Face it, de enige die het woord 'bijzonder' steeds blijft gebruiken ben jij zelf.quote:Op maandag 6 december 2004 23:46 schreef sweetgirly het volgende:
[..]
En ook dit hebben zoveel meer mensen, althans ik hoop het.
Weet je wat het is, ik hou dus zelf ook helemaal niet van hokjes, ik ben er zelfs wat bang voor. Waarom? Omdat ik het gevoel, laat ik het nu maar eens eerlijk zeggen, kan krijgen alsof mensen dan bang van mij kunnen worden. Ja, hilarisch ik weet het, maar zo werkt het volgens mij gewoon soms. Helaas. Ok, ik kan een clown zijn, dat wel. Maar bij dit soort dingen, vertel ik het liefst soms eigenlijk niet eens, ik ga twijfelen dan, etc.
Daarbij bij deze, strijd ik dus ook ergens dat het allemaal maar gewoon zo normaal mogelijk is en idd niet bijzonder, niente, niks, nada. Maar anderen doen altijd zo moeilijk en/of maken je wel anders en/of laten je wel anders voelen en dan kom ik zelf weer tot de conclusie dat het wel degelijk anders/raar/apart etc wordt gezien. Snapt. Zelfs in dit topic gebeurt het weer. Uitleg etc. en bam, hokje. Ik wil daar dus ook niet in zitten.
En bij deze trek ik hem dus hard, keihard af en plak alle stickers met 'bijzonder' of wat dan ook op bij mensen die normaal zijn en dan kan ik eindelijk eens mezelf zijn..hehe, wat een opluchting zou dat zijn. Pffff.
![]()
Nu duik ik weer in mijn clownspak, want zover is het namelijk nog lang niet.
Mijne is al uit, ik heb hem uitgetrokken.quote:Op maandag 6 december 2004 23:46 schreef sweetgirly het volgende:
![]()
Nu duik ik weer in mijn clownspak, want zover is het namelijk nog lang niet.
Als jij en de anderen waarvan sommige wat op tilt sloegen het normaal vinden, dan ja, dan ben ik en zijn alle 'bijzondere' gemaakte mensen normaal. Maar ik heb er mijn twijfels bij.quote:Op maandag 6 december 2004 23:57 schreef _Boo_ het volgende:
Face it, de enige die het woord 'bijzonder' steeds blijft gebruiken ben jij zelf.
Idd, en dat werkt dus juist niet, heb ik gemerkt.quote:Op dinsdag 7 december 2004 09:49 schreef Natalie het volgende:
Ze zetten een masker op en proberen zich te gedragen zoals de rest. Niet om zozeer bij die groep te horen, maar vooral om niet op te vallen.
Ja, hier zit er eentje bij wie de diagnose HSP door een psycholoog is vastgesteld.quote:Op dinsdag 7 december 2004 11:52 schreef _Boo_ het volgende:
Zijn er psychologen die zich er aan wagen de diagnose HSP te stellen?
Als je de verhalen op internet leest van mensen met HSP hebben zij allemaal zelf de diagnose HSP gesteld met behulp van de stellingen van Aron.
Er wordt idd vaak gesteld dat dit 'modeverschijnselen' zouden zijn.quote:Op maandag 6 december 2004 16:37 schreef _Boo_ het volgende:
Hoogbegaafdheid, ADHD, Borderline, Dyslexie, HSP, what's next..
schilder uzelf dan eens levendigquote:Op dinsdag 7 december 2004 12:31 schreef De-oneven-2 het volgende:
Ik schilder m'n eigen suf...
en niet alles tegelijk....quote:Op dinsdag 7 december 2004 12:39 schreef De-oneven-2 het volgende:
[..]
Het is een kwestie van geven en nemen, he.
Mee eens.quote:Op dinsdag 7 december 2004 12:32 schreef Moonah het volgende:
Maar op zich heb je daar niet altijd een label voor nodig.
Als je jezelf een beetje kent, weet je ook hoe je het beste voor jezelf zorgt.
Een gevalletje HSP, da's duidelijk..quote:Op woensdag 8 december 2004 01:32 schreef nozem het volgende:
Yeah, leuk, weer een boel dramaqueens en aandachtshoeren erbij. Godverdomme, krijg het eens écht moeilijk en ga dan zeiken. Ze hadden je net zo goed kunnen diagnostiseren als mens.
quote:Op woensdag 8 december 2004 01:32 schreef nozem het volgende:
Ze hadden je net zo goed kunnen diagnostiseren als mens.
Ik weet vrij zeker dat de HSP-kliek mij redelijk snel die diagnose zou geven ja. Ik hou het vooralsnog op een zeer hardnekkige weltschmerz.quote:Op woensdag 8 december 2004 01:41 schreef De-oneven-2 het volgende:
[..]
Een gevalletje HSP, da's duidelijk..
Hmmm, toch ken ik een paar mensen die het wel ECHT moeilijk hebben of hebben gehad en die HSP hebben. Dan is HSP misschien niet het grootste probleem, maar het komt er wel bij.quote:Op woensdag 8 december 2004 01:32 schreef nozem het volgende:
Yeah, leuk, weer een boel dramaqueens en aandachtshoeren erbij. Godverdomme, krijg het eens écht moeilijk en ga dan zeiken. Ze hadden je net zo goed kunnen diagnostiseren als mens.
Ja, en dat is ook precies het hele punt. Mens-zijn.quote:Op woensdag 8 december 2004 01:32 schreef nozem het volgende:
Precies. Maar ik vraag me af: heb je in dit hele topic érgens gelezen dat HSP inhoudt dat je minder menselijk bent?quote:
Is een denigrerende kleuterschool-toon aanslaan in een discussie ook een symptoom van hooggevoeligheid?quote:Op woensdag 8 december 2004 09:55 schreef Natalie het volgende:
Maar ik vraag me af of jij beseft dat niet iedereen mens precies hetzelfde in elkaar zit.
Oh, dat weet je wel? Kijk, dan zijn we alweer een stapje dichterbij.
Dus dan zijn we het erover eens dat bepaalde mensen gevoeliger zijn dan anderen?
Toppie
Nou, kijk als we dan al zover zijn: kun je dan ook accepteren en respecteren dat niet iedereen gelijk is op alle vlakken die het gecompliceerde mens-zijn met zich meebrengt?
Ja?
Nou, kijk, dan is dit ook weer opgelost
En daar hebben we geen enkel scheldwoord voor nodig gehad. 't Is echt niet zo moeilijk, hoor
Ik heb nog niemand in dit topic gezien die ontkent dat er een verschil is in gevoeligheid van mensen.quote:Op woensdag 8 december 2004 10:03 schreef Natalie het volgende:
[..]
Precies. Maar ik vraag me af: heb je in dit hele topic érgens gelezen dat HSP inhoudt dat je minder menselijk bent?
Idd. Dat staat nergens.
Dus als ík dat niet heb gezegd, en ook geen van de andere sensitieve mensen in dit topic dat heeft beweerd: waar komt die dat hele beeld vandaan?
Juist, bij de mensen die om het hardst roepen dat HSP onzin is en daarbij dus feitelijk ontkennen dat er zoiets bestaat als het hebben van veel gevoel in je lijf. Terwijl dit laatste toch echt allemaal héél menselijk is, right?
Dus waar ligt nu het hele probleem?
Slechte kleuterjuf als ze zo tegen d'r kinderen praat.quote:Op woensdag 8 december 2004 19:20 schreef thaleia het volgende:
een denigrerende kleuterschool-toon
Ja, dat was ook mijn vraagquote:Op dinsdag 7 december 2004 12:32 schreef Moonah het volgende:
Biancavia, is er voor jou wezenlijk iets veranderd sinds je 'gelabeled' bent? Ben je nu ineens gevoeliger, bijzonderder, moeilijker, leuker, complexer, whatever? Nee toch?
Dat zegt ze toch niet?quote:
quote:De bedoeling van dit topic is niet een discussie aan te gaan zwengelen over HSP zelf, wie het heeft, of iedereen het heeft, of het een hype is enzovoorts.
Het is ook niet de bedoeling dat het een 'diagnose' topic is, want HSP is geen ziekte of aandoening, het is iets wat je hebt.
Wat ik wel met dit topic wil, is verhalen van anderen horen. Hoe ga je om met je hooggevoeligheid / overgevoeligheid / hypergevoeligheid (of hoe je het ook noemen wilt), in relaties, werk enzovoorts.
Waar zie jij een denigerende kleuterschooltoon?quote:Op woensdag 8 december 2004 19:20 schreef thaleia het volgende:
Is een denigrerende kleuterschool-toon aanslaan in een discussie ook een symptoom van hooggevoeligheid?
En dús mag het niet gevraagd wordenquote:
Ja dat is waarquote:Op woensdag 8 december 2004 19:30 schreef _Boo_ het volgende:
[..]
Dat is denk ik ook waar zoveel mensen moe van worden, niet het feit dat de een gevoeliger is dan de ander, maar het feit dat die persoon zich zelf een label opplakt of een label op laat plakken. Vooral uitspraken als 'mijn leven als HSP-er' zoals ik die lees op sites over hooggevoeligheid zijn om te
Aan dat laatste heb ik idd ook een hekel. We zijn allemaal gewoon mensen. Laat ons lekkerquote:Op woensdag 8 december 2004 19:30 schreef _Boo_ het volgende:
Ik heb nog niemand in dit topic gezien die ontkent dat er een verschil is in gevoeligheid van mensen.
Met logisch nadenken kom je daar ook wel op uit, daar zijn echt geen namen voor nodig zoals HSP.
Dat is denk ik ook waar zoveel mensen moe van worden, niet het feit dat de een gevoeliger is dan de ander, maar het feit dat die persoon zich zelf een label opplakt of een label op laat plakken. Vooral uitspraken als 'mijn leven als HSP-er' zoals ik die lees op sites over hooggevoeligheid zijn om te
Ahumquote:Op woensdag 8 december 2004 19:51 schreef Natalie het volgende:
't Verschil is dat mijn stekeltjes niet meteen overeind gaan staan.
Bedoel het niet slecht, hoor. 't Is meer dat het niet mijn bedoeling was om als een kleuterschooljuf over te komen. Mocht dat zo op je overgekomen zijn: sorry.quote:
Ik zeg niet dat mensen die gevoeliger zijn, niet bijzonder zijn, maar je maakt het allemaal wel heel erg bijzonder als je over je eigen leven spreekt als het leven van HSP-er. Je persoonlijkheid beslaat hopelijk wel wat meer dan die hooggevoeligheid.quote:Op woensdag 8 december 2004 19:56 schreef Zero2Nine het volgende:
[..]
Ja dat is waar
Mensen met een terminale ziekte die zichzelf zien als anders, ja daar heb ik wel respect voor die hebben natuurlijk ook een heel ander leven dan hun gezonde medemensen, die hebben recht van spreken (als ze zichzelf als anders beschouwen en zo labelen want dat is gewoon zo), Maar mensen die wat gevoeliger zijn die zijn echt no way bijzonder. en hebben echt geen heel ander leven dan 'de rest' die wel helemaal hetzelfde is natuurlijk![]()
Jawel, maar waarom vraag je het? Natuurlijk zal ze nee antwoorden.quote:Op woensdag 8 december 2004 19:53 schreef Moonah het volgende:
[..]
En dús mag het niet gevraagd worden
Feit dat ze nu ervaringen vraagt, nav het geplakte labeltje, impliceert dat er kennelijk iets veranderd is.quote:Op woensdag 8 december 2004 20:08 schreef Murray het volgende:
[..]
Jawel, maar waarom vraag je het? Natuurlijk zal ze nee antwoorden.
Snap de meeste reacties in dit topic ook niet, gezeur over etiketjes en andere onzin, ze wil gewoon ervaringen horen.
thaleia is nu eenmaal erg gevoelig voor die dingen.quote:Op woensdag 8 december 2004 20:03 schreef Natalie het volgende:
[..]
Bedoel het niet slecht, hoor. 't Is meer dat het niet mijn bedoeling was om als een kleuterschooljuf over te komen. Mocht dat zo op je overgekomen zijn: sorry.
Het gaat erom dat IEDER mens een rijk emotioneel leven heeft. En de een is gevoeliger dan de ander en die term vind ik voldoende: gevoelig. Ik begrijp niet waarom daar het etiket ''HSP'' op geplakt moet worden, alsof het een stoornis is, of alsof je daarmee bijzonder bent. Net zoals je hele sociale mensen hebt en iets minder sociale mensen, dan hoef je toch niet ineens sociale mensen het etiket ESP (enorm sociaal persoon) op te plakken? En er boeken over te gaan schrijven met de titel ''Mijn leven met ESP''? Ik vind het gewoon onnodig er een naam aan te geven. Gevoeligheid is namelijk een EIGENSCHAP die iedereen in meer of mindere mate heeft en geen afwijkingquote:Op woensdag 8 december 2004 10:03 schreef Natalie het volgende:
[..]
Precies. Maar ik vraag me af: heb je in dit hele topic érgens gelezen dat HSP inhoudt dat je minder menselijk bent?
Idd. Dat staat nergens.
Dus als ík dat niet heb gezegd, en ook geen van de andere sensitieve mensen in dit topic dat heeft beweerd: waar komt die dat hele beeld vandaan?
Nou en? Mag ik geen kritische vraag stellen over het nut van een topic als deze?quote:
KVS-erquote:Op woensdag 8 december 2004 22:32 schreef SEMTEX het volgende:
[..]
Nou en? Mag ik geen kritische vraag stellen over het nut van een topic als deze?
't Maakt je een mens. Niets meer en niets minder. Maar wat mij stoort is het 'gevoelig zijn' zo moeilijk geaccepeerd lijkt te worden. Alsof het niet meer mag in deze tijd. Als een gevoelig persoon eens (in de ogen van anderen) overdreven emotioneel reageert, dan wordt het vrij snel als een teer zieltje gezien. En dát vind ik juist zo'n onzin.quote:Op woensdag 8 december 2004 22:25 schreef Xennia het volgende:
Het gaat erom dat IEDER mens een rijk emotioneel leven heeft. En de een is gevoeliger dan de ander en die term vind ik voldoende: gevoelig. Ik begrijp niet waarom daar het etiket ''HSP'' op geplakt moet worden, alsof het een stoornis is, of alsof je daarmee bijzonder bent.
Dat weet ik maar al te goed. Dat is wat ik in de hele topic ook al duidelijk probeer te maken. Maar toch lijken er nog een aantal mensen te zijn die dénken dat het 'dragen van het labeltje HSP' die persoon een soort 'voorkeurspositie' geeft ofzo. Terwijl dat natuurlijk niet is waar het om gaat en het ook niet zo ervaren wordt.quote:Net zoals je hele sociale mensen hebt en iets minder sociale mensen, dan hoef je toch niet ineens sociale mensen het etiket ESP (enorm sociaal persoon) op te plakken? En er boeken over te gaan schrijven met de titel ''Mijn leven met ESP''? Ik vind het gewoon onnodig er een naam aan te geven. Gevoeligheid is namelijk een EIGENSCHAP die iedereen in meer of mindere mate heeft en geen afwijking
Dan gebruik je dat label toch niet? Ja, vrij simpel, niemand weet verder dat jij HSP bent, tenzij je het zelf van de daken loopt te schreeuwen.quote:Op donderdag 9 december 2004 10:30 schreef Natalie het volgende:
't Maakt je een mens. Niets meer en niets minder. Maar wat mij stoort is het 'gevoelig zijn' zo moeilijk geaccepeerd lijkt te worden. Alsof het niet meer mag in deze tijd. Als een gevoelig persoon eens (in de ogen van anderen) overdreven emotioneel reageert, dan wordt het vrij snel als een teer zieltje gezien. En dát vind ik juist zo'n onzin.
Accepteer dat de ene persoon de andere niet is (op welk vlak dan ook) zónder te daar een oordeel (zielig, teer, neuroot e.d.) aanvast te plakken, en je bent klaar. Dan kunnen al die labeltjes ook meteen de deur uit. Overigens denk ik dat de naam HSP in het leven is geroepen om bepaalde karaktereigenschappen onder één naam te verenigen, en niet om als label dienst te doen.
(Met 'je' doel ik in het algemeen, niet speciaal op jou, Xennia. Even voor de duidelijkheid)
Dat weet ik maar al te goed. Dat is wat ik in de hele topic ook al duidelijk probeer te maken. Maar toch lijken er nog een aantal mensen te zijn die dénken dat het 'dragen van het labeltje HSP' die persoon een soort 'voorkeurspositie' geeft ofzo. Terwijl dat natuurlijk niet is waar het om gaat en het ook niet zo ervaren wordt.
Vraagt men zich wel eens af of mensen die HSP's genoemd worden eigenlijk zelf wel blij zijn met dat label?
Zelf doe ik dat ook niet, hoor.quote:Op donderdag 9 december 2004 10:49 schreef innovative het volgende:
Dan gebruik je dat label toch niet? Ja, vrij simpel, niemand weet verder dat jij HSP bent, tenzij je het zelf van de daken loopt te schreeuwen.
Precies, maar dat valt nog niet altijd mee. Iemand die bijvoorbeeld erg slim is, die zou zichzelf wel eens tekort kunnen doen door zich 'dommer voor te doen dan ie is'. Maar dat lijkt soms wel het verwachtingspartroon. Want je zegt zelf al: men wil niet buiten dat grijze gebied vallen.quote:Ow, en even voor de duidelijkheid, met betrekking tot je opmerking over dat je niet gevoelig mag zijn, dat geldt niet alleen voor gevoeligheid, maar bijvoorbeeld ook voor intelligentie. Zodra je een beetje slimmer bent dan de rest van de wereld, moet je dat vooral niet laten merken, omdat het arrogant is. Zodra je een beetje dommer bent, val je al helemaal buiten de boot. Alles wat maar buiten de grijze massa van het gemiddelde valt is iets waar men over struikelt. Met al die dingen kun je maar beter gewoon je leventje leiden zoals jou goeddunkt, en dat kan ook prima. Maar er mee lopen showen, dat wordt niet echt gewaardeerd.
Ik zit nog midden in dat proces. Hoop dat mij het ook spoedig lukt om me af te sluiten voor bepaalde dingen.quote:Op donderdag 9 december 2004 10:55 schreef Dromenvanger het volgende:
Kwestie van jezelf leren afsluiten, gaat niet 1,2,3 maar is zeker mogelijk door jezelf te leren kennen. Zelf heb ik het ook gehad en bij mij gaat het steeds beter nu. Ik heb de klep dicht gedraaid beetje bij beetje zodat mijn energie in mezelf blijft zitten en niet via allerlei uitgangen naar buiten vloeit.
Tevens vang ik ook energie van anderen niet meer zo heftig op. Hoewel ik wanneer ik met een grotere groep mensen in een kamer moet zitten voor een paar uur, vanzelf weer rare verschijnselen krijg die me nerveus en moe maken. Dan ben ik blij dat ik weer alleen buiten sta met de rust om me heen.
Het is een proces, wie weet gaat het vanzelf wel beter. Voorheen sloot ik me continu af voor alles, toen kwam een tijd dat ik open stond voor alles, en toen ben ik gaan oefenen met technieken om weer af te sluiten. Maar dat was geen oefenen, gewoon meer concentreren op mezelf, de aandacht niet op de omgeving vestigen maar op mijn eigen gedachtenpatroon.quote:Op donderdag 9 december 2004 12:00 schreef Natalie het volgende:
[..]
Ik zit nog midden in dat proces. Hoop dat mij het ook spoedig lukt om me af te sluiten voor bepaalde dingen.
He, ik vind dit trouwens toch wel een beetje vreemd, naja ik zie vaker dingen dus anders dan ze misschien bedoeld worden. Maar nu heb ik zoiets van: 'waarom doen wat anderen zeggen'. Wat ik denk, daar krijg je dus al die problemen van. Er zijn mensen die het niet accepteren, de mensen die niet geaccepteerd worden en/of dat (aan)voelen, gaan zich daardoor anders voordoen dan ze zijn, mensen vallen nog meer buiten het bootje, de andere mensen gaan (juist zelf) die mensen nog meer in hokjes plaatsen ('zie je wel, het bewijs'), maakt niet uit wat voor hokje, maar iig die niet van 'normaal hokje' en het cirkeltje is rond.quote:Op donderdag 9 december 2004 10:49 schreef innovative het volgende:
Dan gebruik je dat label toch niet? Ja, vrij simpel, niemand weet verder dat jij HSP bent, tenzij je het zelf van de daken loopt te schreeuwen.
Dan vraag ik me af waar (al) die ellende dan vandaan komtquote:Op donderdag 9 december 2004 13:40 schreef Dromenvanger het volgende:
Jah, maar als dat jezelf zijn ook ellende met zich meebrengt?
Precies!quote:Stel je voor we zijn allemaal robots, dat zou te gek zijn in de negatieve zin van het woord.
Het zit je allemaal niet mee he, Sweetgirly. Als troost een plaatje van wat poesjes:quote:Op donderdag 9 december 2004 13:32 schreef sweetgirly het volgende:
Wie weet zit die ellende in het grote geheel van alles? In de massa-energie of hoe je dat ook kunt noemen. Dat er ergens wir-wars zijn en vervuiling en nog meer. En dan kun je daarna gaan afvragen waar die vervuiling vandaan komt.quote:Op donderdag 9 december 2004 13:44 schreef sweetgirly het volgende:
Dan vraag ik me af waar (al) die ellende dan vandaan komt.
Uhmquote:Op donderdag 9 december 2004 13:44 schreef zodiakk het volgende:
Het zit je allemaal niet mee he, Sweetgirly. Als troost een plaatje van wat poesjes:
[afbeelding]
quote:HSP’s nemen erg veel in zich op – subtiele signalen die anderen niet oppikken. Maar wat anderen als normaal beschouwen, zoals harde muziek of mensenmassa’s, kan hoogst stimulerend en daardoor stressvol zijn voor HSP’s. […] Het feit dat sensitiviteit een karaktereigenschap van ons is, betekent dat we ook voorzichtig zijn, in onszelf gekeerd en meer tijd alleen nodig hebben. Omdat mensen zonder deze eigenschap (de meerderheid) dat niet begrijpen, beschouwen ze ons als timide, verlegen, zwak, of – de grootste aller zonder – ongezellig.
Het bewijs hiervoor is geleverd door onderzoek onder eeneiige tweelingen. Wel is het zo dat de omstandigheden de gevoeligheid kunnen laten toe- of afnemen.quote:Sommigen van jullie vragen zich misschien af of deze eigenschap echt aangeboren is, vooral als je je een periode herinnert waarin je sensitiveit leek op te komen of toe te nemen. In de meeste gevallen is sensitiviteit aangeboren.
Zozo, dat is nogal wat.quote:Ervan uitgaande dat je een van de vele HSP’s bent met een moeilijke jeugd of een moeilijk huidig leven, gaan we nu je alternatieve op een rijtje zetten.
De ‘taart’ van helingsmethoden kan op allerlei manieren verdeeld worden. […] Maar we kunnen de lading goed dekken door de taart te verdelen in vier grote stukken:
- cognitieve gedragstherapie
- interpersoonlijk
- fysiek
- spiritueel
Cognitieve gedragstherapie
[…] Als je worstelt met stress op het werk, een scheiding of familieproblemen, zul je worden geholpen om deze ervaringen zodanig in een nieuw kader te plaatsen dat er meer feiten en inzichten worden toegevoegd die je helpen ermee om te gaan. […]
Interpersoonlijk
[…] Jij en je therapeut werken samen aan je gevoelens over de therapeut, andere relaties, je persoonlijke levensgeschiedenis, je dromen, en wat er ook maar bovenkomt. Je zult niet alleen leren van wat er wordt besproken; je zult ook leren hoe je dit soort innerlijk werk zelfstandig kunt doen. […]
Fysiek
Onder de fysieke benadering scharen we lichaamsbeweging, betere eetgewoonten of voorzichtig zijn met voedselallergieën, acupressuur, kruidensupplementen, massage, tai-ji, yoga, Rolfing, bio-energetica, danstherapie en natuurlijk alle medicijnen, vooral anti-depressiva en antistress-pillen. […]
Spiritueel
Onder spirituele benaderingen vallen alle dingen die mensen doen om het niet-materiële aspect van zichzelf en hun wereld te onderzoeken. Spirituele benaderingswijzen bieden ons troost met hun boodschap dat er echt meer in het leven zit dan wij kunnen zien. Ze helen de wonden die we in deze wereld oplopen of maken ze draaglijker. Ze vertellen ons dat we niet in deze situatie gevangenzitten, dat er nog meer is. Misschien ligt er zelfs een bepaald plan aan dit alles ten grondslag, een doel. […]
Ik weet echter dat ik zelf die balans moet kunnen vinden. En ja, het helpt wel dat ik weet dat het komt doordat ik blijkbaar gevoeliger kan reageren dan andere mensen. En dat ik daar absoluut niet alleen in sta. En dat het niet betekent dat ik zwakker of beter ben dan andere mensen. Maar dat het gewoon iets van mij is dat ik moet accepteren.quote:Wat ik wel met dit topic wil, is verhalen van anderen horen. Hoe ga je om met je hooggevoeligheid / overgevoeligheid / hypergevoeligheid (of hoe je het ook noemen wilt), in relaties, werk enzovoorts.
Zelf ben ik dus in de problemen gekomen met mijn stage. Mijn stage, school, sociaal leven en tijd voor mezelf, het was gewoon niet meer in balans. Ik vind het ook heel moeilijk om die balans weer terug te vinden.
Ben zelf op dit moment bezig in het boek, omdat ik vermoed dat ik ook HSP'er ben (om deze term even te gebruiken). Het stoort me ook dat zij zo schrijft. Ik zie 't meer als een handige eigenschap, die op bepaalde momenten vervelend is.quote:Op donderdag 9 december 2004 13:59 schreef Biancavia het volgende:
Ondertussen zijn we een paar dagen verder en heb ik het befaamde boek over HSP van Elaine Aron gelezen.
Hoog Sensitieve Personen, hoe blijf je overeind als de wereld je overweldigt. Elaine N. Aron.
Vrij duidelijk allemaal, wat ze schrijft. Dat mag overigens ook wel na jarenlang onderzoek.
Waar ik echter zeer de kriebels van krijg, is het gebruik van zinnen als “Wij, als HSP, blahblah’.
Alsof het een aparte subgroep van mensen is ofzo.
Kán hebben inderdaad. Ik stel uiteraard geen diagnose, maar als je 19 van de 23 kenmerken hebt (zoals ik), heb je veel kans 't te zijn. Ik lees 't ter kennisgeving aan mezelf, waarschijnlijk steek ik er weer wat van op.quote:Op donderdag 9 december 2004 14:20 schreef DarkElf het volgende:
maar als ik het goed begrijp is het iets waar je dmv herkenning en boeken lezen zelf van bepaalt dat je het wel eens kan hebben of hebt of ga ik nu te kort door de bocht?
Het punt is dat het grote geheel (zie het als de natuur, etc) gewoon al mooi is, maar wij mensen, vooral en al eerder gezegd, in het Westen, moeten en willen zoveel. Wat heel logisch is, maar vaak strookt dat gewoon niet met wie wij van binnen zijn. We willen verder komen, hebben ambities, willen een mooi huis, goeie baan, veel vrienden, gelukkig zijn in de liefde, mooie auto voor de deur, etc etc. En vooral zo normaal mogelijk zijn en zo veel mogelijk geaccepteerd worden door de omgeving.quote:Op donderdag 9 december 2004 13:48 schreef Dromenvanger het volgende:
Wie weet zit die ellende in het grote geheel van alles? In de massa-energie of hoe je dat ook kunt noemen. Dat er ergens wir-wars zijn en vervuiling en nog meer. En dan kun je daarna gaan afvragen waar die vervuiling vandaan komt.
Weinig idd, als je er zelf niet mee vooruitkomt.quote:Kijk ze kunnen bij mij wel zeggen dat mijn problemen genetisch zijn bepaald, maar wat schiet ik daar mee op? Het zit gedeeltelijk in mijn genen, nou, vertel mij dan maar wat dat precies inhoudt![]()
quote:Het zit in de lucht volgens mij, het hangt overal en nergens rond, het dwaalt en dwaalt.
't Is niet helemaal waar wat je zegt, denk ik, over dat herkennen. Ik heb dingen uit m'n jeugd vergeleken met die uit het boek. Toen ik heel jong was, had ik al de kenmerken. Ik neem aan dat ik toen geen invloed erop had. Het is dus enkel om m'n persoonlijkheid beter te leren kennen. Er staan vast bruikbare ideeën in het boek waarmee ik beter kan omgaan met de situaties. Ik ga dus niet naar een arts of met andere mensen praten.quote:Op donderdag 9 december 2004 14:25 schreef DarkElf het volgende:
en dan? dan heb je zo'n boek gelezen... je herkent een hoop (wat imho veel mensen hebben met hsp)....
ga je naar een arts, label je jezelf, ga je erover praten met mensen die het label hebben?
of is het enkel om jezelf te snappen en gewoon door te gaan met wie je was?
Ik vind overigens dat je alle recht hebt om kritisch te zijn, is waarschijnlijk alleen maar goed. Ik krijg echter in dit topic het gevoel dat alle 'tegenstanders' van de term HSP alle mensen die het idee hebben dat ze er last van hebben over 1 kam scheren. Jullie willen een label, hokjes, dokters blablablaquote:Op donderdag 9 december 2004 14:25 schreef DarkElf het volgende:
en dan? dan heb je zo'n boek gelezen... je herkent een hoop (wat imho veel mensen hebben met hsp)....
ga je naar een arts, label je jezelf, ga je erover praten met mensen die het label hebben?
Dat snapte ik welquote:Op donderdag 9 december 2004 14:33 schreef DarkElf het volgende:
ik vroeg me gewoon af wat iemand zijn doel is als dat boek gelezen is en er conclusies getrokken zijnWas ik benieuwd naar.
en over dat herkennen dat is altijd een soort twistpunt natuurlijk, waarin veel mensen verschillende meningen hebben
Sorry dat ik niet zo goed kan quoten, zelfs na al die posts hier, heb ik het quoten nog steeds niet onder de knie. Ben nogal lui soms zo te zienquote:Op donderdag 9 december 2004 14:27 schreef sweetgirly het volgende:
[..]
Het punt is dat het grote geheel (zie het als de natuur, etc) gewoon al mooi is, maar wij mensen, vooral en al eerder gezegd, in het Westen, moeten en willen zoveel. Wat heel logisch is, maar vaak strookt dat gewoon niet met wie wij van binnen zijn. We willen verder komen, hebben ambities, willen een mooi huis, goeie baan, veel vrienden, gelukkig zijn in de liefde, mooie auto voor de deur, etc etc. En vooral zo normaal mogelijk zijn en zo veel mogelijk geaccepteerd worden door de omgeving.
Tja, maar als tegenwoordig dan alles zo snel gaat en je daarbij ook nog je uiterste best doet om het allemaal bij te blijven benen (voor je omgeving), dan kan dat weleens tegenvallen. Zie de vele burn-outs, de vele gevoelige kinderen en noem maar op. Ik vind dat niet vreemd hoor, sowieso de burn-outs niet en sowieso niet dat tt kinderen steeds wijzer lijken te worden. Ik zie het toch wel een beetje als een soort evolutie. Maar wat wil je met al die mensen op deze aardbol, steeds en steeds verder en steeds meer. Integraties etc.
De ellende zit hem dan misschien in deze ogenschijnlijke snelheid van de maatschappij op klein gebied en de wereld op grote schaal. Het mooie is juist dat er zoveel (informatie) beschikbaar is, steeds meer en zoveel mensen weten zoveel. Over intelligentie gesproken, sommige showen er niet mee, sommige zijn gewoon intelligent, sommige woorden, inzichten van mensen..prachtig. En dat van Tibet (de boeddha's, het spirituele) t/m een nuchtere boer..allemaal wijsheid.
Maargoed, over vervuiling.
Lijkt mij dat vervuiling een vorm is van creatie, het wordt gecreeërd en dan is het er, het is er niet opeens zomaar. Net als ellende. En hoe, wat en waarom? Tja, dat is misschien de vraag waarop we zelf soms niet eens het antwoord op weten. Maar we gaan wel door ermee. Vreemd, maar wel logisch gezien die snelheid weer.
[..]
Weinig idd, als je er zelf niet mee vooruitkomt.
Dan zou het wel een dooddoener zijn. Maargoed, je bent zelf zo verstandig om voorbij de labels een conclusies en/of gewoon opmerkingen te kijken. Jij weet immers wat je voelt en al dan niet daarmee gelijker tijd wie je bent. Maar beiden en alles is en blijft handig om op te pakken en in acht te nemen.
[..]
Tja, zonder zouden we hier niet eens kunnen discussieëren.
De wortel van ons bestaan. Net als de zon (en de maan en de sterren etc).
Zucht..Ik wou dat ik een vogel was. Lijkt me zo mooi, jezelf gewoon mee laten voeren op de wind, de stilte, maar ook weer het geluid, en dat allemaal vanuit een ander gezichtspunt. Wat een luxe.
ok, ik ga weer de filosofische kant op, ik hou maar op
quote:Op donderdag 9 december 2004 14:37 schreef Ilske het volgende:
[.
Zo zit het niet voor iedereen, ik denk dat de meeste mensen het ervaren als het het laatste wat je zegt: je begrijpt hierdoor beter waarom je soms verdrietig, boos, of juist heel hyper bent. En door te begrijpen waardoor iets gebeurt kun je er ook makkelijker mee omgaan of, indien nodig, iets aan doen. Voor mij geldt dus dat laatste, ik snap het beter en weet nu dat ik moet werken aan het minder negatief interpreteren van prikkels en mn zelfvertrouwen opnieuw op moet bouwen.
Ik beschouw het als positief dat mensen aan zichzelf werken, in welk opzicht dan ook.
Oh absoluut, vind ik ook. Werken aan jezelf, een beter begrip voor jezelfquote:Op donderdag 9 december 2004 14:37 schreef Ilske het volgende:
Ik beschouw het als positief dat mensen aan zichzelf werken, in welk opzicht dan ook.
Wat voor dingen bedoel je dan?quote:Op donderdag 9 december 2004 14:45 schreef DarkElf het volgende:
alleen bestaat er een risico denk ik als je zelf allerlei boeken en ervaringen gaat
lezen en daar met jezelf van alles bij bedenkt;
Dat zou dan neerkomen op een soort van psychologische hypochondrie: 'dat heb ik ook, zo ben ik ook'quote:Op donderdag 9 december 2004 14:45 schreef DarkElf het volgende:
[..]
alleen bestaat er een risico denk ik als je zelf allerlei boeken en ervaringen gaat
lezen en daar met jezelf van alles bij bedenkt; dát zijn mijn bedenkingen altijd met dat
soort dingen, niet alleen bij hsp.
Niet iedereen die zelfhulpboeken leest is zo instabiel dat ze niet meer kunnen relativeren en zichzelf in zo'n zelfopgeplakt etiket verliezen. Dat is denk ik maar een klein percentage.quote:Op donderdag 9 december 2004 14:48 schreef DarkElf het volgende:
jezelf labelen bijvoorbeeld terwijl je niets eens helemaal weet of dat nodig is, in het verleden hier op fok zag je dat best vaak voorkomen en ik denk dat iemand dan gaat leven met een idee waarvan niet eens zeker is of dat wel klopt; dát vindt ik het "gevaar' van zelfhulpboeken
De reden waarom ik zo'n boek zou willen lezen is inderdaad om meer inzicht te verkrijgen en vervolgens door te gaan met wie je bent, terwijl je aan sommige trekken wat probeert te veranderen en andere accepteert.quote:Op donderdag 9 december 2004 14:25 schreef DarkElf het volgende:
Zo dank voor je mooie aanvulling.quote:Op donderdag 9 december 2004 14:39 schreef Dromenvanger het volgende:
Dromenvanger met een helemaal niet zo dromerige visie, maar juist best nuchter
quote:Op donderdag 9 december 2004 15:01 schreef sweetgirly het volgende:
[..]
Zo dank voor je mooie aanvulling.
En idd, gaat wel wat offtopic. Al is die ellende misschien juist iets waar we wat van kunnen leren. Je hebt het over impulsen, zoveel impulsen inderdaad. Het doet mij denken aan een onrustige orkaan die overal een vernietigende omgeving achterlaat. Echter is het meer blijk van aanwezigheid (en over lucht gesproken, je ziet hem niet of amper, maar zijn kracht is er niet minder om). Goed, in de orkaan zelf is ook een rustpunt, het oog genaamd als ik het goed heb. Ik zie dat dan dat als je in het oog zit, wat me sowieso een onwijze belevenis lijkt en erg symbolisch ergens, de impulsen, hoe sterk ook, aanschouwt, maar dat je je zelf niet (meer) in zit.
En stiekem denk ik dat het rustpunt in elk mens zit, de kern van de mens.
De mens als een orkaan, al dan niet expres, al dan niet zelf gecreeërd door de mens, een steeds groter wordende orkaan of allemaal orkaantjes, steeds meer op zijn dak nemende ellende, alles neemt het mij en alles neemt het in zich op, inclusief al die overweldigende impulsen, ellende en problemen. Echter in die orkaan zit het rustpunt en vandaar uit is het gewoon en vandaar uit kan het beschouwen en aanschouwen, zonder dat het zichzelf teniet doet en/of vernietigd. Integendeel, daar is het en daar is het pas echt zoals het zou moeten zijn. Stilte of een stille plek, in de drukte om je heen. Dat is de kern en het moraal (van dit verhaal).oh, wat ga ik weer ver
, terug naar HSP maar.
De kunst is om dan, want ergens kunnen dit juist oefeningen of testen voor jezelf zijnquote:Op donderdag 9 december 2004 15:10 schreef Dromenvanger het volgende:
De kunst is om in de chaos te gedijen maar wanneer mensen en instanties je van alle kanten ergens heen proberen te trekken of te duwen, dan wordt je al snel uit je middelpunt gehaald. En dan vraag je niet eens erom.
Tja, maar dat is het levenquote:Stel je voelt je helemaal rustig en relaxed en de telefoon gaat, het is een of andere instantie die wat van je moet. Dan ben je meteen ongewild uit je element gehaald, en dat gebeurt nog vaak genoeg jammer genoeg.
Hehe, ik weet het ook niet, soms lijkt alles idd met elkaar te maken te hebben.quote:Maar goed, daar gaat het topic niet over. Of wel? Of is het een samenhang van omstandigheden?
Daar zouden we een compleet ander topic over kunnen wijden, want daar valt nog wel veel voor te zeggen, denk ik. Soms krijg je dingen juist op je bord, zal vast iets met ontwikkeling en/of groei te maken hebben, dus wie weet vraag en wil je het onbewust dan wel. Anders zou je misschien ook niet verder kunnen komen.quote:Factor X + Factor Y plus een mengsel van dit = alles waar je niet om vraagt en toch op je bord krijgt.
Och, ik heb even het tegenovergestelde, zo druk momenteel en ondertussen geniet ik van de stilte. En zo probeer ik de drukte een tegenstand te bieden (maar zodrekt duik in de boekenquote:Relaxen...hmmmm...ik gun mezelf vaak niet eens tijden om te relaxen, en dan heb ik op dit moment een bestaan van een nihilist![]()
En wie weet gaat alles dan nog sneller en makkelijker ookquote:Op donderdag 9 december 2004 16:03 schreef Dromenvanger het volgende:
En om maar ff ontopic te gaanDoor alles minder snel te doen, zal het gevoel dat alles te snel op me af komt, misschien ook afnemen. En wie weet kan ik me beter concentreren door alles minder snel te doen. En dat ik dan rust heb in mijn kop. Puur door in een rustiger vaarwater te belanden en vervolgens verder te gaan op die rustige manier
![]()
Ja klopt, het kan idd ook best moeilijk zijn. Ben zelf ook (nog) lerende daarin.quote:Op donderdag 9 december 2004 16:24 schreef Natalie het volgende:
't Is alleen soms best moeilijk om 'het wat rustiger aan de doen.'
Het is inderdaad zo dat je het zelf in de hand hebt hoe snel e.d. je alles doet, maar dat geldt niet op alle gebieden. Soms is dat gewoon niet mogelijk en moet je je aanpassen aan het tempo van anderen.
Helemaal mee eensquote:Op donderdag 9 december 2004 16:55 schreef sweetgirly het volgende:
Wat ik wel denk, als mensen er echt geregeld last van hebben, is het soms beter om even een goeie time-out te nemen, en dan ook een echte goeie, ipv constant weer tegen dezelfde muur te blijven lopen.
quote:Op donderdag 9 december 2004 17:16 schreef Dromenvanger het volgende:
Totaal geen gedachtes, dat komt over als....zweven. Op die momenten heb ik ook nergens last van in principe. Behalve een negatief saldo op de bank
Geldproblemen zorgen ook voor hoog sensitiviteit, met 20 miljoen kun je gaan en staan waar je wilt. Zit je vol gedachtes en sta je open, dan vlieg je toch gewoon ff naar India.quote:Op donderdag 9 december 2004 17:50 schreef sweetgirly het volgende:
[..]
Zelfhumor is ok, ole ole.
Darkelf, ja is goed, sorry.
Volgens mij ligt het aan de tijd van het jaar (oeps, ja zo kan ik ook wel door blijven gaan idd).
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |