Nogal een rare vraag, aangezien blowen in dit soort gevallen nog veel funester is.quote:Op vrijdag 10 september 2004 22:41 schreef Smorlez het volgende:
Rare directe vraag: Heb je wel 's harddrugs gebruikt?
dit wou ik net zeggen.quote:Op vrijdag 10 september 2004 22:40 schreef trith het volgende:
Maak je aub niet zo druk! LEEF! Wat kan jou de rest schelen?
je bedoelt het vast goed, maar die dingen die "heb" ik al. Het gaat niet om hoe ik eruit zie. En werk heb ik, en school ook. Maar "het" probleem heb ik ook..quote:Op vrijdag 10 september 2004 22:56 schreef wootahH het volgende:
tlijk je kan niet van dag op dag veranderen... maar als je doorsnee bent.. waar zou je je dan voor moeten schamen.
ga naar de winkel. koop een paar leuke kleren. ga naar de kapper voor een leuke coupe...
en zorg dat je tevreden met jezelf bent zoals je nu bent. zoek werk(voor het geld en voor de sociale contacten) en dan komt de rest vanzelf wel.
Zekers, en ondertussen je serotoninehuishouding helemaal naar de klote helpen waardoor je in een zware depressie belandt. Dat is de oplossing!quote:Op vrijdag 10 september 2004 22:51 schreef T3rr0r het volgende:
Xtc is the answer!
And that's true. Je kunt niet van de ene op de andere dag veranderen, dat gaat geleidelijk.quote:Op vrijdag 10 september 2004 23:15 schreef Poerkie het volgende:
...maar bij mij duurde het eventjes, denk een half jaar ofzo. Klinkt misschien lang, maar als je eenmaal weer goed in je vel zit gaat het sociaal stukken beter. Ik heb nog altijd een beetje een afwachtende houding voor onbekende personen, maar ik trek me nooit meer terug. Zorg er in ieder geval voor dat je je nooit terugtrekt, dat maakt het alleen maar erger. Zorg dat je jezelf 'presenteert', dat je niet ergens achter de achtergrond zit.
Xtc kan juist wel een aanleiding zijn. Ik heb wel 's gelezen dat het gebruik van harddrugs je gemoedstoestand op een manier kan aantasten zoals de ts beschreven heeft.quote:Op vrijdag 10 september 2004 23:13 schreef nozem het volgende:
[..]
Zekers, en ondertussen je serotoninehuishouding helemaal naar de klote helpen waardoor je in een zware depressie belandt. Dat is de oplossing!
ik gebruig geen drugs, nooit gedaan, en ook niet vanplan. Rook ook niet. En drink ook niet veel.quote:Op zaterdag 11 september 2004 00:00 schreef Smorlez het volgende:
[..]
Xtc kan juist wel een aanleiding zijn. Ik heb wel 's gelezen dat het gebruik van harddrugs je gemoedstoestand op een manier kan aantasten zoals de ts beschreven heeft.
Maar waarom ben je onzeker?quote:Op zaterdag 11 september 2004 00:02 schreef toktoktok het volgende:
[..]
ik gebruig geen drugs, nooit gedaan, en ook niet vanplan. Rook ook niet. En drink ook niet veel.
Dat ook doordat ts op zijn hoofd is gevallen, en nog een paar honderd andere redenen...quote:Op zaterdag 11 september 2004 00:00 schreef Smorlez het volgende:
[..]
Xtc kan juist wel een aanleiding zijn. Ik heb wel 's gelezen dat het gebruik van harddrugs je gemoedstoestand op een manier kan aantasten zoals de ts beschreven heeft.
Ik zou ook willen dat ik nooit rotzooi had gebruikt, helaas heeft het bepaalde dingen voorgoed verneukt, en ik gebruikte sowieso niet eens veel. XTC, speed en al die zooi, het is echt troep. Klote gabbertijd..quote:Op zaterdag 11 september 2004 00:02 schreef toktoktok het volgende:
[..]
ik gebruig geen drugs, nooit gedaan, en ook niet vanplan. Rook ook niet. En drink ook niet veel.
Dat laatste ja, en om af te gaan. uitgelachen te worden.quote:Op zaterdag 11 september 2004 00:05 schreef Alicey het volgende:
[..]
Dat ook doordat ts op zijn hoofd is gevallen, en nog een paar honderd andere redenen...
TS, waar komt je angst vandaan voor persoonlijke vragen? Ben je bang voor bepaalde vragen? Ben je bang dat het antwoord op sommige vragen "raar" is? Ben je bang om een stukje van jezelf prijs te geven?
Weet je dat daar geen echte tastbare reden voor hoeft te zijn? Als je door reacties van je sociale omgeving ervan overtuigd raakt dat er iets mis is met je, dan zul je elke observatie die strookt met die gedachtegang zien als bewijs daarvoor ("zie je wel, ze vinden me raar") en elke observatie die daar niet mee strookt afdoen als toeval, dat heeft er niks mee te maken, whatever.quote:Op zaterdag 11 september 2004 00:05 schreef Alicey het volgende:
[..]
Dat ook doordat ts op zijn hoofd is gevallen, en nog een paar honderd andere redenen...
TS, waar komt je angst vandaan voor persoonlijke vragen? Ben je bang voor bepaalde vragen? Ben je bang dat het antwoord op sommige vragen "raar" is? Ben je bang om een stukje van jezelf prijs te geven?
Gebeurt het wel eens dat je wordt uitgelachen? Wanneer het gebeurt dat je wordt uitgelachen, wat zegt dat jou dan?quote:Op zaterdag 11 september 2004 00:10 schreef toktoktok het volgende:
[..]
Dat laatste ja, en om af te gaan. uitgelachen te worden.
Heel erg waar. Zelfprojectie noemen ze dat. Je hebt dan ook het gevoel dat er constant een spotlight op je gericht staat, als je bijvoorbeeld in de bus zit heb je het gevoel dat iedereen op elk klein dingetje van je let.quote:Op zaterdag 11 september 2004 00:11 schreef HenryHill het volgende:
[..]
Weet je dat daar geen echte tastbare reden voor hoeft te zijn? Als je door reacties van je sociale omgeving ervan overtuigd raakt dat er iets mis is met je, dan zul je elke observatie die strookt met die gedachtegang zien als bewijs daarvoor ("zie je wel, ze vinden me raar") en elke observatie die daar niet mee strookt afdoen als toeval, dat heeft er niks mee te maken, whatever.
Humans are their own best coincidence creators
Indirect stelde ik diezelfde vraag.quote:Op zaterdag 11 september 2004 00:11 schreef HenryHill het volgende:
[..]
Weet je dat daar geen echte tastbare reden voor hoeft te zijn?
Dat is een mogelijkheid. Het is inderdaad wel zo dat een mens van alles kan bedenken, en bevestiging zien van zijn/haar eigen ideeen in wat er gebeurt.quote:Als je door reacties van je sociale omgeving ervan overtuigd raakt dat er iets mis is met je, dan zul je elke observatie die strookt met die gedachtegang zien als bewijs daarvoor ("zie je wel, ze vinden me raar") en elke observatie die daar niet mee strookt afdoen als toeval, dat heeft er niks mee te maken, whatever.
Nouja hier ga ik weer niet helemaal mee.. Voor wat het mij aangaat komt de meeste coincidence van buitenaf, soms op manieren die ik niet eens had kunnen bedenken.quote:Humans are their own best coincidence creators
Inderdaad wel iets herkenbaars.. Ik heb het ook zo nu en dan.quote:Op zaterdag 11 september 2004 00:13 schreef nozem het volgende:
[..]
Heel erg waar. Zelfprojectie noemen ze dat. Je hebt dan ook het gevoel dat er constant een spotlight op je gericht staat, als je bijvoorbeeld in de bus zit heb je het gevoel dat iedereen op elk klein dingetje van je let.
Heel herkenbaar van vroeger.
dat "heb" ik ook ja, Ik heb zelfs als ik voor een groep mensen die bijvoorbeeld ergens zitten, en ik moet naar toe lopen, dan voel ik me echt vreselijk. En ga ik mezelf inbeelden hoe ik loop ,en dat ik me vast een verkeerde houding geef.quote:Op zaterdag 11 september 2004 00:13 schreef nozem het volgende:
[..]
Heel erg waar. Zelfprojectie noemen ze dat. Je hebt dan ook het gevoel dat er constant een spotlight op je gericht staat, als je bijvoorbeeld in de bus zit heb je het gevoel dat iedereen op elk klein dingetje van je let.
Heel herkenbaar van vroeger.
Mensen letten juist helemaal niet op elkaar. Stel iemand zit een uur tegenover je in de trein, jij hebt een rode jas aan, je stapt uit en iemand anders vraagt aan die persoon: "Zeg, die jongen die tegenover je zat, welke kleur jas had hij aan?", dan is er een grote kans dat die persoon geen flauw idee heeft..quote:Op zaterdag 11 september 2004 00:17 schreef Alicey het volgende:
[..]
Inderdaad wel iets herkenbaars.. Ik heb het ook zo nu en dan.
In werkelijkheid ben je niet interessant genoeg om onderzocht te worden.
Dit zijn allemaal dingen die ieder mens een beetje heeft, maar dan onbewust. Jij bent je heel erg bewust van die momenten en door er zo op te focussen worden ze heel erg uitvergroot. Dan wordt het inderdaad een negatieve spiraal. Elke keer als je weer langs mensen moet denk je vooraf al aan dat moment dat je toen niet leuk vond.quote:Op zaterdag 11 september 2004 00:17 schreef toktoktok het volgende:
[..]
dat "heb" ik ook ja, Ik heb zelfs als ik voor een groep mensen die bijvoorbeeld ergens zitten, en ik moet naar toe lopen, dan voel ik me echt vreselijk. En ga ik mezelf inbeelden hoe ik loop ,en dat ik me vast een verkeerde houding geef.
ik wou dit stukje even "herhalen" omdat ik het later gewijzigd had..quote:Op zaterdag 11 september 2004 00:10 schreef toktoktok het volgende:
[..]
Dat laatste ja, en om af te gaan. uitgelachen te worden.
Maar dat niet alleen, het is moeilijk te omschrijven. en te verwoorden.
Ik wil niet dat mensen raare dingen over me denken, of dat ze me op paar "negatieve" punten voor hun meteen afwijzen, en me daar op gaan beoordelen.
Mijn moeder wordt binnenkort jarig, een groot feest met alle familie erbij.
Ik ben nu gewoon zenuwachtig, en kijk er erg tegen op, al die oom's en tante's met die vragen van ze, het liefst zou ik "toevallig" ziek op bed liggen. Maar me ouders zijn ook niet dom, die beginnen het nu ook door te krijgen, en vragen zich ook af wat er met me is.
Ja, nu snap ik hoe je die 'en nog 100 andere dingen' bedoeltquote:Op zaterdag 11 september 2004 00:15 schreef Alicey het volgende:
Indirect stelde ik diezelfde vraag.
Da's mooi, want indirect bevestig je toch mijn puntquote:Op zaterdag 11 september 2004 00:15 schreef Alicey het volgende:
Nouja hier ga ik weer niet helemaal mee.. Voor wat het mij aangaat komt de meeste coincidence van buitenaf, soms op manieren die ik niet eens had kunnen bedenken.
Een deel herken ik er wel in.. Maar dat heeft bij mij meer met verschillende denkkaders te maken. Er zijn veel mensen die een denkpatroon hebben dat niet bij mij past, en waarbij ik me gigantisch opgelaten voel. Ik heb om die reden ook een gruwelijke hekel aan verjaardagen etc. en probeer ook altijd behoudens enkele uitzonderingen op alle mogelijke manieren er onderuit te komen.quote:Op zaterdag 11 september 2004 00:24 schreef toktoktok het volgende:
[..]
ik wou dit stukje even "herhalen" omdat ik het later gewijzigd had..
Maar wat zou ik nou op zo'n verjaardag kunnen doen?, ik ben 18. Eerst kon ik nog wel ff erbij zitten en dan iets anders gaan doen. Nu "moet" ik toch wel erbij gaan zitten enzo.quote:Op zaterdag 11 september 2004 00:31 schreef Alicey het volgende:
[..]
Een deel herken ik er wel in.. Maar dat heeft bij mij meer met verschillende denkkaders te maken. Er zijn veel mensen die een denkpatroon hebben dat niet bij mij past, en waarbij ik me gigantisch opgelaten voel. Ik heb om die reden ook een gruwelijke hekel aan verjaardagen etc. en probeer ook altijd behoudens enkele uitzonderingen op alle mogelijke manieren er onderuit te komen.
Een vraag die je je ook eens moet stellen is "Wie ben ik?". Dat kan echt verhelderend werken, en je helpen om je minder te laten beinvloeden door wat anderen van je denken. Weet ook dat wanneer anderen jou afkeuren, dit slechts een teken is van hun eigen zwakte.
Dat doet mij er aan herinneren dat ik morgen een verjaardagsfeestje heb waar ik behalve de jarige niemand ken, maar daar maak ik me tegenwoordig niet druk meer over, of het wordt leuk, of het wordt kut, in het laatste geval ben ik ook snel genoeg weer weg..quote:Op zaterdag 11 september 2004 00:31 schreef Alicey het volgende:
[..]
opgelaten voel. Ik heb om die reden ook een gruwelijke hekel aan verjaardagen etc. en probeer ook altijd behoudens enkele uitzonderingen op alle mogelijke manieren er onderuit te komen.
quote:Op zaterdag 11 september 2004 00:25 schreef HenryHill het volgende:
[..]
Ja, nu snap ik hoe je die 'en nog 100 andere dingen' bedoelt
Natuurlijk bestaat toeval in de kern niet, en loopt alles zoals het loopt. Natuurlijk heb je theoretisch altijd een mogelijkheid om invloed uit te oefenen en zo het "lot" te ontwijken. In de praktijk gebeurt toeval.quote:[..]
Da's mooi, want indirect bevestig je toch mijn puntNamelijk dat je zelf de koppeling legt tussen twee zaken die maar heel mager gerelateerd zijn, en dan vervolgens denkt: goh, da's toevallig! (Of in TS zijn geval: "Zie je wel!"). Je ziet voornamelijk de dingen die je wilt zien, de rest gaat grotendeels langs je heen of wordt door je eigen hersenen afgedaan als 'niet belangrijk'.
Het bewust zijn van hoe de psyche werkt is niet altijd voldoende. Wat dat betreft zitten mensjes raar in elkaar.quote:En het is belangrijk om je van dat systeem bewust te zijn, anders praat je jezelf in de put...
het ergste vind ik nog me eigen verjaardag, daar zit je dan met al je vrienden...*grote stilte*quote:Op zaterdag 11 september 2004 00:35 schreef nozem het volgende:
[..]
Dat doet mij er aan herinneren dat ik morgen een verjaardagsfeestje heb waar ik behalve de jarige niemand ken, maar daar maak ik me tegenwoordig niet druk meer over, of het wordt leuk, of het wordt kut, in het laatste geval ben ik ook snel genoeg weer weg..
Join the club. Ik ben mensenschuw. Wordt alleen maar minder naar maten je ouder wordtquote:Op vrijdag 10 september 2004 22:12 schreef toktoktok het volgende:
Ik ben erg gespannen tijdens sociale bezigheden met andere mensen. Zelf vind ik dit erg vervelend worden. Op school kan ik me bijvoorbeeld niet ontspannen, en raak ik erg zenuwachtig. Bang dat er persoonlijke vragen op me af komen, die ik liever niet beantwoorden wil. Daardoor zit ik erg gestest erbij.
Het liefst ontwijk ik elk sociaal contact.. omdat ik bang ben voor "schade" die me aangericht kan worden. En daar bedoel ik mee , confronterende vragen of negatieve opmerkingen over mij.
Kan iemand me hiermee helpen, en is dit misschien herkenbaar, of lijdt dit ergens toe?.
Er zit een groot verschil tussen gewoon geen zin hebben en bloednerveus zijn voor dergelijke feestjes. Volgens mij is de TS meer van het laatste kaliber..quote:Op zaterdag 11 september 2004 00:36 schreef Posdnous het volgende:
Wie wil er wel met ooms en tantes ouwehoeren op feesjes als je 18 bent?![]()
Die situaties zijn dus ook niets voor mij.. Als ik een paar mensen ken is het ok, maar als ik maar 1 persoon ken voel ik me in eerste instantie altijd heel onzeker. Het vreemde is dat ik op andere mensen zelden onzeker overkom, het tegendeel is eerder waar.. Verkeerd zelfbeeld, goed kunnen verbergen? Ik weet het niet.quote:Op zaterdag 11 september 2004 00:35 schreef nozem het volgende:
[..]
Dat doet mij er aan herinneren dat ik morgen een verjaardagsfeestje heb waar ik behalve de jarige niemand ken, maar daar maak ik me tegenwoordig niet druk meer over, of het wordt leuk, of het wordt kut, in het laatste geval ben ik ook snel genoeg weer weg..
dat is het ook, het gaat zelfs zover dat ik extra werk heb proberen te vinden, als ik maar die avond"helaas" niet aanwezig kan zijn.quote:Op zaterdag 11 september 2004 00:37 schreef nozem het volgende:
[..]
Er zit een groot verschil tussen gewoon geen zin hebben en bloednerveus zijn voor dergelijke feestjes. Volgens mij is de TS meer van het laatste kaliber..
Ja, maar dat is een kwestie van het voor jezelf opkloppen tot enorme proporties, het is belangrijk dat in te zien. Het is niet dat het echt 'erger' is dan bij elk ander mens.quote:Op zaterdag 11 september 2004 00:37 schreef nozem het volgende:
[..]
Er zit een groot verschil tussen gewoon geen zin hebben en bloednerveus zijn voor dergelijke feestjes. Volgens mij is de TS meer van het laatste kaliber..
Misschien helpt het als ik je vertel hoe zij het verhaal van hun kant bekijken. Je kan het waarschijnlijk niet voorstellen, maar zij hebben ws. hetzelfde probleem als jij: ze vinden je vast hardstikke aardig (net zoals jij geen hekel hebt aan je ooms en tantes), alleen vinden ze het moeilijk om contact met jou te leggen - omdat jij je terughoudend opstelt. Op zo'n moment krijgen zij geen bevestiging dat zij het 'goed' doen tov jou, en worden zij ook onzeker - ze laten het alleen niet merken op dezelfde manier als jij. Zij proberen een paar oppervlakkige vragen te stellen, en als jij niet 'open' reageert zoals zij hopen, dan denken ze dat zij geen contact kunnen leggen met jou (en niet andersom!). En vervolgens gaan ze met iemand praten waarvan ze weten dat zij wel contact kunnen leggen, om hun eigen onzekerheid weer weg te werken.quote:Op zaterdag 11 september 2004 00:35 schreef toktoktok het volgende:
Maar wat zou ik nou op zo'n verjaardag kunnen doen?, ik ben 18. Eerst kon ik nog wel ff erbij zitten en dan iets anders gaan doen. Nu "moet" ik toch wel erbij gaan zitten enzo.
Ik zit hier echt vreselijk tegen op, had ik met me eigen verjaardag ookal. Die tante's en oom's, had het niet moeten vieren denk ik nu..
Dit is deels waar. Het opheffen van die spanning is echter een ander verhaal. Ik heb zelf wel dat ik bij gebeurtenissen waar ik tegenop zie mezelf mezelf moed in kan brengen als het er op aankomt, om bij de gebeurtenis zelf juist te handelen.quote:Op zaterdag 11 september 2004 00:37 schreef DumDaDum het volgende:
Face your fears... Sta er 's ochtends voor op; accepteer dat je het gevoel tegenkomt. En ga gewoon door met dingen doen die je van plan was. Ik weet het; erg tsjakka, maar 't is de enige manier. De spanning die jij tegenkomt houdt zichzelf nl. in stand.
En sommige anderen maken er misbruik van, of raken van streek door jouw benadering.quote:Laat btw soms ook zien aan anderen dat je zoiets voelt. De houding van sommige mensen zal ook positief veranderen daardoor. Anderen zijn in beginsel ook onzeker... en kunnen het wel waarderen als jij vecht ipv vlucht. Ha!
dat snap ik, maar als ik zo "open" ga doen, dan ben ik juist bang dat ze voor mij al snel "persoonlijke" dingen gaan vragen, en dan raak ik onzeker, verlegen, en wil ik er zo snel mogelijk weg. En probeer ik me eruit te lullen(wat niet lukt natuurlijk).quote:Op zaterdag 11 september 2004 00:46 schreef HenryHill het volgende:
[..]
Misschien helpt het als ik je vertel hoe zij het verhaal van hun kant bekijken. Je kan het waarschijnlijk niet voorstellen, maar zij hebben ws. hetzelfde probleem als jij: ze vinden je vast hardstikke aardig (net zoals jij geen hekel hebt aan je ooms en tantes), alleen vinden ze het moeilijk om contact met jou te leggen - omdat jij je terughoudend opstelt. Op zo'n moment krijgen zij geen bevestiging dat zij het 'goed' doen tov jou, en worden zij ook onzeker - ze laten het alleen niet merken op dezelfde manier als jij. Zij proberen een paar oppervlakkige vragen te stellen, en als jij niet 'open' reageert zoals zij hopen, dan denken ze dat zij geen contact kunnen leggen met jou (en niet andersom!). En vervolgens gaan ze met iemand praten waarvan ze weten dat zij wel contact kunnen leggen, om hun eigen onzekerheid weer weg te werken.
Dus, doe voor de lol eens net alsof je heel 'open' bent, en vraag ook eens over hoe het bij hun op het werk gaat / of ze nog een goede film hebben gezien / of ze ook naar de kermis zijn geweest / last hebben gehad van die-en-die file vanwege een concert / whatever, elk aanknopingspunt. Je zult zien dat ze verbaasd zijn dat je interesse in ze toont, en dat ze spontaan beginnen te praten! Alleen al omdat zij het idee krijgen dat ze contact met je hebben.
En dat werkt natuurlijk ook weer in jouw voordeel: jij wordt er ook een stukje minder onzeker van.
Je hebt geprobeerd op je verjaardag extra werk te regelen. Wat doe je voor werk, en heb je tijdens je werk geen last van deze sociale angst?quote:Op zaterdag 11 september 2004 00:51 schreef toktoktok het volgende:
[..]
dat snap ik, maar als ik zo "open" ga doen, dan ben ik juist bang dat ze voor mij al snel "persoonlijke" dingen gaan vragen, en dan raak ik onzeker, verlegen, en wil ik er zo snel mogelijk weg. En probeer ik me eruit te lullen(wat niet lukt natuurlijk).
jawel dat heb ik wel, maar ik werk liever dan die verjaardag te moeten overleven.quote:Op zaterdag 11 september 2004 00:52 schreef nozem het volgende:
[..]
Je hebt geprobeerd op je verjaardag extra werk te regelen. Wat doe je voor werk, en heb je tijdens je werk geen last van deze sociale angst?
Hmm... van je ooms en tantes kan je er zeker van zijn dat zij er niet op uit zijn om je voor paal te zetten... zij zijn gewoon echt oprecht geinteresseerd in jou, ze willen weten wat jij zoal doet en voelt in het dagelijks leven (echt!). Dus als je zo'n vraag krijgt, waarom dan niet gewoon zeggen wat jij vindt of voelt? En dan bedoel ik niet helemaal uitweiden over vanalles en nog wat, maar gewoon in 2 of 3 zinnen. In het ergste geval denken ze: "Nee, zo denk ik er zelf niet over, maar dat is zijn kijk op het leven. En ik heb er tenslotte zelf naar gevraagd...."quote:Op zaterdag 11 september 2004 00:51 schreef toktoktok het volgende:
[..]
dat snap ik, maar als ik zo "open" ga doen, dan ben ik juist bang dat ze voor mij al snel "persoonlijke" dingen gaan vragen, en dan raak ik onzeker, verlegen, en wil ik er zo snel mogelijk weg. En probeer ik me eruit te lullen(wat niet lukt natuurlijk).
Heeft het er bij jou misschien mee te maken dat mensen die jou goed (zouden moeten) kennen, dit niet blijken te doen, en jou vanuit een verkeerd referentiekader benaderen? En ben je hierbij bang voor sneeuwbal-effecten?quote:Op zaterdag 11 september 2004 00:54 schreef toktoktok het volgende:
[..]
jawel dat heb ik wel, maar ik werk liever dan die verjaardag te moeten overleven.
ik werk in een snackbar trouwens, wel sociaal dus vind ik zelf.
Dat is niet het ergste geval. Het kan ook zijn dat zij er radicaal anders over denken, en menen dat het een pure noodzaak is om hun visie te ventileren alszijnde de visie "zoals iedereen denkt", "normale mensen denken zo", "wie niet zo denkt is niet normaal", en dat zijn toch best vermoeiende situaties.quote:Op zaterdag 11 september 2004 00:57 schreef HenryHill het volgende:
[..]
Hmm... van je ooms en tantes kan je er zeker van zijn dat zij er niet op uit zijn om je voor paal te zetten... zij zijn gewoon echt oprecht geinteresseerd in jou, ze willen weten wat jij zoal doet en voelt in het dagelijks leven (echt!). Dus als je zo'n vraag krijgt, waarom dan niet gewoon zeggen wat jij vindt of voelt? En dan bedoel ik niet helemaal uitweiden over vanalles en nog wat, maar gewoon in 2 of 3 zinnen. In het ergste geval denken ze: "Nee, zo denk ik er zelf niet over, maar dat is zijn kijk op het leven. En ik heb er tenslotte zelf naar gevraagd...."
Juist wanneer het niet de directe intentie is, kan het hard aankomen wanneer het effect dusdanig is.quote:Geloof me, niemand is erop uit om jou voor lul te zetten, echt niet.
Hoppa, en weer een reden om niet bang te zijn voor andere mensen. Ze lopen niet zo hard hun mening te verkondigen omdat jij zo dom bent, ze willen je overhalen om dezelfde mening te delen als zij! Die mensen denken serieus dat ze, als jij hun mening overneemt, dat je daarmee geholpen bent, en daardoor wijzer door het leven gaat.quote:Op zaterdag 11 september 2004 00:59 schreef Alicey het volgende:
Dat is niet het ergste geval. Het kan ook zijn dat zij er radicaal anders over denken, en menen dat het een pure noodzaak is om hun visie te ventileren alszijnde de visie "zoals iedereen denkt", "normale mensen denken zo", "wie niet zo denkt is niet normaal", en dat zijn toch best vermoeiende situaties.
Het probleem zit in dit geval waarschijnlijk in de gedachten die jij hebt. Je hebt gedachten als 'zij mogen mij dit niet vragen' die negatieve gevoelens bij jou oproepen (angst e.d.). Deze gedachten moet je zien kwijt te raken, want zij kunnen jou WEL dingen vragen die jij niet leuk vindt.quote:Op zaterdag 11 september 2004 00:51 schreef toktoktok het volgende:
[..]
Het is duidelijk dat je onzeker bent. Onzeker. Je hebt waarschijnlijk een dicht gevoel, waardoor je continue energie verliest. Hoe zou dat komen denk je? Weet je eigenlijk wel wat je wil in je leven en waar je voor leeft? Of laat je het leven op je af komen en probeer je op een beetje theoretische manier je leven zo gemakkelijk mogelijk voor je zelf maken.quote:Op vrijdag 10 september 2004 22:12 schreef toktoktok het volgende:
Ik ben erg gespannen tijdens sociale bezigheden met andere mensen. Zelf vind ik dit erg vervelend worden. Op school kan ik me bijvoorbeeld niet ontspannen, en raak ik erg zenuwachtig. Bang dat er persoonlijke vragen op me af komen, die ik liever niet beantwoorden wil. Daardoor zit ik erg gestest erbij.
Het liefst ontwijk ik elk sociaal contact.. omdat ik bang ben voor "schade" die me aangericht kan worden. En daar bedoel ik mee , confronterende vragen of negatieve opmerkingen over mij.
Ik heb als voorbeeld school genomen, ik ben er geen buitenbeentje, en praat ook wel met mensen die ik aardig vind, maar toch blijft het gespannen gevoel, " wat nou als ze dit, en dat gaan vragen".
Thuis gekomen, ben ik ook erg moe, best wel uitgeput, lichamelijk en fysiek. Het lieft trek ik me dan ook terug in me kamer, en wil ik even met niemand praten. In de ochtend heb ik bijvoorbeeld nog zin om te gaan sporten, maar na school ben ik zo moe , van "de spanning" qua "sociaal contact" . Dat ik daar geen energie meer voor heb.
Zelfs tijdens het sporten voel ik me erg opgelaten, door de andere mensen om me heen, En kan ik niet "rustig" sporten en de dingen doen die ik wil doen. Ik let veel te erg op andere mensen, en "of ik wel veilig zit". geen confrontatie's. geen persoonlijke vragen.
Van buitenaf zal je dit waarschijnlijk niet aan mij zien, ik zie er niet "apart" uit, erg doorsnee juist.
Wat je wel zal merken is dat ik best "alleen" op de wereld ben.
Tegenover andere gedraag ik me meestal ook erg zelfstandig" ik kan het alleen wel aan". Zodat ik "met rust" gelaten wordt.
Een dag werken, een dag school. Dus een dag lang veel andere mensen omeheen raak ik zo gespannen van, dat ik zelf heb overweegt om te stoppen met school. En dat alleen maar vanwege dit.
Me school resultaten lijden er ook onder, ik kan me niet meer concentreren, omdat ik mezelf niet kan ontspannen met andere mensen erbij.
"dit" heb ik nu sinds een jaar, (eigenlijk wel al langer, maar niet in deze mate).
Toevalig is dit sinds ik op een nieuwe school zit, of juist niet toevallig.. ik weet het zelf niet.
Ik begin nu echt dingen te ontlopen... en vind het zelf niet "gezond" meer, en wil het graag veranderen.
Kan iemand me hiermee helpen, en is dit misschien herkenbaar, of lijdt dit ergens toe?.
Dit heeft iedereen. De één raakt er gespannen door en trekt zich terug, de ander lost het op door het 'te overstemmen met eigen geluid': die zegt meteen maar vanalles over zichzelf zodat er geen lastige vragen meer over blijven. Vele mensen houden genante vragen dan ook voor zich, omdat ze het zelf ook niet op hun bord willen krijgen. Dat is dan misschien een troost voor je dat iedereen zulke sociale angsten heeft, zodat je wat makkelijker kan ademhalen in sociale omstandigheden...quote:Op vrijdag 10 september 2004 22:12 schreef toktoktok het volgende:
Ik heb als voorbeeld school genomen, ik ben er geen buitenbeentje, en praat ook wel met mensen die ik aardig vind, maar toch blijft het gespannen gevoel, " wat nou als ze dit, en dat gaan vragen".
Ik vind echt dat je dat heel mooi verwoord hebt. En het klopt ook. Maar toch begin in me steeds meer terug te trekken, zels als er visite komt trek ik me snel terug op me eigen kamer. Ik moet er echt om huilen, het is netalsof ik alleen ben, ik voel me ook alleen en eenzaam. Andere mensen geven me altijd het gevoel "je ben wel aardig maar rot nou maar weer op".quote:Op zaterdag 11 september 2004 13:04 schreef amornl87 het volgende:
[..]
Het is duidelijk dat je onzeker bent. Onzeker. Je hebt waarschijnlijk een dicht gevoel, waardoor je continue energie verliest. Hoe zou dat komen denk je? Weet je eigenlijk wel wat je wil in je leven en waar je voor leeft? Of laat je het leven op je af komen en probeer je op een beetje theoretische manier je leven zo gemakkelijk mogelijk voor je zelf maken.
Waarschijnlijk wil je eigenlijk wel genieten van het leven. Maar je zit vast in een stijf 'plaatje'. Je wil dus eigenlijk wel genieten van het leven. Maar dit is niet zomaar 'een sociaal contact probleempje' denk ik. Het zit denk ik wel dieper. Je wil dus eigenlijk wel genieten van het leven, je wilt groot leven. Zorg ervoor dat je schijt hebt aan wat mensen van je vinden. Niet dat je durft om iets anders te doen, dan wat mensen van je verwachten. Maar ook dat je weinig zorg en energie besteed aan wat mensen van je zouden vinden en verwachten. Dat houdt dus in doen en actief zijn.
ik wist het welquote:Op zaterdag 11 september 2004 19:21 schreef toktoktok het volgende:
[..]
Ik vind echt dat je dat heel mooi verwoord hebt. En het klopt ook. Maar toch begin in me steeds meer terug te trekken, zels als er visite komt trek ik me snel terug op me eigen kamer. Ik moet er echt om huilen, het is netalsof ik alleen ben, ik voel me ook alleen en eenzaam. Andere mensen geven me altijd het gevoel "je ben wel aardig maar rot nou maar weer op".
Ik vind het echt niet leuk meer.
Voorheen had ik nog wel wat vrienden, nu eigenlijk niemand meer. Ik wou me verjaardag niet eens meer vieren, er kwam niemand, behalve wat familie.
En dan ga ik ook nog eens er over in zitten wat hun wel niet hadden moeten denken, helemaal geen enkele vriend op je verjaardag. Dat is toch triest, vind ik zelf..
Dit is precies wat ik voel(de). Altijd bang voor de afwijzing. Bang om niet als volwaardig er bij te horen, maar een beetje voor spek en bonen er bij te hangen. Hierdoor ben ik ook social contact gaan vermijden. Door dit vermijden gaat de angst alleen maar groter worden, van alleen thuis zitten bouw je geen gespreksstof op, wat weer de angst opleverd zaai gevonden te worden.quote:Op zondag 12 september 2004 10:04 schreef Mandytjuhhh het volgende:
Ik begrijp dit allemaal heel goed. Ik zelf ben ook hartstikke onzeker, ben ook altijd bang dat iedereen op me let, en daardoor voel ik me vaak rot op school, op het werk, op straat. Hierdoor vind ik het ook moeilijk om vriendschappen te krijgen/onderhouden. Vaak durf ik dingen niet te vragen omdat ik bij voorbaat al denk dat ik met het antwoord gekwetst word. Ik durf dus bijvoorbeeld nooit aan mensen te vragen of ze willen afspreken, op mijn werk durf ik niks te vragen aan mijn baas, etc etc..... ik ben altijd bang om teleurgesteld te worden. Misschien is dat ook wel de reden dat ik er bijna niks aan doe, ik ben vaak toch bang dat het niet lukt en dat ik dan alsnog teleurgesteld zal zijn.
Ik ben ook altijd bang dat mensen met me omgaan alleen maar omdat ik onzeker ben, en omdat ze me zielig vinden ofzo, en niet om wie ik ben. Ik ben daar bang voor omdat mensen me heel snel laten vallen op het moment dat ze me niet nodig hebben,
Het kan zijn dat je non-verbale gedrag niet goed is. Non-verbaal gedrag maakt heel veel uit van de communicatie. Als je achterover blijft zitten en niemand aankijkt bijvoorbeeld kan je wel gaan praten maar dan luisterd er niemand. Je sluit jezelf dan buiten, wat weer het gevoel van afwijzing oproept.quote:en als ik tegen ze praat negeren ze me heel erg.
Als je het echt als een groot probleem ziet kan je het voorleggen aan de huisarts en de mogelijkheid van een psycholoog of groepstherapie bespreken. Hij kan je dan doorverwijzen.quote:Ik weet niet wat ik hier aan kan doen
quote:Op zondag 12 september 2004 10:04 schreef Mandytjuhhh het volgende:
Ik begrijp dit allemaal heel goed. Ik zelf ben ook hartstikke onzeker, ben ook altijd bang dat iedereen op me let, en daardoor voel ik me vaak rot op school, op het werk, op straat. Hierdoor vind ik het ook moeilijk om vriendschappen te krijgen/onderhouden. Vaak durf ik dingen niet te vragen omdat ik bij voorbaat al denk dat ik met het antwoord gekwetst word. Ik durf dus bijvoorbeeld nooit aan mensen te vragen of ze willen afspreken, op mijn werk durf ik niks te vragen aan mijn baas, etc etc..... ik ben altijd bang om teleurgesteld te worden. Misschien is dat ook wel de reden dat ik er bijna niks aan doe, ik ben vaak toch bang dat het niet lukt en dat ik dan alsnog teleurgesteld zal zijn.
Ik ben ook altijd bang dat mensen met me omgaan alleen maar omdat ik onzeker ben, en omdat ze me zielig vinden ofzo, en niet om wie ik ben. Ik ben daar bang voor omdat mensen me heel snel laten vallen op het moment dat ze me niet nodig hebben, en als ik tegen ze praat negeren ze me heel erg. Ik weet niet wat ik hier aan kan doen
rationeel = afstandelijk?quote:Op zondag 12 september 2004 15:59 schreef amornl87 het volgende:
f**k al die cursussen en medicijnen en boeken. Dit gaat niet om gebrek aan sociale vaardigheden maar om iemands leven.
Wees extreem! Door al dat geblaat van anderen en weet ik veel wat voor meer invloeden kan je de bomen door het bos niet meer zien(ofzo). Laat het leven jouw es dragen in plaats van dat jij het leven draagt. Denk niet te veel na bij alles en laat alles es los. Het kan zijn dat je rationeel heel sterk ontwikkeld bent toktoktok want je liet het zo ver komen.
Laat ik je voorstellen aan eigenlijk de enige regel in het leven:
Je hebt t door of je hebt t niet door
Je lijkt me iemand die het al vanaf je geboorte niet door had.
Wat let je?quote:Op dinsdag 14 september 2004 00:46 schreef toktoktok het volgende:
MySecretGarden:
Ik wil gewoon nu een boeiend leven krijgen!, een leven met een doel. Nu doe ik alles in me leven "doelloos". Ik zie alles uitzichtloos , en vooral de toekomst komt nu zo dichtbij, En de toekomst zie ik erg slecht in. het mag gewoon niet zo doorgaan. Ik wil niet op me 20e weer zo'n topic hier moeten openen.
Heb jij toevallug een mail adres waarop ik je kan bereiken?quote:... schreef toktoktok het volgende:
zeg het maar hoor mensjes???quote:Op woensdag 15 september 2004 00:08 schreef toktoktok het volgende:
Noem eens concrete dingen, die ik meteen uitoefenen kan. Niet in moeilijke woorden, maar echt direct doen kan. Als je wil..
Schrijf eens dingen op die veel angst oproepen en welke situaties je bewust vermijd. Bedenk dan welke situaties voor jou het makkelijkst en het moeilijkst zijn. (geef ze een nummer ofzo). Begin dan met de makkelijkste situaties die je wil oefenen en zoek die op. En hou dan bijvoorbeeld een log daar van bij.quote:Op woensdag 15 september 2004 00:08 schreef toktoktok het volgende:
toktoktok_1234@hotmail.com
is me mail adres...
Ik hou het even kort, Over die "extremen" . Ik weet ook niet meer wat nou goed is en waar ik plezier aan heb. Ik voel me moe en lusteloos.
Noem eens concrete dingen, die ik meteen uitoefenen kan. Niet in moeilijke woorden, maar echt direct doen kan. Als je wil..
Je wacht denk ik op een soort wonderadvies, dat je denkt: oooooo jaaaaaa shit, dat ik daar niet eerder op ben gekomen. Maar zo werkt het niet, T maakt niet zoveel uit wat je leest, je kan toch heel moeilijk overtuigd worden, dat komt doordat je je in zo een vermoeide staat bevind.quote:Wake up, make a move
Je moet weten wat je wil met je leven en jezelf daar toestemming voor geven.quote:Wake up, make a move
Vergeet alles en begin opnieuw. Een heel belangrijk punt is dat je altijd vooruit, nooit achteruit moet gaan. Altijd verder. Als je dit niet doet, dan ben je niet gelukkig. Je denkt waarschijnlijk heel rationeel(verstandig,objectief) en je denkt veels te veel na. Zo verlies je je emoties. Neem het leven niet te serieus, je moet losjes in het leven staanquote:Wake up, make a move
Als ik zeg dat je schijt moe theben aan wat mensen van je denken, denk jij mischien ''o ik zal het me niet al te veel aantrekken voortaan, die moet ik onthouden''. Nee, zorg dat je absolute niks zorg hebt aan wat andere mensen van je vinden, het maakt je niet uit. Zorg dat je dit wel doet uit het perspectief van genieten en gelukkig zijn(want dat is toch wat je wil)quote:Wake up, make a move
Doe nou niet precies wat andere zegge, maar kijk voor jezelf. Jezelf zijn is niet doen wat jij wilt en hoe je >bent<, want anders zat ik ook de hele dag op school aan te klote en niks te doen en stil zijn.quote:Wake up, make a move
voor t social contact ff herhalinkje:quote:Wake up, make a move
hij zal waarschijnlijk nog wel meerdere problemen hebben; bovendien is dit er bij hem in de jaartjes ingeslopen. En als deze ziekte begint bij de puberteit, hij heeft dit probleem zo wie zo eigenlijk al gehad want hij had ook niet zoveel vrienden toen ie klein was, allene is het nu erger geworden met de puberteit. Je hebt dit probleem volgens mij altijd al gehad, alleen nu komt het echt naar boven.quote:Wake up, make a move
Nu heb je wat advies kunnen lezen. Je wilt die 'knop' omzetten maar dat kan niet door advies, dat is iets personlijks. Kijk nou niet of het je nou helemaal bevalt, maar VOLG es wat advies. Mijn advies bijvoorbeeldquote:Wake up, make a move
(en zelfs als je deze ziekte heb, gaan de psychologen je toch ook adviezen geven hoe je er van af kan komen/minderen, dus t maakt niets eens uit of je deze ziekte heb)quote:Wake up, make a move
quote:Wake up, make a move
Bij van die new-age winkeltjes. Weet niet waar je woont, maar op internet komen er vast wel adressen naar voren. Een aanrader is het boek: 'De kracht van het nu', Eckhart Tolle.quote:Op dinsdag 21 september 2004 12:16 schreef toktoktok het volgende:
en waar koop ik dat "stop met denken en andere bullshit"?
Hee, dat is mijn ervaring ook tot nu toe. Ik heb me zelfs nog nooit zo op mijn plek gevoeldquote:Op dinsdag 21 september 2004 13:10 schreef BoomSmurf het volgende:
Op de universiteit daarintegen, ben ik al mijn jaren nog niet één keer zo'n rotzak tegengekomen.
quote:Ja ik ken het ook. Ik heb het niet alleen met wat drinken met publiek erbij maar ook gewoon eten. Ik krijg het niet normaal voor elkaar. Tenminste als er mensen bij zijn die ik niet goed ken. Maar het is niet alleen eten, pinnen, koffie brengen en inschenken, lopen (ik wil niet dat mensen denken dat ik raar loop), spreken (geen trillende stem), ademen. Bij mij is het dus zelfs zo dat ik denk van als ik dit of dat doe dan zien ze dat aan me waardoor het zelfs kan dat ik probeer niet te slikken of juist normaal te ademen, waardoor ik daar heel erg op ga focussen en ik dus een beetje raar kan overkomen.
Met uitgaan is dat helemaal een ramp. Als je wat bier gedronken heb gaat het weg. Maar dan moet je dus enigszins aangeschoten raken. Voor die tijd deed ik eerst met twee handen een biertje weg te werken. Wat er belachelijk uit ziet. Maar daar kreeg ik zo vaak (terecht) opmerkingen over dat ik het nu een een heel tactisch spel zit uit te voeren. Op het juiste moment wachten en dan wat drinken, etc. Net zolang totdat die eerste fase voorbij is. Daarna gaat het allemaal wel en kan de avond beginnen zeg maar. Maar uitgaan zonder ook maar enigszins alcohol te nuttigen wordt een groot probleem denk ik.
Erg vervelend is het, maar goed ik heb dit al zo lang.
quote:Wat ik dus heel vervelend vind is als ik me ver van te voren zit voor te bereiden op een situatie of het echt een gevolg heeft. Ik heb met die vriend afgesproken om zondag de grand prix te gaan kijken en daarna een terrasje te gaan pakken. Dat terrasje pakken is dus voor mij een probleemsituatie. Maar dat zijn niet situaties die ik uit de weg wilt gaan, anders doe ik nooit wat. Andere sociale bijeenkomsten zoals naar familie en zo gaan doe ik zelden of nooit. Dan krijg je wel eens te horen: "We zien je zo weinig." etc. Dat vind ik wel heel vervelend.
Andere dingen wat ik ook heel erg vervelend vind zijn bijvoorbeeld een keer dat twee meiden mij zagen lopen, ik begin dan dus erop te letten hoe ik loop, zegt een van die meiden zoiets van: "he die ziet er leuk uit <pauze> maar hij loopt wel een beetje raar hihihi." Op zo'n moment ben ik dan echt ziek van mijzelf. Wat betreft vrouwen kan ik nog wel ff doorgaan. Bijvoorbeeld als er een willekeurig meid bij de bushalte komt staan en ik heb net een sigaret opgestoken dan let ik dus op en dat ik niet ga trillen als ik een hijs neem (wat ik dus wel doe) en dat ik niet te hard uitblaas.
Maar andere dingen. Ik haal elke dag bij dezelfde zaak een broodje. Soms kan het voorkomen dat ik dan lang achter de computer heb gezeten waardoor ik slecht focus. Maar op een gegeven begon ik er dus op te letten dat ik niet al te raar zat te kijken als ik een broodje ga halen zodat ze daar niet denken daar heb je die mafketel of zo. Gevolg is dan dus dat ik blikken vermijd en let of mijn ogen niet gespannen zijn e.d. En ja hoe ziek vreemd het ook is, daar moet ik achteraf eigenlijk om lachen.
Idd, deze maatschappij schrijft iemands gedrag veel te snel aan een ziekte toe, omdat iemand niet als 'de rest' is.quote:Op dinsdag 21 september 2004 13:10 schreef BoomSmurf het volgende:
Het belangrijkste wat je moet doen (IMHO) is niet te veel waarde hechten aan die 'ziekte' die hier gepost werd.
Phoe, ja zoveel eigenlijk.quote:Op dinsdag 21 september 2004 13:23 schreef Loveless_19 het volgende:
cool sweetgirly jij hebt er verstand van, kan jij mij er wat meer oveervertellen over spiritualiteit en wat nu je nu eigenlijk allemaal kan met je sterrenbeeld, kruiden, edelstenen, bepaalde tijden etc.? kvind t best interresant maar weet er geen donder van, je kan t hier doen of mailen ofzo (MSN staat in profiel)
Ik herken dit goed. Maar dit is niet zeldzaam of wel? Volgens mij herken ook vaker bij anderen.quote:Algemene Eigenschappen van een HSP:
- Ze zijn zorgzaam en bewust.
- Ze dromen en fantaseren veel.
- Ze merken veel meer details en nuances op.
- Ze voelen stemmingen en emoties van anderen aan.
- Ze denken over veel dingen na, en bekijken alles van verschillende kanten.
- Ze zijn snel ontroerd door kunst, natuur en een mooie film.
- Ze willen in hun eigen tempo werken.
- Ze houden van stilte en rust.
(niet mijn eigen site hoor)quote:Op dinsdag 21 september 2004 18:05 schreef semi-chump het volgende:
Van je website:
[..]
Ik herken dit goed. Maar dit is niet zeldzaam of wel? Volgens mij herken ook vaker bij anderen.
volgens mij hebben we te maken met een alto undercoverquote:Op dinsdag 21 september 2004 18:05 schreef semi-chump het volgende:
Van je website:
[..]
Ik herken dit goed. Maar dit is niet zeldzaam of wel? Volgens mij herken ook vaker bij anderen.
op 1 ding na heb klopt dat lijstje helemaalquote:Op dinsdag 21 september 2004 18:05 schreef semi-chump het volgende:
Van je website:
[..]
quote:Op dinsdag 21 september 2004 18:57 schreef Kore het volgende:
Je bent zoals je bent en het accepteren daarvan brengt je al een heel eind op weg.. Door jezelf alleen maar negatief te bekijken omdat je dingen niet durft of aankan werk je jezelf in een nog dieper dal, als je accepteerd van jezelf dat je iets anders bent of anders denkt dan het gros van de mensen kun je daar ook positieve dingen uithalen wat de omgang met anderen ook weer kan bevorderen.
Uhm oh ja, geen astro-gedoe dus bedoel jequote:Op dinsdag 21 september 2004 21:37 schreef Najra het volgende:
Ehrm....ok maar heb je me post wel goed gelezen dan?
Ik heb trouwens geen msn geinstalleerd.
Teneerste moet ik zeggen dat je al op de goede weg bent, je (h)erkent het probleem en nu komt (denk ik) de moeilijkste stap idd, want wat nu?quote:Op dinsdag 21 september 2004 23:25 schreef toktoktok het volgende:
Ik wil het helemaal niet, iets houdt me echt ontzettend tegen,
Er zijn 2 "Stemmen" de 1 zegt: stiekem wil ik het wel, de ander zegt : Nee niet doen!!.
En die laatste is veel sterker. Ik wil wel "sociaal"zijn,maar ik kan het gewoon niet, ik ben bang voor afwijzingen, vernederingen. enz enz. (alles wat onder: ontwijkende persoonlijkheidsstoornis valt)
echt precies alles wat daar onder valt, hoort echt bij mij.
Wat moet ik nou doen? Naar een psychiator?. Ik weet toch wel dat ik dat niet doe..
Ik wil die "angst"kwijt, maar dan niet zo'n angst als"hoogte vrees"wat je overwinnen kan door het expres op te zoeken, het is anders. Net als dat een muis bang voor een kat is.
(het is maar een voorbeeld)
En over die post over een masker omzetten, dat doe ik regelmatig al. Dat is dus echt GEEN oplossing he.
Nog ff over die "ontwijkende persoonlijkheidsstoornis"
- Daar valt ook onder; erg moe worden van sociale emoties en "contacten" , dat herken ik dus helemaal. Na een schooldag bijvoorbeeld ben ik echt uitgeput, en ga ik het liefst op me kamer zitten, rusten/nadenken/ verwerken.
Heb je school (decaan, enzovoorts) of iets dergelijks al ingelicht?quote:Op dinsdag 21 september 2004 23:46 schreef toktoktok het volgende:
Daarom wil ik dat ik er NU "vanaf"kom, straks stop ik met school en dat allemaal om "dit".
het beintvloed me hele leven(wat dramatisch die zin, maar het is wel zo)
zou kunnen, hij heeft echt harde moeite. Mischien moet je es een heel positieve ervaring meemaken(zoals drank en drugs of iets anders). Je moet echt je emoties leren terug te krijgen. We geven je zoveel (goed) advies maar elke keer verwerp je het lijkt het wel(onbewust/bewust).quote:Op zaterdag 2 oktober 2004 01:36 schreef Foo_niks het volgende:
Faalangst lieve schat ,genoot je ook altijd zo van die spreekbeurten of een toost uitbrengen op een diner?
Serieus advies drank of drugs al eens geprobeert ,je kan er een Fuck you mentaliteit mee oproepen.
in jou geval niet zo gek.
Wat? Neu... Wat? Ik hoor niet bij zo'n maatschappij groep hoorquote:Op dinsdag 21 september 2004 19:39 schreef amornl87 het volgende:
[..]
volgens mij hebben we te maken met een alto undercover![]()
Tuurlijk, maar volgens mij is dat echt iets algemeens. Er zijn denk ik veel mensen die er geen moeite mee hebben maar nog meer die het wel hebbenquote:Op zaterdag 2 oktober 2004 20:11 schreef Carnaval het volgende:
heeft er iemand ook last van om mensen te benaderen?
ik zelf wel, ik kan goed met mensen omgaan enzo, maar als ik iemand niet ken spreek ik die ook niet aan. zo ook als ik een meisje leuk vind dan weet ik nooit hoe ik haar moet benaderen, kweet dan nooit waar over ik moet beginnen ofzo, en dit is best irritant...
Tjemig TokTok, dit klinkt allemaal erg herkenbaar!quote:Op woensdag 6 oktober 2004 00:51 schreef toktoktok het volgende:
.....
Hetzelfde nu met school, het gaat steeds slechter, en ik trek me steeds meer terug. En sluit mezelfs helemaal af, het liefst praat ik helemaal niet meer.
Ik weet dat het niet gezond is, ik wou dat ik "normaal"was. Maar het overkomt me en ik weet niet meer hoe ermee om moet gaan.
Kan iemand alsjeblieft nog andere "tips"of ervaringen delen?
Wat is dat nou voor zweverig gezwets??? "Goed met je eigen geest in contact staan"??? Hij is niet op zoek naar karma of iets dergelijks hoor.quote:Op vrijdag 15 oktober 2004 23:27 schreef amornl87 het volgende:
tokkietokkietokkie
''o zo ben ikgeboren en ik heb ook een gezicht wat ik niet al te mooi vind en ik probeer daar goed mee te kunnen leven ooit, en dit is mijn karakter ik probeer er goed mee om te gaan.''
wat zou er gebeuren denk je als je echt goed met je eigen geest in contact staat? Dat je ook echt persoonlijk met jezelf bezig bent?
Wat vind je trouwens van mn vorige reactie
Hoe maak je zo'n opwaartse spiraal?quote:Op zaterdag 16 oktober 2004 10:47 schreef tomic het volgende:
Belangrijk is om een aantal mensen om je heen te hebben waarop je kan bouwen. EN vervolgens jezelf een schop onder de kont geven, en in een opwaardse spiraal meer zelfvertrouwen krijgen.
ten eerste fuck jou ten tweede heeft ie al ergens in een ander topic ook toegegeven dat er eigenlijk wel meerdere problemen zijn. Ik volg dit topic al vanaf het begin.quote:Op zaterdag 16 oktober 2004 11:31 schreef ScienceFriction het volgende:
[..]
Wat is dat nou voor zweverig gezwets??? "Goed met je eigen geest in contact staan"??? Hij is niet op zoek naar karma of iets dergelijks hoor.
Ik weet niet echt wat ik ervan vinden moet, als ik er iets op zou moeten zeggen dan is het....tja ik weet niet.quote:Op vrijdag 15 oktober 2004 23:27 schreef amornl87 het volgende:
tokkietokkietokkie
Wat vind je trouwens van mn vorige reactie
veel beter kan ik je niet geven.quote:Op zaterdag 16 oktober 2004 14:06 schreef toktoktok het volgende:
[..]
Ik weet niet echt wat ik ervan vinden moet, als ik er iets op zou moeten zeggen dan is het....tja ik weet niet.
Het zijn allemaal van die mooie woorden, maar het zijn allemaal van die "geestelijke activiteiten" Dingen die je in je "hoofd" moet doen, en ik werk nou eenmaal niet met knopjes als "ga de opwaardse spiraal in" "wordt extreem" " geniet extreem".
Genieten kan je toch ook niet op commando?!, genieten gebeurt, dat is een gevoel wat je spontaan krijgt ergens van, Je kan niet zeggen, NU ga ik genieten , en dan komt het "genieten" gevoel in je.
Ik kan er niks mee eigenlijk, ik weet niet hoe ik dat nou zien moet, of toepassen moet.
Ik lees al je reacties trouwens hoor, maar ze zijn nogal moeilijk om te "beantwoorden" of om op te reageren.
gelukkig is anderen uitlachen geen teken van een goed levenquote:Op zaterdag 16 oktober 2004 20:03 schreef Salvad0R het volgende:!!!!!!
Hehe, jaquote:Op zondag 17 oktober 2004 00:32 schreef Colour het volgende:
Dat lucht vast op!
ik voldoe ook niet aan me eigen verwachtingen..quote:Op zondag 17 oktober 2004 11:56 schreef FuifDuif het volgende:
Dat is de main problem denk ik: de angst om niet te voldoen aan de verwachtingen van anderen. Het klinkt zo simpel (dat is het natuurlijk helemaal niet): je kunt niet aan ieder zijn of haar verwachtingen voldoen, alleen maar aan die van jezelf en daar gaat het om.
Maar in hoeverre zijn het je eigen verwachtingen en niet de verwachtingen van anderen die dus indirect jouw verwachtingen zijn?quote:Op zondag 17 oktober 2004 11:59 schreef toktoktok het volgende:
ik voldoe ook niet aan me eigen verwachtingen..
Ik blijf het erg zweverig vinden. Bovendien wat hebben die paddos met de problemen te maken? Lossen paddos problemen op? Nee. Dat is net zo'n advies als zeggen dat mensen alcoholische drankjes moeten drinken om wat losser te raken in hun doen. Op die manier wordt de oplossing namelijk al snel het probleem.quote:Op zondag 17 oktober 2004 11:19 schreef amornl87 het volgende:
gister wat mexicaanse paddos gegeten.
maar te weinig waardoor het vaagjes maar wel leerzaam werd voor mij.
ik heb veel geleerd, bijvoorbeeld dat je continue filtert met wat je wel wil en wat je niet wil. Maar ik deed dat altijd met mn hoofd, maar je doet vanuit jezelf doen, vanuit je hart. Je moet ook leven vanuit jezelf, dingen doen vanuit jezelf. Meer in je eigen persoon zitten. Wat sweetgirly zei over dat je soms teveel in je hoofd heb zitten, waardoor je niet helemaal kan genieten, daar zijn mn ontdekkingen van gister echt geschikt voor. Er zit nu veel minder in mn hoofd. Ik voelde me al goed voordat ik deze dingen ontdekte, maar nu voel ik me nog beter. Op de manier zoals je net als een kind van dingen geniet. Ik weet weinig over aura's maar als er vlekken in mn aura zouden zitten doordat ik mn 'kindheid' heb verloren, zijn die nu verdwenen
Okay, voor deze onsamenhangende brij van woorden heb je speciaal een account aangemaakt?quote:Op zondag 17 oktober 2004 12:27 schreef Mr.X. het volgende:
Eenzaamheid en vervreemding..
[...blah blah blah...]
Door elkaar te leren kennen en te ontmoeten door innerlijke activiteit, door een gevoel te ontwikkelen voor de karmiche dimensie in sociale contacten.
quote:lichamelijk en fysiek
Nee.quote:Op zondag 17 oktober 2004 12:33 schreef ScienceFriction het volgende:
[..]
Okay, voor deze onsamenhangende brij van woorden heb je speciaal een account aangemaakt?
Okaaaay....quote:Op zondag 17 oktober 2004 12:43 schreef Mr.X. het volgende:
[..]
Nee.
Dit is nog maar het topje van de ijsberg.....
Veel mensen moeten hun ogen open gaan doen daarna de oogkleppen weghalen en dan in de goede richting gaan kijken .
Je oordeelt al voordat je er over na hebt gedacht.quote:Op zondag 17 oktober 2004 12:50 schreef ScienceFriction het volgende:
[..]
Okaaaay....
De "goede" richting. Dat is dus een waardeoordeel. Wat is de goede richting? Ik hoor veel filosofisch gezwets. Mooie woorden die verpakt zijn in slechte zinscontructies en vreemde spelling.
ik begrijp anders ook helemaal niks van wat je bedoelt hoor!?quote:Op zondag 17 oktober 2004 13:00 schreef Mr.X. het volgende:
[..]
Je oordeelt al voordat je er over na hebt gedacht.
Je vraagt aan mij wat de goede richting is, alles wat niet negatief is.
En mijn spelling is niet goed nee, boeie, als je maar begrijpt wat ik bedoel.
En als je dat niet begrijpt dan vraag je er maar na en als je daar geen zin in hebt dan is dat niet mijn probleem.
Arg, laat ik er me weer even mee bemoeienquote:Op zondag 17 oktober 2004 13:29 schreef toktoktok het volgende:
ik begrijp anders ook helemaal niks van wat je bedoelt hoor!?
Als je je verstand op 0 zet lijkt het misschien een prachtig verhaal, en geweldige theorie.
Maar kom eens terug naar de aarde. En wat wil je er dan aan gaan doen, op een stoel zitten en die mooie theorie door je hoofd een laten dwalen?
En dan?
En dan?
?
Nee hoor alhoewel sex wel leuker (en nog bewuster/aparter) kan zijn met een lot- (of is het sex-) genootquote:Op zondag 17 oktober 2004 14:17 schreef toktoktok het volgende:
sport, dans, spel , sex.
Zijn allemaal dingen waar je mensen voor nodig hebt, sport doe ik trouwens al wel.
JA!quote:Ik vind dit nog een beetje te onduidelijk, net als " dans" . Moet ik van me stoel gaan staan, en gaan dansen. Naar een dansschool gaan?.
Het maakt ook niet uit, twijfels zijn al een begin.quote:Nouja, ik weet t allemaal niet hoor. Ik krijg mezelf ook niet zover (meer) om mezelf(weer) tot iets aan te zetten. Nu ik me zo voel als ik nu voel.
me gevoel nu is:quote:Op zondag 17 oktober 2004 15:10 schreef sweetgirly het volgende:
Ps. en het begin is trouwens helemaal niet moeilijk, de stap 'lijkt' moeilijk (problemen willen de macht houden -> en niet je lichaam/geest whatever kickt op macht, die willen allemaal dat je jezelf bent, die willen stralen, als de zon bij heldere hemel). Maar eenmaal genomen viert je lichaam, jezelf, alleen maar feest. Jij (je echte jij) is en bent er alleen maar blij mee, dat je jezelf niet meer dwarszit. En de stap is zo klein of kan zo klein zijn. Je gevoel wil leven, je verstand wil domineren. Vandaar al die klote-dingetjes en struggles van de mens (met zijn verkregen noem maar op).
maargoed, ik snap dat dit wel weer wat zweverig kan klinken
Misschien een idee om hier even te vermelden wat je gevoel nu dan is.
Pak een paar kernwoorden eruit. Let it show, het is maar je verstand waarschijnlijk, dus niks aan het handje.
Mijn 1e vraag die opkomt is eigenlijk: waarom voel je je wat beschaamd?quote:Op zondag 17 oktober 2004 15:47 schreef toktoktok het volgende:
me gevoel nu is:
Alleen, verveling,beetje gespannen, beetje beschamend.
Ik schaam me voor me schaamtes, schaam me dat ik niks doe op een dag, dat ik geen vrienden heb enz. En daar raak ik weer gespannen van, het is gewoon een cirkeltje eigenlijk, of nee meer een spiraal die steeds dieper zakt.quote:Op zondag 17 oktober 2004 16:09 schreef sweetgirly het volgende:
[..]
Mijn 1e vraag die opkomt is eigenlijk: waarom voel je je wat beschaamd?
De rest van de vragen liggen in jou besloten, het waarom (maar ok).
Bijv. beetje gespannen. Weet je de reden? Zoja, kan je er wat aan doen? Zijn er opties? Zoja, kan en vooral wil je er wat mee doen? Zo nee, waarom niet? Zoja, probeer het. Jij eerst, weet je nog. Wat betreft dat je je wat gespannen voelt, is het misschien toch handig om even je lichaam wat rust of juist wat spanning te gunnen. Laat je spieren even werken, ga in een kleermakerszit zitten en hup die benen goed naar beneden. Voel je lichaam maar (dat first).
ik ga nu zelf weg, maar ik hoop te lezen als ik terug kom, dat je het hebt geprobeerd. Ook al voel je je nog verotter, probeer het eens. Voel die spieren even lekker, je lichaam, zet aan die mooie muziek! Uit het hoofd komen jij!![]()
![]()
Tja, als het goede gevoel wel soms aanwezig is, is het eigelijk de kunst om het te gaan verlengen. Iedereen heeft weleens een slechte dag, maar punt is kom je er ook weer uit. Soms duurt het heel lang voordat je weer uit een dal kan komen (algemeen bekend), maar hoe meer je weet hoe er sneller uit te komen, hoe korter ook de treetjes worden om er weer uit te kunnen klimmen. Misschien zie je dat een beetje voor je.quote:Op zondag 17 oktober 2004 21:17 schreef toktoktok het volgende:
Ik schaam me voor me schaamtes, schaam me dat ik niks doe op een dag, dat ik geen vrienden heb enz. En daar raak ik weer gespannen van, het is gewoon een cirkeltje eigenlijk, of nee meer een spiraal die steeds dieper zakt.
Over die spieren aanspannen enzo, dat deed me niet zoveel eigenlijk,
Maar ik kan alleen wel "blij" zijn, of van muziek genieten, soms krijg ik opeens een heel goed gevoel maar meestal is dat zo kort, en het "slechte" gevoel overheerst altijd nog.
Opzich kan ik me dus wel goed voelen alleen,maar qua bezigheden of contacten schiet ik daar niet veel mee op.
Beetje laat: maar dat gebeurd doordat je jezelf allereerst eens de tijd en ruimte geeft om dingen verkeerd te doen. Dus accepteren dat het niet erg is om fouten te maken.quote:Op zaterdag 16 oktober 2004 11:38 schreef -DailaLama- het volgende:
[..]
Hoe maak je zo'n opwaartse spiraal?
Kwetsbaarheid ontstaat wanneer je macht als iets buiten je beschouwt. Bijvoorbeeld de macht die jouw omgeving op jou uitoefent of jouw betekenis die je toekent aan uiterlijke dingen. Geloof mij, macht zit IN je. Ik kan je hier zo niet in een paar regels vertellen hoe dit zit. Ga boeken lezen zou ik zeggen over het onderwerp. Dat is als je het probleem echt wil aanpakken en dit topic niet hebt gestart uit zelfmedelijden. Klinkt hard, maar je moet hard zijn voor je zelf. Aanpakken dat probleem! Je leeft maar 1 keer! Fuck alles, jouw geluk komt eerst toch?quote:Op zaterdag 6 november 2004 15:07 schreef toktoktok het volgende:
Zodat mensen niet mij niet verlegen maken of kwetsen enz.
Dat eerste regeltje daar heb ik ook nog weleens last van. maar oiver wat je verder schrijft : ik denk niet dat je moet streven naar perfectie... niemand is perfect al lijkt dat soms van de buitenkant wel zo en je zal t ook nooit worden. Je moet gewoon niet perfect willen zijn. Ik weet niet wat voor school je nu doet, maar misschien moet je uitkijken naar de periode die erna gaat komen (ligt er natuurlijk aan hoelang je er nog moet zitten) ik was dolblij dat de middelbare school over was en dat ik een herkansing kreeg. die herkansing heb ik gebruikt om vrienden te maken.quote:Op zaterdag 6 november 2004 15:07 schreef toktoktok het volgende:
Als ik vrij heb , dan heb ik bijna niks te doen, en daar baal ik echt van,
"ik heb een fiets om te fietsen, maar niemand om naar toe te fietsen."
En vooral door me tegenstrijdige "gedachtengang"snap ik niks van mezelf, ik wil wel vrienden/mensen om me heen, om samen dingen te doen. Maar niet op de manier hoe ik nu ben.
Als ik nou perfect was geweest had ik wel vrienden durven te maken, en mensen aanspreken enz.
Dat is nu mijn gedachten eigenlijk.
dat heb ik op me vorige school ook gedacht, Ik dacht een soort "nieuwe"start te maken, maar dat lukt niet, ik loop gewoon tegen dezelfde dingen aan. Ik kan wel de eerste paar weekjes mezelf anders voordoen dan ik ben maar daarna niet meer, en wordt het me teveel. En trek ik me terug enz. enz. enz.quote:Op zaterdag 6 november 2004 15:16 schreef Zero2Nine het volgende:
[..]
Dat eerste regeltje daar heb ik ook nog weleens last van. maar oiver wat je verder schrijft : ik denk niet dat je moet streven naar perfectie... niemand is perfect al lijkt dat soms van de buitenkant wel zo en je zal t ook nooit worden. Je moet gewoon niet perfect willen zijn. Ik weet niet wat voor school je nu doet, maar misschien moet je uitkijken naar de periode die erna gaat komen (ligt er natuurlijk aan hoelang je er nog moet zitten) ik was dolblij dat de middelbare school over was en dat ik een herkansing kreeg. die herkansing heb ik gebruikt om vrienden te maken.
mmm ok dat is lastig, maar misschien heb je dan niet de juiste personen opgezocht? ik heb bijvoorbeeld helemaal op het einde van mijn middlebare school nog een ander groepje mensen ontdekt, die eigelijk veel beter paste bij mij dan de "vrienden" (met heele vette aanhalingstekens) waar ik altijd mee om was gegaan. Het was toen eigelijk al te laat om die mensen nog verder te leren kennen dus dat is ook niet veel meer geworden (was neit meer nodig want middelbare school was over toen). Maar het gaf wel aan dat er nog mogelijkheden waren geweest als ik het echt gewild had.quote:Op zaterdag 6 november 2004 15:19 schreef toktoktok het volgende:
[..]
dat heb ik op me vorige school ook gedacht, Ik dacht een soort "nieuwe"start te maken, maar dat lukt niet, ik loop gewoon tegen dezelfde dingen aan. Ik kan wel de eerste paar weekjes mezelf anders voordoen dan ik ben maar daarna niet meer, en wordt het me teveel. En trek ik me terug enz. enz. enz.
Hahahahahahahahaquote:Op zaterdag 6 november 2004 15:30 schreef toktoktok het volgende:
ik zit op mbo..
maar ik denk niet dat ik "toevallig"tegen de verkeerde mensen aan loop. Er moeten altijd wel paar mensen van de 30 zijn waarmee je omgaan kunt.
Nog iets: Ik ga alleen maar met mensen "om"als ik weet dat ze me geen intieme vragen zullen stellen, en dat ze me niet kwetsen. En vaak vind ik die mensen best wel "nerderig"(ja klinkt arrogant) Maar meestal zullen hun je niet kwetsen, en dan kan ik me tenminste een beetje "beter dan hun"voelen.
Het is eigenlijk erg gemeen, en ik schiet er ook niks mee op , want eigenlijk vind ik die mensen helemaal niet leuk als vrienden ofzo. Maar praat alleen maar met ze omdat ze me geen "kwaad"zullen doen.
Dat klinkt heel herkenbaar hoor. Ik denk dat het een soort weg van de minste weerstand is. Ik voel me in het begin bij zulke mensen ook beter thuis omdat je dan zelf de sfeermaker kan uithangen dat kan wel goed zijn voor je zelfvertrouwen. Maar als zulke mensen te stil blijven en ze willen nooit wat leuks doen (dat hoeft niet eens uitgaan te zijn) dan is de lol er wel snel vanaf.quote:Op zaterdag 6 november 2004 15:30 schreef toktoktok het volgende:
ik zit op mbo..
maar ik denk niet dat ik "toevallig"tegen de verkeerde mensen aan loop. Er moeten altijd wel paar mensen van de 30 zijn waarmee je omgaan kunt.
Nog iets: Ik ga alleen maar met mensen "om"als ik weet dat ze me geen intieme vragen zullen stellen, en dat ze me niet kwetsen. En vaak vind ik die mensen best wel "nerderig"(ja klinkt arrogant) Maar meestal zullen hun je niet kwetsen, en dan kan ik me tenminste een beetje "beter dan hun"voelen.
Het is eigenlijk erg gemeen, en ik schiet er ook niks mee op , want eigenlijk vind ik die mensen helemaal niet leuk als vrienden ofzo. Maar praat alleen maar met ze omdat ze me geen "kwaad"zullen doen.
hmmmm.... what's up with the name boy?quote:Op zaterdag 6 november 2004 15:40 schreef Zero2Nine het volgende:
[..]
nou Zero2Nine staat voor Serotonine.quote:Op zaterdag 6 november 2004 17:02 schreef Zero-Nine het volgende:
[..]
hmmmm.... what's up with the name boy?
Jij bent een type persoon die elk contact uit de weg gaat omdat je diep van binnen weet dat je oppervlakkig bent en nooit echt iets zult zijn in het leven.quote:Op zaterdag 6 november 2004 15:30 schreef toktoktok het volgende:
ik zit op mbo..
quote:Op donderdag 9 december 2004 01:06 schreef toktoktok het volgende:
Ik wil dit even van me afschrijven , met welk doel weet ik nog niet.
Toen ik nog klein was en op de basischool zat , was ik erg stil en verlegen. Ik praate heel zachtjes en durfde niks.
Ik durfde niet bij iemand te spelen, niet te ver van huis, en niet het schoolplein op in de pauze's.
Gym vond ik ook heel eng, en kwetsend. Omdat ik daar erg slecht in was.
En het erg vernederend was om af te gaan voor 30 andere kinderen die naar je staan te kijken.
Ik had weinig vrienden, ookal vond iedereen me wel een aardige jongen.
Maar ik was niet "stoer".
Op het VMBO veranderde weinig. Gym was nog steeds een hel voor mij, en ik keek er al de dag voordat we gym zouden hebben tegen op.
Telkens weer af gaan , en daardoor nog onzekerder gedragen. Wat het alleen maar verergert.
Tijdens de vmbo periode had ik in het begin 4 "basischool vrienden" En dat eindigde in 2.
De laatste jaren van het VMBO werd ik steeds onzekerder. Iedereen ging uit, maar ik had daar geen vrienden voor en durfde het niet.
Nu zit ik op het MBO, en ben 18 jaar, heb geen vrienden. Heb niks te doen. En school gaat slecht en vind het erg om er te zijn.
En voel me ook anders dan andere mensen, Ik leef maar een beetje alleen. Vul me tijd met onnutige dingen. Zoals internet, en zelfs dan verveel ik me..
Ik weet het zelf gewoon niet meer. Ik heb een soort angst voor andere mensen.
Vroeger kon je dat nog afschuiven op "hij is verlegen"maar nu.. het is echt een probleem geworden.
En heb ook een erg nutteloos gevoel, Durf ook geen rijlessen te nemen, niet omdat ik bang ben voor het autorijden, maar voor de instructeur die naast me zit en dingen aan me gaat vragen enzo.
Onbewust of misschien ook wel bewust schuif ik al me problemen af om me uitelijk, ik weet gewoon dat ik niet lelijk ben. Maar me gevoel zegt het tegenovergestelde.
En denk ik altijd dat als ik nou super knap was geweest wel een leuk en sociaal leven had gehad. Omdat ik dan niet zo onzeker hoef te zijn. En mensen vanzelf wel naar mij toe zouden komen.
Ik dacht dat het vanzelf wel goed zou komen, maar nu ik 18 ben , merk ik dat het niet vanzelf goed komt. Ik zit in de knoop, en weet niet hoe ik uit deze "cirkel "kom.
Ik probeer me negatieve gedachten te vermijden, me gevoelens te onderdrukken, maar moet het nu echt even van me af schrijven.
Zelf zie ik geen "oplossing". En heb ik een nutteloos gevoel.
Ik wil iets bereiken!, iets leuks iets waar ik trots op kan zijn. En geen standaard leven.
Maar ik ben niet het juiste mens daarvoor, ik en al zo "anti-sociaal"dus hoe kan ik nou iets bereiken.
Nu stop ik even,anders wordt het wel erg langdradig.
Misschien herkent iemand "dit"en kan me helpen.
nee dit is slimme tekst *proest*quote:Op zaterdag 6 november 2004 19:15 schreef Xebrozius het volgende:
[..]
Jij bent een type persoon die elk contact uit de weg gaat omdat je diep van binnen weet dat je oppervlakkig bent en nooit echt iets zult zijn in het leven.
Net zoals 98% van de bevolking trouwens.
Dat je je zelf arrogant vind terwijl je op het MBO zit maakt je toch wel dat je kampt met een grootheidswaan die zelfs Hitler nog niet had.
Je misbruikt het contact vermijden van anderen als argument omdat jij beter dan ze bent.
Maar guess what, de losers in jouw ogen kunnen zeggen wat ze denken van anderen, hebben relativatie vermogen en kunnen wél tegen kritiek.
Dit gezegd hebbende moet je inderdaad wel stoppen met school en gewoon werkloos in een flatje gaan wonen en een kluizenaar worden die tot zijn eenzame dood misbruik zal maken van onze sociale voorzieningen.
En met ONZE voorzieningen bedoel ik de mensen die werken, nauwelijks angst ervaren en wél durven te leven.
Mijn god, ik zou er niet aan moeten denken dat ik jou onder me zou moeten hebben als manager.
Zodra ik je zou bekritiseren zou je ongeveer uitbarsten in huilen en nachten slecht slapen omdat ik dingen heb gezegd waar je bang voor bent...
Je bent een enorme lafaard, dat is wat je bent.
Je bent niet bijzonder, je bent niet meer, je bent niet beter, je bent niet verstandiger, en je bent te laf om er zelf een einde aan te maken.
Kom dan niet aan met je gemekker dat je in niet staat bent om te functioneren in een sociale omgeving, maar doodleuk verkondigd dat je je wel beter voelt dan de rest.
Dat is hetzelfde als een dakloze die niet om kan gaan met de sociale druk in deze maatschappij maar die doodleuk verklaart dat hij zich beter voelt dan de rest.
Je zou eens weten wat de rest anders vind van die zwerver...
Jij presteert het om één enkele simpele zin te verneuken.quote:Op donderdag 9 december 2004 14:28 schreef partychickie het volgende:
[..]
Nee, dit is een slimme tekst. *proest*
Mwaoh, nog 69... en na deze post 68 postings te gaan...quote:Op donderdag 9 december 2004 13:37 schreef Zero2Nine het volgende:
waarom wordt hier geen nieuwe topic van gemaakt? deze staat al bijna vol. en vol = vol op fok. dit geeft toch weer een hele andere wending aan de discussie zou je zeggen.
Heb ik gezegd dan dat jij zei dat je slimmer was? Wie denk jij dat je bent om zulke dingen te typen? Dat vraag ik mij af.quote:Op donderdag 9 december 2004 15:03 schreef Xebrozius het volgende:
[..]
Jij presteert het om één enkele simpele zin te verneuken.
En ten tweede heb ik in dat verhaal helemaal niet gezegd dat ik slimmer ben.
Natuurlijk ligt dat niet aan ouders. niet elk kind is hetzelfde. Als hij broers en zussen heeft hoeft daa rniks mee aan de hand te zijn. Hoe kan dat dna?quote:Op donderdag 9 december 2004 15:59 schreef sazu het volgende:
Wat is Nederlands toch een vervelende taal, vooral het schrijven, nouja...
Ik zal het kort proberen te vertellen. Ten eerste Nederland loopt flink achter op het gebied van mentale gezondheid. Verlegen is een oud woord. Sociaal zijn zit in ieder mens. Als een baby geboren wordt heeft het geen angsten behalve voor harde geluiden, en nog wat van dat soort natuurlijke angsten. Zeker GEEN sociale angsten.
Waar moet je dan kijken? Waar ligt het probleem? Zeker NIET bij jezelf. De taak van de ouders is om je in een zelf-verzekerd zelfstandig individu te laten groeien en te helpen. Hier schiet 90% te kort.
Ik kan een heel verhaal houden, maar als je sociale problemen hebt dan ligt dat aan je ouders, waarschijnlijk hebben ze je emotioneel misbruikt, messchien physiek/sexueel/spiritueel zelfs. Zij hebben jou als kind gebruikt om hun benodigdheden te vervullen. Hierdoor ga je door de ogen van andere mensen leven, je ontwikkeld geen volledige indentiteit.
Stop om je zelf de schuld te geven, plaats de verantwoordlijkheid waar het hoort.
Mocht je jezelf lelijk vinden dan kan je altijd je haar anders doen, zonnebanken, of gaan fitnessen, hier moeten je ouders bij helpen. Als ze niet aan je zien dat je ongelukkig bent en je niet helpen komen ze waarschijnlijk ook uit een dysfunctioneel gezin. Ik zal maar niet beginnen over mijn ouders.
Vergeet al die complete onzin over verlegen zijn, sociale fobieen, dat is een mooie business voor de psychiatrie om je vol met pillen te gooien.
Wat jij nodig hebt is een goede discussie met je ouders, en therapie. Sociale fobie is een grap, het is je ouders verantwoordelijkheid en niet aan jezelf. Uiteraard gaat niemand je meer gelukkig maken en moet je zelf actie ondernemen, en bereid zijn te veranderen, niemand doet het meer voor je, maar leg aub de verantwoordlijkheid op de juiste plaats.
Zoek is wat informatie over dysfunctionele gezinnen, misbruik, en "co-dependency."
Sorry dat ik een beetje aan het prediken ben, maar veel advies hier snijdt echt geen hout.
Denk dat je ook beetje je denkwijze daarvoor moet veranderen, anders kun je drempels nooit over. Dat je leert door te doen is sowieso waar, maar begin er maar eens mee.quote:Op donderdag 9 december 2004 16:17 schreef Dromenvanger het volgende:
De schuld op anderen leggen is makkelijk. En tuurlijk heeft opvoeding ook invloed, en opleiding en nog meer. En persoonlijke eigenschappen. Zelfs je sterrenbeeld heeft invloed. Al die factoren bij elkaar zorgen voor het complete plaatje van wie je bent. Wie je bent op dat moment, want wie je kunt zijn is heel iets anders. Invloed op je eigen ik, je haalt je ideale ik niet naar boven door anderen de schuld te geven. Hoewel het wel een uitlaatklep kan zijn. Ik geef dan de opleiding de schuld, waar ik in rijtjes moest staan alsof ik in dienst zat en waar je continu je bek moest houden anders kreeg je consequenties van je gedrag, ze hadden de rem er al opgezet voordat ik kon adem halen. Ze hebben al mijn vrijheid ontnomen toen ik in een belangrijke fase zat van mijn leven, ik weet niet in welke jaren een mens zich ontwikkelt. Volgens mij ergens op de basisschool? Of nog eerder? Kan van alles zijn dat het ontwikkelen remt, dat kan al in de baarmoeder gebeurenWie weet.
Het gaat erom, dat de topic starter niet tevreden is met zichzelf. En daar moet hij of zij wat aan doen. En de enige oplossing is door actie te ondernemen en de uitdaging aan te gaan. De wilderniss in, de jungle in die het leven heet. Proberen om een grote mond op te zetten tegen anderen, wie weet werkt het verhelderend om gewoon eens een voorbijganger vol uit te schelden. Daarna verder gaan naar een lagere stap en gesprekken voeren, zolang doorgaan totdat het goed gaat.
En nooit opgeven uiteraard. Opgeven is voor...... losers. En dat wilt niemand zijn volgens mij.
Volgens mij is het verstand op nul zetten verstandiger. Als je denkt dan komt er vaak niets van door twijfels. Je kunt dan beter niet denken maar doen. En wat heb je aan overwegen? Het enige antwoord is vaak " Doen". Als je niet doet, dan zit je vast en ben je kluisenaar voor het leven.quote:Op donderdag 9 december 2004 16:20 schreef partychickie het volgende:
[..]
Denk dat je ook beetje je denkwijze daarvoor moet veranderen, anders kun je drempels nooit over. Dat je leert door te doen is sowieso waar, maar begin er maar eens mee.
Zoals je zegt he, niet iedereen is hetzelfde. Messchien heeft zijn broers en zussen een andere behandeling gekregen.quote:Op donderdag 9 december 2004 16:04 schreef partychickie het volgende:
[..]
Natuurlijk ligt dat niet aan ouders. niet elk kind is hetzelfde. Als hij broers en zussen heeft hoeft daa rniks mee aan de hand te zijn. Hoe kan dat dna?
Zeker doorgaan dat moet je ook wel. Maa rik heb zelf dremplels alleen kunnen overwinnen doordat ik het wel moest. Verstand op nul zetten gaat niet.quote:Op donderdag 9 december 2004 16:23 schreef Dromenvanger het volgende:
[..]
Volgens mij is het verstand op nul zetten verstandiger. Als je denkt dan komt er vaak niets van door twijfels. Je kunt dan beter niet denken maar doen.
In ieder geval de eerste stap zetten en de wijde wereld intrekken, ergens moet de eerste stap zijn, en dan niet meer de keutel intrekken, doorgaan tot het bittere eind.
Nou je hebt me nog steeds niet kunnen overtuigen. mijn broer heeft dezelfde opvoeding als mij hoor, maar die heeft er eccht geen last van gehad.quote:Op donderdag 9 december 2004 16:23 schreef sazu het volgende:
[..]
Zoals je zegt he, niet iedereen is hetzelfde. Messchien heeft zijn broers en zussen een andere behandeling gekregen.
Wat bijna altijd geld is dat wanneer iemand naar school gaat, gespiegeld krijgt wat hij altijd over zichzelf heeft gevoelt door de mensen om hem heen. Voel je je als kind al ellendig door slechte ouders dan zullen mensen je op school ook ellendig behandelen.
Je kan niks meer en minder in je leven krijgen dat wat je zelf-beeld is. Heb je als kinds af aan een slecht zelf-beeld, messchien wel het zwarte eendje van de familie, dan wordt je dat ook op school, omdat je geen ander beeld van jezelf hebt. Mensen gaan je niet aardig behandelen als je saai of raai bent, dat is tegen de realiteit vechten.
Goed book: Psycho Cybernetix - Maxwell Maltz
STERRENBEELD? Komop man, ik respecteer iemand ze denkbeelden compleet, maar dat heeft niks met je sociale competencie te maken. Van dat soort advies dwaal je af.quote:Op donderdag 9 december 2004 16:17 schreef Dromenvanger het volgende:
De schuld op anderen leggen is makkelijk. En tuurlijk heeft opvoeding ook invloed, en opleiding en nog meer. En persoonlijke eigenschappen. Zelfs je sterrenbeeld heeft invloed. Al die factoren bij elkaar zorgen voor het complete plaatje van wie je bent. Wie je bent op dat moment, want wie je kunt zijn is heel iets anders. Invloed op je eigen ik, je haalt je ideale ik niet naar boven door anderen de schuld te geven. Hoewel het wel een uitlaatklep kan zijn. Ik geef dan de opleiding de schuld, waar ik in rijtjes moest staan alsof ik in dienst zat en waar je continu je bek moest houden anders kreeg je consequenties van je gedrag, ze hadden de rem er al opgezet voordat ik kon adem halen. Ze hebben al mijn vrijheid ontnomen toen ik in een belangrijke fase zat van mijn leven, ik weet niet in welke jaren een mens zich ontwikkelt. Volgens mij ergens op de basisschool? Of nog eerder? Kan van alles zijn dat het ontwikkelen remt, dat kan al in de baarmoeder gebeurenEen of andere storing in je hersens en je zit met de gebakken peren. Etc etc etc....volgens mij is er dus voor alle geestelijke problemen geen oorzaak die vast staat. Wederom het complete plaatje dat mensheid inhoudt. Human Beings. How to be a Human being in 10 lessons...nee dat zou makkelijk zijn
Het gaat erom, dat de topic starter niet tevreden is met zichzelf. En daar moet hij of zij wat aan doen. En de enige oplossing is door actie te ondernemen en de uitdaging aan te gaan. De wilderniss in, de jungle in die het leven heet. Proberen om een grote mond op te zetten tegen anderen, wie weet werkt het verhelderend om gewoon eens een voorbijganger vol uit te schelden. Daarna verder gaan naar een lagere stap en gesprekken voeren, zolang doorgaan totdat het goed gaat.
En nooit opgeven uiteraard. Opgeven is voor...... losers. En dat wilt niemand zijn volgens mij.
Ach..de een gelooft dit de ander geloof dat. Lijkt wel alsof je kwaad wordtquote:Op donderdag 9 december 2004 16:30 schreef sazu het volgende:
[..]
STERRENBEELD? Komop man, ik respecteer iemand ze denkbeelden compleet, maar dat heeft niks met je sociale competencie te maken. Van dat soort advies dwaal je af.
Je zelf-beeld wordt gemaakt als je in de ogen van je moeder kijkt, een kind haalt het beeld wat het van zichzelf heeft van zijn moeders gezicht voornamelijk. Ongelukkige moeder bij geboorte, kind dat ook ongelukkig wordt.
Nouja succes poster, het belangrijkste ingredient voor geluk in het leven is: uithouden en doorzetten. Als je van je fouten leert kan je nooit verliezen.
Volgensmij heb jij een trauma met je oudersquote:Op donderdag 9 december 2004 16:30 schreef sazu het volgende:
[..]
STERRENBEELD? Komop man, ik respecteer iemand ze denkbeelden compleet, maar dat heeft niks met je sociale competencie te maken. Van dat soort advies dwaal je af.
Je zelf-beeld wordt gemaakt als je in de ogen van je moeder kijkt, een kind haalt het beeld wat het van zichzelf heeft van zijn moeders gezicht voornamelijk. Ongelukkige moeder bij geboorte, kind dat ook ongelukkig wordt.
Nouja succes poster, het belangrijkste ingredient voor geluk in het leven is: uithouden en doorzetten. Als je van je fouten leert kan je nooit verliezen.
En dit raakt ook kant nog walquote:Op donderdag 9 december 2004 16:23 schreef sazu het volgende:
[..]
Zoals je zegt he, niet iedereen is hetzelfde. Messchien heeft zijn broers en zussen een andere behandeling gekregen.
Wat bijna altijd geld is dat wanneer iemand naar school gaat, gespiegeld krijgt wat hij altijd over zichzelf heeft gevoelt door de mensen om hem heen. Voel je je als kind al ellendig door slechte ouders dan zullen mensen je op school ook ellendig behandelen.
Je kan niks meer en minder in je leven krijgen dat wat je zelf-beeld is. Heb je als kinds af aan een slecht zelf-beeld, messchien wel het zwarte eendje van de familie, dan wordt je dat ook op school, omdat je geen ander beeld van jezelf hebt. Mensen gaan je niet aardig behandelen als je saai of raai bent, dat is tegen de realiteit vechten.
Goed book: Psycho Cybernetix - Maxwell Maltz
Daar moet je natuurlijk in geloven in astrologie. Maar met het idee ben ik het wel eens. Het ligt een beetje aan je persoonlijkheid.quote:Op donderdag 9 december 2004 16:34 schreef Dromenvanger het volgende:
[..]
Ach..de een gelooft dit de ander geloof dat. Lijkt wel alsof je kwaad wordt
Ik geloof in het totaal pakket van factoren. Ik ben tweeling en mijn sterrenbeeld heeft veel invloed in hoe ik ben als mens. Waarom denk je dat er anders zoveel gedaan wordt aan astrologie en het lezen van de sterren? Doen ze dat voor jan lul?
Wie ben jij om mij te veroordelen?quote:Op donderdag 9 december 2004 15:52 schreef partychickie het volgende:
[..]
Heb ik gezegd dan dat jij zei dat je slimmer was? Wie denk jij dat je bent om zulke dingen te typen? Dat vraag ik mij af.
Je wilt niet weten! Heb bijna me vader uit me huis gegooit! Beste wat ik ooit hebt gedaan.quote:Op donderdag 9 december 2004 16:34 schreef partychickie het volgende:
[..]
Volgensmij heb jij een trauma met je ouders.
Het gaat niet eens zozeer over de astrologie. Sommige mensen geloven nergens in, dus ik zal de moeite ook niet doen om te overtuigen meerquote:Op donderdag 9 december 2004 16:36 schreef partychickie het volgende:
[..]
Daar moet je natuurlijk in geloven in astrologie. Maar met het idee ben ik het wel eens. Het ligt een beetje aan je persoonlijkheid.
Waa rheb je mij advies zien geven dna?quote:Op donderdag 9 december 2004 16:38 schreef Xebrozius het volgende:
[..]
Wie ben jij om mij te veroordelen?.
En wie denk jij wel dat je bent?
Zomaar advies geven aan een wildvreemde.. Mag ik je sociale diploma's even zien?
Dan zijn die mensen dat zelf schuld en laten ze zich teveel beinvloeden. Kom op, mensen moeten in wezen sterk genoeg zijn om daar boven te staan. Lekker huilen en je ouders de schuld geven, dat werkt zeker.quote:Op donderdag 9 december 2004 16:42 schreef sazu het volgende:
[..]
Mensen onderschatten de invloed van hun ouders, en overschatten hunzelf, jammer want als ze 40 worden hebben ze een mid-life crisis.
Helemala mee eens. alleen sommige mensne kunnen zichzelf die trap niet verkopen.quote:Op donderdag 9 december 2004 16:43 schreef Dromenvanger het volgende:
[..]
Het gaat niet eens zozeer over de astrologie. Sommige mensen geloven nergens in, dus ik zal de moeite ook niet doen om te overtuigen meer
Het gaat om iets doen op het moment van nu. Jezelf een trap onder de kont verkopen, actie ondernemen en niet onder de stoel gaan zitten.
Haha! Ok in ben het met compleet niets eens wat je zegt, maar ik ben serieus blij dat een een eigen filosofie hebt gevondenquote:Op donderdag 9 december 2004 16:35 schreef Dromenvanger het volgende:
[..]
En dit raakt ook kant nog wal
En boeken lezen om wijzer te worden is gebrek aan eigen inzicht. Je legt je eigen denkbeelden vast aan de hand van wat iemand anders denkt. Klakkeloos andermans ideeen overnemen, hoe makkelijk.
Mensen zijn individuen en zouden op een bepaald punt in hun leven wanneer de nood hoog is, alles van zich af moeten kunnen zetten. En dan werkt jou vingertje niet van, zwart schaapje. Dat is verleden tijd, je moet iets doen aan de situatie in het nu, en terug kijken en schuld verleggen is dan iets dat de ontwikkeling alleen maar tegen houdt.
Het gaat om het nu. De topic starter is nu niet tevreden, durft nu niets. Dan moet hij iets doen aan zijn huidige manier van denken. En die manier van denken verander je volgens mij totaal niet door je te focussen op je verleden. Je moet iets doen met je positieve karaktereigenschappen die dus ook in je sterrenbeeld naar voren komt.
Alle positieve karaktereigenschappen uitbuiten tot die koe geen melk meer geeft.
Je geeft tips...quote:Op donderdag 9 december 2004 16:44 schreef partychickie het volgende:
[..]
Waa rheb je mij advies zien geven dna?
Dan moeten die mensen meer moeite doen om alle shit van zich af te gooien. Zichzelf erasen en opnieuw beginnen. Alle negatieve invloeden ooit opgedaan weg gooien, opnieuw beginnen met een schone lei. Als het dan zo erg dwars zit allemaal.quote:Op donderdag 9 december 2004 16:46 schreef sazu het volgende:
[..]
Haha! Ok in ben het met compleet niets eens wat je zegt, maar ik ben serieus blij dat een een eigen filosofie hebt gevonden
Wat ik noujuist zeg is dat de meeste mensen geen volledige identiteit hebben doordat ze afhankelijk zijn van hun ouders, hen hele concept over het leven is niet door hun zelf bedacht, maar door hun ouders erin gegoten. Cultuur en de media spelen hierbij natuurlijk ook een grote rol, maar een stuk minder dan de ouders.
Wat het maar zo simpel.quote:Op donderdag 9 december 2004 16:50 schreef Dromenvanger het volgende:
[..]
Dan moeten die mensen meer moeite doen om alle shit van zich af te gooien. Zichzelf erasen en opnieuw beginnen. Alle negatieve invloeden ooit opgedaan weg gooien, opnieuw beginnen met een schone lei. Als het dan zo erg dwars zit allemaal.
Maar goed, de wijn gaat zo open.
Ik ben dus van mening dat mensen onafhankelijk kunnen zijn, ondanks alles wat ze hebben meegemaakt. Ieder trauma hoeft geen trauma te zijn, zodra ze zichzelf vogel vrij hebben verklaart.
Je hebt me helemaal door meneer de bedweter.quote:Op donderdag 9 december 2004 16:48 schreef Xebrozius het volgende:
[..]
Je geeft tips...
Doe je nou alsof je zo dom bent, of hunker je gewoon naar de dankbaarheid van de topicstarter zodat je jezelf in de spiegel kunt aankijken en kunt zeggen:
"Yes! Ik heb een totaal onbekende geholpen met mijn labiele gewauwel.. Ik heb wél een reden om op deze aardkloot kostbare zuurstof te verbruiken.
Zie je wel, mensen vinden me aardig.. ECHT aardig".
mwah, ik weet niet zoveel van bedden...quote:Op donderdag 9 december 2004 16:54 schreef partychickie het volgende:
[..]
Je hebt me helemaal door meneer de bedweter.
nou daar zou ik mee zitten met wat jij van mij vind.quote:Op donderdag 9 december 2004 16:57 schreef Xebrozius het volgende:
[..]
mwah, ik weet niet zoveel van bedden...
Betweter misschien, maar ik beroep me op het feit dat ik al legio 'hoog gevoelige' meiden voorbij heb zien komen in mijn leven.
En nog altijd vind ik dat soort mensen minderwaardig.
80 procent is nat vingerwerk neem ik aan. Bij mij is de perceptie denk ik eerder omgekeerd, ben me degelijk bewust van alles, zou ook niet goed zijn dat ik een zombie ben en niet eens weet wat ik denk.quote:Op donderdag 9 december 2004 16:54 schreef sazu het volgende:
[..]
Wat het maar zo simpel.
80% van je dagelijkse perceptie is onbewust, waar je niet bewust van bent heb je niet onder controle. De effecten van trauma's e.d. zijn onderbewust, mensen kunnen dat onmogelijk zelf behandelen.
Wijn ja... ik ga er ook vandoor.
Tot nu heb je continu de behoeft gehad om jezelf amechtig proberen te verdedigen wat ik zeg.quote:Op donderdag 9 december 2004 16:59 schreef partychickie het volgende:
[..]
nou daar zou ik mee zitten met wat jij van mij vind.
Ik word gelukkig geaccepteert, dus maak je er niet druk om, want daar gooi jij het telkens op.quote:Op donderdag 9 december 2004 17:02 schreef Xebrozius het volgende:
[..]
Tot nu heb je continu de behoeft gehad om jezelf amechtig proberen te verdedigen wat ik zeg.
Maar goed, overschreeuw je onzekerheid maar met tips naar vreemden in de hoop zelf ooit eens geaccepteerd te worden.
Ik hoef geen sympathie van onbekenden, de mensen van vlees en bloed in mijn directe omgeving zijn belangrijk voor me.
En als mensen hun problemen op een forum gooien verneuken ze zelf hun integriteit. En dan heb ik het nog niet eens over de mensen die hen proberen te 'helpen'.
Ja, zo heeft de TS geen baat bij dat onsamenhangende gezanik.quote:Op donderdag 9 december 2004 17:05 schreef Copycat het volgende:
Ideetje...
Laat de persoonlijke aanvallen en het onderlinge gekonkel achterwege...
Dit is een sociaal topic... en da's al moeilijk genoeg.
Jij bent een sociale kampertrien?quote:Op donderdag 9 december 2004 17:05 schreef partychickie het volgende:
maar kijk eerst naar je eigen.
Was geen poging tot olie op het vuur gooien. Het was meer een constatering. Mensen zeggen hier zo vaak "het interesseert me niks wat jij denkt", en gaan dan uitvoerig uitleggen waarom het ze niks interesseert etc. Alleen daardoor geef je al aan dat het wel veel interesseert. Maar verder heb je gelijk hoor copycat©... tis nu wel genoeg geweest.quote:Op donderdag 9 december 2004 17:12 schreef ScienceFriction het volgende:
Olie op het vuur?
Neuh... laat maar.
Maar dat is het toch hoe moet dat?quote:Op donderdag 9 december 2004 17:01 schreef Dromenvanger het volgende:
[..]
80 procent is nat vingerwerk neem ik aan. Bij mij is de perceptie denk ik eerder omgekeerd, ben me degelijk bewust van alles, zou ook niet goed zijn dat ik een zombie ben en niet eens weet wat ik denk.
En dus heb ik mezelf wel degelijk onder controleVandaar vind ik ook dat de topic starter ook eens goed moet gaan zoeken om zichzelf onder controle te krijgen. En dus ook controle op de omgeving, want op je omgeving kun je ook controle krijgen door te anticiperen.
Opstaan uit die mist!!!!! Meedoen met het leven!!!! Hersens gebruiken!!!!
Inzet.quote:Op donderdag 9 december 2004 17:30 schreef partychickie het volgende:
[..]
Maar dat is het toch hoe moet dat?
Dan kom je stront tekortquote:Op donderdag 9 december 2004 17:58 schreef Dromenvanger het volgende:
Het gaat dus kortom om : SCHIJT HEBBEN AAN HET LEVEN.
Er is nog altijd iets als darm-spoelingen ondergaan.quote:
Ze kunnen wel het beste met je voorhebben, maar ze weten niet hoe je in elkaar steekt. Ze weten ook niet hoe ze zelf hun leven moeten indelen, vele hulpverleners zitten zelf opgesloten in hun eigen shit. En hebben geen recht van spreken als het gaat om de shit van anderen. Vaak zorgen ze zelfs voor nog meer belemmering in het voortgangsproces.quote:Op donderdag 9 december 2004 18:26 schreef sazu het volgende:
Succes, en wees niet bang om hulp in te schakelen, het domste wat ik altijd deed in me leven was denken dat ik alles zelf wel kon oplossen, dat is dom, arrogant en kortzichtig. Sommige mensen hebben echt het goede met je voor, daar moet je gebruik van maken, zonodig tegen betaling.
Daar ben ik het 90% mee eens, maar er is een bijzonder ras van psychologen diep in het oerwoud te vinden die echt goede hulp verlenen. Die hebben veelal hun eigen problemen verwerkt, en hebben niet zo'n zielig hulp-verleen ego.quote:Op donderdag 9 december 2004 18:37 schreef Dromenvanger het volgende:
[..]
Ze kunnen wel het beste met je voorhebben, maar ze weten niet hoe je in elkaar steekt. Ze weten ook niet hoe ze zelf hun leven moeten indelen, vele hulpverleners zitten zelf opgesloten in hun eigen shit. En hebben geen recht van spreken als het gaat om de shit van anderen. Vaak zorgen ze zelfs voor nog meer belemmering in het voortgangsproces.
Je eigen neus volgen als een speurhond is beter. Weten wie je bent, waar je voor staat en wat je wilt.
Derden zijn maar derden, en derden zijn zoals altijd onbelangrijk en weten niets van hoe het wel en hoe het niet moet.
The key is inside of yourself.
Advies van derden, tja, ik heb veel advies gekregen, geen enkel advies heeft me goed gedaan. Omdat ik eigenwijs ben en liever zelf bepaal wat er gebeurt met mijn leven.
Advies....advies...niets advies...doe lekker waar je zelf zin in hebt. Psychologen zijn zelf maar onzekere wezentjes die hun eigen leven niet ...nee...ze hebben zelf een saai leven ja. En hebben een hobby eraan om anderen te analyseren tot het bot en de hele ziel samen te knijpen totdat er niets meer overblijft.
Toch blijven het maar mensen van vlees en bloed, die allerlei theorien los laten die kant nog wal slaan. Ze programmeren hun patienten voor terwijl de patienten zelf hef in hand moeten nemen om tot het gewenste resultaat te komen.quote:Op donderdag 9 december 2004 18:42 schreef sazu het volgende:
[..]
Daar ben ik het 90% mee eens, maar er is een bijzonder ras van psychologen diep in het oerwoud te vinden die echt goede hulp verlenen. Die hebben veelal hun eigen problemen verwerkt, en hebben niet zo'n zielig hulp-verleen ego.
Een beetje berekent vertrouwen kan geen kwaad.
Misshcien zijn andere mensne wel niet de moeite waard. amar als je er zelf zo'n last van hebt lijkt mij dat toch de prettigste oplossing?quote:Op donderdag 9 december 2004 19:21 schreef Dromenvanger het volgende:
Wie weet zijn die andere mensen de moeite niet waard? Waarom zou je je vrijer willen voelen bij mensen die de moeite niet waard zijn? Je vrijer voelen bij anderen zou ook vanzelf moeten gaan zonder technieken, wie weet heeft hij helemaal geen zin om zich vrijer te voelen. Wie weet zoekt hij het in de verkeerde hoek of wat dan ook.
Kan dus best zijn dat hij geen zin heeft in vrijheid op dit moment, dat hij tevreden is met wat hij nu heeft, dat hij nog bezig is met de ontkenningsfase of acceptatiefase of wat dan ook, en dat deze topic zinloos is. Dat hij over 1 jaar nog een topic moet openen wanneer hij achter zijn woorden staat en daadwerkelijk een nieuw leven wilt.
Kwestie van inzichtquote:Op donderdag 9 december 2004 19:30 schreef partychickie het volgende:
[..]
Misshcien zijn andere mensne wel niet de moeite waard. amar als je er zelf zo'n last van hebt lijkt mij dat toch de prettigste oplossing?
Ja ik had het zelf kunnen typen wat hij typt, maar dan een paar jaar geleden. Maar je moet inderdaad wel alles aan doen om te willen veranderen en dat kan je inderdaad alleen zelf
Precies !! Je wordt alleen geboren en je gaat alleen dood....quote:Op vrijdag 10 september 2004 22:40 schreef trith het volgende:
Maak je aub niet zo druk! LEEF! Wat kan jou de rest schelen?
Kortom, als je zelf niet in staat bent om overal schijt aan te hebben, dan ga je naar een psychiater die je leert hoe je schijt aan het leven moet krijgen. Nu nog een kliniek die de ''schijtherapie'' in praktijk brengt en het gros van de mensen is genezen.quote:Op donderdag 9 december 2004 17:35 schreef Dromenvanger het volgende:
[..]
Inzet.
En natuurlijk niet alles serieus nemen, lachen!!!! Maar ik kan makkelijk praten, ik ben pas net bezig om alles anders aan te pakken. Ik vind het leven een groot lachertje en zo benader ik veel ook.
Het leven stelt niet veel voor, met die gedachte valt er ook weinig te verliezen. Het enige dat je kunt verliezen is je eigen leven. Nou dat is dan weer wel belangrijk te noemen, de rest erom heen is voor het grootste gedeelte bull-shit. Vage kennissen stellen niets voor, die kun je als je wilt negeren. Vrienden en goede familie is wat anders waar het om draait. Goede relatie. De basis-factoren van het leven.
En schijt hebben, letterlijk en figuurlijk schijt hebben aan die hele zeik. Nihilist!!! Maar ik heb ook geen zin meer in die serieuze zeik. Moeite met sociaal contact, fuck it, doe alsof niets je interesseert en het leven is een stuk makkelijker.
Hoewel bepaalde zaken toch belangrijk zijn, maar die komen vanzelf wel. Zonder veel moeite te hoeven doen.
Al het slechte negeren, al het goede omarmen. Meer niet... alleen jezelf focussen op dat wat je wilt doen en zien. En niets met tegenzin doen. Ga zo door, uiteindelijk kom je uit bij waar het om draait, en dat is de basis van alles. Meer is er niet. En zit je in die basis waar je schijt hebt eraan, dan heb je weinig om je nog druk om te maken.
Ook denk je dan niet meer na bij iedere zeik, je steekt als het ware de weg over zonder links en rechts te kijken.
Klinkt erg praktisch en zo zou de praktijk ook moeten zijn. Totaal geen gezeik. En om alweer het woord zeik in de mond te nemen, geen gezeik. Mensen praten zichzelf gezeik aan, en mensen leven een leven vol gezeik omdat de maatschappij zeik levens in de aanbieding heeft. Nee de maatschappij heeft geen zeik levens in de aanbieding, de maatschappij maakt van gezonde mensen zieke mensen.
Klote maatschappij
Werken voor een baasEtc etc.. Kut collega, kut klasgenoot, kut rij-instructeur
![]()
Basta
Leuke column.quote:Op vrijdag 10 december 2004 02:50 schreef Poldermodel het volgende:
[..]
Kortom, als je zelf niet in staat bent om overal schijt aan te hebben, dan ga je naar een psychiater die je leert hoe je schijt aan het leven moet krijgen. Nu nog een kliniek die de ''schijtherapie'' in praktijk brengt en het gros van de mensen is genezen.
Dokter, ik voel me angstig.
Dan moet je gewoon schijt aan alles hebben. Dan gaat het wel over.
Maar dokter, ik ben bang voor mensen?
Gewoon schijt aan de mensen hebben, dan gaat het wel over.
Maar ik heb ook hoogtevrees?
Dan moet je gewoon schijt aan hoogte's hebben.
Maar ik ben ook depressief?
Dan moet je gewoon schijt aan depressie's hebben.
Maar dokter, ik neem alles veel te serieus.
Dan moet je schijt hebben, aan alles wat serieus is.
Maar de maatschappij maakt me ziek, dokter.
Dan moet je gewoon schijt aan de maatschappij hebben.
Maar ik heb ook straatvrees, dokter.
Dan moet je gewoon schijt aan de 'straat' hebben..
Dank je wel dokter, ik voel me weer helemaal angstvrij en vrij van depressie's. Ik heb het gevoel alsof ik het het leven weer aan kan.
Zie je wel, als je angstig bent of depressief, dan moet je daar gewoon schijt aan hebben. juist die overschilligheid maakt je weer beter. Zelfs aan woorden als 'onverschilligheid' moet je schijt hebben.
Dank je wel schijtdokter. Zo mag ik je toch wel noemen dokter?
Tuurlijk wel schijtpatient. Daar heb ik toch schijt aan.
Dag dokter. bedankt.![]()
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |