abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_21869500
Ik ben erg gespannen tijdens sociale bezigheden met andere mensen. Zelf vind ik dit erg vervelend worden. Op school kan ik me bijvoorbeeld niet ontspannen, en raak ik erg zenuwachtig. Bang dat er persoonlijke vragen op me af komen, die ik liever niet beantwoorden wil. Daardoor zit ik erg gestest erbij.
Het liefst ontwijk ik elk sociaal contact.. omdat ik bang ben voor "schade" die me aangericht kan worden. En daar bedoel ik mee , confronterende vragen of negatieve opmerkingen over mij.

Ik heb als voorbeeld school genomen, ik ben er geen buitenbeentje, en praat ook wel met mensen die ik aardig vind, maar toch blijft het gespannen gevoel, " wat nou als ze dit, en dat gaan vragen".

Thuis gekomen, ben ik ook erg moe, best wel uitgeput, lichamelijk en fysiek. Het lieft trek ik me dan ook terug in me kamer, en wil ik even met niemand praten. In de ochtend heb ik bijvoorbeeld nog zin om te gaan sporten, maar na school ben ik zo moe , van "de spanning" qua "sociaal contact" . Dat ik daar geen energie meer voor heb.

Zelfs tijdens het sporten voel ik me erg opgelaten, door de andere mensen om me heen, En kan ik niet "rustig" sporten en de dingen doen die ik wil doen. Ik let veel te erg op andere mensen, en "of ik wel veilig zit". geen confrontatie's. geen persoonlijke vragen.

Van buitenaf zal je dit waarschijnlijk niet aan mij zien, ik zie er niet "apart" uit, erg doorsnee juist.
Wat je wel zal merken is dat ik best "alleen" op de wereld ben.

Tegenover andere gedraag ik me meestal ook erg zelfstandig" ik kan het alleen wel aan". Zodat ik "met rust" gelaten wordt.

Een dag werken, een dag school. Dus een dag lang veel andere mensen omeheen raak ik zo gespannen van, dat ik zelf heb overweegt om te stoppen met school. En dat alleen maar vanwege dit.
Me school resultaten lijden er ook onder, ik kan me niet meer concentreren, omdat ik mezelf niet kan ontspannen met andere mensen erbij.

"dit" heb ik nu sinds een jaar, (eigenlijk wel al langer, maar niet in deze mate).
Toevalig is dit sinds ik op een nieuwe school zit, of juist niet toevallig.. ik weet het zelf niet.
Ik begin nu echt dingen te ontlopen... en vind het zelf niet "gezond" meer, en wil het graag veranderen.

Kan iemand me hiermee helpen, en is dit misschien herkenbaar, of lijdt dit ergens toe?.
pi_21869628
Ik weet dat ze bij het Riagg speciale groepstherapien doen voor sociale fobie, praat je met anderen van jouw leeftijd die dit ook hebben.....Zelf wilde ik noooooooiiiit in groepstherapie, ja daaag beetje tegen mensen je persoonlijke verhalen vertellen...Maar nadat ik er eenmaal ben geweest, vind ik het juist super leerzaam....Je hoort verhalen van anderen waarin jij ook weer dingen herkent (wat heel prettig is) en je gaat dmv oefeningen proberen eroverheen te komen!
Wil je mijn toekomstige ex zijn?
pi_21869633
Hoe oud ben je? Hoelang zit je al op die nieuwe school? Ben je vaak van school veranderd?
Stel me een vraag, waarop je het antwoord NIET wilt weten, reken dan wel op een antwoord dat je niet had willen horen!!!
pi_21870101
Maak je aub niet zo druk! LEEF! Wat kan jou de rest schelen?
pi_21870115
GEEN dingen gaan vermijden, want dan kan je moeite met sociale contacten binnen kortste keren omslaan in een sociale fobie. Toen ik een jaar of 19 was heb ik daar ook last van gehad en dat is vreeschlijk kan ik je wel vertellen.
I'm celebrating my love for you, with a pint of beer and a new tattoo
pi_21870129
Rare directe vraag: Heb je wel 's harddrugs gebruikt?
pi_21870160
quote:
Op vrijdag 10 september 2004 22:41 schreef Smorlez het volgende:
Rare directe vraag: Heb je wel 's harddrugs gebruikt?
Nogal een rare vraag, aangezien blowen in dit soort gevallen nog veel funester is.
pi_21870169
quote:
Op vrijdag 10 september 2004 22:40 schreef trith het volgende:
Maak je aub niet zo druk! LEEF! Wat kan jou de rest schelen?
dit wou ik net zeggen.
trek je niet teveel van anderen aan. dan ga je je vanzelf beter voelen.
:]
  vrijdag 10 september 2004 @ 22:45:17 #9
85508 EMW
Vivimus quad somniamus
pi_21870198
Zelfverzekerd zijn en jezelf accepteren enzo.
  vrijdag 10 september 2004 @ 22:45:38 #10
46006 Dr.Oetker
Pyrotechnician
pi_21870205
Je wilt vragen die je mogelijk gesteld zouden kunnen worden liever niet beantwoorden, maar wat voor vragen gaat het dan om? Wil je een voorbeeld noemen? Probeer es volledig buiten jezelf te staan, "kijk" eens naar jezelf, jouw persoon die zich gespannen voelt. Wat vind je daar zelf van? Neem eens wat afstand, zeg maar.
No, I will not fix your computer
pi_21870306
Had ik vorig jaar ook, ik ging naar een nieuwe school. een kostschool met alleen maar rijkeluis kindjes, en ik leip daar met me beurs rond. voelde me erg kut daar. maar op een punt had ik zoiets van, ik hbe niets te verliezen, en ik heb schijt aan de rest.
En je moet maar zo denken, je probeert vrienden te maken, en doordat je er niet stom uit wil zien, raak je nerveus omdat je goed over wilt komen. maar daarmee bereik je alleen het tegenovergestelde, namelijk dat niemand je echt leert kennen, en voor je het weet zit je of in een vreemd leven waarin je altijd de rol van iemand speelt die je eigenlijk niet bent, of in een totaal sociaal isolement. Zet je er gewoon overheen, dat is de enigste manier. Je moet maar zo denken, als ze mij niet zien zitten zoals ik echt ben, dan zou ik ze waarschijnlijk niet eens als vrienden willen hebben.
sta sterk, en je zal mensen aan trekken!!!!
  vrijdag 10 september 2004 @ 22:51:22 #12
72691 T3rr0r
Technoofsow!
pi_21870348
Xtc is the answer!
It's about being boss, not being the boss...
pi_21870374
Ik ben juist niet zelfverzekerd, en zelfverzekerd worden , wordt je niet op commando. Zo ben ik niet.

Met die vragen bedoelde ik intieme vrage, erg persoonlijke vragen. Ben bang om gekwetst te worden. En raak steeds "contact lozer ". Ik ga erg vaak gesprekken vermijden merk ik aan mezelf..
pi_21870486
tlijk je kan niet van dag op dag veranderen... maar als je doorsnee bent.. waar zou je je dan voor moeten schamen.
ga naar de winkel. koop een paar leuke kleren. ga naar de kapper voor een leuke coupe...
en zorg dat je tevreden met jezelf bent zoals je nu bent. zoek werk(voor het geld en voor de sociale contacten) en dan komt de rest vanzelf wel.
:]
pi_21870618
quote:
Op vrijdag 10 september 2004 22:56 schreef wootahH het volgende:
tlijk je kan niet van dag op dag veranderen... maar als je doorsnee bent.. waar zou je je dan voor moeten schamen.
ga naar de winkel. koop een paar leuke kleren. ga naar de kapper voor een leuke coupe...
en zorg dat je tevreden met jezelf bent zoals je nu bent. zoek werk(voor het geld en voor de sociale contacten) en dan komt de rest vanzelf wel.
je bedoelt het vast goed, maar die dingen die "heb" ik al. Het gaat niet om hoe ik eruit zie. En werk heb ik, en school ook. Maar "het" probleem heb ik ook..
  vrijdag 10 september 2004 @ 23:09:03 #16
41684 wadgem
Vvvbwleargh.
pi_21870771
Ik kan ook geen nieuwe vrienden maken. Snap wat je bedoelt.

Het ergste is dat het een vicieuze cirkel is, je gaat je steeds meer terugtrekken en dan word je nóg zenuwachtiger. Probeer de cirkel te doorbreken, zeg 's ochtends tegen jezelf "het maakt me geen reet uit wat mensen van me vinden en ik zeg lekker wat in me opkomt"

Sterkte.
Anatidaephobia
The fear that somewhere, somehow, a duck is watching you.
  vrijdag 10 september 2004 @ 23:13:17 #17
67978 HenryHill
Fake it 'till you make it
pi_21870871
Het punt is dat je er onbewust toch mee bezig bent ("Letten anderen op mij? Kom ik niet raar over bij de rest? Wat zouden ze denken als ik dit en dat zeg?"). En je kunt het niet op commando uitzetten. Sterker nog, hoe harder je dat probeert, hoe meer je op jezelf gaat letten.

Misschien dat het helpt als je het niet als "probleem" ziet, maar als "uitdaging"? Probeer elke dag een stukje van je angst te overwinnen. Durf een keer een opmerking te maken tegen mensen waarvan je eigenlijk bang bent om hem te maken. Meestal is het trouwens zo dat als je echt loopt te dimdammen van zou ik het nou wel doen of niet, dan is het 99 van de 100 keer helemaal niet raar als je het doet. Als je zo 'zelfbewust' bent, denken je hersenen vaak heel conservatief (maw. iets is al snel 'raar' naar jouw idee) - als het echt gek is om iets te doen, dan gaan er echt wel alarmbellen rinkelen in je hoofd, heel wat anders dan die twijfels die je meestal hebt. Dat verschil herken je echt wel. Bottom line: als je twijfelt, is het meestal niet raar om datgene te zeggen of te doen.

En wat betreft dat 'intieme vragen stellen'... realiseer je wel dat iedereen ook maar gewoon mens is, en net zoals jij niet iemand expres voor het blok zal zetten, zullen de meesten dat ook niet doen bij jou. Je kunt er vrij zeker van zijn dat men de normale omgangsvormen hanteert, en dus geen hele intieme vragen gaat stellen. Een enkeling is wel zo extrovert dat hij/zij dat aandurft, en zelfs dan heb je nog altijd de mogelijkheid om te zeggen "ja eh, daar reageer ik niet op, gaat je niks aan"...

Dus eigenlijk is er lang niet zoveel 'gevaar' als dat jij ziet, en als je een keer echt in een vervelende situatie komt, dan ben je nog niet verloren: je kunt altijd zelf nog aan de 'noodrem' trekken (dmv laatstgenoemde opmerking), of zelfs gewoon weglopen... Dus eigenlijk kan je gewoon niks gebeuren.
So this is how liberty dies... with thunderous applause.
Truth? What's so great about the truth? Try lying for a change, it's the currency of the world
pi_21870885
quote:
Op vrijdag 10 september 2004 22:51 schreef T3rr0r het volgende:
Xtc is the answer!
Zekers, en ondertussen je serotoninehuishouding helemaal naar de klote helpen waardoor je in een zware depressie belandt. Dat is de oplossing!
pi_21870937
Ik heb het ook deels gehad. Toen ik ging werken werd het stukken beter, heb er veel vrienden gemaakt en daardoor ging het buiten het werk ook stukken beter. Het ging niet meteen, maar heel geleidelijk. Ik weet niet hoelang je al werkt, maar bij mij duurde het eventjes, denk een half jaar ofzo. Klinkt misschien lang, maar als je eenmaal weer goed in je vel zit gaat het sociaal stukken beter. Ik heb nog altijd een beetje een afwachtende houding voor onbekende personen, maar ik trek me nooit meer terug. Zorg er in ieder geval voor dat je je nooit terugtrekt, dat maakt het alleen maar erger. Zorg dat je jezelf 'presenteert', dat je niet ergens achter de achtergrond zit.
pi_21871276
Als het je sociale leven in z'on mate beinvloed dat je school er achter uit door gaat en je alleen maar thuis zit zou ik wel hulp zoeken. Kijk het even aan zou ik zeggen en als het niet lukt naar de RIAGG gaan bijvoorbeeld.
  vrijdag 10 september 2004 @ 23:36:02 #21
67978 HenryHill
pi_21871416
quote:
Op vrijdag 10 september 2004 23:15 schreef Poerkie het volgende:
...maar bij mij duurde het eventjes, denk een half jaar ofzo. Klinkt misschien lang, maar als je eenmaal weer goed in je vel zit gaat het sociaal stukken beter. Ik heb nog altijd een beetje een afwachtende houding voor onbekende personen, maar ik trek me nooit meer terug. Zorg er in ieder geval voor dat je je nooit terugtrekt, dat maakt het alleen maar erger. Zorg dat je jezelf 'presenteert', dat je niet ergens achter de achtergrond zit.
And that's true. Je kunt niet van de ene op de andere dag veranderen, dat gaat geleidelijk.

Aan de andere kant: je kunt ook niet niks blijven doen en afwachten. Als je wilt dat er wat gebeurt, zul je zelf de eerste stap moeten zetten. Om maar even een metafoor te gebruiken: je kunt niet leren zwemmen als je niet het water ingaat, hoe bang je ook bent. Maar spring niet meteen in het diepe, want dan verzuip je gegarandeerd. Begin in het ondiepe, en ga steeds een stukje verder het diepe in.

En af en toe zit het tegen en lukt alles niet zoals je graag zou willen. Dat is niet erg, je moet vooral niet boos worden op jezelf en denken dat "het je nooit zal lukken". Iedereen heeft tegenslagen, de ene keer gaat het beter dan de andere keer. Accepteer gewoon dat je dan een rotdag hebt, en dat het morgen beter gaat. Zolang je maar vooruitgang boekt gaat het goed, ook al gaat het niet zo snel als dat jij graag zou willen.
Truth? What's so great about the truth? Try lying for a change, it's the currency of the world
pi_21871486
Ik herken mijzelf wel een beetje in de TS.
Maar bij mij is het dan niet dat ik bang ben dat ze persoonlijke vragen gaan stellen, maar van geen gespreksonderwerpen te vinden, wat van die "stiltes" veroorzaakt waar ik (waarschijnlijk iedereen) zich nogal ongemakkelijk bij voelt.
  vrijdag 10 september 2004 @ 23:43:59 #23
54997 Posdnous
Moslima-knuffelaar
pi_21871618
Dit moet toch een oorzaak hebben.

Lijkt me sterk dat je dat van de ene op de andere dag krijgt. Je bent bang dat mensen je iets persoonlijks vragen, omdat je je schijnbaar ergens voor schaamt of onzeker over voelt.

Ik zou eerst de oorzaak van het probleem eens proberen te achterhalen.
When it comes to being Plug 1, it's just me, myself and I
pi_21871793
Ik hang aan je lippen................................
God gaf de mens vrijheid en we kunnen dus al met al aannemen dat hij niet verantwoordelijk is voor menselijke misdaden. Alleen hij die de mens heeft geschapen draagt echter de volle verantwoordelijkheid voor de stront.
pi_21871822
Ik had het vroeger ook en heb het (onbewust) afgeleerd door steeds kleine stapjes te nemen die er niks mee te maken leken te hebben. Ik ben één zomer opeens een zonnebril gaan dragen en toen ik voor het eerst mijn discman kreeg (mini-disc) heb ik in de trein gezeten met oordopjes. Deze twee dingen zorgen ervoor dat je een beetje afstand neem van de mensen in je omgeving en dan lijkt het alsof de mensen om je heen eigenlijk maar gewoon onderdeel van een film zijn. Je staat erbuiten. En na verloop maakte het niet meer uit of ik mijn koptelefoon of zonnebril ophad. Ik besefte pas achteraf dat het twee kleine dingen waren die vrij veel aan mijn eigen karakter hebben bijgedragen.
Doe eens wild ....
pi_21871878
boeiend.....................
God gaf de mens vrijheid en we kunnen dus al met al aannemen dat hij niet verantwoordelijk is voor menselijke misdaden. Alleen hij die de mens heeft geschapen draagt echter de volle verantwoordelijkheid voor de stront.
pi_21871982
quote:
Op vrijdag 10 september 2004 23:13 schreef nozem het volgende:

[..]

Zekers, en ondertussen je serotoninehuishouding helemaal naar de klote helpen waardoor je in een zware depressie belandt. Dat is de oplossing!
Xtc kan juist wel een aanleiding zijn. Ik heb wel 's gelezen dat het gebruik van harddrugs je gemoedstoestand op een manier kan aantasten zoals de ts beschreven heeft.
pi_21872028
quote:
Op zaterdag 11 september 2004 00:00 schreef Smorlez het volgende:

[..]

Xtc kan juist wel een aanleiding zijn. Ik heb wel 's gelezen dat het gebruik van harddrugs je gemoedstoestand op een manier kan aantasten zoals de ts beschreven heeft.
ik gebruig geen drugs, nooit gedaan, en ook niet vanplan. Rook ook niet. En drink ook niet veel.
  zaterdag 11 september 2004 @ 00:05:10 #29
54997 Posdnous
Moslima-knuffelaar
pi_21872101
quote:
Op zaterdag 11 september 2004 00:02 schreef toktoktok het volgende:

[..]

ik gebruig geen drugs, nooit gedaan, en ook niet vanplan. Rook ook niet. En drink ook niet veel.
Maar waarom ben je onzeker?

Je uiterlijk? Je bent ooit uitgelachen? Je vindt dat je domme dingen zegt?
pi_21872120
quote:
Op zaterdag 11 september 2004 00:00 schreef Smorlez het volgende:

[..]

Dat ook doordat ts op zijn hoofd is gevallen, en nog een paar honderd andere redenen...

TS, waar komt je angst vandaan voor persoonlijke vragen? Ben je bang voor bepaalde vragen? Ben je bang dat het antwoord op sommige vragen "raar" is? Ben je bang om een stukje van jezelf prijs te geven?
pi_21872167
ga door.......................
pi_21872170
quote:
Op zaterdag 11 september 2004 00:02 schreef toktoktok het volgende:

[..]

Ik zou ook willen dat ik nooit rotzooi had gebruikt, helaas heeft het bepaalde dingen voorgoed verneukt, en ik gebruikte sowieso niet eens veel. XTC, speed en al die zooi, het is echt troep. Klote gabbertijd..
pi_21872236
quote:
Op zaterdag 11 september 2004 00:05 schreef Alicey het volgende:

[..]

Dat ook doordat ts op zijn hoofd is gevallen, en nog een paar honderd andere redenen...

TS, waar komt je angst vandaan voor persoonlijke vragen? Ben je bang voor bepaalde vragen? Ben je bang dat het antwoord op sommige vragen "raar" is? Ben je bang om een stukje van jezelf prijs te geven?
Dat laatste ja, en om af te gaan. uitgelachen te worden.
Maar dat niet alleen, het is moeilijk te omschrijven. en te verwoorden.
Ik wil niet dat mensen raare dingen over me denken, of dat ze me op paar "negatieve" punten voor hun meteen afwijzen, en me daar op gaan beoordelen.

Mijn moeder wordt binnenkort jarig, een groot feest met alle familie erbij.
Ik ben nu gewoon zenuwachtig, en kijk er erg tegen op, al die oom's en tante's met die vragen van ze, het liefst zou ik "toevallig" ziek op bed liggen. Maar me ouders zijn ook niet dom, die beginnen het nu ook door te krijgen, en vragen zich ook af wat er met me is.
  zaterdag 11 september 2004 @ 00:11:07 #34
67978 HenryHill
pi_21872244
quote:
Op zaterdag 11 september 2004 00:05 schreef Alicey het volgende:

[..]

Weet je dat daar geen echte tastbare reden voor hoeft te zijn? Als je door reacties van je sociale omgeving ervan overtuigd raakt dat er iets mis is met je, dan zul je elke observatie die strookt met die gedachtegang zien als bewijs daarvoor ("zie je wel, ze vinden me raar") en elke observatie die daar niet mee strookt afdoen als toeval, dat heeft er niks mee te maken, whatever.

Humans are their own best coincidence creators
pi_21872311
quote:
Op zaterdag 11 september 2004 00:10 schreef toktoktok het volgende:

[..]

Gebeurt het wel eens dat je wordt uitgelachen? Wanneer het gebeurt dat je wordt uitgelachen, wat zegt dat jou dan?
pi_21872314
quote:
Op zaterdag 11 september 2004 00:11 schreef HenryHill het volgende:

[..]

Weet je dat daar geen echte tastbare reden voor hoeft te zijn? Als je door reacties van je sociale omgeving ervan overtuigd raakt dat er iets mis is met je, dan zul je elke observatie die strookt met die gedachtegang zien als bewijs daarvoor ("zie je wel, ze vinden me raar") en elke observatie die daar niet mee strookt afdoen als toeval, dat heeft er niks mee te maken, whatever.

Heel erg waar. Zelfprojectie noemen ze dat. Je hebt dan ook het gevoel dat er constant een spotlight op je gericht staat, als je bijvoorbeeld in de bus zit heb je het gevoel dat iedereen op elk klein dingetje van je let.

Heel herkenbaar van vroeger.
pi_21872350
quote:
Op zaterdag 11 september 2004 00:11 schreef HenryHill het volgende:

[..]

Weet je dat daar geen echte tastbare reden voor hoeft te zijn?
Indirect stelde ik diezelfde vraag.
quote:
Als je door reacties van je sociale omgeving ervan overtuigd raakt dat er iets mis is met je, dan zul je elke observatie die strookt met die gedachtegang zien als bewijs daarvoor ("zie je wel, ze vinden me raar") en elke observatie die daar niet mee strookt afdoen als toeval, dat heeft er niks mee te maken, whatever.
Dat is een mogelijkheid. Het is inderdaad wel zo dat een mens van alles kan bedenken, en bevestiging zien van zijn/haar eigen ideeen in wat er gebeurt.
quote:
Nouja hier ga ik weer niet helemaal mee.. Voor wat het mij aangaat komt de meeste coincidence van buitenaf, soms op manieren die ik niet eens had kunnen bedenken.
pi_21872387
quote:
Op zaterdag 11 september 2004 00:13 schreef nozem het volgende:

[..]

Heel erg waar. Zelfprojectie noemen ze dat. Je hebt dan ook het gevoel dat er constant een spotlight op je gericht staat, als je bijvoorbeeld in de bus zit heb je het gevoel dat iedereen op elk klein dingetje van je let.

Inderdaad wel iets herkenbaars.. Ik heb het ook zo nu en dan.

In werkelijkheid ben je niet interessant genoeg om onderzocht te worden.
pi_21872402
quote:
Op zaterdag 11 september 2004 00:13 schreef nozem het volgende:

[..]

dat "heb" ik ook ja, Ik heb zelfs als ik voor een groep mensen die bijvoorbeeld ergens zitten, en ik moet naar toe lopen, dan voel ik me echt vreselijk. En ga ik mezelf inbeelden hoe ik loop ,en dat ik me vast een verkeerde houding geef.
pi_21872486
quote:
Op zaterdag 11 september 2004 00:17 schreef Alicey het volgende:

[..]

Inderdaad wel iets herkenbaars.. Ik heb het ook zo nu en dan.

In werkelijkheid ben je niet interessant genoeg om onderzocht te worden.
Mensen letten juist helemaal niet op elkaar. Stel iemand zit een uur tegenover je in de trein, jij hebt een rode jas aan, je stapt uit en iemand anders vraagt aan die persoon: "Zeg, die jongen die tegenover je zat, welke kleur jas had hij aan?", dan is er een grote kans dat die persoon geen flauw idee heeft..
  zaterdag 11 september 2004 @ 00:22:43 #41
54997 Posdnous
Moslima-knuffelaar
pi_21872530
quote:
Op zaterdag 11 september 2004 00:17 schreef toktoktok het volgende:

[..]

dat "heb" ik ook ja, Ik heb zelfs als ik voor een groep mensen die bijvoorbeeld ergens zitten, en ik moet naar toe lopen, dan voel ik me echt vreselijk. En ga ik mezelf inbeelden hoe ik loop ,en dat ik me vast een verkeerde houding geef.
Dit zijn allemaal dingen die ieder mens een beetje heeft, maar dan onbewust. Jij bent je heel erg bewust van die momenten en door er zo op te focussen worden ze heel erg uitvergroot. Dan wordt het inderdaad een negatieve spiraal. Elke keer als je weer langs mensen moet denk je vooraf al aan dat moment dat je toen niet leuk vond.

Voor nu is het zaak je gedachten op andere dingen te focussen en niet teveel na te denken bij alles wat je doet.
pi_21872566
quote:
Op zaterdag 11 september 2004 00:10 schreef toktoktok het volgende:

[..]

Maar dat niet alleen, het is moeilijk te omschrijven. en te verwoorden.
Ik wil niet dat mensen raare dingen over me denken, of dat ze me op paar "negatieve" punten voor hun meteen afwijzen, en me daar op gaan beoordelen.

Mijn moeder wordt binnenkort jarig, een groot feest met alle familie erbij.
Ik ben nu gewoon zenuwachtig, en kijk er erg tegen op, al die oom's en tante's met die vragen van ze, het liefst zou ik "toevallig" ziek op bed liggen. Maar me ouders zijn ook niet dom, die beginnen het nu ook door te krijgen, en vragen zich ook af wat er met me is.
ik wou dit stukje even "herhalen" omdat ik het later gewijzigd had..
  zaterdag 11 september 2004 @ 00:25:46 #43
67978 HenryHill
pi_21872589
quote:
Op zaterdag 11 september 2004 00:15 schreef Alicey het volgende:
Indirect stelde ik diezelfde vraag.
Ja, nu snap ik hoe je die 'en nog 100 andere dingen' bedoelt
quote:
Op zaterdag 11 september 2004 00:15 schreef Alicey het volgende:
Nouja hier ga ik weer niet helemaal mee.. Voor wat het mij aangaat komt de meeste coincidence van buitenaf, soms op manieren die ik niet eens had kunnen bedenken.
Da's mooi, want indirect bevestig je toch mijn punt Namelijk dat je zelf de koppeling legt tussen twee zaken die maar heel mager gerelateerd zijn, en dan vervolgens denkt: goh, da's toevallig! (Of in TS zijn geval: "Zie je wel!"). Je ziet voornamelijk de dingen die je wilt zien, de rest gaat grotendeels langs je heen of wordt door je eigen hersenen afgedaan als 'niet belangrijk'.

En het is belangrijk om je van dat systeem bewust te zijn, anders praat je jezelf in de put...
pi_21872713
quote:
Op zaterdag 11 september 2004 00:24 schreef toktoktok het volgende:

[..]

ik wou dit stukje even "herhalen" omdat ik het later gewijzigd had..
Een deel herken ik er wel in.. Maar dat heeft bij mij meer met verschillende denkkaders te maken. Er zijn veel mensen die een denkpatroon hebben dat niet bij mij past, en waarbij ik me gigantisch opgelaten voel. Ik heb om die reden ook een gruwelijke hekel aan verjaardagen etc. en probeer ook altijd behoudens enkele uitzonderingen op alle mogelijke manieren er onderuit te komen.

Een vraag die je je ook eens moet stellen is "Wie ben ik?". Dat kan echt verhelderend werken, en je helpen om je minder te laten beinvloeden door wat anderen van je denken. Weet ook dat wanneer anderen jou afkeuren, dit slechts een teken is van hun eigen zwakte.
pi_21872789
quote:
Op zaterdag 11 september 2004 00:31 schreef Alicey het volgende:

[..]

Een deel herken ik er wel in.. Maar dat heeft bij mij meer met verschillende denkkaders te maken. Er zijn veel mensen die een denkpatroon hebben dat niet bij mij past, en waarbij ik me gigantisch opgelaten voel. Ik heb om die reden ook een gruwelijke hekel aan verjaardagen etc. en probeer ook altijd behoudens enkele uitzonderingen op alle mogelijke manieren er onderuit te komen.

Een vraag die je je ook eens moet stellen is "Wie ben ik?". Dat kan echt verhelderend werken, en je helpen om je minder te laten beinvloeden door wat anderen van je denken. Weet ook dat wanneer anderen jou afkeuren, dit slechts een teken is van hun eigen zwakte.
Maar wat zou ik nou op zo'n verjaardag kunnen doen?, ik ben 18. Eerst kon ik nog wel ff erbij zitten en dan iets anders gaan doen. Nu "moet" ik toch wel erbij gaan zitten enzo.
Ik zit hier echt vreselijk tegen op, had ik met me eigen verjaardag ookal. Die tante's en oom's, had het niet moeten vieren denk ik nu..
pi_21872791
quote:
Op zaterdag 11 september 2004 00:31 schreef Alicey het volgende:

[..]

opgelaten voel. Ik heb om die reden ook een gruwelijke hekel aan verjaardagen etc. en probeer ook altijd behoudens enkele uitzonderingen op alle mogelijke manieren er onderuit te komen.
Dat doet mij er aan herinneren dat ik morgen een verjaardagsfeestje heb waar ik behalve de jarige niemand ken, maar daar maak ik me tegenwoordig niet druk meer over, of het wordt leuk, of het wordt kut, in het laatste geval ben ik ook snel genoeg weer weg..
pi_21872808
quote:
Op zaterdag 11 september 2004 00:25 schreef HenryHill het volgende:

[..]

Ja, nu snap ik hoe je die 'en nog 100 andere dingen' bedoelt
quote:
[..]

Da's mooi, want indirect bevestig je toch mijn punt Namelijk dat je zelf de koppeling legt tussen twee zaken die maar heel mager gerelateerd zijn, en dan vervolgens denkt: goh, da's toevallig! (Of in TS zijn geval: "Zie je wel!"). Je ziet voornamelijk de dingen die je wilt zien, de rest gaat grotendeels langs je heen of wordt door je eigen hersenen afgedaan als 'niet belangrijk'.
Natuurlijk bestaat toeval in de kern niet, en loopt alles zoals het loopt. Natuurlijk heb je theoretisch altijd een mogelijkheid om invloed uit te oefenen en zo het "lot" te ontwijken. In de praktijk gebeurt toeval.

Met betrekking tot hoe andere mensen denken kun je je denk ik echter niet beroepen op toeval. Een groot deel hangt inderdaad van interpretatie. Soms zie je ook juist dingen waar je bang voor bent, maar die er niet blijken te zijn.
quote:
En het is belangrijk om je van dat systeem bewust te zijn, anders praat je jezelf in de put...
Het bewust zijn van hoe de psyche werkt is niet altijd voldoende. Wat dat betreft zitten mensjes raar in elkaar.
  zaterdag 11 september 2004 @ 00:36:16 #48
54997 Posdnous
Moslima-knuffelaar
pi_21872809
Wie wil er wel met ooms en tantes ouwehoeren op feesjes als je 18 bent?
  zaterdag 11 september 2004 @ 00:37:00 #49
93643 DumDaDum
We Have Unfinished Business
pi_21872831
Face your fears... Sta er 's ochtends voor op; accepteer dat je het gevoel tegenkomt. En ga gewoon door met dingen doen die je van plan was. Ik weet het; erg tsjakka, maar 't is de enige manier. De spanning die jij tegenkomt houdt zichzelf nl. in stand.

Laat btw soms ook zien aan anderen dat je zoiets voelt. De houding van sommige mensen zal ook positief veranderen daardoor. Anderen zijn in beginsel ook onzeker... en kunnen het wel waarderen als jij vecht ipv vlucht. Ha!
“I'm not touched but I'm aching to be”
— Heather Nova
| myHiFi | myMusic | Chuck Norris
pi_21872832
quote:
Op zaterdag 11 september 2004 00:35 schreef nozem het volgende:

[..]

Dat doet mij er aan herinneren dat ik morgen een verjaardagsfeestje heb waar ik behalve de jarige niemand ken, maar daar maak ik me tegenwoordig niet druk meer over, of het wordt leuk, of het wordt kut, in het laatste geval ben ik ook snel genoeg weer weg..
het ergste vind ik nog me eigen verjaardag, daar zit je dan met al je vrienden...*grote stilte*
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')