Hoe komt de keuzelijst tot stand?quote:Top 2000 Aftrapdag
De Top 2000 is op maandagochtend 1 november om 7.15 uur 'afgetrapt'. De rest van de dag is er alleen muziek te horen uit de Top 2000 Keuzelijst 2004, er zijn verslaggevers op pad en luisteraars vertellen waarom een plaat zo mooi is en dus in de Top 2000 moet staan, waarmee ze hopen dat ze u kunnen overhalen om ook op die ene bijzondere plaat te stemmen.
quote:Emmerson, Lake and Palmer - Peter Gunn
Los Bravos - Black is black
Queen - Who wants to live forever
Ramses Shaffy & Liesbeth List - Pastorale
Dave Brubeck - Take five
Deep purple - Child in time
Santana - Black magic woman
Mama's & papa's - Monday monday
Boudewijn de Groot - Avond
Van Orly - Calling out
Venice - Think again
Wally Tax - Miss Wonderful
Metallica - One
Janis Ian - At seventeen
Eros Ramazzotti - Musica è
Mark and Clark Band - Worn down piano
Laura Pausini - La solitudine
Who - Baba O'Riley
Eddie Howell - The man of Manhattan
Boudewijn de Groot - Avond (Ik geloof in jou en mij)
Eagles - Desperado
Andrew Gold - Never let her slip away
Rolling Stones - Honky Tonk women
Michel Fugain - Le printemps
Beatles - Black bird
Fleetwood Mac - Need your love so bad
Uit 1984 idd, foutje van Radio 2quote:Op zondag 7 november 2004 01:13 schreef BramK het volgende:
trouwens summer of 69 van 1990 ?? das een zuiver '80 's nummer !
ken je het begrip 'doel-groep'quote:Op zondag 7 november 2004 01:09 schreef BramK het volgende:
kvind het toch een vrij beperkte lijst, allemaal beetje ih zelfde genre. dancenummers zul je in deze lijst niet terug vinden. geef mij maar de top 2004 dan die donna elk jar organiseert. ook via stemmen vh publiek, ook queen, meat loaf, bryan adams,... enzo id top maar de volledige top is veel gevarieerder. Groepen als nirvana of radiohead staan zelfs niet id keuzelijst !
Die heb ik vorig jaar ook als eigen keuze opgegeven, maar toen heeft 'ie de top 2000 ook niet gehaald. Ik probeer het vrolijk nog een keer, dit jaar.quote:Op woensdag 10 november 2004 19:37 schreef PogueMahone het volgende:
Curtis Mayfield - Move On Up vreemd dat die er niet in staat...
Daar hebben we in Nederland radio 3 voor. Of 538. Of wie dan ook, bijna elke zender heeft dit idee al gekopieerd.quote:Op donderdag 11 november 2004 13:51 schreef BramK het volgende:
dan vind ik de keuzelijst op www.donna.be veel uitgebreider. Daar staan Radiohead, Nirvana enzo er ten minste wel in, maar kan je evenzeer voor Rednex of Capella stemmen bij wijze van spreken ! Ik denk dat er 5000 keuze nummers zijn.
Maar ja, weer geen Billie Holiday of andere platen van vóór, pak-em-beet, 1955.quote:Op donderdag 11 november 2004 13:51 schreef BramK het volgende:
dan vind ik de keuzelijst op www.donna.be veel uitgebreider. Daar staan Radiohead, Nirvana enzo er ten minste wel in, maar kan je evenzeer voor Rednex of Capella stemmen bij wijze van spreken ! Ik denk dat er 5000 keuze nummers zijn.
Wie gaat er nou rednex stemmen als beste nummer ooitquote:Op donderdag 11 november 2004 13:51 schreef BramK het volgende:
quote:Op donderdag 11 november 2004 19:18 schreef rooierooie het volgende:
1. Bob Dylan - Like a rollin' stone
2. Waterboys - The whole of the moon
3. Tim Hardin - How can we hang on to a dream
4. Dolly Parton - Jolene
5. Elvis Presley - Suspicious minds
6. Mike Oldfield & Maggie Reilly - Moonlight shadow
7. Stevie Wonder - I wish
8. Van Morrison - Brown eyed girl
9. Beatles - Here comes the sun
En als eigen keuze: 10. U2 - Bad
Dat wist ik helemaal niet! Waarom dan zo moeilijk doen om er 10 te stemmen als ik meer kan?quote:omdat het soms moeilijk kiezen is uit al die mooie platen, mag u meerdere keren stemmen. In uw verschillende lijstjes mogen echter geen dubbelingen voorkomen! Er is een maximum van 5 keer per dag stemmen per adres gesteld.
Geen idee, nooit op gelet eigenlijk. Het lost wel een hoop problemen opquote:Op donderdag 11 november 2004 20:08 schreef Zanderrr het volgende:
Wat een vage regel is dat, dat was vorige jaren toch nog niet zo?
en dan geen France Gallquote:Op donderdag 11 november 2004 20:24 schreef Fred_B het volgende:
Zo, een mooie gelegenheid om het Franse lied eens te promoten:
Michel Sardou - Les lacs du Connemara (1982)
Celine Dion - Pour que tu m'aimes encore (1995)
Gerard Lenorman - La ballade des gens heureux (1976)
Sandra Kim - J'aime la vie (1986)
Edith Piaf - Non je ne regrette rien (1961)
Adamo - Vous permettez monsieur (1964)
Dave - Dansez maintenant (1975)
Gilbert Becaud - Nathalie (1964)
Jacques Dutronc - Il est cinq heures Paris s'éveille (1968)
Joe Dassin - Les Champs Elysées (1969)
Uw eigen keuze:
Michel Sardou - La Maladie D'amour
Geen France Gall inderdaad. Het is maar een top 10 hè, en dit is de top 10 met mijn favoriete nummers. Maar je mag immers 5x per dag stemmen, dus France Gall zal zeker geen stemmen tekort komen door mijn toedoen Daarnaast mogen Charles Aznavour, Patrick Bruel, Jacques Brel enz. enz. tot aan het Franse werk van BZN zeker niet ontbreken in de lijst, dus daar zal ik dan ook zeker nog op stemmenquote:Op donderdag 11 november 2004 20:49 schreef ranja het volgende:
[..]
en dan geen France Gall![]()
wtf One is uit 1988quote:Op zaterdag 6 november 2004 19:01 schreef Gorro het volgende:
Metallica - One (1994)
Wat een baggerregel zeg.. Als ik het goed heb mag je tot 10 december stemmen. En als je dan vanaf 1 november 5x per dag stemt kun je in totaal 40x50 = 2000 liedjes stemmen...quote:Op donderdag 11 november 2004 19:41 schreef ranja het volgende:
[..]
Dat wist ik helemaal niet! Waarom dan zo moeilijk doen om er 10 te stemmen als ik meer kan?
bij wijze van spreken héquote:Op donderdag 11 november 2004 14:16 schreef laurenzo85 het volgende:
[..]
Wie gaat er nou rednex stemmen als beste nummer ooit![]()
ja, maar dat mag dan weer niet, maximaal 2 per act. Maar wel 2 Stones-nummers, Si Si Je Suis Un Rockstar, een nummer van Jagger, van Richards, etc...quote:Op donderdag 11 november 2004 20:22 schreef Zanderrr het volgende:
Wat betreft de selectie van nummers voor m'n top 10 wel ja, ik kan nu gewoon 5 lijstjes met alleen maar Beatles-nummers inzenden en de dag daarna weer 5 lijstjes met alleen maar Stones-nummers etc..
quote:1 10CC The Wall street shuffle
2 Yes Yours is no disgrace
3 Billy Joel Goodnight Saigon
4 Queen Killer queen
5 Genesis Abacab
6 Moody Blues Nights in white satin
7 Madonna Like a prayer
8 Andrew Gold Lonely boy
9 Supertramp Fool's overture
10 Pink Floyd Shine on you crazy diamond
Eigen keuze: Genesis - The Cinema Show
Maar was in 1990 een grote hit. Je hebt wel gelijk: het was al in 1984 gemaakt.quote:Op zondag 7 november 2004 01:13 schreef BramK het volgende:
trouwens summer of 69 van 1990 ?? das een zuiver '80 's nummer !
Ook correct. Net als Save A Prayer van Duran Duran onterecht wordt aangemerkt als een plaat uit 1985 (komt uit 1982) en Brothers In Arms van Dire Straits als een plaat uit 1989 (nee dus, komt uit 1985).quote:Op donderdag 11 november 2004 21:14 schreef Bluurgh het volgende:
[..]
wtf One is uit 1988
Is in 94 een hit geworden dankzij een actie van Henk Westbroek om em op 1 te krijgen in de top 100 aller tijden. Ze houden dus niet de releasedatum aan, maar wanneer iets in de lijsten terecht kwam (vandaar ook Summer of 69 uit 1990 ipv 1984)quote:Op donderdag 11 november 2004 21:14 schreef Bluurgh het volgende:
[..]
wtf One is uit 1988
quote:Beatles - Blackbird
Bing Crosby - White Christmas
Bløf - Harder dan ik hebben kan
Chris Rea - Driving home for Christmas
Louis Armstrong - What a wonderful world
Metallica - Nothing else matters
Michael Jackson - Earth song
Queen - Bohemian rhapsody
U2 - Beautiful day
U2 - The unforgettable fire
Zelfgekozen nummer:
U2 - Until The End Of The World
Beetje clichélijst, al zeg ik het zelf, maar dit vink toch echt de besten (hoewel de keus niet makkelijk was)quote:Acda & De Munnik - Als het vuur gedoofd is
Deep Purple - Child in time
Frank Sinatra - I've got you under my skin
Freddie Mercury & Montserrat Caballé - Barcelona
Guns 'n Roses - November rain
Led Zeppelin - Stairway to heaven
Queen - The show must go on
Queen - Bohemian rhapsody
Scorpions - Wind of change
U2 - Sunday bloody sunday
Ah, ik zie dat je dezelfde fout hebt gemaakt als ik: de nummers invullen op alfabet.quote:Op zondag 28 november 2004 13:35 schreef PekingDuck het volgende:
Heb al op de eerste dag gestemd, maar bij deze mijn lijstje:
O, ja?quote:Op zondag 28 november 2004 13:52 schreef m021 het volgende:
[..]
Ah, ik zie dat je dezelfde fout hebt gemaakt als ik: de nummers invullen op alfabet.
Pas nadat je gestemd hebt, vertellen ze je dat het in volgorde best - slechtst moest.
Nee dus.quote:Op zondag 28 november 2004 13:54 schreef laurenzo85 het volgende:
O, ja?Elk nummer krijgt toch gewoon 1 punt??
Tja. Hoezo open deur. Daar doet iedereen het toch voor?quote:Op woensdag 1 december 2004 10:34 schreef dolle_hond het volgende:
vooral die laatste zin, dat onderin de lijst leukere dingen (vooral ook verrassingen) te vinden zijn, snijdt hout.
Het hele artikel is een open deur die de afgelopen vier jaar al menigmaal ingetrapt is.quote:Op woensdag 1 december 2004 10:37 schreef ranja het volgende:
Tja. Hoezo open deur. Daar doet iedereen het toch voor?
Misschien is de Arrows lijst meer voor jouquote:Op woensdag 1 december 2004 13:02 schreef Seborik het volgende:
Ik begin me steeds meer aan die kutlijst te ergeren. Wél Metallica, maar geen Priest of Maiden. Maar twee nummers van de Pet Shop Boys, Pink Floyd alleen na 1975 etc. etc.
Ook even zeuren op de lijst.quote:Deze plaat zou er alleen al in moeten, omdat jullie met die lijst ruim twintig jaar hardrock/heavy metalgeschiedenis overslaan met klassiekers, die Bohemian Rhapsody en ander standaard grut in het niet doen vallen. Ongelooflijk zonde. Zo zijn er nog wel maar genres die niet aan bod komen zoals hiphop en jazz.
Vreselijke onzin dat het niet in het format van radio 2 zou passen. Metallica staat er ook in en vorig jaar is er ook nog een single van Maiden gedraaid. Jammer dat bepaalde leegtes op radiogebied niet worden ingevuld door bijvoorbeeld radio 2.
nou ik weet niet van NL, maar Summer of 69 was in Belgie een grote hit in 1985 ...quote:Op zaterdag 20 november 2004 20:21 schreef Ferdo het volgende:
[..]
Maar was in 1990 een grote hit. Je hebt wel gelijk: het was al in 1984 gemaakt.
[..]
Ook correct. Net als Save A Prayer van Duran Duran onterecht wordt aangemerkt als een plaat uit 1985 (komt uit 1982) en Brothers In Arms van Dire Straits als een plaat uit 1989 (nee dus, komt uit 1985).
Ik denk dat er is gekeken naar de jaren dat de nummers daadwerkelijk in de hitparade stonden.
Het schijnt...quote:Op donderdag 9 december 2004 21:46 schreef BB-King het volgende:
Bohemian Rhapsody is toch ook gewoon het beste nummer ooit gemaakt?
quote:Op donderdag 9 december 2004 22:05 schreef tulpje6 het volgende:
Jaaaa das het leuke van de periode tussen kerst en oud en nieuw (d8 ik?)....met top 2000 en eeuwige top 100 lijsten in je hand naar de radio luisteren en opnemen maar, die nummers die je al heel lang opgenomen wou hebben....en balen als je snachts of zo nummers hebt gemist die je eigenlijk wou opnemen.
En elk jaar leer ik er weer wat bij 'Ohhhh heette dat nummer ZO??' 'Jaaaa eindelijk weet ik de artiest van dat nummer wat ik toen opgenomen heb'.
Ik bewaar de lijsten dan ook altijd.....moet nog steeds mn cassettebandjes verzameling bijwerken: artiesten en titelnummers opzoeken, daar zijn die lijsten wel goed voor.
Nou vind ik top 2000 idd vaak wat suffige muziek hebben, vaak muziek voor radio 2 luisteraars, en ik ben geen prototype radio 2 luisteraar. Maar er zitten toch ook wel goede nummers bij.
Weet iemand wat voor top-zoveels er nog meer uitgezonden worden en op welke zenders?? En waar je de lijsten daarvan kan vinden (krant, gids, internet?)
quote:
wat een flut artikelquote:Op woensdag 1 december 2004 10:28 schreef Jane het volgende:
In Vara TV Magazine van volgende week een stukje over de eindejaarslijstjes op de radio.
[afbeelding]
stiekem wel jaquote:Op donderdag 9 december 2004 21:55 schreef Leshy het volgende:
[..]
Het schijnt...
Ik heb gehoord...
Er zijn mensen...
die daar anders over denken.
Niet verder vertellen.
"Het beste van onze generatie", Seb. Die kunnen zich toch zo meten met Zeppelin of de Beatles.quote:Op vrijdag 24 december 2004 12:57 schreef Seborik het volgende:
Dido & Coldplay. AAAAAAAGGGGGGGGGGGGGGGGGHHHHHHHHH.
Ik heb ook op Dido gestemdquote:Op vrijdag 24 december 2004 12:57 schreef Seborik het volgende:
Dido & Coldplay. AAAAAAAGGGGGGGGGGGGGGGGGHHHHHHHHH.
Hazes op 30? Het is nog een geluk dat Van Gogh nooit een plaatje uitgebracht heeftquote:Op vrijdag 24 december 2004 12:58 schreef Zanderrr het volgende:
[..]
"Het beste van onze generatie", Seb. Die kunnen zich toch zo meten met Zeppelin of de Beatles.
Heheh, Hazes is ook bijna 1000 plaatsen gestegen met "Zij gelooft in mij". Eindelijk erkenning!
vind die van veronica toch wel beter, die van de belgische stations donna en stubru ook overigens;quote:Op vrijdag 24 december 2004 12:59 schreef dwerg het volgende:
Nouja, de lijst is alvast een stuk afwisselender dan die van Veronica. Ik denk wel dat ik een paar uur luister volgende week.
Dit gebeurt altijd, volgens mij met iedere top zoveel.quote:Op vrijdag 24 december 2004 13:58 schreef BramK het volgende:
echt stom dat die lijst wordt bekend gemaakt nog voor de top gedraaid wordt ??![]()
Leuk.quote:Op vrijdag 10 december 2004 11:19 schreef Jane het volgende:
Uw eigen keuze:
Bert de Coninck - Evelyne
quote:En Complainte pour Ste. Catherine, daar stem ik gewoon elk jaar op.
weer op 1 inderdaadquote:Op vrijdag 24 december 2004 15:11 schreef methodmich het volgende:
Weer fucking Queen op één. Gelukkig luistert er tegen twaalven geen hond meer.
http://www.omroep.nl/radi(...)ads/top2000_2004.xlsquote:Op zaterdag 25 december 2004 00:38 schreef Sidekick het volgende:
Waar is de lijst van vorig jaar terug te vinden?
-edit-
Nevermind.
om de variatie maar eens te benadrukkenquote:Op zaterdag 25 december 2004 01:04 schreef MrBadGuy het volgende:
66 keer een nummer met McCartney erin geteld
79 nummers met 1 of meerdere beatles erin
quote:
Nog meer bekende cliche-nummers bovenaan.quote:Op zaterdag 25 december 2004 12:57 schreef Zanderrr het volgende:
Het zou het mooiste zijn als je volgend jaar gewoon echt een geheel eigen lijst kan inleveren, in plaats van alleen maar kiezen uit een voorgeselecteerd lijstje met nummers. Het zal wel meer problemen opleveren bij het controleren en verwerken van alle gegevens, maar het zou ook wel een meer representatieve eindlijst opleveren.
in belgie komen de nrs op internet of teletekst als ze al gespeeld zijn, de top komt er nooit op nog voor ie gedraaid is. lijkt me eigenlijk vrij logisch toch, is toch leuker zoquote:Op vrijdag 24 december 2004 14:43 schreef Ambrosius het volgende:
[..]
Dit gebeurt altijd, volgens mij met iedere top zoveel.
Oh, dat geloof ik ook zeker wel, dat zijn nu eenmaal de nummers waar toch het meeste op gestemd wordt (kijk maar naar de Fok!100). Maar er mogen van mij nog wel wat cliche-nummers uit de jaren 90 bij.quote:Op zaterdag 25 december 2004 13:00 schreef Sidekick het volgende:
Nog meer bekende cliche-nummers bovenaan.
zoals bij studio brussel het geval is, je moet zelf je top 5 geven. bij donna heb je keuze tussen 5000 nummers.quote:Op zaterdag 25 december 2004 12:57 schreef Zanderrr het volgende:
Het zou het mooiste zijn als je volgend jaar gewoon echt een geheel eigen lijst kan inleveren, in plaats van alleen maar kiezen uit een voorgeselecteerd lijstje met nummers. Het zal wel meer problemen opleveren bij het controleren en verwerken van alle gegevens, maar het zou ook wel een meer representatieve eindlijst opleveren.
Dat is de top 100 allertijden dus, wie heeft die tegenwoordig? radio 538? Veronica had die jarenlang...quote:Op zaterdag 25 december 2004 12:57 schreef Zanderrr het volgende:
wellicht sprake van een btje andere doelgroep?quote:Op zaterdag 25 december 2004 13:05 schreef BramK het volgende:
[..]
zoals bij studio brussel het geval is, je moet zelf je top 5 geven. bij donna heb je keuze tussen 5000 nummers.
quote:Op zondag 26 december 2004 00:05 schreef Zanderrr het volgende:
Ze zijn begonnen..Toch maar even aangezet, "Grease" is nu bezig.
Het schijnt dat de mooiste nummers vaak onderin de lijst te vinden zijn of 's nachts worden gedraaid, dus...quote:
dat zou ik nu niet doen, het nummer van Cat Stevens wat hiervoor was ging wel maar dit is een zeiknummer (Europe - Carrie)quote:
Sledgehammer zit er wel in.. ik zag 'm over 't hoofd.quote:Op zondag 26 december 2004 00:45 schreef Sidekick het volgende:
Wat, geen Sladgehammer?![]()
Nou ja... Ik zal iig de komende dagen de radio op Radio2 afstemmen. Hopelijk kom ik nog wat niet eerder ontdekte pareltjes cequ bijna weer vergeten klassiekers tegen.
Behalve dat je nu kunt horen wat ze vorig jaar draaiden toen je lag te slapenquote:Op zondag 26 december 2004 00:49 schreef Seborik het volgende:
Eigenlijk heb ik geen zin meer. Afgelopen jaren intensief geluisterd, maar het is nu weer meer van hetzelfde.
Ja, dat was even vijf minuten tenen krommen, idd..quote:Op zondag 26 december 2004 00:42 schreef Beathoven het volgende:
dit is een zeiknummer (Europe - Carrie)
Achtentwintig jaar jonger dan de oudste, die al voorbij gekomen is trouwens.quote:Op zondag 26 december 2004 02:08 schreef Ambrosius het volgende:
Mooi oudje nu: "Singing in the Rain", uit 1952, volgens mij een van de oudsten uit de lijst.
glen miller?quote:Op zondag 26 december 2004 02:11 schreef Ferdo het volgende:
[..]
Achtentwintig jaar jonger dan de oudste, die al voorbij gekomen is trouwens.
George Gershwin - Rhapsody In Bluequote:
Idd wat een pauperlijst.quote:
De Veronica Top 1000 is tenminste een echte lijstquote:Op zondag 26 december 2004 01:34 schreef Radjesh het volgende:
ik luister de veronica top 1000 af en dan begin ik met deze lijst![]()
Heb je zelf gestemd?quote:Op zondag 26 december 2004 12:15 schreef jerryx het volgende:
Alleen maar muziek uit de jaren 60/70 die de (bejaarde) DJ's mooi vinden
quote:Op zondag 26 december 2004 12:12 schreef jerryx het volgende:
[..]
De Veronica Top 1000 is tenminste een echte lijst![]()
Ja. Kon in de lijst nog 3 of 4 nummers vinden die ik nog een béétje leuk vond.quote:
quote:Ga ergens anders janken.
En welke nummers waren dat?quote:Op zondag 26 december 2004 12:25 schreef jerryx het volgende:
Ja. Kon in de lijst nog 3 of 4 nummers vinden die ik nog een béétje leuk vond.
Ik geloof Bohemian Rhapsody, November Rain en U2 - One.quote:Op zondag 26 december 2004 12:29 schreef dwerg het volgende:
[..]
En welke nummers waren dat?
White flag, Clocks en November Rain?
En dat noem jij leuke nummers?quote:Op zondag 26 december 2004 12:42 schreef jerryx het volgende:
Ik geloof Bohemian Rhapsody, November Rain en U2 - One.
Ik vind het in ieder geval beter om aan te horen dan al die vreselijke Stones-herriequote:Op zondag 26 december 2004 12:52 schreef dwerg het volgende:
[..]
En dat noem jij leuke nummers?
De saaiste platen in de lijst, alleen Wonderwall van Oasis is nog slaapverwekkender.
We leven toch nog in 1984??quote:
De stones hebben de herrie uitgevondenquote:Op zondag 26 december 2004 13:28 schreef Liejannuh het volgende:
De Stones herrie noemen?????
Noujazeg!
Van hetzelfde.quote:Op zondag 26 december 2004 13:44 schreef Seborik het volgende:
Ik heb hem ook maar opgezet en iedereen die de Stones rotherrie noemt, wens ik een kut-2005.
En wat is er mis met de jaren 70???????quote:Op zondag 26 december 2004 13:48 schreef jerryx het volgende:
[..]
Volgens mij leven de meeste mensen hier nog in de jaren 70
Toen was Ajax ook al succesvoller dan Feyenoord.quote:Op zondag 26 december 2004 13:49 schreef Liejannuh het volgende:
En wat is er mis met de jaren 70???????![]()
De beste muziek komt uit de jaren 70 en 80 als je het mij vraagt.quote:Op zondag 26 december 2004 13:48 schreef jerryx het volgende:
[..]
Volgens mij leven de meeste mensen hier nog in de jaren 70
Die komen pas op de laatste dag van de top 2000 aan bod.quote:Op zondag 26 december 2004 13:55 schreef S-Two het volgende:
Oude muziek vind ik op zich niet erg. Ik ken ook lang niet alle nummers in de top 50 maar, de meeste nummers die ik er van ken, vind ik gewoon niks. Bohemian Rapsody, Paradise By The Dashboard Light, de Avond... om maar een paar te noemen
Niets, maar je moet er niet in blijven steken.quote:Op zondag 26 december 2004 13:49 schreef Liejannuh het volgende:
[..]
En wat is er mis met de jaren 70???????![]()
Toen was Ajax al net zo'n kutclub als nu.quote:Op zondag 26 december 2004 13:56 schreef dwerg het volgende:
[..]
Toen was Ajax ook al succesvoller dan Feyenoord.
Ik heb het niet over de muziek die er nu voor is, maar over de lijstquote:Op zondag 26 december 2004 14:00 schreef Beathoven het volgende:
[..]
Die komen pas op de laatste dag van de top 2000 aan bod.
En Innuendoquote:Op zondag 26 december 2004 13:59 schreef The_Coach het volgende:
Queen - These are the days of our lives & the show must go on.
Er zijn positieve uitzonderingen.quote:Op zondag 26 december 2004 14:06 schreef MrBadGuy het volgende:
[..]
En InnuendoAllemaal toevallig wel jaren 90 nummers
![]()
Radio in de badkamerquote:Op zondag 26 december 2004 14:32 schreef dwerg het volgende:
Ik wil gaan douchen, maar over een kwartier komt Tom Jones twee keer langs, en ook Les Poppy's nog.
Cassetterecorderquote:Op zondag 26 december 2004 14:32 schreef dwerg het volgende:
Ik wil gaan douchen, maar over een kwartier komt Tom Jones twee keer langs, en ook Les Poppy's nog.
l'aurora ken ik niet dus met mij nog velen, Luniz is rap, dus niet op Radio 2quote:Op zondag 26 december 2004 13:59 schreef The_Coach het volgende:
Verbaast me wel dat voornamelijk de bekendste nummers van de artiesten er in staan en bijvoorbeeld niet nummers zoals
Ramazzotti - l'aurora
Queen - These are the days of our lives & the show must go on.
Duran Duran - Ordinary world
Depeche mode - Enjoy the silence (hoe is het mogelijk)
Luniz - I got Five on it.
The Verve the drugs don't work.
ik dacht al, waar blijft ze.quote:Op zondag 26 december 2004 15:23 schreef Jane het volgende:
Ik ben er ook weer!
Tjongejonge, wat een gezeik over die lijst ook weer. Dat wordt langzamerhand voorspelbaarder dan de lijst zelf en dan Queen op 1 staat.
Peggy Lee nu.
Btw, ik hoorde vannacht Rhapsody In Blue langskomen. 80 jaar oud geloof ik. Stoer hoor.
Dat is ook de reden dat ik die lijst boycotquote:Op zondag 26 december 2004 17:37 schreef Endtroducing het volgende:
Ik vind het jammer dat er bijna geen moderne muziek in zit.
Ik hoor anders weinig klassiek langskomen hoor.quote:Op zondag 26 december 2004 17:37 schreef Endtroducing het volgende:
Ik vind het jammer dat er bijna geen moderne muziek in zit.
Ik luister ook!quote:Op zondag 26 december 2004 18:41 schreef Jane het volgende:
Ben denk ik de enige die op dit moment hier zit te luisteren, maar ik wilde toch even melden dat ik mijn eerste Beatlesplaat voorbij hoor komen nu.
Magical Mystery Tour
Heb er al wat gemist, denk ik... (niet gekeken)
I should have known better (1915) en Please Please Me (1832) waren al geweest. MMT was 1713, en zometeen komt I feel fine (1700)quote:Op zondag 26 december 2004 18:41 schreef Jane het volgende:
Ben denk ik de enige die op dit moment hier zit te luisteren, maar ik wilde toch even melden dat ik mijn eerste Beatlesplaat voorbij hoor komen nu.
Magical Mystery Tour
Heb er al wat gemist, denk ik... (niet gekeken)
Zijn er eigenlijk nog meer dan 79 hoor.quote:Op zaterdag 25 december 2004 01:04 schreef MrBadGuy het volgende:
66 keer een nummer met McCartney erin geteld
79 nummers met 1 of meerdere beatles erin
Band Aid zat McCartney natuurlijk ook nog inquote:Op zondag 26 december 2004 19:00 schreef Jane het volgende:
....
Ja tuurlijk, je hebt helemaal gelijk.quote:Op zondag 26 december 2004 19:07 schreef MrBadGuy het volgende:
[..]
Band Aid zat McCartney natuurlijk ook nog in
Deed hij niet de bass op het orgineel?quote:Op zondag 26 december 2004 19:09 schreef Jane het volgende:
[..]
Ja tuurlijk, je hebt helemaal gelijk.
Alhoewel, hij was op het origineel niet te horen. Niet op de A-kant van de single dan. Op de B-kant staat een kerstwens van hem en hij staat geloof ik wel bij de artiesten die meededen.
Eindigde de popmuziek 10 jaar geleden dan?quote:Op zondag 26 december 2004 17:44 schreef Jane het volgende:
De Top 2000 is een lijst met muziek uit het hele lichte muziek/poptijdperk. Voor mensen die denken dat de popmuziek pas 10 jaar geleden ontstaan is zijn er andere lijsten.
Kennelijk niet, want er staan gewoon nummers van de laatste 10 jaar in de lijst (zie hierboven).quote:Op zondag 26 december 2004 21:24 schreef RichardQuest het volgende:
[..]
Eindigde de popmuziek 10 jaar geleden dan?.
Mja....5 liedjes?quote:Op zondag 26 december 2004 21:35 schreef Jane het volgende:
[..]
Kennelijk niet, want er staan gewoon nummers van de laatste 10 jaar in de lijst (zie hierboven).
Neuh, 118.quote:
Misschien duurt het wel gewoon een tijdje voor nummers zo'n status hebben dat ze in de top 2000 komen? Over 5 tot 10 jaar staan er veel meer nummers in uit de jaren '90 en '00.quote:Op zondag 26 december 2004 22:03 schreef RichardQuest het volgende:
118, van de 2000. Dat is nou niet bepaald evenredig....
Maar waarom zou muziek uit de jaren 90 mooier zijn dan muziek van daarvoor?quote:Op zondag 26 december 2004 22:13 schreef RichardQuest het volgende:
Een status krijgen? Het gaat er toch om of ze mooi zijn
Het gaat erom dat veel stemmers de nummers zo mooi vinden dat ze erop stemmen. Er wordt veel op klasiekers gestemd, nummers die al een hele tijd in het geheugen van veel mensen zitten, het duurt een tijd voordat dat het geval is. En natuurlijk een ander punt is de doelgroep (cq. de stemmers), die is anders dan die van Veronica en die is weer anders dan die van TMF.quote:Op zondag 26 december 2004 22:13 schreef RichardQuest het volgende:
Nee, het gaat om liedjes die bij de radio 2 doelgroep horen. Voor een lijst met 90% liedjes van de laatste 10 jaar luister je maar naar 538 of in mindere mate Veronica.quote:Op zondag 26 december 2004 22:13 schreef RichardQuest het volgende:
Zeg ik dat dat zo is? Dat is namelijk niet zo.quote:Op zondag 26 december 2004 22:21 schreef Jane het volgende:
[..]
Maar waarom zou muziek uit de jaren 90 mooier zijn dan muziek van daarvoor?
Ik vind gewoon dat de jaren '70 er te veel in voorkomen, allemaal nostalgie en zo. Heeft niets met muziek te maken, de mensen die elk jaar hetzelfde lijstje invullen doen dat eerder uit routine dan dat ze iets moois tegen gekomen zijn. Radio 2 stelt veel populaire, zelfs vernieuwende liedjes niet eens verkiesbaar. Dat is gewoon belachelijk.quote:Op zondag 26 december 2004 22:21 schreef Jane het volgende:
Overigens denk ik ook dat er steeds meer nummers uit de die jaren zullen verschijnen. Zo gaat dat nou eenmaal. Het duurt even voordat iets een 'klassieker' wordt en het gebeurt pas echt als de generatie die met die muziek is opgegroeid ouder wordt en er nostalgische gevoelens van gaat krijgen.
Overigens, het zijn 118 nummers uit de laatste 10 jaar (1995 t/m 2004). Er staan 210 nummers in uit de periode 1990 t/m 2004. Da's dus ruim 10 procent. Ik vind dat ook helemaal nog zo slecht niet.
Dat slaat nergens op, dat is ook niet evenredig. Is alles wat niet uit de jaren '70 komt 538?quote:Op zondag 26 december 2004 22:27 schreef Vamos het volgende:
[..]
Nee, het gaat om liedjes die bij de radio 2 doelgroep horen. Voor een lijst met 90% liedjes van de laatste 10 jaar luister je maar naar 538 of in mindere mate Veronica.
Inderdaad, allertijden, dat betekent dus niet top-2000 van de jaren '70. Goed punt van jequote:Op zondag 26 december 2004 22:27 schreef Vamos het volgende:
Radio 2 is meer de top 2000 ALLERTIJDEN. Het zwaartepunt hoort te liggen bij liedjes van een jaar of 20-30 oud. Dat zijn de echte klassiekers. Over 30 jaar zal het zwaartepunt op de jaren 90 liggen. Nog even geduld dus![]()
Dan luister je toch gewoon naar een andere lijst die je wel aanspreekt, of naar je eigen playlist. Bijna 1 miljoen mensen hebben gestemd en ik vind het best wel een goede lijst. Ik heb trouwens zelf gestemd op nummers uit de jaren 60 t/m de jaren 90!quote:Op zondag 26 december 2004 22:27 schreef RichardQuest het volgende:
[..]
Zeg ik dat dat zo is? Dat is namelijk niet zo.
[..]
Ik vind gewoon dat de jaren '70 er te veel in voorkomen, allemaal nostalgie en zo. Heeft niets met muziek te maken, de mensen die elk jaar hetzelfde lijstje invullen doen dat eerder uit routine dan dat ze iets moois tegen gekomen zijn. Radio 2 stelt veel populaire, zelfs vernieuwende liedjes niet eens verkiesbaar. Dat is gewoon belachelijk.
Oh, er zijn ook nummers waarvan ik vind dat ze wel in die keuzelijst mogen staan, maar zo erg belachelijk is het niet. Tenmiste, niet belachelijker dan de keuzelijsten van de 'jongerenzenders' waar weer op heel veel oudere klassiekers niet gestemd kan worden.quote:Op zondag 26 december 2004 22:27 schreef RichardQuest het volgende:
Radio 2 stelt veel populaire, zelfs vernieuwende liedjes niet eens verkiesbaar. Dat is gewoon belachelijk.
Ik luister nu dan ook naar de StuBru lijst.quote:Op zondag 26 december 2004 22:32 schreef MrBadGuy het volgende:
[..]
Dan luister je toch gewoon naar een andere lijst die je wel aanspreekt, of naar je eigen playlist. Bijna 1 miljoen mensen hebben gestemd en ik vind het best wel een goede lijst. Ik heb trouwens zelf gestemd op nummers uit de jaren 60 t/m de jaren 90!
Je hebt je punt gemaaktquote:Op zondag 26 december 2004 22:34 schreef RichardQuest het volgende:
[..]
Ik luister nu dan ook naar de StuBru lijst.
Ik wilde gewoon even zeiken op rock-cliché's.
Inderdaadquote:Op zondag 26 december 2004 22:34 schreef Jane het volgende:
[..]
Oh, er zijn ook nummers waarvan ik vind dat ze wel in die keuzelijst mogen staan, maar zo erg belachelijk is het niet. Tenmiste, niet belachelijker dan de keuzelijsten van de 'jongerenzenders' waar weer op heel veel oudere klassiekers niet gestemd kan worden.
De lijst is ab-so-luut niet gevarieerd. Qua tijd wel, qua stromingen echt niet. Ze slaan tientallen populaire stromingen over.quote:Op zondag 26 december 2004 22:34 schreef Jane het volgende:
Op elke (keuze)lijst valt wel wat aan te merken en natuurlijk heeft het met doelgroep te maken. Alleen, je kunt er niet omheen dat de Top 2000 iig de grootste periode uit de laatste eeuw muziekgeschiedenis bestrijkt (maar liefst 80 jaar) en daarmee de meest gevarieerde is. Dat hoef je natuurlijk niet leuk te vinden, maar hij is daarmee wel een stuk minder eenzijdig dan de meeste andere van dit soort lijsten. Dat kan dus nooit de kritiek zijn.
Je bedoelt dance enz? Idd, dat staat er (gelukkig) niet in.quote:Op zondag 26 december 2004 22:37 schreef RichardQuest het volgende:
De lijst is ab-so-luut niet gevarieerd. Qua tijd wel, qua stromingen echt niet. Ze slaan tientallen populaire stromingen over.
Dan stem je volgend jaar op een nummer van hun, of je gaat naar een fansite van hun om daar meer mensen aan het stemmen te krijgenquote:Op zondag 26 december 2004 22:41 schreef jerryx het volgende:
Ik vind bijvoorbeeld dat een band als Outkast best wel minstens 1 keer in zo'n lijst thuis hoort.
Waarom zou ik? Het grootste deel van de DJ's en luisteraars van die top 2000 is 40+. Daar krijg je toch nooit nieuwe muziekstijlen tussen.quote:Op zondag 26 december 2004 22:44 schreef MrBadGuy het volgende:
[..]
Dan stem je volgend jaar op een nummer van hun, of je gaat naar een fansite van hun om daar meer mensen aan het stemmen te krijgen![]()
Zoveel stemmen heb je niet nodig om een nummer erin te krijgen, dus als je wat mensen oproept om op een bepaald nummer te stemmen moet dat heus wel mogelijk zijn. En ik ben nog lang geen 40+quote:Op zondag 26 december 2004 22:46 schreef jerryx het volgende:
[..]
Waarom zou ik? Het grootste deel van de DJ's en luisteraars van die top 2000 is 40+. Daar krijg je toch nooit nieuwe muziekstijlen tussen.
Het gaat me er niet om dat ik een specifieke band of een bepaald nummer erin wil, maar dat er meer verschillende muziekgenres bij komen.quote:Op zondag 26 december 2004 22:49 schreef MrBadGuy het volgende:
[..]
Zoveel stemmen heb je niet nodig om een nummer erin te krijgen, dus als je wat mensen oproept om op een bepaald nummer te stemmen moet dat heus wel mogelijk zijn. En ik ben nog lang geen 40+![]()
Laat de dance stroming die Underworld vertegenwoordigt eerst maar eens bewijzen dat ze eeuwigheidswaarde heeft. Als over 10 jaar Underworld nog niet in de lijst staat dan zijn ze blijkbaar niet goed genoeg om de nieuwe generatie radio 2 luisteraars te bekoren.quote:Op zondag 26 december 2004 22:29 schreef RichardQuest het volgende:
Zeg nou eerlijk, wat zou verkiesbaar moeten zijn. Amazing Stroopwafels of, zeg, Underworld. Of gewoon allebei?
Dan moeten ze het niet 'de beste nummers allertijden' noemen.quote:Op zondag 26 december 2004 22:49 schreef Modus het volgende:
De (stem)lijst is toch een doorsnede van de muziek die doorgaans op Radio 2 gedraaid wordt. Bepaalde genres vallen daar nu eenmaal buiten.
Je mag ook zelf een nummer kiezen die niet in de keuzelijst staat, en als die dan in de top 2000 komt dan staat dat nummer het jaar daarop ook in de keuzelijst. En dit zijn weldegelijk de beste nummers allertijden volgens het radio 2 publiekquote:Op zondag 26 december 2004 23:05 schreef jerryx het volgende:
[..]
Dan moeten ze het niet 'de beste nummers allertijden' noemen.
Dat doet elke omroep/zender die een 'aller tijden'-lijst maakt.quote:Op zondag 26 december 2004 23:05 schreef jerryx het volgende:
Dan moeten ze het niet 'de beste nummers allertijden' noemen.
Na al die 3FM en 538 jaren '90 lijstjes kan ik de eerstkomende jaren even geen "Supergabber" of meer van die troep horen. Laat het dan binnen de lijntjes zijn, de Top 2000 is daardoor gelukkig nog 'redelijk' schoon. Ook zorgt een dergelijk kader ervoor dat de lijsten van de verschillende stations niet teveel op elkaar lijken .quote:Op zondag 26 december 2004 23:10 schreef jerryx het volgende:
Wauw, ik zie Robbie Williams met Angels erbij staanEn Dido.
Jammer dat het allemaal zo 'degelijk' moet. De muziek blijft toch binnen bepaalde lijntjes, en dat is jammer.
Keuzelijsten zuigen, maar ja, die kun je zo lekker makkelijk verwerken met de computer, hè?quote:Op zondag 26 december 2004 22:34 schreef Jane het volgende:
Op elke (keuze)lijst valt wel wat aan te merken
Disco, hiphop, happy hardcore, house, eurodance, rap, r&b zijn wel zwaar ondervertegenwoordigd dan.quote:en natuurlijk heeft het met doelgroep te maken. Alleen, je kunt er niet omheen dat de Top 2000 iig de grootste periode uit de laatste eeuw muziekgeschiedenis bestrijkt (maar liefst 80 jaar) en daarmee de meest gevarieerde is.
Met 2000 nummers ben je natuurlijk al gauw gevarieerder dan een top 100.quote:Dat hoef je natuurlijk niet leuk te vinden, maar hij is daarmee wel een stuk minder eenzijdig dan de meeste andere van dit soort lijsten. Dat kan dus nooit de kritiek zijn.
Ik denk dat het komt omdat ze destijds (eind 1999) volgens mij de eerste waren met zo'n grote lijst.quote:Op maandag 27 december 2004 00:21 schreef Arcee het volgende:
Ik snap die aanbidding van de Radio 2 Top 2000 niet zo. Zal wel het evenement op zich zijn, of zo.
Aanbidding niet, maar ik snap gewoon niet waarom hierop zoveel gezeken wordt elk jaar weer. Nee, het is geen lijst voor Top 40 publiek van nu en ik heb zelf ook wel wat op die keuzelijst aan te merken, maar voor mensen (zoals ik) die graag een nummer uit bijvoorbeeld de jaren 40 afgewisseled horen worden met iets uit de jaren 80 is het leuk om te luisteren.quote:Op maandag 27 december 2004 00:21 schreef Arcee het volgende:
Ik snap die aanbidding van de Radio 2 Top 2000 niet zo. Zal wel het evenement op zich zijn, of zo.
Diversiteit. Er is meer dan alleen maar hip-hop en R&B, da's pas kut herrie . . .quote:Op maandag 27 december 2004 00:21 schreef Arcee het volgende:
quote:Op maandag 27 december 2004 01:33 schreef Jane het volgende:
Ferry 'Cross The Mersey van Gerry & The Pacemakers is wel een heel mooi nummer. Zeker voor degenen die wel eens op de 'ferry 'cross the Mersey' gestaan hebben.
Nee, ik heb niet gezegd dat andere lijsten "beter" waren, meisje. En ik heb de top 2000 genoeg gehoord.quote:Op zondag 26 december 2004 22:43 schreef Jane het volgende:
[..]
Je bedoelt dance enz? Idd, dat staat er (gelukkig) niet in.
Maar goed, ken jij die al nummers in de lijst eigenlijk wel? Dat idee krijg ik namelijk niet. En wil je nou echt zeggen dat die andere lijsten gevarieerder zijn?! Laat me toch niet lachen!
En meer dan de top-2000.quote:Op maandag 27 december 2004 02:25 schreef ThunderChild het volgende:
[..]
Diversiteit. Er is meer dan alleen maar hip-hop en R&B, da's pas kut herrie . . .
Nou, ze zouden kunnen proberen om het in de verkiezingslijst op te nemen misschienquote:Op zondag 26 december 2004 23:01 schreef Vamos het volgende:
[..]
Laat de dance stroming die Underworld vertegenwoordigt eerst maar eens bewijzen dat ze eeuwigheidswaarde heeft. Als over 10 jaar Underworld nog niet in de lijst staat dan zijn ze blijkbaar niet goed genoeg om de nieuwe generatie radio 2 luisteraars te bekoren.
Wat bazel je nou over 538? Waarom moet die nou weer in de discussie betrokken worden?quote:Op zondag 26 december 2004 23:01 schreef Vamos het volgende:
Voorlopig komt zelfs in de radio 538 lijstjes erg weinig echte dance muziek en de stemmers aldaar zijn toch erg jong.
Ik wil helemaal niet dat ze Underworld in de lijst opnemen. Er wordt door heel Nederland gestemd op de top 2000, niet alleen door de vaste radio 2 luisteraars. Als ze vrije keuzes laten, dan zit ook deze hele lijst vol met eurodance,dance en RnB covers. Nu is dit de enige lijst waar je liedjes uit 1950 & 1960 afgewisseld hoort met jaren 90. En niet in een verhouding 1:10.quote:Op maandag 27 december 2004 03:53 schreef RichardQuest het volgende:
Nou, ze zouden kunnen proberen om het in de verkiezingslijst op te nemen misschien. Of het eeuwigheidswaarde heeft beslissen de stemmers dan wel, niet Frits Spits graag. Die weet al zo weinig., hij is Bl¢f-fan.
iddquote:Op maandag 27 december 2004 09:53 schreef Ambrosius het volgende:
White Christmas, dat gaat nog net nu, maar ik heb onderhand wel genoeg van kerstmuziek.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |