Ik hoorde net op de radio hier ook iets over. Ik vind het wel goed dat hij die 2 dochters (de enigste waar ze op de radio over spraken) mee laat delen in de erfenis. Dat wil toch wel iets zeggen over zijn verantwoordelijkheids gevoelquote:Op dinsdag 14 december 2004 07:35 schreef NorthernStar het volgende:
*knip*
Je hebt natuurlijk meedelen en meedelen. Als ze beide 1 euro krijgen delen ze ook mee.quote:Op dinsdag 14 december 2004 07:40 schreef DaMook het volgende:
[..]
Ik hoorde net op de radio hier ook iets over. Ik vind het wel goed dat hij die 2 dochters (de enigste waar ze op de radio over spraken) mee laat delen in de erfenis. Dat wil toch wel iets zeggen over zijn verantwoordelijkheids gevoel.
EDIT : STOM....die 4 van Juliana erbij (*ben niet echt wakker geloof ikquote:Bernhard had twee buitenechtelijke dochters
AMSTERDAM - Prins Bernhard had twee buitenechtelijke dochters. Dat heeft de prins onthuld in een serie vraaggesprekken met de Volkskrant die pas na zijn dood mochten verschijnen. Het bestaan van de 37-jarige Française Alexia is een publiek geheim.
Dat geldt niet voor de ongeveer 50-jarige Amerikaanse Alicia, over wie de prins terughoudend is. "Ze moet met rust worden gelaten." Beide dochters delen in de erfenis. "Mijn nalatenschap moet door zes worden gedeeld. Zo heb ik dat vastgelegd in mijn testament." Het vermogen dat hij en Juliana nalaten schat Bernhard op 150 tot 200 miljoen euro.
Alexia is volgens de prins "bij toeval" geboren. De komst van Alicia is een direct gevolg van de huwelijkscrisis tussen hem en Juliana in de jaren vijftig, een gevolg van de Greet Hofmans-affaire. Volgens de prins wist Juliana van zijn twee ontwettige kinderen. "Het bestaan van mijn buitenechtelijke kinderen is nooit een pijnlijk geschiedenis geweest. Beide kinderen waren getroffen door hoe lief mammie voor hen was. En mijn vrouw zei op haar beurt dat het verschrikkelijk lieve kinderen waren."
De Volkskrant publiceert de weerslag van de in totaal negen gesprekken met de prins dinsdag in een speciale bijlage. "Het maakt mij niet uit of de mensen aan mij terugdenken als een aardige vent of een scharrelaar", aldus Bernhard.
De gesprekken, gevoerd tussen begin 2001 en afgelopen voorjaar, vonden plaats zonder medeweten van de Rijksvoorlichtingsdienst, de premier en de koningin. Bernhard heeft alle uitgewerkte teksten gezien en geaccordeerd, aldus De Volkskrant.
quote:
De prins is dood, de prins spreekt
AMSTERDAM - 'Het maakt uit of de mensen aan mij terugdenken als een aardige vent of een scharrelaar.' Aldus prins Bernhard in een groot en exclusief interview met de Volkskrant, na zijn dood te publiceren. Bernhard: 'Als het beeld is dat ik zo nu en dan een deugniet was, dan gun ik dat de mensen. Maar ik zou het erg vinden als ze denken: hij deugde niet.'
'Ik heb zes dochters' 'Lockheed was zelfoverschatting' 'Onwettige kinderen delen in erfenis' 'Vermogen dat Juliana en ik nalaten is 150 tot 200 miljoen euro'
De prins onthult dat hij twee buitenechtelijke dochters heeft, Alexia en Alicia. Het bestaan van de 37-jarige Française Alexia is een publiek geheim. Dat geldt niet voor de ongeveer vijftigjarige Amerikaanse, Alicia, over wie de prins terughoudend is. 'Ze moet met rust worden gelaten.'
Alexia is volgens de prins 'bij toeval' geboren, Alicia's geboorte plaatst hij in direct verband met de huwelijkscrisis tussen hem en koningin Juliana in de jaren vijftig, als gevolg van de Hofmansaffaire. Het conflict liep hoog op, vooral omdat kringen rondom Hofmans de prins ervan beschuldigden geld te hebben gestolen van zijn vrouw.
Bernhard: 'Als ik twintig onwettige kinderen had gehad en zij had mij dat verweten, dan had ik mij dood geërgerd en had ik gezegd: het zijn er minder. Toch, zo'n verwijt had ik aanvaard. Maar de beschuldiging geld te stelen van je eigen vrouw... Dat heeft iets kapot gemaakt. Dat heb ik haar verteld. Ik heb gezegd: dat is de verklaring waarom ik deze dochter heb.'
De prins zegt dat koningin Juliana volledig aanvaardde dat hij buiten hun huwelijk nog twee dochters had. Bernhard: 'Het bestaan van mijn buitenechtelijke kinderen is nooit een pijnlijke geschiedenis geweest. Beide kinderen waren getroffen door hoe lief mammie voor hen was. En mijn vrouw zei op haar beurt dat het verschrikkelijk lieve kinderen waren.'
De prins laat Alexia en Alicia delen in zijn erfenis. 'Mijn nalatenschap moet door zes worden gedeeld. Zo heb ik dat vastgelegd in mijn testament.'
Prins Bernhard bestrijdt dat de Oranjes tot de rijksten van de wereld behoren. Hij schat het vermogen dat Juliana en hij nalaten op 150 tot 200 miljoen euro.
Het interview met prins Bernhard, dat de Volkskrant vandaag in een extra bijlage publiceert, is de weerslag van negen lange gesprekken op paleis Soestdijk tussen het begin van 2001 en het afgelopen voorjaar. Niet eerder heeft een lid van het koninklijk huis zo openlijk over zijn leven gesproken. De ontmoetingen met de prins vonden plaats buiten medeweten van de Rijksvoorlichtingsdienst (RVD), de premier en de koningin. De afspraak was dat het verslag van de gesprekken niet gepubliceerd zou worden bij leven van de prins. Bernhard heeft alle uitgewerkte teksten gezien en geaccordeerd.
Anders dan afgelopen week in de publiciteit naar voren kwam, bestrijdt Bernhard dat hij persoonlijk van de Amerikaanse vliegtuigbouwer Lockheed een miljoen dollar heeft ontvangen. Een onderzoek uit 1976 kon de schuld van de prins niet vaststellen, maar meende wel dat zijn positie en zijn karakter hem ontvankelijk hadden gemaakt voor foute praktijken.
Bernhard ontkent niet dat Lockheed geld heeft gestort op een Zwitserse bankrekening, maar hij zegt met naam en toenaam dat het voor anderen was bestemd.
Hij erkent bij een andere gelegenheid in 1974 brieven te hebben geschreven aan Lockheed waarin hij om geld vroeg. Dat geld is nooit gekomen. Hij raakte gealarmeerd toen een Senaatscommissie in de VS die onderzoek deed naar onzuivere praktijken van Lockheed, halverwege de jaren zeventig bleek te zijn gestuit op ondermeer 'een hoge Nederlandse functionaris'.
De prins: 'Ik viel bijna van mijn stoel. Ik zei: potver, nu hang ik, wie zal mij nu nog geloven? Wie wil geloven dat ik dat miljoen voor WWF (het Wereldnatuurfonds, red.) had willen hebben, wie gelooft dat? My foot! Nou hang ik!'
Bernhard erkent dat hij 'stom' is geweest. 'De prins der Nederlanden vraagt niet om commissie. Basta.' Tegelijk onthult de prins dat hij begin jaren vijftig ook in een miljoenentransactie was betrokken. Toen werd hij tijdig teruggefloten.
Hij heeft er tijdens de ontmoetingen nooit een geheim van gemaakt dat hij, al was het noodgedwongen na zijn dood, nog één keer zijn verhaal wilde doen. De prins voelde zich, meer nog dan zijn schoonzoon Claus, gemuilkorfd door de opeenvolgende regeringen. Hij wilde zijn versie nalaten van alle verhalen die de ronde hebben gedaan over de Hofmansaffaire, het Lockheedschandaal, het vermogen van de Oranjes, zijn levenswandel en de familieverhoudingen.
Bernhard: 'Ik denk dat de grote meerderheid van de ministers het eng vindt verantwoordelijk te zijn voor het koninklijk huis.'
'Ik heb tegen directeur Brouwers van de RVD gezegd: waarom geven jullie niet de dag na mijn dood een verklaring uit waarin staat dat de Nederlandse regering weet van al die verhalen en dat de Nederlandse regering bij deze verklaart dat ze onwaar zijn? Brouwers zei: maar hoe zou de Nederlandse regering dat moeten doen? Ik zei: dat laat me koud, ik vind alleen dat jullie het aan mij verplicht zijn.'
De prins ontkent in de jaren dertig een aanhanger en lid te zijn geweest van Hitlers NSDAP. 'Ik kan met de hand op de bijbel verklaren: ik was nooit een nazi.' Hij weet dat zijn naam op de ledenlijst stond, maar zegt dat hij nooit lid is geweest. 'Ik weet niks. Ik vermoed niks. Ik vermeld hier de feiten zoals ik die ken.'
Het verhaal met prins Bernhard, De prins spreekt is ook te lezen op de website van de Volkskrant. Verder verschijnt vandaag bij uitgeverij Balans het verhaal van Bernhard in boekvorm.
Originele woordkeusquote:Op dinsdag 14 december 2004 07:57 schreef Loedertje het volgende:
Alexia is volgens de prins 'bij toeval' geboren
quote:Op dinsdag 14 december 2004 08:30 schreef SCH het volgende:
24 extra pagina's bij mijn krantje
quote:'Het maakt uit of de mensen aan mij terugdenken als een aardige vent of een scharrelaar
Van Alexia zou je kunnen zeggen "Goh, ze is toevallig even oud als Willem Alexander". Maar hoe kun je nou per toeval geboren worden?quote:Op dinsdag 14 december 2004 08:16 schreef multatuli het volgende:
Hij werd toen niet net van iets beschuldigd door zijn vrouw, dus daar had hij geen excuus voor?
Ik heb al gezocht naar foto's maar kon niks vinden.quote:Op dinsdag 14 december 2004 09:12 schreef Dr_Crouton het volgende:
Ik verwacht binnenkort een openhartig interview van die buitenechtelijke dochters, dankzij de niet aflatende nieuwsgierigheid bemoeienis van de rioolpers onder het mom van: het zijn toch publieke figuren, lid van het koningshuis of niet.
Van Alexia zijn alleen foto's uit haar tienertijd, daar kwam de Telegraaf laatst mee. De Weekend had deze al eerder, maar de Telegraaf deed alsof ze een primeur hadden..quote:Op dinsdag 14 december 2004 09:15 schreef NorthernStar het volgende:
[..]
Ik heb al gezocht naar foto's maar kon niks vinden.
De moeder van Alexia was laatst wel op TV.
Wacht effe, bherhnahrd was toch niet vanwege ruzie met z'n vrouw in het buitenland maar vanwege de oorlog?quote:Op dinsdag 14 december 2004 07:43 schreef Klonk het volgende:
Wim Lex kan nog heel wat leren van opa
wel een briljant excuus voor de amerikaanse dochter: ik heb ruzie met mijn vrouw dus ik ga een potje buiten de deur neuken
ik zou niet weten hoe ik dit anders zou moeten lezenquote:Op dinsdag 14 december 2004 09:33 schreef Redux het volgende:
[..]
Wacht effe, bherhnahrd was toch niet vanwege ruzie met z'n vrouw in het buitenland maar vanwege de oorlog?
quote:Hij plaatst haar geboorte in verband
met de huwelijkscrisis als gevolg van
de Greet Hofmans-affaire in de jaren
vijftig.Hij was toen woedend omdat in
kringen rond Hofmans over hem gezegd
werd dat hij geld stal van zijn vrouw
dat is ie al een tijdje.. Mquote:Op dinsdag 14 december 2004 10:59 schreef Redux het volgende:
Waarom is je icoon op zwart, Ole?
Belachelijke tekst en bezijden de waarheid.quote:Op dinsdag 14 december 2004 11:18 schreef Absinth het volgende:
die Nazi
Weleens gehoord van ministeriële verantwoordelijkheid?quote:Op dinsdag 14 december 2004 11:54 schreef Posdnous het volgende:
Sorry dat ik het zeg, maar wat een laffe zak.
Vertel eens. Jij weet blijkbaar meer.quote:Op dinsdag 14 december 2004 11:54 schreef Posdnous het volgende:
maar dat van die Lockheed affaire is echt schandalig.
Buiten dat ministeriele verantwoordelijkheid al een enorm lachwekkend gegeven is, strekt het ook maar tot zover. Dat betekent niet dat je als lid van het Koningshuis alles maar kan maken.quote:Op dinsdag 14 december 2004 12:39 schreef Eightball het volgende:
Weleens gehoord van ministeriële verantwoordelijkheid?
Dat van die Lockheed-affaire is niet bepaald prive-levenquote:Op dinsdag 14 december 2004 12:40 schreef sindell het volgende:
Ik kan me wel voorstellen dat hij dat nu pas bekend heeft gemaakt. Dat gemoraalridder van al die Nederlanders die zo goed weten hoe het hoort wordt je ook schijtziek van![]()
Boeiend wat die mensen doen met hun priveleven, daar hebben wij helemaal niks mee te maken! Ik snap dat echt niet dat er mensen zijn die denken dat wij het recht hebben om alles van hun te weten....![]()
Hoe bedoel je?quote:Op dinsdag 14 december 2004 12:40 schreef Eightball het volgende:
[..]
Vertel eens. Jij weet blijkbaar meer.
Ik refereerde dan ook aan hetgeen dit topic over gaat. Er staat toch geen Lockheed affaire in de TTquote:Op dinsdag 14 december 2004 12:42 schreef Posdnous het volgende:
[..]
Dat van die Lockheed-affaire is niet bepaald prive-leven.
Ik snap niet dat mensen - niet gehinderd door enige kennis van zaken - Prins Bernhard uitmaken voor Nazi en zakkenvuller.quote:Op dinsdag 14 december 2004 12:40 schreef sindell het volgende:
Ik snap dat echt niet dat er mensen zijn die denken dat wij het recht hebben om alles van hun te weten....![]()
Wat is er zo schandalig aan?quote:Op dinsdag 14 december 2004 12:42 schreef Posdnous het volgende:
Hoe bedoel je?
Als er door het koninghuis invloed wordt uitgeoefend op het beleid wat door de regering wordt gevoerd, of op strategische beslissingen is het niet meer dan normaal dat we dat horen in een democratie. Anders kunen we net zo geod in een dictatuur gaan wonen en de schijndemocratie ophouden dat er wel verkeizingen zijn maar belangrijke beslissingen toch door het oppertunistische koningshuis genomen worden.quote:Op dinsdag 14 december 2004 12:40 schreef sindell het volgende:
Ik kan me wel voorstellen dat hij dat nu pas bekend heeft gemaakt. Dat gemoraalridder van al die Nederlanders die zo goed weten hoe het hoort wordt je ook schijtziek van![]()
Boeiend wat die mensen doen met hun priveleven, daar hebben wij helemaal niks mee te maken! Ik snap dat echt niet dat er mensen zijn die denken dat wij het recht hebben om alles van hun te weten....![]()
Nou ja, steekpenningen staan niet bepaald bekend als het toppunt van integriteit.quote:
Juist.quote:Op dinsdag 14 december 2004 12:41 schreef Posdnous het volgende:
Hij is destijds niet voor niks uit z'n uniform gezet.
Hou toch op.. als er iemand moraliseert is het wel de Koningin die alles zo goed schijnt te weten. Als je zo extreem integer en netjes wil overkomen ga je natuurlijk behoorlijk op je bek met al die schandalen.quote:Op dinsdag 14 december 2004 12:40 schreef sindell het volgende:
Het gaat niet om beschimpen, het gaat er om dat hij nu pas een boekje open doet.quote:Op dinsdag 14 december 2004 12:46 schreef Eightball het volgende:
[..]
Juist.
En past het nu dan nog de man te beschimpen?
Kom maar, kom maar, kom maar.quote:Op dinsdag 14 december 2004 12:46 schreef Posdnous het volgende:
al die schandalen.
Wat had er dan moeten gebeuren?quote:Op dinsdag 14 december 2004 12:47 schreef Posdnous het volgende:
En dat uit het uniform zetten was een nog veel en veel te magere straf.
Bijvoorbeeld.quote:
Ik snap wel dat het niet precies zo werkt in dit land, maar dat betekent niet dat ik het er maar mee eens moet zijn. Het scheelde sowieso weinig of hij was daadwerkelijk uit z'n ambt gezet.quote:Snap jij wel iets van hoe de constitutie in elkaar zit?
Wat heeft zij er nu mee te maken. Is zij nu opeens verantwoordelijk voor de de acties van haar vader?quote:Op dinsdag 14 december 2004 12:46 schreef Posdnous het volgende:
[..]
Hou toch op.. als er iemand moraliseert is het wel de Koningin die alles zo goed schijnt te weten. Als je zo extreem integer en netjes wil overkomen ga je natuurlijk behoorlijk op je bek met al die schandalen.
Hij was getrouwd met het STAATSHOOFD.quote:Op dinsdag 14 december 2004 12:52 schreef Posdnous het volgende:
een publieke functie
Dat is toch gebeurd?quote:Op dinsdag 14 december 2004 12:52 schreef Posdnous het volgende:
Bijvoorbeeld.
Ja, natuurlijk!quote:Op dinsdag 14 december 2004 12:57 schreef Eightball het volgende:
[..]
Hij was getrouwd met het STAATSHOOFD.![]()
Had Den Uyl hem moeten verplichten te scheiden?
Het is een beetje raar als je het land vertelt hoe de normen en waarden in elkaar zitten en waar we ons allemaal op moeten richten (troonrede) wanneer je eigen pa de regels aan zijn laars lapt, vind je niet?quote:Op dinsdag 14 december 2004 12:53 schreef sindell het volgende:
[..]
Wat heeft zij er nu mee te maken. Is zij nu opeens verantwoordelijk voor de de acties van haar vader?
Nee heel tof huwelijk inderdaad.quote:Op dinsdag 14 december 2004 12:56 schreef milagro het volgende:
Leuk
Tof dat Juliana geen rancune naar hen toe had
Nee, maar dat had in de praktijk betekend dat Juliana af zou moeten treden. En die gedachten zijn er destijds wel degelijk geweest.quote:Op dinsdag 14 december 2004 12:57 schreef Eightball het volgende:
[..]
Hij was getrouwd met het STAATSHOOFD.![]()
Had Den Uyl hem moeten verplichten te scheiden?
Ten tijde van Lockheed was zij nog geen Koningin.quote:Op dinsdag 14 december 2004 13:05 schreef Posdnous het volgende:
Het is een beetje raar als je het land vertelt hoe de normen en waarden in elkaar zitten en waar we ons allemaal op moeten richten (troonrede) wanneer je eigen pa de regels aan zijn laars lapt, vind je niet?
Hij heeft toch straf gekregen?quote:Op dinsdag 14 december 2004 13:07 schreef Posdnous het volgende:
Maar dat betekent niet dat je Bernard niet gewoon een fatsoenlijke straf had kunnen geven.
Ik heb het over vroegah, toen die meisjes nog jong waren en Juul nog helder.quote:Op dinsdag 14 december 2004 13:06 schreef Vow het volgende:
[..]
Nee heel tof huwelijk inderdaad.
Bernard heeft alleen maar geprobeerd Juultje ontoerekeningsvatbaar te laten verklaren.
De Londense vriendin van PB is tot '52 mee op wintersport geweest.quote:Op dinsdag 14 december 2004 13:10 schreef milagro het volgende:
Blijkbaar gingen beide dochters of iig 1 ook gewoon mee op wintersport soms.
quote:Op dinsdag 14 december 2004 13:08 schreef Eightball het volgende:
[..]
Ten tijde van Lockheed was zij nog geen Koningin.
Ach, ik heb het over het Koningshuis in het algemeen. Het vermeende nazi-verleden, de Lockheed affaire, de Zorreguieta ellende, het gejaag en gerace, Mabelshit, IG Farben ook nog.quote:Maar kom eens op met die schandalen van onze huidige Koningin. Dat zijn er toch zo veel?
Kom for that matter buiten Lockheed ook maar even met alle schandalen rond onze voormalige Koningin.
Vermeend, dat zeg je goedquote:Op dinsdag 14 december 2004 13:14 schreef Posdnous het volgende:
Het vermeende nazi-verleden
Afgestraft.quote:de Lockheed affaire
Wat kan de Koningin daar aan doen?quote:de Zorreguieta ellende
quote:het gejaag en gerace
Wat kan de Koningin daar aan doen?quote:Mabelshit
Eind jaren twintig en begin jaren dertig de werkgever van de prins in Berlijn en Parijs.quote:IG Farben ook nog.
De tweede kamer bestaat nog steeds.quote:En het geniale idee tot afschaffing van de Tweede kamer..
Ik had het ook over vroegah, toen Bernard eerst van Juultje afwilde omdat die een platonische lesborelatie met Greet -Raspoetin- Hofmans onderhield en toen dat niet mogelijk was der Prinz geprobeerd heeft "de koningin van het gewone volk" in een gesticht te krijgen. Waarschijnlijk was ze daar op haar plaats geweest ook nog, 't arme mens.quote:Op dinsdag 14 december 2004 13:10 schreef milagro het volgende:
[..]
Ik heb het over vroegah, toen die meisjes nog jong waren en Juul nog helder.
Blijkbaar gingen beide dochters of iig 1 ook gewoon mee op wintersport soms.
Dus Juul had geen probs met die meiskes, en dus ook niet dat haar echtgenoot ze thuis ontving en meenam op vakanties.
En daarom dreigde Juul ook met aftreden destijds, zo had ze de pest aan die vent van d'r.quote:Op dinsdag 14 december 2004 13:20 schreef Vow het volgende:
[..]
Ik had het ook over vroegah, toen Bernard eerst van Juultje afwilde omdat die een platonische lesborelatie met Greet -Raspoetin- Hofmans onderhield en toen dat niet mogelijk was der Prinz geprobeerd heeft "de koningin van het gewone volk" in een gesticht te krijgen. Waarschijnlijk was ze daar op haar plaats geweest ook nog, 't arme mens.
Nee ons Juultje die in de VN vrede op aarde predikt und unser Prinz die bij elke foute militaire dictator op schoot kroop, hadden een fantastische verstandshouding.
Kom eens met voorbeelden, dingetjes roepen kunnen we allemaal.quote:Op dinsdag 14 december 2004 13:20 schreef Vow het volgende:
unser Prinz die bij elke foute militaire dictator op schoot kroop,
Dat is het argument voor hun goede huwelijk? Dat ze dreigde met aftreden wanneer na alle schandalen notabene der lapschwanz van een kerel van d'r ook nog eens strafrechtelijk vervolgt zou worden? Een andere bekende duitser (eigenlijk een oostenrijker) noemde hem al eens een slappe karakterloze klaploper. Dat was met hindsight redelijk accuraat.quote:Op dinsdag 14 december 2004 13:23 schreef milagro het volgende:
[..]
En daarom dreigde Juul ook met aftreden destijds, zo had ze de pest aan die vent van d'r.
Ik had zo'n toverkol als Hofmans ook mijn huis uit gewerkt, overigens.
Hup, pak je bezem en opzouten, Greet
Griekenland, Argentinië en Spanje bijvoorbeeld.quote:Op dinsdag 14 december 2004 13:31 schreef Eightball het volgende:
[..]
Kom eens met voorbeelden, dingetjes roepen kunnen we allemaal.
Erger, de prins dreigde zijn vrouw onder curatele te zetten en het kabinet naar huis te suren.quote:Op dinsdag 14 december 2004 13:23 schreef milagro het volgende:
[..]
En daarom dreigde Juul ook met aftreden destijds, zo had ze de pest aan die vent van d'r.
Says who?quote:Op dinsdag 14 december 2004 14:13 schreef greatgonzo het volgende:
snap de ophef niet, Juliana is altijd van hem blijven houden, wat hij ook allemaal flikte.
Dat is het nou juist. Ze doen en zeggen wat ze willen. Buiten-grondwettelijk! en ze komen ermee weg.quote:Die mensen leven onder een ander zijn verantwoordelijkheid ze kunnen dus niet zomaar alles zeggen.
Leuk zijn ze hèquote:Op dinsdag 14 december 2004 14:44 schreef Geertsema het volgende:
En de weduwe Bruinsma zamelt via Warchild geld in voor de slachtoffertjes van oorlogsgeweld die gevallen zijn vanwege Mabels warme pleidooi voor bewapening van de Balkan. En maar wuiven naar dat tuig op 30 april.
Het boek van Tomas Ross is fictie. Bernhard had destijds wel een proces kunnen aanspannen tegen Wim Klinkenberg, maar hij heeft dat nagelaten omdat dan de beerput helemaal was opengegaan. Een proces aanspannen door een lid van het koninklijk huis valt buiten de ministeriële verantwoordelijkheid. Het gebeurt natuurlijk wel in overleg.quote:Niet voor niets heeft Bernhard zeer weinig kunnen doen tegen het boek van Tomas Ross. Los staat daarvan wie de waarheid spreekt.
En die blijft wel gevrijwaard van schandalen?quote:Op dinsdag 14 december 2004 16:17 schreef Geertsema het volgende:
Dat hele huis van Oranje is een farce. Wordt tijd dat de Republiek wordt ingevoerd.
Op hem kwam dat boek over als fictie en non-fictie door elkaar gemengd. Dat klopt ook wel. De hoofdpersoon van dat boek is uiteraard niet een fictief persoon. Dat laatste van een proces aanspannen wist ik niet en verbaast me trouwens ook wel.quote:Op dinsdag 14 december 2004 16:23 schreef Geertsema het volgende:
[..]
Het boek van Tomas Ross is fictie. Bernhard had destijds wel een proces kunnen aanspannen tegen Wim Klinkenberg, maar hij heeft dat nagelaten omdat dan de beerput helemaal was opengegaan. Een proces aanspannen door een lid van het koninklijk huis valt buiten de ministeriële verantwoordelijkheid. Het gebeurt natuurlijk wel in overleg.
Toch spoorde Bernhard zelf ook niet helemaal. Hij had haar in huis gehaald, omdat ze hem aanbevolen was als gebedsgenezeresquote:Op dinsdag 14 december 2004 13:23 schreef milagro het volgende:
[..]
Ik had zo'n toverkol als Hofmans ook mijn huis uit gewerkt, overigens.
Hup, pak je bezem en opzouten, Greet
Dat ontkende hij helemaal niet. Hij ontkende alleen dat hij zichzelf heeft opgegeven.quote:Op dinsdag 14 december 2004 14:56 schreef multatuli het volgende:
Zijn NSDAP lidmaatschap blijft hij tot op de dag van vandaag ontkennen, maar geen historicus die hem gelooft.
Dat was idd naïef ja. En het NSDAP-lidmaatschap wordt niet ontkend iig ja. Hij heeft zelfs een hand aan Hitler gegeven. Ik weet niet meer bij welke gelegenheid dat was, maar volgens mij had het te maken met een soort van toestemming om naar Nederland te verhuizen ofzo. Maar als men door dat soort dingen hem meteen als nazi bestempelt, dan is dat wel bijzonder sneu...quote:Op dinsdag 14 december 2004 19:32 schreef HiZ het volgende:
[..]
Toch spoorde Bernhard zelf ook niet helemaal. Hij had haar in huis gehaald, omdat ze hem aanbevolen was als gebedsgenezeres
Ja, als je staatshoofd kunt worden door de acties van je voorouders dan is die verantwoording niet minder absurd.quote:Op dinsdag 14 december 2004 12:53 schreef sindell het volgende:
[..]
Wat heeft zij er nu mee te maken. Is zij nu opeens verantwoordelijk voor de de acties van haar vader?
Ja goed, maar de vrouw ging volkomen doorslaan blijkbaar naderhand, terwijl ze eerst ms aannemelijk overkwamquote:Op dinsdag 14 december 2004 19:32 schreef HiZ het volgende:
[..]
Toch spoorde Bernhard zelf ook niet helemaal. Hij had haar in huis gehaald, omdat ze hem aanbevolen was als gebedsgenezeres
quote:Op dinsdag 14 december 2004 21:21 schreef milagro het volgende:
Heeft hij die niet gewoon geerfd van Juliana? Of werkt dat niet zo binnen het KH?
Zijn eigen centjes dus.quote:'Dus nooit heb ik geld van mijn vrouw nodig gehad. Ik heb gezegd voordat wij trouwden: ik doe het alleen als ik nooit een cent van de familie moet vragen. We hebben een huwelijkscontract opgesteld waarin staat dat nooit de een iets van de ander tegoed heeft en we ook niet van elkaar zullen erven.'
quote:'Ik kreeg eens een telefoon uit Amerika van de baas van Coca Cola. Hij wilde graag in Nederland een fabriek beginnen en of ik daarbij kon helpen. Als het lukte, kreeg ik een Dakota. Ik ging met dat verhaal naar Drees. Geen sprake van, zei Drees, zo doen we geen zaken. De Dakota is er niet gekomen, die fabriek ook niet.'
quote:Op dinsdag 14 december 2004 23:03 schreef HiZ het volgende:
Net in NOVA ; citaat van Matt Herben "Het lijkt de LPF wel dat Koningshuis'.
Veel.quote:Op dinsdag 14 december 2004 21:26 schreef heiden6 het volgende:
Als hij per ongeluk twee buitenechtelijke dochters heeft gekregen, is hij of heel veel of heel knullig vreemdgegaan.
Staat die shit nergens online?quote:Op woensdag 15 december 2004 00:00 schreef I.R.Baboon het volgende:
Vandaag maar een Volkskrantje gekocht, en ik heb me uitstekend vermaakt. Wat een man!
Wat dacht je van de volkskrant site ?quote:Op woensdag 15 december 2004 00:02 schreef Halfgedraaide het volgende:
[..]
Staat die shit nergens online?
Het navolgende:quote:Op hem kwam dat boek over als fictie en non-fictie door elkaar gemengd. Dat klopt ook wel. De hoofdpersoon van dat boek is uiteraard niet een fictief persoon. Dat laatste van een proces aanspannen wist ik niet en verbaast me trouwens ook wel.
Hele bijlage staat op hun sitequote:Op woensdag 15 december 2004 17:05 schreef TARAraboemdijee het volgende:
Is de Volkskrant van gisteren nog ergens verkrijgbaar?
Dit is wat ik er voorlopig van kan maken. Voor wat het waard is.quote:Op woensdag 15 december 2004 18:57 schreef multatuli het volgende:
Kan iemand lezen wat op deze handgeschreven pagina staat?
Dat is de start van de Greet Hofmans affaire volgens Bernhard en gaat om een advies dat zij hem geeft om zijn paarden te behandelen. Hij vond dat dermate belachelijk dat hij haar vanaf toen weg wilde hebben. Helaas kan ik het handschrift niet goed ontcijferen. Bernhard wil iets met bloed en melk aan zijn paard (Nono Nannette) geven en Hofmans vindt dat hij ze menselijk moet behandelen en 's avond goedenacht moet wensen. Of zoiets.
Gevraagd iemand die Gerbrandy's aantekeningen wel kan lezen.
Die renpaard kwestie kwam tot mijn verbazing ter sprake in het Volkskrant interview. De archieven van Gerbrandy bevestigen het.quote:Op woensdag 15 december 2004 23:33 schreef HiZ het volgende:
Hmm.. er is inderdaad iets over een renpaard geweest tijdens die Greet Hofmans-affaire.
Overigens, ik begin steeds meer een afkeer te krijgen van Bernhard. De bedoeling van die interviews was geloof ik dat hij wilde laten zien dat hij misschien een deugniet was, maar dat hij geen man was die niet deugde.
Ik begin ondertussen te geloven dat ik fout zat met mijn oude opinie dat hij een deugniet was en dat hij eigenlijk een man was die helemaal niet deugde.
Misschien is het een idee dat multatuli er een apart topic over opent? Kwenie hoor, maar misschien handig?quote:Op donderdag 16 december 2004 00:39 schreef De-oneven-2 het volgende:
Mag ik ook een pagina vertalen?
Vertaal ze dan allemaal even!quote:Op donderdag 16 december 2004 00:42 schreef De-oneven-2 het volgende:
Ik kan het gewoon lezen namelijk...
Spijker kop verhaalquote:'Ik was verbaasd over de heftigheid van het debat. Ga eens na: hoeveel Nederlanders zullen er in het verzet hebben gezeten en hoeveel mensen hebben gewoon meegedaan, zijn met de Duitsers uitgegaan, made the best of it? Het zal wel een eigenaardige gedachte zijn, maar volgens mij zijn de anti-Duitse gevoelens van na de oorlog voor een deel schuldgevoelens.
'Het zijn de gevoelens van mensen die vooral willen tonen dat ze goed waren, of dat hun ouders goed waren. Toen deden ze niets, nu willen ze kunnen zeggen: die rotmoffen.
Nee, want het gaat om het oudste kind van Julianaquote:Op dinsdag 14 december 2004 12:54 schreef xFriendx het volgende:
Je hebt een voorbeeldfunctie in zijn positie. Hoe had het gezeten als 1 van die dochters ouder was geweest als Beatrix? Had zij dan de troon op kunnen eisen? Het volk kiest tenslotte niet.
Het lijkt wel een tweelingzus van Margrietquote:Op woensdag 22 december 2004 17:51 schreef Geertsema het volgende:
[afbeelding]
Nou, hiero is nummer zes: Alicia Von Bielefeld. Twee druppels water Irene.
Idd, die neus is van Margriet. De oogopslag is echter van Irene.quote:Op donderdag 23 december 2004 10:25 schreef Majar het volgende:
[..]
Het lijkt wel een tweelingzus van Margriet![]()
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |