Bron: Telegraaf.nlquote:Provincies niet blij met Van Gennip
DEN HAAG - Staatssecretaris Van Gennip van Economische Zaken heeft zich de woede op de hals gehaald van de drie noordelijke provincies. Zij wil de financiële steun aan deze provincies na 2006 afschaffen. Het gaat om 60 miljoen euro per jaar uit het zogeheten Langman-akkoord.
Van Gennip wil het geld niet langer inzetten voor het wegwerken van achterstanden, maar voor het stimuleren van topregio's. Dat staat in de nota Pieken in de Delta, die zij maandag naar de Tweede Kamer stuurt. Het kabinet geeft tot en met 2006 het Noorden jaarlijks 60 miljoen euro steun.
Commissaris van de Koningin in Friesland E. Nijpels was zaterdag bitter teleurgesteld en boos over het beleid. "Het kabinet schendt afspraken die er liggen. Het Langman-akkoord loopt tot 2010." Volgens hem moet er nog overleg plaatsvinden over steun na 2006. Hij vindt het "een zeer arrogante opstelling van het kabinet dat steeds meer een Randstad-kabinet lijkt te worden".
Zijn Groningse collega H. Alders beticht Van Gennip van "bestuurlijke samenwerkingsbreuk." "Deze beleidsbreuk begrijpen we niet", aldus een onthutste Alders zaterdag. "We hebben afspraken gemaakt tot 2010. Het is heel erg nodig het fasenverschil tussen het Noorden en de rest van Nederland weg te werken, en daarvoor moeten heel veel dingen gebeuren. We zouden nu juist nu aan afspraken moeten werken over de bedragen na 2006."
Van Gennip lijkt over de nota nog een stevige slag te moeten voeren met de Tweede Kamer. Een meerderheid zei eerder al sterk te hechten aan voortzetting van de financiële steun aan de drie noordelijke provincies. De PvdA noemde het zaterdag dan ook onbegrijpelijk dat het kabinet afspraken met het Noorden breekt. De oppositiepartij vindt grote welvaarts- en welzijnsverschillen tussen regio's maatschappelijk onaanvaardbaar.
Van Gennip zegt zich te houden aan de afspraakt om tot en met 2006 jaarlijks 60 miljoen euro over te maken. "Daarna zal ik middelen inzetten op basis van kansen, ook in het Noorden", aldus de staatssecretaris in de Volkskrant. Volgens haar zijn inkomensverschillen tussen de noordelijke provincies en de Randstad klein. Het wegwerken daarvan kost te veel geld. " Dat is niet meer te rechtvaardigen", zei zij.
Van Gennip vindt dat elke regio moet kijken waar zij goed in is. Friesland zou zich meer op het toerisme moeten richten. De noordelijke provincies moeten proberen "een schakel te worden richting Noordoost-Europa".
In het kader van het zogeheten Langman-akkoord is 60 miljoen euro per jaar beschikbaar voor de drie provincies in het noorden tot en met 2006, maar afspraken over het aanpakken van de achterstand bestrijken een periode tot 2010.
Hoewel 60 miljoen euro voor de noordelijke provincies wegvalt, kunnen zij nog flinke financiële injecties tegemoet zien. Zo heeft het kabinet 2,7 miljard euro gereserveerd voor een snelle treinverbinding tussen de Randstad en het Noorden. Verder wil Den Haag via het Waddenfonds de komende twintig jaar 500 miljoen euro investeren in natuur- en economische ontwikkeling. Dat fonds wordt gevuld met opbrengsten uit de verkoop van waddengas.
Zo stond het op de voorpagina van de Volkskrantquote:Steun voor Noorden ingetrokken
Van onze verslaggever Ferry Haan
DEN HAAG - De jaarlijkse hulp van 61 miljoen euro voor het Noorden wordt over twee jaar beëindigd. Het kabinet wil de financiële middelen niet langer inzetten voor het wegwerken van achterstanden, maar wil juist topregio's stimuleren.
Kabinet wil juist sterke regio's stimuleren
De regionale impuls voor het Noorden wordt geheel vervangen door steun voor Schiphol, de Maasvlakte of de Zuid-as in Amsterdam, blijkt uit de nota Pieken in de Delta. Staatssecretaris Van Gennip van Economische Zaken zal deze nota volgende week naar de Tweede Kamer sturen.
Dat het kabinet niet meteen stopt met de uitkering aan het Noorden, komt doordat anders afspraken geschonden zouden worden. In de overeenkomst Kompas op het Noorden beloofde het paarse kabinet de provincies Friesland, Drenthe en Groningen tot 2006 met 61 miljoen euro te steunen voor meer werk.
Voor het Noorden heeft het kabinet nog wel 2,7 miljard euro gereserveerd voor de aanleg van de Zuiderzeelijn. Van deze lijn wordt verwacht dat hij een stimulans zal zijn voor het Noorden. Het Centraal Planbureau heeft hierover echter grote twijfels geuit.
Het Noorden zou straks ook nog moeten profiteren van een nieuw 'Waddenfonds' dat de komende twintig jaar gevuld wordt tot 500 miljoen euro met een gedeelte van de opbrengsten van het oppompen van gas uit de Waddenzee.
De nota van Van Gennip betekent een omslag in het beleid. Het wegwerken van achterstanden wordt verlaten als doelstelling. Nu gaat het erom de groeikracht van Nederland te vergroten. Als alleen de Randstad groeit en de rest van Nederland niet, dan is dat geen probleem, vindt het kabinet.
De 60 miljoen die Van Gennip bespaart door het stopzetten van de hulp aan het Noorden, gaat geheel naar Pieken in de Delta. De naam geeft aan dat Van Gennip mikt op de topregio's, niet op de achterstandsgebieden.
Van Gennip poogt met dit geld regio's in Nederland te helpen hun sterke punten uit te bouwen. Hiervoor heeft de staatssecretaris jaarlijks ongeveer 70 miljoen euro beschikbaar. Zo zou Friesland zich meer op toerisme moeten richten en het zuid-oosten van Nederland meer op technologie. Het Noorden zou moeten mikken op de verbinding met Noordoost-Europa.
De ommezwaai in het beleid wordt gesteund door een zeer kritisch beleidsrapport over de beperkte effecten van regionaal economisch beleid.
http://www.zuiderzeelijn.nl/quote:Op zaterdag 10 juli 2004 18:49 schreef Legolas_Greenleaf het volgende:
En ook bij de Volkskrant staat het online.
http://www.volkskrant.nl/denhaag/1089350339197.html
Persoonlijk snap ik er weinig van. De logica hiervan ontgaat mij even. Hoe willen ze die snelle verbinding dan realiseren? Over het Ijsselmeer? Doortrekken vanuit Lelystad?
Je was me net voor zie ik, ik heb het maar gepubliceerdquote:Op zaterdag 10 juli 2004 18:49 schreef Legolas_Greenleaf het volgende:
En ook bij de Volkskrant staat het online.
http://www.volkskrant.nl/denhaag/1089350339197.html
Persoonlijk snap ik er weinig van. De logica hiervan ontgaat mij even. Hoe willen ze die snelle verbinding dan realiseren? Over het Ijsselmeer? Doortrekken vanuit Lelystad?
CPB, een van de beste kennisorganisaties van Nederland zegt het zelf al; luister dan verdomme ook naar ze! Waarom gaat ons belastinggeld er dan naartoe als je de info toch niet gebruikt! Ze hebben een groter bord voor hun kop dan nazi-sympatisanten!quote:Voor het Noorden heeft het kabinet nog wel 2,7 miljard euro gereserveerd voor de aanleg van de Zuiderzeelijn. Van deze lijn wordt verwacht dat hij een stimulans zal zijn voor het Noorden. Het Centraal Planbureau heeft hierover echter grote twijfels geuit.
Merci, doortrekken dus.quote:
Ik de link, jij het artikel, teamwork.quote:Op zaterdag 10 juli 2004 18:51 schreef Harry_Sack het volgende:
[..]
Je was me net voor zie ik, ik heb het maar gepubliceerd
Wat is zeg; ze kunnen het beter in het huidige netwerk stoppen, heb je veel minder vertragingen, dus zo gaan alle reizigers er veel meer op vooruit, dan die 2 mensen die van Grongingen naar Schiphol reizen.quote:Op zaterdag 10 juli 2004 18:53 schreef Legolas_Greenleaf het volgende:
[..]
Merci, doortrekken dus.
Ik snap dat mensen een snellere verbinding willen met het noorden, Groningen - Amsterdam kost je wel wat tijd met de trein, maar zal het zo veel tijdwinst opleveren? Alleen de mensen in de Noord-Oost Polder hebben er, zo op het eerste oog, significant voordeel van.
De staanplaatsen in de trein, zoals mevrouw Melanie Schulz Geesteranus voorstelde, lijken dichterbij dan je denkt he?quote:Op zaterdag 10 juli 2004 18:54 schreef pberends het volgende:
[afbeelding]
Probeer liever het huidige spoorwegennetwerk te verbeteren, scheelt bommen aan vertragingen!
Jippie Joepie zeg we kunnen snel van Drachten naar Amsterdam, maar de rest van het land zit met vertragingen!
Hoeveel was het? 84 % van de treinen rijdt 'op tijd'? (En dat is dan nog niet helemaal accuraat, omdat ze 3 minuten na de 'echte tijd' vertrekken nog op tijd noemen. Er zijn ook lijnen die een zeer strak overstap-schema hebben...quote:Op zaterdag 10 juli 2004 18:54 schreef pberends het volgende:
[afbeelding]
Probeer liever het huidige spoorwegennetwerk te verbeteren, scheelt bommen aan vertragingen!
Jippie Joepie zeg we kunnen snel van Drachten naar Amsterdam, maar de rest van het land zit met vertragingen!
Ze kan die staanplaatsen daarin steken!quote:Op zaterdag 10 juli 2004 18:55 schreef Harry_Sack het volgende:
[..]
De staanplaatsen in de trein, zoals mevrouw Melanie Schulz Geesteranus voorstelde, lijken dichterbij dan je denkt he?![]()
Je kunt straks in een uur naar A'dam reizen vanuit Groningen. Dat zou theoretisch mensen uit het westen kunnen bewegen wat noordelijker te gaan werken en daardoor de verkeersdrukte in de Randstad te verminderen. Tevens zou het de werkgelegenheid in het noorden verhogen.quote:Op zaterdag 10 juli 2004 18:53 schreef Legolas_Greenleaf het volgende:
[..]
Merci, doortrekken dus.
Ik snap dat mensen een snellere verbinding willen met het noorden, Groningen - Amsterdam kost je wel wat tijd met de trein, maar zal het zo veel tijdwinst opleveren? Alleen de mensen in de Noord-Oost Polder hebben er, zo op het eerste oog, significant voordeel van.
Of misschien geeft het consumenten en bedrijven wel meer reden om naar de randstad toe te gaan. Deze is nu immers ook makkelijk bereikbaar en biedt meer voordelen dan alleen goede toegankelijkheid die het noorden vaak mist.quote:Op zaterdag 10 juli 2004 19:01 schreef gelly het volgende:
[..]
Je kunt straks in een uur naar A'dam reizen vanuit Groningen. Dat zou theoretisch mensen uit het westen kunnen bewegen wat noordelijker te gaan werken en daardoor de verkeersdrukte in de Randstad te verminderen. Tevens zou het de werkgelegenheid in het noorden verhogen.
Met zijn 11en tegelijk !quote:Op zaterdag 10 juli 2004 18:59 schreef pberends het volgende:
[..]
Ze kan die staanplaatsen daarin steken!
Inderdaad, volgens Nieuwslicht zou de drukte in de randstad juist toenemen door deze lijn. En als dat het niet is haalt het geen donder uit, of heel weinig. Vette onzin dus.quote:Op zaterdag 10 juli 2004 19:06 schreef UnderWorld_ het volgende:
[..]
Of misschien geeft het consumenten en bedrijven wel meer reden om naar de randstad toe te gaan. Deze is nu immers ook makkelijk bereikbaar en biedt meer voordelen dan alleen goede toegankelijkheid die het noorden vaak mist.
Ik vind het wel best, ik woon namelijk in Drachten....quote:Op zaterdag 10 juli 2004 18:54 schreef pberends het volgende:
[afbeelding]
Probeer liever het huidige spoorwegennetwerk te verbeteren, scheelt bommen aan vertragingen!
Jippie Joepie zeg we kunnen snel van Drachten naar Amsterdam, maar de rest van het land zit met vertragingen!
Onder andere hiervoor http://www.nu.nl/news.jsp?n=323742&c=10quote:Op zaterdag 10 juli 2004 19:10 schreef UnderWorld_ het volgende:
Waarvoor werd die 60 mil specifiek gebruikt?
En over 10 jaar is het weer hetzelfde verhaal, we blijven geld pompen in de topregio's als daarna weer meer geld beschikbaar komt voor achterstandsregio's. En over 20 jaar hetzelfde verhaal...quote:Op zondag 11 juli 2004 11:49 schreef Grumpey het volgende:
zit een kern van waarheid in natuurlijk....
als daarna de topregio's de achterstanden wel weer geld teruggeven.
quote:Noordelijke provincies vol vertrouwen in Kamer 10-07-2004
De Noordelijke provincies vertrouwen er op dat de Tweede Kamer het voorstel om de financiële steun aan de provincies na 2006 af te schaffen zal verwerpen. Dat zegt commissaris van de Koningin in Groningen en voorzitter van het Samenwerkingsverband Noordelijke Provincies Hans Alders zaterdag tegen Novum Nieuws.
Het voorstel om de steun af te schaffen werd vrijdag gedaan door staatssecretaris Karien van Gennip van Economische Zaken. Alders noemt het voorstel 'onbegrijpelijk en onverstandig', en verwacht dat het voorstel op weinig steun kan rekenen in de Tweede Kamer. Van Gennip peilde twee maanden geleden de reactie van de Kamer, en een Kamermeerderheid keerde zich toen tegen het plan. Alders ziet geen aanleiding voor de Kamer om nu ineens in te stemmen met het voorstel.
Onbegrijpelijk volgens Alders, omdat onderzoeksbureau Ecorys de tussentijdse evaluatie uitvoerde, en erg tevreden was over de inhaalslag die de Noordelijke provincies ten opzichte van 'het Westen' hebben gemaakt. Het is bewezen dat de provincies de economische groei van het Westen kunnen bijhouden, maar om de achterstand die in voorgaande jaren is gecreëerd in te halen is extra subsidie nodig, legt Alders uit.
Volgens Alders is de 'schijnafstand' tussen het westen en het noorden één van de grootste barrières voor een bedrijf om zich in het noorden te vestigen. Momenteel profiteren bedrijven die zich toch in Friesland, Groningen of Drenthe vestigen van de investeringspremieregeling. Zij krijgen een extra subsidie die wordt betaald van de 60 miljoen euro die de provincies nu nog van het Rijk krijgen.
Commissaris van de Koningin in Friesland Ed Nijpels sluit zich aan bij het commentaar van Alders. Hij benadrukt dat het onderzoek van Ecorys heeft aangewezen dat het project effectief, doelmatig en efficiënt heeft gewerkt. Zo is een achterstand van ongeveer 45 duizend arbeidsplaatsen met de helft verminderd.
Sjoerd Dijkstra, woordvoerder van Commissaris van de Koningin in Drenthe Relus ter Beek, steunt Alders in zijn commentaar. Ook Drenthe heeft vertrouwen in een Kamermeerderheid tegen het plan. Ter Beek, die zaterdagochtend overleg heeft gepleegd met zijn collega's uit Friesland en Groningen, wil de woordvoering verder overlaten aan de voorzitter van het samenwerkingsverband. Hij sluit zich dan ook aan bij het commentaar van de voorzitter.
Overigens is voor de periode 2006-2010 wel een afspraak voor steun, maar nog geen afspraak gemaakt over de hoogte van de subsidie voor de Noordelijke provincies.
Bron: Nieuws.nl
Goed toch? Subsidies voor lutteloze projectjes hebben toch geen zin. Als ze bijvoorbeeld met het geld van het artikel van hierboven een investering hadden gedaan waren er velen banen gecreerd. Dit soort projecten werken gewoon niet, ik hoop dat iedereen dat eens snapt. Je kan veel beter geld besteden aan structurele investeringen dan aan deze onzin.quote:Op zondag 11 juli 2004 11:47 schreef tvlxd het volgende:
Waar het werkelijk om gaat, is deze zin: Van Gennip wil het geld niet langer inzetten voor het wegwerken van achterstanden, maar voor het stimuleren van topregio's.
Alleen die structurele investeringen komen allemaal terecht in de Randstad.quote:Op zondag 11 juli 2004 12:41 schreef UnderWorld_ het volgende:
[..]
Goed toch? Subsidies voor lutteloze projectjes hebben toch geen zin. Als ze bijvoorbeeld met het geld van het artikel van hierboven een investering hadden gedaan waren er velen banen gecreerd. Dit soort projecten werken gewoon niet, ik hoop dat iedereen dat eens snapt. Je kan veel beter geld besteden aan structurele investeringen dan aan deze onzin.
Zoals je gezien hebt leveren de subsidies niks op. Of ze worden in projecten gestoken die 4 banen genereren, of ze verplaatsen banen van de randstad naar het noorden. Geen toegevoegde waarde. Het noorden moet zich zoals gezegd structureel ontwikkelen. Waarom richten ze zich niet meer op het buitenland? Het geforceerd spreiden van werkgelegenheid zal falen.quote:Op zondag 11 juli 2004 12:52 schreef Sidekick het volgende:
[..]
Alleen die structurele investeringen komen allemaal terecht in de Randstad.
Zonder dit soort projecten loopt de achterstand van het Noorden allemaal maar verder op, en het is juist voor de langere termijn goed als het Noorden ook structureel goed mee draait.
Onzin lijn? Zo'n lijn zal juist voor een betere economische ontwikkeling van het Noorden zorgen. Uiteindelijk zal dat vele malen meer opleveren dan de 2,7 miljard die zo'n lijntje kost. Allemaal geld dat uiteindelijk ook weer in het onderwijs gestoken kan worden.quote:Op zaterdag 10 juli 2004 18:45 schreef pberends het volgende:
Er wordt bezuinigd op onderwijs en de zorg, maar ze hebben verdomme wel 2,7 miljard over voor die onzin-lijn, die waarschijnlijk tig keer duurder uit gaat vallen dan de begrote 2,7 miljard, de overheid kennende.
Dat kan je ook voor het onderwijs zeggenquote:Op zondag 11 juli 2004 13:49 schreef Tikorev-2 het volgende:
[..]
Onzin lijn? Zo'n lijn zal juist voor een betere economische ontwikkeling van het Noorden zorgen. Uiteindelijk zal dat vele malen meer opleveren dan de 2,7 miljard die zo'n lijntje kost. Allemaal geld dat uiteindelijk ook weer in het onderwijs gestoken kan worden.
Het huidige geld dat in het onderwijs wordt gestopt komt ook mede van vroegere investeringen in een goede infrastructuur.
Misschien moeten we die oneindige loop nu eens stoppen.quote:En over 10 jaar is het weer hetzelfde verhaal, we blijven geld pompen in de topregio's als daarna weer meer geld beschikbaar komt voor achterstandsregio's. En over 20 jaar hetzelfde verhaal...
Dat klopt en daarom worden er jaarlijks ook vele miljarden in het onderwijs geinvesteerd. Maar je hebt nu eenmaal ook een goede infrastructuur nodig om al die leerlingen later ook werk te kunnen geven. Zeker in het Noorden.quote:Op zondag 11 juli 2004 14:00 schreef pberends het volgende:
[..]
Dat kan je ook voor het onderwijs zeggenlevert vele malen meer op dan het kost
Waarschijnlijk is onderwijs dan een stuk economisch rendabeler.
Dat is natuurlijk niet helemaal waar. kijk eens naar dit projectquote:Op zondag 11 juli 2004 12:57 schreef UnderWorld_ het volgende:
[..]
Zoals je gezien hebt leveren de subsidies niks op. Of ze worden in projecten gestoken die 4 banen genereren, of ze verplaatsen banen van de randstad naar het noorden. Geen toegevoegde waarde. Het noorden moet zich zoals gezegd structureel ontwikkelen. Waarom richten ze zich niet meer op het buitenland? Het geforceerd spreiden van werkgelegenheid zal falen.
Precies, dus laten we investeren om een achterstandsgebied beter te laten ontwikkelen.quote:Op zondag 11 juli 2004 14:11 schreef Grumpey het volgende:
(achterstandsgebied verdient niets terug).
Dit is weer die loop.quote:En hoe meer geld je hebt, hoe beter je de achterstandsgebieden kunt stimuleren...
Haarlemmermeer. Drie lullige bruggetjes, ontworpen door Calatrava, overbruggen de wel 20-meter brede Hoofdvaart; prijs: 22 miljoen euro bij elkaar.quote:Een tijdje geleden waren er een paar ministers voor een gesprek in Veendam dat ging over de economische situatie oost-Groningen. Ze zeiden zelf dat het hier erg slecht gesteld is met de economie, maar ze willen maar geen maatregelen nemen. Nee, zet dan maar voor een paar miljoen een paar leuke bruggetjes neer in wat was het? Haarlem oid?
oooooooohhh.... wa mooooooiiiii....quote:Op maandag 12 juli 2004 13:38 schreef Flumina het volgende:
[..]
Haarlemmermeer. Drie lullige bruggetjes, ontworpen door Calatrava, overbruggen de wel 20-meter brede Hoofdvaart; prijs: 22 miljoen euro bij elkaar.
[afbeelding]
Maar hij is wel mooi he![]()
quote:Op maandag 12 juli 2004 15:16 schreef UnderWorld_ het volgende:
wow, mooie bruggen. Jullie vinden ze niet mooi? Ik zou zeggen geld goed besteed!
Sorry, waarom zie jij jullie als 'het Noorden'. De verschillen ontstaan door zulke opmerkingen, niet door een subsidie die wordt gestopt. Daarnaast is het niet 'jullie' gas, het is gas dat zich op Nederlands grondgebied bevindt. Iemand in Zeeland heeft net zoveel recht op de opbrengsten van dat gas als iemand in Groningen, zo werkt het immers ook met voordelen de andere kant op.quote:Op maandag 12 juli 2004 15:31 schreef HeyFreak het volgende:
[..]
of je investeert in bijvoorbeeld de infrastructuur in het Noorden om maar wat te noemen....
En die bruggen zien er leuk uit, maar toch is het weggegooid geld. Het had zo veel beter besteed kunnen worden aan nuttige zaken.
En over die gaskraan dichtdraaien, dat hoeft van mij ook alweer niet. Ik vind alleen dat wij hier wel wat meer van dat geld mogen zien, want door de bodemdaling hier gaan er ook genoeg huizen kapot. Er worden hier miljarden verdiend, maar het verdwijnt zowat allemaal in de randstad. Kun je het je voorstellen dat we hier een beetje het gevoel hebben dat we worden genaaid met de broek dicht?
Nou ja, het is gelukkig gemeentegeld en er komen daar VINEX-wijken, dus waarschijnlijk wordt een deel van die kosten keurig doorberekend in de grondkavels, die de gemeente gaat uitgeven.quote:De bruggen zie ik niet als weggegooid geld, het is een investering, ik neem aan dat ze transport bevorderen en het is mooie architectuur. Zeker 20 mil waard!
Neequote:Op maandag 12 juli 2004 16:41 schreef Flumina het volgende:
[..]
Maar had je niet een stillere spoorbrug in je woonplaats gewild voor dat geld?![]()
In principe kan dat niet, want een staatssecrataris maakt deel uit van het kabinet en spreekt daarom ook voor het kabinet, maar wat is je bron?quote:Op maandag 12 juli 2004 17:09 schreef Noca het volgende:
Mja het kabinet is het duidelijk niet eens met de uitspraken van de staatssecretaris over het schrappen van de subsidies aan het noorden, goed werk.
Hoorde het net op de radio..quote:Op maandag 12 juli 2004 17:19 schreef UnderWorld_ het volgende:
[..]
In principe kan dat niet, want een staatssecrataris maakt deel uit van het kabinet en spreekt daarom ook voor het kabinet, maar wat is je bron?
Dat zijn andere subsidies.quote:Op maandag 12 juli 2004 19:03 schreef hace_x het volgende:
[..]
Zo'n van subsidies afhankelijk radio-tv station![]()
Je haal verschillende termen door elkaar.quote:
of pijpleidingen opblazenquote:Op maandag 12 juli 2004 20:43 schreef du_ke het volgende:
Eigenlijk moeten we de gaskraan maar dichtdraaien tot we meer geld krijgen.
Neuh dat is zondequote:Op maandag 12 juli 2004 21:10 schreef UnderWorld_ het volgende:
[..]
of pijpleidingen opblazen
Zoals gezegd zie ik niet in waarom het noorden dit zich kan toeeigenen. Of kan Rotterdam zich ook een groot deel van de handelsvoordelen van Nederland toeeigenen omdat het over de grootste haven van de wereld beschiktquote:Op maandag 12 juli 2004 21:12 schreef du_ke het volgende:
[..]
Neuh dat is zonde. Maar Nederland draait voor een aardig deel op o.a. de aardgasbaten. Daarvan mag best wat meer terug naar het Noorden
.
Dat is heel wat anders dan je net zei. Ookal ben ik het er nog steeds niet mee eens.quote:Op maandag 12 juli 2004 21:41 schreef du_ke het volgende:
Niet alles maar er mag best een wat groter deel van de door de gaswinning verkregen gelden in het noorden achterblijven. Zoals Rotterdam zelf ook profiteert van de haven.
Nee hoor dat valt best mee, het was een satirische opmerking, ik ga die pijp heus niet dicht draaien, maar ik ben wel voor een eerlijkere verdeling.quote:Op maandag 12 juli 2004 22:15 schreef UnderWorld_ het volgende:
[..]
Dat is heel wat anders dan je net zei. Ookal ben ik het er nog steeds niet mee eens.
Besparing: 60 miljoen.quote:MKB-Noord: verlies staatssteun kost Noord-Nederland 8000 banen
Het schrappen van financiële steun aan Noord-Nederland door het kabinet kost de regio vanaf 2007 zeker 8000 banen. Dat heeft voorzitter F. Alfrink van de ondernemersorganisatie MKB-Noord vrijdag gezegd.
Steun wordt over twee jaar beëindigd
Staatssecretaris Van Gennip van Economische Zaken wil de jaarlijks steun aan het Noorden van 60 miljoen euro over twee jaar beëindigen. ,,Afgezien van alle invloeden die mogelijk zijn, wordt ervan uitgegaan dat de steun per jaar 2000 banen oplevert'', aldus Alfrink.
De regiovoorzitter van de organisatie voor middelgrote en kleine ondernemers verwacht op de langere termijn ook nog negatieve effecten. ,,Doordat je door de steun de economie versterkt, leveren de investeringen vervolgens na 2010 jaarlijks ook nog 2000 banen op.'' Alfrink stelt dat het Noorden op eigen benen moet staan, maar nog tot 2010 steun nodig heeft om dat te kunnen realiseren
Prima toch. Laat het Noorden zich maar afscheiden van Nederland dan, zoveel voordelen zie ik hier eigenlijk niet uit de Randstad komen.quote:Op maandag 12 juli 2004 16:08 schreef UnderWorld_ het volgende:
[..]
Sorry, waarom zie jij jullie als 'het Noorden'. De verschillen ontstaan door zulke opmerkingen, niet door een subsidie die wordt gestopt. Daarnaast is het niet 'jullie' gas, het is gas dat zich op Nederlands grondgebied bevindt. Iemand in Zeeland heeft net zoveel recht op de opbrengsten van dat gas als iemand in Groningen, zo werkt het immers ook met voordelen de andere kant op.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |