quote:Op woensdag 15 december 2004 22:53 schreef OllieA het volgende:
[..]
Dit is wat ik er voorlopig van kan maken. Voor wat het waard is.
Prins & Hofmans
het goed met 3? ?
Het paard Nono Nanette
advies Hofmans (bloed
en melk)
bloed geprikt? en opgehaald
Prins eiste opvolging
op zondag opdracht nieuw
bloed te halen, omdat de eerste
keer niet gelukt.
Hofmans: Paarden menselijk behandelen
paarden goedenacht zeggen
en goeden morgen zeggen
(hierom gelachen
Jockey? komt vrij regelmatig, zowel
vóór als ook na juli 1955
? : bekend
Prins bracht personeel in aanraking met
mej Hofmans als ze moeilijkheden hadden
met ziekten
Het rijden vond de ? bij de
Lage Vuursche, het paard bleef ?en
en ging gras eten (? advies mej
Hofmans)
quote:Op woensdag 15 december 2004 23:45 schreef multatuli het volgende:
Ollie A, dank je!
Je hebt meer woorden herkend dan ik. Voor wat betreft de vraagtekens: waar jockey staat, kan het ook zijn dat Jacky bedoeld wordt omdat die geheimzinnige vrouw in meer stukken voorkomt.
Het laatste vraagteken lijkt mij een 'e' ofwel 'ef advies' wat je vermoedelijk moet lezen als 'effect advies Mej. Hofmans'.
De volgende tien pagina's draaien grappig genoeg ook om paardenaffaires. Kennelijk zaten Bernhard die enorm dwars. Als ik dat lastige handschrift goed begrepen heb, heeft Bernhard nav zijn eigen geloof in Hofmans uiteindelijk 'P.' de toegang tot het hof ontzegd. In al die aantekeningen is "P." natuurlijk Pantchoulidzew, de minnaar/huisgenoot van Bernhards moeder (en volgens sommigen zijn vader).
Als je Gerbrandy's aantekeningen volgt blijken die twee een grote rol gespeeld te hebben. Niet per sé voor het kabinet of de veiligheidsdienst, maar vooral voor Bernhard zelf. Zijn pijn en daarmee de basis voor de hele rel rond Hofmans lijkt slechts te zitten in het mislukken van allerlei akkefietjes rond wat paarden en de consequentie dat hij daartoe zelf Pantchoulidzew de toegang tot het hof ontzegd heeft. Vervolgens lijken prinses Armgard en P. hun best gedaan hebben om de grip op het koninklijk huis terug te krijgen. Voor wie dacht dat Arnold Swarzenegger de eerste was die "Ill be back" zei, is het vast een verrassing dat Pantchoulidzew dat ook al zei toen hij het paleis uitgemikt werd.
Wie zin heeft de rest te (helpen) vertalen wees welkom. Het zijn heel grappige teksten.
Overigens is vanavond ook het archief van het toenmalige hoofd van de BVD, de heer Einthoven, online gegaan. Prachtige teksten die een mooi licht werpen op de Jomanda van toen, juffrouw Hofmans, die een hele club in haar ban had. Heel leesbaar (en gelukkig uitgetikt). http://www.hennekam.opweb.nl/album/Einthoven
quote:Op woensdag 15 december 2004 23:51 schreef multatuli het volgende:
Oh ja, wie net als OllieA wel kan lezen wat er in die manuscripten van Gerbrandy staat: post het of als het je onzin lijkt, mail het me. De namen, plaatsen en context ken ik wel, dus samen maken we er vast wel een begrijpelijke tekst van. Over een paar dagen is er vast wel een journalist die ook zover is, maar het zou toch een leuke primeur op Fok zijn.
quote:Op donderdag 16 december 2004 00:12 schreef multatuli het volgende:
[..]
Die renpaard kwestie kwam tot mijn verbazing ter sprake in het Volkskrant interview. De archieven van Gerbrandy bevestigen het.
Het interview in de VK bevestigt slechts het beeld van de ultieme opportunist. Die archieven lijken hetzelfde te doen. Als Hofmans zijn paarden harder kan laten lopen is hij bereid de levensgezel van zijn moeder het paleis uit te flikkeren. Toen bleek dat haar adviezen niet werkten keerde hij zich tegen Hofmans. Het lijkt erop alsof hij de enige was die kans zag het momentum te scheppen om Juliana echt aan te vallen.
Als ik de archieven goed lees, nam hij daarmee al die mensen in politieke en religieuze kring die tegen de pacifistische, door 'Jomanda' geinspireerde koers van Juul op sleeptouw. De wil om Hofmans te bannen was er al, maar pas toen de prins teleurgesteld was over de prestaties van zijn paarden was er ook het momentum en de moed. Zo lees ik uit die krabbels, maar wie weet klopt mijn interpretatie van het handschrift van Gerbrandy niet.
Bij deze.quote:Op donderdag 16 december 2004 00:42 schreef OllieA het volgende:
[..]
Misschien is het een idee dat multatuli er een apart topic over opent? Kwenie hoor, maar misschien handig?
Aan je werk, vlerk.quote:Op donderdag 16 december 2004 00:53 schreef De-oneven-2 het volgende:
teeveepee
Ik ga proberen om vanaf morgen elke dag een pagina te vertalen.quote:
Taakverdelen zou het mooist zijn, maar dat hangt van het aantal liefhebbers. Het handigste is het als je het hier even meldt als je een pagina wil gaan doen. Voor de nummers houden we maar even de url nummers aan (die lopen gelijk aan de nummering door Gerbrandy zelf). Dus http://www.hennekam.opweb.nl/album/Gerbrandy/Gerbrandy21 is nu klaar.quote:Op donderdag 16 december 2004 15:56 schreef Gia het volgende:
Misschien een idee om die hier één voor één te plaatsen. Anders is straks iedereen met een andere pagina bezig en dan wordt het zo rommelig.
quote:Keulen (niet geheel zeker)
Jacky waarschijnlijk wel
Stockholm: Jacky zeker aanwezig
Houding bevolking: warm?
veel Duits bezoek
een 40-jarige vrouw
Prinzes? Laurie?
zonder geld, logeert &
was elders ? waar
ze uitgenodigd was?
(identiteit)
Houding bevolking: volslagen af-
wijzend
leveranciers & eenvoudige
boeren zijn soms ???
soms beleefd
kolonel laat zich ??
boers ???
Het geval is de 2 kamers (omstreeks juli 1953)
is nader geïnstrueerd (????)
Jacky is hoekdame???, kwestie
met ??. (dienstbode pakket
het is bagage)
Jacky is een slanke, donkere , niet
bijzonder knappe vrouw, vrij
veel geld (japan - auto)
Zonder clou wie of wat die Jacky is valt hier moeilijk chocola van te maken. De verbeteringen van Gia die ik zelf ook plausibel achtte heb ik er vast in verwerkt.quote::
Keulen (niet geheel zeker)
Jacky waarschijnlijk wel
Stockholm: Jacky zeker aanwezig
Houding bevolking: warm?
--moet zijn Warmelo (kasteeltje van B's moeder) dan slaat 'veel duits bezoek' ook gelijk ergens op en de rest van het verhaal gaat dan over de houding van de omgeving op B's moeder en de kolonel. Gok ik.
veel Duits bezoek
een 40-jarige vrouw
Prinzes? Laurie?
--prinzessin Laurie
zonder geld, logeert &
was elders gaat waar
ze uitgenodigd wordt
(identiteit)
Houding bevolking: volslagen af-
wijzend
leveranciers & eenvoudige
boeren zijn soms onderdanig
soms beleefd
kolonel laat zich door
boeren groeten
Het geval is de 2 kamers (omstreeks juli 1953)
is nader geïnstrueerd/geadviseerd (????)
ik gok op geadstrueerd (toegelicht).
Jacky is hoekdame???, kwestie
--Jacky in hoekkamer?, kwestie
met ??. (dienstbode pakket
het is bagage)
-- met ??. dienstbode ?
het in bagage
Jacky is een slanke, donkere , niet
bijzonder knappe vrouw, vrij
veel geld (jaguar - auto)
Wacht in spanning op wat jullie uitdokteren.quote:Op donderdag 16 december 2004 00:49 schreef evert het volgende:
kan niet wachten...
Poeh, die hebben we ook bijna helemaal, nog twee stukjes.quote:Op vrijdag 17 december 2004 00:39 schreef Véro het volgende:
Stoppen hiermee is moeilijk he?![]()
Laatste van mij voor vandaag. Morgen verder![]()
Pag. 28
Zaterdag j.l.
Dressuur-kamp in
Blaricum Prins nam
daaraan deel. Daar heeft de
prins volledig de ....(?) .....(?)
bij het voorbereiden der paarden
P. schijnt opzettelijk Prins verkeerde
raad gegeven te hebben
Incident: paard wild,
weerspannig, Prins woedend
heeft organisatoren en jury in
ongepaste termen verwijten gemaakt
Heeft paard weggestuurd en
woest weggelopen (’s ochtends)
is na 51/4 teruggekomen en P
heeft ...(?) ...(?) ....(?) van
protest ingediend bij jury
en geëist dat deze wedstrijd
niet zou gelden als wedstrijd
kampioenschap in Nederland
Dit incident heeft veel
Opschudding verwekt
Getuigen trekken conclusie: Prins
zeer nerveus
Inderdaad een tering moeilijke pagina; knap dat je van die laatste blok nog wat wist te maken.quote:Op vrijdag 17 december 2004 09:43 schreef Gia het volgende:
[..]
30
slechte uitspraak doet? Het gaat er om dat
hier verwikkelingen kunnen optreden, die
èn voor ministers èn zeker ook voor de
koningin hoogst onaangenaam zijn. Naar
mijn mening In wezen heeft de koningin
voor de volle honderd procent gelijk als
ze zegt dat haar gemaal van dit domein dat
???? het hare is n.l het staatkundig en
internationaal domein vol-
strekt behoort af te blijven
De prins gemaal kan deelnemen
aan alle culturele & philantropische
manifestaties, hij kan de taak der repre-
sentaties van het koninklijk huis zonder
bezwaar vervullen, maar hij heeft evenzeer
als de Engelse prins gemaal zich op
alle wijzen te onthouden van het deelnemen
aan grotere? het nationale & internationale
politieke leven, direkt of indirekt ?????, op,
vóór of over welke inferentie ook.
Zijn Britse collega zij hem daarbij tot
een sprekend duidelijk voorbeeld.
Pffft, was een moeilijke. Misschien dat iemand de vraagtekens nog in kan vullen of bevestigen?
Ga nu even bij mijn moesje op de koffie. Straks weer verder.
Prins wordt vrij consequent voluit geschreven. Ik vermoed dat P (in opdracht van Prins?) dat protest ingediend heeft.quote:Op vrijdag 17 december 2004 00:46 schreef multatuli het volgende:
Vero: "is na 51/4 teruggekomen en P"
Hier is P dus de Prins en niet "P." ?
Kun je misschien ook nog kijken naar de vraagtekens bij pagina 30 tot 35. Zitten hier een daar grote hiaten, waar ik echt even geen brood van kan bakken. Wellicht dat jij hier wel wat in ziet.quote:Op vrijdag 17 december 2004 17:17 schreef Véro het volgende:
Ik ben er weer en ga een poging doen pagina 36 te ontcijferen
[..]
Prins wordt vrij consequent voluit geschreven. Ik vermoed dat P (in opdracht van Prins?) dat protest ingediend heeft.
Donequote:Op vrijdag 17 december 2004 18:28 schreef multatuli het volgende:
Overigens bemoedigend dat Delmer goed was; dat laat zien dat het helemaal niet zo slecht gaat! Vero, verander jij de vraagtekens achter Delmer even in je post.
Dit lijkt nog ergens op. Ik zag daar steeds "kerst kaartjes verzonden" staan.quote:Op vrijdag 17 december 2004 19:09 schreef multatuli het volgende:
Mooi. 33 lijkt me zo wel goed als geheel.
Ik heb nog even naar 34 gekeken; hopeloos.
enige extra woord is
34
[De grootmeesteres] komt ook niet Maar misschien
???? deze passage ?? haakjes?????
Ik wil daar lezen 'Maar misschen kan deze passage tussen haakjes verwerkt', maar dat staat er toch niet, vrees ik.
Als het een vraagstuk is horen we dat vroeg genoeg. Verwacht het eigenlijk niet.quote:Op vrijdag 17 december 2004 00:54 schreef multatuli het volgende:
b) ik weet niet wat de moderators ervan vinden, maar het copyright van deze interpraties van de teksten kon nog wel eens een vraagstuk worden. [...] Mij boeit het niet, maar ik wijs er even op. Ken de Fok policy niet.
Als je er langer mee bezig bent, gaat het handschrift wennen. Het vervelende is dan wel dat je ergens ineens woorden in gaat zien die er misschien helemaal niet staanquote:Op zondag 19 december 2004 14:23 schreef multatuli het volgende:
Mooi werk Christine.
Ik heb een beetje druk weekend, maar ik heb p. 46 vast gecheckt. Een paar dingen herkende ik juist wel, maar gek genoeg heb ik vooral vraagtekens toegevoegd t.o.v. van jouw versie. Van sommige woorden was ik erg onzeker. Misschien kunnen Gia of Vero er ook eens naar kijken, want dat is een erg lastige pagina.
Volgens mij moet het zijn "op" dus: "op advies mej. Hofmans" dan klopt de zin ook beterquote:Op donderdag 16 december 2004 15:35 schreef multatuli het volgende:
Die Alden Hatch tapes zijn al een tijdje bekend, maar de info in die Gerbrandy archieven is nieuw. Op de volgende pagina's komen nog allemaal verwikkelingen rond P. en andere paarden.
Voor wat betreft Gia's stukje:
"Het rijden van de cours bij de
lage vuursche, het paard bleef staan
en ging gras eten (of advies mej
Hoffmans) "
lijkt me heel goed, afgezien van de "of" die "ef" zal moeten zijn: effect advies mej Hofmans.
Op naar de volgende pagina's.
Dat is dan weer mijn voordeel: ik weet er bijna niks vanafquote:Op zondag 19 december 2004 14:35 schreef multatuli het volgende:
Yip, daarom probeer ik ook pas de 2e run te doen. Ik ben namelijk bang dat ik er door voorkennis dingen wil lezen, die ik dan ook ga zien.
Jawel, maar de tijd ontbreekt me even. Ben ook moeder en het is een paar dagen voor kerst.quote:Op donderdag 23 december 2004 02:05 schreef multatuli het volgende:
Even een reality check; doen Gia, Vero en/of anderen nog mee aan dit project?
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |