P.O.D- The Fundamental Elements Of Southtown
een echte ubber plaat
bio
P.O.D. anno 2003 bestaat uit Paul 'Sonny' Sandoval (zanger), Jason Truby (gitarist), Traa Daniels (bassist) en Noah 'Wuv' Bernardo (drummer). Na 11 jaar hard werk is P.O.D. nog steeds één van de meest toonaangevende rockbands van deze tijd.
De leden van P.O.D. groeiden op in de stad San Ysidro, beter bekend als de 'Southtown'. Een diverse gemeenschap vlakbij de grens van Mexico. In 1992 vroeg drummer Wuv, zijn neef en hip hop fan, Sonny om zich bij het hardcore combo te voegen die Wuv samen met Marcos gestart was. Later werd ook de funk-bassist Traa aan de band toegevoegd: P.O.D. was compleet.
Ze speelden podia plat met bands als Green Day, Pennywise, Cypress Hill en The Vandals. De plaatsen waar ze optraden varieerden van skateparken tot grote nachtclubs. Zo verkochten ze maar liefst 40.000 kopieën van hun vier CD's (Snuff The Punk, Brown, Live en The Warrior EP) van hun eigen Rescue Records. Dit leverde aandacht op van grote platenmaatschappijen, waaronder ook Atlantic records, waarmee P.O.D. in 1998 een contract tekende.
Mede door het succes van de singles 'Southtown' en 'Rock The Party (Off The Hook)' steeg het (inmiddels dubbelplatina) album 'The Fundamental Elements Of Southtown' naar nummer 1 op de Billboards Heatseekers chart. Het album werd op de San Diego music awards in 1999 tot album van het jaar uitgeroepen, Rock The Party (Off The Hook) werd 'song of the year' en P.O.D. zelf werd, voor het tweede opeenvolgende jaar, tot beste Hard Rock groep uitgeroepen. Ook stond P.O.D. in 2000 op de jaarlijkse Rolling Stone's 'People Of The Year' lijst.
P.O.D. is een van de hardst werkende bands van Amerika. Het grootste deel van het jaar waren ze aan het touren. Spelende op grote festivals, maar ook in koffieshops, scholen en stadions. Ze waren een van de sensaties op Ozzfest 2000 en ze tourden samen met Staind en Crazy Town voor MTV's Return Of The Rock Tour. Verder traden ze dat jaar nog op met Linkin Park, Primus, Sevendust en Korn (waarmee ze in 2000 ook nog in Amsterdam, en het Nederlandse Dynamo Open Air Festival optraden).
Het, door Rick Rubin geproduceerde, "School Of Hard Knocks" werd P.O.D's. eerste single van 2000. Deze track kwam op de soundtrack van de comedy Little Nicky. Ook verschenen songs van P.O.D. op soundtracks van films als Any Given Sunday, The Blairwitch Project, en Ready To Rumble. Ook verscheen P.O.D. in veel grote Amerikaanse TV programma's zoals de Tonight Show With Jay Leno, The Howard Stern Radio Show, Farmclub.com, MTV's 120 minutes, The Return Of The Rock, Rock N' Jock Bowling en Politically Incorrect With Bill Maher.
Op uitgerekend 11 september 2001 kwam P.O.D.'s 6e album 'Satellite' in Amerika uit (6 januari in Europa). Het album werd opgenomen in drie maanden. Met Howard Benson en Metallica engineer Randy Staub nam P.O.D. bijna 20 nummers op. Tijdens de opnames stond P.O.D.'s muziek filosofie ook weer vooraan. Ze zien zichzelf altijd als een 'open minded' rock band, die rock combineert met vele andere muziekstijlen zoals: hip hop en reggae.
De tekstuele inhoud van het album is krachtig, emotioneel, positief en altijd vol passie. Het behandelt zaken als geloof en de huidige muziek industrie. De nummers 'Thinking About Forever' en 'Satellite' zijn geïnspireerd door de dood van Sonny's moeder.
"Al de grote rock bands waren altijd gedreven door passie en emotie, of het nu negatieve- of positieve emoties zijn," zegt ex-gitarist Marcos. "De meeste rock van vandaag is weinig emotioneel. Het is allemaal gepland en studiowerk. Maar voor ons is het anders, wij geven alles wat we hebben in onze muziek."
"Het is goed als het goed voelt", vindt Traa. "Dat is een P.O.D. regel. Toen ik bij de band kwam was ik erg eigenwijs over wat ik wilde spelen, maar deze gasten hebben me meer open gemaakt voor veel andere soorten muziek. Het belangrijkste met muziek is: Hoe voel je je erbij? Het gaat er niet om of je het leuk vind of niet. Als het goed voelt om naar iets te luisteren, dan is het een goede song. Als het niet goed voelt, dan niet".
Op Satellite wordt P.O.D. ook nog bijgestaan door twee oude helden. De Jamaicaanse reggaezanger Eek-A-Mouse doet mee op het nummer 'Ridiculous'.
Zanger van de punkrock band Soul Brains (vroeger Bad Brains) HR (Human Rights) doet mee op 'Without Jah, Nothin' een punk/reggae song.
De eerste single werd het positieve 'Alive'. Het werd al gelijk een grote hit en haalde, net als Rock The Party 2 jaar eerder, de nummer 1 positie op MTV TRL.
Dit was de eerste single die ook in Europa uitkwam, een aantal maanden later dan in de VS weliswaar. In Engeland en Duitsland haalde het de top 10. In Nederland ging het iets minder voorspoedig (nummer 36 in de Top 40). Wel kreeg Alive redelijk veel airplay op de televisie, mede omdat het 'boxtopper' was op The Box.
De tweede single van het album werd 'Youth Of The Nation'.
"We hadden een keer een show gedaan voor kinderen die naar de Columbine school gingen", zegt Sonny, "ze wilden dat wij daar optraden, voor een soort positieve aanmoediging. We vroegen ons altijd al af: Wat gaat er in die kinderen om?"
"Het was altijd al een onderwerp op tour," voegt Marcos toe. "Ik wil niet zeggen dat het ons geïnspireerd heeft, maar het gaf ons wel de motivatie om iets te schrijven. Op een dag waren we onderweg naar de oefenruimte en we zagen allemaal agenten maar we wisten niet wat er aan de hand was. Later hoorden we het."
Wat er gebeurt was, is tragisch. Op 15 maart 2001 schoot een 15 jaar oude jongen op Santee's Santana High School in San Diego met een revolver in het rond, wat 2 doden en 13 gewonden opleverde.
"We waren in de studio", zegt Traa, "we waren aan het jammen en Marcos speelde wat vage gitaar tonen, Wuv met die donkere drum beats?.het kwam gewoon allemaal zo natuurlijk bijeen, opeens. We zeiden tegen Sonny: kom op, graaf diep en schrijf een verhaal."
"Het was een emotionele situatie", zegt Marcos, "een kamer in de studio had een TV en wij waren naar het journaal aan het kijken, denkend: 'man dit is een rotzooi'. Ik ben de enige van de band die nog geen kinderen heeft maar iedereen had zoiets van, dat konden mijn kinderen geweest zijn, of mijn zusje".
Youth Of The Nation werd in de VS een iets minder grote hit dan Alive. Maar in Nederland werd het een redelijk succes. De videoclip kreeg enorm veel airplay op de toonaangevende muziekzenders als TMF en MTV en haalde zelfs de nummer 6 positie in de TMF Clipparade. Ook haalde de single de top 30.
Na Youth Of The Nation, was het de beurt aan 'Boom'.
"Boom is gewoon een 'fun-song' dat gaat over onze woonplaats San Diego, waarvan wij denken dat daar onze originele sound is ontstaan", zegt Sonny. Opmerkelijk aan Boom is de videoclip waarin P.O.D. acteert als een tafeltennisteam. Boom wordt een bescheiden hit, maar krijgt wel de nodige airplay op TV. Mede omdat MTV een 'making the video' over Boom had gemaakt.
De laatste single van het album werd de 'title track' Satellite. Deze single werd echter alleen in Amerika gereleased.
P.O.D. tourde in 2002 voor het eerst als hoofdact door Europa. Waaronder een optreden in de Melkweg Amsterdam, op 8 mei. Ook was P.O.D. een van de hoofdacts van Pinkpop 2002. Op 2 oktober zou P.O.D. nog optreden in de Heineken Music Hall (Amsterdam) in het kader van de "MTV 5 night stand". Helaas moest P.O.D. dit optreden afzeggen omdat Sonny, door rugproblemen, afgeraden was om op te treden
Op 19 februari 2003 klonk er een geweldige dreun door 'P.O.D. land'. Sonny maakte, door middel van de 'payableondeath.com newsletter', bekend dat Marcos de band heeft verlaten. De vervanger voor Marcos was echter al snel gevonden in de persoon van Jason Truby. Jason, ex-gitarist van hardcore band Living Sacrafice kende P.O.D. al van de tours die ze samen ondernomen hadden.
"We waren altijd al soort van familie, dus de omgang ging makkelijk, ook in muzikale zin.", zegt Jason.
"Met Jason erbij, is er een soort nieuwe 'vibe' ontstaan", vertelt Wuv. "En dat komt zeer gelegen, want we verlangden er al een tijd naar, het pakt echt goed uit".
Traa voegt eraan toe: "Toen Jason in de band kwam, was het alsof hij er altijd al was. Het samenspelen met hem gaat zo gemakkelijk, ongelooflijk, daarboven op is hij ook gewoon een geweldige gitarist".
Tijd om even aan elkaar te wennen was er vrijwel niet. P.O.D. werd al snel gevraagd om de 'lead single' voor de Matrix Reloaded te schrijven. Sonny legt uit: "De film heeft veel bijbelse onderwerpen, en de regisseurs wilde die hele sfeer behouden, daarom vroegen ze ons."
Samen met producer Howard Benson doken ze de studio in en het resultaat was: 'Sleeping Awake'. Een krachtig melodieus nummer dat een nieuw tijdperk voor P.O.D. moet inleiden.
P.O.D. keerde gelijk terug in de studio om de opvolger van het zeer succesvolle album Satellite op te nemen. Het album komt in de VS op 4 november 2003 uit en wordt simpelweg 'Payable On Death' betiteld. Samen met Howard Benson namen ze ongeveer 20 nieuwe nummers op, waarvan waarschijnlijk 15 de uiteindelijke cd zullen halen.
"We zijn er zo enthousiast over, zegt Wuv. "We voelen ons herboren en we kunnen niet wachten totdat de mensen dit te horen krijgen".
Traa voegt toe: "Onze nieuwe muziek is anders dan alles wat we hiervoor gedaan hebben",. "Er zijn nog steeds wat van de oude invloeden, maar er is nog meer een reggae sfeertje".
Dat P.O.D. voor het nieuwe album een nieuwe weg is ingeslagen, moge duidelijk zijn. Dit komt mede door de toevoeging van Jason Truby's kunsten: "Waar het omgaat is: ik speel niet zoals Marcos. Ik speel zoals ikzelf speel, en de rest van de band is daar 'cool' mee, vertelt Jason."
Ook zal Sonny zijn zangtalenten testen als nooit tevoren. Waar de vorige albums vocaal gedomineerd werd door rap en schreeuwen, zal het nieuwe album meer melodieuze zang krijgen. Sonny zelf zegt hierover: "Toen we begonnen en ik in de band kwam, had ik zoiets van: 'ik ben geen zanger'. Ik heb nooit geleerd om te zingen, ik wilde gewoon lol hebben", vertelt hij. "Maar deze gasten moedigen me aan om ook andere dingen te proberen. De nieuwe songs zijn nog steeds hard, maar wij noemen het 'mooi hard'. Het is erg melodieus maar de echt 'P.O.D. intensiteit' zal altijd blijven bestaan."
De eerste single van het nieuwe album zal 'Will You' gaan heten en komt uit op 22 september 2003.
Na al die jaren, heeft P.O.D. nog steeds mede zijn succes te danken aan zijn legioen van trouwe fans, bekend als The Warriors. Deze ongelooflijk loyale fans zorgden ervoor dat "Rock The Party (Off The Hook)" en "Alive" de nummer 1 positie in TRL bereikten. Dat maakt P.O.D. de derde rockband ooit die dat bereikt heeft. De reden voor de passie van de warriors is simpel: P.O.D. is echt, een rockband bij wie het hart en ziel altijd bij de fans ligt.
"We komen niet met trucjes", zegt Wuv trots. "We zijn normale mensen die gewoon lol maken. We vertellen je gewoon ons verhaal."
"We doen wat echt voor ons is" zegt Sonny. "Dat is het. We gaan niet op het podium staan om te preken, we lopen niemand onze mening en geloof op te drukken. Maar we zingen over wat echt is in ons leven, dat is het belangrijkste."