Er staat tegenover dat je hem reviewt en daar gaat heel wat tijd in zitten. Tis niet alleen even een album luisteren. Tis ook info zoeken, oude info zoeken enzoquote:Op woensdag 1 september 2004 18:55 schreef komrad het volgende:
als je een fok reviewer bent, krijg je dan de cd's voor nop?
In dat geval wil ik me ook wel aanbieden als reviewer.quote:Op woensdag 1 september 2004 18:57 schreef komrad het volgende:
ik wil dan wel reviewer worden voor de moderne jazz, zoeken jullie die toevallig nog??
quote:Op woensdag 1 september 2004 18:59 schreef miss_bleu het volgende:
We zitten op dit moment met een volle crew en geen moderne jazz cd's die binnen komen.
Er zijn dus geen open plekken behalve boeken-reviewers
Deze sollicitatie loopt tot zondag en dan word er een reviewer gekozen doormiddel van de ingezonden reviews van hun. Verder heb ik op dit moment geen open plekken, dus mailen lijkt me vrij nutteloos als je over 1 of 2 weken terug komtquote:Op woensdag 1 september 2004 19:10 schreef komrad het volgende:
@miss_blue als ik terugkom en je hebt nog mensen nodig moet je me maar evne iets laten weten anders.
Hangt een beetje van de reviewer af, vind ik. Tony_Montana67 en Methodmich schrijven imo wel goede cd-recensies op de FP, maar andere reviews (o.a. bijv. die van de laatste cd van The Prodigy) vind ik vaak ook niet zo best. Met alle respect voor de mensen die ze schrijven.quote:Op woensdag 1 september 2004 19:15 schreef OProg het volgende:
Dat wil zeggen dat het ook niet veel soeps is normaal gesproken.
Methodmich is een columnist die 1 keer een review heeft geschreven over The Yearlingsquote:Op woensdag 1 september 2004 19:19 schreef Zander het volgende:
. Tony_Montana67 en Methodmich schrijven imo wel goede cd-recensies op de FP,
Nou, die review is mij dan iig als een positieve uitzondering bijgebleven.quote:Op woensdag 1 september 2004 19:22 schreef miss_bleu het volgende:
Methodmich is een columnist die 1 keer een review heeft geschreven over The Yearlings
Die was dan volgens mij vorig jaar? Ik heb net namelijk in de planning en aantallen van 2004 zitten kijkenquote:Op woensdag 1 september 2004 19:31 schreef Z het volgende:
En een keer over Timesbold trouwens. (methodmitch)
had jij dan expres verkeerde info gezocht bij je Prodigy review?quote:Op woensdag 1 september 2004 18:56 schreef miss_bleu het volgende:
[..]
Er staat tegenover dat je hem reviewt en daar gaat heel wat tijd in zitten. Tis niet alleen even een album luisteren. Tis ook info zoeken, oude info zoeken enzo
Er stond toch een disclaimer bij?quote:Op woensdag 1 september 2004 19:34 schreef Tokus het volgende:
[..]
had jij dan expres verkeerde info gezocht bij je Prodigy review?
nee en het leuke is ook dat alle sites waar ik de info vandaan heb gehaald wat betreft bio enzo allemaal hetzelfde zei.quote:Op woensdag 1 september 2004 19:34 schreef Tokus het volgende:
[..]
had jij dan expres verkeerde info gezocht bij je Prodigy review?
Niet alles. We krijgen een aanbod en daaruit kunnen de reviewers kiezen. Soms kan een reviewer niet of wil een reviewer dat niet doen. Dan wordt het dus gewoon niet aangevraagd.quote:Op woensdag 1 september 2004 19:36 schreef komrad het volgende:
Maar reviewen jullie alles wat je binnenkrijgt of niet?
klopt, ik ook, maar ik verbeter ze dan. Dat is het mooie van internet he, dat kan je nog wijzigen.quote:Ik ben ook maar menselijk en maak ook wel eens fouten, ja ook in reviews.
Oké, dan kan het daar kennelijk niet aan liggen.quote:Op woensdag 1 september 2004 19:33 schreef miss_bleu het volgende:
Er komt zoveel materiaal binnen dat reviewers tegenwoordig gewoon kunnen kiezen, in het geval van FLIPNEUS is het zelfs zo dat hij af en toe gewoon niet kan reviewen omdat er niets leuks voor hem tussen staat. Zo zal je Tony ook geen dance-cd's zien doen.
Er is keuze genoeg voor de reviewers tegenwoordig, en er blijft ook meer dan genoeg in de lijst staan met artikelen. Het is niet meer zo dat men die review moet reviewen omdat dat mogelijk wel leuk kan zijn voor hem of haar.
Prima idee, zou dat in het "wat draai je nu nieuwe stijl" kunnen/moeten of in een andere vorm? Wat denk je? Wat zou jij prettig vinden?quote:Op woensdag 1 september 2004 19:38 schreef pfaf het volgende:
The Zutons zijn volgens mij ook een keer gereviewd.
Ik denk trouwens dat er best wel draagvlak is voor wat meer reviews hier op Fok! Desnoods in topic-vorm. In VBL zijn we een tijd terug begonnen met een column-topic en daar zijn flink wat columns in geplaatst en ook zeker niet alleen van Tony, MM en SCH.
dus... er komt heeel veel binnen.... maar toch niet genoeg want er zit niks leuks bij? huh?quote:Op woensdag 1 september 2004 19:33 schreef miss_bleu het volgende:
Er komt zoveel materiaal binnen dat reviewers tegenwoordig gewoon kunnen kiezen, in het geval van FLIPNEUS is het zelfs zo dat hij af en toe gewoon niet kan reviewen omdat er niets leuks voor hem tussen staat.
Ik zou wel kiezen voor 'nieuwe' albums. Iedereen kan gewoon zijn mening in review-vorm posten en iederen kan er zijn/haar mening over geven. Lijkt me erg leuk en ik zal ook zeker af en toe een reviewtje toevoegen.quote:Op woensdag 1 september 2004 19:43 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
Prima idee, zou dat in het "wat draai je nu nieuwe stijl" kunnen/moeten of in een andere vorm? Wat denk je? Wat zou jij prettig vinden?
En ik was op vakantie, op het moment van terugkomst was de review al naar beneden uit de tracker.quote:Op woensdag 1 september 2004 19:39 schreef Tokus het volgende:
[..]
klopt, ik ook, maar ik verbeter ze dan. Dat is het mooie van internet he, dat kan je nog wijzigen.
Er word genoeg aangeboden en daar schrijft men zich op in. Daarna word het aangevraagd. Zo zou FLIPNEUS nooit trance pakken en ik bijvoorbeeld nooit rock.quote:Op woensdag 1 september 2004 19:47 schreef Tokus het volgende:
[..]
dus... er komt heeel veel binnen.... maar toch niet genoeg want er zit niks leuks bij? huh?
reviewen jullie alleen cds waarvan jullie denken dat hij wel leuk is?
Je kunt altijd nog een complete bio over de band erbij doen, om de ruimte op te vullen. Zoals eens bij een After Forever cd gedaan is.quote:Op woensdag 1 september 2004 18:53 schreef miss_bleu het volgende:
Dus mocht je ooit denken, ej dit album is goed en ik wil daar een review over schrijven onthou dan dat ze aardig lang moeten zijn.
Een review van 100 woorden is geen content vulling. Voor de frontpage.quote:Op woensdag 1 september 2004 19:52 schreef Angel_of_Dth het volgende:
[..]
Je kunt altijd nog een complete bio over de band erbij doen, om de ruimte op te vullen. Zoals eens bij een After Forever cd gedaan is.
Wat een bullshit zeg, een review moet aardig lang zijn. Een review moet informatief zijn, leuk om te lezen, to the point. Een review van 3 pagina's is onzin. Als ik een review van 3 pagina's tegenkom, dan zoek ik nog even verder naar iets beters.
Ik heb nu vaak het idee dat het vullen om het vullen is...quote:Op woensdag 1 september 2004 19:53 schreef miss_bleu het volgende:
[..]
Een review van 100 woorden is geen content vulling. Voor de frontpage.
Een copy-paste is ook geen review. Wees dan een bikkel en zet gewoon een linkje neer zodat het voor iedereen duidelijk is hoeveel moeite je erin wilde steken.quote:Op woensdag 1 september 2004 19:53 schreef miss_bleu het volgende:
Een review van 100 woorden is geen content vulling. Voor de frontpage.
Wat wil je dan?quote:Op woensdag 1 september 2004 19:52 schreef Angel_of_Dth het volgende:
[..]
Je kunt altijd nog een complete bio over de band erbij doen, om de ruimte op te vullen. Zoals eens bij een After Forever cd gedaan is.
Wat een bullshit zeg, een review moet aardig lang zijn. Een review moet informatief zijn, leuk om te lezen, to the point. Een review van 3 pagina's is onzin. Als ik een review van 3 pagina's tegenkom, dan zoek ik nog even verder naar iets beters.
Gulden middenweg enzo...quote:Op woensdag 1 september 2004 19:58 schreef Paxlie het volgende:
[..]
Wat wil je dan?
Een review van 1 pagina?
Deze cd klinkt zoals ik verwacht had goed, er zitten leuke nummers tussen het sluit leuk op elkaar aan. Deze cd krijgt daarom een 8
Weet je nu hoe de cd klinkt?
Wie de band is?
Geschiedenis van de band?
Ik heb liever een uitgebreide review met veel details over van alles en nog wat wat ermee te maken heeft dan een review die echt mega kort is.
Dat zijn twee zinnen, niet één pagina.quote:Op woensdag 1 september 2004 19:58 schreef Paxlie het volgende:
[..]
Wat wil je dan?
Een review van 1 pagina?
Deze cd klinkt zoals ik verwacht had goed, er zitten leuke nummers tussen het sluit leuk op elkaar aan. Deze cd krijgt daarom een 8
Weet je nu hoe de cd klinkt?
Wie de band is?
Geschiedenis van de band?
Ik heb liever een uitgebreide review met veel details over van alles en nog wat wat ermee te maken heeft dan een review die echt mega kort is.
http://www.tinymixtapes.com/quote:Op woensdag 1 september 2004 20:00 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
Dat zijn twee zinnen, niet één pagina.
Maar wel een boeiende vraag, wat wil je dan.Ik ga even op zoek
Daar komen mensen specifiek geinteresseerd in die muziekquote:Op woensdag 1 september 2004 20:02 schreef pfaf het volgende:
[..]
http://www.tinymixtapes.com/
1 pagina.
Precies. Het is een cd-review en geen band-review. Wat voor echte informatie geef je wanneer je de informatie gewoon van de site van de band haalt?quote:Op woensdag 1 september 2004 20:03 schreef Angel_of_Dth het volgende:
Ik wil in een cd-review informatie over de cd. Natuurlijk, een beetje (ja, beetje) achtergrondinfo kan leuk en nuttig zijn. Een complete bio is niet nuttig. 3 Pagina's vollullen puur en alleen om het vullen van de FP, maakt een review niet aantrekkelijker om te lezen.
Wil je wel een complete bio, die staat op de site van de band, link daar dan lekker naar in je review. Zo kan iedereen die er behoefte aan heeft het lezen, en hoef ik niet op zoek naar interessante stukken in reviews.
Precies. Reviews moeten iets zeggen over het album. Iets zeggen over de band mag voor elke reviewer die nog wil pretenderen dat het om de muziek gaat in plaats van de lieve koppies in de Breakout toch echt op de tweede plaats komen.quote:Op woensdag 1 september 2004 19:58 schreef miss_bleu het volgende:
Het idee achter de Bio's is dat het voor de mensen die de band niet kennen ook leuk is om erbij te lezen en zo een idee te krijgen over wat voor soort band het is.
Vergeet niet dat reviews je iets moeten vertellen over het album ook voor mensen die de band of groep niet kennen. Er is dus niets aan "vulling" bij.
http://www.8weekly.nlquote:Op woensdag 1 september 2004 20:06 schreef Paxlie het volgende:
[..]
Daar komen mensen specifiek geinteresseerd in die muziek
Fok is toch wat algemener lijkt me
Waarschijnlijk meer respons, omdat meer mensen de moeite zullen nemen het te lezen.quote:Op woensdag 1 september 2004 20:05 schreef miss_bleu het volgende:
En wat krijgen we te horen als er binnenkort maar 1 pagina staat?
Dat komt dan waarschijnlijk doordat men boekwerken gewend zijn. Misschien moeten mensen dan eens gaan inzien wat het nut van een review is.quote:Juist "goh wat weinig, hadden jullie er geen zin in?"
Het heet ook een cd-review, is het niet? Ja, dan verwacht ik ook een review van een cd tegen te komen, als ik erop klik. Is het vreemd?quote:Jullie willen alleen een album review, andere willen er een complete Bio omdat ze anders naar een andere site moeten.
En het taalgebruik, gebruik van spreekwoorden en gezegdes en dergelijk mag ook wel iets beter.quote:Het mes is scherp aan 2 kanten
Dat is iets dat prima in 1 column kan. ipv 1 pagina dus.quote:Op woensdag 1 september 2004 20:06 schreef Man_Made_God het volgende:
[..]
Precies. Het is een cd-review en geen band-review. Wat voor echte informatie geef je wanneer je de informatie gewoon van de site van de band haalt?
Als ik bijvoorbeeld een review van een cd van de prodigy lees, zoek ik info over andere cd's wel op op hun site, net als info over de band. Ik wil informatie over de ge-reviewde cd!
snijdt.quote:Op woensdag 1 september 2004 20:05 schreef miss_bleu het volgende:
--knip--
Het mes is scherp aan 2 kanten
ach, zoiets zou ik juist wel vermelden. maar veel meer ook nietquote:Op woensdag 1 september 2004 20:09 schreef Zander het volgende:
Ik hoef bijv. in een Rolling Stones-review niet te lezen dat Mick Jagger en Keith Richards de band in 1962 hebben opgericht en dat ze al 30 albums hebben gemaakt, want dat weten de meeste mensen wel.
Views van de reviews nemen alleen maar toe dus mensen nemen de moeite nu al. En we kunnen zelfs de views zien per pagina, en de band bio's worden netzovaak aangeklikt als de CDpaginasquote:Op woensdag 1 september 2004 20:08 schreef Angel_of_Dth het volgende:
[..]
Waarschijnlijk meer respons, omdat meer mensen de moeite zullen nemen het te lezen.
Als je nou een link plaatst naar de site van de band, daar een sponsor-afspraak mee maakt, en op die manier aan meer jazz-cd's probeert te komen, maak je meer mensen blij denk ik.quote:Op woensdag 1 september 2004 20:13 schreef miss_bleu het volgende:
[..]
Views van de reviews nemen alleen maar toe dus mensen nemen de moeite nu al. En we kunnen zelfs de views zien per pagina, en de band bio's worden netzovaak aangeklikt als de CDpaginas
Haha grappigquote:Op woensdag 1 september 2004 20:15 schreef Man_Made_God het volgende:
[..]
Als je nou een link plaatst naar de site van de band, daar een sponsor-afspraak mee maakt, en op die manier aan meer jazz-cd's probeert te komen, maak je meer mensen blij denk ik.
hey muts_bleu, ik hoef toch niet bij iedere post een sarcastische smiley te posten?quote:Op woensdag 1 september 2004 20:17 schreef miss_bleu het volgende:
[..]
Haha grappigWe waren geloof ik bezig met een discussie over de reviews wat betreft wel of geen bio's niet over jazz nu. Er is al vanaf het begin geen jazz binnen gekomen bij FOK.
No shit, dus iedereen klikt even door naar de conclusie? Verrassend!quote:Op woensdag 1 september 2004 20:13 schreef miss_bleu het volgende:
[..]
Views van de reviews nemen alleen maar toe dus mensen nemen de moeite nu al. En we kunnen zelfs de views zien per pagina, en de band bio's worden netzovaak aangeklikt als de CDpaginas
Je kan ook via de pulldown die onder en boven aan de pagina zit netjes door naar de pagina waar jij heen wilt. Kan je lekker de bio overslaan.quote:Op woensdag 1 september 2004 20:24 schreef Angel_of_Dth het volgende:
[..]
No shit, dus iedereen klikt even door naar de conclusie? Verrassend!
Ik klik op talloze topics op een dag. Ik lees er slechts een klein deel van. Ik bezoek vele sites op een dag, de meeste klik ik gelijk weg. Views zeggen helemaal niks.
Ik ben de weg een beetje kwijt: welke twee?quote:Op woensdag 1 september 2004 20:26 schreef miss_bleu het volgende:
We willen allemaal dat iedereen het leuk vind om te lezen, maar er zitten wel 2 kanten aan alles wat we doen.
quote:Op woensdag 1 september 2004 20:27 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
hey pfaf: meer leuke linkjes mogen hier: Leuke sites met muziek-reviews/recensiesdank!
Dat de reviewers het ook nog steeds voor hun lol doen, zoals jij ook weet krijgt een reviewer er nog steeds helemaal niks voorquote:Op woensdag 1 september 2004 20:30 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
Ik ben de weg een beetje kwijt: welke twee?
Dus omdat reviewers er geen geld voor krijgen, mag je geen tips geven?quote:Op woensdag 1 september 2004 20:36 schreef Paxlie het volgende:
[..]
Dat de reviewers het ook nog steeds voor hun lol doen, zoals jij ook weet krijgt een reviewer er nog steeds helemaal niks voor
Moeten ze die recensie-exemplaren weer teruggeven dan?quote:Op woensdag 1 september 2004 20:36 schreef Paxlie het volgende:
zoals jij ook weet krijgt een reviewer er nog steeds helemaal niks voor
Wat heeft dat te maken met het wel of niet schrijven van een bio?quote:Op woensdag 1 september 2004 20:36 schreef Paxlie het volgende:
[..]
Dat de reviewers het ook nog steeds voor hun lol doen, zoals jij ook weet krijgt een reviewer er nog steeds helemaal niks voor
ah, oké, nou begrjjp ik 'm. Slaat meer op de toon dan op de inhoud hoop ik. Want ik denk dat een losser format ook kan bijdragen aan de lol voor de reviewer. Oprechtquote:Op woensdag 1 september 2004 20:36 schreef Paxlie het volgende:
[..]
gaarne, ik zal ook eens door de recente aankopen lopenquote:Op woensdag 1 september 2004 20:44 schreef pfaf het volgende:
Maar ik zal van de week eens een reviewtje in elkaar sleutelen ( mits tijd ) een topic openen en kijken hoe het loopt.
Ik ben ook zeer benieuwd. Voor hetzelfde geld heb je weer een topic vol over hoe kut commerciele muziek is of ontpopt het weer in een "Avril Lavigne is niet punk"- topic en loopt het op niets uit.quote:Op woensdag 1 september 2004 20:47 schreef miss_bleu het volgende:
Hou er wel rekening mee dat je hier in Muziek ander publiek hebt dan op de FP.
Veel forummers komen niet op de FP en veel FP-ers komen niet op het forum.
Ik zie namelijk meer "FP-mensen" reageren bij de reviews dan "Forum-users"
Maar is dat doordat die mensen niet op de FP komen, of is dat doordat ze de reviews niet willen lezen? Ik kwam regelmatig op de FP en las er ook wel eens reviews, dat doe ik niet meer omdat ik de reviews niet leuk vind. Ik zal daarin vast niet de enige zijn.quote:Op woensdag 1 september 2004 20:47 schreef miss_bleu het volgende:
"rommel" juist ja. Ik zou zeggen kijk eens bij de andere boekenreviews.quote:Op woensdag 1 september 2004 20:56 schreef komrad het volgende:
en wat voor boeken?? literatuur (zwaar/licht) of ook 'rommel'
Reviews zijn niets veranderd in de afgelopen 1.5 jaar dat ik reviewer/ eindredacteur ben. En je hebt te maken met users die alleen geregisteerd zijn voor de frontpage omdat nieuws hun erg aantrekt en je hebt users die het forum helemala geweldig vinden en daar voor registeren.quote:Op woensdag 1 september 2004 20:59 schreef Angel_of_Dth het volgende:
[..]
Maar is dat doordat die mensen niet op de FP komen, of is dat doordat ze de reviews niet willen lezen? Ik kwam regelmatig op de FP en las er ook wel eens reviews, dat doe ik niet meer omdat ik de reviews niet leuk vind. Ik zal daarin vast niet de enige zijn.
En op de FP kom ik ook sowieso maar zelden, maar dat heeft nog meer redenen.
Dat kan Pfaf, je kunt voor elke cd een topic openen en je kunt ook verschillende reviews in een topic zetten, dat is al vaker gedaan en het is leuk, probeer het maar.quote:Op woensdag 1 september 2004 19:38 schreef pfaf het volgende:
Ik denk trouwens dat er best wel draagvlak is voor wat meer reviews hier op Fok! Desnoods in topic-vorm. In VBL zijn we een tijd terug begonnen met een column-topic en daar zijn flink wat columns in geplaatst en ook zeker niet alleen van Tony, MM en SCH.
Dat valt best wel mee, ik zie voornamelijk mensen die mij bekend zijn van het forum. Niet dat dit nu zo'n boeiend gegeven is in deze discussie.quote:Op woensdag 1 september 2004 20:47 schreef miss_bleu het volgende:
Veel forummers komen niet op de FP en veel FP-ers komen niet op het forum.
Ik zie namelijk meer "FP-mensen" reageren bij de reviews dan "Forum-users"
Ik vind reviews in Muziek altijd geweldig. Iedereen aan de review! Zou ik zeggen.quote:Op woensdag 1 september 2004 20:52 schreef miss_bleu het volgende:
Het is het proberen waard. En ik weet ook zeker niet hoeveel reviewers er in Muziek komen. Het is dat Tony achter de schermen mij die linkje gaf anders was ik hier nooit gekomen.
En als jullie hier willen testen over het feit of 1 pagina beter is dan 2 in de vorm van reviews in Muziek. Ik weet niet of jullie daar Sebo even over aan moeten spreken, niet dat hij zoiets heeft van wat is dit?
Toestemming is er dusquote:Op woensdag 1 september 2004 22:25 schreef Seborik het volgende:
[..]
Dat kan Pfaf, je kunt voor elke cd een topic openen en je kunt ook verschillende reviews in een topic zetten, dat is al vaker gedaan en het is leuk, probeer het maar.
Dus het liefst een apart topic voor elke review? Of bedoel je dat ze dan in het centrale topic van de band moeten?quote:Op woensdag 1 september 2004 22:40 schreef Seborik het volgende:
Wat ik het liefste heb, is eigenlijk per cd een nieuw topic, maar als daar geen behoefte aan is, kan het natuurlijk ook in één topic of mensen doen het allebei, maakt niet uit.
quote:Op woensdag 1 september 2004 22:36 schreef miss_bleu het volgende:
[..]
Toestemming is er dusLaat het dan maar eens zien hoe jullie denken de CD-reviews beter te krijgen door 1 blz te maken
Ben benieuwd
'Sponsormateriaal' gaat voor? sponsormateriaal + recensies, klinkt als een botsing wat betreft afhankelijkheid, dat noem je geen recensies, maar advertorials.quote:Op woensdag 1 september 2004 16:00 schreef Tony_Montana67 het volgende:
Als je een review instuurt betekent het trouwens niet dat deze automatisch geplaatst wordt, omdat wij zgn sponsormateriaal krijgen dat altijd voorrang heeft. Maar als je denkt dat je review wat toevoegt kun je het altijd proberen natuurlijk
Ik zou 'm zo schrijven: CD Review: Spinvisquote:Op donderdag 2 september 2004 09:42 schreef miss_bleu het volgende:
Ik ben niet aangevallen, ik wil gewoon wel eens zien hoe jullie het dan zouden doen en wat het effect zou zijn
Ja, apart topic. Kijk wel even of er al een topic over is. Als je over cd's wil schrijven waar al een topic over is, kun je dan wel een apart reviewtopic openen met daarin de reviews over de cd's waar er al een topic over is. Dat zou dus bijvoorbeeld bij de nieuwe Prodigy het geval zijn... een topic met "Muziekforum reviews" als titel ofzo.quote:Op donderdag 2 september 2004 09:20 schreef pfaf het volgende:
[..]
Dus het liefst een apart topic voor elke review? Of bedoel je dat ze dan in het centrale topic van de band moeten?
Ik vind het kleuterschoolachtig overkomen. Het is bovendien een onmogelijkheid. Hoe kun je muziek nou klinisch door een cijferschaal waarderen? Doe het densoods in kwalitatieve termen, of met een duim omhoog, omlaag of gelijksvloers, maar geen cijfer! Waarom zou je geen waardeoordeel zonder stempel van de juf kunnen geven?quote:Op donderdag 2 september 2004 12:14 schreef Z het volgende:
Ik vind een cijfer bij een recensie eigenlijk een must.
Nee, dat zou het zijn als het alleen positief zou zijn, maar er zijn relatief veel albums, films en party's die afgekraakt worden en daar hebben de publishers in 99% van de gevallen geen moeite mee.quote:Op donderdag 2 september 2004 10:00 schreef metalbazzz het volgende:
'Sponsormateriaal' gaat voor? sponsormateriaal + recensies, klinkt als een botsing wat betreft afhankelijkheid, dat noem je geen recensies, maar advertorials.
You fucking subjectivistquote:Op donderdag 2 september 2004 12:20 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
Maakt me dat nou een subjectivist?
Het is ook maar waardering van de recensent, een soort gevoelsmatige eindconclusie. Niet een algemene, objectieve waardering. Het is essentieel dat je niet meer van een review maakt dan wat het werkelijk is: een mening van een reviewer en een platform van aandacht voor de betreffende artiest. Het format wat ik als voorbeeld even aanhaalde vind ik duidelijk, helder en geeft bovendien veel informatie om je eigen mening te vormen.quote:Op donderdag 2 september 2004 12:20 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
Ik vind het kleuterschoolachtig overkomen. Het is bovendien een onmogelijkheid. Hoe kun je muziek nou klinisch door een cijferschaal waarderen? Doe het densoods in kwalitatieve termen, of met een duim omhoog, omlaag of gelijksvloers, maar geen cijfer! Waarom zou je geen waardeoordeel zonder stempel van de juf kunnen geven?
Maakt me dat nou een subjectivist?
Ik begin even met het laatste en spreek alleen voor mezelf. Als ik een stuk schrijf over een bekende groep (zoals onlangs Brand Nubian of Ghostface Killah) dann schrijf ik summier iets op over eerdere albums en eventueel een anekdote, maar een onbekendere naam krijgt meer aandacht. Kwaliteit behoort voorop te staan, maar dat is altijd subjectief. Wat de één gortdroge info vindt, vindt de ander weer boeiend en interessant.quote:Op donderdag 2 september 2004 12:14 schreef Z het volgende:
Ik vind een cijfer bij een recensie eigenlijk een must. Het is dat bijvoorbeeld Pitchfork een cijfer geeft, anders was ik er snel uitgekeken. Ookal zijn er mensen die er een enorme hekel aan hebben (zoals de subjectivisten) zou ik niet weten wat ik allemaal zou moeten luisteren als er nergens een waarde oordeel aan gehangen werd. Kort en bondig is ook helemaal niets mis mee, hoe langer een recensie, hoe meer onzinnig geleuter meestal. Zodiakk geeft een mooi voorbeeld
En het begrip content, gaat dat over kwaliteit of kwantiteit?
Eerlijk gezegd kom ik ook zelden op de FP. Onbekend maakt onbemind wellicht.quote:Op donderdag 2 september 2004 12:29 schreef Z het volgende:
Het niet bezoeken van de FP ligt bij mij aan twee dingen; 1, hij is traag en 2; je moet 5 keer klikken ofzo wil je de hele recensie zien, de indeling is wat wazig.
Ok, je drukt op "Nieuw topic."quote:Op donderdag 2 september 2004 12:54 schreef pfaf het volgende:
Ik heb een reviewtje klaar van Rogue Wave. Zeg me maar wat ik er mee moet doen Sebbo.
Misschien is het een idee om te kijken of het muziekforum en de FP wat kunnen samenwerken. Pfaf plaatst zo een recensie, en als die bevalt kan die naar de FP, en als het topic gaat lopen komen er vanzelf meer recensies. Ik weet niet of jullie streven naar uniformiteit in de recensies, maar zo vul je die FP wel lekker natuurlijk.quote:Op donderdag 2 september 2004 12:31 schreef Tony_Montana67 het volgende:
Maar als je tips of suggesties hebt, kom maar op, want het verbeteren van de reviews kan altijd en is belangrijk
Oké, bedankt, ik plaats je stukje iig in ons overleg topic en er wordt zeker op terug gekomenquote:Op donderdag 2 september 2004 13:08 schreef Z het volgende:
knip
Dan zal ik eens proberen een recensie te schrijven.quote:Op donderdag 2 september 2004 13:20 schreef Tony_Montana67 het volgende:
[..]
Oké, bedankt, ik plaats je stukje iig in ons overleg topic en er wordt zeker op terug gekomen
Zijn mijn tips en suggesties tussen de scheuren van Fok! gevallen, ofzo?quote:Op donderdag 2 september 2004 12:31 schreef Tony_Montana67 het volgende:
Maar als je tips of suggesties hebt, kom maar op, want het verbeteren van de reviews kan altijd en is belangrijk
quote:Op donderdag 2 september 2004 12:55 schreef Seborik het volgende:
[..]
Ok, je drukt op "Nieuw topic."
Je voert een titel in, post je review en drukt op invoeren.
Knuf.
meteen review in eigen stijl zetten, dus. ik zie reviewen niet alleen als hapklare informatie maar als een stuke creativiteit waarin je o.a. jouw mening zegt over een album. de fotos die erbij zitten zijn meestal promotiefotos van het album zelf of ondersteunend, ligt er aan. alleen tekst is ook niet altijd wat.quote:Op donderdag 2 september 2004 12:03 schreef zodiakk het volgende:
Voordeel van korte reviews: je kan aan veel meer artiesten aandacht besteden. Is beter dan een kraakreview van Jessicia Simpson met 16 plaatjes erin. Ik bedoel: waar ben je dan mee bezig?
Een review moet kernachtig zijn, geen nutteloze beschrijvingen van elke track. Pik er dan 1 of 2 highlights uit. Introduceer de artiest in een zin of vijf. Klaar. Geef genre aan in 1 zin. Klaar. Geef aan het eind wat suggesties voor vergelijkbare artiesten (stuk of 3,4). Klaar. De lezer prikkel je niet door alles tot vervelens toe uiteen te zetten, maar door een aantal dingen aan te stippen rondom de artiest (website van band/artiest). Verder kan je in een zin of 15, 20 een heel goed beeld geven van een CD. Vergeet niet dat het altijd een mening blijft. De lengte van review is niet evenredig aan de objectiviteit ervan.
Even een voorbeeldreview:
Intro: De buurman van Chris Clark lijkt zo op het eerste gezicht niet echt Warp-materiaal (wiens buurman wel?). Steve Milanese is iemand met een nette muzikale achtergrond bestaande uit het spelen van piano, trombone en andere instrumenten. Maar toch moet het ergens mis zijn gegaan, want zijn mini-album op Warp is griezelig sinister en zo elektronisch koud dat de vraag rijst of Chris Clark niet naast het gekkenhuis woont.
Genre: Easy listening for hell
Bijzonderheden: '1 Up' is een mini-album dat volstrekt in lijn ligt met good ol' Aphex Twin en Squarepusher. Milanese verkent hier op elke track de mogelijkheden van electro, reaggae, drum 'n bass en dub. En dan vooral de mogelijkheid tot hoever je deze muzikale invloeden tot sinistere en bleke wanhoop kan brengen. Dit is enge muziek. 'Head Bocs' begint met gespannen strings die naar overstuurde wanhoopskreten leiden. Het jungle-achtige 'So Malleable' is overstuurde beatfreakerij en de absolute topper op dit album, 'Lacon', geeft donkere drum 'n bass een compleet nieuwe betekenis. Op 'Lacon' laat Milanese met bijna volstrekt onmenselijk geram de ritmepatronen langzaam in en uit elkaar glijden, vertragend en versnellend tot de apocalypse aan het einde. Milanese gebruikt niet veel ingedrienten om trauma bij de luisteraar te bezorgen: de vaak spaarzaam gebruikte strings en het sterke gevoel van een wereld waar niet valt te leven voor een mens zijn genoeg om hier al een diepe winter in te laten vallen. '1 Up' is een intens mini-album van Milanese dat doet verlangen naar een fatsoenlijke LP, maar ook naar een fatsoenlijk muzikaal verhaal, want op '1 Up' is er nog niet echt een samenhang tussen de tracks te bespeuren. Dat wordt nog gezellig op 21 oktober als Milanese een optreden geeft in Paradiso tijdens het Amsterdam Dance Event.
Hoogtepunt: Lacon
Dieptepunt: Beetje kort
Twijfelgeval, aanrader of bagger? Aanrader, mits je sinistere elektronica kan waarderen
Als je dit goed vindt luister dan ook eens naar: Chris Clark - Empty The Bones Of You, Team Shadetek - Burnerism
Oordeel: 7,5
Meer info: Warp Records
Klaar.
Jij wil een korte en bondige review, die wil ik zelf niet zo schrijven, dan gaat de lol er snel afquote:Op donderdag 2 september 2004 13:33 schreef zodiakk het volgende:
[..]
Zijn mijn tips en suggesties tussen de scheuren van Fok! gevallen, ofzo?
ja precies...quote:Op donderdag 2 september 2004 14:02 schreef Tony_Montana67 het volgende:
[..]
Jij wil een korte en bondige review, die wil ik zelf niet zo schrijven, dan gaat de lol er snel af
Ik denk dat je meer reacties krijgt als je het kort houdt, omdat de kans groter is dat iemand het helemaal leest. Dat steekwoorden snap ik niet helemaal. Je ontkomt er niet aan: als iets donker klinkt dan is zeg je: 'donker'. En daar kan je verder nog nuances in aanbrengen door een verdere omschrijving. Het lijkt mij alsof het jullie niet om de muziek per se gaat, maar om jezelf-over-muziek-lullend. Ikzelf heb het liefst dat mensen niet eens weten wie het heeft geschreven. Zolang de inhoud maar prikkelt. Overigens heb ik jullie niet gehoord over het immense voordeel dat je aan veel en veel meer artiesten aandacht kan besteden met een wat korter, informatiever format.quote:Op donderdag 2 september 2004 14:05 schreef Jerruh het volgende:
[..]
ja precies...
steekwoorden in een review vind ik dodelijk. sowieso vind ik het leuk om er echt een leuk sutkje van te schrijven, wat je naderhand door middel van de reacties van lezers te zien krijgt. Net zoals een column je eigen stijl van schrijven en vormgeven neerzetten.
Daar ben ik het mee eens.quote:En Montana: de lol gaat er echt niet af als je een korter format hanteert. Puur vanwege het feit dat je veel meer diversiteit aan muziek kan recenseren en altijd weer tot de kern van een album moet kunnen komen, zónder dat je jezelf gaat herhalen. Bovendien: waarom veel tijd besteden aan een ontzettend kut-album? Geef dan aandacht aan muziek die je goed vindt.
mjwa daar ben ik het niet helemaal met je eens. ik bedoel met steekwoorden meer van:quote:Op donderdag 2 september 2004 14:30 schreef zodiakk het volgende:
[..]
Ik denk dat je meer reacties krijgt als je het kort houdt, omdat de kans groter is dat iemand het helemaal leest. Dat steekwoorden snap ik niet helemaal. Je ontkomt er niet aan: als iets donker klinkt dan is zeg je: 'donker'. En daar kan je verder nog nuances in aanbrengen door een verdere omschrijving. Het lijkt mij alsof het jullie niet om de muziek per se gaat, maar om jezelf-over-muziek-lullend. Ikzelf heb het liefst dat mensen niet eens weten wie het heeft geschreven. Zolang de inhoud maar prikkelt. Overigens heb ik jullie niet gehoord over het immense voordeel dat je aan veel en veel meer artiesten aandacht kan besteden met een wat korter, informatiever format.
En Montana: de lol gaat er echt niet af als je een korter format hanteert. Puur vanwege het feit dat je veel meer diversiteit aan muziek kan recenseren en altijd weer tot de kern van een album moet kunnen komen, zónder dat je jezelf gaat herhalen. Bovendien: waarom veel tijd besteden aan een ontzettend kut-album? Geef dan aandacht aan muziek die je goed vindt.
Dan mis je het punt dat er veel meer te recenseren is dan muziek alleen. Er moet ook een afwisseling zijn; theater, dvd's, film, party's, boeken, interviews en alles is even belangrijk. Daarom kies ik er persoonlijk voor om er wat meer aandacht aan te besteden.quote:En Montana: de lol gaat er echt niet af als je een korter format hanteert. Puur vanwege het feit dat je veel meer diversiteit aan muziek kan recenseren en altijd weer tot de kern van een album moet kunnen komen, zónder dat je jezelf gaat herhalen. Bovendien: waarom veel tijd besteden aan een ontzettend kut-album? Geef dan aandacht aan muziek die je goed vindt.
Ik begrijp het niet goed.quote:Op donderdag 2 september 2004 14:41 schreef Tony_Montana67 het volgende:
[..]
Dan mis je het punt dat er veel meer te recenseren is dan muziek alleen. Er moet ook een afwisseling zijn; theater, dvd's, film, party's, boeken, interviews en alles is even belangrijk. Daarom kies ik er persoonlijk voor om er wat meer aandacht aan te besteden.
Voor mij gaat de lol er wel van af als ik er minder aandacht aan kan besteden
Dat punt miste ik inderdaad. Laat ik duidelijk zijn dat mijn tips en suggesties gegeven zijn met muziekreviews in het achterhoofd.quote:Op donderdag 2 september 2004 14:41 schreef Tony_Montana67 het volgende:
[..]
Dan mis je het punt dat er veel meer te recenseren is dan muziek alleen. Er moet ook een afwisseling zijn; theater, dvd's, film, party's, boeken, interviews en alles is even belangrijk. Daarom kies ik er persoonlijk voor om er wat meer aandacht aan te besteden.
Iedereen heeft z'n eigen specialisme, dat van mij is hiphop en zo af een toe een metal cd ertussen. Er moet dus een keuze gemaakt worden tussen de genres en aangezien er meer is dan alleen muziekreviews moeten er dus keuzes gemaakt worden en bij het maken van keuzes is het logisch dat niet iedereen tevreden is. Als er aandacht besteed gaat worden aan nog meer cd's komen andere reviewonderdelen in het gedrang.quote:Op donderdag 2 september 2004 14:52 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
Ik begrijp het niet goed.
Wat heeft meer of minder aandacht spenderen te maken met diversiteit?
Kort en bondig schrijven werkt niet bij de opzet van de reviews op de FP en eerlijk gezegd trekt me dat ook niet zo. Ik bespreek graag alle nummers en dat wordt goed gewaardeerd. Er is bewust voor deze opzet gekozen en ikzelf stap er sowieso niet vanafquote:Ten tweede, het is niet minder aandacht spenderen. Prikkelend: het is beter schrijven!Ik denk dat als je probeert een beknopte review te schirjven, puntig, zonder een grammetje vet, maar o zo raak, dat je een veelvoud van je aandacht nodig hebt
Ik weet het wel zeker
Oké, bedankt iigquote:Op donderdag 2 september 2004 14:59 schreef zodiakk het volgende:
Dat punt miste ik inderdaad. Laat ik duidelijk zijn dat mijn tips en suggesties gegeven zijn met muziekreviews in het achterhoofd.
Die had jij voor mij gepost, dus stond ie onder jouw naam.quote:Op woensdag 1 september 2004 19:33 schreef miss_bleu het volgende:
[..]
Die was dan volgens mij vorig jaar? Ik heb net namelijk in de planning en aantallen van 2004 zitten kijken
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |