't Is niet helemaal waar wat je zegt, denk ik, over dat herkennen. Ik heb dingen uit m'n jeugd vergeleken met die uit het boek. Toen ik heel jong was, had ik al de kenmerken. Ik neem aan dat ik toen geen invloed erop had. Het is dus enkel om m'n persoonlijkheid beter te leren kennen. Er staan vast bruikbare ideeën in het boek waarmee ik beter kan omgaan met de situaties. Ik ga dus niet naar een arts of met andere mensen praten.quote:Op donderdag 9 december 2004 14:25 schreef DarkElf het volgende:
en dan? dan heb je zo'n boek gelezen... je herkent een hoop (wat imho veel mensen hebben met hsp)....
ga je naar een arts, label je jezelf, ga je erover praten met mensen die het label hebben?
of is het enkel om jezelf te snappen en gewoon door te gaan met wie je was?
Ik vind overigens dat je alle recht hebt om kritisch te zijn, is waarschijnlijk alleen maar goed. Ik krijg echter in dit topic het gevoel dat alle 'tegenstanders' van de term HSP alle mensen die het idee hebben dat ze er last van hebben over 1 kam scheren. Jullie willen een label, hokjes, dokters blablablaquote:Op donderdag 9 december 2004 14:25 schreef DarkElf het volgende:
en dan? dan heb je zo'n boek gelezen... je herkent een hoop (wat imho veel mensen hebben met hsp)....
ga je naar een arts, label je jezelf, ga je erover praten met mensen die het label hebben?
Dat snapte ik welquote:Op donderdag 9 december 2004 14:33 schreef DarkElf het volgende:
ik vroeg me gewoon af wat iemand zijn doel is als dat boek gelezen is en er conclusies getrokken zijnWas ik benieuwd naar.
en over dat herkennen dat is altijd een soort twistpunt natuurlijk, waarin veel mensen verschillende meningen hebben
Sorry dat ik niet zo goed kan quoten, zelfs na al die posts hier, heb ik het quoten nog steeds niet onder de knie. Ben nogal lui soms zo te zienquote:Op donderdag 9 december 2004 14:27 schreef sweetgirly het volgende:
[..]
Het punt is dat het grote geheel (zie het als de natuur, etc) gewoon al mooi is, maar wij mensen, vooral en al eerder gezegd, in het Westen, moeten en willen zoveel. Wat heel logisch is, maar vaak strookt dat gewoon niet met wie wij van binnen zijn. We willen verder komen, hebben ambities, willen een mooi huis, goeie baan, veel vrienden, gelukkig zijn in de liefde, mooie auto voor de deur, etc etc. En vooral zo normaal mogelijk zijn en zo veel mogelijk geaccepteerd worden door de omgeving.
Tja, maar als tegenwoordig dan alles zo snel gaat en je daarbij ook nog je uiterste best doet om het allemaal bij te blijven benen (voor je omgeving), dan kan dat weleens tegenvallen. Zie de vele burn-outs, de vele gevoelige kinderen en noem maar op. Ik vind dat niet vreemd hoor, sowieso de burn-outs niet en sowieso niet dat tt kinderen steeds wijzer lijken te worden. Ik zie het toch wel een beetje als een soort evolutie. Maar wat wil je met al die mensen op deze aardbol, steeds en steeds verder en steeds meer. Integraties etc.
De ellende zit hem dan misschien in deze ogenschijnlijke snelheid van de maatschappij op klein gebied en de wereld op grote schaal. Het mooie is juist dat er zoveel (informatie) beschikbaar is, steeds meer en zoveel mensen weten zoveel. Over intelligentie gesproken, sommige showen er niet mee, sommige zijn gewoon intelligent, sommige woorden, inzichten van mensen..prachtig. En dat van Tibet (de boeddha's, het spirituele) t/m een nuchtere boer..allemaal wijsheid.
Maargoed, over vervuiling.
Lijkt mij dat vervuiling een vorm is van creatie, het wordt gecreeërd en dan is het er, het is er niet opeens zomaar. Net als ellende. En hoe, wat en waarom? Tja, dat is misschien de vraag waarop we zelf soms niet eens het antwoord op weten. Maar we gaan wel door ermee. Vreemd, maar wel logisch gezien die snelheid weer.
[..]
Weinig idd, als je er zelf niet mee vooruitkomt.
Dan zou het wel een dooddoener zijn. Maargoed, je bent zelf zo verstandig om voorbij de labels een conclusies en/of gewoon opmerkingen te kijken. Jij weet immers wat je voelt en al dan niet daarmee gelijker tijd wie je bent. Maar beiden en alles is en blijft handig om op te pakken en in acht te nemen.
[..]
Tja, zonder zouden we hier niet eens kunnen discussieëren.
De wortel van ons bestaan. Net als de zon (en de maan en de sterren etc).
Zucht..Ik wou dat ik een vogel was. Lijkt me zo mooi, jezelf gewoon mee laten voeren op de wind, de stilte, maar ook weer het geluid, en dat allemaal vanuit een ander gezichtspunt. Wat een luxe.
ok, ik ga weer de filosofische kant op, ik hou maar op
quote:Op donderdag 9 december 2004 14:37 schreef Ilske het volgende:
[.
Zo zit het niet voor iedereen, ik denk dat de meeste mensen het ervaren als het het laatste wat je zegt: je begrijpt hierdoor beter waarom je soms verdrietig, boos, of juist heel hyper bent. En door te begrijpen waardoor iets gebeurt kun je er ook makkelijker mee omgaan of, indien nodig, iets aan doen. Voor mij geldt dus dat laatste, ik snap het beter en weet nu dat ik moet werken aan het minder negatief interpreteren van prikkels en mn zelfvertrouwen opnieuw op moet bouwen.
Ik beschouw het als positief dat mensen aan zichzelf werken, in welk opzicht dan ook.
Oh absoluut, vind ik ook. Werken aan jezelf, een beter begrip voor jezelfquote:Op donderdag 9 december 2004 14:37 schreef Ilske het volgende:
Ik beschouw het als positief dat mensen aan zichzelf werken, in welk opzicht dan ook.
Wat voor dingen bedoel je dan?quote:Op donderdag 9 december 2004 14:45 schreef DarkElf het volgende:
alleen bestaat er een risico denk ik als je zelf allerlei boeken en ervaringen gaat
lezen en daar met jezelf van alles bij bedenkt;
Dat zou dan neerkomen op een soort van psychologische hypochondrie: 'dat heb ik ook, zo ben ik ook'quote:Op donderdag 9 december 2004 14:45 schreef DarkElf het volgende:
[..]
alleen bestaat er een risico denk ik als je zelf allerlei boeken en ervaringen gaat
lezen en daar met jezelf van alles bij bedenkt; dát zijn mijn bedenkingen altijd met dat
soort dingen, niet alleen bij hsp.
Niet iedereen die zelfhulpboeken leest is zo instabiel dat ze niet meer kunnen relativeren en zichzelf in zo'n zelfopgeplakt etiket verliezen. Dat is denk ik maar een klein percentage.quote:Op donderdag 9 december 2004 14:48 schreef DarkElf het volgende:
jezelf labelen bijvoorbeeld terwijl je niets eens helemaal weet of dat nodig is, in het verleden hier op fok zag je dat best vaak voorkomen en ik denk dat iemand dan gaat leven met een idee waarvan niet eens zeker is of dat wel klopt; dát vindt ik het "gevaar' van zelfhulpboeken
De reden waarom ik zo'n boek zou willen lezen is inderdaad om meer inzicht te verkrijgen en vervolgens door te gaan met wie je bent, terwijl je aan sommige trekken wat probeert te veranderen en andere accepteert.quote:Op donderdag 9 december 2004 14:25 schreef DarkElf het volgende:
Zo dank voor je mooie aanvulling.quote:Op donderdag 9 december 2004 14:39 schreef Dromenvanger het volgende:
Dromenvanger met een helemaal niet zo dromerige visie, maar juist best nuchter
quote:Op donderdag 9 december 2004 15:01 schreef sweetgirly het volgende:
[..]
Zo dank voor je mooie aanvulling.
En idd, gaat wel wat offtopic. Al is die ellende misschien juist iets waar we wat van kunnen leren. Je hebt het over impulsen, zoveel impulsen inderdaad. Het doet mij denken aan een onrustige orkaan die overal een vernietigende omgeving achterlaat. Echter is het meer blijk van aanwezigheid (en over lucht gesproken, je ziet hem niet of amper, maar zijn kracht is er niet minder om). Goed, in de orkaan zelf is ook een rustpunt, het oog genaamd als ik het goed heb. Ik zie dat dan dat als je in het oog zit, wat me sowieso een onwijze belevenis lijkt en erg symbolisch ergens, de impulsen, hoe sterk ook, aanschouwt, maar dat je je zelf niet (meer) in zit.
En stiekem denk ik dat het rustpunt in elk mens zit, de kern van de mens.
De mens als een orkaan, al dan niet expres, al dan niet zelf gecreeërd door de mens, een steeds groter wordende orkaan of allemaal orkaantjes, steeds meer op zijn dak nemende ellende, alles neemt het mij en alles neemt het in zich op, inclusief al die overweldigende impulsen, ellende en problemen. Echter in die orkaan zit het rustpunt en vandaar uit is het gewoon en vandaar uit kan het beschouwen en aanschouwen, zonder dat het zichzelf teniet doet en/of vernietigd. Integendeel, daar is het en daar is het pas echt zoals het zou moeten zijn. Stilte of een stille plek, in de drukte om je heen. Dat is de kern en het moraal (van dit verhaal).oh, wat ga ik weer ver
, terug naar HSP maar.
De kunst is om dan, want ergens kunnen dit juist oefeningen of testen voor jezelf zijnquote:Op donderdag 9 december 2004 15:10 schreef Dromenvanger het volgende:
De kunst is om in de chaos te gedijen maar wanneer mensen en instanties je van alle kanten ergens heen proberen te trekken of te duwen, dan wordt je al snel uit je middelpunt gehaald. En dan vraag je niet eens erom.
Tja, maar dat is het levenquote:Stel je voelt je helemaal rustig en relaxed en de telefoon gaat, het is een of andere instantie die wat van je moet. Dan ben je meteen ongewild uit je element gehaald, en dat gebeurt nog vaak genoeg jammer genoeg.
Hehe, ik weet het ook niet, soms lijkt alles idd met elkaar te maken te hebben.quote:Maar goed, daar gaat het topic niet over. Of wel? Of is het een samenhang van omstandigheden?
Daar zouden we een compleet ander topic over kunnen wijden, want daar valt nog wel veel voor te zeggen, denk ik. Soms krijg je dingen juist op je bord, zal vast iets met ontwikkeling en/of groei te maken hebben, dus wie weet vraag en wil je het onbewust dan wel. Anders zou je misschien ook niet verder kunnen komen.quote:Factor X + Factor Y plus een mengsel van dit = alles waar je niet om vraagt en toch op je bord krijgt.
Och, ik heb even het tegenovergestelde, zo druk momenteel en ondertussen geniet ik van de stilte. En zo probeer ik de drukte een tegenstand te bieden (maar zodrekt duik in de boekenquote:Relaxen...hmmmm...ik gun mezelf vaak niet eens tijden om te relaxen, en dan heb ik op dit moment een bestaan van een nihilist![]()
En wie weet gaat alles dan nog sneller en makkelijker ookquote:Op donderdag 9 december 2004 16:03 schreef Dromenvanger het volgende:
En om maar ff ontopic te gaanDoor alles minder snel te doen, zal het gevoel dat alles te snel op me af komt, misschien ook afnemen. En wie weet kan ik me beter concentreren door alles minder snel te doen. En dat ik dan rust heb in mijn kop. Puur door in een rustiger vaarwater te belanden en vervolgens verder te gaan op die rustige manier
![]()
Ja klopt, het kan idd ook best moeilijk zijn. Ben zelf ook (nog) lerende daarin.quote:Op donderdag 9 december 2004 16:24 schreef Natalie het volgende:
't Is alleen soms best moeilijk om 'het wat rustiger aan de doen.'
Het is inderdaad zo dat je het zelf in de hand hebt hoe snel e.d. je alles doet, maar dat geldt niet op alle gebieden. Soms is dat gewoon niet mogelijk en moet je je aanpassen aan het tempo van anderen.
Helemaal mee eensquote:Op donderdag 9 december 2004 16:55 schreef sweetgirly het volgende:
Wat ik wel denk, als mensen er echt geregeld last van hebben, is het soms beter om even een goeie time-out te nemen, en dan ook een echte goeie, ipv constant weer tegen dezelfde muur te blijven lopen.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |