Precies!quote:Op maandag 13 december 2004 18:32 schreef DionysuZ het volgende:
[..]
Das juist het probleem. Denk je dat de chinezen hier blij mee zijn? Met een machtsmonopolie van de VS die ze gewoon kunnen gebruiken wanneer ze dat willen. Natuurlijk niet, dus gaan de chinezen (en andere landen vast ook) hun arsenaal vergroten, hun nucleaire arsenaal uiteraard ook, want als de VS zich niet aan verdragen hoeft te houden, waarom china dan wel? En dan krijg je weer een nieuwe wapenwedloop. Zou je daar blij mee zijn?
Als dat nodig is om tuig te bestrijden, prima.quote:Op maandag 13 december 2004 18:32 schreef DionysuZ het volgende:
Das juist het probleem. Denk je dat de chinezen hier blij mee zijn? Met een machtsmonopolie van de VS die ze gewoon kunnen gebruiken wanneer ze dat willen. Natuurlijk niet, dus gaan de chinezen (en andere landen vast ook) hun arsenaal vergroten, hun nucleaire arsenaal uiteraard ook, want als de VS zich niet aan verdragen hoeft te houden, waarom china dan wel? En dan krijg je weer een nieuwe wapenwedloop. Zou je daar blij mee zijn?
Versta mij niet verkeerd (ik heb ook liever dat het een westers land is)quote:Op maandag 13 december 2004 18:35 schreef Speth het volgende:
[..]
Dat is de aard van de mens, er is altijd iemand de machtigste, en ik heb liever dat een westers land dat is en niet een of andere communistische boevenstaat.
Niet zo slecht? Ooit gehoord van de Cuba crisis? Als dat verkeerd afgelopen was hadden we hier nu niet met elkaar zitten discussieren. Het is NOOIT goed om de macht van de wereld in handen te leggen van 1 land.quote:Op maandag 13 december 2004 18:44 schreef Speth het volgende:
De wapenwedloop heeft ons trouwens op de maan gezet. Het noopt tot technologische vooruitgang op andere gebieden dan mobieltjes en Geforce kaarten, zo slecht lijkt me dat dus nog niet... Zolang ze maar niet onnodig ingezet worden.
Onder een stevige president als Eisenhower was het nooit zo ver gekomen. Komt door slappe Democraten.quote:Op maandag 13 december 2004 18:48 schreef DionysuZ het volgende:
Niet zo slecht? Ooit gehoord van de Cuba crisis? Als dat verkeerd afgelopen was hadden we hier nu niet met elkaar zitten discussieren. Het is NOOIT goed om de macht van de wereld in handen te leggen van 1 land.
"De kindertuin is een forum verder Speth"quote:Op maandag 13 december 2004 18:30 schreef Speth het volgende:
Dit slaat waarop precies?quote:"De kindertuin is een forum verder Speth"
Wel uit mijn mond in ieder geval. Al voor de oorlog wist ik dat er waarschijnlijk geen WMD's waren, maar dat is in mijn ogen gewoon niet belangrijk. Andere "pressiemiddelen" waren al geprobeerd: de sancties die eveneens aan mensen het leven kostten, en als ze alleen Saddam hadden vermoord, was het baath regime in stand gebleven en waren we dus geen stap verder. De enige manier om de Irakezen te redden was een bezetting. Overigens zijn er nu nog steeds veel Irakezen blij met de verwijdering van Saddam. Dat er (overigens voor beide partijen) economische voordelen aanwezig zijn vind ik alleen maar mooi meegenomen.quote:Trouwens, het "humanitaire" argument is in de aanloop en verdediging van de invasie slechts zeer zelden gehoord...
Het internationale recht dat voortvloeit uit verdragen, besluiten van volkenrechtelijke organisaties, gewoonterecht en algemene beginselen.quote:Op maandag 13 december 2004 18:13 schreef PJORourke het volgende:
[..]
Welk "internationaal recht"? De selectieve verontwaardiging van de graaiers en antisemieten van de VN?
Wat is de democratische grondslag voor de VN? Ik heb nooit op Annan gestemd, nog "voor" gestemd in een referendum over zijn waardeloze en corrupte organisatie.
Waarom zou een democratisch, daadkrachtig land zich moeten schikken naar de nukken van deze door de derde wereld gedomineerde instantie? We luisteren toch ook niet naar Fidel Castro?
"De Irakees" vindt dit of dat... Sorry, maar daar heb jij compleet het raden naar... buiten hetgeen de media ons proberen wijs te maken. Als je dan toch een aantal meer objectieve parameters wenst, dan kan je de levensomstandigheden van de gemiddelde Irakees voor en na de inval eens vergelijken. Ik denk dat je nog heel raar zou opkijken.quote:Op maandag 13 december 2004 18:59 schreef Speth het volgende:
[..]
Dit slaat waarop precies?
[..]
Wel uit mijn mond in ieder geval. Al voor de oorlog wist ik dat er waarschijnlijk geen WMD's waren, maar dat is in mijn ogen gewoon niet belangrijk. Andere "pressiemiddelen" waren al geprobeerd: de sancties die eveneens aan mensen het leven kostten, en als ze alleen Saddam hadden vermoord, was het baath regime in stand gebleven en waren we dus geen stap verder. De enige manier om de Irakezen te redden was een bezetting. Overigens zijn er nu nog steeds veel Irakezen blij met de verwijdering van Saddam. Dat er (overigens voor beide partijen) economische voordelen aanwezig zijn vind ik alleen maar mooi meegenomen.
De VS kennelijk ook niet. Ik verbaas mij tot op de dag van vandaag met de achteloosheid waarmee de VS haar zwaarbevochten grondslag van de dreiging van WMD's verliet voor de nogal vage grondslag van het bevrijden van het Iraakse volk, toen bleek dat de dreiging onvoldoende bewijsbaar was. Dat geeft mijns inziens aan dat de VS in elk geval Irak wilde binnenvallen, ongeacht de reden. Dat geeft toch te denken? Zoals al gezegd: het schenden van de soevereiniteit van een andere staat is een zwaar, zo niet het zwaarste, vergrijp dat het internationale recht kent (daargelaten dat de ene schending de andere niet is, maar het gewelddadig binnenvallen van landsgrenzen, daarbij talloze burgerslachtoffers maken, het land bezetten en de zittende regering omver werpen, mag, ongeacht de rechtvaardigingsgronden die je daarvoor zou kunnen aanvoeren, mag als loodzware schending worden gekwalificeerd) maar de redenen die een staat heeft om zich dergelijk agressief te gedragen zijn van dergelijk inferieur belang dat zij niet eens genoemd hoeven te worden. Dat staat gelijk aan de goedkeuring dat een staat, welke staat dan ook, willekeurig elke andere staat zou mogen binnenvallen. Haakser dan dat zul je niet komen te staan op het beginsel van de soevereiniteit en feitelijk heb je op die manier internationaalrechtelijk anarchisme bereikt.quote:Op maandag 13 december 2004 18:59 schreef Speth het volgende:
[..]
Dit slaat waarop precies?
[..]
Wel uit mijn mond in ieder geval. Al voor de oorlog wist ik dat er waarschijnlijk geen WMD's waren, maar dat is in mijn ogen gewoon niet belangrijk.
Nou ja, uitgangspunt is en blijft dat noch de VS, noch welke andere staat dan ook, ook maar iets te zeggen heeft over de samenstelling van de regering van Iraq. Hetzelfde argument gebruiken notabene Amerikanen zelf als je je openlijk opwindt over het resultaat van de meest recente verkiezing. Dat zij daarin gelijk hebben is een feit, maar dat betekent ook dat elke regering van Iraq of van welk land dan ook, gevrijwaard is van de beoordeling van de Amerikanen.quote:Andere "pressiemiddelen" waren al geprobeerd: de sancties die eveneens aan mensen het leven kostten, en als ze alleen Saddam hadden vermoord, was het baath regime in stand gebleven en waren we dus geen stap verder.
Ten eerste is het de vraag of de Irakezen gered moesten worden, ten tweede is het de vraag of de VS c.q. de internationale gemeenschap geroepen of bevoegd is in die redding te voorzien, ten derde is het de vraag of de VS en haar bondgenoten een daartoe geeigend middel hebben gebruikt, ten vierde is het de vraag of de VS werkelijk het lot van de Irakezen vooropstelt.quote:De enige manier om de Irakezen te redden was een bezetting. Overigens zijn er nu nog steeds veel Irakezen blij met de verwijdering van Saddam. Dat er (overigens voor beide partijen) economische voordelen aanwezig zijn vind ik alleen maar mooi meegenomen.
Klopt, die arme Ba'ath leden zijn er wel op achteruit gegaan. Gelukkig wordt de rest niet meer gemarteld en bedreigd.quote:"De Irakees" vindt dit of dat... Sorry, maar daar heb jij compleet het raden naar... buiten hetgeen de media ons proberen wijs te maken. Als je dan toch een aantal meer objectieve parameters wenst, dan kan je de levensomstandigheden van de gemiddelde Irakees voor en na de inval eens vergelijken. Ik denk dat je nog heel raar zou opkijken.
Ja, dat heb ik. Ik heb bijvoorbeeld over de Fedajeen gelezen die op willekeurige basis huizen binnendrongen om de inwoners te bedreigen en te mishandelen, of over de gevangenissen waar men gaten boorde in handen van slachtoffers om ze aan het praten te krijgen over "mede-collaborateurs", of over de massagraven waar waarschijnlijk meer dan een miljoen mensen in liggen (het is zo moeilijk tellen he, al die vergane lijken... Vooral als officiers de vrije hand hadden en niemand het aantal doden noteerde of controleerde). En dan heb ik me nog niet eens verdiept in de gifgasaanvallen, de oppressie van het Koerdische volk, de raperooms en god weet wat daar nog meer gebeurd is.quote:heb jij je degelijk geïnformeerd over het Baath-regime vooraleer hier wat algemeenheden te komen verkopen? Ik heb me daar zo goed en zo kwaad als het kan een beetje in verdiept (ok, ben zeker geen expert hoor) en ik krijg zo de indruk dat "de gemiddelde Irakees" wel gelukkig is dat de dictator eindelijk is afgezet, MAAR... dat de chaos, de onveiligheid, het fundamentalistische geweld, het schrijnende gebrek aan nutsvoorzieningen etc...
Volgens mij heb ik die vraag hierboven beantwoord.quote:Ten eerste is het de vraag of de Irakezen gered moesten worden
Ik twijfel er niet aan dat er veel Irakezen zijn die hun mond houden, en je vooral het deel hoort met de grootste bek.quote:Mij verwondert het allerminst dat een groot aantal Iraki de Amerikanen helemaal niet meer zien als "bevrijders" maar eerder als "bezetters"; misschien niet dé vijand, maar toch deel uitmakend van hét probleem.
Je zou het misschien kunnen vergelijken met het Franse volk, dat op zichzelf weinig merkte van de aanwezigheid van de Duitse bezetter en om die reden in den beginne niet veel op had met haar geallieerde bevrijders en het zelfs beschouwde als onrustzaaiers.quote:Op maandag 13 december 2004 19:20 schreef andromeda1968 het volgende:
Natuurlijk is Saddam een brutale dictator geweest, maar opnieuw... heb jij je degelijk geïnformeerd over het Baath-regime vooraleer hier wat algemeenheden te komen verkopen? Ik heb me daar zo goed en zo kwaad als het kan een beetje in verdiept (ok, ben zeker geen expert hoor) en ik krijg zo de indruk dat "de gemiddelde Irakees" wel gelukkig is dat de dictator eindelijk is afgezet, MAAR... dat de chaos, de onveiligheid, het fundamentalistische geweld, het schrijnende gebrek aan nutsvoorzieningen etc... een ontzettend tegengewicht vormen. Mij verwondert het allerminst dat een groot aantal Iraki de Amerikanen helemaal niet meer zien als "bevrijders" maar eerder als "bezetters"; misschien niet dé vijand, maar toch deel uitmakend van hét probleem.
De Vichy Fransen vochten zelfs tegen de geallieerden. Was dat een reden om Frankrijk niet te bevrijden? Nee. Ik denk dat de nabestaanden van gedeporteerde Franse joden er net zo over denken.quote:Je zou het misschien kunnen vergelijken met het Franse volk, dat op zichzelf weinig merkte van de aanwezigheid van de Duitse bezetter en om die reden in den beginne niet veel op had met haar geallieerde bevrijders en het zelfs beschouwde als onrustzaaiers.
Ja, verschil is alleen dat de geallieerden de Fransen 'bevrijden' van een bezetter. Wat de VS nu in Iraq doet ligt dan net even anders.quote:Op maandag 13 december 2004 19:33 schreef Speth het volgende:
[..]
De Vichy Fransen vochten zelfs tegen de geallieerden. Was dat een reden om Frankrijk niet te bevrijden? Nee. Ik denk dat de nabestaanden van gedeporteerde Franse joden er net zo over denken.
Het land stond onder bezetting van Saddam Hoessein en zijn regime, in mijn ogen.quote:Ja, verschil is alleen dat de geallieerden de Fransen 'bevrijden' van een bezetter. Wat de VS nu in Iraq doet ligt dan net even anders.
quote:omdat ik erg benieuwd ben naar de definitie van 'schurkenstaat' waar de VS zelf niet onder zouden vallen.
Staat in de van dale. Ik ben het hier niet mee eens, een schurkenstaat is een staat waarvan de regering zich met schurkachtige activiteiten bezighoudt. Het massaal uitmoorden of martelen van de eigen bevolking bijvoorbeeld.quote:schur·ken·staat (de ~ (m.))
1 staat die een gevaar vormt voor de wereldveiligheid
Ja, maar dat is een argument van 'geef er maar een draai aan'.quote:Op maandag 13 december 2004 19:40 schreef Speth het volgende:
[..]
Het land stond onder bezetting van Saddam Hoessein en zijn regime, in mijn ogen.
Het massaal uitmoorden of martelen van de bevolking van een andere staat valt er niet onder? De soevereiniteit zou juist betekenen dat een regime zelf bepaalt wat zij met haar volk doet, terwijl die soevereiniteit niet bepaalt wat een regime met een ander volk dan het hare mag doen. Integendeel zelfs.quote:Staat in de van dale. Ik ben het hier niet mee eens, een schurkenstaat is een staat waarvan de regering zich met schurkachtige activiteiten bezighoudt. Het massaal uitmoorden of martelen van de eigen bevolking bijvoorbeeld.
Mijn laatste post in deze thread...quote:Op maandag 13 december 2004 19:40 schreef Speth het volgende:
[..]
Het land stond onder bezetting van Saddam Hoessein en zijn regime, in mijn ogen.
Hiermee stel je in mijn ogen het vrij abstracte begrip "soevereiniteit" boven de levens van miljoenen Iraqi's. Je kan de soevereiniteit van Irak wel als geldig argument aandragen, maar de soevereiniteit van een "republic of fear" heeft in mijn ogen weinig geldingsrecht.quote:Het massaal uitmoorden of martelen van de bevolking van een andere staat valt er niet onder? De soevereiniteit zou juist betekenen dat een regime zelf bepaalt wat zij met haar volk doet, terwijl die soevereiniteit niet bepaalt wat een regime met een ander volk dan het hare mag doen. Integendeel zelfs.
Als we het voorts hebben over de schurkenstaat die de internationale stabiliteit in gevaar brengt, dan voldoen de VS daar zelfs "spot on" aan.
Grote verschil is dat onze staatsschuld voor het overgrote deel binnen Nederland ligt en die van de VS voor het overgrote deel in handen is Aziatische zakenlui. Dat is nogal een verschilletje.quote:Op vrijdag 10 december 2004 00:26 schreef Kopstoot het volgende:
[..]
Tja, dat leeft hier in Nederland ook wel een beetje ja, die Amerikaanse staatsschuld. Een geval van de pot verwijt de ketel noem ik het maar.
Nederland heeft een staatsschuld die als percentage van het BNP niet veel lager is. De mensen die dat Bush vaak aanrekenen, zijn dezelfde mensen die hier voorop staan met de mening dat Nederland die 3% norm maar moet vergeten en dus niet moet bezuinigen.
Anti-Amerikanisme met oogkleppen op zullen we maar zeggen.
Datzelfde tuig dat door diezelfde Amerikanen wel voorzien is van biologisch wapentuig toen het Amerika uitkwam.quote:Op zaterdag 11 december 2004 21:47 schreef PJORourke het volgende:
[..]
Een oorlog is gerechtvaardigd als je daarmee erge vormen van tuig weghaalt. Dat is gebeurt, of Kofi het nou leuk vindt of niet.
Mag men de eigen puinhoop dan niet opruimen? Moeten we dan zeggen, het is een schurk, maar we hebben hem zelf geholpen, dus laten we hem maar zitten? Een absoluut non-argument van jou, dit.quote:Op dinsdag 14 december 2004 13:59 schreef Pappie_Culo het volgende:
Datzelfde tuig dat door diezelfde Amerikanen wel voorzien is van biologisch wapentuig toen het Amerika uitkwam.
Of ze er om geven of niet is irrelevant. Feit is dat de Amerikanen actie ondernemen tegen tuig en schurkenstaten, terwijl wij hoegenaamd niks doen. West Europa klaagt liever over de Amerikanen, dan dat ze zelf actie in de wereld ondernemen.quote:Geloof jij nou echt dat de Amerikanen (of wij hier in west Europa wat dat betreft hoor) ook maar ene moer geven om die 'arme' Irakezen? Hou toch op... als we nog wat aan Saddam hadden gehad had ie er nog rustig 10 jaar mogen zitten en doorgaan met wat ie dan ook deed.
Pjorourke zegt het al, maar: dat is dus niet belangrijk. Het interesseert mij echt niet wat men denkt, het gaat mij om de consequenties van wat men denkt, dat is het enige wat telt.quote:Geloof jij nou echt dat de Amerikanen (of wij hier in west Europa wat dat betreft hoor) ook maar ene moer geven om die 'arme' Irakezen? Hou toch op... als we nog wat aan Saddam hadden gehad had ie er nog rustig 10 jaar mogen zitten en doorgaan met wat ie dan ook deed.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |