Dat boek bestaat niet maar dat terzijde. Zou leuk zijn als je in dit topic vertelt of je er nog wel eens in leest en welke passages dan vooral enz.quote:Op zaterdag 24 april 2004 18:10 schreef DrWolffenstein het volgende:De puinhopen van 8 jaar paars
Oh, wat jij onder politiek vindt vallen. Als dat in de nieuwe suske en wiske is, ben ik benieuwd.quote:Op zaterdag 24 april 2004 20:20 schreef DeGroeneRidder het volgende:
Hoe ruim zie je politiek? Enkel de politique politicienne of ook ruimere cultuurstromingen waar politieke stromingen uit voortgekomen zijn of politiek relevante thema's?
Ha die Bela en anderen. Deze kan ik ook wel aanbevelen.quote:Op zondag 25 april 2004 15:02 schreef Bela het volgende:
Ayn Rand - De vrijheid gloorde - Laren, Luitingh - 1976 - 464 p. - ISBN: 90-245-0315-9
Vertaling van: We, the living. - 1936
Inderdaad een aardig 'stukje'.quote:Ik was bijzonder onder de indruk van het Essay van Frits Bolkestein over
John Rawls, filosoof in de avondschemer van de 20ste eeuw.
Ik heb het speciaal voor BansheeBoy integraal geplaatst zodat hij aan de hand van een voorbeeld wat verbeterpunten kan uitwerken voor de eigen schrijfstijl waarmee hij op FOK! essays plaatst.
quote:Moet het multiculturalisme failliet worden verklaard? Wie inzicht wil verkrijgen in de problemen van de multiculturele samenleving, zal rekening moeten houden met een belangrijk maar gecompliceerd gegeven: erkenningsproblematiek. Dit boek heeft tot doel hieraan recht te doen, door het mensbeeld en de sociale filosofie achter de politiek van verschil expliciet te maken en kritisch te onderzoeken. Iemands gevoel van eigenwaarde komt niet in sociale isolatie tot stand, maar hangt af van relaties met anderen. Miskenning kan daarom diep ingrijpen in iemands zelfbegrip. Vanuit dit besef kan men concluderen dat gelijke erkenning een morele plicht is. Maar een cruciale spanning in het multiculturalisme ontstaat doordat een bepaalde erkenningsvorm niet vatbaar is voor een dergelijke morele oproep, namelijk `waardering`. Een positief oordeel is niet afdwingbaar. De auteur toont echter aan dat erkenning van cultureel verschil ook formeel kan zijn, ofwel onafhankelijk van inhoudelijke waardering. Hiervoor is een ruimere invulling van de notie `respect` vereist. Respect betekent niet alleen de erkenning van gelijke persoonlijke vrijheid, maar ook van culturele bindingen. Alleen zo wordt een volwaardig zelfrespect mogelijk voor alle burgers. Maar gaat achter deze goede bedoelingen geen existentieel optimisme schuil? Bestaat er geen tegenstelling tussen de politiek van erkenning en leven met culturele diversiteit? Cultuurcontact kan inderdaad een bedreigende of zelfs desoriėnterende kant hebben het kan echter ook bijdragen tot zingeving. Daarom wordt onderzocht wat de voorwaarden zijn voor de emotionele omslag van zinverlies naar zin, bij de ervaring van culturele verscheidenheid.
quote:Op zondag 25 april 2004 17:14 schreef Bela het volgende:
[..]
Inderdaad een aardig 'stukje'.
Ik begin nu toch wel heel erg nieuwsgierig te worden naar de essays van ene BansheeBoy. Neem je ons soms in de zeik of worden wij, inclusief BansheeBoy, hier 'geleveld' tegemoetgetreden?
![]()
Hoe kom je er bij dat mijn leestip een bepaalde kant belicht? De auteur gaat overigens descriptief te werk, niet prescriptief zoals de boeken die jij voorstelt.quote:Op zondag 25 april 2004 17:42 schreef Bela het volgende:
Enkele essays die de andere kant wat belichten
Jouw leestip gaat nauwelijks in op de cultuur van verzwijging van misstanden als maatschappelijke kosten en baten en laat bovendien het financiėle plaatje ook nog eens ongemoeid. Het beschrijft enkele stappen op weg naar een ideaaltypische maatschappij. Let wel. Goed dat het gebeurt maar het belicht niet het volledige spectrum van hernieuwde samenlevingsinrichting en daartoe benodigde investeringen. Vandaar dat ik het benoemde tot de andere kant.quote:Op zondag 25 april 2004 18:08 schreef DeGroeneRidder het volgende:
[..]
Hoe kom je er bij dat mijn leestip een bepaalde kant belicht? De auteur gaat overigens descriptief te werk, niet prescriptief zoals de boeken die jij voorstelt.
Ik heb het bovengenoemde boek nog op de plank staan. Na het even diagonaal gescand te hebben verwacht ik er inderdaad niet de zaken in benoemd te zien worden die jij aangaf en die bijvoorbeeld Herman Philipse hieronder in zijn essay Stop de tribalisering van Nederland in het NRC van 27 september 2003 wčl schetste.quote:Op zondag 25 april 2004 18:29 schreef Bela het volgende:
[..]
Jouw leestip gaat nauwelijks in op de cultuur van verzwijging van misstanden als maatschappelijke kosten en baten en laat bovendien het financiėle plaatje ook nog eens ongemoeid. Het beschrijft enkele stappen op weg naar een ideaaltypische maatschappij. Let wel. Goed dat het gebeurt maar het belicht niet het volledige spectrum van hernieuwde samenlevingsinrichting en daartoe benodigde investeringen. Vandaar dat ik het benoemde tot de andere kant.
Prachtig stuk tekst, en zeker ook dat stuk dat ik gequote heb eruit.quote:Op zondag 25 april 2004 15:42 schreef sjun het volgende:
Ik was bijzonder onder de indruk van het Essay van Frits Bolkestein over
John Rawls, filosoof in de avondschemer van de 20ste eeuw.
Ik heb het speciaal voor BansheeBoy integraal geplaatst zodat hij aan de hand van een voorbeeld wat verbeterpunten kan uitwerken voor de eigen schrijfstijl waarmee hij op FOK! essays plaatst.
Lees zelf maar:
ESSAY - John Rawls, filosoof in de avondschemer van de 20ste eeuw - Frits Bolkestein
(..) De mens neigt er naar het eigenbelang voorop te stellen. Ontzag voor anderen en generositeit zijn de mens zeker niet vreemd. Maar deze drijfveren komen meestal op de tweede plek. Dat ontnuchterende besef was het vertrekpunt van de grondlegger van de markteconomie, Adam Smith. Daar kunnen filosofen nog steeds veel van opsteken. (..) Ik ben het met deze klassieke opvatting eens, die overigens al in de zeventiende eeuw door John Locke werd verwoord. (..)
Frits Bolkestein
Lid van de Europese Commissie
Interne Markt, Belastingen en Douane Unie
Eerste John Rawls lezing – Utrecht – 21 November 2003
In het NRC van 23 Maart 2000 stond een heel stuk over de commerciėle waarde van allochtonen beschrevenquote:Op zondag 25 april 2004 18:29 schreef Bela het volgende:
Maar misschien wil je een andere andere kant zien. Pak dan:
Pieter Lakeman. Binnen zonder kloppen.Nederlandse immigratiepolitiek en de economische gevolgen. 1999 uitgeverij Meulenhoff - 194p. - ISBN 90-290-6522-2.
Deze econoom Lakeman becijferde dat migranten weliswaar belasting betalen en de consumptie vergroten, maar dat hun arbeidsproductiviteit en een groot beroep op de collectieve voorzieningen de financiėle balans negatief doen doorslaan. Verder belicht Lakeman de kosten van de gezinshereniging. Natuurlijk bestaat er een andere werkelijkheid en een andere maat dan slechts de economische maat. Niettemin wordt deze kant van het totaalverhaal in het boek dat waarvan jij onder de indruk bent onderbelicht.
Het beste is dan ooj om beide werkelijkheidsverwoordingen en -belichtingen te lezen om tot een weloverwogen eigen oordeel over de materie te kunnen komen.
Deze tekst kwam uit 2000. Intussen gebiedt de eerlijkheid te belichten dat de arbeidsmarkt andere perspectieven kent.quote:Goochelen met vele miljarden
Wat is de economische waarde van allochtonen? Over werknemers en consumenten versus ontvangers van uitkeringen en subsidies.
Wanneer alle buitenlanders vandaag Nederland verlaten, is het morgen chaos. Patiėnten worden niet verpleegd, kassa's in de supermarkten blijven onbezet, kantoren, scholen en straten vervuilen en crčches sturen ouders met hun kinderen terug naar huis. En dat betreft alleen nog maar de zichtbare banen. Maar even ingrijpend is dat universiteiten grote delen van hun onderzoek moeten stilleggen, dat ondernemingen als DSM, Corus (voorheen Hoogovens) en NedCar hun fabrieken niet kunnen laten draaien en dat bedrijven in de automatisering, de telecom en de advocatuur opdrachten moeten weigeren, omdat ze hun experts kwijt zijn.
Onzin, zeggen de mensen die - om welke reden dan ook - bezwaren hebben tegen de blijvende aanwezigheid van (veel) buitenlanders in Nederland. Natuurlijk zijn er buitenlanders die economisch gezien, wegens hun kennis of kunde, een toegevoegde waarde hebben voor de binnenlandse economie. Maar wanneer alle buitenlanders samen worden bekeken, kosten ze de maatschappij meer dan ze opbrengen. Wat ze als werknemers of consumenten bijdragen aan de economie, weegt niet op tegen de kosten in de vorm van uitkeringen, onderwijs en bijvoorbeeld huursubsidie.
Gaat de economie van een land erop voor- of achteruit door de inbreng van immigranten? Naar die vraag is in Nederland maar zelden onderzoek gedaan, zo stelt publicist Pieter Lakeman in zijn vorig jaar verschenen boek Binnen zonder kloppen. Volgens Lakeman, die voor dit boek vooral bekend was door zijn kritische onderzoeken naar het bedrijfsleven, heeft de Nederlandse regering nooit de moeite genomen om cijfermatig te onderbouwen wat de economische waarde is van allochtonen. ,,De macro-economische effecten van de gastarbeid voor Nederland zijn nooit berekend, noch onder het kabinet-Biesheuvel, noch onder het kabinet-Den Uyl, noch onder een der kabinetten-van Agt, -Lubbers of -Kok'', schrijft hij.
In 'Binnen zonder kloppen' betoogt Lakeman dat de vestiging van Turken en Marrokanen in Nederland de staat sinds 1974 ten minste zeventig miljard gulden heeft gekost. ,,Wanneer men de rente meetelt [...] bedragen de kosten het dubbele.'' Hoe Lakeman exact tot zijn becijfering komt, valt uit de tekst niet op te maken. Als belangrijkste kostenposten noemt hij de sociale uitkeringen, de kinderbijslag, de gezondheidszorg en de huursubsidies, maar ook de opvang in gevangenissen. Ook refereert hij aan de miljarden kostende opvang van asielzoekers en de immigratie vanuit Suriname, waarbij niet duidelijk is of Lakeman die bedragen ook laat meetellen in de eerdergenoemde zeventig miljard.
Tegenover die kosten staan volgens Lakeman niet of nauwelijks baten, waarbij hij verwijst naar het relatief hoge aantal buitenlanders zonder werk. Ook als ze wel een baan hebben, is de economische bijdrage volgens Lakeman gering omdat het in die gevallen veelal om laagbetaald werk gaat. Hij schenkt geen aandacht aan het vaakgenoemde argument dat de maatschappelijke waarde van banen in bijvoorbeeld de schoonmaak of de zorg veel groter is dan in de economische beloning tot uiting komt.
Tegenover de berekeningen van Lakeman, die hem in economisch-wetenschappelijke kring veel kritiek opleverden, staan andere geluiden. Zo kwam het Amsterdamse onderzoeksbureau Delphiconsult in 1995 met het rapport Goudmijn of bodemloze put?, waarin juist werd betoogd dat de staat aan belastingen en premies veel meer binnenkreeg dan aan minderheden werd besteed in de vorm van vooral sociale zekerheid, sociale voorzieningen, onderwijs en gezondheidszorg. Dat heeft de overheid per saldo tientallen miljarden guldens opgeleverd, zo staat in de eveneens in 1995 verschenen bundel Werken in multiculturele organisaties, onder verwijzing naar het onderzoek van Delphiconsult.
De goudmijn heeft de afgelopen decennia wel een deel van zijn glans verloren. Sinds de jaren tachtig nemen de kosten toe, terwijl de opbrengsten afnemen. Oorzaken zijn onder meer de gestegen werkloosheid, het toenemende gebruik van allerlei voorzieningen en de verhoogde investeringen van de overheid in allochtonenbeleid. Daar tegenover noemt Delphiconsult de onderconsumptie van allochtonen op terreinen als volksgezondheid en onderwijs. ,,Minderheden maken minder vaak gebruik van dure gezondheidsvoorzieningen en dure opleidingen (zoals hoger en wetenschappelijk onderwijs).''
Dat de berekeningen over de economische positie van allochtonen vaak somber uitvallen, hangt samen met hun positie op de arbeidsmarkt. Na de massale ontslaggolven in de jaren tachtig, toen vooral oudere allochtonen hun baan in de (zware) industrie kwijtraakten, leek het er lange tijd op alsof zowel jonge als oude buitenlandse werkzoekenden volledig buitenspel stonden. De economische groei van de laatste jaren, in combinatie met het dalende aantal jongeren, leidt er echter toe dat werkgevers zich steeds meer inspannen om allochtone werknemers aan te trekken. En hoewel de werkloosheid onder deze beroepsgroep nog aanzienlijk hoger ligt dan het gemiddelde, is een daling duidelijk zichtbaar, stelt het Centraal Bureau voor de Statistiek.
Is de arbeidsmarkt nu al krap, in de komende jaren zal het gebrek aan voldoende goedgeschoolde werknemers alleen maar toenemen. De afgelopen maanden duiken al steeds vaker berichten op dat bedrijven in het buitenland op zoek gaan naar personeel. Zo maakte de garageketen Kwik-Fit deze week bekend in Polen te gaan werven voor monteurs. Kwik-Fit is niet de enige. Vorig jaar hebben de gezamenlijke arbeidsbureaus 21.000 werkvergunningen afgegeven aan werknemers die afkomstig zijn uit landen van buiten de Europese Unie, 6.000 meer dan het jaar ervoor. Het Centraal Planbureau heeft berekend dat bij een evenwichtige economische groei in het jaar 2015 de Nederlandse beroepsbevolking een miljoen mensen tekort zou komen als er geen allochtonen zouden werken.
Omdat werk steeds complexer wordt, zullen die banen alleen kunnen worden vervuld door mensen met een toereikende opleiding en een goede taalbeheersing. Door daarin nu tijd en geld te steken, voorkomen overheid en bedrijven de problemen van straks, concludeerden onderzoekers van KPMG Bureau voor Economische Argumentatie al in 1994: ,,Jongeren en nieuwkomers vormen het economisch potentieel voor de toekomst en investeren in deze categorie op de arbeidsmarkt is zeer rendabel.''
Etnomarketing
De vier grootste minderheidsgroepen - Turken, Surinamers, Marokkanen en Antillianen - besteden zo'n 12 miljard per jaar, zo blijkt uit onderzoek van het Nationaal Instituut voor Budgetvoorlichting (NIBUD).
De huishoudelijke uitgaven van deze minderheidsgroepen zijn relatief hoog. Allochtonen zijn prijs- en statusbewuster. Voor een toenemend aantal bedrijven reden om deze 'nieuwe Nederlanders' te beschouwen als een aparte doelgroep, met eigen wensen. Zo ontstond: een nieuw fenomeen etnomarketing.
In het boekje Etnomarketing concluderen Sibolt Mulder en Pia van Kleef dat het aantrekken van allochtoon personeel niet voldoende is voor het ontwikkelen van een 'allochtoon' marktsegment. Veel allochtonen onderhouden nauwe banden met hun land van herkomst; producenten zouden op die behoefte kunnen inspelen bijvoorbeeld door het importeren van populaire producten uit het thuisland. Bedrijven die zich in hun reclamecampagnes (ook) richten op de allochtone consument doen er goed aan allochtone communicatiedeskundigen in te schakelen. Ook het testen van reclamecampagnes kan geen kwaad: het aantal 'multiculturele' blunders is inmiddels niet meer op een hand te tellen.
Uitzendmoskee
Het leek een onoplosbaar probleem: de werkloosheid onder de bezoekers van de Amsterdamse Ayasofia-moskee was groot, maar hun gang naar het uitzendbureau zeldzaam. Slechte ervaringen met 'uitzendbureaus' van koppelbazen, de (inmiddels onterechte) gedachte dat er alleen tijdelijk werk is, en het steevaste schoonmaak- en productiewerk dat allochtonen bij uitzendbureaus krijgen aangeboden, bleken de meestgenoemde oorzaken van de hoogdrempeligheid.
Zo'n driekwart jaar geleden deed moskee-directeur Haci Karacaer een opmerkelijk voorstel aan de uitzendorganisatie Randstad: ,,Open een vestiging in mijn moskee.'' Randstad zag de voordelen onmiddellijk: er is op dit moment in Nederland een overschot aan vacatures, maar pogingen om allochtonen daarvoor te bereiken blijven veelal onsuccesvol.
Uiteindelijk bleek een vestiging in de moskee niet haalbaar en werd het een spreekuur. Elke vrijdag van 15 tot 17 uur, vlak na het gebed, kunnen de moskeegangers terecht bij twee intercedenten - van wie één Turkstalige - die inschrijven en bemiddelen, maar ook adviseren over scholing en rechten en plichten op de arbeidsmarkt.
Het spreekuur, dat nu zeven weken bestaat en na drie maanden wordt geėvalueerd, is een succes, zegt Saundra Williams die als intercedente van Randstad nauw betrokken is bij het initiatief. ,,Het belangrijkste succes is dat we vertrouwen weten te winnen. Wij kijken verder dan productiewerk, vragen door en zoeken naar ieders capaciteiten.'' Veel ciėnten blijken onder hun niveau te werken. Saundra: ,,Ik herinner me nog goed dat ik een jongen sprak die kwam vragen om schoonmaakwerk. Toen ik vroeg: waarom wil je dat werk doen, antwoordde hij dat hij dat nu eenmaal altijd deed, ondanks dat hij een mbo-diploma op zak had. Inmiddels hebben we voor hem een baan gevonden die aansluit bij zijn niveau. Dat nieuws gaat van mond-tot-mond. We hopen dat het spreekuur ervoor zorgt dat mensen in de toekomst ook gewoon een vestiging binnenstappen.''
Hoeveel cliėnten het spreekuur trekt, kan Saundra niet zeggen. Daarvoor is de proef nog te jong en wil ze de evaluatie afwachten. Inmiddels is de uitzendorganisatie Randstad bezig een netwerk van spreekuren te creėren binnen meer Turkse en Marokkaanse instellingen.
Zeker een aanrader. Gezamenlijk komen we wel op vergroting van de politiek-maatschappelijke en visionaire diepgang in dit subforum voor wie daar behoefte aan heeft.quote:Realisme als retoriek
Waarin schuilt toch de aantrekkingskracht van het realisme? Deze vraag bleef me tijdens het schrijven van dit boek fascineren. Oppervlakkig gezien lijkt het een vraag naar de bekende weg. Niemand wil toch de ogen sluiten voor de werkelijkheid, iedereen is toch op zoek naar de waarheid? Maar zodra we het hebben over een bepaalde werkelijkheid, kunnen we daarover een x aantal zeer uiteenlopende en toch 'ware' verhalen vertellen. Neem de interetnische verhoudingen in Delfshaven: alle verhalen daarover- journalistieke reportage, wetenschappelijke analyse, ervaringen van een buurtbewoner - willen recht doen aan wat er werkelijk in Delfshaven gebeurt. Al deze verhalen zijn realistisch - toch kunnen ze diametraal tegenover elkaar staan. Hoe dan nog vast te stellen welk ervan de waarheid in pacht heeft?
Realisme, zo is de veronderstelling die aan de analyses in dit boek ten grondslag ligt, is niet louter een verwijzing naar het waarheidsgehalte, naar de inhoud van een verslag. Het is ook de naam voor een stijl van spreken en schrijven, die zich van andere onderscheidt door het gebruik van bepaalde retorische en stilistische middelen. De retoriek van het realisme appelleert aan bepaalde verlangens: aan ons verlangen naar waarheid, objectiviteit en onpartijdigheid, met andere woorden, aan ons verlangen naar morele en politieke onschuld.
Zelfverklaarde realisten stellen hun tegenstanders dan ook vaak voor als naļeve idealisten. Terwijl realisten de waarheid vooropstellen, zouden idealisten feitelijke uitspraken beoordelen op hun wenselijkheid. De waarheid zou het bij hen uiteindelijk verliezen van het goede. Realisten bedienen zich dan ook graag van de retorische gemeenplaats van het taboe - door hun tegenstanders angstvallig in stand gehouden, door henzelf moedig doorbroken. Zij reserveren daarmee voor zichzelf het vermogen tot rationeel en onbevooroordeeld redeneren, terwijl hun tegenstanders in magisch denken vervallen. Idealisten zouden geloven in de kracht van ritueel taalgebruik, waarbij niet de inhoud, maar de vorm van taaluitingen cruciaal is. Idealisten, zo lijken realisten soms te suggereren, schrijven aan taal een magische kracht toe, doen alsof met taal werkelijkheden in het leven kunnen worden geroepen en werkelijkheden kunnen worden bezworen. Volgens idealisten zou iets niet bestaan zolang je er maar niet over praat. Vandaar hun oproep tot omzichtig taalgebruik. Realisten daarentegen beschouwen taal als een neutraal instrument, een middel om over de werkelijkheid te spreken, om problemen bespreekbaar te maken opdat je ze kunt beheersen en oplossen.
Dit boek neemt het op voor dat zogenaamde magisch denken. Ik noem dat alleen niet idealisme, maar [constructivisme. En ik laat zien dat het niet de magie, maar de macht van woorden is waarvoor critici van het realisme beducht zijn. Immers, sociale verhoudingen worden mede bepaald door de manier waarop wij over die verhoudingen spreken, waarop wij ze interpreteren en betekenis geven. Elk spreken over de sociale werkelijkheid maakt tegelijkertijd ook deel uit van die werkelijkheid. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat alles slechts een kwestie van interpretatie is - dat onze wereld simpelweg verandert als we er maar anders tegen aankijken. Dan zouden we vervallen in een vorm van filosofisch idealisme, waarin er geen verschil is tussen onze ideeėn over de wereld en hoe de wereld werkelijk is.
Onze interpretatieruimte is, net als onze handelingsruimte, begrensd: door onze (persoonlijke en collectieve) geschiedenis, door onze taal en door materiėle gegevenheden, zoals schaarste en lichamelijke kwetsbaarheid. Maar ook deze begrenzingen kunnen we alleen met behulp van de taal begrijpen. Het zijn onze interpraties ervan die ze hun plaats en betekenis als begrenzingen van onze interpretatieruimte geven.
Onze taal, ons spreken, heeft in die zin inderdaad een magische kracht. Met zijn benaming verlenen we een zaak bestaansrecht, door over iets te spreken verkrijgt een fenomeen een legitieme plaats in de symbolische ordening van onze wereld. Zolang iets geen naam heeft, is het zonder betekenis, is het niet eens 'iets' - bestaat het voor ons niet. Bovendien heeft de taal die we leren spreken een geschiedenis waar we als individuele taalgebruiker niet omheen kunnen. We worden ermee opgezadeld. Met elk woord dat we uitspreken boren we een laag aan betekenissen aan. Of we willen of niet, of we er nu wel of geen weet van hebben, die betekenislagen spelen een rol in het effect dat onze woorden hebben op anderen. Taal is dus niet slechts een medium met behulp waarvan we spreken over de wereld buiten ons, taal is tegelijk een vorm van handelen die de wereld (mede) vorm geeft, construeert. Volgens deze opvatting is spreken (en bijgevolg ook schrijven) een vorm van handelen, het brengt zogenaamde performatieve effecten teweeg.
Dat is simpel uit te leggen aan de hand van taalhandelingen zoals beloven of zweren, die in zichzelf al een rituele dimensie bevatten. Iemand die zegt 'ik beloof' of 'ik zweer', heeft daarmee daadwerkelijk een belofte gedaan of een eed gezworen. Maar ook taalhandelingen als beschrijven, constateren of onthullen, typerend voor het taalspel van het realisme, hebben een performatieve dimensie. De retoriek van het taboe is hiervan een mooi voorbeeld. Het louter constateren dat een bepaald taboe bestaat, betekent immers al dat men het aan het doorbreken is. De kracht van de retoriek van de taboedoorbreking is dat geen weldenkend mens er bezwaar tegen kan aantekenen. Moderne mensen hebben immers geen last van taboes. Een taboe bestaat alleen voor degene die ermee af wil rekenen - nooit voor degenen van wie men zegt dat ze het hanteren. Willen de laatsten zich in een debat verweren, dan rest hun ofwel de strategie van de verdediging van bepaalde normen en waarden, bijvoorbeeld over juiste of beschaafde omgangsvormen, ofwel de strategie van waarschuwen voor nadelige effecten, bijvoorbeeld voor negatieve beeldvorming over etnische minderheden.
Het verwijt uit realistische hoek van 'politieke correctheid' of moedwillig taboes in stand willen houden is dan gemakkelijk gemaakt. Waarbij moet worden opgemerkt dat een beroep op realisme niet per definitie uit de politiek 'rechtse' hoek komt. Ook de recente nota over integratiebeleid roept de autochtone bevolking op tot realisme, dat wil zeggen tot het inzicht dat ze de samenleving moet delen met migranten en hun nakomelingen. De uitspraak 'Nederland is een immigratieland' staat eveneens (al jaren!) te boek als de doorbreking van een conservatief taboe. Van Boxtel geniet voorlopig de eer de laatste te zijn die dit taboe doorbrak. En ook hier geldt dezelfde retorische dynamiek: Van Boxtel wilde met deze uitspraak een al lang bestaande realiteit erkennen, terwijl tegenstanders bang zijn voor de aanzuigende werking die ze kan hebben op aspirant immigranten en asielzoekers. Met andere woorden, ook hier geven tegenstanders van een zichzelf als realistisch presenterende visie blijk van 'magisch' denken: ze menen dat een uitspraak over een realiteit die realiteit (alsnog) waar kan gaan maken.
Het mag lijken of in deze debatten de liefde voor de waarheid tegenover moralisme of politieke stellingname staat. Maar vanuit constructivistisch perspectief zijn in elk vertoog het epistemische en het politieke niveau, feitelijke uitspraken en waardeoordelen, onlosmakelijk met elkaar verbonden. Ook wat wij accepteren als 'kennis', dat wil zeggen als uitspraken die zeker en onbetwijfelbaar waar zijn, heeft onontkoombaar een morele en politieke dimensie. Met name wanneer die kennis of wetenschap betrekking heeft op de multiculturele samenleving, blijkt hoe omstreden uitspraken kunnen zijn die op het eerste gezicht toch louter de feiten op een rijtje zetten.
Een van de redenen hiervoor is dat vertogen deel uitmaken van de sociale werkelijkheid waarover ze spreken. Vertogen over de multiculturele samenleving komen enerzijds voort uit die samenleving, terwijl ze anderzijds die samenleving ook weer vorm geven. Dit inzicht, omtrent zowel de lokale en historische bepaaldheid als de lokale en historische effectiviteit van kennis, wordt in de kritische kennistheorie samengevat in het concept van gesitueerde kennis.
Gesitueerde kennis
Het begrip gesitueerde kennis (situated knowledges) wordt tegenwoordig vooral geassocieerd met het werk van de Amerikaanse wetenschapsonderzoeker Donna Haraway. Haraway stemt volledig in met de constructivistische idee dat (ook wetenschappelijke, ook 'ware') kennis het toevallige product is van een specifieke plaats en tijd. Toch, en dat maakt haar positie zo bijzonder, houdt ze ook vast aan het criterium dat (ware) kennis bestaat uit een betrouwbare weergave van de wereld zoals ze werkelijk is. Deze twee op het eerste gezicht moeilijk met elkaar te verenigen stellingen brengt Haraway samen in haar uitgangspunt dat alle kennis beschouwd kan worden als gesitueerde kennis. Nadere studie van haar werk leert dat deze schijnbaar eenduidige stelling heel verschillende, soms zelfs onderling tegenstrijdige claims herbergt.
Ten eerste bevat ze een descriptieve aanspraak: elk inzicht, wetenschappelijk of anderszins, is intrinsiek verbonden met de plaats en tijd waarin het is ontwikkeld. Hierin stemt Haraways visie overeen met de aannamen van het (post)moderne wetenschaps- en techniekonderzoek over de radicale geconstrueerdheid, de historiciteit en lokaliteit, van al ons (zelfs hoog-technologische natuurwetenschappelijke) weten. In deze betekenis verwijst 'gesitueerdheid' naar de context-afhankelijkheid van alle kennis, en daarmee naar de relatieve geldigheid van al onze aanspraken op waarheid en objectiviteit.
De tweede betekenisdimensie van Haraways visie op gesitueerde kennis staat haaks op deze relativistische invalshoek. Regelmatig doet ze namelijk ook normatieve uitspraken, waarin 'gesitueerdheid' geen beschrijvende categorie is, van toepassing op elke vorm van weten, maar fungeert als criterium waarmee onderscheid gemaakt kan worden tussen minder en meer waardevolle vormen van weten. Vanuit dit perspectief is gesitueerde kennis `betere' kennis. `Gesitueerdheid' wordt hier verengd tot specifieke situaties van waaruit meer objectieve kennis ontwikkeld zou kunnen worden. In deze tweede betekenisdimensie wordt de van oorsprong marxistische idee verwerkt dat er een intrinsieke relatie bestaat tussen praktijk en theorie, tussen de ervaringen van de onderzoeker en het soort van kennis dat hij of zij genereert.
Hier loopt het beterquote:Op zondag 25 april 2004 21:36 schreef Silmarwen het volgende:
Ik wil niet zeuren hoor. Maaruhm LIT
True...quote:Op zondag 25 april 2004 21:37 schreef sjun het volgende:
[..]
Hier loopt het beter
Hier heb je twee boeken, helemaal online:quote:Op zondag 25 april 2004 21:41 schreef Silmarwen het volgende:
[..]
True...
Hmm ik moet ook maar eens van die vreselijke langdradige politieke boeken gaan lezen. Misschien weet Tuana wat die studeert politicolgie.
Je hebt heel veel leuke politieke boeken hoor. Ik schrik ook een beetje van wat hier allemaal gepost wordt aan doorwrochte essays en andere ingewikkeldheid.quote:Op zondag 25 april 2004 21:41 schreef Silmarwen het volgende:
[..]
True...
Hmm ik moet ook maar eens van die vreselijke langdradige politieke boeken gaan lezen. Misschien weet Tuana wat die studeert politicolgie.
Begin hier maar vast mee.quote:Op zondag 25 april 2004 21:41 schreef Silmarwen het volgende:
[..]
True...
Hmm ik moet ook maar eens van die vreselijke langdradige politieke boeken gaan lezen. Misschien weet Tuana wat die studeert politicolgie.
Vond je nou zelf niet dat mevrouw Hirsi Ali verschrikkelijk veel last heeft van een tunnelvisie?quote:Op zondag 25 april 2004 21:52 schreef sjun het volgende:
Doorgaans volg ik geen opdracht mijzelf te killenquote:Op zondag 25 april 2004 22:11 schreef DeGroeneRidder het volgende:
[..]
Vond je nou zelf niet dat mevrouw Hirsi Ali verschrikkelijk last heeft van een tunnelvisie?
Dat klinkt aannamelijk...quote:Op zondag 25 april 2004 23:02 schreef sjun het volgende:
[..]
Doorgaans volg ik geen opdracht mijzelf te killen
Ondanks de vooringenomen toonzetting in je vraagstelling ben ik best bereid een ander antwoord dan slechts Nee op je vraag te formuleren.
Mevrouw Hersi Ali belicht in haar boekje De zoontjesfabriek. Over vrouwen, islam en integratie dat in augustus 2002 uitkwam, hoe het is om op te groeien in een cultuur waarin vrouwen niet serieus worden genomen. Ze vertelt onder meer over haar vlucht naar West-Europa om aan een gedwongen huwelijk te ontkomen. Ook legt ze uit waar de kloof tussen moslims en niet-moslims vandaan komt en waarom die volgens haar onoverbrugbaar lijkt.
Met haar beschrijving van de vrouwonvriendelijke kant van de islam doorbrak Ayaan Hirsi Ali een taboe en benoemt ze en passant een van de drempels bij inburgeringsproblematioek. Volgens Hirsi Ali houden de islam en mannelijke moslims meer dan eens vast aan een manier van leven die haaks staat op democratische waarden als de vrijheid van meningsuiting, scheiding van kerk en staat en gelijkwaardigheid van man en vrouw.
Volgens mij heeft Hirsi Ali dit gewoon goed gezien? Wat vind jij hiervan De Groene Ridder?quote:Islam zčlf en niet de integratiemoeilijkheden zijn voor Hirsi Ali hét samenlevingsprobleem. Zo beroept de moslimgemeenschap zich wel terecht op de godsdienstvrijheid, maar dat brengt ook een verantwoordelijkheid met zich mee om de democratische vrijheid in stand te houden. Zo is het nodig dat vanuit de moslimgemeenschap fundamentalistische uitingen worden tegengesproken en dat openheid in eigen kringwordt toegelaten. Dit gebeurt volgens Hirsi Ali nauwelijks als gevolg van de sterke hiėrarchische indeling in de islamitische wereld. Allah is almachtig en de mens is zijn slaaf en moet zich aan zijn wetten houden. Wie in Allah gelooft en de profeet Mohammed als zijn profeet erkent staat boven christenen en joden, die op hun beurt weer boven de afvalligen en ongelovigen staan. Die hiėrarchie bestaat ook binnen de familie. De man staat boven de vrouw, aldus Ayaan Hirsi Ali.
quote:Een moslimvrouw heeft meer status naarmate ze meer zonen heeft. Als oma werd gevraagd hoeveel kinderen ze had, zei ze: "Eén." In feite had ze negen dochters en één zoon. Dat zei ze ook over Hirsi's gezin. Dat zij maar één kind hadden. "En wij dan?" vroegen zij en haar zus. "Jullie gaan voor ons zoontjes krijgen," antwoordde ze. "Ik werd er wanhopig van. Wat moest ik met mijn leven op aarde? Zoontjes baren! Een zoontjesfabriek worden. Ik was toen negen jaar", aldus Hirsi Ali.
Om de toekomstige functie als zoontjesfabriek zo goed mogelijk te vervullen, wordt meisjes van jongs af aan geleerd zich te schikken. Naar God, vader, broer, familie, clan. Hoe beter een vrouw daarin slaagt, hoe deugdzamer ze gevonden wordt. Je moet altijd geduldig zijn, ook wanneer je man de meest vreselijke dingen van je verlangt. En daarvoor word je beloond in het hiernamaals. Die beloning stelt volgens Hirsi Ali weinig voor. Voor vrouwen zijn er in het paradijs dadels en druiven. Verder niets.
Meteen laten onderzoeken als je wilt voorkomen dat er allerlei vage verhalen de ronde gaan doen, zou ik zo denken.quote:Volgens Hirsi Ali is de relatie tussen moslims en de staat ook een probleem. Een gelovige is in de eerste plaats een moslim en pas daarna een lid van een etnische gemeenschap of een burger. Het gevolg is dat volgens Hirsi Ali voor heel wat moslims de Koran belangrijker is dan de Grondwet. De onderwerping aan de waarden van de eigen gemeenschap staat dan recht tegenover de autonomie van het individu die in ons land gepromoot wordt. Wie als moslim de islamitische leer in de praktijk wil brengen en zich wil integreren in een westerse samenleving krijgt dusmoeilijk. Volgens Hirsi Ali beschouwen diverse moslims waarden als de individuele vrijheid en de gelijkheid van man en vrouw niet als universele maar als westerse waarden die hen worden opgedrongen. Dit kan een onderzoek waard zijn.
Tsja, drama doet verkopen...quote:In het boek boek komt Hirsi Ali ook met voorbeelden ter onderbouwing van haar betoog. Bijvoorbeeld dat moslima's ook tegen hun zin worden uitgehuwelijkt. Zij benoemt uithuwelijken als: Het ter beschikking stellen van een meisje of jonge vrouw aan een vreemde man die haar seksueel mag gebruiken. Hoe jonger de bruid, hoe groter de kans op een maagd. In wezen gaat het hierbij om een gearrangeerde verkrachting met goedkeuring van de hele familie.. Hirsi Ali werd zelf ook uitgehuwelijks maar ze kon vluchten. Moslima's die dat doen worden volgens haar verstoten en beschouwd als een schande voor de hele familie. Verder kwam Hirsi Ali met een voorbeeld van de manier waarop in haar leefomgeving het dichtnaaien van de schaamlippen werd gepraktiseerd om seksueel genot te onderdrukken en ervoor te zorgen dat meisjes maagd blijven tot het huwelijk.
Heb jij die gesubsidieerde organisaties geteld of heeft zij dat gedaan?quote:Hirsi Ali werkte ook zelf mee in opvanghuizen en deed daar de ervaring op dat diverse moslima's onderdrukt werden binnen hun familie en dat zij daarbij ook misbruikt en geslagen werden. Zij stelt dat moslimvrouwen opgevoed worden binnen een streng en traditioneel kader en dat hierdoor alleen de meest weerbare vrouwen wegvluchten. Hierdoor zou slechts een topje van de ijsberg zichtbaar worden. Ze stelt dat alle 753 gesubsidieerde moslimorganisaties in Nederland over dit leed zwijgen omdat zij vooral mannen als vertegenwoordigers hebben benoemd.
Dat kan misschien een interessant topic opleveren in WFL?quote:Hirsi Ali verzet zich tegen de socialistische manier van denken van politici die doorgaan met verdedigen van het islamitisch onderwijs terwijl datvolgens haar de vrouwelijke 'achterlijkheid' in stand houdt. Socialisten blijven geloven in het verdedigen van gemeenschappen en collectieve identiteiten. Juist het benadrukken van die moslimidentiteit met de daarbij horende groepsrechten is volgens Hirsi Ali in navolging van Susan Moller Okin schadelijk voor de vrouw. (De kritiek van Susan Moller Okin stelt dat multiculturalisme slecht is voor vrouwen omdat het geen oog heeft voor de mistoestanden binnen de privé-levenssfeer van de culturen die worden verdedigd).
Hier kan toch niemand tegen zijn die westers is opgevoed of beļnvloed?quote:Volgens Hirso Ali zouden sociaal-democraten moeten opkomen voor de zwakkeren in de samenleving als de moslimvrouwen en hun kinderen. Helaas kiest de PvdA voor in subsidiėring van mosliminstellingen die apartheid in Nederland propageren. Hersi Ali stapte over van de PvdA naar de VVD vanuit haar overtuiging dat sociale rechtvaardigheid begint met een vrij en waardig individu. Zij stelt onomwonden dat vrouwen moeten de vrijheid moeten krijgen te trouwen met wie ze willen en dat moslims, net zoals christenen en joden, in het westen de universele rechten en vrijheden moeten erkennen.
Gaat het hier over de schotelantenne's?quote:Verder belicht ze moeilijkheden bij die erkenning die worden veroorzaakt door de heimweeschotels die volgens haar tot indoctrinatieschotels zij geworden. Sinds haar kritische uitlatingen over de vrouwonvriendelijke islam kreeg Ayaan Hirsi Ali bedreigingen vanuit de moslimwereld. Ze wordt voortdurend vergezeld door lijfwachten. Maar ook in de media krijgt ze er van langs door moslims en multiculturalisten.
Nou De Groene Ridder? Dit lijkt mij een aardig betoog om je met volle overgave op te storten. Eigenlijk zat ik al even te wachten tot je zou reageren om me een beter beeld van zaken te kunnen vormen.quote:Hirsi Ali vecht voor verzekering de menselijke vrijheid, de gelijke behandeling en de individuele autonomie. Extreem-rechtse politici zijn meer uit op een voorkeurbehandeling van eigen volk en wensen vreemdelingen aan hun eigen waarden en tradities onderwerpen om de natie gezond te krijgen Het boek van Ayaan Hirsi Ali geeft een onrustwekkend beeld van de problematiek van de multiculturele samenleving. Feit dat Hirsi Ali ongenadig aangevallen wordt door fundamentalisten en cultuurrelativisten bewijst dat ze een gevoelige snaar heeft geraakt.
In antwoord op je vraag:
Ik vind niet dat Hirsi Ali last heeft van een tunnelvisie. Zij kaart naar mijn idee bestaande misstanden aan die meer belichting behoeven dan deze tot nu toe kregen. Ik vind echter dat Hirsi Ali haar issue onhandig presenteert en dat ze iets aan haar toonzetting zou moeten doen. Met stroop is het nu eenmaal beter vliegen vangen dan met azijn. Hirsi Ali is immers niet in de positie om van mensen te eisen dat zij hun volledige leefpatroon aanpassen en hetgeen zij het beste voor ons allemaal acht. Verder vind ik het wat kortzichtig om de eigen ervaringen te projecteren op 'de meeste' moslims. Hoewel ik volledig met haar meega ter bewerking van individuele vrijheden voor ingezetenen in de nederlandse samenleving denk ik dat de weg van geleidelijke gestage beļnvloeding door middel van onderwijs, buurtwerk en verminderering van de instroom van kanslozen op de arbeidsmarkt middels gezinshereniging een betere weg is om dit emancipatoire doel te bewerken.
Voor alle duidelijkheid: mevrouw Hirsi Ali is m.i. geen fan van echte godsdienstverijheid. Ze is wel voor godsdienstvrijheid, maar dan voor godsdiensten die verenigbaar zijn met haar liberalisme. Een islam aan de leiband van de staat dus ("Staat" voor mevrouw Hirsi Ali, zie infra) m.a.w. In Belgiė hoor je de laatste tijd regelmatig dat de overheid moet proberen een "Europese Islam" te bevorderen. Lees: moslims moeten liberaal worden en islam moet gedegradeerd worden tot iets folkloristisch. Het Suikerfeest, best leuk, zolang je waarden maar niet verschillen van die van de Staat. Ik vind daarentegen dat de staatzich niet in te laten heeft met wat er tussen hemel en aarde zit. Mevrouw Hirsi Ali eist een -zelfs niet echt gecamoufleerde- act of supremacy vanwege de Staat. Fundamentalisme mag niet, moslims moeten cultuurrelativistisch zijn... het woord is er uit. Het dwingend karakter van mijn liberalisme beperkt zich tot ieder individu zijn of haar fundamentele rechten garanderen. Anderen hoeven dat niet leuk of goed te vinden, ze hoeven het enkel te respecteren. Godsdienten mogen van mij zeker een bron van kritische reflectie op het liberalisme blijven, zonder niet-liberalen scleroseert het liberalisme.quote:Islam zčlf en niet de integratiemoeilijkheden zijn voor Hirsi Ali hét samenlevingsprobleem. Zo beroept de moslimgemeenschap zich wel terecht op de godsdienstvrijheid, maar dat brengt ook een verantwoordelijkheid met zich mee om de democratische vrijheid in stand te houden. Zo is het nodig dat vanuit de moslimgemeenschap fundamentalistische uitingen worden tegengesproken en dat openheid in eigen kringwordt toegelaten. Dit gebeurt volgens Hirsi Ali nauwelijks als gevolg van de sterke hiėrarchische indeling in de islamitische wereld. Allah is almachtig en de mens is zijn slaaf en moet zich aan zijn wetten houden. Wie in Allah gelooft en de profeet Mohammed als zijn profeet erkent staat boven christenen en joden, die op hun beurt weer boven de afvalligen en ongelovigen staan. Die hiėrarchie bestaat ook binnen de familie. De man staat boven de vrouw, aldus Ayaan Hirsi Ali.
Oma Hirsi Ali deelt mijn morele waarden klaarblijkelijk niet. Ze doet maar. Waar het op aan komt is deze jonge meisjes in contact te brengen met andere meningen via het onderwijs.quote:Een moslimvrouw heeft meer status naarmate ze meer zonen heeft. Als oma werd gevraagd hoeveel kinderen ze had, zei ze: "Eén." In feite had ze negen dochters en één zoon. Dat zei ze ook over Hirsi's gezin. Dat zij maar één kind hadden. "En wij dan?" vroegen zij en haar zus. "Jullie gaan voor ons zoontjes krijgen," antwoordde ze. "Ik werd er wanhopig van. Wat moest ik met mijn leven op aarde? Zoontjes baren! Een zoontjesfabriek worden. Ik was toen negen jaar", aldus Hirsi Ali.
Om de toekomstige functie als zoontjesfabriek zo goed mogelijk te vervullen, wordt meisjes van jongs af aan geleerd zich te schikken. Naar God, vader, broer, familie, clan. Hoe beter een vrouw daarin slaagt, hoe deugdzamer ze gevonden wordt. Je moet altijd geduldig zijn, ook wanneer je man de meest vreselijke dingen van je verlangt. En daarvoor word je beloond in het hiernamaals. Die beloning stelt volgens Hirsi Ali weinig voor. Voor vrouwen zijn er in het paradijs dadels en druiven. Verder niets.
Dat een gelovige in de eerste plaats lid is van een ideologie (meerbepaald een religie) en pas dan van een ethnie of een staat is toch helemaal geen probleem? Ik ben ook in de eerste plaats lid van een socio-economische klasse en een ideologie pas dan van artificiėle en arbitraire concepten zoals een ethnie of een staat. Ayaan Hirsi Ali's standpunt verschilt overigens niet zozeer van dat van moslims die de Koran oven de grondwet stellen. Beide miskennen de feilbaarheid van hun wet (dat is trouwens waarom ik vind dat mevrouw Hirsi Ali een tunnelvisie heeft). M.i. kan je een handeling niet rechtvaardigen met het argument "het staat in de Koran", aangezien ik de Koran (net als de andere heilige boeken) niet als bron van het goede beschouw. Er staan soms wel interessante overpeinzingen in, maar tussen "staat in Koran" en "is goed" zie ik geen causaliteit. Identiek hetzelfde geldt voor de wet. Het democratisch besluitvormingsproces bepaalt enkel wat binnen de eigen rechtsorde legaal is, niet wat moreel is. Ik vrees echter dat velen de discrepantie tussen legaliteit en moraliteit niet inzien. Verder zijn de mensenrechten inderdaad westerse rechten... wie kan dat nou ontkennen? Elke moraal (wet) is cultuurgebonden. Sterker nog: moraal ( = wet = bv. een heilig boek) is m.i. een construct dat samen met de laatste homo sapiens ten onder zal gaan. Ik ben er vanuit mijn cultuur echter wel van overtuigd dat ze voor iedereen gelden en dat iedereen recht heeft op de eerbiediging ervan. Vraag is nu of we iedereen de eerbiediging ervan gaan garanderen en hoe wequote:Volgens Hirsi Ali is de relatie tussen moslims en de staat ook een probleem. Een gelovige is in de eerste plaats een moslim en pas daarna een lid van een etnische gemeenschap of een burger. Het gevolg is dat volgens Hirsi Ali voor heel wat moslims de Koran belangrijker is dan de Grondwet. De onderwerping aan de waarden van de eigen gemeenschap staat dan recht tegenover de autonomie van het individu die in ons land gepromoot wordt. Wie als moslim de islamitische leer in de praktijk wil brengen en zich wil integreren in een westerse samenleving krijgt dusmoeilijk. Volgens Hirsi Ali beschouwen diverse moslims waarden als de individuele vrijheid en de gelijkheid van man en vrouw niet als universele maar als westerse waarden die hen worden opgedrongen. Dit kan een onderzoek waard zijn.
Nou nou, zo'n dingen kunnen we uiteraard niet toelaten.quote:In het boek boek komt Hirsi Ali ook met voorbeelden ter onderbouwing van haar betoog. Bijvoorbeeld dat moslima's ook tegen hun zin worden uitgehuwelijkt. Zij benoemt uithuwelijken als: Het ter beschikking stellen van een meisje of jonge vrouw aan een vreemde man die haar seksueel mag gebruiken. Hoe jonger de bruid, hoe groter de kans op een maagd. In wezen gaat het hierbij om een gearrangeerde verkrachting met goedkeuring van de hele familie.. Hirsi Ali werd zelf ook uitgehuwelijks maar ze kon vluchten. Moslima's die dat doen worden volgens haar verstoten en beschouwd als een schande voor de hele familie. Verder kwam Hirsi Ali met een voorbeeld van de manier waarop in haar leefomgeving het dichtnaaien van de schaamlippen werd gepraktiseerd om seksueel genot te onderdrukken en ervoor te zorgen dat meisjes maagd blijven tot het huwelijk.
Ayaan Hirsi Ali ziet moslimsorganisaties blijkbaar als een soort AIVD binnen de moslimgemeenschap. Een soort spreekbuis van de staat om de moslims de liberale waarden bij te brengen...quote:Hirsi Ali werkte ook zelf mee in opvanghuizen en deed daar de ervaring op dat diverse moslima's onderdrukt werden binnen hun familie en dat zij daarbij ook misbruikt en geslagen werden. Zij stelt dat moslimvrouwen opgevoed worden binnen een streng en traditioneel kader en dat hierdoor alleen de meest weerbare vrouwen wegvluchten. Hierdoor zou slechts een topje van de ijsberg zichtbaar worden. Ze stelt dat alle 753 gesubsidieerde moslimorganisaties in Nederland over dit leed zwijgen omdat zij vooral mannen als vertegenwoordigers hebben benoemd.
Wie zegt dat Kerken onderwijs horen te verzorgen? Kinderen moeten tijdens hun opvoeding m.i. met zo veel mogelijk opvattingen (cuturen dus) in contact komen. Door het kind naar een religieus getinte school te sturen zorg je er voor dat ze zowel thuis als op school dezelfde moraal ingelepeld krijgen. In het onderwijs moeten daarentegen alle culturen aan bod komen, iets dat alleen de staat kan en wil verzorgen.quote:Hirsi Ali verzet zich tegen de socialistische manier van denken van politici die doorgaan met verdedigen van het islamitisch onderwijs terwijl datvolgens haar de vrouwelijke 'achterlijkheid' in stand houdt. Socialisten blijven geloven in het verdedigen van gemeenschappen en collectieve identiteiten. Juist het benadrukken van die moslimidentiteit met de daarbij horende groepsrechten is volgens Hirsi Ali in navolging van Susan Moller Okin schadelijk voor de vrouw. (De kritiek van Susan Moller Okin stelt dat multiculturalisme slecht is voor vrouwen omdat het geen oog heeft voor de mistoestanden binnen de privé-levenssfeer van de culturen die worden verdedigd).
quote:Topicstarter begint: Ik ben net klaar met One World van Peter Singer (is volgens mij ook in het Nederlands vertaald). Dit boek is als ik het goed heb begrepen al geadopteerd door wat antiglobalisten, en Singer probeert hierin de lezen te overtuigen dat één wereld nodig is. Verder zeurt hij dat de WTO stom is, dat amerika stout is, en geen rationele reden is om wel van je volk te houden maar niet van je ras en dat je 1% van je inkomen aan een goed doel moet geven. Opzich is het wel onderhoudend geschreven, maar het is wel héél erg idealistisch en vaak ook onrealistisch. Ik ben niet overtuigd, maar ach, er zijn saaiere boeken.
Die ook al...quote:Op zondag 25 april 2004 21:41 schreef Silmarwen het volgende:
[..]
True...
Hmm ik moet ook maar eens van die vreselijke langdradige politieke boeken gaan lezen. Misschien weet Tuana wat die studeert politicolgie.
Ja, interessant, daarover hebben ExtraWaskracht en ik al even gediscussieerd. Maar als het proza van Bolkestein je interesseert dan zul je wel blij zijn dat hij nu de tijd heeft om de ideeėn die hij ook in De Engel en het beest, Amsterdam, 1990, uitte samen te vatten in een boek over het linkse intellectualisme. Engel en beest dus ook interessante lectuur.quote:Op zondag 25 april 2004 15:42 schreef sjun het volgende:
Ik was bijzonder onder de indruk van het Essay van Frits Bolkestein over
John Rawls, filosoof in de avondschemer van de 20ste eeuw.
Ik heb het speciaal voor BansheeBoy integraal geplaatst zodat hij aan de hand van een voorbeeld wat verbeterpunten kan uitwerken voor de eigen schrijfstijl waarmee hij op FOK! essays plaatst.
Lees zelf maar:
02.
Frits Bolkestein
Lid van de Europese Commissie
Interne Markt, Belastingen en Douane Unie
Eerste John Rawls lezing – Utrecht – 21 November 2003
quote:Op dinsdag 11 mei 2004 13:22 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Ja, interessant, daarover hebben ExtraWaskracht en ik al even gediscussieerd. Maar als het proza van Bolkestein je interesseert dan zul je wel blij zijn dat hij nu de tijd heeft om de ideeėn die hij ook in De Engel en het beest, Amsterdam, 1990, uitte samen te vatten in een boek over het linkse intellectualisme. Engel en beest dus ook interessante lectuur.
Leg uit. En wat voor studie doe je? Politieke wetenschappen???quote:Op maandag 26 april 2004 05:47 schreef sjun het volgende:
[afbeelding]
Deze van Hans Keman, docent op de VU, is ook een aanrader voor de politiek wat gevorderde lezer.
Zonde dat hij vergeet te vertellen dat er ook altijd "rechtse intellectuelen" zijn geweest, die het liefst engeltjes maken.quote:Op dinsdag 11 mei 2004 14:11 schreef Bela het volgende:
[..]
Klinkt interessant. Een sterk Europa dat een eigen koers vaart soms met en soms zonder Amerika lijkt anders ook aan de rechterkant van het politieke sopectrum een verdedigbare optie. Ik denk dat het slim is om Europa als alternatieve handelspartner t.o.v. de VS te presenteren aan het Midden-Oosten. Binnenkort de prijs van een vat olie in Euro's?quote:Op dinsdag 11 mei 2004 12:54 schreef Rulin het volgende:
Net uit: Na mars komt Venus: Antwoord van (links) Europa op Bush en Kagan
[afbeelding]
Wat zou de politieke rol van Europa in de wereld moeten zijn? Geen kopie van de VS. Conflictpreventie, eerlijke handel, het versterken van de internationale rechtsorde: daar zou Europa zich op moeten concentreren.
Joost Lagendijk, europarlementariėr voor GroenLinks, en Jan Marinus Wiersma, europarlementariėr voor de PvdA, presenteren hun boek: Na Mars komt Venus, een Europees antwoord op Bush. In 'Na Mars komt Venus' wordt ook nagegaan hoe invloedrijk de neo-conservatieven rond Bush eigenlijk zijn en de stelling wordt verdedigd dat Irak wel eens hun Waterloo zou kunnen worden.
De auteurs breken op creatieve en provocatieve manier een lans voor een zelfverzekerde Europese opstelling. Europa moet niet proberen een kopie van de VS te worden, maar zich concentreren op het verder ontplooien van zijn eigen sterke punten: conflictpreventie, eerlijke handel, het versterken van de internationale rechtsorde. Als het kan samen met de VS, als het moet in de contramine.
[mening]
Heldere uiteenzetting van de groene/linkse visie op Europa. Europa als bruisend alternatief voor Amerika (want zo wordt het in feite wel gebracht), met een belangrijke functie tov moslimwereld en (overige) ontwikkelingslanden. Ik vind de link met Kagan vaak wel wat geforceerd en daardoor vind ik zeker het eerste deel van het boek niet zo sterk, de agendapunten daarentegen zijn helder en samenhangend.
Nu bezig met Kagan en Jihad vs McWorld (Barber) in de herkansing
Daar heb je gelijk in. Zijn boek had jouw aanvuling dan ook niet tot themaquote:Op dinsdag 11 mei 2004 14:16 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Zonde dat hij vergeet te vertellen dat er ook altijd "rechtse intellectuelen" zijn geweest, die het liefst engeltjes maken.
Leuk wat je erover schrijft. Ik vond het ook best een aardig boek, niet veel meer dan een tijdsbeeld maar dat is toch wel interessant. Ik heb Rosenmoller nooit zo sympathiek gevonden maar de manier waarop hij het laatste jaar van zijn politieke carriere heeft doorstaan, wekt mij bewondering en respect.quote:Op dinsdag 11 mei 2004 16:35 schreef Rechtse_Mensen het volgende:
Ik heb nog niet zo gek lang geleden de biografie van Paul Rosenmöller gelezen, getiteld Een mooie hondebaan.
Ik deed Algemene Sociale Wetenschappen (Communicatie en informatievoorziening), Politieke Wetenschappen (Cultuur, organisatie en management). Verder heb ik nog flink wat losse modulen Filosofie, Psychologie, Pedagogiek Sociologie en Communicatiewetenschappen meegepikt voor hetzelfde collegegeld. Daarvoor deed ik Hoger Sociaal Agogisch Onderwijs (Kultureel Werk/Welzijnsmanagement) waarbij ik nog modulen Opbouwwerk en Theologie in de avonduren oppikte. De kosten aan collegeld zijn dus maximaal uitgenut.quote:Op dinsdag 11 mei 2004 14:14 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Leg uit. En wat voor studie doe je? Politieke wetenschappen???
Als linguļst was Noam Chomsky niet onomstreden. Ook als hij dan buiten zijn eigen vakgebied treedt is er eveneens e.e.a. aan te merken op 'mans stellingname. Niettemin gaat het kritisch luisteren en lezen om zelf tot een oordeel te komen.quote:Op zaterdag 24 april 2004 18:07 schreef FritsVanEgters het volgende:
Macht & Terreur: De wereld na 11 september - Noam Chomsky;
Het boek bevat samenvattingen van lezingen van Chomsky, een interview met hem en een essay. Hij heeft een alternatieve kijk op de hedendaagse mondiale politiek en betrekt hierin voorvallen die in de dominante Westerse media nauwelijks of geen aandacht hebben gekregen.
(Ik heb tot nog toe twee-derde gelezen en het is een aanrader voor mensne die de zaak ook eens van een andere kant willen bekijken)
Wat een merkwaardige conclusie.quote:Op zondag 16 mei 2004 18:40 schreef Ryan3 het volgende:
. Vanaf grofweg eind 15de eeuw tot begin 20ste eeuw was er geen strijd. Alleen geruisloze onderwerping van de kant van de Islam. ...
Het is wel zo. Even kijken moment.quote:Op zondag 16 mei 2004 19:17 schreef Johan_de_With het volgende:
[..]
Wat een merkwaardige conclusie.
Ik denk dat hij bedoelt dat onderwerping ook strijd is.quote:Op zondag 16 mei 2004 19:22 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Het is wel zo. Even kijken moment.
1258 plundering van Bagdad door Mongolen.
1492 val van Granada.
1517 verovering van Egypye door de Turken.
Daarna 4 eeuwen van duisternis voor de Islam, waar ze door de Britten NB uit ontwaakt zijn. Die 4 eeuwen zijn zeer grofweg de eeuwen waarin het Westen zich de verlichtingsidealen aanmat.
Nee, ik bedoelde o.a.quote:Op zondag 16 mei 2004 19:23 schreef Monidique het volgende:
[..]
Ik denk dat hij bedoelt dat onderwerping ook strijd is.
Hij refereert vooral aan de Arabische Islam.quote:Op zondag 16 mei 2004 19:26 schreef Johan_de_With het volgende:
[..]
Nee, ik bedoelde o.a.
De slag bij Lepanto
Het beleg van Wenen
De Ottomaans-Russische oorlogen
En (dit heeft wel niet met het Westen te maken) de Iraanse shah heeft nog in de achttiende eeuw een gigantische plunderexpeditie naar India ondernomen en daar o.a. een enorme troon aan overgehouden.
Ah. Maar wat heeft Granada daar dan mee te maken ?quote:Op zondag 16 mei 2004 19:37 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Hij refereert vooral aan de Arabische Islam.
Moren waren ook Arabisch???quote:Op zondag 16 mei 2004 19:38 schreef Johan_de_With het volgende:
[..]
Ah. Maar wat heeft Granada daar dan mee te maken ?
Nee, dat gebeurde al wat eerder. In 1030 waren de vallei van de Indus, de Punjab, en overig noordwestelijk India in het bezit van Turkse stammen. Vanaf +_ 1180 komt er dan een andere groep Turken, die grote stukken van Noord - India daar aan toevoegt.quote:Op zondag 16 mei 2004 19:38 schreef Cassandra het volgende:
.
Ja idd, daardoor is de islam toch in India ingevoerd? De shah's waren zeer invloedrijk daar, volgens mij..
Ja, maar in Spanje waren het inmiddels enigzins autonome entiteiten, meen ik.quote:Op zondag 16 mei 2004 19:39 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Moren waren ook Arabisch???
Het waren geen Turken iig.quote:Op zondag 16 mei 2004 19:42 schreef Johan_de_With het volgende:
[..]
Ja, maar in Spanje waren het inmiddels enigzins autonome entiteiten, meen ik.
Maar nog wel een Arabische "staat", volgens mij. Onafhankelijk van de kaliefaten uit het Midden-Oosten, maar nog steeds Arabisch. De heersers dan.quote:Op zondag 16 mei 2004 19:42 schreef Johan_de_With het volgende:
[..]
Ja, maar in Spanje waren het inmiddels enigzins autonome entiteiten, meen ik.
Maar de andere Arabische Islam was juist de calamiteiten van de Mongolen te boven aan het komen.quote:Op zondag 16 mei 2004 19:47 schreef Monidique het volgende:
[..]
Maar nog wel een Arabische "staat", volgens mij. Onafhankelijk van de kaliefaten uit het Midden-Oosten, maar nog steeds Arabisch. De heersers dan.
Laffin in dat boekje legt iig de link tussen Arabische Islam en moslimfundamentalisme en op zich is dit in eerste aanleg juist...quote:Op zondag 16 mei 2004 19:53 schreef Johan_de_With het volgende:
[..]
Maar de andere Arabische Islam was juist de calamiteiten van de Mongolen te boven aan het komen.
De nieuwe Iraanse staat was in ieder geval een ijzeren theocratie. Bedoelt hij mede dit ?quote:Op zondag 16 mei 2004 19:54 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Laffin in dat boekje legt iig de link tussen Arabische Islam en moslimfundamentalisme en op zich is dit in eerste aanleg juist...
Beetje laat, maar het is Garrison.quote:Op zaterdag 24 april 2004 20:46 schreef tong80 het volgende:
Ik vond JFK van Jim Garisson beter dan de film.
Dat was een aanleiding om het boekje te schrijven en was voor het Arabisch moslimfundamentalisme een zeer belangrijke inspiratiebron.quote:Op zondag 16 mei 2004 19:56 schreef Johan_de_With het volgende:
[..]
De nieuwe Iraanse staat was in ieder geval een ijzeren theocratie. Bedoelt hij mede dit ?
Bedoel je nu die van Khomeyni of die van de Safaviden? Ik bedoelde de laatste.quote:Op zondag 16 mei 2004 20:01 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Dat was een aanleiding om het boekje te schrijven en was voor het Arabisch moslimfundamentalisme een zeer belangrijke inspiratiebron.
Okquote:Op zondag 16 mei 2004 19:41 schreef Johan_de_With het volgende:
[..]
Nee, dat gebeurde al wat eerder. In 1030 waren de vallei van de Indus, de Punjab, en overig noordwestelijk India in het bezit van Turkse stammen. Vanaf +_ 1180 komt er dan een andere groep Turken, die grote stukken van Noord - India daar aan toevoegt.
Staat dat ook ergens digitaal Nuoro?quote:Op zondag 16 mei 2004 23:59 schreef Nuoro het volgende:
The Prison Notebooks van Antonio Gramsci, dat werk zou iedereen die achter om het eender welke ideologie dan ook aanloopt, en zichzelf volgaarne een etiketje opplakt. maar eens even moeten lezen, imo.
Gaat over ideologische hegemonie, iets waar elke ideologie uiteindelijk wel naar streeft natuurlijk.
Leerzaam...
Nee, niet dat ik weet. Misschien uittreksels maar waarschijnlijk zijn die dan in het Italiaans...quote:Op maandag 17 mei 2004 00:06 schreef sjun het volgende:
[..]
Staat dat ook ergens digitaal Nuoro?
Wacht...quote:Op maandag 17 mei 2004 00:17 schreef Nuoro het volgende:
[..]
Nee, niet dat ik weet. Misschien uittreksels maar waarschijnlijk zijn die dan in het Italiaans...
Zo, uit.quote:Op zaterdag 5 juni 2004 14:01 schreef I.R.Baboon het volgende:
From Voting to Violence van Jack Snyder (over dat opkomende democratieėn vaak een bron van geweld zijn, en de regel dat democratieėn geen oorlog met elkaar voeren alleen opgaat voor volgroeide democratieėn).
En Making democracy work, de klassieker van Robert Putnam over de italiaanse civil society.
Images of organization van Morgan heb ik ook staan, aardige inzichten maar het is wat wollig geschreven. Ik ben nu met The clash of civilizations van Huntington bezig. Goed boek.quote:Op donderdag 3 maart 2005 12:17 schreef I.R.Baboon het volgende:
Nou IR, wat ga je dit semester weer lezen?
Welnu, dat is Ethical Questions, east and westvan Bina Gupta, Communicatie en ethiek, organisaties en hun publieke verantwoordelijkheid van Rob van Es, The principles of representative government van Bernard Manin, Beleidsnota's die (door)werken van R. Hoppe, M. Jeliazkova, H. van de Graaf en J. Grin, Beleidscontstructie, coproductie en communicatie van A. Geul. Beleid en politiek, een inleiding tot de beleidswetenschap en de beleidskunde van H. van de Graaf en R. Hoppe en democratic Challenges, Democratic Choices van Russell Dalton. En daarnaast natuurlijk onredelijk veel readerartikelen.
Dit betekent dus veel Nederlandstalige boeken dit semester, maar dat is ook wel weer eens leuk.
Maar IR, hoe zit dat er dan uit?
Nou, een gedeelte van mijn boeken kan je zien op
[afbeelding]
Daar staan niet alle boeken die ik heb gehad bij. Maar goed, het is een indicatie.
[/pimpmode off]
Van alle boeken daar is images of organisation net het enige boek dat ik niet gelezen heb (open boek tentamen, weinig tijd, 3 boeken te lezen, etc).quote:Op donderdag 3 maart 2005 12:51 schreef Kaalhei het volgende:
[..]
Images of organization van Morgan heb ik ook staan, aardige inzichten maar het is wat wollig geschreven. Ik ben nu met The clash of civilizations van Huntington bezig. Goed boek.
Morgan ken ik ook en "openbaar bestuur" staat hier ook op de plank.quote:Op donderdag 3 maart 2005 12:51 schreef Kaalhei het volgende:
[..]
Images of organization van Morgan heb ik ook staan, aardige inzichten maar het is wat wollig geschreven. Ik ben nu met The clash of civilizations van Huntington bezig. Goed boek.
Kan ik beamen. Alles wat die man schrijft is enorm saai.quote:
Ja, dat is wel een klassiek introductieboek volgens mij. Maar goed, al heel lang geleden dat ik het gelezen heb, dus geen idee wat er in staat (wrs is dat inmiddels óf basiskennis, óf irrelevant en vergeten).quote:Op donderdag 3 maart 2005 13:05 schreef sizzler het volgende:
[..]
Morgan ken ik ook en "openbaar bestuur" staat hier ook op de plank.
Ik vind Huntington de zaak wat eenzijdig belichten. Naart mijn idee vindt er geen botsing pkaats tussen een moslimbeschaving en de westerse beschaving maar vindt deze botsing juist plaats tussen verschillende moslimgroepen binnen de moslimwereld. Gaber Asfour, een Egyptische schrijver, stelde eens in een interview via een soort van metafoor dat er sprake zou zijn van woestijnmoslims en riviermoslims. De riviermoslims (Egypte, Irak, Syriė) zouden dan verdraagzamer zijn en open voor nieuw ontwikkelingen en debatten, een trend van de geest van wetten en het gezonde verstand.quote:Op donderdag 3 maart 2005 12:51 schreef Kaalhei het volgende:
[..]
Images of organization van Morgan heb ik ook staan, aardige inzichten maar het is wat wollig geschreven. Ik ben nu met The clash of civilizations van Huntington bezig. Goed boek.
Kickquote:Op vrijdag 4 maart 2005 08:38 schreef sjun het volgende:
[..]
Ik vind Huntington de zaak wat eenzijdig belichten. Naart mijn idee vindt er geen botsing pkaats tussen een moslimbeschaving en de westerse beschaving maar vindt deze botsing juist plaats tussen verschillende moslimgroepen binnen de moslimwereld. Gaber Asfour, een Egyptische schrijver, stelde eens in een interview via een soort van metafoor dat er sprake zou zijn van woestijnmoslims en riviermoslims. De riviermoslims (Egypte, Irak, Syriė) zouden dan verdraagzamer zijn en open voor nieuw ontwikkelingen en debatten, een trend van de geest van wetten en het gezonde verstand.
De woestijnmoslims (vooral uit Zuid-Irak en Iran) zouden puriteins, wettisch en dogmatisch zijn en wensen vast te houden aan eeuwenoude gebruiken. Deze mensen zijn volgens hem fanatiek. Ze respecteren geen diversiteit aan ideeėn en opinies en men gelooft dat mensen één doel, een idee en één interpretatie van religie dienen te hebben. De ander wordt binnen deze stroming gehaat en als vijand beschouwd. Vooral de westerse cultuur wordt door als een moderne incarnatie van sjeitan gezien. Gelijkheid tussen man en vrouw wordt in de woestijn, waar men vrouwen beschouwd als bronnen van twist en kwaad, niet gerespecteerd. Lange baarden zijn volgens hem een teken van de woestijnstroming.
Gaber Asfour stelde dat in periode van bloeiende beschaving de tolerante islam de overhand had en in perioden van verlies de intolerante stroming de overhand kreeg. Intolerant fundamentalisme begon te groeien na het verlies van de gecombineerde arabische legers in de Zesdaagse Oorlog van 1967 tegen Israėl. Terwijl dit een identiteitscrisis veroorzaakte in Egypte begonnen de olieproducerende arabische landen te groeien in welvaart. Dit verschafte de woestijn-islam geld en geld is macht. Met dat geld werd het mogelijk de eigen cultuur aan anderen op te dringen. Zo kon de woestijnislam goed gefinancierd in Egypte en de hele arabische wereld aan invloed winnen met als gevolg dat ook daar invloedrijke intellectuelen, artiesten en politici met een andere mening dan de puriteinse het leven zuur gemaakt, onmogelijk gemaakt of beėindigd werd.
Het trieste wedervaren van bijvoorbeeld Abu Nasr Zayd illustreert dit verhaal. Ik kan me aardig in de voorstelling van zaken vinden dat de botsing van beschavingen in de moslimwereld zelf plaatsvindt en vind dat Samuel Huntington iets te gemakkelijk alle moslimstromingen over één kam scheert.
| 1 2 3 4 5 | The Lexus and the Olive Tree - Thomas L. Friedman The End of History and the Last Man - Fukuyama The Skeptical Environmentalist - Bjorn Lomborg Governance and World Order in the 21st Century - Francis Fukuyama In Defense of Global Capitalism - Norberg |
Nog lang niet.quote:Op zondag 17 april 2005 23:47 schreef PJORourke het volgende:
Iemand In Defense of Global Capitalism van Norberg gelezen? Zo ja, is het wat?
Lomborg is inhoudelijk echt top, wel wat houterig geschreven (Engelse versie). Maar het is dan ook een Deen. Z'n hoofdstukken over grondstoffen zijn geniaal.quote:Op maandag 18 april 2005 00:04 schreef Kaalhei het volgende:
Ik ben aan het twijfelen tussen de volgende vier:
[ code verwijderd ]
Heeft iemand iets van het bovenstaande lijstje gelezen dat hij kan aan- casu quo afraden?
quote:(..)"American tragedy" (despite Theodore Dreiser's dreadful novel) is something of an oxymoron, for America is the land of new beginnings. Tragedy invariably takes the form of a shadow from the past darkening the present and future. But something like the River Lethe girds the American continent, through which immigrants forget their past and with it their past tragedies. One might say that the American tragedy is the incapacity of Americans to understand the tragedy of other peoples. America can cherry-pick out of the nations those individuals who wish to be Americans, but it cannot force back on the nations its own character. Its efforts to do so have perpetually destabilizing consequences for other peoples. Not idly does Osama bin Laden denounce Americans as "crusaders".(..)
quote:(..)How improbable is it that a nation of former slaves, a race of shepherds rather than city builders who had to hire outside contractors to build a temple to their God, is the sole survivor of the civilizations of the time?(..)
quote:(..)As I have argued previously in this space, America comes closer than has any other political entity towards fulfilling the Christian idea of an ecclesia, of an assembly of souls called out of the nations. That is why Americans have no fundamental issue with the Jews. Americans enjoy the newborn's sense of immortality, because they have exchanged cultural memory for the promise of a new beginning.(..)
Hij benadert het wel nice.quote:Frits Bolkestein is the newly notorious member of the European Commission who warned that Europe would implode like the Austro-Hungarian Empire if Turkey were admitted into the EU. But he, like many Europeans, forgets why Austro-Hungary choked on the poisons of its own culture, and so cannot see why Europe is doing the same today.
Een anti-Turkije statement zonder nodeloos allerlei sentimenten erbij te halen.quote:Op maandag 18 april 2005 00:46 schreef NightH4wk het volgende:
Spengler heeft toevallig ook een article over Bolkestein: When you forget why you hanged yourself.
[..]
Hij benadert het wel nice.

Weet jij iets?quote:Op maandag 18 april 2005 00:20 schreef DrWolffenstein het volgende:
Zeg eens, kan iemand mij een boek aanraden, voor een niet-economie student zoals ik, dat duidelijke inzichten geeft in de werking van de liberale economie en de aanverwante politieke ideologiėn?
Ik ben niet echt bekend met boeken die de verschillende (liberale) ideologieen enzo behandelen.quote:Op maandag 18 april 2005 00:50 schreef DrWolffenstein het volgende:
[..]
Een anti-Turkije statement zonder nodeloos allerlei sentimenten erbij te halen.
[..]
Weet jij iets?
Het is het inderdaad niet echt. Iemand anders een betere suggestie?quote:Op maandag 18 april 2005 00:59 schreef ExtraWaskracht het volgende:
DrW, ik heb eerder een linkje naar een e-book/boek geplaatst wat behoorlijk simpel de absurditeit van datgene wat afwijkt van laissez-faire bespreekt/beschrijft in verhaalvorm met commentaar na elk hoofdstuk. Zoals ik jouw vraag lees is het niet helemaal wat je zoekt, maar je kan het allicht proberen.
Misschien een paar artikelen hier: http://www.econlib.org/library/CEECategory.html, onderaan bij "Schools of Economic Thought" staan wel wat nice artikelen over de verschillende stromingen.quote:Op maandag 18 april 2005 01:14 schreef DrWolffenstein het volgende:
[..]
Het is het inderdaad niet echt. Iemand anders een betere suggestie?
quote:Op maandag 18 april 2005 01:23 schreef NightH4wk het volgende:
[..]
Misschien een paar artikelen hier: http://www.econlib.org/library/CEECategory.html, onderaan bij "Schools of Economic Thought" staan wel wat nice artikelen over de verschillende stromingen.
Ik heb de Nederlandse vertaling "Leve de globalisering" gelezen.quote:Op zondag 17 april 2005 23:47 schreef PJORourke het volgende:
Iemand In Defense of Global Capitalism van Norberg gelezen? Zo ja, is het wat?
De Economische manier van denken is een simpel boek over de economie waar de basisprinicipes worden uitgelegd. Het is wel op een schoolboek manier uitgelegd maar het legt prima uit wat bijvoorbeeld een keynsiaanse recessie is etc etc. Misschien heb je daar wat aan.quote:
quote:The American Dream is becoming ever more elusive. Americans are increasingly overworked, underpaid, squeezed for time, and unsure about their prospects for a better life. One third of all Americans say they no longer even believe in the American Dream.
While the American Dream is languishing, says bestselling author Jeremy Rifkin, a new European Dream is capturing the attention and imagination of the world. Twenty-five nations, representing 455 million people, have joined together to create a United States of Europe.
The European Union’s $10.5 trillion GDP now eclipses the United States’, making it the largest economy in the world. The EU is already the world’s leading exporter and largest internal trading market. Moreover, much of Europe enjoys a longer life span and greater literacy, and has less poverty and crime, less blight and sprawl, longer vacations, and shorter commutes to work than we do in the United States. When one considers what makes a people great and what constitutes a better way of life, observes Rifkin, Europe is beginning to surpass America.
More important, Europe has become a giant laboratory for rethinking humanity’s future. In many respects, the European Dream is the mirror opposite of the American Dream. While the American Dream emphasizes unrestrained economic growth, personal wealth, and the pursuit of individual self-interest, the European Dream focuses more on sustainable development, quality of life, and the nurturing of community.
We Americans live (and die) by the work ethic and the dictates of efficiency. Europeans place more of a premium on leisure and even idleness. America has always seen itself as a great melting pot. Europeans, instead, prefer to preserve their rich multicultural diversity. We believe in maintaining an unrivaled military presence in the world. Europeans, by contrast, emphasize cooperation and consensus over go-it-alone approaches to foreign policy.
All of this does not suggest that Europe has suddenly become a utopia. Its problems, Rifkin cautions, are complex and its weaknesses are glaringly transparent. And, of course, Europeans’ high-mindedness is often riddled with hypocrisy. The point, however, is not whether Europeans are living up to the dream they have for themselves. We have never fully lived up to the American Dream. Rather, what’s crucial, notes Rifkin, is that Europe is articulating a bold new vision for the future of humanity that differs in many of its most fundamental aspects from America’s.
Rifkin draws on more than twenty years of personal experience working in Europe, where he has advised heads of state and political parties, consulted with Europe’s leading companies, and helped spur grassroots environmental and social justice campaigns. The author delves into the history of Europe, from the medieval era to postmodernity, to capture the soul of the new European consciousness.
Two hundred years ago, America’s founders created a new dream for humanity that transformed the world. Today, suggests Rifkin, a new generation of Europeans is creating a radical new dream —one better suited to meet the challenges of a globalizing world in the 21st century.
Heb deze besteld maar helaas nog niet binnen.quote:Op maandag 18 april 2005 00:20 schreef DrWolffenstein het volgende:
Zeg eens, kan iemand mij een boek aanraden, voor een niet-economie student zoals ik, dat duidelijke inzichten geeft in de werking van de liberale economie en de aanverwante politieke ideologiėn?
Deze helaas nog niet als pdf te downloadenquote:Americans work three jobs just to make ends meet, and unemployment is low only because so many people are in jail." That’s what most European (and many American) pundits believe. While the U.S. economy may create more growth, Europeans think they are better off when it comes to job security, income equality, and other factors. But does European-style "comfy capitalism" really deliver better results than American “cowboy capitalism”?
Olaf Gersemann, a German reporter who came to America, checked the facts and discovered that the common perception in Europe and elsewhere of America's economic model is either wrong or misleading. The greater market freedoms in the United States create a more flexible, adaptable, and prosperous system than the declining welfare states of Europe. Contrary to what one might expect, continental Europe’s welfare states provide no meaningful advantage compared with America. In clear and accessible terms, Gersemann separates the economic myths from the reality.
Cowboy Capitalism is a provocative and devastating rebuttal to the stereotypes promoted by the likes of Paul Krugman and Michael Moore.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |