En ook dit hebben zoveel meer mensen, althans ik hoop het.quote:Op maandag 6 december 2004 23:23 schreef sweetgirly het volgende:
Begrijp me niet verkeerd hoor, ik heb nog steeds mijn daagjes. Vooral soms opeens, vanmiddag weer een sterk gevoel van verdrietigheid en ík was niet verdrietig hoor. Maja wat doe je eraan, laat maar gaan. Naja eigenlijk, moet ik zeggen dat ik het nu eens expres heb geprobeerd echt in al mijn vezels van mijn lichaam te voelen en daarna ebte het eigenlijk wel weg. Heftig, maar het lukte en viel achteraf zeer mee. Juist jezelf afsluiten kan in die zin soms nog vervelender werken, 'nee he, niet weer', denk je dan. Als je toch al open staat, kan je beter zoeken naar mogelijkheden wat voor jezelf het beste helpt en/of zo goed mogelijk leren ermee om te gaan.
Face it, de enige die het woord 'bijzonder' steeds blijft gebruiken ben jij zelf.quote:Op maandag 6 december 2004 23:46 schreef sweetgirly het volgende:
[..]
En ook dit hebben zoveel meer mensen, althans ik hoop het.
Weet je wat het is, ik hou dus zelf ook helemaal niet van hokjes, ik ben er zelfs wat bang voor. Waarom? Omdat ik het gevoel, laat ik het nu maar eens eerlijk zeggen, kan krijgen alsof mensen dan bang van mij kunnen worden. Ja, hilarisch ik weet het, maar zo werkt het volgens mij gewoon soms. Helaas. Ok, ik kan een clown zijn, dat wel. Maar bij dit soort dingen, vertel ik het liefst soms eigenlijk niet eens, ik ga twijfelen dan, etc.
Daarbij bij deze, strijd ik dus ook ergens dat het allemaal maar gewoon zo normaal mogelijk is en idd niet bijzonder, niente, niks, nada. Maar anderen doen altijd zo moeilijk en/of maken je wel anders en/of laten je wel anders voelen en dan kom ik zelf weer tot de conclusie dat het wel degelijk anders/raar/apart etc wordt gezien. Snapt. Zelfs in dit topic gebeurt het weer. Uitleg etc. en bam, hokje. Ik wil daar dus ook niet in zitten.
En bij deze trek ik hem dus hard, keihard af en plak alle stickers met 'bijzonder' of wat dan ook op bij mensen die normaal zijn en dan kan ik eindelijk eens mezelf zijn..hehe, wat een opluchting zou dat zijn. Pffff.
![]()
Nu duik ik weer in mijn clownspak, want zover is het namelijk nog lang niet.
Mijne is al uit, ik heb hem uitgetrokken.quote:Op maandag 6 december 2004 23:46 schreef sweetgirly het volgende:
![]()
Nu duik ik weer in mijn clownspak, want zover is het namelijk nog lang niet.
Als jij en de anderen waarvan sommige wat op tilt sloegen het normaal vinden, dan ja, dan ben ik en zijn alle 'bijzondere' gemaakte mensen normaal. Maar ik heb er mijn twijfels bij.quote:Op maandag 6 december 2004 23:57 schreef _Boo_ het volgende:
Face it, de enige die het woord 'bijzonder' steeds blijft gebruiken ben jij zelf.
Idd, en dat werkt dus juist niet, heb ik gemerkt.quote:Op dinsdag 7 december 2004 09:49 schreef Natalie het volgende:
Ze zetten een masker op en proberen zich te gedragen zoals de rest. Niet om zozeer bij die groep te horen, maar vooral om niet op te vallen.
Ja, hier zit er eentje bij wie de diagnose HSP door een psycholoog is vastgesteld.quote:Op dinsdag 7 december 2004 11:52 schreef _Boo_ het volgende:
Zijn er psychologen die zich er aan wagen de diagnose HSP te stellen?
Als je de verhalen op internet leest van mensen met HSP hebben zij allemaal zelf de diagnose HSP gesteld met behulp van de stellingen van Aron.
Er wordt idd vaak gesteld dat dit 'modeverschijnselen' zouden zijn.quote:Op maandag 6 december 2004 16:37 schreef _Boo_ het volgende:
Hoogbegaafdheid, ADHD, Borderline, Dyslexie, HSP, what's next..
schilder uzelf dan eens levendigquote:Op dinsdag 7 december 2004 12:31 schreef De-oneven-2 het volgende:
Ik schilder m'n eigen suf...
en niet alles tegelijk....quote:Op dinsdag 7 december 2004 12:39 schreef De-oneven-2 het volgende:
[..]
Het is een kwestie van geven en nemen, he.
Mee eens.quote:Op dinsdag 7 december 2004 12:32 schreef Moonah het volgende:
Maar op zich heb je daar niet altijd een label voor nodig.
Als je jezelf een beetje kent, weet je ook hoe je het beste voor jezelf zorgt.
Een gevalletje HSP, da's duidelijk..quote:Op woensdag 8 december 2004 01:32 schreef nozem het volgende:
Yeah, leuk, weer een boel dramaqueens en aandachtshoeren erbij. Godverdomme, krijg het eens écht moeilijk en ga dan zeiken. Ze hadden je net zo goed kunnen diagnostiseren als mens.
quote:Op woensdag 8 december 2004 01:32 schreef nozem het volgende:
Ze hadden je net zo goed kunnen diagnostiseren als mens.
Ik weet vrij zeker dat de HSP-kliek mij redelijk snel die diagnose zou geven ja. Ik hou het vooralsnog op een zeer hardnekkige weltschmerz.quote:Op woensdag 8 december 2004 01:41 schreef De-oneven-2 het volgende:
[..]
Een gevalletje HSP, da's duidelijk..
Hmmm, toch ken ik een paar mensen die het wel ECHT moeilijk hebben of hebben gehad en die HSP hebben. Dan is HSP misschien niet het grootste probleem, maar het komt er wel bij.quote:Op woensdag 8 december 2004 01:32 schreef nozem het volgende:
Yeah, leuk, weer een boel dramaqueens en aandachtshoeren erbij. Godverdomme, krijg het eens écht moeilijk en ga dan zeiken. Ze hadden je net zo goed kunnen diagnostiseren als mens.
Ja, en dat is ook precies het hele punt. Mens-zijn.quote:Op woensdag 8 december 2004 01:32 schreef nozem het volgende:
Precies. Maar ik vraag me af: heb je in dit hele topic érgens gelezen dat HSP inhoudt dat je minder menselijk bent?quote:
Is een denigrerende kleuterschool-toon aanslaan in een discussie ook een symptoom van hooggevoeligheid?quote:Op woensdag 8 december 2004 09:55 schreef Natalie het volgende:
Maar ik vraag me af of jij beseft dat niet iedereen mens precies hetzelfde in elkaar zit.
Oh, dat weet je wel? Kijk, dan zijn we alweer een stapje dichterbij.
Dus dan zijn we het erover eens dat bepaalde mensen gevoeliger zijn dan anderen?
Toppie
Nou, kijk als we dan al zover zijn: kun je dan ook accepteren en respecteren dat niet iedereen gelijk is op alle vlakken die het gecompliceerde mens-zijn met zich meebrengt?
Ja?
Nou, kijk, dan is dit ook weer opgelost
En daar hebben we geen enkel scheldwoord voor nodig gehad. 't Is echt niet zo moeilijk, hoor
Ik heb nog niemand in dit topic gezien die ontkent dat er een verschil is in gevoeligheid van mensen.quote:Op woensdag 8 december 2004 10:03 schreef Natalie het volgende:
[..]
Precies. Maar ik vraag me af: heb je in dit hele topic érgens gelezen dat HSP inhoudt dat je minder menselijk bent?
Idd. Dat staat nergens.
Dus als ík dat niet heb gezegd, en ook geen van de andere sensitieve mensen in dit topic dat heeft beweerd: waar komt die dat hele beeld vandaan?
Juist, bij de mensen die om het hardst roepen dat HSP onzin is en daarbij dus feitelijk ontkennen dat er zoiets bestaat als het hebben van veel gevoel in je lijf. Terwijl dit laatste toch echt allemaal héél menselijk is, right?
Dus waar ligt nu het hele probleem?
Slechte kleuterjuf als ze zo tegen d'r kinderen praat.quote:Op woensdag 8 december 2004 19:20 schreef thaleia het volgende:
een denigrerende kleuterschool-toon
Ja, dat was ook mijn vraagquote:Op dinsdag 7 december 2004 12:32 schreef Moonah het volgende:
Biancavia, is er voor jou wezenlijk iets veranderd sinds je 'gelabeled' bent? Ben je nu ineens gevoeliger, bijzonderder, moeilijker, leuker, complexer, whatever? Nee toch?
Dat zegt ze toch niet?quote:
quote:De bedoeling van dit topic is niet een discussie aan te gaan zwengelen over HSP zelf, wie het heeft, of iedereen het heeft, of het een hype is enzovoorts.
Het is ook niet de bedoeling dat het een 'diagnose' topic is, want HSP is geen ziekte of aandoening, het is iets wat je hebt.
Wat ik wel met dit topic wil, is verhalen van anderen horen. Hoe ga je om met je hooggevoeligheid / overgevoeligheid / hypergevoeligheid (of hoe je het ook noemen wilt), in relaties, werk enzovoorts.
Waar zie jij een denigerende kleuterschooltoon?quote:Op woensdag 8 december 2004 19:20 schreef thaleia het volgende:
Is een denigrerende kleuterschool-toon aanslaan in een discussie ook een symptoom van hooggevoeligheid?
En dús mag het niet gevraagd wordenquote:
Ja dat is waarquote:Op woensdag 8 december 2004 19:30 schreef _Boo_ het volgende:
[..]
Dat is denk ik ook waar zoveel mensen moe van worden, niet het feit dat de een gevoeliger is dan de ander, maar het feit dat die persoon zich zelf een label opplakt of een label op laat plakken. Vooral uitspraken als 'mijn leven als HSP-er' zoals ik die lees op sites over hooggevoeligheid zijn om te
Aan dat laatste heb ik idd ook een hekel. We zijn allemaal gewoon mensen. Laat ons lekkerquote:Op woensdag 8 december 2004 19:30 schreef _Boo_ het volgende:
Ik heb nog niemand in dit topic gezien die ontkent dat er een verschil is in gevoeligheid van mensen.
Met logisch nadenken kom je daar ook wel op uit, daar zijn echt geen namen voor nodig zoals HSP.
Dat is denk ik ook waar zoveel mensen moe van worden, niet het feit dat de een gevoeliger is dan de ander, maar het feit dat die persoon zich zelf een label opplakt of een label op laat plakken. Vooral uitspraken als 'mijn leven als HSP-er' zoals ik die lees op sites over hooggevoeligheid zijn om te
Ahumquote:Op woensdag 8 december 2004 19:51 schreef Natalie het volgende:
't Verschil is dat mijn stekeltjes niet meteen overeind gaan staan.
Bedoel het niet slecht, hoor. 't Is meer dat het niet mijn bedoeling was om als een kleuterschooljuf over te komen. Mocht dat zo op je overgekomen zijn: sorry.quote:
Ik zeg niet dat mensen die gevoeliger zijn, niet bijzonder zijn, maar je maakt het allemaal wel heel erg bijzonder als je over je eigen leven spreekt als het leven van HSP-er. Je persoonlijkheid beslaat hopelijk wel wat meer dan die hooggevoeligheid.quote:Op woensdag 8 december 2004 19:56 schreef Zero2Nine het volgende:
[..]
Ja dat is waar
Mensen met een terminale ziekte die zichzelf zien als anders, ja daar heb ik wel respect voor die hebben natuurlijk ook een heel ander leven dan hun gezonde medemensen, die hebben recht van spreken (als ze zichzelf als anders beschouwen en zo labelen want dat is gewoon zo), Maar mensen die wat gevoeliger zijn die zijn echt no way bijzonder. en hebben echt geen heel ander leven dan 'de rest' die wel helemaal hetzelfde is natuurlijk![]()
Jawel, maar waarom vraag je het? Natuurlijk zal ze nee antwoorden.quote:Op woensdag 8 december 2004 19:53 schreef Moonah het volgende:
[..]
En dús mag het niet gevraagd worden
Feit dat ze nu ervaringen vraagt, nav het geplakte labeltje, impliceert dat er kennelijk iets veranderd is.quote:Op woensdag 8 december 2004 20:08 schreef Murray het volgende:
[..]
Jawel, maar waarom vraag je het? Natuurlijk zal ze nee antwoorden.
Snap de meeste reacties in dit topic ook niet, gezeur over etiketjes en andere onzin, ze wil gewoon ervaringen horen.
thaleia is nu eenmaal erg gevoelig voor die dingen.quote:Op woensdag 8 december 2004 20:03 schreef Natalie het volgende:
[..]
Bedoel het niet slecht, hoor. 't Is meer dat het niet mijn bedoeling was om als een kleuterschooljuf over te komen. Mocht dat zo op je overgekomen zijn: sorry.
Het gaat erom dat IEDER mens een rijk emotioneel leven heeft. En de een is gevoeliger dan de ander en die term vind ik voldoende: gevoelig. Ik begrijp niet waarom daar het etiket ''HSP'' op geplakt moet worden, alsof het een stoornis is, of alsof je daarmee bijzonder bent. Net zoals je hele sociale mensen hebt en iets minder sociale mensen, dan hoef je toch niet ineens sociale mensen het etiket ESP (enorm sociaal persoon) op te plakken? En er boeken over te gaan schrijven met de titel ''Mijn leven met ESP''? Ik vind het gewoon onnodig er een naam aan te geven. Gevoeligheid is namelijk een EIGENSCHAP die iedereen in meer of mindere mate heeft en geen afwijkingquote:Op woensdag 8 december 2004 10:03 schreef Natalie het volgende:
[..]
Precies. Maar ik vraag me af: heb je in dit hele topic érgens gelezen dat HSP inhoudt dat je minder menselijk bent?
Idd. Dat staat nergens.
Dus als ík dat niet heb gezegd, en ook geen van de andere sensitieve mensen in dit topic dat heeft beweerd: waar komt die dat hele beeld vandaan?
Nou en? Mag ik geen kritische vraag stellen over het nut van een topic als deze?quote:
KVS-erquote:Op woensdag 8 december 2004 22:32 schreef SEMTEX het volgende:
[..]
Nou en? Mag ik geen kritische vraag stellen over het nut van een topic als deze?
't Maakt je een mens. Niets meer en niets minder. Maar wat mij stoort is het 'gevoelig zijn' zo moeilijk geaccepeerd lijkt te worden. Alsof het niet meer mag in deze tijd. Als een gevoelig persoon eens (in de ogen van anderen) overdreven emotioneel reageert, dan wordt het vrij snel als een teer zieltje gezien. En dát vind ik juist zo'n onzin.quote:Op woensdag 8 december 2004 22:25 schreef Xennia het volgende:
Het gaat erom dat IEDER mens een rijk emotioneel leven heeft. En de een is gevoeliger dan de ander en die term vind ik voldoende: gevoelig. Ik begrijp niet waarom daar het etiket ''HSP'' op geplakt moet worden, alsof het een stoornis is, of alsof je daarmee bijzonder bent.
Dat weet ik maar al te goed. Dat is wat ik in de hele topic ook al duidelijk probeer te maken. Maar toch lijken er nog een aantal mensen te zijn die dénken dat het 'dragen van het labeltje HSP' die persoon een soort 'voorkeurspositie' geeft ofzo. Terwijl dat natuurlijk niet is waar het om gaat en het ook niet zo ervaren wordt.quote:Net zoals je hele sociale mensen hebt en iets minder sociale mensen, dan hoef je toch niet ineens sociale mensen het etiket ESP (enorm sociaal persoon) op te plakken? En er boeken over te gaan schrijven met de titel ''Mijn leven met ESP''? Ik vind het gewoon onnodig er een naam aan te geven. Gevoeligheid is namelijk een EIGENSCHAP die iedereen in meer of mindere mate heeft en geen afwijking
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |