abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  † In Memoriam † dinsdag 14 december 2004 @ 07:35:56 #1
21290 NorthernStar
Insurgent
pi_23960508
Prins Bernhard:ik heb zes dochters

AMSTERDAM Prins Bernhard onthult in een
groot interview dat de Volkskrant met
hem had dat hij twee buitenechtelijke
dochters heeft:de Française Alexia (37)
en de ongeveer 50-jarige Amerikaanse
Alicia.Over de laatste zegt de prins
dat ze met rust moet worden gelaten.

Hij plaatst haar geboorte in verband
met de huwelijkscrisis als gevolg van
de Greet Hofmans-affaire in de jaren
vijftig.Hij was toen woedend omdat in
kringen rond Hofmans over hem gezegd
werd dat hij geld stal van zijn vrouw.

De prins laat Alexia en Alicia delen in
zijn erfenis.Het interview mocht pas na
zijn overlijden worden gepubliceerd.

teletekst pagina 109

----

Zes kinderen en nog allemaal meisjes.

dinsdag 14 december 2004 @ 07:38:30 #2
19840 Libris
Live from Singapore
pi_23960516
Is het toeval dat de namen van beide 'bastaardsdochters' beginnen met 'Al' en eindigen of 'ia'?
  dinsdag 14 december 2004 @ 07:40:05 #3
50442 DaMook
Lonely together ( Miss u Caro)
pi_23960519
quote:
Op dinsdag 14 december 2004 07:35 schreef NorthernStar het volgende:
*knip*
Ik hoorde net op de radio hier ook iets over. Ik vind het wel goed dat hij die 2 dochters (de enigste waar ze op de radio over spraken) mee laat delen in de erfenis. Dat wil toch wel iets zeggen over zijn verantwoordelijkheids gevoel .
The only easy day, was yesterday. (USMC)

Live for today, cause yesterday is gone and tomorrow may never come. (Ducky, NCIS)
I'll grow old with her, just from a far. (Harold, POI)
  dinsdag 14 december 2004 @ 07:43:00 #4
66470 Klonk
Koning van Tofania
pi_23960528
Wim Lex kan nog heel wat leren van opa

wel een briljant excuus voor de amerikaanse dochter: ik heb ruzie met mijn vrouw dus ik ga een potje buiten de deur neuken
Klonk is alleen Klonk als er Klonk op staat
pi_23960547
quote:
Op dinsdag 14 december 2004 07:40 schreef DaMook het volgende:

[..]

Ik hoorde net op de radio hier ook iets over. Ik vind het wel goed dat hij die 2 dochters (de enigste waar ze op de radio over spraken) mee laat delen in de erfenis. Dat wil toch wel iets zeggen over zijn verantwoordelijkheids gevoel .
Je hebt natuurlijk meedelen en meedelen. Als ze beide 1 euro krijgen delen ze ook mee.
pi_23960552
Dus die uit Engeland zijn niet van hem zoals hij altijd al zei.
Toch netjes dat ze ook erfgenamen zijn.
  † In Memoriam † dinsdag 14 december 2004 @ 07:52:58 #7
13819 Loedertje
Trotse GILF.
pi_23960568
zes?
quote:
Bernhard had twee buitenechtelijke dochters

AMSTERDAM - Prins Bernhard had twee buitenechtelijke dochters. Dat heeft de prins onthuld in een serie vraaggesprekken met de Volkskrant die pas na zijn dood mochten verschijnen. Het bestaan van de 37-jarige Française Alexia is een publiek geheim.

Dat geldt niet voor de ongeveer 50-jarige Amerikaanse Alicia, over wie de prins terughoudend is. "Ze moet met rust worden gelaten." Beide dochters delen in de erfenis. "Mijn nalatenschap moet door zes worden gedeeld. Zo heb ik dat vastgelegd in mijn testament." Het vermogen dat hij en Juliana nalaten schat Bernhard op 150 tot 200 miljoen euro.

Alexia is volgens de prins "bij toeval" geboren. De komst van Alicia is een direct gevolg van de huwelijkscrisis tussen hem en Juliana in de jaren vijftig, een gevolg van de Greet Hofmans-affaire. Volgens de prins wist Juliana van zijn twee ontwettige kinderen. "Het bestaan van mijn buitenechtelijke kinderen is nooit een pijnlijk geschiedenis geweest. Beide kinderen waren getroffen door hoe lief mammie voor hen was. En mijn vrouw zei op haar beurt dat het verschrikkelijk lieve kinderen waren."

De Volkskrant publiceert de weerslag van de in totaal negen gesprekken met de prins dinsdag in een speciale bijlage. "Het maakt mij niet uit of de mensen aan mij terugdenken als een aardige vent of een scharrelaar", aldus Bernhard.

De gesprekken, gevoerd tussen begin 2001 en afgelopen voorjaar, vonden plaats zonder medeweten van de Rijksvoorlichtingsdienst, de premier en de koningin. Bernhard heeft alle uitgewerkte teksten gezien en geaccordeerd, aldus De Volkskrant.
EDIT : STOM....die 4 van Juliana erbij (*ben niet echt wakker geloof ik )
  † In Memoriam † dinsdag 14 december 2004 @ 07:57:01 #8
13819 Loedertje
Trotse GILF.
pi_23960587
quote:

De prins is dood, de prins spreekt

AMSTERDAM - 'Het maakt uit of de mensen aan mij terugdenken als een aardige vent of een scharrelaar.' Aldus prins Bernhard in een groot en exclusief interview met de Volkskrant, na zijn dood te publiceren. Bernhard: 'Als het beeld is dat ik zo nu en dan een deugniet was, dan gun ik dat de mensen. Maar ik zou het erg vinden als ze denken: hij deugde niet.'

'Ik heb zes dochters' 'Lockheed was zelfoverschatting' 'Onwettige kinderen delen in erfenis' 'Vermogen dat Juliana en ik nalaten is 150 tot 200 miljoen euro'

De prins onthult dat hij twee buitenechtelijke dochters heeft, Alexia en Alicia. Het bestaan van de 37-jarige Française Alexia is een publiek geheim. Dat geldt niet voor de ongeveer vijftigjarige Amerikaanse, Alicia, over wie de prins terughoudend is. 'Ze moet met rust worden gelaten.'

Alexia is volgens de prins 'bij toeval' geboren, Alicia's geboorte plaatst hij in direct verband met de huwelijkscrisis tussen hem en koningin Juliana in de jaren vijftig, als gevolg van de Hofmansaffaire. Het conflict liep hoog op, vooral omdat kringen rondom Hofmans de prins ervan beschuldigden geld te hebben gestolen van zijn vrouw.

Bernhard: 'Als ik twintig onwettige kinderen had gehad en zij had mij dat verweten, dan had ik mij dood geërgerd en had ik gezegd: het zijn er minder. Toch, zo'n verwijt had ik aanvaard. Maar de beschuldiging geld te stelen van je eigen vrouw... Dat heeft iets kapot gemaakt. Dat heb ik haar verteld. Ik heb gezegd: dat is de verklaring waarom ik deze dochter heb.'

De prins zegt dat koningin Juliana volledig aanvaardde dat hij buiten hun huwelijk nog twee dochters had. Bernhard: 'Het bestaan van mijn buitenechtelijke kinderen is nooit een pijnlijke geschiedenis geweest. Beide kinderen waren getroffen door hoe lief mammie voor hen was. En mijn vrouw zei op haar beurt dat het verschrikkelijk lieve kinderen waren.'

De prins laat Alexia en Alicia delen in zijn erfenis. 'Mijn nalatenschap moet door zes worden gedeeld. Zo heb ik dat vastgelegd in mijn testament.'

Prins Bernhard bestrijdt dat de Oranjes tot de rijksten van de wereld behoren. Hij schat het vermogen dat Juliana en hij nalaten op 150 tot 200 miljoen euro.

Het interview met prins Bernhard, dat de Volkskrant vandaag in een extra bijlage publiceert, is de weerslag van negen lange gesprekken op paleis Soestdijk tussen het begin van 2001 en het afgelopen voorjaar. Niet eerder heeft een lid van het koninklijk huis zo openlijk over zijn leven gesproken. De ontmoetingen met de prins vonden plaats buiten medeweten van de Rijksvoorlichtingsdienst (RVD), de premier en de koningin. De afspraak was dat het verslag van de gesprekken niet gepubliceerd zou worden bij leven van de prins. Bernhard heeft alle uitgewerkte teksten gezien en geaccordeerd.

Anders dan afgelopen week in de publiciteit naar voren kwam, bestrijdt Bernhard dat hij persoonlijk van de Amerikaanse vliegtuigbouwer Lockheed een miljoen dollar heeft ontvangen. Een onderzoek uit 1976 kon de schuld van de prins niet vaststellen, maar meende wel dat zijn positie en zijn karakter hem ontvankelijk hadden gemaakt voor foute praktijken.

Bernhard ontkent niet dat Lockheed geld heeft gestort op een Zwitserse bankrekening, maar hij zegt met naam en toenaam dat het voor anderen was bestemd.

Hij erkent bij een andere gelegenheid in 1974 brieven te hebben geschreven aan Lockheed waarin hij om geld vroeg. Dat geld is nooit gekomen. Hij raakte gealarmeerd toen een Senaatscommissie in de VS die onderzoek deed naar onzuivere praktijken van Lockheed, halverwege de jaren zeventig bleek te zijn gestuit op ondermeer 'een hoge Nederlandse functionaris'.

De prins: 'Ik viel bijna van mijn stoel. Ik zei: potver, nu hang ik, wie zal mij nu nog geloven? Wie wil geloven dat ik dat miljoen voor WWF (het Wereldnatuurfonds, red.) had willen hebben, wie gelooft dat? My foot! Nou hang ik!'

Bernhard erkent dat hij 'stom' is geweest. 'De prins der Nederlanden vraagt niet om commissie. Basta.' Tegelijk onthult de prins dat hij begin jaren vijftig ook in een miljoenentransactie was betrokken. Toen werd hij tijdig teruggefloten.

Hij heeft er tijdens de ontmoetingen nooit een geheim van gemaakt dat hij, al was het noodgedwongen na zijn dood, nog één keer zijn verhaal wilde doen. De prins voelde zich, meer nog dan zijn schoonzoon Claus, gemuilkorfd door de opeenvolgende regeringen. Hij wilde zijn versie nalaten van alle verhalen die de ronde hebben gedaan over de Hofmansaffaire, het Lockheedschandaal, het vermogen van de Oranjes, zijn levenswandel en de familieverhoudingen.

Bernhard: 'Ik denk dat de grote meerderheid van de ministers het eng vindt verantwoordelijk te zijn voor het koninklijk huis.'

'Ik heb tegen directeur Brouwers van de RVD gezegd: waarom geven jullie niet de dag na mijn dood een verklaring uit waarin staat dat de Nederlandse regering weet van al die verhalen en dat de Nederlandse regering bij deze verklaart dat ze onwaar zijn? Brouwers zei: maar hoe zou de Nederlandse regering dat moeten doen? Ik zei: dat laat me koud, ik vind alleen dat jullie het aan mij verplicht zijn.'

De prins ontkent in de jaren dertig een aanhanger en lid te zijn geweest van Hitlers NSDAP. 'Ik kan met de hand op de bijbel verklaren: ik was nooit een nazi.' Hij weet dat zijn naam op de ledenlijst stond, maar zegt dat hij nooit lid is geweest. 'Ik weet niks. Ik vermoed niks. Ik vermeld hier de feiten zoals ik die ken.'

Het verhaal met prins Bernhard, De prins spreekt is ook te lezen op de website van de Volkskrant. Verder verschijnt vandaag bij uitgeverij Balans het verhaal van Bernhard in boekvorm.

dinsdag 14 december 2004 @ 07:59:36 #9
11502 nipeng
The last ride is free
pi_23960603
Vergeet zijn reptilian nazaten niet die hij verwekt heeft tijdens de orgieën op de Bilderberg conferenties.

(sorry kom net uit thru)
  † In Memoriam † dinsdag 14 december 2004 @ 08:02:30 #10
21290 NorthernStar
Insurgent
pi_23960616
quote:
Op dinsdag 14 december 2004 07:57 schreef Loedertje het volgende:

Alexia is volgens de prins 'bij toeval' geboren
Originele woordkeus

Wat zou hij bedoelen? "Per ongeluk" of zo?
pi_23960692
Hij werd toen niet net van iets beschuldigd door zijn vrouw, dus daar had hij geen excuus voor?
'Als je Jip en Janneke leest, weet je beter hoe onze samenleving in elkaar zit. De Grondwet is verworden tot een marginaal product.'
pi_23960781
24 extra pagina's bij mijn krantje - allemaal over die doitsjer
  † In Memoriam † dinsdag 14 december 2004 @ 08:53:31 #13
13819 Loedertje
Trotse GILF.
pi_23960941
quote:
Op dinsdag 14 december 2004 08:30 schreef SCH het volgende:
24 extra pagina's bij mijn krantje
quote:
'Het maakt uit of de mensen aan mij terugdenken als een aardige vent of een scharrelaar

En dat allemaal onder het mom * het boeit mij echt niet wat mensen van mij denken maar ik heb lekker wel tien persoonlijke verhalen aan tien verschillende kranten/.tijdschriften gegeven*

die zit nu op een wolk omgeven door mooie engeltjes een lange neus te trekken naar iedereen terwijl hij ondertussen *nanananana* roept
pi_23960962
-weg-

[ Bericht 88% gewijzigd door NorthernStar op 14-12-2004 08:56:31 ]
Frusticus.
  † In Memoriam † dinsdag 14 december 2004 @ 08:56:12 #15
21290 NorthernStar
Insurgent
pi_23960966
quote:
Op dinsdag 14 december 2004 08:16 schreef multatuli het volgende:
Hij werd toen niet net van iets beschuldigd door zijn vrouw, dus daar had hij geen excuus voor?
Van Alexia zou je kunnen zeggen "Goh, ze is toevallig even oud als Willem Alexander". Maar hoe kun je nou per toeval geboren worden?

Duitsers.
pi_23960999
Pakje condooms met zijn tanden opengescheurd?
'Als je Jip en Janneke leest, weet je beter hoe onze samenleving in elkaar zit. De Grondwet is verworden tot een marginaal product.'
  dinsdag 14 december 2004 @ 09:12:07 #17
6290 Dr_Crouton
Uw advertentieruimte hier.
pi_23961067
Ik verwacht binnenkort een openhartig interview met die buitenechtelijke dochters, dankzij de niet aflatende nieuwsgierigheid bemoeienis van de rioolpers onder het mom van: het zijn toch publieke figuren, lid van het koningshuis of niet.

[ Bericht 1% gewijzigd door Dr_Crouton op 14-12-2004 09:16:34 (foutje bedaank) ]
The Internets, I needs it..
  † In Memoriam † dinsdag 14 december 2004 @ 09:15:33 #18
21290 NorthernStar
Insurgent
pi_23961101
quote:
Op dinsdag 14 december 2004 09:12 schreef Dr_Crouton het volgende:
Ik verwacht binnenkort een openhartig interview van die buitenechtelijke dochters, dankzij de niet aflatende nieuwsgierigheid bemoeienis van de rioolpers onder het mom van: het zijn toch publieke figuren, lid van het koningshuis of niet.
Ik heb al gezocht naar foto's maar kon niks vinden.

De moeder van Alexia was laatst wel op TV.
pi_23961219
quote:
Op dinsdag 14 december 2004 09:15 schreef NorthernStar het volgende:

[..]

Ik heb al gezocht naar foto's maar kon niks vinden.

De moeder van Alexia was laatst wel op TV.
Van Alexia zijn alleen foto's uit haar tienertijd, daar kwam de Telegraaf laatst mee. De Weekend had deze al eerder, maar de Telegraaf deed alsof ze een primeur hadden..
sig verwijderd door FA
pi_23961267
quote:
Op dinsdag 14 december 2004 07:43 schreef Klonk het volgende:
Wim Lex kan nog heel wat leren van opa

wel een briljant excuus voor de amerikaanse dochter: ik heb ruzie met mijn vrouw dus ik ga een potje buiten de deur neuken
Wacht effe, bherhnahrd was toch niet vanwege ruzie met z'n vrouw in het buitenland maar vanwege de oorlog?
pi_23961356
De oorlog van '54?
pi_23961368
Bingo.
  Redactie Games dinsdag 14 december 2004 @ 10:08:30 #23
52557 crew  Mr.Noodle
Offtopic in geleuter...
pi_23961666
Bernhard de Scharrelaar...
How do you get precisely 4 Gallons of water with a 3 Gallon and 5 Gallon Can...
  dinsdag 14 december 2004 @ 10:46:42 #24
66470 Klonk
Koning van Tofania
pi_23962337
quote:
Op dinsdag 14 december 2004 09:33 schreef Redux het volgende:

[..]

Wacht effe, bherhnahrd was toch niet vanwege ruzie met z'n vrouw in het buitenland maar vanwege de oorlog?
ik zou niet weten hoe ik dit anders zou moeten lezen
quote:
Hij plaatst haar geboorte in verband
met de huwelijkscrisis als gevolg van
de Greet Hofmans-affaire in de jaren
vijftig.Hij was toen woedend omdat in
kringen rond Hofmans over hem gezegd
werd dat hij geld stal van zijn vrouw
Klonk is alleen Klonk als er Klonk op staat
pi_23962397
Het was ook een vraag, thx!
  Moderator / Miss SHO dinsdag 14 december 2004 @ 10:51:44 #26
22592 crew  Ole
pi_23962439
Die ene onderzoeker is net Dr Klavan!
(Kees van Kooten)
Op woensdag 19 januari 2011 22:10 schreef JaneDoe het volgende:
dit is SHO, where you're guilty until proven innocent
pi_23962586
Waarom is je icoon op zwart, Ole?
pi_23962633
Hm.. wat ik raar vond was ... hij zegt dat Trix niks heeft. En verklaart vervolgens dat hij en Juliana alleen al tussen de 150 en 200 miljoen hadden privé. Bijelkaargesprokkeld uit de toelage. Ergens zit er een gat in dat hele verhaal.
  Moderator / Miss SHO dinsdag 14 december 2004 @ 11:10:21 #29
22592 crew  Ole
pi_23962819
quote:
Op dinsdag 14 december 2004 10:59 schreef Redux het volgende:
Waarom is je icoon op zwart, Ole?
dat is ie al een tijdje.. M
Op woensdag 19 januari 2011 22:10 schreef JaneDoe het volgende:
dit is SHO, where you're guilty until proven innocent
pi_23962987
Hoeveel "exclusieve" interviews heeft die Nazi nu gegeven?
Volgende week verschijnt er ws in de Telegraaf ofzo weer een exclusief interview met hem, uiteraard mag ook dat interview alleen gepubliceerd worden na zn dood
pi_23963119
Als het een echte vent was dan had hij dat al heel lang terug bekend gemaakt. Maar nee, mijnheer ik-doe-wel-zo-gewoon-maar-ik-sta-ver-boven-jullie doet dat pas als hij zelf de pijp uit is. Het is gewoon een laffe kerel. Wel typerend voor dat 'fantastische' koningshuis, het is gewoon een zootje leugenaars. En die 150-200 miljoen die hij en Juliana nalaten, stort die maar in de kas van de staat. Dat geld is namelijk gewoon van de Nederlanders gejat!

En voor iedereen die denkt dat er nu ineens een heleboel nieuwe dingen bekend worden omdat de archieven geopend worden, think again. Alles gaat eerst langs 'ik wens alleen met Majesteit aangesproken te worden', ofwel Bea. Dat verdwijnt weer gewoon in een kluis ergens dus. Hulde aan de Oranjes, deze prachtige symbolen van ons vaderland!
"Welfare culture is bad not just because, as in Europe, it's bankrupting the state, but because it enfeebles the citizenry, it erodes self-reliance and resourcefulness."
-Mark Steyn
pi_23963510
Wat fijn voor alle 6 de dochters dat ze ook elk 100.000 euro buit gemaakt door de lockheed affarie krijgen.
  Moderator dinsdag 14 december 2004 @ 11:51:25 #33
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_23963665
het zou balkenende deugd doen ... dat zijn nu nog is normen en waarden

(het vreemdgaan niet, maar de buit verdelen)
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_23963713
Bij toeval 2 buitenechtelijke kinderen gekregen?
Hoezo toeval?
Kan alleen door vreemdgaan en sex.
Niks toeval.
  dinsdag 14 december 2004 @ 11:54:37 #35
54997 Posdnous
Moslima-knuffelaar
pi_23963749
Sorry dat ik het zeg, maar wat een laffe zak.

Nadat je dood bent allemaal verhalen openbaren, die het volk zou moeten weten.
Dat van die kinderen is dan wel minder belangrijk, hoewel het hier ook om de erfenis gaat, maar dat van die Lockheed affaire is echt schandalig.

En dan al die mensen bij het paleis: 'toch netjes van hem dat hij het nu heeft toegegeven' . .
When it comes to being Plug 1, it's just me, myself and I
pi_23964611
Hij schuift het tenminste niet onder stoelen of banken, net zo min als hij het Koninklijk Lid in andere dingen schoof

En Juliana wist er van.... says who? Bernard, maar die is er niet meer, en Juul ook niet meer om dat weer te ontkennen.
pi_23964691
quote:
Op dinsdag 14 december 2004 11:18 schreef Absinth het volgende:
die Nazi
Belachelijke tekst en bezijden de waarheid.
quote:
Op dinsdag 14 december 2004 11:54 schreef Posdnous het volgende:
Sorry dat ik het zeg, maar wat een laffe zak.
Weleens gehoord van ministeriële verantwoordelijkheid?
pi_23964713
quote:
Op dinsdag 14 december 2004 11:54 schreef Posdnous het volgende:
maar dat van die Lockheed affaire is echt schandalig.
Vertel eens. Jij weet blijkbaar meer.
pi_23964714
Ik kan me wel voorstellen dat hij dat nu pas bekend heeft gemaakt. Dat gemoraalridder van al die Nederlanders die zo goed weten hoe het hoort wordt je ook schijtziek van

Boeiend wat die mensen doen met hun priveleven, daar hebben wij helemaal niks mee te maken! Ik snap dat echt niet dat er mensen zijn die denken dat wij het recht hebben om alles van hun te weten....
  dinsdag 14 december 2004 @ 12:41:41 #40
54997 Posdnous
Moslima-knuffelaar
pi_23964734
quote:
Op dinsdag 14 december 2004 12:39 schreef Eightball het volgende:

Weleens gehoord van ministeriële verantwoordelijkheid?
Buiten dat ministeriele verantwoordelijkheid al een enorm lachwekkend gegeven is, strekt het ook maar tot zover. Dat betekent niet dat je als lid van het Koningshuis alles maar kan maken.

Hij is destijds niet voor niks uit z'n uniform gezet.
  dinsdag 14 december 2004 @ 12:42:26 #41
54997 Posdnous
Moslima-knuffelaar
pi_23964754
quote:
Op dinsdag 14 december 2004 12:40 schreef sindell het volgende:
Ik kan me wel voorstellen dat hij dat nu pas bekend heeft gemaakt. Dat gemoraalridder van al die Nederlanders die zo goed weten hoe het hoort wordt je ook schijtziek van

Boeiend wat die mensen doen met hun priveleven, daar hebben wij helemaal niks mee te maken! Ik snap dat echt niet dat er mensen zijn die denken dat wij het recht hebben om alles van hun te weten....
Dat van die Lockheed-affaire is niet bepaald prive-leven .
  dinsdag 14 december 2004 @ 12:42:48 #42
54997 Posdnous
Moslima-knuffelaar
pi_23964760
quote:
Op dinsdag 14 december 2004 12:40 schreef Eightball het volgende:

[..]

Vertel eens. Jij weet blijkbaar meer.
Hoe bedoel je?
pi_23964777
quote:
Op dinsdag 14 december 2004 12:42 schreef Posdnous het volgende:

[..]

Dat van die Lockheed-affaire is niet bepaald prive-leven .
Ik refereerde dan ook aan hetgeen dit topic over gaat. Er staat toch geen Lockheed affaire in de TT
pi_23964780
quote:
Ik snap dat echt niet dat er mensen zijn die denken dat wij het recht hebben om alles van hun te weten....
Ik snap niet dat mensen - niet gehinderd door enige kennis van zaken - Prins Bernhard uitmaken voor Nazi en zakkenvuller.
pi_23964799
quote:
Op dinsdag 14 december 2004 12:42 schreef Posdnous het volgende:
Hoe bedoel je?
Wat is er zo schandalig aan?
pi_23964827
quote:

Als er door het koninghuis invloed wordt uitgeoefend op het beleid wat door de regering wordt gevoerd, of op strategische beslissingen is het niet meer dan normaal dat we dat horen in een democratie. Anders kunen we net zo geod in een dictatuur gaan wonen en de schijndemocratie ophouden dat er wel verkeizingen zijn maar belangrijke beslissingen toch door het oppertunistische koningshuis genomen worden.
  dinsdag 14 december 2004 @ 12:45:16 #47
54997 Posdnous
Moslima-knuffelaar
pi_23964830
quote:
Op dinsdag 14 december 2004 12:44 schreef Eightball het volgende:

[..]

Wat is er zo schandalig aan?
Nou ja, steekpenningen staan niet bepaald bekend als het toppunt van integriteit.
pi_23964856
quote:
Op dinsdag 14 december 2004 12:41 schreef Posdnous het volgende:
Hij is destijds niet voor niks uit z'n uniform gezet.
Juist.
En past het nu dan nog de man te beschimpen?
  dinsdag 14 december 2004 @ 12:46:34 #49
54997 Posdnous
Moslima-knuffelaar
pi_23964865
quote:
Hou toch op.. als er iemand moraliseert is het wel de Koningin die alles zo goed schijnt te weten. Als je zo extreem integer en netjes wil overkomen ga je natuurlijk behoorlijk op je bek met al die schandalen.
  dinsdag 14 december 2004 @ 12:47:45 #50
54997 Posdnous
Moslima-knuffelaar
pi_23964889
quote:
Op dinsdag 14 december 2004 12:46 schreef Eightball het volgende:

[..]

Juist.
En past het nu dan nog de man te beschimpen?
Het gaat niet om beschimpen, het gaat er om dat hij nu pas een boekje open doet.

En dat uit het uniform zetten was een nog veel en veel te magere straf.
pi_23964902
quote:
Op dinsdag 14 december 2004 12:46 schreef Posdnous het volgende:
al die schandalen.
Kom maar, kom maar, kom maar.
Welke schandalen?
pi_23964927
quote:
Op dinsdag 14 december 2004 12:47 schreef Posdnous het volgende:
En dat uit het uniform zetten was een nog veel en veel te magere straf.
Wat had er dan moeten gebeuren?
De bak in met dat sujet? Uit zijn ambt zetten?
Snap jij wel iets van hoe de constitutie in elkaar zit?
  dinsdag 14 december 2004 @ 12:52:57 #53
54997 Posdnous
Moslima-knuffelaar
pi_23965008
quote:
Op dinsdag 14 december 2004 12:49 schreef Eightball het volgende:

Uit zijn ambt zetten?
Bijvoorbeeld.
quote:
Snap jij wel iets van hoe de constitutie in elkaar zit?
Ik snap wel dat het niet precies zo werkt in dit land, maar dat betekent niet dat ik het er maar mee eens moet zijn. Het scheelde sowieso weinig of hij was daadwerkelijk uit z'n ambt gezet.

Dat zo iemand nog gewoon een publieke functie mag houden is natuurlijk een lachertje.
pi_23965015
quote:
Op dinsdag 14 december 2004 12:46 schreef Posdnous het volgende:

[..]

Hou toch op.. als er iemand moraliseert is het wel de Koningin die alles zo goed schijnt te weten. Als je zo extreem integer en netjes wil overkomen ga je natuurlijk behoorlijk op je bek met al die schandalen.
Wat heeft zij er nu mee te maken. Is zij nu opeens verantwoordelijk voor de de acties van haar vader?
pi_23965055
With Great Power Comes Great Responsibility

Je hebt een voorbeeldfunctie in zijn positie. Hoe had het gezeten als 1 van die dochters ouder was geweest als Beatrix? Had zij dan de troon op kunnen eisen? Het volk kiest tenslotte niet.

Hetzelfde met rappers of andere celebrities, je verdient een hele hoop poen, en staat constant in de schijnwerpers, maar dan niet zeuren als de media over je heen valt als je een misstap maakt. Comes with the territory.

En ja, het kan iedereen gebeuren, ook de buurman van 6 hoog heeft wellicht een scharrel. Maar nog steeds is het niet netjes om pas de waarheid te vertellen (nou ja, vertellen...oplezen) na je dood. Als je zo´n fikse oorlogsheld bent dan moet je ook een held blijven in de mindere momenten.
pi_23965090
Leuk

Tof dat Juliana geen rancune naar hen toe had
Ms ook niet verwonderlijk, we weten tenslotte niets over afspraken tussen die 2 inzake huwelijkse trouw
Vind het iig okay dat ze ook een deel vd erfenis krijgen, dat Bernard dat iig goed geregeld heeft.
[i]"you left me standing here, a long long time ago"[/i]
pi_23965132
quote:
Op dinsdag 14 december 2004 12:52 schreef Posdnous het volgende:
een publieke functie
Hij was getrouwd met het STAATSHOOFD.
Had Den Uyl hem moeten verplichten te scheiden?
pi_23965168
quote:
Op dinsdag 14 december 2004 12:52 schreef Posdnous het volgende:
Bijvoorbeeld.
Dat is toch gebeurd?
Exit uit het leger.
Exit als voorzitter van de (door hem opgerichtte) Bilderbergconferentie.
Lijkt me voldoende.
pi_23965176
quote:
Op dinsdag 14 december 2004 12:57 schreef Eightball het volgende:

[..]

Ja, natuurlijk!
Wat dacht jij dan?!
En den Uyl had Juliana moeten zeggen haar bek te houden en niet zo God vergeten vergevingsgezind te zijn en die vent te dumpen.
Een beetje zelf beslissen dat je je man niet laat vallen, wat krijgen we nou, Juul, zo zijn we niet getrouwd!!!!!
  dinsdag 14 december 2004 @ 13:05:07 #60
54997 Posdnous
Moslima-knuffelaar
pi_23965253
quote:
Op dinsdag 14 december 2004 12:53 schreef sindell het volgende:

[..]

Wat heeft zij er nu mee te maken. Is zij nu opeens verantwoordelijk voor de de acties van haar vader?
Het is een beetje raar als je het land vertelt hoe de normen en waarden in elkaar zitten en waar we ons allemaal op moeten richten (troonrede) wanneer je eigen pa de regels aan zijn laars lapt, vind je niet?
pi_23965271
quote:
Op dinsdag 14 december 2004 12:56 schreef milagro het volgende:
Leuk

Tof dat Juliana geen rancune naar hen toe had
Nee heel tof huwelijk inderdaad.

Bernard heeft alleen maar geprobeerd Juultje ontoerekeningsvatbaar te laten verklaren.
I have a feeling we're not in Kansas anymore..
  dinsdag 14 december 2004 @ 13:07:38 #62
54997 Posdnous
Moslima-knuffelaar
pi_23965288
quote:
Op dinsdag 14 december 2004 12:57 schreef Eightball het volgende:

[..]

Nee, maar dat had in de praktijk betekend dat Juliana af zou moeten treden. En die gedachten zijn er destijds wel degelijk geweest.

Maar aangezien dat te vergaand was is er uiteraard maar van afgezien.
Maar dat betekent niet dat je Bernard niet gewoon een fatsoenlijke straf had kunnen geven.
pi_23965303
quote:
Op dinsdag 14 december 2004 13:05 schreef Posdnous het volgende:
Het is een beetje raar als je het land vertelt hoe de normen en waarden in elkaar zitten en waar we ons allemaal op moeten richten (troonrede) wanneer je eigen pa de regels aan zijn laars lapt, vind je niet?
Ten tijde van Lockheed was zij nog geen Koningin.
Maar kom eens op met die schandalen van onze huidige Koningin. Dat zijn er toch zo veel?
Kom for that matter buiten Lockheed ook maar even met alle schandalen rond onze voormalige Koningin.
pi_23965328
quote:
Op dinsdag 14 december 2004 13:07 schreef Posdnous het volgende:
Maar dat betekent niet dat je Bernard niet gewoon een fatsoenlijke straf had kunnen geven.
Hij heeft toch straf gekregen?
Zoals ik hierboven heb geschreven beperkte zich dat niet tot het aantrekken van een ander pak.
pi_23965349
quote:
Op dinsdag 14 december 2004 13:06 schreef Vow het volgende:

[..]

Nee heel tof huwelijk inderdaad.

Bernard heeft alleen maar geprobeerd Juultje ontoerekeningsvatbaar te laten verklaren.
Ik heb het over vroegah, toen die meisjes nog jong waren en Juul nog helder.
Blijkbaar gingen beide dochters of iig 1 ook gewoon mee op wintersport soms.
Dus Juul had geen probs met die meiskes, en dus ook niet dat haar echtgenoot ze thuis ontving en meenam op vakanties.
pi_23965387
quote:
Op dinsdag 14 december 2004 13:10 schreef milagro het volgende:
De Londense vriendin van PB is tot '52 mee op wintersport geweest.
  dinsdag 14 december 2004 @ 13:14:32 #67
54997 Posdnous
Moslima-knuffelaar
pi_23965427
quote:
Op dinsdag 14 december 2004 13:08 schreef Eightball het volgende:

[..]

Ten tijde van Lockheed was zij nog geen Koningin.
Juliana niet?
quote:
Maar kom eens op met die schandalen van onze huidige Koningin. Dat zijn er toch zo veel?
Kom for that matter buiten Lockheed ook maar even met alle schandalen rond onze voormalige Koningin.
Ach, ik heb het over het Koningshuis in het algemeen. Het vermeende nazi-verleden, de Lockheed affaire, de Zorreguieta ellende, het gejaag en gerace, Mabelshit, IG Farben ook nog.

En het geniale idee tot afschaffing van de Tweede kamer. .
pi_23965540
quote:
Op dinsdag 14 december 2004 13:14 schreef Posdnous het volgende:
Het vermeende nazi-verleden
Vermeend, dat zeg je goed
quote:
de Lockheed affaire
Afgestraft.
quote:
de Zorreguieta ellende
Wat kan de Koningin daar aan doen?
quote:
het gejaag en gerace
quote:
Mabelshit
Wat kan de Koningin daar aan doen?
quote:
IG Farben ook nog.
Eind jaren twintig en begin jaren dertig de werkgever van de prins in Berlijn en Parijs.
Wat is je punt?
quote:
En het geniale idee tot afschaffing van de Tweede kamer. .
De tweede kamer bestaat nog steeds.
pi_23965552
quote:
Op dinsdag 14 december 2004 13:10 schreef milagro het volgende:

[..]

Ik heb het over vroegah, toen die meisjes nog jong waren en Juul nog helder.
Dus Juul had geen probs met die meiskes, en dus ook niet dat haar echtgenoot ze thuis ontving en meenam op vakanties.
Ik had het ook over vroegah, toen Bernard eerst van Juultje afwilde omdat die een platonische lesborelatie met Greet -Raspoetin- Hofmans onderhield en toen dat niet mogelijk was der Prinz geprobeerd heeft "de koningin van het gewone volk" in een gesticht te krijgen. Waarschijnlijk was ze daar op haar plaats geweest ook nog, 't arme mens.

Nee ons Juultje die in de VN vrede op aarde predikt und unser Prinz die bij elke foute militaire dictator op schoot kroop, hadden een fantastische verstandshouding.
pi_23965648
quote:
Op dinsdag 14 december 2004 13:20 schreef Vow het volgende:

[..]

Ik had het ook over vroegah, toen Bernard eerst van Juultje afwilde omdat die een platonische lesborelatie met Greet -Raspoetin- Hofmans onderhield en toen dat niet mogelijk was der Prinz geprobeerd heeft "de koningin van het gewone volk" in een gesticht te krijgen. Waarschijnlijk was ze daar op haar plaats geweest ook nog, 't arme mens.

Nee ons Juultje die in de VN vrede op aarde predikt und unser Prinz die bij elke foute militaire dictator op schoot kroop, hadden een fantastische verstandshouding.
En daarom dreigde Juul ook met aftreden destijds, zo had ze de pest aan die vent van d'r.

Ik had zo'n toverkol als Hofmans ook mijn huis uit gewerkt, overigens.
Hup, pak je bezem en opzouten, Greet
pi_23965822
quote:
Op dinsdag 14 december 2004 13:20 schreef Vow het volgende:
unser Prinz die bij elke foute militaire dictator op schoot kroop,
Kom eens met voorbeelden, dingetjes roepen kunnen we allemaal.
pi_23965960
quote:
Op dinsdag 14 december 2004 13:23 schreef milagro het volgende:

[..]

En daarom dreigde Juul ook met aftreden destijds, zo had ze de pest aan die vent van d'r.

Dat is het argument voor hun goede huwelijk? Dat ze dreigde met aftreden wanneer na alle schandalen notabene der lapschwanz van een kerel van d'r ook nog eens strafrechtelijk vervolgt zou worden? Een andere bekende duitser (eigenlijk een oostenrijker) noemde hem al eens een slappe karakterloze klaploper. Dat was met hindsight redelijk accuraat.

Hem afgelopen zaterdag een paar uur op een oude boerenkar rondrijden vond ik dan ook wel gepast.
pi_23966023
beatrix. ook al de nodige incidenten. de val van cda-leider brinkman. overplaatsing van röell, de ambassadeur in Zuid-Afrika, buiten medeweten van van mierlo. de mediabespeling ten tijde van maxima's introductie. het skieen in lech tijdens de oostenrijkboycot. het buiten het kabinet om opdracht geven tot bvd onderzoeken en het verstrekken van de gegevens daaruit aan derden.

juliana. populair bij de bevolking, onder andere door de voortreffelijke mediabespeling van de oranjes. dreigt meerdere malen met troonsafstand om haar zin door te drijven (gratie lages en drie van breda, strafrechtelijk onderzoek lockheed). sinds de greet hofmans affaire is in feite bernhard de baas.

Dit kon ik vinden over schandalen
pi_23966057
quote:
Op dinsdag 14 december 2004 13:31 schreef Eightball het volgende:

[..]

Kom eens met voorbeelden, dingetjes roepen kunnen we allemaal.
Griekenland, Argentinië en Spanje bijvoorbeeld.

Zijn collega-stadhouders zullen we maar zeggen.
pi_23966124
Die mensen leven onder een ander zijn verantwoordelijkheid ze kunnen dus niet zomaar alles zeggen.

Lockheed. Heel Nederland wist wat er gebeurt was na de commisie Donner.
Daar hoeft echt niet ellelang over doorgezeurd worden.

Het naar huis sturen van het kabinet. De man had gewoon weinig respect voor wat de regering uitvrat. en wilde ze tijdelijk naar huis sturen. Wie heeft dat niet als JP weer eens iets heeft of om over het geruzie tijden de LPF periode nog maar te zwijgen.

De dochters Blijft een privekwestie

het geld Berhard zijn familie had altijd al geld Niet alles komt uit de staatskas hoor ook het vermogen van de oranjes niet Is ook weer een privekwestie waar het vandaan komt.
Op woensdag 31 januari 2007 19:20 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Ik heb veel stomme posts gezien op fora, maar deze zit toch wel in de top 10 (voorzichtig geschat; het kan ook de top 5 zijn). Nou ik sta iig in zijn top 10
  dinsdag 14 december 2004 @ 14:13:33 #76
26414 greatgonzo
Gonzo met een G
pi_23966777
snap de ophef niet, Juliana is altijd van hem blijven houden, wat hij ook allemaal flikte. Ze besloten het onder de pet te houden, maar gingen wel accoord dat het na hun dood naar buiten mocht komen.

En nu ineens valt het onder ministriele verantwoordelijkheid en had den Uyl hen moeten verplichten om te scheiden? BS, als Juliana er accoord mee ging, wat hebben wij of de minister president er dan mee te maken?
Bij tijd en wijle aanwezig...
pi_23966847
De Volkskrant doet hier wel goede zaken mee, ze hebben in de loop van de dag zelfs 50.000 extra exemplaren bij laten drukken, omdat overal alles wat uitverkocht.
sig verwijderd door FA
  Admin dinsdag 14 december 2004 @ 14:20:33 #78
2589 crew  yvonne
On(t)deugend
pi_23966945
quote:

[..]

Erger, de prins dreigde zijn vrouw onder curatele te zetten en het kabinet naar huis te suren.
Yvonne riep ergens: Static is gewoon Static, je leeft met hem of niet.
Geen verborgen agenda's, trouw, grote muil, lief hartje, bang voor bloed, scheld FA's graag uit voor lul.

Op dinsdag 26 oktober 2021 16:46 schreef Elan het volgende:
Hier sta ik dan weer niet van te kijken Zelfs het virus is bang voor jou.
  Admin dinsdag 14 december 2004 @ 14:21:23 #79
2589 crew  yvonne
On(t)deugend
pi_23966963
quote:
Op dinsdag 14 december 2004 14:13 schreef greatgonzo het volgende:
snap de ophef niet, Juliana is altijd van hem blijven houden, wat hij ook allemaal flikte.
Says who?
De Privé?
Geen verborgen agenda's, trouw, grote muil, lief hartje, bang voor bloed, scheld FA's graag uit voor lul.

pi_23967063
En zo blijkt dat zelfs de Oranjes gewone mensen zijn.
pi_23967069
quote:
Op dinsdag 14 december 2004 14:21 schreef yvonne het volgende:

[..]

Says who?
De Privé?
Heb je die mooie berk in de tuin van Soestdijk nooit gezien?

Die kan praten
  dinsdag 14 december 2004 @ 14:41:20 #82
99738 Geertsema
Voor Eigen Erf
pi_23967440
quote:
Die mensen leven onder een ander zijn verantwoordelijkheid ze kunnen dus niet zomaar alles zeggen.
Dat is het nou juist. Ze doen en zeggen wat ze willen. Buiten-grondwettelijk! en ze komen ermee weg.
Op voorspraak van Beatrix is er een Nederlandse ambassade geopend in Jordanië (vanwege warme banden met het Jordaans koningshuis), Bernhard heeft o.a. de heer Rhodius van het Kabinet van de Koningin opdracht gegeven het sociale dienst-dossier van Edwin de Roy van Zuijdewijn te lichten, Bernhard vond het nodig de boete van die AH-jongens te betalen en via de Telegraaf (spreekbuis van het Tuig van Oranje) zijn ongenoegen te spuien en Bernhard zat begin jaren vijftig aan de champagne met allerlei gevluchte nazi's in Argentinië. Het zijn maar enkele voorbeelden.
  dinsdag 14 december 2004 @ 14:44:31 #83
99738 Geertsema
Voor Eigen Erf
pi_23967514
En de weduwe Bruinsma zamelt via Warchild geld in voor de slachtoffertjes van oorlogsgeweld die gevallen zijn vanwege Mabels warme pleidooi voor bewapening van de Balkan. En maar wuiven naar dat tuig op 30 april.
  Admin dinsdag 14 december 2004 @ 14:47:20 #84
2589 crew  yvonne
On(t)deugend
pi_23967571
quote:
Op dinsdag 14 december 2004 14:44 schreef Geertsema het volgende:
En de weduwe Bruinsma zamelt via Warchild geld in voor de slachtoffertjes van oorlogsgeweld die gevallen zijn vanwege Mabels warme pleidooi voor bewapening van de Balkan. En maar wuiven naar dat tuig op 30 april.
Leuk zijn ze hè

pi_23967783
De prins blijkt zelfs na zijn dood nog te beschikken over dat geweldige vermogen de koninklijke ruiten te laten rinkelen. Hij blijft maar proberen om een soort absolutie van Nederland te krijgen en ziet niet in dat het stapsgewijs onthullen niet werkt. Het enige dat het oplevert is meer discussie en een herhaling in de pers van alle misstappen en affaires.

Als de man na Lockheed gelijk het boetekleed had aangetrokken, er schoon schip gemaakt was en de (nog steeds geheime) feiten op tafel waren gelegd, hadden we hem collectief allang vergeven. Die buitenechtelijke dochters zijn irrelevant behalve voor de roddelbladen. Als hij er nooit iets over gezegd had, was het altijd bij geruchten gebleven. Daar leed het koningshuis niet onder.

Zijn NSDAP lidmaatschap blijft hij tot op de dag van vandaag ontkennen, maar geen historicus die hem gelooft. Vermoedelijk wil hij dat niet bekennen omdat hij bang is dat alleen dat feit zijn imago in de ogen van de veteranen zou kunnen doen wankelen. Lijkt me onzin, omdat een opportunist nu eenmaal een opportunist is en het lidmaatschap van een foute organisatie ruim voor de oorlog door je fans echt wel excuseerbaar is als je er genoeg tegen over gezet hebt.

Someway had de man grote charmes in de direkte omgang, maar een enorme hoekigheid als het over het bespelen van de collectieve opinie ging. Zonder dit interview was de beeldvorming beter geweest. Wat zal Bea de pest in hebben.
  dinsdag 14 december 2004 @ 15:47:41 #86
15221 Falco
Afleidingsmanoeuvre
pi_23968685
Echt een gave bijlage was het, die ik geheel gelezen heb.
Een redelijk duidelijk beeld krijg je nu wel van Bernhard: een doener, die veel wou bereiken en daarvoor gebruik maakt van een uitgebreid netwerk, maar daarnaast wel een beroerde echtgenoot was.
Het heeft toch allemaal iets koninklijks en dat is gaaf. Men heeft altijd min of meer geaccepteerd dat Bernhard verkeerd zat met de Lockheedaffaire en daardoor bestaat de monarchie nog steeds. Blijkbaar weegt het belang van de monarchie hoger op dan het aannemen van steekpenningen. Ook dat hebben van bastaardkinderen heeft iets koninklijks uiteraard. Het punt is dat Bernhard zich weinig interesseerde voor bepaalde politieke gebieden en daardoor vrolijk die belemmeringen overtrad zonder dat hij zich daar bewust kwaad van was. Hij had zowel voordeel als nadeel van zijn rol als prins-gemaal.
Afijn, het is een prachtig verhaal geworden en ik kan me voorstellen dat Bernhard een zeer geliefd persoon bij sommigen kan zijn en bij anderen weer bijzonder gehaat. Of hij de waarheid spreekt in die bijlage is natuurlijk de vraag. Over het algemeen denk ik van wel, behalve bij die Lockheedzaak. Daar komt hij onzeker en vaag over.
<a href="https://www.youtube.com/watch?v=yIl_jGh-LWE" target="_blank" rel="nofollow">Afleidingsmanoeuvre</a>
pi_23968890
En waarom zouden we alles geloven wat Bernhard vandaag postuum in de Volkskrant verklaart. Het zou mij bijzonder verbazen wanneer hij nu voor de verandering wel eens een keer het achtereind van z'n tong liet zien.
Het hele verhaal lijkt me meer van psychologische dan van historische waarde.
And it's only the giving
That makes you
What you are
  dinsdag 14 december 2004 @ 16:08:00 #88
15221 Falco
Afleidingsmanoeuvre
pi_23969073
Je kan het ook als een postume natrap beschouwen. Iedereen die kritiek krijgt, wil daar graag een weerwoord opgeven.
Het probleem is dat een koninklijk lid daar bijzonder beperkt is vanwege de ministeriële verantwoordelijkheid. Niet voor niets heeft Bernhard zeer weinig kunnen doen tegen het boek van Tomas Ross. Los staat daarvan wie de waarheid spreekt.
<a href="https://www.youtube.com/watch?v=yIl_jGh-LWE" target="_blank" rel="nofollow">Afleidingsmanoeuvre</a>
  dinsdag 14 december 2004 @ 16:17:33 #89
99738 Geertsema
Voor Eigen Erf
pi_23969286
De Grondwet bepaalt dat dat alleen de wettige opvolgers erfelijk recht hebben op de troon. Wilhelmina kan nooit verwekt zijn door Willem-III, want die syfilislijder was onvruchtbaar en is op de leeftijd van 62 jaar getrouwd met Emma van Waldeck-Pyrmont (21 lentes!).

Dat hele huis van Oranje is een farce. Wordt tijd dat de Republiek wordt ingevoerd.
  dinsdag 14 december 2004 @ 16:23:14 #90
99738 Geertsema
Voor Eigen Erf
pi_23969394
quote:
Niet voor niets heeft Bernhard zeer weinig kunnen doen tegen het boek van Tomas Ross. Los staat daarvan wie de waarheid spreekt.
Het boek van Tomas Ross is fictie. Bernhard had destijds wel een proces kunnen aanspannen tegen Wim Klinkenberg, maar hij heeft dat nagelaten omdat dan de beerput helemaal was opengegaan. Een proces aanspannen door een lid van het koninklijk huis valt buiten de ministeriële verantwoordelijkheid. Het gebeurt natuurlijk wel in overleg.
pi_23969773
quote:
Op dinsdag 14 december 2004 16:17 schreef Geertsema het volgende:
Dat hele huis van Oranje is een farce. Wordt tijd dat de Republiek wordt ingevoerd.
En die blijft wel gevrijwaard van schandalen?
pi_23970898
Ik zit te smullen van al die verhalen in de volkskrant op het moment

Met name zijn afschuw tegenover die proletenbende van het PvdA

Geweldig.
  dinsdag 14 december 2004 @ 17:38:09 #93
15221 Falco
Afleidingsmanoeuvre
pi_23971063
quote:
Op dinsdag 14 december 2004 16:23 schreef Geertsema het volgende:

[..]

Het boek van Tomas Ross is fictie. Bernhard had destijds wel een proces kunnen aanspannen tegen Wim Klinkenberg, maar hij heeft dat nagelaten omdat dan de beerput helemaal was opengegaan. Een proces aanspannen door een lid van het koninklijk huis valt buiten de ministeriële verantwoordelijkheid. Het gebeurt natuurlijk wel in overleg.
Op hem kwam dat boek over als fictie en non-fictie door elkaar gemengd. Dat klopt ook wel. De hoofdpersoon van dat boek is uiteraard niet een fictief persoon. Dat laatste van een proces aanspannen wist ik niet en verbaast me trouwens ook wel.
pi_23973367
quote:

[..]

Toch spoorde Bernhard zelf ook niet helemaal. Hij had haar in huis gehaald, omdat ze hem aanbevolen was als gebedsgenezeres
pi_23973432
quote:
Op dinsdag 14 december 2004 14:56 schreef multatuli het volgende:
Zijn NSDAP lidmaatschap blijft hij tot op de dag van vandaag ontkennen, maar geen historicus die hem gelooft.
Dat ontkende hij helemaal niet. Hij ontkende alleen dat hij zichzelf heeft opgegeven.
  dinsdag 14 december 2004 @ 19:41:29 #96
15221 Falco
Afleidingsmanoeuvre
pi_23973562
quote:
Op dinsdag 14 december 2004 19:32 schreef HiZ het volgende:

[..]

Toch spoorde Bernhard zelf ook niet helemaal. Hij had haar in huis gehaald, omdat ze hem aanbevolen was als gebedsgenezeres
Dat was idd naïef ja. En het NSDAP-lidmaatschap wordt niet ontkend iig ja. Hij heeft zelfs een hand aan Hitler gegeven. Ik weet niet meer bij welke gelegenheid dat was, maar volgens mij had het te maken met een soort van toestemming om naar Nederland te verhuizen ofzo. Maar als men door dat soort dingen hem meteen als nazi bestempelt, dan is dat wel bijzonder sneu...
pi_23975147
quote:
Op dinsdag 14 december 2004 12:53 schreef sindell het volgende:

[..]

Ja, als je staatshoofd kunt worden door de acties van je voorouders dan is die verantwoording niet minder absurd.

maw. Anno 2004 is het feodale systeem toch echt wel achterhaald..
  dinsdag 14 december 2004 @ 20:57:16 #98
6290 Dr_Crouton
Uw advertentieruimte hier.
pi_23975249
Iedereen in Duitsland moest lid worden van de nazipartij destijds, of anders zwijgen, geen dingen zeggen die de nazi's een reden gaven je op te pakken voor schijnprocessen. Zie dan maar eens 'heldhaftig' te zijn tegenover een misdadig regime met op elke straathoek een verklikker zonder dat jijzelf, of je familie, of je familiebezittingen riskeert.

Maar het is nou eenmaal makkelijk om Bernhard uit te maken voor een rasechte nazi omdat het een publiek figuur was.
The Internets, I needs it..
pi_23975586
De meest opmerkelijke stukjes waren wel dit:

- Bernhard organiseerde zijn eigen begrafenis:

De prins: 'Ik bepaalde dat mijn familie in de stoet op olifanten moest. Dat heb ik later toch maar laten schrappen.'

- Bernhard over Evita:

'Ik heb niets gehad met Evita. Ik vond haar geen charmante vrouw, helemaal niet. Ze was ambitieus, wilskrachtig, allesbehalve vrouwelijk.

-Bernhard over zonen en weddenschap:

Zes dochters hebt u, geen enkele zoon. Had u nooit een zoon willen hebben?
'Nee. Het is nooit bij me opgekomen. Ik ben dankbaar voor wat ons gegeven wordt. Basta. Ik moet denken aan de geboorte van Margriet. Toen heb ik vijftig dollar gewonnen van mijn vrouw.

'We hebben in '42 samen New York bezocht. Er was daar een waarzegster die zei: u krijgt een zoon. Mijn vrouw vond het geweldig. Ik zei: ik wed om vijftig dollar dat mijn voorgevoel klopt. Het wordt weer een dochter. Vijftig dollar. En bedenk wel: het wordt eerder groen op de maan dan dat je mijn vrouw tot een weddenschap krijgt. En al helemaal niet tot betalen. Maar ze ging erop in.

'Ik heb tegen Van Tets, haar secretaris, gezegd: terwijl ze nog in de kliniek ligt, geef jij mij die vijftig dollar. Anders krijg ik ze niet. En zo is het gegaan. Van Tets betaalde. Dat heb ik haar later verteld. Kreeg ik zo'n zuur lachje. 'Mijn vrouw wilde graag een zoon. Die wilde echt een zoon hebben. Net zoals Margriet per se een dochter wilde.'

- Bernhard over Juliana en zijn vriendinnen

Ze moet veel van u gehouden hebben.
'Precies, dat is het. Het is de hoofdreden waarom ze het heeft kunnen accepteren. Dat is het. 'Neem de relatie die ik in Londen had tijdens de oorlog. Het eerste jaar, ze vroeg: heb je een vriendin? Ik zei ja. Tweede jaar. Heb je nog dezelfde? Ik zei ja. Derde jaar. Nog steeds? Ja, zei ik. Is ze echt zo aardig dat je haar na drie jaar nog steeds hebt? Ik zei ja. Ze zei: dan wil ik haar graag ontmoeten. Uit die ontmoeting is voortgekomen dat mijn vriendin elk jaar met ons is gaan skieën, tot '52, toen ze vertrok naar de Bahama's.

- Bernhard over de hofhouding

'Ik heb al heel gauw een enorme hekel gekregen aan de hofhouding. Omdat het jaknikkers waren.

- Bernhard over vliegen en sjoemelen

Je kunt nog het beste zeggen: ik heb gewoon niet stilgestaan bij de beperkingen. Ik heb 52 jaar als piloot gevlogen. Willem-Alexander heeft alle brevetten van de beroepspiloot. Ik heb die nooit gehad. Ik heb altijd gesjoemeld. Ik zei dat ik de brevetten had, ik hoefde ze nooit te tonen. Maar ik heb streng verboden ontelbare keren passagiers vervoerd. Is absoluut verboden.

'Ik had een DC-6 vol passagiers naar Amerika. Mijn dochters waren op Long Island, ik wist waar. Ik zeg tegen de captain: vind je het goed dat ik even van twintigduizend voet naar tweeduizend voet ga om de kinderen te laten merken dat ik eraan kom. Hij vindt het goed. Dus ik neem gas weg en duik. We waren even vergeten dat in de kist onder meer veertien rabbi's zaten. Als die denken dat ze dood gaan, moeten ze naar een deur. Er ontstond een stormloop op de cockpit van de piloot. Het boordpersoneel was in rep en roer. Maar goed, ik heb de kinderen gegroet. Vandaag zou zoiets onmogelijk zijn. In de jaren vijftig kraaide er geen haan naar. Totaal illegaal. Maar wel leuk.

- Bernhard over zijn relatie met Wilhelmina

'Ik heb nooit niet kunnen doen wat ik wilde doen. Behalve een paar keer met de oude koningin. In mei 1940 moest ik mijn vrouw wegbrengen naar Engeland. Ik wilde niet. Toen heeft de oude koningin meneer Beelaerts erbij geroepen, de vice-voorzitter van de Raad van State. Ze zei: meneer Beelaerts, ik wens dat u het hoort, ik heb mijn schoonzoon verzocht mijn dochter naar Engeland te brengen. Als hij niet gaat, schiet ik me dood. Toen heb ik gezegd: het is goed moeder, ik ga.

Wat moest ik anders? 'Ik heb jullie toch verteld van die ruzie met de oude koningin over het paleis. Heb ik dat niet verteld? Ik vertrok uit Engeland, keerde terug naar Nederland, september '44. Ik zei: moeder, wat moet ik met de paleizen doen? Ze zei: verbrand ze. Ik ga niet meer wonen in een paleis waarin de moffen hebben gezeten. Nou, zei ik, dat is goed. Ik kwam in Apeldoorn, de Canadezen stonden op het punt bezit te nemen van het Loo. Ik riep: hop, d'r uit, ik ga erin, met mijn staf.

'Later kwam de oude koningin over uit Engeland. Ik had mij niet aan de toezegging gehouden het Loo in brand te steken. Ze wilde niet meer met mij spreken totdat ik excuses had gemaakt voor het feit dat ik in het paleis was getrokken, zonder het aan haar voor te leggen. Ik zei: daar pieker ik niet over. U hebt gezegd: verbranden. Ik heb het niet verbrand, ik ben er ingetrokken, ik begrijp niet waarom ik excuus zou moeten aanbieden.

'Dat heeft geduurd van april tot oktober. Niet meer met elkaar praten. Een half jaar. En mijn vrouw was het met mij eens. Die heeft na zoveel maanden gezegd: moeder, vergeet het nu maar, hij doet het toch niet. Plotseling begon ze weer met me te praten. Ik ben er nooit op teruggekomen.

'Ik las pas onlangs in de biografie van Fasseur dat de oude koningin sympathie voor mij had. Dat heb ik nooit gemerkt in Londen. Er was een moment van uitzondering. Ze vroeg me een keer: mis je je moeder? Ik zei ja. Toen zei ze: ik zal proberen haar plaats voor je in te nemen. Dat vond ik lief. Maar het was de enige keer dat ik haar affectie merkte.'

- Bernhard over Nederlanders en Duitsers:

'Ik vond de stemming in Nederland niet anti-Duits toen ik hier arriveerde. Het klimaat bij het huwelijk van Beatrix en Claus in 1966 was wat dat betreft voor mij een verrassing. Ik dacht: verdomme, jullie hebben mij toch ook geaccepteerd. Ik heb me voor Claus sterk ingezet bij de mensen van het oude verzet.

'Ik was verbaasd over de heftigheid van het debat. Ga eens na: hoeveel Nederlanders zullen er in het verzet hebben gezeten en hoeveel mensen hebben gewoon meegedaan, zijn met de Duitsers uitgegaan, made the best of it? Het zal wel een eigenaardige gedachte zijn, maar volgens mij zijn de anti-Duitse gevoelens van na de oorlog voor een deel schuldgevoelens.

'Het zijn de gevoelens van mensen die vooral willen tonen dat ze goed waren, of dat hun ouders goed waren. Toen deden ze niets, nu willen ze kunnen zeggen: die rotmoffen.

- Bernhard over het Oranje-vermogen:

'Het cadeau voor het jonge paar Alexander en Máxima, het huwelijkscadeau, werd een zilveren tafelgoed, vorken en messen tot en met de zoutpotjes, voor 24 mensen. Dat is goed, heb ik gezegd, lijkt me leuk. Ja, had Trix opgemerkt, maar het kost minstens vijftigduizend gulden.

'So what? Nou ja, had zij gezegd, ik weet niet hoe we dat moeten doen. Toen heb ik aangeboden de kosten voor mijn rekening te nemen; de rest van de familie moest dan maar iets anders verzinnen.

'Dat zo'n vent, zo'n Kikkert, dan maar wat roept: de koningin heeft miljarden. Überhaupt, mensen die dat beweren, denken niet na voordat ze schrijven. Trix en haar zusters krijgen, als mijn vrouw en ik dood zijn, miljoenen. Maar intussen heeft ze niks en moet ze leven van de rijksinkomsten. Ik geloof dat Trix haar vermogen minder is dan één miljoen.

'Al die verhalen over rijkdom zijn allemaal volslagen onzin. Ze betaalt forse huur aan de regering voor het gebruik van het oude Loo. Aan paleizen heeft Trix Drakesteyn en dan heeft ze Tavernelle in Italië en verder heeft ze niks.

'Dan de aandelen. In aandelen heeft ze minder dan één miljoen aan vermogen. Ik ben met de thesaurier naar aanleiding van die verhalen over ons beweerde grootaandeelhouderschap in Shell nagegaan wat we nu feitelijk hebben. Voor de Shell komt ons aandelenpakket uitgedrukt in percentages neer op nul komma nul nul nul iets. Drie nullen na de komma. Zo weinig hebben wij van de Shell, helaas.
pi_23975771
quote:
Op dinsdag 14 december 2004 19:32 schreef HiZ het volgende:

[..]

Ja goed, maar de vrouw ging volkomen doorslaan blijkbaar naderhand, terwijl ze eerst ms aannemelijk overkwam
je kunt je vergissen natuurlijk, hè, in je wanhoop hulp te zoeken voor je kind.

Jan Mulder (en vele met hem) vraagt zich af hoe Bernard aan al die miljoenen op de bank kwam, waar hij over sprak.
Heeft hij die niet gewoon geerfd van Juliana? Of werkt dat niet zo binnen het KH?
pi_23975888
Als hij per ongeluk twee buitenechtelijke dochters heeft gekregen, is hij of heel veel of heel knullig vreemdgegaan.
As the officer took her away, she recalled that she asked,
"Why do you push us around?"
And she remembered him saying,
"I don't know, but the law's the law, and you're under arrest."
pi_23976630
Maar ik vind het wel goed dat hij ze erkend en laat meedelen in zijn erfenis. Hij moffelt ze niet weg, zoals veel mannen doen!!
geniet nooit met mate
pi_23976660
quote:
Op dinsdag 14 december 2004 21:21 schreef milagro het volgende:
Heeft hij die niet gewoon geerfd van Juliana? Of werkt dat niet zo binnen het KH?
quote:
'Dus nooit heb ik geld van mijn vrouw nodig gehad. Ik heb gezegd voordat wij trouwden: ik doe het alleen als ik nooit een cent van de familie moet vragen. We hebben een huwelijkscontract opgesteld waarin staat dat nooit de een iets van de ander tegoed heeft en we ook niet van elkaar zullen erven.'
Zijn eigen centjes dus.
pi_23977019
Ah okay
pi_23977152
De prins naaide zich al een slag in de rondte voordat de hippies en Mary Zeldenrust-Noordanus dat gingen propageren.
Een Avant-Gardist dus.
In verband met Europa: "Nun! Volk steh auf und Sturm brich los!"
Die Fahne hoch! Die reihen fest geschlossen
Op socialisten! Sluit de rijen! Het Rode Vaandel volgen wij!
pi_23977267
Nu Broertjes en Tromp bij Nova op Ned. 3.
pi_23978197
quote:
'Ik kreeg eens een telefoon uit Amerika van de baas van Coca Cola. Hij wilde graag in Nederland een fabriek beginnen en of ik daarbij kon helpen. Als het lukte, kreeg ik een Dakota. Ik ging met dat verhaal naar Drees. Geen sprake van, zei Drees, zo doen we geen zaken. De Dakota is er niet gekomen, die fabriek ook niet.'
pi_23978303
Net in NOVA ; citaat van Matt Herben "Het lijkt de LPF wel dat Koningshuis'.
pi_23978553
pi_23979361
Sommige dingen die hij zegt in het interview zijn wel erg strijdig met andere feiten; zoals bijvoorbeeld de Greet Hofmans affaire en het 'gerucht' dat hij eraan had meegewerkt om Juliana ontoerekeningsvatbaar te verklaren. Uit de vandaag ook bekend gemaakte notities over de discussies in het Kabinet blijkt dat minister Beyen, die bevriend was met Bernhard, dat wel degelijk heeft bepleit in het kabinet. Waarbij Bernhard dan mogelijk regent zou kunnen worden. Iets waarvan hij beweerd heeft ook dat hij dat nooit zou hebben gewild.
pi_23979709
quote:
Op dinsdag 14 december 2004 23:03 schreef HiZ het volgende:
Net in NOVA ; citaat van Matt Herben "Het lijkt de LPF wel dat Koningshuis'.
  woensdag 15 december 2004 @ 00:00:38 #112
11923 I.R.Baboon
Schaterlachend langs ravijnen.
pi_23979744
Vandaag maar een Volkskrantje gekocht, en ik heb me uitstekend vermaakt. Wat een man!
Het gaat slecht, verder gaat het goed.
  woensdag 15 december 2004 @ 00:01:50 #113
11923 I.R.Baboon
Schaterlachend langs ravijnen.
pi_23979769
quote:
Op dinsdag 14 december 2004 21:26 schreef heiden6 het volgende:
Als hij per ongeluk twee buitenechtelijke dochters heeft gekregen, is hij of heel veel of heel knullig vreemdgegaan.
Veel. . Maar het was natuurlijk ook het pre-pil tijdperk he.

Maar ja, hij heeft ook jarenlang een vriendin in Londen gehad tijdens WO II (zie interview) en die is nooit zwanger geworden.
Het gaat slecht, verder gaat het goed.
pi_23979779
quote:
Op woensdag 15 december 2004 00:00 schreef I.R.Baboon het volgende:
Vandaag maar een Volkskrantje gekocht, en ik heb me uitstekend vermaakt. Wat een man!
Staat die shit nergens online?
pi_23980356
quote:
Op woensdag 15 december 2004 00:02 schreef Halfgedraaide het volgende:

[..]

Staat die shit nergens online?
Wat dacht je van de volkskrant site ?
pi_23980489
morgen ligt het in boekvorm in de winkel
  † In Memoriam † woensdag 15 december 2004 @ 00:39:53 #117
13819 Loedertje
Trotse GILF.
  woensdag 15 december 2004 @ 00:49:50 #118
39256 Bonobo11
Have a good time, all the time
pi_23980689
'k Vind de reacties hier wel erg hypocriet.

Hij mocht er niet over praten

Bernard heeft z'n leven lang een weerwoord op beschuldigingen en verdachtmakingen willen geven. Dit is hem altijd door ministers verboden. Nu heeft hij stiekum met journalisten gesproken, om het na z'n dood te publiceren en zo de ministriele verantwoordelijkheid te omzeilen en alsnog schoon schip te maken is het weer niet goed.
Feyenoord!!! * Barça
  woensdag 15 december 2004 @ 01:01:42 #119
78918 SeLang
Black swans matter
pi_23980863
Hij heeft flink genueckt
Is ie ooit naar een Fok! meeting geweest ?
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  woensdag 15 december 2004 @ 04:21:00 #120
99738 Geertsema
Voor Eigen Erf
pi_23982453
quote:
Op hem kwam dat boek over als fictie en non-fictie door elkaar gemengd. Dat klopt ook wel. De hoofdpersoon van dat boek is uiteraard niet een fictief persoon. Dat laatste van een proces aanspannen wist ik niet en verbaast me trouwens ook wel.
Het navolgende:

woensdag 15 december 2004 @ 04:25:19 #121
99738 Geertsema
Voor Eigen Erf
pi_23982461
Correspondentie met Eef Brouwers

Rijksvoorlichtingsdienst / Ministerie van Algemene Zaken,
Directeur-generaal E.Brouwers
Postbus 20009
2500 EA Den Haag

Don Haag, 22 november 2002

Betreft: schrijven Bro/at - Omwille van de Troon

Geachte heer Brouwers,

Om twee redenen las ik uw brief van 19/11 j.l. met stijgende verbazing. De eerste omdat u mij ervan beschuldigt in mijn roman "Omwille van de Troon" aantijgingen over leden van het Koninklijk Huis, respectievelijk hun verwanten, te hebben gedaan die feitelijk onjuist zijn en/of inbreuk maken op hun persoonlijke levenssfeer. Bovendien stelt u dat sommige van die aantijgingen grievend en beledigend zijn én dat mijn voorstelling van zaken op zijn minst onzorgvuldig is. Zijn aantijgingen overigens niet altijd grievend en beledigend?

De tweede reden is dat ik me niet kan voorstellen dat een voormalig journalist, nu directeur-generaal van de Rijksvoorlichtingsdienst zo onwetend kan zijn.

Allereerst neem ik het in mijn roman zowel op voor Bernhards' standpunt, i.e. de bescherming van de Noord-Atlantische belangen als ook voor dat van Juliana ("Nooit meer oorlog"). Zowel koningin als prins-gemaal, noch hun kinderen, wordt in een kwaad of caricaturaal daglicht gesteld. U verwart aantijgingen met feiten. Die feiten zijn inderdaad niet altijd even vleiend voor met name prins Bernhard, diens stiefvader Panchouliedzew en zijn moeder prinses Armgard, maar u kunt mij als auteur toch onmogelijk de vermelding van historische feiten verwijten! Ook u zult toch ooit geleerd moeten hebben "Facts are sacred, comment is free".

U stelt drie specifieke vragen, de eerste naar mijn bewering dat. de prins bij " een Engelse dame" tijdens WO II twee zonen heeft verwekt. Te uwer informatie: de dame in kwestie was Lady Ann or Lewis, de zonen zijn nu respectievelijk 58 en 59 en u kunt gedetailleerde informatie hierover onder meer vinden in het boek "Bernhard, een leven als prins" van de historicus J.G.Kikkert (Poseidon Pers, Utrecht,1998); in "Sisterhood of Spies" van Elizabeth McIntosh (Dell Publishing, New York, 1998) als ook bij Hanno de Yong's "Oranje Bastaarden" (Aspekt, Soesterberg, 2001).

Verbazingwekkend was ook dat de. roddelbladen Weekend en Story in het voorjaar van 1998 er uitgebreide reportages over publiceerden (respectievelijk "Twee Geheime zonen van Prins Bernhard wonen in Londen" en "Het halfzusje en de halfbroers die Beatrix nog nooit heeft gezien") en dat waar met name toch prins Bernhard - en dikwijls terecht - rectificaties eiste en eist, het koninklijk huis niets heeft ondernomen tegen zelfs deze publicaties.

Uw tweede vraag betreft de brief die Bernhard aan Hitler zou hebben geschreven vanuit Londen in 1942 met verregaande vredesvoorstellen en een rol voor zichzelf daarbij. Deze brief duikt op in veel literatuur en zou te maken hebben met de vlucht van een oude bekende van de prins, Rudolf Hess in '41 naar Engeland (zie ook Picknett/Prince en Prior "Hess", Anthos 2001), maar kwam onder brede belangstelling na eerst een artikel van Henk de Mari in "De Telegraaf " (!) van 22 januari 1977, vervolgens in een publicatie van Jan Pijper in "De Nieuwe Revue" van 17 november 1978 en daarna onder meer zeer uitvoerig in Wim Klinkenbergs' "Prins Bernhard – een politieke biografie" (In de Knipscheer,1979). Ik verwijs u met name naar de pp. 228-230 in de tweede druk als ook p. 296. Van groot belang daarbij is een zekere Jeanette Kamphorst die de brief na de oorlog zou hebben gehad en waarover de RIOD-medewerker Gerard Aalders o.m. een verrassend interview gaf aan het dagblad Het Parool. Verrassend was daarbij vooral de vermelding dat ook de Britse Secret Service kopieën van de brief zou bezitten en vooral ook dat er, naast de handtekening van de prins, een tweede persoon zou hebben ondertekend. De brief is volgens bovengenoemde bronnen gedateerd op 24/4-1942.
Het is even zo verrassend voor mij te horen dat het huidige NIOD tegen u zegt "van niets te weten". Volgens mijn - helaas voor u vertrouwelijke - informatie (zie ook de personen die ik voorin mijn roman bedank) bezat ook het RIOD wel degelijk een kopie van de brief en ik meen me zelfs te herinneren dat Het Parool daar enkele zinssneden uit citeerde.
Maar zeker moet het NIOD toch de bovenstaande bronnen kennen, zou je zeggen! Bijgaande stuur ik u tevens wat meer in dezen zoals mij weer door de oud-verzetsman Charles Destree werd toegezonden nadat ik me n.a.v. uw brief tot hem wendde. De inhoud spreekt voor zichzelf.
Ten laatste; zelfs Adolf Hitler zelf noemt de brief in het befaamde boek "Hitler's Tafelgesprekken ".

Tenslotte beweert u dat ik ook aantijgingen zou hebben gericht aan Bernhards' ouders, i.h.b. prinses Anngrad. Dat "ouders" is onzin, Bernhard van Lippe sr. komt nauwelijks voor in mijn roman, hij stierf toen zoon Bernhard zeer jong was. Stiefvader Panchouliedzew werkte onder meer als spion voor de Abwehr en voor I.G. Farben waarvoor ook Bernhard werkte onder meer als V-mann voor de Duitse spionagedienst NW 7 (zie ook Philip Droge "Beroep: meesterspion, het geheime leven van prins Bernhard", Vassallucci, 2002). Dat ook prinses Armgard nazi-sympathieën koesterde is een algemeen bekend feit, waarvoor ik opnieuw verwijs naar Klinkenbergs' biografie waarin dat werkelijk op tal van plaatsen wordt aangetoond, maar zeer feitelijk wordt zij door de toenmalige Abwehr-chef Soltikow al vanaf 10 augustus 1940 als "Abwehr-agente" betiteld. Het is een "bekend Hofgeheim" dat Wilhelmina ook daarom ,zoals ik ook schreef, huisvesting binnen Nederland weigerde aan Juliana's schoonouders. Armgard moest eerst maar eens "ont-Duitst" worden', 20 stelde de oude koningin en u zult vast en zeker begrijpen wat zij daarmee bedoelde. Mijn vader, lid van de verzetsgroep Albrecht, oud BNV-er, oud BVD-er, gedecoreerd door Bernhard, sprak in dat verband overigens gewoon over "zuiveren."

Mocht u nog denken dat ik ook Armgards' z.g. "Tolle Lola"-jaren in het keizerrijk Duitsland verzon, ook dat was de preutse Wilhelmina een doorn in het oog; ik verwijs u daarvoor naar J.G. Kikkert. "Crisis op Soestdijk" De Papieren Tijger, 1996).
Mocht u anderszins doelen op Bernhards' plan om Juliana op te doen nemen in '56 in de Wassenaarse Ursula-kliniek en zelf regent te worden voor kroonprinses Beatris, dan volstaat, het hier alleen maar te verwijzen naar een BBC-televisie-interview met de prins zelf uit nota bene 1961 dat deze zomer dan eindelijk door het Nederlandse volk mocht worden bekeken bij VPRO's "Andere Tijden."
Men vraagt zich af waarom dat zo lang moest duren.
R.V.D.?

Ten laatste wil ik u het werk "De Affaire Sanders" van de RIOD (!) - mediawerkers Aalders en Hilbrink (Sdu uitgevers 1996) niet onthouden waarin veel van het bovenstaande uitvoerig op wetenschappelijk verantwoordde wijze wordt belicht.

Het is, dit alles overlezend, wat professor Arnold Heertje 22 november j.l. in Het Parool schreef n.a.v. de discussie of Wilhelmina in Londen nu wel of niet weet heeft gehad van razzia's en jodenvervolgingen in bezet Nederland: "Liever geschiedvervalsing dan de historische waarheid."
Je zou ook kunnen zeggen: Iemand die feiten absurditeiten noemt, zal vaak verrast staan.

In afwachting van uw gewaardeerde antwoord en met
vriendelijke groet,

W.P.Hogendoorn
(Tomas Ross)
pi_23990319
Even een vraag voor de relatietest...

U ontdekt dat uw echtgenoot al drie jaar een minnares heeft. Wat doet u?
a) U vraagt onmiddellijk echtscheiding aan.
b) U wordt ontzettend kwaad op hem, scheldt hem uit, maar praat het later bij.
c) U nodigt de minnares uit om gezellig mee te gaan op wintersport.

pi_23990527
En voor wie antwoord c gekozen had, dan nu de vervolgquiz naar uw geestelijke gezondheid:

Een tijdje later meldt uw echtgenoot (een zelfverklaard open en eerlijk man in die zaken) dat hij meer dan 10 jaar geleden een kind bij een andere vrouw verwekt heeft. Wat doet u?

a) U vraagt onmiddellijk echtscheiding aan.
b) U wordt des duivels dat hij dat ook nog eens zo lang geheim gehouden heeft, maar praat het later bij
c) U nodigt het kind gezellig in uw huis uit en vraagt uw man of hij dat nog eens wil doen
  FOK!-Schrikkelbaas woensdag 15 december 2004 @ 17:05:24 #124
334 TARAraboemdijee
Vader!
pi_23992937
Is de Volkskrant van gisteren nog ergens verkrijgbaar?
In this world of evil and darkness I'm looking for the one girl that has the power to bring light into my heart. A light so pure that my evil thoughts about this world and the people living on it will vanish and I'll finally experience true love.
  woensdag 15 december 2004 @ 18:47:02 #125
39256 Bonobo11
Have a good time, all the time
pi_23994982
quote:
Op woensdag 15 december 2004 17:05 schreef TARAraboemdijee het volgende:
Is de Volkskrant van gisteren nog ergens verkrijgbaar?
Hele bijlage staat op hun site
Feyenoord!!! * Barça
pi_23995213
Kan iemand lezen wat op deze handgeschreven pagina staat?

Dat is de start van de Greet Hofmans affaire volgens Bernhard en gaat om een advies dat zij hem geeft om zijn paarden te behandelen. Hij vond dat dermate belachelijk dat hij haar vanaf toen weg wilde hebben. Helaas kan ik het handschrift niet goed ontcijferen. Bernhard wil iets met bloed en melk aan zijn paard (Nono Nannette) geven en Hofmans vindt dat hij ze menselijk moet behandelen en 's avond goedenacht moet wensen. Of zoiets.

Gevraagd iemand die Gerbrandy's aantekeningen wel kan lezen.
pi_24000939
quote:
Op woensdag 15 december 2004 18:57 schreef multatuli het volgende:
Kan iemand lezen wat op deze handgeschreven pagina staat?

Dat is de start van de Greet Hofmans affaire volgens Bernhard en gaat om een advies dat zij hem geeft om zijn paarden te behandelen. Hij vond dat dermate belachelijk dat hij haar vanaf toen weg wilde hebben. Helaas kan ik het handschrift niet goed ontcijferen. Bernhard wil iets met bloed en melk aan zijn paard (Nono Nannette) geven en Hofmans vindt dat hij ze menselijk moet behandelen en 's avond goedenacht moet wensen. Of zoiets.

Gevraagd iemand die Gerbrandy's aantekeningen wel kan lezen.
Dit is wat ik er voorlopig van kan maken. Voor wat het waard is.

Prins & Hofmans

het goed met 3? ?

Het paard Nono Nanette
advies Hofmans (bloed
en melk)
bloed geprikt? en opgehaald
Prins eiste opvolging
op zondag opdracht nieuw
bloed te halen, omdat de eerste
keer niet gelukt.

Hofmans: Paarden menselijk behandelen
paarden goedenacht zeggen
en goeden morgen zeggen
(hierom gelachen

Jockey? komt vrij regelmatig, zowel
vóór als ook na juli 1955

? : bekend

Prins bracht personeel in aanraking met
mej Hofmans als ze moeilijkheden hadden
met ziekten

Het rijden vond de ? bij de
Lage Vuursche, het paard bleef ?en
en ging gras eten (? advies mej
Hofmans)
And it's only the giving
That makes you
What you are
pi_24001984
Hmm.. er is inderdaad iets over een renpaard geweest tijdens die Greet Hofmans-affaire.

Overigens, ik begin steeds meer een afkeer te krijgen van Bernhard. De bedoeling van die interviews was geloof ik dat hij wilde laten zien dat hij misschien een deugniet was, maar dat hij geen man was die niet deugde.

Ik begin ondertussen te geloven dat ik fout zat met mijn oude opinie dat hij een deugniet was en dat hij eigenlijk een man was die helemaal niet deugde.
pi_24002003
Heb ook de heel bijlage gelezen en het was hi-ka-risch! Net een soap, maar dan echt! Tenminste...een beetje echt.
Ik vind het wel zielig veur Trix, die vindt dit volgens mij vre-se-lijk!
Of zou ze stiekem toch wel humor hebben en binnensslaapkamers hartelijk om deze schelmenstreek moeten lachen?
pi_24002278
Ollie A, dank je!

Je hebt meer woorden herkend dan ik. Voor wat betreft de vraagtekens: waar jockey staat, kan het ook zijn dat Jacky bedoeld wordt omdat die geheimzinnige vrouw in meer stukken voorkomt.
Het laatste vraagteken lijkt mij een 'e' ofwel 'ef advies' wat je vermoedelijk moet lezen als 'effect advies Mej. Hofmans'.

De volgende tien pagina's draaien grappig genoeg ook om paardenaffaires. Kennelijk zaten Bernhard die enorm dwars. Als ik dat lastige handschrift goed begrepen heb, heeft Bernhard nav zijn eigen geloof in Hofmans uiteindelijk 'P.' de toegang tot het hof ontzegd. In al die aantekeningen is "P." natuurlijk Pantchoulidzew, de minnaar/huisgenoot van Bernhards moeder (en volgens sommigen zijn vader).

Als je Gerbrandy's aantekeningen volgt blijken die twee een grote rol gespeeld te hebben. Niet per sé voor het kabinet of de veiligheidsdienst, maar vooral voor Bernhard zelf. Zijn pijn en daarmee de basis voor de hele rel rond Hofmans lijkt slechts te zitten in het mislukken van allerlei akkefietjes rond wat paarden en de consequentie dat hij daartoe zelf Pantchoulidzew de toegang tot het hof ontzegd heeft. Vervolgens lijken prinses Armgard en P. hun best gedaan hebben om de grip op het koninklijk huis terug te krijgen. Voor wie dacht dat Arnold Swarzenegger de eerste was die "Ill be back" zei, is het vast een verrassing dat Pantchoulidzew dat ook al zei toen hij het paleis uitgemikt werd.

Wie zin heeft de rest te (helpen) vertalen wees welkom. Het zijn heel grappige teksten.

Overigens is vanavond ook het archief van het toenmalige hoofd van de BVD, de heer Einthoven, online gegaan. Prachtige teksten die een mooi licht werpen op de Jomanda van toen, juffrouw Hofmans, die een hele club in haar ban had. Heel leesbaar (en gelukkig uitgetikt). http://www.hennekam.opweb.nl/album/Einthoven
pi_24002420
Oh ja, wie net als OllieA wel kan lezen wat er in die manuscripten van Gerbrandy staat: post het of als het je onzin lijkt, mail het me. De namen, plaatsen en context ken ik wel, dus samen maken we er vast wel een begrijpelijke tekst van. Over een paar dagen is er vast wel een journalist die ook zover is, maar het zou toch een leuke primeur op Fok zijn.
pi_24002952
quote:
Op woensdag 15 december 2004 23:33 schreef HiZ het volgende:
Hmm.. er is inderdaad iets over een renpaard geweest tijdens die Greet Hofmans-affaire.

Overigens, ik begin steeds meer een afkeer te krijgen van Bernhard. De bedoeling van die interviews was geloof ik dat hij wilde laten zien dat hij misschien een deugniet was, maar dat hij geen man was die niet deugde.

Ik begin ondertussen te geloven dat ik fout zat met mijn oude opinie dat hij een deugniet was en dat hij eigenlijk een man was die helemaal niet deugde.
Die renpaard kwestie kwam tot mijn verbazing ter sprake in het Volkskrant interview. De archieven van Gerbrandy bevestigen het.

Het interview in de VK bevestigt slechts het beeld van de ultieme opportunist. Die archieven lijken hetzelfde te doen. Als Hofmans zijn paarden harder kan laten lopen is hij bereid de levensgezel van zijn moeder het paleis uit te flikkeren. Toen bleek dat haar adviezen niet werkten keerde hij zich tegen Hofmans. Het lijkt erop alsof hij de enige was die kans zag het momentum te scheppen om Juliana echt aan te vallen.

Als ik de archieven goed lees, nam hij daarmee al die mensen in politieke en religieuze kring die tegen de pacifistische, door 'Jomanda' geinspireerde koers van Juul op sleeptouw. De wil om Hofmans te bannen was er al, maar pas toen de prins teleurgesteld was over de prestaties van zijn paarden was er ook het momentum en de moed. Zo lees ik uit die krabbels, maar wie weet klopt mijn interpretatie van het handschrift van Gerbrandy niet.
pi_24003153
Maar eh, waar heb je die andere handgeschreven pagina's dan staan, multatuli?
And it's only the giving
That makes you
What you are
pi_24003335
Als het goed is zie je onderaan de pagina het symbool '>>' wat je naar de volgende pagina brengt . Lukt dat niet dan kun je met http://www.hennekam.opweb.nl/album/Gerbrandy/Gerbrandy22 naar pagina 2 van dat documtent. De volgende pagina's zijn dezelfde url maar dan 23 etc.
pi_24003431
Die >> zie ik niet in mijn browser, maar via de url lukt het wel, natuurlijk.
Ik beloof niks , maar ik vind het wel bar interessant
And it's only the giving
That makes you
What you are
  † In Memoriam † donderdag 16 december 2004 @ 00:36:32 #136
13819 Loedertje
Trotse GILF.
pi_24003492
dVTB en multatuli
Die vragen zijn geweldig!
  donderdag 16 december 2004 @ 00:39:47 #137
62129 De-oneven-2
Wir sind so leicht...
pi_24003553
Mag ik ook een pagina vertalen?
...dass wir fliegen.
  donderdag 16 december 2004 @ 00:42:08 #138
62129 De-oneven-2
Wir sind so leicht...
pi_24003598
Ik kan het gewoon lezen namelijk...
...dass wir fliegen.
pi_24003603
quote:
Op donderdag 16 december 2004 00:39 schreef De-oneven-2 het volgende:
Mag ik ook een pagina vertalen?
Misschien is het een idee dat multatuli er een apart topic over opent? Kwenie hoor, maar misschien handig?
And it's only the giving
That makes you
What you are
  donderdag 16 december 2004 @ 00:42:51 #140
62129 De-oneven-2
Wir sind so leicht...
pi_24003615
Ja, dat lijkt me een goed plan.
...dass wir fliegen.
pi_24003616
quote:
Op donderdag 16 december 2004 00:42 schreef De-oneven-2 het volgende:
Ik kan het gewoon lezen namelijk...
Vertaal ze dan allemaal even!
And it's only the giving
That makes you
What you are
  donderdag 16 december 2004 @ 00:43:42 #142
62129 De-oneven-2
Wir sind so leicht...
pi_24003636
quote:
Op donderdag 16 december 2004 00:42 schreef OllieA het volgende:

[..]

Vertaal ze dan allemaal even!
Ja, potdimme zeg,
je geeft ze een vinger...
...dass wir fliegen.
pi_24003781
Vooruit, omdat het historisch belangwekkend is en nog geen journalist deze scoop heeft: hier het nieuwe topic
pi_24064378
quote:
'Ik was verbaasd over de heftigheid van het debat. Ga eens na: hoeveel Nederlanders zullen er in het verzet hebben gezeten en hoeveel mensen hebben gewoon meegedaan, zijn met de Duitsers uitgegaan, made the best of it? Het zal wel een eigenaardige gedachte zijn, maar volgens mij zijn de anti-Duitse gevoelens van na de oorlog voor een deel schuldgevoelens.

'Het zijn de gevoelens van mensen die vooral willen tonen dat ze goed waren, of dat hun ouders goed waren. Toen deden ze niets, nu willen ze kunnen zeggen: die rotmoffen.
Spijker kop verhaal
  woensdag 22 december 2004 @ 17:51:30 #145
99738 Geertsema
Voor Eigen Erf
pi_24141785

Nou, hiero is nummer zes: Alicia Von Bielefeld. Twee druppels water Irene.
pi_24153075
We zijn nog niet klaar met de onthullingen. Trouw heeft brieven van Bernhard aan Hitler gevonden uit ' 37. Hij belooft daarin dat hij zijn Duitse afkomst niet zal verloochenen. Verder wil hij dat Hitler de pers gunstiger over hem laat schrijven. Story of his life kennelijk... http://www.trouw.nl/nieuw(...)n/1103732035644.html
  donderdag 23 december 2004 @ 08:34:00 #147
35189 Troel
scherp en bot
pi_24153143
quote:
Op dinsdag 14 december 2004 12:54 schreef xFriendx het volgende:

Je hebt een voorbeeldfunctie in zijn positie. Hoe had het gezeten als 1 van die dochters ouder was geweest als Beatrix? Had zij dan de troon op kunnen eisen? Het volk kiest tenslotte niet.
Nee, want het gaat om het oudste kind van Juliana
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_24154447
quote:
Op woensdag 22 december 2004 17:51 schreef Geertsema het volgende:
[afbeelding]

Nou, hiero is nummer zes: Alicia Von Bielefeld. Twee druppels water Irene.
Het lijkt wel een tweelingzus van Margriet
  donderdag 23 december 2004 @ 22:28:57 #149
99738 Geertsema
Voor Eigen Erf
pi_24168521
quote:
Op donderdag 23 december 2004 10:25 schreef Majar het volgende:

[..]

Het lijkt wel een tweelingzus van Margriet
Idd, die neus is van Margriet. De oogopslag is echter van Irene.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')