abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 14 december 2004 @ 14:13:33 #76
26414 greatgonzo
Gonzo met een G
pi_23966777
snap de ophef niet, Juliana is altijd van hem blijven houden, wat hij ook allemaal flikte. Ze besloten het onder de pet te houden, maar gingen wel accoord dat het na hun dood naar buiten mocht komen.

En nu ineens valt het onder ministriele verantwoordelijkheid en had den Uyl hen moeten verplichten om te scheiden? BS, als Juliana er accoord mee ging, wat hebben wij of de minister president er dan mee te maken?
Bij tijd en wijle aanwezig...
pi_23966847
De Volkskrant doet hier wel goede zaken mee, ze hebben in de loop van de dag zelfs 50.000 extra exemplaren bij laten drukken, omdat overal alles wat uitverkocht.
sig verwijderd door FA
  Admin dinsdag 14 december 2004 @ 14:20:33 #78
2589 crew  yvonne
On(t)deugend
pi_23966945
quote:
Op dinsdag 14 december 2004 13:23 schreef milagro het volgende:

[..]

En daarom dreigde Juul ook met aftreden destijds, zo had ze de pest aan die vent van d'r.
Erger, de prins dreigde zijn vrouw onder curatele te zetten en het kabinet naar huis te suren.
Yvonne riep ergens: Static is gewoon Static, je leeft met hem of niet.
Geen verborgen agenda's, trouw, grote muil, lief hartje, bang voor bloed, scheld FA's graag uit voor lul.

Op dinsdag 26 oktober 2021 16:46 schreef Elan het volgende:
Hier sta ik dan weer niet van te kijken Zelfs het virus is bang voor jou.
  Admin dinsdag 14 december 2004 @ 14:21:23 #79
2589 crew  yvonne
On(t)deugend
pi_23966963
quote:
Op dinsdag 14 december 2004 14:13 schreef greatgonzo het volgende:
snap de ophef niet, Juliana is altijd van hem blijven houden, wat hij ook allemaal flikte.
Says who?
De Privé?
Geen verborgen agenda's, trouw, grote muil, lief hartje, bang voor bloed, scheld FA's graag uit voor lul.

pi_23967063
En zo blijkt dat zelfs de Oranjes gewone mensen zijn.
pi_23967069
quote:
Op dinsdag 14 december 2004 14:21 schreef yvonne het volgende:

[..]

Says who?
De Privé?
Heb je die mooie berk in de tuin van Soestdijk nooit gezien?

Die kan praten
  dinsdag 14 december 2004 @ 14:41:20 #82
99738 Geertsema
Voor Eigen Erf
pi_23967440
quote:
Die mensen leven onder een ander zijn verantwoordelijkheid ze kunnen dus niet zomaar alles zeggen.
Dat is het nou juist. Ze doen en zeggen wat ze willen. Buiten-grondwettelijk! en ze komen ermee weg.
Op voorspraak van Beatrix is er een Nederlandse ambassade geopend in Jordanië (vanwege warme banden met het Jordaans koningshuis), Bernhard heeft o.a. de heer Rhodius van het Kabinet van de Koningin opdracht gegeven het sociale dienst-dossier van Edwin de Roy van Zuijdewijn te lichten, Bernhard vond het nodig de boete van die AH-jongens te betalen en via de Telegraaf (spreekbuis van het Tuig van Oranje) zijn ongenoegen te spuien en Bernhard zat begin jaren vijftig aan de champagne met allerlei gevluchte nazi's in Argentinië. Het zijn maar enkele voorbeelden.
  dinsdag 14 december 2004 @ 14:44:31 #83
99738 Geertsema
Voor Eigen Erf
pi_23967514
En de weduwe Bruinsma zamelt via Warchild geld in voor de slachtoffertjes van oorlogsgeweld die gevallen zijn vanwege Mabels warme pleidooi voor bewapening van de Balkan. En maar wuiven naar dat tuig op 30 april.
  Admin dinsdag 14 december 2004 @ 14:47:20 #84
2589 crew  yvonne
On(t)deugend
pi_23967571
quote:
Op dinsdag 14 december 2004 14:44 schreef Geertsema het volgende:
En de weduwe Bruinsma zamelt via Warchild geld in voor de slachtoffertjes van oorlogsgeweld die gevallen zijn vanwege Mabels warme pleidooi voor bewapening van de Balkan. En maar wuiven naar dat tuig op 30 april.
Leuk zijn ze hè

pi_23967783
De prins blijkt zelfs na zijn dood nog te beschikken over dat geweldige vermogen de koninklijke ruiten te laten rinkelen. Hij blijft maar proberen om een soort absolutie van Nederland te krijgen en ziet niet in dat het stapsgewijs onthullen niet werkt. Het enige dat het oplevert is meer discussie en een herhaling in de pers van alle misstappen en affaires.

Als de man na Lockheed gelijk het boetekleed had aangetrokken, er schoon schip gemaakt was en de (nog steeds geheime) feiten op tafel waren gelegd, hadden we hem collectief allang vergeven. Die buitenechtelijke dochters zijn irrelevant behalve voor de roddelbladen. Als hij er nooit iets over gezegd had, was het altijd bij geruchten gebleven. Daar leed het koningshuis niet onder.

Zijn NSDAP lidmaatschap blijft hij tot op de dag van vandaag ontkennen, maar geen historicus die hem gelooft. Vermoedelijk wil hij dat niet bekennen omdat hij bang is dat alleen dat feit zijn imago in de ogen van de veteranen zou kunnen doen wankelen. Lijkt me onzin, omdat een opportunist nu eenmaal een opportunist is en het lidmaatschap van een foute organisatie ruim voor de oorlog door je fans echt wel excuseerbaar is als je er genoeg tegen over gezet hebt.

Someway had de man grote charmes in de direkte omgang, maar een enorme hoekigheid als het over het bespelen van de collectieve opinie ging. Zonder dit interview was de beeldvorming beter geweest. Wat zal Bea de pest in hebben.
'Als je Jip en Janneke leest, weet je beter hoe onze samenleving in elkaar zit. De Grondwet is verworden tot een marginaal product.'
  dinsdag 14 december 2004 @ 15:47:41 #86
15221 Falco
Afleidingsmanoeuvre
pi_23968685
Echt een gave bijlage was het, die ik geheel gelezen heb.
Een redelijk duidelijk beeld krijg je nu wel van Bernhard: een doener, die veel wou bereiken en daarvoor gebruik maakt van een uitgebreid netwerk, maar daarnaast wel een beroerde echtgenoot was.
Het heeft toch allemaal iets koninklijks en dat is gaaf. Men heeft altijd min of meer geaccepteerd dat Bernhard verkeerd zat met de Lockheedaffaire en daardoor bestaat de monarchie nog steeds. Blijkbaar weegt het belang van de monarchie hoger op dan het aannemen van steekpenningen. Ook dat hebben van bastaardkinderen heeft iets koninklijks uiteraard. Het punt is dat Bernhard zich weinig interesseerde voor bepaalde politieke gebieden en daardoor vrolijk die belemmeringen overtrad zonder dat hij zich daar bewust kwaad van was. Hij had zowel voordeel als nadeel van zijn rol als prins-gemaal.
Afijn, het is een prachtig verhaal geworden en ik kan me voorstellen dat Bernhard een zeer geliefd persoon bij sommigen kan zijn en bij anderen weer bijzonder gehaat. Of hij de waarheid spreekt in die bijlage is natuurlijk de vraag. Over het algemeen denk ik van wel, behalve bij die Lockheedzaak. Daar komt hij onzeker en vaag over.
<a href="https://www.youtube.com/watch?v=yIl_jGh-LWE" target="_blank" rel="nofollow">Afleidingsmanoeuvre</a>
pi_23968890
En waarom zouden we alles geloven wat Bernhard vandaag postuum in de Volkskrant verklaart. Het zou mij bijzonder verbazen wanneer hij nu voor de verandering wel eens een keer het achtereind van z'n tong liet zien.
Het hele verhaal lijkt me meer van psychologische dan van historische waarde.
And it's only the giving
That makes you
What you are
  dinsdag 14 december 2004 @ 16:08:00 #88
15221 Falco
Afleidingsmanoeuvre
pi_23969073
Je kan het ook als een postume natrap beschouwen. Iedereen die kritiek krijgt, wil daar graag een weerwoord opgeven.
Het probleem is dat een koninklijk lid daar bijzonder beperkt is vanwege de ministeriële verantwoordelijkheid. Niet voor niets heeft Bernhard zeer weinig kunnen doen tegen het boek van Tomas Ross. Los staat daarvan wie de waarheid spreekt.
<a href="https://www.youtube.com/watch?v=yIl_jGh-LWE" target="_blank" rel="nofollow">Afleidingsmanoeuvre</a>
  dinsdag 14 december 2004 @ 16:17:33 #89
99738 Geertsema
Voor Eigen Erf
pi_23969286
De Grondwet bepaalt dat dat alleen de wettige opvolgers erfelijk recht hebben op de troon. Wilhelmina kan nooit verwekt zijn door Willem-III, want die syfilislijder was onvruchtbaar en is op de leeftijd van 62 jaar getrouwd met Emma van Waldeck-Pyrmont (21 lentes!).

Dat hele huis van Oranje is een farce. Wordt tijd dat de Republiek wordt ingevoerd.
  dinsdag 14 december 2004 @ 16:23:14 #90
99738 Geertsema
Voor Eigen Erf
pi_23969394
quote:
Niet voor niets heeft Bernhard zeer weinig kunnen doen tegen het boek van Tomas Ross. Los staat daarvan wie de waarheid spreekt.
Het boek van Tomas Ross is fictie. Bernhard had destijds wel een proces kunnen aanspannen tegen Wim Klinkenberg, maar hij heeft dat nagelaten omdat dan de beerput helemaal was opengegaan. Een proces aanspannen door een lid van het koninklijk huis valt buiten de ministeriële verantwoordelijkheid. Het gebeurt natuurlijk wel in overleg.
pi_23969773
quote:
Op dinsdag 14 december 2004 16:17 schreef Geertsema het volgende:
Dat hele huis van Oranje is een farce. Wordt tijd dat de Republiek wordt ingevoerd.
En die blijft wel gevrijwaard van schandalen?
pi_23970898
Ik zit te smullen van al die verhalen in de volkskrant op het moment

Met name zijn afschuw tegenover die proletenbende van het PvdA

Geweldig.
  dinsdag 14 december 2004 @ 17:38:09 #93
15221 Falco
Afleidingsmanoeuvre
pi_23971063
quote:
Op dinsdag 14 december 2004 16:23 schreef Geertsema het volgende:

[..]

Het boek van Tomas Ross is fictie. Bernhard had destijds wel een proces kunnen aanspannen tegen Wim Klinkenberg, maar hij heeft dat nagelaten omdat dan de beerput helemaal was opengegaan. Een proces aanspannen door een lid van het koninklijk huis valt buiten de ministeriële verantwoordelijkheid. Het gebeurt natuurlijk wel in overleg.
Op hem kwam dat boek over als fictie en non-fictie door elkaar gemengd. Dat klopt ook wel. De hoofdpersoon van dat boek is uiteraard niet een fictief persoon. Dat laatste van een proces aanspannen wist ik niet en verbaast me trouwens ook wel.
pi_23973367
quote:
Op dinsdag 14 december 2004 13:23 schreef milagro het volgende:

[..]

En daarom dreigde Juul ook met aftreden destijds, zo had ze de pest aan die vent van d'r.

Ik had zo'n toverkol als Hofmans ook mijn huis uit gewerkt, overigens.
Hup, pak je bezem en opzouten, Greet
Toch spoorde Bernhard zelf ook niet helemaal. Hij had haar in huis gehaald, omdat ze hem aanbevolen was als gebedsgenezeres
pi_23973432
quote:
Op dinsdag 14 december 2004 14:56 schreef multatuli het volgende:
Zijn NSDAP lidmaatschap blijft hij tot op de dag van vandaag ontkennen, maar geen historicus die hem gelooft.
Dat ontkende hij helemaal niet. Hij ontkende alleen dat hij zichzelf heeft opgegeven.
  dinsdag 14 december 2004 @ 19:41:29 #96
15221 Falco
Afleidingsmanoeuvre
pi_23973562
quote:
Op dinsdag 14 december 2004 19:32 schreef HiZ het volgende:

[..]

Toch spoorde Bernhard zelf ook niet helemaal. Hij had haar in huis gehaald, omdat ze hem aanbevolen was als gebedsgenezeres
Dat was idd naïef ja. En het NSDAP-lidmaatschap wordt niet ontkend iig ja. Hij heeft zelfs een hand aan Hitler gegeven. Ik weet niet meer bij welke gelegenheid dat was, maar volgens mij had het te maken met een soort van toestemming om naar Nederland te verhuizen ofzo. Maar als men door dat soort dingen hem meteen als nazi bestempelt, dan is dat wel bijzonder sneu...
pi_23975147
quote:
Op dinsdag 14 december 2004 12:53 schreef sindell het volgende:

[..]

Wat heeft zij er nu mee te maken. Is zij nu opeens verantwoordelijk voor de de acties van haar vader?
Ja, als je staatshoofd kunt worden door de acties van je voorouders dan is die verantwoording niet minder absurd.

maw. Anno 2004 is het feodale systeem toch echt wel achterhaald..
  dinsdag 14 december 2004 @ 20:57:16 #98
6290 Dr_Crouton
Uw advertentieruimte hier.
pi_23975249
Iedereen in Duitsland moest lid worden van de nazipartij destijds, of anders zwijgen, geen dingen zeggen die de nazi's een reden gaven je op te pakken voor schijnprocessen. Zie dan maar eens 'heldhaftig' te zijn tegenover een misdadig regime met op elke straathoek een verklikker zonder dat jijzelf, of je familie, of je familiebezittingen riskeert.

Maar het is nou eenmaal makkelijk om Bernhard uit te maken voor een rasechte nazi omdat het een publiek figuur was.
The Internets, I needs it..
pi_23975586
De meest opmerkelijke stukjes waren wel dit:

- Bernhard organiseerde zijn eigen begrafenis:

De prins: 'Ik bepaalde dat mijn familie in de stoet op olifanten moest. Dat heb ik later toch maar laten schrappen.'

- Bernhard over Evita:

'Ik heb niets gehad met Evita. Ik vond haar geen charmante vrouw, helemaal niet. Ze was ambitieus, wilskrachtig, allesbehalve vrouwelijk.

-Bernhard over zonen en weddenschap:

Zes dochters hebt u, geen enkele zoon. Had u nooit een zoon willen hebben?
'Nee. Het is nooit bij me opgekomen. Ik ben dankbaar voor wat ons gegeven wordt. Basta. Ik moet denken aan de geboorte van Margriet. Toen heb ik vijftig dollar gewonnen van mijn vrouw.

'We hebben in '42 samen New York bezocht. Er was daar een waarzegster die zei: u krijgt een zoon. Mijn vrouw vond het geweldig. Ik zei: ik wed om vijftig dollar dat mijn voorgevoel klopt. Het wordt weer een dochter. Vijftig dollar. En bedenk wel: het wordt eerder groen op de maan dan dat je mijn vrouw tot een weddenschap krijgt. En al helemaal niet tot betalen. Maar ze ging erop in.

'Ik heb tegen Van Tets, haar secretaris, gezegd: terwijl ze nog in de kliniek ligt, geef jij mij die vijftig dollar. Anders krijg ik ze niet. En zo is het gegaan. Van Tets betaalde. Dat heb ik haar later verteld. Kreeg ik zo'n zuur lachje. 'Mijn vrouw wilde graag een zoon. Die wilde echt een zoon hebben. Net zoals Margriet per se een dochter wilde.'

- Bernhard over Juliana en zijn vriendinnen

Ze moet veel van u gehouden hebben.
'Precies, dat is het. Het is de hoofdreden waarom ze het heeft kunnen accepteren. Dat is het. 'Neem de relatie die ik in Londen had tijdens de oorlog. Het eerste jaar, ze vroeg: heb je een vriendin? Ik zei ja. Tweede jaar. Heb je nog dezelfde? Ik zei ja. Derde jaar. Nog steeds? Ja, zei ik. Is ze echt zo aardig dat je haar na drie jaar nog steeds hebt? Ik zei ja. Ze zei: dan wil ik haar graag ontmoeten. Uit die ontmoeting is voortgekomen dat mijn vriendin elk jaar met ons is gaan skieën, tot '52, toen ze vertrok naar de Bahama's.

- Bernhard over de hofhouding

'Ik heb al heel gauw een enorme hekel gekregen aan de hofhouding. Omdat het jaknikkers waren.

- Bernhard over vliegen en sjoemelen

Je kunt nog het beste zeggen: ik heb gewoon niet stilgestaan bij de beperkingen. Ik heb 52 jaar als piloot gevlogen. Willem-Alexander heeft alle brevetten van de beroepspiloot. Ik heb die nooit gehad. Ik heb altijd gesjoemeld. Ik zei dat ik de brevetten had, ik hoefde ze nooit te tonen. Maar ik heb streng verboden ontelbare keren passagiers vervoerd. Is absoluut verboden.

'Ik had een DC-6 vol passagiers naar Amerika. Mijn dochters waren op Long Island, ik wist waar. Ik zeg tegen de captain: vind je het goed dat ik even van twintigduizend voet naar tweeduizend voet ga om de kinderen te laten merken dat ik eraan kom. Hij vindt het goed. Dus ik neem gas weg en duik. We waren even vergeten dat in de kist onder meer veertien rabbi's zaten. Als die denken dat ze dood gaan, moeten ze naar een deur. Er ontstond een stormloop op de cockpit van de piloot. Het boordpersoneel was in rep en roer. Maar goed, ik heb de kinderen gegroet. Vandaag zou zoiets onmogelijk zijn. In de jaren vijftig kraaide er geen haan naar. Totaal illegaal. Maar wel leuk.

- Bernhard over zijn relatie met Wilhelmina

'Ik heb nooit niet kunnen doen wat ik wilde doen. Behalve een paar keer met de oude koningin. In mei 1940 moest ik mijn vrouw wegbrengen naar Engeland. Ik wilde niet. Toen heeft de oude koningin meneer Beelaerts erbij geroepen, de vice-voorzitter van de Raad van State. Ze zei: meneer Beelaerts, ik wens dat u het hoort, ik heb mijn schoonzoon verzocht mijn dochter naar Engeland te brengen. Als hij niet gaat, schiet ik me dood. Toen heb ik gezegd: het is goed moeder, ik ga.

Wat moest ik anders? 'Ik heb jullie toch verteld van die ruzie met de oude koningin over het paleis. Heb ik dat niet verteld? Ik vertrok uit Engeland, keerde terug naar Nederland, september '44. Ik zei: moeder, wat moet ik met de paleizen doen? Ze zei: verbrand ze. Ik ga niet meer wonen in een paleis waarin de moffen hebben gezeten. Nou, zei ik, dat is goed. Ik kwam in Apeldoorn, de Canadezen stonden op het punt bezit te nemen van het Loo. Ik riep: hop, d'r uit, ik ga erin, met mijn staf.

'Later kwam de oude koningin over uit Engeland. Ik had mij niet aan de toezegging gehouden het Loo in brand te steken. Ze wilde niet meer met mij spreken totdat ik excuses had gemaakt voor het feit dat ik in het paleis was getrokken, zonder het aan haar voor te leggen. Ik zei: daar pieker ik niet over. U hebt gezegd: verbranden. Ik heb het niet verbrand, ik ben er ingetrokken, ik begrijp niet waarom ik excuus zou moeten aanbieden.

'Dat heeft geduurd van april tot oktober. Niet meer met elkaar praten. Een half jaar. En mijn vrouw was het met mij eens. Die heeft na zoveel maanden gezegd: moeder, vergeet het nu maar, hij doet het toch niet. Plotseling begon ze weer met me te praten. Ik ben er nooit op teruggekomen.

'Ik las pas onlangs in de biografie van Fasseur dat de oude koningin sympathie voor mij had. Dat heb ik nooit gemerkt in Londen. Er was een moment van uitzondering. Ze vroeg me een keer: mis je je moeder? Ik zei ja. Toen zei ze: ik zal proberen haar plaats voor je in te nemen. Dat vond ik lief. Maar het was de enige keer dat ik haar affectie merkte.'

- Bernhard over Nederlanders en Duitsers:

'Ik vond de stemming in Nederland niet anti-Duits toen ik hier arriveerde. Het klimaat bij het huwelijk van Beatrix en Claus in 1966 was wat dat betreft voor mij een verrassing. Ik dacht: verdomme, jullie hebben mij toch ook geaccepteerd. Ik heb me voor Claus sterk ingezet bij de mensen van het oude verzet.

'Ik was verbaasd over de heftigheid van het debat. Ga eens na: hoeveel Nederlanders zullen er in het verzet hebben gezeten en hoeveel mensen hebben gewoon meegedaan, zijn met de Duitsers uitgegaan, made the best of it? Het zal wel een eigenaardige gedachte zijn, maar volgens mij zijn de anti-Duitse gevoelens van na de oorlog voor een deel schuldgevoelens.

'Het zijn de gevoelens van mensen die vooral willen tonen dat ze goed waren, of dat hun ouders goed waren. Toen deden ze niets, nu willen ze kunnen zeggen: die rotmoffen.

- Bernhard over het Oranje-vermogen:

'Het cadeau voor het jonge paar Alexander en Máxima, het huwelijkscadeau, werd een zilveren tafelgoed, vorken en messen tot en met de zoutpotjes, voor 24 mensen. Dat is goed, heb ik gezegd, lijkt me leuk. Ja, had Trix opgemerkt, maar het kost minstens vijftigduizend gulden.

'So what? Nou ja, had zij gezegd, ik weet niet hoe we dat moeten doen. Toen heb ik aangeboden de kosten voor mijn rekening te nemen; de rest van de familie moest dan maar iets anders verzinnen.

'Dat zo'n vent, zo'n Kikkert, dan maar wat roept: de koningin heeft miljarden. Überhaupt, mensen die dat beweren, denken niet na voordat ze schrijven. Trix en haar zusters krijgen, als mijn vrouw en ik dood zijn, miljoenen. Maar intussen heeft ze niks en moet ze leven van de rijksinkomsten. Ik geloof dat Trix haar vermogen minder is dan één miljoen.

'Al die verhalen over rijkdom zijn allemaal volslagen onzin. Ze betaalt forse huur aan de regering voor het gebruik van het oude Loo. Aan paleizen heeft Trix Drakesteyn en dan heeft ze Tavernelle in Italië en verder heeft ze niks.

'Dan de aandelen. In aandelen heeft ze minder dan één miljoen aan vermogen. Ik ben met de thesaurier naar aanleiding van die verhalen over ons beweerde grootaandeelhouderschap in Shell nagegaan wat we nu feitelijk hebben. Voor de Shell komt ons aandelenpakket uitgedrukt in percentages neer op nul komma nul nul nul iets. Drie nullen na de komma. Zo weinig hebben wij van de Shell, helaas.
pi_23975771
quote:
Op dinsdag 14 december 2004 19:32 schreef HiZ het volgende:

[..]

Ja goed, maar de vrouw ging volkomen doorslaan blijkbaar naderhand, terwijl ze eerst ms aannemelijk overkwam
je kunt je vergissen natuurlijk, hè, in je wanhoop hulp te zoeken voor je kind.

Jan Mulder (en vele met hem) vraagt zich af hoe Bernard aan al die miljoenen op de bank kwam, waar hij over sprak.
Heeft hij die niet gewoon geerfd van Juliana? Of werkt dat niet zo binnen het KH?
[i]"you left me standing here, a long long time ago"[/i]
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')