FOK!forum / Cultuur & Historie / Vreedzame samenlevingen anno 600 ? (Betr. geweld in koran)
Akkerslootdonderdag 16 december 2004 @ 18:19
Het leven van de "profeet" Mohammed is met veel geweld gepaard gegaan. Toch weerhoudt velen, moslim én niet-moslim, dat er niet van om die man als een ware profeet van een vermeende vredelievende religie een rol in de geschiedenis te geven. "Het was toen nu eenmaal immers een gewelddadige maatschappij". Wat ik hier De pré-islamitische godsdienst van de Arabieren. zo wie zo al weerleg. Maar het argument dat het toen nu eenmaal een gewelddadige maatschappij was, valt toch gemakkelijk te weerleggen als aangetoond kan worden dat er anno 600 ook vreedzame samenlevingen waren. Dan had Allah dus immers een profeet uit kunnen kiezen in een vreedzame samenleving zodat zijn openbaringen zonder geweld gepaard konden gaan.

Mijn vraag in C&H dus: Bestonden er vreedzame samenlevingen anno 600 ?
Witchfynderdonderdag 16 december 2004 @ 20:45
Vast wel in Tibet ofzo.
Monidiquedonderdag 16 december 2004 @ 20:47
quote:
Op donderdag 16 december 2004 20:45 schreef Witchfynder het volgende:
Vast wel in Tibet ofzo.
Tibet was rond het jaar achthonderd, inderdaad wat later, nogal een agressief rijkje.
deedeeteedonderdag 16 december 2004 @ 20:56
Ik dacht dat de joden in die tijd bepaald niet zo aggressief waren dus misschien had Allah het daar kunnen proberen ???
Johan_de_Withdonderdag 16 december 2004 @ 21:24
quote:
Op donderdag 16 december 2004 20:56 schreef deedeetee het volgende:
Ik dacht dat de joden in die tijd bepaald niet zo aggressief waren dus misschien had Allah het daar kunnen proberen ???
Er was in die tijd geen echte Joodse samenleving.
Wat niet wegneemt dat ze best wat agressiever tegen Mohammed hadden kunnen zijn, .
RichardQuestdonderdag 16 december 2004 @ 21:31
Er is nog nooit een vreedzame maatschappij geweest....geweld hoort bij de mens, doet de een het niet, dan doet de ander het.
deedeeteedonderdag 16 december 2004 @ 21:32
quote:
Op donderdag 16 december 2004 21:24 schreef Johan_de_With het volgende:

[..]

Er was in die tijd geen echte Joodse samenleving.
Wat niet wegneemt dat ze best wat agressiever tegen Mohammed hadden kunnen zijn, .
Nee maar hier er daar was er vast wel genoeg "bij elkaar te vegen " om een volkje te vormen en ze waren dacht ik niet agressief
Dus dat waren dan wél kandidaten geweest voor een vreedzame samenleving
tharkunvrijdag 17 december 2004 @ 00:08
quote:
Op donderdag 16 december 2004 20:47 schreef Monidique het volgende:

[..]

Tibet was rond het jaar achthonderd, inderdaad wat later, nogal een agressief rijkje.
dat waren de mongolen toch? dhengis kahn & co.

niet agressief.ik denk dat je die in polynesie ofzo moet zoeken. daar waar geen ander volk in de buurt was om agressief tegen te doen. (leefden daar toen al mensen )
Renmaestrovrijdag 17 december 2004 @ 00:54
quote:
Op vrijdag 17 december 2004 00:08 schreef tharkun het volgende:

[..]

dat waren de mongolen toch? dhengis kahn & co.
Dzjengis Khan leefde rond 1200, dat is toch ietwat later. Tevens komen de Mongolen niet uit Tibet, maar uit Mongolië. Tot zover mijn offtopic bijdrage.
Parabolavrijdag 17 december 2004 @ 11:05
quote:
Op donderdag 16 december 2004 18:19 schreef Akkersloot het volgende:
Maar het argument dat het toen nu eenmaal een gewelddadige maatschappij was, valt toch gemakkelijk te weerleggen als aangetoond kan worden dat er anno 600 ook vreedzame samenlevingen waren. Dan had Allah dus immers een profeet uit kunnen kiezen in een vreedzame samenleving zodat zijn openbaringen zonder geweld gepaard konden gaan.
Ik deel die mening niet. Evengoed als het binnen de context van het Jodendom logisch is dat Mozes ter wereld kwam toen zijn volk onder het juk van de farao zuchtte en evengoed als het in Christendom past dat Jezus de zonden van zijn volk alleen op zich kon nemen als dat volk op dat moment voldoende zonden had gecumuleerd, zo past het in de Islam dat de laatste profeet zich openbaart in een wereld van geweld en zedenloosheid. In dat licht moet niet alleen het geweld in het leven van Mohammed gezien worden, maar ook een groot aantal voorschriften in de Koran, waaronder het voorschrift dat de Koran letterlijk genomen moet worden.

Los nog van de logische gevolgtrekking dat als Allah vrij was Mohammed waar dan ook ter wereld te plaatsen, hij net zo vrij was dat wanneer dan ook te doen. Je beperking tot het jaar 600 is daarmee intern inconsistent.
Akkerslootvrijdag 17 december 2004 @ 20:09
quote:
Op vrijdag 17 december 2004 11:05 schreef Parabola het volgende:
zo past het in de Islam dat de laatste profeet zich openbaart in een wereld van geweld
Waarom moeten al die mensen die niet in Mohammed geloven omdat het een tiran bleek te zijn dan verdoemd zijn om als ongelovigen voor eeuwig te branden in de hel, zoals we dat volgens de koran moeten geloven
ultra_ivovrijdag 17 december 2004 @ 22:05
Wordt dat niet zo ongeveer bij elk geloof gezegd?
De inquisitie voegde zo'n kleine 1000 jaar later de daad bij het woord en liet de ongelovigen al op aarde branden.
Monidiquevrijdag 17 december 2004 @ 22:09
quote:
Op vrijdag 17 december 2004 22:05 schreef ultra_ivo het volgende:
Wordt dat niet zo ongeveer bij elk geloof gezegd?
De inquisitie voegde zo'n kleine 1000 jaar later de daad bij het woord en liet de ongelovigen al op aarde branden.
Nou ja, de Inquisitie was natuurlijk voornamelijk gericht op afvalligen, niet op ongelovigen.
ultra_ivovrijdag 17 december 2004 @ 22:12
Voornamelijk mischien, maar ongelovigen werden met veel ijver mee verbrand.
En dan heb ik het nog niet eens gehad over de kruistochten waar ongelovigen over de kling jagen als een zeer positief iets werd afgeschilderd.
deedeeteevrijdag 17 december 2004 @ 22:13
De inquisitie was bepaald niet populair en werd toen al verfoeid door veel christenen. Engeland b.v. was er helemaal niet van gediend Mary stuart werd niet voor niks * blody Mary * genoemd.
En haar opvolgster was zo verstandig om niet Rooms Katholiek te willen zijn.
Monidiquevrijdag 17 december 2004 @ 22:17
quote:
Op vrijdag 17 december 2004 22:12 schreef ultra_ivo het volgende:
Voornamelijk mischien, maar ongelovigen werden met veel ijver mee verbrand.
De Inquisitie was een Kerkelijk rechtsorgaan en dus verantwoordelijk voor de Christenen en voornamelijk Katholieken. Hoewel er ongetwijfeld ongelovigen vermoord zijn, was de taak van de Inquisitie om dwalingen in de Christelijke leer tegen te gaan. Verbranding werd overigens pas gebruikt als geen enkele andere optie, uiteraard in de ogen van de Inquisiteurs, meer voor handen was. Het kwam dan ook relatief niet zo vaak voor, meestal bestond het uit lichtere straffen als 'bedevaarten' en, ik geloof, geldstraffen.
quote:
En dan heb ik het nog niet eens gehad over de kruistochten waar ongelovigen over de kling jagen als een zeer positief iets werd afgeschilderd.
De Kruistochten, ja, nou ja, in ieder geval geen Inquisitie.

[ Bericht 0% gewijzigd door Monidique op 17-12-2004 22:18:31 (bmfmfmf) ]
ultra_ivovrijdag 17 december 2004 @ 22:40
Je praat wel erg lichtvaardig over de inquisitie Monidique. Vast staat dat er veel mensen verbrand zijn door hen, zeker in staten waar de inquisitie driftig gesteund werd door de overheid. In onze contreien mischien ietwat minder, maar in bijv. Spanje tijdens de reconquista wel enorm veel.
Monidiquevrijdag 17 december 2004 @ 22:49
quote:
Op vrijdag 17 december 2004 22:40 schreef ultra_ivo het volgende:
Je praat wel erg lichtvaardig over de inquisitie Monidique.
Uiteraard, met name vanwege het duistere beeld dat om hen heen is geschapen. Het doel van de Inquisitie was niet om mensen te vermoorden, ze probeerden het juist te vermijden, het doel was om zoveel mogelijk 'dwalers' terug te krijgen naar de orthodoxie van de Katholieke Kerk. En natuurlijk zijn er gruweldaden begaan, hoewel de straffen altijd door de wereldlijke macht werden uitgevoerd, maar deze waren niet buiten proportie voor die tijd. Het beeld van de Inquistie als ware het door Europa trekkende beulen die iedere heiden op het vuur gooiden, is gewoonweg niet waar.

Nu heb ik het natuurlijk niet over de Spaanse Inquisitie, die de facto niet onder de macht viel van de Kerk, maar als politiek of sociologisch instrument werd gebruikt door de wereldlijke koning- en koninginnen van Spanje.
Akkerslootzaterdag 18 december 2004 @ 19:09
Zucht
Monidiquezaterdag 18 december 2004 @ 19:12
quote:
Op zaterdag 18 december 2004 19:09 schreef Akkersloot het volgende:
Zucht
Oh sorry, Akkersloot, back on-topic dan maar?

Ja, de Islam is een gewelddadige religie. Als jij dat wilt.
Akkerslootzaterdag 18 december 2004 @ 19:58
quote:
Op zaterdag 18 december 2004 19:12 schreef Monidique het volgende:
Oh sorry, Akkersloot, back on-topic dan maar?

Ja, de Islam is een gewelddadige religie. Als jij dat wilt.
Ontopic. In de koran wordt gesproken over geweld terwijl ook de "profeet" zich volgens de overlevering schuldig maakte aan geweld. Moeilijk te aanvaarden hé.

Dus als de islam een vreedzame religie zou zijn waarom had Allah dan geen boodschapper uitgekozen in een vreedzamere samenleving.
Akkerslootzaterdag 18 december 2004 @ 20:03
Nog zo'n zielepoot. Uit de moderatie feedback zelfs.

quote:
Op donderdag 16 december 2004 20:08 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Vreedzame samenlevingen anno 600 ? (Betr. geweld in koran)

Help!

Gezien de OP heb ik het vermoeden waar dit heen gaat, ongeacht wat de antwoorden zullen zijn.
Lord_Vetinarizondag 19 december 2004 @ 11:08
quote:
Op zaterdag 18 december 2004 20:03 schreef Akkersloot het volgende:
Nog zo'n zielepoot. Uit de moderatie feedback zelfs.


[..]

En QED dat dit topic niet in C&H hoort:
Vreedzame samenlevingen anno 600 ? (Betr. geweld in koran)
Akkerslootzondag 19 december 2004 @ 19:45
quote:
Op zondag 19 december 2004 11:08 schreef Lord_Vetinari het volgende:
En QED dat dit topic niet in C&H hoort:
Vreedzame samenlevingen anno 600 ? (Betr. geweld in koran)
Euh. Was gewoon een reactie op een post.

Topic vraagt naar samenlevingen anno 600 welke niet gewelddadig waren. "Anno 600" = Historie. Dt is de "H" van C&H
Parabolamaandag 20 december 2004 @ 14:21
quote:
Op zondag 19 december 2004 19:45 schreef Akkersloot het volgende:

[..]

Euh. Was gewoon een reactie op een post.

Topic vraagt naar samenlevingen anno 600 welke niet gewelddadig waren. "Anno 600" = Historie. Dt is de "H" van C&H
L_V heeft natuurlijk wel een punt. Dat is namelijk helemaal niet 'gewoon een reactie op een post.' Je gaat zelfs niet op de betreffende post in. In die post geef ik je antwoord op je vraag. Je kan het antwoord onduidelijk vinden of het ermee oneens zijn, maar je gaat er niet eens op in en komt met een of ander vaag verwijt aan de Islam dat helemaal niets met je eigen topic en/of mijn antwoord op je vraag te maken heeft.

Dus als je hier nog een beetje een serieus topic van wilt maken, moest je maar eens alsnog serieus op mijn vorige post ingaan, lijkt je ook niet?
Akkerslootmaandag 20 december 2004 @ 20:29
quote:
Op maandag 20 december 2004 14:21 schreef Parabola het volgende:
L_V heeft natuurlijk wel een punt. Dat is namelijk helemaal niet 'gewoon een reactie op een post.' Je gaat zelfs niet op de betreffende post in. In die post geef ik je antwoord op je vraag. Je kan het antwoord onduidelijk vinden of het ermee oneens zijn, maar je gaat er niet eens op in en komt met een of ander vaag verwijt aan de Islam dat helemaal niets met je eigen topic en/of mijn antwoord op je vraag te maken heeft.

Dus als je hier nog een beetje een serieus topic van wilt maken, moest je maar eens alsnog serieus op mijn vorige post ingaan, lijkt je ook niet?
Hiermee heb ik toch serieus gereageerd ?
quote:
Op vrijdag 17 december 2004 20:09 schreef Akkersloot het volgende:

[zo past het in de islam dat de laatste profeet zich manifesteerd zich in een wereld van geweld]

Waarom moeten al die mensen die niet in Mohammed geloven omdat het een tiran bleek te zijn dan verdoemd zijn om als ongelovigen voor eeuwig te branden in de hel, zoals we dat volgens de koran moeten geloven


[ Bericht 29% gewijzigd door Akkersloot op 20-12-2004 20:37:45 ]
ultra_ivomaandag 20 december 2004 @ 22:13
Waarop ik heb aangegeven dat dit niet iets typisch voor de islam is maar in vele godsdiensten voorkomt, ook in het christendom.
Paraboladinsdag 21 december 2004 @ 10:42
quote:
Op maandag 20 december 2004 20:29 schreef Akkersloot het volgende:

[..]

Hiermee heb ik toch serieus gereageerd ?
[..]
Nee dat heb je niet. Ben je nu echt zo verblind door Islam-haat dat je dat niet ziet? Je reageert op geen van de punten die ik naar voren breng (dus feitelijk reageer je niet). Wel breng je de Islamitische verwoording van het concept hel (dat andere geloven idd ook kennen) ter sprake. Een volslagen off-topic reactie, want dit topic (incl. mijn post) gaat over de maatschappij waarin die godsdienst tot stand komt.

Je laadt op zijn minst de verdenking op je dat je, geconfronteerd met een weerlegging van je eerdere negatieve adressering van de Islam, dan maar een nieuwe negatieve adressering geeft. Dat zou impliceren dat je niet geïnteresseerd bent in een inhoudelijke disucssie over het topic dat je opende, maar alleen in het zwart maken van deze godsdienst. En dat past inderdaad niet in C&H.
Monidiquedinsdag 21 december 2004 @ 10:46
Sowieso gaat de redenering al behoorlijk mank door de (metafysische) veronderstelling dat Allah een profeet zou hebben gekozen met als enig criterium dat deze zo vreedzaam mogelijk moest zijn. Uiteraard kon Allah een vreedzamere profeet hebben uitverkoren, maar Akkersloot heeft nogal wat pretenties als hij de wegen van Allah volledig denkt te kennen, lijkt mij.
Akkerslootdinsdag 21 december 2004 @ 19:50
quote:
Op dinsdag 21 december 2004 10:46 schreef Monidique het volgende:
Uiteraard kon Allah een vreedzamere profeet hebben uitverkoren, maar Akkersloot heeft nogal wat pretenties als hij de wegen van Allah volledig denkt te kennen, lijkt mij.
Allah bestaat volgens mij niet (Mohammed was volgens mij immers geestesziek). Moeilijk om te menen de wegen van iets te kennen waarvan je niet in het bestaan van gelooft.

Of weet jij een antwoord op de vraag wat de wegen van het Groene Marsmannetje zijn. Of van de Roze Olifant ?
Monidiquedinsdag 21 december 2004 @ 19:52
Ik ken die wegen inderdaad niet, maar ik veronderstel dan ook niet dat deze sprookjesfiguren slechts tot de meest vreedzame man zouden komen en alle andere criteria weg zouden laten. Theoretisch, metafysisch gesproken, natuurlijk.

Maar, als ik het goed heb, Allah bestaat volgens jou niet, jij gelooft niet in hem, en tóch weet jij wat en waarom Allah wat zou doen? Ik vind je verhaal niet bijzonder logisch, hoor.

[ Bericht 14% gewijzigd door Monidique op 21-12-2004 20:02:31 ]
Akkerslootdinsdag 21 december 2004 @ 20:16
quote:
Op dinsdag 21 december 2004 19:52 schreef Monidique het volgende:
Maar, als ik het goed heb, Allah bestaat volgens jou niet, jij gelooft niet in hem, en tóch weet jij wat en waarom Allah wat zou doen? Ik vind je verhaal niet bijzonder logisch, hoor.
Uit de OP
quote:
Toch weerhoudt velen, moslim én niet-moslim, dat er niet van om die man als een ware profeet van een vermeende vredelievende religie een rol in de geschiedenis te geven. "Het was toen nu eenmaal immers een gewelddadige maatschappij".
"velen, moslim en niet moslim" slaat dan ook niet op mij. "Het was toen nu eenmaal immers een gewelddadige maatschappij" is dan ook geen argument dat ik gebruik. Sterker. Het is een argument dat ik in dit topic probeer te weerleggen.

En dat kan jij niet volgen natuurlijk

Monidiquedinsdag 21 december 2004 @ 20:19
Ja, want in jouw openingspost zit de veronderstelling dat een profeet slechts gekozen wordt door een godheid om zijn vredelievendheid en doen andere criteria er kennelijk niet toe. In dat geval weet jij dus hoe Allah denkt, en dat is nogal wat.
Akkerslootdinsdag 21 december 2004 @ 20:23
De automatische aanname dat er anno 600 geen vreedzame samenlevingen zouden bestaan lijkt mij gebaseerd op racisme en overschatting van eigen hedendaagse cultuur.
Akkerslootdinsdag 21 december 2004 @ 20:30
quote:
Op dinsdag 21 december 2004 20:19 schreef Monidique het volgende:
Ja, want in jouw openingspost zit de veronderstelling dat een profeet slechts gekozen wordt door een godheid om zijn vredelievendheid en doen andere criteria er kennelijk niet toe.
Zanik toch niet zo. Veel moslims erkennen dat Mohammed gewelddadig was. Ze verdedigen dat echter door er op te wijzen dat "het oorlog was". Nou als Allah nu zijn profeet in een vredelievendere maatschappij had uit gekozen was het geen oorlog en was de islam dus ook niet gepaard gegaan met geweld.
quote:
In dat geval weet jij dus hoe Allah denkt, en dat is nogal wat.
Nogmaals. Ik heb je al gezegd dat ik niet in het bestaan van Allah, het hersenspinsel van de geesteszieke "profeet" Mohammed, geloof. Dus kan ik ook niet pretenderen dat ik weet hoe iets, wat volgens mij niet bestaat, denkt.

Ik vind jouw laatste bijdragen niet meer dan wat getrol. Jammer.
Monidiquedinsdag 21 december 2004 @ 20:34
quote:
Op dinsdag 21 december 2004 20:30 schreef Akkersloot het volgende:
Nou als Allah nu zijn profeet in een vredelievendere maatschappij had uit gekozen was het geen oorlog en was de islam dus ook niet gepaard gegaan met geweld.
Ja, áls, maar is die vredelievendheid, of het deel uitmaken van een vredelievende maatschappij, het enige criterium voor Allah om een profeet te kiezen? Ik ken Allah niet, ik weet niet hoe hij denkt, maar wellicht was het voor de openbaring van de Islam nu eenmaal beter dat de eigenschappen van Mohammed en de Arabieren helemaal juist waren en dat de eventuele oorlogszucht niet bedoeld was, maar dat het per saldo nog steeds de beste cultuur is om de Islam te openbaren. Althans, ik weet het niet, ík ken de wegen van God niet.

[ Bericht 0% gewijzigd door Monidique op 21-12-2004 20:51:36 ]
ultra_ivodinsdag 21 december 2004 @ 22:15
Even een taalkundig puntje, Allah = God. Arabische christenen bidden ook tot Allah, in het arabisch, volgens de christelijke riten.
Parabolawoensdag 22 december 2004 @ 08:42
quote:
Op zaterdag 18 december 2004 19:58 schreef Akkersloot het volgende:

Dus als de islam een vreedzame religie zou zijn waarom had Allah dan geen boodschapper uitgekozen in een vreedzamere samenleving.
Die vraag heb ik al voor je beantwoord, maar daar ga je maar steeds niet op in. Wat weerhoudt je daar toch van?

Overigens kun je mijn antwoord lezen met of zonder geloof in God, Allah of Jahweh. Bij 'met' zou Mozes, Jezus, Mohammed daar door de betreffende godheid neergezet kunnen zijn (maar dat hoeft niet), bij 'zonder' zou de betreffende groep gelovigen simpelweg vatbaarder voor de levensbeschouwing van de betreffende profeet.
Dildowoensdag 22 december 2004 @ 09:58
Akkersloot haakt af zodra zijn onzin wordt tegengesproken en lult er net zo makkelijk een zijweg bij om uiteindelijk toch zijn doel te behalen. Namelijk de Islam zwart maken. Er zijn namelijk meer wegen naar Rome.
Akkerslootwoensdag 22 december 2004 @ 19:21
quote:
Op woensdag 22 december 2004 09:58 schreef Dildo het volgende:
Akkersloot haakt af zodra zijn onzin wordt tegengesproken en lult er net zo makkelijk een zijweg bij om uiteindelijk toch zijn doel te behalen. Namelijk de Islam zwart maken. Er zijn namelijk meer wegen naar Rome.
Is dit onzin ?
quote:
Als de islam een vreedzame religie zou zijn had Allah wel een profeet uit kunnen kiezen in een samenleving waarin zijn boodschap niet met "tegen"geweld gepaard hoefde te gaan
Akkerslootwoensdag 22 december 2004 @ 19:24
quote:
Op woensdag 22 december 2004 08:42 schreef Parabola het volgende:
Die vraag heb ik al voor je beantwoord, maar daar ga je maar steeds niet op in. Wat weerhoudt je daar toch van?
Omdat ik dit onzin vind
quote:
Ja, áls, maar is die vredelievendheid, of het deel uitmaken van een vredelievende maatschappij, het enige criterium voor Allah om een profeet te kiezen? Ik ken Allah niet, ik weet niet hoe hij denkt, maar wellicht was het voor de openbaring van de Islam nu eenmaal beter dat de eigenschappen van Mohammed en de Arabieren helemaal juist waren en dat de eventuele oorlogszucht niet bedoeld was, maar dat het per saldo nog steeds de beste cultuur is om de Islam te openbaren. Althans, ik weet het niet, ík ken de wegen van God niet.
Vooral ook omdat jij mij verwijt ik zou pretenderen de wegen van iets, allah, te kennen wat niet bestaat.
Akkerslootwoensdag 22 december 2004 @ 19:29
quote:
Op dinsdag 21 december 2004 22:15 schreef ultra_ivo het volgende:
Even een taalkundig puntje, Allah = God. Arabische christenen bidden ook tot Allah, in het arabisch, volgens de christelijke riten.
Ooit stil gestaan bij de vraag ofdat christenen en moslims in gebieden waar de islam overheerst God gewoon "Allah" moeten noemen omdat het van de moslimoverheersers moet ? Ik wel.
Moeten X-en in moslimlanden God ook Allah noemen ?

Het zijn immers volgelingen van Mohammed die geloven dat de God van de islam dezelfde is als de God van Jezus en Mozes.
ultra_ivowoensdag 22 december 2004 @ 19:43
Van mijn bron heb ik daar geen negatief woord over gehoord. En dat was een Nederlandse katholieke religieuze die vaak in de arabisch wereld (m.n. Irak) is.
Bluesdudewoensdag 22 december 2004 @ 19:59
Schande hoor ..ik hoorde ook dat in Rusland, Italië en Spanje men het woord god niet gebruikt.
Dat moet men anders noemen daar.....
Akkerslootwoensdag 22 december 2004 @ 20:24
@ Ivo. Katholieke religieuzen kunnen ook behoorlijk islamofiel zijn. Dus voor mij niet echt een betrouwbare bron. Verder voor reacties hier op a.u.b. in het betreffende topic.

Zoals op deze.
quote:
Op woensdag 22 december 2004 19:59 schreef Bluesdude het volgende:
Schande hoor ..ik hoorde ook dat in Rusland, Italië en Spanje men het woord god niet gebruikt.
Dat moet men anders noemen daar.....
Moeten X-en in moslimlanden God ook Allah noemen ?
ultra_ivowoensdag 22 december 2004 @ 21:07
Volgens mij is zowat iedereen in vergelijking met jou Islamofiel
Bluesdudewoensdag 22 december 2004 @ 21:15
quote:
Op woensdag 22 december 2004 21:07 schreef ultra_ivo het volgende:
Volgens mij is zowat iedereen in vergelijking met jou Islamofiel
Nee hoor..zo ligt het ook niet bij reborn atheisten.
Alleen mensen die geen duidelijke islamietenhaters zijn....en in dit geval mensen die het duidelijk niet eens zijn met Akkersloot.
Akkerslootwoensdag 22 december 2004 @ 22:02
quote:
Op woensdag 22 december 2004 21:15 schreef Bluesdude het volgende:
Nee hoor..zo ligt het ook niet bij reborn atheisten.
Alleen mensen die geen duidelijke islamietenhaters zijn....en in dit geval mensen die het duidelijk niet eens zijn met Akkersloot.
Overigens zeg jij hier "islamietenhater". Dat is geheel voor jouw rekening. Ik haat alleen de, ideologie, islam. En dat is mijn goed recht
Bluesdudewoensdag 22 december 2004 @ 22:11
quote:
Op woensdag 22 december 2004 22:02 schreef Akkersloot het volgende:

Overigens zeg jij hier "islamietenhater". Dat is geheel voor jouw rekening. Ik haat alleen de, ideologie, islam. En dat is mijn goed recht
Die ideologie is een smoesje van je...
Zo kun je een fatsoenlijk imago ophouden van 'islamcriticus'.
Dildodonderdag 23 december 2004 @ 09:35
quote:
Op woensdag 22 december 2004 19:21 schreef Akkersloot het volgende:

[..]

Is dit onzin ?
[..]

Ja, er is namelijk niets mis met zelfverdediging.
Dildodonderdag 23 december 2004 @ 09:38
quote:
Op woensdag 22 december 2004 22:02 schreef Akkersloot het volgende:

[..]

Overigens zeg jij hier "islamietenhater". Dat is geheel voor jouw rekening. Ik haat alleen de, ideologie, islam. En dat is mijn goed recht
Dat is zoiets als dat je nazisme haat, maar nazi's niet. Of dat je fascisme haat, maar fascisten niet. Of dat je extremisme haat, maar extremisten niet. Als jij een 'ideologie' zo intents haat, waar het wel op lijkt, dan haat je ook de mensen die die ideologie aanhangen. Geen hond die je gelooft als je beweert van niet.
RichardQuestdonderdag 23 december 2004 @ 09:41
quote:
Op zaterdag 18 december 2004 20:03 schreef Akkersloot het volgende:
Nog zo'n zielepoot. Uit de moderatie feedback zelfs.


[..]

Ik heb ook zo'n vermoeden hoor.
Paraboladonderdag 23 december 2004 @ 10:43
quote:
Op woensdag 22 december 2004 19:24 schreef Akkersloot het volgende:

[..]

Omdat ik dit onzin vind
[..]

Vooral ook omdat jij mij verwijt ik zou pretenderen de wegen van iets, allah, te kennen wat niet bestaat.
Dat is merkwaardig. Op de vraag waarom je niet op mijn reactie bent ingegaan, geef je als antwoord dat je een eerdere post van Monidque onzin vindt (wat ik bovendien ook niet echt als een inhoudelijke reactie kan opvatten).

Daarmee ontwijk je mijn vraag voor de tweede keer. Ik kan dan ook niet anders concluderen dat je geen weerwoord hebt op mijn redenering, maar de discussie erover uit de weg gaat omdat ie niet in je straatje past. Jij hebt natuurlijk het recht om je mening te geven, maar bij dat recht hoort een morele plicht om kritiek op die mening ook serieus te nemen.
Akkerslootdonderdag 23 december 2004 @ 10:43
quote:
Op donderdag 23 december 2004 09:38 schreef Dildo het volgende:
Dat is zoiets als dat je nazisme haat, maar nazi's niet. Of dat je fascisme haat, maar fascisten niet. Of dat je extremisme haat, maar extremisten niet. Als jij een 'ideologie' zo intents haat, waar het wel op lijkt, dan haat je ook de mensen die die ideologie aanhangen. Geen hond die je gelooft als je beweert van niet.
Of je ziet moslims als slachtoffer van die ideologie natuurlijk.
Monidiquedonderdag 23 december 2004 @ 10:51
quote:
Op donderdag 23 december 2004 10:43 schreef Parabola het volgende:
(wat ik bovendien ook niet echt als een inhoudelijke reactie kan opvatten).
Dat vind ik absoluut niet. Als Akkersloot zegt "Dan had Allah dus immers een profeet uit kunnen kiezen in een vreedzame samenleving zodat zijn openbaringen zonder geweld gepaard konden gaan" dan suggereert hij, in combinatie met de rest van de post, dat Allah kennelijk personen uitkiest op basis van vredelievendheid. Nu, in dat geval kent iemand de beweegredenen van Allah. Daar heb ik niets op tegen, hoor, maar het is wel nogal pretentieus en bovenal opmerkelijk voor iemand die beweert niet in deze god te geloven.
Dildodonderdag 23 december 2004 @ 10:52
quote:
Op donderdag 23 december 2004 10:43 schreef Akkersloot het volgende:

[..]

Of je ziet moslims als slachtoffer van die ideologie natuurlijk.
Moslims beschouwen die 'ideologie' als de hunne. Zij weten prima wat er wel in staat en wat niet en leven daar dan ook naar. Zij zien zichzelf niet als slachtoffer, wie ben jij dan om voro hun te bepalen dat ze slachtoffer zijn?
Paraboladonderdag 23 december 2004 @ 11:00
quote:
Op donderdag 23 december 2004 10:51 schreef Monidique het volgende:

[..]

Dat vind ik absoluut niet. Als Akkersloot zegt "Dan had Allah dus immers een profeet uit kunnen kiezen in een vreedzame samenleving zodat zijn openbaringen zonder geweld gepaard konden gaan" dan suggereert hij, in combinatie met de rest van de post, dat Allah kennelijk personen uitkiest op basis van vredelievendheid. Nu, in dat geval kent iemand de beweegredenen van Allah. Daar heb ik niets op tegen, hoor, maar het is wel nogal pretentieus en bovenal opmerkelijk voor iemand die beweert niet in deze god te geloven.
Een misverstandje, ik doelde op Akkersloot's reactie erop ('Omdat ik dit onzin vind').
Akkerslootdonderdag 23 december 2004 @ 11:28
quote:
Op donderdag 23 december 2004 10:51 schreef Monidique het volgende:
Nu, in dat geval kent iemand de beweegredenen van Allah.
Wat ben je toch een enorme lompe sukkel. Hoe kan je nu de beweegredenen van iets kennen waar je zelf niet in gelooft. Je maakt gewoon een hele kromme redenering.
Paraboladonderdag 23 december 2004 @ 11:34
quote:
Op donderdag 23 december 2004 11:28 schreef Akkersloot het volgende:

[..]

Wat ben je toch een enorme lompe sukkel. Hoe kan je nu de beweegredenen van iets kennen waar je zelf niet in gelooft. Je maakt gewoon een hele kromme redenering.
Datzelfde gaat natuurlijk op voor de auteur van deze zin:
quote:
Dan had Allah dus immers een profeet uit kunnen kiezen in een vreedzame samenleving zodat zijn openbaringen zonder geweld gepaard konden gaan.
De zin meldt immers dat Allah kon kiezen en dus bestond en impliceert bovendien (en ten onrechte, zie mijn eerdere post) dat een vreedzame Allah zijn profeet in een vreedzame tijd zou plaatsen.

Ga je trouwens nog inhoudelijk reageren op mijn eerdere post of is ie echt te moeilijk voor je?
pyldonderdag 23 december 2004 @ 11:36
quote:
Op donderdag 23 december 2004 11:28 schreef Akkersloot het volgende:
Wat ben je toch een enorme lompe sukkel. Hoe kan je nu de beweegredenen van iets kennen waar je zelf niet in gelooft. Je maakt gewoon een hele kromme redenering.
In je openingspost ga je ervan uit dat Allah beweegredenen heeft. Hoe kan nu iets waarin je niet gelooft beweegredenen hebben?
Akkerslootdonderdag 23 december 2004 @ 11:41
quote:
Op donderdag 23 december 2004 11:36 schreef pyl het volgende:
In je openingspost ga je ervan uit dat Allah beweegredenen heeft
In mijn openingspost ga ik alleen maar in op de redenering van moslims en veel islamofielen.
quote:
. Hoe kan nu iets waarin je niet gelooft beweegredenen hebben?
Leg dat maar uit aan Parabola.
Paraboladonderdag 23 december 2004 @ 11:45
quote:
Op donderdag 23 december 2004 11:41 schreef Akkersloot het volgende:


Leg dat maar uit aan Parabola.
pyl zou niet zo onbeleefd zijn om voor te dringen. Dus jij mag eerst.
Akkerslootdonderdag 23 december 2004 @ 11:47
quote:
Op donderdag 23 december 2004 11:34 schreef Parabola het volgende:
De zin meldt immers dat Allah kon kiezen en dus bestond en impliceert bovendien (en ten onrechte, zie mijn eerdere post) dat een vreedzame Allah zijn profeet in een vreedzame tijd zou plaatsen.
"Dan" en "immers" houd in dat je in gaat op de redeneringen die de tegenpartij heeft.
quote:
Ga je trouwens nog inhoudelijk reageren op mijn eerdere post of is ie echt te moeilijk voor je?
Als je meent zo'n goed punt te hebben herhaal je hem maar. Grote kans overigens dat ik er allang op gereageerd heb.
pyldonderdag 23 december 2004 @ 11:48
quote:
Op donderdag 23 december 2004 11:41 schreef Akkersloot het volgende:
In mijn openingspost ga ik alleen maar in op de redenering van moslims en veel islamofielen.
Ach, je begrijpt je eigen openingspost niet? Dan kun je dat moeilijk anderen verwijten. Maar trek je niets van mij aan; geef eerst Parabola maar eens antwoord, me dunkt dat-ie er onderhand recht op heeft.
Paraboladonderdag 23 december 2004 @ 11:50
quote:
Op donderdag 23 december 2004 11:47 schreef Akkersloot het volgende:

[..]

"Dan" en "immers" houd in dat je in gaat op de redeneringen die de tegenpartij heeft.
Precies wat ik bij jou doe, helaas krijg ik steeds geen reactie.
quote:
[..]

Als je meent zo'n goed punt te hebben herhaal je hem maar. Grote kans overigens dat ik er allang op gereageerd heb.
Teruglezen is kennelijk te moeilijk voor je? Het is ook zo'n lang topic. Maar ik herhaal hem wel even hoor, een kleine moeite:
quote:
Op vrijdag 17 december 2004 11:05 schreef Parabola het volgende:

[..]

Ik deel die mening niet. Evengoed als het binnen de context van het Jodendom logisch is dat Mozes ter wereld kwam toen zijn volk onder het juk van de farao zuchtte en evengoed als het in Christendom past dat Jezus de zonden van zijn volk alleen op zich kon nemen als dat volk op dat moment voldoende zonden had gecumuleerd, zo past het in de Islam dat de laatste profeet zich openbaart in een wereld van geweld en zedenloosheid. In dat licht moet niet alleen het geweld in het leven van Mohammed gezien worden, maar ook een groot aantal voorschriften in de Koran, waaronder het voorschrift dat de Koran letterlijk genomen moet worden.

Los nog van de logische gevolgtrekking dat als Allah vrij was Mohammed waar dan ook ter wereld te plaatsen, hij net zo vrij was dat wanneer dan ook te doen. Je beperking tot het jaar 600 is daarmee intern inconsistent.
Akkerslootdonderdag 23 december 2004 @ 12:14
quote:
Op donderdag 23 december 2004 11:50 schreef Parabola het volgende:
[..]
Tsjonge. Waarom kwam geen enkele moslim zelf met dat argument.

Ik zie dat niet als een weerlegging dat een vredelievende God voor zijn vredelievende godsdienst geen vredelievende boodschapper in een vredelievende maatschappij had kunnen uitkiezen. Zodat zijn vredelievende godsdienst ook daadwerkelijk vredelievend zou zijn geweest.

Verder was Arabie ten tijde van Mohammed in eens geen gewelddadige maatschappij. Zoals ik dat in mijn openingspost, met verwijzing naar een eerdere topic, al had aangegeven.

#ANONIEMdonderdag 23 december 2004 @ 15:09
quote:
Op donderdag 23 december 2004 11:28 schreef Akkersloot het volgende:

Wat ben je toch een enorme lompe sukkel. Hoe kan je nu de beweegredenen van iets kennen waar je zelf niet in gelooft. Je maakt gewoon een hele kromme redenering.
Waarom meen jij dan wel oordelen te kunnen vellen over iets waar jij niet in gelooft?

Raar figuur ben jij toch...
ultra_ivodonderdag 23 december 2004 @ 16:59
Een vredelievend persoon in een gewelddadige samenleving neerzetten en die vrede laten stichten zet meer zoden aan de dijk dan een vredelievend persoon vrede laten stichten in een al vredelievende samenleving.
yvonnedonderdag 23 december 2004 @ 17:31
Is dit topic nog te redden?
ultra_ivodonderdag 23 december 2004 @ 17:33
ik vrees van niet
Parabolavrijdag 24 december 2004 @ 08:19
quote:
Op donderdag 23 december 2004 17:31 schreef yvonne het volgende:
Is dit topic nog te redden?
Lord_Vetinarivrijdag 24 december 2004 @ 09:34
quote:
Op donderdag 23 december 2004 17:31 schreef yvonne het volgende:
Is dit topic nog te redden?
Waarom denk je dat ik bij opening al aan de fluit trok?

"I hate to say 'I told you so' but I told you so.."
Akkerslootvrijdag 24 december 2004 @ 23:30
quote:
Op donderdag 23 december 2004 17:31 schreef yvonne het volgende:
Is dit topic nog te redden?
Dus omdat hier iemand baggert
quote:
Op donderdag 23 december 2004 10:51 schreef Monidique het volgende:
Dat vind ik absoluut niet. Als Akkersloot zegt "Dan had Allah dus immers een profeet uit kunnen kiezen in een vreedzame samenleving zodat zijn openbaringen zonder geweld gepaard konden gaan" dan suggereert hij, in combinatie met de rest van de post, dat Allah kennelijk personen uitkiest op basis van vredelievendheid. Nu, in dat geval kent iemand de beweegredenen van Allah. Daar heb ik niets op tegen, hoor, maar het is wel nogal pretentieus en bovenal opmerkelijk voor iemand die beweert niet in deze god te geloven.
wil jij dat belonen door dat topic te sluiten

Montovvrijdag 24 december 2004 @ 23:53
Profeet Mohammed (vzmh) was vreedzaam. De Islam is gewoon een religie van vrede, en iemand die anders beweert verspreid enkel Zionistische leugens en toont daarmee zijn ware extreem-rechtse aard.
Akkerslootzondag 26 december 2004 @ 14:14
quote:
Op vrijdag 24 december 2004 09:34 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[Yvonne: Is dit topic nog te redden.]

Waarom denk je dat ik bij opening al aan de fluit trok?

"I hate to say 'I told you so' but I told you so.."
quote:
Op dinsdag 21 december 2004 20:23 schreef Akkersloot het volgende:
De automatische aanname dat er anno 600 geen vreedzame samenlevingen zouden bestaan lijkt mij gebaseerd op racisme en overschatting van eigen hedendaagse cultuur.
(Speciaal nog eens geplaatst voor die persoon die mij een "cultuurfascist" noemt.

Breetaizondag 26 december 2004 @ 14:27
quote:
Op donderdag 23 december 2004 12:14 schreef Akkersloot het volgende:
Tsjonge. Waarom kwam geen enkele moslim zelf met dat argument.

Ik zie dat niet als een weerlegging dat een vredelievende God voor zijn vredelievende godsdienst geen vredelievende boodschapper in een vredelievende maatschappij had kunnen uitkiezen. Zodat zijn vredelievende godsdienst ook daadwerkelijk vredelievend zou zijn geweest.
Dan mist je releigie voldoende weerbaarheid om te overleven naar mijn idee.
Cruoningavrijdag 31 december 2004 @ 14:00
quote:
Op donderdag 16 december 2004 20:47 schreef Monidique het volgende:

[..]

Tibet was rond het jaar achthonderd, inderdaad wat later, nogal een agressief rijkje.
Na 620 waren ze al druk bezig. In 635 werd China binnen gevallen en in 648 India.