Ik heb nu mijn dictee vanuit Notepad in Word geplakt.quote:Op maandag 13 december 2004 21:11 schreef Murray het volgende:
Eerste paar zinnen vind ik nog wel meevallen, vanaf de 4e zin kwam ik pas goed in de problemen.
Pliceerok?
Plicérok?
quote:Normen en waarden
Ondanks zijn chronische ingewandsziekte begon de komicus zijn dagelijks cadans met een eigenzinnige gedachtenexercitie over normen en waarden, oftewel gedragingen die hij graag geïmplanteerd zag bij vreemde vogels in zijn niet-geseculariseerde santenkraam.
Een desperate zwaluw zwenkte zonder egards rakelings langs zijn rechter ooglid; wat behelsde deze even precieze als stijle duikvlucht van dit creatuur, gracieus als een libellekind?
De gecraqueléerde deur van zijn werkkamer ging open; het was drs. Mallebrootje; Tweede-Kamerlid uit Elst, tevens uitvinder van de geluidsdemper tegen gerommel in de maag, die een exceptioneel goed humeur op 's mans gelaat foerneerde.
Het was ijzingwekkend kil in het in Oudhollandse stijl gedecoreerde vertrek; het jonge ding uit de achterban gooide nog wat antraciet in de kachel, vooraleer zij de hooggeplaatste confrères met hun modieuze mollieres meetroonde naar de catacombe waar gebruskeerde armlastigen bijkans voor Pampus lagen.
In deze macabere ambiance klonk in een sinistere hoek opeens een ridicuul gerijmel; een kwetterende kwibus SMS'te met een vinkenslag een geïmproviseerde rap naar het mobiele nummer van de primus interparus onder de pleitbezorgers voor onze normen en waarden.
Verifieer en royeer, liniëer en prioriteer, maar ik interrumpeer; ik stuur jou naar het hellenvuur, jij komische karikatuur met je quasi-boeddhistisch surrogaat in je correlerend cosmetisch internaat.
De heren keken beiden uit hun ogen als paleozoën die op het Internet waren terechtgekomen; ze deden schielijk een schietprevelementje en deleteten onverwijld het velijne SMS'je uit het elektronische bestand.
Het jonge ding droeg ook een steentje bij aan de resucitatie van de sfeer en wriemelde wat aan haar kousenband, zodat van onder haar plissé-rok een glimp van haar verleidelijk getatoeëerde dijtje tevoorschijn kwam; Mallebrootje vereiste, de komicus hield op met prakkiseren en de wereld was weer een heerlijke likkepot!
Ik schrik me nu ook rot.quote:Op maandag 13 december 2004 21:15 schreef -DailaLama- het volgende:
[..]
Ik heb nu mijn dictee vanuit Notepad in Word geplakt.
Het stikt nu van de rode streepjes.
Ja, één deel van een zin las hij maar één keer voor! Verder alleen in het gedeelte waarin het hele stuk werd opgelezen.quote:Op maandag 13 december 2004 21:18 schreef AKnynke het volgende:
Nee, vreselijk. Sommige delen vergat hij te herhalen. Daar zat ik echt te wachten tot hij herhaalde, en dat deed hij maar niet. Bah!
quote:Normen en waarden
Ondanks zijn chronische ingewandsziekte begon de komicus zijn dagelijkse cadans met een eigenzinnige gedachtenexercitie over normen en waarden, oftewel gedragingen die hij graag geïmplanteerd zag bij vreemde vogels in zijn niet-geseculariseerde santenkraam. (2 fout)
Een desperate zwaluw zwenkte zonder egards rakelings langs zijn rechter ooglid; wat behelsde deze even precieze als stijle duikvlucht van dit creatuur, gracieus als een libellekind? (3 fout)
De gecraqueléerde deur van zijn werkkamer ging open; het was drs. Mallebrootje; Tweede-Kamerlid uit Elst, tevens uitvinder van de geluidsdemper tegen gerommel in de maag, die een exceptioneel goed humeur op 's mans gelaat foerneerde. (2 fout)
Het was ijzingwekkend kil in het in Oudhollandse stijl gedecoreerde vertrek; het jonge ding uit de achterban gooide nog wat antraciet in de kachel, vooraleer zij de hooggeplaatste confrères met hun modieuze mollieres meetroonde naar de catacombe waar gebruuskeerde armlastigen bijkans voor Pampus lagen. (4 fout)
In deze macabere ambiance klonk in een sinistere hoek opeens een ridicuul gerijmel; een kwetterende kwibus SMS'te met een vinkenslag een geïmproviseerde rap naar het mobiele nummer van de primus interparus onder de pleitbezorgers voor onze normen en waarden. (1 fout)
Verifieer en royeer, liniëer en prioriteer, maar ik interrumpeer; ik stuur jou naar het hellenvuur, jij komische karikatuur met je quasi-boeddhistisch surrogaat in je correlerend cosmetisch internaat. (2 fout)
De heren keken beiden uit hun ogen als paleozoën die op het Internet waren terechtgekomen; ze deden schielijk een schietprevelementje en deleteten onverwijld het velijne SMS'je uit het elektronische bestand. (2 fout, ik heb trouwens internet met een hoofdletter leren schrijven)
Het jonge ding droeg ook een steentje bij aan de resucitatie van de sfeer en wriemelde wat aan haar kousenband, zodat van onder haar plissé-rok een glimp van haar verleidelijk getatoeëerde dijtje tevoorschijn kwam; Mallebrootje vereiste, de komicus hield op met prakkiseren en de wereld was weer een heerlijke likkepot! (4 fout, komicus wederom fout, niet opnieuw fout in de berekening)
Totaal: 20 fout![]()
Telt sms'je dan ook maar een keer (ik heb twee keer sms-je) Dan heb ik ook maar 25 fouten.quote:Op maandag 13 december 2004 21:39 schreef Silenus het volgende:
23 fouten, of 22 eigenlijk omdat ik comicus twee keer verkeerd heb gespeld maar dat telt eigenlijk maar voor ééntje toch??
Ben over het algemeen wel tevreden.
Ehm ja, mijn record is 7 en mijn gemiddelde 11.quote:
Eerste keer was sms'te, tweede keer was sms'je. Fout, dus.quote:Op maandag 13 december 2004 21:41 schreef Sasandra het volgende:
Telt sms'je dan ook maar een keer (ik heb twee keer sms-je) Dan heb ik ook maar 25 fouten.
Ah, jij doet dus al vaker mee?quote:Op maandag 13 december 2004 21:43 schreef Rewimo het volgende:
[..]
Ehm ja, mijn record is 7 en mijn gemiddelde 11.
Maar als ik naar de scores hier kijk is het nog niet zo slecht
2 lijkt mij, 1 fout voor de hoofdletters, en 1 voor de '.quote:Op maandag 13 december 2004 21:44 schreef Shark.Bait het volgende:
ik had ook SMSte ipv sms'te .. hoeveel punten kost mij dat?
quote:Normen en waarden.
Ondanks zijn chronische ingewandsziekte begon de comicus zijn dagelijkse kadans met een eigenzinnige gedachtenexercitie over normen en waarden, oftewel gedragingen die hij graag geimplanteerd zag bij vreemde vogels in zijn niet geseculariseerde santenkraam.
Een desperate zwaluw zwenkte zonder egards rakelings langs zijn rechterooglid; wat behelsde deze even precieze als steile duikvlucht van dit creatuur, gracieus als een libbelekind?
De gekrakkeleerde deur van zijn werkkamer ging open; het was drs. Mallebroodje, tweede-kamerlid uit Elst, tevens uitvinder van de geluidsdemper tegen gerommel in de maag, die een exceptioneel goed humeur op 's mans gelaat fourneerde.
Het was ijzingwekkend kil in het oud-hollandse stijl gedecoreerde vertrek; het jonge ding uit de achterban gooide nog wat antraciet in de kachel, voor aleer zij de hooggeplaatste confrères met hun modieuze malières meetroonde naar de catacomben waar gebruskeerde armlastigen bijkans voor pampus lagen.
In deze macabere ambiance klonk in een sinistere hoek opeens een ridicuul gerijmel; een kwetterende kwibus smste met een vinkeslag een geimproviseerde rap naar het mobiele nummer van de primus-interparis onder de pleitbezorgers voor onze normen en waarden.
Verifieer en royeer, linieer en prioriteer, maak ik interumpeer; ik stuur jou naar het hellevuur, jij komische karikatuur met je quasi boudistisch surrogaat in je correlerend cosmetisch internaat.
De heren keken beide uit hun ogen als Paleozoën die op het internet waren terechtgekomen, ze deden schielijk een schietprefelementje en deleteten onverwijld pats boem het vileine sms'je uit het electronische bestand.
Het jonge ding droeg ook een steentje bij aan de recucitatie van de sfeer en friemelde wat aan haar kouseband, zodat vanonder haar pliceerok een glimp van haar getatoeerde dijtje tevoorschijn kwam; Malleboordje vereisde, de comicus hield op met prakizeren en de wereld was weer een heerlijke likkepot!
Dat had ik ook dusquote:Op maandag 13 december 2004 21:47 schreef -DailaLama- het volgende:
Als ik nu deleteten verstond als "lieten", hoeveel strafpunten krijg ik dan?
Mijn versie ... 34 fout ...quote:Normen en waarden
1. Ondanks zijn chronische ingewandsziekte, begon de komicus zijn dagelijks cadans
met een eigenzinnige gedachte-exercitie over normen en waarden, oftwel gedragingen
die hij graag geïmplanteerd zag bij vreemde vogels in zijn niet-geseculariseerde
santekraam.
2. Een desperate zwaluw zwenkte zonder egards rakelings langs zijn rechterooglid;
wat behelste deze even precieze als steile duikvlucht van dit creatuur, gracieus als
een libellenkind?
3. De gecraqueleerde deur van zijn werkkamer ging open; het was drs. Mallebrootje, Tweede-
Kamerlid uit Elst, tevens uitvinder van de geluiddemper tegen gerommel in de maag, die
een exceptioneel goed humeur op 's mans gelaat fourneerde.
4. Het was ijzingwekkend kil in het in oud-Hollandse stijl gedecoreerde vertrek;
het jonge ding uit de achterban gooide nog wat anthraciet in de kachel, voor aleer
zij de hooggeplaatste confrères met hun modieuze molières meetroonde naar de katacomben
waar gebrusqeerde armlasting bijkans bij Pampus lagen.
5. In deze macabere ambiènce klonk in een sinistere hoek opeens een ridicuul gerijmel; een
kwetterende kwibus SMS'te met een vinkeslag een geïmproviseerde rap naar het mobiele nummer
van de primus interparus pleitbezorgers.
6. Verifieer en royeer, linieer en prioriteer, maar ik interumpeer, ik stuur jou naar het
hellevuur, jij komische karikatuur met je quasi-boeddhistisch surrogaat in je korrelerend
cosmetisch internaat.
7. De heren keken beiden uit hun ogen als paleozomen die op het Internet waren terechtgekomen;
ze deden schie'lijk een schietprevelentje en lieten onverwijld pats-boem het villijne SMS-je uit
het elektronische bestand.
8. Het jonge ding droeg ook een steentje bij aan de recusistatie van de sfeer en friemelde
wat aan haar kousenband, zo dat van onder haar pliseérok een glimp van haar verleidelijk getattoëerde
dijtje tevoorschijn kwam; Mallebrootje verijsde, de komicus hield op met prakkizeren en de wereld
was weer een heerlijke likkepot!
Dat dacht ik ook altijd.quote:Op maandag 13 december 2004 21:52 schreef Isabeau het volgende:
Hoe zit dat nu met het woord internet? Bij een ouder dictee moest dat met een hoofdletter?
Omdat het inmiddels net zo is ingeburgerd als spoornet.quote:Op maandag 13 december 2004 21:52 schreef Isabeau het volgende:
Hoe zit dat nu met het woord internet? Bij een ouder dictee moest dat met een hoofdletter?
He, die had ik ook, ik heb 3 fouten gerekend, 1 voor de k, moet c zijn, een voor tweede k, moet q zijn, en een voor de gemiste u.quote:Op maandag 13 december 2004 21:43 schreef Murray het volgende:
"Gekrakeleerde" i.p.v. gecraqueleerde, hoeveel fout is dat?
Nee, alleen libellen.quote:Op maandag 13 december 2004 21:56 schreef wonderer het volgende:
Trouwens... het meervoud van libelle is toch zowel libellen als libelles? Of zit ik daar fout?
Ja, had ik nu ook fout. Dacht ook dat het met hoofdletter moest (staat immers zo in groene boekje)quote:Op maandag 13 december 2004 21:52 schreef Isabeau het volgende:
2 fout, je schrijft nooit een u achter een k dus dat reken ik als 1 fout.quote:Op maandag 13 december 2004 21:58 schreef Sasandra het volgende:
[..]
He, die had ik ook, ik heb 3 fouten gerekend, 1 voor de k, moet c zijn, een voor tweede k, moet q zijn, en een voor de gemiste u.
Ja, volgens mij wel. Ik heb ook een persoonlijk record gevestigd.quote:Op maandag 13 december 2004 21:59 schreef Shivo het volgende:
29 fout, nog nooit zo goed gescoord. Makkelijk diktee dit jaar?
Ja, joh, je had zo mee kunnen doen, had je geen slecht figuur geslagen tussen de niet-prominentenquote:Op maandag 13 december 2004 21:58 schreef Allan24 het volgende:
Ik heb in totaal negen fouten gemaakt:
Ik vind het eigenlijk best goed van mezelf
Schrijf je nu express een k ipv een c?quote:Op maandag 13 december 2004 21:59 schreef Shivo het volgende:
29 fout, nog nooit zo goed gescoord. Makkelijk diktee dit jaar?
quote:AlS ZiJn cHrOnI$G3 iNg3wAnDsZiEkT3
BgOn dE CoMiCu$ ZiJn dAg3lIjK$3 AlS M3T En eIg3nZiNiGe gEdAgTe-eXeRcItIe
Ov3r nOrMeN 3n wArDeN OfTeW3L
GeDrAgInG3N DiE HiJ GrAg gEïMpLaNtErD
zAg bIj vReMdE VoG3L$ iN ZiJn
nIeT-GeS3CuLaRi$eRdE SaNt3nKrAm1111! HiHi lOl dUzZ
En dE$PeRaTe zWaLuW ZwEnKt3 ZoNd3r
eGaRdS RaKeLiNgS L4NgS ZiJn
r3gT3RoGlId w4t bHeLsD3 d3zE EvEn
pR3CiEz3 4lS $t3iL3 dUiKvLuGt vAn dIt
cRe4tUrGr4cIeUs aLs 3N LiBl3nKiNd?!!!!!? HiHi *OnE LuV*
etc. etc.
Schrijf je nu expres expres met dubbel s?quote:Op maandag 13 december 2004 22:03 schreef -DailaLama- het volgende:
[..]
Schrijf je nu express een k ipv een c?![]()
Er komt vast nog wel een herhaling hiervan. Phillip Freriks zei het in het begin namelijk.quote:Op maandag 13 december 2004 22:03 schreef Swine het volgende:
45 fout...best slecht zo te zien...naja...me eerste keer..volgend jaar stuk beter dus :d
ff ander vraagje...weet iemand van welke componist en welk stuk gebruikt wordt als theme van het programma?? Ik vind het echt mooi
Geweldig, dan heb ik die in ieder geval goed, da's een foutje minder.quote:Op maandag 13 december 2004 22:06 schreef blackEyEz321 het volgende:
Winnaar is toch niet foutloos
http://teletekst.nos.nl/gif/113-01.html
pampus is toch met een kleine letter p
Ik had zelfs meer fouten dan ik verwacht had... ik vind dat Pampus en Oudhollandse zo dom van mezelf, ik schrijf het allebei met een kleine letter... anders had ik er 7 fout gehadquote:Op maandag 13 december 2004 22:03 schreef Sasandra het volgende:
[..]
Ja, joh, je had zo mee kunnen doen, had je geen slecht figuur geslagen tussen de niet-prominenten![]()
quote:Op maandag 13 december 2004 22:06 schreef blackEyEz321 het volgende:
Kut.quote:Op maandag 13 december 2004 22:06 schreef p-etr-a het volgende:
[..]
Schrijf je nu expres expres met dubbel s?
pampus had je dus toch goed. Da's 8 fouten voor jou.quote:Op maandag 13 december 2004 22:08 schreef Allan24 het volgende:
[..]
Ik had zelfs meer fouten dan ik verwacht had... ik vind dat Pampus en Oudhollandse zo dom van mezelf, ik schrijf het allebei met een kleine letter... anders had ik er 7 fout gehad
Scheelt mij ook weer eentje. 26 wordt het danquote:Op maandag 13 december 2004 22:06 schreef blackEyEz321 het volgende:
quote:Op maandag 13 december 2004 22:08 schreef Allan24 het volgende:
[..]
Ik had zelfs meer fouten dan ik verwacht had... ik vind dat Pampus en Oudhollandse zo dom van mezelf, ik schrijf het allebei met een kleine letter... anders had ik er 7 fout gehad
Dan heb ik er maar 8 fout!quote:Op maandag 13 december 2004 22:06 schreef blackEyEz321 het volgende:
Philip Freriks zei aan 't begin dat 't een of ander vioolstuk van Bach was. (heb niet onthouden welk vioolstuk)quote:Op maandag 13 december 2004 22:03 schreef Swine het volgende:
45 fout...best slecht zo te zien...naja...me eerste keer..volgend jaar stuk beter dus :d
ff ander vraagje...weet iemand van welke componist en welk stuk gebruikt wordt als theme van het programma?? Ik vind het echt mooi
Van spelling valt niet zoveel te vinden. Het is goed of het is foutquote:Op maandag 13 december 2004 22:08 schreef PrintScrn.nl het volgende:
Kolere... 31 fout...
En toch vind ik dat je Internet met een hoofdletter schrijft!
OK, 30 fout danquote:Op maandag 13 december 2004 22:06 schreef blackEyEz321 het volgende:
Het staat gewoon veel beter ... Volgens mij zijn daar heel veel mensen ingetuind. Meteen 3 fouten ... kassa ....quote:Op maandag 13 december 2004 22:15 schreef Falco het volgende:
Ik was ook zo'n kneus die het presteerde oud-Hollandse op te pennen.
Join the club.quote:Op maandag 13 december 2004 22:15 schreef Falco het volgende:
Ik was ook zo'n kneus die het presteerde oud-Hollandse op te pennen.
Ja, dat was bij quasi-boeddhistisch.quote:Op maandag 13 december 2004 22:19 schreef nexhil het volgende:
[..]
Het staat gewoon veel beter ... Volgens mij zijn daar heel veel mensen ingetuind. Meteen 3 fouten ... kassa ....
De voorzitter zei ook nog iets als "er konden drie fouten gemaakt worden in dit woord, en daar werd dan ook gretig gebruik van gemaakt". (of was dat bij een ander woord?)
quote:Op maandag 13 december 2004 22:20 schreef Vlens_de_Vos het volgende:
2 fout..
'van onder' ipv 'vanonder'
'rechter ooglid' ipv 'rechterooglid'
Omdat ik graag weer eens onder de tien had willen zitten.quote:
Oude spelling ipv nieuwe spelling.. daar heb ik ook last van dus....quote:Op maandag 13 december 2004 22:33 schreef Toet het volgende:
libellekind i.p.v. libellenkind 1 fout
vinkeslag (ik kon me nog iets herinneren over versteende uitdrukkingen die zonder n gingen) i.p.v. vinkenslag 1 fout
"Oud" is geen richting zoals "Zuid"quote:oud-Hollandse (het is toch zeker ook Zuid-Hollandse) i.p.v. Oudhollandse 3 fout
yup 'e' ipb 'i'; 'ë' ipv 'e'quote:lineëer i.p.v. linieer 2 fout?
quote:Op maandag 13 december 2004 22:06 schreef blackEyEz321 het volgende:
yep.. 3 foutenquote:Op maandag 13 december 2004 22:48 schreef Forno het volgende:
Hoeveel fouten moet je tellen in het woord quasi boedistisch in plaats van quasi-boeddhistisch?
3 fouten (het koppelteken en 2 woorden vergeten)?
Dat is niet best. Hierbij onthoud ik mij van de score.quote:
Ik denk dat het best kan hoor. Ik heb in ieder geval zonder twijfel 19 fouten, dus als je vindt dat dat me al bijna verdacht maakt dan zal jouw taalniveau misschien inderdaad laag liggen.quote:Op maandag 13 december 2004 23:10 schreef Forno het volgende:
[..]
Dat is niet best. Hierbij onthoud ik mij van de score.
De mensen die beweren minder dan 12 a 13 fouten te hebben, lijken mij niet geheel zuiver te hebben geteld. Of je bent een minimaal een maand in trainingskamp geweest? Wat een onzin. Zelfs 20 fout is een puik resultaat en bijna verdachtmakend.
Of ligt mijn taalniveau daadwerkelijk zo ijzingwekkend laag?
Ok, even kijken zoquote:Op maandag 13 december 2004 23:28 schreef p-etr-a het volgende:
[..]
Het is nog wel op internet te vinden, voor als je nog niet het hele topic doorgelezen hebt.
Thanks..quote:Op maandag 13 december 2004 23:47 schreef Murray het volgende:
[..]
http://cgi.omroep.nl/cgi-(...)ctee/bb.20041213.asf
Hier jomt het te staan als het goed is.
Nee dat is de TV uitzending, maar die staat nog niet online.quote:Op maandag 13 december 2004 23:55 schreef Brennie het volgende:
[..]
Thanks..
Is dat het voorlezen via winamp?
Heb helaas geen geluid.
Kan evt iemand vragen het voor te lezen, maar geheel eerlijk is dat niet meer.
quote:Op dinsdag 14 december 2004 00:24 schreef bloodymary het volgende:
Ik geloof al die mensen ook niet zo die hier beweren twaalf fouten en dergelijke gemaakt te hebben.
Zelf had ik er 19 en als ik zie wat anderen hier soms voor taalfouten maken kan ik niet geloven dat iedereen in het dictee ineens zo goed is..................
Ik vrees dat de mensen die hier al die tenenkrommende spelfouten maken niet meedoen met het groot dicteequote:Op dinsdag 14 december 2004 00:24 schreef bloodymary het volgende:
Ik geloof al die mensen ook niet zo die hier beweren twaalf fouten en dergelijke gemaakt te hebben.
Zelf had ik er 19 en als ik zie wat anderen hier soms voor taalfouten maken kan ik niet geloven dat iedereen in het dictee ineens zo goed is..................
Als vandale.nl gelijk heeft, scheelt dat mij weer twee fouten, want zo heb ik het ook gespeld. Maar het zal wel nietquote:Op dinsdag 14 december 2004 01:29 schreef Flem het volgende:
Oudhollands is wel gaar trouwens. Vandale.nl meldt bijvoorbeeld dat het Oud-Hollands is, da's toch twee fouten dan...
Er zijn nu eenmaal mensen die gewoon heel goed zijn in dictees maken. Waarom zou ik erom liegen dat ik 12 fouten heb? Ik had er trouwens eerst 13 maar dank zij pampus is er nog een af gegaanquote:Op dinsdag 14 december 2004 00:24 schreef bloodymary het volgende:
quote:Op dinsdag 14 december 2004 08:54 schreef Dagonet het volgende:
Ik heb niet meegedaan..
Na 30 uur wakker te zijn ging ik toch maar rond half negen naar bed.
Giphart zal ongetwijfeld aan 'vilein' gedacht hebben toen hij het betreffende hoofdpersonage die naam gaf.quote:Op maandag 13 december 2004 23:32 schreef Flem het volgende:
Ik schreef Phileine-smsje, dacht aan Phileine zegt sorry, hehe.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Waarom zijn er in dit topic zoveel mensen die zich schamen wanneer ze minder dan 20 fout hebben?!quote:Op dinsdag 14 december 2004 09:01 schreef michiel_merk het volgende:
11 fouten :$
Het is misschien flauw van me, maar als mensen aangeven zich te schamen voor een dergelijk laag getal dan denk ik altijd dat ze waarschijnlijk net iets hoger hebben gescoord. Bijv. dat ze 16 fout hebben, maar dat zó erg vinden dat ze 13 of 14 melden. Mensen die trots zijn op hun 22 fout hebben dus ook 22 foutquote:Op dinsdag 14 december 2004 10:12 schreef -DailaLama- het volgende:
Waarom zijn er in dit topic zoveel mensen die zich schamen wanneer ze minder dan 20 fout hebben?!
Hm, dat is traditioneel een oneven veelvoud van twee... maar welke het dit jaar is ben ik vergeten..quote:Op dinsdag 14 december 2004 10:26 schreef De-oneven-2 het volgende:
Ik heb het maximaal aantal fouten behaald.
Hoeveel zijn dat er?
Ik denk dat ze die "vergissing" met opzet veroorzaakt hebben zodat men het de navolgende dagen alleen maar over de "kleine P" zou hebben. Stelletje vunzen bij het Groot Dictee.quote:Op dinsdag 14 december 2004 10:26 schreef Isabeau het volgende:
Ik heb er 21Pampus is met een kleine p.
Maakt niet uit, blijft oneven. Welke vier waren dat trouwens?quote:Op dinsdag 14 december 2004 10:28 schreef De-oneven-2 het volgende:
En dan heb ik er nog 4 verzwegen, he. Die komen er dus ook nog bij.
Vroegah moest het ook met een hoofdletter zei P. Freriks maar nu is het zo ingeburgerd dat het, net als telefoonnet of spoornet gewoon met een kleine letter geschreven wordt. Nederlands blijft een vreemde taal met al die losse regeltjes en uitzonderingen. Ik kan me voorstellen dat niet-Nederlanders er veel moeite mee hebben.quote:En internet schrijf je niet meer met een hoofdletter. Mag ik nu in een ouder dictee die fout herstellen, want ik heb van het groot dictee geleerd dat het met een hoofdletter was.
Nou ja, dat valt nog mee. Volgens de Nationale Wetenschapsquiz blijven we namelijk die woorden gewoon herkennen omdat we ze als patronen zien. (Tenminste, dat fluisterde de goddelijke inspiratie mij in.) Wat mij betreft wordt het dus gewoon goed gerekend.quote:Op dinsdag 14 december 2004 10:31 schreef De-oneven-2 het volgende:
dde, hte, eenn en ik heb ergens de , voluit geschreven...komma, dus
Maar waarom zou het met een hoofdletter geschreven worden? Het is toch geen eigennaam? Het internet --> zelfstandig naamwoord. Die schrijf je alleen in het Duits met een hoofdletter.quote:Op dinsdag 14 december 2004 10:49 schreef -DailaLama- het volgende:
Wat raarDie kleine letter van internet.
Volgens deze link is het als het ware van zelf overgegaan naar een kleine letter:
http://taalunieversum.org/taal/advies/vraag/427/
Dat moet je ook maar net weten.
Ik weet het niet, ik heb het ooit ergens gelezen. En volgens Isabeau zat het zelfs in een ander Groot Dictee.quote:Op dinsdag 14 december 2004 10:53 schreef pudendo het volgende:
[..]
Maar waarom zou het met een hoofdletter geschreven worden? Het is toch geen eigennaam? Het internet --> zelfstandig naamwoord. Die schrijf je alleen in het Duits met een hoofdletter.
Nog zo'n leuke: het waddeneiland schrijf je met een kleine letter maar de Waddeneilanden schrijf je met een hoofdletterquote:Op dinsdag 14 december 2004 10:52 schreef Isabeau het volgende:
En waarom is pampus met een kleine p? Het is toch een eiland, net als Texel en Schiermonnikoog, die zijn toch ook met hoofdletters?
Jij liep toen al vooruit.quote:Op dinsdag 14 december 2004 10:54 schreef Isabeau het volgende:
Volgens mij werd het als eigennaam gezien. Ik had het in een vorig dictee dus met een kleine letter geschreven. En dat was toen fout![]()
Als zelfs de Van Dale het fout spelt, hoe moeten wij dat dan beter doenquote:Rectificatie Groot Dictee 2004
Tijdens de uitzending van Het Groot Dictee der Nederlandse Taal 2004 is door de jury gezegd dat Pampus met een hoofdletter moet worden geschreven in de uitdrukking 'voor Pampus liggen'. De uitdrukking verwijst naar het eilandje Pampus (eigennaam, met een hoofdletter) bij Amsterdam, waar schepen in vroeger eeuwen moesten wachten totdat ze bij hoogwater over de zandplaat konden worden getrokken.
Deze spelling bleek na afloop van de opnamen van het Dictee niet juist te zijn. In het Groene Boekje staat 'Pampus' niet als apart trefwoord vermeld. Het bleek - achteraf - echter wel vermeld te staan onder 'voor pampus liggen' (met een kleine letter, vanwege de ingeburgerde uitdrukking: uitgeteld zijn).
De auteurs en juryleden van het Groot Dictee hebben deze vindplaats helaas over het hoofd gezien. Zij gingen ervan uit dat 'Pampus' niet in het Groene Boekje stond. Dus gingen zij te rade bij Van Dale, waar onder 'Pampus' de uitdrukking met een hoofdletter wordt gespeld. Volgens de spelregels van het dictee is het Groene Boekje echter de eerste scheidsrechter. In Het Groot Dictee der Nederlandse Taal moest 'pampus' dus met een kleine letter worden gespeld.
Voor het eindresultaat van het Groot Dictee heeft dit geen grote gevolgen. De winnaar blijft de winnaar, maar komt in de boeken niet met nul fout, maar met één fout. Volgens de spelregels: het Groene Boekje gaat voor Van Dale. Aan alle deelnemers bieden wij onze excuses aan.
Juryleden en auteurs van Het Groot Dictee der Nederlandse Taal 2004.
het waddeneiland is een zelfstandig naamwoord, net als "de lage landen". Maar de Waddeneilanden is de naam van een gebied, dat je dus net als Nederland met een hoofdletter schrijft.quote:Op dinsdag 14 december 2004 10:57 schreef Adfundum het volgende:
[..]
Nog zo'n leuke: het waddeneiland schrijf je met een kleine letter maar de Waddeneilanden schrijf je met een hoofdletter![]()
Yes, 25 foutquote:Op dinsdag 14 december 2004 10:59 schreef Isabeau het volgende:
[..]
Als zelfs de Van Dale het fout spelt, hoe moeten wij dat dan beter doen
Internetquote:Heden ten dage is er nauwelijks nog plaats voor hem ten gevolge van alle elektronica; vader, de preses van het gezin, kijkt in een krankjorum hawaïhemd naar een quiz, moeder bedient laconiek de huiscomputer, de in T-shirts geklede kinderen manoeuvreren in de carrousel van Internet.
kun jij me die tussen-n dan uitleggen? Want daar zaten bij mij nou net de meeste fouten in...quote:Op dinsdag 14 december 2004 11:04 schreef Frollo het volgende:
En kunnen we alsjeblieft ophouden met klagen over hoe brak onze taal is?
Er zijn maar een paar regeltjes en die zijn allemaal zo helder als glas. De regel voor de tussen-n bijvoorbeeld, simpeler kun je het haast niet hebben. En die paar uitzonderingen, die zoek je gewoon op
Kijk liever naar het Engels als je het over lastige spelling wilt hebben.
Op www.volkskrant.nl/grootdicteequote:Op dinsdag 14 december 2004 11:02 schreef pudendo het volgende:
Waar staat dit trouwens?
Als een woord meerdere meervoudsvormen heeft (groenten, groentes) krijgt het woord geen tussen-n. Het is dus groentesoep en niet groentensoep. Volgens deze regel krijgen woorden als pannenkoek dus wel een tussen-n.quote:Op dinsdag 14 december 2004 11:05 schreef pudendo het volgende:
[..]
kun jij me die tussen-n dan uitleggen? Want daar zaten bij mij nou net de meeste fouten in...
checkquote:Op dinsdag 14 december 2004 11:09 schreef Rewimo het volgende:
[..]
Als een woord meerdere meervoudsvormen heeft (groenten, groentes) krijgt het woord geen tussen-n. Het is dus groentesoep en niet groentensoep. Volgens deze regel krijgen woorden als pannenkoek dus wel een tussen-n.
Dat is eigenlijk alles
Idd. Mijn leraar Engels zei altijd: Kijk maar es op hoeveel verschillende manieren de klank 'ie' in het Engels voorkomt ...quote:Op dinsdag 14 december 2004 11:04 schreef Frollo het volgende:
Kijk liever naar het Engels als je het over lastige spelling wilt hebben.
Ja, maar de panne in pannenkoeken, slaat niet op pannen waar je in kan bakken, maar op "panne" wat het deeg is waar je oorsprokkelijk pannenkoeken mee bakt.quote:Op dinsdag 14 december 2004 11:09 schreef Rewimo het volgende:
[..]
Als een woord meerdere meervoudsvormen heeft (groenten, groentes) krijgt het woord geen tussen-n. Het is dus groentesoep en niet groentensoep. Volgens deze regel krijgen woorden als pannenkoek dus wel een tussen-n.
Dat is eigenlijk alles
Da's voor het eerst dat ik dat hoor!quote:Op dinsdag 14 december 2004 11:17 schreef -DailaLama- het volgende:
Ja, maar de panne in pannenkoeken, slaat niet op pannen waar je in kan bakken, maar op "panne" wat het deeg is waar je oorsprokkelijk pannenkoeken mee bakt.
Volgens mij bestaat de hele nederlandse taal uit uitzonderingen daarom is ie ook zo moeilijk te leren voor buitenlanders omdat er juist geen regels zijnquote:Op dinsdag 14 december 2004 11:04 schreef Frollo het volgende:
. En die paar uitzonderingen, die zoek je gewoon op
Er zijn heus wel regels, waaronder de fantastische tussen-nquote:Op dinsdag 14 december 2004 11:29 schreef DAMH het volgende:
Volgens mij bestaat de hele nederlandse taal uit uitzonderingen daarom is ie ook zo moeilijk te leren voor buitenlanders omdat er juist geen regels zijn
Hmmm. Dan is het een broodje aap verhaal denk ik. Of is het broodjeaapverhaal? Broodje-aap-verhaal?quote:Op dinsdag 14 december 2004 11:20 schreef Frollo het volgende:
[..]
Da's voor het eerst dat ik dat hoor!
Niet dat ik je per definitie niet geloof hoor, maar Van Dale zegt er iig niets over en het WNT heb ik niet bij de hand.
edit: Het Van Dale Etymologisch Woordenboek (tweede druk, 1997) geeft gewoon 'van pan+koek' bij het lemma 'pannenkoek', en bij 'pan' staat geen betekenis die op 'deeg' wijst.
Van Dale schrijft pampus ook verkeerd. Ik ben mijn vertrouwen in de VD kwijtquote:
Maar broodje-aapverhaal staat niet in het Groene Boekje, dus dan heeft VD automatisch gelijk.quote:Op dinsdag 14 december 2004 12:06 schreef Isabeau het volgende:
Van Dale schrijft pampus ook verkeerd. Ik ben mijn vertrouwen in de VD kwijt![]()
Is dat maar 1 fout?quote:Op dinsdag 14 december 2004 12:10 schreef Biancavia het volgende:
3. gekrakkeleerde = gecracqueleerd
huh, had je eerder sms'en wel goed dan? ik heb ze allebei fout gedaanquote:
Ja, sms'te had ik wel goed.quote:Op dinsdag 14 december 2004 12:41 schreef Goofup het volgende:
[..]
huh, had je eerder sms'en wel goed dan? ik heb ze allebei fout gedaanen gekrakkeleerd heb ik als 2 fout gerekend bij mezelf
Dat bevreemdde mij dan ook aan de spelregels. Dat in eerste instantie het GB wordt gehandteerd, en als het woord daar niet in voorkomt, dan de VD.quote:Op dinsdag 14 december 2004 12:06 schreef Isabeau het volgende:
[..]
Van Dale schrijft pampus ook verkeerd. Ik ben mijn vertrouwen in de VD kwijt![]()
Ik wil niet moeilijk doen, maar volgens mij heb je vier fouten gemaakt in dat woord (gekrakkeleerd)quote:Op dinsdag 14 december 2004 12:41 schreef Goofup het volgende:
[..]
huh, had je eerder sms'en wel goed dan? ik heb ze allebei fout gedaanen gekrakkeleerd heb ik als 2 fout gerekend bij mezelf
22, je hebt nog steeds 'primus interparus' als 1 fout gerekend, terwijl je een spatie mist en de 'e' verwisseld hebt met de 'u'quote:Op dinsdag 14 december 2004 10:26 schreef Isabeau het volgende:
Ik heb er 21Pampus is met een kleine p.
Ik heb het al eens uitgelegd, ik blijf niet aan de gang.quote:Op dinsdag 14 december 2004 17:20 schreef Isabeau het volgende:
En eerst internet fout rekenen omdat het Internet moet zijn en dan een paar jaar later als ik netjes Internet schrijf doodleuk gaan zeggen dat het internet is. (ja, dat zit me Hóóg!)
Tsja, ik kan ook wel gaan zitten zeuren over F = m*a, maar taal is nu eenmaal niet logisch en onveranderlijk (en natuurkunde ook niet).quote:Op dinsdag 14 december 2004 17:20 schreef Isabeau het volgende:
Ow
Ik ben het trouwens nog steeds niet eens met pampus. Je zegt toch ook: alle wegen leiden naar Rome, of Keulen en Aken zijn niet in één dag gebouwd. Ik blijf erbij dat het groene boekje niet correct is.
En eerst internet fout rekenen omdat het Internet moet zijn en dan een paar jaar later als ik netjes Internet schrijf doodleuk gaan zeggen dat het internet is. (ja, dat zit me Hóóg!)
Maar met pampus/Pampus wordt er niet meer de plaats mee bedoeld.quote:Op dinsdag 14 december 2004 17:20 schreef Isabeau het volgende:
Ow
Ik ben het trouwens nog steeds niet eens met pampus. Je zegt toch ook: alle wegen leiden naar Rome, of Keulen en Aken zijn niet in één dag gebouwd. Ik blijf erbij dat het groene boekje niet correct is.
Hoezo niet?quote:Op dinsdag 14 december 2004 19:41 schreef Bupatih het volgende:
[..]
Maar met pampus/Pampus wordt er niet meer de plaats mee bedoeld.
Natuurlijk kan dat. Maar dat bedoelde ik dus niet. Als iemand daadwerkelijk vóór Pampus ligt, dan moet het wel met een hoofdletter.quote:Op dinsdag 14 december 2004 19:46 schreef -DailaLama- het volgende:
[..]
Hoezo niet?
Je kan toch wel voor Pampus liggen?[
quote:En bij "Er leiden meer wegen naar Rome" wordt de plaats ook niet echt bedoeld.
Bij "Er leiden meer wegen naar Rome" wordt er wel degelijk verwezen naar de stad zelf.quote:Wat is juist: 'Barcelona is een Mekka voor Gaudí-liefhebbers' of 'Barcelona is een mekka voor Gaudí-liefhebbers'?
[!] In dit geval is mekka met een kleine letter juist: 'Barcelona is een mekka voor Gaudí-liefhebbers.'
Volgens de regel krijgen eigennamen die niet (meer) als zodanig functioneren een kleine letter. Het kan hierbij gaan om persoonsnamen, zaaknamen, merknamen en aardrijkskundige namen. Het zijn dan soortnamen geworden of woorden die figuurlijk worden gebruikt. In de zin over Barcelona is mekka figuurlijk gebruikt in de betekenis 'eldorado, paradijs, geliefde plaats'. Met de plaats Mekka (geboorteplaats van Mohammed en bedevaartplaats voor mohammedanen) heeft het niets meer te maken. Als wél naar de plaats wordt verwezen, fungeert Mekka als naam en moet het met een hoofdletter worden geschreven, zoals in de vorige zin.
Enkele andere bekende voorbeelden van eigennamen die tot soortnamen zijn geworden, zijn:
* bintje (aardappelras, afgeleid van de meisjesnaam Bintje, zoals een leerling van de kweker heette);
* stradivarius (viool, genoemd naar de bouwer);
* aspirine (naar de Duitse productnaam Aspirin, nu verzamelnaam voor verschillende geneesmiddelen tegen hoofdpijn, koorts, etc.);
* walkman (was een merknaam van Sony);
* bordeaux (wijnsoort en kleur, naar de stad in Frankrijk);
* havanna (sigaar, naar de plaats Havana).
Bintjes worden bijna niet meer gebruikt tegenwoordig (te veel gif) en de walkman is ook op zijn retour dus binnenkort zal het dan wel weer met een hoofdletter geschreven moeten worden.quote:Op dinsdag 14 december 2004 20:08 schreef -DailaLama- het volgende:
He, dat met die bintje en de walkman is ook gelijk de reden achter Internet -> internet.
Van de Nederlanders: Henny Huisman had de meeste fouten: 60 stuks (als je die dikke Surinamer naast hem niet meetelt, die had er 71, ben z'n naam even kwijt). Jaap Jongbloed was de beste BN-er met 14 fout.quote:Op dinsdag 14 december 2004 21:01 schreef tong80 het volgende:
Wat waren de resultaten van de Bekende Nederlanders-en Belgen ?
Dus straks niet meer de i-Pod, maar de i-pod?quote:Op dinsdag 14 december 2004 20:13 schreef Adfundum het volgende:
[..]
Bintjes worden bijna niet meer gebruikt tegenwoordig (te veel gif) en de walkman is ook op zijn retour dus binnenkort zal het dan wel weer met een hoofdletter geschreven moeten worden.
quote:Op dinsdag 14 december 2004 21:08 schreef Ambrosius het volgende:
[..]
Van de Nederlanders: Henny Huisman had de meeste fouten: 60 stuks
Je hebt een punt, ik geef me gewonnenquote:Op dinsdag 14 december 2004 19:41 schreef Bupatih het volgende:
Ga maar na. Je zegt toch ook niet "Ik drink Champagne en een Bordeaux".
Je zegt: "Ik drink champagne en een bordeaux".
Omdat hier ook niet meer de plaats/streek wordt bedoeld.
quote:Op dinsdag 14 december 2004 21:49 schreef Isabeau het volgende:
[..]
Je hebt een punt, ik geef me gewonnenIk zal nooit meer Pampus schrijven
34 fout dus (had net het woord dat het 'foutloze' Utrechtse Ta(a)lent fout had wel goed geschrevenquote:
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |