We hebben gisteren samen met papa besloten de behandeling te stoppen. Euthenasie zou nog weken duren (kregen we te horen) en de pijn werd ondragelijk. Hij kon en wilde niet meer.
Na lange gesprekken met artsen vonden we de beste optie om de behandeling te stoppen (medicijnen, peniciline, sonde voor voeding want hij kon niet meer zelf eten, katheder enz). Om wettelijk goed te handelen ging de behandeling over in pijnbestrijding. Geen middelen meer om zijn leven te verlengen ofzo maar alleen zoveel als mocht voor de pijn.
De nacht ervoor had hij alle slangen al uit wanhoop uit zijn lijf getrokken. Hij had vele wonden, en zeker de katheder die met een grote ballon in zijn lijf zat, omdat hij dan niet eruit kon vallen, heeft veel kapot gemaakt (en moet enorm zeer hebben gedaan toen hij hem eruit gerukt heeft met zijn weinige kracht).
Om half 12 ongeveer gisteren stopte de behandeling, en ging hij aan de morfine pomp (standje 2). Deze mocht zolang hij aan kon geven nog pijn te hebben elk uur een standje hoger. Tot hij in slaap zou vallen. De eerste paar uren waren afschuwelijk, met zijn weinige kracht kroop en woelde hij door zijn bed, de pijn was zo ondragelijk. Hij smeekte of we hem dood wilden laten gaan, en mijn hartje stierf een stukje toen ik dit aan moest zien. Maar we bleven bij hem zitten, en beloofden dat wij alles wat we konden doen zouden doen, om het sneller te laten gaan.
Dem dem wat wilde ik graag die pomp max. zetten, of een kussen op zijn hoofd te drukken, puur uit liefde. Mijn verstand hield me tegen, maar mijn hartje wilde anders.
De verpleging kon toch de pomp sneller dan elk uur hoger zetten, door bepaalde regeltjes die ze erbij haalden. En die hebben echt alles gedaan wat ze konden. En daardoor stond de pomp sneller dan verwacht op 7.
Toen ineens viel hij in slaap op zijn zij. Soms zagen we weer dat hij pijn kreeg door zijn bewegingen of kreunen, dan kwamen ze meteen, en mocht hij weer hoger. Echt klasse, alles wat mogelijk was, hebben ze gedaan om hem en ons te helpen.
Hij had het enorm benauwd, en ademde heel zwaar en moeizaam. Zijn ademhaling stopte om de 2 a 3 ademhalingen tussen de 15 en 20 seconden. Maar elke keer ineens een zucht vanuit zijn tenen leek wel, en hij ademde weer even door.
Zo bleef het heel de dag. Hij ademde enorm moeilijk, maar bleef wel in leven. In de avond ben ik naar mijn moeders huis gegaan, en is mijn moeder in het ziekenhuis gebleven om nog 1 nacht bij hem te zijn. We hebben een bed naast het zijne gezet, en wilden zo mijn moeder haar moment en laatste nachie met haar man geven.
Toen ik wakker werd om half 8 meteen weer naar hem toe gegaan. Mijn moeder was erg tevreden dat ze bij hem was die nacht, en had elke keer dat ze wakker was even naar hem gekeken. Pure liefde.
Vanaf half 8 heb ik met mijn moeder hem urenlang overstelpt met onze liefde. We hebben daar een portie van hem zitten houden, dat volgens mij heel het ziekenhuis het voelde. Knuffelen, kussen, handje wrijven, lichaam aaien, praten en veel veel liefde. Hij zou niet meer wakker worden wisten we al, maar hij kon ons horen, want het gehoor stopt pas als een van de laatste dingen. We hebben verteld dat alles goed was, dat we allemaal door konden leven, dat hij geen zorgen hoefde te hebben. Ik heb hem bedankt voor alles wat hij me gegeven heeft, en hoe trots ik op hem en mijn moeder ben. En dat als hij zijn aansteker zoekt, ik die heb gepikt ! (want die heb ik meteen na zijn laatste shaggie gestolen). Verder zeiden we dat hij op mocht geven, het verdiende, niet meer vechten. Maar zijn hart gaf maar niet op.
Hij bleef onrustig ondanks zijn slaap en hij mocht een prikje met een of ander spul. De bijwerking met de morfine kon wel adem stoppen zijn binnen 3 minuten. Dus na de prik hielden we hem vast. Maar de minuten gingen, en hij ging door.
Zijn handen werden paars, zijn hart moest alle zuurstof inpikken die er was, en schakelde daarvoor zoveel mogelijk lichaam uit. Wat is een hart sterk ! Ongelofelijk.
Er kwam een koor ivm kerst die elke afdeling ging zingen. Ik ben rocker maar zelfs ik brak toen ik ze hoorde zingen. En vroeg aan de zuster of ze voor de deur van zijn kamer wilden zingen. Ze zongen daar heilige nacht, en onze tranen stroomden. Terwijl hij, ik, robje en mama elkaar stevig vast hielden.
Dat is dus nu mijn nummer met papa, elk jaar zal ik dit nummer spelen, en even mijn momentje met mijn vader hebben rond kerst. Even huilen.
In de middag, rond 5 uur, was ik ineens tevreden en klaar. Mijn afscheid was klaar, ik was tevreden, ik voelde alsof ik klaar was. Ik kuste niet meer, wilde m niet meer echt zien, en ben even naar huis gegaan. Toen ik onderweg was, smeekte ik haast in mezelf of hij alsjeblieft nu dood mocht, hij was zo een vechter, maar verdiende t om te rusten. Ik wilde er ineens ook niet meer bij zijn, heel gek. En ja hoor, al snel toen ik thuis kwam bij mijn moeders huis ging de foon. Kom je, zei mijn moeder. En ik wist t......
Terug in het ziekenhuis, lag hij zo vredig........hij was eindelijk uitgevochten, klaar. Deze sterke lieve man, deze bijzondere held, mijn papa ! Had rust.
Even viel ik op mijn knietjes voor hem, en pakte zijn hand.
Ik heb hem toch nog een paar kusjes gegeven (wilde dit van tevoren niet doen als hij dood was, nog aanraken), nog een keer bedankt voor alles, en gezegd dat ik van hem hou.
Ik was gebroken, maar ook enorm rustig. De tranen stroomden, maar ik was trots op hem, blij dat zijn pijn over was, blij dat alles zo gegaan was. Alles zoals het moest gaan. Hij wilde 70 worden zei ie altijd, hij is 70 geworden. Hij wilde voor de kerst gaan, en hij ging. We hebben de afgelopen dagen afscheid kunnen nemen zodat ik vrede had met alles. Ik heb hem alles gezegd wat ik wilde zeggen.
De arts kwam nog lang met ons praten, hij zei dat hij ons bewonderde om hoe we hadden gewaakt en met alles om gingen. Zo vaak is er of niemand bij, of maken mensen ruzie, of zijn mensen geen eenheid. Wij waren met zijn allen overal bij, besloten alle belangrijke dingen samen en unaniem (mama, papa, robje, mijn schoonzus en ik, want ook zijn schoonzoon en schoondochter mochten met ons mee beslissen welke keuze we maakten). En we hebben zoveel mogelijk tijd bij hem gewaakt. Dit was achteraf ook de beste keuze zei de arts. Met het minste lijden, en de beste verwerking doordat we nog even tijd met elkaar hadden.
We hebben heel veel bijzondere momentjes met hem gehad. Mijn schoonzus had een leuk gesprek met hem, toen hij zijn laatste shaggie op de wc zat te roken (dit mocht hij van de verpleging). Met zijn broek en luier op de hielen, vroeg hij of ze op zijn auto wilde letten, en even de spinnen eruit wilden halen, want hij dacht dat er wel veel spinnenwebben op zouden zitten. En dat ze wel moesten verhuizen deze week (ze hadden net een huis gehad, en hij wilde niet dat ze door zijn overlijden het niet zouden nemen).
You can fool some of the people all of the time, and all of the people some of the time, but you can not fool all of the people all of the time.