Er was in die tijd geen echte Joodse samenleving.quote:Op donderdag 16 december 2004 20:56 schreef deedeetee het volgende:
Ik dacht dat de joden in die tijd bepaald niet zo aggressief waren dus misschien had Allah het daar kunnen proberen ???![]()
Nee maar hier er daar was er vast wel genoeg "bij elkaar te vegen " om een volkje te vormen en ze waren dacht ik niet agressiefquote:Op donderdag 16 december 2004 21:24 schreef Johan_de_With het volgende:
[..]
Er was in die tijd geen echte Joodse samenleving.
Wat niet wegneemt dat ze best wat agressiever tegen Mohammed hadden kunnen zijn,.
dat waren de mongolen toch? dhengis kahn & co.quote:Op donderdag 16 december 2004 20:47 schreef Monidique het volgende:
[..]
Tibet was rond het jaar achthonderd, inderdaad wat later, nogal een agressief rijkje.
Dzjengis Khan leefde rond 1200, dat is toch ietwat later. Tevens komen de Mongolen niet uit Tibet, maar uit Mongolië. Tot zover mijn offtopic bijdrage.quote:Op vrijdag 17 december 2004 00:08 schreef tharkun het volgende:
[..]
dat waren de mongolen toch? dhengis kahn & co.
Ik deel die mening niet. Evengoed als het binnen de context van het Jodendom logisch is dat Mozes ter wereld kwam toen zijn volk onder het juk van de farao zuchtte en evengoed als het in Christendom past dat Jezus de zonden van zijn volk alleen op zich kon nemen als dat volk op dat moment voldoende zonden had gecumuleerd, zo past het in de Islam dat de laatste profeet zich openbaart in een wereld van geweld en zedenloosheid. In dat licht moet niet alleen het geweld in het leven van Mohammed gezien worden, maar ook een groot aantal voorschriften in de Koran, waaronder het voorschrift dat de Koran letterlijk genomen moet worden.quote:Op donderdag 16 december 2004 18:19 schreef Akkersloot het volgende:
Maar het argument dat het toen nu eenmaal een gewelddadige maatschappij was, valt toch gemakkelijk te weerleggen als aangetoond kan worden dat er anno 600 ook vreedzame samenlevingen waren. Dan had Allah dus immers een profeet uit kunnen kiezen in een vreedzame samenleving zodat zijn openbaringen zonder geweld gepaard konden gaan.
Waarom moeten al die mensen die niet in Mohammed geloven omdat het een tiran bleek te zijn dan verdoemd zijn om als ongelovigen voor eeuwig te branden in de hel, zoals we dat volgens de koran moeten gelovenquote:Op vrijdag 17 december 2004 11:05 schreef Parabola het volgende:
zo past het in de Islam dat de laatste profeet zich openbaart in een wereld van geweld
Nou ja, de Inquisitie was natuurlijk voornamelijk gericht op afvalligen, niet op ongelovigen.quote:Op vrijdag 17 december 2004 22:05 schreef ultra_ivo het volgende:
Wordt dat niet zo ongeveer bij elk geloof gezegd?
De inquisitie voegde zo'n kleine 1000 jaar later de daad bij het woord en liet de ongelovigen al op aarde branden.
De Inquisitie was een Kerkelijk rechtsorgaan en dus verantwoordelijk voor de Christenen en voornamelijk Katholieken. Hoewel er ongetwijfeld ongelovigen vermoord zijn, was de taak van de Inquisitie om dwalingen in de Christelijke leer tegen te gaan. Verbranding werd overigens pas gebruikt als geen enkele andere optie, uiteraard in de ogen van de Inquisiteurs, meer voor handen was. Het kwam dan ook relatief niet zo vaak voor, meestal bestond het uit lichtere straffen als 'bedevaarten' en, ik geloof, geldstraffen.quote:Op vrijdag 17 december 2004 22:12 schreef ultra_ivo het volgende:
Voornamelijk mischien, maar ongelovigen werden met veel ijver mee verbrand.
De Kruistochten, ja, nou ja, in ieder geval geen Inquisitie.quote:En dan heb ik het nog niet eens gehad over de kruistochten waar ongelovigen over de kling jagen als een zeer positief iets werd afgeschilderd.
Uiteraard, met name vanwege het duistere beeld dat om hen heen is geschapen. Het doel van de Inquisitie was niet om mensen te vermoorden, ze probeerden het juist te vermijden, het doel was om zoveel mogelijk 'dwalers' terug te krijgen naar de orthodoxie van de Katholieke Kerk. En natuurlijk zijn er gruweldaden begaan, hoewel de straffen altijd door de wereldlijke macht werden uitgevoerd, maar deze waren niet buiten proportie voor die tijd. Het beeld van de Inquistie als ware het door Europa trekkende beulen die iedere heiden op het vuur gooiden, is gewoonweg niet waar.quote:Op vrijdag 17 december 2004 22:40 schreef ultra_ivo het volgende:
Je praat wel erg lichtvaardig over de inquisitie Monidique.
Oh sorry, Akkersloot, back on-topic dan maar?quote:Op zaterdag 18 december 2004 19:09 schreef Akkersloot het volgende:
Zucht
Ontopic. In de koran wordt gesproken over geweld terwijl ook de "profeet" zich volgens de overlevering schuldig maakte aan geweld. Moeilijk te aanvaarden hé.quote:Op zaterdag 18 december 2004 19:12 schreef Monidique het volgende:
Oh sorry, Akkersloot, back on-topic dan maar?
Ja, de Islam is een gewelddadige religie. Als jij dat wilt.
quote:Op donderdag 16 december 2004 20:08 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Vreedzame samenlevingen anno 600 ? (Betr. geweld in koran)
Help!
Gezien de OP heb ik het vermoeden waar dit heen gaat, ongeacht wat de antwoorden zullen zijn.
En QED dat dit topic niet in C&H hoort:quote:Op zaterdag 18 december 2004 20:03 schreef Akkersloot het volgende:
Nog zo'n zielepoot. Uit de moderatie feedback zelfs.
[..]
Euh. Was gewoon een reactie op een post.quote:Op zondag 19 december 2004 11:08 schreef Lord_Vetinari het volgende:
En QED dat dit topic niet in C&H hoort:
Vreedzame samenlevingen anno 600 ? (Betr. geweld in koran)
L_V heeft natuurlijk wel een punt. Dat is namelijk helemaal niet 'gewoon een reactie op een post.' Je gaat zelfs niet op de betreffende post in. In die post geef ik je antwoord op je vraag. Je kan het antwoord onduidelijk vinden of het ermee oneens zijn, maar je gaat er niet eens op in en komt met een of ander vaag verwijt aan de Islam dat helemaal niets met je eigen topic en/of mijn antwoord op je vraag te maken heeft.quote:Op zondag 19 december 2004 19:45 schreef Akkersloot het volgende:
[..]
Euh. Was gewoon een reactie op een post.
Topic vraagt naar samenlevingen anno 600 welke niet gewelddadig waren. "Anno 600" = Historie. Dt is de "H" van C&H
![]()
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |