Rumsfeld lag, en ligt nog steeds, zwaar onder vuur. Er is wrs niets opzettelijk verhuld, maar Rumsfeld heeft slecht gerapporteerd. Ondanks de hoeveelheid papieren, heeft dit een hele grote prioriteit, en moet dit niet als normaal incidentje worden beschouwt. Dat de excuses van de administratie Bush pas nu komen ipv maanden geleden toen dit al bekend was, is een teken dat het niet goed zit. pas bij de media-aandacht is er zichtbaar opgetreden, wat een zeer kwalijke zaak is.quote:Rumsfeld zegt sorry en blijft aan
'Geen sprake van systematische wandaden in Iraakse gevangenissen'
door Frank Kools
2004-05-08
NEW YORK - De Amerikaanse minister van defensie Donald Rumsfeld heeft gisteren 'de volle verantwoordelijkheid' genomen voor wandaden in Iraakse gevangenissen. Hij bood mishandelde gedetineerden zijn 'diepgevoelde excuses' aan en verontschuldigde zich bij het Amerikaanse volk, de president en het Congres omdat hij hen slecht informeerde.
Maar aftreden doet Rumsfeld niet. ,,Ik heb de laatste dagen veel nagedacht of ik nog effectief kan opereren.'' Zijn antwoord was 'ja'. ,,Ik zou geen minuut aarzelen als ik niet langer goed kon opereren. Maar ik weiger op te stappen omdat mensen er een politieke kwestie van maken.''
Maar 'het was mogelijk', zei Rumsfeld, dat hij moet aftreden om te illustreren hoe zwaar het Witte Huis de zaak opneemt. Democraten, zoals presidentskandidaat John Kerry, en media zoals The New York Times eisen zijn vertrek. Maar president Bush stelde zich na eerdere kritiek vierkant achter Rumsfeld op.
Hij ontkende dat er in de Iraak se gevangenissen sprake was van 'systematische wandaden'. Het ging maar om 'enkele slechte soldaten'. Rumsfeld benadrukte dat het ook soldaten waren die de zaak aan het rollen hadden gebracht en dat het leger was opgetreden. Hij beloofde slachtoffers compensatie en stelde een onafhankelijk onderzoek in naar hoe Defensie de zaak had aangepakt.
Senatoren haalden eerdere opmerkingen van Rumsfeld aan dat hij zich weinig zou aantrekken van de Conventie van Genève, die de behandeling van krijgsgevangenen regelt. Had hij daarmee wandaden uitgelokt? Rumsfeld ontkende. De regering-Bush had alleen vastgesteld dat Genève niet gold voor Al-Kaida, maar de Irakezen waren wel degelijk krijgsgevangenen.
Hij ontkende dat Defensie de misdragingen verborgen wilde houden: ,,Ze (bevelhebbers in Bagdad) waren niets aan het verbergen. Ze onthulden het (medio januari 2004) zelf aan de wereld. Het idee dat het verhaal naar buiten kwam via de media klopt niet.''
Wat Rumsfeld volgens eigen zeggen toen niet wist was dat het leger ook foto's had. Defensie voert elk jaar 18000 strafonderzoeken uit onder zijn personeel. De minister kon dus onmogelijk weten wat er in alle dossiers zit. En dat de foto's aan media waren gegeven 'voor ze op het ministerie aangekomen waren'. Er waren trouwens nog veel meer foto's en ook video's. ,,Het is moeilijk te geloven wat je daarop ziet. Het zal de zaak nog erger maken.''
Rumsfeld werd door enkele demonstranten op de publieke tribune onderbroken. Een vrouw riep ,,Hoe zit het met die andere gevangenen?'' Andere demonstraten, die soms T-shirts droegen met 'Ontsla Rumsfeld', scandeerden: ,,Je bent een misdadiger!'', totdat ze weggevoerd werden door bewakers.
Bron: Trouw
Vanavond nog..quote:Op zondag 9 mei 2004 18:22 schreef LowJoe het volgende:
Rumsfeld EN Bush moeten aftreden!
Het Amerikaanse volk vind van niet, iets van 70% geloof ik. Nou ja, weten we meteen waar zij vinden dat de prioriteiten liggenquote:Op zondag 9 mei 2004 18:22 schreef LowJoe het volgende:
Rumsfeld moeten aftreden!
Kwaad proberen goed te praten door er een groter kwaad naast te zetten.quote:Op zondag 9 mei 2004 18:28 schreef CeeJee het volgende:
Aftreden van de hoofdverantwoordelijke bij wangedrag van individuele militairen komt maar heel zelden voor. Hoe kon anders Kofi Anan nu hoofd van de VN zijn, nadat zijn vredestroepen in 1993 dit deden:
[afbeelding]
Je zou haast gaan denken dat Amerikanen een connectie zien tussen Irakezen en 11/9quote:Op zondag 9 mei 2004 18:43 schreef schatje het volgende:
[..]
Het Amerikaanse volk vind van niet, iets van 70% geloof ik. Nou ja, weten we meteen waar zij vinden dat de prioriteiten liggen.
Ik begrijp ook niet dat men niets eerder heeft gedaan aan de bevindingen van een onderzoeksrapport waaruit bleek dat er in de periode oktober-december 2003 sprake was van buitensporige en gruwelijke mishandelingen. Rumsfeld zegt zelfs voor de commissie op de gebruikelijk arrogante toon dat hij dat raport überhaupt niet gezien heeft. Net zoals die andere heren die hem gezelschap hielden. De reden die hij opgaf was geloof ik dat er zoveel meldingen van misbruik binnen kwamen
.
De neocons leipo's wel in ieder geval.quote:Op zondag 9 mei 2004 18:45 schreef kadoter het volgende:
[..]
Je zou haast gaan denken dat Amerikanen een connectie zien tussen Irakezen en 11/9
Bush zal wel balen... Er zijn te weinig bomen om het op te lossen met Agent orangequote:Op zondag 9 mei 2004 18:48 schreef schatje het volgende:
[..]
De neocons leipo's wel in ieder geval.
Zo kwam men ook tot het idee dat democratie naar Irak gebracht moest worden.
De VN heeft geen troepen. Ook in een VN-missie staan de soldaten onder verantwoordelijkheid van het land wat ze uitzend.quote:Op zondag 9 mei 2004 18:28 schreef CeeJee het volgende:
Aftreden van de hoofdverantwoordelijke bij wangedrag van individuele militairen komt maar heel zelden voor. Hoe kon anders Kofi Anan nu hoofd van de VN zijn, nadat zijn vredestroepen in 1993 dit deden:
[afbeelding]
Dat vraag ik me ten zeerste af eigenlijk.quote:Op zondag 9 mei 2004 19:28 schreef TimmyAsd het volgende:
Ze komen zichzelf tijdens de aankomende verkiezingen wel tegen
Met een eventuele tweede termijn van Bush zal Rumsfeld gewoon weer van partij zijn. Alsof er niets aan de hand is geweestquote:Op zondag 9 mei 2004 19:29 schreef Ype het volgende:
[..]
Dat vraag ik me ten zeerste af eigenlijk.
Hopelijk zijn wij dan als troost Boris weer vergetenquote:Op zondag 9 mei 2004 19:35 schreef schatje het volgende:
[..]
Met een eventuele tweede termijn van Bush zal Rumsfeld gewoon weer van partij zijn. Alsof er niets aan de hand is geweest.
En de feiten zijn dat Amerikaanse militairen gevangenen hebben gemarteld en vernederd. Feit is dat Bush hiervan niets wist totdat de foto's kort geleden op tv te zien waren. Feit is dat dit al maanden bekend wasbij de leiding in Irak, maar dat onder de leiding van Rumsfeld Bush niet is geinformeerd.quote:Op zondag 9 mei 2004 20:12 schreef lionsguy18 het volgende:
Dat stelt amerikanen te kiezen op grond van FEITEN en niet op basis van een opgeklopte media hype zoals hier.
Ik praat niks goed, die idioten daar verdienen de zwaarst mogelijke straf.quote:Op zondag 9 mei 2004 18:44 schreef schatje het volgende:
[..]
Kwaad proberen goed te praten door er een groter kwaad naast te zetten.
Heel fout.
Het verschil is alleen dat de Amerikanen waarschijnlijk op bevel de gevangenen hebben klaargestoomd voor ondervraging, dus is het policy en daar is Rumsfeld verantwoordelijk voor. Negertjes bakken werd volgens mij niet gesteund door de VN.quote:Op zondag 9 mei 2004 20:21 schreef CeeJee het volgende:
Maar wil men hier het aftreden van Rumsfeld omdat het terecht is of omdat men graag de regering-Bush op z'n bek wil zien gaan ? In vergelijking met soortgelijke gevallen uit het verleden moet geconcludeerd worden dat de daden van individuele soldaten niet tot aan de hoogste top tot consequenties leiden.
Nee die had een blik agogen open getrokken.quote:Op zondag 9 mei 2004 21:04 schreef SCH het volgende:
Een Nederlandse minister van Defensie was in ieder geval allang afgetreden
Dan zouden er ook geen foto's zijn geweest.quote:Op zondag 9 mei 2004 21:04 schreef SCH het volgende:
In het paarse kabinet was hij daar gewoon me weggekomen en had men enkele maanden voordat de termjin van het kabinet zou aflopen spontaan het mea culpa, mea maxima culpa aangeheven in de hoop maximaal gebruik te kunnen maken van de sympathie voor degenen die door het stof lijken te kruipen. ter boetedoening.quote:Op zondag 9 mei 2004 21:04 schreef SCH het volgende:
tegenwoordig zijn de digitale camara's betaalbaar. Gedoe met rolletjes zou daarmee reeds tot het verleden behoord hebben.quote:Op zondag 9 mei 2004 21:24 schreef CeeJee het volgende:
[..]
Dan zouden er ook geen foto's zijn geweest.
Zou kunnen. Overigens hoop ik dat de verkiezingsuitslag uitwijst: Republikeinse olifant weggeschopt door Democratische ezel. Rumsfeld aftreden ja! Nog beter: afzettingsprocedure Bush inzetten. Nixon en Clinton werden om minder verwijderd.quote:Op zondag 9 mei 2004 18:45 schreef kadoter het volgende:
[..]
Je zou haast gaan denken dat Amerikanen een connectie zien tussen Irakezen en 11/9
Nee, wel een afgeschoten en een andere beschoten.quote:Op maandag 10 mei 2004 08:52 schreef Nuoro het volgende:
Btw, is er ooit wel eens een Amerikaanse president gelynched?
Er is er wel 1 dood geschoten!In de negentiende eeuw!Ik weet zo vroeg niet meer hoe hij heette,maar het was eentje met zo'n zwart ringbaardje...quote:Op maandag 10 mei 2004 09:10 schreef DrWolffenstein het volgende:
[..]
Nee, wel een afgeschoten en een andere beschoten.
het is nu vroeg, vul zelf de namen maar in
Abraham Lincolnquote:Op maandag 10 mei 2004 09:19 schreef LowJoe het volgende:
[..]
Er is er wel 1 dood geschoten!In de negentiende eeuw!Ik weet zo vroeg niet meer hoe hij heette,maar het was eentje met zo'n zwart ringbaardje...
Was jij o.a. niet tegen de 'sorry-cultuur'?quote:Op zondag 9 mei 2004 18:28 schreef CeeJee het volgende:
[afbeelding]
Ja, de manier waarop de oorlog is begonnen pleit zeker niet in het voordeel, maar Rumsfeld kan je dat niet in de schoenen schuiven, dat is vooral de schuld van Bush.quote:Op maandag 10 mei 2004 09:32 schreef dopa het volgende:
Ik vind dat Rumsfeld moet aftreden. Alleen dat kan de geloofwaardigheid van de VS nog een beetje laten goedkomen in Irak.
Eerst waren er massavernietigingswapens en de bedreiging van de wereldvrede. Toen deze niet bleken te bestaan werd opeens de democratie, het Heilige Westerse Model, de topprioriteit.
Het enkele gevallen argument is wel belangrijk om vast te stellen dat de bezetting van Irak door de VS een stuk beter is dan de bezetting van Irak door Hussein.quote:Als de rechtvaardiging van de oorlog de MVW's blijven is het nog steeds een illegale oorlog gezien deze niet bestaan. Als de rechtvaardiging is het land bevrijden van een vreselijk kwaad, hebben ze gefaald gezien ze zelf het kwaad zijn geworden dat ze pretenderen te bestrijden(en dan vooral in de ogen van de Irakezen). Het kan dan misschien maar om enkele gevallen gaan maar als het gaat om hun soldaten is ook elke dode er een teveel.
Dat is wel waar, maar toch wegen deze enkele gevallen extra zwaar vind ik. De Amerikanen stellen het immers voor alsof zij de grote bevrijders zijn die het schrikbewind van Saddam hebben verjaagd. Dan moeten ze geen Saddam praktijken gaan toepassen.quote:Op maandag 10 mei 2004 09:59 schreef Sidekick het volgende:
Het enkele gevallen argument is wel belangrijk om vast te stellen dat de bezetting van Irak door de VS een stuk beter is dan de bezetting van Irak door Hussein.
Bovendien als Rumsfeld gaat..wie is dan de volgende..quote:Op maandag 10 mei 2004 09:32 schreef dopa het volgende:
Anderzijds kan ik Bush wel begrijpen als hij niet wil dat Rumsfeld aftreedt. De man heeft de hele oorlog tot nu immers georchestreerd en dan kan je beter niet een nieuw mannetje plaatsen om de boel te leiden.
Het gaat er om dat er informatie uit de gevangenen worden gehaald.quote:Op maandag 10 mei 2004 12:41 schreef CANARIS het volgende:
Veel te veel aandacht voor iets ,waarvan iedereen wist dat hetgebeurt.
Is er iemand die denkt , dat het in een miltaire gevangenis prettig vertoefen is?
Is er iemand die denkt , dat van terreur verdachte mensen niet worden gefoltert?
Wakker worden , de koffie is klaar
Daarbuiten is de enige marteling die ik heb gezien , een terschande maken van de pathos belandene Eer van de doorsnee arabier.
...en dat maakt het goedquote:Op maandag 10 mei 2004 12:41 schreef CANARIS het volgende:
Nee, maar dit is wat anders.quote:Is er iemand die denkt , dat het in een miltaire gevangenis prettig vertoefen is?
...maar dat mag niet.quote:Is er iemand die denkt , dat van terreur verdachte mensen niet worden gefoltert?
Wide awake. Zwart graag.quote:Wakker worden , de koffie is klaar
Dan is jouw interpretatie anders dan de mijne en een groot deel van de wereld. Wees er trots op.quote:Daarbuiten is de enige marteling die ik heb gezien , een terschande maken van de pathos belandene Eer van de doorsnee arabier.
Wie zijn die gevangenen eigenlijk ? Het is het tegenovergestelde van Fallujah. Daar was alles bekend over de Amerikaanse slachtoffers en niks over de Irakese daders, nu weten we alles over de Amerikaanse daders en niks over de Irakese slachtoffers.quote:Op maandag 10 mei 2004 12:43 schreef lionsguy18 het volgende:
[..]
Het gaat er om dat er informatie uit de gevangenen worden gehaald.
De manier waarop duidt op een effectieve techniek.
Hulde.
Wolfowitz... Ashcroft... Rice... Cheney...quote:Op maandag 10 mei 2004 10:50 schreef Rulin het volgende:
[..]
Bovendien als Rumsfeld gaat..wie is dan de volgende..
Opgepakte terroristen.quote:Op maandag 10 mei 2004 12:48 schreef CeeJee het volgende:
[..]
Wie zijn die gevangenen eigenlijk ? Het is het tegenovergestelde van Fallujah. Daar was alles bekend over de Amerikaanse slachtoffers en niks over de Irakese daders, nu weten we alles over de Amerikaanse daders en niks over de Irakese slachtoffers.
Ja, dat is makkelijk. Criminaltieit door kut-Marokkanen is ook alom bekend. Betekend het dat je er niets aan moet doen? Betekend het dat de aandacht overtrokken is? Ik denk van niet.quote:Op maandag 10 mei 2004 12:41 schreef CANARIS het volgende:
Is er iemand die denkt , dat het in een miltaire gevangenis prettig vertoefen is?
Is er iemand die denkt , dat van terreur verdachte mensen niet worden gefoltert?
mjah 1 dag voor de verkiezingen misschien, maar anders had hij gezegd 'stoute militairen, allemaal ontslaan!' en wastie verdergegaan met zijn kruisraketten lobbyquote:Op zondag 9 mei 2004 21:04 schreef SCH het volgende:
quote:Op maandag 10 mei 2004 12:57 schreef CANARIS het volgende:
Alsof de wereld zit te wachten op macht-misbruik verhalen van amerikaanse soldaten.
Amerikaanse soldaten die huid en haar riskeren om de Iraakies vrijheid te schenken.
Dat geloof je zelf toch niet zeker. Het vrijheid verhaal is pas ontstaan toen bleek dat er geen massavernietigingswapens gevonden konden worden, simpelweg omdat ze er nooit geweest zijn. Het past goed in hun kraampje nu maar eerst hoorden we heel andere verhalen over het waarom van de invasie.quote:Op maandag 10 mei 2004 12:57 schreef CANARIS het volgende:
Amerikaanse soldaten die huid en haar riskeren om de Iraakies vrijheid te schenken.
Nee , het gaat erom , dat de geschockeerde publieke opnie nu moet worden bediend, terwijl het in de praktijk geen donder gaat vernaderen,. Niet nu , niet morgenquote:Ja, dat is makkelijk. Criminaltieit door kut-Marokkanen is ook alom bekend. Betekend het dat je er niets aan moet doen? Betekend het dat de aandacht overtrokken is? Ik denk van niet.
Haha.quote:Op maandag 10 mei 2004 13:26 schreef lionsguy18 het volgende:
Van de amerikanen, je weet wel dat land met verije nieuwsgaring.
Of kijk je nooit naar CNN?
Dacht je nu werkelijk dat er onschuldige mensen in de gevangenis zitten?
Dan is voor mij de discussie zinloos.quote:Op maandag 10 mei 2004 13:40 schreef dopa het volgende:
[..]
Haha.
Datzelfde CNN dat klakkeloos de dreiging van de massavernietigingswapens overnam omdat Amerikaanse officials beweerden dat ze bestaan?
Sta me toe zolang Amerikaanse officials de enige bron van informatie zijn enige scepsis te vertonen, ook al komt het op CNN.
Ik zeg niet dat ik de berichtgeving in twijfel trek. Ik zeg dat ik de verklaringen van Amerikanen in twijfel trek. Als jij zo naief bent een betrokken partij op zijn woord te geloven moet jij weten. Misschien ben ik te achterdochtig, maar dan is dat maar zo. Ik verkies meerdere bronnen om tot een conclusie te komen. Iedereen weet dat de Amerikanen niet vies zijn van een potje propaganda en halve waarhedenquote:Op maandag 10 mei 2004 13:43 schreef lionsguy18 het volgende:
[..]
Dan is voor mij de discussie zinloos.
Als je berichtgeving uit het vrije westen in twijfel trek dan kijk je toch lekker naar Al Jazeera.
Er zijn nu eenmaal mensen die de waarheid niet willen horen.
Ik ben onschuldig sprak de gevangene. Die bom in mijn tas was er vast door iemand anders ingestopt zonder dat ik het merkte.
en, ondanks dat ik het an sich wel met je eens ben, ik denk dat je zelf die tekst best eens mag teruglezen en ook je eigen mening kritisch mag aanschouwen (en niet enkel om het slordige tiepwerk eruit te filterenquote:Op maandag 10 mei 2004 13:35 schreef CANARIS het volgende:
Het vrijheid verhaal is pas ontstaan toen bleek dat er geen massavernietigingswapens gevonden konden worden,
Ja en??
[..]
Nee , het gaat erom , dat de geschockeerde publieke opnie nu moet worden bediend, terwijl het in de praktijk geen donder gaat vernaderen,. Niet nu , niet morgen
orloog is een vies spelletje
Olroog tegen terrosisten nog veel viezer.
Daar kan geen Sonja Barend moraal tegenop en wat nog belangrijker is, met een Vara moraal , biedt men geen oplossingen.
Is folter teogestaan . Nee natuurlijk niet
Denkt u dat men ooit zonder kan Folter kan ageren . Nee natuurlijk niet
Misschien ben ik te pragmatisch ingesteld, maar ik geloof dus echt in wat ik hier schrijf.
Dat was Bush volgens mij.quote:Op maandag 10 mei 2004 13:14 schreef sp3c het volgende:
Met dat geblaat over oud en nieuw europa enzo had hij voor mij afgedaan.
Want...? Jij hebt wel WMV's gezien? En jij vindt het martelen en vernederen en hoogstwaarschijnlijk ook vermoorden van Krijgsgevangenen minder erg dan wat Sadam deed?quote:Op maandag 10 mei 2004 13:43 schreef CANARIS het volgende:
Er waren al geen MVW's, nu blijkt reden twee ook niet meer houdbaar te zijn
wat heb jij gegeten vanochtend? gebakken Polemiek?
Gelukkig zijn het de rechters die gevangenen schuldig bevinden ipv de media. Ten tweede zijn vernederingen van gevangenen, verdachten of veroordeelden, ook fout.quote:Op maandag 10 mei 2004 13:43 schreef lionsguy18 het volgende:
[..]
Als je berichtgeving uit het vrije westen in twijfel trek dan kijk je toch lekker naar Al Jazeera.
Er zijn nu eenmaal mensen die de waarheid niet willen horen.
Met die opmerkingen kan ik leven.quote:Op maandag 10 mei 2004 13:58 schreef Sidekick het volgende:
[..]
Gelukkig zijn het de rechters die gevangenen schuldig bevinden ipv de media. Ten tweede zijn vernederingen van gevangenen, verdachten of veroordeelden, ook fout.
Nee, dat was echt Rumsfeld:quote:Op maandag 10 mei 2004 13:51 schreef Nuoro het volgende:
[..]
Dat was Bush volgens mij.
Europa is te oud om nog iets aan de situatie in de wereld te kunnen veranderen oid...
Idd erg diplomatiek dom, zoals de hele "diplomatieke campagne" voorafgaand aan de oorlog dieptriest was.quote:Woede over uitspraak oud Europa
ROTTERDAM, 24 JAN. In Duitsland en Frankrijk is verontwaardigd gereageerd op uitlatingen van de Amerikaanse minister van Defensie, Donald Rumsfeld. Hij zei over de weerstand in Europa tegen een eventuele oorlog tegen Irak dat Duitsland en Frankrijk voor hem niet ,,het nieuwe Europa'' vertegenwoordigen, maar ,,het oude Europa''. In beide landen is dit opgevat als provocatie.
Rumsfeld zei woensdag dat Duitsland en Frankrijk met hun oppositie tegen een oorlog ,,een probleem'' vormen. Hij vestigde zijn hoop op ,,het nieuwe Europa'', bestaande uit ,,een groot aantal andere landen dat het niet met Frankrijk en Duitsland eens is, maar met de Verenigde Staten''. Hij wees erop dat het zwaartepunt in de NAVO door de nieuwe lidstaten naar het oosten is verschoven.
Bondskanselier Schröder en de Franse president Chirac, gisteren in Berlijn bijeen, onthielden zich van direct commentaar. Maar de Duitse minister van Buitenlandse Zaken, Joschka Fischer, zei in reactie op Rumsfelds opmerking: ,,Ik denk niet dat onze houding een probleem is. Het enige antwoord is: kalmeer.'' De Franse minister van Financiën, Francis Mer, zei ,,diep beledigd'' te zijn.
Rumsfeld zei gisteren niet bezorgd te zijn dat de relatie met de Europese bondgenoten was beschadigd. ,,Op mijn leeftijd is 'oud' een uiting van genegenheid'', aldus de 70-jarige Rumsfeld.
Bron: NRC Handelsblad
er is wel degenlijk verboden wapentuig gevonden (en gebruikt door Irak) waaronder een aantal kruisvluchtwapens en daar ging het om ... waarom de Amerikanen dat niet uitgebreid in het nieuws hebben gegooid is mij een raadsel.quote:Op maandag 10 mei 2004 13:43 schreef CANARIS het volgende:
Er waren al geen MVW's, nu blijkt reden twee ook niet meer houdbaar te zijn
wat heb jij gegeten vanochtend? gebakken Polemiek?
Omdat er in Amerika niet allemaal van die linkse honden wonen, zoals hier. Amerikanen begrijpen dat je soms hard moet ingrijpen, en dat ongelukjes kunnen gebeuren.quote:Op zondag 9 mei 2004 18:43 schreef schatje het volgende:
[..]
Het Amerikaanse volk vind van niet, iets van 70% geloof ik. Nou ja, weten we meteen waar zij vinden dat de prioriteiten liggen.
Ik begrijp ook niet dat men niets eerder heeft gedaan aan de bevindingen van een onderzoeksrapport waaruit bleek dat er in de periode oktober-december 2003 sprake was van buitensporige en gruwelijke mishandelingen.
Die van mij ook niet!quote:Op zondag 9 mei 2004 18:43 schreef schatje het volgende:
[..]
]. Nou ja, weten we meteen waar zij vinden dat de prioriteiten liggen .
Linkse honden?quote:Op maandag 10 mei 2004 14:09 schreef KareldeQ het volgende:
[..]
Omdat er in Amerika niet allemaal van die linkse honden wonen, zoals hier. Amerikanen begrijpen dat je soms hard moet ingrijpen, en dat ongelukjes kunnen gebeuren.
[..]
Die van mij ook niet!
Wat heeft het al dan niet tolereren van folteringen te maken met waar je je op het politieke spectrum bevind?quote:Op maandag 10 mei 2004 14:09 schreef KareldeQ het volgende:
[..]
Omdat er in Amerika niet allemaal van die linkse honden wonen, zoals hier. Amerikanen begrijpen dat je soms hard moet ingrijpen, en dat ongelukjes kunnen gebeuren.
[..]
Die van mij ook niet!
Geen enkele cultuur kent een absentie van excessen.quote:Op maandag 10 mei 2004 12:52 schreef Toffe_Ellende het volgende:
Zo zie je maar de westerse cultuur helemaal niet verheven is boven een andere.
Dat klopt. Ik heb hier geen verontwaardiging gelezen over 4 vermoorde en verbrande amerikaanse burgers die in Fallujah in hun auto werden vermoord en vervolgens als verband lijk aan een brug werden opgehangen.quote:Op maandag 10 mei 2004 19:20 schreef Monidique het volgende:
[..]
Geen enkele cultuur kent een absentie van excessen.
Dat risico moet je als bezetter erbij nemen. Ze zullen je zeker niet met open armen ontvangen als je een land binnenvalt.quote:Op maandag 10 mei 2004 19:49 schreef lionsguy18 het volgende:
[..]
Dat klopt. Ik heb hier geen verontwaardiging gelezen over 4 vermoorde en verbrande amerikaanse burgers die in Fallujah in hun auto werden vermoord en vervolgens als verband lijk aan een brug werden opgehangen.
Links Nederland was opeens ff stilgevallen en keek de andere kant uit.
Maar selektieve verontwaardiging over gevangenissen, geregisseerd door het DDR NOS Journaal doet de kikkers in de vijver weer kwaken.
Misschien als je nou eens leest alvorens te reageren he.quote:Op maandag 10 mei 2004 19:49 schreef lionsguy18 het volgende:
[..]
Dat klopt. Ik heb hier geen verontwaardiging gelezen over 4 vermoorde en verbrande amerikaanse burgers die in Fallujah in hun auto werden vermoord en vervolgens als verband lijk aan een brug werden opgehangen.
Maar selektieve verontwaardiging over gevangenissen, geregisseerd door het DDR NOS Journaal doet de kikkers in de vijver weer kwaken.
quote:Op zondag 9 mei 2004 19:01 schreef Ype het volgende:
Ik vraag me af in hoeverre het Amerikaanse volk geïnformeerd wordt over dergelijke zaken. Volgens mij echt heel beperkt.
Trouwens, toen in Falluha Amerikaanse lijken (al dood dus) werder mishandeld (?) was de wereld te klein en waren alle Irakezen (moslims zo je wilt) 'pure evil' en een ronduit barbaars volk. Nu Amerikaanse soldaten (levende) Irakezen martellen is het een actie van enkelen en hoeven er verder geen consequenties aan verbonden te zijn.
Rumsfeld moet aftreden, helemaal als blijkt dat deze situatie al langer bekend is (wat schijnbaar zo is).
Links Nederland was stil? Iedereen die ik ken vond het smerige beelden, waar heb je het over?quote:Op maandag 10 mei 2004 19:49 schreef lionsguy18 het volgende:
Het is een Amerikaans medium dat er over berichtte, hoor, dus wat de NOS er mee te maken heeft, weet ik niet. De DDR had ook martelpraktijken in gevangenissen, dus de link tussen Amerika en de DDR snap ik wel.quote:Maar selektieve verontwaardiging over gevangenissen, geregisseerd door het DDR NOS Journaal doet de kikkers in de vijver weer kwaken.
Je bent er een vergeten.quote:Op maandag 10 mei 2004 22:03 schreef Dagonet het volgende:
opruim slot
En opgeruimd. Er zijn wat reacties verwijderd, alsmede de reacties daarop.
Dat ligt in hun aard. Net zoiets als de communistische heksenjacht van MacArthy in de jaren vijftig.quote:Op zondag 9 mei 2004 18:45 schreef kadoter het volgende:
[..]
Zou de soldij [salaris] dan hoger worden. Zag gisteren EO 2Vandaag: hun echtgenoten zijn in Irak gelegerd. Zélf leven zij [militaire families] onder het absoluut bestaansminimum.Wekelijks delen scouts voedselpakketten uit. Schandalig? Een oud - officier stelt dat Amerikanen, op en top democratisch, zelfredzaam zijn. Tja, het is alles militaire waarde naar zijn soldij.quote:Op zondag 9 mei 2004 18:22 schreef LowJoe het volgende:
Rumsfeld EN Bush moeten aftreden!
bronquote:Rode Kruis: systeem in mishandelingen
Het Rode Kruis weerspreekt president Bush' bewering dat de foltering van Iraakse gevangenen een incident was.
In een 24-pagina's rapport van het Internationale Comité van het Rode Kruis (ICRC) worden bewijzen aangedragen dat er sprake was van een patroon van mishandeling van Iraakse gevangenen, "neerkomend op marteling".
Het ICRC heeft in januari nationaal veiligheidsadviseur Condoleezza Rice en minister Powell van Buitenlandse Zaken op de hoogte gebracht van de misstanden in onder meer de Aboe Ghraib-gevangenis. Volgens het Rode Kruis zit bijna negentig procent van de gevangenen daar onterecht vast. Mede op aandringen van het Rode Kruis werd een eind gemaakt aan de praktijk, gevangenen te voorzien van een polsbandje met de tekst 'terrorist'.
Al in oktober
De militaire inlichtingendienst, die op 19 november vorig jaar op last van opperbevelhebber luitenant-generaal Ricardo Sanchez het gezag in de Aboe Ghraib-gevangenis overnam van de militaire politie, gaf volgens het Rode Kruis stelselmatig opdracht aan de bewakers om gevangenen voor hun verhoor 'murw' te maken. "Onze waarnemers hebben reeds in oktober geconstateerd dat gevangenen naakt werden opgesloten in volkomen donkere isoleercellen."
Intussen treft het Amerikaanse militaire hoofdkwartier in Bagdad grootscheepse voorbereidingen voor het proces tegen korporaal Jeremy Sivits (24), op 19 mei..
Korporaal Sivits is de man die in de Aboe Ghraib-gevangenis de veelbesproken foto's heeft gemaakt van collega's die Iraakse gevangenen in een vernederende positie dwongen. De 24jarige monteur hangt een gevangenisstraf van een jaar boven het hoofd.
Sivits heeft recht op juridische bijstand van een burgeradvocaat, die waarschijnlijk zal proberen hard te maken dat diens cliënt in opdracht van een superieur moet hebben gehandeld. Hij zal voorts verklaren dat hij als reservist voor Irak had getekend, waar hij als monteur zou worden ingezet. Hij had er niet op gerekend dat hij tot gevangenisbewaarder werd gebombardeerd, waarvoor hij geen enkele opleiding had.
Een advocaat voor de bekendste verdachte, soldaat Lynddie England, drukte het gisteren als volgt uit: "Het is stuitend te zien dat generaals en de minister van Defensie zich verschuilen achter de rug van een 20 jaar oud boerenmeisje dat in een caravan woont." En, op de vraag of zij niet bevelen had kunnen weigeren: "Zij is soldaat. Soldaten volgen bevelen op van een soldaat eerste klas".
President Bush werd gisteren in het Pentagon op de hoogte gebracht van wat zich allemaal in de Aboe Ghraibgevangenis heeft afgespeeld. De president kreeg nieuwe foto's en een video te zien, waarop VS-soldaten op uiterst sadistische wijze Iraakse gevangenen mishandelen. Na afloop van de briefing sprak Bush nogmaals zijn volledige vertrouwen uit in minister Donald Rumsfeld van Defensie, die politiek verantwoordelijk is voor het martelschandaal. "Rumsfeld doet het geweldig. Ons land is hem veel verschuldigd."
In tegenstelling tot Bush stelt de Amerikaanse militaire krant Military Times Rumsfeld verantwoordelijk voor de crisis. Het blad, dat op alle Amerikaanse bases in de wereld wordt gelezen, wijst erop dat Rumsfeld het sein tot 'alles mag' heeft gegeven door de Geneefse Conventie voor krijgsgevangenen niet van toepassing te verklaren in Irak en Afghanistan.
De Britse regering heeft inmiddels het boetekleed aangetrokken. Na de aankondiging dat zeker twee gevallen van mishandeling voor de krijgsraad zullen komen, zei premier Tony Blair gisteren: "Wij geven uiting aan onze totale veroordeling en walging inzake alle wandaden die zijn gepleegd".
De mishandelingzaak kan ook een rol gaan spelen in de berechting van dictator Saddam Hoessein. Een van zijn advocaten, Mohammed Rashdan, zei gisteren dat men zich zorgen maakt over het lot van Saddam, die ergens in Irak gevangen wordt gehouden. Een lid van het twintig personen tellende juridische team, dat door 1500 juristen in de wereld van munitie wordt voorzien, heeft de Amerikanen gevraagd of hij zijn cliënt mag bezoeken.
Is het opvallend? Ik verwacht niets anders van deze regering.quote:Op dinsdag 11 mei 2004 10:11 schreef schatje het volgende:
Het meest opvallend en schokkende is dat de schuld vooral bij de individuen, de militairen zelf wordt gelegd. Terwijl zij kennelijk van hogerhand instructies hebben gekregen om de Irakese gevangenen zo te behandelen.
Een paar maanden zou ik niet vlot willen noemen.quote:Op dinsdag 11 mei 2004 08:34 schreef sjun het volgende:
Ikk zie niet in waarom Rumsfeld zou moeten aftreden als hij heel vlot de bezem haalt door dit hok van exessief gedrag.
Jij bent ook niet te volgen.quote:Op dinsdag 11 mei 2004 10:12 schreef Monidique het volgende:
[..]
Is het opvallend? Ik verwacht niets anders van deze regering.
Hoezo dat? Uiteindelijk is gebleken dat het geen incidenten zijn en dat het hoogstwaarschijnlijk op bevel is gebeurd. Nu moeten die soldaten natuurlijk gestraft worden, maar de superieuren ook, waaronder Rumsfeld.quote:Op dinsdag 11 mei 2004 11:36 schreef schatje het volgende:
[..]
Jij bent ook niet te volgen.
Wel, ik denk dat we er wel van uit kunnen gaan. Er zijn veel getuigeverslagen waarin gezegd wordt dat de gevangenen wat spraakzamer gemaakt moesten worden. Het bevel zal ongetwijfeld neit zijn geweest "hang gevangenen ondersteboven", maar ze wisten er van, ze gaven opdrachten tot mensenrechtenschendingen, ze zetten er onopgeleide mensen neer en Rumsfeld opmerking dat "Geneve" niet telt, maakt het allemaal nog zotter.quote:Op dinsdag 11 mei 2004 11:44 schreef sp3c het volgende:
dat is nog niet gebleken, daar wordt op gezinspeelt
Guantanomo Bay dient als testlab. Het hoofd van die gevangenis is nu naar Irak gestuurd om orde de herstellen.quote:Op dinsdag 11 mei 2004 11:49 schreef Monidique het volgende:
[..]
Wel, ik denk dat we er wel van uit kunnen gaan. Er zijn veel getuigeverslagen waarin gezegd wordt dat de gevangenen wat spraakzamer gemaakt moesten worden. Het bevel zal ongetwijfeld neit zijn geweest "hang gevangenen ondersteboven", maar ze wisten er van, ze gaven opdrachten tot mensenrechtenschendingen, ze zetten er onopgeleide mensen neer en Rumsfeld opmerking dat "Geneve" niet telt, maakt het allemaal nog zotter.
Hier merk je trouwens wel de kracht van foto's, want de rapporten zijn er al een jaar en in Afghanistan is het ook al jaren bekend dat er gemarteld wordt en dat er doden vallen in de gevangenissen. Maar dat zijn slechts kale feiten, totdat er foto's komen.
Ach schiet toch op! Waarom denk je anders dat die gevangenen die de rechten hebben die normale gevangen wel hebben? Waarom denk je anders dat het Pentagon weigert foto's vrij te geven? Waarom denk je anders dat Amerika zich aan het Internationaal Gerechtshof heeft ontrokken?quote:Op dinsdag 11 mei 2004 11:44 schreef sp3c het volgende:
dat is nog niet gebleken, daar wordt op gezinspeelt
Ja, dat er op die dossiers lauw is gereageerd door de top is ook een signaal dat de orders vanuit de top tever gingen.quote:Op dinsdag 11 mei 2004 11:49 schreef Monidique het volgende:
Hier merk je trouwens wel de kracht van foto's, want de rapporten zijn er al een jaar en in Afghanistan is het ook al jaren bekend dat er gemarteld wordt en dat er doden vallen in de gevangenissen. Maar dat zijn slechts kale feiten, totdat er foto's komen.
okquote:Op dinsdag 11 mei 2004 11:54 schreef fridjof het volgende:
[..]
Ach schiet toch op!
die gevangenen hebben de rechten die normale gevangen wel hebben?quote:Waarom denk je anders dat die gevangenen die de rechten hebben die normale gevangen wel hebben?
omdat het Pentagon nogal voor lul staatquote:Waarom denk je anders dat het Pentagon weigert foto's vrij te geven?
omdat Amerika niet wil dat de internationale gemeenschap zijn soldaten berechtquote:Waarom denk je anders dat Amerika zich aan het Internationaal Gerechtshof heeft ontrokken?
daarom moet Rumsfelt wegquote:Op dinsdag 11 mei 2004 11:49 schreef Monidique het volgende:
[..]
Wel, ik denk dat we er wel van uit kunnen gaan. Er zijn veel getuigeverslagen waarin gezegd wordt dat de gevangenen wat spraakzamer gemaakt moesten worden. Het bevel zal ongetwijfeld neit zijn geweest "hang gevangenen ondersteboven", maar ze wisten er van, ze gaven opdrachten tot mensenrechtenschendingen, ze zetten er onopgeleide mensen neer en Rumsfeld opmerking dat "Geneve" niet telt, maakt het allemaal nog zotter.
Juist, alleen blijft Bush maar herhalen vierkant achter Rumsfeld te staanquote:Op dinsdag 11 mei 2004 11:38 schreef Monidique het volgende:
[..]
Hoezo dat? Uiteindelijk is gebleken dat het geen incidenten zijn en dat het hoogstwaarschijnlijk op bevel is gebeurd. Nu moeten die soldaten natuurlijk gestraft worden, maar de superieuren ook, waaronder Rumsfeld.
quote:De populariteit van de Amerikaanse president George Bush is door de oorlog in Irak tot een nieuw dieptepunt gedaald. De Britse Labour-partij van premier Tony Blair heeft last van hetzelfde effect.
Diverse peilingen laten zien dat zowel Bush als Blair ernstige schade ondervinden door de oorlog in Irak en in het bijzonder door de recente schandaalfoto's van mishandelde Irakezen.
Laag cijfer
Volgens een peiling van de zender CNN, de krant USA Today en peilingsbureau Gallup kan de Bush nog rekenen op een positief rapportcijfer van 46 procent van de Amerikanen tegen 52 procent een maand geleden. Nog niet eerder tijdens zijn presidentschap is Bush met een dergelijk cijfer geconfronteerd.
Bush staat in de peilingen nu nog precies een procent voor op zijn democratische tegenstrever John Kerry. De Amerikaanse kiezers gaan in November naar de stembus.
Afbrokkelende steun
De steun voor de oorlog in Irak neemt ook af. Van de ondervraagden zou 44 procent de oorlog nog als de moeite waard zien. Een maand geleden lag dat cijfer nog op precies 50 procent. Een jaar geleden was 73 procent van de Amerikaanse bevolking nog voor de oorlog.
Tony Blair
Ook de populariteit van de Britse Labour-partij heeft een nieuw dieptepunt bereikt. Sinds 1987 doet de partij van premier Blair het niet meer zo slecht in de peilingen, meldde de Britse krant The Times dinsdag. De steun van Labour is teruggevallen naar 32 procent.
Minister van Defensie Hoon blijft zelfs stug volhouden dat de foto's waarop Engelse militairen zich misdragen nep zijn.quote:Op dinsdag 11 mei 2004 11:59 schreef Sidekick het volgende:
[..]
Ja, dat er op die dossiers lauw is gereageerd door de top is ook een signaal dat de orders vanuit de top tever gingen.
Ik denk niet dat het normaal is, hoor. In Irak hebben we het over een oorlogsgebied waar onopgeleide boerentrienen gevangenen even moeten voorbereiden op hun gesprekje, dat is een hele andere situatie dan in Amerika zelf. Ik denk dat het sadisme in Gunatanamo Bay ook niet zo erg is als in Irak, hoewel er zeker rapporten zijn van mensenrechtenschendingen, zoals continu licht aan en mensne uit hun slaap houden. Zo zeg ik uiteindelijk ook wel terrorist te zijn.quote:Op dinsdag 11 mei 2004 12:08 schreef George-Butters het volgende:
Omdat het normaal is, ook in de gevangenissen van de VS om mensenrechten te schenden. Nogal raar voor een land dat zichzelf zo vooruitstrevend vindt.
Dat zou natuurlijk ook makkelijk kunnen. De foto's schijnen niet helemaal te kloppen met de situatie in Irak, hoewel de Daily Mirror weer getuigen aanhaalt die zeggen van wel. Nou, ja, vaag dus.quote:Op dinsdag 11 mei 2004 12:11 schreef schatje het volgende:
Minister van Defensie Hoon blijft zelfs stug volhouden dat de foto's waarop Engelse militairen zich misdragen nep zijn.
suggestief dat artikel, immers ze zeggen: Bush staat in de peilingen nu nog precies een procent voor op zijn democratische tegenstrever John Kerry, terwijl Bush bij de vorige meting nog een procentpunt achterstand had, ze suggereren een inhaalrace van Kerry, wat dus nog qua stem-voorkeuren niet zo is.quote:Op dinsdag 11 mei 2004 12:05 schreef schatje het volgende:
Juist, alleen blijft Bush maar herhalen vierkant achter Rumsfeld te staan.
Het goede nieuws is het volgende:
Ja en niet alleen tegen hun volk.quote:Op dinsdag 11 mei 2004 12:15 schreef kriele het volgende:
Tuurlijk moet Rumsfeld aftreden. De hele regering Bush moet aftreden, omdat ze tegen hun volk hebben gelogen over de werkelijke reden van de Irakinvasie.
Precies, maar ik vrees dat we nog jaren aan die geweldadige regring vast zitten. Die democratische kandiddaat, die Kerry, is een slapjanus die ik de komende verkiezingen niet zie winnen. De democraten lijken helemaal niet te willen winnen.quote:Op dinsdag 11 mei 2004 12:19 schreef fridjof het volgende:
[..]
Ja en niet alleen tegen hun volk.
je woont in amerika?quote:Op dinsdag 11 mei 2004 12:30 schreef kriele het volgende:
[..]
Precies, maar ik vrees dat we nog jaren aan die geweldadige regring vast zitten. Die democratische kandiddaat, die Kerry, is een slapjanus die ik de komende verkiezingen niet zie winnen. De democraten lijken helemaal niet te willen winnen.
Kijk, dit vind ik nu goedkoop scoren. Dit is een forum, waar het de bedoeling is om te discusseren. Het punt isdat de democraten gewoon beter kandidaten hebben, maar moedwillig schuiven ze iemand naar voren waar ze wel van weten dat hij niet zal winnen.quote:Op dinsdag 11 mei 2004 12:36 schreef RM-rf het volgende:
[..]
je woont in amerika?
doe jezelf dan een lol en stel jezelf beschikbaar voor de presidentsverkiezingen, in plaats van makkelijke vooroordelen over anderen te uiten, als je alles zoveel beter weet.
Ze hebben het dan ook over het waarderingscijfer.quote:Op dinsdag 11 mei 2004 12:14 schreef RM-rf het volgende:
[..]
suggestief dat artikel, immers ze zeggen: Bush staat in de peilingen nu nog precies een procent voor op zijn democratische tegenstrever John Kerry, terwijl Bush bij de vorige meting nog een procentpunt achterstand had, ze suggereren een inhaalrace van Kerry, wat dus nog qua stem-voorkeuren niet zo is.
Alsof het iets uitmaakt of Bush of Kerry wint. Iemand wel eens van de "Skull & Bones" gehoord. Daar zijn beide lid van en hebben beide eeuwige trouw aan die organisatie gezworen. Kortom: het zijn vriendjes, met dezelfde belangen - namelijk die van de Amerikaanse elite.quote:Op dinsdag 11 mei 2004 12:51 schreef kriele het volgende:
[..]
Kijk, dit vind ik nu goedkoop scoren. Dit is een forum, waar het de bedoeling is om te discusseren. Het punt isdat de democraten gewoon beter kandidaten hebben, maar moedwillig schuiven ze iemand naar voren waar ze wel van weten dat hij niet zal winnen.
Hee snelle Jelle...quote:Op dinsdag 11 mei 2004 13:25 schreef fridjof het volgende:
[..]
Alsof het iets uitmaakt of Bush of Kerry wint. Iemand van eens van de "Skull & Bones" gehoord.
Als in: ja, daar heeft zo'n beetje iedereen hier weleens van gehoord. Een tijd geleden al.quote:Op dinsdag 11 mei 2004 13:27 schreef fridjof het volgende:
[..]
?
Welke discussie voer jij? ik dacht dat dit topic gericht is op de positie van Rumsfeld, de vraag of hij zou moetn aftreden naar aanleiding van de martelingen in Irak, of deze martelingen onderdeel vormen van een gericht beleid hiertoe, of de regering gefaald heeft in hun informatievoorziening naar het amerikaanse congress toe.quote:Op dinsdag 11 mei 2004 12:51 schreef kriele het volgende:
Kijk, dit vind ik nu goedkoop scoren. Dit is een forum, waar het de bedoeling is om te discusseren.
niet de door mij genoemde quote, die suggereerde dat Bush een voorsprong had en die verloor door het schandaal, dit is zeker niet zo, ondanks dat het waarderingscijfer daalt, blijft de stemverhouding redelijk gelijk, in dit geval verliest Kerry zelfs zijn voorsprong omdat Nader wordt meegerekend.quote:Op dinsdag 11 mei 2004 13:23 schreef Verbal het volgende:
Ze hebben het dan ook over het waarderingscijfer.
Hele artikelquote:One of the new photographs shows a young soldier, wearing a dark jacket over his uniform and smiling into the camera, in the corridor of the jail. In the background are two Army dog handlers, in full camouflage combat gear, restraining two German shepherds. The dogs are barking at a man who is partly obscured from the camera’s view by the smiling soldier.
Another image shows that the man, an Iraqi prisoner, is naked. His hands are clasped behind his neck and he is leaning against the door to a cell, contorted with terror, as the dogs bark a few feet away.
Other photographs show the dogs straining at their leashes and snarling at the prisoner. In another, taken a few minutes later, the Iraqi is lying on the ground, writhing in pain, with a soldier sitting on top of him, knee pressed to his back. Blood is streaming from the inmate’s leg. Another photograph is a closeup of the naked prisoner, from his waist to his ankles, lying on the floor. On his right thigh is what appears to be a bite or a deep scratch. There is another, larger wound on his left leg, covered in blood.
There is at least one other report of violence involving American soldiers, an Army dog, and Iraqi citizens, but it was not in Abu Ghraib. Cliff Kindy, a member of the Christian Peacemaker Teams, a church-supported group that has been monitoring the situation in Iraq, told me that last November G.I.s unleashed a military dog on a group of civilians during a sweep in Ramadi, about thirty miles west of Fallujah. At first, Kindy told me, “the soldiers went house to house, and arrested thirty people.” (One of them was Saad al-Khashab, an attorney with the Organization for Human Rights in Iraq, who told Kindy about the incident.) While the thirty detainees were being handcuffed and laid on the ground, a firefight broke out nearby; when it ended, the Iraqis were shoved into a house. Khashab told Kindy that the American soldiers then “turned the dog loose inside the house, and several people were bitten.” (The Defense Department said that it was unable to comment about the incident before The New Yorker went to press.)
When I asked retired Major General Charles Hines, who was commandant of the Army’s military-police school during a twenty-eight-year career in military law enforcement, about these reports, he reacted with dismay. “Turning a dog loose in a room of people? Loosing dogs on prisoners of war? I’ve never heard of it, and it would never have been tolerated,” Hines said. He added that trained police dogs have long been a presence in Army prisons, where they are used for sniffing out narcotics and other contraband among the prisoners, and, occasionally, for riot control. But, he said, “I would never have authorized it for interrogating or coercing prisoners. If I had, I’d have been put in jail or kicked out of the Army.”
De Amerikaanse invloed is overduidelijk over de hele wereld te merken. De grote westenhaat die wereldwijd steeds groter wordt hebben we (inderdaad ja) zo goed als volledig aan de VS te danken. Je beschikbaar stellen voor het Amerikaanse presidentsschap heeft geen zin, want daarvoor moet je in de VS geboren zijn.quote:Op dinsdag 11 mei 2004 12:36 schreef RM-rf het volgende:
[..]
je woont in amerika?
doe jezelf dan een lol en stel jezelf beschikbaar voor de presidentsverkiezingen, in plaats van makkelijke vooroordelen over anderen te uiten, als je alles zoveel beter weet.
laten we wel zijn, diezelfde wereld kijkt ook makkelijk naar de amerikanen als zij een ingrijpen wensen, zonder zelf veel bijdrage te doen aan een positief functionerende internationale gemeenschap.quote:Op dinsdag 11 mei 2004 14:13 schreef Ype het volgende:
De Amerikaanse invloed is overduidelijk over de hele wereld te merken. De grote westenhaat die wereldwijd steeds groter wordt hebben we (inderdaad ja) zo goed als volledig aan de VS te danken. Je beschikbaar stellen voor het Amerikaanse presidentsschap heeft geen zin, want daarvoor moet je in de VS geboren zijn.
Ik doe en wens de dingen die ze doen allerminst. Ik steun het absoluut niet. Ik acht de VS niet aanprakelijk voor alles wat er op de wereld gebeurt. En zeker zal ik niet bij de VS aankloppen als ik een probleem heb. Dat Frankrijk en meerdere westerse landen ook veel fouten maken hoef ik verder niet te ontkennen, dat doet namelijk niets af aan de streken van de VS.quote:Op dinsdag 11 mei 2004 14:27 schreef RM-rf het volgende:
[..]
laten we wel zijn, diezelfde wereld kijkt ook makkelijk naar de amerikanen als zij een ingrijpen wensen, zonder zelf veel bijdrage te doen aan een positief functionerende internationale gemeenschap.
dat er een internationale gemeenschap is, en dat deze deels ook functioneert als eerlijk overlegorgaan, is direkt te danken aan de inzet van de amerikanen hiervoor.
het is makkelijk als euorpa enkel wel met kritiek komt, maar zelf niet de macht kan tonen zelf in te grijpen in internationaal gevaarlijke situaties;
sterker nog, het politieke spel van de europeanen is er vaak juist op gericht militaire kennis over te dragen aan gevaarlijke regimes (zo is het beleid hieromtrend van de amerikanen redelijk klaar, echter de meeste dictatoren hebben minder probleem om chemische of nucleaire kennis van de europeanen te krijgen, bv de fransen lopen hier enorm mee te koop).
denk bv aan de enorme escalaties in west en midden afrika, waar de Fransen zeer actief zijn en vaak ook direkte wapenleveranties doen aan rebellerende groeperingen en zo redelijk stabiele landen compleet ontwrichten:
het is makkelijk om in de publieke opinie Amerika voor te stellen als de 'Bad Guy', maar zeker ook kortzichtig en niet juist.
Ja lijkt me een goed idee. Alleen heeft Bush ervoor gezorgt dat de Amerikanen Den Haag mogen binnenvallen als dat gebeurt. Lees "De Pias van het Pentagon" eens, dat is een soort satire over die situatie.quote:Op dinsdag 11 mei 2004 14:52 schreef thabit het volgende:
In wezen is het zo dat Bush en Rumsfeld hetzelfde doen als datgene waar Milosevic voor naar Den Haag is gehaald. Laten we dat nu ook maar met deze twee heren doen.
Misschien wordt Milosevic nog wel als een oorlogsheld met vuile handen vrijgesproken als precies aan het licht komt welke acties plaatsvonden als gevolg van welke activiteiten en daadwerkelijk bekend raakt welke partij zich precies en welke misdaden schuldig maakte.quote:Op dinsdag 11 mei 2004 14:52 schreef thabit het volgende:
In wezen is het zo dat Bush en Rumsfeld hetzelfde doen als datgene waar Milosevic voor naar Den Haag is gehaald. Laten we dat nu ook maar met deze twee heren doen.
Ja, echt toeval dat het Pentagon zelf met nieuws kwam. Mijn god zeg, hoe naïef kun je zijnquote:Op dinsdag 11 mei 2004 12:14 schreef RM-rf het volgende:
[..]
Wat dat betreft vind ik al teveel gezeur om Rumsfeld's aftreden onjuist en eigenlijk irrelevant, enkel is het spelen op de personen van politieke leiders, zonder dat er verder gekeken wordt naar hoe die situatie kon ontstaan, waar er fouten gemaakt zijn, en of er pogingen zijn gedaan dit nieuws in de doofpot te stoppen (daartoe zijn zeker geen sterke aanwijzingen, het leger heeft eerder zelf meegewertk aan onderzoek naar de mishandelingen)
ik geloof ook zeker niet in de oprechtheid van het Pentagon, maar die kunnen nu ook weinig doen (althans ze zouden zelf een grondig onderzoek kunnen starten, maar daar hebben ze weinig zin in, een parlementair onderzoek door het congress is ook enigszins ongeloofwaardig, nu met de lopende 911-commission).quote:Op dinsdag 11 mei 2004 17:30 schreef schatje het volgende:
En waar maak jij uit op dat de Amerikaanse overheid er nu wel het fijne ervan wilt weten, dat het hen ernst is??
Ik ben cynischer. Waarschijnlijk wist het pentagon er al lang vanaf, en in de haast naar succes hebben ze alles goed gekeurd. Zo lang er maar resultaten komen. Niet raar voor een boer uit texas met de voorkeur voor elektrocuties.quote:Op dinsdag 11 mei 2004 17:56 schreef RM-rf het volgende:
[..]
ik geloof ook zeker niet in de oprechtheid van het Pentagon, maar die kunnen nu ook weinig doen (althans ze zouden zelf een grondig onderzoek kunnen starten, maar daar hebben ze weinig zin in, een parlementair onderzoek door het congress is ook enigszins ongeloofwaardig, nu met de lopende 911-commission).
punt is wel dat de aanvallers, de criticasters ook zelf moeten oppassen het niet tezeer persoonlijk te spelen, ik vrees dat ze dan over twee maanden makkelijk met lege handen komen te staan als Bush straks makkelijk Rumsfeld laat vallen en laat aftreden, dan kan hij zeggen: "kijk ik doe nu wat diegenen van me vragen", zonder verder iets te doen aan de bevelsstruktuur in Irak: het resultaat zal dan in de (amerikaanse) publieke opinie weinig afdoen aan de positie van de regering Bush.
Na de verkiezingen kan Rumsfeld dan toch makkelijk terugkeren in een adviseursfunctie, of hij duikt het bedrijfsleven in (Halliburton zal genoeg posities vrij hebben voor zo'n man)
Alle dieren zijn gelijk; sommigen méér dan andere dieren. [Orwell]quote:Op dinsdag 11 mei 2004 14:52 schreef thabit het volgende:
Er waren al incindenten bekend 6 maanden geleden. Er zijn ook al enkele militairen geschorst destijds. Dat is op zich goed.quote:Op dinsdag 11 mei 2004 18:30 schreef George-Butters het volgende:
[..]
Ik ben cynischer. Waarschijnlijk wist het pentagon er al lang vanaf, en in de haast naar succes hebben ze alles goed gekeurd. Zo lang er maar resultaten komen. Niet raar voor een boer uit texas met de voorkeur voor elektrocuties.
Onderschat? Stilegehouden, als je het aan mij vraagt. Het is bekent dat het Pentagon opdracht heeft gegeven om in Guantanamo the martelene, dus waarom zouden ze dat niet in Irak gedaan hebben?quote:Op woensdag 12 mei 2004 00:25 schreef Sidekick het volgende:
[..]
Er waren al incindenten bekend 6 maanden geleden. Er zijn ook al enkele militairen geschorst destijds. Dat is op zich goed.
Alleen is het ernstig onderschat. Het waren iets meer dan een handvol. Een schorsinkje en het dossier is dicht. Nu eindelijk de wereld kan zien wat er allemaal gebeurd is, dan pas komen de excuses. Die onderschatting kan je zeker op het conto schrijven van Rumsfeld.
net als Europeanenquote:Op dinsdag 11 mei 2004 20:09 schreef Sater het volgende:
[..]
Alle dieren zijn gelijk; sommigen méér dan andere dieren. [Orwell]![]()
bronquote:See Rummy spin. Spin, Rummy, spin
Descriptions of prisoner abuse in January weren't vivid enough to spur action, says Rumsfeld
To hear Don Rumsfeld tell it, even though the Bush administration had been told back in January about the abuse and torture going on at Abu Ghraib -- and that there were photos documenting it -- the idea that this might be a very bad thing didn't really hit home until recently because no one in the White House had actually laid eyes on the photos.
"It is the photographs that give one the vivid realization of what actually took place," Rumsfeld told the Senate Armed Services Committee last week. "Words don't do it."
Really?
So being notified by the chairman of the Joint Chiefs of Staff that U.S. soldiers were torturing and humiliating naked Iraqi prisoners in the very place that had once been Saddam Hussein's favorite Little Shop of Horrors wasn't vivid enough to get the alarm bells ringing on Pennsylvania Avenue?
Neither, apparently, were the non-visual warnings about the mistreatment of prisoners delivered by the Red Cross, Colin Powell and Paul Bremer. Why not? Is the country being run by a bunch of preschoolers who can't process all those big words and will only sit still for a colorful picture book?
See Rummy spin. Spin, Rummy, spin.
Even the release of Gen. Taguba's damning 53-page report detailing the "systematic and illegal abuse of detainees" wasn't enough to pique Rumsfeld's concern. "The problem at that stage," he testified, "was one-dimensional. It wasn't three-dimensional. It wasn't video. It wasn't color."
I challenge anyone to read the Taguba report and say that the nightmares it depicts aren't chillingly three-dimensional. Even without pop-up illustrations.
According to Taguba, U.S. soldiers at Abu Ghraib were guilty of: "Positioning a naked detainee on a box... with a sandbag on his head, and attaching wires to his fingers, toes and penis to simulate electric torture"; "Breaking chemical lights and pouring the phosphoric liquid on detainees"; "Beating detainees with a broom handle and a chair"; "Sodomizing a detainee with a chemical light and perhaps a broomstick."
Close your eyes. Now picture what you just read. Still need to see photos before you hit the roof? I didn't think so.
What a colossal failure of imagination on the part of our leaders.
But even as ludicrous as the "No photos, no fury" justification is, let's accept the premise that detailed descriptions of chemical light buggery and electrodes attached to genitals aren't enough -- that Rummy and company have made such a habit of twisting and spinning and manipulating words, mere language has lost its power to move them.
Fine.
But since photographic proof is now the prerequisite for moral outrage, why didn't Rumsfeld demand to see the photos as soon as he was told about them back in January? If you were in his shoes, wouldn't you have ordered them to be on your desk within the hour? Of course you would have. But not the man Dick Cheney just called "the best secretary of defense the Unites States has ever had."
When asked by a reporter why he never got around to actually viewing the incendiary photos until the night before he was called on the Senate carpet, Rummy insisted the problem wasn't his lack of interest; it was the lack of a good photo developer. Call it the Fotomat defense.
"I think I did inquire about the pictures," he said, "and was told that we didn't have copies."
No copies? The biggest U.S. military scandal since My Lai and the secretary of defense can't get any extra prints sent his way?
Memo to Rummy: We now live in the era of digital photos and instant uploads. "The dog ate my negative" just ain't gonna fly.
Rumsfeld claims he was "blindsided" by the revelation of what he called the "radioactive" torture photos. But the timeline proves otherwise: He wasn't blindsided, merely blind to the devastating impact the pictures would have once they became public. That's where this failure of imagination turned into a profound failure of leadership.
The White House has said that the war on terror is as much a war of ideas as a war of weapons. If that were more than rhetoric, someone there would have seen the writing on the prison wall and gotten out in front of this crisis instead of allowing the Taguba report to languish unread by the top brass and the photos to be made public by the press and not the president. Indeed, they treated it not as a political land mine that could flatten America's moral high ground but as a PR problem that would disappear if they kept the photos from public view.
Always a master of understatement, Rummy termed the Abu Ghraib scandal "unhelpful in a fundamental way." The time has come for him and his cohorts to admit that the situation in Iraq has become untenable in a fundamental way. We can't put the torture genie back in the bottle. And we can no longer pretend that we have any chance of ushering democracy into Iraq so long as democracy has an American face.
Bron: RTL4quote:'Rumsfeld keurde verhoren Irak goed'
De Amerikaanse minister van Defensie Rumsfeld heeft in het diepste geheim ondervragingsmethoden goedgekeurd die geleid hebben tot de misstanden in de Iraakse Abu Ghraib-gevangenis.
New Yorker
Dat meldt het weekblad The New Yorker. Volgens The New Yorker gaf Rumsfeld het leger ruime bevoegdheden.'Grijp wie je moet grijpen, doe wat je wilt', zou er boven de instructies hebben gestaan.
Militaire politie
Op nieuwe foto's is militaire politie te zien die aanwijzingen geeft bij de mishandeling van Iraakse gevangenen. Daaruit zou blijken dat mishandelingen geen incident waren, maar beleid.
Hele artikel uit The New Yorkerquote:The roots of the Abu Ghraib prison scandal lie not in the criminal inclinations of a few Army reservists but in a decision, approved last year by Secretary of Defense Donald Rumsfeld, to expand a highly secret operation, which had been focussed on the hunt for Al Qaeda, to the interrogation of prisoners in Iraq. Rumsfeld’s decision embittered the American intelligence community, damaged the effectiveness of élite combat units, and hurt America’s prospects in the war on terror.
According to interviews with several past and present American intelligence officials, the Pentagon’s operation, known inside the intelligence community by several code words, including Copper Green, encouraged physical coercion and sexual humiliation of Iraqi prisoners in an effort to generate more intelligence about the growing insurgency in Iraq. A senior C.I.A. official, in confirming the details of this account last week, said that the operation stemmed from Rumsfeld’s long-standing desire to wrest control of America’s clandestine and paramilitary operations from the C.I.A.
Bronquote:America is Asking… About Secretary Rumsfeld's Role and Abu Ghraib
In light of revelations about the Abu Ghraib prison, Defense Secretary Donald Rumsfeld has come under intense scrutiny. While the secretary has taken full responsibility for the scandal, newspapers around the country believe that an apology is not enough – only his resignation will help restore our nation's credibility. Here is a sample of that commentary:
Milwaukee, Wis. – Milwaukee Journal Sentinel
May 8, 2004
"…Officials must be held accountable for their failures just as they are entitled to praise for their successes.
"…Rumsfeld publicly took responsibility for these acts. But these rhetorical gestures, welcome and belated as they are, are insufficient simply because - at least at this point - they are only rhetorical.
"If words are to have any meaning, and if the damage from this scandal is to be contained and reversed, they need to be accompanied by deeds.
"What, exactly, does it take for a top official in this administration to lose his job? America's brave soldiers deserve better than this. They deserve the best."
Wilmington, Del. - The News Journal
No link available
May 9, 2004
"Rumsfeld and Myers didn't fare well at all before Senate panel.
"The answers of Defense Secretary Donald Rumsfeld, who conceded he had failed to prepare both the president and the Congress of the gravity of the situation, put him on extremely thin ice. They will almost certainly accelerate calls for his resignation.
"The fact that neither he nor Secretary Rumsfeld hadn't actually viewed the original photographs until Wednesday night seems to be a glaring example of chiefs not being curious enough to prevent catastrophic revelations. The fact that it took a whistle-blower to force the graphic details into the public domain indicates that the military was protecting its own interests.
"When was he going to tell us?
"The nation's credibility is at stake. Punishing those directly involved in the abuse is critical, but it will also be essential that those who are responsible for military integrity and protecting national security also be brought to task, if they do not choose to do so themselves. It is a matter of national honor."
Chattanooga, Tenn. - Chattanooga Times Free Press
No link available
May 12, 2004
"Mr. Rumsfeld should resign, the sooner the better. The Bush administration cannot begin to contain the damage from the Abu Ghraib prisoner abuse scandal until Mr. Rumsfeld resigns.
"The Abu Ghraib scandal and chain-of-command failures that led to it, to be sure, are not the only reason Mr. Rumsfeld should resign. To hold the present scandal as the sole reason would be to miss seeing the forest for a single tree. His mismanagement of the war in Iraq should compel Mr. Rumsfeld's resignation…
"As a result, the United States has lost its moral authority to justify its invasion of Iraq and its treatment of Iraqi and Afghan prisoners. It is no defense to say that the way Afghans or Iraqis have treated their people, or their prisoners, has been worse. This nation justified both wars under the banner of liberating Iraqis and Afghans to enjoy higher standards -- our democratic standards of justice."
Dayton, Ohio - The Dayton Daily News
May 9, 2004
"Mr. Rumsfeld's departure would be the most dramatic, tangible, believable demonstration of real concern.
"Mr. Rumsfeld is a good and capable man, dedicated to his country. But he has to know in his heart that he failed in a crucial part of his job. His very dedication to his country should lead him to see that the best service he can perform now is to step down.
"It is not Monday morning quarterbacking to say that a secretary of defense needs to make sure that the American troops who run a prison camp in an occupied country know that they are required not to abuse prisoners. That is basic.
"So what happened at the prison was, besides a moral outrage, a momentous political blunder."
Phoenix, Ariz. - The Arizona Republic
May 8, 2004
"As Sen. Lindsey Graham correctly observed during the tense Senate grilling of Defense Secretary Donald Rumsfeld on Friday, it would be a shame if the only people who pay a price for the abuses at Abu Ghraib prison in Iraq are a few "privates and sergeants.
"His point, of course, is that the abuse scandal is so explosive, higher-level heads must roll if the United States is to recover any fraction of its credibility following this grotesque scandal.
"Given the sweeping, disheartening impact of the photos of abuse, it would indeed be a shame if one of those held to account should not be Rumsfeld himself.
"Other symbolic gestures like tearing down Abu Ghraib, as Arizona Republican Sen. John McCain proposed Friday, may prove useful as well. But the continuing fallout from these events is so profound, nothing short of the resignation of the nation's top officer directing the military will serve.
"The Bush administration needs to make a statement that it recognizes how serious this scandal is and that our Iraq policies demand a new perspective. The strongest statement it could make, then, is for Donald Rumsfeld to step down."
St. Louis, Mo.– St. Louis Post Dispatch
May 6, 2004
"It's the accumulation of all these miscalculations, misconceptions and missteps - and an arrogant inability to admit his mistakes - that require him to step down. If the Defense Department were a corporation, its CEO would be long gone.
"Whether or not Iraq is like Vietnam, Mr. Rumsfeld's failings are reminiscent of Robert McNamara's.
"Regarding Iraq, Mr. Rumsfeld has been more interested in proving his theories of military transformation than in listening to pragmatic advice of experienced military experts.
"This isn't a plan; this is chaos."
Het is imho overduidelijk dat vooral Rumsfeld in deze kwestie de schuldige is, naast de militairen die daadwerkelijk de vernederingen en martelingen uitvoerden. Hij moet opstappen, maar zoals altijd trekt de regering Bush niets aan van zeer gefundeerde kritiek.quote:Op zondag 16 mei 2004 00:07 schreef Verbal het volgende:
[..]
Bron: RTL4
Fragment uit artikel New Yorker:
[..]
Hele artikel uit The New Yorker
V.
En Kissinger kende mensen als Mao Tse-Tung en Augusto Pinochetquote:Henry Kissinger once said that Mr Rumsfeld was the most ruthless man he knew.
V.quote:Report: Rumsfeld policy allowed Abu Ghraib abuse
Pentagon dismisses Hersh article as 'outlandish, conspiratorial'
NEW YORK (CNN) -- The Abu Ghraib prison scandal was not the result of a few misguided soldiers, but of a decision last year by Defense Secretary Donald Rumsfeld to expand a clandestine operation against al Qaeda to the treatment of prisoners in Iraq, according to a report in The New Yorker.
Rumsfeld's goal was to bring the success of the secret terrorism program to Iraq in an effort to "generate more intelligence about the growing insurgency," the magazine reports.
The rules governing the secret operation were "Grab whom you must. Do what you want," according to a former intelligence official whom Seymour M. Hersh quotes anonymously in "The Gray Zone." The Pentagon sharply rejected the author's conclusions.
"Assertions apparently being made in the latest New Yorker article on Abu Ghraib and the abuse of Iraqi detainees are outlandish, conspiratorial, and filled with error and anonymous conjecture," Pentagon spokesman Larry DiRita said. Seven U.S. Army Reserve military police have been charged with abusing inmates at the prison near Baghdad. Three of the soldiers face arraignments Thursday for general courts-martial, used for felony-level offenses. A fourth soldier faces a special court-martial -- the military equivalent of a civilian misdemeanor court -- Wednesday.
Photos of that abuse -- some showing men in humiliating sexual positions -- enraged people around the globe after CBS's 60 Minutes II broadcast the snapshots. Hersh's article attempts to explain the history of the policy that led to the abuse. Hersh, who has won a Pulitzer and dozens of awards for investigative reporting, concludes that the "roots of the Abu Ghraib prison scandal lie not in the criminal inclinations of a few Army reservists," but in the August 2003 decision by Rumsfeld. His article has been posted online at the New Yorker's Web site and will be published in the May 24 issue of the magazine, on newsstands Monday.
The U.S.-led military coalition in Afghanistan confirmed Saturday that a second investigation has been initiated into allegations of detainee abuse at the hands of U.S. jailers. On Wednesday, the U.S. Embassy in Afghanistan announced that the military was investigating the alleged mistreatment of an Afghan police colonel while in the custody of coalition forces.
The officer says he was stripped naked, photographed, kicked and subjected to sexual taunting while being held by coalition forces in August, according to an embassy statement. On Friday, the Pentagon announced that the U.S. military will not use certain prisoner interrogation procedures in Iraq and Afghanistan, including sleep and sensory deprivation, as a result of the Abu Ghraib prison scandal. Earlier in the week, top officials acknowledged that some of the techniques being reviewed could violate the Geneva Conventions, which were adopted internationally as a way to protect prisoners of war from abuse. It remains unclear whether the ban applies to accused Taliban and al Qaeda detainees held by the U.S. military in Guantanamo Bay, Cuba. Hersh's article notes that Maj. Gen. Geoffrey Miller was summoned to Baghdad from Guantanamo to evaluate the prison system.
An internal Army report on the prisoner abuse charges written in February by Maj. Gen. Antonio Taguba quotes Miller as saying "detention operations must act as an enabler for interrogation."
Recent Senate hearings, Hersh writes, indicate that Miller supported using the methods used in Guantanamo, including sleep deprivation, and exposure to extremes of cold and heat.
Wat mij betreft een moot point omdat ze waarschijnlijk een regering met een flinke vinger in de pap voor stroman Ahmed Chalabi zullen installeren.quote:Op zondag 16 mei 2004 12:40 schreef Sater het volgende:
Uit Parool 15 - 05 - '04: Washington: "De Verenigde Staten, Groot - Brittanië en Japan trekken hun troepen terug uit Irak, als de nieuwe Iraakse regering dat wil", aldus hun ministers van buitenlandse zaken.
Ja, dat is echt een goede. Ze zetten zelf de regering neer!quote:Op zondag 16 mei 2004 12:51 schreef Verbal het volgende:
[..]
Wat mij betreft een moot point omdat ze waarschijnlijk een regering met een flinke vinger in de pap voor stroman Ahmed Chalabi zullen installeren.
V.
Idd.quote:Op zondag 16 mei 2004 15:27 schreef Ulx het volgende:
Ja, hij moet aftreden. Het is het enige damage control wat de US regering nog kan doen.
Elk doel van de invasie is tenslotte faliekant mislukt:
- De olie is duurder
- Geen massavernietigingswapens gevonden
- Irak bleek geen dreiging voor de VS
- Geen nauwe banden met terroristen.
- Democratie invoeren loopt ook niet lekker (bij echt vrije verkiezingen winnen de ayatollahs)
- Geen progressie geforceerd in Israel - Palestijnen conflict
- Geen domino effect waar te nemen
- De wereld is niet veiliger
en tot overmaat van ramp bleken er nog steeds mensen te worden opgepakt na de val van Saddam en zonder proces of iets te worden opgesloten en nog te worden gemarteld. Ook daar is weinig verbetering merkbaar.
Tja,
dan mag er wel een verantwoordelijke worden onmtslagen.
-
Zo. jij bent snel. Had je het topic ook gelezen, of kom je alleen spuit elf spelenquote:Op zondag 16 mei 2004 14:08 schreef Keizer11 het volgende:
The roots of the Abu Ghraib prison scandal lie not in the criminal inclinations of a few Army reservists but in a decision, approved last year by Secretary of Defense Donald Rumsfeld
http://www.newyorker.com/fact/content/?040524fa_fact
Dit feit zal vandaag de talkshows gaan beheersen, maar ik ben bang dat ze toch allemaal blijven zitten.
Ik vind dat 'wij', als Nederland zijnde eigenlijk nog erger zijn, wij steunen ditb gajes door dik en dun.
Wir wusten es, aber haben nichts getan
Nou, dat klopt ook weer niet hoor.quote:Op maandag 17 mei 2004 22:39 schreef Sater het volgende:
Rumsfeld keurde martelingen goed. Sterker moedigde het aan.
Dat moet overigens nog wel hard gemaakt worden. Het is door een onderzoeksjournalist aangekaart op basis van anonieme bronnen.quote:Op maandag 17 mei 2004 22:39 schreef Sater het volgende:
Rumsfeld keurde martelingen goed. Sterker moedigde het aan. Betreurenswaardig dat Congres aftreden Bush en Rumsfeld nog niet in gang hebben gezet.
quote:Op maandag 17 mei 2004 23:30 schreef Monolith het volgende:
[..]
Dat moet overigens nog wel hard gemaakt worden. Het is door een onderzoeksjournalist aangekaart op basis van anonieme bronnen.
Martelingen zijn dus goedgekeurd door Rumsfeld en met zijn uitspraken dat "Geneve" niet meer telt, moedigt hij het zowat aan. Rumsfeld is volledig verantwoordelijk voor de martelingen door Amerikaanse soldaten.quote:US Defence Secretary Donald Rumsfeld approved the use of "harsh" interrogation techniques at Guantanamo Bay, including stripping detainees naked, making them hold "stress" positions and depriving them of sleep, a Pentagon official has confirmed.
Stephen Cambone, the under-secretary of defence for intelligence, also said severe interrogation techniques, including the use of dogs to intimidate prisoners, had been approved by military commanders in Iraq.
En inmiddels bekrachtigd door Newsweek en NY Times.quote:Op maandag 17 mei 2004 23:30 schreef Monolith het volgende:
[..]
Dat moet overigens nog wel hard gemaakt worden. Het is door een onderzoeksjournalist aangekaart op basis van anonieme bronnen.
Ik heb ook absoluut wel vertrouwen in de kwaliteiten van Hersh als onderzoeksjournalist en zou er nou niet bepaald van opkijken als zijn beweringen binnenkort bevestigd worden in een officiëler onderzoek, hij was tenslotte ook degene die de praktijken in Irak aan de kaak stelde. Maar om nu al onomstotelijk vast te stellen dat hij de orders heeft gegeven voor het mishandelen van gevangenen in Irak vind ik toch nog wel enigzins voorbarig. Overigens heeft die persoon die net een opmerking maakte aangaande Guantanamo Bay wel een punt, hoewel ik hier eigenlijk niet op doelde met de voorgaande opmerking.quote:Op maandag 17 mei 2004 23:36 schreef Verbal het volgende:
[..]
En inmiddels bekrachtigd door Newsweek en NY Times.
Daarnaast is Hersh de eerste die staat te roepen dat dit tot de bodem dient te worden uitgezocht, dus volgens mij heeft hij er zelf vertrouwen in. En ik gok dat hij niet staat te trappelen om zijn reputatie van gevierd en bekroond onderzoeksjournalist zomaar te grabbel te keilen.
Dan had hij wel gesolliciteerd bij de Daily Mirror.
V.
Amerika beschouwt al zijn oorlogen, en dus ook die in Irak, als War on Terror. Als in Guantanamo Bay zulke dingen worden aangemoedigd, is het natuurlijk logisch dat soldaten dat in Irak, waar het immers ook alleen maar terroristen betreft, ook mogen en zouden moeten doen.quote:Op dinsdag 18 mei 2004 00:02 schreef Monolith het volgende:
Overigens heeft die persoon die net een opmerking maakte aangaande Guantanamo Bay wel een punt, hoewel ik hier eigenlijk niet op doelde met de voorgaande opmerking.
Dat maakt het juist ook zo eng. Het gebrek aan nuancering van deze geweldhaarden. De wereld is helemaal niet zo zwart/wit. En motieven en doelen verschillen per extremistische groep.quote:Op dinsdag 18 mei 2004 14:53 schreef Monidique het volgende:
[..]
Amerika beschouwt al zijn oorlogen, en dus ook die in Irak, als War on Terror. Als in Guantanamo Bay zulke dingen worden aangemoedigd, is het natuurlijk logisch dat soldaten dat in Irak, waar het immers ook alleen maar terroristen betreft, ook mogen en zouden moeten doen.
Wat wil men van een land waar zelfs randdebielen ter dood wordt gebracht [Texas]quote:Op dinsdag 11 mei 2004 12:08 schreef George-Butters het volgende:
Omdat het normaal is, ook in de gevangenissen van de VS om mensenrechten te schenden. Nogal raar voor een land dat zichzelf zo vooruitstrevend vindt.
volledig artikelquote:M.P.'s Received Orders to Strip Iraqi Detainees
The American officer who was in charge of interrogations at the Abu Ghraib prison has told a senior Army investigator that intelligence officers sometimes instructed the military police to force Iraqi detainees to strip naked and to shackle them before questioning them. But he said those measures were not imposed "unless there is some good reason."
The officer, Col. Thomas M. Pappas, commander of the 205th Military Intelligence Brigade, also told the investigator, Maj. Gen. Antonio M. Taguba, that his unit had "no formal system in place" to monitor instructions they had given to military guards, who worked closely with interrogators to prepare detainees for interviews. Colonel Pappas said he "should have asked more questions, admittedly" about abuses committed or encouraged by his subordinates.
Met de manier waarop Kerrey bekend staat als 'American hero of war' zal dat niet snel gebeuren gok ik zo.quote:Op woensdag 19 mei 2004 02:12 schreef Takkesteeg het volgende:
By the way (Enguls voor tussen twee haakjes...), de wapenindustrie blijft 'Booming Business'...
Laten we daar, als 'Democraten' 's een rem op zetten...
Offuh?![]()
Aftreden Bus c.s. leidt niet automatisch tot Amerikaans vertrek uit Irak.quote:Op woensdag 19 mei 2004 02:16 schreef Ype het volgende:
[..]
Met de manier waarop Kerrey bekend staat als 'American hero of war' zal dat niet snel gebeuren gok ik zo.
Dat hoeft ook niet per direct. Ik vrees alleen dat ze er veel langer gaan blijven dan nu de planning is.quote:Op vrijdag 21 mei 2004 15:49 schreef Sater het volgende:
[..]
Aftreden Bus c.s. leidt niet automatisch tot Amerikaans vertrek uit Irak.
quote:'Amerikaanse bevelhebber Irak bij verhoren'
WASHINGTON - De Amerikaanse kapitein Donald J. Reese is bereid om onder ede te verklaren dat de bevelhebber van de Amerikaanse troepen in Irak, luitenant-generaal Ricardo Sánchez, aanwezig was bij verhoren van gevangenen. Sánchez zou ook mishandelingen hebben waargenomen.
Dat heeft de Amerikaanse krant The Washington Post zondag in de interneteditie bericht. De informatie dat Reese voor een militaire rechtbank een verklaring over Sánchez wil afleggen, is afkomstig van legeradvocaat kapitein Robert Shuck. De jurist verdedigt sergeant Ivan 'Chip' Frederick die is aangeklaagd in het schandaal van de mishandeling van gevangenen in het Abu Ghraib conplex bij Bagdad. Reese wil zijn verklaring in ruil voor onschendbaarheid afleggen, aldus Shuck tegen The Washington Post.
Verder zei Shuck dat dat een sergeant in de Abu Ghraib gevangenis bereid is te verklaren dat officieren van inlichtingendiensten mishandelingen goedkeuren. Sergeant Lipinski wilde eerder deze maand geen commentaar op de kwestie geven.
Vorige week citeerde The New York Times uit een verklaring van kolonel Pappas, commandant van een militaire inlichtingenbrigade. Die verklaarde dat voor iedere gevangene een plan voor de ondervraging werd opgesteld. Pappas moest die voorstellen goedgekeuren. Ieder plan volgde strikt de richtlijnen voor ondervragingen waarmee Sánchez in oktober 2003 had ingestemd.
ANP
Bron: LC
Zou daar dan sprake van zijn? Ik heb nog nergens gehoord dat het mogelijk geëist zou kunnen worden.quote:Op maandag 24 mei 2004 22:41 schreef Sater het volgende:
De Verenigde Naties buigen zich over de kwestie Irak. Niet bekend is of het aftreden van Rumsfeld wordt geëist. Afvaardiging Irak hier nog niet over gehoord.
Wij hebben geen enkel machtsmiddel tegen de VS.quote:Op dinsdag 25 mei 2004 00:00 schreef RichardQuest het volgende:
De Amerikanen mogen zelf beslissen wat ze met hun ministers doen, als we het er niet mee eens zijn kunnen we onze machtsmiddelen ergens anders inzetten, bijvoorbeeld in Irak zelf
Dus is de V.N, een papieren tijger. Resoluties worden aangenomen en, indien het betreffende landen uitkomt, even resoluut naast zich neergelegd. [Israel 424 bezette gebieden]quote:Op dinsdag 25 mei 2004 00:10 schreef Ype het volgende:
[..]
Wij hebben geen enkel machtsmiddel tegen de VS.
Nouja, de VN zou iets goeds kunnen betekenen, maar dan moeten ze af van bijvoorbeeld dat vetorecht, want dat wordt al jaren keihard misbruikt door voornamelijk de Amerikanen.quote:Op dinsdag 25 mei 2004 06:47 schreef Sater het volgende:
[..]
Dus is de V.N, een papieren tijger. Resoluties worden aangenomen en, indien het betreffende landen uitkomt, even resoluut naast zich neergelegd. [Israel 424 bezette gebieden]![]()
Dat was ook wel iets anders dan jij het hier schetst als ik het goed heb begrepen.quote:Op dinsdag 25 mei 2004 07:10 schreef Koos Voos het volgende:
...en zoals Turkije die alle VN resoluties betreffende terugtrekken uit Cyprus naast zich neerlegde en daar nu uiteindelijk voor beloond wordt.![]()
Tuurlijk wel, we zijn hard nodig in Al Muthana, we kunnen er eisen aan gaan stellen als ze vinden dat we daar moeten blijven, bijvoorbeeld dat zwart op wit komt te staan dat de Amerikaanse oorlogscriminelen gestraft worden op internationaal niveau als de folteringen zo doorgaan. Als ze dat niet willen, dan gaan we toch weg?quote:Op dinsdag 25 mei 2004 00:10 schreef Ype het volgende:
[..]
Wij hebben geen enkel machtsmiddel tegen de VS.
En dat noem jij een machtsmiddel lieve schat?quote:Op dinsdag 25 mei 2004 08:32 schreef RichardQuest het volgende:
[..]
Tuurlijk wel, we zijn hard nodig in Al Muthana, we kunnen er eisen aan gaan stellen als ze vinden dat we daar moeten blijven, bijvoorbeeld dat zwart op wit komt te staan dat de Amerikaanse oorlogscriminelen gestraft worden op internationaal niveau als de folteringen zo doorgaan. Als ze dat niet willen, dan gaan we toch weg?
Ja, ze komen nu al militairen te kort, laatst moesten er militairen uit Korea verscheept worden naar Irakquote:Op dinsdag 25 mei 2004 08:44 schreef Ype het volgende:
[..]
En dat noem jij een machtsmiddel lieve schat?
Nee, maar een enorm pressiemiddel zou ik het toch niet durven noemen.quote:Op dinsdag 25 mei 2004 14:07 schreef RichardQuest het volgende:
[..]
Ja, ze komen nu al militairen te kort, laatst moesten er militairen uit Korea verscheept worden naar IrakZe zullen de Nederlanders niet graag zien vertrekken...
We kunnen het altijd proberen, niet? Als ze er niet aan mee willen doen gaan we toch weg? Zoals Dittrich zei, bij zo'n coalitie wil je niet horen.quote:Op dinsdag 25 mei 2004 14:08 schreef Ype het volgende:
[..]
Nee, maar een enorm pressiemiddel zou ik het toch niet durven noemen.
Maar het zal toch niet gebeuren met een Balkenende aan het roer.quote:Op dinsdag 25 mei 2004 14:27 schreef RichardQuest het volgende:
[..]
We kunnen het altijd proberen, niet? Als ze er niet aan mee willen doen gaan we toch weg? Zoals Dittrich zei, bij zo'n coalitie wil je niet horen.
En ik vind dat Rumsfeld moet aftreden en in het gevang moet worden gezet.quote:Op dinsdag 25 mei 2004 14:37 schreef RichardQuest het volgende:
Maar dat is niet de vraag, de vraag is of wij dat vinden, ik vind dat we best wat druk op mogen voeren.
Anthony Zinni, gepensioeneerd generaal, ja hij is nogal in beeld nuquote:Op dinsdag 25 mei 2004 23:54 schreef Sidekick het volgende:
Ik las vanmiddag in het AD (ik kan ff geen digitale bron vinden) dat een generaal van het Amerikaanse leger ook voor het aftreden van Rumsfeld is, en ook voor het aftreden van Wolfowitz.
http://www.cbsnews.com/st(...)tes/main618896.shtmlquote:...
“But regardless of whose responsibility I think it is, somebody has screwed up. And at this level and at this stage, it should be evident to everybody that they've screwed up. And whose heads are rolling on this? That's what bothers me most.”
Adds Zinni: “If you charge me with the responsibility of taking this nation to war, if you charge me with implementing that policy with creating the strategy which convinces me to go to war, and I fail you, then I ought to go.”
Who specifically is he talking about?
“Well, it starts with at the top. If you're the secretary of defense and you're responsible for that. If you're responsible for that planning and that execution on the ground. If you've assumed responsibility for the other elements, non-military, non-security, political, economic, social and everything else, then you bear responsibility,” says Zinni. “Certainly those in your ranks that foisted this strategy on us that is flawed. Certainly they ought to be gone and replaced.”
Zinni is talking about a group of policymakers within the administration known as "the neo-conservatives" who saw the invasion of Iraq as a way to stabilize American interests in the region and strengthen the position of Israel. They include Deputy Defense Secretary Paul Wolfowitz; Undersecretary of Defense Douglas Feith; Former Defense Policy Board member Richard Perle; National Security Council member Eliot Abrams; and Vice President Cheney's chief of staff, Lewis "Scooter" Libby.
Zinni believes they are political ideologues who have hijacked American policy in Iraq.
...
Should all of those involved, including Rumsfeld and Wolfowitz, resign?
“I believe that they should accept responsibility for that,” says Zinni. “If I were the commander of a military organization that delivered this kind of performance to the president, I certainly would tender my resignation. I certainly would expect to be gone.”
...
quote:
Nou na de terugtocht van Spanje kan Nederland terugtrekking wel degelijk als dreiging gebruiken hoor. De VS komt dan internationaal gezien nog naakter te staan en dat willen ze allerminst toestaan.quote:Op dinsdag 25 mei 2004 14:08 schreef Ype het volgende:
[..]
Nee, maar een enorm pressiemiddel zou ik het toch niet durven noemen.
Er schijnt een ontwerpresolutie in behandeling te zijn bij de Verenigde Naties. Na 30 juni blijven buitenlandse militairen, onder Amerikaans opperbevel, minstens één jaar aanwezig. [langer blijven niet uitgesloten] Interim - regering Irak heeft vetorecht. [niet in ontwerpresolutie opgenomen; evenals beheer gevangenissen] Interimregering niet gekozen, maar benoemd doorquote:Op dinsdag 25 mei 2004 14:04 schreef Bevo103 het volgende:
Het grootste nadeel van een VN mandaat is in mijn ogen dat de kans groot is dat Bush opnieuw wordt gekozen tot president. Wie weet welke pijlen die regering dan nog meer op hun boog hebben.............
Yeah I am not as bas as Saddam . woeha! er zijn er duizenden van dit soort cartoons hehe. oook op www.punkvoter.comquote:
Aftreden, nu! Bah, wat een smerig spelletje is het toch geworden.quote:'Pentagon maakte rapport geoorloofde foltering'
NEW YORK - De Amerikaanse regering hoeft het in bijzondere gevallen niet zo nauw te nemen met de internationaal geldende regels die marteling verbieden. Amerikaanse juristen hebben hierover voor het Pentagon een lijvig stuk opgesteld dat rond de aanval op Irak in voorjaar van 2003 gereedkwam.
Hun advies luidde: Martelen mag indien de president dat als hoogste bevelhebber noodzakelijk acht voor het land. Een folteraar die meent met marteling een ernstig gevaar voor het land te kunnen afwenden, zou zich bovendien kunnen beroepen op zelfverdediging. Het stuk bevatte voorts een uitgebreide specificatie van talrijke geoorloofde ondervragingstechnieken, omdat er behoefte was aan een ,,minder verkrampte kijk op wat martelen is en wat niet''.
Het Amerikaanse dagblad The Wall Street Journal heeft maandag bericht de ontwerptekst van dit uiterst geheime stuk, gedateerd 6 maart 2003, te hebben ingezien. De uiteindelijke versie was volgens de krant enkele dagen later waarschijnlijk nauwelijks anders dan het uitgelekte ontwerp.
De juridische analyse stelt dat ,,niets belangrijker is dan het verkrijgen van inlichtingen die vitaal zijn voor de veiligheid van talrijke Amerikanen. Daarbij is het mogelijk dat de normale regels over marteling niet van toepassing zijn''. De president heeft als opperbevelhebber vrijwel onbeperkte macht in geval van een oorlog. De juristen maakten het rapport voor minister van Defensie Rumsfeld.
ANP
Inderdaad, deze criminelen dienen op te stappen, direkt en Nederland moet z'n troepen direkt uit Irak halen. Ik las echter op teletekst dat dit rapport helaas ook stelt dat mensen niet verantwoordelijk kunnen worden gesteld, omdat het nationaal belang boven het individu staat. Amerika verandert in een gevaarlijke semi-fascistische staat en het graaft z'n eigen graf.quote:Op maandag 7 juni 2004 17:31 schreef Sidekick het volgende:
[..]
Aftreden, nu! Bah, wat een smerig spelletje is het toch geworden.
"Sorry voor deze incidenten" - Bush. Helemaal niet sorry, helemaal niet incidenten, gewoon beleid.
Tijdens de Neurenberger processen [eind jaren 40] mochten Duitse soldaten zich niet meer beroepen op het Befehl ist Befehl. Individuele verantwoordelijkheid bóven staatsbelang.quote:Op maandag 7 juni 2004 17:40 schreef Monidique het volgende:
[..]
Inderdaad, deze criminelen dienen op te stappen, direkt en Nederland moet z'n troepen direkt uit Irak halen. Ik las echter op teletekst dat dit rapport helaas ook stelt dat mensen niet verantwoordelijk kunnen worden gesteld, omdat het nationaal belang boven het individu staat. Amerika verandert in een gevaarlijke semi-fascistische staat en het graaft z'n eigen graf.
quote:Op woensdag 16 juni 2004 11:22 schreef Verbal het volgende:
Voor geïnteresseerden: Het 'torture memo' van The Office of Legal Counsel (het zwaarste adviesorgaan van de Amerikaanse regering op het gebied van justitiële gevoeligheden).
Dank voor informatie. Buiten werking gesteld t.g.v U.S.A. zelf? Internationaal Strafhof in Scheveningen door Amerika niet erkend. Gut, wat zou dáár nou de reden voor zijn.
V.
Waarom wijzig jij mijn quotequote:Op donderdag 17 juni 2004 07:25 schreef Sater het volgende:
[..]
![]()
Sorry was niet de bedoeling. Postte niet onder [/quote]quote:Op donderdag 17 juni 2004 09:29 schreef Verbal het volgende:
[..]
Waarom wijzig jij mijn quote
V.
Artikel inclusief hyperlinksquote:Rumsfeld Hid Prisoner from Red Cross
Yesterday it was disclosed that Department of Defense Secretary Donald Rumsfeld "ordered military officials in Iraq last November to hold a man suspected of being a senior Iraqi terrorist at a high-level detention center there but not list him on the prison's rolls. He was one of several "ghost" detainees hidden from view "largely to prevent the International Committee of the Red Cross from monitoring their treatment." Rumsfeld - who in May told Congress that he was "blindsided" by the prison abuse scandal in Iraq - wrote an order to Lt. Gen. Ricardo Sanchez, the ground commander in Iraq ordering him not to assign the prisoner a serial number and not to "acknowledge that we are detaining him to any international organization." A Pentagon official acknowledged that Rumsfeld's order – and Sanchez's decision to comply – was in violation of international law. Read the American Progress plan to repair the damage from the prison abuse scandal.
Bron: cnn.com / Hele artikelquote:Pentagon to release Rumsfeld 'torture' memos
Officials insist techniques did not violate international law
WASHINGTON (CNN) -- The Pentagon has declassified and will release as soon as Tuesday memos signed by Defense Secretary Donald Rumsfeld that critics argue authorized torture of detainees at the U.S. prison camp at Guantanamo Bay, Cuba.
But Pentagon officials strongly disputed the contention that the aggressive techniques, including the use of dogs to induce fear, constituted torture.
Among the memos, Pentagon officials said, is a directive signed by Rumsfeld in October 2002 authorizing a technique called "water boarding," in which a prisoner is strapped down, immersed in water and made to feel as if he is going to drown.
Rumsfeld is verantwoordelijk voor de militaire gevangenissen, maar trekt zich blijkbaar niets aan van de kritiek zoals de CIA dat wel doet.quote:CIA staakt harde verhoormethoden
WASHINGTON - De Amerikaanse veiligheidsdienst CIA maakt voorlopig geen gebruik meer van harde verhoormethoden, totdat het ministerie van Justitie daarvoor het groene licht geeft. Dat meldde de Amerikaanse krant The Washington Post zondag bij monde van bronnen binnen de veiligheidsdienst.
De verhoormethoden omvatten onder meer bijna-verdrinking, onder dwang in onnatuurlijke houdingen zitten en de onthouding van slaap en medicijnen. De veiligheidsdienst gebruikte de methoden bij verdachten van belangrijke terreuraanslagen, zoals de leiders van het al-Qaeda-netwerk Abu Zubaida en Khalid Sheik Mohammed.
De beslissing om de verhoormethoden te staken geldt voor CIA-gevangenissen, maar niet voor militaire gevangenissen zoals Guantánamo op Cuba. De CIA wil voorkomen dat de dienst wordt beschuldigd van illegale praktijken. Het besluit is een gevolg van de rel over de martelingen van Iraakse gevangenen in de Abu Graibh-gevangenis bij Bagdad.
ANP
http://www.parool.nl/nieuws/2004/AUG/25/buit1.htmlquote:Falende Rumsfeld blijft
STEVO AKKERMAN
Donald Rumsfeld, de Amerikaanse minister van Defensie, draagt een groot deel van de verantwoordelijkheid voor de misstanden in de Aboe Ghraib-gevangenis in Bagdad.
Rumsfeld liet na duidelijk te maken welke 'agressieve ondervragingsmethoden' wel toegestaan waren en welke niet, hij had geen plan om de opstand in Irak te pareren en wachtte maanden met het sturen van versterkingen naar de gevangenis, die overbevolkt raakte.
De conclusies van de onderzoekscommissie naar Aboe Ghraib, uitgevoerd onder leiding van oud-minister van Defensie James Schlesinger, liegen er niet om. Was Rumsfeld minister geweest in Londen - of misschien zelfs in Den Haag - in plaats van in Washington, dan had hij vandaag deemoedig zijn ontslag ingediend. Politiek verantwoordelijk voor het grootste militaire schandaal sinds Vietnam; veel erger kan het voor een minister van Defensie niet worden.
Maar de Amerikaanse politieke cultuur is een andere dan de Europese, en in de Verenigde Staten - waar ministers deel uitmaken van het presidentiële team - was er niemand die verwachtte dat Rumsfeld de eer aan zichzelf zou houden door op te stappen. De Carrington-doctrine, naar de Engelse minister van Defensie Lord Carrington, die aftrad na de Argentijnse bezetting van de Falkland-eilanden, is nooit tot Washington doorgedrongen.
Alleen de felste tegenstanders van de Bush-regering hebben om het aftreden van Rumsfeld gevraagd; de commissie-Schlesinger die zijn beleid in zulke duidelijke bewoordingen kraakt, doet dat niet. De vier leden van de commissie, die gisteren een persconferentie gaven aan de vooravond van de publicatie van hun rapport, vandaag, hielden hem gezamenlijk de hand boven het hoofd.
''Als het hoofd van een departement elke keer af moest treden als een ondergeschikte iets fout deed, zou het wel erg leeg worden aan de kabinetstafel ,'' aldus commissielid Harold Brown, minister van Defensie onder president Jimmy Carter.
Een juiste vaststelling, ongetwijfeld, maar in het rapport oordeelt de commissie nu juist dat het niet gaat om fouten van ondergeschikten, maar om 'fundamentele tekortkomingen op alle niveaus, van de soldaten ter plekke tot aan het centrale commando en het Pentagon'. ''Het falend leiderschap droeg bij aan de omstandigheden waaronder de misstanden konden gebeuren.''
De commissie laakt om te beginnen de beslissing van Rumsfeld, december 2002, om zestien 'aanvullende agressieve ondervragingsmethoden' goed te keuren. Na bezwaren uit de strijdkrachten, trok hij een deel van de methoden weer in en verordonneerde voor het overige dat hij zelf toestemming moest geven voor de toepassing van psychische en lichamelijke druk. Maar het duurde tot april 2003 voor hij duidelijkheid gaf over hoe ver ondervragers mochten gaan. ''De onzekerheid droeg ertoe bij dat de technieken van Guantanamo Bay in Irak en Afghanistan onbeperkt en ongecontroleerd werden toegepast,'' zegt het rapport.
De commissie neemt het Rumsfeld verder kwalijk dat hij, zelf een groot pleitbezorger van een lenig en flexibel leger, niet adequaat reageerde op de veranderende toestand in Irak. Rumsfeld werd verrast door de opstand die volgde op de overwinning op Saddam Hoessein en deed niets om de militaire politie, die verantwoordelijk was voor Aboe Ghraib, te versterken toen de toestand in het land uit de hand liep.
Hetzelfde gold voor de bemanning van het militaire hoofdkwartier in Irak, aldus de commissie. De staf van 495 man, telde slechts eenderde van de bezetting die door het Pentagon toereikend werd geacht. Rumsfeld en zijn generaals vochten, zoals altijd, 'een vorige oorlog'. Hun strategie was gebaseerd op het verloop van de eerste Golfoorlog , de chaos van het Irak na Saddam verraste hen volledig.
''Ze baseerden zich op de geschiedenisboeken,'' aldus Schlesinger, ''maar ze kozen helaas de verkeerde geschiedenis.''
© Het Parool, 25-08-2004
http://www.telegraaf.nl/buitenland/13346471/Kerry:_Rumsfeld_moet_aftreden.htmlquote:Kerry: Rumsfeld moet aftreden om Abu Ghraib
PHILADELPHIA - De Democratische presidentskandidaat John Kerry heeft minister van defensie Donald Rumsfeld woensdag opgeroepen af te treden in verband met het schandaal rond de mishandeling van Iraakse gevangenen door Amerikaanse militairen in de Abu Ghraib-gevangenis in Bagdad.
Kerry deed zijn oproep nadat uit het rapport van een commissie die het Abu Ghraib-schandaal de afgelopen maanden onderzocht, was gebleken dat alle lagen van het Amerikaanse militaire apparaat in meer of mindere mate verantwoordelijkheid dragen voor de mishandelingen.
"Het is niet alleen de kleine man aan het eind van de keten die verantwoordelijk zou moeten worden gehouden", zei Kerry op een campagnebijeenkomst in Philadelphia. "Van de bodem tot de top van de commandostructuur moet de verantwoordelijkheid worden gedragen. Het onderzoeksrapport maakt duidelijk dat minister Rumsfeld verantwoordelijk was voor het creëren van het klimaat waarin deze mishandelingen konden voorkomen. "
Kerry riep president George Bush op een onafhankelijke commissie te vormen die het besluitvormingsproces vanaf het Witte Huis tot de cipiers in de Abu Ghraib-gevangenis moet onderzoeken om te achterhalen hoe het zo ver heeft kunnen komen. "Het wordt tijd dat onze opperbevelhebber het heft in handen neemt", zei Kerry refererend aan Bush.
Het rapport geeft maar weer eens duidelijk aan waarom Rumsfeld weg moet. Rumsfeld, maar eigenlijk de gehele regering Bush neemt het niet zo nauw met beschaafde westerse normen en waarden. De Conventie van Geneve wordt opzij geschoven dankzij de term "vijandige strijders" in plaats van krijgsgevangenen, en dat betaald zich onder meer uit in de martelingen. Het hele beleid is doordrenkt met deze nieuwe doctrine.quote:De commissie laakt om te beginnen de beslissing van Rumsfeld, december 2002, om zestien 'aanvullende agressieve ondervragingsmethoden' goed te keuren. Na bezwaren uit de strijdkrachten, trok hij een deel van de methoden weer in en verordonneerde voor het overige dat hij zelf toestemming moest geven voor de toepassing van psychische en lichamelijke druk. Maar het duurde tot april 2003 voor hij duidelijkheid gaf over hoe ver ondervragers mochten gaan. ''De onzekerheid droeg ertoe bij dat de technieken van Guantanamo Bay in Irak en Afghanistan onbeperkt en ongecontroleerd werden toegepast,'' zegt het rapport.
Kerry wint de presidentsverkiezingen. De senaat komt grotendeels in handen van de Democraten.quote:Op zondag 27 juni 2004 11:25 schreef Sidekick het volgende:
[..]
Rumsfeld is verantwoordelijk voor de militaire gevangenissen, maar trekt zich blijkbaar niets aan van de kritiek zoals de CIA dat wel doet.
The saga continues...
Nova 28 - 08 - '04 Clairy Polak vraagt oud minister Madeleine Allbright over het stemgedrag van senator John Kerry aangaande Irak. Het antwoord: " Kerry stemde in met president Bush' voornemen om Irak binnen te vallen. De gebruikelijke gang van zaken is: diplomatie, gesteund door geweldsdreiging. De acties van Bush' waren hiermee geheel in tegenstelling. Kerry bleef derhalve niet veel anders over dan zijn toestemmende stem te betreuren."quote:Op woensdag 25 augustus 2004 23:24 schreef Sater het volgende:
[..]
Kerry wint de presidentsverkiezingen. De senaat komt grotendeels in handen van de Democraten.
Ommezwaai van 180 graden ligt in de rede? Denk dat War on terrorism evenzeer voor de regering Kerry geldt. Ook dan geldt the saga continues.
![]()
Nou ja, de feiten schieten Rumsfeld wel af.quote:Op dinsdag 5 oktober 2004 08:53 schreef HarigeKerel het volgende:
Bush zal Rumsfeld nooit laten aftreden, loyaal zijn is zo'n beetje het credo van Bush en zijn kliek.
Of hij in het volgende kabinet weer een plaatsje krijgt is te betwijfelen.
New Born Christians hangen immer aan des Heren touwtjes. Neem aan dat je Reagan bedoeld. Bij mijn weten was Regan minister. En George maar machtsbelust wezen.quote:Op woensdag 10 november 2004 13:06 schreef Chillmeister het volgende:
Probleem is dat Bush wordt gebruikt door de puppet masters, the neo-conservatives. Rumsfeld is daar maar 1 van en niet de enige. de neo conservatives zijn weer voor het eerst aan de macht sinds Regan en dat willen ze zo houden
Ja, Rumsfeld is zeker niet de enige. De vervanger van Ashcroft ziet er qua mensenrechten ook alweer hopeloos uit bijvoorbeeld. Maar als direct verantwoordelijke voor Defensie (waar toch nog een twintigtal ongeoorloofde verhoortechnieken mogen worden gebruikt) is hij mijn inziens degene die als eerste moet verdwijnen. Helaas zal dat nooit gebeuren.quote:Op woensdag 10 november 2004 13:06 schreef Chillmeister het volgende:
Probleem is dat Bush wordt gebruikt door de puppet masters, the neo-conservatives. Rumsfeld is daar maar 1 van en niet de enige. de neo conservatives zijn weer voor het eerst aan de macht sinds Regan en dat willen ze zo houden
Bushsstemmers kunnen aldus berouw tonen. Openlijk met een bord rondlopen waarom vermeld staat: " Sorry I vote for Bush." Tragisch is dat een 25-jarige man zich verhing vanwege de herverkiezing van de Amerikaanse president.quote:Op maandag 15 november 2004 01:20 schreef Aurora025 het volgende:
Powell, Cheney, Rumsfeld, Rice en nog meer uit de Bush administratie zullen aftreden. Met Bush gaat ook nog iets gebeuren.
Hulde voor je politiek inzicht. Powell inmiddels opgestapt. Wie volgt? Rice [b]lijkt de meest gewilde opvolger voor de ministerspost te zijn. Her master's puppet.quote:Op maandag 15 november 2004 01:20 schreef Aurora025 het volgende:
Powell, Cheney, Rumsfeld, Rice en nog meer uit de Bush administratie zullen aftreden. Met Bush gaat ook nog iets gebeuren.
Ik vermoed dat de hartkwaal van Cheney de man zal doen besluiten terug te treden. Macht is bruikbaar zolang het niet over je eigen lijk gaat.quote:Op maandag 15 november 2004 01:20 schreef Aurora025 het volgende:
Het lijkt me duidelijk waarom. Weldra zullen de beelden van menig gijzelaarslocatie te Fallujah aan ons voorbij gaan. Mogelijk worden er zelfs nog wat wapenarsenalen gevonden. Ergens vandaan moeten de 'vrijwilligers' van de 'heilige' oorlog toch bewapend worden...quote:Op woensdag 10 november 2004 06:40 schreef Sater het volgende:
Republikeinse olifant Bush versloeg democratische ezel Kerry met ettelijke slurflengtes. Slurfdrager stampt moedig voorwaarts, muisje Rumsfeld mag meetrippelen.[wat stampen we he]
Hevige strijd om Fallujah . Zodra de stad gevallen is breekt, naar Amerikaanse begrippen, de dageraad van de instantdemocratie aan.
Hoor zojuist dat Iraakse tolken,in Nederlandse dienst, de aanval op Fallujah toejuichen.
Bron de Ochtenden 11 - 11 - '04
Zag vanochtend de journaalbeelden van een opgefokte marinier die een gewonde Irakees doodschoot in een moskee van Fallujah. Te horen was hoe hij en zijn maat constateerden dat de Irakeze bastaard nog niet dood was. De schutter is op non - actief gesteld. Volgens een woordvoerd wordt nagegaan of de dader al dan niet te recht heeft gehandeld.quote:Op dinsdag 16 november 2004 12:25 schreef sjun het volgende:
[..]
Het lijkt me duidelijk waarom. Weldra zullen de beelden van menig gijzelaarslocatie te Fallujah aan ons voorbij gaan. Mogelijk worden er zelfs nog wat wapenarsenalen gevonden. Ergens vandaan moeten de 'vrijwilligers' van de 'heilige' oorlog toch bewapend worden...
Rice door Bush voorgedragen als nieuwe minister buza. Benoeming komt uiteraard door het bijkans republikeinse Congres. Hierna kan de minister, in des president's woorden de wereld, de kracht - gratie - fatsoen van Amerika tonen.quote:Op dinsdag 16 november 2004 07:47 schreef Sater het volgende:
[..]
Hulde voor je politiek inzicht. Powell inmiddels opgestapt. Wie volgt? Rice [b]lijkt de meest gewilde opvolger voor de ministerspost te zijn. Her master's puppet.![]()
Nog een leugenaar. Natuurlijk.quote:Op woensdag 17 november 2004 06:41 schreef HarigeKerel het volgende:
Condy 4 president 2008? Van mij mag ze
En hoe kom je aan die wijsheid?quote:Op maandag 15 november 2004 01:20 schreef Aurora025 het volgende:
Nova hedenavond. Deskundigen [oud legerpsycholoog en voormalig marineofficier] becommentariëren de afschuwelijke beelden. Hoewel veroordelenswaardig wordt tóch begrip gevraagd voor de gruwelijkheden van een stadsguerilla. Te zien valt hoe Amerikaanse officiers hun manschappen voorbereid\en. De tegenstander is tuig dat verdient om vertrapt te wordenquote:Op dinsdag 16 november 2004 12:55 schreef Sater het volgende:
[..]
Zag vanochtend de journaalbeelden van een opgefokte marinier die een gewonde Irakees doodschoot in een moskee van Fallujah. Te horen was hoe hij en zijn maat constateerden dat de Irakeze bastaard nog niet dood was. De schutter is op non - actief gesteld. Volgens een woordvoerd wordt nagegaan of de dader al dan niet te recht heeft gehandeld.
Monsterlijke marinier? Of kwestie van legerindoctrinatie?
Nu elck syn Adelaarshorstquote:Op donderdag 18 november 2004 09:39 schreef Sater het volgende:
Bush' herverkiezing versterkt volgens sommige Amerikadeskundigen de bijkans onaantastbare positie van Rumsfeld. Het Witte Huis als havikenhorst.
Het zit je hoog he?quote:Op woensdag 17 november 2004 09:43 schreef Verbal het volgende:
Nog een leugenaar. Natuurlijk.
V.
Traumaatje opgelopenquote:Op donderdag 18 november 2004 12:02 schreef HarigeKerel het volgende:
Het zit je hoog he?![]()
![]()
Neuh, dat valt op zich wel mee.quote:Op donderdag 18 november 2004 12:02 schreef HarigeKerel het volgende:
[..]
Het zit je hoog he?![]()
![]()
En het Witte Huis Rummycubte voort.quote:Op donderdag 18 november 2004 11:58 schreef PJORourke het volgende:
Rummy zal wel blijven, denk ik nu. Althans voorlopig.![]()
Ik begin de vrijheid van meningsuiting beetje zat te worden. Als je denkt dat Rumsfeld goed is en mag blijven, kan je lekker achter de tralies je mening uiten.quote:Op donderdag 18 november 2004 17:25 schreef Sater het volgende:
[..]
En het Witte Huis Rummycubte voort.![]()
Bedoel je wellicht beknotting van bedoelde vrijheid? Waarom denk je dat Rummylovers achter de tralies terecht komen?quote:Op donderdag 18 november 2004 18:19 schreef Ruzbeh het volgende:
[..]
Ik begin de vrijheid van meningsuiting beetje zat te worden. Als je denkt dat Rumsfeld goed is en mag blijven, kan je lekker achter de tralies je mening uiten.![]()
Een goed initiatief, maar bij voorbaat kansloos. Jammer.quote:Iraki's doen in Duitsland aangifte tegen Rumsfeld
KARLSRUHE/NEW YORK - Vier Iraakse burgers en de Amerikaanse burgerrechtenorganisatie CCR hebben dinsdag bij het Duitse Openbaar Ministerie (OM) in Karlsruhe aangifte gedaan tegen de Amerikaanse minister van Defensie Rumsfeld.
De indieners van de klacht willen dat Rumsfeld en een aantal andere Amerikaanse functionarissen worden vervolgd wegens marteling en oorlogsmisdaden. De vier Iraki's waren in de beruchte Abu Ghraib-gevangenis blootgesteld aan mishandeling, elektroshocks, seksueel misbruik en het onthouden van slaap en voedsel, stelde het CCR.
De overige beschuldigden zijn voormalig directeur Tenet van de Amerikaanse inlichtingendienst CIA, onderminister Cambone van Defensie, de topmilitair Sanchez en zes andere hooggeplaatste officieren. Volgens de Duitse televisie maakt de aangifte nauwelijks kans. De procureur-generaal kan al meteen de klacht als onhoudbaar van tafel vegen. Verder kan het OM bij aangiftes over misdrijven in het buitenland van vervolging afzien als de beschuldigde zich niet in Duitsland ophoudt.
ANP
quote:Op dinsdag 30 november 2004 21:20 schreef Sidekick het volgende:
[..]
Een goed initiatief, maar bij voorbaat kansloos. Jammer.
Mag ik je vragen waarom jij in een hoerastemming verkeert aangaande dit feit (en dan graag iets meer dan 'links heeft een hekel aan die man, dus het is vet gaaf!')?quote:
quote:Op zaterdag 4 december 2004 14:28 schreef Verbal het volgende:
Wat heeft die man in jouw ogen goed gedaan dat hij dergelijke adoratie van jouw kant verdient?
V.
quote:Op zaterdag 4 december 2004 14:33 schreef Sidekick het volgende:
zoals het nieuwste schandaal: nog meer foto's: http://news.bbc.co.uk/2/hi/americas/4067775.stm
/>
Hele columnquote:Is this American?
Ongoing Guantanamo torture has nation in denial
AUSTIN -- It is both peculiar and chilling to find oneself discussing the problem of American torture. I have considered support of basic human rights and dignity so much a part of our national identity that this feels as strange as though I'd suddenly become Chinese or found Fidel Castro in the refrigerator.
One's first response to the report by the International Red Cross about torture at our prison at Guantanamo is denial. "I don't want to think about it; I don't want to hear about it; we're the good guys, they're the bad guys; shut up. And besides, they attacked us first."
But our country has opposed torture since its founding. One of our founding principles is that cruel and unusual punishment is both illegal and wrong. Every year, our State Department issues a report grading other countries on their support for or violations of human rights.
The first requirement here is that we look at what we are doing -- and not blink, not use euphemisms. Despite the Red Cross' polite language, this is not "tantamount to torture." It's torture. It is not "detainee abuse." It's torture. If they were doing it to you, you would know it was torture. It must be hidden away, because it's happening in Cuba or elsewhere abroad.
Yes, it's true, we did sort of know this already. It was clear when the Abu Ghraib scandal broke in Iraq that the infection had come from Guantanamo. The infamous memos by Alberto Gonzales, our next attorney general, and by John Ashcroft's "Justice" Department pretty well laid it out.
http://www.nieuws.nl/bericht/5/50934quote:Ook 'problemen' bij militaire detentiecentra VS in Afghanistan
Uitgegeven op 03 december 2004 om 19:50 uur
In Amerikaanse militaire detentiecentra in Afghanistan doen zich problemen voor die kunnen leiden tot dezelfde vormen van misbruik van gevangenen als in Irak. Dat is de conclusie van brigadegeneraal Charles Jacoby, die onderzoek heeft gedaan naar de behandeling van gevangenen in Afghanistan.
Jacoby's bevindingen staan in een rapport dat is opgesteld voor het ministerie van defensie. Het onderzoek is nog niet openbaar gemaakt, maar de krant The Washington Post kreeg via bronnen bij het Pentagon informatie uit het rapport toegespeeld.
Jacoby stelt dat er in Afghanistan, net als in Irak, onvoldoende toezicht wordt uitgeoefend op de behandeling van gevangenen door het militair personeel en dat regels met betrekking tot het verhoor van gedetineerden niet worden gehandhaafd. De legerinspecteur concludeert dat die omstandigheden ,,de mogelijkheid scheppen voor dezelfde vormen van misbruik als in de Abu Ghraib-gevangenis bij Bagdad".
Concrete gevallen van ernstig misbruik van gevangenen heeft Jacoby niet gevonden, aldus een zegsman van het leger. Wel heeft de generaal enkele gevallen beschreven van ,,ongepast gebruik van rectale onderzoeken" bij gevangenen en commandanten ter plaatse gesommeerd daar een einde aan te maken. Het onderzoeksrapport wordt waarschijnlijk openbaar gemaakt nadat het is besproken door de Amerikaanse legertop.
[Copyright 2004, Novum Nieuws / Associated Press]
quote:Op zaterdag 4 december 2004 14:28 schreef Verbal het volgende:
Mag ik je vragen waarom jij in een hoerastemming verkeert aangaande dit feit (en dan graag iets meer dan 'links heeft een hekel aan die man, dus het is vet gaaf!')?
Wat heeft die man in jouw ogen goed gedaan dat hij dergelijke adoratie van jouw kant verdient?
V.
Verder heeft links de schurft aan hem, wat iig retecool is.quote:Old Europe.
Overtuigende argumenten...quote:Op zaterdag 4 december 2004 17:06 schreef PJORourke het volgende:
[..]
[..]
Verder heeft links de schurft aan hem, wat iig retecool is.
Hij legde simpelweg de vinger op de zere plek: het eeuwige anti-amerikanisme van Frankrijk, gecombineerd met het opportunistische anti-amerikanisme van de SPD versus de rest van Europa. Ik hoop overigens dat we binnen de EU en VN hier vrolijk over verder ruzieen. Het plat leggen van dergelijke organisaties is een zege voor de wereld.quote:Op zaterdag 4 december 2004 17:12 schreef zakjapannertje het volgende:
Bush is inmiddels volop bezig de banden met oa het 'Oude' Europa te herstellenik denk/hoop dat Rumsfeld het nu wel laat om af te geven op respectabele landen die het soms niet met hem eens zijn
Jij komt overigens niet verder dan zuur anti-amerikanisme...quote:
Hetzelfde Frankrijk dat zo'n beetje als eerste steun betuigde aan Amerika na 9/11 en daarna tot op de sokken werd afgefikt omdat ze niet klakke- en hersenloos mee wilden doen met het landjepik van de Bushies. Tot aan het pathetische 'Freedom Fries'-geneuzel aan toe.quote:Op zaterdag 4 december 2004 17:16 schreef PJORourke het volgende:
[..]
Hij legde simpelweg de vinger op de zere plek: het eeuwige anti-amerikanisme van Frankrijk
Ik ben niet anti-Amerikaans.quote:Op zaterdag 4 december 2004 17:18 schreef PJORourke het volgende:
[..]
Jij komt overigens niet verder dan zuur anti-amerikanisme...
Frankrijk is en was niet eeuwig anti-Amerika, wel tegen een te bemoeizuchtige Amerika, mi terecht, wat over Dld valt te vertellen over moraliteit en oorlog geldt net zo goed voor elk ander land, ook voor bv. de VS, na Vietnam lijkt men niets te hebben geleerd daar, helaasquote:Op zaterdag 4 december 2004 17:16 schreef PJORourke het volgende:
[..]
Hij legde simpelweg de vinger op de zere plek: het eeuwige anti-amerikanisme van Frankrijk, gecombineerd met het opportunistische anti-amerikanisme van de SPD versus de rest van Europa. Ik hoop overigens dat we binnen de EU en VN hier vrolijk over verder ruzieen. Het plat leggen van dergelijke organisaties is een zege voor de wereld.
Verder durf ik Frankrijk, met corrupte boef als Chirac aan de leiding, geen respectabel land te noemen. De Duitsers kan je maar beter negeren in dit soort zaken, die kunnen niet helder nadenken over oorlog en vrede, wat door Schroeder handig is uitgebuit om de verkiezingen te winnen.
Jouw gebrek aan zelfkennis is werkelijk wonderbaarlijk. En zuur ben je zeker.quote:Op zaterdag 4 december 2004 17:22 schreef Verbal het volgende:
Ik ben niet anti-Amerikaans.
Maar ik zal het je gezien je beperkingen niet al te euvel duiden.
V.
Met de mond belijdne heet dat.quote:Op zaterdag 4 december 2004 17:20 schreef Verbal het volgende:
Hetzelfde Frankrijk dat zo'n beetje als eerste steun betuigde aan Amerika na 9/11
Er is geen landjepik.quote:en daarna tot op de sokken werd afgefikt omdat ze niet klakke- en hersenloos mee wilden doen met het landjepik van de Bushies.
Sinds wanneer is de regering-Bush verantwoordelijk voor menukaarten?quote:Tot aan het pathetische 'Freedom Fries'-geneuzel aan toe.
Nee. Maar het is wel een van zijn meest rake citaten.quote:Maar goed. Die ene quote van twee woorden maakt die man voor jou een held.
Zo lang de VS niet naar je pijpen dansen zal je het waarschijnlijk sip blijven vinden.quote:Tsja, ik vind het sip.
Vervolgens voeren de Fransen een soortgelijke actie uit in Cote d'Ivoir en niemand die het erg vindt. Zoals ze al sinds de jaren '60 in Afrika gevraagd en ongevraagd te keer gaan. Buiten de geliefde "babbelbox aan de Hudson" om. Hypocriet? Zeker.quote:Op zaterdag 4 december 2004 17:25 schreef zakjapannertje het volgende:
Frankrijk is en was niet eeuwig anti-Amerika, wel tegen een te bemoeizuchtige Amerika, mi terecht, wat over Dld valt te vertellen over moraliteit en oorlog geldt net zo goed voor elk ander land, ook voor bv. de VS, na Vietnam lijkt men niets te hebben geleerd daar, helaas
diplomatie helpt weinig als je, de Fransen in dit geval, wordt aangevallen, wat in Ivoorkust helaas is gebeurd, of de Fransen dat netjes hebben afgehandeld, er zijn burgerslachtoffers gevallen, is wel twijfelachtig, maar de omstandigheden wens je niemand ook toe, de aanwezigheid van Frankrijk daar is mi niet onredelijk, als ze maar de soevereiniteit respecteren vh land en de vrede daar bewarenquote:Op zaterdag 4 december 2004 18:00 schreef PJORourke het volgende:
[..]
Vervolgens voeren de Fransen een soortgelijke actie uit in Cote d'Ivoir en niemand die het erg vindt. Zoals ze al sinds de jaren '60 in Afrika gevraagd en ongevraagd te keer gaan. Buiten de geliefde "babbelbox aan de Hudson" om. Hypocriet? Zeker.
De Fransen zijn m.i. alleen tegen een bemoezuchtig Amerika omdat het vaak ten koste van hun eigen bemoeizucht, machten invloed gaat.
De Duitsers zijn veel te emotioneel om rationeel over oorlog te oordelen op dit moment. "Poultry with BMW's".
Nee, dat is gewoon een gebrek aan inzicht aan jouw kant. Och, zolang ik het verschil kan onderscheiden, mag jij er wat mij betreft -zoals wel vaker- best naast zitten.quote:Op zaterdag 4 december 2004 17:54 schreef PJORourke het volgende:
[..]
Jouw gebrek aan zelfkennis is werkelijk wonderbaarlijk.
Met regelmaat, zeker. Gelukkig tegen de juiste mensen.quote:En zuur ben je zeker.
Dat is wederkerig. Je zal het mij niet euvel duiden. Maar dat zal ik jou niet euvel duiden.quote:Maar ik zal het gezien jouw lidmaatschap van GroenLinks niet al te euvel duiden.
Wat een kul. Jij impliceert dus dat de Fransen de aanslagen van 9/11 wellicht niet erg vonden? Of bedoel je te zeggen dat iedereen die de aanslagen van 9/11 erg vond en dat ook zei dan maar de huidige Amerikaanse regering kritiekloos moet volgen in wat voor misleide(nde) wanpraktijken waar ook ter wereld?quote:
O nee, da's waar ook. Ze doen het voor het soevereine volk van Irak.quote:Er is geen landjepik.
Republikeinen in het Congres dan, same differencequote:Sinds wanneer is de regering-Bush verantwoordelijk voor menukaarten?
Nee, het is een dieptrieste tekst. Hoe dan ook, jij hebt mijn vraag dus niet volledig beantwoord.quote:Nee. Maar het is wel een van zijn meest rake citaten.
de VS zullen nooit naar mijn pijpen dansen, en evenmin naar de jouwe. Maar ik hoop wel dat ze ooit het licht zien en die aangetoonde boevenbende het Witte Huis uittrappen. Maar dat was niet waar ik het over had. Ik bedoelde dat ik jouw adoratie van de man op basis van een stupide combinatie van twee woordjes sip vind.quote:Zo lang de VS niet naar je pijpen dansen zal je het waarschijnlijk sip blijven vinden.
De Verenigde Naties zijn ook aardig op de goede weg. [ Sudan Dafour, Israel - Palestina, drugoorlogen in Colombia etc. etc. etc.] Meteen maar achterhaalde mensenrechten afschaffen?quote:Op zaterdag 4 december 2004 14:33 schreef Sidekick het volgende:
[..]
De verderfelijke linkse Conventie van Geneve wordt eindelijk niet meer gerespecteerd. Eindelijk is marteling van gevangenen weer toegestaan. Goed, na de Abu Graib-toestanden zijn er 20 van de 44 illegale handelingen verboden, maar met de resterende middelen zijn er nog volop mogelijkheden, zoals het nieuwste schandaal: nog meer foto's: http://news.bbc.co.uk/2/hi/americas/4067775.stm
Dat impliceer ik dus duidelijk niet. Maar wat de Fransen deden was eerst afschuw tonen, en na een aantal maanden als vanouds tegenwerken en saboteren. En vervolgens zelf Ivoorkust binnenvallen zonder VN-mandaat.quote:Op zaterdag 4 december 2004 22:46 schreef Verbal het volgende:
Wat een kul. Jij impliceert dus dat de Fransen de aanslagen van 9/11 wellicht niet erg vonden? Of bedoel je te zeggen dat iedereen die de aanslagen van 9/11 erg vond en dat ook zei dan maar de huidige Amerikaanse regering kritiekloos moet volgen in wat voor misleide(nde) wanpraktijken waar ook ter wereld?
Jij weet net zo goed als ik dat de Amerikaanse missie eindig is.quote:O nee, da's waar ook. Ze doen het voor het soevereine volk van Irak.
En Democraten. Politieke relevantie?quote:Republikeinen in het Congres dan, same difference
Het is absoluut een dieptrieste tekst. Het is een grote tragedie van de westerse wereld. Daarom niet minder raak.quote:Nee, het is een dieptrieste tekst. Hoe dan ook, jij hebt mijn vraag dus niet volledig beantwoord.
De louche en corrupte bende van Clinton (Whitewater, S&L's, meineed, amnestieverklaringen voor half crimineel Arkansas etc) is na 8 jaar gewoon vertrokken, al heeft hij wel zijn afschuwelijke echtgenote in Washington gelaten. Deze president zal waarschijnlijk geen impeachment aan zijn broek krijgen wegens buitenechtelijke seks.quote:de VS zullen nooit naar mijn pijpen dansen, en evenmin naar de jouwe. Maar ik hoop wel dat ze ooit het licht zien en die aangetoonde boevenbende het Witte Huis uittrappen. Maar dat was niet waar ik het over had. Ik bedoelde dat ik jouw adoratie van de man op basis van een stupide combinatie van twee woordjes sip vind.
ze werken anders wel samen met de VN en Afrikaanse landen om daar de rust en orde te bewaren, dat land kende etnische spanningen die op uitbarsten stond, dat land werd niet bepaald binnengevallen ook, het is waar dat Frankrijk vroeger hun belangen vooropstelden in de interventies in het land, maar de laatste jaren waren ze daar vooral om humanitaire redenen, en bovendien werden hun mensen slachtoffer van de etnische twistenquote:Op zaterdag 4 december 2004 19:53 schreef PJORourke het volgende:
De Fransen zijn zelf naar Ivoorkust gegaan, om daar de "orde" te herstellen. Pas later (na een aantal maanden) werden ze aangevallen, omdat de Ivorianen de Fransen "bezetters" vonden. Allemaal zonder VN-mandaat. Waar hebben we dat eerder gehoord?
het zou het wel moeten zijn, voor die situatie er is moet je afwegen wanneer wel in te grijpen en wanneer niet, met Irak waren de niet-oorlogsmiddelen niet uitgeput en was de oorlog dus voorbarigquote:Een oorlog is/wordt niet legitiem omdat een stempelmachine aan de Hudson goedkeuring geeft.
Ik stel me eens voor hoe ik gereageerd zou kunnen hebben als ik al eens meemaakte dat mensen zich dood hielden om vervolgens alsnog ergens een handgranaat vandaan te toveren waarmee ze zichzelf en degenen in hun buurt opbliezen. Een deel van je vriendenclub zal maar zo aan hun einde gekomen zijn...quote:Op dinsdag 16 november 2004 12:55 schreef Sater het volgende:
[..]
Zag vanochtend de journaalbeelden van een opgefokte marinier die een gewonde Irakees doodschoot in een moskee van Fallujah. Te horen was hoe hij en zijn maat constateerden dat de Irakeze bastaard nog niet dood was. De schutter is op non - actief gesteld. Volgens een woordvoerd wordt nagegaan of de dader al dan niet te recht heeft gehandeld.
Monsterlijke marinier? Of kwestie van legerindoctrinatie?
Schutter kan zich [laten] verdedigen met het argument: slechts legale richtlijnen uit te hebben gevoerd.quote:Op zondag 5 december 2004 10:16 schreef sjun het volgende:
[..]
Ik stel me eens voor hoe ik gereageerd zou kunnen hebben als ik al eens meemaakte dat mensen zich dood hielden om vervolgens alsnog ergens een handgranaat vandaan te toveren waarmee ze zichzelf en degenen in hun buurt opbliezen. Een deel van je vriendenclub zal maar zo aan hun einde gekomen zijn...
Het geeft natuurlijk geen pas om een weerloze gewonde af te knallen maar met de gevoerde oorlogstactiek waarbij religieuze zelfmoordenaars zijn ingezet vind ik het niet vreemd dat mariniers dergelijke risico's op een vroegtijdig overlijden wensen te minimaliseren.
Terecht dat de schutter op non-actief is gesteld. Ik vermoed echter dat we het fijne van de zaak nooit zullen vernemen al was het maar dat het hier om een zeer dunne lijn gaat tussen misdadige moord en verantwoord ingrijpen...
Als het een pure voorzorgsmaatregel was geweest om te voorkomen dat de Iraki zichzelf en de soldaten zou opblazen... is het dan logisch dat de betreffende marinier de man tot op een halve meter nadert, vervolgens uitgebreid gaat roepen dat 'deze nog leeft' om hem vervolgens point blank voor zijn hersens te knallen?quote:Op zondag 5 december 2004 10:16 schreef sjun het volgende:
[..]
Ik stel me eens voor hoe ik gereageerd zou kunnen hebben als ik al eens meemaakte dat mensen zich dood hielden om vervolgens alsnog ergens een handgranaat vandaan te toveren waarmee ze zichzelf en degenen in hun buurt opbliezen. Een deel van je vriendenclub zal maar zo aan hun einde gekomen zijn...
Het geeft natuurlijk geen pas om een weerloze gewonde af te knallen maar met de gevoerde oorlogstactiek waarbij religieuze zelfmoordenaars zijn ingezet vind ik het niet vreemd dat mariniers dergelijke risico's op een vroegtijdig overlijden wensen te minimaliseren.
Terecht dat de schutter op non-actief is gesteld. Ik vermoed echter dat we het fijne van de zaak nooit zullen vernemen al was het maar dat het hier om een zeer dunne lijn gaat tussen misdadige moord en verantwoord ingrijpen...
Bron: The Independentquote:Republicans and neo-cons call for 'arrogant' Rumsfeld to quit
Donald Rumsfeld, the US Defence Secretary, is under attack from fellow Republicans on Capitol Hill for not sending more troops to Iraq, and for failing to provide enough protection for those who are there.
Only a fortnight ago, the White House announced that President George Bush had asked Mr Rumsfeld, 72, to stay on into his second term. Since then at least four senior Republican senators, as well as William Kristol, the editor of The Weekly Standard, the neo-conservatives' house magazine, have called for his dismissal.
Mr Rumsfeld's latest troubles began when he shrugged off a US National Guardsman's complaint that military vehicles did not have adequate armour. "You have to go to war with the army you have, not the army you might like," he responded in words seized on by critics as evidence of arrogance and being out of touch with the reality of a war in which some 1,300 US soldiers have been killed.
The remark was "very troubling", said Senator Susan Collins of Maine, adding her voice to those of John McCain, Chuck Nagel and Trent Lott, the former Senate majority leader.
The US National Guard also announced yesterday that its recruiting was running 30 per cent below requirements, raising the risk of manpower strains. The Guard accounts for a quarter of total US troop strength in Iraq, crucial in the run-up to the elections scheduled for the end of January.
But for Mr Rumsfeld to step down now would amount to an admission that major mistakes had been made in Iraq - highly unlikely from a president who is famously reluctant to admit to the slightest error.
The grumbling is also audible within the military high command at the Pentagon, which has long been unhappy at Mr Rumsfeld's insistence on fighting the war in Iraq with what, in their view, is too small a force without enough armour.
General Norman Schwarzkopf, the commander in the 1990-91 Gulf War, said: "I was angry when he laid it all on the army, as if he, as the Secretary of Defence, didn't have anything to do with the army."
De Nederlandse aanpak is vriendelijker en effectiever. Bedreigd door een jongetje met een [speelgoed]pistool? Kereltje, én toegestroomde familie c.q. vrienden beminnelijk toespreken. In ruil voor [speelgoed]pistool een voetbal aanbieden. Ruil overigens gelukt. Amerikaanse aanpak is meer eerst schieten, dan praten.quote:Op zondag 19 december 2004 12:23 schreef Monidique het volgende:
Ach, uiteindelijk kán alles en iedereen een bedreiging zijn. Dit schietincident is gewoon een van de vele oorlogsmisdaden begaan door Amerikanen in Irak. En, uiteraard, Rumsfeld is volledig verantwoordelijk voor deze misdaden door onder andere marteling te propageren.
quote:Op dinsdag 21 december 2004 07:11 schreef Sater het volgende:
Indertijd werd Nixon afgezet vanwege Watergate. Een pekelzondetje vergeleken bij de oorlogsmisdaden van Bush. Afzetten!!!
http://washingtontimes.com/upi-breaking/20041220-013312-4438r.htmquote:An FBI document suggests the president authorized inhumane interrogation methods against Iraqi detainees, the American Civil Liberties Union said Monday.
Amerika is nooit van 'old Europe' weggelopen, er was/is enkel een meningsverschil inzake Irak, de Fransen en de Duitsers zijn wel gewoon op vrij grote schaal aanwezig in Afghanistan.quote:Op zaterdag 4 december 2004 17:14 schreef Monidique het volgende:
Ach ja, Amerika komt nu inderdaad op knietjes naar 'Old Europe' kruipen om toch alsjeblieft mee te helpen met de oorlog in Irak.
onzinquote:Het is niet vreemd dat Rumsfeld blijft, het is immers een oorlogscrimineel en zo´n man past goed in een kabinet waarin ook Gonzales zit.
Er is echter wel een 'verwijdering' van de VS te bespeuren in Europa en met name in de publieke opinie. Op militair gebied werkt men nog steeds zonder grote problemen samen.quote:Op dinsdag 21 december 2004 11:10 schreef sp3c het volgende:
Amerika is nooit van 'old Europe' weggelopen, er was/is enkel een meningsverschil inzake Irak, de Fransen en de Duitsers zijn wel gewoon op vrij grote schaal aanwezig in Afghanistan.
Dat Rumsfeld het nodig vind om dan een beetje te zitten schelden verandert daar weinig aan, vergeet niet dat er ook duitse en franse politici zijn die flink terug schelden.
Ik kan me niet voorstellen dat de regering in de VS uberhaupt blij was met die opmerking.
Waar men nu zwaar over valt is het stempelen van overlijdensberichten aan familie omdat Rumsfeld het te druk had om de brieven zelf te tekenen en hij ligt ook zwaar onder vuur over zijn antwoorden aan een soldaat die doodleuk tijdens een bezoekje van Rumsfeld vroeg waarom ze zonder gepantserde voertuigen moesten rondrijden in een gebied waar om de haverklap granaten, mijnen en bommen geplant worden.quote:hij is een idioot (daarom past hij wel bij Bush) maar geen oorlogsmisdadiger althans daar heb ik vooralsnog geen harde bewijzen voor gezien.
Daar ben ik het allemaal verder wel mee eens enzo en dat hij moet aftreden roep ik nu ook al enige tijd (sinds dat kinderachte oud/nieuw europa geblaat) Natuurlijk moet hij zijn handtekening onder die brieven zetten, natuurlijk hadden ze van te voren meer lange termijn moeten denken maar om nu te roepen dat hij een oorlogsmisdadiger is. Dat krijg je met burgers op zulke posten I guessquote:Op dinsdag 21 december 2004 11:30 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Er is echter wel een 'verwijdering' van de VS te bespeuren in Europa en met name in de publieke opinie. Op militair gebied werkt men nog steeds zonder grote problemen samen.
Overigens zijn de opmerkingen van Rumsfeld richting Europa vooral voor 'eigen' consumptie, dat soort taal doet het goed bij de meeste republikeinse kiezers die een nogal vreemd idee hebben over hun eigen land.
[..]
Waar men nu zwaar over valt is het stempelen van overlijdensberichten aan familie omdat Rumsfeld het te druk had om de brieven zelf te tekenen en hij ligt ook zwaar onder vuur over zijn antwoorden aan een soldaat die doodleuk tijdens een bezoekje van Rumsfeld vroeg waarom ze zonder gepantserde voertuigen moesten rondrijden in een gebied waar om de haverklap granaten, mijnen en bommen geplant worden.
Zijn totale gebrek aan visie voor de invasie en de keuzes die hij toen maakte tegen de adviezen van de legertop in begint hem ook op te breken nu de VS meer en meer troepen voor steeds langere periodes naar Irak moet sturen.
Zie hier voor gerelateerde berichten:
http://www.newsday.com/ne(...)editorials-headlines
http://www.editorandpubli(...)ontent_id=1000739870
http://news.ft.com/cms/s/(...)45-00000e2511c8.html
Wat hem nu echt opbreekt zijn zaken waaraan wij het minst zwaar tillen...maar da's Amerika voor je.
Denk dat eerst genoemden nog luisterden naar de vox populi. Bush hoort slechts woorden, zonder ze te verstaan. Behalve als het [duivelse] inblazingen van Rummyboy c.s. betreft. Benieuwd hoe onze New Born Christian de geboorte van Christus beleeft. Vast en zeker kerkgang en kerstdiner met kalkoen! George en Ronny gezellig knuffelig?quote:Op woensdag 22 december 2004 00:34 schreef faustkern het volgende:
Nixon has Kissinger en Bush heeft Rumsfeld. Daar is alles mee gezegd denk ik.
http://cnn.netscape.cnn.com/ns/news/story.jsp?id=2004122409020002473435&dt=20041224090200&w=RTR&coview=quote:U.S. Defense Secretary Donald Rumsfeld on Friday took a delighted dig at the media after troops he was visiting in Iraq complained their good works were ignored by the press while disasters grabbed the headlines.
A soldier at his first stop in Mosul asked Rumsfeld how the "propaganda" worked?
Rumsfeld, under attack since he appeared to brush aside a question about poor equipment from a U.S. soldier in Kuwait that later turned out to have been composed with help from a reporter, jumped at the opportunity to turn the tables.
"That doesn't sound like a question placed by the press," he told his audience to loud applause.
A few hours later in Tikrit, the same frustration surfaced with another soldier complaining that she had a hard time explaining what they were doing in Iraq when she got back home and asking what could be done to get past the bad press.
Rumsfeld said the message was getting through anyway.
"I think the country does ]understand that we lost 3,000 people on September 11th and the fact that those people were operating in this part of the world ... You've seen the evil up close and personal, you know the danger that this poses.
"What you're doing is important. I think the American people get it."
Tja, de [militaire] wereld wil bedrogen zijn.quote:Op zaterdag 25 december 2004 15:27 schreef Monidique het volgende:
[..]
http://cnn.netscape.cnn.com/ns/news/story.jsp?id=2004122409020002473435&dt=20041224090200&w=RTR&coview=
God, ja, de militairen zouden er es een keer achterkomen dat Irak absoluut niets met '11 September' te maken heeft, dat mag natuurlijk niet gebeuren.
Het zou een soortgelijke schok veroorzaken als bekend werd dat GreenPeace eigenlijk vooral een sekte is, Frankrijk en Duitsland goed verdienden aan de handelscontracten met vertegenwoordigers van Saddam Hoessein en zij daarom alleen maar minder konden wroden van een oorlog, Saddam Hoessein niet anders kon doen dan de knoet erover om de openbare orde te kunnen handhaven, Yasser Arafat het palestijnse volk gebruikte voor persoonlijke verrijking en macht en dus belang had bij een pertinente oorlog met Israël en in beeld komt dat Iran tracht haar islamitische revolutie te exporteren om de wereldse macht van de Shi'a leiders wat te vergroten.quote:Op zaterdag 25 december 2004 15:27 schreef Monidique het volgende:
[..]
http://cnn.netscape.cnn.com/ns/news/story.jsp?id=2004122409020002473435&dt=20041224090200&w=RTR&coview=
God, ja, de militairen zouden er es een keer achterkomen dat Irak absoluut niets met '11 September' te maken heeft, dat mag natuurlijk niet gebeuren.
Bron: www.nu.nlquote:Schimmige CIA-jet brengt verdachten naar martellanden
WASHINGTON - De Amerikaanse geheime dienst CIA laat terreurverdachten met een schimmig vliegtuig overbrengen naar landen waar wordt gemarteld. Dit meldt de krant Washington Post maandag (plaatselijke tijd) op basis van eigen onderzoek.
Het toestel, een Gulfstream V, staat geregistreerd op een bedrijf waarvan de eigenaren zijn geboren in de jaren '40, '50 en '60. Hun sofi-nummers zijn echter pas uitgegeven vanaf 1998.
Het vliegtuig is op tal van plaatsen wereldwijd gezien. Andere media hadden eerder al gemeld dat de VS verdachten over laten brengen naar landen waar wordt gemarteld.
Bron: www.cnn.comquote:Pentagon: Rumsfeld misspoke on Flight 93 crash
Defense secretary's remark to troops fuels conspiracy theories
WASHINGTON (CNN) -- A comment Defense Secretary Donald Rumsfeld made during a Christmas Eve address to U.S. troops in Baghdad has sparked new conspiracy theories about the terrorist attacks of September 11, 2001.
In the speech, Rumsfeld made a passing reference to United Airlines Flight 93, which crashed in Pennsylvania after passengers attempted to stop al Qaeda hijackers.
But in his remarks, Rumsfeld referred to the "the people who attacked the United States in New York, shot down the plane over Pennsylvania."
A Pentagon spokesman insisted that Rumsfeld simply misspoke, but Internet conspiracy theorists seized on the reference to the plane having been shot down.
"Was it a slip of the tongue? Was it an error? Or was it the truth, finally being dropped on the public more than three years after the tragedy" asked a posting on the Web site WorldNetDaily.com.
Some people remain skeptical of U.S. government statements that, despite a presidential authorization, no planes were shot down September 11, and rumors still circulate that a U.S. military plane shot the airliner down over Shanksville, Pennsylvania.
A Pentagon spokesman insists Rumsfeld has not changed his opinion that the plane crashed as the result of an onboard struggle between passengers and terrorists.
The independent panel charged with investigating the terrorist attacks concluded that the hijackers intentionally crashed Flight 93, apparently because they feared the passengers would overwhelm them.
Ja, sjun, hunnie doen het ook.quote:Op maandag 27 december 2004 09:37 schreef sjun het volgende:
[..]
Het zou een soortgelijke schok veroorzaken als bekend werd dat GreenPeace eigenlijk vooral een sekte is, Frankrijk en Duitsland goed verdienden aan de handelscontracten met vertegenwoordigers van Saddam Hoessein en zij daarom alleen maar minder konden wroden van een oorlog, Saddam Hoessein niet anders kon doen dan de knoet erover om de openbare orde te kunnen handhaven, Yasser Arafat het palestijnse volk gebruikte voor persoonlijke verrijking en macht en dus belang had bij een pertinente oorlog met Israël en in beeld komt dat Iran tracht haar islamitische revolutie te exporteren om de wereldse macht van de Shi'a leiders wat te vergroten.
Ronny de poot onder George Walker.quote:Op woensdag 22 december 2004 00:34 schreef faustkern het volgende:
Nixon has Kissinger en Bush heeft Rumsfeld. Daar is alles mee gezegd denk ik.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |