Rond 2050 een goed werkende centrale, waarna de technologie in grote hoeveelheden ingezet kan worden. Dat zijn de letterlijke woorden van de kernfusie studiegroep enkele maanden terug. Maar dat is speculatie, want voorlopig zijn ze al 20 of 30 jaar bezig zonder iets bijzonders te hebben geproduceerd. (In tegenstelling tot varianten van koude kernfusie, maar goed, dat bestaat niet)quote:Over 20-30 jaar is de kernfusie ook uit de kinderschoenen
Omdat de mensen met het geld, die de politiek in hun zak hebben een broertje dood hebben aan oneindige energie. Schopt de agenda in de war. Iemand als Balkenende, Blair of Bush kunnen echt niet iets uit zichzelf geld voor iets beschikbaar stellen. Politici zijn er niet om naar het volk te luisteren. Iedere 4 jaar worden er gewoon een paar ja-knikkers naar voren geschoven, die allemaal, met kleine variaties, een lange termijns agenda op de rails houden. En op die agenda komen zaken als 'oneindige energie' en 'individuele vrijheid' echt niet voor.quote:Waarom hebben we als wereldgemeenschap dan toch zoveel moeite om de schamele miljarden bij elkaar te schrapen om iter te bouwen?
Ach, er komt vast wel één of andere gek op het idee om ombouwkits voor de huidige auto's te fabriceren.quote:Op dinsdag 8 februari 2005 14:04 schreef Merovingian. het volgende:
[...] want er moeten 700 miljoen waterstofauto's ontworpen en gebouwd worden plus honderd duizenden waterstof tankstations.
Goed, hoe gebruik je potjes lucht als energievoorziening?quote:Op woensdag 9 februari 2005 10:59 schreef BaajGuardian het volgende:
ze hadden ook potjes lucht kunnen gebruiken maar nee het moest olie zijn want we moesten perse de lucht vervuilen
Is dat inclusief de tijd die het gesteggel tussen Japan en EU kost over waar ITER gebouwd moet worden?quote:Op woensdag 9 februari 2005 16:58 schreef Realistosia het volgende:
Vervolgens is de schatting dat na 2050 er werkelijk commerciele reactors gebouwd kunnen worden.
Prima, gooi jij toch gewoon lucht in je auto. En verbrand je wiet, want nee dat levert geen CO2 op.quote:Op woensdag 9 februari 2005 10:59 schreef BaajGuardian het volgende:
ze hadden ook potjes lucht kunnen gebruiken maar nee het moest olie zijn want we moesten perse de lucht vervuilen
ze hadden beter de wietplant kunnen gebruiken , maar nee het moest bomen zijn want we moesten perse het natuurlijk balans vernuecken
etc etc.
Zonder het gesteggel, waarschijnlijk pakt de planning anders uitquote:Op woensdag 9 februari 2005 17:48 schreef rekenwonder het volgende:
Is dat inclusief de tijd die het gesteggel tussen Japan en EU kost over waar ITER gebouwd moet worden?
Je snapt niet helemaal wat de consequenties van de piek zijn. Economische en productieve ontwrichting . Dat spul zal dus niet zomaar meer gebouwd kunnen worden. Ga maar kijken naar hoeveel olie en olie-derivaten nodig zijn voor pesticiden, kunstmest en andere troep om de productie hoog te houden. Reken hierbij nog even de olie die nodig is voor transport, verwerking en stel jezelf dan nog eens de vraag of het wel rendabel blijft om in een schaarse oliemarkt waarbij olie alleen maar schaarser blijft de koolzaad productie hoog te houden.quote:Op woensdag 9 februari 2005 20:53 schreef Num het volgende:
Maar ok, 2050 is dus veel te laat om als alternatief te dienen.
Op korte termijn lijkt me dan toch koolzaad een optie. Dit jaar moet 2% van dat spul zijn en in 2010 5,75%. Komt dat niet ongeveer overeen met het verschil tussen vraag en aanbod tegen die tijd (als peak oil in 2008 is)?
321energyquote:While Australia’s natural resource-based economy has enjoyed tremendous growth along with the rebound in commodity prices worldwide, the country’s oil production continues to decline at a staggering pace. The country’s production peaked at 805,000 barrels of oil per day (bopd) in 2000 and only averaged 490,000 bopd in the first 10 months of 2004...
...The three largest fields were Kingfish (1967) with 1,200 million barrels (Mb), Halibut (1967) with 850 Mb and Mackerel (1969) with 450 Mb...
...While it is difficult to pinpoint the reason for the nearly 40% decline in Australia’s oil production over the last four years, I believe the country has been a victim of both Hubbert’s Peak and poor government policy...
linkquote:I got back from a two week trip to China last week and boy have I been wrong in how I was looking at China...On my first day in Beijing, I was looking out of the 18th floor window of my room at the China World Hotel and I counted 20 building cranes. Then I flew to Xinjiang province in Western China and all I could see was building cranes outside my window. Then I flew back to Beijing and on to Shandong province in Eastern China and all I could see was building cranes and worker bees swarming over construction sites seven days a week....[they] construct a modern economy in the shortest timeframe in all of recorded history...
...increase in imports of 39% of crude oil in the first eight months of 2004. In an economy of 1.2 billion people, that's enormous. Not in terms of overall demand, But in relative increase.
linkquote:Unrestricted War: China’s Master Plan to Destroy America is a treatise for world domination written in 1999 by People’s Liberation Army Colonels Qiao Liang and Wang Xiangsui...
The Colonels state that the aggressor nation “must adjust its own financial strategy, use currency revaluation or devaluation as primary weapons, and combine means such as getting the upper hand in public opinion and changing the rules sufficiently to make financial turbulence and economic crisis appear in the targeted country or area, weakening its overall power, including its military strength. Whether it be the intrusions of hackers, a major explosion at the World Trade Center, or a bombing attack by bin Laden, all of these greatly exceed the frequency bandwidths understood by the American military..."
I hate to admit it, but the Chinese have done a masterful job. While America’s media is hypnotizing us with frivolous entertainment such as American Idol or The Amazing Race, they are totally ignoring the perilous economic time bomb the Chinese have placed against us. The Government of China is holding U.S. currency and Treasury notes in a $1.9 trillion Treasury bond trap. When they pull the trigger on their “primary weapon,” the dollar will crash and gold will break $600 in a heart beat and just keep going.
Jij bent zó intens dom, niet te geloven gewoon.quote:Op woensdag 9 februari 2005 10:59 schreef BaajGuardian het volgende:
ze hadden beter de wietplant kunnen gebruiken , maar nee het moest bomen zijn want we moesten perse het natuurlijk balans vernuecken
tja lijkt me ook wel een goed idee, voor zover ik weet het meest belangrijke onderwerp op korte termijn dat er is (afgezien van de dollar crash maybe..) qua invloed op de gehele samenleving.quote:Op vrijdag 11 februari 2005 00:02 schreef MeneerGiraffe het volgende:
Waarom staat dit topic niet in WFL? TRU zorgt er meteen voor dat het niet écht serieus genomen wordt, terwijl het toch een echt probleem lijkt te worden.
mja, dit is zo'n leuke review op het boek:quote:Op woensdag 16 februari 2005 13:18 schreef Merovingian. het volgende:
A Century Of War : Anglo-American Oil Politics and the New World Order
Goed boek schijnt - notice reviews
quote:The Economic Imperialism Behind The Last 100 Years of War, September 15, 2002
Reviewer: A reader
... This book examines the real reasons. Every time it has involved geopolitical manuevering for profit and to contain the aspirations of competitors. Retaining or gaining control of oil supplies has been a lead motivator. ... I actually have a much better view of the common man after reading this book. The elites have manipulated, lied, and used the masses for wars for their own economic gain. Most of the men who fought did so for high ideals that they were manipulated into believing. I supppose if the elites were up front and said" You are reguired to fight in a war so I can increase my corporation' profits and if you don't you will go to jail" then people would feel like they were a slave and rebel. But that's the reality...just can't let the fodder know it.
quote:Russian oil
And also tonight we have an investigation into the collapse of the Yukos oil empire. Today in Texas a court will decide whether American law can intervene to protect the giant Russian oil company that has been served with massive tax demands by the Russian government. We will be looking into the whole saga, to find out what it tells us about President Putin's Russia.
Groep 1 = olie gaat pieken voor 2010quote:Merovingian je zegt dat je alle visies al gehad hebt? Lynch, Eroei, Emergy, wetten van thermodynamica etc. maargoed dat zijn wel zijtakken..
Ik heb dat vaker gelezen, buiten het punt dat er meer in als uit gaat, wat is hier zo erg aan? Met die hitte verwarm je water en de stoom drijft een turbine aan...of werkt dat anders?quote:ja leuk maar dat is dan energie in de vorm van warmte voor 5 tot 10 min.
Je hebt het over ANWR veld wat nog niet in gebruik is, 6 maanden voor Amerika. De grote oliemaatschappijen (ChevronTexaco o.a) hebben al aangegeven hier niet te gaan boren. 6 maanden is aardig wat maar helpt weinig, water bij de wijn.quote:Op vrijdag 18 februari 2005 01:23 schreef -Pepe- het volgende:
Mijn punt is dat het onzin is dat er nieuw gevonden technieken niet uitgeprobeerd worden, waar verhalen over zouden zijn.
Mijn andere punt is, hoe jammer je het ook mag vinden, elke druppel olie die gevonden kan worden toch nuttig is om 'het' nog even vol te houden.
Verder, in Alaska is veel gevonden. Ik heb nu niet de precieze getallen in mijn hoofd, maar het is genoeg om de Amerikaanse economie een half jaar op te draaien. Dat kun je niet veel vinden, dat is subjectief natuurlijk.
Ik kan met wiskundige termen gaan gooien die gebruikt worden in seismische data processing, of seismische interpretatie maar daar zit nu toch niemand op te wachten.
Ja, ok. Dus het feit dat warmte vrij komt is dus een non-argument?...want hoeveel energie het oplevert is iets anders als op wat voor manier.quote:in principe gaat er nu qua Proces evenveel in dan eruit gaat, als je het hele plaatje berekent met constructie, levering grondstoffen etc. is het natuurlijk helemaal niet energiepositief. Ehm het is niet erg maar wel iets wat je in je hoofd moet houden. Het is geen werkbare centrale.
Zover ik ooit heb kunnen onthouden zijn planten helemaal niet efficiënt hierin. En er zijn ongetwijfeld nog flinke verbeteringen te maken op het gebied van zonneenergie. (en nee, het feit wanneer dat allemaal beschikbaar is, is een ander verhaal) Zelf houdt ik enkele bedrijven in de gaten die ze iig heel goedkoop zullen gaan aanbieden binnen enkele jaren. Deze had ik geloof ik al eens eerder gepost.quote:Planten leveren al maximum aan zonnenergie
Ik heb het niet over uit de grond pompen, maar over exploratie-geofysica. Hoe kun je het vinden. Er zijn nog genoeg plaatsen om olie te zoeken, ook al zijn er niet zo veel big-ones meer.quote:Op maandag 21 februari 2005 14:43 schreef Realistosia het volgende:
[..]
Je hebt het over ANWR veld wat nog niet in gebruik is, 6 maanden voor Amerika. De grote oliemaatschappijen (ChevronTexaco o.a) hebben al aangegeven hier niet te gaan boren. 6 maanden is aardig wat maar helpt weinig, water bij de wijn.
Ehm je andere punt over die technieken helpt dus juist niet. Het ironische is is dat hoe betere je het uit de grond kunt halen oftewel een plateau dat hoger is of gelijk voor langer hoe SNELLER de daling in de praktijk blijkt te zijn. Als je dus zo snel mogelijk zoveel mogelijk oppompt dankzij die "geweldige" technieken kom je later alleen maar meer in de problemen als je niet voorbereid. oftewel totaal niet "nuttig", ja economisch voor de bedrijven die het kunnen verkopen. Voor de mensheid als geheel is het catastrophisch.
Allemaal geen alternatieven die ook maar op de minste manier aan olie kunnen tippen.quote:Op maandag 21 februari 2005 15:54 schreef Num het volgende:
Even een paar ideetjes zonder enige onderbouwing voor alternatieven:
Alternatief voor kunstmest --> omgebouwde kolen, netzoals we nu aardolie ombouwen (gat in de markt)
Alternatief voor electriciteit opwekking --> warmte van de aarde
Alternatief voor transport --> plantaardige olie
Dat zeg ik helemaal niet. Je moet als je berekeningen gaat doen aan energiebronnen kijken naar hoelang het duurt voordat je energiebalans positief is. Bij de reactor die tot nu toe gebouwd is was het proces voor 0.5 of 2 sec in balans. de energiekosten om de reactor te bouwen waren alleen zeer veel hoger. Als je werkelijk de waarde van energiebronnen wil bekijken moet je alle kosten nemen. De kosten van ontginning, bouwen van een reactor, verslepen, de kosten van de fabrieken die de machines maken voor ontginning etc..quote:Op maandag 21 februari 2005 19:04 schreef Merovingian. het volgende:
Ja, ok. Dus het feit dat warmte vrij komt is dus een non-argument?...want hoeveel energie het oplevert is iets anders als op wat voor manier.
planten zijn in menselijke termen niet efficient, 0.8% van het zonlicht zetten ze ongeveer om. De vraag is is of dit niet de maximum efficientie is gezien miljoenen jaren evolutie. Ik ben benieuwd naar je bedrijven als je ze nog een keer wilt posten. Zonnepanelen worden alleen duurder zodra olie duurder wordt. De grondstoffen zijn immers met name olie derivaten, en olie gestuurde processen. Zodra er dus ook olie uit de grond wordt gehaald over tijd die minder energie oplevert (EROEI) zal de EROEI van zonnepanelen ook dalen. Dit omdat de energie die je nodig hebt om zonnepanelen te maken groter zal worden omdat je meer energie moet investeren om ze te maken aangezien je meer energie moet investeren om olie uit de grond te halen.quote:Zover ik ooit heb kunnen onthouden zijn planten helemaal niet efficiënt hierin. En er zijn ongetwijfeld nog flinke verbeteringen te maken op het gebied van zonneenergie. (en nee, het feit wanneer dat allemaal beschikbaar is, is een ander verhaal) Zelf houdt ik enkele bedrijven in de gaten die ze iig heel goedkoop zullen gaan aanbieden binnen enkele jaren. Deze had ik geloof ik al eens eerder gepost.
Die van mij zijn relevant en een mogelijke realiteit, die groepen die je tot nu toe gemeld hebt niet. Qua indeling van de peak oil als je daarin wilt indelenquote:En zoals jij groepen toevoegd kan ik er ook nog wel honderd toevoegen:
je bedoelt vrijwel geen big-ones. en dan heb ik het over velden over de 500 miljoen vaten. vrijwel niks eigenlijk, peanuts. En waar zijn die plaatsen dan om grote olievelden te vinden?quote:Op maandag 21 februari 2005 20:57 schreef -Pepe- het volgende:
[..]
Ik heb het niet over uit de grond pompen, maar over exploratie-geofysica. Hoe kun je het vinden. Er zijn nog genoeg plaatsen om olie te zoeken, ook al zijn er niet zo veel big-ones meer.
correcite Dit gaat een probleem opleveren. En daarmee een kans om onze maatschappij, denken, mentaliteit en manier van leven totaal om te vormen.quote:Op maandag 21 februari 2005 20:18 schreef du_ke het volgende:
Dit kan inderdaad een probleem opleveren.
bijv. de 600 mln offshore China dit jaar. En dat zijn bewezen reserves, en dat is heel wat anders dat hoeveel er daadwerkelijk in zit.quote:je bedoelt vrijwel geen big-ones. en dan heb ik het over velden over de 500 miljoen vaten. vrijwel niks eigenlijk, peanuts. En waar zijn die plaatsen dan om grote olievelden te vinden?
waarschijnlijk niet zo veel neequote:conclusie: Ja er wordt nog olie gevonden uiteraard maar waarschijnlijk niet meer dan 150-200 miljard vaten.Peanuts in vergelijking met de 27 miljard die we per jaar erdoorheenjagen. Dit gaat de piek nauwelijks uitstellen.
4 zelfs om precies te zijn.quote:Dit gezien de historische trends 1961 ontdekkingspiek, vanaf 1981 consumeren we meer dan dat we ontdekken, op dit moment consumeren we 3 vaten voor elk 1 vat dat we ontdekken inclusief diepwater olie.
Dit klopt dan weer niet.quote:Als je kijkt naar de huidige trends doen bedrijven over het algemeen weinig exploratie meer. dit omdat het meer geld kost om te exploreren dan dat je uit de velden kunt halen. Alleen Shell met zijn domme kop gaat 45 miljard besteden aan zoeken naar nieuwe velden en exploratie, Imago building heet dat voor de aandelenmarkt.
Ik lees dat toch echt na je verhaal van energy in=energy uit. Naar dat laatste punt vroeg ik ook niet want dat staat 100x aangegeven in iedere link die is gepost op blad 1 van dit draadje.quote:Dat zeg ik helemaal niet.
Dan beland je automatisch in groep 2 of 3.quote:groep4= Peak Oil is a scam
Dan beland je automatisch in groep 3, want de paar vage gasten die dat promootten geloven dat iedereen opgelicht wordt. Aangezien geen enkele data dit ondersteunt valt er geen andere conclusie te trekken dat olie (ongeacht de aard) snel gaat pieken (groep 1), of dat het nog enkele tientallen jaren meegaat (groep 2). Maar in dit geval praat je wel over een echte theorie over de hoeveelheid olie en niet over een mogelijk oorzaak hoe de winning ervan onderbroken kan worden.quote:groep5= Abiotic Oil
De mens evolueert blijkbaar snel. De zonnepanelen van vandaag hebben een geschatte efficiëntie van minimaal 5 en maximaal 20%.quote:planten zijn in menselijke termen niet efficient, 0.8% van het zonlicht zetten ze ongeveer om. De vraag is is of dit niet de maximum efficientie is gezien miljoenen jaren evolutie.
hmm, als je miljoen vaten bedoeld dan is dat 7 dagen olie voor de wereld.quote:bijv. de 600 mln offshore China dit jaar.
Dat zijn niet zijn woorden. Mensen als Simmons en Campbell hebben dat verklaard. Maar voor de gewone persoon is het toch niet te begrijpen wat er precies gebeurd onder het oppervlakte. En een fusie zal denk ik toch uiteindelijk wel gebeuren.quote:Dit klopt dan weer niet. Veel bedrijven investeren nog veel, ook al hebben de kleinere iets meer de instelling om maar gewoon snel te boren.
en deze over hoelang de enorme velden nog mee kunnen gaan:quote:How casually people dismiss ANWR’s value. Using the USGS estimate of 10 billion barrels for the mean
recoverable oil at ANWR, the current value (@$30/barrel) is $30 x 10 billion = $300 billion or $300,000
million. Hardly an insignificant amount. This could fund U.S. Social Security/Medicare for all Americans
or provide money to fight foreign wars for other nations’ oil fields. At least it would save the money rather
than being spent for OPEC oil.
quote:WILL THESE GIANT FIELDS DECLINE?
With production from giant fields providing such a significant share of the world’s oil supply, it seems
important to understand the decline rates each of these fields now experience and to determine what
future decline rates are likely to be. Unfortunately, there is little publicly available data for even the most
visible of these giant fields to make an educated guess at this important statistic.
There is ample data showing that giant oilfields do ultimately peak and then begin to decline. All the
giant fields of Texas are classic illustrations of this. Prudhoe Bay, Cusiana, or the entire population of the
North Sea’s true giant fields also demonstrate not only that large fields decline but also that production
declines rapidly once it peaks.
Saudi’s Ghawar field, still by far the largest producing field the world has ever known, might last another
100 years. But, the field might also have already peaked. That no public data is available to shed any
light on this issue places a gia nt question mark over the supply from this field. Someday even a field as
large as Ghawar will begin its decline. If its decline rate comes close to those experienced by the North
Sea fields or Prudhoe Bay, it would take a global drilling boom to find enough smaller fields merely to
replace lost Ghawar oil supply.Sooner or later, most of the world’s current population of giant fields will all be in decline. If the world’s
future supply needs to result from new fields that are getting progressively smaller, it could require more
than 3,000 new oilfields to be found and developed over the next 10 years, compared to slightly more
than over 400 named new oilfields that were discovered in the past decade.
Until there is far better transparency on the world’s giant oilfield production data and decline rates, the
world can only guess at its future oil supply. There is an urgent need for better data on all these key
fields.
Dat bericht is helaas voor china een hoax waarschijnlijk vanuit de communistische regering . Als je gaat nazoeken naar de bronnen komt het alleen voor in de china daily. Er is niks bekend in de oliewereld in china zelf ga de sites maar na van de exploratie en staatsontginningsbedrijven. Verder zijn er buiten de china daily geen tweede bronnen.quote:Op woensdag 23 februari 2005 04:03 schreef Merovingian. het volgende:
Met wat moeite vond ik het bericht nog:
http://www.rense.com/general61/poile.htm
9 miljard ton zou een waanzinnige 65 miljard vaten zijn, das pak 'em beet 2x zoveel als recente schattingen van 'onze laatste hoop' het Kaspische Zee gebied. 65 miljard vaten is ongeveer 774 dagen olie voor de wereld, dat veld is inderdaad werkelijk gigantisch. Maar ik vertrouw het maar half, want dit zou op de voorpagina van iedere krant moeten staan.
http://www.geotimes.org/june03/NN_gulf.htmlquote:Cathles and his team estimate that in a study area of about 9,600 square miles off the coast of Louisiana, source rocks a dozen kilometers down have generated as much as 184 billion tons of oil and gas — about 1,000 billion barrels of oil and gas equivalent. "That's 30 percent more than we humans have consumed over the entire petroleum era," Cathles says.
Een intressante prater is meneer smalley wel. Waarbij hij het verhaal van de eindige energie, en de daarmee samenhangende ander problemen goed samengevat worden door hem.quote:Op donderdag 3 maart 2005 10:33 schreef Realistosia het volgende:
Wel aardige links maar niet echt realistisch. Voor de Nano lovers get this Richard Smalley (Buckyballs) --> Our energy challenge
http://smalley.rice.edu/
dat gaat over olie die al ontsnapt gedurende de geschiedenis. Niet over nieuwe ontdekkingen maar over hoe je door die ontsnappingen te bekijken "leakages" je beter kunt inschatten waar er wat is etc..quote:Op maandag 7 maart 2005 18:27 schreef Merovingian. het volgende:
[..]
http://www.geotimes.org/june03/NN_gulf.html
Hij geeft aan dat er meerdere manieren mogelijk zijn, maar dat hij de hoop vestigd op zonne-energie,quote:Op maandag 7 maart 2005 18:39 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Een intressante prater is meneer smalley wel. Waarbij hij het verhaal van de eindige energie, en de daarmee samenhangende ander problemen goed samengevat worden door hem.
Maar wat we nu echt concreet met nanotechnologie moeten/kunnen daarover blijft hij nogal vaag.
Het enigste wat ik uit dit verhaal kon halen was dat hij dit voornamelijk wilt gaan gebruiken om nieuw opslag tchnologien van waarschijnlijk waterstof te gaan maken.
Daarom is shell druk bezig om ook een gedeelte van hun kaarten op waterstof te zetten, en heeft men in ijsland een proefproject opgezet.quote:Op dinsdag 8 maart 2005 12:30 schreef B-FliP het volgende:
[..]
Hij geeft aan dat er meerdere manieren mogelijk zijn, maar dat hij de hoop vestigd op zonne-energie,
en dit doormiddel van nanotechnologie zonder al te veel energieverlies over de wereld kan
verspreiden... Verder zegt hij dat er problemen zijn met het opslaan van energie, zoals we
met wellicht waterstof kunnen doen, maar dat deze technologie relatief in de kinderschoenen
staat...
Zolang olie relatief gezien nog niets kost zal de mensheid helaas niets doen aan het vinden van alternatieven. Dit is te danken aan onze kapitalische maatschappij waarbij het uitgangspunt van alle investeringen moet zijn dat er in een korte periode winsten mee gemaakt moeten worden.quote:Verder vind ik persoonlijk dat we met onze beschaving wel erg achterblijven in de energie
wereld als je gaat kijken wat er nu allemaal al mogelijk is...
Mijn argument zou zijn, dat wind ook weer een inderekte energiebron is, welke aangedreven wordt door de zon. Daarom nutteloos om daarin onderzoek te verrichten, kun je je beter focusren op zonnecellen.quote:Wat is het grootste argument tegen het plaatsen van velden met windmolens?
Zowel zonne energie als wel kernfusie zijn de enigste energie winnnings methoden waarin de gemeenschap geld zouden moeten steken, maar wie zijn wij om dat te bepalen.quote:Wat is het grootste argument om niet massaal in solar-energy te investeren?
Opslag is geen probleem maak gewoon volumieuze opslag plaatsen voor de waterstof, die zoutkoepels welke we willen gebruiken om C02 in te pompen, kunne we daar ook geen waterstof in opslaan.quote:Er zou geen fatsoenlijke opslagmogelijkheid zijn? Er zou geen fatsoenlijke energietransport
beschikbaar zijn?
Wanneer een maatschappij een apparaat uitvind dat energie in onbeperkte hoeveelheden produceerd krijgen we een probleem met onze huidige economieen, en dus ook de samenlevingen die daarbij horen. Dat is volgens mij een grote reden waarom men deze technologien niet zo snel wil invoeren.quote:Als we met een aantal landen miljarden aan een olie-oorlog kunnen besteden... Waarom gebruiken
we deze miljarden dan niet voor deze problemen?
Het zou het wereld-energie probleem oplossen, wat weer een vermindering van terroristische
dreiging veroorzaakt... Ook is het een oplossing voor een groot deel van de CO2 uitstoot...
Er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden en ik denk dat we nu gestuurd worden door mensen
die veels te veel verdienen aan de olie-crisis en van daaruit niet genoeg geinvesteerd wordt in
clean renewable energy... Als ze een oorlog kunnen verkopen aan de bevolking onder het mom
van veiligheid, dan zouden ze daarvoor in de plaats ook een investering kunnen verkopen onder
het mom van veiligheid, wat imho ook waarheid en verbetering zou zijn...
De manier waarop ik nano-technologie als tegenhanger van peak-oil zou zien isquote:Op dinsdag 8 maart 2005 14:04 schreef Basp1 het volgende:
Maar omdat dit topic opeens zo gefocuseerd was op nanotechnologie, kon ik niet echt verbanden daarvan met peakoil zien. En nu nog steeds niet, want ook hij zit alleen maar te lobbyen om financieringen van nanotechnologie onderzoeken rond te krijgen.
En die korte-termijns winsten zullen als sneeuw in de zon smelten tot nutteloze valuta alsquote:Zolang olie relatief gezien nog niets kost zal de mensheid helaas niets doen aan het vinden van alternatieven. Dit is te danken aan onze kapitalische maatschappij waarbij het uitgangspunt van alle investeringen moet zijn dat er in een korte periode winsten mee gemaakt moeten worden.
zonnecellen gaan naar wat ik vernomen heb zo'n 25 tot 30 jaar mee... Een windmolen, mits onderhouden, blijft langer draaien dan dat... Dat zou enigszins in het kostenplaatje terug kunnenquote:Mijn argument zou zijn, dat wind ook weer een inderekte energiebron is, welke aangedreven wordt door de zon. Daarom nutteloos om daarin onderzoek te verrichten, kun je je beter focusren op zonnecellen.
Ik denk dat veel mensen de spreekwoordelijke steak aan 't eten zijn zonder dat ze 't weten...quote:Zowel zonne energie als wel kernfusie zijn de enigste energie winnnings methoden waarin de gemeenschap geld zouden moeten steken, maar wie zijn wij om dat te bepalen.
google = your friendquote:Verder zijn particuliere firma's zelf nog steeds druk bezig om zonnecellen te optimaliseren. Ik las gistern nog ergens iets over zonnecellen welke ook infrarood konde omzetten, waardoor men verwachte de efficientie van zonnecelle tot 30% te kunne opopmen, ik weet alleen niet meer waar ik het gelezen heb, anders had ik hier wel een link neergezet.
En hier ligt imho uiteraard het echte probleem... Al zijn er ook heel erg veel mensen zittenquote:Wanneer een maatschappij een apparaat uitvind dat energie in onbeperkte hoeveelheden produceerd krijgen we een probleem met onze huidige economieen, en dus ook de samenlevingen die daarbij horen. Dat is volgens mij een grote reden waarom men deze technologien niet zo snel wil invoeren.
Ik ben er aan de ene kant bang voor, en aan de andere kant kijk ik er naar uit...quote:Maar we gaan het vanzelf meemaken, nog tussen de 3 en de 25 jaar (ligt aande boeken die je leest) wachten voordat we over de oliepeak heen zijn. En dus energie idd een stuk duurder gaat worden, waardoor het wel rendabel wordt om te gaan werken aan deze nieuwe technologieen.
Als die piek inderdaad over 3 jaar komt en de vraag van China en India blijft stijgen dan wordt het vanzelf rendabel om alternatieven te gaan gebruiken/uit te vinden. De vraag is wat mij betreft alleen of dat snel genoeg kan gebeuren of dat er een lange periode zal zijn dat er echt een tekort is. Een tekort dermate groot dat het de voedselvoorziening in gevaar brengt zeg maar.quote:Op dinsdag 8 maart 2005 14:04 schreef Basp1 het volgende:
Zolang olie relatief gezien nog niets kost zal de mensheid helaas niets doen aan het vinden van alternatieven. Dit is te danken aan onze kapitalische maatschappij waarbij het uitgangspunt van alle investeringen moet zijn dat er in een korte periode winsten mee gemaakt moeten worden.
Ik zie nog niet zo snel nanorobots ijzer chroom en koolstof atomen in een juist rooster duwen zodat er een stalen werkstuk onstaat.quote:Op dinsdag 8 maart 2005 16:16 schreef B-FliP het volgende:
[..]
De manier waarop ik nano-technologie als tegenhanger van peak-oil zou zien is
moleculair manufacturing...
Dat je van elke willekeurige substantie, een elk willekeurige substantie zou kunnen maken...
Een soort van anything box dus...
Dit zou een hele hoop fabrikage processen zo veranderen dat dit een revolutie zou veroorzaken
in hoe we aan onze grondstoffen komen...
Dit is echter nog theoretisch, maar de gemiddelde verwachting is dat dit rond 2015 realiteit is...
Dan gaan we wel weer kolen rafineren tot oliederivaten. De duitsers hebben in de 2e WO veel onderzoek daarin verrricht omdat ze niet genoeg brandstof kond importeren,en geen olie velden hebben, maar wel veel kolenquote:En die korte-termijns winsten zullen als sneeuw in de zon smelten tot nutteloze valuta als
we lang zo doorgaan zoals we nu bezig zijn... De beurs is onlosmakelijk verbonden met
de olie-prijs... Als straks de olie-crisis escaleert, zullen we toch iets voor handen moeten hebben...
Wat extra matriaal onderzoek er tegen aan gooien en zonnecellen kunnen ook wel weer langer mee. Of ook mischien wat onderhoud aan zonnecellen plegen.quote:zonnecellen gaan naar wat ik vernomen heb zo'n 25 tot 30 jaar mee... Een windmolen, mits onderhouden, blijft langer draaien dan dat... Dat zou enigszins in het kostenplaatje terug kunnen
komen...
Ik begrijp ook niet dat de wereld nog steeds kan geloven in de grove leugens die op deze planeet verspreidt worden. Als er nou eens harde tegen-bewijzen zijn dat het niet zo is, kan ik het nog begrijpen.quote:Op donderdag 31 maart 2005 14:20 schreef UncleScorp het volgende:
Ik denk persoonlijk dat het probleem serieus onderschat wordt ...
Gans ons huidige leven staat op het spel als je het zo hoort ...
http://www.rollingstone.com/politics/story/_/id/7203633?rnd=1112145120716&has-player=unknown
Ok, lees ik nu pas, was dus een nachtelijke sessie die geen media aandacht heeft gekregen. Maar ja, het begin is er!quote:Rep. Bartlett will be giving another Peak Oil related presentation to the US Congress this month. The most likely times are in the evening of Monday April 11th or Thursday April 14th. The exact time may be known on Friday. The speech will be more solutions orientated.
The last speech was held in a special night session of Congress with very little attendance. The speech received almost no mainstream media coverage. However US residents can now approach their congressperson and ask them what they think we should do about the matters raised in the Congressional record, March 14, Items 54 and 55.
Hmmm, I know what ya mean.quote:Op dinsdag 5 april 2005 20:33 schreef Realistosia het volgende:
Vrij weinig media aandacht maar meer politici beginnen het op te pikken, in frankrijk, nieuw zeeland, australie, engeland en Amerika tot nu toe. Nu nog even wachten tot Nederland hier iets mee gaat doen......
Er is ook weinig aandacht voor op fok zo te zien. Ach ja moeilijke onderwerpen wordt meestal geen aandacht aan besteed. Of niet begrepen dat kan ook.
Nieuwe ondtekkings extrapolatie van ASPO --> http://www.peakoil.net/DiscoverGap.html
Ik las eens dat een gedeelte van de joodse bevolking de opdracht heeft gekregen, zoveel mogelijk voedsel te hamsteren voor een periode van 2 jaar.quote:Voor de mensen die hier echt mee bezig zijn, hebben jullie al dingen verandert in je leven voor een Post-Peak society?
Je kunt de angst loslaten door niet zaken die niets met elkaar te maken hebben in verband te brengen..quote:Op dinsdag 5 april 2005 23:11 schreef Oo-blackgirl-oO het volgende:
[..]
Hmmm, I know what ya mean.
[..]
Ik las eens dat een gedeelte van de joodse bevolking de opdracht heeft gekregen, zoveel mogelijk voedsel te hamsteren voor een periode van 2 jaar.
Als je geinteresseerd bent in de schokkende feiten en toekomst vwb peakoil, ga ik ervan uit dat je jezelf nog in wel meer zaken verdiept hebt rond het wel & wee van de planeet Aarde.
Hoeveel levert geld je strax op? als je het bijv. alleen maar kan gebruiken middels een chip in je arm. Of de vele materiele schade die toegebracht zal worden aan planeet Aarde door de toenemende natuurrampen die er voor zal zorgen dat er enorme tekorten aan voedsel zal ontstaan etc. etc.
De zaken die ik voor mezelf dus tracht te veranderen zijn veranderingen zoals proberen de angst los te laten die deze zaken brengen.
Onder wie valt allemaal? 1 miljard mensen? 2 miljard? 6 miljard?quote:Op dinsdag 5 april 2005 23:23 schreef -Pepe- het volgende:
[..]
We gaan allemaal lekker over op duurzame energie als de prijs dat ons dwingt, dan komen er ook minder natuurrampen en zijn we allemaal weer blij
quote:Op dinsdag 26 april 2005 19:07 schreef Num het volgende:
Waar halen ze de electriciteit vandaan om straks 35% van de auto's op te laten rijden?
Als je alleen al even het stukje van realeso had aangeklikt had je het geweten, dat hybride autos dus niets anders zijn dan autos met een extra accu erbij. Hierdoor kan de motor vaak op een constant toerental blijven draaien en kun je zuiniger rijden.quote:Hybrid vehicles are powered by internal combustion engines but also are equipped with batteries that are recharged while driving and an electric motor to assist with power. They typically cost $3,000 to $4,000 more than traditional models
http://www.washingtonpost(...)AR2005042800459.htmlquote:Royal Dutch/Shell Profit Up on Oil Prices
Royal Dutch/Shell Group of Cos. said Thursday its first-quarter earnings rose by 42 percent due as the high price of oil offset a drop in production.
Net profit in the January-March quarter climbed to to $6.67 billion (euro5.16 billion) from $4.70 billion a year earlier, while sales rose 20 percent to $90.1 billion (euro69.7 billion) from $74.8 billion.
Van der Veer said in a statement that production was better than expected and drilling results were "encouraging."
But at the company's core exploration and production division, crude oil volumes fell 8 percent to 2.14 million barrels per day, while natural gas volumes declined by 2 percent to 9.88 billion cubic feet per day.
Segment profits rose 9 percent to $2.96 billion (euro2.29 billion) "mainly due to higher hydrocarbon prices, offset by lower volumes, and higher costs," Shell said. Natural gas production was down 2 percent.
Op m'n PC (need I say more?quote:Op woensdag 4 mei 2005 14:44 schreef Num het volgende:
Waar heb je die docu gezien?
www.911busters.comquote:Op woensdag 4 mei 2005 14:44 schreef Num het volgende:
Waar heb je die docu gezien?
Aarggg, weer die site van die man.. Zoek asjeblieft een betere bron dan de site van John Mcartyquote:Op dinsdag 10 mei 2005 19:09 schreef LSDsmurf het volgende:
http://www-formal.stanford.edu/jmc/progress/cohen.html
Interessant artikel over kernenergie (splijting) uit begin jaren 80. Het gaat over dat als we uranium uit zeewater halen we in combinatie met kweekreactors nog enorm lang verder kunnen.
Het duurde even voordat ik weer achter de PC zit waar ik de favoriet had aangemaakt, maar ik heb 'm weer gevonden:quote:Op zaterdag 21 mei 2005 23:38 schreef Realistosia het volgende:
maar goed welk artikel doel je op
Die ergernis over het verhaal van Campbell is bij mij dus dermate groot geworden dat ik graag eens een ander geluid wilde horen. Campbell lijkt niets anders te doen dan de ene na de andere grafiek uitprinten. Maar wat er nu allemaal achter zit, wat de bronnen zijn, wat de methodes zijn, enz., is moeilijk uit te zoeken. Met andere woorden: de controleerbaarheid ontbreekt wat mij betreft.quote:Overigens ben ik het ermee eens dat het verhaal van Campbell niet erg sterk is feitelijk gezien. Maar dat is het verhaal van de IEA en EIA eveneens niet. Het hangt geheel van je interpretatie van technologie af. Het verhaal van Lynch is trouwens nog veel zwakker (no visible peak), totale economische prut...
Die ken ik niet, heb je daar een link van? Kan ook wel googlen maar dan krijg je vaak zoveel sites dat je niet meer weet welk (vaak lang) verhaal je nu moet hebben. EDIT: ik zie dat je Skrebowski al in de voorgaande post hebt gelinkt.quote:Ik baseer mezelf liever op de studies van IHS Energy, CERA en Skrebowski die alledrie een aanzienlijk goede bron zijn en alledrie confirmeren dat we Mogelijk ronde 13 miljoen vaten aan productie erbijrkijgen tussen 2005 en 2010
Als je daar ook nog het depletie + vraag verhaal bij optelt dan weet je hoe de situatie in elkaar zit.
Het gaat mij niet zo zeer om de boodschapper maar om de boodschap. Als Lynch met redelijke argumenten komt dan zie ik niet in waarom ik die niet zou overwegen.quote:Owja overigens als je Lynch als credible aanneemt zou ik ook maar s ff gaan zoeken naar onze Nederlandse Prof. Turkenburg en Peter Odell
Das ongeveer van dezelfde orde.., alhoewel het wel ietsjes onderbouwder is
Voor meer informatie met betrekking tot het depletion modelquote:Op maandag 23 mei 2005 16:24 schreef Num het volgende:
Die ergernis over het verhaal van Campbell is bij mij dus dermate groot geworden dat ik graag eens een ander geluid wilde horen. Campbell lijkt niets anders te doen dan de ene na de andere grafiek uitprinten. Maar wat er nu allemaal achter zit, wat de bronnen zijn, wat de methodes zijn, enz., is moeilijk uit te zoeken. Met andere woorden: de controleerbaarheid ontbreekt wat mij betreft.
quote:Bolkestein nieuwe commissaris Menatep
Oud-politicus Frits Bolkestein wordt commissaris bij Menatep. Deze organisatie heeft een groot deel van de aandelen van Yukos, een Russisch olieconcern, in het bezit. De oud-topman van Yukos, Chodorkovsky is de eigenaar van Megatep.
Momenteel staat Chodorkovsky in Moskou terecht voor het plegen van belastingfraude. Het duizend pagina's tellende vonnis wordt momenteel voorgelezen door de rechters. Als het vonnis volledig is voorgelezen, de rechters zijn nu op de helft, zal ook de straf worden uitgesproken.
Medestanders van Chodorkovsky zullen vermoedelijk in beroep gaan bij het Europese Hof voor de rechten van de Mens, gelegen in Staatsburg. Of er een verband is tussen de aanstelling van Bolkestein en de mogelijke uitkomst van het proces tegen de oud-topman wil Bolkestein niet zeggen.
Bron: Bolkestein nieuwe commissaris Menatep
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |