Ik zit dit echt vol verbazing te lezen.. Is het echt zo erg??quote:Op zaterdag 11 december 2004 23:52 schreef politrix het volgende:
het rare van mijn persoon is dat ik me meestal wel weer heel opvallend kleed, op mijn werk kom ik dus ook niet in de koffiekamer aangezien ik me daar zo ongemakkelijk voel dat ik meer gestressed uit de pauze kom dan dat ik voor de pauze was, dus drink ik maar koffie op een ander plaats waar geen of nauwelijks mensen komen
Dat is er wel... Ok, niet al je problemen zijn dan in één klap weg, maar er zijn wel degelijk medicijnen die ondersteuning kunnen bieden bij het oplossen van dit soort problemen. Namelijk anti-depressiva. Het is een misvatting dat deze alleen toegediend worden aan mensen die werkelijk depressief zijn, sterker nog, ik vermoed dat het aantal mensen dat deze medicijnen slikt vanwege depressie kleiner is dan het aantal mensen die het slikt om andere redenen.quote:Op zaterdag 11 december 2004 23:40 schreef jouw_naam het volgende:
Er is geen medicijn voor wat je in kunt nemen waarna al deze problemen weg zijn.
Ik herken best veel van TS in mijzelf. Maar bij mij is het niet echt een depressie. Ik heb niet veel vrienden. Ik heb er een paar sporten bij genomen (sinds ik ben gaan studeren in september), maar ik moet zeggen dat dat kwa sociale contacten (nog) niet veel heeft opgeleverd, maar ik ga er nu al wel meer opuit.quote:Op zaterdag 11 december 2004 23:59 schreef Sport_Life het volgende:
Ga sporten, ga een muziek instrument spelen, etc. Als je een leuke hobby hebt kun je daar vast uuuuuuuuren over praten met iedereen.. Anders wel met sportgenoten/teamgenoten (dat laatste zal wat lastig worden ivm groepsangst met een sport wat je met 2 mensen doet werkt dat wel).
Je zult vast een paar keer keihard op je bek gaan in een gesprek.. maar dat gebeurt iedereen en als het je gebeurt dan ben je dat de volgende dag toch weer vergeten.. en je gesprekspartner al helemaal.
Dus FUCK IT en its your life, doe wat je leuk vindt en trek niks aan van anderen. Gewoon jezelf zijn!
Succes!
Volgens mij heeft dit niet heel erg veel zin, want volgens mij is TS net als ik een stil type die niet snel een gesprek met een ander (onbekende) begint. Volgens mij kan het wel goed helpen als je daar al overheen bent en wel al uit jezelf met anderen een gesprek begint.quote:Op zondag 12 december 2004 01:16 schreef Teese het volgende:
Je moet bij een studentenvereniging gaan, helpt echt. En je moet zoiets hebben van als je ergens binnenkomt ik kan iedereen aan. Gewoon met mensen praten en dan verder op het onderwerp ingaan. Vooral niet laten zien dat je je niet goed voelt, je mag best wat arrogant zijn.
ja, nouja ik ben er ondertussen wel aan gewend maar je moet je elke keer weer verantwoorden ten opzichte van mijn baas tijdens functioneringsgesprekkenquote:Op zondag 12 december 2004 00:03 schreef Sport_Life het volgende:
[..]
Ik zit dit echt vol verbazing te lezen.. Is het echt zo erg??.
Ligt eraan welke sport! Ik heb eerst 7 jaar gehockeyd en ben gestopt toen het team uit elkaar viel en niet meer leuk werd. Toen ben k gaan klimmen en daarbij ben je niet verplicht met bepaalde mensen om te gaan zegmaar. Zo heb ik nu een aardige kenissen kring daar (stuk of 20 mensen) waarvan het met het grootste deel altijd wel super gezellig isquote:Op maandag 13 december 2004 21:46 schreef ThaStinger het volgende:
herken het een beetje. Ben ook heel erg verlegen tegen bepaalde personen. Ik heb nu wel een vriendenkring opgebouwd waar ik me ook goed in voel. Ik geef me ook nooit helemaal bloot aan hun, alleen maar aan een aantal zeer goede vrienden waar ik me echt lekker bij voel.
Ik zat altijd op een sport wat ik erg leuk vond (voetbal) maar op latere leeftijd werden de andere mensen gewoon weg irritant en niet leuk meer. Daardoor ben ik er ook afgegaan. In sport hoef je niet altijd leuke mensen te vinden.
Het is beter als je gaat kijken wat je interesse is en daarin verder zoekt. Je moet je eigen soort
ontdekken als het ware.
Waarschijnlijk zijn dat gewoon grapjes.quote:Op zondag 12 december 2004 11:11 schreef politrix het volgende:
[..]
ja, nouja ik ben er ondertussen wel aan gewend maar je moet je elke keer weer verantwoorden ten opzichte van mijn baas tijdens functioneringsgesprekken
bij mij komt het volgens mij gedeeltelijk door het feit dat ik een aantal klote opmerkingen heb gehad van totaal onbekende mensen (collegas die erbij kwamen door een fusie) over mijn postuur
mensen die ik nog nooit had gezien en komen met een opmerking zonder zich zelfs eerst maar even voor te stellen
aangezien die opmerkingen me nog meer onzeker maken moet ik voor mezelf kiezen en me dan maar afzonderen
Bij mij lag het iets anders, voetbalde altijd redelijk hoog (selectie) maar ik kon gewoon niet met hetquote:Op maandag 13 december 2004 21:52 schreef Sport_Life het volgende:
[..]
Ligt eraan welke sport! Ik heb eerst 7 jaar gehockeyd en ben gestopt toen het team uit elkaar viel en niet meer leuk werd. Toen ben k gaan klimmen en daarbij ben je niet verplicht met bepaalde mensen om te gaan zegmaar. Zo heb ik nu een aardige kenissen kring daar (stuk of 20 mensen) waarvan het met het grootste deel altijd wel super gezellig is.
Bij fitness bijvoorbeeld zou dit dus ook van toepassing kunnen zijn...
Je bent nou eenmaal wie je bent en dat zou je moeten accepteren. Ik voel me ook niet altijd even prettig met mensen om me heen. Ik heb een hoop vrienden en kennisen maar soms heb ik totaal geen zin om met ze af te spreken. Dan heb ik echt zo iets van: waarom niet? het is 9 van de 10 keer gezellig, maar soms voel ik me zeer ongemakkelijk. Je zou het echt moeten accepteren en jezelf voorop te stellen. Er is niemand die je er bij kan helpen.quote:Op dinsdag 14 december 2004 00:29 schreef toktoktok het volgende:
Ik zie nu paar mensen die hetzelfde zeggen hebben meegemaakt, en waarbij het weer goed is gekomen.
Maar hoe is dat goed gekomen dan?, ik ben echt helemaal radeloos nu , en zie echt geen oplossing.
maar jij heb die vrienden en kennisen, Ik heb constant een rot gevoel met mensen om me heen(om het ff kortaf te zeggen). Maar ik heb toch de drang om sociaal te zijn.quote:Op dinsdag 14 december 2004 00:37 schreef Eliminator20 het volgende:
[..]
Je bent nou eenmaal wie je bent en dat zou je moeten accepteren. Ik voel me ook niet altijd even prettig met mensen om me heen. Ik heb een hoop vrienden en kennisen maar soms heb ik totaal geen zin om met ze af te spreken. Dan heb ik echt zo iets van: waarom niet? het is 9 van de 10 keer gezellig, maar soms voel ik me zeer ongemakkelijk. Je zou het echt moeten accepteren en jezelf voorop te stellen. Er is niemand die je er bij kan helpen.
ik ben nu op een punt dat ik nergens meer echt enthousiast van kan worden.quote:Op dinsdag 14 december 2004 00:56 schreef krakkemieke het volgende:
Ik zou toch echt beginnen met zelfvertrouwen kweken. Dat kan als je iets gaat doe waar je echt enthousiast over bent. Dan kom je iig mensen tegen, met wie je over dat onderwerp kunt praten. Dat scheelt enorm veel. In zo'n groep durfde ik ook voor 200 man te praten....(slik,)
Nu hebben mensen vast wel een mening over me, maar kunnen me op niks echt afkraken, omdat ze weinig over me weten. En dat geeft weer een soort veilig gevoel.quote:Op dinsdag 14 december 2004 18:04 schreef annabelle het volgende:
Volgens mij is in een keer in het diepe springen niet functineel. Het lijkt me slim om een soort van korte termijn doelen voor ogen te houden, bijvoorbeeld: de komende maand moet een keer in de kantine eten en het verdragen dat ik me daar ongemakkelijk bij voel, dat soort dingen.
Verder denk ik dat je moet bedenken waarom je het zo moeilijk vindt het contact aan te gaan. Waarom durf je je niet bloot te geven? Wat denk je dat er dan gebeurd en waarom denk je dat? Zou er ook iets anders kunnen gebeuren? En nu je niets aan de mensen vertelt over jezelf, denk je dat ze dan nu geen mening over je vormen?
En misschien kun je eens kijken hoe andere mensen sociaal contact hebben. Wat ze zeggen, hoe ze een gesprek aan de gang houden, enz. Een beetje afkijken kan nooit kwaad
Die gedachten gang van jou herken ik echt heel erg!,quote:Op dinsdag 14 december 2004 21:23 schreef -Muse- het volgende:
Ik zie veel punten uit je openingspost waarvan ik ook last heb, ofja last... eerst niet, maar nu begint het me echt in de weg te zitten.
Ik kan bv op mijn werk goed met klanten omgaan, zeer goed eigenlijk, maar met uitgaan ofzo ben ik altijd erg stil en rustig.
School, uitgaan in de stad, of gewoon simpel overdag door de stad lopen.. ik voel me constant bedreigd en ongemakkelijk.
Gelukkig kan ik wel erg goed opschieten met mijn vrienden, dat is tenminste iets...
Maar ik heb ook vaak dat ik het gevoel heb van "als ik nu weg ga, zal niemand mij missen..." ik haat dit
Ik moet nu naar een kinder-psycholoog voor gesrpekken vanwegen mijn erg slechte concentratie en planning. Ik leef erg ongeregeld en kom bijna altijd en overal te laat.
Goed uit mijn woorden komen kan ik ook niet, niet dat ik niet durf, maar simpelweg omdat ik niet weet wat ik bv. tegen een meisje zou moeten zeggen als ik met haar alleen ben. Ik laat nooit mijn gevoelens vrij, als ik verliefd op iemand ben zal diegene het ook nooit te weten komen, terwijl ik al een paar keer heb gehad dat ik hierdoor echt leuke meisjes ben misgelopen.
Ik heb trouwens ook geen idee waar mijn leven naartoe gaat... ik weet geen beroep wat ik zou willen uitoefenen...nix
Kort gezegt, "I'm not living, I'm just killing time"
Sorry voor het ongemakkelijk lezen van deze text, maar het moest er ff uit.![]()
Ik weet ook niet wat ik wil/kan bereiken , en denk daar ook over na, En ja dan ben je eigenlijk doeloos bezig. Maar wat doe je eraan?quote:Op dinsdag 14 december 2004 21:23 schreef heiden6 het volgende:
Het lijkt me verstandig om eerste te bedenken wat je nu eigenlik wilt bereiken voor je iets gaat doen. Mij is namelijk niet echt duidelijk wat je wilt, en als dat voor jou zelf ook geldt ben je simpelweg doelloos bezig..
* -Xerxes- trekt een fles wijn open en zet Digital Analog Band opquote:Op zaterdag 11 december 2004 23:59 schreef Sport_Life het volgende:
doe wat je leuk vindt
Er iets aan doen? Waaraan? Je richt je op het probleem.quote:Op dinsdag 14 december 2004 22:04 schreef toktoktok het volgende:
[..]
Ik weet ook niet wat ik wil/kan bereiken , en denk daar ook over na, En ja dan ben je eigenlijk doeloos bezig. Maar wat doe je eraan?
Ik ben 20, en een kinderpsycholoog is t/m 18 jaar. Maar als je naar een psychiater gaat, dan wordt daar een report van gemaakt, en kunnen bedrijven dat bij sollicitaties nazoeken. Het zou dus invloed "kunnen" hebben op mijn toekomstige werk.quote:Op dinsdag 14 december 2004 21:57 schreef toktoktok het volgende:
[..]
Die gedachten gang van jou herken ik echt heel erg!,
Ik snap alleen niet waarom je naar een kinder<-psycholoog gaat als je uit 1984 komt, maar dat zal wel goed zitten?
Vooral je stukje dat je tijdens uitgaan,school,stad constant bedreigd voelt dat herken ik ook erg!.
En doordat ik vroeger zo erg over me heen heb laten lopen heb ik ook best veel haat opgebouwd tegen bepaalde mensen.. terwijl hun zelf waarschijnlijk van niks weten.
Als ik vragen mag, Wat vraagt en zegt zo'n psychiator precies tegen je?quote:Op dinsdag 14 december 2004 22:15 schreef -Muse- het volgende:
[..]
Ik ben 20, en een kinderpsycholoog is t/m 18 jaar. Maar als je naar een psychiater gaat, dan wordt daar een report van gemaakt, en kunnen bedrijven dat bij sollicitaties nazoeken. Het zou dus invloed "kunnen" hebben op mijn toekomstige werk.
Daarom adviseerde mijn huisarts mij dus om naar een kinder-spycholoog te gaan ipv naar een psychiater.
Zou je na je 1e gesprek met die psycholoog weer wat willen posten?, ik ben wel benieuwd hoe dat nou precies gaat.quote:Op dinsdag 14 december 2004 22:34 schreef -Muse- het volgende:
Nog niet, de eerste afspraken zijn gemaakt, en ik heb al een soort van intro-gesprek gehad.
Ik heb ook ADHD en ADD, en de psycholoog is meer daarvoor bedoeld, maar aangezien mijn adhd en add ervoor zorgen dat ik mijjn leven niet kan orderen, dingen vergeet en ik zegmaar in mijn "eigen wereldje" leef, moet de psycholoog mij daarmee helpen.
Ik denk dat het belangrijk is om in te zien dat je jezelf zeker niet aan iedereen bloot moet geven. Jij bepaalt zelf wat andere mensen over/van jou te weten komen. Het aanleggen van sociale contacten kan (zoals al eerder genoemd) goed op sportclubs, studentenvereniging, etc etc. Maar de stap daartoe zetten is vrij groot. Misschien moet je eens met 1 persoon die je goed kent iets ondernemen (café, sporten). Dat lijkt me minder bedreigend dan met een grote groep. Heb je contact met iemand waarmee je zoiets kunt ondernemen?quote:Op zaterdag 11 december 2004 23:30 schreef toktoktok het volgende:
En voel me erg "unhappy"als ik samen ben met andere mensen, omdat ik me zelf niet wil/durf bloot te geven tegenover anderen.
Toch wil ik wel een"vriendengroep" /vrienden krijgen. Om samen leuke dingen te doen, zoals je met vrienden doet.
Je neigt idd naar perfectionisme. Houd goed in het oog dat niemand perfect is. Wat andere mensen niet willen vertellen, houden zij ook verborgen. Vertel wat je wilt vertellen en meer niet. Het heeft geen zin om dingen af te schuiven op je uiterlijk (ook al weet je dat zelf ook). Daar ben je zelf niet mee gebaat. Probeer eens een oefening voor de spiegel te doen waarbij je naar jezelf kijkt en jezelf een compliment geeft. Dat zou kunnen helpen om jezelf te overtuigen en om jezelf sterker te maken (klinkt gek, i know)quote:En vaak schuif ik al me problemen af om me uitelijk, terwijl ik weet dat ik niet lelijk ben, maar toch voelt het wel zo. Ik wil alles perfect hebben, en niet "mwoa gaat wel".
Dus misschien ben ik wel perfectionistisch?.
Waar ben je goed in? Wat vind je leuk om te doen? Waar je goed in bent, kun je vaak ook over vertellen. In datzelfde 'veld' zijn meer mensen, dus een simpele opmerking is gauw gemaakt, waardoor er iig een begin gemaakt is.quote:En voel me erg nutteloos en leeg, ik wil een nuttige invulling van me leven, en niet langzaam doorgaan, met eenzaam zijn..
Hmm daar heb ik problemen mee....quote:Op dinsdag 14 december 2004 23:01 schreef legovogel het volgende:
Waar ben je goed in? Wat vind je leuk om te doen? Waar je goed in bent, kun je vaak ook over vertellen. In datzelfde 'veld' zijn meer mensen, dus een simpele opmerking is gauw gemaakt, waardoor er iig een begin gemaakt is.
Ik doe wel aan sport,en heb/had iemand met wie ik als het eens mee zat nog iets kon doen.quote:Op dinsdag 14 december 2004 23:01 schreef legovogel het volgende:
[..]
Ik denk dat het belangrijk is om in te zien dat je jezelf zeker niet aan iedereen bloot moet geven. Jij bepaalt zelf wat andere mensen over/van jou te weten komen. Het aanleggen van sociale contacten kan (zoals al eerder genoemd) goed op sportclubs, studentenvereniging, etc etc. Maar de stap daartoe zetten is vrij groot. Misschien moet je eens met 1 persoon die je goed kent iets ondernemen (café, sporten). Dat lijkt me minder bedreigend dan met een grote groep. Heb je contact met iemand waarmee je zoiets kunt ondernemen?
Jouw 'probleem' is dat je jezelf ongemakkelijk voelt in veel gelegenheden. Waarom voel je jezelf ongemakkelijk? Omdat je het niet fijn vindt om daar te zijn of omdat je niet goed weet wat je moet zeggen tegen mensen die je kent? Probeer dat duidelijk te krijgen. In het eerste geval is een café op dit moment geen plek voor jou. In het tweede geval ligt het lastiger. Je wilt niet gekwetst worden, dus moet je het gewoon (qua gespreksstof) houden op gesprekken over het weer, nieuws van de dag, enz. enz. En het is niet alleen aan jou om een conversatie gaande te houden. Vraag me wel af wat voor mensen dat waren die je gekwetst hebben (iig geen vrienden). Collega's? Wat voor soort opmerkingen kreeg je dan te horen als ik vragen mag?
[..]
Je neigt idd naar perfectionisme. Houd goed in het oog dat niemand perfect is. Wat andere mensen niet willen vertellen, houden zij ook verborgen. Vertel wat je wilt vertellen en meer niet. Het heeft geen zin om dingen af te schuiven op je uiterlijk (ook al weet je dat zelf ook). Daar ben je zelf niet mee gebaat. Probeer eens een oefening voor de spiegel te doen waarbij je naar jezelf kijkt en jezelf een compliment geeft. Dat zou kunnen helpen om jezelf te overtuigen en om jezelf sterker te maken (klinkt gek, i know)
[..]
Waar ben je goed in? Wat vind je leuk om te doen? Waar je goed in bent, kun je vaak ook over vertellen. In datzelfde 'veld' zijn meer mensen, dus een simpele opmerking is gauw gemaakt, waardoor er iig een begin gemaakt is.
Proberen meer van je af te bijten! Het is niet de bedoeling dat andere mensen jou als 'pispaal' gebruiken om zelf populair te willen zijn. Schijt aan die hufters!quote:Op dinsdag 14 december 2004 23:19 schreef toktoktok het volgende:
Op je vraag wat ik te horen kreeg van andere(dat waren glasgenoten).. Nou eigenljik wil ik het niet zeggen, maar het waren dingen over hoe ik eruit zag, dat ik niks was zeg maar. Of me proberen uit te dagen omdat ik geen grote bek had tegen andere. Getreiterd worden, op school continu om je heen zitten kijken, op te letten of andere weer rot gingen doen, opmerkingen maken, en ook slaan gingen , maar verder wil ik het er niet over hebben eigenlijk.
Als je jezelf er niet thuisvoelt, moet je er gewoon niet heen gaan. Ik sta in sommige cafés ook niet fijn een biertje te drinken. Maar dat heeft er meestal mee te maken dat ik in dat specifieke café niet thuishoor of gewoon een K-dag heb. Als jij je in wat voor café dan ook niet lekker voelt, moet je gewoon niet uitgaan. Waarom zou je uitgaan? Alleen om andere mensen te plezieren of omdat het sociaal wenselijk is? Waarom jezelf kwellen?quote:Op dinsdag 14 december 2004 23:19 schreef toktoktok het volgende:
[quote]
Maar ik voel me er echt ongemakkelijk, en vermaak me niet, maar ben aan het wachten tot ik weer kan gaan.(dit lijdt trouwens al tot raare opmerkingen van andere zoals; Ga je nooit uit dan??!!, om zulke dingen kan ik al over in zitten)
Waarom zouden mensen je beoordelen als je persoonlijke dingen verteld? Ben je bang dat mensen je beoordelen, omdat het in het verleden gebeurd is of gebeurd het nog steeds? Ik heb een heel normaal beeld van je, dus ik snap niet goed waarom mensen je zouden beoordelen over wat je vertelt (als het persoonlijk wordt). Dat moet dan wel een speciaal type mens (lees: eng/raar) zijn. Vertellen ze dat ook heel direct tegen je? Heb je die vervelende ervaring met veel mensen? En zijn dat (on)bekende mensen? Anders ga je met de verkeerde mensen om denk ik zo. Jij moet mensen om je heen hebben die je in je waarde laten en respect hebben voor je individuele keuzes en voor de unieke persoon die je bent.quote:Opzich durf ik ook wel een praatje te maken met iemand over onderwerpen als het weer enzo; maar als je het bij dat praatje voor zeker wil laten dan doe ik dat wel, maar het gaat op het laatst over meer persoonlijke dingen, en dan gaan mensen je beoordelen daarop, En dan loop ik vast zeg maar.
Je hoeft niet in details te treden hoor. Ook hier geldt: je vertelt wat je wilt vertellen. Het zijn duidelijk de verkeerde klasgenoten. Ze zijn op zoek zijn naar een pispaal (zoals ik vroeger op de basisschool ook een pispaal was) en helaas ben jij dat. Gebeurd dat nu nog steeds? ik weet niet hoe oud je bent en wat je nu doet (school/werk), maar is er geen vertrouwenspersoon waarmee je dat kunt bepraten?quote:Op je vraag wat ik te horen kreeg van andere(dat waren glasgenoten).. Nou eigenljik wil ik het niet zeggen, maar het waren dingen over hoe ik eruit zag, dat ik niks was zeg maar. Of me proberen uit te dagen omdat ik geen grote bek had tegen andere. Getreiterd worden, op school continu om je heen zitten kijken, op te letten of andere weer rot gingen doen, opmerkingen maken, en ook slaan gingen , maar verder wil ik het er niet over hebben eigenlijk.
ik ben nu 18, en zit op school. Ik ben nu geen pispaaltje omdat ik me zo afstandelijk gedraag, en eigenlijk met niemand echt contact heb. Ben meer een buitenbeentje, maar geen pispaaltje.quote:Op dinsdag 14 december 2004 23:39 schreef legovogel het volgende:
[..]
Als je jezelf er niet thuisvoelt, moet je er gewoon niet heen gaan. Ik sta in sommige cafés ook niet fijn een biertje te drinken. Maar dat heeft er meestal mee te maken dat ik in dat specifieke café niet thuishoor of gewoon een K-dag heb. Als jij je in wat voor café dan ook niet lekker voelt, moet je gewoon niet uitgaan. Waarom zou je uitgaan? Alleen om andere mensen te plezieren of omdat het sociaal wenselijk is? Waarom jezelf kwellen?
Inzitten over opmerkingen van anderen is niet nodig. Mensen die zo triest zijn kun je het beste negeren. Soms is het goed om gewoon weg te lopen (als je niet meer weet wat je moet zeggen of doen). Een antwoord (als het over uitgaan gaat) in de trant van: " ik vind het geen leuk café" of "mag ik zelf bepalen wat ik leuk vind?" zet de toon en maakt ook voldoende duidelijk. Waarom moet je jezelf trouwens verantwoorden over wat je niet wil doen? Laat niet met je sollen en probeer dat soort mensen gewoon te negeren. Soms kun je mensen zelfs beter een grote mond geven, zodat ze weten waar ze thuishoren.
[..]
Waarom zouden mensen je beoordelen als je persoonlijke dingen verteld? Ben je bang dat mensen je beoordelen, omdat het in het verleden gebeurd is of gebeurd het nog steeds? Ik heb een heel normaal beeld van je, dus ik snap niet goed waarom mensen je zouden beoordelen over wat je vertelt (als het persoonlijk wordt). Dat moet dan wel een speciaal type mens (lees: eng/raar) zijn. Vertellen ze dat ook heel direct tegen je? Heb je die vervelende ervaring met veel mensen? En zijn dat (on)bekende mensen? Anders ga je met de verkeerde mensen om denk ik zo. Jij moet mensen om je heen hebben die je in je waarde laten en respect hebben voor je individuele keuzes en voor de unieke persoon die je bent.
[..]
Je hoeft niet in details te treden hoor. Ook hier geldt: je vertelt wat je wilt vertellen. Het zijn duidelijk de verkeerde klasgenoten. Ze zijn op zoek zijn naar een pispaal (zoals ik vroeger op de basisschool ook een pispaal was) en helaas ben jij dat. Gebeurd dat nu nog steeds? ik weet niet hoe oud je bent en wat je nu doet (school/werk), maar is er geen vertrouwenspersoon waarmee je dat kunt bepraten?
het gaat er niet eens zozeer om, om iets te vinden waar je goed in bent. Het gaat erom dat je jezelf lekker voelt bij wat je doet en dat je jezelf kunt zijn. Wat vind je leuk om mee bezig te zijn? Sport, Muziek, ....? Ook al ga je gewoon fietsen of wandelen in de vrije natuur.quote:Op dinsdag 14 december 2004 23:16 schreef -Muse- het volgende:
[..]
Hmm daar heb ik problemen mee....
Ik heb eigenlijk niets waar ik echt 'goed' in ben, en ik zou zo ook niets kunnen verzinnen waar ik goed in wil of kan worden.
hey gosert!!! (je bent een man toch?)quote:Op dinsdag 14 december 2004 23:46 schreef toktoktok het volgende:
[..]
ik ben nu 18, en zit op school. Ik ben nu geen pispaaltje omdat ik me zo afstandelijk gedraag, en eigenlijk met niemand echt contact heb. Ben meer een buitenbeentje, maar geen pispaaltje.
Er zal vast op school wel iemand rondlopen die zich vertrouwenspersoon noemt, maar dat betekent niet dat ik hem vertrouw, En ik ga zulke dingen ook niet met hun bespreken, Dat getreiter was ook op me vorige school.
En over dat persoonlijke dingen",
Ik bedoel daarmee, als je heel oppervlakkig contact heb dan kan je niet echt geraakt worden, ookal wordt er kritiek op me geleverd.
Als mensen meer van je weten, dan leren ze je zwakke, en sterke kanten kennen, En weet je hoe je mensen "neer kunt halen".
bijv, als ik weet dat jij 10 keer gezakt ben voor je rijbewijs zal je dat liever niet aan andere vertellen omdat ze je er om kunnen uitlachen, en jij vindt het heust wel vervelend dat je 10 keer gezakt ben dus schaam je je er wel voor.
Zo ongeveer bedoel ik dat, dus daarom klap ik zeg maar dicht als mensen "persoonlijk"worden, en wordt nogal afstandelijk en dan verbreek ik ook liever het contact want ik wil niet mezelf weer beschamend, getreiterd, gekwetst voelen.
Maar ik merk nu dat je niet zo kan leven omdat je niet jezelf kan gaan afschermen voor mensen, dus nu heb ik eigenlijk een muur om me heen staan waardoor ik niemand toe laat.
Ik hoop dat ik het zo goed uitgelegd heb.
nee, het gaat niet.quote:Op zaterdag 18 december 2004 23:51 schreef Teese het volgende:
Al goede vorderingen gemaakt TokTOk door onze adviezen?
Ik herken dat ook wel.quote:Op dinsdag 14 december 2004 00:38 schreef toktoktok het volgende:
[..]
maar jij heb die vrienden en kennisen, Ik heb constant een rot gevoel met mensen om me heen(om het ff kortaf te zeggen). Maar ik heb toch de drang om sociaal te zijn.
MHUUUUUUHAAAAAAAAHAAAAAAHquote:Op zondag 12 december 2004 00:50 schreef PanPan het volgende:
Ik herken dit ook heel erg, wat jij beschrijft heb ik 21 jaar van m'n leven gevoeld (ik ben nu 22)
Jij vindt het normaal dat een baby van 2 jaar last heeft met het leggen van sociale contactenquote:Op zondag 19 december 2004 18:52 schreef Copycat het volgende:
Notoire_Gek, als jij niet anders kan reageren dan met domme uitroepen en smilies, doe dan de moeite svp niet...
Ja sorry, ik raak m'n bewustzijn soms kwijt als ik zulke kolder lees. Het duurt dan een paar minuten tot ik m'n ademhaling weer onder controle heb.quote:Op zondag 19 december 2004 18:59 schreef Copycat het volgende:
Het gaat mij er niet om of je iets wel of niet normaal vindt, het gaat er mij om dat je op een normale wijze probeert te reageren.
Zoals je bijvoorbeeld nu doet.
quote:Op zondag 19 december 2004 18:55 schreef Notoire_Gek het volgende:
[..]
Jij vindt het normaal dat een baby van 2 jaar last heeft met het leggen van sociale contacten
Nou weet je, jij bent pas 16 dus nog niks aan de hand. Volgens mij loop je bij de verkeerde psycholoog. Ze gooien tegenwoordig alles op adhd, zou uit kijken met die medicijnen. Voor de rest heb je geen steun bij je familie?quote:Op maandag 20 december 2004 16:21 schreef kreeftje het volgende:
verhaal
ik voel mij eigenlijk wel fijn bij hem, ik kan goed met hem praten,quote:Op maandag 20 december 2004 16:40 schreef ASroma het volgende:
[..]
Nou weet je, jij bent pas 16 dus nog niks aan de hand. Volgens mij loop je bij de verkeerde psycholoog. Ze gooien tegenwoordig alles op adhd, zou uit kijken met die medicijnen. Voor de rest heb je geen steun bij je familie?
je bent dus enigs kind? stel dat je broers of zussen hebt misschien dat je daar wel steun bij kan vinden aangezien die waarschijnlijk meer op jou golflengte zitten. Hoevaak ga je naar die psycholoog? misschien moet je meer sessie doen. Mijn zus heeft bij een vrouwelijk psycholoog gelopen, eerst bij een man maar dat vond ze maar niks. En die vrouw heeft haar echt heel erg geholpen. Maar als je bij hem fijn voelt moet je natuurlijk daar blijvenquote:Op maandag 20 december 2004 16:47 schreef kreeftje het volgende:
[..]
ik voel mij eigenlijk wel fijn bij hem, ik kan goed met hem praten,
tja mijn familie wat moet k daar nou van zeggen. mijn pa houdt niet van mij, dat heeft hij gisteren wel gezegd (gister aan tafel gesprek waarom het zo fout ging) dat deed veel pijn om te horen, mijn eigen pa houdt niet meer van mij. mijn moe en ik zitten op 2 zeer verschillende golflengtes! zo erg, dat is niet normaal. over alles denken we alles. daar kan ik geen steun bij vinden. mijn andere familie leden ook niet zo, ik ben het buitenbeentje van de familie..![]()
ondanks je problemen, probeer ze niet de rest van je leven te verprutsen. Er moet nog zoveel komen voor je!quote:Op maandag 20 december 2004 17:19 schreef kreeftje het volgende:
we hebben de organisatie family first in huis gekregen, aangezien ik van huis weggelopen was en daarna niet meer thuis wou wonen. de conclusie: het gaat niet lekker thuis omdat het zo slecht met mij gaat,. ook ging het na die hulp wat beter, maar intussen gaat het weer helemaal verkeerd..
maar wat op dit moment doen?quote:Op maandag 20 december 2004 17:26 schreef ASroma het volgende:
[..]
ondanks je problemen, probeer ze niet de rest van je leven te verprutsen. Er moet nog zoveel komen voor je!
Ja dat herken ik helemaal, en iemand anders had het er al eens over dat het op een "ontwijkende persoonlijkheidsstoornis"leek.quote:Op maandag 20 december 2004 17:24 schreef morgaine21 het volgende:
Ik herken heel veel van de problemen van de TS. Ik bleef zo tegen dezelfde problemen aanlopen dat ik ben moeten stoppen met mn studie/stage en bij een psycholoog ben terecht gekomen, deze stelde bij mij de diagnose: ontwijkende persoonlijkheidsstoornis.
Nu wil ik niemand hier iets aan praten maar voor de gene die zich aangesproken voelen; kijk hier eens http://www.moeilijkemensen.nl/info/OPS1.html
Bij deze stoornis is het geen kwestie van maar even bij een sport gaan of een cafe inlopen om meer sociaal contact te krijgen, hier komt meer bij kijken.
ik ben "benieuwd"quote:Op maandag 20 december 2004 14:55 schreef JPM01 het volgende:
tvp
ik zal vanavond ook een verhaal plaatsen over mij.
ik zelf ben ook vrij gesloten.![]()
quote:Op maandag 20 december 2004 17:42 schreef toktoktok het volgende:
[..]
Ja dat herken ik helemaal, en iemand anders had het er al eens over dat het op een "ontwijkende persoonlijkheidsstoornis"leek.
Goed dat je het zegt eig!..
Maar wat nu? is het bij jou minder geworden?, of slechter? vertel aub wat.
ik ben blij dat je het toch maar gepost heb, ik herken echt alles gewoon wat je zegt, ik had het ook zelf wel kunnen typen.quote:Op maandag 20 december 2004 21:14 schreef Santjuh het volgende:
Ik heb lang getwijfeld of ik hier iets zou posten, maar probeer het nu toch maar.
Ik herken in ieder geval bijna alles van de TS. Ik heb al heel lang een sociaal fobie/ sociale angst. Ik heb wel vrienden/vriendinnen gehad, maar die wilden op een gegeven moment niks meer met me te maken hebben. Toen ben ik helemaal alleen overgebleven vanaf m'n 13de ongeveer. Ik ben nu 18.
De angst is hierdoor ook erger geworden, en ook doordat ik nog een tijdje gepest ben. Ik heb geen vriendinnen meer, op school heb ik wel een beetje contact met mensen.. maar dat blijft heel oppervlakkig. Af en toe maak ik eens een praatje met iemand, maar daar blijft het ook bij. De meeste tijd zeg ik helemaal niks. En daarom vinden de meeste mensen me ook echt raarEn dat helpt ook niet echt.
Ik ben nu al ongeveer een jaar in therapie hiervoor, maar dat schiet niet echt op. Ik begin steeds meer te beseffen dat eigenlijk niemand me hier goed mee kan helpen, ik moet het echt zelf doen. Maar de angst is gewoon te groot.
Toch wil ik echt dat het beter zal worden, want ik moet er niet aan denken om de rest van mijn leven zo eenzaam te zijn.
Maar nu ga ik toch bijna alle contacten met mensen uit de weg, omdat het gewoon echt niet lukt. Ik kom niet uit mijn woorden en ik weet helemaal niks te zeggen.
De meeste mensen zeggen altijd dat je het gewoon moet doen, bijvoorbeeld uitgaan, en dan zou het allemaal vanzelf gaan. Maar uitgaan vind ik echt vreselijk, dus als ik daar ben voel ik me harstikke ongemakkelijk, en het gaat dus ook niet vanzelf. Het is volgens mij ook niet goed om meteen in het diepe te springen want dan gaat het gegarandeerd mis. Dus zou het in kleine stapjes moeten gaan, maar zelfs dat is ontzettend moeilijk![]()
Wat je allemaal tot nu toe hebt gepost komt me wel bekend voor. Ik was/ben ook zo. Toen ik nog in VWO4 zat had ik één vriend waarmee ik goed kon opschieten, maar ook echt heel erg goed. We konden uren blijven praten over dingen die we allebei interessant vonden. Echter, hij zat op het VMBO en ging het volgende schooljaar dus weg. Gevolg: Ik sta nu bij de mensen van mijn klas iedere pauze, ik zeg zo goed als niks, laten we het gemiddeld zetten op 20 woorden per pauze. Dat kwam me ook nogal de keel uit, een oplossing had ik niet. Dat jaar (VWO 5) ben ik dus blijven zitten omdat ik zeg maar geen plek in de klas had, niet goed met de lessen kon meedoen, en ook nog eens een zwaar medicijn heb moeten nemen waardoor mijn punten nog verder omlaag waren gegaan. Nu, nog steeds VWO5, zit ik in een andere klas, weliswaar een wat betere, ik heb in principe mijn eigen positie in de klas, ik kan met degenen die evt. naast me zitten wel goed opschieten, en in principe heeft niemand iets tegen mij. Dit geeft (voor mij) een goed gevoel, ik volg nu heel goed lessen, en haal goede punten. Overigens begin ik nu steeds meer contact met mijn nieuwe klas te krijgen, waardoor het allemaal nog wat beter word.quote:Op maandag 20 december 2004 22:38 schreef Santjuh het volgende:
Ik kan me ook goed voorstellen dat je niet in therapie wil gaan. Ik heb het ook pas gedaan toen ik erg gepest werd en echt heel veel mensen op me hadden ingepraat dat het echt beter was.
Tot nu toe heb ik eigenlijk nog meer gehad aan de verhalen van anderen op internet, dan aan al die gesprekken in therapie.
Niet dat het al beter gaat, maar een hoop dingen worden wel duidelijk als ik er over lees.
Toch ga ik door met de therapie, baat het niet schaadt het niet. Want ik wil er echt iets aan proberen te doen, hoe ontzettend moeilijk het ook gaat worden. Want ik heb verhalen gelezen van mensen rond de 30 die het nog steeds hebben, en dat lijkt me echt vreselijk.
In mijn eentje lukt het me denk ik niet om dit op te lossen, ik vind het heel knap als mensen dat wel kunnen want het is echt moeilijk.
Dan ben je hier aan goeie adres man! Ik denk dat 75% van de fokkers hier ook last van hebbenquote:Op zaterdag 11 december 2004 23:30 schreef toktoktok het volgende:
Dit topic is voor mensen die ook moeite hebben met sociaal contact, en omgaan met andere mensen.
Natuurlijk ook voor mensen die hier geen "last"van hebben , maar toch een nuttige bijdrage kunnen leveren, zonder al te veel af te wijken van het onderwerp
Ik zelf ben vanaf kleins af aan verlegen en een stil persoon.
Om alles kort samen te vatten, ben ik vrienden die ik had kwijt geraakt, en in een "dip"nu die af en toe op een echte depressie begint te lijken.
En voel me erg "unhappy"als ik samen ben met andere mensen, omdat ik me zelf niet wil/durf bloot te geven tegenover anderen.
Toch wil ik wel een"vriendengroep" /vrienden krijgen. Om samen leuke dingen te doen, zoals je met vrienden doet.
Omdat ik me erg ongemakkelijk voel in gelegenheden als ; uitgaan, school,werk . kortom alles met veel mensen. Heb ik nu best wel een probleem.
Het liefst laat ik niet veel los over mezelf, om zo mezelf te beschermen tegen eventuele kwetsbare confrontaties, en/of gesprekken met anderen.
Ik moet dus mezelf meer bloot durven geven,en mezelf niet zo opsluiten. Daar ben ik me bewust van, Alleen hoe ik dit moet oplossen weet ik niet.
Vrienden ben ik kwijt geraakt,(als het ooit vrienden waren?) En zijn niet geinteresseerd meer in mij,
En vaak schuif ik al me problemen af om me uitelijk, terwijl ik weet dat ik niet lelijk ben, maar toch voelt het wel zo. Ik wil alles perfect hebben, en niet "mwoa gaat wel".
Dus misschien ben ik wel perfectionistisch?.
En voel me erg nutteloos en leeg, ik wil een nuttige invulling van me leven, en niet langzaam doorgaan, met eenzaam zijn..
Er hebben vast nog veel meer mensen moeite met sociale contacten, en graag wil ik van hun ervaringen/verhalen/tips horen.
Over hoe ik nu verder moet, en mezelf meer bloot durf te geven en me schaamtes aan de kant zet.
(dit is allemaal verkort op geschreven en mist veel informatie,om het topic een beetje "open"te houden)
nou wat een feest ,quote:Op dinsdag 21 december 2004 14:34 schreef Tecpin het volgende:
[..]
Dan ben je hier aan goeie adres man! Ik denk dat 75% van de fokkers hier ook last van hebben![]()
ik zal met de kerstdagen wel even mijn verhaal kwijt, tis een behoorlijk drukke weekquote:
Volgens mij is dat ook een probleem van mij. Ik ben altijd een verlegen en stil persoon geweest, maar heb wel behoeft aan sociaal contact. Veel van de punten van dat OPS herken ik wel in mezelf. Ik ben in september met mijn studie begonnen, maar behalve wat mensen met wie ik samen projecten heb gedaan, ken ik eigenlijk niemand van mij studie. Maar voor een college in de hal, staan altijd wel wat mensen, maar ik stap nooit op iemand af om een praatje te maken. Hetzelfde heb ik ook met de sportverenigingen waar ik lid van ben, ik ga nooit gewoon effe een praatje met iemand maken.quote:Op zondag 19 december 2004 22:38 schreef ASroma het volgende:
denk dat het belangrijk is dat je zelf ook intresse hebt in andere mensen. Ik heb een tijd gehad dat ik gewoon schijt had aan alles en iedereen en totaal niet geinteresseerd was in mensen. Niet dat ik dan onaardig was ofzo maar het intreseerde me gewoon niet.
Verder moet je jezelf denk ik ook wel open durven op te stellen, tja je kan dan op je bek gaan.
voor de rest oefening baart kunst en niet in die schulp blijven zitten.
Uit niks doenquote:Op woensdag 22 december 2004 01:15 schreef Apekoek het volgende:
als ik vragen mag, hoe ziet je weekend invulling eruit(op dit moment)?
beter dat ze daar iets aan willen gaan doen, dan zo verder te gaan.quote:Op woensdag 22 december 2004 02:08 schreef The-Sorcerer het volgende:
Best wel veel mensen die dit soort problemen hebben.![]()
nee eigenlijk niet.quote:Op donderdag 23 december 2004 01:07 schreef The-Sorcerer het volgende:
Heb je nou hélemaal geen vrienden?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |