abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_23838508
quote:
Op woensdag 8 december 2004 09:55 schreef Natalie het volgende:
Maar ik vraag me af of jij beseft dat niet iedereen mens precies hetzelfde in elkaar zit.
Oh, dat weet je wel? Kijk, dan zijn we alweer een stapje dichterbij.
Dus dan zijn we het erover eens dat bepaalde mensen gevoeliger zijn dan anderen?
Toppie
Nou, kijk als we dan al zover zijn: kun je dan ook accepteren en respecteren dat niet iedereen gelijk is op alle vlakken die het gecompliceerde mens-zijn met zich meebrengt?
Ja?
Nou, kijk, dan is dit ook weer opgelost

En daar hebben we geen enkel scheldwoord voor nodig gehad. 't Is echt niet zo moeilijk, hoor
Is een denigrerende kleuterschool-toon aanslaan in een discussie ook een symptoom van hooggevoeligheid?
pi_23838707
quote:
Op woensdag 8 december 2004 10:03 schreef Natalie het volgende:

[..]

Precies. Maar ik vraag me af: heb je in dit hele topic érgens gelezen dat HSP inhoudt dat je minder menselijk bent?
Idd. Dat staat nergens.
Dus als ík dat niet heb gezegd, en ook geen van de andere sensitieve mensen in dit topic dat heeft beweerd: waar komt die dat hele beeld vandaan?

Juist, bij de mensen die om het hardst roepen dat HSP onzin is en daarbij dus feitelijk ontkennen dat er zoiets bestaat als het hebben van veel gevoel in je lijf. Terwijl dit laatste toch echt allemaal héél menselijk is, right?

Dus waar ligt nu het hele probleem?
Ik heb nog niemand in dit topic gezien die ontkent dat er een verschil is in gevoeligheid van mensen.
Met logisch nadenken kom je daar ook wel op uit, daar zijn echt geen namen voor nodig zoals HSP.

Dat is denk ik ook waar zoveel mensen moe van worden, niet het feit dat de een gevoeliger is dan de ander, maar het feit dat die persoon zich zelf een label opplakt of een label op laat plakken. Vooral uitspraken als 'mijn leven als HSP-er' zoals ik die lees op sites over hooggevoeligheid zijn om te
  woensdag 8 december 2004 @ 19:32:48 #128
11682 Moonah
Jolie femme
pi_23838744
quote:
Op woensdag 8 december 2004 19:20 schreef thaleia het volgende:
een denigrerende kleuterschool-toon
Slechte kleuterjuf als ze zo tegen d'r kinderen praat.
"Bloemen zijn rood jongeman... "
Zo. Dan witte gullie dè ôk wir.
  woensdag 8 december 2004 @ 19:42:51 #129
11091 SEMTEX
Mevr. Hoe-die-nie
pi_23838986
quote:
Op dinsdag 7 december 2004 12:32 schreef Moonah het volgende:

Biancavia, is er voor jou wezenlijk iets veranderd sinds je 'gelabeled' bent? Ben je nu ineens gevoeliger, bijzonderder, moeilijker, leuker, complexer, whatever? Nee toch?
Ja, dat was ook mijn vraag
Kierkegaard: Life Can Only Be Understood Backwards, But It Must Be Lived Forwards
pi_23839046
quote:
Op woensdag 8 december 2004 19:42 schreef SEMTEX het volgende:

[..]

Ja, dat was ook mijn vraag
Dat zegt ze toch niet?
quote:
De bedoeling van dit topic is niet een discussie aan te gaan zwengelen over HSP zelf, wie het heeft, of iedereen het heeft, of het een hype is enzovoorts.
Het is ook niet de bedoeling dat het een 'diagnose' topic is, want HSP is geen ziekte of aandoening, het is iets wat je hebt.

Wat ik wel met dit topic wil, is verhalen van anderen horen. Hoe ga je om met je hooggevoeligheid / overgevoeligheid / hypergevoeligheid (of hoe je het ook noemen wilt), in relaties, werk enzovoorts.
  woensdag 8 december 2004 @ 19:51:47 #131
28442 Natalie
Borrelnootje
pi_23839187
quote:
Op woensdag 8 december 2004 19:20 schreef thaleia het volgende:

Is een denigrerende kleuterschool-toon aanslaan in een discussie ook een symptoom van hooggevoeligheid?
Waar zie jij een denigerende kleuterschooltoon?
Zie het als een dosis van je eigen medicijn. 't Is namelijk een zelfde soort toon als jij aanslaat. Bitter, hè?
't Verschil is dat mijn stekeltjes niet meteen overeind gaan staan. Knap hè, voor zo'n HSPtje
(Un)masking for the greater good.
  woensdag 8 december 2004 @ 19:53:16 #132
11682 Moonah
Jolie femme
pi_23839227
quote:
Op woensdag 8 december 2004 19:45 schreef Murray het volgende:

[..]

Dat zegt ze toch niet?
[..]
En dús mag het niet gevraagd worden
  woensdag 8 december 2004 @ 19:56:33 #133
100980 Zero2Nine
Fatsoen moet je doen
pi_23839314
quote:
Op woensdag 8 december 2004 19:30 schreef _Boo_ het volgende:

[..]
Dat is denk ik ook waar zoveel mensen moe van worden, niet het feit dat de een gevoeliger is dan de ander, maar het feit dat die persoon zich zelf een label opplakt of een label op laat plakken. Vooral uitspraken als 'mijn leven als HSP-er' zoals ik die lees op sites over hooggevoeligheid zijn om te
Ja dat is waar
Mensen met een terminale ziekte die zichzelf zien als anders, ja daar heb ik wel respect voor die hebben natuurlijk ook een heel ander leven dan hun gezonde medemensen, die hebben recht van spreken (als ze zichzelf als anders beschouwen en zo labelen want dat is gewoon zo), Maar mensen die wat gevoeliger zijn die zijn echt no way bijzonder. en hebben echt geen heel ander leven dan 'de rest' die wel helemaal hetzelfde is natuurlijk
---
And when the leaves fall the land looks more human
it's got me questioning the essence of my farm boy blues
hence, I never wore the fashions of the know-what-I'm-doin'
  woensdag 8 december 2004 @ 19:59:30 #134
28442 Natalie
Borrelnootje
pi_23839388
quote:
Op woensdag 8 december 2004 19:30 schreef _Boo_ het volgende:

Ik heb nog niemand in dit topic gezien die ontkent dat er een verschil is in gevoeligheid van mensen.
Met logisch nadenken kom je daar ook wel op uit, daar zijn echt geen namen voor nodig zoals HSP.

Aan dat laatste heb ik idd ook een hekel. We zijn allemaal gewoon mensen. Laat ons lekker
Waar ik me wel enigszins aan erger is dat sommigen in dit topic (nee, geen flame) het lijken te doen voorkomen of het leuk om zo hyper te reageren op sommige dingen. En da's veelal dus niet het geval. En dat sommigen er de draak mee steken of het nodig vinden om er lollig over te doen, dat werkt natuurlijk alleen maar averechts, en bovendien erg onnodig.

Maar goed, weet je wat het is: ieder mens zit anders in elkaar. Laten we dat gewoon eens lekker accepteren en klaar zijn we.
pi_23839412
quote:
Op woensdag 8 december 2004 19:51 schreef Natalie het volgende:
't Verschil is dat mijn stekeltjes niet meteen overeind gaan staan.
Ahum
  woensdag 8 december 2004 @ 20:03:29 #136
28442 Natalie
Borrelnootje
pi_23839493
quote:
Op woensdag 8 december 2004 20:00 schreef thaleia het volgende:

Ahum
Bedoel het niet slecht, hoor. 't Is meer dat het niet mijn bedoeling was om als een kleuterschooljuf over te komen. Mocht dat zo op je overgekomen zijn: sorry.
pi_23839554
quote:
Op woensdag 8 december 2004 19:56 schreef Zero2Nine het volgende:

[..]

Ja dat is waar
Mensen met een terminale ziekte die zichzelf zien als anders, ja daar heb ik wel respect voor die hebben natuurlijk ook een heel ander leven dan hun gezonde medemensen, die hebben recht van spreken (als ze zichzelf als anders beschouwen en zo labelen want dat is gewoon zo), Maar mensen die wat gevoeliger zijn die zijn echt no way bijzonder. en hebben echt geen heel ander leven dan 'de rest' die wel helemaal hetzelfde is natuurlijk
Ik zeg niet dat mensen die gevoeliger zijn, niet bijzonder zijn, maar je maakt het allemaal wel heel erg bijzonder als je over je eigen leven spreekt als het leven van HSP-er. Je persoonlijkheid beslaat hopelijk wel wat meer dan die hooggevoeligheid.

Verder vind ik een terminale ziekte inderdaad totaal niet met HSP te vergelijken qua ernst, true.
pi_23839555
quote:
Op woensdag 8 december 2004 19:32 schreef Moonah het volgende:
[...]
Gefeliciteerd, trouwens
pi_23839616
quote:
Op woensdag 8 december 2004 19:53 schreef Moonah het volgende:

[..]

En dús mag het niet gevraagd worden
Jawel, maar waarom vraag je het? Natuurlijk zal ze nee antwoorden.
Snap de meeste reacties in dit topic ook niet, gezeur over etiketjes en andere onzin, ze wil gewoon ervaringen horen.
  woensdag 8 december 2004 @ 20:26:22 #140
11682 Moonah
Jolie femme
pi_23839694
quote:
Op woensdag 8 december 2004 20:08 schreef Murray het volgende:

[..]

Jawel, maar waarom vraag je het? Natuurlijk zal ze nee antwoorden.
Snap de meeste reacties in dit topic ook niet, gezeur over etiketjes en andere onzin, ze wil gewoon ervaringen horen.
Feit dat ze nu ervaringen vraagt, nav het geplakte labeltje, impliceert dat er kennelijk iets veranderd is.
  woensdag 8 december 2004 @ 22:23:01 #141
99899 turnpike
have spacesuit, will travel
pi_23842829
quote:
Op woensdag 8 december 2004 20:03 schreef Natalie het volgende:

[..]

Bedoel het niet slecht, hoor. 't Is meer dat het niet mijn bedoeling was om als een kleuterschooljuf over te komen. Mocht dat zo op je overgekomen zijn: sorry.
thaleia is nu eenmaal erg gevoelig voor die dingen.
We blijven ons verzetten! En weten doen we niks...
pi_23842904
quote:
Op woensdag 8 december 2004 10:03 schreef Natalie het volgende:

[..]

Precies. Maar ik vraag me af: heb je in dit hele topic érgens gelezen dat HSP inhoudt dat je minder menselijk bent?
Idd. Dat staat nergens.
Dus als ík dat niet heb gezegd, en ook geen van de andere sensitieve mensen in dit topic dat heeft beweerd: waar komt die dat hele beeld vandaan?
Het gaat erom dat IEDER mens een rijk emotioneel leven heeft. En de een is gevoeliger dan de ander en die term vind ik voldoende: gevoelig. Ik begrijp niet waarom daar het etiket ''HSP'' op geplakt moet worden, alsof het een stoornis is, of alsof je daarmee bijzonder bent. Net zoals je hele sociale mensen hebt en iets minder sociale mensen, dan hoef je toch niet ineens sociale mensen het etiket ESP (enorm sociaal persoon) op te plakken? En er boeken over te gaan schrijven met de titel ''Mijn leven met ESP''? Ik vind het gewoon onnodig er een naam aan te geven. Gevoeligheid is namelijk een EIGENSCHAP die iedereen in meer of mindere mate heeft en geen afwijking
pi_23843095
maar dat is idd het hele eieren eten Xennia, de laatste jaren worden, imho, veel labels uitgevonden die vooral om karaktereigenschappen gaan en niet zozeer om een stoornis en voor mijn gevoel is dit er 1 van.

Misschien geldt dat wel voor de meeste labels die er zijn, met uitzondering bijv van de labels die een lading dekken waarmee iemand gewoon echt nauwelijks tot niet kan functioneren.
♥ ♥ 13-08-2002 ♥ ♥
  woensdag 8 december 2004 @ 22:32:46 #144
11091 SEMTEX
Mevr. Hoe-die-nie
pi_23843140
quote:
Op woensdag 8 december 2004 19:45 schreef Murray het volgende:

[..]

Dat zegt ze toch niet?
[..]
Nou en? Mag ik geen kritische vraag stellen over het nut van een topic als deze?
Kierkegaard: Life Can Only Be Understood Backwards, But It Must Be Lived Forwards
  woensdag 8 december 2004 @ 22:53:51 #145
3936 ThE_ED
engu twiekur
pi_23843780
Overigens is daar al een ander topic over...
[KNE]-Mod
pi_23843958
quote:
Op woensdag 8 december 2004 22:32 schreef SEMTEX het volgende:

[..]

Nou en? Mag ik geen kritische vraag stellen over het nut van een topic als deze?
KVS-er
[i]"you left me standing here, a long long time ago"[/i]
pi_23846753
quote:
Op woensdag 8 december 2004 23:01 schreef milagro het volgende:
KVS-er
Typische uiting van het MLG-syndroom.
  donderdag 9 december 2004 @ 03:32:37 #148
83791 White_Wolf
The devil made me do it
pi_23848052
Ik heb het ook maar ik reageer later op de dag wel wat uitgebreider, ben moe.
"For the thing I greatly feared has come upon me. And what I dreaded has happened to me. I am not at ease, nor am I quiet; I have no rest, for trouble comes." Job 3:25,26
  donderdag 9 december 2004 @ 10:30:31 #149
28442 Natalie
Borrelnootje
pi_23850044
quote:
Op woensdag 8 december 2004 22:25 schreef Xennia het volgende:

Het gaat erom dat IEDER mens een rijk emotioneel leven heeft. En de een is gevoeliger dan de ander en die term vind ik voldoende: gevoelig. Ik begrijp niet waarom daar het etiket ''HSP'' op geplakt moet worden, alsof het een stoornis is, of alsof je daarmee bijzonder bent.
't Maakt je een mens. Niets meer en niets minder. Maar wat mij stoort is het 'gevoelig zijn' zo moeilijk geaccepeerd lijkt te worden. Alsof het niet meer mag in deze tijd. Als een gevoelig persoon eens (in de ogen van anderen) overdreven emotioneel reageert, dan wordt het vrij snel als een teer zieltje gezien. En dát vind ik juist zo'n onzin.
Accepteer dat de ene persoon de andere niet is (op welk vlak dan ook) zónder te daar een oordeel (zielig, teer, neuroot e.d.) aanvast te plakken, en je bent klaar. Dan kunnen al die labeltjes ook meteen de deur uit. Overigens denk ik dat de naam HSP in het leven is geroepen om bepaalde karaktereigenschappen onder één naam te verenigen, en niet om als label dienst te doen.

(Met 'je' doel ik in het algemeen, niet speciaal op jou, Xennia. Even voor de duidelijkheid )
quote:
Net zoals je hele sociale mensen hebt en iets minder sociale mensen, dan hoef je toch niet ineens sociale mensen het etiket ESP (enorm sociaal persoon) op te plakken? En er boeken over te gaan schrijven met de titel ''Mijn leven met ESP''? Ik vind het gewoon onnodig er een naam aan te geven. Gevoeligheid is namelijk een EIGENSCHAP die iedereen in meer of mindere mate heeft en geen afwijking
Dat weet ik maar al te goed. Dat is wat ik in de hele topic ook al duidelijk probeer te maken. Maar toch lijken er nog een aantal mensen te zijn die dénken dat het 'dragen van het labeltje HSP' die persoon een soort 'voorkeurspositie' geeft ofzo. Terwijl dat natuurlijk niet is waar het om gaat en het ook niet zo ervaren wordt.
Vraagt men zich wel eens af of mensen die HSP's genoemd worden eigenlijk zelf wel blij zijn met dat label?
  donderdag 9 december 2004 @ 10:36:08 #150
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_23850138
Mijn mening is hier en daar al verkondigd in dit topic, maar ik wil toch nog even mijn ei kwijt.
Het etiket HSP (welk etiket dan ook) is voor mensen die zich graag bijzonder willen voelen. Het heeft totaal geen realiteitswaarde. Jazeker, ik ben ook erg gevoelig, maar ik weiger me zo'n etiket op te plakken. Net alsof mensen je daardoor maar wat moeten ontzien.
HSP is een verzinsel van een doorgeflipte Amerikaanse psychologe.
Datzelfde geldt overigens voor de zogenaamde Indigo-kinderen. Kinderen bij wie de diagnose ADHD gesteld is, maar die eigenlijk hun zin moeten krijgen, want het zijn kinderen gezonden door God Waar gaat het heen met deze wereld
Niet meer actief op Fok!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')