abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_19285964
Beetje raar, maar na enig zoeken kon ik geen centraal VS topic vinden, er staat er ook geen tussen het overzicht.

Ik ga deze zomer voor 5 weken met 4/5 man naar de VS: SF, LA, Phoenix, Las Vegas, Grand Canyon/andere rotsjes, NY, Washington, Florida/Miami/Keys. De bedoeling is om die backpackend te doen met een huurauto (behalve in NY/Wash) en 2 binnenlandse vluchten.

Dit is 'n ruw reisschemavan de plekken die we aandoen. Heeft iemand nog tips, wat vooral te zien, welke stad of iets anders toevoegen?
pi_19285977
Doe Vegas het laatst!!! Dan weet je precies wat je nog hebt om te vergokken!
Snoep verstandig, lik m'n reet!
pi_19286043
, Goed punt, maar gaat wat lastig: alle vluchten zijn al geboekt
pi_19286553
Ga als laatste naar NY! Washington sucks! En ja je kunt natuurlijk met de Greyhound cq Peter Pan travel maar das ook tering duur.
Welcome to the real world!
pi_19286568
Koop ff een boek van lonely planet van de verenigde staten daar staat erg veel in wat er over al te doen is hotels cafes dat soort dingen. Als je wat wilt weten over NY ask me tis er gewoon gaaf! Goeie vakantie
Welcome to the real world!
  FOK!fossiel vrijdag 21 mei 2004 @ 22:43:43 #6
8443 cptmarco
it's captain...
pi_19304378
San Diego is ook een erg mooie stad (prachtige stranden) en ligt maar een paar uurtjes rijden ten zuiden van LA... Als je toch in die hoek bent, is dat zeker de moeite waard.
  Moderator zaterdag 22 mei 2004 @ 14:19:18 #7
5428 crew  miss_sly
pi_19315211
Misschien omdat "de VS" zo veel omvat, zijn er wel topics over delen ervan!

We hebben sowieso al een topic over California, de Grand Canyon en New York lopen.
Misschien vind je daar al wat info.

Wij gaan in oktober ook 3 weken naar de VS, reizen met een camper en doen 6 dagen New York aan het begin.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_19324612
New York
New York deel II

California

Washington D.C.

Grand Canyon

Miami, Florida en omgeving

Las Vegas, Nevada

Specifieke info dus in de genoemde topics, hier houden we het specifiek over jouw/jullie reis en we verwachten natuurlijk wel een reisverslag!
pi_19324820
quote:
Op vrijdag 21 mei 2004 09:05 schreef bizkid het volgende:
Ga als laatste naar NY! Washington sucks! En ja je kunt natuurlijk met de Greyhound cq Peter Pan travel maar das ook tering duur.
Pffff Washington DC is juist een heel mooie stad ! Als je van musea houdt zit je daar zeker goed. Het National Air & Space Museum is erg mooi vind ikzelf , en de IMAX films zijn erg gaaf

Tevens kun je een rondleiding krijgen bij de FBI, kun je naar en in the Capitol en the White House, er zijn vele monumenten, je kunt naar de Supreme Court, Arlington National Cemetery, Library of Congress en nog veel meer ! Washington is een vrij kleine stad, maar wel heel mooi en het heeft ook mooie shopping Malls zoals Tysons Corner

Veel plezier in Amerika ! Ik zou nog wel veel meer kunnen posten over NY en DC (ik heb daar gewoond), maar dat doe ik maar niet
"If you see someone without a smile, give them one of yours.”
  dinsdag 25 mei 2004 @ 06:55:04 #10
1239 Singa
Fear me!
pi_19383211
quote:
Op zaterdag 22 mei 2004 21:48 schreef Liejannuh het volgende:
Specifieke info dus in de genoemde topics, hier houden we het specifiek over jouw/jullie reis en we verwachten natuurlijk wel een reisverslag!
En bergen foto's
quote:
Op zaterdag 22 mei 2004 21:58 schreef Stuart het volgende:
Ik zou nog wel veel meer kunnen posten over NY en DC (ik heb daar gewoond), maar dat doe ik maar niet
Tenzij het specifiek over onze reis gaat ...
pi_19406896
Ik zou Washington overslaan en naar Chicago gaan. Dan kan je tenminste in het hoogste gebouw van de VS (Sears) en het mooiste gebouw van de VS (John Hancock Centre), mooie oude wolkenkrabbers bekijken, Frank Lloyd Wright, Mies van der Rohe, bluesbarretjes, gaaf centrum, mooie oude stijl woonwijken enz enz.
Kut, ik heb echt zin om weer op vakantie te gaan.
Clowns to the left of me, jokers to the right, here I am, stuck in the middle with you.
What a day for a daydream.
pi_19412077
Ik vond chicago nou niet echt de moeite waard om daar speciaal heen te vliegen. Ik was er op bezoek bij familie...Ik kan nou niet zeggen dat de stad erg speciaal op me overkwam. Washington was wel erg mooi, veel musea. FBI gebouw en alle andere dingen die al eerder genoemd zijn. Dat ene hoge gebouw in Chicago vond ik nu niet echt de moeite waard.... Philadelphia vond ik zelf ook wel leuk en als je vangokken houd kan je ook nog eens in Ocean City gaan kijken ;-) dat ligt niet te ver van Washington af (zo'n 3/4 uur)
[Australia]-[Netherlands]-[Italy]-[Spain]
Singapore March 2006, Barcelona April 2006, UK May 2006 , Egypt July 2006, Italy October 2006, Switzerland December 2006
  woensdag 26 mei 2004 @ 04:49:31 #13
1239 Singa
Fear me!
pi_19412167
De vluchten AMS -> SF, Las Vegas -> NY, Washington -> Miami en Miami -> AMS liggen al vast dus, Chicago zit er sowieso niet in (ook al hebben we er wel een tussenstop).

De bedoeling is dat we NY naar Washington met de trein/bus oid doen en dan een stop maken in Philadephia, is het de moeite waard om die stad te bekijken?
pi_19415337
quote:
Op woensdag 26 mei 2004 04:32 schreef rpgodfather het volgende:
Ik vond chicago nou niet echt de moeite waard om daar speciaal heen te vliegen. Ik was er op bezoek bij familie...Ik kan nou niet zeggen dat de stad erg speciaal op me overkwam. Washington was wel erg mooi, veel musea. FBI gebouw en alle andere dingen die al eerder genoemd zijn. Dat ene hoge gebouw in Chicago vond ik nu niet echt de moeite waard.... Philadelphia vond ik zelf ook wel leuk en als je vangokken houd kan je ook nog eens in Ocean City gaan kijken ;-) dat ligt niet te ver van Washington af (zo'n 3/4 uur)
barbaar
Clowns to the left of me, jokers to the right, here I am, stuck in the middle with you.
  woensdag 26 mei 2004 @ 16:48:16 #15
79634 Delmar78
Amersfoort Untouchable
pi_19424332
Singa,

De afgelopen jaren ben ik jaarlijks in de USA geweest, ik heb er in 2000 zelfs 5 maanden gewoond en kan zeggen dat ik toch wel aardig ervaren ben wat bezienswaardigheden betreft. Inderdaad is de USA te groot om nuttige info te geven over wat je wel en niet moet doen. Ik hoop dat ik met deze post een aantal goede tips kan geven. Ikzelf houd nogal van weirde sights en daarvan zijn er legio. Zelf slaap ik meestal in hostels (jeugdherbergen), die eigenlijk altijd de goedkoopste optie zijn in de grote steden. Als je gaat backpacken zonder auto, zie je vooral de grote steden, omdat de kleine steden belabberd slecht openbaar vervoer hebben. Nationale Parken worden dan ook grotendeels onmogelijk; Everglades, Grand Canyon, Joshua Tree, nergens kun je met een bus komen.

In tegenstelling tot wat allerlei mensen hier beweren, is Washington DC een schitterende stad met oneindig veel mogelijkheden. Het is een verademing om weer laagbouw te zien in een stad na allemaal die lelijke centra van kleine tot middelgrote steden in de USA.
Ik ben er nu twee keer geweest en heb het gevoel dat ik nog geen 5% van alle bezienswaardigheden heb gezien. Naast alle overheidsgebouwen, zijn er schitterende musea die bijna allemaal gratis zijn (Smithsonian Institute, www.si.edu). Het Capitool kun je gratis bezoeken, maar er is wel strenge beveiliging (alleen een beurs en je paspoort meenemen). Verder kun je in het Capitool de senaatszaal bezichtigen (toen ik er was, heb ik Hillary Clinton, John Kerry en Edward Kennedy gezien). De FBI en het witte huis zijn volgens mij nog dicht (na 9-11).
Er zijn heel veel "Memorials" die je moet bezoeken als je een beetje weet van de Amerikaanse geschiedenis. De schitterende National Zoo is gratis (met reuzenpanda's). Washington DC heeft een goed metrostelsel dat wel een beetje lastig prijssysteem heeft. En verder hebben ze het op 1 na beste hostel van de USA (beste is in de Everglades), namelijk het India House Too. Dat ligt even buiten het centrum, maar is goedkoop en het personeel is super-aardig. Laat je niet verleiden door naar het International Student Center te gaan, want de eigenaar is een vreselijke eikel. Het ligt wel in het uitgaansgebied, maar de kamers zijn niet minder dan vreselijk. Als je er toch bent, kun je Ethiopisch gaan eten (het meest speciale restaurant dat ik in de USA ken), bestel dan een "Mesob". En dit is nog maar een piepkleine greep uit de geweldige dingen die je kunt doen in DC.

Philadelphia is de moeite waard voor 1 dag. Een goede vriend van mij woont er en ik ben er nu 2x 1 week geweest en dat is echt te lang. Bezoek het Liberty Park-gedeelte waar de Declaration of Independence is getekend. Verder is het stadhuis gratis te bezichtigen. Je kunt ook gratis (dacht ik) naar de top voor een schitterend uitzicht over de stad. Verder kun je bij het Museum of Art op de trappen Rocky naspelen. Er is nog een mooie gevangenis die wel creepy is om te bezichtigen.

Baltimore is ook wel een leuke stad, maar alleen als je er toevallig een stopover hebt.

Als je in de USA bent, moet je ook zeker eens een sportwedstrijd meemaken. American Football is echt top (seizoen in de herfst), maar duur. Baseball is goedkoper (kaartjes tussen de $8 en $15 ), vooral de NY Yankees zijn natuurlijk speciaal. De LA Dodgers hebben een schitterend stadion, net als de San Diego Padres. Echte aanrader!

Mocht ik morgen tijd hebben, post ik nog meer over California, Florida en New York.

Stephan

ps.Als je gaat stappen, neem dan altijd je paspoort mee als je tussen de 21 en 30 bent (vragen ze bijna altijd naar als je wilt drinken).
The heat of the meat equals the angle of the dangle if the mass of the ass remains constant.
  Moderator woensdag 26 mei 2004 @ 20:09:26 #16
5428 crew  miss_sly
pi_19429122
quote:
Op woensdag 26 mei 2004 16:48 schreef Delmar78 het volgende:
Als je in de USA bent, moet je ook zeker eens een sportwedstrijd meemaken. American Football is echt top (seizoen in de herfst), maar duur. Baseball is goedkoper (kaartjes tussen de $8 en $15 ), vooral de NY Yankees zijn natuurlijk speciaal. De LA Dodgers hebben een schitterend stadion, net als de San Diego Padres. Echte aanrader!
Heb je toevallig ook tips om aan kaartjes tekomen?
Wij gaan in oktober naar New York en LA, San Fransisco en las Vegas met natuurlijk een rondje parken, maar we zouden erg graag naar een American Football wedstrijd willen. Hoe kunnen we dat het beste regelen?
pi_19437364
Dank je Stephan!!
We waren alleen van plan om New York en Washington zonder auto te doen. De westkust (waar ik al eens ben geweest) is natuurlijk een ramp zonder auto en in Florida willen we iig vanuit Miami naar de keys en Orlando en waarschijnlijk de everglades en wat er verder nog interessant is, dus dan is een auto ook wel handig?

Wij waren ook van plan om hostels/backpackers te doen, wel goede ervaring mee. Wat is de gemiddelde prijs van een hostel in de VS, is er veel verschil tussen steden, of overal zo rond de 17 a 20 dollar?
  donderdag 27 mei 2004 @ 10:32:51 #18
79634 Delmar78
Amersfoort Untouchable
pi_19440297
Hallo Singa,

Deel 2 van mijn verhaal dan maar.
Ikzelf heb goede ervaringen met het openbaar vervoer aan de noordoostkust van de USA. In de rest van de USA zou ik toch echt een auto huren. Dat kun je het beste vanuit Nederland regelen. Californië is een echte auto-staat waar je nergens komt zonder auto. Hetzelfde geldt eigenlijk ook voor Florida. Vorig jaar ben ik eerst naar Philly/New York gegaan en vanuit DC naar Florida. Daar heb ik in Miami een auto gehuurd. Via de witte reizen centrale (www.wrc.nl) had ik een fly-drive geregeld wat vanuit Nederland niet al te veel hoeft te kosten. Huur de goedkoopste auto, ter plekke in de USA zullen ze je proberen een groter model aan te smeren (zeker doen, want die kleine auto's hebben ze vaak niet op voorraad en de upgrade is goedkoper dan vanuit Nederland een groter model huren). Verder heb je het voordeel vanuit Nederland dat je alle kosten compleet beheerst (geen verborgen extra's zoals verzekeringen en zo) en dat je ook een verhuurstation in de stad kunt gebruiken die normaal gesproken een veel hogere prijs vragen. Dat is vaak handiger dan eerst naar het vliegveld om daar de auto op te halen.
Wat betreft het openbaar vervoer aan de noordoostkust. Geheime tip van mij is om de "Chinese bussen" te gebruiken. Een aantal jaren geleden kwamen ze als paddestoelen als uit het niets opzetten. Blijkbaar was er veel vraag van Chinezen om van Chinatown in New York naar Chinatown in Boston te gaan (en vice versa). Een bakkerij namens Fung Wah (http://www.fungwahbus.com) is toen begonnen met het inzetten van touringcars voor Chinezen tussen die twee steden. Dat kostte slechts $10 enkele reis. Inmiddels is de prijs naar $15 gestegen, maar dan heb je ook de keuze uit volgens mij 18 vertrektijden.
Daarna is het heel erg snel gegaan. Elke keer dat ik hiernaartoe kom, zijn er weer nieuwe busmaatschappijen gekomen en is het aanbod van routes uitgebreid. Je kunt in principe de hele oostkust van Boston tot in Virginia (onder Washington) aandoen door middel van Chinese Bussen. De service is goedkoop en de bussen zijn gewoon heel erg comfortabel (nog veel beter dan die retedure Greyhound). Enige nadeel is dat er vaak een Chinese film wordt vertoond of ietwat irritante Chinese volksmuziek op de radio wordt gedraaid. Ik had aanvankelijk het beeld dat ik tussen de kippen en geiten moest zitten, maar niets is dus minder waar.
Als je naar Chinatown in New York gaat, kun je onder de Manhattan Bridge op East Broadway (let op: East Broadway en niet de gewone Broadway) een heleboel aanbieders vinden. Je wordt belaagd door mensen die je een busreis willen aanbieden. Voor $15 ben je dus in Boston, $12 in Philadelphia en $20 in Washington!!! Echt helemaal geen geld. Voor wat meer info kun je ook kijken op http://www.ivymedia.com, maar er zijn nog veel meer busroutes dan die op die site (ook mogelijk om van Philly naar DC te gaan).
Als je bijvoorbeeld van NY naar DC gaat, kun je bijvoorbeeld uit de bus stappen in Philly en daar een paar dagen (2 is echt genoeg) blijven voordat je de Chinese bus naar DC pakt. Mij schieten nog twee leuke dingen in Philly te binnen. De vrijmetselaars (Masonic) tempel/loge kun je gratis bezoeken (http://www.pagrandlodge.org/home.html). Je krijgt dan een rondleiding door een heel vreemd gebouw dat naast het stadhuis ligt. En verder nog een aardige plek om te eten: Dichtbij Chinatown (waar je spotgoedkoop kunt eten) ligt de Reading Terminal Market. Dat is een oud treinstation dat is omgebouwd tot marktplaats. Op bepaalde dagen staan daar de Amish brood en andere zaken te verkopen. Hun pretzels zijn erg lekker. Maar het is meer een toeristische attractie an sich om die mensen te zien.
Ik heb in Philly altijd overnacht bij een vriend, dus ik weet niet hoe het hostel is.

Goed, New York dus.

Dat is nogal wat. Als je er nog nooit bent geweest, moet je je eerst laten overweldigen door de gigantische gebouwen en de macht die deze stad uitstraalt. Als je dat hebt gedaan en het idee hebt laten varen dat het gevaarlijk is, is het een schitterende stad, maar helaas wel duur. Ik ben er nu 5 keer geweest en voel me er gewoon thuis. Ik ken de meeste buurten als mijn broekzak en dat is gewoon errug leuk.
Er zijn zoveel dingen te zien dat het onmogelijk wordt alles te noemen. Het ligt er maar net aan wat je leuk vindt.
Je kunt het beste beginnen door wat buurten te verkennen: Fifth Avenue en zo tussen Central Park en het Rockefeller Center is wel een aanrader. Daar kun je op 737 Fifth Avenue bijvoorbeeld de Trump Tower (als in Donald Trump) bezoeken. Vreselijk protserig, maar wel een heerlijk dakterras.
Greenwich Village in het zuiden is erg grappig, een wandeling maken hier is bijna een must. Helemaal in het zuiden is Wall Street, Ground Zero, Broadway en Battery Park. Ook hier kun je goed wandelen. Verder kun je vanaf hier de Staten Island Ferry nemen. Deze is gratis en brengt je op de ongeveer 30 minuten durende overtocht (gewoon blijven zitten aan de andere kant voor de terugtocht) op een paar honderd meter van het Statue of Liberty. Je hebt ook een geweldig uitzicht over de skyline.
De Statue of Liberty bezoeken is een beetje overbodige business, vind ik zelf.
Voor een goed uitzicht over de stad kun je naar het observatieplatform op het Empire State Building. Dat is gewoon geweldig. Je weet niet waar je overal moet kijken...
Wat musea betreft zit je in New York helemaal ideaal. Het Metropolitan Museum of Art (in principe gratis, maar er is een suggested donation die iedereen blijkbaar betaalt) is immens. Het Guggenheim en MOMA zijn een must voor mensen die van moderne(re) kunst houden. Er is een groot natuurhistorisch museum, maar het bestbewaarde geheim van New York zijn de Cloisters. Dat is een onderdeel van het Metropolitan waarin middeleeuwse kunst wordt tentoongesteld. Persoonlijk ben ik daar niet zo'n liefhebber van, maar het museum zelf is eigenlijk de grootste bezienswaardigheid, de kunst meer een excuus. Het is namelijk een oud Spaans klooster dat door Rockefeller is opgekocht en naar de USA is versleept. Van binnen hebben ze allerlei toevoegingen van andere kloosters aangebracht, aangevuld met een hoop kunstobjecten. Het mooie is dat het op zo'n heerlijk rustige plek ligt met een idyllische kruidentuin. Het is wel even reizen (met de metro helemaal naar het noorden van Manhattan), maar de ervaring is gewoon super.
Een ander rustig plekje in New York is natuurlijk Central Park. Heerlijk om daar even een uurtje rond te struinen weg van de gekte van de stad.
Als eenmaal de lichten uitgaan in New York, gaat de stad gewoon door. Het nachtleven is super en voor iedereen is er wel wat te vinden (van honky-tonk bars tot exclusieve nightclubs). Mocht je hier meer over willen weten, ga dan naar http://www.nycbp.com (favorieten zijn Yogi's en de Village Idiot).
Overnachten in New York is een aardig probleem. Hotels zijn heel erg duur en de hostels zijn niet altijd op de beste plekken. Het "officiële" hostel (van hostelling international) op Amsterdam Av is nogal onpersoonlijk en in een gekke buurt. Drie jaar geleden heb ik geslapen in het Park View Hotel, maar daar hadden ze rare regels en woonde driekwart van de mensen er permanent. Bovendien was het twee stappen van Harlem. Als je in je eentje in de metro hiernaartoe zit, kan het een beetje creepy buurt zijn. Het Sugar Hill Hostel is goedkoop, maar ook weer in een beetje rare buurt. Vorig jaar heb ik geslapen in het White House Hostel op de Bowery (een straat genoemd naar een Nnederlandse "boerderie'). De buurt was prima, maar je sliep in een soort "cubicle". Je had dus echt totaal geen privacy en bovendien was het erg luidruchtig.
Oh ja: laat je niet afschrikken door allerlei verhalen over de metro. Gewoon gebruiken. Het is de snelste en goedkoopste manier om in New York te reizen, zeker nu recent de prijzen van taxi's omhoog zijn gegaan.

Een aanrader is om echt een paar dagen naar Boston te gaan. Die stad heeft een heel gezellige "feel" en is bovendien de beste stad om in de wandelen. De hostels zijn hier goed (ik ken eigenlijk alleen het Hostelling International aan Hemenway St), het openbaar vervoer is prima en goedkoop (net als in New York een goed metrosysteem). Door Boston voert een rood aangegeven pad namens "Freedom Trail". Als je die volgt, zie je in een aantal uur de belangrijkste bezienswaardigheden van Boston die een rol hebben gespeeld in de Revolutie. Een aanrader om in korte tijd de stad te leren kennen. Er zijn geen echte bezienswaardigheden in Boston die eruit springen. Het is meer een stad waarin je wat rondstruint om de sfeer te snuiven. Oh ja en de Italiaanse restaurants in North End zijn top! Laat je trouwens niet verleiden om naar de "officiële" Cheers-bar te gaan. Hier is namelijk de buitenkant van het café uit de serie gefilmd. De binnenkant is echter totaal anders en het bier is ook nog duur. Hier kent echt niemand je naam en niet iedereen is even blij dat je komt...

Nog een aanvulling wat Washington DC betreft: ik heb er een fiets gehuurd en ben vanuit Georgetown langs het C&O canal gaat fietsen. Dat is een oud trekschuitenkanaal waarvan het jaagpad een fietspad is geworden. Je bent echt even buiten de stad en na ongeveer 2 uur fietsen kom je bij een mooi park namens Great Falls National Park.
Verder is er een nogal grappig Franciscaner Klooster (http://www.myfranciscan.com/). Hier zijn erg mooie tuinen en een op z'n zachtst gezegd aparte rondleiding (gratis) door de kerk en de catacomben. Vooral dit laatste is nogal creepy: de catacomben uit Rome zijn hier namelijk nagebouwd inclusief nissen voor de doden, smalle gangen, enkele skeltten en fresco's. Het is wel even lopen vanaf het Metrostation...
Verder kun je met wat omwegen (metro en dan bus) naar het huis van George Washington (Mount Vernon) gaan. Je moet dan de gele metro tot het zuidelijkse puntje pakken en daar een bus ($0,50 voor 30 minuten!!!) naar de ingang. Als er al openbaar vervoer is in de USA, dan is het ook spotgoedkoop.
Als je toch besluit om in de buurt van DC een auto te huren, ga dan naar Shenandoah National Park, Harper's Ferry en Charlottesville. Dat heb ik vorig jaar gedaan en dat was echt geweldig.

Oh ja, Baltimore is dus wel een aardige stad voor een middag. Er is een mooie haven waar een goed aquarium staat (niet op zondag doen, want het barst van de kinderen dan). En als je naar honkbal wilt kijken, dan is Baltimore ook top. Hun stadion is een van de mooiste van de USA.

Later op de dag en anders morgen meer over Florida en Californië

Stephan

ps.wanneer vertrek je? Laat je me weten hoe het op je vakantie is?
The heat of the meat equals the angle of the dangle if the mass of the ass remains constant.
pi_19440771
Mhh ik hoorde op het reisbureau dat je vanaf oktober/november een visum moet hebben om naar de VS te gaan. Maar dit is nog niet zeker... als iemand weet of dit nou echt zo is wil ik t graag ff weten
pi_19440965
quote:
Op donderdag 27 mei 2004 10:51 schreef liefkleinmeisjuh het volgende:
Mhh ik hoorde op het reisbureau dat je vanaf oktober/november een visum moet hebben om naar de VS te gaan. Maar dit is nog niet zeker... als iemand weet of dit nou echt zo is wil ik t graag ff weten
Gewoon even bellen met hun ambassade hier..
  donderdag 27 mei 2004 @ 11:43:48 #21
79634 Delmar78
Amersfoort Untouchable
pi_19442391
Miss Sly

Als je in oktober gaat, zijn de playoffs van honkbal gaande. Kaartjes daarvoor zijn zo goed als onmogelijk om te krijgen.
In oktober is wel het American football-seizoen aan de gang en dat is iets makkelijker om binnen te komen. American Football in New York kun je trouwens zo goed als vergeten. Dat hele stadion zit vol met seizoenskaarthouders. Individuele tickets zijn alleen via brokers of op de zwarte markt te krijgen voor minimaal $100.
Aan de westkust zijn er professionele (NFL-) teams in San Francisco (49ers), Oakland (Raiders) en San Diego (Chargers). Vooral de Raiders en 49ers zullen dit jaar wel weer gaan presteren. Van de Chargers verwacht ik niet zo heel erg veel. Voor een schema wanneer de teams spelen, kun je kijken op http://www.nfl.com/schedules (helaas een beetje onoverzichtelijk).
Wat betreft kaartjes: als je naar http://www.nfl.com gaat, kun je doorklikken naar de verschillende teams (Oakland Raiders en San Francisco 49ers of San Diego Chargers). Op hun eigen sites staat wel hoe je aan kaartjes kunt komen. Meestal gaan de kaarten op een bepaald moment (vaak in juni of juli) via hun eigen site of via Ticketmaster (http://www.ticketmaster.com) in de verkoop. Soms moet je opbellen.
Het is dan zaak om er zo snel als mogelijk bij te zijn. Vorig jaar heb ik kaartjes gekocht voor de Baltimore Ravens en de Miami Dolphins via Ticketmaster. Die kosten dan meteen rond de $50, maar zijn binnen no-time uitverkocht. Vooral de Dolphins gingen hard (wedstrijd was binnen 1 dag uitverkocht). De goedkope plaatsen gaan natuurlijk het allersnelste.
Hoe gewild de kaartjes voor de teams aan de westkust zijn, weet ik niet. Ze hebben alledrie slechte seizoenen gehad vorig jaar en dat kan betekenen dat het wat makkelijker wordt om binnen te komen.
Als ik naar een van de teams zou gaan, zou ik naar de Raiders gaan. Die fans zijn compleet gestoord: kijk maar op http://bengals.enquirer.com/2003/01/13/raiders_zoom.jpg of http://www.tonypierce.com/images/raiders/stipedfan.jpg en dat zijn nog de minder heftig uitgedoste types...

Dit wat betreft professioneel football. Op zaterdagen in oktober wordt echter college football gespeeld. Weinig mensen weten dat dit vaak veel leuker is dan professionele wedstrijden. In Californië zijn heel wat goede teams te vinden. Kijk maar op hun sites voor de schema's en ticket-informatie (niet altijd even goedkoop, $15-30, maar vaak wel makkelijker binnen te komen). In oktober worden er aardig wat krakers tussen de volgende 4 teams gespeeld.

* University of Southern Cal (USC Trojans) spelen in LA in het geweldige Coliseum. Waarschijnlijk worden zij dit jaar kampioen: http://usctrojans.collegesports.com/
* University of California LA (UCLA Bruins) spelen in de gigantische Rose Bowl (100.000 toeschouwers): http://uclabruins.collegesports.com/

In de buurt van San Francisco kun je gaan kijken naar:
* Stanford Cardinal: http://gostanford.collegesports.com/
* of naar de University of California Berkeley (Cal Golden Bears): http://calbears.collegesports.com/

Een voorkeur voor een van die teams heb ik niet, maar UCLA in de Rose Bowl meemaken lijkt me wel erg leuk. Vorig jaar ben ik naar Penn State gegaan (110.000 joelende mensen) en dat was een ervaring om niet meer te vergeten.

Hopelijk dat dit helpt.
Stephan

ps.Je zult nergens problemen hebben met hooligans in de USA... Die zijn er namelijk niet.
  donderdag 27 mei 2004 @ 16:15:22 #22
79634 Delmar78
Amersfoort Untouchable
pi_19449550
Zo, ben ik weer. Ik voel me bijna een regelrechte reisleider.
Iemand gaf de tip om naar Ocean City te gaan als je in Philadelphia bent. Hij bedoeld natuurlijk Atlantic City en dat is een slap aftreksel van Vegas. Ik ben in 2002 met de trein vanuit Philly naar Atlantic City gegaan en dat was wel een aardig ervaring, want die zat vol met bejaarden die gewoon dagelijks naar Atlantic City gaan! Ze hebben allemaal elektronische pasjes waarop ze geld storten en dan een dag lang zonder kleingeld kunnen gokken aan de automaten. Omdat ze zoveel gokken, krijgen ze van de casino's leuke extra's zoals eten, kortingen op overnachtingen, noem maar op. Zo kweek je gokverslaafden. En dat was mijn ergste kritiek op deze stad. Het gaat namelijk echt alleen maar om gokken. In Vegas is het nog mogelijk om alleen maar voor de protserige casino's te gaan, voor achtbanen of iets dergelijks. In Atlantic City kun je echt alleen maar gokken. Het zeewater is er koud en het beste is nog de trein terug naar Philly.

Singa, je had een vraag over de prijzen van hostels. Die variëren enorm. In LA zat ik in het gezellige Student Inn Hostel voor $12,50, terwijl je in Boston $30 kwijt bent. New York spant de kroon met $35 tot $40. In Californië zijn niet overal hostels, maar is de prijs wel een stuk lager: $20 ongeveer. Florida is ook wel okay: $15 of zoiets. Dit zijn dus de prijzen voor een (stapel-) bed in een gedeelde kamer. DC heeft met zijn India House Too (gek genoeg is de website verwijderd) een geweldige plek voor $20 of zo.

Florida, nu. Daar ben ik vorig jaar oktober 18 dagen geweest. Het beviel mij en mijn vriendin uitstekend, omdat het toen laagseizoen was. Bovendien is het stormseizoen dan net voorbij. De zomer is namelijk niet de beste periode om te gaan, want er zijn dan bijna dagelijks buien met "liquid sunshine". Die duren kort, maar zijn ongemeen heftig. We hebben vorig jaar 1 dag regen gehad. Die is zo hevig dat je zelfs van de 2 meter tussen het hotel en de auto doorweekt raakt...

Miami is een mooie stad. Het strand van South Beach is okay, maar niet zo mooi als elders in Florida. Huur hier zeker een auto, want de afstanden zijn vreselijk. Ik heb zelf overnacht in het geweldige Clay Hostel (http://www.clayhotel.com/), een Hotel en hostel waar je voor ongeveer $45 een tweepersoonskamer hebt (wel wat smalle bedjes). In de buurt zijn aardig wat bezienswaardigheden: het Ancient Spanish Monastery is wel speciaal (http://www.spanishmonastery.com/), net als de Venetian Pool (http://www.venetianpool.com/) in de rijke wijk Coral Gables. Er is een groot park in Biscayne Bay waar je lekker kunt zwemmen.
Helemaal in het zuiden van Miami, je zit dan al bijna in de Everglades, is een vreemde plek namens Coral Castle (http://www.coralcastle.com/) waar een Letse immigrant die in de steek is gelaten door zijn liefje een kasteel van koraal heeft gebouwd. Hij probeerde haar hiermee terug te krijgen, maar dat is niet gelukt. Billy Idol heeft hier de inspiratie voor zijn liedje Sweet 16 gehaald.
Even verderop is het beste hostel van de USA, namelijk het Everglades Hostel (http://www.evergladeshostel.com/). Dat ligt in Florida City op ongeveer 20 minuten rijden van de ingang van de Everglades. De eigenaren van die tent zijn heel erg aardig en je kunt voor weinig geld overnachten en je eigen potje koken. Te tuin is gewoon schitterend (honderden hagedisjes en een vijver met vissen) en de kamers hebben allemaal hun eigen thema. Omdat het zo rustig was vorig jaar, kregen wij een 6-persoonskamer voor de prijs van een 2-persoonskamer. Op de website staat helemaal rechtsonder op de pagina met foto's van de facilities de kamer waar wij in hebben geslapen.
Persoonlijk vielen de Everglades wat tegen. Dat kwam vooral door de enorme zwermen muggen (lange mouwen en lange broek, veel DEET) en omdat we slechts 1 alligator hebben gezien. Toch had ik het niet willen missen. Het gebied is wel erg uitgestrekt en na een paar uur in de auto wordt het landschap wel wat monotoon.

De Florida Keys zijn wel tof, maar het eerste gedeelte is een beetje standaard Amerikaanse strip-mall (lintbebouwing van bedrijven en winkels). Halverwege begint het interessant te worden. Daar wijken de gebouwen een beetje en kun je de zee zien. Op Islamorada hebben we gezwommen met dolfijnen bij het theater of the sea (http://www.theaterofthesea.com/). Dat was duur ($140 pp), maar wel een geweldige ervaring.
We hebben overnacht op Key West in een Bed & Breakfast (duur, rammelend bed, maar wel mooi zwembad). Key West is een heel toffe plek met een super nachtleven. Het is heel erg caribisch: de mensen zijn erg laidback en de huizen zien heel zomers uit. Van hieruit hebben we een dagtocht per boot naar de Dry Tortugas (http://www.nps.gov/drto/) gemaakt. Dat is een eilandengroep midden in de azuurblauwe zee waarop een gigantisch fort staat. Daar krijg je een rondleiding, lunch en kun je gaan snorkelen in de heldere zee. Ik heb hier barracuda's en een paar flinke parrotfish gezien. Onderweg met de boot kwamen we een zeeschildpad en vliegende vissen tegen. Er zijn nu nog twee boten die de tocht maken, maar binnenkort krijgt een van de rederijen een monopolie, dus dan gaat de prijs flink omhoog. Dit is echt een aanrader om te doen (gebruik dan de Fast Cat II van Sunny Days om mee te reizen)!

De hele "Gulf Coast" van Florida is erg mooi. Hier zijn de beste stranden van de USA en ook wel de beste zonsondergangen. Vooral een stad als Naples is erg leuk (helaas geen hostel). Verder naar het noorden hebben we overnacht in een leuk hostel in Clearwater Beach (http://www.clearwaterbeachhostel.com/) bij Tampa. Hier in de buurt zijn leuke dingen te doen: het Salvador Dali museum in St.Petersburg, het Ford/Edison estate (van de automaker en zijn vriend de uitvinder) in Fort Myers en verder naar het noorden de kitschige zeemeerminnenshow van Weekiwachee Springs (http://www.weekiwachee.com/). Daar in de buurt is ook het Homosassa State Park (http://www.floridastateparks.org/homosassasprings/default.asp). Hier kun je de mooie en sierlijke zeekoeien zien plus een rits andere dieren.

Als je van achtbanen dan wel pretparken houdt, dan is de volgende combinatie een aanrader: Busch Gardens in Tampa Bay en Sea World Orlando. Je kunt combitickets kopen voor de 2 parken met de beste achtbanen die ik ken: Montu (Busch Gardens, http://www.rcdb.com/installationgallery87.htm) en Kraken (Sea World, http://www.rcdb.com/installationgallery581.htm). Bovendien kun je met je entreekaartje van Sea World nog eens een dag gratis terugkomen... Sea World vond ik erg mooi. Mijn vriendin was niet weg te slaan bij de kleine dolfijntjes...

Orlando is wel een aardige uitvalsbasis voor allerlei parken: Sea World, Universal Studios, DisneyWorld. Een uurtje rijden en je zit in Kennedy Space Center (Cape Canaveral), een echte must, ook voor mensen die niets afweten van ruimtevaart. Zelfs mijn vriendin vond dit indrukwekkend.
Wij zijn ook een avond naar de show Nouba van het Cirque Du Soleil in Orlando geweest (wel een trui meenemen, want de airco blaast heel erg hard).
Als je van kreeft houdt, dan is Orlando ook top. Er zijn namelijk zat plekken waar je voor $25 onbeperkt kreeft kunt eten (en nog een hoop andere zaken). Het overnachten is hier ook spotgoedkoop. Wij zaten in het Palm Lakefront Resort & Hostel voor $28 per nacht in een complete motelkamer.

Verder naar het noorden in Florida is St.Augustine, de oudste stad van de USA. Hier staat een oud fort. Helaas hebben ze alles zo goed onderhouden, dat het net op Disneyland lijkt. Het fort op de Dry Tortugas is groter. Desondanks een leuke plek, mede door het leuke hostel (http://www.internationalhaus.com/) dat door ene Konrad wordt uitgebaat. Die heeft nog in Enschede gewoond en spreekt goed Nederlands. Aardige vent.

Als laatste nog een persoonlijke aanrader: ga ergens in een van de honderden "springs" in het noorden van Florida snorkelen. We zijn in Blue Springs State Park (http://www.abfla.com/parks/BlueSpring/bluespring.html of http://aquat1.ifas.ufl.edu/guide/bluesprings30.jpg) net boven Orlando gaan snorkelen in een rivier van een kristalheldere bron. Het is wat koud, maar de plek is enorm idyllisch.

Mijn vingers beginnen aardig wat eelt te krijgen... en dan heb ik het nog niet over Californië gehad.

Morgen dan maar, denk ik.
  donderdag 27 mei 2004 @ 20:00:30 #23
10864 maartena
Needs more cowbell.
pi_19454970
quote:
Op woensdag 26 mei 2004 20:09 schreef miss_sly het volgende:
Heb je toevallig ook tips om aan kaartjes tekomen?
Wij gaan in oktober naar New York en LA, San Fransisco en las Vegas met natuurlijk een rondje parken, maar we zouden erg graag naar een American Football wedstrijd willen. Hoe kunnen we dat het beste regelen?
Gewoon een dag van te voren naar het Stadion rijden en kaartjes kopen. Als het een relatief onbelangrijke wedstrijd is zijn er altijd wel kaartjes beschikbaar.

Ik ga wel eens naar de Anaheim Angels kijken, Baseball. Het stadion ligt op 5 minuten rijden van Disneyland.
Proud to be American. Hier woon ik.
"Beer is proof that God loves us" - Benjamin Franklin.
-
"Those who would give up Essential Liberty to purchase a little Temporary Safety deserve neither Liberty nor Safety" - Benjamin Franklin
  donderdag 27 mei 2004 @ 20:07:22 #24
10864 maartena
Needs more cowbell.
pi_19455163
quote:
Op donderdag 27 mei 2004 11:43 schreef Delmar78 het volgende:
Miss Sly

Als je in oktober gaat, zijn de playoffs van honkbal gaande. Kaartjes daarvoor zijn zo goed als onmogelijk om te krijgen.
In oktober is wel het American football-seizoen aan de gang en dat is iets makkelijker om binnen te komen. American Football in New York kun je trouwens zo goed als vergeten. Dat hele stadion zit vol met seizoenskaarthouders. Individuele tickets zijn alleen via brokers of op de zwarte markt te krijgen voor minimaal $100.
Klopt helemaal.... In Oktober is het einde van de World Series, en het is dan erg moeilijk om aan kaarten te komen. Het is natuurlijk nog helemaal niet zeker wie er dan in de Play-offs zitten, maar het zal inderdaad druk zijn.

American Football kan dan nog. De Superbowl is niet tot eind Januari ongeveer, dus je zult nog wel ergens tickets kunnen krijgen.

Ga gewoon naar het stadion en probeer het.... wellicht heb je geluk
quote:
ps.Je zult nergens problemen hebben met hooligans in de USA... Die zijn er namelijk niet.
Heerlijk, niet waar? Dat je gewoon naar een wedstrijd kan gaan en NAAST een supporter van de tegenpartij kunt zitten? Geen aparte vakken, geen relletjes bij verlies..... Je kunt echt nog je familie meenemen naar het stadion voor een dagje uit! In Nederland zijn er intussen zoveel "risicowedstrijden" dat het niet leuk meer is....
-
"Those who would give up Essential Liberty to purchase a little Temporary Safety deserve neither Liberty nor Safety" - Benjamin Franklin
  vrijdag 28 mei 2004 @ 02:32:44 #25
1239 Singa
Fear me!
pi_19463762
Hartelijk dank Stephan! Dit is supernuttige informatie.
quote:
Op donderdag 27 mei 2004 10:32 schreef Delmar78 het volgende:
ps.wanneer vertrek je? Laat je me weten hoe het op je vakantie is?
We vertrekken over een weekje of 6, 10 juli en komen 15 augustus terug (10-24 juli Californie/Nevada/Arizona, 25-4 aug NY/Washington en 5-15 aug Florida. We hebben voor Florida en Californie overigens de auto al geregeld,

Ik zal hier tzt een verslag + foto's posten. Ik kan je iig wel vertellen dat ik er zeer veel zin in heb.
  vrijdag 28 mei 2004 @ 02:40:35 #26
71919 wonderer
Hung like a My Little Pony
pi_19463783
't Klinkt misschien stom, maar... de laatste serie van Bassie en Adriaan speelt zich voor een groot gedeelte af aan de westkust, feitelijk bijna hetzelfde als waar jij heengaat alleen in een andere volgorde. Bekijk die serie es, hij is voornamelijk gemaakt om Amerika te laten zien en niet om een schat te zoeken. Prachtige beelden van Yosimeety Park, Las Vegas/Death Valley, Grand Canyon etc. Misschien dat dat nog wat ideeen oplevert
"Pain is my friend. I can trust pain. I can trust pain to make my life utterly miserable."
"My brain is too smart for me."
"We don't need no education." "Yes you do, you just used a double negative."
  vrijdag 28 mei 2004 @ 02:51:00 #27
1239 Singa
Fear me!
pi_19463818
quote:
Op vrijdag 28 mei 2004 02:40 schreef wonderer het volgende:
't Klinkt misschien stom, maar... de laatste serie van Bassie en Adriaan speelt zich voor een groot gedeelte af aan de westkust, feitelijk bijna hetzelfde als waar jij heengaat alleen in een andere volgorde. Bekijk die serie es, hij is voornamelijk gemaakt om Amerika te laten zien en niet om een schat te zoeken. Prachtige beelden van Yosimeety Park, Las Vegas/Death Valley, Grand Canyon etc. Misschien dat dat nog wat ideeen oplevert
Die heb ik gezien
quote:
Op donderdag 27 mei 2004 10:51 schreef liefkleinmeisjuh het volgende:
Ik denk het niet, je moet alleen een paspoort hebben die gelezen kan worden door een machine vanaf 26 oktober: http://www.usembassy.nl/dcnvviwa.htm

nb, op die site staat: "Alle Nederlandse paspoorten uitgegeven sinds 1 januari 1995 zijn machinaal leesbaar"

[ Bericht 4% gewijzigd door Singa op 28-05-2004 03:00:02 ]
  vrijdag 28 mei 2004 @ 11:10:02 #28
34721 BrauN
U HAV EIGHTS LOLZ!!!11!!
pi_19467058
quote:
Op vrijdag 28 mei 2004 02:40 schreef wonderer het volgende:
Inderdaad

Wij gaan deze zomer ook op vakantie naar California, Nevada en Arizone, dus heb ik voor de gelegenheid maar eens de dvd's van Bassie en Adriaan aangeschaft, beetje in de sfeer komen.
  vrijdag 28 mei 2004 @ 11:53:12 #29
17114 Pistol_Pete
Hard to be a saint in the city
pi_19468298
Damn ik ben jaloers, het ziet er naar uit dat je een hele mooie vakantie gaat maken. Zo te zien heb je al veel tips gekregen. Hou er ook rekening mee dat het in de zomer het erg druk is in de nationale parken en vooral in de weekenden. Probeer de nationale parken dus door de weeks te bezoeken.

Ik raad je aan een national park pass te kopen (https://buy.nationalparks.org/default.asp?ref=nps). Deze pass kost $50,- en is een jaar geldig. Het voordeel ervan is dat je voor dat bedrag alle parken een jaar lang gratis onbeperkt in mag. Dit geldt ook voor de medepassagiers in de auto. Entree voor parken als Yosemite en Grand Canyon kost al snel $20,- (meestal wel een week geldig). Als je al naar meer dan 3 parken gaat is het voordeliger om een national park pass te hebben. Deze pass kun je volgens mij kopen bij de ingang van elk national park. Meer info over de nationale parken (www.nps.gov)

Als je naar Las Vegas gaat, probeer dan daar ook door de weeks heen te gaan (maandag-donderdag). Van vrijdag tot zondag zijn de hotelkamers in Las Vegas erg duur door al de mensen die uit LA, Phoenix, etc komen gokken. Door de weeks kun je makkelijk voor onder de 50 dollar een grote kamer in 1 van de casino's aan the Strip regelen.
[b]Stay Hard, Stay Hungry, Stay Alive[/b]
pi_19470042
Gatver zeg die reisverslagen van Delmar78 zijn ongeloooooffffeeeeellllliiiiijjjjjjjkkkkk nuttig volgens mij !! Plezier om te lezen daarmee is de beginnende rondtrekker in de VS zeker mee gebaat. Proficiat

Ikzelf heb al eens 2d Miami Beach gezeten en daarnaa Cruise op de Caraiben: 1 woord voor de vakantie: Goddelijk

Jaar daarna hebben we een rondreis gedaan langs de Westkust: California,Arizona,Utah,Nevada, al de grote attracties en steden aangedaan(LA,San Diego,Phoenix,Bryce & Grand Canyon,Lake Powell, allerlei National Parks and State Parks, Las Vegas, San Fransisco,Death Vally,Monument Valley, en nog allerlei rare uithoeken van dit gebied) Comfort was ietsje minder maar toch een reis om nooit meer te vergeten, daar heb ik mij meer geamuseerd dan mijne hele leven lang al in Europa, ben dan ook al gefascineerd door de VS sinds ik 8j was, vanaf toen zei ik ieder jaar dat ik naar de VS wilde... Land of my dreams
Enige land waar ik op vakantie wil al de rest zegt mij niets, met uitzondering van Schotland(whiskeyfanaat) en Lapland(voor de natuur en de sfeer dan vooral)

Btw: Delmar78 mocht je ooit eens een reisgezel nodig hebben, je weet me te vinden Zal ik je valiezen dragen gids je mij rond in de plaatsen waar ik nog niet geweest ben
Pain is weakness leaving the brain !
  vrijdag 28 mei 2004 @ 16:45:38 #31
79634 Delmar78
Amersfoort Untouchable
pi_19475990
Okay, voordat ik begin aan mijn verheel over Californië wil ik even kwijt dat ik jullie complimenten bijzonder aardig vind. Ik hoop dat ik jullie kan helpen met wat tips om een geweldige vakantie te hebben.

P4nic, bedankt voor je aanbod, maar ik heb in mijn vriendin een geweldige reisgezel. Mocht ik ooit een reisgezel nodig hebben, dan weet ik je inderdaad te vinden... Tot die tijd kun je me dingen hier op het forum vragen.

Oh ja, behalve van de dingen die ik tot nu toe heb verteld, heb ik ook nog wel wat info over de Niagara Watervallen en Virginia.

Goed, de orde van de dag: Californië en Las Vegas

Wat ik tot nu toe heb gezien, vind ik Californië de mooiste staat van de USA. Dat is wel heel gemakkelijk, want hij is groot, het weer is goed, er is heel veel natuur en de mensen zijn er veel aardiger dan aan de oostkust.
Californië bestaat eigenlijk uit een heel smalle strook kustlijn die op sommige plekken werkelijk adembenemend is (Route 1 langs Big Sur als er geen mist is). Daarnaast in het zuiden een enorme woestijn en in het noorden een uitgestrekte vallei met fruitteelt en een bergketen.
Ikzelf ben er 3 keer geweest en ontdek iedere keer weer nieuwe dingen.

Laat ik in het zuiden beginnen bij San Diego. zonder twijfel is dit de mooiste stad van de USA. Er is strand, zon (door de beschutte ligging is het altijd wat koeler dan in de rest van de staat), oceaan, een geweldige dierentuin, een groot stadspark met musea, een mooi centrum (bijna uniek in dit land), een goed uitgaansleven. Verder is het dichtbij Mexico en allerlei bezienswaardigheden in de woestijn.
Het is de eerste stad die ooit in Californië gesticht is. In 1769 is er een missiepost gesticht door een Mexicaans/Spaanse priester. In de 50 jaar daarna zijn er 21 missieposten gesticht langs de kust tot net boven San Francisco, waarvan een hoop zijn uitgegroeid tot grote steden, zoals San Francisco, Santa Barbara, San Fernando, San Luis Obispo, Santa Clara, Santa Cruz.
De missiepost van San Diego is net als de andere posten een schitterend doel om te gaan bekijken. Ik heb inmiddels al een stuk of 10 missies gezien en ze hebben elk hun eigen charme. Sommigen liggen midden in een stad (San Francisco), andere weer helemaal nergens (La Purisima Concepcion) of op een universiteitscampus (Santa Clara). Enkele zijn klein (Sonoma) en andere weer groot (Santa Barbara). Op http://missions.bgmm.com/ staat een leuk overzicht van de verschillende missies. Als je in Californië bent, zou ik er zeker enkele gaan bezoeken. Ik vond La Purisima Concepcion door zijn ligging de mooiste.

Verder over San Diego. De laatste keer dat ik er was, hadden we al 3 weken erop zitten en hebben we vooral gerelaxed in deze stad. Daarvoor is hij uitstekend geschikt. Wij hebben overnacht in een goed hostel midden in het "oude" gaslamp quarter (http://www.usahostels.com/sandiego/s-index.html). Je stapt de deur uit en staat midden tussen de hippe restaurants en nachtclubs. Het stapleven is hier erg goed. Opmerkelijk is dat hier zelfs terrasjes hebben, wat je weinig ziet in de USA. Persoonlijk favoriet was Dick's Last Resort (http://www.dickslastresort.com/), een stoere tent aan het einde van 5th Avenue die zichzelf "The Shame of the Gaslamp Quarter" noemt. Erg tof. Nadeel is alleen dat door het Republikeins bestuur van deze stad (het enige nadeel van deze stad) de cafés om 1.30u dichtgaan.

Het centrum van deze stad is dus een aantal jaren geleden volledig opgeschoond, zodat je er overdag en 's nachts veilig kunt rondlopen. Er is een groot winkelcentrum, maar verder is er overdag niet zoveel te doen. Wacht maar tot 's avonds. Parkeren is ook wat lastig, zeker nu er op 500m afstand (dichtbij de haven) het nieuwe honkbalstadion van de Padres is gebouwd. Die hebben nog wat parkeerproblemen, dus je eigen auto kwijtraken zal waarschijnlijk nog moeilijker zijn geworden.

Grootste trekpleister van San Diego is natuurlijk de oceaan. Er is een grote baai, Mission Bay, die speciaal is aangelegd voor watersport. Verder net noorden is de rijke plaats La Jolla waar een paar schitterende stranden zijn en ook een strand waar een kolonie zeehonden ligt.
Verder landinwaarts heb je dan de missiepost van San Diego de Alcala en Balboa Park. Dat is een groot stadspark waar allerlei schitterende musea zijn. Aangezien San Diego de thuisbasis was van vliegpionier Charles Lindbergh, is er een goed luchtvaartmuseum. Verder is het park ideaal voor luieren in het weekeinde. Naast het park ligt de wereldberoemde San Diego Zoo die gemakkelijk de mooiste dierentuin is die ik ken. Helaas een beetje prijzig. Een heel stuk verder noordelijk ligt het zusterpark namens "San Diego WIld Animal Park" waar je meer een soort safari hebt. Ook zeer de moeite waard als je hiervan houdt.
Aanrader is om een middagje naar Tijuana in Mexico te gaan. Dit is vreselijk toeristisch en ook nog behoorlijk smerig. Corona's drinken voor $1 en dikke Cubaanse sigaren roken voor $3 is gewoon super. Parkeer je auto op een van de parkeerplaatsen voor de grens (ze zeggen allemaal dat ze het dichtste bij de grens zijn) en wandel dan de grens over (zonder problemen, de rijen staan de andere kant uit). Je ziet meteen het verschil in omgeving en zult aan alle kanten belaagd worden door bedelaars. Tip: probeer niet te tellen hoe vaak je La Cucaracha of La Bamba hoort, waarschijnlijk bestaan er maar 2 liedjes in Mexico. Ondanks het hoge toeristengehalte is dit een uitstapje dat ik elke keer doe als ik in San Diego ben.

De kustlijn tussen San Diego en Los Angeles is geweldig. Hier zijn nog verschillende missieposten en enkele schitterende kuststeden zoals Laguna Beach en het saaie, maar mooie Huntington Beach.
Los Angeles wordt door veel mensen als vreselijk ervaren. Als je weet wat wel en niet leuk is, kun je best een toffe tijd hebben. Zonder auto kom je hier overigens ECHT nergens. De afstanden zijn ongelofelijk. Bussen rijden wel, maar zijn niet echt praktisch.
De stad LA bestaat uit een aantal kleinere steden, waaronder Hollywood, Beverly Hills, Bel Air, Santa Monica, Venice Beach, Long Beach. Ten noorden van Hollywood ligt een heuvelrug (die met het befaamde Hollywood-sign) waarachter de nogal vervelende en vaak bespotte San Fernando valley (The Valley) ligt. Hierin bevinden zich de meeste filmstudio's. In tegenstelling tot wat de meesten geloven is de filmbusiness op 2 studio's na helemaal vertrokken uit Hollywood dat op sommige plekken meer van een achterbuurt weg heeft.
LA heeft geen echt centrum. Er is wel een financial district waar allerlei hoge kantoorgebouwen staan. Hier gaat echter weinig aantrekkingskracht van uit en al zeker niet na sluitingstijd van de kantoren (gevaarlijk!).
Net ten noorden ervan ligt wel het Dodger Stadium. Een honkbalwedstrijd bijwonen hier is echt een must. Kaartjes zijn meestal wel goed te verkrijgen, parkeren is makkelijk. Het stadion ligt in een soort dalletje tussen twee heuvels en heeft daardoor een ideale ligging met schitterend uitzicht over de stad.

Buiten de eigenlijke stad LA ligt Orange County met daar een aantal pretparken. Het bekendste is Disneyland. Als je nog nooit in een Disney-park bent geweest, dan is dit zeker een aanrader. Als je van achtbanen houdt, dan is er een stuk ten noorden van LA nog Six Flags Magic Mountain. De achtbanen daar zijn om van te smullen. Ze hebben er een stuk of 12 en ze zijn allemaal even extreem (tof). Een ander pretpark, in The Valley, is Universal Studios. Dit is wel leuk omdat hier allerlei herkenbare sets uit bekende films als Psycho, ET en Back To The Future (het gemeentehuis van Hill Valley) staan.
Filmsterren zul je waarschijnlijk niet veel zien, ikzelf heb alleen maar Candice Bergen (Murphy Brown) gezien. Mocht je de kansen willen vergroten, ga dan naar Beverly Hills en rijd dan langs hun villa's door een zogenaamde "star map" langs de straat te kopen. Of ga liever naar Rodeo Drive waar de ene dure winkel naast de andere ligt. Niet echt een plek waar ik iets zou gaan kopen, maar het is wel erg mooi.
De heuvels van Hollywood zijn ook heel erg mooi. Hier loopt een weg namens Mulholland Drive doorheen. In sommige bochten heb je een schitterend uitzicht over de stad, vooral 's avonds (na een wedstrijd van de Dodgers bijvoorbeeld). Het stuk tussen Laurel Canyon Drive en Hwy 101 is het mooiste.
Lopen door Hollywood is ook wel leuk, maar het voelt allemaal nogal toeristerig aan. Bovendien zit je zo in een verkeerde buurt met sexshops. Wij hadden op Hollywood Blvd een supergoed hostel, de Student Inn (http://www.studentinn.com). Dat is echter vooral leuk als je een beetje van de hostel-sfeer houdt. De kamers zijn schoon en voor maximaal 4 mensen geschikt. De prijs is belachelijk laag ($12 of soms nog minder) en de eigenaar is een wereldvent. Hij weet alles van de stad (waar je gratis kunt parkeren) en heeft goede kortingskaarten (tot wel 50%) voor pretparken zoals Disneyland en Six Flags.
De stranden van LA zijn niet zo heel erg goed als in San Diego, maar een uitstapje naar Venice Beach (mooie muurschilderingen en vrouwen/mannen) of Santa Monica is altijd wel leuk. Wij hebben in Santa Monica in een hoog hotel (naam weet ik niet meer) 's middags het happy hour meegemaakt. Dan drink je voor $3 een halve liter cocktail en krijg je ook nog gratis eten!!!
Het strand van Malibu, waar Baywatch zogenaamd opgenomen zou zijn, valt heel erg tegen. Wacht tot Santa Barbara, want daar is het veel mooier.
De kustlijn tot aan San Luis Obispo (ongeveer halverwege tussen LA en San Francisco) is heel erg zonnig en warm, daarboven wordt het rostachtiger en frisser. In San Francisco kun je echt niet meer zwemmen en zul je vaak een trui moeten dragen, ook in de zomer!
Santa Barbara is een leuk plaatsje, maar wat saai. Behalve een mooie missiepost en een leuk strand is hier niet zo heel erg veel te doen. Verderop zijn nog een paar missieposten, de beste is La Purisima Concepcion in Lompoc. Zoals gezegd, een aanrader. De kustlijn tot aan San Luis Obispo is erg mooi, maar hier kun je gewoon in je auto blijven zitten.
San Luis Obispo is een aardig stadje om de nacht door te brengen, want als je uit het zuiden komt is dit de ideale plek om te stoppen voordat je de route 1 langs Big Sur (mooiste kustlijn die ik ken) gaat rijden. Helaas willen hier de weekeindes in de zomer nogal druk worden. Dus reserveer bijtijds, want wij hebben hier een belachelijke $135 betaald voor een mini-motelkamer en dat na 1 uur rondbellen! In deze stad is een leuke missiepost en een goed Mexicaans restaurant, maar verder niet echt heel veel soeps.
Het stuk autoweg (rte 1) tussen San Luis Obispo en Monterey is adembenemend mooi. Hier moet je echt een tijd voor uittrekken. Helaas wil er in de zomer wel eens mist zijn (zoals ik de eerste keer heb meegemaakt), waardoor je dus helemaal niets ziet. Ik ga hier niet veel over vertellen, behalve dat je het gewoon moet zien.
Er zijn wel nog wat zaken die ik kwijt wil: als eerste is er bij San Simeon Hearst Castle. Een groot huis dat door een rijke krantenmagnaat hier is gebouwd. Het is het duurste huis ter wereld en kan bezichtigd worden. Dat zou ik ook zeker doen, helaas ben ik er nog nooit geweest (ik kwam altijd op verkeerde tijden).
Dan is er nog het Julia Pfeifer Burns State Park. Gewoon even uit de auto stappen hier en naar de kust lopen (onder de weg door). Je ziet dan een idyllisch tafereel: een waterval die op een rustig strandje uitkomt. Heel erg mooi.
De eerste stad na de Big Sur is Monterey en een dorpje Carmel (waar de "hoofdmissie" van de missieposten uit 1771 staat). Een mooie autoroute is de befaamde 17 Mile Drive waar je tegen betaling een schitterend rondje rondom de bekende golf course Pebble Beach kunt maken. De stranden en uitzichten zijn hier ook geweldig. Helaas wil hier heel vaak mist zijn.
Monterey zelf is ook wel aardig. Er is een toeristische pier, maar de topper is het aquarium. In een oud fabrieksgebouw is een van de betere aquaria ter wereld gevestigd. Ik ben er twee keer geweest, maar het blijft super.
Ook hier is het niet altijd even makkelijk om een kamer te vinden. Er is namelijk geen hostel.
Verder naar het noorden heb je nog Santa Cruz waar je goed kunt surfen. Er is ook -jaja- een missiepost en een heel grappige achtbaan. Deze is gebouwd rond 1925 en kan zich makkelijk meten met moderne achtbanen.
Het stukje tussen Monterey en San Francisco heeft wel een paar plekken die mooi zijn om te zien, maar niet echt iets wat ik nu kwijt zou willen.

Ik merk dat ik nog veel meer zou kunnen vertellen. Dat doe ik dan wel dit weekeinde of anders volgende week. Dus San Francisco, de woestijn, bergen en Las Vegas houden jullie tegoed.

Stephan
pi_19479909
haha, ronduit schitterend, ik herken veel zaken die ik ook gezien heb(missieposten,de steden,de kleinere stadjes,de stranden enzo)
Die 17 Mile Drive; dit is ook daar waar het zeer duur wonen is ? Ja daar is het idd een zeer mooie omgeving en onderhouden.
  maandag 31 mei 2004 @ 04:19:13 #33
1239 Singa
Fear me!
pi_19528686
Prachtig!
pi_19580864
@Delmar78: Bedankt voor al deze tips. In Augustus ben ik 5 weken in California, Arizona, Utah en Nevada en jouw tips zijn super bruikbaar! Na Australië ben ik benieuwd hoe dit zal zijn.
pi_19586292
quote:
Op woensdag 2 juni 2004 09:25 schreef ZFLaSH het volgende:
@Delmar78: Bedankt voor al deze tips. In Augustus ben ik 5 weken in California, Arizona, Utah en Nevada en jouw tips zijn super bruikbaar! Na Australië ben ik benieuwd hoe dit zal zijn.
Fun zul je zeker en vast hebben ! Moet al zwaar mislopen mocht dit niet het geval zijn.
pi_19588632
Oh vast wel. Alleen door al veel te lezen over ervaringen van anderen krijg je toch wel een indruk wat je wel en niet moet gaan zien en waar je voor moet opletten. Aan de andere kant is iedereen zijn ervaring anders dus daar moet je wel een beetje voor oppassen.
pi_19594658
Everyone has fun in the USA zeker als toerist
Hint: als je gaat met vrienden, en je spreekt nederlands laat dit dan vooral horen aan de meiden, komen die zo naar je toe en vragen welke taal je spreekt, zo raak je makkelijk aan de praat,vertel beetje over nederland(land of the coffeeshops) en je kunt hen echt verbazen en scharel je makkelijk een leuke meid op
Zelf gemaakt,verschoot dat het zo makkelijk ging.
pi_19606469
quote:
Op woensdag 2 juni 2004 18:41 schreef P4nic het volgende:
Hint: als je gaat met vrienden, en je spreekt nederlands laat dit dan vooral horen aan de meiden, komen die zo naar je toe en vragen welke taal je spreekt, zo raak je makkelijk aan de praat,vertel beetje over nederland(land of the coffeeshops) en je kunt hen echt verbazen en scharel je makkelijk een leuke meid op
Nederlanders doen het goed in de VS ja, vooral het Red light district. Daar ben ik destijds zeker 5 keer naar gevraafd.
pi_19606665
quote:
Met een brak Nederlands accent Engels spreken moet dat toch ook wel werken, alleen vragen ze je dan altijd eerst of je uit Duitsland komt... En als je dan uitlegt dat je Nederander bent kijken ze je met grote vragende onwetende ogen aan, pas als je Amsterdam, wiet, klompen, molens noemt begint er iets te dagen . Ik vind het verschil tussen Amerikanen en bijvoorbeeld mensen hier in Australie wel apart. Australiers zijn veel internationaler ingesteld en weten bijna elk land in Europa te benoemen, Amerikanen weten nog niet eens al hun eigen staten op te noemen. (Disclaimer: geldt niet voor alle Amerikanen natuurlijk, maar er is wel een significant statistisch verschil)

* Singa heeft er wel super veel zin in om na 5 maanden Australie naar de VS te gaan voor een roadtrip
  donderdag 3 juni 2004 @ 10:02:15 #40
79634 Delmar78
Amersfoort Untouchable
pi_19609331
Voordat ik ga beginnen aan mijn zoveelste deel van mijn neverending story (over San Francisco, woestijn, Las Vegas en Yosemite) nog een paar grappige verhalen uit de USA.

Amerikanen denken bij Nederland inderdaad altijd als eerste aan Amsterdam, wallen en wiet. Er zouden hier geen wetten zijn. Nu kan ik me ook wel voorstellen dat je als Amerikaan niet zoveel weet van een piepklein landje dat mondiaal nou niet bepaald veel voorstelt, maar we zijn echt niet achterlijk hier. Vragen als: "hebben jullie electriciteit?" zijn redelijk normaal.
Daartegenover staat dat Nederlanders ook niet meer van de USA weten dan dat er cowboys wonen, iedereen er dik is en het eten bestaat uit hamburgers.

Als Amerikanen al in Amsterdam zijn geweest, dan hebben ze ook echt niet veel meer gedaan dan de Wallen, coffeeshops en misschien de Keukenhof. Meestal zijn dat de verhalen die je van Amerikanen hoort als je vertelt waar je vandaan komt. Vorig jaar was ik in Key West met mijn vriendin in een ietwat aangeschoten toestand een sex-/souvenirshop binnengelopen. Daar was een verkoper die nog aangeschotener/stoneder was dan ik. Hij was ook in Nederland geweest en vond het geweldig. Ik maakte me op voor weer zo'n verhaal over coffeeshops, maar was enorm verbaasd over wat er kwam. Hij begon namelijk te vertellen hoe schitterend hij het Anne Frankhuis, het Van Gogh museum, Rijksmuseum en het Paleis op de Dam had gevonden! Hij had zelden zo'n mooie verzameling monumenten bij elkaar gezien. Geen woord over coffeeshops...!

@P4nic: Amerikaanse vrouwen zijn inderdaad snel te imponeren met taalkennis. In een bar in New York kwam ik in 2000 een meid tegen met wie ik aan de praat raakte. Zij kwam uit New Orleans en vond zowat alle talen wel sexy, maar volgens haar sloeg Nederlands alles. Ze vroeg me of ik wat Nederlandse woorden wilde zeggen. Dat deed ik, waarna zij allerlei kittige geluiden begon uit te slaan (denk aan A Fish Called Wanda). Het werd een lange avond...
In een andere bar in de buurt van mijn stage-adres (in het onooglijke, maar wel leuke Utica, NY) sprak ook een meid mij aan (ongelofelijk, dat zie ik in Nederland nog niet zo vaak gebeuren). Zij was echter niet zo snugger als die vorige en vroeg me of ik uit Bosnië kwam. Ik had volgens haar zo'n sterk Bosnisch accent...

Als je ongebonden bent, is de USA een heel goede plek om mensen te leren kennen. Nu moet ik er even bij zeggen dat de vrouwen (volgens mij) stukken beter uitzien dan de mannen (volgens mijn vriendin). En er zijn echt nog niet-verbouwde vrouwen, ook in Californië. Ik liep met mijn vrienden over een druk zebrapad in LA, toen een van hen verzuchte: "Er lopen hier op dit zebrapad meer mooie vrouwen dan je op een avond stappen in Nederland tegenkomt."

Happy hunting,
Stephan
  Moderator donderdag 3 juni 2004 @ 12:41:50 #41
5428 crew  miss_sly
pi_19612963
Delmar78, dank je voor de tips!
En voor je mooie verhalen, je vertelt het leuk, en er zitten erg goede tips tussen. Tegen de tijd dat we vertrekken, ga ik alles netjes uitprinten
pi_19618742
hehe, print alles uit en gebruik het als avondlectuur :-)

@Delmar: hehe dit is precies hetzelfde wat ze tegen mij zeiden, 'you have cute accent' heb toen die avond wel de knapste meid van het zwembad versiert, en zonder te lullen ze trok zelfs op britney spears volgens mijn vriend die mee was, enkel jonger en meer natuurlijker.
Enja, je hoeft enkel maar te zorgen dat ze je Nederlands horen, voor de rest komen zij wel naar jouw zoals mieren naar een pot honing
Verlang al tegen wanneer ik terug ga, april volgend jaar, 21ste b-day vieren in NY wohoeeeeeee.
pi_19624612
Weet iemand hoe lang je in bezit van een rijbewijs moet zijn voordat je een auto gaat huren?

Tegen de tijd dat ik erheen ga ben ik 25 maar heb dan wel pas een half jaar mijn rijbewijs.
pi_19624688
quote:
Op donderdag 3 juni 2004 21:05 schreef OutKast het volgende:
Weet iemand hoe lang je in bezit van een rijbewijs moet zijn voordat je een auto gaat huren?

Tegen de tijd dat ik erheen ga ben ik 25 maar heb dan wel pas een half jaar mijn rijbewijs.
Voor zover ik weet zal dit geen problemen opleveren.... en mochten ze moeilijk doen bij de ene maatschappij kun je nog altijd eens proberen bij anderen. De ene is losser dan de andere.
pi_19636993
quote:
Zal mijn vriendin leuk vinden.. Denk dat ik een ongelofelijke rotschop krijg als ik daar een meid ga versieren. Ze gaat nl. mee.
  vrijdag 4 juni 2004 @ 16:39:23 #46
79634 Delmar78
Amersfoort Untouchable
pi_19642855
@P4nic. Ik heb in NYC mijn 24e verjaardag gevierd in 2002 en dat was uitermate tof. Ik was er toen in mijn eentje en heb de avond van mijn leven gehad. Ik wilde mijn dagkaart van de metro even "eruit halen" door naar het Staten Island Ferry te gaan. Dat is gratis en heeft een mooi uitzicht. Op de boot raakte ik in gesprek met een aardige Engelsman die wel zin had in een biertje.
Bij de Village Idiot (kijk maar op http://www.nycbp.com voor foto's van de serveersters) zijn we begonnen. Daar heb ik een paar biertjes gedronken, terwijl de bij binnenkomst al heel erg knappe serveerster steeds knapper werd. Ik raakte aan de praat met een Ier die al enige tijd in NYC werkte. Met hem ben ik toen naar een andere bar gegaan, Yogi's (ook op http://www.nycbp.com). Ondertussen even uit de metro om in Central Park in de stromende regen even te gaan wildplassen (openbare toiletten zijn er niet). De serveersters bij Yogi's waren nóg knapper en de bezoekers nog aardiger!
Een stamgast bestelde een whiskey. De serveerster dronk het op, ging op de bar staan en liet het goedje in de mond van de klant vallen. Toen diezelfde klant hoorde dat ik jarig was, bood hij me ook aan om een drankje op dezelfde manier te drinken. Daar zei ik geen nee op. En dus dronk Timmy, de Hongaarse honky-tonk girl, een tequila en spuugde dat in mijn mond. De beste tequila ooit!
Dat was nog niet alles: een andere serveerster vroeg aan mij of zijn een splinter in haar kont had zitten. Ik mocht voelen (!) en inderdaad zat daar iets... Helaas ging ze het op de wc in haar eentje uithalen.
Oef, wat een geweldige avond, maar de dag erna heb ik met een houten kop door de stad gelopen...

Ik kan je nog wel wat adressen geven, als je wilt... Dan kun je echt je verjaardag vieren.

ps.in deze tenten (Village Idiot, Yogi's, Coyote Ugly) voelen vrouwelijke klanten zich ook heel erg thuis. De serveersters zijn wel sexy, maar stralen girl power uit die de vrouwelijke klanten blijkbaar heel erg kunnen waarderen. Het is sexy, maar niet sleazy.
  vrijdag 4 juni 2004 @ 16:39:56 #47
79634 Delmar78
Amersfoort Untouchable
pi_19642872
De volgende etappe: San Francisco, de woestijn, Las Vegas en nog wat restjes Californië.

San Francisco is simpelweg schitterend. Helaas heeft het wat minpuntjes ten opzichte van San Diego om niet de mooiste stad van de USA te zijn: het is duur en het is verrekte fris. Toeristen herken je hier aan de blauwe lippen en het kippenvel. Een ander (groot) nadeel is dat de meeste budgethotels in of in de buurt van een onfrisse buurt namens Tenderloin liggen. Daar wil ik even mee beginnen. Niet om af te schrikken, maar gewoon om te waarschuwen waar je voor uit moet kijken.
Tijdens mijn eerste bezoek aan deze stad hadden we een motel in Pacific Heights aan Lombard Street. Geen problemen gehad met rare figuren. De tweede keer was ik er echter op een beperkt budget en hadden we als hotel de Adelaide Inn. Als je naar het noorden of oosten ging, was er geen probleem. Naar het zuiden en westen kon je beter niet komen. De eerste avond gingen we even de was doen in een wasserette op ongeveer 20 minuten loopafstand. Op ongeveer 2 blokken van ons hotel zagen we een vermoorde man op straat liggen. Oei, door het hoofd geschoten. Dat was foute boel. Op elke straathoek stonden groepjes mensen te kijken. We zijn als de duvel doorgelopen, want we hadden alledrie het vermoeden dat we niet al te ver van een rokend pistool waren.
Natuurlijk was dit schrikken, maar dit is mijn ENIGE aanvaring met criminaliteit in de USA geweest. Als je een beetje uitkijkt, hoef je er helemaal niet mee te maken te krijgen. Amerikanen zijn zelf ongelofelijke schijterds, zien in iedere kleurling een moordenaar of overvaller (sommigen Amerikanen zijn echt vreselijke racisten) en wapenen zich uit angst dan ook. Angst beheerst het leven van veel Amerikanen: angst voor overvallen, angst voor terrorisme, angst voor uiterlijke onvolkomenheden.
Ik zou nu graag willen toevoegen waar de Tenderloin zich bevindt, maar dat kan niet. De meeste achterbuurten in Amerikaanse steden zijn zo onduidelijk begrensd, dat je er geen erg in hebt totdat je er middenin staat. Dat kan soms binnen 2 of 3 blokken van een chique wijk zijn!
De Tenderloin is zo bijvoorbeeld op slechts enkele passen van het mooie Union Square waar een van de duurste hotels van San Francisco ligt, het Westin-St.Francis.
Laat je dit niet afschrikken om San Francisco te bezoeken. Blijf gewoon alert, vooral 's avonds. Gebruik je goed verstand. Tip voor 's avonds is dan ook om of met een boog de Tenderloin te mijden of een taxi te nemen. Dat laatste hoeft niet zo duur te zijn (ter herinnering: Amsterdam is de duurste stad ter WERELD voor taxi's). Als je de chauffeur wat extra geld geeft, wil hij soms wel eens wat meer gas geven op de top van een heuvel. Resultaat: een sprongetje en landing met vonken (net als in films).

San Francisco is een goed te belopen stad met wel enkele pittige heuvels. Als je moe bent, kun je altijd nog een van de beroemde cable cars gebruiken. De meeste bezienswaardigheden liggen op niet al te veel afstand van het centrum. Een tip is om ergens een reliëfkaart te bemachtigen. In sommige toeristenboekjes staat een soort 3d-kaart waarop ook de heuvels getekend zijn. Dat is errug handig, want op een kaart een straat nog zo recht lijken, in het echt is 17% helling vreselijk steil. Des te beter als je dat kunt omzeilen met zo'n kaartje. Ik had eigenlijk in gedachten gehad om hier stevig te gaan stappen 's avonds, maar omdat we overdag zo hard gestapt hadden, waren we 's avonds meestal te moe om zelfs nog maar één biertje te drinken.
Het is een van de oudste steden aan de westkust. Ze is zo rond 1800 gesticht, als katholieke missiepost, door Mexicaanse monniken. Van deze periode is nog maar weinig terug te vinden, behalve de missiepost "Mission Dolores" zelf. Deze staat in het ietwat vervallen Mission District. Flinke wandeltocht vanuit het centrum, maar best te doen.
Verder bestaat de stad uit allerlei schitterende wijken vol met (neo-)Victoriaanse woonhuizen waar je heerlijk doorheen kunt slenteren. Pacific Heights, Marina, Cow Hollow, Nob Hill en Russian Hill zijn daar enkele voorbeelden van.
De meeste toeristen worden als eerste bevangen door de waterkant met zijn bekende Fisherman's Wharf en Pier 39. Dit zijn echte toeristenplekken, veel is er eigenlijk niet te zien. Er wordt wel nog steeds vis verhandeld op Fisherman's Wharf en een clam chowder (soort mosselsoep) in een kom van sourdough brood (plaatselijke broodspecialiteit) is erg lekker, maar wel prijzig.
Pier 39 bestaat uit voornamelijk winkels en is niet zo interessant. Ernaast liggen enkele boten die je kunt bezichtigen, waaronder een onderzeeboot. Een groep zeeleeuwen heeft besloten om een aantal docks die hier gemaakt waren voor de pleziervaart te gaan gebruiken als onderkomen. Hier kun je deze dieren heel mooi bekijken. Als de mannetjes zin hebben, kun je ze al van ver horen roepen.
Het belangrijkste is hier de boot naar Alcatraz, het beroemde eiland even verderop met de beruchte gevangenis. Het is nu voor een betrekkelijk redelijke prijs te bezichtigen. Je moet dan de boot pakken van de Blue & Gold fleet. Entree voor het eiland (en volgens mij ook een rondleiding) is daarbij inbegrepen. Kijk maar op http://www.blueandgoldfleet.com/ . In de zomer wil deze tocht vaak vol zijn, dus probeer een paar dagen tot een weekje vooraf te reserveren.
De tocht naar het eiland is al schitterend door het geweldige uitzicht op de stad ('s ochtends wel vaak veel mist), maar het eiland en de gevangenis zelf zijn gewoon indrukwekkend. Het is goed geconserveerd, er zijn interessante verhalen te lezen en er hangt een zeer speciale sfeer. Als je wel eens een film hebt gezien hierover, dan is het een echt feest der herkenning. Vooral Escape From Alcatraz met Clint Eastwood is zeer waarheidsgetrouw.
Het Financial District is een beetje oninteressant. Er zijn wat hoge gebouwen, maar weinig actie. De beroemde Transamerica Pyramid (ja, de pyramide dus) is in Nederlandse handen: ik dacht dat het van Amev of Aegon was.
Hiernaast ligt North Beach waar heel veel Italianen wonen. Voor een goede capuccino of een lekker diner moet je hiernaartoe. Een nog veel leukere wijk (zo niet de leukste van deze stad) is Chinatown. Hier wonen meer dan 150.000 Chinezen op een kluitje in een omgeving die aangeeft dat er weinig aan integratie wordt gedaan. De Chinese ornamenten zien een beetje nep en kitschig uit, maar door het hele straatbeeld waan je je bijna in China (denk ik, want daar ben ik nog nooit geweest). Overal wordt chinees gesproken; straatnaambordjes zijn tweetalig. Er is een plein waar oude chinese mannen zitten te schaken. Op de stoep moet je slalommen tussen de piepkleine chinese vrouwtjes. Kortom, een plek die China uitademt.
Er zijn allerlei winkels waar etenswaren worden uitgestald die niet altijd even bekend ogen, laat staan lekker ruiken. De geur van de gedroogde vis ruik ik nog steeds. Verder kun je hier veel Chinese prullaria kopen, kimono's en is er een keur aan restaurants. Eigenlijk zijn er geen restaurants die er speciaal uitsteken. Ikzelf heb een voorkeur voor the House of Nanking (http://www.inetours.com/Pages/Dining_Archive/House_of_Nanking.html) door de gezellige chaos die er heerst. Het eten is er goedkoop, overvloedig en zonder opsmuk. Je moet echter niet al te zeer op de hygiëne letten, want anders heb je geen honger meer.
Iets te zuiden van Chinatown is Yerba Buena Park, een bescheiden park waar je lekker kunt zitten. Er is hier een mooi kunstmuseum dat opvalt door zijn schitterende architectuur. Hiernaast ligt Union Square, een plein vol met dure winkels, net als de buurt eromheen. Market Street is zowat de hoofdstraat van San Francisco en begrensd het gedeelte waar de toeristen komen. De straat zelf wisselt nogal wat veiligheid betreft (een gedeelte is het midden van Tenderloin), maar overdag kun je overal wel goed lopen. Ten zuiden van Market St is de wijk met de inspirerende naam South of Market (SoMa) die vooral veel hippe galleries en discotheken bevat.
In deze wijk is ook de geniale wasserette met de even geniale naam "Brainwash" (waar we naartoe gingen toen we die vermoorde man op straat zagen liggen). Als je de was moet doen tijdens je vakantie, dan is dit je plaats: "Bar Meets Laundromat". In deze kruising tussen een café en een wasserette voelen mannen én vrouwen zich thuis: de man doet achterin de was en de vrouw nuttigt voren in de bar een biertje terwijl ze naar een optreden luistert. Elke avond is er een ander optreden van heel uiteenlopende artiesten: poëzie, muziek, stand-up comedy. Je mag ook je gitaar meeslepen en zelf het podium op stappen. Er wordt gefluisterd dat de gage een gratis wasje is...

De buitenwijken zijn wat moeilijker begaanbaar zonder auto. Golden Gate Park is de achtertuin van de hele stad. Op zondag mag je hier niet eens komen met de auto. The Castro zit vol met homo's. Zelfs overdag staan hier de leernichten op straat (niets mis mee, erg grappig zelfs). In Haight-Ashbury zijn de jaren '60 nog steeds niet voorbij: overjarige hippies kopen hier nog steeds hun wiet en ondergaan op straat hun LSD-flashbacks. Hier in de buurt is ook de befaamde Steiner Street: een rijtje Victoriaanse met een mooi uitzicht op de binnenstad: http://noehill.com/sf/vics/fulton1198/money_shot_thumb.jpg
Als je van hieruit naar Union Street loopt, kom je langs allerlei hippe boutiques en coffeehouses waar je heel goed naar de voorbijgangers kunt kijken. Het stukje Lombard Street (15 min lopen) tussen Hyde en Columbus is misschien wel een van de meest gefotografeerde plekjes van deze stad. http://www.prosoft.force9(...)treet%201024x768.jpg
Een keertje met de auto hier naar beneden gaan is een must. Geen enkele weldenkende San Franciscaan echter zal deze straat zelf gebruiken. Ach, je bent toerist, dus dan is het ook niet zo erg om dat te laten zien.
Als je toch in de auto zit: volgens kenners (helaas nooit zelf gedaan) is de 49-mile drive door deze stad erg mooi. Hij is te herkennen aan de borden met een meeuw. http://www.mapwest.com/car_motorcycle/htdocs/49mile.html
Volgens velen hebben de San Francisco Giants het mooiste honkbalstadion (http://espn.go.com/page2/s/ballparks/pacbell.html). Het ligt dichtbij het centrum aan het water. Ook al spelen ze dit jaar ronduit slecht, het is wel de kans om een van de beste (zo niet dé beste) actieve spelers te zien: Barry Bonds. Een potje honkbal is een geweldige manier om een verloren avondje door te brengen.

De omgeving van San Francisco is wel aardig, het is zeker een verademing om groen te zien na alle verdorde gras dat je in het zuiden van Californië vindt. Napa Valley is een leuk uitstapje ten noorden van de stad op ongeveer 1 uur rijden. Het is een vallei met de meest uitgebreide wijnbouwstreek van de USA. Zowat om de paar honderd meter is een ander wijnhuis waar je voor een dollar of 5 een paar wijnen kunt proeven. Het wijnglas mag je vaak houden. Afhankelijk van wat je bedoelingen zijn, betekent dat ofwel zeer lekkere wijnen proeven (kwaliteit is goed tot uitstekend) ofwel goedkoop zat worden. In het laatste geval moet je wel even afspreken wie de Bob is ("designated driver"). Die persoon kan dan op de meeste plaatsen een gratis alcoholvrij drankje krijgen.
De meeste mensen gaan naar de beroemde Robert Mondavi. Dat kan ik niet echt aanraden, tenzij je bereid bent om een poot uitgedraaid te krijgen en om tussen horden toeristen een wijntje te moeten drinken. Aanraders zijn Stag's Leap en Niebaum-Coppola. De eigenaar van de laatste wijngaard is Francis Ford Coppola (regisseur van oa The Godfather). Die is daar niet zo vaak te zien, maar we hebben ooit geluk gehad dat we hem even konden spreken.

Ter hoogte van San Francisco, maar dan een paar uur naar het oosten, ligt Lake Tahoe. Dat is een kristalhelder meer op de grens tussen Californië en Nevada (de staat waar Las Vegas in ligt). Als je niet komt om te gokken (zoals de meeste Amerikanen), dan kun je hier goed watersport dan wel wintersport beoefenen. Een van de grappigste hostels de USA ligt hier in Tahoe: Doug's Mellow Mountain Retreat. Doug zelf is een gehandicapte ex-snowboarder die nu in zijn huis reizigers onderbrengt. Als het druk is, dan kun je hier nog steeds plaats vinden: Doug zegt blijkbaar nooit nee. Overal liggen mensen, tot in de tuin en onder de trap toe. Hij heeft er een bijzonder gezellige tent van gemaakt waar je altijd wel leuke mensen ontmoet.

Verder naar het zuiden ligt het Yosemite National Park. Dit bestaat uit een central valley met de bekendste bezienswaardigheden en enkele honderdduizenden toeristen. De Tioga Pass Road, een bergpas ten noorden, is veel mooier en rustiger. Ikzelf ben hier een paar keer geweest, maar ben er slechts elke keer vluchtig doorheen gereden. Een vriend is hier echt gaan wandelen. Dan zie je pas echt de ruwe natuur. Dat is dus iets voor de volgende keer...
Als je van west naar oost over de Tioga Pass Road rijdt en het park uitkomt, rijd je tegen het maanlandschap van Mono Lake aan. Dat is een zoutwatermeer dat jaren geleden is gebruikt als watervoorziening voor LA. Door het dalen van de waterspiegel, zijn er heel bizarre tufsteenformaties (afzettingen van het zouwater) boven water gekomen. Aan de zuidelijke rand van dit meer kun je dichtbij deze zogenaamde tufa's komen (http://www.biphotoclub.org/images/Galleries/Members/DeVange-Tufa%20Mono%20Lake.jpg). Het zout in het water trekt ongelofelijke zwermen vliegen aan, dus schrik niet als je naar het water loopt: het ziet er letterlijk zwart van de vliegjes.

Mono Lake is zo'n beetje het begin van de woestijn (of het einde ervan). Als je verder naar het zuiden gaat, kom je terecht in een van de meest onherbergzame plekken op aarde: Death Valley. Voor de echte experience hier, moet je midden in de zomer gaan. Airco in de auto uit en raampje open. Dat voelt aan alsof je voor een straalkachel zit. Temperaturen tot wel 55 graden ("in de schaduw") zijn hier vrij gewoon. Het asfalt smelt bijna onder je voeten weg. Vocht verdampt zo snel dat je niet eens kunt zweten. Water meenemen, dus.
Ondanks het vele "niets" is dit een bijzonder interessante plek, vooral omdat het hier zo onherbergzaam is. Dit is de meedogenloze woestijn. Er zijn echter toch enkele dorpjes met de heerlijke namen Stovepipe Wells en Furnace Creek. Hier kun je overnachten.
Bij Stovepipe Wells liggen enkele zandduinen. In het meest noordelijke gedeelte is er een grote krater, de Ubehebe Crater, een bizar kasteel (Scotty's Castle) en de mysterieuze racetrack. Dit is een zoutvlakte waarop allerlei stenen met een spoor erachter liggen. Niemand weet echter hoe die stenen bewogen kunnen hebben, want er zijn geen andere tekenen te zien. Heel spooky. Hier kun je echter alleen met een 4x4 auto komen.
Rondom Furnace Creek is er het schitterende uitzichtpunt Zabriskie Point (http://www.jgk.org/pictures/zabriskie-point.html) en het laagste punt op het westelijk halfrond: Badwater (http://www.lcss.net/deathvalley/photos/Badwater%201.jpg). Gek genoeg is hier een plasje water waarin zelfs nog een beschermde slak in voorkomt.
Tip is om dit park te bekijken rond zonsopgang of zonsondergang. De kleuren zijn dan schitterend en de temperaturen zijn dan niet zo extreem.

Voordat je helemaal gek wordt van de hitte, kun je snel de afslag naar Las Vegas nemen. Vanuit Death Valley kun je er in ongeveer 3 uur zijn. Voordeel is dat de wegen hier allemaal kaarsrecht zijn en er nooit iemand komt. Scheuren, dus.
Het maakt niet uit vanaf welke kant je Las Vegas binnenkomt rijden, je moet eigenlijk bijna altijd over een bergkam. In de vallei voor je ligt dan die schitterende, gekke stad. Het eerste wat je aan jezelf vraagt is waarom deze stad in godsnaam hier moet liggen. Er is helemaal niets in de verre omtrek en het is ook nog verrekte warm.
's Avonds door de stad rijden is een belevenis an sich. Door alle lichtjes, reclameborden en ook door de hitte, raak je heel snel gedesoriënteerd. Ik vind het een heerlijke stad door alle kitsch en poespas. Het mooie is dat alles hier zo goedkoop is (nou ja, naar verhouding). Voor weinig geld heb je een decadente kamer met marmeren badkamer en spiegels rondom je bed in een protserig hotel. Je huurt een limousine en rijdt van casino naar casino om overal voor $1 een cocktail te drinken of voor $5 een onbeperkt buffet te eten.
Natuurlijk draait het voornamelijk om gokken, en dat is ook de reden dat ze het zo goedkoop kunnen maken, maar hier is er behalve gokken nog een patserige wereld om de casino's heen. De maffia is nu al een aantal jaren weg uit Las Vegas en grote bedrijven hebben de voormalige maffiacasino's vervangen voor gigantische hotel-casino's waar er iets voor elk gezinslid te halen is. De laatste paar jaren is er echter ook daar weer een kentering in ontstaan: er komen steeds meer dure hotels met vaak de meest belachelijke architectonische ideetjes.
Langs de beroemde Strip (eigenlijk buiten de stadsgrenzen van de stad Las Vegas) liggen de meeste en bekendste hotels die allemaal een eigen thema hebben: MGM Grand, Tropicana, Bellagio, Paris, Venetian, Mirage, Treasure Island, Excalibur, Barbary Coast, Luxor. En dan ben ik er nog een heel stel vergeten. Overal kun je wel voor weinig geld overnachten en eten. Ikzelf heb geslapen in Tropicana, Sahara en Excalibur (gigantisch) die allemaal okay waren. Eten kun je heel goed bij het Round Table Buffet in Excalibur waar je onbeperkt allerlei lekkernijen kunt eten en drinken.
De thema's van de hotels kun je niet alleen terugvinden in de architectuur, maar ook in het eten, de kamers, de bediening, de shows. Laat je gewoon maar verrassen door alles wat er te zien is. Als ik dat namelijk allemaal moet opschrijven, ben ik nog dagen bezig. Er is gewoonweg te veel om op te noemen. Je zintuigen kunnen dan snel wat overspannen worden.
Overal zijn speelautomaten te vinden. Als je naar je kamer wilt, moet je altijd wel langs eentje lopen. Op deze manier willen ze je verleiden om ook te gaan spelen. Inderdaad, sommige bejaarde vrouwtjes zie je dag en nacht spelen, soms wel aan 5 automaten tegelijk. Ikzelf heb ook gespeeld, blackjack. Dat is een simpel spel om mee te beginnen. Er is snel wat mee te verdienen. Wij begonnen om 4.30u 's nachts te spelen en omdat wij als enigen aan de tafel stonden, wilde de croupier ons wel wat helpen. Als je helemaal niets van de spellen weet, kun je een gratis clinic krijgen.
Het nachtleven is, behalve gokken, ook erg goed. Er zijn heel wat verschillende nachtclubs dan wel discotheken te vinden. Ik vond Cleopatra's Barge in Caesar's Palace erg goed. Dat is een boot die drijft (!) in een kunstmeertje (!). Drinken is er goedkoop en de muziek is hard.
Mocht je veel geld gewonnen hebben, dan kun je dat meteen uitgeven om naar een show te gaan kijken. Verlopen sterren als Dusty Springfield, Tom Jones of Barbra Streisand treden hier op voor pittige entreeprijzen vanaf $60. Of je gaat naar een van de dure winkels die in veel hotels te vinden zijn. Daar koop je dan een mooi collier van Cartier of een Rolex.
Verder zijn er heel wat gratis attracties (naast gratis parkeerplaatsen), zoals een zeerovershow bij Treasure Island of een vulkaanuitbarsting bij Tropicana. Ten noorden van de strip, in het centrum van Las Vegas zelf is een straat (Fremont St, dacht ik) die nu helemaal overdekt is met duizenden lampjes. 's Avonds zijn er dan lichtshows die je gratis kunt bekijken.
Zoals gezegd: Las Vegas is een stad die je moet ondergaan. Er zijn zoveel dingen te zien en te beleven, dat kan ik onmogelijk allemaal beschrijven. Duik gewoon het nachtleven in en proef de gekte en de schoonheid.

In zuidelijk Californië groeit een boom die zo speciaal is dat U2 er zelfs nog eens een album naar heeft vernoemd: The Joshua Tree (http://batalion.ucsd.edu/images/dzagorod/pcd/pcd0786/joshua-tree-1.3.html). Deze bomen deden de eerste kolonisten denken aan Jozua die zijn armen ophief om Jericho te veroveren. Het zijn stugge woestijnbomen die voornamelijk voorkomen in het Joshua Tree National Park. Als je vanuit Las Vegas terugrijdt naar het zuiden of naar LA, dan is een omweg meer dan de moeite waard. Het is ook goed te doen als dagtocht vanuit LA. Waar Death Valley vooral de eenzaamheid van de woestijn liet zien, is Joshua Tree meer een park die laat zien dat de woestijn toch leeft. Er groeien best veel planten en cactussen. Het landschap is ook wat afwisselender en wat minder heet dan Death Valley.
Ten zuiden van Joshua Tree NP is het Anza-Borrego Desert State Park, maar dat kan ik niet echt aanraden. Het is bij lange na niet zo mooi als Death Valley of Joshua Tree.

Dat was het wel zo'n beetje wat ik wilde vertellen. Er is nog een hoop meer te zien in Californië en die omgeving. Er is natuurlijk nog veel meer te zien, maar dan is er zo weinig over om te ontdekken...

Stephan
pi_19644903
Potvolpitjes zeg !!!!! Als ik dit hier allemaal lees, is het net alsof ik terug in de bus zit te luisteren naar onze gids van toen, jij kunt zo als gids gaan fungeren daar voor Nederlandstalige toeristen, no shit !!
Btw: die extra adressen om b-day te vieren zijn altijd welkom, in feite is alles over de VS welkom, ben echt jaloers op al hetgene jij al gezien/gedaan hebt. Ben ook al in de streeks geweest voor 2w maarja een rondreis met een bus, zou het veel liever beleven zoals jij het beleeft.
NY ben ik ook van plan om paar contacten te leggen met leuke mensen en dan samen b-day te vieren, normaal gezien zal ik er ook alleen zijn, want de meeste van mijn leeftijd kunnen zo'n reis niet bekostigen oftewel kunnen ze daar dan niet ten volle profiteren van NY, dus het zal wel moeten.
En die clam chowder (soort mosselsoep) in een kom van sourdough brood (plaatselijke broodspecialiteit), hebben we ook gegeten, zieter idd ranzig uit maar is wel megalekker.
Oh en voor de mensen die de zeeleeuwen willen gaan bekijken, hou er wel rekening mee dat het daar ongelooflijk stinkt
En die taxi's hoef je niet extra te betalen hoor om extra gas te geven, die gaan sowieso zal voluit, we dachten dat we in een of andere achtervolging zaten, en spotgoedkoop !! Die Cable Cars hetzelfde maar zorg wel dat je rap bent, die zijn nogal redelijk haastig en meestal overvol.
Voor ons was SF ook de "raarste" stad, we kwamen nog maar net toe of er zat al een neger te zwaaien naar ik dat ik eens moest gaan, bleef enkel uren voor het hotel staan, heb er mij niet veel van aangetrokken, ook lig je hier het best niet aan de kant van de straat, want die nacht was ook net als in een film, de hele nacht alarm, was eens leuk om te horen.

Ben er zeker van dat je iedere toekomstige USA-ganger verschrikkelijk veel info hebt meegegeven !! en diegene die niet willen gaan toch een beetje het water in de mond gegeven om toch maar eens te proberen

Later wil ik ook zo kunnen vertellen als jij, maar het liefst dan over de hele VS, het midden wil ik ook wel eens rustig bezoeken, is een immens verschil met de kusten naar het schijnt.
  maandag 7 juni 2004 @ 02:53:34 #49
1239 Singa
Fear me!
pi_19696932
Super Stephan, je weet met je verhalen er wel voor te zorgen dat ik er steeds meer zin in heb om te gaan! Nog maar iets meer dan een maand en het is zover .....
quote:
Op donderdag 3 juni 2004 16:33 schreef P4nic het volgende:
hehe, print alles uit en gebruik het als avondlectuur :-)
Inderdaad
  maandag 7 juni 2004 @ 03:13:55 #50
1239 Singa
Fear me!
pi_19697024
quote:
Op donderdag 3 juni 2004 16:33 schreef P4nic het volgende:
@Delmar: hehe dit is precies hetzelfde wat ze tegen mij zeiden, 'you have cute accent' heb toen die avond wel de knapste meid van het zwembad versiert, en zonder te lullen ze trok zelfs op britney spears volgens mijn vriend die mee was, enkel jonger en meer natuurlijker.
Enja, je hoeft enkel maar te zorgen dat ze je Nederlands horen, voor de rest komen zij wel naar jouw zoals mieren naar een pot honing
Verlang al tegen wanneer ik terug ga, april volgend jaar, 21ste b-day vieren in NY wohoeeeeeee.
Ik doe hier mijn uiterste best om zo goed mogelijk accentloos Engels te spreken, heeft het juist een voordeel om wel een accent te hebben. Dan moet ik maar even snel weer een Nederlandse accent aanleren . Ik heb al een paar keer gehoord dat mensen (met Engels als moedertaal) vinden dat Engels met een Nederlands accent op het "Sean Connery"-accent lijkt.
pi_19698620
Stephan, bedankt wederom voor de superinfo. Zijn er tussen de grote steden ook dorpjes of parken waar je zoiets van hebt, dat is de moeite waard?
  vrijdag 11 juni 2004 @ 11:26:40 #52
79634 Delmar78
Amersfoort Untouchable
pi_19806690
Absoluut.
Als je vanuit Boston langs de kust naar Maine rijdt, is er eigenlijk in elk dorpje aan de oceaan wel wat te zien. Hier kun je heel goed kreeft eten. Een van de eerste dorpjes ten noorden van Boston is Salem. Hier kun je zelfs met de forensentrein vanuit North Station komen. Salem staat bekend vanwege zijn heksenvervolging in de 18e eeuw. Hier zijn een paar leuke musea en een heel mooi huis: The House of the Seven Gables. Verder is het centrumpje een verademing ten opzichte van andere Amerikaanse stadscentra: bijna alle steden lijken op elkaar!
Verder naar het noorden ligt Cape Ann met het aantrekkelijke vissersstadje Gloucester (spreek uit: Gloster). Hier is de boot vertrokken waarover een aantal jaar geleden de (geflopte) film "The Perfect Storm" is gemaakt.
Ten zuidoosten van Boston is Cape Cod, een lang schiereiland waar de Kennedy's nog altijd vakantie vieren. Hier zijn allerlei mooie dorpjes. Op de punt ligt Provincetown, gay capital van het oosten. Ook voor hetero's is hier heel wat te beleven. Als het weer het toelaat, is fietsen hier simpelweg geweldig.
Ook de kustlijn van Connecticut en Rhode Island (tussen New York en Boston) is erg mooi, zelfs nog midden in de winter.

Ikzelf heb 5 maanden in Utica, NY, gewoond. Dat is ter hoogte van de Niagara Falls ongeveer 4 uur rijden te noorden van New York CIty. Van daaruit was je binnen een uur in Cooperstown. Dat is een klein dorpje dat schitterend ligt aan een meertje. Hier is de befaamde Baseball Hall Of Fame waar ik dom genoeg nooit ben geweest (museum schijnt erg goed te zijn, zelfs als je niet van honkbal houdt).
Ten noorden van Utica ligt een enorm uitgestrekt natuurgebied namens Adirondacks. Bekendste plaats daar is Lake Placid waar ooit nog eens de winterspelen zijn gehouden. Het is een gigantisch gebied met alleen maar bomen, heuvels en meertjes. Je kunt er schitterend wandelen, vissen, fietsen, noem maar op. Tijdens de herfst zijn de kleuren hier onvergetelijk.
Vanuit Utica een eind naar het westen liggen de zogenaamde Finger Lakes. Dat is een heuvelachtige regio waar een aantal langgerekte meren liggen. Volgens de indianen die hier woonden, waren de 5 meren de afdrukken van de hand van god die over de aarde kraste. Hier zijn twee mooie plaatsjes: de relaxte universiteitsstad Ithaca en Watkins Glen. Dit laatste dorp is vooral bekend van het Nascar-circuit (vroeger ook Formule 1), maar hier is ook een heel mooi State Park (http://www.jimemery.com/NewYork/watkinsglen_eastview_wb.jpg). Het is een kloof die door een riviertje is uitgesleten. Je loopt langs het riviertje naar boven door indrukwekkende waterpartijen en uitgesleten rotswanden.
De Niagara Watervallen heb ik nog niet echt genoemd, maar dat is ook iets waar je wel een grote omweg voor mag maken. De omvang van de watervallen is gigantisch. Vanaf de Amerikaanse kant kom je er tot een meter bij. Het geraas is oorverdovend. Ik had het niet verwacht, maar het kijken naar die watervallen heeft mij meer dan een dag zoetgehouden.
Als je van hieruit iets verder naar het noorden gaat, kom je langs de zogenaamde "Whirlpool". Dat is een grote uitbochting in de rivier waar het water ronddraait. Als mensen van de watervallen springen, worden ze drie dagen later hier opgevist.
Nog iets verder naar het noorden is een oud Frans/Engels/Amerikaans fort dat ook de moeite waard is: Old Fort Niagara (http://www.oldfortniagara.org) is in heel erg Franse stijl gebouw.

Rondom Washington DC is er ook nog een heleboel te zien en doen.
Harper's Ferry ligt op het "drielandenpunt" van Virginia, Maryland en West Virginia. Schitterende plek met veel historische gebouwen. Zuidelijker ligt het Shenendoah National Park waar je een mooie rit door de bergen kunt maken. Hier in de buurt is ook een van de mooiste universiteitsstadjes die ik ken: Charlottesville met in de buurt Monticello, het huis van Thomas Jefferson. Charlottesville is erg leuk om te bezoeken vanwege de schitterende campus (gebouwd door Jefferson) en het feit dat het zo'n linkse gemeenschap is in een ultra-rechtse redneck staat. Monticello is ook helemaal door hem ontworpen. Hij ligt er ook in de tuin begraven. Alleen al door de ligging een echte aanrader. Het huis is van binnen ook erg mooi.

In Californië zijn zowat alle stadjes aan de kust erg mooi. De binnenland zijn in dat opzicht wat saaier, maar daardoor wel overzichtelijker: als er al een park is, dan is het ook meteen de moeite waard.
  vrijdag 11 juni 2004 @ 13:22:14 #53
17114 Pistol_Pete
pi_19808962
@Delmar78

Uiteindelijk heb ik dan de tijd gevonden om al je verhalen te lezen. Erg cool om al je ervaringen en kennis van de VS hier met iedereen te delen

Even om in te haken op je laatste stukje. Wat erg leuk om te doen is om vanuit Shenandoah Valley de Blue Ridge Parkway helemaal naar het zuiden af te rijden naar de Great Smokey Mountains NP
  maandag 14 juni 2004 @ 09:29:37 #54
79634 Delmar78
Amersfoort Untouchable
pi_19873778
@Pistol_Pete
Leek me inderdaad een erg goed idee om te doen, maar helaas had ik daar geen tijd meer voor. Iets voor de volgende vakantie...

Gisteren schoot me nog een leuke bezienswaardigheid in Californië in: Bodie. Dat is een spookstad aan de "achterkant" (oostkant) van Yosemite NP. Het ligt iets te noorden van Mono Lake. Je kunt er komen via een weg waarvan de laatste 2 tot 3 kilometer onverhard zijn. Het is wel goed te berijden allemaal.
Bodie (http://www.bodie.com) is een voormalig mijnstadje (zilver of goud, weet ik niet meer) dat na een bloeiperiode van de een op de andere dag verlaten lijkt te zijn. Er zijn heel wat huizen over die in een behoorlijk goede staat nog te bezichtigen zijn. Door de afgelegen ligging hangt er een lekker akelig sfeertje.
In de buurt van Barstow op de weg tussen LA en Las Vegas ligt ook zo'n spookstadje, met de naam Calico. Dat is echter meer een pretpark vergeleken met Bodie, het voelde nogal nep aan. Bodie was echt stukken mooier dan Calico.
  maandag 14 juni 2004 @ 09:39:06 #55
17114 Pistol_Pete
pi_19873906
quote:
Op maandag 14 juni 2004 09:29 schreef Delmar78 het volgende:
@Pistol_Pete
Leek me inderdaad een erg goed idee om te doen, maar helaas had ik daar geen tijd meer voor. Iets voor de volgende vakantie...

Gisteren schoot me nog een leuke bezienswaardigheid in Californië in: Bodie. Dat is een spookstad aan de "achterkant" (oostkant) van Yosemite NP. Het ligt iets te noorden van Mono Lake. Je kunt er komen via een weg waarvan de laatste 2 tot 3 kilometer onverhard zijn. Het is wel goed te berijden allemaal.
Bodie (http://www.bodie.com) is een voormalig mijnstadje (zilver of goud, weet ik niet meer) dat na een bloeiperiode van de een op de andere dag verlaten lijkt te zijn. Er zijn heel wat huizen over die in een behoorlijk goede staat nog te bezichtigen zijn. Door de afgelegen ligging hangt er een lekker akelig sfeertje.
In de buurt van Barstow op de weg tussen LA en Las Vegas ligt ook zo'n spookstadje, met de naam Calico. Dat is echter meer een pretpark vergeleken met Bodie, het voelde nogal nep aan. Bodie was echt stukken mooier dan Calico.
Toevallig ben ik in deze twee spookstadjes geweest. Bodie is het leukst om naar toe te gaan, maar een spookstadje kun je het nauwelijks meer noemen als de kans best groot is dat je er tussen busladingen toeristen loopt (zou wel pech zijn geweest).

Calico is meer een pretpark dan een spookstadje. Als je misschien van hele slechte entertainment houdt moet je er eigenlijk wel heen gaan. Het is tenenkrommend slecht, maar daarom ook grappig om te zien hoe een paar bejaarde mannetjes cowboy-jte gaan spelen en op elkaar gaan schieten met klappertjespistolen De Japanners en Amerikanen vinden het iig wel mooi
  maandag 14 juni 2004 @ 19:21:41 #56
44629 Skeffie
@ Suzhou, China
pi_19888479
ben afgelopen mei ook in de westkust en las vegas geweest. Grand Canyon is geweldig!!! ook door de woestijn rijden is fantastisch!!

Probeer vanuit Los Angeles ofzo via highway 1 naar san fransisco te rijden, dit is erg prachtig. Onderweg kom je dan ook langs Hearst Castle, stop hier even, is erg prachtig. OP highway 1 rij je via de kust omhoog, je komt door bergen en dan zie je links de zee een paar honderd meter beneden je, is erg mooi!!

Las Vegas is ook erg leuk. Wil je lekker goedkoop eten? ga dan naar de gold Coast hotel, dit is iets buiten de vegas strip.

Suc6 met je reis!
Some call Flair, "The Dirtiest Player in the Game." Others refer to him as simply "The Nature Boy."
To be the man........ You've got to beat the man, WHOOOOOOOO
pi_19956587
@Delmar,

Die kanten van Toronto-Niagara Falls hen ik al gehad. Waren inderdaad geweldig om te zien. Ik ben nu meer benieuwd naar de omgeving van California, Nevada, Utah en Arizona. Wat voor dopjes/kleine steden zijn daar nog meer interressant? Misschien nog parken ?

En wat moet ik absoluut NIET zien?
pi_19960522
quote:
Op donderdag 17 juni 2004 07:51 schreef ZFLaSH het volgende:
@Delmar,

Die kanten van Toronto-Niagara Falls hen ik al gehad. Waren inderdaad geweldig om te zien. Ik ben nu meer benieuwd naar de omgeving van California, Nevada, Utah en Arizona. Wat voor dopjes/kleine steden zijn daar nog meer interressant? Misschien nog parken ?

En wat moet ik absoluut NIET zien?
Bwa alles langs die kanten is mooi :-)
Spendeer vooral niet de teveel tijd in Hollywood, echt de moeite niet, loop effe langs het Chinese Theather met daarbij de the walk of fame, effe door de winkelstraat en voor de rest is er niet veel te doen in Hollywood, Los Angels zou ik ook niet teveel tijd spenderen,saaie stad. Voor de rest zal je je wel amuseren.
pi_19975748
Ik ga in september voor het eerst naar amerika, 9 dagen naar Las Vegas en ik had een vraagje.
Ik wil als ik daar ben wel wat dvd's kopen, maar krijg ik daar problemen mee als ik langs de douane kom in Nederland, dus weet iemand wat het minimum aan dvd's is die je mee terug kan nemen zonder dat je invoerrechten moet betalen?
  FOK!fossiel donderdag 17 juni 2004 @ 21:24:20 #60
8443 cptmarco
it's captain...
pi_19975879
volgens de site douane.nl:
Aanschaf van artikelen via internet uit landen buiten de Europese Unie (andere dan accijnsgoederen)

Het bestellen van artikelen via internet is niet anders dan het invullen van een elektronisch bestelformulier zoals postorderbedrijven dat gebruiken. Het maakt dus niet uit of de artikelen schriftelijk, telefonisch of via internet worden gekocht.

Over alle artikelen die in landen buiten de EU worden gekocht, moeten douanerechten en BTW worden betaald. De douanerechten worden betaald over de aankoopprijs van het artikel en de verzekerings- en vervoerskosten tot aan binnenkomst van het artikel in de EU. Dit is de douanewaarde. De BTW wordt geheven over de douanewaarde, daarbij opgeteld het douanerecht en de verzekerings- en vervoerskosten tot de plaats van bestemming.

Voor artikelen die u buiten de EU heeft gekocht, is vrijstelling van belasting mogelijk. Per zending geldt een vrijstelling van belasting tot een bedrag van ¤ 22,-. Is de waarde meer dan dit bedrag, dan betaalt u douanerechten en BTW over de totale waarde. De zending dient rechtstreeks, dus zonder bemiddeling van tussenhandelaren, te worden verzonden naar de door u aangegeven bestemming.

Voorbeeld 1: geen douanerechten en BTW
U bestelt 2 cd's met een winkelwaarde van ¤ 18,-. De vrijstelling geldt per zending, dus voor deze twee cd's betaalt u geen douanerechten en BTW. Omdat de winkelwaarde onder de vrijstellingsnorm van ¤ 22,- valt hoeven de verzekerings- en vervoerskosten (bij postzendingen zijn dit de portokosten) ook niet bij het bedrag van ¤ 18,- te worden opgeteld.

Voorbeeld 2: geen douanerechten, wel BTW
U bestelt 3 cd's met een waarde van ¤ 40,-. Stel: De portokosten bedragen ¤ 13,-. Per zending geldt een vrijstelling tot ¤ 22,-. U krijgt geen vrijstelling en moet 3,5 % douanerechten en 19 % BTW betalen over de totale waarde van de cd's en over de portokosten, die bij de ¤ 40,- worden opgeteld. Dit is in totaal ¤ 53,-.
Het douanerecht bedraagt 3,5 % van ¤ 53,- = ¤ 1,86.
In de praktijk komt het erop neer dat u wel BTW moet betalen, maar geen douanerechten. U betaalt pas douanerechten wanneer die meer dan ¤ 10,- bedragen.
De BTW wordt berekend over ¤ 53,-.
De BTW bedraagt dan 19 % van ¤ 53,- = ¤ 10,07.

heb je er wat aan, meer staat er geloof ik niet bij....
  vrijdag 18 juni 2004 @ 15:36:04 #61
79634 Delmar78
Amersfoort Untouchable
pi_19995360
quote:
Op donderdag 17 juni 2004 21:19 schreef FooRancid het volgende:
Ik ga in september voor het eerst naar amerika, 9 dagen naar Las Vegas en ik had een vraagje.
Ik wil als ik daar ben wel wat dvd's kopen, maar krijg ik daar problemen mee als ik langs de douane kom in Nederland, dus weet iemand wat het minimum aan dvd's is die je mee terug kan nemen zonder dat je invoerrechten moet betalen?
Als eerste veel plezier. 9 dagen in Las Vegas is wel erg lang, tenzij je gaat gokken. Dan is het te kort om je geld terug te verdienen.
Houd er rekening mee dat je DVD's uit de USA alleen op een gekraakte of regiovrije speler kunt afspelen. Ik ben er nog steeds niet achter of de beeldopmaak (wij hebben PAL, USA heeft NTSC) nog een rol speelt.
Met het invoeren zul je niet zo'n problemen krijgen. Je hebt namelijk in de USA al belasting betaalt. Het wordt iets anders wanneer je iets via internet bestelt, want dan betaal je geen belasting in de USA en moet je het bij het invoeren naar Nederland alsnog doen.
Eventueel kun je de DVD's uit de verpakking halen, dan bestaat er weinig mogelijkheid dat je ze gaat doorverkopen.
pi_19997457
quote:
Op vrijdag 18 juni 2004 15:36 schreef Delmar78 het volgende:

[..]

Als eerste veel plezier. 9 dagen in Las Vegas is wel erg lang, tenzij je gaat gokken. Dan is het te kort om je geld terug te verdienen.
Houd er rekening mee dat je DVD's uit de USA alleen op een gekraakte of regiovrije speler kunt afspelen. Ik ben er nog steeds niet achter of de beeldopmaak (wij hebben PAL, USA heeft NTSC) nog een rol speelt.
Met het invoeren zul je niet zo'n problemen krijgen. Je hebt namelijk in de USA al belasting betaalt. Het wordt iets anders wanneer je iets via internet bestelt, want dan betaal je geen belasting in de USA en moet je het bij het invoeren naar Nederland alsnog doen.
Eventueel kun je de DVD's uit de verpakking halen, dan bestaat er weinig mogelijkheid dat je ze gaat doorverkopen.
Oke bedankt voor de info
En ik vermaak me die 9 dagen wel, ga er toch kosteloos heen
  vrijdag 18 juni 2004 @ 17:55:50 #63
10864 maartena
Needs more cowbell.
pi_19999154
Als je produkten koopt in de VS, heb ik een paar tips.

1) Bij kleding: Haal alle labels eraf en was nieuwe kleding 1 keer. Vrijwel alle hotels hebben een wasserette waar je voor een dollar een hele lading was kunt doen. Gewassen kleding ruikt niet nieuw meer. Bonnetjes weggooien. Eventueel per post opsturen als je je ze echt wil hebben, maar niet meenemen. Als het even kan, DRAAG de nieuwe kleding NADAT je ze een keer gewassen hebt.

2) Bij elektronica: Open alle verpakkingen, gooi alle overbodige papieren en verpakkingsmaterialen weg. Stuur het bonnetje en garantie bewijs gewoon per POST naar Nederland, kost 80 cent voor een normale brief.

3) Bij CD's / DVD's: Als je van plan bent om grote hoeveelheden in te slaan, doe dan het volgende: Haal alle kaften en lay-ins eruit, en stop deze in een grote envelop: Stuur naar Nederland per post. Gooi alle verpakkingen weg, en stop de discs in een verzamelmapje. Die worden meestal toch nooit gecontroleerd. Bonnetjes weer hetzelfde, weggooien of opsturen. In Nederland kun je wel weer ergens goedkoop DVD hoesjes of CD hoesjes kopen en de orginele lay-ins er weer in stoppen
-
  dinsdag 22 juni 2004 @ 14:31:02 #64
1239 Singa
Fear me!
pi_20092879
Ze houden je toch niet aan op schiphol, ik loop altijd gewoon door bij "niets aan te geven", de mensen die ik er aangehouden zie worden hebben meestal een niet autochtoon uiterlijk.
pi_20101723
Ik ga vanaf 20 juli 4 weken naar de us. Maar ik ben ff aan het kijken of ik wel m'n apparaten die stroom nodig hebben daar kan gebruiken.
Het gaat voornamelijk om opladers voor telefoon/camera/foto
Deze kunnen niet op 110v werken. Weet iemand ergens waar je zo'n omvormer kan halen? Of heeft iemand ervaringen hiermee?
<<< Click here for free 24/7 pr0n daily updates >>>
pi_20101767
ga gewoon naar een elektronicazaak zeg beetje nadenken kan soms geen kwaad.
Die omzetters werken daar perfect bij ons althans.

telefoon ? GSM bedoel je ? dan moet je wel zorgen dat hij trialband is anders ben je er niets mee.
pi_20102314
Ja gsm is triband.
Op conrad kom ik niet echt een omvormer tegen om van 110v, 230 te maken.
  Moderator dinsdag 22 juni 2004 @ 20:26:48 #68
5428 crew  miss_sly
pi_20103150
de ANWB heeft toch zo'n wereldstekker?
pi_20103176
uh van 110 naar 230 ? die heb je toch niet nodig je hebt eerder een converter van 230V naar 110V, want het stroomnet in de USA werkt met 110V.
pi_20103431
Wel van 110 naar 230 dus. Ik heb net gekeken op de adapter van m'n oplader voor de digicam. Deze werkt dus op 230 volt en niet op 110 (anders zou dat er ook wel op staan).
Dus wil ik deze kunnen gebruiken lijkt het mij zo dat je van 110v, 230 maakt.
En zo'n reisstekker is alleen een verloopstuk om je apparaat te kunnen aansluiten, deze doet niets met het voltage.

De meeste spullen werken wel op 110 volt mits het er ook op staat. Ik heb toevallig weer een lompe oplader die het niet kan
  woensdag 23 juni 2004 @ 10:02:25 #71
79634 Delmar78
Amersfoort Untouchable
pi_20115092
De spullen die ik meeneem op vakantie (batterijlader, acculader, laptop) doen het van 110 tot 230 volt. Je moet dan alleen een verloopstekker halen (twee platte plugjeshttp://www.creditron.com/images/plug.jpg). Hebben ze inderdaad bij ANWB (wel duur), beter nog is bij Media Markt of andere grote plek. Bij een willekeurige Radio Shack in de USA doen ze het ook...
In de USA zijn genoeg electrozaken te vinden waar ze trafo's van 230 naar 110 verkopen. Let er wel op dat hij genoeg ampères aankan. Mijn collega had in de USA een laptop gekocht met een trafo erbij. Die kon de stroom niet aan en begon binnen een uurtje te roken...
pi_20117336
quote:
Op dinsdag 22 juni 2004 20:34 schreef SaturN het volgende:
Wel van 110 naar 230 dus. Ik heb net gekeken op de adapter van m'n oplader voor de digicam. Deze werkt dus op 230 volt en niet op 110 (anders zou dat er ook wel op staan).
Dus wil ik deze kunnen gebruiken lijkt het mij zo dat je van 110v, 230 maakt.
En zo'n reisstekker is alleen een verloopstuk om je apparaat te kunnen aansluiten, deze doet niets met het voltage.

De meeste spullen werken wel op 110 volt mits het er ook op staat. Ik heb toevallig weer een lompe oplader die het niet kan
Ok nu snap ik het, sorry elektronica nooit een sterk vak geweest.
pi_20120491
Maar, ik snap niet dat er nu nog digitale cams verkocht worden met adapters die alleen 220 aan kunnen? Alle adapters die ik heb zijn van 100-240. Een fabrikant gaat echt geen 3 adapters maken. Sommige zijn zelfs x-aantal jaren oud. Kijk het nog maar eens goed na.
pi_20121043
een adapter maken die alleen 220 aankan is goedkoper dan eentje die 100-240 aankan...
pi_58580806
Tvp-schopje.

Ik ga volgende week ook weer naar de VS voor een (te) korte vakantie.

Ik heb er BEEEEEEEEREveel zin in!

Beetje rondtoeren in Utah, einnnnndelijk naar Monument Valley, en verder natuurlijk naar Las Vegas.

Heeft iemand een tip voor een leuk hotel/motel om en nabij Moab (UT), toevallig?
 FR
  zaterdag 10 mei 2008 @ 11:57:33 #76
110767 LOCALMOTION
Eho'OnipoKaua*
pi_58591780
Bora-Bora...ALoha -iets voor je--mayB you'll be able to use the infos....

http://www.moab-utah.com/
" Aia i AINA ka 'ano'i - na pua keu a ke ALOHA... A he ipo 'oe na'u i Aloha - ka'ano'i a ku'u pu'uwai
There at the ISLAND is my LOVE where the girls are too much when it comes to loving..
You're the Sweetheart I LOVE, the desire of my hear
pi_58600233
Vraag het hier maar want dit is natuurlijk het VS topic !
Ben van plan de VS door te crossen...
Startend vanaf New Yok City rijdend richt Los Angeles .. Wil onderweg in ieder geval langs Chicago en de waterfalls zien. Iemand nog tips ? tvp

[ Bericht 33% gewijzigd door Cone op 11-05-2008 00:19:06 ]
pi_58613661
quote:
Op zaterdag 10 mei 2008 21:23 schreef Cone het volgende:
Vraag het hier maar want dit is natuurlijk het VS topic !
Ben van plan de VS door te crossen...
Startend vanaf New Yok City rijdend richt Los Angeles .. Wil onderweg in ieder geval langs Chicago en de waterfalls zien. Iemand nog tips ? tvp
Gaaf plan!!
Probeer de oude Route 66 terug te vinden! Veel toffe dingen onderweg te zien, en een heel aparte sfeer ook!

Eén ding wat je absoluut niet mag missen, is de Grand Canyon! Dat is werkelijk gran-di-oos!!!!!

En ik weet niet waar je interesses liggen, maar Las Vegas is natuurlijk ook errug leuk.
En probeer onderweg een aantal Nationale Parken aan te doen: die zijn over het algemeen hartstikke de moeite waard! Maarja, je moet er ook zin in hebben natuurlijk, in al dat natuurgeweld.

Nouja, àlles is indrukwekkend daar, eigenlijk...
Ik voorspel je dat het moeilijk kiezen zal worden!!
 FR
pi_58613704
quote:
Op zaterdag 10 mei 2008 11:57 schreef LOCALMOTION het volgende:
Bora-Bora...ALoha -iets voor je--mayB you'll be able to use the infos....

http://www.moab-utah.com/
Ja, had ik indd al gevonden, maar ik was echt benieuwd naar meer persoonlijke ervaringen of tips.

Toch bedankt, hè!

Big fan van Hawaii, of woon je er ook? -dit is KAA (foutje) TRV hè, dus waarom niet! -
Ben er ook al eens geweest (Big Island) : hééél apart, en ook supermooie onderwaterflora&fauna!
Wat zijn jouw favoriete eilanden?

[ Bericht 11% gewijzigd door Bora-Bora op 12-05-2008 23:29:05 ]
 FR
pi_58616796
Grand Canyon wil ik inderdaad zien , en ook wel even naar Las Vegas ( als ik niet alles weggok ).
En Bora hoezo oude route ? is die afgebroken voor een deel ? Wel jammer is toch wel echt iets typisch VS.
National parken zou ik ook wel doen , Natuur is natuurlijk ook best anders daaro.
Nog een vraagje , kan je in California een beetje duiken ?
bvd
  maandag 12 mei 2008 @ 11:01:19 #81
110767 LOCALMOTION
Eho'OnipoKaua*
pi_58623256
born Lunaville -south-east van Lahaina (Maui)...maar zit nu in de buurt van San Francisco. Voor lekker lui zijn
en geen last van vele toeristen zit ik graag by the Big Island -Hawaii. Er zitten vele vrienden in de buurt van Hilo, maar natuurlijk ga ik bij de OHANA= familie- (Maui) het liefst.Om met vrienden -voor gezelligheid en lekker uitgaan ook natuurlijk de vele wahine=women op Waikiki.
" Aia i AINA ka 'ano'i - na pua keu a ke ALOHA... A he ipo 'oe na'u i Aloha - ka'ano'i a ku'u pu'uwai
There at the ISLAND is my LOVE where the girls are too much when it comes to loving..
pi_58636078
quote:
Op maandag 12 mei 2008 11:01 schreef LOCALMOTION het volgende:
born Lunaville -south-east van Lahaina (Maui)...maar zit nu in de buurt van San Francisco. Voor lekker lui zijn
en geen last van vele toeristen zit ik graag by the Big Island -Hawaii. Er zitten vele vrienden in de buurt van Hilo, maar natuurlijk ga ik bij de OHANA= familie- (Maui) het liefst.Om met vrienden -voor gezelligheid en lekker uitgaan ook natuurlijk de vele wahine=women op Waikiki.
Nice! Je hebt maar mazzel hoor!

Wij hadden ook graag Ohau en Maui aan willen doen, maar de vluchten waren nogal onhandig geregeld als je dezelfde dag weer terug naar Big Island wilde. Een volgende keer zullen we zeker meerdere eilanden bezoeken! Kaua'i bijv ook! Lijkt me mooii!

Heb je een dubbele nationaliteit?
 FR
pi_58636344
Nou, Moab zien we wel ter plaatse;
ik zou wel wat tips voor lodging in of rond Salt Lake City kunnen gebruiken.

Heeft iemand suggesties??
 FR
pi_58637981
Vergeet ook niet

Zuidelijk & Noordelijk California en de Westkust deel 10 en
Rondreizen door de USA. (wat eigenlijk het meest recente centrale VS topic is)
pi_58638231
Juli 2007!

Maar toch bedankt hoor!
 FR
pi_58638280
Iemand hier ooit in Yellowstone NP geweest?

Misschien dat ik er volgende maand naartoe ga
  dinsdag 13 mei 2008 @ 09:18:15 #87
110767 LOCALMOTION
Eho'OnipoKaua*
pi_58639310
Bora Bora--- Ik niet -mijn vrouw wel -zij is Molukse en al heel lang met haar getrouwd. Het Nederlands schrijven heb ik van haar geleerd,maar ik maak nogal veel fouten en ze corrigeert het voor me.
By the way zit je in Tahiti -Bora Bora-- I envy you. Kauai " The Garden Island " is awesome and mooi.
Morgen ben ik op weg naar Missouri voor een maand of zo.--collegas hadden gevraagd of ik even langs wou
komen. Ik ben benieuwd of het wat wordt.
  dinsdag 13 mei 2008 @ 15:08:45 #88
62913 Blik
The one and Only!
pi_58645239
quote:
Op dinsdag 13 mei 2008 05:30 schreef WooZ het volgende:
Iemand hier ooit in Yellowstone NP geweest?

Misschien dat ik er volgende maand naartoe ga
Mijn ouders zijn er geweest, ze vonden het echt geweldig. Zeker een aanrader om naar toe te gaan, het park is heel divers en door de vulkanische activiteit erg bijzonder
pi_58647310
quote:
Op dinsdag 13 mei 2008 15:08 schreef Blik het volgende:

[..]

Mijn ouders zijn er geweest, ze vonden het echt geweldig. Zeker een aanrader om naar toe te gaan, het park is heel divers en door de vulkanische activiteit erg bijzonder

Top, ik heb de optie om met 2 andere lui ernaartoe te rijden en een week in Yellowstone rond te trekken

Nu nog even vrij vragen
pi_58658066

Dinsdag 10 juni een 10 daagse roaddtrip van Vancouver naar Yellowstone en weer terug

Het is geregeld
  zondag 8 juni 2008 @ 15:33:03 #91
129759 poohy
gelegenheidsfokster
pi_59219763
Over een maand of drie zijn we van plan om naar Amerika te gaan.
Nu is het zo ongeveer 300 euro goedkoper om van Brussel met American Airlines te vertrekken. Alleen gaat het voor zover ik weet niet zo goed met deze maatschappij.

Is het nu dom om met AA te vliegen en neem ik een onnodig risico?
  zondag 8 juni 2008 @ 19:10:01 #92
269 vats
Live life to the max!
pi_59225642
quote:
Op zondag 8 juni 2008 15:33 schreef poohy het volgende:
Over een maand of drie zijn we van plan om naar Amerika te gaan.
Nu is het zo ongeveer 300 euro goedkoper om van Brussel met American Airlines te vertrekken. Alleen gaat het voor zover ik weet niet zo goed met deze maatschappij.

Is het nu dom om met AA te vliegen en neem ik een onnodig risico?
gewoon boeken.... met welke amerikaanse maatschappij gaat het wel goed, die lui vliegen allemaal al jaren met verlies en een maatschappij als AA zal ten alle tijden vliegen het is te groot en te belangrijk voor usa om van een op andere dag te stoppen met vliegen.
  dinsdag 1 juli 2008 @ 13:59:56 #93
132191 -jos-
Money=Power
pi_59818207
Wij hebben net een vlucht geboekt voor over 2 weken drie weken lang naar Florida. Het is nu wel hurricane season zo te lezen?! Als het goed is hebben we geen visum nodig voor zover ik weet? Ik ben nu bezig de Florida topics door te lezen als iemand nog goede tips of adviezen heeft hoor ik het graag!!
WEB / [HaxBall #64] Jos is God
Arguing on the Internet is like running in the Special Olympics.
pi_59818986
quote:
Op dinsdag 1 juli 2008 13:59 schreef -jos- het volgende:
Wij hebben net een vlucht geboekt voor over 2 weken drie weken lang naar Florida. Het is nu wel hurricane season zo te lezen?! Als het goed is hebben we geen visum nodig voor zover ik weet? Ik ben nu bezig de Florida topics door te lezen als iemand nog goede tips of adviezen heeft hoor ik het graag!!
Bij McDonalds krijg je free refills~!@#$%%^&^**
  dinsdag 1 juli 2008 @ 16:25:09 #95
62913 Blik
The one and Only!
pi_59821746
quote:
Op dinsdag 1 juli 2008 13:59 schreef -jos- het volgende:
Orlando
Cape Canaveral
Key West
Everglades
evt. zwemmen aan de kust van de golf van Mexico

Genoeg te doen voor minimaal 2 weken
pi_61782120
Vraagje: Ik moet begin december naar Albany, NY. Nu kan ik dat via Boston of via NYC doen.
In NYC is natuurlijk altijd iets te beleven en te zien, maar daar bek ik nu al 2 keer geweest. Is Boston een bezoekje (dag of 3) waard? Of zouden jullie mij toch NYC aanraden.
Lundqvist, Magnus Johanson: Hejå, hejå LHC!
O-H-I-O; Buckeyes
pi_61782508
Boston is een prachtige stad, waar je je zeker wel een paar dagen kan vermaken. Zeer Europees, veel geschiedenis en veel relaxter dan NYC
pi_61805757
Ok. Dan laat ik het van evt sportwedstrijden, die ik zou kunnen bezoeken, afhangen of het Boston of NYC wordt.
Lundqvist, Magnus Johanson: Hejå, hejå LHC!
O-H-I-O; Buckeyes
pi_61818128
quote:
Op zondag 21 september 2008 19:15 schreef JZweeds het volgende:
Ok. Dan laat ik het van evt sportwedstrijden, die ik zou kunnen bezoeken, afhangen of het Boston of NYC wordt.
je bent net te laat, de Yankees spelen de laatste wedstrijd in hun gouwe ouwe stadion
  dinsdag 2 februari 2010 @ 16:54:39 #100
205280 pumpkinsoup
The Queen Is Dead
pi_77556909
Even een kickje! Ik ga over twee weken voor 10 dagen naar Los Angeles
pi_77557485
quote:
Op dinsdag 2 februari 2010 16:54 schreef pumpkinsoup het volgende:
Even een kickje! Ik ga over twee weken voor 10 dagen naar Los Angeles
Dan kun je beter in Zuidelijk & Noordelijk California en de westkust deel 12 terecht
  dinsdag 2 februari 2010 @ 21:08:42 #102
205280 pumpkinsoup
The Queen Is Dead
pi_77568248
quote:
Op dinsdag 2 februari 2010 17:09 schreef DutchTrain het volgende:

[..]

Dan kun je beter in Zuidelijk & Noordelijk California en de westkust deel 12 terecht
Ok... Alleen waarom word dit topic eigenlijk niet meer gebruikt? Het is tenslotte een centraal VS topic. Kan er net zo goed een slotje op.
  maandag 26 april 2010 @ 10:54:58 #103
177079 incognitoomuch
Kin op je borst!
pi_80721012
Een kickje voor Florida? Of is daar ook een appart topic voor?
[ tribute to Fedor ]
[ tribute to Jon Jones ]
Casual MMA fan :')
pi_80721730
quote:
Op maandag 26 april 2010 10:54 schreef incognitoomuch het volgende:
Een kickje voor Florida? Of is daar ook een appart topic voor?
Dat is Het grote Florida topic deel 2

En het algehele rondreizen door de VS topic is Rondreizen door de USA #2 ergens is iets niet mogelijk met het samenvoegen van de topics, of er is iets misgegaan..
  maandag 26 april 2010 @ 17:56:02 #105
205280 pumpkinsoup
The Queen Is Dead
pi_80734567
Ik snap nog niet dat dit topic niet gesloten word hoor.
pi_89874459
Er lijkt wat onenigheid in deze topic te zijn. Ik kende deze nog niet en wilde eigenlijk een centraal US city trip topic openen, maar ik waag het er toch maar op. Ik hoop dat het zinvol is, aangezien ik de komende weken nog meer city trips in de US ga maken en dan graag wat input van de users hier zou krijgen.

Volgende week zit ik een aantal dagen in Washington DC (3 volle, 2x een bruikbare halve) en heb even wat globaal rondgekeken en tot nu heb ik dit op de to-do lijst staan:

quote:
national mall
- air & space museum
- U.S. Holocaust Memorial
- capitol
- lincoln memorial
- white house

- fbi hq
- hotel washington rooftop
- spy museum
- crime museum - 20USD

- Arlington National Cemetery
- pentagon

- National zoo
Iemand (meer) tips? In DC zal ik alleen zijn, dus dingen die je normaal met z'n 2-en zal doen kunnen geskipt worden. Art-musea vind ik niks.
pi_94647219
Korte vraag: is het handig om vanuit Nederland contante dollars mee te nemen naar de VS? Ik ga een aantal dagen naar de VS toe, maar neem ook mijn creditcard mee.
Schuimpje... mijn liefste. Verlaat mij nimmer weer...
  zaterdag 26 maart 2011 @ 22:43:43 #108
327009 jamesstewart
Go ahead. Make my day.
pi_94656982
Is zo'n reis naar de States eigenlijk duur? Stel dat ik voor een week naar New York wil gaan, een stedentrip dus, tijdens de zomervakantie (maanden juli en augustus). Hoeveel ben je dan kwijt inclusief vlucht en hotel, per persoon? Zelf even rond gekeken, maar de prijzen lopen allemaal erg uiteen.
Op zaterdag 12 maart 2011 om 01:05:55 zei Redskillz:
*plaatje van een net wat te dikke neger*
OMG HE SAID THE N WORD! OMG HE SAID THE N WORD!
  zaterdag 26 maart 2011 @ 22:45:00 #109
71919 wonderer
pi_94657037
Als de prijzen die jij vindt uiteenlopen, hoe kunnen wij dan zeggen of het duur is? :?
"Pain is my friend. I can trust pain. I can trust pain to make my life utterly miserable."
  zaterdag 26 maart 2011 @ 22:50:11 #110
327009 jamesstewart
Go ahead. Make my day.
pi_94657192
quote:
1s.gif Op zaterdag 26 maart 2011 22:45 schreef wonderer het volgende:
Als de prijzen die jij vindt uiteenlopen, hoe kunnen wij dan zeggen of het duur is? :?
Uhm, dat weet ik eigenlijk niet. Ik weet namelijk niet wat een goede, normale of dure prijs is voor zo'n stedentrip. :P
Op zaterdag 12 maart 2011 om 01:05:55 zei Redskillz:
*plaatje van een net wat te dikke neger*
OMG HE SAID THE N WORD! OMG HE SAID THE N WORD!
  zondag 27 maart 2011 @ 08:46:49 #111
134783 papernote
Een echte.
pi_94666457
quote:
1s.gif Op zaterdag 26 maart 2011 22:43 schreef jamesstewart het volgende:
Is zo'n reis naar de States eigenlijk duur? Stel dat ik voor een week naar New York wil gaan, een stedentrip dus, tijdens de zomervakantie (maanden juli en augustus). Hoeveel ben je dan kwijt inclusief vlucht en hotel, per persoon? Zelf even rond gekeken, maar de prijzen lopen allemaal erg uiteen.
Ik betaal nu 430 euro voor de vlucht en 950 euro voor 7 nachten hotel. Daarna nog al m'n uitgaven daar, maar die weet ik dus nog niet.
  zondag 27 maart 2011 @ 09:10:13 #112
10864 maartena
Needs more cowbell.
pi_94666570
quote:
5s.gif Op zaterdag 26 maart 2011 18:49 schreef papernote het volgende:
Korte vraag: is het handig om vanuit Nederland contante dollars mee te nemen naar de VS? Ik ga een aantal dagen naar de VS toe, maar neem ook mijn creditcard mee.
Gewoon bankpas mee, je kunt overal pinnen.

Hooguit $20 om op het vliegveld wat te kunnen kopen als je aankomt, en je kunt zo gauw even geen geldautomaat vinden of zo.
-
  zondag 27 maart 2011 @ 22:49:11 #113
134783 papernote
Een echte.
pi_94693742
Ik bedenk me net nog een stomme vraag: heb ik zo'n stekker-adapter nodig voor de stroom daar?

En op m'n Nokia oplader staat: 230V~/50Hz/21mA/4,8VA. Maar ik begrijp dat ze in de VS 100 volt hebben. Duurt het opladen dan gewoon langer of gaat het echt niet werken?
  maandag 28 maart 2011 @ 10:11:01 #114
62913 Blik
The one and Only!
pi_94704372
quote:
5s.gif Op zondag 27 maart 2011 22:49 schreef papernote het volgende:
Ik bedenk me net nog een stomme vraag: heb ik zo'n stekker-adapter nodig voor de stroom daar?

En op m'n Nokia oplader staat: 230V~/50Hz/21mA/4,8VA. Maar ik begrijp dat ze in de VS 100 volt hebben. Duurt het opladen dan gewoon langer of gaat het echt niet werken?
Je hebt een verloopstekker nodig voor de US ja. En vreemd dat je oplader niet compatibel is met de US, meestal is dat namelijk wel zo met opladers. Volgens mij gaat die dan gewoon niet werken
  maandag 30 mei 2011 @ 11:24:45 #115
178193 Juicyhil
Bekende FOK!ker
pi_97489591
Even een kickje :9

Ik zit te twijfelen om in het najaar (rond oktober) een ticket te boeken naar LA en vanaf daar naar de oostkust rijden om vervolgens aldaar weer op het vliegtuig terug te stappen.

Is dat realistisch? Hoeveel tijd moet ik daar tenminste voor uittrekken? Wat is het weer in die periode?

Waar moet ik nog meer aan denken? :o
Op dinsdag 9 augustus 2011 23:01 schreef SuperrrTuxxx het volgende:
Ik hou zoveel van jou, ik doe alles voor je! O+
pi_97495245
Wellicht is het sowieso handig om eerst te bepalen waar je aan de oostkust wilt vertrekken? Het scheelt nogal of je in Miami of in Boston op het vliegtuig naar huis stapt.

Vervolgens pak je gewoon een kaart erbij, en trekt een lijntje tussen LA en bestemming; en ga je gewoon kijken wat je allemaal wilt zien. Aan de hand hiervan kom je dan op een aantal dagen uit dat je nodig gaat hebben.

Je kan ook van te voren bepalen waarlangs je allemaal wilt rijden, en aan de hand daarvan bepalen wat je eindpunt wordt.

Als je zegt dat het oktober wordt, houd dan sowieso rekening met wat voor weer je liever wilt hebben. In oktober zal het noordelijker iets herfstachtiger zijn dan als je de hele tijd langs de grens met mexico rijdt ;-)

Wat betreft het aantal dagen: dat kunnen wij dus niet bepalen adhv jou gegeven info. Hoeveel zou je er zelf maximaal aan kunnen/willen spenderen qua dagen?

Houd iig rekening met hoge dropoffkosten voor de auto... (ik neem aan dat je met 'rijden' rijden met de auto bedoelt en niet met de trein :P)

Iig een gaaf idee, dat ik zelf ook ooit een keer zou willen utivoeren!
Voor wat foto's, kijk hier
  maandag 30 mei 2011 @ 17:05:07 #117
10864 maartena
Needs more cowbell.
pi_97501866
quote:
0s.gif Op maandag 30 mei 2011 11:24 schreef Juicyhil het volgende:
Even een kickje :9

Ik zit te twijfelen om in het najaar (rond oktober) een ticket te boeken naar LA en vanaf daar naar de oostkust rijden om vervolgens aldaar weer op het vliegtuig terug te stappen.

Is dat realistisch? Hoeveel tijd moet ik daar tenminste voor uittrekken? Wat is het weer in die periode?

Waar moet ik nog meer aan denken? :o
Ligt er een beetje aan wat je wil....

Als je de meest directe route wil rijden tussen bijv. NY en LA, dan is dat zo'n 2800 mijl, ofwel 4500 kilometer. Wil je echt helemaal niets zien, en alleen maar rijden, dan kun je zo'n 700 km per dag rijden, en rekening houdend met een kwartier pauze elke 2 uur, en 1 uur ergens om te lunchen, dan ben je zo pakweg 8, 9 uur per dag onderweg, en kun je het binnen 1 week doen.

Wil je ook echt wat zien van het land behalve snelwegen, dan zul je een veel langere route moeten nemen die bijv. door natuurparken en bekende steden gaat die je toch even wil aandoen. Zonder al te veel te zien van je dan toch zeker wel 10-12 dagen bezig.

Wil je het echt goed doen, en niet elke dag uren in de auto zitten, en zo af en toe bijv. een hele dag in een stad rondkijken etc, dan zal ik toch minimaal 4 tot 5 weken rekenen.
-
  maandag 30 mei 2011 @ 19:19:36 #118
178193 Juicyhil
Bekende FOK!ker
pi_97507283
Dankjulliewel voor de uitgebreide uitleg :)

quote:
0s.gif Op maandag 30 mei 2011 14:20 schreef polariteit het volgende:
Wellicht is het sowieso handig om eerst te bepalen waar je aan de oostkust wilt vertrekken? Het scheelt nogal of je in Miami of in Boston op het vliegtuig naar huis stapt.
Ik zit daarover nog een beetje in dubio. Twee steden die op mijn verlanglijstje staan zijn Los Angeles en New York. Dus ik zat te denken om Los Angeles aan te doen, dan naar Las Vegas en eindigen in New York. Ik hou er zelf gewoon niet zo van om lange tijd in 1 stad te zitten. Op een gegeven heb je het dan namelijk wel weer gezien :P
quote:
Vervolgens pak je gewoon een kaart erbij, en trekt een lijntje tussen LA en bestemming; en ga je gewoon kijken wat je allemaal wilt zien. Aan de hand hiervan kom je dan op een aantal dagen uit dat je nodig gaat hebben.

Je kan ook van te voren bepalen waarlangs je allemaal wilt rijden, en aan de hand daarvan bepalen wat je eindpunt wordt.
Het punt dat ik nog in dubio zit, is dus hoe ik het beste kan gaan. Want die nationale parken e.d. liggen volgens mij vrij zuidelijk en de route richting New York gaat dus meer noordelijk. Dus misschien is het dan handiger om bij Florida uit te komen. Maar ik weet gewoon niet echt of het dus haalbaar is naar New York te rijden.
quote:
Als je zegt dat het oktober wordt, houd dan sowieso rekening met wat voor weer je liever wilt hebben. In oktober zal het noordelijker iets herfstachtiger zijn dan als je de hele tijd langs de grens met mexico rijdt ;-)
Mooi weer is lekker, maar ik hou niet van heel erge hitte. Dus wat dat betreft zit ik in het najaar neem ik aan wel goed. Maar zolang ik de sneeuwkettingen niet hoef mee te nemen is alles best :+
quote:
Wat betreft het aantal dagen: dat kunnen wij dus niet bepalen adhv jou gegeven info. Hoeveel zou je er zelf maximaal aan kunnen/willen spenderen qua dagen?
Ik denk maximaal iets van 2,5 weken. Op het werk kunnen ze me ook niet zo erg lang missen :P
quote:
Houd iig rekening met hoge dropoffkosten voor de auto... (ik neem aan dat je met 'rijden' rijden met de auto bedoelt en niet met de trein :P)
Ik ga inderdaad met de auto :Y Maar ik wil dat via internet gaan boeken. Zit dat dan al in de kosten verwerkt of moet dat bij aankomst nog betaald worden?

Ik vond 250 euro voor 2 weken met een vrij grote auto al zo goedkoop :P
quote:
Iig een gaaf idee, dat ik zelf ook ooit een keer zou willen utivoeren!
Inderdaad :Y zoals ik net al zei, ik ben na 2 of 3 in een stad wel weer erop uitgekeken. :P
  maandag 30 mei 2011 @ 19:22:38 #119
71919 wonderer
pi_97507427
Is TRV opgeheven of zo? :?
  maandag 30 mei 2011 @ 19:25:13 #120
178193 Juicyhil
Bekende FOK!ker
pi_97507526
quote:
0s.gif Op maandag 30 mei 2011 17:05 schreef maartena het volgende:

[..]

Ligt er een beetje aan wat je wil....

Als je de meest directe route wil rijden tussen bijv. NY en LA, dan is dat zo'n 2800 mijl, ofwel 4500 kilometer. Wil je echt helemaal niets zien, en alleen maar rijden, dan kun je zo'n 700 km per dag rijden, en rekening houdend met een kwartier pauze elke 2 uur, en 1 uur ergens om te lunchen, dan ben je zo pakweg 8, 9 uur per dag onderweg, en kun je het binnen 1 week doen.
Ik wil inderdaad ook nog wel wat van het landschap zien inderdaad. Misschien zullen er stukje zijn die verre van interessant zijn en ik inderdaad alleen maar over de snelweg door zal rijden, en ook stukjes die misschien mooi zijn en ik daar wat langzamer zal gaan rijden.
quote:
Wil je ook echt wat zien van het land behalve snelwegen, dan zul je een veel langere route moeten nemen die bijv. door natuurparken en bekende steden gaat die je toch even wil aandoen. Zonder al te veel te zien van je dan toch zeker wel 10-12 dagen bezig.
Ik heb wel wat plekken op mijn verlanglijstje staan, maar niet echt must-see's. Misschien moet ik dat nog maar wat beter uitzoeken voordat ik echt plannen ga maken. :P
quote:
Wil je het echt goed doen, en niet elke dag uren in de auto zitten, en zo af en toe bijv. een hele dag in een stad rondkijken etc, dan zal ik toch minimaal 4 tot 5 weken rekenen.
Dat wordt me denk ik te lang vanwege werk e.d..Neemt niet weg dat het me hartstikke leuk zou lijken. Maar ik wil wel een of twee daagjes Las Vegas doen, dat is het denk ik wel waard.
pi_97507535
quote:
0s.gif Op maandag 30 mei 2011 19:22 schreef wonderer het volgende:
:?
  maandag 30 mei 2011 @ 19:25:25 #122
178193 Juicyhil
Bekende FOK!ker
pi_97507536
quote:
0s.gif Op maandag 30 mei 2011 19:22 schreef wonderer het volgende:
We zitten toch ook in TRV :?
  maandag 30 mei 2011 @ 19:30:03 #123
10864 maartena
Needs more cowbell.
pi_97507756
quote:
0s.gif Op maandag 30 mei 2011 19:25 schreef Juicyhil het volgende:

[..]

Ik wil inderdaad ook nog wel wat van het landschap zien inderdaad. Misschien zullen er stukje zijn die verre van interessant zijn en ik inderdaad alleen maar over de snelweg door zal rijden, en ook stukjes die misschien mooi zijn en ik daar wat langzamer zal gaan rijden.

Ik heb wel wat plekken op mijn verlanglijstje staan, maar niet echt must-see's. Misschien moet ik dat nog maar wat beter uitzoeken voordat ik echt plannen ga maken. :P

Dat wordt me denk ik te lang vanwege werk e.d..Neemt niet weg dat het me hartstikke leuk zou lijken. Maar ik wil wel een of twee daagjes Las Vegas doen, dat is het denk ik wel waard.
Persoonlijk zou ik me niet echt vastleggen op het "moet perse het hele continent over". Doe 3 weken Westen/Zuid-westen, begin ergens in Los Angeles of San Fransisco, en 3 weken later zit je in Denver.

Dan volgend jaar, of over een jaar of 2, weer 3 weken..... en dan begin je in Denver, en na een reis door het Mid-Westen eindig je in Chicago.

Dan weer een jaar of 2 later, begin je in Chicago, en doe je in 3 weken de east-coast steden, en eindig je bijv. in Boston.

Zo ben je ook het hele continent over gegaan, maar doe je het rustig aan, en zie je veel meer. Ik ken mensen die trekken minstens 3 maanden uit om van oost naar west te rijden of andersom.

Ter vergelijking: De afstand tussen Los Angeles en Boston, is ongeveer gelijk aan de afstand tussen Amsterdam en Teheran in Iran..... dat geeft je misschien een beetje een beter perspectief wat je kan doen in 3 weken, en hoe GROOT het land is.
-
  maandag 30 mei 2011 @ 19:31:02 #124
71919 wonderer
pi_97507809
Ahum, mijn fout :')

Neem me niet kwalijk!
  maandag 30 mei 2011 @ 19:37:12 #125
178193 Juicyhil
Bekende FOK!ker
pi_97508078
quote:
0s.gif Op maandag 30 mei 2011 19:30 schreef maartena het volgende:

[..]

Persoonlijk zou ik me niet echt vastleggen op het "moet perse het hele continent over". Doe 3 weken Westen/Zuid-westen, begin ergens in Los Angeles of San Fransisco, en 3 weken later zit je in Denver.

Dan volgend jaar, of over een jaar of 2, weer 3 weken..... en dan begin je in Denver, en na een reis door het Mid-Westen eindig je in Chicago.

Dan weer een jaar of 2 later, begin je in Chicago, en doe je in 3 weken de east-coast steden, en eindig je bijv. in Boston.

Zo ben je ook het hele continent over gegaan, maar doe je het rustig aan, en zie je veel meer. Ik ken mensen die trekken minstens 3 maanden uit om van oost naar west te rijden of andersom.

Ter vergelijking: De afstand tussen Los Angeles en Boston, is ongeveer gelijk aan de afstand tussen Amsterdam en Teheran in Iran..... dat geeft je misschien een beetje een beter perspectief wat je kan doen in 3 weken, en hoe GROOT het land is.
Ik denk dat je inderdaad gelijk hebt. Dan zou ik me misschien teveel haasten en zie ik tenminste meer. Ik ga misschien maar eerst even een plan maken wat ik allemaal wil zien, wat precies leuke plekken zijn.
  dinsdag 31 mei 2011 @ 05:43:40 #126
10864 maartena
Needs more cowbell.
pi_97528320
quote:
0s.gif Op maandag 30 mei 2011 19:37 schreef Juicyhil het volgende:
Ik denk dat je inderdaad gelijk hebt. Dan zou ik me misschien teveel haasten en zie ik tenminste meer. Ik ga misschien maar eerst even een plan maken wat ik allemaal wil zien, wat precies leuke plekken zijn.
Ook: grote delen van het mid-westen zijn saai, tenzij je een fan bent van graanvelden en maisvelden. Het wordt niet voor niets "fly over country" genoemd..... ;)

Er zijn wel veel mensen die bijv. 3 weken zuid-westen doen om alle natuur te bekijken in California, Nevada, Arizona, Idaho, etc.... en dan 1 week naar het oosten vliegen en dan bijv. 3 dagen Washington DC, 3 dagen New York doen.

Ik heb er deze week Chicago opzitten, morgen weer terug naar California. :P
-
pi_97528636
Als je maar 2,5 week hebt, dan zou ik net zoals Maartena zegt, mij beperken tot slechts een deel. Ik zou het persoonlijk erg zonde vinden. Maar ja, dat is natuurlijk toch echt persoonlijk.

De meeste bekende nationale parken liggen inderdaad voornamelijk in het zuid-westen geconcentreerd. Wat je ook zou kunnen doen is bijvoorbeeld tot pakweg Atlanta zuidelijk blijven, en dan langzaamaan naar het noorden richting New York via bijv. shenandoah en washington oid. Maar zoals gezegd, er zijn legio mogelijkheden. Ik denk het voor jou iig het beste is als je gewoon google maps er bij gaat pakken; je begin- en eindbestemming bepaalt en vervolgens de tussenstops gaat bepalen. En dan voor jezelf bepalen of het niet teveel wordt en of je het haalbaar vind.

Die dropoff kosten geven ze volgens mij inderdaad al wel gewoon op bij het boeken op internet, dus dat is wel makkelijk te vergelijken.

quote:
Ik vond 250 euro voor 2 weken met een vrij grote auto al zo goedkoop
inclsuief verzekering enzo? dat is best goedkoop nml!
pi_98309876
In oktober vlieg ik met United Airlines naar Chicago... eerste x USA ook.
Ervaringen met deze airline? vliegtuig is een Boeing 767-300 :)
they say a dirty mind is a joy forever...
pi_98322082
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 juni 2011 21:24 schreef Ladyxima het volgende:
In oktober vlieg ik met United Airlines naar Chicago... eerste x USA ook.
Ervaringen met deze airline? vliegtuig is een Boeing 767-300 :)
Ik ben vorig jaar met United naar San Francisco gevlogen met tussenstop in Washington. Beviel goed! Stewardessen komen steeds langs met drinken en je krijgt 1 hoofdmaaltijd + een aantal keer wat snacks. Ik vloog economy maar ik vond de beenruimte voldoende. (Ben niet zo groot, 1,73)
pi_98325496
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')