quote:Op maandag 23 mei 2005 11:33 schreef -DailaLama- het volgende:
[..]
Goebbels was er echter wel op uitgekeken ....
[..]
Ik heb dat boek nu dus wel gelezen. Er is veel geedit en ezo. Mar goed, ik krijg zwaar de indruk dat alles is gespeeld van haar dat ze niet wist waar ie mee bezig was en zo... blablabla.. onzin!quote:Op zondag 22 mei 2005 23:09 schreef -DailaLama- het volgende:
[..]
Ik vond d'r wel een beetje vervelende politiek correcte blikken werpen wanneer Hitler weer wat antisemitisch uit z'n mond liep te poepen.Zo van: "Ow, mein Fuhrer, wat zeg je me nou toch!"
![]()
Dan had je maar geen secretaresse van Hitler moeten worden, pop.
Maar goed ... ik heb dat Traudl Junge boek niet gelezen ... waarschijnlijk keek die toen ook zo, of zo.
Tochj wel.quote:Op dinsdag 14 december 2004 19:56 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
[..]
Zo gestoord was Hitler nou ook weer niet.
Uuhm... dacht het wel... Ik vond dat hij in de film nogal "zacht" weergegeven is. Als Hitler zijn zin niet kreeg... POEFquote:Op dinsdag 14 december 2004 19:56 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
[..]
Ik vond dat ze er gewoon te vaak inzaten. Ik vond ze op zich wel overtuigend, maar de frequentie was te hoog. Zo gestoord was Hitler nou ook weer niet.
Onzinnig om te zeggen natuurlijk. Achteraf praten is altijd makkelijk.quote:Op zondag 24 juli 2005 19:29 schreef Dizer het volgende:
Ik heb dat boek nu dus wel gelezen. Er is veel geedit en ezo. Mar goed, ik krijg zwaar de indruk dat alles is gespeeld van haar dat ze niet wist waar ie mee bezig was en zo... blablabla.. onzin!
Ik ben het helemaal met je mee eens over dat vaderfiguur endat ze viel voor zijn uitstraling en charisma. Dat zegt ze zelf ook in haar boel, alleen wat er allemaal gebeurt, kan ik het me echt totaal niet voorstellen dat zij niets inde gaten zou hebben!!! Ze beschrijft het volgende in haar boek:quote:Op woensdag 27 juli 2005 22:31 schreef MrX1982 het volgende:
[..]
Onzinnig om te zeggen natuurlijk. Achteraf praten is altijd makkelijk.
Ze was een naïeve jonge vrouw. Ik geloof dat wel. Je moet niet vergeten dat Hitler een enorme uitstraling en charisma had. Als jonge vrouw die bovendien nooit een echte vaderfiguur heeft gehad kan ik best begrijpen dat ze viel voor zijn charmes en in die jaren niets heeft vermoed over de ware aard van Hitler. Hij was tegen haar altijd buitengewoon vriendelijk zoals in Der Untergang ook wordt neergezet. De klap voor haar moet na de oorlog ook enorm zijn geweest toen ze zag waar Hitler verantwoordelijk voor was.
Je kunt Traudl Junge mi niets maar dan ook helemaal niets verwijten.
Tsja het blijft natuurlijk speculeren wat ze wist en of ze meer wist dan ze heeft doen geloven. Ik heb dat boek van haar niet gelezen maar heb wel dat interview op dvd wat een paar jaar geleden is gemaakt.quote:Op donderdag 28 juli 2005 08:59 schreef Dizer het volgende:
Ik ben het helemaal met je mee eens over dat vaderfiguur endat ze viel voor zijn uitstraling en charisma. Dat zegt ze zelf ook in haar boel, alleen wat er allemaal gebeurt, kan ik het me echt totaal niet voorstellen dat zij niets inde gaten zou hebben!!! Ze beschrijft het volgende in haar boek:
Een medewerkster in de bunker (dieëtiste van Hitler) was erg goed bevriend met Traudl en met Hitler zelf. Toen er opeens bleek dat die medewerkster joodse bloed had van der overgrootouders, heeft Hitler haar ontslagen en weggestuurd terwijl ze dat niet wou. Hij heeft geen orders gegeven om haar in een kamp te stoppen,maar terug te sturen naar der eigen huis om verder te gaan op haar eigen been en haar eigen lot tegemoet te gaan. Traudl was hier kapot van en ze was boos op Hitler, maar loopt wel te roepen dat ze dus niks in de gaten had van de activiteiten van Hitler..
Nou sorry hoor, ik zie het meer als een bescherming tegen het volk en de buitenstaanders dat ze dat roept. We kunnen het natuurlijk nooit 100% zeker weten
Voor jou is het ook een beetje pr0n met die ene mevrouw erin.quote:Op donderdag 24 november 2005 16:51 schreef MrX1982 het volgende:
Ik heb de 3-disc edition sinds gister.
Deze film is het geld meer dan waard. Ik heb ook de 2-disc edition
Ssstquote:Op donderdag 24 november 2005 20:39 schreef pberends het volgende:
Voor jou is het ook een beetje pr0n met die ene mevrouw erin.
quote:Op maandag 23 mei 2005 11:15 schreef pberends het volgende:
Overigens vond ik de vrouw van Goebbels wel een erg aantrekkelijke dame in der Untergang. Niet gek dat ze 6 kinderen had.
Misschien een beetje offtopic, maar in het licht hiervan:quote:Op zondag 30 april 2006 23:51 schreef StefanP het volgende:
Ik wil best geloven dat hij op het eind nogal seniel was en stijf stond van de drugs, maar er zal toch heus nog wel wat normaals overgebleven zijn? Het was tenlotte niet alleen een gek, maar ook een politicus zonder weerga, een meester in manipulatie en erg dom was hij ook niet. Maar ofwel hij was dus echt zo op het eind, of ze hebben het niet aangedurfd om hem meer menselijk te maken.
Leuke docu, beetje hak op de tak. Maar zeker de moeite van het bekijken waard. EO heeft heel soms vaker van die uitschieters die kwalitatief boven het maaiveld uitsteken. En deze drama/docu is er zeker eentje van. De correlatie met Der Untergang komt zeker niet vreemd over..... in tegendeel zelfs.quote:Op dinsdag 2 mei 2006 20:55 schreef Perico het volgende:
Misschien een beetje offtopic, maar in het licht hiervan:
Probeer deze dinsdagavond het tweede deel te kijken van Hitler en Speer om 23.15.
Het wordt door de EO uitgezonden, maar ik wist niet wat ik zag, gisteren...
Ik heb enorm geboeid zitten kijken, het is prachtig geproduceerde re-enactment vermengd met interviews met de kinderen van Albert Speer die naar de locaties terug gaan, zoals Berlijn, de Obersalzberg etc en zwart-wit archiefbeelden. Er zitten ook fragmenten tussen met een oude Lenie Riefenstahl of Joachim Fest.
Het is geproduceerd en gespeeld door Duitsers en er zijn kosten nog moeite gespaard (al die marmeren interieurs!). Net zoals in Der Untergang staat die maquette van Berlijn centraal, waar Speer en Hitler misschien meer tijd hebben doorgebracht dan achter de oorlogskaarttafel.
Dit is nou zo'n productie, ZONDER voice over, waarin je een beeld wordt gegeven van een speciale vriendschap (hoffelijk, zonder schreeuwen) en tegelijkertijd ook de ruecksichtsloskeit van het regime. Je ziet ook die slijmerige mol Bormann die jaloers is op Speer, of die spectaculaire rit in de auto die Speer maakt met zijn kinderen, naar het Kehlsteinhaus, met die duizelingwekkende afgronden.
Het beeld van der Untergang wordt bevestigd, dat het Hitler te doen was om de visie op de toekomst en de erfenis die nagelaten zou worden, gevuld met grote classicistische bouwwerken. De realiteit van de oorlog vond hij daarin van ondergeschikt belang. En Speer was bij uitstek dan geschikt, diplomatiek en vertrouwelijk en kundig, om die visie mede vorm te geven.
Wel gewaagd van de EO trouwens. Hun stijl is het meer om oorlogsdocumentaires uit te zenden, die wél iedere halve minuut je eraan herinneren, hoeveel doden er zijn gevallen, liefst met alleen maar overlevenden van de kampen. In hun optiek is dit bijna nazi-propaganda zelfs!
Maar als je in de hoofden van Hitler en Speer wilt kijken en ook niet schrikt van een zoon die zegt, dat hij niet kan lezen hoe het na Stalingrad '43 is gegaan, omdat toen de oorlog kantelde en zijn vader van held misdadiger werd.. die kan ik deze bijzondere productie echt aanraden!
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |