quote:
Op maandag 10 januari 2005 10:25 schreef Maerycke het volgende:[..]
Volgens mij is er geen user uit POL of NWS die daar voor jou gestemd heeft in die categorie
![]()
Ik waardeer de bijdragen van SCH doorgaans wel degelijk. Soms gaan zijn goede bedoelingen wel eens met hem op de loop en op zulke momenten wil het voorkomen dat hij een recalcitrant weerwoord over zich afroept. Dit gebeurt nogal eens op momenten dat er een absolute uitspraak wordt gedaan over materie waarop nogal wat af te dingen blijft omdat geen van ons daaromtrent de wijsheid in pacht heeft. Op zulke momenten mag ik dan graag even toegeven aan opkomende recalcitrantie. Vanaf dat moment lijkt het wel alsof de luiken bij SCH neer gaan en een bezweringsformule moet worden ingezet om
het grote kwaad in te tomen. SCH is hierin overigens niet de enige. Er zijn meer mensen die zichzelf de heilige opdracht verstrekt hebben om overal racisme, godsdienstwaanzin, complotten enzovoort... in te ontwaren. Deze verzuchting wil overigens weer niet zeggen dat alles maar gebagatalliseerd hoeft te worden. Er kan een bepaald evenwicht gevonden worden door bijvoorbeeld bij vermoedens van racisme eens door te vragen in plaats van direct een veroordeling uit te spreken jegens degene die je van racisme verdenkt.
Ik ben het met SCH eens dat we waakzaam mogen zijn op racisme. Ik voeg er graag aan toe dat we eveneens waakzaam mogen zijn op al te vlotte etikettering opdat er geen discussietaboe wordt opgeworpen. Hierin ga ik zelf natuurlijk ook niet vrij uit en juist daarom blijft het goed dat er weerwoord komt. Onder andere het weerwoord van SCH draagt bij aan verruiming van het zicht op alledaagse discussie-onderwerpen al heeft hij evenmin als ik per definitie het gelijk aan zijn kant.
Het zou al wat helpen als tot discussievoerders doordrong dat overschreeuwing en verabsolutering doorgaans averechts werkt. Daar hier wat te oefenen ontwikkelen mensen zich hiervoor vanzelf het benodigde empatische vermogen dat hen ook IRL flink wat onnodige ruzies zou kunnen besparen.
[ Bericht 0% gewijzigd door sjun op 11-01-2005 11:47:18 ]