Ik zou het niet weten. Ik lust geen whiskeyquote:Op maandag 23 augustus 2004 19:47 schreef Bioslock het volgende:
White Lion is best te nassen.
Ik ben ook wel benieuwd naar dat absinth van jou. We moeten nog steeds wat afspreken...quote:Op zaterdag 28 augustus 2004 12:01 schreef Doffy het volgende:
Ik hoop dat je daarmee 'Glen Grant' bedoelt, en niet 'Grant's'. Dat laatste is JW Red-label achtig spul, zonde van je geld. Tenminste, als je daadwerkelijk van whisky houdt. Glen Grant is persoonlijk ook mijn ding niet, maar het is allicht beter dan Grant's. Wat vind je er zelf van?
Ben benieuwd naar je ervaring met absinth...!
Nope, Grant's. Remember, ik ben een beginner, en ik weet pas wat ik lekker vind als ik het geprobeerd heb. En het is een kleine fles. Het blijft persoonlijk natuurlijk.quote:Op zaterdag 28 augustus 2004 12:01 schreef Doffy het volgende:
Ik hoop dat je daarmee 'Glen Grant' bedoelt, en niet 'Grant's'. Dat laatste is JW Red-label achtig spul, zonde van je geld. Tenminste, als je daadwerkelijk van whisky houdt. Glen Grant is persoonlijk ook mijn ding niet, maar het is allicht beter dan Grant's. Wat vind je er zelf van?
Ben benieuwd naar je ervaring met absinth...!
Ik ben helemaal voor!quote:Op vrijdag 20 augustus 2004 19:16 schreef wonderer het volgende:
Wordt er niet binnenkort weer een proeverij georganiseerd? Ik heb nu wel geld
Ik ben geen student meer, ben ook relatief nieuw, maar ik heb maar 2 flessen hoor...quote:Op vrijdag 3 september 2004 21:52 schreef idiosync het volgende:
Ik ben maar een student en relatief nieuw in de hele whisky-scene, dus de collectie is niet bijzonder uitgebreid ofzo.
Namelijk?quote:Op vrijdag 3 september 2004 22:04 schreef Twoflower het volgende:
[..]
Ik ben geen student meer, ben ook relatief nieuw, maar ik heb maar 2 flessen hoor...
Ik ben er nog niet helemaal uit waar m'n persoonlijke voorkeuren liggen. Maar even proeven alvorens tot aankoop over te gaan is in deze dan wellicht geen slecht idee.quote:Op vrijdag 3 september 2004 22:11 schreef Doffy het volgende:
...en ik, ook geen student meer, maar wel net terug uit de UK
, heb aldaar (seebuyfly enzo) een Glenmorangie 10yr CS (!!) gekocht, 1 liter in een jute zak (om de fles heen, dus...
). Koddig.
Enneh, die Glendronach... ik zou eerst beslissen of je van *zoet* houdt. Want Glendronach is een ander woord voor 'pure sherry op 43%'.
Inderdaadquote:Op vrijdag 3 september 2004 22:15 schreef idiosync het volgende:
[edit] Bedoel je met CS Cask Strength?
De 15 was in de aanbieding, dus vandaar eigenlijkquote:Op vrijdag 3 september 2004 22:20 schreef Doffy het volgende:
Welkom btw, idiosyncWe hebben meer vaste bezoekers in dit topic nodig, dus blijft vooral komen!
Wat is tot dusver je whisk(e)y-ervaring? Aparte keuze trouwens, de Laphroaig 15, ipv de 10. De eerste keer dat ik die proefde, had ik niet eens door dat ik een Laphroaig zat te drinken - hoewel ie wel erg lekker is, maar heel anders dan je verwacht.
Van bourbons vind ik Jack Daniels overigens altijd nog wel een meevallertje vanwege z'n karakteristieke notenmelange bij de afdronk.quote:Op vrijdag 3 september 2004 22:24 schreef idiosync het volgende:
[..] bourbon en blends [..]
Gooi d'r gewoon een paar termen in als 'potloodpuntenslijpsel', 'fruitig', 'turf' etc, en niemand zal je voor leek aanzien...quote:Op vrijdag 3 september 2004 22:24 schreef idiosync het volgende:
[..]
maar ik ben nog niet echt in staat om de smaak zo mooi te verwoorden als de kenners dat kunnen.
Turfquote:Op vrijdag 3 september 2004 22:40 schreef Twoflower het volgende:
[..]
Gooi d'r gewoon een paar termen in als 'potloodpuntenslijpsel', 'fruitig', 'turf' etc, en niemand zal je voor leek aanzien...
Het moet je wel liggen hoor. Als je meer voor zacht gaat, dan is zo'n Caol Ila misschien te stevig. (Dan weet ik wel iemand die 'm over wil nemen...quote:Op vrijdag 3 september 2004 22:45 schreef idiosync het volgende:
Ben me ondertussen een beetje door de vorige twee whiskytopics aan het (snel)worstelen en ik moet bekennen dat ik wel heel benieuwd ben geworden naar die Caol Ila gezien de haast lyrische beschrijvingen...
I'll take my chancesquote:Op vrijdag 3 september 2004 22:49 schreef Twoflower het volgende:
[..]
Het moet je wel liggen hoor. Als je meer voor zacht gaat, dan is zo'n Caol Ila misschien te stevig. (Dan weet ik wel iemand die 'm over wil nemen...)
Laat ik me dan ook maar eens melden in dit topic. Weliswaar heb ik nog niet zoveel ervaring met whisky, maar mijn verblijf in Schotland heeft me inmiddels wel tot fan gemaakt. Mijn favorieten tot nu toe: Ardbeg 10yo, Edradour 10yo en Bowmore 10yo, weliswaar redelijk verschillende whisky's, maar stuk voor stuk erg lekker.quote:Op vrijdag 3 september 2004 22:20 schreef Doffy het volgende:
We hebben meer vaste bezoekers in dit topic nodig
Vergeet niet dat de Caol Ila waar hier zo lyrisch over gedaan werd niet de standaard 12yr is, maar een Cadenhead's botteling van 10yr. Overigens is de 12yr ook erg fijn, maar toch niet 't verbrande wrakhoutquote:Op vrijdag 3 september 2004 22:49 schreef Twoflower het volgende:
Het moet je wel liggen hoor. Als je meer voor zacht gaat, dan is zo'n Caol Ila misschien te stevig. (Dan weet ik wel iemand die 'm over wil nemen...)
Please do feel welcome, laddie!quote:Op vrijdag 3 september 2004 22:55 schreef middagdutje het volgende:
Laat ik me dan ook maar eens melden in dit topic. Weliswaar heb ik nog niet zoveel ervaring met whisky, maar mijn verblijf in Schotland heeft me inmiddels wel tot fan gemaakt. Mijn favorieten tot nu toe: Ardbeg 10yo, Edradour 10yo en Bowmore 10yo, weliswaar redelijk verschillende whisky's, maar stuk voor stuk erg lekker.
Voorlopig eerst maar eens even meelurken, en wat goede adviezen die voorbij komen uitproberen in een Whiskybar in de stad. een uitgebreide tvp dus
Thanks!quote:Op vrijdag 3 september 2004 23:11 schreef Doffy het volgende:
Please do feel welcome, laddie!
nog niet, ik zal hem onthouden voor mijn volgende bezoekje aan de pub. Ik zie al dat ze hem naast de 10yo nog in 8 andere varianten hebben, dus dat moet goedkomen.quote:Al eens een Springbank (10yr ofzo) gehad? Ligt mooi tussen de drie die je noemt in...
Zelf heb ik er geen, maar een vriend van mij heeft ooit eens een Old Pulteney 8yr gedronken, en die vond hij geweldig! En zijn whiskykennis sla ik heel hoog aanquote:Op vrijdag 3 september 2004 23:23 schreef middagdutje het volgende:
[..]
Iemand toevallig nog tips voor een whisky's die in Nederland niet te krijgen, maar een absolute aanrader zijn (binnen een studentenbudget) om te importeren als ik Schotland weer moet verruilen voor NL?
Pulteney 8 niet. '12' heb ik wel eens op in een bar (in Budapest overigens), maar was niet echt bijzonderquote:Op zaterdag 4 september 2004 00:34 schreef Againzender het volgende:
[..]
Zelf heb ik er geen, maar een vriend van mij heeft ooit eens een Old Pulteney 8yr gedronken, en die vond hij geweldig! En zijn whiskykennis sla ik heel hoog aan
Alleen, die 8yr heb ik in Nederland nog nooit gezien, de 12 jaar oude schijnt absoluut niet op die 8 jaar te lijken.
Toevallig iemand hier die de Pulteney 8 kent?
Dat is dus het rare, dat vond die vriend van mij ook. Die 12 is niet bijzonder, maar die 8 dus wel!quote:Op zaterdag 4 september 2004 00:48 schreef idiosync het volgende:
[..]
Pulteney 8 niet. '12' heb ik wel eens op in een bar (in Budapest overigens), maar was niet echt bijzonder![]()
Ja, ben ik helemaal met je eens; voor z'n geld is het een uitstekende koop! Beetje raar drankje, die Islays met zo'n laagje graanwhisky er doorheen (en een teveel aan Bunnahabhain volgens mij...), maar niettemin zeer goed te pruimen.quote:Op zaterdag 4 september 2004 20:09 schreef idiosync het volgende:
Hebben jullie die blend "Black Bottle" wel eens geprobeerd? Ik blijf 'm best goed vinden. Ik had van deze goedkope blend (vergeleken met bijvoorbeeld *$$$* JW) eigenlijk minder verwacht...
Timeo Danaos et dona ferentes...quote:Op zaterdag 4 september 2004 21:02 schreef LSS het volgende:
Lekkere Whisky (of is het Whiskey?) is die van drankhandel Donker in Leeuwarden. Die eigenaar bottelt het zelf, dat is goedkoper. Voor 25 pleuro per fles (1L) heb je echt een heerlijk drankje! Voor alle Whiskydrinkers in Friesland. Scoor daar eens een flesje, het zal je goed smaken.
Slaan. Dan mixen met cola (de whisky dus, niet je broertje). Dan de lege fles verstoppen en aan niemand laten zien, alvorens de fles in het holst van de nacht in de glasbak te dumpen.quote:Op dinsdag 7 september 2004 23:17 schreef wonderer het volgende:
Fles Cutty Sark voor mijn verjaardag gekregen, moet ik mijn broertje slaan of bedanken?
Prachtigquote:Op donderdag 9 september 2004 11:08 schreef Doffy het volgende:
Mooi he, dat gaelic?
Whiskey of Whisky is net hetzelfde hoor, het eerste is de Ierse schrijfwijze, het tweede is de Engelse schrijfwijze, of bedoelde je wat anders ?quote:Op zondag 5 september 2004 01:43 schreef Doffy het volgende:
Jack Daniels is weliswaar geen whisky, maar toch zeker wel whiskey. Dus je zit toch in 't goede topic
Whisky is de gebruikelijke schrijfwijze voor Schotse en Canadese whisky, whiskey is de schrijfwijze voor 'de rest' - Ierse, Amerikaanse, Japanse, etc. Jack Daniels is Amerikaans, dus whiskey. Het was meer een grapje dan wat andersquote:Op donderdag 9 september 2004 23:38 schreef P4nic het volgende:
Whiskey of Whisky is net hetzelfde hoor, het eerste is de Ierse schrijfwijze, het tweede is de Engelse schrijfwijze, of bedoelde je wat anders ?
Chivas Regal (tis gewoon engels hoorquote:Heb ook een flesje Jack Daniels Silver select gekocht (70euro) vind hem de beste die ik tot nu toe gedronken heb. Verder heb ik ook nog de Jack Daniels n°7 en Jack Daniels 1905 Gold Medal(al uitgedronken) Duidelijk mijn favouriete merk. In de kelder staat er ook nog Chivas Régale 12y. Wil eerst de Jack Daniels collectie hebben.
Tsja, hij's best ok. Maar niet briljant, en zeker niet voor dat geld.quote:btw: JW red label is bagger ja, de black is al ietsje beter en de bleu schijnt wel zeer te pruimen te zijn, heb nog niet de kans gehad om te proeven, heb hem wel al zien staan tegen 160euro.
De echte puristen zeggen: droge crackertjes, om te voorkomen dat een smaak interfereert met de smaak van de whisky. Maar ik weet uit ervaring dat toastjes of stokbroodjes met niet al te pittig spul (de meeste salades, zalm, jonge kaas, etc.) het doorgaans prima doorstaan. Op een proeverij waar ik regelmatig heen ga, is zelfs de mosterdsoep (!) bijzonder populair - zij het vaak wel tegen het einde van de avond, en het is een vrije zachte variant.quote:Op donderdag 9 september 2004 23:57 schreef wonderer het volgende:
Wat zijn eigenlijk lekkere hapjes bij whisky?
Gatver waar haal jij al die kennisquote:Op vrijdag 10 september 2004 10:08 schreef Doffy het volgende:
[..]
Whisky is de gebruikelijke schrijfwijze voor Schotse en Canadese whisky, whiskey is de schrijfwijze voor 'de rest' - Ierse, Amerikaanse, Japanse, etc. Jack Daniels is Amerikaans, dus whiskey. Het was meer een grapje dan wat anders
[..]
Chivas Regal (tis gewoon engels hoor) is een blended scotch (Chivas Brothers ltd), Jack Daniels is straight bourbon. Bourbon en whisky laten zich niet geheel vergelijken, en zeker een blended whisky niet. Er zijn overigens veel betere bourbons dan Jack Daniels, al zijn ze gewoon lastig te verkrijgen.
[..]
Tsja, hij's best ok. Maar niet briljant, en zeker niet voor dat geld.
Gewoon de standaard Jack Daniel's.quote:Op vrijdag 10 september 2004 22:49 schreef W1ZZ het volgende:
toch wel Caol Ila hoop ik?
Ja, ik was te lui om cola te halen en ijsklonten vergeet ik ook steeds te maken. Ik zit het nu puur te drinken en ik zit me juist te bedenken dat ijsklonten best wel lekker zouden zijn nu.quote:Op vrijdag 10 september 2004 23:41 schreef W1ZZ het volgende:
JD gewoon in een tumbler met veel ijs, of met cola er ook nog bij :>
Gewoon, veel gezopengelezen.quote:Op vrijdag 10 september 2004 20:02 schreef P4nic het volgende:
Gatver waar haal jij al die kennisWil mij ook eens serieus verdiepen in whiskey. Enige tips qua boeken ofzo ?
Och, verzieken. Ik denk dat deze bourbon niet echt zal lijden onder 'ongelijkmatige verdunning' e.d.quote:Op zaterdag 11 september 2004 12:12 schreef W1ZZ het volgende:
JD is geen whiskey die je verziekt met ijs of cola ofzo hoor...
Mortlach? Ken ik totaal niet! Eens naar kijkenquote:Op maandag 13 september 2004 22:36 schreef Doffy het volgende:
Twoflower et moi hebben zojuist een mini-proeverij'tje gehouden. We hebben de volgende uisge beatha tot ons mogen nemen:Ben Nevis 17yr, Cadenhead's, 46%. Moutig, tikje bitter (chocola?), licht zoetig en toch fris. Goed aperatief. Arran, single cask botteling serie 95/153, fles 122 van 242. ( ). 58.2%. Neutraal en zurig, drupje water maakt het geheel licht zoetig en rokerig.
Mortlach 10yr, Wilson & Morgan, 58.5%. Zalig, veel sherry/eiken, bloemig, zoet en toch pittig. Uitdaging. Geweldig
*meldt*quote:Op maandag 13 september 2004 22:36 schreef Doffy het volgende:
PS: Wordt het niet weer tijd voor deel 2 van de grote, onsterfelijke en wereldberoemde Whisk(e)y-meet?Potentiele deelnemers graag hier aanmelden!
*meldt*quote:Op maandag 13 september 2004 22:36 schreef Doffy het volgende:
PS: Wordt het niet weer tijd voor deel 2 van de grote, onsterfelijke en wereldberoemde Whisk(e)y-meet?Potentiele deelnemers graag hier aanmelden!
13 november gaf ik net aan dat ik niet kan! Hou je soms niet meer van me?quote:Op donderdag 16 september 2004 09:13 schreef Doffy het volgende:
Zaterdag 23 of 30 oktober, anyone? Of 13 november, mag ook.
quote:Op donderdag 16 september 2004 09:19 schreef Twoflower het volgende:
13 november gaf ik net aan dat ik niet kan! Hou je soms niet meer van me?
quote:Op donderdag 16 september 2004 09:23 schreef Doffy het volgende:
[..]
S..s.s..sss....sorry
De kleur lijkt wel op de Bowmore Duskquote:Op donderdag 16 september 2004 14:18 schreef Doffy het volgende:
Nog wat nieuws van het whiskyfront: Bruichladdich lanceert de 2e batch van zijn 'Twenties', ofwel 20 jaar oude. De Telegraaf had er ook een mening over. Roze whisky?!
Gelukkig leert enig nader onderzoek dat het met dat roze wel mee valt:
[afbeelding]
Dat is geen whisky, dat is cognac. De Rémy Martin Louis XIII, om precies te zijn. Baccarat kristallen fles, bevat cognac tot 90 jaar oud - althans, dat zeggen ze op de toeristenrondleiding bij Rémy zelf.quote:Op donderdag 16 september 2004 16:55 schreef warSTEYNer het volgende:
[afbeelding]
Deze zie je altijd op mtv bij lifestyle of the rich and famous of soms cribs. Dan staan ze zo heel stoer te vertellen wat ze drinken. Maar heeft iemand van julie whisky wel een een slokje op uit deze fles??
111euro, beetje duur wel, maar hij zal vast en zeker smaken.quote:Op donderdag 16 september 2004 14:18 schreef Doffy het volgende:
Nog wat nieuws van het whiskyfront: Bruichladdich lanceert de 2e batch van zijn 'Twenties', ofwel 20 jaar oude. De Telegraaf had er ook een mening over. Roze whisky?!
Gelukkig leert enig nader onderzoek dat het met dat roze wel mee valt:
[afbeelding]
Ik zou voor Linkwood gaan. Rosebank is een typische Lowlander, en voor Lowlanders geldt doorgaans: vloeibaar gras. Uitschieters als sommige independant Bladnoch's en St. Magdelene's daargelaten. Ik heb echter zelf nog nooit een Rosebank gehad waarvan ik dacht: wow.quote:Op vrijdag 17 september 2004 16:56 schreef Sniper het volgende:
Voorbeelden: Glenkinchie (10 years old) en Dalwhinnie (15 years old). ALs het budget het toelaat wil ik ook eens Linkwood (26) en Rosebank (20) proberen. Iemand een mening over welke van de laatstgenoemde (met bovenstaande in gedachten) mij het best zal smaken?
Highland Park 12yo is idd een goede om mee te beginnen.quote:Op vrijdag 17 september 2004 22:19 schreef W1ZZ het volgende:
Ik zou zelf nooit beginnen aan dergelijke expressies van distilleerderijen maar eerst de jongere versies proberen... Ik begrijp dat je niet klaar bent voor het heftige Islay-werk? Waarom probeer je dan niet 'ns een Macallan 12yo (zeer toegankelijk tegenwoordig, veel minder sherry hoewel ik dat persoonlijk jammer vind) of een Highland Park 12yo... Wellicht als je dat kunt verdragen een Talisker 10yo, maar dat wordt al wat heftiger
Het spijt me dat ik overkom als een nitwit, maar deze whisky's ken ik nou eenmaal. Gelukkig zijn jullie altijd bereid om me op mijn tekortkomingen te wijzenquote:Op dinsdag 21 september 2004 14:10 schreef Doffy het volgende:
Ik mag 't hopen...
MacAllan Cask Strength + Partagas Piramidesquote:Op zondag 26 september 2004 20:25 schreef Aschkael het volgende:
Een goed glas whisky, daar hoort natuurlijk ook een goede sigaar bij. Vanmiddag een prachtige Dominicaanse sigaar met een glaasje Coal Ila, een erg goede combinatie. Iemand tips voor een goede combinatie siagren en whisky ?
quote:Heb de Islay whiskys nu wel gehad, nu op zoek naar een pittige Highlander...iemand tips ?
Heb je gelijk in, hoewel ik tot dusver nog geen enkele sigaar gerookt heb die de smaak kon temperen van mijn heilige fles Cadenhead's Caol Ila 10yr op 60.4%.quote:Op zondag 26 september 2004 20:44 schreef W1ZZ het volgende:
Als je sigaren rookt worden je smaakpapillen verdoofd, ergo je proeft de subtiele nuances van de whisky niet of minder.
En dan nodig je mij niet eens uit?quote:Op vrijdag 1 oktober 2004 10:20 schreef Doffy het volgende:
Ardbeg 10 heerst zwaar
Gister ook maar weer 'ns wat gedronken in de Still:
Ach, als je eens een keer wat mindere kwaliteit drinkt, dan waardeer je de betere weer des te meer...quote:Op vrijdag 1 oktober 2004 11:30 schreef Doffy het volgende:
Voel je niet beledigd; de whiskies waren niet goed genoeg voor jouw verwende papillen!
Kwaad? In tegendeel!quote:Op donderdag 14 oktober 2004 15:16 schreef Doffy het volgende:
Ehm, hadden wij geen whisky-meet geplanned voor de 20e november? Worden mensen heel kwaad als ik zeg dat ik dan niet kan...?![]()
Of-ie te drinken is? Maar één manier om daar achter te komen: opdrinken!quote:Op vrijdag 15 oktober 2004 15:29 schreef Aquila het volgende:
Stel je vindt een fles blended scotch die al 30 jaar in de fles zit, maar die fles is in het verleden al eens geopend(wanneer weet ik niet). Mijn vraag is dan. Is deze whisky nog goed te drinken en heeft dit alles effect op de smaak?
Misschien smaakt deze dan wel naar WC-eend uit 74, lijkt mij op zich ook wel een aparte ervaring.quote:Op vrijdag 15 oktober 2004 17:14 schreef Doffy het volgende:
Vat69 is, typisch, bocht. 30 'rijpen' op fles is 10x langer dan het ooit op eikenhouten vat gelegen heeft. Het smaakt -in mijn bescheiden opinie- naar WC-Eend, maar ik vraag me af of dat na 30 jaar nog steeds zo isIk zou zeggen, koop voor 10 euro een nieuwe fles en leg ze naast elkaar!
Ik zal hem vanavond eens aan een test onderwerpen. Ik heb er gisteren al eens aan geroken en hij kwam in de buurt van Jameson vond ik. Dus ik ben benieuwd.quote:Op vrijdag 15 oktober 2004 17:28 schreef Doffy het volgende:
Nooit wegmikken voor je het geproeft hebt! Laat weten hoe het smaakte!
Bedoel je nou dat je niet kan? Of is het alleen maar een vraag en kun je wel? Ik zou het iig erg jammer vinden...quote:Op donderdag 14 oktober 2004 15:16 schreef Doffy het volgende:
Ehm, hadden wij geen whisky-meet geplanned voor de 20e november? Worden mensen heel kwaad als ik zeg dat ik dan niet kan...?![]()
Als het aan mij ligt verplaatsen we het dan. Want waar zouden we zijn zonder jouw kennis?quote:Op zaterdag 16 oktober 2004 17:48 schreef Doffy het volgende:
Nee ik kan echt niet. Sorry. We kunnen het natuurlijk verplaatsen, of jullie gaan je helemaal klem zuipen zonder mij![]()
Maar hoe weten wij dan dat het de beste whiskies zijn? Daar hebben we jou bij nodig!quote:Op zaterdag 16 oktober 2004 17:52 schreef Doffy het volgende:
In cafe De Still, sabbelend aan de beste whiskies?
O, werkt die dan die dag?quote:Op zaterdag 16 oktober 2004 18:02 schreef Doffy het volgende:
Nou, barman Jeroen weet er nog meer van dan ik
Ah, die (her)ken ik wel. Maar toch, jij bent toch wel onmisbaar hoor. Je bent immers (zowat) de topic-expert hier.quote:Op zaterdag 16 oktober 2004 18:04 schreef Doffy het volgende:
Meestal wel, het is die kleine dikke
Dan stem ik alvast vóór om het te verplaatsen naar de week er na... (Maar andere weekenden er na kan ik vast ook wel.)quote:Op zaterdag 16 oktober 2004 18:32 schreef Doffy het volgende:
Zoals 't er naar uitziet, alle zaterdagen daarna
Kun je de fles later allicht navullen met het echte spul.quote:Op donderdag 21 oktober 2004 22:53 schreef wonderer het volgende:
hihihi. Net terug uit Luxemburg, heb ik zo'n platte fles met 200 ml "Scotch Whisky" gekocht. Het heeft niet eens een naam, het heet gewoon Scotch Whisky, maar het is gebottled in Luxemburg, leek me wel leuk. Zal wel naar verfoplosser smaken, maar och.
Ik ga 13 november met een vriend naar Den Bosch, daar gaat hij bier drinken en ik whisky. Ik ben erg voor een meet, maar ik zit de komende weken nogal krap in tijd... Gil een datum en ik zal kijken. Halloween weekend kan in ieder geval niet, dan weet je dat vastquote:Op donderdag 21 oktober 2004 23:10 schreef Twoflower het volgende:
[..]
Kun je de fles later allicht navullen met het echte spul.
Hoe denk jij over een meet een week (of wat) later?
We hadden 20 november gepland, maar dan kan doffy dus niet. Hij kan wel de weken er na...quote:Op donderdag 21 oktober 2004 23:42 schreef wonderer het volgende:
[..]
Ik ga 13 november met een vriend naar Den Bosch, daar gaat hij bier drinken en ik whisky. Ik ben erg voor een meet, maar ik zit de komende weken nogal krap in tijd... Gil een datum en ik zal kijken. Halloween weekend kan in ieder geval niet, dan weet je dat vast
Gewoon dit topic in de gaten houden...quote:Op vrijdag 22 oktober 2004 10:18 schreef wonderer het volgende:
Dan doen we de weken erna...? Zo ver vooruit plannen lukt me nietLaat maar weten.
Ja hoor, je kunt om halfjes vragen. Ook om dubbele als je wil, maar ik schat dat dat dan in jouw geval niet zo verstandig is. Maar ik weet niet wat voor glazen je gewend bent? Want de glazen in de Still zijn al niet groot hoor. Maar dat merk je dan vanzelf (als je komt).quote:Op zondag 24 oktober 2004 16:34 schreef wonderer het volgende:
Gisteren in een cafe Jameson geprobeerd. Ik kom er net achter dat het whiskey is, dat wist ik niet, maar ik kon ook niet goed zien wat ze verder hadden. Ja, Southern Comfort, Four Roses en GlenFiddich (die ik nog niet lekker vind). Maar Jameson kende ik van naam en ik moet zeggen dat ik erg blij ben dat ik die geprobeerd heb. Lekker zacht.
Trouwens, bij zo'n proeverij, kun je daar ook om halfjes vragen? Anders denk ik dat ik niet verder kom dan twee of drie glazen, dan lig ik onder de tafel
5cl (een zo'n miniflesje) vind ik meer dan zat (normaal doe ik daar een uur over). Een flink glas Burn of Speyside gaf mijn evenwichtsgevoel al een flinke knauw, dus...quote:Op zondag 24 oktober 2004 16:40 schreef Twoflower het volgende:
[..]
Ja hoor, je kunt om halfjes vragen. Ook om dubbele als je wil, maar ik schat dat dat dan in jouw geval niet zo verstandig is. Maar ik weet niet wat voor glazen je gewend bent? Want de glazen in de Still zijn al niet groot hoor. Maar dat merk je dan vanzelf (als je komt).
Komt tijd, komt single malt whiskyquote:Op woensdag 27 oktober 2004 02:03 schreef Stewie het volgende:
Ha, cool topic... Ben zelf sinds een maand of 2 na een jarenlange J.D.-cola verslaving begonnen met 'puur' whisky te drinken...
Ja. Maar dat is heiligschennis bij alles wat je echt 'whisky' mag noemenquote:Heb nog wel wat vragen: Is een tumbler heiligschennis bij deze 2 whisky's ?
Nee hoor, een paar druppels water zijn ok. Zolang het maar geen druppels water in ijsklontjes-vorm zijn.quote:En zijn een paar druppels water bij deze 2 whisky's heiligschennis ?
Maar dat is ook heel erg afhankelijk van de whisky en je eigen smaak, toch?quote:Op woensdag 27 oktober 2004 08:53 schreef Doffy het volgende:
[..]
Nee hoor, een paar druppels water zijn ok. Zolang het maar geen druppels water in ijsklontjes-vorm zijn.
Kijk, dat is nou wél heiligschennis! (Tenminste, volgens sommigen. Ik heb het nog nooit geprobeerd, mede dankzij de mening van 1 bepaalde persoon hier, welke ik heel erg respecteer.)quote:Op woensdag 27 oktober 2004 15:13 schreef Kjew het volgende:
Euh, what about the Famous Grouse?
Ik vind hem lekker. Toegankelijk. Misschien dat Doffy het daarom heiligschennis vindt, omdat iedereen het kan drinken (want veel in cafe's geschonken)quote:Op woensdag 27 oktober 2004 15:13 schreef Kjew het volgende:
Euh, what about the Famous Grouse?
Ja post anders eens een plaatje van een glas dat je aanraadt...quote:Op woensdag 27 oktober 2004 19:39 schreef wonderer het volgende:
En Doffy, wat voor glas moet je dan hebben?
Een voorbeeld van een whisky proefglas vind je bijvoorbeeld hier. Zogenaamd tulpglas. Maar goed, laat Doffy dit nog maar even conformeren, voordat ik voor mijn beurt praat...quote:Op donderdag 28 oktober 2004 02:17 schreef Stewie het volgende:
[..]
Ja post anders eens een plaatje van een glas dat je aanraadt...
Ik zou zeggen dat het wel klopt. Ik heb d'r zelf 4 van in de kast staan.quote:Op donderdag 28 oktober 2004 20:37 schreef jhksema het volgende:
[..]
Een voorbeeld van een whisky proefglas vind je bijvoorbeeld hier. Zogenaamd tulpglas. Maar goed, laat Doffy dit nog maar even conformeren, voordat ik voor mijn beurt praat...
[afbeelding]
PS Dat dekseltje is om geuren in glas zich op te doen laten hopen, opdat je de geur bij het verwijderen van het dekseltje intenser waar kan nemen. Die dekseltjes zijn echter schijtduur (ca. ¤3,-), en zeer kwetsbaar. Zo'n glas ZONDER dekseltje kan je bijvoorbeeld voor ¤1,60 bij Ton Overmars (neem aan dat deze naam geen onbekende is binnen dit topic) halen.
Het marketing verhaal op de fles verhaalt over de heropening van Ardbeg in 1997 en verteld dat tot botteling van dit 6 jaar oude spul is besloten om Ardbeg liefhebbers vast kennis te laten maken met de nieuwe Ardbeg, nog voor deze als de bekende Ardbeg 10 over de toonbank kan.quote:Op donderdag 28 oktober 2004 23:28 schreef Againzender het volgende:
Ik zie daar opeens Ardbeg, en vraag mij af, heeft iemand hier wel eens de Very Young Ardbeg geproefd? Ik zie hem op de site van Overmars staan, is zes jaar oud die Ardbeg!
Ik mieter Ballantines alleen nog maar door de cola, ik vind het puur echt niet lekker. Tis net of het aan de samenstelling ligt, het proeft iig erg anders dan de wat duurdere whiskeys. Zou dit door de soort kleurstoffen oid kunnen komen?quote:Op zondag 31 oktober 2004 19:25 schreef wonderer het volgende:
Ballantines geprobeerd bij mijn oom (die had zich eraan bezat, leuk was dat) maar vond het niet heel bijzonder. Deed me erg aan Grouse denken, kan dat?
Laphroaig is inderdaad het wat ruigere werkquote:Op donderdag 4 november 2004 17:42 schreef Kjew het volgende:
Ik heb een fles Laphroaig gekocht (na alleen JW, JD, Famous Grouse, Grant's, Dimple, Ballantines te kennen...) en dat gisteravond maar eens gaan proeven... hoort dat te smaken als een baal shag aangelengd met water?
Verder waren er ook wel lekkere tinten in te ontdekken, maar was wel even schrikken...
Alsof je een vloeibare rookwolk doorslikt ja...quote:Op donderdag 4 november 2004 17:54 schreef Againzender het volgende:
[..]
Laphroaig is inderdaad het wat ruigere werk![]()
Dat is ook niet het merk, ik bedoel whisky uit de streek Speyside. Over het algemeen heeft elke regio zijn eigen 'type' smaak. Speyside heeft de meeste stokerijen, en over het algemeen zijn wat zachter van smaak.quote:Op donderdag 4 november 2004 18:29 schreef Kjew het volgende:
[..]
Alsof je een vloeibare rookwolk doorslikt ja...nou ja, ik denk dat ik er even aan moet wennen... Speysider? Nooit van gehoord, maar ik zal m eens proeven.
Hehe. Dat het een "Islay" was wist ik al, dat het rokerig zou zijn ook...maar niet op deze manier...quote:Op donderdag 4 november 2004 18:39 schreef Againzender het volgende:
[..]
Dat is ook niet het merk, ik bedoel whisky uit de streek Speyside. Over het algemeen heeft elke regio zijn eigen 'type' smaak. Speyside heeft de meeste stokerijen, en over het algemeen zijn wat zachter van smaak.
Laphroaig komt van de 'streek' Islay, dat is een eilandje waar ze bekend staan om hun rokerigheid. De complete tegenhanger van Speyside zeg maar
Hehe, komt ie:quote:Op donderdag 4 november 2004 19:34 schreef wonderer het volgende:
Drinken jullie wel eens Irish coffee of is dat ook een doodzonde?
Vroeg me af of iemand een goed recept had.
Islayquote:Op vrijdag 5 november 2004 02:50 schreef Adagio het volgende:
Laphroaig was voor mij liefde op het eerste gezicht. Wat een smaak, daar geniet je de volgende ochtend vaak ook nog van..
quote:Op zaterdag 6 november 2004 23:19 schreef Doffy het volgende:
Hetwordt er beide nog smeriger van dan het al is
Nog een tip: gewoon doordrinken, dan proef je het op den duur vanzelf niet meerquote:Op zaterdag 6 november 2004 23:31 schreef Praag het volgende:m'n naieve vrolijkheid... wat doe je???
Ik wil hier geen reclame maken, en ben ook pas halverwege mijn eerste fles, maartoch....quote:Op donderdag 4 november 2004 19:34 schreef Kjew het volgende:
[..]
Hehe. Dat het een "Islay" was wist ik al, dat het rokerig zou zijn ook...maar niet op deze manier...![]()
Staan genoteerd, alleen ik moet ook nog even een fles Highland Park 12 soldaat maken... Ik denk dat ik maar wat hulptroepen moet inschakelen...quote:Op zondag 7 november 2004 00:00 schreef Doffy het volgende:
Laphroaig is een uitstekend begin, maar daar ben je na twee flessen op uitgekeken. Probeer eens Lagavulin 16, een sterkte Caol Ila, of Ardbeg 10!
Wat ze al niet verzinnen.quote:Op maandag 8 november 2004 13:26 schreef Doffy het volgende:Medoc finish?
Wat ze al niet verzinnen...![]()
zei hij die net een Arran Cognac finish besteld heeft...
Caol Ila is heel wat 'pittiger'. Het is dan ook een Islay.quote:Op maandag 8 november 2004 13:58 schreef Akaro het volgende:
In Highland Park 12yr ga ik wel mee. Ander ken ik niet.
Glen Morven Speyside ook best behoorlijk te drinken.
M'n verloofde bedoel je?quote:Op maandag 8 november 2004 08:53 schreef W1ZZ het volgende:
Je moet dan ook wel de American Dream volledig volgen, combineren dus met dat andere amerikaanse product
Newbie alert, maar wat moet ik onder "finish" verstaan?quote:Op maandag 8 november 2004 14:28 schreef Aschkael het volgende:
Verkochten er ook rum met een Laphroaig finish...die heb ik helaas niet kunnen proberen omdat ik designated driver was...
Wat mij betreft is dat prima. Ik weet niet hoe de anderen er over denken. Misschien een poll starten?quote:Op zondag 14 november 2004 08:40 schreef Doffy het volgende:
Over de fok whisky meet gesproken, doen we nu de 27e?
me 2quote:Op maandag 15 november 2004 18:42 schreef wonderer het volgende:
11 december kan ik wel, geloof ik.
Ik weet dat het overbodig is, maar ik meld me toch maar.quote:Op maandag 22 november 2004 21:12 schreef Doffy het volgende:
Ok mensen, mijn agenda is momenteel een zooitje: ik kan de 11e niet. Sterker, een vrijdagavond zou mij beter uitkomen. Ik noem de 10e of de 17e december - of de 7e of 8e januari 2005.
Wie voelt zich ondanks mijn chaotische toestanden toch nog geroepen om bijeen te komen om gezamelijk de betere whiskies te drinken in HET whiskycafe van Amsterdam?
Ik vind het een erg leuk idee, maar mijn prive-agenda is het komende jaar dusdanig chaotisch dat ik geen voorkeur kan uitspreken. Ik woon in Amsterdam, dus als er een datum uitkomt die mij uitkomt, dan is de kans natuurlijk wel groot dat ik even langskomquote:Op maandag 22 november 2004 21:12 schreef Doffy het volgende:
Wie voelt zich ondanks mijn chaotische toestanden toch nog geroepen om bijeen te komen om gezamelijk de betere whiskies te drinken in HET whiskycafe van Amsterdam?
Ik ken ze iig van naam, en misschien heb ik ze ook wel eens geproefd. Maar wat ik ervan gehoord heb is iig dat ze niet slecht zijn. De Longrow had ik juist nog nooit van gehoord.quote:Op woensdag 1 december 2004 18:54 schreef Againzender het volgende:
Ik zit weer eens met een probleem... misschien kan iemand mij helpen
Een vriend van mij heeft met spoed een proefavond ingelastNu wilde ik toch weer eens naar Ton, dus heb ik gelijk een mooi excuus.
De avond zal toch wel overspoeld worden met Islay, dus lijkt het mij leuk om wat anders mee te nemen. Nu ben ik volledig onbekend met Campbeltown, en wil dat wel eens proberen.
Nu kan ik kiezen uit Longrow (vrij duur) en de goedkopere Springbank en Glen Scotia.
Ik vind de Longrow eigenlijk te duur, ookal heb ik daar goede verhalen over gehoord.
Is er hier iemand bekend met Springbank en/of Glen Scotia, en zo ja: is het wat?
quote:Op woensdag 1 december 2004 21:04 schreef Twoflower het volgende:
[..]
Ik ken ze iig van naam, en misschien heb ik ze ook wel eens geproefd. Maar wat ik ervan gehoord heb is iig dat ze niet slecht zijn. De Longrow had ik juist nog nooit van gehoord.
quote:Op woensdag 1 december 2004 18:54 schreef Againzender het volgende:
De avond zal toch wel overspoeld worden met Islay, dus lijkt het mij leuk om wat anders mee te nemen. Nu ben ik volledig onbekend met Campbeltown, en wil dat wel eens proberen.
Nu kan ik kiezen uit Longrow (vrij duur) en de goedkopere Springbank en Glen Scotia.
Ik vind de Longrow eigenlijk te duur, ookal heb ik daar goede verhalen over gehoord.
Is er hier iemand bekend met Springbank en/of Glen Scotia, en zo ja: is het wat?
quote:
quote:
Ik ga maar eens kijken naar 'een' Springbank, daar zijn ook nogal wat verschillende bottelingen van te krijgen.
De Glen Scotia schrijf ik ook niet af als ik het zo lees, maar daar is bij Ton maar één botteling van te krijgen, de 14yo van de distilleerderij. Is dat degene die je lekker vind?
Welkom!quote:Op zaterdag 4 december 2004 15:54 schreef PdeHoog het volgende:een whisky-topic...nooit eerder gezien
Hij zal vast smaken. Slainthe!quote:Ik heb vandaag een Dalwhinnie gekocht. Vanavond eens proberen
Ik zal er iig zijn.quote:Op zaterdag 4 december 2004 20:20 schreef Doffy het volgende:
Goed, wie komt er op vrijdagavond de 17e december met ons meeproeven in cafe De Still te Amsterdam? De tweede Grote Fok! Whisky Meet!
Komt allen!
Het was meer om anderen over de brug te trekken hoor!quote:Op zaterdag 4 december 2004 20:36 schreef Doffy het volgende:
We zouden de avond ook accuut aflassen als je NIET kwam, Twof
* PdeHoog meldt zichquote:Op zaterdag 4 december 2004 21:11 schreef Twoflower het volgende:
[..]
En nou vergeet je helemaal de nieuwe bezoeker, PdeHoog!![]()
Hmm... whisky meet of avondje uit met werk... hmmm... ik kom!quote:Op zaterdag 4 december 2004 20:20 schreef Doffy het volgende:
Goed, wie komt er op vrijdagavond de 17e december met ons meeproeven in cafe De Still te Amsterdam? De tweede Grote Fok! Whisky Meet!
Komt allen!
Reken maar niet op mij, mijn weken zijn erg chaotisch, geen idee of ik dan kan. Maar ik kan altijd op het laatste moment nog op de fiets springenquote:Op zaterdag 4 december 2004 21:09 schreef Doffy het volgende:
Precies. Againzender, Controle, wonderer, W1ZZ, Aschkael, jullie komen toch ook?
Nee maar, je meent het!quote:Op zaterdag 4 december 2004 22:40 schreef PdeHoog het volgende:
[..]
* PdeHoog meldt zich
Overigens....die Dalwhinnie is beduidend beter dan de JW Red Label.
Prima! Hoe meer zielen... hoe meer glazen er gevuld worden...quote:Op zaterdag 4 december 2004 23:52 schreef wonderer het volgende:
[..]
Hmm... whisky meet of avondje uit met werk... hmmm... ik kom!Is het goed als ik een vriend meebreng? hij weet nog minder van whisky dan ik, dus ...
Nee....een paar jaar geleden heb ik ooit eens zo'n pretpakket van 6 classic malts gekocht (miniatuurflesjes). Deze zat er toen ook bij en om de een of andere reden vond ik hem toen niet te zuipen.quote:Op zondag 5 december 2004 00:03 schreef Againzender het volgende:
[..]
Nee maar, je meent het!
Is dit de eerste malt die je proeft?
Laphroaig is nogal ruig, probeer eens iets van het vaste land? Een Glenmorangie vind ik altijd wel een goeie beginnerswhisky die goed verkrijgbaar is. 30 euro voor de 10 jaar oude versie.quote:Op zondag 5 december 2004 16:06 schreef Airstream het volgende:
Ik wil volgende week mijn vader een goede whisky kado doen voor zijn verjaardag.![]()
Hij koopt altijd blended whisky's en nooit single malts, maar nu wil ik hem een keer een goede single malt geven(prijs max. 50 euro). De whisky's die ik vaak in huis terug zie keren zijn oa Canadian Club, Famous Grouse en William Lawsons. Ooit heeft hij een keer een islay gekocht (Laphroaig) en ik weet dat er hier veel islay-liefhebbers zitten, maar die Laphroaig vond 'ie dus echt niet te zuipen.
Heeft iemand suggesties?
Het enige juiste antwoord!quote:Op zondag 5 december 2004 11:52 schreef jhksema het volgende:
Hmmm.... hier kom ik zeker niet onderuit...
I'll be there?
Zo mogen we het graag horen!quote:
Nee, dat was het verkeerde antwoord..quote:Hmmm...whisky-proeverij......moet ik nog ff over nadenken.
Hangt ervan af wat je drinkt - en hoeveel. Je kan bij De Still whiskies krijgen in hele (2cl) en halve (1cl) maatjes, en dan nog heb je whiskies die e13,- voor een half maatje kosten. Die drinken we niet, maar het zou kunnen. Je hebt ze ook vanaf e2,- voor een half maatje, maar dan zit je in de categorie Famous Gross enzo. Meestal betaal je ergens tussen de e4,- en e7,- per halfje, en je drinkt er max. 5 op een avond - meer is wel erg fanatiek.quote:voorzichtige vraag....wat zijn de gemiddelde kosten van zo'n actie?
Tsjee wat een Openbaring!quote:Overigens....die Dalwhinnie is beduidend beter dan de JW Red Label.
Het gaat om een vrijdagavond hoor. En na de hoeveelheden die wij op zo'n proeverij gebruiken, sta je de volgende morgen weer fris naast je bed hoor.quote:Op maandag 6 december 2004 13:47 schreef PdeHoog het volgende:
Ja duh....ik moet werken de hele week en dus gebruik ik die ene zaterdag om mijn inkopen te doen
De Still zit aan de Spuistraat, vlak bij het Spui.quote:Op donderdag 9 december 2004 00:08 schreef wonderer het volgende:
Okay... WAAR is de Still en hoe laat begint het feest? Hoe herkennen we elkaar? Wat is de planning? Graag info, anders word ik zemellappig
D'r is nog geen tijd afgesproken.quote:Op donderdag 9 december 2004 00:08 schreef wonderer het volgende:
Okay... WAAR is de Still en hoe laat begint het feest? Hoe herkennen we elkaar? Wat is de planning? Graag info, anders word ik zemellappig
Kun je niet gewoon NIET kijken naar je saldo?quote:Op donderdag 9 december 2004 08:54 schreef PdeHoog het volgende:
Ik laat deze meet even schieten (ik heb tegenwoordig Mijn Postbank.....dat saldo is mij VEEEEEL te actueel). Volgende keer ben ik natuurlijk wel van de partij
Hmmmm...da's een optie. Helaas zit ik dan redelijk snel in de problemen denk ikquote:Op donderdag 9 december 2004 09:45 schreef Twoflower het volgende:
[..]
Kun je niet gewoon NIET kijken naar je saldo?
Ja, daar heb ik ook wel eens last van.quote:
Die vriend van me gaat voor me koken, en dat wil ik niet missen, dus ik sla dat stukje even overquote:
Of even groot?quote:Op vrijdag 17 december 2004 10:34 schreef Doffy het volgende:
[..]
Vergeleken met de eerste meet kan het alleen maar groter worden!
Nee. Ik verlaat me weer helemaal op de experts. Maar d'r mag zeker wel een Islay tussen zitten.quote:Op vrijdag 17 december 2004 11:15 schreef Doffy het volgende:
Om iedereen alvast warm te krijgen, quizje: weten we al wat we willen proeven?
Nou, misschien sluit ik me dan gewoon wel bij jou aan. Ik weet dat je een goede smaak hebt...quote:
Och, de 21yr of 25yr portwood versie is ook geen straf hoor!quote:Op zondag 19 december 2004 20:43 schreef wonderer het volgende:
Had ik toch bijna de verkeerde Balvenie gekocht, bedankt voor de info
De Ardbeg. Of de Lagavulin. Maar volgens mij de Ardbeg.quote:Welke was ook alweer degene "die wel meeviel.... *CRASH*"?
Drankorgel!quote:Op zondag 19 december 2004 21:10 schreef Twoflower het volgende:
Ik had de sterkste van de avond? Maar hij was ook wel errug lekker.
Zeg, jij kunt het beste beoordelen hoe veel (of weinig) last ik er van had na afloop! Het is dat dit topic beschaafd is, anders zou ik heel wat dingen op kunnen noemen die ik die nacht NIET heb gedaan.quote:
*wil graag weten wat dat niet was dan... *quote:Op zondag 19 december 2004 21:55 schreef Twoflower het volgende:
[..]
Zeg, jij kunt het beste beoordelen hoe veel (of weinig) last ik er van had na afloop! Het is dat dit topic beschaafd is, anders zou ik heel wat dingen op kunnen noemen die ik die nacht NIET heb gedaan.
Nee, ik had de Ardbeg, ik proefde van jou...quote:Op zondag 19 december 2004 21:43 schreef Doffy het volgende:
[..]
Och, de 21yr of 25yr portwood versie is ook geen straf hoor!
[..]
De Ardbeg. Of de Lagavulin. Maar volgens mij de Ardbeg.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |