abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 16 december 2004 @ 18:19:29 #1
60090 Akkersloot
pro-islam is extreem-rechts !
pi_24017415
Het leven van de "profeet" Mohammed is met veel geweld gepaard gegaan. Toch weerhoudt velen, moslim én niet-moslim, dat er niet van om die man als een ware profeet van een vermeende vredelievende religie een rol in de geschiedenis te geven. "Het was toen nu eenmaal immers een gewelddadige maatschappij". Wat ik hier De pré-islamitische godsdienst van de Arabieren. zo wie zo al weerleg. Maar het argument dat het toen nu eenmaal een gewelddadige maatschappij was, valt toch gemakkelijk te weerleggen als aangetoond kan worden dat er anno 600 ook vreedzame samenlevingen waren. Dan had Allah dus immers een profeet uit kunnen kiezen in een vreedzame samenleving zodat zijn openbaringen zonder geweld gepaard konden gaan.

Mijn vraag in C&H dus: Bestonden er vreedzame samenlevingen anno 600 ?
"Christenen en joden zijn ongelovig geworden omdat ze verzonnen hebben dat ze maar een paar dagen zullen branden in de hel" .
Mein Koran 3:23.
pi_24020759
Vast wel in Tibet ofzo.
Mijn band: Conorach || MySpace || Twitter || Lastfm
"The band makes it rock. The crew makes it roll" - Dave Mustaine
There are two kinds of people in the world: those who like Heavy Metal and those who hate music.
pi_24020821
quote:
Op donderdag 16 december 2004 20:45 schreef Witchfynder het volgende:
Vast wel in Tibet ofzo.
Tibet was rond het jaar achthonderd, inderdaad wat later, nogal een agressief rijkje.
  donderdag 16 december 2004 @ 20:56:52 #4
78780 deedeetee
rustig doorgaan met ademhalen
pi_24021063
Ik dacht dat de joden in die tijd bepaald niet zo aggressief waren dus misschien had Allah het daar kunnen proberen ???
Ga fietsen jij !! ikke niet hoor..
pi_24021780
quote:
Op donderdag 16 december 2004 20:56 schreef deedeetee het volgende:
Ik dacht dat de joden in die tijd bepaald niet zo aggressief waren dus misschien had Allah het daar kunnen proberen ???
Er was in die tijd geen echte Joodse samenleving.
Wat niet wegneemt dat ze best wat agressiever tegen Mohammed hadden kunnen zijn, .
pi_24021945
Er is nog nooit een vreedzame maatschappij geweest....geweld hoort bij de mens, doet de een het niet, dan doet de ander het.
Het is ongetwijfeld gemakkelijker in blinde onderwerping te leven dan aan je bevrijding te werken: ook de doden zijn beter aangepast aan de aarde dan de levenden
  donderdag 16 december 2004 @ 21:32:32 #7
78780 deedeetee
pi_24021965
quote:
Op donderdag 16 december 2004 21:24 schreef Johan_de_With het volgende:

[..]

Er was in die tijd geen echte Joodse samenleving.
Wat niet wegneemt dat ze best wat agressiever tegen Mohammed hadden kunnen zijn, .
Nee maar hier er daar was er vast wel genoeg "bij elkaar te vegen " om een volkje te vormen en ze waren dacht ik niet agressief
Dus dat waren dan wél kandidaten geweest voor een vreedzame samenleving
pi_24026172
quote:
Op donderdag 16 december 2004 20:47 schreef Monidique het volgende:

[..]

Tibet was rond het jaar achthonderd, inderdaad wat later, nogal een agressief rijkje.
dat waren de mongolen toch? dhengis kahn & co.

niet agressief.ik denk dat je die in polynesie ofzo moet zoeken. daar waar geen ander volk in de buurt was om agressief tegen te doen. (leefden daar toen al mensen )
Rare jongens, die computer
Voor grote problemen hebben we een computer
pi_24027266
quote:
Op vrijdag 17 december 2004 00:08 schreef tharkun het volgende:

[..]

dat waren de mongolen toch? dhengis kahn & co.
Dzjengis Khan leefde rond 1200, dat is toch ietwat later. Tevens komen de Mongolen niet uit Tibet, maar uit Mongolië. Tot zover mijn offtopic bijdrage.
pi_24031660
quote:
Op donderdag 16 december 2004 18:19 schreef Akkersloot het volgende:
Maar het argument dat het toen nu eenmaal een gewelddadige maatschappij was, valt toch gemakkelijk te weerleggen als aangetoond kan worden dat er anno 600 ook vreedzame samenlevingen waren. Dan had Allah dus immers een profeet uit kunnen kiezen in een vreedzame samenleving zodat zijn openbaringen zonder geweld gepaard konden gaan.
Ik deel die mening niet. Evengoed als het binnen de context van het Jodendom logisch is dat Mozes ter wereld kwam toen zijn volk onder het juk van de farao zuchtte en evengoed als het in Christendom past dat Jezus de zonden van zijn volk alleen op zich kon nemen als dat volk op dat moment voldoende zonden had gecumuleerd, zo past het in de Islam dat de laatste profeet zich openbaart in een wereld van geweld en zedenloosheid. In dat licht moet niet alleen het geweld in het leven van Mohammed gezien worden, maar ook een groot aantal voorschriften in de Koran, waaronder het voorschrift dat de Koran letterlijk genomen moet worden.

Los nog van de logische gevolgtrekking dat als Allah vrij was Mohammed waar dan ook ter wereld te plaatsen, hij net zo vrij was dat wanneer dan ook te doen. Je beperking tot het jaar 600 is daarmee intern inconsistent.
Slaapt winter
en zomer
  vrijdag 17 december 2004 @ 20:09:44 #11
60090 Akkersloot
pi_24044082
quote:
Op vrijdag 17 december 2004 11:05 schreef Parabola het volgende:
zo past het in de Islam dat de laatste profeet zich openbaart in een wereld van geweld
Waarom moeten al die mensen die niet in Mohammed geloven omdat het een tiran bleek te zijn dan verdoemd zijn om als ongelovigen voor eeuwig te branden in de hel, zoals we dat volgens de koran moeten geloven
"Christenen en joden zijn ongelovig geworden omdat ze verzonnen hebben dat ze maar een paar dagen zullen branden in de hel" .
pi_24046684
Wordt dat niet zo ongeveer bij elk geloof gezegd?
De inquisitie voegde zo'n kleine 1000 jaar later de daad bij het woord en liet de ongelovigen al op aarde branden.
pi_24046772
quote:
Op vrijdag 17 december 2004 22:05 schreef ultra_ivo het volgende:
Wordt dat niet zo ongeveer bij elk geloof gezegd?
De inquisitie voegde zo'n kleine 1000 jaar later de daad bij het woord en liet de ongelovigen al op aarde branden.
Nou ja, de Inquisitie was natuurlijk voornamelijk gericht op afvalligen, niet op ongelovigen.
pi_24046846
Voornamelijk mischien, maar ongelovigen werden met veel ijver mee verbrand.
En dan heb ik het nog niet eens gehad over de kruistochten waar ongelovigen over de kling jagen als een zeer positief iets werd afgeschilderd.
  vrijdag 17 december 2004 @ 22:13:46 #15
78780 deedeetee
pi_24046882
De inquisitie was bepaald niet populair en werd toen al verfoeid door veel christenen. Engeland b.v. was er helemaal niet van gediend Mary stuart werd niet voor niks * blody Mary * genoemd.
En haar opvolgster was zo verstandig om niet Rooms Katholiek te willen zijn.
pi_24046946
quote:
Op vrijdag 17 december 2004 22:12 schreef ultra_ivo het volgende:
Voornamelijk mischien, maar ongelovigen werden met veel ijver mee verbrand.
De Inquisitie was een Kerkelijk rechtsorgaan en dus verantwoordelijk voor de Christenen en voornamelijk Katholieken. Hoewel er ongetwijfeld ongelovigen vermoord zijn, was de taak van de Inquisitie om dwalingen in de Christelijke leer tegen te gaan. Verbranding werd overigens pas gebruikt als geen enkele andere optie, uiteraard in de ogen van de Inquisiteurs, meer voor handen was. Het kwam dan ook relatief niet zo vaak voor, meestal bestond het uit lichtere straffen als 'bedevaarten' en, ik geloof, geldstraffen.
quote:
En dan heb ik het nog niet eens gehad over de kruistochten waar ongelovigen over de kling jagen als een zeer positief iets werd afgeschilderd.
De Kruistochten, ja, nou ja, in ieder geval geen Inquisitie.

[ Bericht 0% gewijzigd door Monidique op 17-12-2004 22:18:31 (bmfmfmf) ]
pi_24047532
Je praat wel erg lichtvaardig over de inquisitie Monidique. Vast staat dat er veel mensen verbrand zijn door hen, zeker in staten waar de inquisitie driftig gesteund werd door de overheid. In onze contreien mischien ietwat minder, maar in bijv. Spanje tijdens de reconquista wel enorm veel.
pi_24047741
quote:
Op vrijdag 17 december 2004 22:40 schreef ultra_ivo het volgende:
Je praat wel erg lichtvaardig over de inquisitie Monidique.
Uiteraard, met name vanwege het duistere beeld dat om hen heen is geschapen. Het doel van de Inquisitie was niet om mensen te vermoorden, ze probeerden het juist te vermijden, het doel was om zoveel mogelijk 'dwalers' terug te krijgen naar de orthodoxie van de Katholieke Kerk. En natuurlijk zijn er gruweldaden begaan, hoewel de straffen altijd door de wereldlijke macht werden uitgevoerd, maar deze waren niet buiten proportie voor die tijd. Het beeld van de Inquistie als ware het door Europa trekkende beulen die iedere heiden op het vuur gooiden, is gewoonweg niet waar.

Nu heb ik het natuurlijk niet over de Spaanse Inquisitie, die de facto niet onder de macht viel van de Kerk, maar als politiek of sociologisch instrument werd gebruikt door de wereldlijke koning- en koninginnen van Spanje.
  zaterdag 18 december 2004 @ 19:09:33 #19
60090 Akkersloot
pi_24063364
Zucht
pi_24063435
quote:
Op zaterdag 18 december 2004 19:09 schreef Akkersloot het volgende:
Zucht
Oh sorry, Akkersloot, back on-topic dan maar?

Ja, de Islam is een gewelddadige religie. Als jij dat wilt.
  zaterdag 18 december 2004 @ 19:58:45 #21
60090 Akkersloot
pi_24064631
quote:
Op zaterdag 18 december 2004 19:12 schreef Monidique het volgende:
Oh sorry, Akkersloot, back on-topic dan maar?

Ja, de Islam is een gewelddadige religie. Als jij dat wilt.
Ontopic. In de koran wordt gesproken over geweld terwijl ook de "profeet" zich volgens de overlevering schuldig maakte aan geweld. Moeilijk te aanvaarden hé.

Dus als de islam een vreedzame religie zou zijn waarom had Allah dan geen boodschapper uitgekozen in een vreedzamere samenleving.
  zaterdag 18 december 2004 @ 20:03:34 #22
60090 Akkersloot
pi_24064768
Nog zo'n zielepoot. Uit de moderatie feedback zelfs.

quote:
Op donderdag 16 december 2004 20:08 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Vreedzame samenlevingen anno 600 ? (Betr. geweld in koran)

Help!

Gezien de OP heb ik het vermoeden waar dit heen gaat, ongeacht wat de antwoorden zullen zijn.
  zondag 19 december 2004 @ 11:08:04 #23
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_24076918
quote:
Op zaterdag 18 december 2004 20:03 schreef Akkersloot het volgende:
Nog zo'n zielepoot. Uit de moderatie feedback zelfs.

[..]

En QED dat dit topic niet in C&H hoort:
De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....
  zondag 19 december 2004 @ 19:45:48 #24
60090 Akkersloot
pi_24087729
quote:
Op zondag 19 december 2004 11:08 schreef Lord_Vetinari het volgende:
En QED dat dit topic niet in C&H hoort:
Euh. Was gewoon een reactie op een post.

Topic vraagt naar samenlevingen anno 600 welke niet gewelddadig waren. "Anno 600" = Historie. Dt is de "H" van C&H
pi_24101599
quote:
Op zondag 19 december 2004 19:45 schreef Akkersloot het volgende:

[..]

Euh. Was gewoon een reactie op een post.

Topic vraagt naar samenlevingen anno 600 welke niet gewelddadig waren. "Anno 600" = Historie. Dt is de "H" van C&H
L_V heeft natuurlijk wel een punt. Dat is namelijk helemaal niet 'gewoon een reactie op een post.' Je gaat zelfs niet op de betreffende post in. In die post geef ik je antwoord op je vraag. Je kan het antwoord onduidelijk vinden of het ermee oneens zijn, maar je gaat er niet eens op in en komt met een of ander vaag verwijt aan de Islam dat helemaal niets met je eigen topic en/of mijn antwoord op je vraag te maken heeft.

Dus als je hier nog een beetje een serieus topic van wilt maken, moest je maar eens alsnog serieus op mijn vorige post ingaan, lijkt je ook niet?
Slaapt winter
en zomer
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')