quote:
TKMST
Ze had de mooiste stem van allemaal. Toch werd Hind (19) "maar" derde bij idols. Achteraf gezien is ze daar juist blij mee. "zo kon ik een beetje loskomen van de idols-hype.
Wat had je gedaan als je je nooit bij Idols had aangemeld?
"Hopelijk zat ik dan op de musicalacademie. Sinds groep acht leek het me te gek om zangeres te worden. Mijn ouders en zussen vonden altijd al dat ik mooi kon zingen, maar na de afscheidsmusical op de basisschool wist ik zeker dat ik er meer mee wilde doen. Ik ben zang- en danslessen gaan volgen en deed altijd mee aan het schooltoneel. Na de mavo ben ik havo gaan doen, zodat ik naar de musicalacademie kon. Maar ja, mijn havo-eindexamen heb ik niet gedaan vanwege Idols."
Viel optreden niet te combineren met school?
"Ik heb het geprobeerd, maar het was niet te doen. Ik was gewoon te veel bezig met Idols. Tijdens die finalerondes was het een gekkenhuis, ik kon niet eens rustig over straat. Zodra ik op school kwam, begon iedereen er over. De Idols-hype was compleet. Zo stond ik een keer op de gang met een leraar te praten toen plotseling de deur van een klas openvloog: kwamen er opeens dertig brugklassertjes op mij afgerend voor een handtekening. Ik verstoorde de lessen alleen door mijn aanwezigheid. Kort na de finale van Idols ben ik gestopt met school. Ik zat anderhalve maand voor mijn eindexamen, maar mijn achterstand was te groot om in te halen. Bovendien kon ik de discipline om af te studeren niet meer opbrengen, omdat er zo veel op me afkwam. Ik kreeg een platencontract aangeboden. Zeg nou zelf: dat gebeurt je toch maar een keer in je leven? Wel jammer van mijn havo-diploma, maar goed: als ik ooit tijd heb, probeer ik het graag opnieuw."
En, heb je nu een sterrenleventje?
"Nee, dat valt wel mee, hoor. Veel mensen denken dadt artiesten alleen maar optreden. Lekker makkelijk geld verdienen, zeggen ze dan. Maar bij een zangcarrière komt zo veel meer kijken: mijn stem is mijn instrument. Als ik me niet goed voel, werkt dat op mijn stem. Daarom moet ik in conditie blijven, veel sporten. Ik moet aaan mijn uiterlijk denken, de website moet up-to-date blijven, dat zoort dingen. Het is lang niet altijd even glamorous. Zo moest ik laatst om zeven uur 's ochtends in een radiostudio zijn en stond ik om acht uur live zingen. Dan moet je om vijf uur je bed uit."
Als Jamai opnieuw kon kiezen, zou hij nu niet meer meedoen aan Idols. Zou jij het opnieuw doen?
"Ja, ik heb er absoluut geen spijt van. Kijk eens wat ik allemaal aan Idols heb te danken: een platencontract, een eigen cd en optredens in het hele land! Ik moet het eerlijk zeggen dat ik achteraf blij ben dat ik niet heb gewonnen. Bij Jamai moest alles veel sneller: die had bijvoorbeeld maar drie maanden om een eigen album te maken. Wij hebben besloten rustig aan te doen, ook om een beetje los te komen van de Idols-hype. Ik werd overladen met aanbiedingen voor feestjes en premières. De meeste dingen heb ik naast me neergelegd. Ambitie om een bekende Nederlander te worden, heb ik absoluut niet. Ik wil me vooral aan het publiek voorstellen als zangeres - meer niet. Gelukkig heb ik rustig de tijd genomen om na te denken over de kant die ik op wil. Imago is erg belangrijk. Ik wil geen dingen die niet bij me passen - ik ga nooit in mijn onderbroek in een clip staan. Dat klopt niet bij mijn muziek, dat straal ik niet uit.
Probeer je nu ook in Marokko door te breken?
"Dat lijkt me geweldig. Een deel van mijn familie woont in Marokko. Ik denk dat mijn muziek daar best zou kunnen aanslaan, door de Arabische invloeden. Laatst ben ik op de Marokkaanse televisie geweest, dus wie weet!"
Maak jij je boos als je hoort over relletjes met Marokkaanse jongens of als mensen het hebben over k*t-Marokkanen?
"Ik snap niet waarom je mij dit n uvraagt. Mijn Nederlandse buurman vindt de problemen net zo erg als ik. Wat heeft de Marokkaanse gemeenschap met Hind te maken? Nu ik toevallig bekend ben, is mijn mening over Marokkanen opeens belangrijk. Waarom?"
Omdat jij het positieve nieuws bent temidden van alle negatieve publiciteit over Marokkanen.
"Oké, maar ik zie mezelf niet als rolmodel of zo. Sommige mensen zien dat misschien zo. En ja, als ik mijn steentje kan bijdragen aan het verbeter van het imago, is het mooi meegenomen. Maar dat is niet de reden waarom ik muziek maak. Ik wil graag puur op mijn muzikale kwaliteiten worden beoordeeld."
Andere vraag: ben je niet bang voor concurrentie van de nieuwe Idols?
"Nee, ik zie ze niet als concurrenten. Ik heb mijn eigen muziekstijl. Er is maar één Hind, dus is het raar als ik een van die meiden met vergelijkbare muziek komt. Ik ben nu bezig om mezelf los te maken van Idols en op eigen benen te staan. Over een paar jaar zien we wel wie van de Idols het hebben gered. De tijd zal het leren."
Heb je tips voor de nieuwe groep?
"De belangrijkste tip is: blijf jezelf! Dat klinkt standaard, maar daar draait het wel om. Ik heb mensen enorm zien veranderen door alle aandacht. Als je in de finale van Idols komt, word je volledig geleefd. Als je vervolgens van iedereen hoort dat je helemaal geweldig, leuk en mooi bent, ga je zweven. Dat doet veel met je ego. Dat merkte ik aan mijn mede-idols.
En aan jezelf?
"Gelukkig heeft mijn familie me altijd met beide benen op de grond gehouden. Mijn ouders steunen me enorm. Maar z e hebben wel altijd de instelling gehad van: Hind, leuk dat je nu zo goed gaat, maar thuis moet ook de afwas worden gedaan. Ik ben niet opeens meer of minder dan mijn zussen."
Jullie zijn toch een soort familiebedrijf geworden?
"Nou ja, familiebedrijf... mijn familie staat gewoon achter me. Mijn zus doet de choreografie en danst ook mee. Mijn vader steunt me voor dik en dun. Mijn moeder en andere zus houden samen de website bij. We wonen nog allemaal thuis. Mijn ouders zijn voorzichtig - ik ben toch hun jongste dochter. Ze zien hoe het eraan toegaat in het wereldje, hoe mensen je behandelenals je bekend bent."
Gaan mensen anders doen?
"Ja, overduidelijk. Dat merk je overal. Er waren mensen met wie ik nooit echt contact had, die nu opeens deden alsof ze mijn beste vrienden waren. Die vonden mij opeens extra interessant. Gelukkig is de band met mijn echte vrienden alleen mar hechter geworden. Juist op de momenten dat ikze nodig had, waren ze er. Ik merk hoe bijzonder het is om goedevriendschappen te hebben, dat moet je koesteren."
Hind is als één van de weinige Idols serieus doorgebroken als muzikant. Ze won dit jaar een Edison voor haar album Around the World, waarna het aantal aanvragen voor optredens alleen maar is gestegen. En dan is het natuurlijk niet meer heilig
“Vaak moet ik zaterdag en zondag optreden. Ik zorg dat ik genoeg slaap krijg, want andres krijg ik last van mijn stem. Dus verplicht uitslapen, ja. Ik ben sowieso bijna 24 uur per dag met muziek bezig. Altijd nieuwe teksten en nummers bedenken, afspreken met mijn manager, het dagboek op mijn website aanvullen. Ik heb niet echt geleerd om het los te laten.”
Voordat het Idolscircus begon had Hind naar eigen zeggen een “gewoon” tienerleven. “Mijn zaterdagmiddag was gevuld met winkelen, gezellig hangen met vriendinnen, je weet wel, van die standaard meisjesdingen. Nu zie ik mijn vriendinnen wel minder, maar als ik even tijd heb ga ik wel bij ze langs. Ze wonen allemaal vlakbij, dat is wel fijn. Vaak neem ik ze ook mee op sleeptouw, naar een concert of iets anders. Mijn zus is altijd bij me, ook in het weekend. Ze is namelijk ook mijn cheografe, dus ze moet wel mee naar alle optredens en shows.”
Shoppen
“Wat is mis aan de weekenden voordat ik bekend werd? Het anoniem over straat kunnen gaan, lekker shoppen zonder dat iemand me herkent.” Shoppen is nu nog steeds een hoofdbestanddeel van haar weekend, het heeft zelfs professionele vormen aangenomen.
“Ik heb gewoon veel verschillende kleding nodig voor concerten. Natuurlijk heb ik soms een styliste, maar het grootste deel doe ik gewoon zelf. Van shoppen krijg ik nooit genoeg. Ik heb nu wel wat meer geld dan vroeger, ja, maar ik ga nog steeds niet duizend euro uitgeven voor een kledingstuk alleen maar omdat het juiste merk er op staat.”
Je zal Hind niet zo snel in een mooie jurk zien paraderen in de roddelbladen, ze heeft namenlijk een hekel aan societyfeesten, premières en alles van die aard. “Ik voel medaar niet op mijn gemak. Het is zo gemaakt, je moet er de hele avond staan te lachen en net doen alsof je mensen kent. Er word ook te veel geroddeld. Nee, geef mij dan maar een leuke avond met vrienden. Ik ga niet zo veel uit, maar laatst waren we een keer in Scheveningen, in het café Crazy Piano’s, ken je dat? Dat is een café met livemuziek en waar je zelf ook nog eens een deuntje mee kan zingen. Laatst heb ik “I’m so excited” van de Pointer Sisters gezongen. Dat was wel een succes, ja.”
Zakenman
“Op zondag maakt mijn moeder meestal een grote schaal couscous, waar we dan met de hele familie van genieten. De couscous van mijn moeder is de beste van allemaal, maar het geheel is ook gewoon leuk. De hele familie is er dan, ook mijn vader die we doordeweeks nogal eens moeten missen als hij voor zaken in het buitenland is. Hij is nogal een drukke zakenman. We bespreken dan de dagelijkse dingen, hoe de week was, hoe het met ons gaat. Het gaat de laaste tijd wel vaak over mij, ja. Maar er is altijd wel iemand die me tot orde roept, haha.”
""Van Idols heb ik niet alles gezien, maar de meeste afleveringen wel. Ik kan niet meer kijken als buitenstaander, ik let op alle details. Ik heb bijvoorbeeld geziet dat ze nu oortjes in hebben, dat werkt een stuk beter. Boris sprong er vanaf het begin al uit, en JK en Marlies hebben een heel eigen stijl. Natuurlijk is IDols belangrijk. Waar was ik zonder Idols? Een jaar geleden zat ik nog in de schoolbanken, nu treed ik drie of vier keer per week ergens op. Ik sta er nog steeds 100 procent achter dat ik aan Idols heb meegedaan. Soms denk ik terug aan wat er het afgelopen jaar allemaal met me gebeurt is. Een gekkenhuis. Videoclips, een eigen album, optreden voor duizenden mensen... Maar het mooiste is en blijft dat ik mijn leven kan vullen met het maken van muziek.
Kijkweek 2
""Via Top of the Pops volg ik de muziek die op dat moment in de hitlijst staat. Ik let er natuurlijk op hoe de artiesten het doen en hoe ze zichzelf presenteren. Bij vrouwen moet het allemaal zo mooi en liefst zo bloot mogelijk. En je ziet inderdaad wel veel dingen die op elkaar lijken, weinig originele nummers. Maar zangeressen zoals Anastacia +o( en Nellie Furtado vind ik helemaal te gek. Voor mij is Top of the pops natuurlijk een belangrijk programma. Ik ben er al voor twee singles geweest, hopeoijk binnenkort ook voor de derde. Da Ali G Show is zo droog! Het gaat helemaal nergens over, maar ik kan er wel om lachen. Echt zo'n mannetje. Wat hij draagt, klopt natuurlijk wel zoals al die rappers erbij lopen in Amerika. Hoe meer goud hoe stoerder.""
Kijkweek 3
""Wat ik nog steeds probeer te volgen, is As the world turns. Al sinds de middelbare school. Er gebeuren altijd spannende dingen. De enige soap die nooit verveelt. Mijn ouders kijken standaard naar het Jounaal en ik kijk met ze mee. Bij ons thuis vinden we het belangrijk om te volgen wat er in de wereld gebeurt. Heel af en toe zie ik Costa! om te kijken hoe ze acteren. Of het een beetje geloofwaardig is. Meestal vind ik het wel goed, ja. De locaties zijn natuurlijk erg mooi. Mijn moeder is een ontzettende fan van Barend & Van Dorp. ZVind ik ook goed. Of het nou een politicus is of een vluchteling die allemaal vreselijke dingen heeft meegemaakt: het gaat tenminste ergens over> Bovendien ben ik elke avond benieuwd wie de muzikale gast is.""
Kijkweek 4
""OM acht uur houden we op 4 mei thuis zeker twee minuten stilte vanwege de Nationale Dodenherdenking. Heel goed dat de Tweede Wereldoorlog nog steeds wordt herdacht, want we mogen nooit vergeten dat er zoveel mensen zijn omgekomen. Ze hebben me dit jaar ook uitgenodigd om de herdenking in Amsterdam bij te wonen, maar dat heb ik bewust niet gedaan. Omdat ik zelfde oorlog niet heb meegemaakt, vind ik dat ik niet dat ik iets toevoeg. Dunja & Desie vind ik een leuk programma. Je ziet dat het er heel verschillend aan toegaat in die twee gezinnen, maar dat het Nederlandse en het Marokkaanse meisje toch vriendinnen kunnen worden. Het is allemaal heel herkenbaar voor mij. Ze hebben het Marokkaanse milieu op een geloofwaardige manier neergezet.""
Kijkweek 5
""Ik sta zelf helemaal achter optredens op Bevrijdingsdag 2004. Dit jaar staat alles in het teken van Amnesty International, in het bijzonder de rechten van vrouwen in Irak. Bevrijdingsdag is een mooie dag om feest te vieren en je in te zetten voor zo'n goed doel. Ik treed op met She Got Game in Holland, van Leoni Jansen: acht vrouwen die in allemaal verschillende talen zingen. Samen doen we in ieder geval het nummer Freedom. IK doe ook nog een aantal eigen nummers. Ik ben van plan Don't look any further te zingen en sowieso Fado-mae, omdat dat over de mooie dingen in het leven gaat. Ik sta op vijf verschilende festivals, maar volgens mij ga ik niet in de heli, ik weet niet precies waarom. Natuurlijk is dat jammer, iedereen wil die kik toch wel een keer meemaken.""
Kijkweek 6
""Bij de vreemde eend hangt het er een beetje vanaf over welk beroep het gaat. Maar ik vind het wel een grappig idee. ER vind ik echt een toppgrogramma. Je weet wel, die bekende acteur speelde er toch in mee? George Clooney, ja. Daar ben ik een grote fan van. Wat is dat, Jazzkelder? Ik wist helemaal niet dat dat bestond, joh. Ik hou erg van jazz. Lekker relaxed. Soms ga ik later op de avond nog een beetje zappen tussen de muziekzenders. Jammer dat MTV helemaal vernederlandst is. Bijna niet meer te onderscheiden van TMF. Bovendien is MTV steeds minder een muziekzender. Het wordt steeds lastiger om een clip op tv te krijgen. Gelukkig zijn mijn twee clips goed ontvangen, maar dat is niet vanzelfsprekend.""
Kijkweek 7
""ik ben zeker een tv-kijker, maar ik zie vanwege al die optredens een stuk minder. Televisie is voor mij ontspanning. Lekker zappen of een leuke film zoeken. Voorbeschouwing van het EK in UEFA Stories laat ik aan me voorbij gaan. Toen ik nog aan atletiek deed, keek ik daar weleens naar. Maar tegenwoorden zijn er helemaal geen sportkijkers meer in huis. Ik wil zeker kijken naar Een ster in 40 dagen. Ik ben heel nieuwschierig hoe dat in elkaar zit. Ik heb zelf nog nooit een smartlap gezongen, nee. Daar moet je van houden. Ik ben wel een beetje fan van Frans Bauer +o(. ""Heb je even voor mij?"" was toch wel de klapper van het jaar. Raymann is laat zie ik regelmatig. Vooral om tante Es moet ik erg lachen. En Groeten uit Paramaribo vind ik ook heel leuk gedaan."