. Schreeuwerige debatten, elkaar niet laten uitspreken. < daar gaat het al mis, laat staan het gebrekkige Nederlands etc.
Wat is dat eigenlijk, die kracht die mensen zogenaamd dwingt om dingen te doen die ze niet willen...?quote:Op dinsdag 4 januari 2005 01:54 schreef Tikorev het volgende:
Dat krijg je met die multikul die de eigen cultuur van elk individu (en dus de verschillen tussen mensen) centraal stelt en niet iets algemeen bindend zoals een nationale identiteit en trots zoals bijvoorbeeld in Amerika.
Ik zie de link niet tussen een familieband en trots. Trots zijn op je kinderen kan heel goed. Intellectualiteit, bijvoorbeeld, is voor een groot deel afhankelijk van de omgeving waarin iemand is opgevoed. Als ik later een kind opvoed dat op zijn achttiende aan twee universitaire studies begint dan heeft dat te maken met zijn opvoeding; dus heb ik alle recht om trots te zijn. Overigens zijn gevoelens ten opzichte van mensen niet te vergelijken met iets als 'nationaliteit.' En als mijn moeder doodgaat vind ik dat erger dan als mijn onbekende buurman drie straten verderop doodgaat omdat mijn moeder mij heeft opgevoed en ik een sterke, emotionele band met haar heb.quote:Op dinsdag 4 januari 2005 09:18 schreef Tikorev het volgende:
[..]
Ach ja, daar heb je er weer een. Met dat argument kun je ook elke familieband ontkennen want die heb je ook niet verworven door eigen arbeid. Trots zijn op bijvoorbeeld je ouders of je kinderen is dan uit den boze en wanneer je moeder doodgaat vind je dat net zo erg als wanneer een onbekende buurman drie straten verderop doodgaat...![]()
Nu het hele verhaal.quote:Op maandag 3 januari 2005 20:27 schreef skiczukie het volgende:
Over 'allochtonen' in Nederland. Een zwart meisje vindt het woord 'allochtoon' nú pas niet normaal klinken. Hoe lang vind ík dat al. Een Marrokaan voelt zich in Amerika een 'mens', in Nederland een buitenlander.
Er zijn zat allochtonen die zich hier wel thuisvoelen. Surinamers bijvoorbeeld, maken al lang en breed onderdeel uit van onze maatschappij en geven aan zich hier thuis te voelen.quote:Het is ook niet verwonderlijk dat een 'allochtoon' zich nooit Nederlander gaat voelen. En als Nederland niet snel ingrijpt zal dat ook nooit gebeuren, geen énkele generatie gaat zich hier thuisvoelen waardoor problemen blijven bestaan.
Hoezo móet ?quote:Zelfs als ik me als half-Joegoslaaf me af en toe 'allochtoon' voel, lijkt me dat geen positief iets voor een multiculturele samenleving, die er toch zal móeten komen.
Ik heb de serie ook een aantal keer gezien en soms met wattenstaafjes in mijn oren gepulkt omdat ik er werkelijk helemaal niks van verstond. Als ik me niet vergis werd het gebrekkig Nederlands op sommige momenten zelfs ondertiteld!quote:Op dinsdag 4 januari 2005 10:09 schreef Aaahikwordgek het volgende:
Ik kijk die serie ook af en toe en wat mij opvalt is dat de meeste allochtonen in die uitzending erg gebrekkig praten, terwijl ik toch echt wel allochtonen ken, die wel zeer duidelijk en acceptabel Nederlands spreken. Verder vind ik de jongeren nu niet bepaald zeer presentatief te noemen, om eigenlijk gewoon "losers" te willen zeggen. Slechte reclame dus, maar wat mij betreft volledig terecht dat zij dan nog als allochtoon worden aangemerkt.
Ja en nee. Bij Antillianen bijvoorbeeld, speelt een vergelijkbare situatie. Toch loopt bij die groep de integratie grotendeels spaak.quote:Op dinsdag 4 januari 2005 16:27 schreef Fys het volgende:
Dat komt ook door een groot deel omdat Suriname pas 25 jaar onafhankelijk is van Nederland en veel mensen er nog steeds Nederlands spreken
en wat dan nogquote:Op maandag 3 januari 2005 21:29 schreef Ciurlizza het volgende:
[..]
"In bad zitten met een joint en kei hard the Doors op"![]()
![]()
Dat is ook zo.quote:Op dinsdag 4 januari 2005 16:22 schreef dekrakeling het volgende:
Hoezo móet ?
Als mensen zich willen aanpassen aan Nederland kan die multiculturele samenleving er in geringe of grote mate best komen. Lukt dat niet, dan gaan we toch gewoon af op segregatie ?
Ik ben geen moslim en kom dus niet in een moskee. Maar als ze mij - in het kader van zo'n programma - vragen om er eens eentje te bezoeken, is er geen haar op mijn hoofd die er aan denkt om zoveel stennis te gaan schoppen als die Marrokaan en pertinent te weigeren. Sterker nog, ik ben er zelfs eens een keertje in eentje geweest, bij Efeze, dat was zelfs de Jezus-moskee (zo heete ie echt). Erg interessant allemaal. Hoe dacht je dat die mensen gereageerd zouden hebben als ik daar luidkeels zou verkondigen dat ik er niet inwilde?quote:Op dinsdag 4 januari 2005 09:27 schreef Maerycke het volgende:
[..]
Wanneer ben jij voor het laatst in een moskee geweest?
Oke, maar je kunt je afvragen of het rechtssysteem in de VS (waarbij vaak gebruik wordt gemaakt van jury-rechtspraak) wel altijd deugt.quote:Op dinsdag 4 januari 2005 18:38 schreef pberends het volgende:
en bovendien een niet functionerend rechtssysteem.
Dat is de essentie niet. In de VS worden er inderdaad teveel mensen onterecht veroordeeld, maar als een klein gedeelte onterecht wordt veroordeeld werkt het systeem beter dan zoals in Nederland waar bijna niemand wordt veroordeeld voor zijn misdaad. Je weet dan iig zeker dat de criminelen eruit zijn gefilterd.quote:Op dinsdag 4 januari 2005 19:58 schreef dekrakeling het volgende:
[..]
Oke, maar je kunt je afvragen of het rechtssysteem in de VS (waarbij vaak gebruik wordt gemaakt van jury-rechtspraak) wel altijd deugt.
Dat is jouw mening, ik ben het daar absoluut niet mee eens. Liever 100 criminelen die niet veroordeelt worden, dan 1 onschuldige die wel veroordeelt wordtquote:Op dinsdag 4 januari 2005 20:13 schreef pberends het volgende:
[..]
Dat is de essentie niet. In de VS worden er inderdaad teveel mensen onterecht veroordeeld, maar als een klein gedeelte onterecht wordt veroordeeld werkt het systeem beter dan zoals in Nederland waar bijna niemand wordt veroordeeld voor zijn misdaad. Je weet dan iig zeker dat de criminelen eruit zijn gefilterd.
Welke zekerheid heb je dat criminelen eruit worden gefilterd, immers het is in amerika ook zo dat mensen met ietwat meer geld makkelijk vrij komen, terwijl juist veel mensen uit arme sociale lagen in de gevangenis komen en heel zwaar gestraft worden, met enige regelmaat blijkt dat ook nog eens volledig onterecht te zijn ...quote:Op dinsdag 4 januari 2005 20:13 schreef pberends het volgende:
[..]
Dat is de essentie niet. In de VS worden er inderdaad teveel mensen onterecht veroordeeld, maar als een klein gedeelte onterecht wordt veroordeeld werkt het systeem beter dan zoals in Nederland waar bijna niemand wordt veroordeeld voor zijn misdaad. Je weet dan iig zeker dat de criminelen eruit zijn gefilterd.
Ik ben het voor een deel wel eens met je verhaal. Ik pleit daarom al langer om meer patriotisme en nationalisme in Nederland. We moeten verdomme weer trots kunnen zijn op dit land en moet een feest zijn hier te wonen.quote:Op dinsdag 4 januari 2005 01:54 schreef Tikorev het volgende:
[..]
Want nationalistische en patriottistische gevoelens worden in Nederland gezien als een smet op het blazoen van de brave burger. Hier is het de norm om je eigen identiteit zoveel mogelijk te ontkennen (zie het leger Nederlanders dat het Nederlander zijn niets zegt omdat 'ze hier ook maar toevallig zijn geboren'), je taal te verwaarlozen (zie bijvoorbeeld alleen al de opmaak van Fok) en Nederland zoveel mogelijk af te zeiken (lees de gemiddelde reacties op Fok wanneer er bijvoorbeeld iemand is vermoord in Nederland). link
Een soort 'Nederlandse droom' (zoals de 'American dream') waar men gezamenlijk voor kan gaan bestaat hier niet omdat men zich dan emotioneel betrokken moet voelen bij Nederland en waarde moet hechten aan het wel en wee ervan. En dat is nu eenmaal een situatie die veel Nederlanders doet denken positie van het volk een dag voordat Hitler tot Bondskanselier werd verkozen.
Dus blijven we met z'n allen maar vrolijk toekijken hoe steeds meer mensen zich enkel nog materieel verbonden voelen met Nederland, hoe daardoor voor nieuwkomers elke reden vervalt om werkelijk te integreren en blijven we maar bestookt worden met links geleuter over bruggen bouwen en verdraagzaamheid terwijl de sociale samenhang in de samenleving elke dag ziender oog afneemt.
Maar goed, ik kan mijn kinderen later tenminste vertellen dat het aan mij niet heeft gelegen...![]()
Het is niet mijn mening, maar een constatering. Ik ben het er ook niet mee eens.quote:Op woensdag 5 januari 2005 01:19 schreef Fys het volgende:
[..]
Dat is jouw mening, ik ben het daar absoluut niet mee eens. Liever 100 criminelen die niet veroordeelt worden, dan 1 onschuldige die wel veroordeelt wordt
In dat aspect is het natuurlijk best frappant dat het Nederlands cultureel erfgoed er eentje is van doe maar normaal dan ben je al gek genoeg... om dat ontmantelen ben je bezig met het veramerikaniseren van onze cultuur.. kortom het vernietigen van waar we nu voor staanquote:Op woensdag 5 januari 2005 13:55 schreef nikk het volgende:
[..]
Ik ben het voor een deel wel eens met je verhaal. Ik pleit daarom al langer om meer patriotisme en nationalisme in Nederland. We moeten verdomme weer trots kunnen zijn op dit land en moet een feest zijn hier te wonen.
Het Nederlandse moraal bestaat wel uit meer dan "doe maar normaal, dan doe je al gek genoeg". Om maar te zwijgen over de cultuur. Daarnaast, waarom staat meer patriotisme en/of nationalisme gelijk aan ver-Amerikaniseren?quote:Op woensdag 5 januari 2005 14:34 schreef Re het volgende:
[..]
In dat aspect is het natuurlijk best frappant dat het Nederlands cultureel erfgoed er eentje is van doe maar normaal dan ben je al gek genoeg... om dat ontmantelen ben je bezig met het veramerikaniseren van onze cultuur.. kortom het vernietigen van waar we nu voor staan
ik merk alleen op dat men aan de ene kant loopt te zeuren dat we onze eigen cultuur aan het verliezen zijn en aan de andere kant een andere cultuur willen en patriotism is een amerikaanse uitvinding, vandaarquote:Op woensdag 5 januari 2005 14:44 schreef nikk het volgende:
[..]
Het Nederlandse moraal bestaat wel uit meer dan "doe maar normaal, dan doe je al gek genoeg". Om maar te zwijgen over de cultuur. Daarnaast, waarom staat meer patriotisme en/of nationalisme gelijk aan ver-Amerikaniseren?
Ach, we kunnen het ook ver-duitsen anno 1933 noemen als jij dat wilt, hoor, toevalligerwijs is Amerika momenteel de wereldleider in (vaak nagemaakt) nationalisme en patriotisme.quote:Op woensdag 5 januari 2005 14:44 schreef nikk het volgende:
Het Nederlandse moraal bestaat wel uit meer dan "doe maar normaal, dan doe je al gek genoeg". Om maar te zwijgen over de cultuur. Daarnaast, waarom staat meer patriotisme en/of nationalisme gelijk aan ver-Amerikaniseren?
Ja, da's wel frappant, de mensen die het hardste zeuren over onze cultuur willen die het liefst voorzien van on-nederlandse attributen.quote:Op woensdag 5 januari 2005 14:48 schreef Re het volgende:
ik merk alleen op dat men aan de ene kant loopt te zeuren dat we onze eigen cultuur aan het verliezen zijn en aan de andere kant een andere cultuur willen en patriotism is een amerikaanse uitvinding, vandaar
Men wil geen andere cultuur, men wil het beter. En ja, de McDonalds is veel beter dan een hutspot-huis. Nationalisme of patriotisme houd niet in dat je status quo moet bevriezen en de dan geldende wetten/moraal/cultuur/etc ten koste van alles moet behouden.quote:Op woensdag 5 januari 2005 14:48 schreef Re het volgende:
[..]
ik merk alleen op dat men aan de ene kant loopt te zeuren dat we onze eigen cultuur aan het verliezen zijn en aan de andere kant een andere cultuur willen en patriotism is een amerikaanse uitvinding, vandaar
Ver-Duitsen anno 1933, toe maar. Jou neem ik dus ook niet meer serieus.quote:Op woensdag 5 januari 2005 14:49 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Ach, we kunnen het ook ver-duitsen anno 1933 noemen als jij dat wilt, hoor, toevalligerwijs is Amerika momenteel de wereldleider in (vaak nagemaakt) nationalisme en patriotisme.
quote:Op woensdag 5 januari 2005 14:48 schreef Re het volgende:
patriotism is een amerikaanse uitvinding, vandaar
ja he...je krijgt er bijna scheurbuik van. maar het is toch echt een Amerikaanse uitvindingquote:Op woensdag 5 januari 2005 16:00 schreef Anton_aus_Den_Haag het volgende:
[..]
Altijd lachen met die Re.
nagedacht... ik omarm veel van het Amerikaans cultuur gedachtengoed en laat me nix van geen enkele cultuur door mijn strot douwen .. een daarvan is geforceerde vaderlandsliefde (alleen al het feit dat er tegenwoordig meer Spaans dan Engels in de VS gesproken wordt bijvoorbeeld zegt wel genoeg)quote:Anyway (he, Engels). Denk ook eens na over de verschillen tussen vrijwillig elementen van een andere cultuur overnemen of geweldadig tegen iemands zin in een cultuur door de strot geduwd krijgen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |