abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_23810381
quote:
Op maandag 6 december 2004 23:23 schreef sweetgirly het volgende:
Begrijp me niet verkeerd hoor, ik heb nog steeds mijn daagjes. Vooral soms opeens, vanmiddag weer een sterk gevoel van verdrietigheid en ík was niet verdrietig hoor. Maja wat doe je eraan, laat maar gaan. Naja eigenlijk, moet ik zeggen dat ik het nu eens expres heb geprobeerd echt in al mijn vezels van mijn lichaam te voelen en daarna ebte het eigenlijk wel weg. Heftig, maar het lukte en viel achteraf zeer mee. Juist jezelf afsluiten kan in die zin soms nog vervelender werken, 'nee he, niet weer', denk je dan. Als je toch al open staat, kan je beter zoeken naar mogelijkheden wat voor jezelf het beste helpt en/of zo goed mogelijk leren ermee om te gaan.
En ook dit hebben zoveel meer mensen, althans ik hoop het.
Weet je wat het is, ik hou dus zelf ook helemaal niet van hokjes, ik ben er zelfs wat bang voor. Waarom? Omdat ik het gevoel, laat ik het nu maar eens eerlijk zeggen, kan krijgen alsof mensen dan bang van mij kunnen worden. Ja, hilarisch ik weet het, maar zo werkt het volgens mij gewoon soms. Helaas. Ok, ik kan een clown zijn, dat wel. Maar bij dit soort dingen, vertel ik het liefst soms eigenlijk niet eens, ik ga twijfelen dan, etc.

Daarbij bij deze, strijd ik dus ook ergens dat het allemaal maar gewoon zo normaal mogelijk is en idd niet bijzonder, niente, niks, nada. Maar anderen doen altijd zo moeilijk en/of maken je wel anders en/of laten je wel anders voelen en dan kom ik zelf weer tot de conclusie dat het wel degelijk anders/raar/apart etc wordt gezien. Snapt. Zelfs in dit topic gebeurt het weer. Uitleg etc. en bam, hokje. Ik wil daar dus ook niet in zitten.

En bij deze trek ik hem dus hard, keihard af en plak alle stickers met 'bijzonder' of wat dan ook op bij mensen die normaal zijn en dan kan ik eindelijk eens mezelf zijn..hehe, wat een opluchting zou dat zijn. Pffff.

Nu duik ik weer in mijn clownspak, want zover is het namelijk nog lang niet.
pi_23810649
quote:
Op maandag 6 december 2004 23:46 schreef sweetgirly het volgende:

[..]

En ook dit hebben zoveel meer mensen, althans ik hoop het.
Weet je wat het is, ik hou dus zelf ook helemaal niet van hokjes, ik ben er zelfs wat bang voor. Waarom? Omdat ik het gevoel, laat ik het nu maar eens eerlijk zeggen, kan krijgen alsof mensen dan bang van mij kunnen worden. Ja, hilarisch ik weet het, maar zo werkt het volgens mij gewoon soms. Helaas. Ok, ik kan een clown zijn, dat wel. Maar bij dit soort dingen, vertel ik het liefst soms eigenlijk niet eens, ik ga twijfelen dan, etc.

Daarbij bij deze, strijd ik dus ook ergens dat het allemaal maar gewoon zo normaal mogelijk is en idd niet bijzonder, niente, niks, nada. Maar anderen doen altijd zo moeilijk en/of maken je wel anders en/of laten je wel anders voelen en dan kom ik zelf weer tot de conclusie dat het wel degelijk anders/raar/apart etc wordt gezien. Snapt. Zelfs in dit topic gebeurt het weer. Uitleg etc. en bam, hokje. Ik wil daar dus ook niet in zitten.

En bij deze trek ik hem dus hard, keihard af en plak alle stickers met 'bijzonder' of wat dan ook op bij mensen die normaal zijn en dan kan ik eindelijk eens mezelf zijn..hehe, wat een opluchting zou dat zijn. Pffff.

Face it, de enige die het woord 'bijzonder' steeds blijft gebruiken ben jij zelf.

Iedereen met een kritische noot in dit topic geeft juist aan dat het helemaal niet zo vreemd is dat mensen verschillen in hoe gevoelig zij zijn. Het enige dat raar wordt gevonden, is de drang van sommige mensen om overal een etiket op te plakken.
pi_23810730
Ok, nog één aanvulling op mezelf.
quote:
Op maandag 6 december 2004 23:46 schreef sweetgirly het volgende:

Mijne is al uit, ik heb hem uitgetrokken.
Het puur op straat gaan, gewoon hoe ik ben, mezelf er niet voor schamen om wie of wat ik ben.
Tja, erg, ik heb mezelf jaren lang verborgen gehouden, triest he .

Laat ik niet overdrijven, ik had mijn oh, zo goede momenten en ik mag echt niet klagen.
Maar opeens ging het ergens mis en toen begon ik mezelf te verschuilen en al. Het voelde hoe ik was niet geaccepteerd, ik was jaja te gevoelig. En nog wat tig dingetjes die mij begonnen te breken en evenzo liep alles even de spuigaten uit wat dat betreft, onverklaarbaar. Ik brak, gelukkig was dat niet het einde, maar pas het begin .

En die glimlach is groot, heel groot.

en nu hou ik op
pi_23810987
quote:
Op maandag 6 december 2004 23:57 schreef _Boo_ het volgende:

Face it, de enige die het woord 'bijzonder' steeds blijft gebruiken ben jij zelf.
Als jij en de anderen waarvan sommige wat op tilt sloegen het normaal vinden, dan ja, dan ben ik en zijn alle 'bijzondere' gemaakte mensen normaal. Maar ik heb er mijn twijfels bij.

Het topic wordt immers volgespamd met reacties die meer getuigen van disrespect dan respect.
Die drang komt onder andere voort uit onbegrip, makkelijkheid, laksheid, etc, dat is de onderliggende kern, het onderliggende probleem is acceptatie.

Maargoed, bij deze ben ik en zijn mijn mede-bijzondere mensen allemaal normaal.
Wat een opluchting .

wat denk je zelf?

Wat ik denk, we zijn allemaal bijzonder!
We zien het alleen (vaak) zelf niet, stelletje mafketels.
pi_23811374
En kijk een ander doet het niet voor je.
Mensen zijn zeer goed om vooral te zeggen dat je niet bijzonder bent, daar zijn mensen erg goed in, te pas en te onpas willen ze het overal verkondigen, maar ondertussen wel blabla. Vind je het gek al die labeltjes, mensen onderdrukken hun kern en hun ziel gewoon. Sukkels nogmaals. En zowat iedereen werkt er gezellig aan mee.

'Doe maar normaal, dan doe je gek al genoeg'.
Juist, en wat is normaal volgens de standaard moot?

Normaal, is toch gewoon normaal, of je nou soms een beetje anders bent of niet.
Wat boeit het toch allemaal. Gradaties in normaalheid, jij bent iets normaler dan dat jij dat bent.

Goed, ik hou erover op.
Bij deze haal ik mijn toverstok tevoorschijn, en tover ik iedereen eens en voor altijd tot bijzonder.
Geen gezeur en gemiep meer. Maar doe eens normaal zeg, dan ben je al bijzonder genoeg!
  dinsdag 7 december 2004 @ 09:49:50 #106
28442 Natalie
Borrelnootje
pi_23815961
HSP is bijzonder? Iets om te benijden? Iets om trots op te zijn?
Lezend in dit topic begin ik te vermoeden dan veel mensen vooral denken dat het leuk is om HSP te zijn. Want dat is nogal bijzonder. Je komt schijnbaar met meer weg als je met je HSP-labeltje kunt wapperen. Goed excuus om eens niet te werken, right?

Maar nu de half-empty: veruit de meeste hoogsensitieve personen willen juist níet zogenaamd bijzonder zijn. Door enigszins anders te reageren dan mensen om je heen doen val je namelijk snel 'buiten de groep'. En als er íets is wat HSP's angst aan jaagt dan is het wel 'buitenstaander zijn', want dan val je nóg meer op. Dus wat zie je vaak gebeuren? Ze zetten een masker op en proberen zich te gedragen zoals de rest. Niet om zozeer bij die groep te horen, maar vooral om niet op te vallen.
Begrijp me niet verkeerd: ik zeg niet dat mensen die HSP gediagnoticeerd zijn tere zieltjes zijn. Want ik kan me voorstellen dat dit mogelijk de verkregen indruk is.
Het enige wat ik probeer te zeggen is dat het soms verrekte moeilijk is om in een redelijk harde omgeving als waarin we nu leven, een rugzak gevoel met je mee te torsen.

Alleen hoe reageren mensen op je als je lekker jezelf bent als HSP-zijnde? Je krijgt meer dan eens naar je hoofd geslingerd dat je een neurootje bent, overgevoelig, een zenuwpees, onzeker tot en met en noem het maar op. Dat blijkt ook maar weer eens uit dit topic.
Mensen die niet weten wat HSP precies inhoudt óf hoe het is om HSP te zijn, vinden vaak de je irreële angsten hebt en snappen niet waarom je je daar niet overheen kunt zetten net zoals iedereen.

Weet je wat ik dénk dat hoog senstitieve mensen het liefst willen? Geaccepteerd worden mét die rugzak vol gevoel.
Laat ze maar eens lekker neurotisch zijn. Willen ze op zaterdagmiddag eens niet de stad in: laat ze lekker thuis blijven zonder erover te vallen.
Imho is hooggevoelig zijn niet bijzonder (als in: benijdbaar), maar gewoon deel van het mens-zijn. We zijn allemaal een beetje veschillend en 1 op de 5 is gewoon wat gevoeliger dan de rest. Niets vreemds aan. Het is Normaal

Alleen 1 op de 5 blijft een minderheid, en dus is het te verwachten dat je vaak in situaties terecht komt waarin je anders reageert dat andere mensen om je heen. En ja, dat wil nog wel eens wat onbegrip kweken.

Dus bijzonder? Nee.
Gewoon menselijk, net als iedereen.
(Un)masking for the greater good.
pi_23816113
Thanx, heel mooi stuk.
quote:
Op dinsdag 7 december 2004 09:49 schreef Natalie het volgende:
Ze zetten een masker op en proberen zich te gedragen zoals de rest. Niet om zozeer bij die groep te horen, maar vooral om niet op te vallen.
Idd, en dat werkt dus juist niet, heb ik gemerkt.
Dat gaat dwars tegen je gevoel en tegen jezelf in en het helpt toch niet, want hoezeer je ook normaal probeert te doen, althans ik heb het geprobeerd, anders blijf je toch wel. Tenminste hoe meer ik juist normaler probeerde te doen, om maar juist niet op te vallen, hoe meer ik juist opviel en toen ging het een beetje mis . Werkte nogal frustrerend.

Maar dat was achteraf gezien dus juist wel goed .
  dinsdag 7 december 2004 @ 10:23:12 #108
67399 marchien
Wijze vrouw
pi_23816376
* marchien lurkt
Carpe diem
pi_23817798
Zijn er psychologen die zich er aan wagen de diagnose HSP te stellen?
Als je de verhalen op internet leest van mensen met HSP hebben zij allemaal zelf de diagnose HSP gesteld met behulp van de stellingen van Aron.
  dinsdag 7 december 2004 @ 12:28:34 #110
28442 Natalie
Borrelnootje
pi_23818515
quote:
Op dinsdag 7 december 2004 11:52 schreef _Boo_ het volgende:
Zijn er psychologen die zich er aan wagen de diagnose HSP te stellen?
Als je de verhalen op internet leest van mensen met HSP hebben zij allemaal zelf de diagnose HSP gesteld met behulp van de stellingen van Aron.
Ja, hier zit er eentje bij wie de diagnose HSP door een psycholoog is vastgesteld.

[ Bericht 0% gewijzigd door Natalie op 07-12-2004 13:59:01 (typefoutje) ]
  dinsdag 7 december 2004 @ 12:31:37 #111
62129 De-oneven-2
Wir sind so leicht...
pi_23818570
Ik schilder m'n eigen suf...
...dass wir fliegen.
  dinsdag 7 december 2004 @ 12:32:06 #112
11682 Moonah
Jolie femme
pi_23818581
quote:
Op maandag 6 december 2004 16:37 schreef _Boo_ het volgende:
Hoogbegaafdheid, ADHD, Borderline, Dyslexie, HSP, what's next..
Er wordt idd vaak gesteld dat dit 'modeverschijnselen' zouden zijn.
Dat denk ik echter niet. Men is tegenwoordig alleen beter in het meer specificeren van allerlei eigenschappen van mensen (let wel, ik zeg bewust niet 'stoornissen' ).

Hebben deze labels nut? Sosm wél voor de persoon in kwestie denk ik. Het kan je wat meer handvatten geven om zo goed mogelijk te functioneren. Inzicht in hoe je in elkaar zit.
Maar op zich heb je daar niet altijd een label voor nodig.
Als je jezelf een beetje kent, weet je ook hoe je het beste voor jezelf zorgt.

Biancavia, is er voor jou wezenlijk iets veranderd sinds je 'gelabeled' bent? Ben je nu ineens gevoeliger, bijzonderder, moeilijker, leuker, complexer, whatever? Nee toch?
"Bloemen zijn rood jongeman... "
Zo. Dan witte gullie dè ôk wir.
  dinsdag 7 december 2004 @ 12:37:00 #113
99899 turnpike
have spacesuit, will travel
pi_23818670
quote:
Op dinsdag 7 december 2004 12:31 schreef De-oneven-2 het volgende:
Ik schilder m'n eigen suf...
schilder uzelf dan eens levendig
We blijven ons verzetten! En weten doen we niks...
  dinsdag 7 december 2004 @ 12:39:40 #114
62129 De-oneven-2
Wir sind so leicht...
pi_23818729
quote:
Op dinsdag 7 december 2004 12:37 schreef turnpike het volgende:

[..]

schilder uzelf dan eens levendig
Het is een kwestie van geven en nemen, he.
...dass wir fliegen.
  dinsdag 7 december 2004 @ 12:40:35 #115
99899 turnpike
pi_23818749
quote:
Op dinsdag 7 december 2004 12:39 schreef De-oneven-2 het volgende:

[..]

Het is een kwestie van geven en nemen, he.
en niet alles tegelijk....
pi_23820887
quote:
Op dinsdag 7 december 2004 12:32 schreef Moonah het volgende:

Maar op zich heb je daar niet altijd een label voor nodig.
Als je jezelf een beetje kent, weet je ook hoe je het beste voor jezelf zorgt.
Mee eens.
pi_23824769
laat maar

[ Bericht 99% gewijzigd door toktoktok op 09-12-2004 01:08:16 ]
pi_23825591
Yeah, leuk, weer een boel dramaqueens en aandachtshoeren erbij. Godverdomme, krijg het eens écht moeilijk en ga dan zeiken. Ze hadden je net zo goed kunnen diagnostiseren als mens.
I'm celebrating my love for you, with a pint of beer and a new tattoo
  woensdag 8 december 2004 @ 01:41:08 #119
62129 De-oneven-2
Wir sind so leicht...
pi_23825657
quote:
Op woensdag 8 december 2004 01:32 schreef nozem het volgende:
Yeah, leuk, weer een boel dramaqueens en aandachtshoeren erbij. Godverdomme, krijg het eens écht moeilijk en ga dan zeiken. Ze hadden je net zo goed kunnen diagnostiseren als mens.
Een gevalletje HSP, da's duidelijk..
...dass wir fliegen.
pi_23825738
quote:
Ze hadden je net zo goed kunnen diagnostiseren als mens.
pi_23825739
quote:
Op woensdag 8 december 2004 01:41 schreef De-oneven-2 het volgende:

[..]

Een gevalletje HSP, da's duidelijk..
Ik weet vrij zeker dat de HSP-kliek mij redelijk snel die diagnose zou geven ja. Ik hou het vooralsnog op een zeer hardnekkige weltschmerz.
I'm celebrating my love for you, with a pint of beer and a new tattoo
pi_23826826
quote:
Hmmm, toch ken ik een paar mensen die het wel ECHT moeilijk hebben of hebben gehad en die HSP hebben. Dan is HSP misschien niet het grootste probleem, maar het komt er wel bij.

Ik heb het zelf ook erg moeilijk gehad en ik neem HSP ook serieus.
Vergelijking: ik heb het zelf heel erg moeilijk gehad en ik ben bang voor de tandarts. Moet ik dan ook niet zeiken omdat ik het eerst maar eens moeilijk moet krijgen?
Carpe diem
  woensdag 8 december 2004 @ 09:55:37 #123
28442 Natalie
Borrelnootje
pi_23827716
quote:
Ja, en dat is ook precies het hele punt. Mens-zijn.
Maar ik vraag me af of jij beseft dat niet iedereen mens precies hetzelfde in elkaar zit.
Oh, dat weet je wel? Kijk, dan zijn we alweer een stapje dichterbij.
Dus dan zijn we het erover eens dat bepaalde mensen gevoeliger zijn dan anderen?
Toppie
Nou, kijk als we dan al zover zijn: kun je dan ook accepteren en respecteren dat niet iedereen gelijk is op alle vlakken die het gecompliceerde mens-zijn met zich meebrengt?
Ja?
Nou, kijk, dan is dit ook weer opgelost

En daar hebben we geen enkel scheldwoord voor nodig gehad. 't Is echt niet zo moeilijk, hoor
pi_23827743
niet ieder mensen zit hetzelfde in elkaar, de een is gevoeliger dan de ander, de een heeft daar meer hinder van dan de ander maar er zijn massa's mensen die dagelijks maskers opzetten om goed een dag door te komen
♥ ♥ 13-08-2002 ♥ ♥
  woensdag 8 december 2004 @ 10:03:22 #125
28442 Natalie
Borrelnootje
pi_23827814
quote:
Op woensdag 8 december 2004 01:51 schreef Xennia het volgende:

Precies. Maar ik vraag me af: heb je in dit hele topic érgens gelezen dat HSP inhoudt dat je minder menselijk bent?
Idd. Dat staat nergens.
Dus als ík dat niet heb gezegd, en ook geen van de andere sensitieve mensen in dit topic dat heeft beweerd: waar komt die dat hele beeld vandaan?

Juist, bij de mensen die om het hardst roepen dat HSP onzin is en daarbij dus feitelijk ontkennen dat er zoiets bestaat als het hebben van veel gevoel in je lijf. Terwijl dit laatste toch echt allemaal héél menselijk is, right?

Dus waar ligt nu het hele probleem?

[ Bericht 0% gewijzigd door Natalie op 08-12-2004 10:16:56 (taalfoutje) ]
pi_23838508
quote:
Op woensdag 8 december 2004 09:55 schreef Natalie het volgende:
Maar ik vraag me af of jij beseft dat niet iedereen mens precies hetzelfde in elkaar zit.
Oh, dat weet je wel? Kijk, dan zijn we alweer een stapje dichterbij.
Dus dan zijn we het erover eens dat bepaalde mensen gevoeliger zijn dan anderen?
Toppie
Nou, kijk als we dan al zover zijn: kun je dan ook accepteren en respecteren dat niet iedereen gelijk is op alle vlakken die het gecompliceerde mens-zijn met zich meebrengt?
Ja?
Nou, kijk, dan is dit ook weer opgelost

En daar hebben we geen enkel scheldwoord voor nodig gehad. 't Is echt niet zo moeilijk, hoor
Is een denigrerende kleuterschool-toon aanslaan in een discussie ook een symptoom van hooggevoeligheid?
pi_23838707
quote:
Op woensdag 8 december 2004 10:03 schreef Natalie het volgende:

[..]

Precies. Maar ik vraag me af: heb je in dit hele topic érgens gelezen dat HSP inhoudt dat je minder menselijk bent?
Idd. Dat staat nergens.
Dus als ík dat niet heb gezegd, en ook geen van de andere sensitieve mensen in dit topic dat heeft beweerd: waar komt die dat hele beeld vandaan?

Juist, bij de mensen die om het hardst roepen dat HSP onzin is en daarbij dus feitelijk ontkennen dat er zoiets bestaat als het hebben van veel gevoel in je lijf. Terwijl dit laatste toch echt allemaal héél menselijk is, right?

Dus waar ligt nu het hele probleem?
Ik heb nog niemand in dit topic gezien die ontkent dat er een verschil is in gevoeligheid van mensen.
Met logisch nadenken kom je daar ook wel op uit, daar zijn echt geen namen voor nodig zoals HSP.

Dat is denk ik ook waar zoveel mensen moe van worden, niet het feit dat de een gevoeliger is dan de ander, maar het feit dat die persoon zich zelf een label opplakt of een label op laat plakken. Vooral uitspraken als 'mijn leven als HSP-er' zoals ik die lees op sites over hooggevoeligheid zijn om te
  woensdag 8 december 2004 @ 19:32:48 #128
11682 Moonah
Jolie femme
pi_23838744
quote:
Op woensdag 8 december 2004 19:20 schreef thaleia het volgende:
een denigrerende kleuterschool-toon
Slechte kleuterjuf als ze zo tegen d'r kinderen praat.
  woensdag 8 december 2004 @ 19:42:51 #129
11091 SEMTEX
Mevr. Hoe-die-nie
pi_23838986
quote:
Op dinsdag 7 december 2004 12:32 schreef Moonah het volgende:

Biancavia, is er voor jou wezenlijk iets veranderd sinds je 'gelabeled' bent? Ben je nu ineens gevoeliger, bijzonderder, moeilijker, leuker, complexer, whatever? Nee toch?
Ja, dat was ook mijn vraag
Kierkegaard: Life Can Only Be Understood Backwards, But It Must Be Lived Forwards
pi_23839046
quote:
Op woensdag 8 december 2004 19:42 schreef SEMTEX het volgende:

[..]

Ja, dat was ook mijn vraag
Dat zegt ze toch niet?
quote:
De bedoeling van dit topic is niet een discussie aan te gaan zwengelen over HSP zelf, wie het heeft, of iedereen het heeft, of het een hype is enzovoorts.
Het is ook niet de bedoeling dat het een 'diagnose' topic is, want HSP is geen ziekte of aandoening, het is iets wat je hebt.

Wat ik wel met dit topic wil, is verhalen van anderen horen. Hoe ga je om met je hooggevoeligheid / overgevoeligheid / hypergevoeligheid (of hoe je het ook noemen wilt), in relaties, werk enzovoorts.
  woensdag 8 december 2004 @ 19:51:47 #131
28442 Natalie
Borrelnootje
pi_23839187
quote:
Op woensdag 8 december 2004 19:20 schreef thaleia het volgende:

Is een denigrerende kleuterschool-toon aanslaan in een discussie ook een symptoom van hooggevoeligheid?
Waar zie jij een denigerende kleuterschooltoon?
Zie het als een dosis van je eigen medicijn. 't Is namelijk een zelfde soort toon als jij aanslaat. Bitter, hè?
't Verschil is dat mijn stekeltjes niet meteen overeind gaan staan. Knap hè, voor zo'n HSPtje
  woensdag 8 december 2004 @ 19:53:16 #132
11682 Moonah
Jolie femme
pi_23839227
quote:
Op woensdag 8 december 2004 19:45 schreef Murray het volgende:

[..]

Dat zegt ze toch niet?
[..]
En dús mag het niet gevraagd worden
  woensdag 8 december 2004 @ 19:56:33 #133
100980 Zero2Nine
Fatsoen moet je doen
pi_23839314
quote:
Op woensdag 8 december 2004 19:30 schreef _Boo_ het volgende:

[..]
Dat is denk ik ook waar zoveel mensen moe van worden, niet het feit dat de een gevoeliger is dan de ander, maar het feit dat die persoon zich zelf een label opplakt of een label op laat plakken. Vooral uitspraken als 'mijn leven als HSP-er' zoals ik die lees op sites over hooggevoeligheid zijn om te
Ja dat is waar
Mensen met een terminale ziekte die zichzelf zien als anders, ja daar heb ik wel respect voor die hebben natuurlijk ook een heel ander leven dan hun gezonde medemensen, die hebben recht van spreken (als ze zichzelf als anders beschouwen en zo labelen want dat is gewoon zo), Maar mensen die wat gevoeliger zijn die zijn echt no way bijzonder. en hebben echt geen heel ander leven dan 'de rest' die wel helemaal hetzelfde is natuurlijk
---
And when the leaves fall the land looks more human
it's got me questioning the essence of my farm boy blues
hence, I never wore the fashions of the know-what-I'm-doin'
  woensdag 8 december 2004 @ 19:59:30 #134
28442 Natalie
Borrelnootje
pi_23839388
quote:
Op woensdag 8 december 2004 19:30 schreef _Boo_ het volgende:

Ik heb nog niemand in dit topic gezien die ontkent dat er een verschil is in gevoeligheid van mensen.
Met logisch nadenken kom je daar ook wel op uit, daar zijn echt geen namen voor nodig zoals HSP.

Aan dat laatste heb ik idd ook een hekel. We zijn allemaal gewoon mensen. Laat ons lekker
Waar ik me wel enigszins aan erger is dat sommigen in dit topic (nee, geen flame) het lijken te doen voorkomen of het leuk om zo hyper te reageren op sommige dingen. En da's veelal dus niet het geval. En dat sommigen er de draak mee steken of het nodig vinden om er lollig over te doen, dat werkt natuurlijk alleen maar averechts, en bovendien erg onnodig.

Maar goed, weet je wat het is: ieder mens zit anders in elkaar. Laten we dat gewoon eens lekker accepteren en klaar zijn we.
pi_23839412
quote:
Op woensdag 8 december 2004 19:51 schreef Natalie het volgende:
't Verschil is dat mijn stekeltjes niet meteen overeind gaan staan.
Ahum
  woensdag 8 december 2004 @ 20:03:29 #136
28442 Natalie
Borrelnootje
pi_23839493
quote:
Op woensdag 8 december 2004 20:00 schreef thaleia het volgende:

Ahum
Bedoel het niet slecht, hoor. 't Is meer dat het niet mijn bedoeling was om als een kleuterschooljuf over te komen. Mocht dat zo op je overgekomen zijn: sorry.
pi_23839554
quote:
Op woensdag 8 december 2004 19:56 schreef Zero2Nine het volgende:

[..]

Ja dat is waar
Mensen met een terminale ziekte die zichzelf zien als anders, ja daar heb ik wel respect voor die hebben natuurlijk ook een heel ander leven dan hun gezonde medemensen, die hebben recht van spreken (als ze zichzelf als anders beschouwen en zo labelen want dat is gewoon zo), Maar mensen die wat gevoeliger zijn die zijn echt no way bijzonder. en hebben echt geen heel ander leven dan 'de rest' die wel helemaal hetzelfde is natuurlijk
Ik zeg niet dat mensen die gevoeliger zijn, niet bijzonder zijn, maar je maakt het allemaal wel heel erg bijzonder als je over je eigen leven spreekt als het leven van HSP-er. Je persoonlijkheid beslaat hopelijk wel wat meer dan die hooggevoeligheid.

Verder vind ik een terminale ziekte inderdaad totaal niet met HSP te vergelijken qua ernst, true.
pi_23839555
quote:
Op woensdag 8 december 2004 19:32 schreef Moonah het volgende:
[...]
Gefeliciteerd, trouwens
pi_23839616
quote:
Op woensdag 8 december 2004 19:53 schreef Moonah het volgende:

[..]

En dús mag het niet gevraagd worden
Jawel, maar waarom vraag je het? Natuurlijk zal ze nee antwoorden.
Snap de meeste reacties in dit topic ook niet, gezeur over etiketjes en andere onzin, ze wil gewoon ervaringen horen.
  woensdag 8 december 2004 @ 20:26:22 #140
11682 Moonah
Jolie femme
pi_23839694
quote:
Op woensdag 8 december 2004 20:08 schreef Murray het volgende:

[..]

Jawel, maar waarom vraag je het? Natuurlijk zal ze nee antwoorden.
Snap de meeste reacties in dit topic ook niet, gezeur over etiketjes en andere onzin, ze wil gewoon ervaringen horen.
Feit dat ze nu ervaringen vraagt, nav het geplakte labeltje, impliceert dat er kennelijk iets veranderd is.
  woensdag 8 december 2004 @ 22:23:01 #141
99899 turnpike
pi_23842829
quote:
Op woensdag 8 december 2004 20:03 schreef Natalie het volgende:

[..]

Bedoel het niet slecht, hoor. 't Is meer dat het niet mijn bedoeling was om als een kleuterschooljuf over te komen. Mocht dat zo op je overgekomen zijn: sorry.
thaleia is nu eenmaal erg gevoelig voor die dingen.
pi_23842904
quote:
Op woensdag 8 december 2004 10:03 schreef Natalie het volgende:

[..]

Idd. Dat staat nergens.
Het gaat erom dat IEDER mens een rijk emotioneel leven heeft. En de een is gevoeliger dan de ander en die term vind ik voldoende: gevoelig. Ik begrijp niet waarom daar het etiket ''HSP'' op geplakt moet worden, alsof het een stoornis is, of alsof je daarmee bijzonder bent. Net zoals je hele sociale mensen hebt en iets minder sociale mensen, dan hoef je toch niet ineens sociale mensen het etiket ESP (enorm sociaal persoon) op te plakken? En er boeken over te gaan schrijven met de titel ''Mijn leven met ESP''? Ik vind het gewoon onnodig er een naam aan te geven. Gevoeligheid is namelijk een EIGENSCHAP die iedereen in meer of mindere mate heeft en geen afwijking
pi_23843095
maar dat is idd het hele eieren eten Xennia, de laatste jaren worden, imho, veel labels uitgevonden die vooral om karaktereigenschappen gaan en niet zozeer om een stoornis en voor mijn gevoel is dit er 1 van.

Misschien geldt dat wel voor de meeste labels die er zijn, met uitzondering bijv van de labels die een lading dekken waarmee iemand gewoon echt nauwelijks tot niet kan functioneren.
♥ ♥ 13-08-2002 ♥ ♥
  woensdag 8 december 2004 @ 22:32:46 #144
11091 SEMTEX
Mevr. Hoe-die-nie
pi_23843140
quote:
Op woensdag 8 december 2004 19:45 schreef Murray het volgende:

[..]

Dat zegt ze toch niet?
[..]
Nou en? Mag ik geen kritische vraag stellen over het nut van een topic als deze?
Kierkegaard: Life Can Only Be Understood Backwards, But It Must Be Lived Forwards
  woensdag 8 december 2004 @ 22:53:51 #145
3936 ThE_ED
engu twiekur
pi_23843780
Overigens is daar al een ander topic over...
[KNE]-Mod
pi_23843958
quote:
Op woensdag 8 december 2004 22:32 schreef SEMTEX het volgende:

[..]

Nou en? Mag ik geen kritische vraag stellen over het nut van een topic als deze?
KVS-er
[i]"you left me standing here, a long long time ago"[/i]
pi_23846753
quote:
Op woensdag 8 december 2004 23:01 schreef milagro het volgende:
KVS-er
Typische uiting van het MLG-syndroom.
  donderdag 9 december 2004 @ 03:32:37 #148
83791 White_Wolf
The devil made me do it
pi_23848052
Ik heb het ook maar ik reageer later op de dag wel wat uitgebreider, ben moe.
"For the thing I greatly feared has come upon me. And what I dreaded has happened to me. I am not at ease, nor am I quiet; I have no rest, for trouble comes." Job 3:25,26
  donderdag 9 december 2004 @ 10:30:31 #149
28442 Natalie
Borrelnootje
pi_23850044
quote:
Op woensdag 8 december 2004 22:25 schreef Xennia het volgende:

Het gaat erom dat IEDER mens een rijk emotioneel leven heeft. En de een is gevoeliger dan de ander en die term vind ik voldoende: gevoelig. Ik begrijp niet waarom daar het etiket ''HSP'' op geplakt moet worden, alsof het een stoornis is, of alsof je daarmee bijzonder bent.
't Maakt je een mens. Niets meer en niets minder. Maar wat mij stoort is het 'gevoelig zijn' zo moeilijk geaccepeerd lijkt te worden. Alsof het niet meer mag in deze tijd. Als een gevoelig persoon eens (in de ogen van anderen) overdreven emotioneel reageert, dan wordt het vrij snel als een teer zieltje gezien. En dát vind ik juist zo'n onzin.
Accepteer dat de ene persoon de andere niet is (op welk vlak dan ook) zónder te daar een oordeel (zielig, teer, neuroot e.d.) aanvast te plakken, en je bent klaar. Dan kunnen al die labeltjes ook meteen de deur uit. Overigens denk ik dat de naam HSP in het leven is geroepen om bepaalde karaktereigenschappen onder één naam te verenigen, en niet om als label dienst te doen.

(Met 'je' doel ik in het algemeen, niet speciaal op jou, Xennia. Even voor de duidelijkheid )
quote:
Net zoals je hele sociale mensen hebt en iets minder sociale mensen, dan hoef je toch niet ineens sociale mensen het etiket ESP (enorm sociaal persoon) op te plakken? En er boeken over te gaan schrijven met de titel ''Mijn leven met ESP''? Ik vind het gewoon onnodig er een naam aan te geven. Gevoeligheid is namelijk een EIGENSCHAP die iedereen in meer of mindere mate heeft en geen afwijking
Dat weet ik maar al te goed. Dat is wat ik in de hele topic ook al duidelijk probeer te maken. Maar toch lijken er nog een aantal mensen te zijn die dénken dat het 'dragen van het labeltje HSP' die persoon een soort 'voorkeurspositie' geeft ofzo. Terwijl dat natuurlijk niet is waar het om gaat en het ook niet zo ervaren wordt.
Vraagt men zich wel eens af of mensen die HSP's genoemd worden eigenlijk zelf wel blij zijn met dat label?
  donderdag 9 december 2004 @ 10:36:08 #150
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_23850138
Mijn mening is hier en daar al verkondigd in dit topic, maar ik wil toch nog even mijn ei kwijt.
Het etiket HSP (welk etiket dan ook) is voor mensen die zich graag bijzonder willen voelen. Het heeft totaal geen realiteitswaarde. Jazeker, ik ben ook erg gevoelig, maar ik weiger me zo'n etiket op te plakken. Net alsof mensen je daardoor maar wat moeten ontzien.
HSP is een verzinsel van een doorgeflipte Amerikaanse psychologe.
Datzelfde geldt overigens voor de zogenaamde Indigo-kinderen. Kinderen bij wie de diagnose ADHD gesteld is, maar die eigenlijk hun zin moeten krijgen, want het zijn kinderen gezonden door God Waar gaat het heen met deze wereld
Niet meer actief op Fok!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')