www.google.com is je grote vriendquote:Op maandag 3 januari 2005 08:05 schreef mkrijt het volgende:
Hmmm... Ik wacht wel ff op de info over de halve-finalisten. Lijkt me handing, is erg moeilijk kiezen.
Motivatie:quote:Op maandag 3 januari 2005 00:37 schreef rubbereend het volgende:
Inleiding
Mario Andretti - Juan Manuel Fangio
Alain Prost - Michael Schumacher
quote:Op maandag 3 januari 2005 09:35 schreef Legolas_Greenleaf het volgende:
Mijn keuzes komen later wel, maar in de tussentijd heb ik dit even voor het tournament opgesteld en gepost.
quote:Op maandag 3 januari 2005 14:32 schreef JaWi het volgende:
Zal voor vanavond nog wel even een leuk verhaaltje over de 4 halve-finalisten posten. Met wat leuke details, complete erelijsten en wat foto's. Mooie loting trouwens.
McLaren kun je wegstrepen, dat was nog n grotere puinhoop als Ferrari destijds. Williams en Benetton waren DE teams, dat onderstreept ook weer waarom in '96 lafbek Damon Hill relatief makkelijk kampioen werd, en ook debutant Jacques Villeneuve een goed seizoen beleefde (hij pakte het jaar erop zelfs de wereldtitel) . Williams had de beste auto, Benetton de beste coureur, nadat de coureur verdween bleef aan de top alleen Williams over.quote:Op maandag 3 januari 2005 15:26 schreef ScHuMiCaMpIoNe het volgende:
Als hij die overstap niet had gemaakt en naar Mclaren was gegaan of Williams toen der tijd had zijn teller van wereldtitels nou waarschijnlijk al op 10 gestaan.
quote:Mario Andretti is een van de zeldzame coureurs die in alles wat vier wielen heeft altijd supersnel is. Van crossauto tot Formule 1 bolides; Andretti haalde altijd het uiterste uit de machine, hetgeen hem vele overwinningen heeft opgeleverd in de meest uiteenlopende autosportklassen.
Mario Andretti werd geboren op 28 februari 1940 in het Italiaanse Montona. Zijn passie voor auto’s en sport ontstond al op jonge leeftijd toen hij de grote Alberto Ascari zag racen in Monza. Andretti keek erg op naar deze legendarische racer en onder zijn invloed gingen Andretti en zijn tweelingbroer Aldo op hun negentiende racen. Hun eerste wedstrijd was in 1959 in Nazareth. Op dat moment waren de Andretti’s nog maar net geëmigreerd naar Amerika. De tweeling stond klaar om de racewereld op zijn kop te zetten.
Maar na een ongeval moest Mario’s broer Aldo zijn racecarrière laten varen. Mario zelf zette echter door. De eerste race waaraan hij deelnam, in Nazareth, betekende meteen ook zijn eerste overwinning. Er zouden er nog vele volgen.
In 1964 werd hij lid van de USAC (United States Auto Club) en begon hij deel te nemen aan sprintwedstrijden en de bekende Indy Car races. In 1965 eindigde Mario derde in de beroemde Indianapolis 500 wedstrijd. Deze wedstrijd was uiterst belangrijk voor Mario: hij moest en zou deze race winnen. Maar hij zou er wel voor moeten zwoegen, en pas na vijf keer lukte het hem in 1969.
Mario kon al een reeks overwinningen op zijn naam schrijven toen hij voor het eerst deelnam aan Formule 1. Hij was toen al winnaar Daytona 500, winnaar Sebring wedstrijd, tweevoudig USAC- kampioen en viervoudig deelnemer aan de Indianapolis 500 wedstrijd. Zijn eerst deelname aan de Formule 1 werd nochtans geen succes. Door problemen met de koppelingspedaal moest Andretti noodgedwongen uit de race stappen. Maar nu hij eenmaal van Formule 1 geproefd had, kreeg Andretti de smaak te pakken. Hij bleef Formule1 rijden. En in 1978 werd een droom werkelijkheid: hij werd wereldkampioen in Formule 1!
Dit succes werd overschaduwd door het verlies van een talentvolle tweede rijder bij het Lotus team. De talentvolle Zweed Ronnie Peterson stierf na een ongeval op het circuit van Monza. Dit was, na Jochen Rindt, reeds de tweede rijder die het Lotus team moest afstaan op het circuit van Monza. De FIA werd toen zeer bezorgd over de onveiligheid van het grondeffect dat bekomen werd door de ‘Skirt’s’ onder de wagen. Als de ‘Skirt’s’ onder de wagen beschadigd waren of verwrongen werden veranderde dit de afstelling van de wagen, waardoor het gevaarlijk werd om nog verder te rijden. Er werd door de FIA beslist om het ‘grondeffect’ te bannen.
Andretti bleef altijd heel koel bij wedstrijden, maar achter die koelheid zat wel een sterk gedreven wil om te winnen. Andretti’s fysieke en mentale toestand werd altijd heel strikt opgevolgd bij wedstrijden. Door de jaren heen heeft Andretti zich bij wedstrijden ook nooit prikkelbaar, kinderachtig of onbetrouwbaar opgesteld. En dit is zeker niet iets wat men van alle topcoureurs kan zeggen als ze onder druk staan!
Mario Andretti trouwde met Dee Ann en kreeg drie kinderen met haar. Twee zonen Jeff en Michael die nu ook actief zijn in de Race-wereld, en een dochter Barbie Andretti.
Mario kreeg nooit genoeg van het racen. Ondanks een vijf decennia langdurende carrière, verdween Mario Andretti niet in de vergetelheid op het einde van die carrière. Dat zou hij zelf nooit kunnen aanvaarden.Toen hij in de vijftig was, sleepte hij nog steeds triomfen in de wacht. In 1993 behaalde hij in Phoenix zijn laatste Indy Car overwinning. In 1994 heeft hij het racen achter zich gelaten, hoewel…
Zelfs nu nog, kan Mario er niet genoeg van krijgen. In 2003 hielp hij het team van zijn zoon Michael Andretti zich voorbereiden op de Indy 500 race. Mario’s liefde voor het racen zit in zijn bloed en zal waarschijnlijk nooit kalmeren!
Een tweede passie van Mario Andretti is zijn liefde voor wijn. Die vloeit waarschijnlijk voort uit zijn Italiaanse roots. Want in Italië maakt wijn deel uit van het dagdagelijkse leven. Het is dan ook niet zo verrassend dat Mario zich na zijn racecarrière in de wijnindustrie stortte. Ter ere van hem werd op het eind van zijn racecarrière een wijn gelanceerd naar hem genoemd: de Andretti wijn.
Samen met zijn vroegere vriend Joe Antonini startte hij de ‘Andretti Wijnhandel’ in Napa Valley. Joe Antonini werd voorzitter van de Andretti Wijnhandel en Mario zelf vice-voorzitter.
Mario’s straffe uitspraken bleven ook niet onopgemerkt. "If everything seems under control, you're just not going fast enough”, aldus de man zelf.
Vandaag is Mario Andretti een succesvol zakenman en woordvoerder. Naast zijn wijnhandel houdt hij zich bezig met beheer van benzinestations, autoverdeling, videospelletjes op zijn naam, Andretti-kledij en een IMAX-movie.
Deze informatie is deels afkomstig uit een bijzonder mooi artikel over ‘De opkomst en ondergang van Lotus’. Dit artikel is geschreven door ene ‘Erik’ en is te vinden op:quote:Andretti werd wereldkampioen in 1978 een Lotus. Lotus is een legendarisch team geweest met vele bekende coureurs. Zo werd in 1072 Emerson Fittipaldi (Brazilië) al eens wereldkampioen voor Lotus. Ayrton Senna was de laatste rijder die met een Lotus een GP-overwinning kon behalen, dit gebeurde tijdens de GP van Detroit in 1987 in de Lotus 98-T met actieve ophanging. Nadat Senna bij Lotus opstapte, boekte hij in de McLaren zijn gekende successen. De eigenaar van het Lotus team veranderde maar de wagens gleden stilaan van de middenmoot verder naar achter. De laatste jaren van het team, waren zij meer achteraan te vinden dan vooraan tijdens hun grote gloriejaren. De laatste persoon die met een niet-competitieve Lotus kon rijden was Alex Zanardi. Later stapte Zanardi over naar de CART, een paar jaar later was hij terug van de partij bij het Williams team van Frank Williams. De laatste GP van het Lotus team was in Australië 1994. De financiële put van het team was toen reeds niet meer te dichten, wat het einde van een legendarisch team betekende.
quote:Statistieken Andretti:
* Four-time Champ Car National Champion (1965, 1966, 1969, 1984)
* Formula One World Champion (1978)
* Daytona 500 winner (1967)
* Three-time Indy 500 pole winner (1966, 1967, 1987)
* Indy 500 winner (1969)
* Three-time 12 Hours of Sebring winner (1967, 1970, 1972)
* USAC National Dirt Track champion (1974)
* International Race of Champions titlist (1979)
* Named Driver of the Year in three different decades (1967, 1978, 1984)
* Named Driver of the Quarter Century (1992) by vote of past Drivers of the Year and panel of 12 journalists
* All-time leader in Champ Car pole positions won (67)
* All-time Champ Car lap leader (7,587)
* All-time record holder for Champ Car starts (407)
* All-time leader in wire-to-wire Champ Car victories (14)
* Only driver ever to win Champ Car races in four decades
* Only driver ever to win races in five decades
* Oldest race winner in recorded Champ Car history with 1993 victory at Phoenix
(53 years, 34 days)
* Named Driver of the Century by The Associated Press (December 10, 1999),
tying with A.J. Foyt for this title.
* Named Driver of the Century by RACER magazine (January, 2000)
quote:Op 24 Juni 1911 wordt de zoon van een metselaar, Lorento Fangio, geboren te Balcarce in Argentinië. Lorento Fangio was een Italiaanse immigrant. Zijn zoon zal hij Juan Manuel noemen.
Al jong moet hij meehelpen om aardappelen te rapen. Hij krijgt dan ook van zijn vrienden de bijnaam El Chueco, de bochelaar, vanwege zijn smalle beentjes.
Juan Manuel hield echter van andere dingen. Eén van die dingen was mechanica. Op zijn 12de verlaat hij de school en gaat werken in een garage.
Tijdens zijn legerdienst is Fangio de chauffeur van een officier. Daarna begint hij voor eigen rekening te werken en opent een garage.
Op zijn 23ste waagt hij een kans en doet mee aan een regionale race. Hij kent veel problemen, en wordt tegengehouden met de zwarte vlag. Voor een eerste race helemaal niet goed. Zijn eerste wagen was dan ook een Ford-T.
Fangio begint met het verbouwen van Amerikaanse wagens en rijdt 's zondags af en toe eens met zijn juweeltjes. In 1939 doet hij mee aan de 300 Mijlen van Tres Arroyas. Wederom wordt hij tegengehouden door een zwarte vlag. Dit keer echter werd de race gestopt omdat een bekende Argentijn verongelukt was; Zatuszeck. De race werd onmiddellijk gestopt.
In 1940 mag Fangio meedoen aan de Gran Premio Internacional del Norte. Een race waarin meer dan 10.000 km verreden worden. Fangio zal deze uithoudingsrace winnen en verliest zelfs 7 kilo. Datzelfde jaar nog wordt hij Argentijns kampioen.
Ook in 1941 is hij weer Argentijns kampioen, maar de oorlog begon je ook in Argentinië te voelen. Er was niet meer genoeg brandstof en er zijn ook geen onderdelen meer om mee te doen aan wegraces, want de VS zijn in oorlog.
In 1947 organiseert kolonel Peron een klein kampioenschap van januari tot februari. De bedoeling is om Europeanen te lokken omdat die in hun landen wegens de winter niet kunnen rijden. Varzi en Villoresi zijn iedereen de baas, ook de grote Fangio kan er niks aan doen.
Nadat de Argentijnse racers een dergelijk slechte prestatie leverden besliste Peron om een Gordini en een Maserati te kopen via de Argentijnse Automobielclub.
In 1948 komen de Europeanen weer naar Italië en ontdekken Fangio. Wimille en Varzi nemen hem onder hun hoede en leggen hem alles uit over het vak. Fangio vertrekt naar Europa om mee te doen aan de Grand Prix van Reims op uitnodiging van Wimille.
In 1949 wint hij 7 Grand Prix. Hij woont in een geleend huisje van Varzi. Rijden doet hij met een Gordini en een Maserati.
In 1950 doet Fangio mee aan het eerste wereldkampioenschap Formule 1. Alfa Romeo neemt de Argentijn in dienst. Hij is op dat ogenblijk 39 jaar. Zijn teamgenoten zijn Farina en Fagioli. Juan Manuel Fangio wordt vice-kampioen met 3 overwinningen, 4 poles en 3 snelste ronden.
De Alfa's moeten het in 1951 opnemen tegen de Ferrari's. Fangio kan het rode geweld van zich afhouden en wint het kampioenschap met grote klasse. 3 overwinningen, twee 2de plaatsen, 4 poles en 5 snelste ronden in 7 wedstrijden.
In 1952 reed Fangio niet mee ondanks dat hij bij Maserati tekende. Een blessure in Monza aan het begin van dat jaar zorgt ervoor dat hij een jaar niets mag doen, dus ook niet racen.
Een jaar later, in 1953, moest Fangio vechten met een Maserati die het niet kon opnemen tegen de Ferrari's. Hij weet zich desondanks toch als tweede te plaatsen in het kampioenschap na Ascari, maar toch voor drie andere Ferrari-rijders (Farina, Hawthorn, Villoresi).
In 1954 tekent Fangio bij Mercedes. Spijtig genoeg zijn zowel Mercedes alsook Lancia niet klaar voor het seizoen. Mercedes beslist om Fangio uit te lenen aan Maserati zodat hij het kampioenschap niet verspeelt of dat hij geen punten tekort komt op het einde van het seizoen.
Tijdens de Grote Prijs van Argentinië waren de Ferrari's van Farina en Gonzalez de snelsten voor Fangio en de 3de Ferrari van Hawthorn. De Ferrari's rijden bij de start al onmiddellijk weg van het veld. In de 30ste ronde viel er regen. Fangio kan na een pitstop aan de leiding komen. Maar het circuit droogt weer op en de Ferrari's naderen weer. Niet veel later is er weer een heuse storm die over het circuit veegt. Fangio blijft aan de leiding en wint de eerste Grand Prix van het kampioenschap.
Ook de Grand Prix van België en Frankrijk wint Fangio. In Frankrijk komt Fangio al met zijn nieuwe Mercedes aan de start.
In Silverstone kan Fangio toch nog vierde worden, ondanks dat zijn banden nog niet getest waren en de Mercedes niet al te betrouwbaar bleek.
In Duitsland is Fangio weer heer en meester en wint overtuigend met bijna anderhalve minuut voorsprong op Froilan Gonzalez. Tot in Italië wint Fangio telkens met een grote voorsprong. In de laatste race, die van Spanje wordt hij derde.
Juan Manuel Fangio heeft met die zes overwinningen de titel behaald voor Gonzalez en Hawthorn.
Enkel Fangio wist met de Mercedes zo schitterende resultaten te behalen. De wagen was verre van perfect. Zo waren de Continental-banden niet goed en verbruikte de W196 te veel benzine. Maar hij had de titel op zak, en dat was het belangrijkste.
In 1955 was er de tweestrijd Fangio-Moss. Fangio won de strijd overtuigend in zijn Mercedes met 4 overwinningen, 3 poles en 3 snelste ronden.
Na het dodelijke ongeval van Alberto Ascari besliste Lancia om uit het kampioenschap te stappen. Het verkocht zijn materiaal aan Ferrari. Fiat steunde Ferrari vanaf dat moment.
In 1955 waren de Mercedes van Fangio en Moss onklopbaar. Maar Mercedes stapte op het einde van het kampioenschap net als Lancia uit het wereldkampioenschap en wel om volgende redenen; In Le Mans veroorzaakte een crash met Levegh (echte naam Pierre Bouillin) een groot aantal doden tussen de toeschouwers, maar ook Levegh stierf.
Mercedes had veel aan Fangio te danken.
Voor het seizoen 1956 tekende Fangio bij Ferrari. Ferrari had al zijn materiaal van Lancia gekregen, waaronder de D50 waarin Fangio kampioen zou worden.
Fangio kreeg verschillende teamgenoten waaronder Collins, Musso en Gendebien.
Als tegenstanders waren er de Maserati's met Moss, Behra en Villoresi, maar ook de Gordini met Manzon en Pilette.
Het kampioenschap was spannend. Het zal toch echter Fangio worden die kampioen wordt. En ook in 1957 wordt Fangio kampioen in een Maserati.
In 1958 kwam Fangio maar tweemaal aan de start aan het stuur van een Maserati. Fangio wilde met pensioen gaan vanaf de Grand Prix van Engeland. Maar hij zal nog in Frankrijk het besluit nemen om ermee te stoppen wat hij dan ook onmiddellijk doet.
Fangio werd in zijn laatste Grand Prix vierde. Door een probleem met de koppeling moest hij op het gehoor rijden. Hawthorn wint met bijna een ronde voorsprong op Fangio (4de). Op het podium vraagt men waarom Hawthorn Fangio niet inhaalde waarop Hawthorn antwoorde; "Je dubbelt Fangio niet!"
Fangio stierf in 1955. Hij zal altijd dé legende uit de F1 blijven. Hij heeft altijd zijn teamgenoten gedomineerd, en dat waren niet de minsten; Farina, Collins, Moss, Musso en zoveel anderen.
quote:Statistieken Fangio
Debuut : GP Groot-Brittanië (Silverstone)
Aantal GP's : 51
Punten : 277.64
Overwinningen : 24
Pole Posities : 29
Snelste Ronden : 23
Podiums : 35
F1 Teams
1950 : Alfa Romeo
1951 : Alfa Romeo
1953 : Maserati
1954 : Maserati / Mercedes Benz
1955 : Mercedes Benz
1956 : Ferrari Lancia
1957 : Maserati
1958 : Maserati
Carrière
1940 : GP van het Noorden, 1ste - 1000 mijlen van Argentinië, 8ste - Argentijns wegracing kampioen
1941 : GP G. Vargas, 1ste - 1000 mijlen van Argentinië, 1ste - Argentijns wegracing kampioen
1949 : Won races in San Remo, Perpignan, Marseille, Pau, Albi en Monza
1950 : Formule 1
1951 : Wereldkampioen Formule 1
1953 : Formule 1
1954 : Wereldkampioen Formule 1
1955 : Wereldkampioen Formule 1
1956 : Wereldkampioen Formule 1
1957 : Wereldkampioen Formule 1
1958 : Formule 1
WK Klasseringen
1950 : 2de met 27 punten
1951 : Wereldkampioen met 31 punten
1953 : 2de met 29,5 punten
1954 : Wereldkampioen met 42 punten
1955 : Wereldkampioen met 40 punten
1956 : Wereldkampioen met 30 punten
1957 : Wereldkampioen met 40 punten
1958 : 14de met 7 punten
F1 Overwinningen
1950 : GP Monaco, België, Frankrijk
1951 : GP Zwitserland, Frankrijk, Spanje
1953 : GP Italië
1954 : GP Argentinië, België, Frankrijk, Duitsland, Zwitserland, Italië
1955 : GP Argentinië, België, Nederland, Italië
1956 : GP Argentinië, Groot-Brittannië, Duitsland
1957 : GP Argentinië, Monaco, Frankrijk, Duitsland
Recentelijk nieuws:quote:Alain Marie Pascal Prost, (24 februari 1955 in Saint-Chamond, Loire, Frankrijk), is een van de meest succesvolle Formule 1 coureurs allertijden.
Tijdens zijn Formule 1 carrière tussen 1980 en 1993 won hij 51 maal een Grand Prix. Dit record werd in 2001 door Michael Schumacher gebroken. Prost won ook 4 keer de coureurstitel.
De rivaliteit tussen Prost en Ayrton Senna wordt door velen gezien als een van de meest interessante tussen coureurs die duidelijk een klasse beter waren dan de rest in hun tijd.
Alain Prost, ook wel le professeu genoemd, werd in 1999 uitgeroepen tot beste autocoureur van de eeuw. Hij ontving hiervoor de Wereldsportprijs van de eeuw (World Sports Awards of the Century).
Tussen 1997 en 2001 was hij de eigenaar en manager van het Prost Grand Prix raceteam. Het team ging bankroet begin 2002.
quote:Alain Prost maakt comeback
Uitgegeven: 8 december 2004 14:07
PARIJS - Voormalig formule-1-wereldkampioen Alain Prost maakt komend jaar een comeback als autocoureur. De Fransman gaat voor Audi deelnemen aan de 24 Uur van Le Mans.
Prost vormt een team met zijn landgenoten Stephane Sarrazin en Emmanuel Collard. De 24 Uur van Le Mans is in het weekeinde van 18-19 juni. Alain Prost wordt in februari 50.
Jongere Prost in de karts:quote:Statistieken Prost:
F1-Races 199 (of that 107 on McLaren)
Starts on Turbos 126 - RECORD
GP Wins
51 (Record broken by M. Schumacher on 02.09.2001)
Win-percentage 25.50 %
Successive Years of Winning 10 (1981-1990)
(Record broken by M. Schumacher 2002)
Wins of own national GP's 6 (France 1981-1993) - RECORD
Win from lowest grid position 13th (Mexico 1990)
Second places 35
Third places 20
Fourth places 10
Fifth places 5
Sixth places 7
Races in the points 128
Pole Positions 33 (16.50 %)
Successive Pole Positions 7 (1993)
Front rows 86
Fastest laps 41 - (20.50 %)
Fastest laps in a season 7 (1988)
Win/Fastest lap doubles 21 - (Record broken by M. Schumacher)
Pole/Fastest lap doubles 15
Win/Pole Position doubles 18
Points 798.5 - (3.99 per race)
Most points in a season 105 (1988)
Laps led 2'684.1 = 12'481.3 km = 7'755.5 miles
Races led 85
Races led in a season 15 (1993) - RECORD
World Championship Titles 4 (1985, 1986, 1989, 1993)
1973 1st place in French Junior Karting Championship
1st place in European Junior Karting Championship
14th place in Senior Karting Worldchampionship
2nd place in the French Senior Karting Championship
1974 Alain is French Senior Karting Champion and European Junior Karting Champion
1975 Retired in Senior Karting Worldchampionship because of accident
25th October: 1st place in the Pilote Elf award at Winfield School
1976 Alain is French Formula Renault-Champion
1977 Alain is European Formula Renault-Champion
1978 Alain is French Formula 3-Champion and 9th in the European Formula 3-Championship
1979 Alain is European and French Formula 3-Champion
1980 McLaren 16de met 5 ptn
1981 Renault 5de met 43 ptn (3 overwinningen)
1982 Renault 4de met 34 ptn (2 overwinningen)
1983 Renault 2de met 57 ptn (4 overwinningen)
1984 McLaren 2de met 71.5 ptn (6 overwinningen)
1985 McLaren 1ste met 73 ptn (5 overwinningen)
1986 McLaren 1ste met 72 ptn (4 overwinningen)
1987 McLaren 4de met 46 ptn (3 overwinningen)
1988 McLaren 2de met 87 ptn (7 overwinningen)
1989 McLaren 1ste met 76 ptn (4 overwinningen)
1990 Ferrari 2de met 71 ptn (5 overwinningen)
1991 Ferrari 5de met 34 ptn
1992 niet gereden
1993 Williams 1ste met 99 ptn (7 overwinningen)
Alain Prost werd 4 maal wereldkampioen. Een uitermate knappe prestatie is echter ook dat hij maar liefst 4 maal 2e werd (83,84,88,90).
quote:Michael Schumacher is een Formule 1 coureur. Hij werd geboren op 3 januari 1969 in Huerth-Hermuelheim in Duitsland.
Michael Schumacher begint op zijn vierde met karten. In 1984 en '85 is hij Duits juniorenkampioen en dat laatste jaar eindigt hij bovendien als tweede in het wereldkampioenschap.
In 1986 stapt hij over naar de senioren en wordt hij derde in het Duitse en Europese kampioenschap. Het jaar erna wint hij beide titels. Ook wordt hij kampioen in de Formule Konig in 1988. Datzelfde jaar leveren zijn optredens in het Europees kampioenschap Formule Ford 1600 een tweede plaats in de eindstand op.
Willi Weber biedt hem in 1989 een plaats aan in diens Formule 3-team. Schumacher eindigt het kampioenschap als derde. Het jaar erop haalt hij de Duitse titel binnen en schrijft hij de belangrijke Formule 3-race in Macau op zijn naam. Schumacher eindigt in 1990 ook nog eens als vijfde in het wereldkampioenschap sportwagens, waarbij hij een race wint. In 1991 rijdt hij opnieuw in het wereldkampioenschap sportwagens en in de DTM. Ook maakt Schumacher een kort uitstapje in de Japanse Formule 3000.
Eddie Jordan zocht in 1991 een vervanger voor één van zijn rijders, Bertrand Gachot, die wegens een vechtpartij de gevangenis in moest. Stefan Johansson, Derek Warwick en Keke Rosberg waren eventuele vervangers, maar Eddie Jordan wachtte nog even af.
Een telefoontje van Willie Weber bracht hem in contact met Michael Schumacher. Eddie Jordan kende de jonge Duitser niet, maar koos uiteindelijk toch voor hem. Ze lieten hem op Silverstone testen: hij had direct de snelheid te pakken en de teamleden vertelden hem dat hij maar rustig aan moest doen, want hij reed nogal hard voor een beginneling! Michael maakt zijn debuut op Spa-Francorchamps en hij verbaasde de hele paddock door direct een zevende kwalificatietijd te realiseren.
Schumacher bleek al direct een groot talent en dat zag ook Flavio Briatore van Benetton. Hij kaapte hem weg voor de neus van een verbaasde Eddie Jordan, die dacht een waterdicht contract te hebben met Schumacher.
In 1994 en 1995 haalde Schumacher samen met Benetton het wereldkampioenschap binnen, waarna hij samen met Ross Brawn en Rory Byrne naar Ferrari vertrok.
In 1998 was Ferrari niet goed genoeg, in 1999 verpestte een zwaar ongeluk op Silverstone een mogelijke wereldtitel voor de Duitser.
Het jaar 1999 gaat voor Michael Schumacher echter de mist in. Daar kan hij zelf niets aan doen. De Duitser zit midden in de titelrace als hij bij de Grand Prix van Engeland zwaar crasht. De achterremmen van zijn Ferrari laten afweten en Schumacher schiet met hoge snelheid in een bandenstapel. Een dubbele beenbreuk houdt hem tot de voorlaatste race van het seizoen aan de kant. Bij zijn terugkeer in Maleisie blijkt Schumacher beter dan ooit. Maar liefst tweemaal staat hij de leiding af aan zijn teamgenoot Eddie Irvine, omdat de Noord-Ier nog strijdt om het kampioenschap. Maar in de slotrace in Japan komen zowel Schumacher als Irvine tekort op Mika Hakkinen, die wereldkampioen wordt. Voor Ferrari is er toch iets te vieren: het team wint zijn eerste constructeurstitel sinds 1983.
Pas in 2000 is ook de wereldtitel voor coureurs een feit. Schumacher evenaart het record van negen overwinningen in één seizoen, dat op naam staat van Nigel Mansell (1992) en hemzelf (1995). Een glansrijke campagne dus, maar bepaald niet zonder tegenslagen. Schumacher wint de eerste drie races van het jaar, maar verliest door pech en fouten zienderogen terrein halverwege het seizoen. Korte tijd moet hij de leiding in het kampioenschap uit handen geven aan rivaal Mika Hakkinen, maar met vier zeges in de slotfase van het seizoen wordt hij toch nog afgetekend winnaar.
2001 is het jaar waarin Schumacher met negen overwinnigen de titel met gemak binnensleept. Hij wordt al vroeg in het seizoen wereldkampioen namelijk in Hongarije ook haalt Ferrari hier de constructeurs titel binnen. Dit was dus een ware dubbelslag. Schumacher hoopt de goede lijn voort te kunnen zetten in 2002 namelijk weer het binnen halen van beide titels.
Het jaar 2002 is tot op dit moment het beste jaar wat Michael ooit gehad heeft. Hij heeft namelijk alle 17 races op het podium gestaan 11 races gewonnen 5 keer tweede en 1 keer derde. Met die 11 zeges vestigd hij weer een nieuw record namelijk het hoogste aantal zeges in een seizoen. Hij heeft het kampioenschap dit jaar zelfs gewonnen met bijna het dubbelle aantal punten als de nummer twee. Net zoals vorig jaar is Michael Schumacher weer de grote kanshebber voor de titel. Als hij 2003 weer de titel wint heeft hij hem 4 keer op rij gewonnen. Ook de constructeurs titel zal in2003 weer naar het team uit Maranello gaan.
2003 was na 2002 een redelijk ontnuchterd seizoen. Welliswaar behaalde Schumi zijn 6e titel en vestigde zich daarmee aan de absolute top der motorsport aller tijden, maar zonder stoot of slag ging het niet. Al direct tijdens de eerste race werd duidelijk dat de door de FIA ingevoerde veranderingen om Ferrari af te remmen werkten.
Michael kende een moeilijke seizoenstart en kon zich maar niet anticiperen op de nieuwe regels, hierdoor wist hij zijn eerste zege van het seizoen pas te scoren tijdens de 4e Grand Prix van het seizoen. De race stond echter in het teken van familiedrama, want tijdens het raceweekend liet moeder Elisabeth Schumacher het leven. Ondanks alles toonde Michael zich ijzersterk en knokte zich terug naar de top van het klassement, op een manier zoals alleen hij dat kan. Het midden van het seizoen stond in het teken van nog meer drama. Met het F1 circus richting Europa trekkend, dat in de ban was van een heuse hittegolf, werd al gauw duidelijk dat Michelin overduidelijk de overhand ten opzichte van concurrent Bridgestone. Een serie zware races waren het gevolg, met als absoluut dieptepunt de race in Hongarije, waar Michael op een ronde werd gezet. Vanuit Hongarije trok het circus richting Monza, waar Ferrari illegale praktijken van Michelin aan het licht bracht. Een tactisch goed moment, want Michelin raakte uit balans, waardoor Michael kon zegevieren in zowel Italie als Amerika, waar hij de basis legde voor zijn 6e titel. In Suzuka maakte hij het karwei af door als 8e te finishen en de titel de zijne te maken. Ferrari pakte haar 13e constructeurstitel. Niets kon hen hiervan weerhouden, zelfs de FIA niet. 2003 in het kort samengevat: New Rulez, Old Champion.
Het Jaar 2004 leek in alle opzichten op een herhaling van 2002. Ferrari wint 15 van de 18 races en Michael wint er zelfs 13 in een seizoen wat weer een nieuw record is. Michael begint al vroeg in het seizoen met zegenvieren met maar liefst 4 overwinningen op rij doet hij al zeer goede zaken voor het kampioenschap. In Monaco gaat het dan eenmalig fout Michael wordt door Juan Pablo Montoya tijdens een safety car situatie van de baan gereden. Daarna laat Michael door maar liefst zeven keer achter elkaar te winnen zien wie er nu eigenlijk de baas is. Tijdens de 14de Grand Prix sleept hij dan ook zijn zevende titel binnen op het circuit van Spa Francochamps met een 2e plaats. Michael wint zijn laatste race in Japan de voorlaatste Grand Prix van het seizoen. Al met al was 2004 dus weer een zeer succesvol jaar voor Michael Schumacher en het team van Ferrari.
Schumacher staat nu op 7 wereldtitels, daarmee heeft hij de legendarische Argentijn Juan Manuel Fangio, die in zijn carrière vijf titels op zijn naam wist te zetten, ruimschoots overtroffen.
Op 12 oktober 2003 sleepte hij op het circuit in Japan na een moeilijke race het laatste punt binnen dat hem zijn zesde wereldtitel gaf.
Nagenoeg alle records in de Formule 1-wereld staan nu op zijn naam. Slechts een belangrijk record ontbreekt nog: het meeste aantal pole-posities, dat nog steeds op naam van Ayrton Senna staat.
Zijn broer Ralf rijdt eveneens in de Formule 1.
Schumacher is tegenwoordig woonachtig in Vufflens-le-Château, Zwitserland. Hij woont hier samen met zijn vrouw, Corinna Betsch, waarmee hij op 5 augustus 1995 trouwde. Samen hebben zij 2 kinderen: Gina Maria (20 februari 1997) en Mick (22 maart 1999). Leuk detail is dat Schumacher voor zijn actieve racecarrière werkte als automonteur.
Zelfs buiten het seizoen blijft Michael Schumacher prijzen winnen. In november 2004 werd de Ferrari-coureur door de tv-zender ZDF verkozen tot Duits sportman van de eeuw. Meer dan 100.000 kijkers brachten hun stem uit.
Schumacher hoopt in 2005 zijn 8ste wereldtitel te behalen.
Schumacher en Prost samen:quote:Statistieken Michael Schumacher:
Aantal seizoenen: 14
Aantal titels: 7 (1994,1995,2000,2001,2002,2003, 2004)
Totaal aantal GP's: 212 (incl. Frankrijk 1996 en Silverstone 1999)*1
GP's in 2004: 18
Totaal aantal Overwinningen: 83
Aantal Overwinningen in 2004: 13
Totaal aantal WK-punten: 1186
Aantal WK-punten in 2004: 148
Totaal aantal Pole Posities: 63
Aantal Pole Posities in 2004: 8
Totaal aantal Snelste Ronden: 64
Aantal Snelste Ronden in 2004:
Gemiddeld aantal behaalde punten per GP start: 5,6
Starts: 212
Eerste: Grand Prix België, 25/08/1991
Laatste: Grand Prix Brazilië, 24/10/2004
Pole positions: 63 = 29,72%
Eerste: Grand Prix Monte Carlo, 15/05/1994
Laatste: Grand Prix Japan, 10/10/2004
Overwinningen: 83 = 39,15%
Eerste: Grand Prix België, 30/08/1992
Laatste: Grand Prix Japan, 10/10/2004
Snelste ronden: 64 = 30,19%
Eerste: Grand Prix België, 30/08/1992
Laatste: Grand Prix China, 26/09/2004
Finishes op het podium: 140 = 66,03%
Eerste: Grand Prix Mexico, 22/03/1992
Laatste: Grand Prix Japan, 10/10/2004
Finishes in de punten: 158 = 74,53%
Eerste: Grand Prix Italë, 08/09/1991
Laatste: Grand Prix Brazilië, 24/10/2004
Finishes: 166 = 78,30%
Eerste: Grand Prix Italë, 08/09/1991
Laatste: Grand Prix Brazilië, 24/10/2004
Uitvallen: 44 = 20, 75%
Eerste: Grand Prix België, 25/08/1991
Laatste: Grand Prix Monaco, 23/05/2004
*1In deze twee race weekenden heeft Michael niet meegedaan aan de race op zondag.
Weliswaar een ouder interview, toch leuk om eens terug te lezen.quote:Bron: http://news.bbc.co.uk/spo(...)id_969000/969323.stm
Thursday, 12 October, 2000
Prost: Schumacher is better than me
Schumacher was 'Ferrari's only route to success'
Alain Prost, the most successful Grand Prix driver of all time, has paid tribute to new world champion Michael Schumacher saying the German is a better driver than he was.
Prost, now a team owner, has won more Formula One races than anyone in history, but he believes Schumacher's talent surpasses his own in certain areas.
"I wasn't able to drive every car at top speed straight away. In that he is better than me," said Prost, referring to Schumacher's amazing ability to push it to the limit on his first flying lap out of the pits.
The Frenchman, now 45, drove for Ferrari in 1990-91. He came close to winning the championship in his first year, but lost out when he was barged out of the Japanese Grand Prix by arch-rival Ayrton Senna.
Big risk
Prost was eventually sacked by Ferrari for publicly criticising the car at the end of an uncompetitive 1991 season in which the team did not win a race.
He believes Ferrari took a big risk in concentrating its whole team on one driver in the way it has with Schumacher.
But he says it would not have ended its barren spell if it had not. Schumacher has this year become the first man to win the drivers' world title for Ferrari since Jody Scheckter in 1979.
"It was a risk for Ferrari to introduce the Schumacher system," said Prost. "Naturally you can criticise that everything was done to cater for just one man. But for Ferrari it was the only way. To succeed they needed the discipline.
"Without a driver of his calibre, Ferrari would hardly have survived the last five seasons without a title. Without Michael, the team would have been politically destroyed."
Prost's mark of 51 Grand Prix victories is now well within the reach of Schumacher, who has won 43. The German has two years left on his Ferrari contract and has averaged over four wins a season since he joined the team in 1996.
Schumacher, who now has three world titles to his name, could also overtake Prost's mark of four championships. Only Argentine Juan Manuel Fangio won more - he took five between 1951 and 1957.
Schumacher's previous titles were in 1994 and 1995 with Benetton.
Prost's struggling F1 team will use Ferrari engines next season.
quote:De 4 overgebleven halve finalisten wonnen samen maar liefst 17 wereldtitels in de Formule 1.
Drie van de vier voeren het klassement aan.
7: Michael Schumacher, 1994-1995-2000-2001-2002-2003-2004
5: Juan Manuel Fangio, 1951-1954-1955-1956-1957
4: Alain Prost, 1985-1986-1989-1993
Mario Andretti won 1 wereldtitel in de Formule 1, dit was in 1978.
Een volledige lijst is hier te vinden: http://nl.wikipedia.org/wiki/Overzicht_wereldkampioenen_coureurs
Bedanktquote:
Daar verschillen de meningen nogal over...quote:Michael wordt door Juan Pablo Montoya tijdens een safety car situatie van de baan gereden
Senna heeft met 2 stemmen verschil verloren van Juan Manuel Fangio.quote:Op dinsdag 4 januari 2005 11:52 schreef Nyluzzz het volgende:
Mario Andretti - Juan Manuel Fangio
Alain Prost - Michael Schumacher
Fangio heb ik nooit zien racen, bijna niemand van ons. Maar om zijn erelijst kun je niet heen dus dat is duidelijk. En om de erelijst van Schumacher ook niet natuurlijk, al ben ik geen fan van de man.
Waar is Senna trouwens gebleven?? Ben er even tussenuit geweest en de onbetwiste winnaar van dit tournament is ineens verdwenen!
inderdaad in een hele spannende strijdquote:Op dinsdag 4 januari 2005 14:03 schreef komrad het volgende:
[..]
Senna heeft met 2 stemmen verschil verloren van Juan Manuel Fangio.
Hij had 3 stemmen extra nodig om door te kunnen gaanquote:Op dinsdag 4 januari 2005 20:26 schreef Chillmeister het volgende:
damn als ik niet op vakantie was had ik op senna gestemd en was door naar dit ronde.
Heeft niet direct iets met zijn presaties op de weg te maken, maar tochquote:NEW YORK Michael Schumacher doneert 10
miljoen dollar (7,42 miljoen euro) aan
de slachtoffers van de tsunami's.De
zevenvoudig wereldkampioen Formule 1
zei dat oud en nieuw dit jaar niet zo
vrolijk was vanwege de ramp in Azië.
quote:Op dinsdag 4 januari 2005 20:48 schreef komrad het volgende:
nee hij had 2 stemmen nodig, bij een gelijke stand was senna doorgegaan op grond van resultaten in de eerdere ronden. Bron: rubbereend
zeker, ik mag dan wel montoya fan zijn, maar je zag toen duidelijk dat schumi afremde wie dat niet ziet is zooo blindquote:Op dinsdag 4 januari 2005 14:02 schreef Legolas_Greenleaf het volgende:
[..]
Daar verschillen de meningen nogal over...![]()
Denk dat dat komt doordat de finalisten eigenlijk al bekend zijn, vorige ronde was het erg spannend tussen Fangio en Senna, waardoor mensen gingen stemmen omdat ze perse wilden dat hun favoriet doorging.quote:Op donderdag 6 januari 2005 01:14 schreef rubbereend het volgende:
wat een rust hier vandaag
Ik heb een beetje het idee dat ie zichzelf beter vindtquote:"First of all, this is two different generations," said the Frenchman, "so we should stop. But, if we want to talk about it, Michael has always been the number one driver in his team, while I never had that. Our careers were totally different."
49-year-old Prost also said the mere skill of driving in grands prix is completely different today than in the 80's and 90's.
He added: "Now, we talk about a strategy conceived by the whole team, but in my time the driver did most of it alone. In my time, a F1 driver was a calculator, not (just) a sprinter."
Ja, so f*ckin what. We kennen allemaal de rivaliteit tussen Prost en Senna, die zéér ver ging, en Prost meerdere keren tot een 2e plek heeft genoopt, 4 keer. En hij is drie keer wereldkampioen geworden. Prost had een coureur die misschien zelfs wel zijn betere was tegenover zich, en het valt niet te ontkennen dat Schumacher wél de beste coureur van de afgelopen 10 jaar is, IMO, maar heeft hij één rivaal, één aartsrivaal gehad met wie hij onnoemelijke duels uitvocht, zowel op als naast de baan? En vooral het laatste jaar was hij oppermachtig, leuk dat je dan kampioen wordt, maar het is de rivaliteit die mij noopt tot een Prost-stem.quote:Maar Schumacher heeft 7 wereldtitels.
ja dat wordt denk k ook heel spannendquote:Op vrijdag 7 januari 2005 10:31 schreef Klonk het volgende:
op de een of andere manier toch een voorspelbare uitslag dan qua finale, wel een spannende finale.
inderdaad, een week stemmen en mocht het gelijk eindigen dan zijn de stemmen in eerdere rondes doorslaggevend.quote:Op vrijdag 7 januari 2005 12:49 schreef Klonk het volgende:
hoe doe je de finale, weer een week naar ik aanneem, en dan puur en alleen naar die week kijken of kijk je bij gelijkspel ook naar eerdere uitslagen ?
Het grootste tennisser-tournament van Leatherface staat al klaar om te starten nadat de grootste coureur bekend is gemaakt.quote:Op vrijdag 7 januari 2005 14:24 schreef komrad het volgende:
Iedereen, ga vast eens nadenken over een nieuw tournament
je weet de loting voor de finale nog nietquote:Op zaterdag 8 januari 2005 08:42 schreef Legolas_Greenleaf het volgende:
Nou, ik ga vanmiddag maar vast een stukje schrijven en opslaan in Word.
Tja, ik heb een bepaald vermoeden.quote:Op zaterdag 8 januari 2005 12:37 schreef rubbereend het volgende:
[..]
je weet de loting voor de finale nog niet
Senna is alleen de emotionele onbetwiste winnaar van de Formule 1. Statisch en reeel gezien heeft hij minder gepresteerd dan Schumacher/Fangio. Doordat een "kampioen" en "volksheld" zo tragisch kwam te overlijden heeft veelal meegeholpen met het creeeren van de status die hij nu heeft.quote:Op dinsdag 4 januari 2005 11:52 schreef Nyluzzz het volgende:
Waar is Senna trouwens gebleven?? Ben er even tussenuit geweest en de onbetwiste winnaar van dit tournament is ineens verdwenen!
volgens mij is JAWi er niet meer uitgekomenquote:Op maandag 3 januari 2005 22:13 schreef JaWi het volgende:
[..]
Bedankt. Was eigenlijk wel erg leuk om te doen.
Ik zal in de loop van deze week mijn stem laten horen, mocht ik er uit komen.
F1 rijders zijn geen coureurs?quote:Op zondag 9 januari 2005 03:49 schreef The_BoezelaaR het volgende:
Andretti en Prost
Het gaat mij vooral om coureur, niet om F1-rijders. En Andretti is dan de beste coureur
Als iedereen alleen naar de statistieken zou kijken zijn zulke tournaments overbodig.quote:Op zondag 9 januari 2005 04:01 schreef existenz het volgende:
[..]
Senna is alleen de emotionele onbetwiste winnaar van de Formule 1. Statisch en reeel gezien heeft hij minder gepresteerd dan Schumacher/Fangio. Doordat een "kampioen" en "volksheld" zo tragisch kwam te overlijden heeft veelal meegeholpen met het creeeren van de status die hij nu heeft.
Klopt, maar alleen op het gevoel wat bij van dit soort tournaments op sites gebeurd stemmen, is al helemaal verkeerd. Daarnaast is dit de grootste coureur allertijden. Je kunt ook race klassen niet met elkaar vergelijken.quote:Op maandag 10 januari 2005 00:08 schreef Nyluzzz het volgende:
[..]
Als iedereen alleen naar de statistieken zou kijken zijn zulke tournaments overbodig.
nee gelukkig neit. K heb mijn portie Tournament wel weer even gehad Leatherface gaat dat doenquote:Op maandag 10 januari 2005 23:56 schreef komrad het volgende:
rubbereend, ga jij dat weer organiseren?
Michael is juist de meest sympathieke van de 2, Ralf is echt zon verwaande kwal.quote:Op woensdag 12 januari 2005 19:14 schreef hifonics het volgende:
Schumacher is een kwal. Ieeeeuw alleen die kop al.
zn broertje is een stuk toffer volgens mij
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |