Nog flink wat subsidies eruit en er zou ruimte voor moeten zijn zou je zeggen.quote:Op vrijdag 27 augustus 2004 16:47 schreef ExtraWaskracht het volgende:
Jammer dat de burger er geen algemene lastenverlaging voor terugkrijgt.
Dat laatste snap ik dus ffies niet.quote:De pc-privéregeling is vandaag met onmiddellijke ingang afgeschaft. Minister Zalm heeft dat na afloop van de ministerraad bekendgemaakt.
Het kabinet wil de opbrengst van 280 miljoen euro gebruiken om de koopkracht van de minima te repareren.
Werknemers konden via de regeling, die indertijd is ingevoerd om het pc-gebruik te bevorderen, fiscaal gunstig een computer aanschaffen.
Het kabinet maakt per direct een einde aan de regeling om te voorkomen dat werknemers nu alsnog massaal een pc gaan aanschaffen.
Spaarloon
Vorige week werd ook al bekend dat het kabinet waarschijnlijk het dubbele spaarloon gaat afschaffen om de benodigde honderden miljoenen euro's vrij te maken om de minima een steuntje in de rug te geven.
De voorstellen hebben nog een lange weg te gaan voordat zijn ze worden aangenomen door de Tweede Kamer. Voor zowel het spaarloon als de pc-privéregeling maakt de Kamer zich traditioneel hard.
Kutzooi, zat me te verheugen op m'n 4-jaarlijkse nieuwe pc'tje...quote:Kabinet: PC-privéregeling per direct afschaffen
De ministerraad heeft ingestemd met het afschaffen van de PC-privéregeling met ingang van heden 17.00 uur.
Omdat signalen uit de samenleving wezen op anticipatiegedrag en daarmee een budgettaire derving dreigde, heeft het kabinet besloten deze maatregel met onmiddellijke ingang in te voeren. De budgettaire opbrengst van het afschaffen van de pc-privéregeling wordt aangewend voor koopkrachtreparatie bij minima en ouderen.
Een werknemer die vóór vrijdag 27 augustus 2004 17.00 uur een pc en/of randapparatuur in gebruik heeft genomen of waarvoor hij nog vóór dat tijdstip een verplichting tot aanschaffing van een pc is aangegaan, kan gebruik blijven maken van de oude regeling.
De ministerraad heeft ermee ingestemd dat het wetsvoorstel voor advies aan de Raad van State zal worden gezonden. De tekst van het wetsvoorstel en van het advies van de Raad van State worden pas openbaar bij indiening bij de Tweede Kamer.
MinFin
Welk aspect snap je niet dan?quote:Op vrijdag 27 augustus 2004 16:55 schreef Havoc het volgende:
[..]
Dat laatste snap ik dus ffies niet.
quote:Op vrijdag 27 augustus 2004 17:08 schreef XcUZ_Me het volgende:
Ik baal er flink van! M'n ouders zouden deze week een nieuwe pc kopen en dan kon ik hun oude krijgen... nu zit ik met een ultraslome win98 zonder scherm... ffffffijn
ja ik post dit vanaf een andere pc
Zalm zegt dat het per direct is afgeschaft maar het is nog niet door de 2e kamer goedgekeurd. Hoe kan Zalm dan zeggen dat het per direct niet meer mogelijk is om van deze regeling gebruik te maken?quote:Op vrijdag 27 augustus 2004 17:08 schreef UnderWorld_ het volgende:
[..]
Welk aspect snap je niet dan?
quote:Op vrijdag 27 augustus 2004 17:13 schreef Powderfinger het volgende:
mmm ik heb vandaageen laptop besteld. maar ik betaal pas bij afhalen, in de loop van volgende week.
zou ik nu nog wel gebruik kunnen maken van pc prive?
quote:Een werknemer die vóór vrijdag 27 augustus 2004 17.00 uur een pc en/of randapparatuur in gebruik heeft genomen of waarvoor hij nog vóór dat tijdstip een verplichting tot aanschaffing van een pc is aangegaan, kan gebruik blijven maken van de oude regeling.
Als het door de kamer wordt goedgekeurd zal het per direct stoppen. Als de kamer zich anders uitspreekt, zal je voor een computer die gekocht is na deze datum toch nog gebruik kunnen maken van de regeling. Maar waarschijnlijk wordt het dan pas in het nieuwe jaar voordat dit wordt verwerkt.quote:Op vrijdag 27 augustus 2004 17:14 schreef Havoc het volgende:
[..]
Zalm zegt dat het per direct is afgeschaft maar het is nog niet door de 2e kamer goedgekeurd. Hoe kan Zalm dan zeggen dat het per direct niet meer mogelijk is om van deze regeling gebruik te maken?
Wat is dit toch een grote onzin zeg. Gebruik je dezelfde redenering mbt het stoppen van de bouw van de betuwelijn? Ik dacht het niet.quote:Op vrijdag 27 augustus 2004 17:31 schreef JaapB het volgende:
Dus vanaf nu tot over pak m beet over anderhalf jaar verdwijnen er enkele honderden banden in de computerverkoop waardoor deze mensen in plaats van geld opleveren nu ineens geld gaan kosten. Reken uit wat dan uiteindelijk het abrupt stoppen van de PC-Privé regeling ons land zal gaan kosten.
Beter was geweest om de zaak netjes af te bouwen om op die manier niet een klap in een keer te krijgen in de sector. Maar ja, dat is een beleid wat om enige toekomstvisie vraagt en die ontbreekt bij de korte termijn visionarissen van onze regering.![]()
jealousy's a MFquote:Op vrijdag 27 augustus 2004 17:22 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
prima van zalm, een onzinnige en discriminerende regeling meer afgeschaft! Discriminerend, want alleen werknemers wier baas welwillend was konden hier gebruik van maken. De anderen moesten toch het volle pond betalen.. Daarom was het al een oneerlijke regeling en bovendien onzinnig omdat iedereen al een pc heeft.
en waarom zouden wij allemaal mee moeten betalen aan jullie nieuwe PC??quote:Op vrijdag 27 augustus 2004 17:35 schreef Dauntless het volgende:
Dat is weer lekker, mijn vader kon er net weer gebruik van maken en een nieuwe pc was weer eens nodig. En met een duur gezin is het geen overbodige luxe. Vuile Cententrekkers daar in Den Haag.
Je ka nhier wel een paar daagjes aan verdienen, 100 pleuro extra ''administratie kosten''quote:Op vrijdag 27 augustus 2004 18:14 schreef GenesiZ het volgende:
Ik lever computerbonnen op afspraak
Ik werk in een computerwinkel en ben in 30min al door 4 mensen gebeld of ik niet "effe" een bonnetje kan maken van voor 5 uur vandaag.
joa. maar dat is niet helemaal legaal volgends mijquote:Op vrijdag 27 augustus 2004 18:16 schreef qwertyuiop het volgende:
[..]
Je ka nhier wel een paar daagjes aan verdienen, 100 pleuro extra ''administratie kosten''
Dan zeg je dat een computer bug wasquote:Op vrijdag 27 augustus 2004 18:18 schreef GenesiZ het volgende:
[..]
joa. maar dat is niet helemaal legaal volgends mijen als ik dan gepakt wordt, ben ik het zaadje.
Dat lijkt me zwaar overdreven. Alsof de gemiddelde pc-shop leeft van pc-privé projecten. Ik denk dat er geen pc minder verkocht wordt.quote:Op vrijdag 27 augustus 2004 17:31 schreef JaapB het volgende:
Dus vanaf nu tot over pak m beet over anderhalf jaar verdwijnen er enkele honderden banden in de computerverkoop waardoor deze mensen in plaats van geld opleveren nu ineens geld gaan kosten.
Afbouwen zou betekenen dat je een enorme piek aan pc-privé projecten krijgt. Dan zou het afschaffen van de regeling te weinig geld opbrengen waardoor er weer andere maatregelen genomen moeten worden.quote:Reken uit wat dan uiteindelijk het abrupt stoppen van de PC-Privé regeling ons land zal gaan kosten.
Beter was geweest om de zaak netjes af te bouwen om op die manier niet een klap in een keer te krijgen in de sector. Maar ja, dat is een beleid wat om enige toekomstvisie vraagt en die ontbreekt bij de korte termijn visionarissen van onze regering.![]()
Ja, dat kan, tenzij de kamer het terugdraait.quote:Op vrijdag 27 augustus 2004 19:57 schreef Takkesteeg het volgende:
Vraag me trouwens af of dat eigenlijk wel kan, zo vlak voor het weekend, zonder overleg, in je eentje effe lekker achterbaks zoiets er doorheen drukken?
Dat gaat bijna altijd op voor de mensen die op de barricade gaan staan voor het behoud van de pc-privé project regelingquote:Op vrijdag 27 augustus 2004 17:36 schreef err het volgende:
[..]
jealousy's a MF
Indien je PC leverancier jou kan voorzien van een ondertekende Bestel bon/formulier met een datum voor de deadline 27/8/04 17:00 uur, is er geen probleem.quote:Op vrijdag 27 augustus 2004 22:57 schreef Juan Zueco het volgende:
H'mm
Heb deze week (voor 27-08-2004, 17:00) de formulieren ingevuld voor een privé-pc. Het voorschot is toegekend, maar nog niet overgemaakt. Mijn aanvraag is ook goedgekeurd.
Maar, ik heb nog niets besteld of gekocht.
Val ik nog onder de oude regelgeving?
* LucienS ziet door de bomen de pc's niet meer
J.
achterbaks of tactisch?quote:Op zaterdag 28 augustus 2004 00:52 schreef SCH het volgende:
Prima dat die regeling wordt afgeschaft.
Wel erg achterbaks van Zalm om het per direct te doen.
Het wordt gebruikt om de daling in koopkracht van de minima voor volgend jaar (gedeeltelijk) te compenseren.quote:Op zaterdag 28 augustus 2004 00:45 schreef __Saviour__ het volgende:
Ach ja, uiteraard zeer vervelend voor de mensen die nog juist een PC wilden aanschaffen.
Wij hebben nog nooit gebruikt gemaakt van deze regeling, dus veel zullen we niet gaan missen.
Ben ik wel benieuwd wat er met het vrijgekomen geld gaat gebeuren. Gaat vast naar een of ander kutproject toe.
Beidequote:Op zaterdag 28 augustus 2004 01:05 schreef cultheld het volgende:
[..]
achterbaks of tactisch?
toch tactisch, als hij de deadline op voorhand aan de grote klok had gehangen, organiseren veel bedrijven nog snel even een PC Privé project. Voor dat moment goed voor de PC handel, echter direct daarna zou een vacuum ontstaan omdat vele mensen juist voor de deadline zijn voorzien.quote:Op zaterdag 28 augustus 2004 01:05 schreef cultheld het volgende:
[..]
achterbaks of tactisch?
preciesquote:Op zaterdag 28 augustus 2004 01:15 schreef LucienS het volgende:
[..]
toch tactisch, als hij de deadline op voorhand aan de grote klok had gehangen, organiseren veel bedrijven nog snel even een PC Privé project. Voor dat moment goed voor de PC handel, echter direct daarna zou een vacuum ontstaan omdat vele mensen juist voor de deadline zijn voorzien.
Dat vacuum was sowieso ontstaan. Overigens lijkt het mij sterk dat iedereen ineens een pc zou kopen, je mag maar eenmaal per drie jaar gebruik maken van de pc-privé regeling. Als gewoon per 1 januari de regeling was afgeschaft hadden werkgevers (in de computerbranche) personeel de kans kunnen geven uit te kijken naar ander werk, nu zitten ze ineens met overbodig personeel in hun maag. Beetje vaag. Ook ik was van plan om (sowieso) een andere pc aan te schaffen, deze is inmiddels 4 jaar oud. Maar goed, de 2e kamer moet het nog goedkeuren, dus ik heb nog hoopquote:Op zaterdag 28 augustus 2004 01:15 schreef LucienS het volgende:
[..]
toch tactisch, als hij de deadline op voorhand aan de grote klok had gehangen, organiseren veel bedrijven nog snel even een PC Privé project. Voor dat moment goed voor de PC handel, echter direct daarna zou een vacuum ontstaan omdat vele mensen juist voor de deadline zijn voorzien.
Dat vacuum was dus sowieso ontstaan als hij aan de datum van 1Jan had vastgehouden. Op deze manier wordt dat vacuum juist voorkomen. Er is nu toch niet op voorhand een grote PC Privé order intake geweest want niemand kende deze deadline.quote:Op zaterdag 28 augustus 2004 01:21 schreef gelly het volgende:
[..]
Dat vacuum was sowieso ontstaan. Overigens lijkt het mij sterk dat iedereen ineens een pc zou kopen, je mag maar eenmaal per drie jaar gebruik maken van de pc-privé regeling. Als gewoon per 1 januari de regeling was afgeschaft hadden werkgevers (in de computerbranche) personeel de kans kunnen geven uit te kijken naar ander werk, nu zitten ze ineens met overbodig personeel in hun maag. Beetje vaag. Ook ik was van plan om (sowieso) een andere pc aan te schaffen, deze is inmiddels 4 jaar oud. Maar goed, de 2e kamer moet het nog goedkeuren, dus ik heb nog hoopAnders maar een leverancier aanschrijven die geen moeite heeft met creatief boekhouden.
Nou, ik geloof dat 60% van de verkochte pc's bestaat uit pc-prive pc's. Dus na 1 januari was de verkoop sowieso gekelderd. Echter dan hadden de werkgevers nog wel de tijd gehad om op een normale manier van hun overbodige personeel af te komen, nu hebben ze ineens onvoorzien een verkoopdaling van 60%. Waar laat je je personeel ?quote:Op zaterdag 28 augustus 2004 01:31 schreef LucienS het volgende:
[..]
Dat vacuum was dus sowieso ontstaan als hij aan de datum van 1Jan had vastgehouden. Op deze manier wordt dat vacuum juist voorkomen. Er is nu toch niet op voorhand een grote PC Privé order intake geweest want niemand kende deze deadline.
Verklaar hoe en waar het door jou omschreven vacuum ontstaat.![]()
Denk je echt omdat de PC's niet meer onder PC privé vallen iedereen deze PC ook niet meer gaat aanschaffen? Een verkoopdaling van 60% geloof ik nooit. Misschien 10-20%.quote:Op zaterdag 28 augustus 2004 01:37 schreef gelly het volgende:
[..]
Nou, ik geloof dat 60% van de verkochte pc's bestaat uit pc-prive pc's. Dus na 1 januari was de verkoop sowieso gekelderd. Echter dan hadden de werkgevers nog wel de tijd gehad om op een normale manier van hun overbodige personeel af te komen, nu hebben ze ineens onvoorzien een verkoopdaling van 60%. Waar laat je je personeel ?
Dat er zaken failliet gaan kun je aanvoelen, dat er veel ontslagen gaan volgen ook. Al met al geen goede zet dit plotselinge besluit.
Dat denk ik ja, niet iedereen natuurlijk. Via de pc-privé regeling kon je ook in termijnen betalen wat voor veel mensen wel te betalen is ipv in 1 keer het hele bedrag op te hoesten. Ik denk dat je wel op een verkoopdaling kunt rekenen van 40%. Mensen zijn nu gewoon veel minder snel geneigd een nieuwe pc aan te schaffen.quote:Op zaterdag 28 augustus 2004 01:43 schreef UnderWorld_ het volgende:
[..]
Denk je echt omdat de PC's niet meer onder PC privé vallen iedereen deze PC ook niet meer gaat aanschaffen? Een verkoopdaling van 60% geloof ik nooit. Misschien 10-20%.
Ik vind dat je de percentages uit de lucht grijpt. 40% verkoopdaling, nooit en te nimmer. Als e.e.a. écht zo uitpakt is 't helemaal goed dat die regeling wordt afgeschaft.quote:Op zaterdag 28 augustus 2004 01:45 schreef gelly het volgende:
[..]
Dat denk ik ja, niet iedereen natuurlijk. Via de pc-privé regeling kon je ook in termijnen betalen wat voor veel mensen wel te betalen is ipv in 1 keer het hele bedrag op te hoesten. Ik denk dat je wel op een verkoopdaling kunt rekenen van 40%. Mensen zijn nu gewoon veel minder snel geneigd een nieuwe pc aan te schaffen.
Nou ja, niet in leven gehouden natuurlijk, er is in de jaren gewoon meer vraag ontstaan. Veel kleinere pc-boeren moeten het idd hebben van de pc-privé projecten. De marges zijn al niet echt ruim meer, en ik ben bang dat dit voor velen toch de genadeklap is zeker nu stel op sprong is besloten het af te schaffen.quote:Op zaterdag 28 augustus 2004 01:56 schreef LucienS het volgende:
[..]
Ik vind dat je de percentages uit de lucht grijpt. 40% verkoopdaling, nooit en te nimmer. Als e.e.a. écht zo uitpakt is 't helemaal goed dat die regeling wordt afgeschaft.
Volgens jou cijfers is de hele PC handel (wat er nu nog van over is) dus kunstmatig in leven gehouden.
Ik ben benieuwd want als jou cijfers zouden kloppen dan hebben we volgend jaar hier in NL alleen nog maar HP en Dell. Dat zijn de enigen die zulke klappen kunnen hebben.
Ach ja dan stappen ze toch over op witgoedquote:Op zaterdag 28 augustus 2004 02:00 schreef gelly het volgende:
[..]
Nou ja, niet in leven gehouden natuurlijk, er is in de jaren gewoon meer vraag ontstaan. Veel kleinere pc-boeren moeten het idd hebben van de pc-privé projecten. De marges zijn al niet echt ruim meer, en ik ben bang dat dit voor velen toch de genadeklap is zeker nu stel op sprong is besloten het af te schaffen.
Ik moet het nog zien gebeuren. De marges stonden in '92 al onder druk. Als je hardware schuift, mag er kennelijk nauwelijks iets verdiend worden. Trouwens nog een kleine "shakeout" van de mindere PC Boeren vind ik zelfs ook nog wel op z'n plaats. Ik denk echter dat 't niet zo'n vaart zal lopen.quote:Op zaterdag 28 augustus 2004 02:00 schreef gelly het volgende:
[..]
Nou ja, niet in leven gehouden natuurlijk, er is in de jaren gewoon meer vraag ontstaan. Veel kleinere pc-boeren moeten het idd hebben van de pc-privé projecten. De marges zijn al niet echt ruim meer, en ik ben bang dat dit voor velen toch de genadeklap is zeker nu stel op sprong is besloten het af te schaffen.
Op welk ander paard zou een pc-handelaar moeten gokkenquote:Op zaterdag 28 augustus 2004 02:10 schreef LucienS het volgende:
[..]
Je moet als bedrijf nou eenmaal niet op één paard gokken.
Naja, het is niet uitsluitend het PC Privé kanaal waar je PC's aan kunt verkopen hoor. En indien jou 40% ergens op was gebaseerd zou dat idd een grote impact hebben op toeleveranciers e.d.quote:Op zaterdag 28 augustus 2004 02:11 schreef gelly het volgende:
[..]
Op welk ander paard zou een pc-handelaar moeten gokkenHet is niet alleen de pc-boer die de klappen krijgt, ook de leveranciers en aanverwante bedrijven.
o.k.quote:Op zaterdag 28 augustus 2004 02:18 schreef gelly het volgende:
We zullen zien..
|Kinderbijslag is 175 per kwartaal is 700,- per jaar is 2100,- in 3 jaar. Al met al meer dan de laatste PC Prive regeling.quote:Syrena schreef hier
Nou, afschaffen PC-prive: mensen kopen geen of een minder dure computer, en al helemaal niet meer om de drie jaar. Minder geld richting computerbusiness dus.
Afschaffen kinderbijslag: mensen kopen voor hun kindjes nog maar 1 (of 2) paar schoenen, kindjes moeten langer doen met hun winterjas, of wat mensen dan normaalgesproken ook doen met de kinderbijslag. De impact zal minder groot zijn omdat de kinderbijslag aan allerlei dingen gespendeerd kan worden en de pc-prive alleen aan een computer.
Ik zeg overigens niet dat ie gelijk heeft hoor, maar ik denk wel (nou ja dat hoop ik dan) dat de computers wat goedkoper gaan worden
Ik had al een nieuwsbrief van Dell binnen, om exact 16.49 uur, en die beloofde tien procent korting Kijken wat Paradigit morgen heeft.
alsof iedereen gebruik kan maken van een pc-privé regeling. Je bent afhankelijk van de welwillendheid van je baas aan zo'n regeling mee te doen. Heel veel werkgevers deden er al niet aan mee en daar vielen de arrebeiders dan zowiezo al buiten de boot. Bovendien profiteerden de rijken door het prigressieve belastingtarief meer dan de minder welgestelden... kortom een idiote regeling die bakken met geld kost. Hoog tijd dat die werd afgeschaft.quote:Op zaterdag 28 augustus 2004 01:45 schreef gelly het volgende:
[..]
Dat denk ik ja, niet iedereen natuurlijk. Via de pc-privé regeling kon je ook in termijnen betalen wat voor veel mensen wel te betalen is ipv in 1 keer het hele bedrag op te hoesten. Ik denk dat je wel op een verkoopdaling kunt rekenen van 40%. Mensen zijn nu gewoon veel minder snel geneigd een nieuwe pc aan te schaffen.
Dus als bijvoorbeeld jouw werkgever geen spaarloon heeft geregeld kan dat ook maar meteen afgeschaft worden ?quote:Op zaterdag 28 augustus 2004 09:32 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
[..]
alsof iedereen gebruik kan maken van een pc-privé regeling. Je bent afhankelijk van de welwillendheid van je baas aan zo'n regeling mee te doen. Heel veel werkgevers deden er al niet aan mee en daar vielen de arrebeiders dan zowiezo al buiten de boot. Bovendien profiteerden de rijken door het prigressieve belastingtarief meer dan de minder welgestelden... kortom een idiote regeling die bakken met geld kost. Hoog tijd dat die werd afgeschaft.
ik heb geen behoeft aan kinderopvang (geen kinderen) dus laten we die subsidie ook maar afschaffen.quote:Op zaterdag 28 augustus 2004 10:00 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
het gaat niet om mij, maar om een substantieel deel van de Nederlanders die er niet van konden profiteren.
Bovendien is het doel van de regeling volledig achterhaald en profiteerden de welgestelden er zoals gezegd veel meer van dan de "armen" waarvoor de regeling eigenlijk bedoeld was.
En ik had vorige keer een mooie pc samengesteld... oa met hulp van alle reviews en benchmarks op tweakers.... en had ook pc prive..quote:Op zaterdag 28 augustus 2004 10:17 schreef qwertyuiop het volgende:
Het probleem is dat veel mensen een bagger pc voor een absurd hoog bedrag kopen, mn oom had zn pc die makkelijk voor 1500 euro kon (tweakers) voor meer dan het dubbele(!!!) gekocht via pc prive. Diegene die ff rondkijken op tweakers kunnen voor weinig geld een mooie pc kopen
Dat zal ongetwijfeld kloppen voor verwende Fok!kers, maar niet voor digibeten. Verder is een aangeschafte computer na twee jaar al hopeloos verouderd, de laatste Office versie zuigt toch behoorlijk meer vermogen op dan office '97. Dus inderdaad, je redenering klopt niet.quote:Op zaterdag 28 augustus 2004 10:53 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
aangezien iedereen al een pc heeft en de regeling alleen maar misbruikt om een dure game pc te kopen klopt je redenering niet.
Als je geen geld geld hebt om zelf een computertje te kopen, heb je dan wel geld voor de laatste Office versie? Of is het illegaal gebruiken van software meer verspreid onder de lagere standen?quote:Op zaterdag 28 augustus 2004 10:59 schreef Tup het volgende:
[..]
Verder is een aangeschafte computer na twee jaar al hopeloos verouderd, de laatste Office versie zuigt toch behoorlijk meer vermogen op dan office '97.
Illegaal gebruik komt overal voor. In lagere klassen omdat ze het niet kunnen betalen. In midden en hogere klassen omdat men software te duur vindt (kan mobieltje niet betaald worden ofzo) En of je geld hebt om....misschien wel ja...als je 30% terugkrijgt van de pc-privé regeling.quote:Op zaterdag 28 augustus 2004 11:05 schreef Hyperdude het volgende:
Of is het illegaal gebruiken van software meer verspreid onder de lagere standen?
wat een onzin. Een pentium 2 is voor practisch alle moderne toepassingen nog prima. Iik werk hier ook nog op een pentium3 van 6 jaar oud en behalve misschien de laatste games is er niets mee wat er niet mee kan. Office 97 is voor 99.9% van de mensen prima want die digibeten waar jij het over hebt hoeven alleen maar een brief te kunnen typen en een beetje met windows om kunnen gaan.. daar heb je die pc-prive regeling echt niet meer voor nodig.quote:Op zaterdag 28 augustus 2004 10:59 schreef Tup het volgende:
[..]
Dat zal ongetwijfeld kloppen voor verwende Fok!kers, maar niet voor digibeten. Verder is een aangeschafte computer na twee jaar al hopeloos verouderd, de laatste Office versie zuigt toch behoorlijk meer vermogen op dan office '97. Dus inderdaad, je redenering klopt niet.
Wat is dat nou weer? Houd de massa dom? Die moeten zich maar niet bezig houden met breedband? Het lijkt me dat toegankelijkheid wel degelijkm slechter wordt. De PC-privé regeling kon sowieso maar eens in de drie jaar gebruikt worden, precies een goede termijn.quote:Op zaterdag 28 augustus 2004 11:17 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
Office 97 is voor 99.9% van de mensen prima want die digibeten waar jij het over hebt hoeven alleen maar een brief te kunnen typen en een beetje met windows om kunnen gaan..
ook voor breedband s een p2 voldoende.. het systeem dat momenteel voor IEDERE toepassing voloende is, op misschien de laatste games en zware videobewerkingspakketten na , is:quote:Op zaterdag 28 augustus 2004 11:26 schreef Tup het volgende:
[..]
Wat is dat nou weer? Houd de massa dom? Die moeten zich maar niet bezig houden met breedband? Het lijkt me dat toegankelijkheid wel degelijkm slechter wordt. De PC-privé regeling kon sowieso maar eens in de drie jaar gebruikt worden, precies een goede termijn.
Je voorstel betreffende afgedankte PC's vind ik overigens wel een goed voorstel. Heb je het kabinet daar al over gehoord?
maar is het nodig? Ik ken ook iemand die totaal geen verstand heeft van pc's net maar weer een nieuwe heeft aangeschaft , "omdat het zo goedkoop is".. terwijl hij een p3-1Ghz heeft die alleen maar wordt gebruikt voor msn en textverwerking..... zinloos weggooien van belastinggeld vind ik dat.quote:Op zaterdag 28 augustus 2004 11:45 schreef LangeTabbetje het volgende:
BHFH ? ik zie ongeveer 200 aanvragen voor PC Prive voorbij komen op mijn werk, en neem van mij aan, dat een hele hoop mensen (zeker 75 %) hooguit 800 euro spenderen aan een Dell of weet ik veel hoe ze allemaal heten
tja, is het nodig ? in het voorbeeld wat jij geeft niet nee. maar ik kan ook het voorbeeld geven van een alleenstaande secretaresse met 3 kindertjes die graag een goed computer thuis zouden willen hebben voor hun studie of school etc.quote:Op zaterdag 28 augustus 2004 12:06 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
[..]
maar is het nodig? Ik ken ook iemand die totaal geen verstand heeft van pc's net maar weer een nieuwe heeft aangeschaft , "omdat het zo goedkoop is".. terwijl hij een p3-1Ghz heeft die alleen maar wordt gebruikt voor msn en textverwerking..... zinloos weggooien van belastinggeld vind ik dat.
Tweedehands bedoel je???quote:Op zaterdag 28 augustus 2004 11:41 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
[..]
ook voor breedband s een p2 voldoende.. het systeem dat momenteel voor IEDERE toepassing voloende is, op misschien de laatste games en zware videobewerkingspakketten na , is:
pentium2, 400 Mhz
128/256 MB geheugen
TNT2 kaart
soundblaster64
17" crt scherm
windows XP home
netwerkkaartje
muis
hp690c printer
office 97
ik denk dat bovenstaande configuratie voor minder dan 100 euro te krijgen is, is absoluut geen duur pc-privé project voor nodig.
Kzag idd nog een advertentie staan...quote:Op zaterdag 28 augustus 2004 11:41 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
[..]
ook voor breedband s een p2 voldoende.. het systeem dat momenteel voor IEDERE toepassing voloende is, op misschien de laatste games en zware videobewerkingspakketten na , is:
pentium2, 400 Mhz
128/256 MB geheugen
TNT2 kaart
soundblaster64
17" crt scherm
windows XP home
netwerkkaartje
muis
hp690c printer
office 97
ik denk dat bovenstaande configuratie voor minder dan 100 euro te krijgen is, is absoluut geen duur pc-privé project voor nodig.
xp draait daar prima op.. jij bent ook al aardig beďnvloed door de gladde praatjesmakers in de pc verkoop.quote:Op zaterdag 28 augustus 2004 15:01 schreef Denagam het volgende:
[..]
Kzag idd nog een advertentie staan...
Voor meer informatie, bel Fred Flinstone
*edit.. zal trouwens lekker lopen, windows XP op een 400mhz..
Kenniseconomie? Een even kijken. Tekstverwerken is de virtuele manier van een brief schrijven, geen nieuwe kennis dus. Speadsheets zijn gewoon een grote tabel die kan rekenen, geen nieuwe kennis dus. MSN-Messenger, LiJkT MiJ OoK GeEn tEkEnEnD vOoRbEeLd vAn KeNnIs. En ga zo maar door. Nee, er zit weinig kenniseconomie in de gemiddelde PC.quote:Op zaterdag 28 augustus 2004 10:47 schreef Tup het volgende:
Inconsistentie #1: innovatieplatform/kenniseconomie versus afschaffen regeling om bezit computer te stimuleren.
Onzin natuurlijk, het hebben van een PC stimuleert het gebruik, niet iedereen zal daardoor een baan in de IT gaan ambieeren of meer kennis van PC's willen hebben echter het stimuleert wel en het is wel degelijk van belang dat kinderen met een dergelijk essentieel stuk gereedschap om kunnen gaan. Of zie jij nog veel typemachines of telramen in Nederlandse kantoren?quote:Op zaterdag 28 augustus 2004 16:02 schreef Frits_Bolkestein het volgende:
[..]
Kenniseconomie? Een even kijken. Tekstverwerken is de virtuele manier van een brief schrijven, geen nieuwe kennis dus. Speadsheets zijn gewoon een grote tabel die kan rekenen, geen nieuwe kennis dus. MSN-Messenger, LiJkT MiJ OoK GeEn tEkEnEnD vOoRbEeLd vAn KeNnIs. En ga zo maar door. Nee, er zit weinig kenniseconomie in de gemiddelde PC.
En wat kunnen die digibeten MEER met office 2003 dan dat ze op '97 konden doen?quote:Op zaterdag 28 augustus 2004 10:59 schreef Tup het volgende:
[..]
Dat zal ongetwijfeld kloppen voor verwende Fok!kers, maar niet voor digibeten. Verder is een aangeschafte computer na twee jaar al hopeloos verouderd, de laatste Office versie zuigt toch behoorlijk meer vermogen op dan office '97. Dus inderdaad, je redenering klopt niet.
Kijk HIER ben ik het wel mee eens.quote:Op zaterdag 28 augustus 2004 16:28 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Onzin natuurlijk, het hebben van een PC stimuleert het gebruik, niet iedereen zal daardoor een baan in de IT gaan ambieeren of meer kennis van PC's willen hebben echter het stimuleert wel en het is wel degelijk van belang dat kinderen met een dergelijk essentieel stuk gereedschap om kunnen gaan. Of zie jij nog veel typemachines of telramen in Nederlandse kantoren?
MSN is onbelangrijk maar Internet is dat niet en daar heb je wel degelijk een PC voor nodig.
Is daarvoor een PC Prive plan nodig? Niet echt nee, ik zou eerder voorstander zijn van een dergelijk plan voor minima en minimum loon inkomens als voor bijvoorbeeld mijn oom die 60% af kan trekken en dan nog in vrije dagen mag afrekenen ook.
Die verkopen ze aan handelaren. Of onder het personeel.quote:Op zaterdag 28 augustus 2004 16:54 schreef CeeJee het volgende:
Wat gebeurt er eigenlijk met al die ontelbare PC's en laptops die bedrijven vervangen als men het nodig vindt te upgraden van NT naar XP/2000 ? Daar moeten er genoeg van zijn om alle minima van Nederland van een PC te voorzien.
Ik gebruik voor mijn studie wat zwaarder mathematische software en dat gaat op mijn laptopje uit 1999, celeron 333, 128 MB geheugen, nog prima. Op een modernere PC is het ietsjes sneller, maar niet zo dat je er heel erg veel van merkt. Op oudere PC's kan iemand met een minimum inkomen nog bijna alles. En als hij Doom wilt spelen, dan kiest hij maar Doom 95. Aan top-end moet de belastingbetaler absoluut niet meebetalen.quote:Op zaterdag 28 augustus 2004 16:28 schreef Tijger_m het volgende:
Onzin natuurlijk, het hebben van een PC stimuleert het gebruik, niet iedereen zal daardoor een baan in de IT gaan ambieeren of meer kennis van PC's willen hebben echter het stimuleert wel en het is wel degelijk van belang dat kinderen met een dergelijk essentieel stuk gereedschap om kunnen gaan. Of zie jij nog veel typemachines of telramen in Nederlandse kantoren?
MSN is onbelangrijk maar Internet is dat niet en daar heb je wel degelijk een PC voor nodig.
Is daarvoor een PC Prive plan nodig? Niet echt nee, ik zou eerder voorstander zijn van een dergelijk plan voor minima en minimum loon inkomens als voor bijvoorbeeld mijn oom die 60% af kan trekken en dan nog in vrije dagen mag afrekenen ook.
ach lul toch niet man...quote:Op zaterdag 28 augustus 2004 16:01 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
[..]
xp draait daar prima op.. jij bent ook al aardig beďnvloed door de gladde praatjesmakers in de pc verkoop.
Ben je besodemieterd? Mijn bedrijf doet daar tenminste iets nuttigs mee, namelijk verkopen aan landen die het VEEL en VEEL beter kunnen gebruiken dan die verwende minima hier.quote:Op zaterdag 28 augustus 2004 16:54 schreef CeeJee het volgende:
Wat gebeurt er eigenlijk met al die ontelbare PC's en laptops die bedrijven vervangen als men het nodig vindt te upgraden van NT naar XP/2000 ? Daar moeten er genoeg van zijn om alle minima van Nederland van een PC te voorzien.
Op die config van jou zal die NIET!! draaien.quote:Op zaterdag 28 augustus 2004 16:01 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
[..]
xp draait daar prima op.. jij bent ook al aardig beďnvloed door de gladde praatjesmakers in de pc verkoop.
Dude, hier draait XP op een PIII 500. Werkt goed.quote:Op zaterdag 28 augustus 2004 17:54 schreef Denagam het volgende:
[..]
ach lul toch niet man...
dat MOET gewoon kut draaien..
of jij hebt een stap gemaakt van een -20 mhz naar een 400mhz met XP, ja... dan hoef je geen 30 min te wachten maar nog maar 1 minuut als je een commando geeft...
Omdat je waarschijnlijk niet weet hoe het normaal hoort te draaienquote:Op zaterdag 28 augustus 2004 18:27 schreef UnderWorld_ het volgende:
[..]
Dude, hier draait XP op een PIII 500. Werkt goed.
snap je mn post niet of wat?quote:Op zaterdag 28 augustus 2004 10:40 schreef Denagam het volgende:
[..]
En ik had vorige keer een mooie pc samengesteld... oa met hulp van alle reviews en benchmarks op tweakers.... en had ook pc prive..
dus de regeling was niet stom.... maar die oom van jou wel
de n00b :p
Antedateren is niet een legale optiequote:Op vrijdag 27 augustus 2004 18:18 schreef GenesiZ het volgende:
[..]
joa. maar dat is niet helemaal legaal volgends mijen als ik dan gepakt wordt, ben ik het zaadje.
Je begrijpt het en je stoort je er toch aan???quote:Op zaterdag 28 augustus 2004 19:23 schreef Monidique het volgende:
Ik snap best dat de regeling wordt afgeschaft. Het is een luxe en vooral een luxe die zeker niet meer nodig is tegenwoordig. Computers zijn goedkoop, alom beschikbaar en voor een computer met internet en een tekstverwerker betaal je bijna niets meer, zelfs mensen die niet al te veel verdienen kunnen er uiteindelijk wel één kopen.
Wel stoor ik mij echter aan de manier waarop dit is gebeurd. Per direct is deze regeling afgestapt en ik hou er niet van wanneer de overheid zomaar snel even dingen veranderd. Een overheid moet te vertrouwen zijn en plots iets afschaffen, is niet erg bevorderlijk voor dit vertrouwen. Natuurlijk doet men dit om tegen te gaan dat mensen snel nog even er gebruik van gaan maken, dat begrijp ik.
De overheid heeft een beetje nare herinneringen aan niet gelijk afschaffen. In 1988 is de WIR (Wet op de Investeringsrekening) afgeschaft. Op vrijdag was dat besluit bekend gemaakt en per maandag daarna werd de WIR afgeschaft. Het gevolg was dat belastingadviseurs overuren draaiden op zaterdag en zondag, waardoor (veel) aanvragen net op tijd binnen waren en de beoogde bezuiniging niet werd gehaald. Kennelijk is de bezuiniging dusdanig van belang dat de regering de begroting niet rond gaat krijgen als mensen en masse voor 31/12/2004 een nieuwe pc gaan kopen.quote:Op zaterdag 28 augustus 2004 19:23 schreef Monidique het volgende:
[...]
Wel stoor ik mij echter aan de manier waarop dit is gebeurd. Per direct is deze regeling afgestapt en ik hou er niet van wanneer de overheid zomaar snel even dingen veranderd. Een overheid moet te vertrouwen zijn en plots iets afschaffen, is niet erg bevorderlijk voor dit vertrouwen. Natuurlijk doet men dit om tegen te gaan dat mensen snel nog even er gebruik van gaan maken, dat begrijp ik.
quote:Op zaterdag 28 augustus 2004 20:48 schreef RubberenRobbie het volgende:
[..]
De overheid heeft een beetje nare herinneringen aan niet gelijk afschaffen. In 1988 is de WIR (Wet op de Investeringsrekening) afgeschaft. Op vrijdag was dat besluit bekend gemaakt en per maandag daarna werd de WIR afgeschaft. Het gevolg was dat belastingadviseurs overuren draaiden op zaterdag en zondag, waardoor (veel) aanvragen net op tijd binnen waren en de beoogde bezuiniging niet werd gehaald. Kennelijk is de bezuiniging dusdanig van belang dat de regering de begroting niet rond gaat krijgen als mensen en masse voor 31/12/2004 een nieuwe pc gaan kopen.
Het is niet heel erg netjes om belastingplichtigen ermee te overvallen, maar kennelijk wel noodzakelijk.
Als dat papierwerk jou verplicht om een pc aan te schaffen, dan heb je dus een verplichting tot aanschaf. Als het alleen om zaken voor de loonadministratie gaat (inhouding brutoloon, verklaring zakelijk gebruik), en er is nog geen bestelling gedaan, heb je dus geen verplichting tot aanschaffing.quote:Op zondag 29 augustus 2004 01:51 schreef Juan Zueco het volgende:
Hoe moet ik dit interpreteren?
... en verplichting tot aanschaffing van een pc is aangegaan.....
Daadwerkelijk besteld of het benodigde papierwerk ingevuld bij je werkgever?
J.
als je de bestelling nog niet eens gedaan hebt, gaat de loonadministratie nog niet aan het werkquote:Op zondag 29 augustus 2004 09:42 schreef NewOrder het volgende:
[..]
Als dat papierwerk jou verplicht om een pc aan te schaffen, dan heb je dus een verplichting tot aanschaf. Als het alleen om zaken voor de loonadministratie gaat (inhouding brutoloon, verklaring zakelijk gebruik), en er is nog geen bestelling gedaan, heb je dus geen verplichting tot aanschaffing.
Zodat men kennisbanen over 2 jaar kan outsourcen?quote:Op zaterdag 28 augustus 2004 17:59 schreef Havoc het volgende:
Ben je besodemieterd? Mijn bedrijf doet daar tenminste iets nuttigs mee, namelijk verkopen aan landen die het VEEL en VEEL beter kunnen gebruiken dan die verwende minima hier.
Naar mijn idee gaat het erom dat je voor 17 uur vrijdag j.l. d.m.v. een overeenkomst gehouden bent om de pc ook af te nemen. Een offerte die voor 17 uur is uitgegeven is denk ik niet geldig. Net zo zeer als een aanvraag bij je werkgever, zolang je nog zonder consequenties die aanvraag kan stopzetten.quote:Op zondag 29 augustus 2004 10:37 schreef LangeTabbetje het volgende:
[..]
als je de bestelling nog niet eens gedaan hebt, gaat de loonadministratie nog niet aan het werk
Ja, ik snáp waarom zij het doen en toch stoor ik mij er op een bepaalde manier aan. Waar is hier de contradictie?quote:Op zaterdag 28 augustus 2004 20:47 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Je begrijpt het en je stoort je er toch aan???.
de manier waarop het wordt afgeschaft ? op vrijdagmiddag in de achterafkamertjes ?quote:Op zondag 29 augustus 2004 12:45 schreef Monidique het volgende:
[..]
Ja, ik snáp waarom zij het doen en toch stoor ik mij er op een bepaalde manier aan. Waar is hier de contradictie?
Dat is de computer van mijn moeder. Ik draai zelf XP op een P IV 2,8 gigHz. Er zit echt niet heel veel verschil in. Je moet alleen niet allemaal programmaatjes gaan installeren, dan wordt het OS inderdaad traag. Gewoon schoon houden dus of af en toe een format.quote:Op zaterdag 28 augustus 2004 19:12 schreef gelly het volgende:
[..]
Omdat je waarschijnlijk niet weet hoe het normaal hoort te draaien
quote:Op zaterdag 28 augustus 2004 18:27 schreef UnderWorld_ het volgende:
[..]
Dude, hier draait XP op een PIII 500. Werkt goed.
Volgens mij gaat het om de verplichting om te af te nemen en te betalen. Als je er nog zonder kosten vanaf kunt, lijkt het me buiten de regeling te vallen.quote:Op zondag 29 augustus 2004 14:07 schreef Jereon het volgende:
Wanneer wordt in zo'n geval het contract met de pc-prive regeling aangegaan?
Is dit nog op tijd geweest of gaat de regeling pas in bij het betalen aan Dell (en het overdragen aan de werkgever)
Bron: Pc-privé per direct afgeschaftquote:De pc-privéregeling is met onmiddellijke ingang geschrapt. Dat heeft minister Gerrit Zalm (Financiën) na afloop van de ministerraad bekendgemaakt. Het kabinet besloot tot de snelle afschaffing om te voorkomen dat werknemers alsnog massaal van de regeling gebruik zouden maken. De opbrengst van 280 miljoen heeft het kabinet nodig om de koopkracht van minima te repareren.
De pc-privé werd ingevoerd om pc-gebruik te bevorderen. Met de regeling konden werknemers fiscaal gunstig een pc aanschaffen. Het belastingvrije aankoopbedrag was het afgelopen jaar al flink gedaald, van 2269 euro naar 1415 euro. Ongeveer 400 duizend Nederlanders maken momenteel gebruik van de regeling. De regeling loopt officieel tot vrijdag 27 augustus 17.00 uur.
daar moet ik je gelijk in geven, bij mijn werkgever was het heel moeilijk om een pc te kopen via PC prive. Ik kon enkel een regelingetje treffen dat ik m'n comp kocht en de bedrijfsnaam op de bon liet zetten zodat ik het BTW terugkreeg...quote:Op vrijdag 27 augustus 2004 17:22 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
prima van zalm, een onzinnige en discriminerende regeling meer afgeschaft! Discriminerend, want alleen werknemers wier baas welwillend was konden hier gebruik van maken. De anderen moesten toch het volle pond betalen.. Daarom was het al een oneerlijke regeling en bovendien onzinnig omdat iedereen al een pc heeft.
tsk tsk een prive compie kopen op naam van de zaak.quote:Op zondag 29 augustus 2004 21:44 schreef MikeyMo het volgende:
[..]
daar moet ik je gelijk in geven, bij mijn werkgever was het heel moeilijk om een pc te kopen via PC prive. Ik kon enkel een regelingetje treffen dat ik m'n comp kocht en de bedrijfsnaam op de bon liet zetten zodat ik het BTW terugkreeg...
en wat is daar mis mee?quote:Op maandag 30 augustus 2004 09:26 schreef Vhiper het volgende:
[..]
tsk tsk een prive compie kopen op naam van de zaak.
Niets, op voorwaarde dat die PC dus niet van jou, maar van de zaak is, waarbij jij hem uitsluitend ter beschkking hebt gekregen voor zakelijke doeleinden.quote:Op maandag 30 augustus 2004 09:28 schreef MikeyMo het volgende:
[..]
en wat is daar mis mee?
dat betwijfel ik ook aangezien ik hem betaald hebquote:Op maandag 30 augustus 2004 09:48 schreef Vhiper het volgende:
[..]
Niets, op voorwaarde dat die PC dus niet van jou, maar van de zaak is, waarbij jij hem uitsluitend ter beschkking hebt gekregen voor zakelijke doeleinden.
maar dat betwijfel ik![]()
En jij als particulier mag geen BTW terugvragen, het bedrijf vraagt dus BTW terug over een door een werknemer in prive aangeschafde goederen en jij vangt vervolgens die BTW...quote:Op maandag 30 augustus 2004 10:00 schreef MikeyMo het volgende:
[..]
dat betwijfel ik ook aangezien ik hem betaald heb
Of over het antedateren van pc-privé facturen. Inmiddels schijnen een aantal zelfstandige winkels daar al behoorlijk bedreven in te zijn.quote:Op maandag 30 augustus 2004 10:32 schreef Vhiper het volgende:
[..]
En jij als particulier mag geen BTW terugvragen, het bedrijf vraagt dus BTW terug over een door een werknemer in prive aangeschafde goederen en jij vangt vervolgens die BTW...
Laat ik jou nooit iets over fraudebestrijding horen zeggen![]()
ik pretendeer dan ook geen heilige te zijnquote:Op maandag 30 augustus 2004 10:32 schreef Vhiper het volgende:
[..]
En jij als particulier mag geen BTW terugvragen, het bedrijf vraagt dus BTW terug over een door een werknemer in prive aangeschafde goederen en jij vangt vervolgens die BTW...
Laat ik jou nooit iets over fraudebestrijding horen zeggen![]()
Ben je tegenwoordig al heilig als je je aan de regels houdt?quote:Op maandag 30 augustus 2004 10:38 schreef MikeyMo het volgende:
[..]
ik pretendeer dan ook geen heilige te zijn
ach we sjoemelen allemaal toch wel eens wat; een gepensioneerd iemand die zwart even je huiskamer voor een paar eurotientjes komt behangen, die maat die monteur is van je die in zijn vrije tijd je auto even onderhoudt als er wat is ipv er mee naar de garage te gaan, ach en als je eens 300,- aan btw kan terugkrijgen door de comp op naam van het bedrijf te bestellen ipv je eigen naam waarom niet?quote:Op maandag 30 augustus 2004 10:44 schreef Vhiper het volgende:
[..]
Ben je tegenwoordig al heilig als je je aan de regels houdt?
Mja, doen we allemaal he?quote:Op maandag 30 augustus 2004 10:48 schreef MikeyMo het volgende:
[..]
ach we sjoemelen allemaal toch wel eens wat; een gepensioneerd iemand die zwart even je huiskamer voor een paar eurotientjes komt behangen, die maat die monteur is van je die in zijn vrije tijd je auto even onderhoudt als er wat is ipv er mee naar de garage te gaan, ach en als je eens 300,- aan btw kan terugkrijgen door de comp op naam van het bedrijf te bestellen ipv je eigen naam waarom niet?
Oh boy...quote:Op maandag 30 augustus 2004 11:16 schreef MikeyMo het volgende:
ach ja, dat kunnen ze wel weer bezuinigen op ontwikkelingshulp en asielbeleid
quote:anˇtiˇdaˇteˇren (ov.ww.)
1 voorzien van een te vroege datum
neuh, als ze van de een op de andere dag een fiscale regeling voor Nederlanders kunnen stoppen kunnen ze al helemaal snoeien in fiscale uitgaven voor mensen die de nederlandse nationaliteit niet eens bezitten nietwaar?quote:Op maandag 30 augustus 2004 11:43 schreef Vhiper het volgende:
[..]
Wat denk je zelf?
Ach ja, geld uitgeven aan buitenlanders moeten we niet doen he?quote:Op maandag 30 augustus 2004 11:49 schreef MikeyMo het volgende:
neuh, als ze van de een op de andere dag een fiscale regeling voor Nederlanders kunnen stoppen kunnen ze al helemaal snoeien in fiscale uitgaven voor mensen die de nederlandse nationaliteit niet eens bezitten nietwaar?
idd, maar niet alleen voor mezelf hoor, ook voor mijn medelanders die wel eens de belastingdienst zo nu en dan een loer draaien. Ik ben niet zo egocentrisch hoorquote:Op maandag 30 augustus 2004 11:54 schreef Vhiper het volgende:
Dus ja, afschaffen al die geldverspilling aan het buitenland, zodat MikeyMo lekker kan frauderen met de omzetbelasting!![]()
Nou, da's aardig van je....quote:Op maandag 30 augustus 2004 12:11 schreef MikeyMo het volgende:
idd, maar niet alleen voor mezelf hoor, ook voor mijn medelanders die wel eens de belastingdienst zo nu en dan een loer draaien. Ik ben niet zo egocentrisch hoor![]()
Ach ja, beetje sjoemelen kan geen kwaad...quote:Op maandag 30 augustus 2004 15:25 schreef MikeyMo het volgende:
Ja vind ik ook, beetje sjoemelen kan geen kwaad en waarom zou ik mijn buurman geen belastingvrije computer gunnen?
En die mensen kiezen daarvoor. Je kan ze 500 euro toe geven, en nog zullen veel mensen een niet achter een PC kruipen.quote:Pim Eitjes, directeur van MegaSellers Business Computers, is teleurgesteld in de Nederlandse overheid en vreest voor de Nederlandse concurrentiepositie in Europa: "De pc-privéregeling is destijds geďnitieerd om de geconstateerde achterstand in automatiseringskennis van Nederland ten opzichte van de ons omringende landen tegen te gaan. Een nobel streven, maar we zijn er nog lang niet. We weten uit de praktijk dat er nog veel mensen zijn die nog helemaal niet vertrouwd zijn met computers."
Is er werkelijk een bedrijf dat toestaat dat een PC-Prive van een werknemer bij ze inbelt ?quote:Een andere doelstelling van de pc-privéregeling was het terugdringen van het dagelijkse fileleed door steeds meer mensen in de gelegenheid te stellen thuis te werken. Ook deze doelstelling is, gezien de lengte van de files op de Nederlandse wegen, nog lang niet gehaald.
Ja, natuurlijk!quote:Op maandag 30 augustus 2004 16:17 schreef CeeJee het volgende:
Is er werkelijk een bedrijf dat toestaat dat een PC-Prive van een werknemer bij ze inbelt ?
Uiteraard een hoop onzin. Niet verwonderlijk want het PCprive gebeuren was voor die man een grote bron van inkomsten (Hij verkoopt immers PC's). Die is moeilijk onafhankelijk en objectief te noemen.quote:Op maandag 30 augustus 2004 16:17 schreef CeeJee het volgende:
Wat een onzin loopt een PC-handel directeur te verkopen:
[..]
En die mensen kiezen daarvoor. Je kan ze 500 euro toe geven, en nog zullen veel mensen een niet achter een PC kruipen.
[..]
Is er werkelijk een bedrijf dat toestaat dat een PC-Prive van een werknemer bij ze inbelt ?
http://www.nu.nl/news.jsp?n=389635&c=50
En die generatie lijkt me eigenlijk ook niet de degene die nu nog gebruik maakt van een PC-priveproject. Zij hebben al jaren de kans gehad om een PC aan te schaffen. Als ze dat toen al niet gedaan hebben, lijkt me de kans niet erg groot dat ze dat nu wel doen.quote:Op maandag 30 augustus 2004 16:31 schreef Vhiper het volgende:
De oudere generaties die niets van computers moeten hebben, zullen langzaamaan verdwijnen.
Ook dat geneuzel van die lobbygeiten Nederland ICT afgelopen vrijdag: door het afschaffen van PC Privé zouden duizenden kinderen de dupe worden. Van bijstandsmoeders die nu geen pc meer kunnen betalen. Alsof zij gebruik kunnen maken van deze regeling (nee dus). Hooguit worden ze indirect geraakt, omdat ze minder snel een 2de hands pc van familie krijgen (omdat deze een nieuwe kopen met de regeling). Maar ik heb sowieso geen hoge pet op van zo'n lobbyclub, maar dat terzijdequote:Op maandag 30 augustus 2004 16:31 schreef Vhiper het volgende:
[..]
Uiteraard een hoop onzin. Niet verwonderlijk want het PCprive gebeuren was voor die man een grote bron van inkomsten (Hij verkoopt immers PC's). Die is moeilijk onafhankelijk en objectief te noemen.
Nederland loopt voor op Europa qua aantallen internetaansluitingen en zal ongetwijfeld dus ook wel voorop lopen qua aantallen PC's. De oudere generaties die niets van computers moeten hebben, zullen langzaamaan verdwijnen.
De belastingdienst zal daar wel op controleren.quote:Op maandag 30 augustus 2004 17:12 schreef RubberenRobbie het volgende:
Wat ik wel jammer vind is dat computerboeren zich schuldig maken aan valsheid in geschrifte om zo nog een paar dagen na het afschaffen van de pc-privéregeling van extra omzet te scoren. Zie een artikel in het [http://www.dvhn.nl/Pagina/0,7109,26-1-2036-4116-2158708-1264-1694811-,00.html]Dagblad van het Noorden[/url].
Lijkt me ook wel. De reactie van ene Marjan van de Veen vind ik dat ook wel apart. In alle openheid een bekentenis afleggen. Ik hoop voor deze persoon dat het een pseudoniem isquote:Op maandag 30 augustus 2004 17:16 schreef UnderWorld_ het volgende:
[..]
De belastingdienst zal daar wel op controleren.
17:00 uur is geen willekeur, zolang iedereen voor als na 17:00 uur maar gelijk behandeld wordt, dus:quote:Op maandag 30 augustus 2004 18:09 schreef Bayswater het volgende:
waarschijnlijk gaat die 17.00 eruit geschrapt worden en wordt het minimaal heel 27 augustus, ik schat zelfs in dat er achteraf een overgangstermijn van een aantal weken wordt vastgesteld.
Dit omdat de belastingdienst in deze flutdingetjes echt geen zin heeft en omdat die 17.00 willekeur is.
Het gaat om die 17.00, die is op niets gebaseerd. Waarom 50 minuten speling na het persbericht en geen 90 minuten, 5 dagen of 3 weken? Omdat men dan nog snel een PC aanschaft is het kabinets kant van het verhaal, maar dat redt het echt niet voor een rechterquote:Op maandag 30 augustus 2004 18:13 schreef RubberenRobbie het volgende:
[..]
17:00 uur is geen willekeur, zolang iedereen voor als na 17:00 uur maar gelijk behandeld wordt, dus:
1) Iedereen voor 17:00 gelijk behandelen
2) Iedereen na 17:00 gelijk behandelen -> afwijzen dus.
Regelrechte onzin! niks ongelijkheid, of je dat nu direct of later afschaft, er blijven lui klagen dat ze net niet mee mogen doen, en elke werknemer had al lange tijd om zo`n ding aan te schaffen.quote:Op maandag 30 augustus 2004 19:18 schreef Frangk het volgende:
Bron Nu.NL
'Afschaffing pc-privé betekent einde kenniseconomie'
Uitgegeven: 30 augustus 2004 13:42
Laatst gewijzigd: 30 augustus 2004 13:44
AMSTERDAM - "De afschaffing van de pc-privéregeling betekent het failliet van de Nederlandse kenniseconomie", zegt Pim Eitjes, directeur van MegaSellers. "Het lijkt misschien een interessante besparing voor het kabinet, maar op de (middel)lange termijn raakt Nederland achterop en gaat het geld kósten."
Afgelopen vrijdag werd Nederland opgeschrikt door het kabinetsbesluit de pc-privéregeling met onmiddellijke ingang af te schaffen. Werknemers die na 27 augustus 17.00 een pc en/of randapparatuur willen kopen, kunnen geen gebruik meer maken van de regeling.
Al eerder was er sprake van de afschaffing van de regeling, maar per 1 januari 2005. Dit zou betekenen dat geďnteresseerden in ieder geval nog de tijd zouden hebben gehad om een aankoop te doen. Nu ontstaat een ongelijkheid tussen burgers die wel en niet de gelegenheid hebben gehad aan de regeling mee te doen.
Als je dat nóg niet bent, zal dat de komende jaren ook heus niet gebeuren.quote:Concurrentiepositie
Pim Eitjes, directeur van MegaSellers Business Computers, is teleurgesteld in de Nederlandse overheid en vreest voor de Nederlandse concurrentiepositie in Europa: "De pc-privéregeling is destijds geďnitieerd om de geconstateerde achterstand in automatiseringskennis van Nederland ten opzichte van de ons omringende landen tegen te gaan. Een nobel streven, maar we zijn er nog lang niet. We weten uit de praktijk dat er nog veel mensen zijn die nog helemaal niet vertrouwd zijn met computers."
Elk jong gezin heeft nu toch zo`n ding, dus dat doel is bereikt!quote:De afgelopen jaren hebben veel Nederlanders geprofiteerd van de fiscaal voordelige pc-privéregeling. "Dit betekende dat in veel (jonge) gezinnen die het anders niet zouden kunnen betalen, een pc kwam te staan, waarvan ook de kinderen actief gebruik maken, ook voor het maken van hun huiswerk. Steeds meer scholen gaan er vanuit dat leerlingen thuis gebruik kunnen maken van een pc en internettoegang."
Als je een computer voor je werk nodig hebt betaald je werk dit wel. Niet de overheid.quote:Fileleed
Een andere doelstelling van de pc-privéregeling was het terugdringen van het dagelijkse fileleed door steeds meer mensen in de gelegenheid te stellen thuis te werken. Ook deze doelstelling is, gezien de lengte van de files op de Nederlandse wegen, nog lang niet gehaald.
1400 euro voor een computer, dat is ook het resultaat van deze balachelijke regeling. Voor 700 euro heb je ook een prima computer. Al die luxe die in een gemideld gezin nooit wordt gebruiklt.quote:Ook de Nederlandse ICT-branche wordt zwaar getroffen door het kabinetsbesluit. Het ministerie van Financiën schat dat jaarlijks 400.000 werknemers van de pc-privéregeling gebruik maken. Uitgaande van een gemiddeld aanschafbedrag van 1400 euro zal dit leiden tot een omzetverlies van 566 miljoen euro voor de Nederlandse ICT-branche.
quote:Werkgelegenheid
"Het is niet moeilijk voor te stellen wat dit voor effect zal hebben op de branche en de werkgelegenheid in deze sector. In een branche waarin toch het nodige is geďnvesteerd in deze specifieke materie en zeker de nodige werkgelegenheid is gecreëerd is afschaffing van het pc-privévoordeel kapitaal- en werkgelegenheidsvernietiging. Wij kunnen ons niet voorstellen dat dit de bedoeling is van de staatssecretaris".
Die 17 uur is gebaseerd op een kabinetsbesluit, wat achteraf naar de kamer toe gaat (is inmiddels gebeurd, zie website MinFin) en wordt goedgekeurd (naar verwachting). Als het wordt goedgekeurd is het niet alleen een kabinetsbesluit, maar ook een besluit van het parlement.quote:Op maandag 30 augustus 2004 18:40 schreef Bayswater het volgende:
[..]
Het gaat om die 17.00, die is op niets gebaseerd. Waarom 50 minuten speling na het persbericht en geen 90 minuten, 5 dagen of 3 weken? Omdat men dan nog snel een PC aanschaft is het kabinets kant van het verhaal, maar dat redt het echt niet voor een rechter
Onzin! Je zou je pc maar net besteld hebben (online oid)... Hoe zou jij het vinden als per direct de maximum snelheid op de nederlandse sneliweg 80 werdt.. en jij over 3 weken een bon op je deurmat ligt?quote:Op maandag 30 augustus 2004 19:29 schreef Frangk het volgende:
[..]
Regelrechte onzin! niks ongelijkheid, of je dat nu direct of later afschaft, er blijven lui klagen dat ze net niet mee mogen doen, en elke werknemer had al lange tijd om zo`n ding aan te schaffen.
[..]
Nee, en nu kan iedereen al autorijden, dus alle autorijscholen kunnen ook worden opgehevenquote:Als je dat nóg niet bent, zal dat de komende jaren ook heus niet gebeuren.
[..]
Onderbouwing/cijfers svp! Er onstaan ook geen nieuwe jonge gezinnen meer he?quote:Elk jong gezin heeft nu toch zo`n ding, dus dat doel is bereikt!
[..]
Oh, ik ben Unix netwerkbeheerder.. en heb geen pc van mij baas gehad.. Wat een loze opmerking!quote:Als je een computer voor je werk nodig hebt betaald je werk dit wel. Niet de overheid.
[..]
quote:1400 euro voor een computer, dat is ook het resultaat van deze balachelijke regeling. Voor 700 euro heb je ook een prima computer. Al die luxe die in een gemideld gezin nooit wordt gebruiklt.
[..]
Het verschil zit hem in deze dat als per 1-1-2005 de snelheid op snelwegen wordt verlaagd, je nog niet even snel winst kunt pakken om alsnog 120 te blijven rijden. Daar staat geen bonus op. Op voor 1-1-2005 snel een pc via pc-privé aanschaffen is dat wel, als per 1-1-2005 deze regeling wordt afgeschaft. Waardoor een beoogde bezuiniging niet wordt gehaald en er op andere terreinen moet worden bezuinigd.quote:Op maandag 30 augustus 2004 23:27 schreef BarBaar het volgende:
[..]
Onzin! Je zou je pc maar net besteld hebben (online oid)... Hoe zou jij het vinden als per direct de maximum snelheid op de nederlandse sneliweg 80 werdt.. en jij over 3 weken een bon op je deurmat ligt?
Het is niet meer dat een kwestie van fatsoen dat er een datum in de toekomst geprikt wordt.
[..]
Een rijbewijs is verplicht als je wil gaan autorijden. Meedoen aan een pc-privéregeling is niet verplicht om een computer te mogen aanschaffen. Dat mag je ook zonder pc-privéregeling.quote:Nee, en nu kan iedereen al autorijden, dus alle autorijscholen kunnen ook worden opgeheven
Doelstelling was om een pc-gebruik binnen Nederlandse huishoudens te stimuleren. Nou, dat is aardig gelukt: het pc-bezit ligt boven het Europees gemiddelde en het aantal (breedband)internetaansluitingen is in Nederland ook best aardig te noemen. In die zin kun je je afvragen of een pc-privéregeling nog noodzakelijk is. Of je het geld wat deze regeling kost niet beter voor iets noodzakelijkers kunt gebruiken. Dat was in ogen van het kabinet blijkbaar het geval. En om de bezuiniging te halen is het per direct afgeschaft. Daarnaast was de doelstelling niet om alle gezinnen te stimuleren, simpelweg omdat dit onmogelijk was door de voorwaarden. Zo konden bijstandsgezinnen en bijstandsmoeders er geen gebruik van maken, omdat je moest werken om ervoor in aanmerking te komen.quote:[..]
Onderbouwing/cijfers svp! Er onstaan ook geen nieuwe jonge gezinnen meer he?
Of iemand Fiat of BMW rijdt, is zijn eigen keuze: iemand die een BMW koopt, betaalt hem ook zelf van zijn nettosalaris. Door middel van een pc-privéregeling werd de pc van het brutosalaris betaald, waardoor de staat belastinginkomsten misliep en er eigenlijk aan meebetaalde. Aan de regeling zat wel een maximumbedrag van 1415 euro (<2003: 2269), waardoor je maximale besparing behaalde als je de pc tot dat bedrag helemaal volhing. De tendens is dan wel om dan ook dingen te kopen die je anders niet zou kopen, waardoor je méér pc koopt dan zonder steun van de staat. Dat zou er ook op neer komen dat de staat mee gaat betalen aan de 'luxe' die iemand beleeft aan een BMW (om maar even op die autovergelijking terug te komen). [/quote]quote:[...]
Jij kan ook in een Fiat Panda rijden, maar dat doe je vast ook niet
Er is niets tegen het inbouwen in evaluaties in overheidsmaatregelen. Is het soms erg om erachter te komen dat een maatregel door tijdsverloop (en het relatief goedkoper worden van computers) minder effectief is geworden? Of is de pc-privéregeling een 'god given right'?quote:Pff, je past perfect binnen dit kabinet met je kortzichtigheid
quote:Op dinsdag 31 augustus 2004 08:02 schreef MikeyMo het volgende:
het afschaffen van de pc priveregeling is iets waar je denk al jaren voor strijdt Rubberenrobbie?
PC kopen oké, prima plan...maak ik me ook schuldig aan.quote:Op dinsdag 31 augustus 2004 08:48 schreef MikeyMo het volgende:
mjah, als mensen willen "frauderen" mogen ze van mij hun gang gaan. Die paar PC's die er nu extra verkocht worden omdat men nog een weekje of 2 kan antidateren zullen mij aan me reet jeuken, ik denk dat de belastingdienst er ook geen onderzoeken naar gaat instellen, waarom zou jij je erover druk maken. Tja, het is illegaal, maar dat is de snelheid overtreden ook, en doe jij dat dan nooit?
Dat men nu massaal nog even een compi aanschaft is iets typisch Nederlands. Daar kan ik niet kwaad om worden
quote:Op dinsdag 31 augustus 2004 08:48 schreef MikeyMo het volgende:
mjah, als mensen willen "frauderen" mogen ze van mij hun gang gaan.
Fraude blijft fraude, de wet overtreden blijft de wet overtreden en dient gewoon afgestraft te worden. Wil je die regels niet? Dan weet je op wie je vooral niet moet stemmen bij de volgende verkiezingen. Tot die tijd, gewoon de boetes voor antidateren en je snelheidsovertredingen netjes betalen en dan heb ik het nog niet eens over jouw BTW verhaal gehad...quote:Die paar PC's die er nu extra verkocht worden omdat men nog een weekje of 2 kan antidateren zullen mij aan me reet jeuken, ik denk dat de belastingdienst er ook geen onderzoeken naar gaat instellen, waarom zou jij je erover druk maken. Tja, het is illegaal, maar dat is de snelheid overtreden ook, en doe jij dat dan nooit?
Nu is men te laat, C'est la vie, geen reden om te frauderen!quote:Dat men nu massaal nog even een compi aanschaft is iets typisch Nederlands. Daar kan ik niet kwaad om worden
En in welk verkiezingsprogramma stond dit, de afschaffing van de pc-prive? Kiezersbedrog dus.quote:[b]
Let wel, het is een besluit wat is genomen door kabinet, wat door een meerderheid van de stemgerechtigde bevolking is genomen hoor.
Kiezersbedrog? Ik zou het best moeilijk vinden om eind 2002 te voorspellen hoe het land draait in 2006, 2007! Waarbij de ecnomie ook afhankelijk is van een aantal factoren, waarop de regering geen invloed op heeft. Olieprijs bijvoorbeeld. Dat dingen gedurende de regeerperiode anders lopen dan verwacht is normaal en dat je daarop je kabinetsbeleid/plannen moet aanpassen is dat ook. Het hoeft daarom niet in een verkiezingsprogramma te staan.quote:Op dinsdag 31 augustus 2004 10:24 schreef Bayswater het volgende:
[..]
En in welk verkiezingsprogramma stond dit, de afschaffing van de pc-prive? Kiezersbedrog dus.
En hou nou op met democratisch gekozen. Het afschaffen van het OZB-gebruikersgedeelte bijvoorbeeld was alleen de VVD voor en desondanks wilde zij het toch doordrukken (nu een jaartje uitgesteld). De VVD had nog geen 20% van de stemmen. Afschaffing grijs kenteken????
Waar juist geld moet worden uitgegeven om een economie weer op gang te krijgen knijpt het kabinet nu ons keelgat en die van bedrijven dicht.
Leuk geprobeerd, dat dooddoenertje, maar ik heb jou al voorgerekend dat als iedereen jouw voorbeeld zou volgen, dat dat de maatschappij ¤ 4,8 miljard euro kost. En dan durf ik nog wel aan te nemen dat het gemiddelde fraudebedrag in Nederland veel hoger ligt dan jouw ¤300.quote:Op dinsdag 31 augustus 2004 10:24 schreef MikeyMo het volgende:
moraalridder
Ik niet nee, hoe zou dat toch komen...?quote:Op dinsdag 31 augustus 2004 10:37 schreef RubberenRobbie het volgende:
Of geloof jij niet in de goede bedoelingen van dit kabinet?
dat berekeningetje slaat nergens op, je doet net alsof elke nederlander minimaal 300,- fraudeert. Wat is je bron daarvoor, want jij doet niet mee aan dergelijk praktijken, dat is al 1 Nederlander minderquote:Op dinsdag 31 augustus 2004 11:50 schreef Vhiper het volgende:
[..]
Leuk geprobeerd, dat dooddoenertje, maar ik heb jou al voorgerekend dat als iedereen jouw voorbeeld zou volgen, dat dat de maatschappij ¤ 4,8 miljard euro kost. En dan durf ik nog wel aan te nemen dat het gemiddelde fraudebedrag in Nederland veel hoger ligt dan jouw ¤300.
Stel dat een gemiddelde Nederlander op jaarbasis in totaal voor ¤1000 euro fraudeert (Zwart werk, jouw BTW fraude, etc etc etc), dan kost dat de maatschappij 16 miljard euro. Als dat geld gewoon terecht was gekomen waar het moest komen, hadden we vrijwel niets hoeven bezuinigen!
Geef toe, het is maar een voorbeeld, maar het toont maar weer eens aan dat een heleboel kleine beetjes een gigantisch bedrag veroorzaken. Dat jij dat maar weer als "moraalriddergezeik" af wilt doen, slaat dus helemaal nergens op.
Tsja, een bron voor iets wat niet meetbaar is omdat het verborgen wordt, is een beetje lastig, he?quote:Op dinsdag 31 augustus 2004 12:04 schreef MikeyMo het volgende:
dat berekeningetje slaat nergens op, je doet net alsof elke nederlander minimaal 300,- fraudeert. Wat is je bron daarvoor, want jij doet niet mee aan dergelijk praktijken, dat is al 1 Nederlander minder
BTW aftrek is er alleen voor bedrijven, niet voor particulieren. Verder kan je zwartwerk natuurlijk niet gaan lopen goedpraten met de stelling dat je het of zwart of nooit zou doen. Dan doe je het dus maar gewoon niet.quote:Komt nog bij dat wanneer men geen mogelijkheid heeft tot b.v. BTW-aftrek of een klusje zwart kan laten men wellicht niet eens totaal tot aanschaf overgaat of zelf de moeite neemt om de kamer te behangen of de scuur te schilderen.
Hoe weet jij dat die mensen die die CD downloaden hem anders nooit gekocht hadden? Verder is er een duidelijke daling in de CD verkopen merkbaar, onder meer veroorzaakt door het downloaden. Recht om te zeiken heeft die platenmaatschappij dus wel degelijk.quote:Je klinkt een beetje als een platenmaatschappij die loopt te janken dat hij inkomsten misloopt omdat men de CD van Toybox download terwijl de mensen die hem downloaden er geen geld voor over zouden hebben en dus nooit de CD gekocht zouden hebben.
Bijstandsfraude vind ik dan ook niet goed, maar als iemand een keer wat zwart geld weet te ritselen zal ik me er niet druk over maken. Ik heb zelf ook vaak genoeg zwartklusjes gedaan: websiteje bouwen hier, cdtjes fikken voor iemand daar (toen nog weinig mensen snel internet en een cd brander hadden, verdiende ik zo weer mijn brander terugquote:Op dinsdag 31 augustus 2004 12:39 schreef Vhiper het volgende:
[..]
Tsja, een bron voor iets wat niet meetbaar is omdat het verborgen wordt, is een beetje lastig, he?
Heb hier wel een bronnetje bijstandsfraude voor je en let op, dit zijn alleen maar de gevallen waarin de fraude ontdekt is, het topje van de ijsberg dus. Hierin is gemiddeld voor een kleine ¤3000,- per persoon gefraudeert. Laten we zeggen dat, heeeeeeeeeel voorzichting, gemiddeld de Nederlandse bevolking 10x zo lief is en voila, daar heb je al je ¤300,- per persoon.
http://statline.cbs.nl/St(...)LNL&lp=Search/Search
Mijn berekening is zo voorzichtig als maar zijn kan en dan nog toont het een gigantisch bedrag aan. Het slaat dus wel degelijk ergens op.
[..]
BTW aftrek is er alleen voor bedrijven, niet voor particulieren. Verder kan je zwartwerk natuurlijk niet gaan lopen goedpraten met de stelling dat je het of zwart of nooit zou doen. Dan doe je het dus maar gewoon niet.
[..]
Hoe weet jij dat die mensen die die CD downloaden hem anders nooit gekocht hadden? Verder is er een duidelijke daling in de CD verkopen merkbaar, onder meer veroorzaakt door het downloaden. Recht om te zeiken heeft die platenmaatschappij dus wel degelijk.
Tel jij eens de gemiste belastinginkomsten op van al jouw "insignificante" klusjes? 19% BTW over die website, 19% BTW over die CDtjes die je gewoon in de winkel moet kopen, etc etc etc? En als iedereen dat nou doet? Hoeveel loopt de overheid dan mis wat ze nu op andere manieren moeten binnenhalen, zoals het afschaffen van deze PC-prive regeling...?quote:Op dinsdag 31 augustus 2004 12:57 schreef MikeyMo het volgende:
[quote]Bijstandsfraude vind ik dan ook niet goed, maar als iemand een keer wat zwart geld weet te ritselen zal ik me er niet druk over maken. Ik heb zelf ook vaak genoeg zwartklusjes gedaan: websiteje bouwen hier, cdtjes fikken voor iemand daar (toen nog weinig mensen snel internet en een cd brander hadden, verdiende ik zo weer mijn brander terug)
Je hebt ze wel, dus de behoefte om ze hebben was er wel. Laat dan zeggen dat het niet financieel haalbaar was om alles te kopen, maar al was het financieel haalbare maar 1% van die tig albums en duizenden complete liedjes, dat maal 16 miljoen Nederlanders en je ziet mijn punt?quote:ach ik heb tig complete albums op mp3 en duizenden losse liedjes die ik nooit zou kopen. Veel mensen, ook om mij heen, hebben tonnen mp3's, complete discografieen van artiesten die ze nooit in de winkel zouden kopen. Dat is financieel ook niet haalbaar voor velen incluis mij. Als het al niet eens financieel haalbaar is, hoe kan men dan gaan klagen over geld wat ze zouden moeten krijgen wat er eigenlijk niet eens is.
Jij mag best van je bedrijf een 2e hands PC kopen, maar je bedrijf mag jou geen spullen ex BTW verkopen. Een bedrijf dient voor de verkoop aan een particulier BTW in rekening te brengen, of het verkochte nu nieuw of tweedehands is. Ik betwijfel trouwens dat jij een factuur hebt van de prive aankoop van die PCquote:ach en die BTW aftrek voor bedrijven: mijn bedrijf koopt een computer, en ik koop hem weer van mijn bedrijf. Toevallig is is de prijs die ik voor de comp moet betalen hetzelfde als het bedrag wat het bedrijf ervoor heeft moeten betalen excl BTW. Sinds wanneer mag je geen 2e hands computer kopen
Het is nobel je aan de wet te houden? Ik zou het normaal noemen, maar goed...quote:Op donderdag 2 september 2004 09:38 schreef MikeyMo het volgende:
Ik ben blij dat jij geen mp3's download Vhiper. Heel nobel van je
van de wet mag je mp3's downloaden hoorquote:Op donderdag 2 september 2004 09:41 schreef Vhiper het volgende:
[..]
Het is nobel je aan de wet te houden? Ik zou het normaal noemen, maar goed...
Je mag ze echter niet verspreiden en het feit dat jij ze kan downloaden houdt dus in dat er ergens iemand is die ze aanbiedt en aangezien ik het over de schade heb die dit en andere soorten fraude hebben voor de overheid (Niet de platenmaatschappijen) blijft het een erg hoog bedrag, een bedrag die de huidige bezuinigingsgolf sterk zou hebben verzwakt of zelfs helemaal niet nodig had gemaakt.quote:Op donderdag 2 september 2004 09:45 schreef MikeyMo het volgende:
van de wet mag je mp3's downloaden hoor
Al eens gehoord van het fenomeen bands die hun product per mp3 in plaats van via platenmaatschappijen distribueren?quote:Op donderdag 2 september 2004 09:53 schreef Vhiper het volgende:
[..]
Je mag ze echter niet verspreiden en het feit dat jij ze kan downloaden houdt dus in dat er ergens iemand is die ze aanbiedt en aangezien ik het over de schade heb die dit en andere soorten fraude hebben voor de overheid (Niet de platenmaatschappijen) blijft het een erg hoog bedrag, een bedrag die de huidige bezuinigingsgolf sterk zou hebben verzwakt of zelfs helemaal niet nodig had gemaakt.
m.a.w. Fraude is gewoon niet goed en dient altijd bestreden te worden. Het is dus erg hypocriet om te stellen dat je op bepaalde gebieden wel zou mogen frauderen als anderen daar de rekening voor moeten gaan betalen.
Yup, is niets mis mee en als die gewoon BTW in rekening brengen bij hun online verkoop, hoor je mij niet klagen.quote:Op donderdag 2 september 2004 10:00 schreef sjun het volgende:
[..]
Al eens gehoord van het fenomeen bands die hun product per mp3 in plaats van via platenmaatschappijen distribueren?
Had ik vooral ook niet verwacht, weet alleen nu hoeveel waarde ik moet hechten aan jouw opmerkingen als we weer eens over de financiële problemen van de overheid babbelenquote:Op donderdag 2 september 2004 10:13 schreef MikeyMo het volgende:
Oh ja, natuurlijk ga ik nu stoppen met downloaden
hebben we het daarover zo vaak dan?quote:Op donderdag 2 september 2004 10:22 schreef Vhiper het volgende:
[..]
Had ik vooral ook niet verwacht, weet alleen nu hoeveel waarde ik moet hechten aan jouw opmerkingen als we weer eens over de financiële problemen van de overheid babbelen
Vrijwel elk nationaal politiek probleem is terug te voeren op het gebrek aan financiering, dus yupquote:Op donderdag 2 september 2004 10:30 schreef MikeyMo het volgende:
[..]
hebben we het daarover zo vaak dan?
De kennis economie intereseert het kabinet geen moer, ze claimen aan lange termijn politiek te doen, maar als ik ook weer de verhalen lees van het verhogen van de collegegelden voor studenten die meer dan 5 jaar voor een studie nodig hebben, zijn ze gewoon met korte termijn - bezuinigingsbeleid bezig. Studenten gaan na 5 jaar niet nog eens 5000 euro op jaarbasis extra lenen (Dacht dat we juist eens van al dat geleen en al die schulden af moesten?), die nokken gewoon met hun studie of gaan daar extra voor werken (Wat weer ten koste van de resultaten gaat).quote:Op donderdag 2 september 2004 12:36 schreef Martijn_77 het volgende:
Ik vind het afschaffen van PC prive weer een korte termijn actie. Het levert nu even wat geld op maar het gevolig is wel dat de kenniseconomie (Iets waar NL het van moet hebben) afgebroken wordt.
Dank je wel kabinet weer een mooi staaltje afbraakpolitiek.
Zie hier weer een prachtig voorbeeld van de afbraak politiek. Ik denk dat de volgende kabineten meer moeite hebben met het opruimen van de puinhopen van BalkenEllende dan de Puinhopen van 8 jaar Paars.quote:Op donderdag 2 september 2004 12:42 schreef Vhiper het volgende:
[..]
De kennis economie intereseert het kabinet geen moer, ze claimen aan lange termijn politiek te doen, maar als ik ook weer de verhalen lees van het verhogen van de collegegelden voor studenten die meer dan 5 jaar voor een studie nodig hebben, zijn ze gewoon met korte termijn - bezuinigingsbeleid bezig. Studenten gaan na 5 jaar niet nog eens 5000 euro op jaarbasis extra lenen (Dacht dat we juist eens van al dat geleen en al die schulden af moesten?), die nokken gewoon met hun studie of gaan daar extra voor werken (Wat weer ten koste van de resultaten gaat).
Kenniseconomie? Vergeet het maar.
Hehehe Je had verwacht dat er na die "puinhopen" niet veel meer af te breken zou zijn. Wat dat betreft heeft dit kabinet me nog kunnen verrassen...in negatieve zin...quote:Op donderdag 2 september 2004 12:48 schreef Martijn_77 het volgende:
[..]
Zie hier weer een prachtig voorbeeld van de afbraak politiek. Ik denk dat de volgende kabineten meer moeite hebben met het opruimen van de puinhopen van BalkenEllende dan de Puinhopen van 8 jaar Paars.![]()
Dit kabinet breek alles af waar alle Nederlanders na de tweede wereld oorlog zo hard voor hebben gewerkt. Ik zie het beleid van dit kabinet echt niet zitten.quote:Op donderdag 2 september 2004 12:52 schreef Vhiper het volgende:
[..]
Hehehe Je had verwacht dat er na die "puinhopen" niet veel meer af te breken zou zijn. Wat dat betreft heeft dit kabinet me nog kunnen verrassen...in negatieve zin...![]()
Met jou de meerderheid van Nederland volgens de laatste peilingen, maarja, kiezen doen we helaas (normaal gesproken) maar eens in de 4 jaar, dus we moeten nog even op de blaren zitten...quote:Op donderdag 2 september 2004 13:01 schreef Martijn_77 het volgende:
[..]
Dit kabinet breek alles af waar alle Nederlanders na de tweede wereld oorlog zo hard voor hebben gewerkt. Ik zie het beleid van dit kabinet echt niet zitten.
PvdA.nlquote:PC-privé regelingen waren bedoeld om aanschaf en gebruik van de computer te stimuleren. Dat is een enorm succes geworden: Nederland is één van de landen met de grootste computerdichtheid. De regeling heeft dus zijn dienst bewezen en kan ter discussie worden gesteld. Temeer daar het voordeel van de regeling het grootst is bij de hoogste inkomensgroepen. Van ons mag de PC-privéregeling dus verdwijnen.
Ging het geld maar naar zorg en onderwijs, nee, het wordt gebruikt om bezuinigingen te verzachten, m.a.w. het wordt indirect aangewend om Zalmpjes heilige 3% norm te halen.quote:Op donderdag 2 september 2004 13:20 schreef Tikorev het volgende:
Geweldig, dat hadden ze veel eerder moeten doen. Dit was een regeling voor werknemers, mensen met een baan dus. Vijfennegentig procent van de mensen met een baan zijn best in staat om een computer te kopen zonder mijn belastinggeld. Ik zie liever dat mijn belastinggeld naar bijvoorbeeld zorg en onderwijs gaat dan naar mensen die zelf geld genoeg geld hebben om een PC te kopen.
Dan gaat het toch naar zorg en onderwijs? Anders moest er nog meer bezuinigd worden om het financieringstekort in ieders belang zo laag mogelijk te houden.quote:Op donderdag 2 september 2004 13:23 schreef Vhiper het volgende:
[..]
Ging het geld maar naar zorg en onderwijs, nee, het wordt gebruikt om bezuinigingen te verzachten, m.a.w. het wordt indirect aangewend om Zalmpjes heilige 3% norm te halen.
Ja, maar als je kijkt naar de landen om ons heen (Frankrijk en Duisland bijvoorbeeld) Die hebben ook een begrottingstekort van meer dan 3%. Maar ja Nederland moet weer het beste jongetje van de klas zijn ten koste van zijn eigen burgers.quote:Op donderdag 2 september 2004 13:26 schreef Tikorev het volgende:
[..]
Dan gaat het toch naar zorg en onderwijs? Anders moest er nog meer bezuinigd worden om het financieringstekort in ieders belang zo laag mogelijk te houden.
Er zou niet extra op zorg en onderwijs zijn bezuinigd als het PC-Prive project niet was afgeschaft, er was meer bezuinigd op de minima.quote:Op donderdag 2 september 2004 13:26 schreef Tikorev het volgende:
Dan gaat het toch naar zorg en onderwijs? Anders moest er nog meer bezuinigd worden om het financieringstekort in ieders belang zo laag mogelijk te houden.
Wat een onzin weer. Frankrijk, Duitsland en GB hebben laatst zelfs gepleit voor meer uitzonderingen op de 3% regel. Het wegvallen van de PC-privé regeling komt direct ten goede van de minima, het heeft niks met de 3% te maken.quote:Op donderdag 2 september 2004 14:39 schreef Vhiper het volgende:
[..]
Duitsland en Frankrijk staan nu als haantje de voorste in de rij op "betweter" Zalm keihard op de vingers te tikken als ie over z'n grens gaat en vandaar dat Zalmpje bij elke tegenvaller lekker wil bezuinigen.
Onzin? Je herhaalt wat ik zeg! Frankrijk, Duitsland en GB willen versoepeling, Zalmpje wil dat niet en nu Zalmpje er bovenuit komt, krijgt ie een tik op de vingers, harder dan die andere landen, die hoefden na twee jaar immers geen boetes te betalen, terwijl die Nederland wel toegezegd zijn als we er bovenuit komen dit jaar.quote:Op donderdag 2 september 2004 14:51 schreef UnderWorld_ het volgende:
[..]
Wat een onzin weer. Frankrijk, Duitsland en GB hebben laatst zelfs gepleit voor meer uitzonderingen op de 3% regel. Het wegvallen van de PC-privé regeling komt direct ten goede van de minima, het heeft niks met de 3% te maken.
Ja hoor, het is juist in het belang van de burger dat het financieringstekort zo laag mogelijk blijft. Nederland betaalt nu al jaarlijks 30 miljard gulden alleen voor de rente op de huidige staatsschuld die is ontstaan dankzij dezelfde mentaliteit als die jij hebt wat betreft de staatsschuld.quote:Op donderdag 2 september 2004 13:28 schreef Martijn_77 het volgende:
[..]
Ja, maar als je kijkt naar de landen om ons heen (Frankrijk en Duisland bijvoorbeeld) Die hebben ook een begrottingstekort van meer dan 3%. Maar ja Nederland moet weer het beste jongetje van de klas zijn ten koste van zijn eigen burgers.
Kijk ff wat verder dan je neus lang is. Het gaat momenteel slecht met de economie. Wat is het middel om de economie op gang te helpen? Juist ja, investeren, dus het geld laten rollen, zorgen voor betere tijden en zodra die vette jaren er zijn, dan cashen door bezuinigingen. Dat levert vele malen meer op dan bezuinigen tijdens magere jaren en kweekt ook nog eens veel meer draagvlak onder de bevolking ook.quote:Op donderdag 2 september 2004 15:24 schreef Tikorev het volgende:
Ja hoor, het is juist in het belang van de burger dat het financieringstekort zo laag mogelijk blijft. Nederland betaalt nu al jaarlijks 30 miljard gulden alleen voor de rente op de huidige staatsschuld die is ontstaan dankzij dezelfde mentaliteit als die jij hebt wat betreft de staatsschuld.
Met dat geld zouden we de uitgaven van het onderwijs kunnen verdriedubbelen. En exact hetzelfde werkt het zo door naar de toekomst. Dus we mogen blij zijn dat wij Zalm hebben![]()
Dat geldt heel soms voor grote zelfstandige economien, niet voor Nederland. Nederland is als doorvoerland veel te afhankelijk van de buurlanden, en dan met name van Duitsland, om door flink te investeren de economie weer op gang te brengen.quote:Op donderdag 2 september 2004 15:47 schreef Vhiper het volgende:
[..]
Kijk ff wat verder dan je neus lang is. Het gaat momenteel slecht met de economie. Wat is het middel om de economie op gang te helpen? Juist ja, investeren, dus het geld laten rollen, zorgen voor betere tijden en zodra die vette jaren er zijn, dan cashen door bezuinigingen.
Juist voor een doorvoerland als Nederland is het belangrijk te investeren in een goede infrastructuur (Land, water en luchtvervoer) en een goed ondernemersklimaat. Kijk alleen maar naar Ierland wat flink geinvesteerd heeft door de VPB te verlagen tot het laagste in de EU. De bedrijven en de werkgelegenheid stroomt massaal het land binnen. Ook voor een klein land loont investeren dus.quote:Op donderdag 2 september 2004 15:53 schreef Tikorev het volgende:
Dat geldt heel soms voor grote zelfstandige economien, niet voor Nederland. Nederland is als doorvoerland veel te afhankelijk van de buurlanden, en dan met name van Duitsland, om door flink te investeren de economie weer op gang te brengen.
Investeringen zijn niet tijdelijk maar structureel bedoelt, verder laat ik de berekeningen voor een optimale investering graag over aan het CBP, daar zijn ze voor. Dat investeringen de economie sneller weer op gang zou brengen, hebben landen als de VS en Ierland wel bewezen, laat staan alle voorbeelden uit de geschiedenis.quote:Bovendien, hoeveel moet er volgens jou dan wel niet geinvesteerd worden? Het tekort zit nu al tegen de drie procent aan. Een financieringstekort van 7 a 8 procent om tijdelijk de economische groei een kwart procentje omhoog te krijgen? Dat weegt totaal niet op tegen de miljarden die de jaren daarna extra aan rente moet worden betaald omdat de staatschuld nog verder is opgelopen.
Dat gebeurt volop (HSL, noordzuidlijn, Betuwelijn, uitbreiding schiphol, verlaging vennootschapsbelasting, enz).quote:Op donderdag 2 september 2004 16:00 schreef Vhiper het volgende:
[..]
Juist voor een doorvoerland als Nederland is het belangrijk te investeren in een goede infrastructuur (Land, water en luchtvervoer) en een goed ondernemersklimaat.
De gigantische investeringen in de Amerikaanse economie lijken langzaam uitgewerkt te zijn. Wat overblijft is een enorme staatsschuld waar de komende generaties zich blauw aan zullen betalen net zoals wij nu jaarlijks 30 miljard gulden aan rente moeten betalen voor de staatsschuld van de vorige generaties.quote:. Dat investeringen de economie sneller weer op gang zou brengen, hebben landen als de VS en Ierland wel bewezen, laat staan alle voorbeelden uit de geschiedenis.
Mja, echter zijn dat allemaal projecten gestart door vorige kabinetten, het huidige kabinet heeft nog geen reet geinvesteerd. Verder hebben ze alleen de VPB verlaagd, maar die verlaging komt wel weer op het bordje van de ondernemer terecht door de afschaffing van het grijze kenteken. Investering is ook daar dus 0,0.quote:Op donderdag 2 september 2004 16:06 schreef Tikorev het volgende:
Dat gebeurt volop (HSL, noordzuidlijn, Betuwelijn, uitbreiding schiphol, verlaging vennootschapsbelasting, enz).
Dat heeft mede te maken met het feit dat Bush vooral geld heeft uitgegeven, niet geinvesteerd. Ik had het bij Ierland en de geschiedenis als voorbeeld moeten laten. Bush heeft inkomstenbelastingen, vooral voor de rijkere Amerikanen verlaagd en de oorlogen in Afganistan en Irak, in combinatie met de overkoepelende strijd tegen het terrorisme hebben natuurlijk ook enige 100 miljarden gekost. Als Amerika die had geinvesteerd in hun economie, stonden ze er qua schuld en groei een stuk beter voor.quote:De gigantische investeringen in de Amerikaanse economie lijken langzaam uitgewerkt te zijn. Wat overblijft is een enorme staatsschuld waar de komende generaties zich blauw aan zullen betalen net zoals wij nu jaarlijks 30 miljard gulden aan rente moeten betalen voor de staatsschuld van de vorige generaties.
De investeringen gaan dan heus nog wel gewoon door.quote:Op donderdag 2 september 2004 16:20 schreef Vhiper het volgende:
[..]
Mja, echter zijn dat allemaal projecten gestart door vorige kabinetten, het huidige kabinet heeft nog geen reet geinvesteerd. Verder hebben ze alleen de VPB verlaagd, maar die verlaging komt wel weer op het bordje van de ondernemer terecht door de afschaffing van het grijze kenteken. Investering is ook daar dus 0,0.
Ja knul, dat weet iedereen. Het laat vaak alleen ook een gigantische schuld na waar de komende generaties zich scheel aan blijven betalen. Zonder onze huidige staatsschuld zouden wij jaarlijks 30 miljard gulden extra kunnen investeren in onze economie.quote:Investeren zorgt voor economische groei, sla je economieboekjes er maar op na.
Ze zullen wel moeten, maar als het kabinet nu voor de keuze stond om die investeringen te doen, zouden ze die beslissing nooit nemen. Dit kabinet wil niet investeren, die wil bezuinigen, dat moet toch zelfs voor jou duidelijk zijn.quote:Op donderdag 2 september 2004 16:26 schreef Tikorev het volgende:
De investeringen gaan dan heus nog wel gewoon door.
Je vergeet wederom het effect van investeringen. Investeren doe je om een zo hoog mogelijk rendement te halen. Waarom gaat een ondernemer naar de bank om geld te lenen voor z'n bedrijf? Hij zou dan toch met een grote schuld komen te zitten? Nee, hij zorgt voor investeringen met dat geleende geld wat meer oplevert dan hij aan rente moet betalen, netto gaat hij er dus op vooruit, een concept wat jou en blijkbaar ook onze regering volkomen aan zich voorbij ziet schieten. Die 13,6 miljard euro (Welkom in het Eurotijdperk, we hebben dat muntje pas een aantal jaar, ik weet dat het lastig blijft...quote:Ja knul, dat weet iedereen. Het laat vaak alleen ook een gigantische schuld na waar de komende generaties zich scheel aan blijven betalen. Zonder onze huidige staatsschuld zouden wij jaarlijks 30 miljard gulden extra kunnen investeren in onze economie.
Ik heb je al eerder uitgelegd dat voor een doorvoerland investeringen ook belangrijk zijn. Als wij niet investeren doet Belgie of Denemarken of Frankrijk dat wel en zijn we binnen de kortste keren doorvoerland af en hangen de spinnenwebben aan Mainports Rotterdam en Schiphol. Juist door investeringen verbeteren we onze positie als doorvoorland en verbeteren we onze economische positie en concurrentiepositie.quote:Bovendien is het effect van extra investeren in de Nederlandse economie minimaal. Als doorvoerland zijn we veels te afhankelijk van de economien om ons heen.
Wat lul je nou. Het zijn standaard procedures die worden ingezet. Dezelde regels gelden voor elk land. Ook Nederland krijgt eerst een waarschuwing als ze één jaar boven de 3% uitkomen.quote:Op donderdag 2 september 2004 14:55 schreef Vhiper het volgende:
[..]
Onzin? Je herhaalt wat ik zeg! Frankrijk, Duitsland en GB willen versoepeling, Zalmpje wil dat niet en nu Zalmpje er bovenuit komt, krijgt ie een tik op de vingers, harder dan die andere landen, die hoefden na twee jaar immers geen boetes te betalen, terwijl die Nederland wel toegezegd zijn als we er bovenuit komen dit jaar.
De PC privé regeling is onzinning. De minima ginger er teveel op achteruit. Dit is gecompenseerd. Jij zit fout. Klaar.quote:De minima gaan er niet op vooruit, ze worden gecompenseerd voor eerdere bezuinigingen die te veel waren, immers, de afspraak was, niet meer dan 1% koopkrachtverlies voor iedereen en daar was men overheen. Indirect gaat dat PC prive gebeuren dus Zalm z'n schatkist in.
Een bedrijfquote:Op donderdag 2 september 2004 16:37 schreef Vhiper het volgende:
[..]
Je vergeet wederom het effect van investeringen. Investeren doe je om een zo hoog mogelijk rendement te halen. Waarom gaat een ondernemer naar de bank om geld te lenen voor z'n bedrijf? Hij zou dan toch met een grote schuld komen te zitten? Nee, hij zorgt voor investeringen met dat geleende geld wat meer oplevert dan hij aan rente moet betalen, netto gaat hij er dus op vooruit, een concept wat jou en blijkbaar ook onze regering volkomen aan zich voorbij ziet schieten. Die 13,6 miljard euro (Welkom in het Eurotijdperk, we hebben dat muntje pas een aantal jaar, ik weet dat het lastig blijft...) valt in het niet t.o.v. de opbrengsten die het heeft gegenereerd in de loop der jaren, maarja, die vallen minder op dan de post "rente" in de miljoenennota he?
quote:Ik heb je al eerder uitgelegd dat voor een doorvoerland investeringen ook belangrijk zijn. Als wij niet investeren doet Belgie of Denemarken of Frankrijk dat wel en zijn we binnen de kortste keren doorvoerland af en hangen de spinnenwebben aan Mainports Rotterdam en Schiphol. Juist door investeringen verbeteren we onze positie als doorvoorland en verbeteren we onze economische positie en concurrentiepositie.
Frankrijk en Duitsland komen er al twee jaar bovenuitquote:Op donderdag 2 september 2004 16:42 schreef UnderWorld_ het volgende:
Wat lul je nou. Het zijn standaard procedures die worden ingezet. Dezelde regels gelden voor elk land. Ook Nederland krijgt eerst een waarschuwing als ze één jaar boven de 3% uitkomen.
Lekker kortzichtig weer...quote:De PC privé regeling is onzinning. De minima ginger er teveel op achteruit. Dit is gecompenseerd. Jij zit fout. Klaar.
quote:Op donderdag 2 september 2004 16:59 schreef Vhiper het volgende:
[..]
Waarom de minima er te veel op achteruit gingen, omdat Zalmpje z'n grens te laten halen, was het effect hetzelfde geweest, maar nu is het mom "We schaffen het af om de minima te helpen", dat is dus onzin.
Argumenten? Waarom zou investeren voor Nederland een ander effect hebben dan voor een onderneming? Investeren doe je om er beter van te worden, anders is het geen investeren, plain & simple.quote:Op donderdag 2 september 2004 16:50 schreef Tikorev het volgende:
Een bedrijf, het gaat hier om een land. Die simpele brugklaseconomie kun je echt niet zo makkelijk vertalen naar een land, zeker niet een land als Nederland welke erg afhankelijk is van buitenlandse economieën.
Dat gebeurt tijdens de krimp, om te kunnen groeien wordt er echter weer geinvesteerd. Let maar op, als de economische groei gaat stijgen, zal je zien dat dit voorafgegaan wordt door meer investeringen door bedrijven. Wil de overheid de groei dus stimuleren, dan moet het als grootste "bedrijf" van Nederland het voortouw nemen.quote:Maar bovendien, welk bedrijf gaat extra investeren als het economisch slecht gaat? Bijna alle bedrijven gaan juist bezuinigen en inkrimpen om weer een gezonde balans te krijgen.
Nogmaals, dat is niet dankzij dit kabinet!quote:Nogmaals, er wordt ook gigantisch geďnvesteerd.
Nogmaals, de cijfermatige berekening laat ik over aan het CPB, jouw veronderstelling dat extra investeringen maar 0,25% extra groei zouden opleveren, zie ik graag getoetst door het CPB, die zal dat ongetwijfeld anders zien.quote:Maar zeg dan eens, hoeveel moet er dan volgens jou geďnvesteerd worden? Hoeveel moet het financieringstekort oplopen voor die extra investeringen. Het tekort zit nu al tegen de drie procent aan. Nog drie procent lenen om de bezuinigingen terug te draaien en dan ook nog eens drie procent lenen om extra te kunnen investeren? Dan heb je een tekort van 9 procent waarmee je misschien een kwart procentje extra economische groei mee kan creëren voor een paar maanden. Dat gaat echt werken
quote:Op donderdag 2 september 2004 16:59 schreef Vhiper het volgende:
[..]
Frankrijk en Duitsland komen er al twee jaar bovenuit
De minima zijn er op achteruit gegaan omdat we noodzakelijke hervormingen doorvoeren. Dit is daarna gecompenseerd. Het niet doorvoeren van structuele hervormingen is geen optie.quote:[..]
Lekker kortzichtig weer...
Waarom de minima er te veel op achteruit gingen, laat je in het midden, terwijl dat juist de kern van het probleem is. Als men minder had bezuinigd op de minima en dan de PC-prive hadden afgeschafd omdat Zalmpje z'n grens te laten halen, was het effect hetzelfde geweest, maar nu is het mom "We schaffen het af om de minima te helpen", dat is dus onzin.
Als het zo simpel was waarom lenen alle landen dan niet massaal geld om te kunnen investeren? Waarom zou een Europese Unie een grens van drie procent hebben en landen niet stimuleren om het begrotingstekort maximaal te laten oplopenquote:Op donderdag 2 september 2004 17:05 schreef Vhiper het volgende:
[..]
Argumenten? Waarom zou investeren voor Nederland een ander effect hebben dan voor een onderneming? Investeren doe je om er beter van te worden, anders is het geen investeren, plain & simple.
Nederland is geen bedrijf. De regering heeft niet een of andere waardevermeerderende activiteit die de economie zou kunnen stimuleren. Het zou hooguit (nog wat meer) kunnen investeren in activiteiten die bedrijven kunnen helpen maar met een begrotingstekort van nu al drie procent en een economie die grotendeels afhankelijk is van het buitenland is dat echt onzinnig.quote:Let maar op, als de economische groei gaat stijgen, zal je zien dat dit voorafgegaan wordt door meer investeringen door bedrijven. Wil de overheid de groei dus stimuleren, dan moet het als grootste "bedrijf" van Nederland het voortouw nemen.
quote:Nogmaals, dat is niet dankzij dit kabinet!
quote:Nogmaals, de cijfermatige berekening laat ik over aan het CPB, jouw veronderstelling dat extra investeringen maar 0,25% extra groei zouden opleveren, zie ik graag getoetst door het CPB, die zal dat ongetwijfeld anders zien.
Oh? Ik lees hier toch iets anders...quote:Op donderdag 2 september 2004 17:06 schreef UnderWorld_ het volgende:Dat komt omdat de regels niet zijn toegepast. Nederland kan nog steeds één maal boven de 3% uitkomen en een waarschuwing krijgen. Zoals gezegd, dezelfde procedures voor elk land.
En waarom zouden die landen boven die grens zitten? voor de lol?quote:Europese Commissie berispt Nederland om begrotingstekort
De Europese Commissie heeft Nederland woensdag een waarschuwing gegeven voor het overtreden van het zogenoemde Stabiliteitspact. Het Nederlands begrotingstekort overschrijdt de toegestane 3% van het bruto binnenlands product. Ook het Verenigd Koninkrijk is gewaarschuwd, hoewel het geen onderdeel is van de eurozone. Italie kreeg een formele berisping. Het Nederlandse begrotingstekort wordt geraamd op 3,5% van het bruto binnenlands product in 2004 en op 3,3% in 2005. Minister Zalm van Financien heeft extra bezuinigingen aangekondigd. Eurocommissaris Joaquin Almunia van Economische Zaken, die de berispingen uitdeelt, zegt dat de Nederlandse maatregelen zullen worden onderzocht. Vervolgens zal besloten worden `of verdere stappen noodzakelijk zijn,` aldus Almunia.Frankrijk en Duitsland overschrijden de grens van 3% al bijna vier achtereenvolgende jaren. De boetes die op basis van het Stabiliteitspact kunnen worden opgelegd werden door beide landen genegeerd. Vandaag diende een hoorzitting over de zaak in het Europese Hof van Justitie, de uitspraak wordt over zes maanden verwacht.
29-04-2004
Bron : MD Zakennieuws/Dow Jones Nieuwsdienst Full Text, 1/30 p
Noodzakelijk? Says who? Zalmpje?quote:De minima zijn er op achteruit gegaan omdat we noodzakelijke hervormingen doorvoeren. Dit is daarna gecompenseerd. Het niet doorvoeren van structuele hervormingen is geen optie.
Waarom zitten 6 van de 12 landen boven die grens? Waarom pleitten de grootste EU landen voor versoepeleling van het stabiliteitspact? Waarom blijft de economische groei van Europa achter bij de rest van de wereldeconomie?quote:Op donderdag 2 september 2004 17:24 schreef Tikorev het volgende:
Als het zo simpel was waarom lenen alle landen dan niet massaal geld om te kunnen investeren? Waarom zou een Europese Unie een grens van drie procent hebben en landen niet stimuleren om het begrotingstekort maximaal te laten oplopen![]()
Waarom? Omdat dan je schuld iets sneller oploopt in de komende jaren? Dat verdien je daarna vanzelf weer terug als de economie door je investeringen weer gaat bloeien. Uiteraard moet niet alleen Nederland investeren maar moeten de ons omringende economiën dat ook doen en die willen best, Frankrijk, Engeland en Duitsland zitten niet voor niets zo strak in het vestje van een ondoordachte grens van 3%.quote:Nederland is geen bedrijf. De regering heeft niet een of andere waardevermeerderende activiteit die de economie zou kunnen stimuleren. Het zou hooguit (nog wat meer) kunnen investeren in activiteiten die bedrijven kunnen helpen maar met een begrotingstekort van nu al drie procent en een economie die grotendeels afhankelijk is van het buitenland is dat echt onzinnig.
Nogmaals, de beslissingen voor die investeringen waren al in vorige kabinetsperioden genomen. Het zou pure kapitaalvernietiging zijn als het huidige kabinet ze af zou blazen. Hoewel ze er graag vanaf zouden willen, zijn zelfs zij niet zo stom. Wil je me overtuigen, noem dan eens een investering waarvoor het besluit genomen is in deze kabinetsperiode en kom dan niet met die VPB verlaging aanzetten, want dat is een sigaar uit de werkgever z'n eigen doos.quote:En waar komt dan al het geld vandaan? Het kabinet heeft dit jaar 132 miljard euro geďnvesteerd
Mijn economische kennis reikt wel wat verder dan de brugklas en het feit dat landen als Engeland, Duitsland en Frankrijk er net zo over denken en dat Ierland mijn gelijk nu al heeft aangetoont, doet mij inderdaad geloven dat Zalmpje met zijn topeconomen er naast zit.quote:Wat denk je nou. Dat minister Zalm samen met allerlei adviseurs, de Europese Unie en alle topeconomen op het Ministerie van Financiën er allemaal naast zitten en dat jij met je brugklaseconomie het bij het goede eind hebt?
Like someone gives a shit, voor zulke reacties ga ik wel naar de frontpage.quote:Op donderdag 2 september 2004 13:29 schreef Gia het volgende:
Wij hebben in december nog een pc via pc prive aangeschaft. Mooi op tijd, dus.
Misschien omdat het economisch slecht gaat in die landen en ze niet genoeg kunnen bezuinigen? Of wil je serieus gaan beweren dat juist met de EU landen met grote financieringstekorten het economisch fantastisch gaat omdat ze zoveel investeren.quote:Op donderdag 2 september 2004 19:40 schreef Vhiper het volgende:
[..]
Waarom zitten 6 van de 12 landen boven die grens? Waarom pleitten de grootste EU landen voor versoepeldeling van het stabiliteitspact?
quote:Waarom? Omdat dan je schuld iets sneller oploopt in de komende jaren? Dat verdien je daarna vanzelf weer terug als de economie door je investeringen weer gaat bloeien. Uiteraard moet niet alleen Nederland investeren maar moeten de ons omringende economiën dat ook doen en die willen best, Frankrijk, Engeland en Duitsland zitten niet voor niets zo strak in het vestje van een ondoordachte grens van 3%.
Het doet er toch niet toe wie het besluit heeft genomen? Maar goed, ook dit kabinet investeert ook gewoon in infrastructuur.quote:Nogmaals, de beslissingen voor die investeringen waren al in vorige kabinetsperioden genomen. Het zou pure kapitaalvernietiging zijn als het huidige kabinet ze af zou blazen. Hoewel ze er graag vanaf zouden willen, zijn zelfs zij niet zo stom.
Engeland, Duitsland en Frankrijk streven helemaal niet naar een maximaal begrotingstekort. Duitsland en frankrijk bezuinigen juist om het begrotingstekort zo laag mogelijk te houden en willen een versoepeling van de regels omdat zij zelfs met bezuinigingen niet onder de drie procent komen en geen zin hebben om een boete te bepalen.quote:Mijn economische kennis reikt wel wat verder dan de brugklas en het feit dat landen als Engeland, Duitsland en Frankrijk er net zo over denken en dat Ierland mijn gelijk nu al heeft aangetoont, doet mij inderdaad geloven dat Zalmpje met zijn topeconomen er naast zit.
Yup en ze zullen er beter voor staan als er weer een flinke groei zal zijn. Nederland zal er achteraan zwalken, de cijfers wijzen daar nu al op:quote:Op zaterdag 4 september 2004 17:07 schreef Tikorev het volgende:
Misschien omdat het economisch slecht gaat in die landen en ze niet genoeg kunnen bezuinigen? Of wil je serieus gaan beweren dat juist met de EU landen met grote financieringstekorten het economisch fantastisch gaat omdat ze zoveel investeren.
Dan mag jij mijn eerder genoemde cijfers verklaren, wijsneus.quote:Duitsland? Dat land bezuinigd juist als geen ander. Allemaal om het financieringstekort niet teveel te laten oplopen. Duitsland zit al jaren met een financieringstekort en het gaat steeds slechter met die economie.
Natuurlijk wel, of wil jij dit kabinet gaan beoordelen op besluiten genomen door vorige kabineten?!quote:Het doet er toch niet toe wie het besluit heeft genomen? Maar goed, ook dit kabinet investeert ook gewoon in infrastructuur.
Stel ik dat ze naar een maximaal tekort streven? Ik stel dat ze niet als idioten willen bezuinigen en daardoor hun economie op z'n gat willen gooien, zoals Nederland doet. Zij investeren, nemen hun verantwoordelijkheden, hier in Nederland is het echter anders, hier zegt de overheid, we houden ons aan die grens, no matter the cost, de economische groei moeten de werknemers maar voor hun rekening nemen, die korten we overal op en om dan toch nog wat groei te hebben, gaan ze ook maar lekker langer werken voor hetzelfde salaris en zit een prepensioen er lekker niet meer in.quote:Engeland, Duitsland en Frankrijk streven helemaal niet naar een maximaal begrotingstekort. Duitsland en frankrijk bezuinigen juist om het begrotingstekort zo laag mogelijk te houden en willen een versoepeling van de regels omdat zij zelfs met bezuinigingen niet onder de drie procent komen en geen zin hebben om een boete te bepalen.
Ze krijgen anderhalf miljard per jaar van de EU, maar hebben wel sinds 1995 een jaarlijkse economische groei van boven de 8% gekend. Kan je nagaan wat je kan bereiken met een investering van 1,5 miljard per jaar, we bezuinigen nu 20 miljard en schieten er geen flikker mee op!quote:En Ierland is helemaal geen voorbeeld. Ierland heeft zitten investeren met geld van de EU. Dat ging dus niet ten koste van hun staatsschuld en dus hoeven ze ook geen rente te betalen over die investeringen. En natuurlijk, als je geld krijgt om te investeren is dat altijd positief. Maar het is een heel ander verhaal als komende generaties nog miljarden moeten ophoesten aan rente omdat je nu tijdelijk even een klein beetje extra kunstmatige economische groei wil.
quote:Op zaterdag 4 september 2004 17:45 schreef Vhiper het volgende:
[..]
Economische groei 2003:
Nederland: -0,7%
Frankrijk: 0,5%
Engeland: 2,2%
Duitsland: -0,1%
Griekenland: 4,3%
Italie: 0,3%
Zoals je ziet, doen de landen met een hoger tekort het economisch beduidend beter dan Nederland
Dan mag jij eerst met goede cijfers aankomen en niet met cijfers die je eigen ongelijk aantonen.quote:Dan mag jij mijn eerder genoemde cijfers verklaren, wijsneus.
Nee, het ging erom of ze investeren of niet, dat heeft niets met beoordelen te maken. Maar ik heb een link gegeven met alle huidige investeringen.quote:Natuurlijk wel, of wil jij dit kabinet gaan beoordelen op besluiten genomen door vorige kabineten?!
Oh ja, dus omdat Nederland een begrotingstekort had van 3,2% is het allemaal fout en slecht en gooien ze daarmee de economie op hun gat. Maar had Nederland een begrotingstekort gehad van bijvoorbeeld 3,5% zoals ze in 2002 in Duitsland hadden was het allemaal fantastisch geweest. Of in je eigen woorden: dan investeerden ze en namen ze hun verantwoordelijkheid. Tuurlijkquote:Ik stel dat ze niet als idioten willen bezuinigen en daardoor hun economie op z'n gat willen gooien, zoals Nederland doet. Zij investeren, nemen hun verantwoordelijkheden, hier in Nederland is het echter anders, hier zegt de overheid, we houden ons aan die grens, no matter the cost, de economische groei moeten de werknemers maar voor hun rekening nemen, die korten we overal op en om dan toch nog wat groei te hebben, gaan ze ook maar lekker langer werken voor hetzelfde salaris en zit een prepensioen er lekker niet meer in.
Leningstaboe? Nederland heeft een jaarlijks tekort op de balans en een grote staatsschuld. Je begrotingstekort niet tot absurde hoogte te laten oplopen heeft niets met een taboe te maken, maar alles met gezond verstand.quote:Jij moet eens van dat leningtaboe af. Om geld te maken heb je geld nodig en zolang je met je lening meer rendement haalt dan je aan rente betaald, zou het dom zijn niet te lenen.
Jij hebt inderdaad een leningstaboe en je overdrijft de hoogte van de Nederlandse staatsschuld. Nederland is een van de weinige EU landen die helemaal geen buitenlandse staatsschuld heeft. De staatsschuld die Nederland wel heeft is geleend geld van de eigen burgers. De door jou zo geliefkoosde rente blijft dus gewoon in Nederland (En is belast onder de vermogensrendements heffingquote:Op zaterdag 4 september 2004 18:47 schreef Tikorev het volgende:
Onzinnig blablabla wat niet herhaald hoeft te worden
quote:Aflossing staatsschuld is een obsessie
De politieke obsessie met de schuldaflossing staat een dringend gewenst en redelijk economisch beleid in de weg. Aflossing is onnodig, misplaatst en onrechtvaardig, concludeert Ad Kolnaar.
Aflossing van de staatsschuld heeft hoge politieke prioriteit. Velen menen dat de staatsschuld onze schuld aan het buitenland is. Een misverstand. Het is de schuld van burgers aan burgers, die ontstaat wanneer de overheid ons spaargeld gebruikt (leent) en ons belastinggeld besteedt om nuttige uitgaven te financieren.
Om een eerlijker verdeling van de lusten en de lasten over heden en toekomst te bewerkstelligen, kan de overheid nú het geld lenen en het geleidelijk aflossen met behulp van jaarlijks geheven belastinggeld. Per project verdwijnt zo de schuld. Omdat de overheid niet éénmaal, maar elk jaar weer investeert (in dijken, wegen, onderwijs), ontstaat een permanente staatsschuld.
Een ander misverstand als zouden wij geen schuld aflossen, is hiermee hopelijk ook uit de wereld. Wij lossen alle oude leningen netjes af, maar sluiten ook steeds weer nieuwe. De belegger bepaalt hoevér de overheid kan gaan met lenen. Wordt niet aan aflossings- en renteverplichtingen voldaan dan loopt het fout. In Nederland is dat stadium in de verste verte niet bereikt. Integendeel: er is op de kapitaalmarkt leenruimte te over. De staatsschuld mag daarbij ook niet geďsoleerd worden beschouwd. Er staat bezit tegenover. Nederland beschikt over een geweldig groot collectief vermogen.
Bij het verdelen van lusten en lasten in de tijd moeten we ons allicht afvragen hoe het straks met de burgers is gesteld. Welnu: de toekomstige generatie zal rijker zijn. Dat gaat niet vanzelf. De oorzaak van de welvaartsstijging is de technologische ontwikkeling en de daardoor mogelijk gemaakte voortdurende stijging van de arbeidsproductiviteit. De bedrijfsinvesteringen zijn de motor van dit proces. Ook die worden gefinancierd met besparingen. Daardoor brengt de huidige generatie een (consumptie)offer: zij legt terecht een deel van de nationale productie opzij voor de toekomst. Dank zij onze offers krijgt de toekomstige generatie het beter, zoals wij door onze ouders. Ons met besparingen gevormde collectief vermogen is door overheid en bedrijfsleven belegd in bezit: grond, gebouwen, infrastructuur, machines et cetera. In Nederland werden en worden evenwel veel meer besparingen aangeboden dan voor groei en werkgelegenheid nodig zijn. Wij sparen ook nog voor onze pensioenen. Voorzover overheid en bedrijfsleven die extra besparingen niet absorbeerden, zijn ze belegd in het buitenland. Nederland heeft zo een riante vermogenspositie met een groot buitenlands actief. Het saldo van bezittingen overtreft de staatsschuld en dus is het staatsvermogen positief. Samen met zijn bezittingen en de pensioenfondsen voor ambtenaren beschikt ook de overheid over een fors netto vermogen. Klagen over het beetje staatsschuld is in dit licht misplaatst, aflossen volstrekt overbodig.
Om af te lossen moeten financieringsoverschotten worden gekweekt. De vraag is of de extra offers die daartoe door werkend Nederland moeten worden gebracht in de vorm van meer belasting en/of minder nuttige uitgaven (bezuinigingen), dat waard zijn. Dat is niet het geval. Er komen al veel extra lasten af op werkend Nederland. De pensioenpremies moeten omhoog, de kosten van de zorg stijgen, en de werkgelegenheidsontwikkeling vraagt om bruto loonmatiging. Daar hoeft echt niets extra's bij.
De stijging van de pensioenpremies is onontkoombaar. Misschien minder voor de perikelen rond lage koersen en dekkingsgraad, maar zeker en voor langere tijd wegens de dubbele vergrijzing. De garantievermogens van de fondsen moeten omhoog. Daar hebben burgers van nu maar vooral later voordeel van. De pensioenen worden weer gewaarborgd, en straks kunnen bovendien de premies omlaag omdat uit de inmiddels gevormde grotere vermogens ook extra rente-inkomsten voortvloeien. Er is dus alle reden om de offers mede bij die burgers van straks in rekening te brengen.
De mogelijkheid is er. De overheid kan tegenover de hogere premies een lagere loonbelasting stellen. De totale lastendruk voor de werknemers (premies plus belasting) is dan minder hoog. Het ontstane financieringstekort is te dekken met leningen bij de fondsen. Dan zullen staatsschuld en rentelast stijgen. Maar dat is niet duurzaam. Na enige tijd kan de loonbelasting weer omhoog, het tekort omlaag. De vermogens van de fondsen zijn intussen immers toegenomen evenals hun beleggingsinkomsten. Daar ontstaat dus ruimte voor premieverlaging. Per saldo stabiliseert de overheid zo de totale lastendruk met als gevolg een redelijker verdeling in de tijd van de pensioenoffers. De netto koopkracht per werkende en per niet meer werkende, blijkt na afloop weer hoger dan nu, zelfs bij sombere schattingen van de productiviteitsgroei en de gevolgen van de vergrijzing. Dan is er niets tegen, maar alles vóór zo'n structureel beleid van lastenverschuiving in de tijd.
Er worden ook conjuncturele offers van de werknemers gevraagd: de loonmatiging. De verhoopte vruchten worden over enkele jaren merkbaar als via de concurrentiepositie méér exporten leiden tot meer afzet en werk. In de tussenliggende jaren werkt de matiging averechts: de binnenlandse afzet en dus de bedrijfswinsten, de werkgelegenheid en de belastinginkomsten lopen terug, de financieringstekorten op. Dat wordt erger als de overheid nog eens extra gaat bezuinigen. De politiek dreigt dan als vroeger weer van bezuiniging naar bezuiniging te hollen.
Deze negatieve effecten voor werknemers, werkgevers en overheid, kunnen worden opgevangen door verlaging van de loonbelasting. Dat leidt tot een tijdelijk hoger tekort, maar ook tot meer economische activiteit. Zonder de lastenverlichting zal dat hogere tekort er zeker komen. De druk op de bonden om de lonen te matigen en verder niets, is dan onredelijk. Zonder lastenreductie is loonmatiging niet of nauwelijks effectief.
De obsessie met de schuldaflossing staat dit dringend gewenste en redelijke beleid in de weg. Dat er door aflossing toekomstige rentelasten vrijkomen is boekhoudkundig even juist als economisch irrelevant. Rentelasten van de overheid zijn voor de burgers rente-inkomsten die ze dan missen. Tel uit je winst. Vrijspelen van rentelasten leidt bovendien niet tot meer investeringen en productiegroei, vergroot dus de toekomstige ruimte voor consumptie van actieven en niet-actieven niet en is daarom nutteloos. Het handelen van de overheid moet worden beoordeeld aan de hand van de voordelen die de burgers er nu en/of later van hebben, niet aan misplaatst enkelboekhouden.
Wij lossen de oude leningen van de overheid al keurig af. Wij hoeven niet ook nog eens de voordelen die latere generaties van ons handelen hebben, geheel voor onze rekening te nemen. De toch al dreigende opeenhoping van lasten op de schouders van de huidige werknemers weegt al zwaar genoeg. Er is alle aanleiding naar compensatie via de belastingen te zoeken. Het aflossen van de staatsschuld, de alom verkondigde sta-in-de-weg hiervoor, blijkt bij nader inzien onnodig, misplaatst en onrechtvaardig. Laat de sterkere schouders, ook van de generatie na ons, gerust wat meer dragen. Die sterke schouders danken ze immers aan ons.
Ad Kolnaar is hoogleraar Algemene Economie en kroonlid van de SER.
Nou ik dacht het wel. Je komt zelf met allerlei cijfers aanzetten die je ongelijk aantonen en nu ga je er niet meer op in?quote:Onzinnig blablabla wat niet herhaald hoeft te worden
Doe niet zo simpel zeg. Ten eerste had zowel Engeland als Griekenland in 2003 helemaal niet een groter tekort dan Nederland. Zowel Engeland als Griekenland als Nederland hadden in 2003 een tekort van 3,2%. Italië had een tekort van maar 2,4%. Als je Engeland, Italië en Griekenland daarom zo fantastisch vindt snap ik niet wat voor probleem je met Nederland hebt. Met dit voorbeeld haal je dus je eigen theorie onderuit.quote:Op zaterdag 4 september 2004 17:45 schreef Vhiper het volgende:
[..]
Economische groei 2003:
Nederland: -0,7%
Frankrijk: 0,5%
Engeland: 2,2%
Duitsland: -0,1%
Griekenland: 4,3%
Italie: 0,3%
Zoals je ziet, doen de landen met een hoger tekort het economisch beduidend beter dan Nederland
Oh ja, dus omdat Nederland een begrotingstekort had van 3,2% is het allemaal fout en slecht en gooien ze daarmee de economie op hun gat. Maar had Nederland een begrotingstekort gehad van bijvoorbeeld 3,5% zoals ze in 2002 in Duitsland hadden was het allemaal fantastisch geweest. Of in je eigen woorden: dan investeerden ze en namen ze hun verantwoordelijkheid. Tuurlijkquote:Ik stel dat ze niet als idioten willen bezuinigen en daardoor hun economie op z'n gat willen gooien, zoals Nederland doet. Zij investeren, nemen hun verantwoordelijkheden, hier in Nederland is het echter anders, hier zegt de overheid, we houden ons aan die grens, no matter the cost, de economische groei moeten de werknemers maar voor hun rekening nemen, die korten we overal op en om dan toch nog wat groei te hebben, gaan ze ook maar lekker langer werken voor hetzelfde salaris en zit een prepensioen er lekker niet meer in.
Als je aandringt, wil ik er wel verder op ingaan, alhoewel ik het artikel hierboven het hele verhaal duidelijker vind uitleggen, maar daar ga jij weer niet op in...De pot verwijt de ketel dat ie zwart ziet, hmm?quote:Op zondag 5 september 2004 16:04 schreef Tikorev het volgende:
Nou ik dacht het wel. Je komt zelf met allerlei cijfers aanzetten die je ongelijk aantonen en nu ga je er niet meer op in?
Je moet ook al mijn cijfertjes erbij pakken. Als je 2003 met de geposte cijfertjes van 2004 vergelijkt, zie je dat de groei in die andere landen veel sterker is dan in Nederland, als je nu ook nog eens zelf wat huiswerk doet, zal je zien dat dit scenario zich ook voorzet in 2005. m.a.w. Investeringen zorgen voor meer groei.quote:Doe niet zo simpel zeg. Ten eerste had zowel Engeland als Griekenland in 2003 helemaal niet een groter tekort dan Nederland. Zowel Engeland als Griekenland als Nederland hadden in 2003 een tekort van 3,2%. Italië had een tekort van maar 2,4%. Als je Engeland, Italië en Griekenland daarom zo fantastisch vindt snap ik niet wat voor probleem je met Nederland hebt. Met dit voorbeeld haal je dus je eigen theorie onderuit.
Die bezuinigden dan ook niet als gekken.quote:Bovendien is er geen enkel verband want er zijn net zo goed landen die een lager tekort hadden en het beter dan Nederland deden:
Denemarken, Spanje, Oostenrijk, Slovenië, enz.
Klopt, nu neemt de werkeloosheid daar echter weer af...Hoe zou dat toch komen....?quote:Bovendien zijn er meer indicatoren of het ergens goed gaat of niet. Ondanks dat Duitsland zijn tekort meer liet oplopen dan Nederland steeg de werkloosheid in 2003 met 1,1% tegen 0,4% in Nederland. Kortom, zo simpel als jij het maakt is het echt niet.
Blijkbaar heeft Duitsland beter geinvesteerd dan Nederland, de economie ontwikkeld zich daar beter dan hier, of je dat nu leuk vind of niet.quote:Oh ja, dus omdat Nederland een begrotingstekort had van 3,2% is het allemaal fout en slecht en gooien ze daarmee de economie op hun gat. Maar had Nederland een begrotingstekort gehad van bijvoorbeeld 3,5% zoals ze in 2002 in Duitsland hadden was het allemaal fantastisch geweest. Of in je eigen woorden: dan investeerden ze en namen ze hun verantwoordelijkheid. Tuurlijk
Landen streven helemaal niet naar een zo laag mogelijk financieringstekort. Als dat zo was, zat iedereen wel tot aan het BEP te bezuinigen. Landen streven naar een zo hoog mogelijke economische groei, met een zo min mogelijke toename van het financieringstekort, m.a.w. ze streven naar een zo hoog mogelijk rendement op hun investeringen, dat betekent dus niet dat hun investeringen maar zo laag mogelijk moeten zijn.quote:Maar nogmaals, leg mij dan eens uit waarom alle landen toch streven naar een zo laag mogelijk financieringstekort?
Discussies ontwikkelen zich nu eenmaal...een PC prive projectje leent zich niet voor lange discussiesquote:Op zondag 5 september 2004 16:33 schreef RubberenRobbie het volgende:
Wow, het gaat geeneens meer over het afschaffen van pc-privé, maar over de zin en onzin over het aflossen van staatsschuld...maar desalniettemin interessant hoor
Dat artikel gaat over het aflossen van de staatsschuld, niet over het laten oplopen van de staatsschuld om kunstmatig wat extra groei te creeeren.quote:Op zondag 5 september 2004 18:07 schreef Vhiper het volgende:
[..]
Als je aandringt, wil ik er wel verder op ingaan, alhoewel ik het artikel hierboven het hele verhaal duidelijker vind uitleggen, maar daar ga jij weer niet op in...
Dat blijkt juist niet uit je cijfers. Italie had een begrotingstekort van 2,4% en een hogere groei ondanks dat Nederland een financieringstekort van 3,2% had. Kortom je cijfers zeggen helemaal niets.quote:Je moet ook al mijn cijfertjes erbij pakken. Als je 2003 met de geposte cijfertjes van 2004 vergelijkt, zie je dat de groei in die andere landen veel sterker is dan in Nederland, als je nu ook nog eens zelf wat huiswerk doet, zal je zien dat dit scenario zich ook voorzet in 2005. m.a.w. Investeringen zorgen voor meer groei.
Oh nu ligt het aan bezuinigen en een bericht eerder lag het nog aan het gebrek aan investeren. En dat ondanks dat deze landen een lager financieringstekort hadden? Een beetje tegenstrijdig niet?quote:Die bezuinigden dan ook niet als gekken.
quote:Klopt, nu neemt de werkeloosheid daar echter weer af...Hoe zou dat toch komen....?
Komt op hetzelfde neer als je de inhoud van het artikel eens onder de loep neemt. Nederland heeft een puur interne staatschuld, dus een schuld aan de eigen inwoners. Laat de overheid nu net van de eigen inwoners zijn...De Nederlandse staatschuld is dus een schuld van de overheid aan zichzelf en zolang dit door de belegger gesteund wordt, is er voor de overheid niets rampzaligs aan de hand. In het artikel wordt duidelijk weergegeven dat er best ruimte is om meer te investeren.quote:Op zondag 5 september 2004 18:33 schreef Tikorev het volgende:
Dat artikel gaat over het aflossen van de staatsschuld, niet over het laten oplopen van de staatsschuld om kunstmatig wat extra groei te creeeren.
Wat zei ik nou? Doe eens je huiswerk! kijk naar de ontwikkelingen! Investeren doe je nu, om vervolgens in de toekomst de vruchten te plukken en de verwachte economische groei van Nederland blijft ver achter bij die van andere landen, blijkbaar doen we dan iets fout. Als jij denkt dat de overheid juist bezig is met de ondoordachte bezuinigingsspiraal, mag jij me vertellen wat we dan fout doen, want zelfs de ons omringende economieën doen het beter dan wij.quote:Dat blijkt juist niet uit je cijfers. Italie had een begrotingstekort van 2,4% en een hogere groei ondanks dat Nederland een financieringstekort van 3,2% had. Kortom je cijfers zeggen helemaal niets.
Bezuinigingen remmen de investeringen, lijkt me dus niet tegenstrijdig, maar juist aanvullend de verkeerde kant op. Maar goed, als jij het zo goed weet, leg mij maar eens uit hoe bezuinigingen, c.q. het niet investeren de economische groei gaan aanwakkeren. Ik ben heel benieuwd.quote:Oh nu ligt het aan bezuinigen en een bericht eerder lag het nog aan het gebrek aan investeren. En dat ondanks dat deze landen een lager financieringstekort hadden? Een beetje tegenstrijdig niet?
Mmmm...Een bericht dat me is ontgaan. Mijn excuses dan maar, dit is inderdaad, zoals het bericht stelt een onverwachte ontwikkeling, er zit daar blijkbaar iets meer fout. Dat is een flinke slag in het gezicht van Schroder....quote:De augustus werkloosheid in Duitsland was de hoogste sinds 1990
Duitse werkloosheid stijgt onverwacht fors
Sorry hoor, nu kan ik je echt niet meer serieus nemen. Je zit gewoon maar wat te gooien met getallen en beweringen.
Discuseer gerust meequote:Op zondag 5 september 2004 19:27 schreef Bayswater het volgende:
klasse fokkers, tis genieten in dit topic![]()
Dat komt helemaal niet op hetzelfde neer. Of het belangrijk is dat de staatsschuld snel wordt afbetaald of dat er tientallen miljarden extra geleend moeten worden om tijdelijk wat kunstmatige groei te kopen zijn twee totaal verschillende vragen.quote:Komt op hetzelfde neer als je de inhoud van het artikel eens onder de loep neemt. Nederland heeft een puur interne staatschuld, dus een schuld aan de eigen inwoners. Laat de overheid nu net van de eigen inwoners zijn...De Nederlandse staatschuld is dus een schuld van de overheid aan zichzelf en zolang dit door de belegger gesteund wordt, is er voor de overheid niets rampzaligs aan de hand. In het artikel wordt duidelijk weergegeven dat er best ruimte is om meer te investeren.
Volgens mij weet iedereen wel wat investeren is en waarom je dat doet, dus dat hoef je echt niet uit te leggen. Jij zegt alleen dat Nederland extra geld moet lenen om te investeren.quote:Wat zei ik nou? Doe eens je huiswerk! kijk naar de ontwikkelingen! Investeren doe je nu, om vervolgens in de toekomst de vruchten te plukken en de verwachte economische groei van Nederland blijft ver achter bij die van andere landen, blijkbaar doen we dan iets fout.
Ten eerste doen de ons omringende economieën het niet allemaal beter. De Duitse economie draait bijvoorbeeld stukken slechter dan die van Nederland. En ook in Duitsland wordt massaal bezuinigd.quote:Als jij denkt dat de overheid juist bezig is met de ondoordachte bezuinigingsspiraal, mag jij me vertellen wat we dan fout doen, want zelfs de ons omringende economieën doen het beter dan wij.
Wie zegt er dat er niet geďnvesteerd wordt? Ik heb een link gegeven met alle huidige investeringen. Ik vind het alleen wat infantiel dat je het helemaal geweldig vindt wanneer een land een financieringstekort van heeft van 3,5% en het land volgens jou investeert en zijn verantwoordelijk neemt (Duitsland), maar als een land een financieringstekort heeft van 3,2% het land plotseling gestopt zou zijn met investeren en het zijn economie op zijn gat gooit (Nederland).quote:Maar goed, als jij het zo goed weet, leg mij maar eens uit hoe bezuinigingen, c.q. het niet investeren de economische groei gaan aanwakkeren.
quote:maar ik ben heel benieuwd hoe jij me gaat uitleggen dat investeringen met een hoger rendement dan de eventuele rente die de investeringen kosten slecht zou zijn voor de economie.
Keynes is dood, hetgene dat je voorstelt werkt niet in onze economie.quote:Op donderdag 2 september 2004 15:47 schreef Vhiper het volgende:
[..]
Kijk ff wat verder dan je neus lang is. Het gaat momenteel slecht met de economie. Wat is het middel om de economie op gang te helpen? Juist ja, investeren, dus het geld laten rollen, zorgen voor betere tijden en zodra die vette jaren er zijn, dan cashen door bezuinigingen. Dat levert vele malen meer op dan bezuinigen tijdens magere jaren en kweekt ook nog eens veel meer draagvlak onder de bevolking ook.
Dus nee, ik ben zeker niet blij met Zalm![]()
Zeg, leg geen eigen conclusie in een vergelijk neer, wil je? Dat vergelijkt zo moeilijk. Van mij hoeft er niet perse tientallen miljarden extra te worden geleend, dat mag best minder als het kan. Genoeg plaatsen waar je geld weg kunt halen, zonder daar direct de basis zoals de zorg, de sociale zekerheid en het onderwijs mee te treffen. Ze kunnen bijvoorbeeld alvast beginnen met het scharppen van die belachelijke salarisverhoging van de ministers, het afschaffen van de wachtgeldregeling en wat doen aan de belachelijke loonstijgingen van top managers en ambtenaren en verzin zo nog wat dingetjes. Leen verder iets bij voor noodzakelijke investeringen (Dat hoeven dus geen tientallen miljarden te zijn) en je bent al een flink stap in de goede richting bezig.quote:Op zondag 5 september 2004 20:19 schreef Tikorev het volgende:
Dat komt helemaal niet op hetzelfde neer. Of het belangrijk is dat de staatsschuld snel wordt afbetaald of dat er tientallen miljarden extra geleend moeten worden om tijdelijk wat kunstmatige groei te kopen zijn twee totaal verschillende vragen.
Blijkbaar ontgaat heel het concept jou in ieder geval....Ja, Nederland kan wat mij betreft inderdaad het financieringstekort best tijdelijk laten oplopen om daarmee noodzakelijke investeringen te doen om klaar te zijn voor toekomstige economische groei. Dan kan men in de toekomst, als het land er weer beter voor staat, dat geld weer inlopen. Het artikel wat ik poste gaf al aan dat Nederland er qua staatsschuld riant voor staat en de ruimte om verantwoord te lenen er dus ruim aanwezig is.quote:Volgens mij weet iedereen wel wat investeren is en waarom je dat doet, dus dat hoef je echt niet uit te leggen. Jij zegt alleen dat Nederland extra geld moet lenen om te investeren.
Klopt, vandaar dat er maximaal geinvesteerd dient te worden, daar waar het voldoende rendement op levert. Een pracht van een studie voor ons CPB lijkt me.quote:Het is alleen niet zo dat je overal en altijd oneindig veel geleend geld winstgevend kan investeren. Want zoals eerder gezegd, als dat zo was zouden alle landen wel maximaal geld lenen en een maximaal financieringstekort hebben om zoveel mogelijk te kunnen investeren.
Oh? Is dat zo? Het draait daar stukken slechter? en er wordt ook massaal bezuinigd? Zie ik hier een bepaalde parallel...?quote:Ten eerste doen de ons omringende economieën het niet allemaal beter. De Duitse economie draait bijvoorbeeld stukken slechter dan die van Nederland. En ook in Duitsland wordt massaal bezuinigd.
En daar gaat het dus mis. Als het economisch minder gaat, dan moet je juist niet bezuinigen. Bezuinigingen remmen economische groei, dus die pas je pas toe als de economische groei te groot wordt (Afremmen oververhitting), wordt de economische groei te laag, dan moet je die juist oppeppen met investeringen.quote:Ten tweede wordt er bezuinigd omdat het economisch slecht gaat en niet andersom. Het is echt niet zo dat er eerst bezuinigd wordt en dat vervolgens de economie verslechtert.
Yup en de oplossing daarvoor volgens ons kabinet is:quote:Er zijn tal van redenen waarom het slecht ging met de Nederlandse economie. Zoals een verslechterde wereldeconomie, sterker gestegen lonen en lasten in Nederland dan in het buitenland, veel regelgeving , enz.
Prima jongen, je hebt al aangetoont dat ik er naast zat met Duitsland, daar gaat het niet beter, daar zat ik mis mee. Ik zat echter volgens jou ook mis met het feit dat ze daar investeren, dat doen ze volgens jou ook niet, dus mijn conclusie dat er geďnvesteerd moet worden wordt nog steeds ten volle ondersteund/quote:Wie zegt er dat er niet geďnvesteerd wordt? Ik heb een link gegeven met alle huidige investeringen. Ik vind het alleen wat infantiel dat je het helemaal geweldig vindt wanneer een land een financieringstekort van heeft van 3,5% en het land volgens jou investeert en zijn verantwoordelijk neemt (Duitsland), maar als een land een financieringstekort heeft van 3,2% het land plotseling gestopt zou zijn met investeren en het zijn economie op zijn gat gooit (Nederland).
Je trekt mijn voorstellen in het extreme, zo bedoel ik het niet. Nederland kan op dit moment best wat extra lenen voor noodzakelijke investeringen in de economie, maar dit moet uiteraard wel voldoende rendement opleveren. Er moet dus geen geld worden geleend om het maar uit te geven, nee, het moet worden geďnvesteerd, dus op zo'n manier uitgeven dat je er op termijn meer voor terug krijgt.quote:Waarom zou ik dat moeten uitleggen? Zoiets is juist goed voor de economie. Dat zal niemand betwisten. Jij doet het alleen voorkomen dat een land altijd extra geleend geld winstgevend kan investeren en dat Nederland daarom zijn financieringstekort veel hoger zou moeten laten oplopen. Als dat zo was zouden alle landen van de wereld wel een maximaal begrotingstekort hebben..
quote:Ik heb ook helemaal niet meer het gevoel dat jij geleid wordt door feiten en argumenten maar puur deze mening bent toegedaan omdat je wat te klagen wil hebben over dit kabinet![]()
Onderbouw het ff, wil je?quote:Op zondag 5 september 2004 22:09 schreef Kaalhei het volgende:
[..]
Keynes is dood, hetgene dat je voorstelt werkt niet in onze economie.
Hiermee wordt aangetoond dat de spelers op de markt prima in staat zijn om met eigen initiatieven en alternatieven voor de pc-privé regeling te komen.quote:Pc-handel komt met alternatieven voor pc-privé
Vrijdag, 10 september 2004 - Door de afschaffing van de pc-privéregeling dreigt de Nederlandse computerhandel veel geld mis te lopen. De markt komt nu met alternatieven.
De Nederlandse computerhandel werkt uit noodzaak aan diverse alternatieve pc-privéregelingen. Ketens als MegaSellers, Dunnet en het bedrijf PC4Everyone komen met speciale aanbiedingen. Dit meldt het Algemeen Dagblad vrijdag.
Voorwaarde voor de regeling is wel dat de computer via de baas wordt aangeschaft. Door groot in te kopen, kan een bedrijf alsnog fikse korting krijgen.
MegaSellers bekijkt momenteel twee alternatieven, schrijft de krant. Het eerste alternatief is het zogeheten cafetariamodel. Hierbij kan de werknemer bijvoorbeeld via zijn reiskostenvergoeding voordelig geld opzij zetten en zo sparen voor een pc.
De tweede mogelijkheid is dat werknemers het bedrag voor de computer bij hun baas lenen en dat vervolgens maandelijks rentevrij aflossen.
Dunnet heeft eveneens een oplossing bedacht, maar wil daar nu verder niet op in gaan. "Er blijft veel vraag naar goede en betaalbare pc's", zegt directeur Marcello Castiglione. "Daar hebben we op onze manier goede aanbiedingen voor bedacht."
Computerleverancier PC4Everyone zegt in het AD al voor driehonderd euro een nieuwe computer - inclusief monitor, toetsenbord, muis en software - te kunnen leveren aan werknemers van bedrijven.
" Wij vinden dat particulieren nog steeds voordelig een pc moeten kunnen kopen voor thuis", aldus directeur Rogier van Camp. Normaal koopt het bedrijf grote partijen gebruikte computers op van bedrijven en knapt ze op om ze weer goedkoop door te verkopen aan zorginstellingen en scholen.
Het bedrijf levert echter ook nieuwe computers via een privéregeling levert het ook. "Werkgevers moeten zich daarvoor bij ons aanmelden. Zo kunnen zij hun medewerkers een pc aanbieden voor 35 procent korting. Dat is evenveel voordeel als bij de pc-privéregeling."
Bron: WebWereld
Was MegaSellers niet het bedrijf wat de Dag des Oordeels aankondigde twee weken geleden?quote:Op vrijdag 10 september 2004 21:07 schreef NewOrder het volgende:
[..]
Hiermee wordt aangetoond dat de spelers op de markt prima in staat zijn om met eigen initiatieven en alternatieven voor de pc-privé regeling te komen.
Ja, de directeur had het over de ondergang van de kenniseconomie en hij vreesde voor de Nederlandse concurrentiepositie. Zwaar overdreven dus.quote:Op vrijdag 10 september 2004 21:08 schreef RubberenRobbie het volgende:
Was MegaSellers niet het bedrijf wat de Dag des Oordeels aankondigde twee weken geleden?
Kennelijk heeft ie het alleen over de verslechtering van zijn winstmarge gehad dus!quote:Op vrijdag 10 september 2004 21:18 schreef NewOrder het volgende:
[..]
Ja, de directeur had het over de ondergang van de kenniseconomie en hij vreesde voor de Nederlandse concurrentiepositie. Zwaar overdreven dus.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |